Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVEBLOG. 'Geen aanwijzingen' voor chemische of biologische wapens, Russen helemaal weg uit Kiev

Dag 43 +++ Maar het probleem, meneer, dat blijft +++ LIVEBLOG

Welkom op dag 43 van de gekte, een dag die is aangebroken na een rustige nacht in Oekraïne, met wel steeds iets meer Amerikaanse bemoeienissen. De Yanks stonden tegenover de Russen op het slagveld: het digitale slagveld, weliswaar. 'Hackers' van de FBI hebben een Russisch Botnet verstoord - bent u een nerd, lees het lekker hier. Ook is Amerika een 'klein aantal' Oekraïners aan het trainen om de door de VS gestuurde Switchblade attackdrones te kunnen besturen. En natuurlijk zitten de inlichtingendiensten erbovenop: volgens woordvoerder John Kirby van het Pentagon zijn de Russen nu volledig verdwenen uit de regio's Kiev en Chernihiv. "Natuurlijk kan Oekraïne dit winnen", kirde Kirby, die verder vertelde geen aanwijzingen te zien voor de inzet en het gebruik van chemische of biologische wapens. Ook de Oekraïense president Volodymyr Zelensky vond maar weer eens een camera, voor zijn nachtelijke speech over de stand van zaken. Hij riep op tot een totaalverbod op Russische olie. Ook claimde hij dat de Russen, sinds de internationale kritiek op de horror in Bucha, hun oorlogsmisdaden proberen weg te moffelen - bijvoorbeeld door de inzet van mobiele crematoria om lichamen te verbranden. Tot slot, is er nog goed nieuws? Nee hoor, vandaag niet. Later meer, LIVEBLOG.
UPDATE 8.20 uur - Groot-Brittannië is van plan 'armoured vehicles' naar Oekraïne te sturen. "The UK is adding to its offer of lethal weapons in the belief that the next three weeks will be critical in determining the outcome of the war."
UPDATE 8.53 uur - Weet u nog, die Rus in ademnood, die een NSFW-genadeschot kreeg van een Oekraïner (zie Dag 41, Update 11.14 uur)? De NY Times is even in dat verhaal gedoken. Info hier. Wij dachten eerst aan Oekraïense Tsjetsjenen maar kennelijk zijn het knakkers van de Georgian Legion.
UPDATE 10.03 uur - De dagelijkse claims van Oekraïne hier. Ze zitten nu op 18.900 dode Russen (ten overvloede: dat is een (te) hoge schatting)
UPDATE 10.07 uur - Onze twitterende US Army-vet James Vazquez (we hebben hem besproken op Dag 30) leeft nog steeds. Hij en z'n makkers hebben een occasion op de kop getikt
UPDATE 11.44 uur - Irpin. "Russen schoten mensen dood. Reden over lichamen heen met tanks."
UPDATE 11.50 uur - Ondertussen duiken er voortdurend beelden op van kapot (of door de Oekraïners veroverd) Russische materiaal. We delen lang niet alles - het is simpelweg te veel - maar voor geverifieerde Russische verliezen check je (zoals al de gehele oorlog) Oryx, hier en hier
UPDATE 13.19 uur - Nog even over die mobiele crematoria van de Russen. Deze foto gaat rond - maar die foto komt kennelijk uit een YouTube-filmpje uit 2013
UPDATE 13.59 uur - Geen idee hoe wat waar wanneer maar tank zegt BOEM
UPDATE 14.35 uur - Kijk! Weer gezellig naar de weekmarkt in Kiev!
UPDATE 19.15 uur - Tsjetsjeense TikTok-beesten in Marioepol
UPDATE 19.31 uur - Kremlin-smurf en Jiskefet-kop Peskov geeft toe dat Rusland 'veel verliezen' heeft geleden in Oekraïne
UPDATE 20.21 uur - Rus begint te schieten op drone +++ drone volgt Rus +++ Rus rent terug naar kampement +++ drone moordt iedereen uit. Video hieronder

Drone volgt Rus

Alles in het never ending liveblog teruglezen? DAT KAN!

Dag 1A, dag 1B, dag 1C, dag 1D, dag 2A, dag 2B, dag 3, dag 4, dag 5, dag 6, dag 7, dag 8, dag 9, dag 10, dag 11, dag 12, dag 13, dag 14, dag 15, dag 16, dag 17, dag 18, dag 19, dag 20, dag 21, dag 22, dag 23, dag 24, dag 25, dag 26, dag 27, dag 28, dag 29, dag 30, dag 31, dag 32, dag 33, dag 34, dag 35, dag 36, dag 37, dag 38, dag 39, dag 40, dag 41, dag 42.

"Mr Putin has achieved exactly zero of his objectives inside Ukraine"

Social

KAART

Social

Borodyanka

Social

Misschien kan Daniel Koerhuis ze hierbij helpen

Social

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
Beste_Landgenoten | 07-04-22 | 19:58

Finland geeft binnen enkele weken uitsluitsel of het land zich bij de NAVO wil aansluiten!
Dat hebben die domme Russen nou bereikt met hun maffiose gedreig richting Finland.
Mij benieuwen of Zweden ook aanhaakt. Ik vermoed van wel, had sowieso eerder verwacht dat Zweden i.p.v. Finland dit bericht zou laten horen.
De Russen zullen nu wel weer als een stel gangsters gaan staan zwaaien met dreigementen. Gewoon niet op reageren, Rusland heeft het zelf allemaal verkloot.

KeesBruin | 07-04-22 | 18:33 | 3

Mee eens, als Rusland ergens bekend om staat zijn het wel loze dreigementen.

Mazzelstof | 07-04-22 | 18:59

Zou me niet verbazen als alles al in kannen en kruiken is.

FrankVeer | 07-04-22 | 19:46

gaat om olie en gas reserves, alsmede bepaalde mineralen in de donbas en de zwarte zee. heeft geen fuck met navo te maken.

Briver | 07-04-22 | 19:50

leuk, soort van Star Wars-Fury hybride met een Red Alert muziekje. Shit als je er midden in zit

nobodiesunmighty | 07-04-22 | 16:53

Op de site Spiegel International staat een verhaal over door de Duitse geheime dienst onderschepte Russische gesprekken, die er op wijzen dat de moorden op burgers in Bucha onderdeel waren van een vooropgezet plan. Om met terreur angst onder de Oekraïense bevolking te zaaien. Part of the plan, dus.

KeesBruin | 07-04-22 | 16:16 | 6
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
borderlijntje | 07-04-22 | 15:40 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Wat wordt er toch weinig geschreven over de inflatie die er al een jaar aan kwam en veel meer dan 10%. Deze oorlog komt de huidige machthebbers in het westen wel goed uit om aan alles putin de schuld te geven. Zonnebloem olie was al 2 x zo duur. Een rib eye is bij mijn slager in een jaar van 15 naar 23 euro per kg gegaan. En zo kan ik nog wel even doorgaan. En dit was dus voor Putin de Oekraine binnenviel. Ja het westen moet helpen en Putin moet weg. Maar geen krant schrijft over de geldpersen die 2 jaar hebben gedraaid en dat onze machthebbers daar verantwoordelijk voor zijn. En dat heeft voor grote instabiliteit gezorgd over de hele wereld.

littlelebowsky | 07-04-22 | 14:56 | 2

Hier een goede uitleg in Jip en Janneketaal. Kan je zelf ook berekenen hoe het met jou persoonlijk ongeveer zit. Bij mij is het vooral energie wat er flink inhakt.
www.ecb.europa.eu/ecb/educational/exp...

Theodorus.Goldbach | 07-04-22 | 15:04

@Theodorus.Goldbach | 07-04-22 | 15:04: Wat een onzin staat daar. Quote: Wanneer een economie groeit, vinden bedrijven het gemakkelijker om prijzen te verhogen zonder klanten te verliezen. Niets over dat de geldpersen hebben aangestaan en dat daardoor de waarde van de euro en dollar ten opzichte van de roebel minder waard had moeten zijn dan het is.

littlelebowsky | 07-04-22 | 17:06

Weet u nog, die Russen die door de lokale bevolking verwelkomt werden met giftige taartjes? Twee stierven, tenminste 28 op de intensive care en vele anderen werden behoorlijk ziek.

Schijnt nu ook dat tenminste 500 soldaten giftige wodka hebben gekregen van locals en daar ook behoorlijk ziek van zijn geworden. Ik vind dat wel mooi. Creatief verzet.

Theodorus.Goldbach | 07-04-22 | 14:54 | 14

@KeesBruin | 07-04-22 | 18:02:

Laat je niet opnaaien door deze zich intellectueel voordoende agent provocateur.

Het getuigt van vastberadenheid en creativiteit om de bezetter met alle mogelijke middelen te bestrijden. Als je dat "moorden" noemt spoor je niet. Als ik mijn huis met lijf en leed verdedig tegen indringers en ze komen te overlijden is het ook geen "moord".

Theodorus.Goldbach | 07-04-22 | 18:20

@Mazzelstof | 07-04-22 | 17:45: ik verheug me ergens wel over meer dode russen. De oorlog gaat alleen worden gewonnen als het leger op zijn knieen wordt gedwongen. Het is uiteraard niet het verlies van een individueel leven waar ik blij van word (integendeel, ik vind het hartverscheurend in de meeste gevallen) maar wel het feit dat de tegenstander weer schade is toegebracht. Net zoals dat ik juich over dode IS soldaten.

BobDobalina | 07-04-22 | 18:21

@KeesBruin | 07-04-22 | 18:02: Het was niet tegen jou gericht. Begrip heb ik ook wel. Is ook niet zo vreselijk moeilijk te begrijpen. Maar je erover verkneukelen? Dan is het enige wat je nog redt van een totale mislukking als mens is het gebrek aan gelegenheid.

Mazzelstof | 07-04-22 | 18:26
▼ 11 antwoorden verborgen

Komt de Krim ooit terug naar Oekraïne. Oude maar zeer inzichtelijke docu.
www.youtube.com/watch?v=lzO7gIT5GYU&a...

TL;DS: Ook voor de velen destijds enthousiaste Russen begint het langzaam te dagen dat ze om vele redenen; economisch, watertoevoer, vrijheid etc. begint het ook te dagen dat ze misschien beter af waren in Oekraïne. Vooral ook vanwege de politiestaat, het schrikbewind en de destijds militaire opbouw die daar heerst.

Ik zei het al eerder Zelensky zijn inzet is de Russen uit de Donbas schoppen. De komende 15 jaar onderhandelen over de Krim. Dan een legaal referendum daar houden en kijken hoeveel etnische Russen toch eieren voor hun geld kiezen.

Theodorus.Goldbach | 07-04-22 | 14:43

Over mobiele crematoria. Dat is geen urban legend.

youtu.be/mVPTqHZqdz0

Ik snap dus niet zo goed wat internet troll Cernovich wil bereiken. Zeggen dat het 'fake news' is terwijl dit al veel eerder bericht was? Russen zullen toch iets moeten met die duizenden lijken in Marioepol.

www.foxnews.com/world/ukraine-invasio...

"The mobile crematorium has been seen among the Russian troops that, led by President Vladimir Putin, continue their advance onto the neighbor country, The Telegraph reported and Fox News has confirmed."

Theodorus.Goldbach | 07-04-22 | 14:04 | 3

De Russen gaan echt niet alle lijken opruimen. Dat laten ze over aan de honden en de vogels.
"The Telegraph reported and Fox News has confirmed." maakt je verhaal er trouwens niet beter op.

Usumani | 07-04-22 | 14:43

@Usumani | 07-04-22 | 14:43:

Wat wil je nu eigenlijk zeggen? Die dingen zijn gezien en dat is bevestigd door meerdere partijen dus het is niet waar? Of wil je zeggen die Russen hebben dan wel die mobiele crematoria maar die gebruiken ze niet. Dat is voor de show?

Zeg het maar hoor.

Theodorus.Goldbach | 07-04-22 | 15:06

@Usumani | 07-04-22 | 14:43: Wat vindt een levende Russische staatsburger dat er met een gesneuvelde moet gebeuren? Weet Maurice dit misschien?

nobodiesunmighty | 07-04-22 | 15:28

Als hetvolgende offensief van de Russen ook mislukt dan is het best reeel dat Putin steden gaat nuken of tactische nukes gaat inzetten. En zo lang de NAVO niet in Ukraine aanwezig is komt hij daar waarschijnlijk nog mee weg ook. Is de wereld bereid zichzelf op te blazen omdat Rusland Kiev heeft weggevaagd? Ik denk het niet.

Lafayette | 07-04-22 | 13:57 | 3

Wat een onzin man

nietfransekaas | 07-04-22 | 14:18

Dat is toch gewoon een kwestie van wie de grootste ballen heeft?

Eventjes honderdduizenden mensen van de aardbodem vegen en de bakermat van de Kyiv Rus vernietigen zal ongetwijfeld niet zonder reactie kunnen zijn.

Denk niet dat die nucleaire onderzeeboten ronddobberen en die B52 bommenwerpers rondvliegen omdat ze de weg kwijt zijn. Dat is m.i. gewoon tegen Poetin zeggen hier is de grens. De boodschap is dus dat bij een "tactische" nuke aanval op een burgerdoel men zegt: "He did what? He nuked Kyiv, Kharkiv and Lviv? Give the order, may God help us all".

Niets doen is in dat geval geen optie.

Kan ook zijn dat die (+/- 200.000?) NAVO militairen dan Oekraïne binnenrollen, een no fly zone instellen en het Russische leger systematisch naar de hel sturen totdat ze gillend richting de Wolga vluchten.

Misschien dat het Russische leger dan ingrijpt en een staatsgreep pleegt en alle 6.000 mensen rondom Poetin elimineert.

Maar geen actie lijkt me niet mogelijk.

Theodorus.Goldbach | 07-04-22 | 14:22

@nietfransekaas | 07-04-22 | 14:18:
We zullen het zien. Het Westen drukt echt niet bij elke nuk aanval op de knop van mutual destruction. Dan moet er toch echt een directe aanval plaats vinden tegen een kernmacht. Het feit dat Het Westen de vernietiging van Ukraine toe staat omdat het anders wel eens erger zou kunnen worden heeft voor Putin en Xi genoeg duidelijk gemaakt dat ze nog wel verder kunnen gaan.

Lafayette | 07-04-22 | 14:52

Kremlin cameras gehackt door Anonymous (berichtje..)?

nobodiesunmighty | 07-04-22 | 13:54

Het risico op gebruik van chemische, biologische en nucleaire wapens is alleen maar groter geworden nu dat leger daar weg is. Hij kan dat nu zonder schade doen. Of hij dat wil weten we nog niet, daar komen we vanzelf wel achter. En dan gaan wij alweer niks doen en laten hem gewoon daar iedereen afmaken. Schandalig.

Hi gaat alleen maar door. Wij moeten actie gaan ondernemen en ons niet meer verschuilen achter de Navo. Tenslotte zijn wij, alle "normale" landen samen die NAVO. NAVO, dat ben je zelf! En doe dan ook wat.

Liet jij vroeger je vrienden ook in elkaar slaan op het schoolplein of hielp je ze?

En wat als ze vermoord worden?

Patatter | 07-04-22 | 13:32

Wat betreft dat bericht over Irpin, waar de Russen naar verluidt met tanks over de lichamen van Oekraïense burgers heen reden: ook dat is een Russische 'cultuuruiting', die we al eerder in de geschiedenis hebben gezien.
Tijdens de opmars van het Rode Leger door Oost-Pruissen kwamen er stromen Duitse vluchtelingen op gang, mensen op wagens met paarden ervoor, mensen te voet, met kleine karretjes met bagage, die ze voorttrokken, op weg naar het westen.
Er zijn betrouwbare berichten, dat de Russische tanks gewoon langs over die vluchtelingenkaravanen heen reden. Mensen, paarden, wagens, alles vermorzelend.
Het waren barbaren, die Russen, en het zijn kennelijk nog steeds barbaren.
Enfin, dan weet u nu waarom er weer meer in Defensie geïnvesteerd moet worden, waarom de dienstplicht moet worden heringevoerd, en waarom we in principe ook maar het IJzeren Gordijn weer in ere moeten herstellen.
Met zulke buren kun je maar beter het zekere voor het onzekere nemen, tenslotte.

KeesBruin | 07-04-22 | 12:57 | 10

@theo-is-dood | 07-04-22 | 13:04: als blijkt dat dat volk in Nederland dienstplichtig is vertrekken er vermoedelijk een hoop en zullen er ook een hoop zich 2 keer bedenken voor ze hier naartoe komen. Alleen daarom al misschien wel een goed idee.

Gregovic | 07-04-22 | 13:45

@theo-is-dood | 07-04-22 | 13:45: Dat Oekraïne "minder goed uitgerust" is dan Rusland, blijkt niet uit het verloop van de strijd.
En als we even het gedrag van de Russen - alles aan puin schieten, moorden en verkrachten - in gedachten houden, is het geen overbodige luxe om een goede verdediging tegen dat volk op te bouwen.
We hebben gewoon geluk, dat die Oostblokkers, zoals Polen en een land als Oekraïne aan Rusland grenzen. Als het op Nederland en Duitsland aankwam, zouden we nog een rare pijp roken tegen die botte Russen.

KeesBruin | 07-04-22 | 16:02
▼ 7 antwoorden verborgen

Stephen Fry over Oekraïne: youtu.be/MB-eYj3Eh2M
“ Ukraine, Putin, Zelensky and fuel prices.”

theo-is-dood | 07-04-22 | 12:42

TL;DR omdat je een aversie hebt van Guy Verhofstadt?

Hij neemt de EU (Von der Leyen en Michel) de maat dat ze veel te weinig doen en dat er gewoon een lijst is van 6 duizend Russen rondom Poetin die de zwaarste sancties moeten krijgen en dat dit meer effectief is dan de dochters van Poetin (symbolisch) sancties op te leggen. SWIFT maar halfjes blokkeren of steenkool te bannen (want maar 3% van de Russische export).

Wat je ook van de man vindt, hij heeft 100% gelijk in deze. Meer Verhofstadt dus!

Theodorus.Goldbach | 07-04-22 | 11:42

@Theodorus.Goldbach | 07-04-22 | 11:42: Ook een stilstaande klok geeft twee maal per dag de juiste tijd aan. Guy Verhofstadt? Altijd minder, minder, minder. Dat geldt wat mij betreft voor meer politici: minder graag.

Usumani | 07-04-22 | 14:46

@Usumani | 07-04-22 | 14:46:

Verhofstadt heeft meestal wel hele zinnige dingen te zeggen. Maar het mag geen verrassing zijn dat mensen met autoritaire sympathieën en/of anti-liberale overtuigingen hem maar een schreeuwende blaataap vinden. Dit terwijl liberalen dat natuurlijk heel anders zien.

Theodorus.Goldbach | 07-04-22 | 15:08
▼ 2 antwoorden verborgen

Vreemd dat die velasquez zo tuk is op een pantservoertuig terwijl wel duidelijk is dat je daarin niet moet zijn. Of is dat alleen aan de Russische kant.

AntiZanicz | 07-04-22 | 11:03 | 1

Hoe sneller men zich kan verplaatsen - Hoe beter. Oekraïne is groot, ~ 603.550 vierkante kilometer. Ons kleine kikkerlandje, heeft een oppervlakte van 41.543 km2.

Nederlandop1 | 07-04-22 | 12:55

"The Ukrainians undergoing training on the Switchblades and other weaponry number less than a dozen."

De Magnificient Twelve? Volgens mij ga je het verschil dan niet maken op het slagveld. Tenzij er een vliegenier tussen zit.

SIogra | 07-04-22 | 10:35 | 2

Die twaalf gaan de rest van de Oekraïners leren om te gaan met die Switchblades, sufferd!

KeesBruin | 07-04-22 | 10:42
-weggejorist-
CeesCloosd | 07-04-22 | 09:55 | 9
▼ 9 antwoorden verborgen

"volgens woordvoerder John Kirby van het Pentagon zijn de Russen nu volledig verdwenen uit de regio's Kiev en Chernihiv.''

Met medeneming van alles wat los en vast zit. Ik las vanmorgen in de Volkskrant dat die terugtrekkende Russen links en rechts plunderen. Een expeditiebedrijf in Belarus net te noorden van de Oekraïense grens maakt overuren om alle pakketten met plunder te verwerken die Russische soldaten 'naar huis' sturen:

"Televisies, kleding, airco's, zelfs landbouwmachines: Russische soldaten die terugkeren uit het oorlogsgebied sturen verdacht veel goederen naar huis. Er zijn bewijzen dat die afkomstig zijn uit geplunderde steden en dorpen in Oekraïne.''

Plundering is trouwens ook een oorlogsmisdaad, zelfs in een schurkenstaat als Rusland:

"Ook onder de Russische wet geldt plunderen als een oorlogsmisdrijf, waarop jarenlange celstraf staat.''

Maar er zal wel weer niks aan gedaan worden door Poetin en zijn trawanten.

Dr_Johnson | 07-04-22 | 09:53 | 7

Ik gok dat 't plunderen aangemoedigd wordt door Putin: Rusland kan die machines niet meer zelf importeren door sancties en Oekraïne krijgt toch wel internationale hulp.

ReyNemaattori | 07-04-22 | 11:56

@theo-is-dood | 07-04-22 | 12:26:

Je moet niet lullen, Theo. Ik heb het niet over herstelbetalingen - afgezien van geconfisqueerd bezit van Russische oligarchen - ik heb het het over kapot maken tot het moment dat Rusland zich volledig terugtrekt uit Oekraïne.

Dr_Johnson | 07-04-22 | 12:58
▼ 4 antwoorden verborgen

En niemand is bang dat door al die inmenging van USA en EU met hun wapenleveranties straks Putin op de rode knop gaat drukken? Zo van: wij verliezen, wij kapot, maar jullie slepen we mee !

enkelereisretour | 07-04-22 | 09:28 | 13

Neuh, niet echt bang voor. Waar ik wel bang voor ben is dat men hier overmoedig wordt. Wat is een gewenste end-state vanuit Europees perspectief en tot hoe ver is men vereid te gaan? Is er überhaupt een strategie (Nee)?Rusland hoeft niet te verliezen, de opbrengst van de invasie in Oekraïene moet echter dusdanig laag zijn dat het de niet loont en net gezichtsverlies voorkomt.
Daarmee dwing je af om nog eens goed na te denken over militair avonturisme in de toekomst. Dat de kosten baten analyse al snel uitkomt op te kostbaar en risicovol.
Bovendien is het een koekje van eigen deeg. Poetin stuurt ook al jaren wapens en vtgn de Oekraïne in, de BUK die MH-17 uit de lucht schoot vergeten? Dat was een van de vele wapens die Poetin leverde aan de seperatisten, inclusief militaire steun.
Gewoon ontkennen en ondertussen doorgaan bewapenen. Een koekje van eigen deeg, two can play that game.

ratelaar | 07-04-22 | 11:00

@ratelaar | 07-04-22 | 11:00: Dat het Kremlin zelf wel eens zou kunnen liegen, ontbreekt in Russische online kommentator informatski. En ontgaat menig 'nuttig idioot' (Een term uitgevonden door de KGB in Moskou overigens, ten tijde van de Koude Oorlog. Putin zelf, was ~ 16 jaar een KGB agent die o.a. in Bonn werd ontmaskerd, en destijds West-Duitsland werd uitgezet) die wij vandaag de dag onder meer herkennen aan de hedendaagse term 'wappie' ..

Nederlandop1 | 07-04-22 | 12:41

De geschiedenis leert ons dat als je iets aan dictator toegeeft hij alleen maar meer wil. Het gaat nooit ophouden. En dat leger is daar weg dus hij kan nu gewoon chemische, biologfische en nucleaire wapens in gaan zetten als hij dat wil. En dan gaan wij daar alweer helemaal niks aan doen. Wat wij doen aan huidige maatregelen heeft geen enkele invloed. Het enige waar hij nu nog ontzag voor heeft is lomp geweld.

Patatter | 07-04-22 | 13:28
▼ 10 antwoorden verborgen

Het leger wat veelal bestaat uit jonge gasten van tussen de 17 en 20 jaar raken op. Ze hadden al weinig jeugd ivm de vorige oorlog. Rusland is een zwaar overschat land geweest, nu begrijp ik het nut van nucleaire shit pas.

DeJaVu5225 | 07-04-22 | 09:08 | 7

@* Il Principe * | 07-04-22 | 09:43:

Maar slechts ruimte om zo'n 200.000-250.000 dienstplichtigen op te leiden. Die lichting is net geweest. Iemand zei al eerder dat er zo'n 130.000 man vers kanonnenvoer naar het front gestuurd wordt. Dat voorspelt niet veel goeds voor zowel Rusland als Oekraïne.

Theodorus.Goldbach | 07-04-22 | 09:49

Ze hebben al weinig jeugd over i.v.m. de vorige oorlogen - Meervoud.

Zie de totstandkoming van de USSR, waarbij de Bolsheviks (Lenin) letterlijk over lijken van andersdenkenden gingen. En later Stalin, die vervolgens ook nog eens miljoenen Russen de dood injoeg, psychopathisch als hij in werkelijkheid was. Toen kwam WOII, waarbij niet alleen in Rusland maar ook in Wit-Rusland, hele generaties aan geboortejaren onder mannen vrijwel werden weggevaagd.

Korte samenvatting, deze tegel, enfin vandaag de dag kijkt men nog altijd niet op een Rus (Of burger) meer, of minder.

Nederlandop1 | 07-04-22 | 09:50

Als er 50.000 tot 100.000 doden zijn hoeveel invaliden zijn er dan?

Geilbaard | 07-04-22 | 10:07
▼ 4 antwoorden verborgen

Als we één ding wel hebben gezien is dat alle "vehicles" op de grond sitting ducks zijn. Dus, beste Groot Brittannië, ze hebben geen armoured vehicles nodig, dat zijn rode vlaggen voor de gewiekte vliegende stieren, ze hebben drones en Javelins nodig.

Sneerpoets | 07-04-22 | 09:05 | 2

Die hebben ze wel nodig, alleen moet je ze op een andere manier inzetten. Dus niet als eendjes achter elkaar op een dijk

Tonyvanwychen | 07-04-22 | 09:38

Zij vragen zelf om tanks en pantservoertuigen. Zij zullen het wel weten. Beter zouden ze Duitse spullen krijgen maar dat zou de ingebruikname belemmeren en de RUssen in de gordijnen jagen.
Die raketten krijgen ze ook in voldoende mate.
Beter zouden ze ook massale luchtsteun krijgen. Dan is het gelijk af met die Russen.
Het is eigenlijk jammer dat de enige BUK die het wel deed de Maleise MH-17 moest treffen.

AntiZanicz | 07-04-22 | 10:58

Rusland is verzwakt, USA ziet dat en gaat er zich mee bemoeien.
Zal mij niets verbazen dat ze RU een genade klap willen gaan geven over een paar maanden. Eerst langzaam uithollen, daarna afbreken. Het moraal is al slecht van de russen, dit gaat nog wat worden.

DeJaVu5225 | 07-04-22 | 09:02 | 4

??

Tonyvanwychen | 07-04-22 | 09:39

Dus Rusland ging voor regime change in Oekraïne, maar nu zijn het de USA, die gaan voor een regime change in Rusland?

Usumani | 07-04-22 | 10:12
▼ 1 antwoord verborgen

Op pro Russische media verscheen de eerste beelden al wat iedereen en zijn grootje aan zag komen. Versterkingen in personeel en materieel naar de Donbas. Ze gaan een alles of niets blitzkrieg de komende dagen/weken daar uitvoeren. En zullen we pas echt iets over het lot van Oekraine kunnen zeggen.

Graaf_van_Hogendorp | 07-04-22 | 09:01 | 15

Blitzkrieg zit niet in de Russische militaire doctrine. Die bestaat voornamelijk over een heel groot front de vijand uitputten.
De blitzkrieg/westerse doctrine bestaat door pijlsnel een gat te slaan in een vijandelijke linie door zwaar overwicht van gecombineerde troepen

Tom Aatje | 07-04-22 | 10:23

haha, u weet niet wat het woord blitzkrieg betekent. Het is hier echt niet meer van toepassing.

AntiZanicz | 07-04-22 | 10:59
▼ 12 antwoorden verborgen

Ik zag gisteren een youtube video van Boekestein en de Wijk vanuit Nieuwspoort. Daar werd helder uitgelegd hoeveel kans Oekraïne maakt om de Russen in de Donbas te verslaan. (spoiler, het is een mooi rond percentage)

Plaktong | 07-04-22 | 08:55 | 11

Ja, zeker Van Wijk en ook Boekestein: een stel irritante zwartgallige zwartkijkers
/ wegkijkers. Ik pruim ze steeds minder.

SpinozaKoerbagh | 07-04-22 | 10:09

@SpinozaKoerbagh | 07-04-22 | 10:09:

Ik vond Arend-Jan altijd wel goed te pruimen vroeger maar nu klonken ze als twee dronken aardbeien. Geef mijn portie maar aan fikkie.

Theodorus.Goldbach | 07-04-22 | 10:40
▼ 8 antwoorden verborgen

Olie embargo vraagt Zelensky om. Waarom niet de gasleidingen doorknippen die door Oekraïne lopen. Dan heb je die Russen pas beet en dat willen we toch?

Point11873281 | 07-04-22 | 08:53 | 5

ik vermoed dat als de Oekraine dat doet, de hel echt losbrand. En dat het land 1 grote taiga gaat worden. En ook Europa zal ze daar niet dankbaar voor zijn.

Phantomas | 07-04-22 | 09:24

Iets van wij gas jullie wapens.

Kanvanalleszijn | 07-04-22 | 09:30

@F. von Zeikhoven | 07-04-22 | 09:12: Heel goed idee dus, daarmee kan Zelensky Europa dwingen om te raisen of te folden, in beide gevallen weet ie wat de EU als bondgenoot waard is.

Dat ie dat niet eerder gedaan heeft, verbaasd me, misschien omdat hij niet wist hoe/of hij de oorlog ging winnen. Nu duidelijk is dat die Russen teveel hooi op de vork hebben genomen, kan ie 't alsnog doen.

Laat de EU maar kleur bekennen. Ik gooi wel een extra blokkie hout in de haard, ik vertrouw de EU nl. voor geen meter als het gaat om eerste levensbehoeften.

ReyNemaattori | 07-04-22 | 12:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Zelensky mag zijn toon wel eens aanpassen van verwijtend naar vragend. De toon vinden we in Nederland namelijk erg belangrijk.

Zoelense Hobbyboer | 07-04-22 | 08:43 | 3

Ik heb mijn toon ook aangepast... Naar 19 graden.

sjef-van-iekel | 07-04-22 | 08:45

@sjef-van-iekel | 07-04-22 | 08:45: ik net weer terug naar 20.5. Ik was klaar voor lente-activisme maar de regen en kou hebben het weggespoeld.

geheelvergeter | 07-04-22 | 08:53

Een Panzerfaust voor elke Oek die besluit woke te worden.

Acidstain | 07-04-22 | 09:19

Zag ik het goed dat Oekraïne een Nederlandse journalist het land heeft uitgezet omdat hij 1.) foto's maakte van gevoelige informatie 2.) omdat hij een innige vriendschap met Baudet heeft?

Wat weten de Oekraïners wat wij (nog) niet weten? En wat weet de Nederlandse overheid wat wij (nog) niet weten (maar eigenlijk wel vermoeden) over Baudet en zijn fascistische vriendjes?

Theodorus.Goldbach | 07-04-22 | 08:43 | 7

Ken die vent verder niet maar heb z'n profiel op twitter eens bekeken, zonder me er nou heel erg in te verdiepen kan ik wel zeggen dat er iets niet klopt aan die vent.
twitter.com/Saint_Just1965

zwellevertje | 07-04-22 | 09:07

@ keensteyl: Een journalist heeft niet meer rechten dan een ander en dat wordt nog wel eens vergeten. Dus of je daar met een camera in de weg loopt als journalist, bakker of verkeersregelaar maakt niet zoveel uit. Het is oorlog en als jouw foto's de vijand helpen, moet je gewoon weg.

Zoelense Hobbyboer | 07-04-22 | 09:24

@zwellevertje | 07-04-22 | 09:07:

Nu je het zegt. Dit dekt de lading wel: "Je doet dit werk sinds 1991, je zou zelf ook moeten snappen dat livestreamen van raketinslagen niet bijzonder verstandig is. Er staat nog net niet bij "Hey Vlad, de volgende 10 meter naar rechts!""

Geheel terecht dus dat hij het land is uitgekeild en 10 jaar persona non grata. Alle echte journalisten weten prima dat ze niet als handlanger van de vijand moeten fungeren dat deed deze man dus wel. Hij is er nog verbolgen over ook. Dat verklaart de relatie met Baudet ook trouwens.

Theodorus.Goldbach | 07-04-22 | 10:01
▼ 4 antwoorden verborgen

'Vroeger werden oorlogen gevoerd tegen conventionele legers van naties, mannen in uniformen, nazi's en zo.
Maar als je een plek binnenvalt waar je niet hoort te zijn, vecht je tegen normale mensen in normale kleren. Normale mensen die de wapens hebben opgepakt, dat zou jij ook doen als iemand je land binnenvalt.
Opstanden zijn vrijwel onmogelijk te verslaan.'
(War Machine)

Mr_Natural | 07-04-22 | 08:32 | 1

wat een boel onzin op een rij zo op de vroege ochtend.

wilmeister00 | 07-04-22 | 08:44

Behalve de enorme zooi die de Russen hebben veroorzaakt en achtergelaten, wie zal de wederopbouw gaan betalen..? Kunnen we niet de rekening in Moskou op de tafel smijten..? Naar alle waarschijnlijkheid zal de Europese belastingbetaler de rekening wel gaan betalen, ik maak me daar inmiddels geen illusies meer over.

En wat doen de Oekraïners met al die dooie Russen die ze ondertussen ook al aardig wat bij elkaar hebben geschraapt..? In de trein laden en opsturen..? Of gaan ze die lijken droppen boven het Rode Plein soms..?

Sleeter | 07-04-22 | 08:27 | 8

@2voor12 | 07-04-22 | 08:39: gaat 'm niet lukken. "Het Westen", inclusief die van het Westen uit het Oosten bouwen de boel op. En vooral niet vergeten: Oekraine bouwt zich vooral zelf op. Rusland is in ieder geval sinds de start van het communisme (en daarvoor ook al) niet in staat gebleken zichzelf op te bouwen, ondanks de hoeveelheid mensen en grondstoffen. Hun allround bestuur is ondermaats. Ze gaan zich langdurig zelf raken. Zonde en dom.

nobodiesunmighty | 07-04-22 | 08:44

@sjef-van-iekel | 07-04-22 | 08:43:

Maakt het uit of het "juridisch zo werkt"? Russen hebben totale lak aan het internationale recht. Altijd al. Gewoon Oekraïne geven. Het is niet dat de Russen straks aan "Wiedergutmachung" gaan doen. Dan moeten ze maar "gedwongen" worden.

Theodorus.Goldbach | 07-04-22 | 08:47

@Theodorus.Goldbach | 07-04-22 | 08:47: de getroffenen kunnen de staat aansprakelijk stellen in bijvoorbeeld een gunstige jurisdictie en hun claim verhalen op de bevroren tegoeden van de russische staat. Lijkt me niet onmogelijk.

BobDobalina | 07-04-22 | 09:04
▼ 5 antwoorden verborgen

Poetin heeft wat hij wil, oost Oekraïne.
Dat er bij de afleiding Kiev wat Russische doden gevallen zijn, is bijzaak.

PolBot | 07-04-22 | 08:26 | 4

Ik vind de uitleg wat magertjes ("afleiding bij Kiev"), evenals het resultaat tot nu toe in Oost-Oekraïne.

FrankVeer | 07-04-22 | 08:55

haha, u gelooft dat het zo bedoeld was te gaan. De Donbas is helemaal nog niet veroverd.

AntiZanicz | 07-04-22 | 11:00
▼ 1 antwoord verborgen

De man die Poetin "Een prachtige kerel" vindt, gaat nu eigen scholen oprichten.
Hij heeft nog steeds niets geleerd.

AdvocatusDiaboli | 07-04-22 | 08:26 | 4

@sjef zolang er überhaupt scholen zijn die zich verbinden aan wat voor geloof dan ook zou ik er van maken.

Snaajoe | 07-04-22 | 08:40

@sjef-van-iekel | 07-04-22 | 08:35:

Ook het "bijzondere" onderwijs moet zich houden aan een curriculum. Ze leveren daarnaast specifiek "extra" onderwijs.

'Het geven van onderwijs is vrij, behoudens het toezicht van de overheid en, voor wat bij de wet aangewezen vormen van onderwijs betreft, het onderzoek naar de bekwaamheid en de zedelijkheid van hen die onderwijs geven, een en ander bij de wet te regelen.'

Baudet wil iets anders, hij wil revisionistisch onderwijs zoals in, zeg maar, Rusland. Dat mag niet. Gelukkig maar. Kijk maar wat voor een puinhoop het is in bijvoorbeeld islamitisch onderwijs.

Theodorus.Goldbach | 07-04-22 | 08:52
▼ 1 antwoord verborgen

Laat de taart nog maar even in de koelkast staan. Eerst zien dan geloven.

MickeyGouda | 07-04-22 | 08:23 | 3

Noem je me nu dik? Mickey Fucking Gouda?!

Goed zo. Fatshaming for the win. Ik moet Ff een paar kilo lozen voor mijn strandvakantie.

The-loopy-cowboy | 07-04-22 | 08:51

The godly cowboy. I’ll take it.

The-loopy-cowboy | 07-04-22 | 09:50

De Russen zijn zich aan het voorbereiden op Kursk 2.0 tank-veldslag.

_pacman_ | 07-04-22 | 08:22 | 9

@Theodorus.Goldbach | 07-04-22 | 08:55: jr hoeft de tanks ook niet uit te schakelen met die dingen. Benzine, wapens, onderhoud en personeel is nodig om zo n ding aan de gang te houden. Uitschakelbaar.

nobodiesunmighty | 07-04-22 | 09:20

@nobodiesunmighty | 07-04-22 | 09:20:

Klopt als een bus. Zijn ze volgens mij ook voor gemaakt. Achter de linies de logistiek slopen, artillerie uitschakelen en veel doden en gewonden veroorzaken op plekjes waar de Russen zich "veilig" voelen.

Theodorus.Goldbach | 07-04-22 | 09:24
▼ 6 antwoorden verborgen

Tel de ellende van Kiev maar op bij de Dombas.

De pro-Russische Oekraïners zijn vast niet meer zo pro-Russisch.
Hun hele leven is vernietigd.
Dus die 'bevrijding' door Rusland die hoeft ook vast niet meer.
Dus Poetin kan terug.
Er valt niets meer te bevrijden.

Tenzij 'bevrijden' eigenlijk wil zeggen 'inpikken'.
Dat gehannes met woorden altijd en verkooppraatjes terwijl je mensen misbruikt.
Bah.
En dan zijn ze er nog trots op ook.
Hoe is het mogelijk dat je zo'n ellende en puinhoop er van maakt en daar dan trots bent ook nog. Maar daar schijnen veroveraars door de eeuwen heen wel vaker last van te hebben.

AdvocatusDiaboli | 07-04-22 | 08:20 | 2

Weinigen realiseren zich dat Rusland en haar satelietstaten maffia-protectoraten zijn. En niemand wil in zo'n land leven. Want maffioso regeren grof, bloederig, primitief en willekeurig.

omanders | 07-04-22 | 08:25

@omanders | 07-04-22 | 08:25:
Corruptie is de pest voor je land. Kijk maar in de hele wereld.

En vroeg of laat nestelen zich zelfzuchtige types in besturen van religies, communistische besturen, libertaire besturen, van links tot rechts.

En het begint grijs. Nog net niet echt corrupt.
Mondkapjes,
roetuitstoot en staalslakdumping,
verzakkende huizen door gaswinning,
gehannes met vastgoed.
snel op- en doorverkopen van sociale woningen
gehannes in de financiële sector,
gehannes met energievoorzieningen,
700 miljoen subsidie voor windmolens waar we niets aan hebben want datacenters,
medische implantaten waarvan de prijzen met juristen geheim worden gehouden.
tabakslobby's die onzintesten overeind weten te houden waar iedereen van snapt dat het onzin is.

Je staat soms met je oren te klapperen wat er allemaal gaande is en waar ze mee weg komen.

AdvocatusDiaboli | 07-04-22 | 08:36

Wat weet die Kirby nou van Putin's 'objectives?'

negorij | 07-04-22 | 08:18

Misschien kan Siewert de wapenleveranties namens Nederland verzorgen?

Rennieflox | 07-04-22 | 08:15 | 1

Ja, hij heeft daar een bedrijfje voor die dat belangeloos en om niet doet. Hij vraagt wel om een knuffel.

popeye-de-zeemeermin | 07-04-22 | 08:19

Dat wordt nog een hele klus om die teringzooi op te ruimen.
Die Russen zijn als een stel hooligans door de straten getrokken.
Alles gesloopt wat ze maar konden slopen.
Wat een gefrustreerde dwazen.
Schrale troost, bij het zien van de beelden kun je concluderen dat Rusland ver achter loopt.
Ik zie Rusland niet verder in staat andere landen lastig te vallen, maar zeg nooit nooit.
Burgerdoelen bestoken kunnen ze, dat wel, maar van een “supermacht” kun je niet spreken.
Wat een blamage voor die gasten.

Ruimedenker | 07-04-22 | 08:13

Naja. Putin heeft natuurlijk de architectuur wel aangepast naar Russische maatstaven.

Bubske | 07-04-22 | 08:07

Waarom valt Oekraïne Belarus niet in om een bufferstrook van 20km te creëeren?

Kaas de Vies | 07-04-22 | 08:07 | 9

@Zapata10 | 07-04-22 | 08:16:
Ik denk dat iedereen het over eens is dat dit het beste idee is.

Ik zeg doen.

Kaas de Vies | 07-04-22 | 08:25

de terugkeerders schekelen Loekasjenko straks helemaal uit.

AntiZanicz | 07-04-22 | 11:02
-weggejorist-
Waargaathetheen | 07-04-22 | 12:02
▼ 6 antwoorden verborgen

Of ze trekken zich terug om juist die wapens in te zetten...

miknic | 07-04-22 | 08:06 | 7

@Theodorus.Goldbach | 07-04-22 | 08:32: 'Sexual predator'? In de val gelokt door de autoriteiten (typisch USA), lijkt sterk op een afrekening door de overheid.
Hij was natuurlijk wel op zoek naar online gerief.

Monkey Cabbage | 07-04-22 | 09:29

Ja, in de Donbass. Grote verrassing aanval is onmogelijk door gebruik satellieten.

Acidstain | 07-04-22 | 09:32
▼ 4 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie
Online Casino | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen