Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVEBLOG. Russen verwoesten laboratorium Chernobyl, Oekraïne slaat helikopteraanval af

Dag 28 van de driedaagse oorlog +++ LIVEBLOG

Het is dag 28 van de gekte en we beginnen vandaag met het goede nieuws: er vinden 'vorderingen' plaats in de gesprekken tussen Rusland en Oekraïne. Niet veel, wel een beetje. "Zwaar en confronterend", noemt de Oekraïense president Volodymyr Zelensky de onderhandelingen. Ondertussen blijven de Russen bezig het 'broedervolk' af te slachten en hun huizen met de grond gelijk te maken. Want als je een stukje land wil veroveren, waarom dan niet de aarde verschroeien? Het was afgelopen nacht flink knokken in Kharkiv, waar Oekraïne claimt een Russische aanval met helikopters (Ka-52's) te hebben afgeslagen. Ook matten in Marioepol (bestaat bijna niet meer) en Rivne, alwaar volgens de Russen eerder al tachtig strijders zijn omgelegd. Die Russen vertrouwen we echter nog minder dan onze ex. Rubizhne werd bestookt met raketten, zie video onder, net als Kiev. In de hoofdstad is ook 'small arms fire' te horen, weliswaar iets verder weg, maar toch. En tot slot: volgens de Oekraïeners hebben de Russen een laboratorium (kostte 6 miljoen, gebouwd met EU-geld) op het Tsjernobyl-terrein 'geplunderd en verwoest'. Daar zijn we ook nog eens mooi klaar mee! Later meer want LIVEBLOG.
UPDATE 10.08 uur - Raketje vuren gaat dus zo
UPDATE 10.11 uur - Ze zijn niet ver hè, de yanks
UPDATE 14.45 uur - Anatoly Chubais, adviseur van Poetin en 'senior insider' op het Kremlin, kapt ermee. Schijnt dat-ie naar Istanbul is vertrokken
UPDATE 15.52 uur - Wat is er over van Marioepol? Dit is er over van Marioepol
UPDATE 16.30 uur - NAVO: 7.000 - 15.000 Russen dood. Aantal slachtoffers (dat betekent: niet beschikbaar om te knokken wegens dood, maar ook ziekte, verwonding, gevangenschap, enz.) wordt geschat op 30.000 - 40.000. GAAT LEKKER HE RUSLAND
UPDATE 21.25 uur - Volgens Amerikaanse intel zijn de Russen aan de oostkant van hoofdstad Kiev teruggedrongen door een tegenaanval van de thuisploeg. Ze stonden op 20 mijl van Kiev, ze staan nu op 35 mijl van Kiev.

Social

Rubizhne

Knokken in Kiev

Social

Gaat lekker

Social

Marioepol = weg

Social

KAART

Social

Reaguursels

Inloggen

Ik las het al. 3 nucleaire onderzeeboten die gezamenlijk zo'n 2,000 keer Hiroshima aan nucleaire vuurkracht aan boord hebben. Tweeduizend keer zoveel vernietiging als de bom op Hiroshima. En dan te bedenken dat de Britten iets soortgelijks op zee hebben met hun atoomwapens. Dat is nogal wat. En dat zijn dan alleen wij de Europeanen. Geen idee wat de nucleaire onderzeeboten van Amerika aan het doen zijn maar ik denk iets soortgelijks. Dat is toch eventjes slikken.

Theodorus.Goldbach | 23-03-22 | 21:37

Die update. 30-40.000 Russische soldaten die uitgeschakeld zijn. En dat zijn dan de doorgaans zeer conservatieve NAVO schattingen. Meestal zijn dan de werkelijke cijfers toch nog een stukje hoger. Ik hoorde vandaag ook al dat Rusland anti-schip raketten inzet voor landdoelen. Ik bedoel het kan natuurlijk wel maar daar zijn die dingen niet voor gebouwd. Dat duidt er dan toch wel een beetje op dat de voorraden ballistische en kruisraketten een beetje op aan het raken zijn. Hier een filmpje over die "Bastion" dingen. twitter.com/PLnewstoday/status/150654...

Je weet het natuurlijk niet maar volledig onverwacht lijkt het Kremlin zich behoorlijk verslikt te hebben in Oekraïne. Elke dag neemt dan ook de angst bij mij toe over wat Poetin nu dan gaat doen. Vooral nu de Amerikanen zeggen dat de Russen chemische (en/of biologische) wapens gaan gebruiken. Dat zal mij inmiddels helemaal niets verbazen. Volgens mij is dan wel het hek van de dam. Denk niet dat we dan nog stil kunnen zitten. Afhankelijk van wat er gebruikt gaat worden en hoeveel praat je al snel over duizenden doden en een tienvoud aan (zwaar)gewonden. Ik zag vandaag Peskov op CNN die glashard zei dat Rusland alle chemische wapens in 2017 heeft vernietigd. Iedereen weet, als het Kremlin zegt dat het niet zo is, dan is het juist wel zo. Kwestie van tijd dus. Gelijk hebben of krijgen is meestal hartstikke fijn. In dit geval hoop ik echt dat de Amerikanen er faliekant naast zitten.

GrandMechantLoup | 23-03-22 | 19:36 | 1

Laten we nu nog niet van het zwaarste scenario uitgaan. Poetin zal hopelijk gaan beseffen, dat hij dit uiteindelijk niet kan winnen, zelfs niet op de welbekende, botte Russische manier. Dus met alles plat bombarderen, bevolking terroriseren enz.
Als er dertig tot veertigduizend soldaten dood of anderszins uitgeschakeld zijn, lopen de personele problemen het Russische leger wel over de pantoffels. En het thuisfront zal zich steeds meer gaan roeren.
Uiteindelijk moet Poetin toch serieus gaan onderhandelen. Hij moet natuurlijk ergens mee thuiskomen, bijv. de Krim en de Donbas worden permanent Russisch gebied, Oekraïne gaat niet bij de NAVO. En met die dingen kan hij dan thuis veel tamtam maken, alsof dat die oorlog waard was.
Hopelijk loopt het zo af. We gaan het zien.

KeesBruin | 23-03-22 | 21:14

Nog nooit eerder in de geschiedenis van menselijke conflict kan zoveel voor zo'n grote massa mensen opgelost worden door zo weinig (800mg cyaankali).

Kane | 23-03-22 | 17:39 | 3

Nou er zijn wel vaker momenten geweest dat een beetje cyaankali een hoop ellende had kunnen schelen.

Theodorus.Goldbach | 23-03-22 | 19:06

"Nog nooit eerder in de geschiedenis van menselijke conflict .."
Iets teveel History Channel gekeken?

Usumani | 23-03-22 | 21:06

Ik weet niet of dat hier al is gemeld maar Shoigu schijnt al dagen mia te zijn. Wat vervelend voor de man.

BobDobalina | 23-03-22 | 17:06 | 2

Ja inderdaad. Sjoigoe is al sinds 14 maart niet meer gezien. Dat is al bijna 10 dagen. Ergens niet vreemd want hoewel hij stoere generaals pakjes aanheeft en stoer kan kijken in de camera is hij gewoon een apparatsjik uit de communistische partij die de ballen verstand heeft van oorlogsvoering. Zal me niets verbazen als Poetin hem in Siberië heeft gestopt.

Theodorus.Goldbach | 23-03-22 | 19:04

Ko Colijn op NU punt nl:
'Hier doemt dus een ander duivels dilemma op. Hoe moediger het verzet van Zelensky, des te langer de invasie duurt en des te hoger (in vernietiging) de prijs die Poetin voor een vredesakkoord zal vragen. Eigenlijk zou iemand Zelensky moeten durven uitleggen dat moedig doorvechten ook vanuit moreel oogpunt geen optie meer is. De afrekening met Poetin komt dan achteraf wel.'

guldenmiddenweg | 23-03-22 | 16:58 | 5

Zelensky kan eigenlijk niet meer verliezen. Maar winnen wordt een helse klus.
Putin heeft al heel lang geleden verloren. En dat weet ie ver weg. Maar zijn DNA zegt: niet opgeven, ik ga winnen. En dat blijft.

nobodiesunmighty | 23-03-22 | 19:25

Nukes zie ik niet gebeuren. Wel de komende decennia proxies. Reken maar dat hij tsetsjenen Serviërs syriers etc gaat opjutten tegen de eu. Lekker goedkoop schimmig proberen de eu te verzwakken. Dat doet hij al jaren met o.a. vluchtelingen. Vergis je niet. Putin is een strateeg. Er zijn ook kentering gaande in het midden oosten en Afrika van landen die aangemoedigd door Rusland en assad zich afzetten tegen "westerse" waarden.

gelachewoar | 23-03-22 | 19:33

@Theodorus.Goldbach | 23-03-22 | 19:09: Dat zou natuurlijk prachtig zijn, een terugtrekking van de Russen. Maar dat gaat Poetin nooit accepteren, hoeveel bevroren tenen of honger zijn soldaten ook zullen krijgen!
Mensenlevens tellen niet voor Poetin. Wel zal hij op een gegeven moment moeten inzien dat de zaak grotelijks is vast gelopen, dat het bitter tegenvalt vanuit Russisch perspectief, en dat hij naar de onderhandelingstafel moet. Om er nog enigszins met opgeheven hoofd uit te kunnen komen.
Lukt hem dat niet, dan gaat hij naar de uitgang, vermoedelijk met zijn kop nog op zijn romp, hoewel een onthoofding zeker terecht zou zijn.

KeesBruin | 23-03-22 | 20:31
▼ 2 antwoorden verborgen

Als Putin straks de indruk krijgt dat door alle sancties er geen toekomst meer is voor Rusland (en hemzelf) kan het nog wel eens heel, heel erg gevaarlijk worden met het inzetten van nukes.

enkelereisretour | 23-03-22 | 16:49 | 4

@Beste_Landgenoten | 23-03-22 | 16:51: Poetin zal intussen, na zoveel jaren aan de macht, wel een tikkeltje paranoïde geworden zijn ook. Hij zal ook wel voorproevers in dienst hebben, als hij zo bang is.
Het zou mooi zijn, als hij met een zootje poet op zak de aftocht zou kunnen blazen naar een of ander maffia-staatje en daar zijn laatste dagen zou kunnen slijten. Als-ie maar opdondert, dat is de hoofdzaak.
En dan maar hopen en bidden dat er een enigszins normale opvolger komt in Rusland. En ook dat is allerminst onzeker.

KeesBruin | 23-03-22 | 17:14

Precies daar dacht ik ook aan. Geef hem een paar miljard, zijn boot terug en lekker met pensioen in Dubai.

enkelereisretour | 23-03-22 | 18:24

Om een beetje redelijk in de geschiedenisboeken te staan heeft hij nog wel wat op te ruimen. Zou hij in het slechtste geval, veilig onder de grond tot zijn laatste adem, in staat kunnen zijn het einde van de beschavingen in te luiden? Nee toch?

Reaaalist | 23-03-22 | 21:33
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
Saboteerik | 23-03-22 | 16:28 | 2

kubnews.ru/panorama/2022/03/09/rossiy...
Russian banks launch yuan deposits
Customers also became interested in the cards of the Chinese payment system UnionPay.
According to experts, the Chinese currency is now one of the most accessible and promising options for placing ruble savings.
For example, since March 9, a new deposit in yuan with a maximum rate of 8% per annum has been offered to VTB customers. A deposit in the new currency is available for remote opening through VTB Online in the amount of 100 yuan. In the branches of the financial organization, a deposit can be placed from 500 yuan, RIA Novosti reports .

The term for placing funds at a high rate is from three to six months. The client can choose a monthly payment of income to the account or capitalization of interest on the deposit.

In addition, the decision of Visa and Mastercard to limit work with Russian clients has caused demand for cards from the Chinese UnionPay payment system in recent days. As Izvestia writes , in addition to the previously announced plans to issue UnionPay cards of Sberbank, Alfa-Bank and Tinkoff, VTB, Home Credit, Expobank, MKB are considering such an opportunity.

Eeuwig..Op..Vakantie | 23-03-22 | 16:01 | 1

precies: Rusland gaat aan de Chinese tiet. Ik ben benieuwd of China dit lang gaat volhouden. En veel vreugde hebben ze er niet aan. Dat kind moet opgevoed worden en brood gaan eten en Olvarit vieze spaghetti rotzooi. Mama China is denk ik niet zo blij met dit kind...

nobodiesunmighty | 23-03-22 | 19:27

Voor wie van controversiële opinies houdt: sonar21.com/
Larry C Johnson is a veteran of the CIA and the State Department’s Office of Counter Terrorism. He is the founder and managing partner of BERG Associates, which was established in 1998. Larry provided training to the US Military’s Special Operations community for 24 years. He has been vilified by the right and the left, which means he must be doing something right.

Eeuwig..Op..Vakantie | 23-03-22 | 15:36 | 8

Oh echt. Één of andere domrechtse Amerikaan die ook wat op Twitter heeft gelezen. De biolabs. Zonder biolabs geen aspirientjes of vaccins. Wat zijn die lui ook ontstellend dom. En ja dat mag gezegd. Dom.

Beste_Landgenoten | 23-03-22 | 16:49

Je bron is geen frisse kerel. De zoveelste Amerikaan die totaal van het padje is geraakt toen een neger president werd. Dat kan bijna geen toeval zijn.
en.wikipedia.org/wiki/Larry_C._Johnso...

Wat die debielen drijft is mij een raadsel.

Theodorus.Goldbach | 23-03-22 | 19:24
▼ 5 antwoorden verborgen

Renault heeft de autofabriek in Moskou weer opgestart en ik dacht ook Volkswagen.

Eeuwig..Op..Vakantie | 23-03-22 | 15:30

#BREAKING - Poland expels 45 Russian diplomats for espionage. Gevolgd door "Smoke can be seen coming from the Russian Embassy in the Polish Capital City of Warsaw, there are claims that Russian Diplomats are burning documents" - twitter.com/sentdefender/status/15063.... Ook nog een boze Rus die een molotov tegen de muur van het Kremlin aangooide - twitter.com/nexta_tv/status/150659565.... Verder nog een gevluchte topadviseur van Poetin - www.bloomberg.com/news/articles/2022-...

Harrie Nak | 23-03-22 | 14:23

24happenings.com/sports/143296.html De eigenaar van Dynamo Kiev /Kiiv is met 16 miljoen Euro op zak gevlucht naar Hongarije.

De oorlog in Oekraïne heeft verwoestende gevolgen, ook voor de sport. De dramatische situatie die burgers in Oekraïne ervaren, laat elke dag honderden verhalen achter van atleten die alles moesten achterlaten wat ze hadden en meer en niets moesten achterlaten in het eerste transport dat ze vonden om hun land te verlaten. Anderen, zoals de voormalige Oekraïense tennisser Sergiy Stakhovsky (was 31e van de wereld in 2010), Yuriy Vernydub, coach van sheriff Tiraspol of de voormalige wereldkampioen boksen Vasyl Lomachenko nam dienst in het leger. Veel atleten zijn al omgekomen in de strijd.

Niet alleen atleten hebben echter besloten een geweer te hanteren. Nu het voetbal stopte, heeft Zelenski ook soldaten geworven bij de fans van voetbalclubs, hooligan en neonazi's, die nu zijn omgevormd tot "vrijheidsstrijders".

Dit is het geval met Dynamo Kiev, dat een duidelijk voorbeeld is geworden van de kop en staart van het conflict. Terwijl veel van zijn hooligans de wapens hebben opgenomen om de hoofdstad te verdedigen, vluchtte de clubeigenaar in de vroege stadia van de invasie naar Hongarije.

als gemeld door Der Spiegel, hebben naar schatting meer dan 200 Dinamo-ultra's de wapens opgenomen door zich bij het leger aan te sluiten. Het meest opvallend zijn de blanke jongens, een rechtse, racistische en nationalistische groepering, die het offensief op hun sociale netwerken vertelt terwijl ze hun president aanklagen voor het in de steek laten van hen en tegen zijn coach Mircea Lucescu, die in een interview tegen Russische atleten en clubs was gediskwalificeerd voor internationale wedstrijden.

De voorzitter van de club is Ihor Surkis, een van de belangrijkste zakenmensen van het land. Samen met zijn broer, Hryhoriy, zijn ze twee transcendentale persoonlijkheden in de Oekraïense sport. Beiden verlieten het land zodra het uitbreken van de invasie werd waargenomen.

Eind februari hebben de broers Ihor en Hryhorij Surkis illegaal 17,6 miljoen dollar (16 miljoen euro) uit Oekraïne gedeporteerd, meldt de Oekraïense Pravda.

In de middag van 26 februari, twee dagen na de Russische militaire invasie van Oekraïne, staken de broeders en hun metgezellen de grensweg met Hongarije over. De twee gaven geen geld aan bij Oekraïense douanebeambten, maar brachten 17,6 miljoen dollar binnen zodra ze aan Hongaarse kant waren.

De broers Hryhoriy en Ihor Surkis bezetten de 18e positie in de lijst van rijkste mannen in Oekraïne. Beiden hebben het bedrijf ukrenergoconsulting gemeen, een adviesbureau dat methodologische en praktische hulp biedt aan de energiebedrijven van het land. Oudere broer Hryhoriy was een Oekraïense volksvertegenwoordiger van de 3e en 4e oproeping, de eerste vice-voorzitter van de commissie Verchovna Rada van Oekraïne voor jeugdpolitiek en sport. Hij was ook voorzitter van de Oekraïense professionele voetbalcompetitie en voorzitter van de Oekraïense voetbalbond. Young Ihor is de voorzitter van de voetbalclub Dynamo Kiev.

Hryhorij Surkis was de promotor van de organisatie van EURO 2012 door Polen en Oekraïne, die de UEFA aan beide landen toekende. In de structuren van de UEFA was hij in 2013-2015 vice-president. Surkis tegenstanders beschuldigden hem ervan het Oekraïense voetbal te besmetten met corruptie en duistere transacties.

Eeuwig..Op..Vakantie | 23-03-22 | 14:14 | 1

Je zou als rijke oekrainer ook wel heel dom zijn als je nu niet je geld naar Europa probeerde te krijgen.

Shoarmamasutra | 23-03-22 | 23:13

President Poetin heeft per direct een wijziging van hoe Russisch gas betaald wordt doorgevoerd: Roebels in plaats van Euros. Gevolg: de Roebel stijgt, de Dollar en Euro zakken in waarde. www.vesti.ru/finance/article/2693298

Eeuwig..Op..Vakantie | 23-03-22 | 13:51 | 16

@Graaier | 23-03-22 | 16:24: Ik begrijp het, het machtige Kaliningrad gaat een gouden toekomst tegemoet, zonder dat vervloekte Europa!
China is het broederland, en Polen kunnen ze lekker plat bombarderen vanuit Kaliningrad.
Vroeger had je hier te lande de CPN, die kon ook altijd van die totaal krankzinnige propaganda over Rusland verspreiden.

KeesBruin | 23-03-22 | 17:21

@Graaier | 23-03-22 | 16:24:
En in de eu ook “een en al dynamiek”. Versneld af van de afhankelijkheid van russisch olie en gas. Defensiebudgetten omhoog waarmee ze als 1 blok ver boven dat van de russen komen.

En rusland zit ondertussen vast in oekraine. Waar 30 miljoen mensen ze haten en wat volstroomd met wapens.

De al op zijn gat liggende russische economie kan deze oorlog er natuurlijk “makkelijk” bij hebben…

Cageman8 | 23-03-22 | 17:26
▼ 13 antwoorden verborgen

De "guerilla oorlog" is in Russisch sprekend/etnisch Russisch oost-Oekraïne al begonnen volgens de laatste (Twitter) berichten en dat lijkt te kloppen aan de foto's te zien. Ze hebben daar trouwens ook nog eens de meeste burgerslachtoffers. Ik begrijp werkelijk niet hoe Poetin/het Kremlin thuis in Rusland kan uitleggen dat ze de "nazi's" in Oekraïne gaan uitroeien en vervolgens de levens van Russisch sprekende Oekraïners en etnische Oekraïense-Russen vernietigen. Wellicht dat een groot gedeelte van de Russen nazi genoeg zijn om te vinden dat het uitroeien van etnische Oekraïners helemaal prima is want die zijn toch minderwaardig aan het superieure Russische volk maar zelfs die moeten toch inmiddels met duizenden dode Russische soldaten en duizenden dode, gewonde en dakloze etnische Russen in Oekraïne zich gaan roeren dat dit niet de bedoeling was? Of ben ik gewoon dermate naïef dat ik van de hardline Russen enige menselijkheid verwacht? Zijn er echt duizend Russische soldaten vroeg ik me af een week geleden. Inmiddels liggen honderden Russische soldaten opgestapeld in koeltrucks te wachten om geïdentificeerd te worden en naar Moskou te sturen. Dit is toch niet houdbaar meer? Ook niet voor de geoliede propagandamachine van Poetin. Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat het Russische volk dit pikt. Als ze dat wel doen ben ik diep teleurgesteld in het volk wat zoveel nabij magische figuren voortbracht zoals Dostojevski, Nabokov, Tsjaikovski enzovoort.

GrandMechantLoup | 23-03-22 | 13:39 | 2

Ik weet het niet, hopelijk is het niet vol te houden. De Kursk moeders waren destijds al een issue, dat ging om 120 knullen ofzo. Nu gaat het binnenkort om 20 of 30k.

Kane | 23-03-22 | 14:02

De Russen zijn op, bang en "numb" na vele tientallen jaren bewerken en incasseren. Indifferent geworden (lijkt me). Ik weet alleen niet wanneer dat punt komt dat ze er klaar mee zijn. Dat punt verschilt per persoon neem ik aan. Het gaat generaties kosten om de Russen weer op een "goede" rit te krijgen. Ik laat "goede" tussen aanhalingstekens. Wat zou het zijn, "het goede". Ze hebben zichzelf en anderen zoveel gesloopt, weten ze nog hoe het is is om prettig met zichzelf en anderen te leven?
Gaat heel lang duren. Ik ga het niet meer meemaken.

nobodiesunmighty | 23-03-22 | 14:36
-weggejorist-
Acidbrain | 23-03-22 | 13:13 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Daar gaat het toch naar toe als verder alles vernield wordt door de Russen. Partizanen met Javelins en NLAWS.

Acidbrain | 23-03-22 | 13:16
-weggejorist-
pga | 23-03-22 | 12:39 | 12
▼ 12 antwoorden verborgen

Ik lees veel reacties op aspecten van het conflict. Niets mis mee, maar dat terzijde.

Maar kijkend naar het ‘grotere plaatje’ kun je je afvragen wat sommige reacties waard zijn. De (voornamelijk grond-)oorlog is de bron van het meeste beeldmateriaal en bijbehorende plaatjes, grafiekjes, e.d. en roept dus ook de meeste reacties op. Maar het blijft een geografisch ‘plaatselijk’ conflict waaromheen geopolitiek een hoog spel gespeeld wordt.

Velen hoor ik noemen dat Putin zo snel mogelijk het veld moet ruimen. Maar geopolitiek is dat (nu) nog geen optie. Liever een despoot die de touwtjes nog in handen heeft, dan een stuurloze bende waarbij het onmogelijk is te bepalen wie er aan het roer staat. Dan zijn met name de economische en sociale gevolgen niet te overzien.

Graaisnaaiert | 23-03-22 | 11:01 | meldt: Een ding, ik snap niet waarom Van Uhm beweert dat China neutraal in het conflict is, dat is dat land niet en het is ook geen vriend van het westen.
Ik zou zeggen: Uhm kijkt door een militaire bril en dan is China, heel begrijpelijk overigens, ‘neutraal’, weliswaar tussen aanhalingstekens, want ik denk dat China op meer dan één bord aan het schaken is.

De grotere machten aan de speeltafel (de EU ziet zichzelf als een serieuze partij, ik waag dat iets genuanceerder te willen zien) houden zich voornamelijk bezig met pogingen tot (de-)stabiliseren en de ‘stuurbare’ consequenties hiervan. In het licht hiervan, hoe gruwelijk ook, is de (grond-)oorlog in Oekraïne ‘klein bier’. Hoe langer deze oorlog duurt, hoe meer en beter de eerdergenoemde ‘grotere machten’ kunnen inschatten en bepalen hoe de nieuwe werkelijkheid er daarna uit gaat zien. De oproepen om het conflict aan de onderhandelingstafel op te lossen kun je om die reden ook met een korrel zout nemen. Leuk voor de bühne, maar zolang er geen wapenstilstand is vallen de slachtoffers, hoe gruwelijk ook, op of rond het slagveld en binnen een land dat geen lid is van de NAVO of de EU. ‘Not our war’, dus. Daarom ‘Giro 555’ acties, politici die voor de camera maar wat graag benadrukken hoe gruwelijk het allemaal is, e.d.

Slachtoffers die overleven proberen een veilig heenkomen te zoeken, and rightly so. Maar slachtoffers kunnen opnieuw slachtoffer worden, als vluchtelingenstromen als wapen worden ingezet; wapen om verder te destabiliseren. O.a. Tayyip Erdogan heeft al laten zien wat je hiermee kunt bereiken. Ik acht dit risico groter dan de kans dat nucleaire wapens zullen worden ingezet. Effectiviteit van beslissingen is m.i. hierin de belangrijkste drijfveer en aan de Russische kant van de grens weten ze ook wat het ‘wir schaffen das’ teweeg heeft gebracht.

Laten we hopen dat Oekraïne uiteindelijk een status als die van Finland kan verwerven. Daar zal nog een behoorlijk Marshall-achtig plan voor opgesteld moeten worden. Voordat het zover is zullen ook nog veel nodeloze slachtoffers vallen. Triest; in-triest.

PPuk | 23-03-22 | 12:38

Gelukkig kijken wij allemaal lekker veilig vanaf de zijlijn. Het voelt een beetje als een kind dat in de klas wordt gepest iedereen weet het maar niemand doet iets. En nu sturen ze 'pestende' Putin even de klas uit van jij mag even niet meer met de rest meedoen van dat zal hij vast niet leuk vinden. Terwijl de etterbakjes het helemaal niet erg vinden om de klas te worden uitgestuurd en ze gaan vrolijk verder.

Lange_Jan | 23-03-22 | 11:40 | 5

Je hebt je aangemeld?

wapster | 23-03-22 | 12:39

@guldenmiddenweg | 23-03-22 | 12:11: Haha, en terwijl complete ledematen verbrijzeld van dat gepeste kind momenteel verbrijzeld worden, moedigen wij aan om niet weg te rennen of het lunchgeld af te staan. Lekker bezig wel. Gepest kind straks dood, maar het heeft in elk geval niet opgegeven tegen de pester, want dat mag je nooit doen! Hoezee!

Saboteerik | 23-03-22 | 13:29

Wat deed jij vroeger als klasgenootje zijnde in zo'n geval?

Gen. Maximus | 23-03-22 | 13:32
▼ 2 antwoorden verborgen

@Update 10.11
Met die paar lichte pantserwagens met reservestrijdkrachten gaan de yanks ook geen oorlog winnen...

TuuT | 23-03-22 | 11:35 | 7

@Graaisnaaiert | 23-03-22 | 11:42:

Zo van wij hebben ook gewoon relatief oude meuk met minder professionele strijdkrachten? De signaalfunctie zou toch een stuk krachtiger zijn als er hele zwermen Apaches/F22's/F35's langs de NAVO grenzen zouden jakkeren (aan de juiste kant van de grens, dat wel)

TuuT | 23-03-22 | 11:56

@tis_wat | 23-03-22 | 11:48:
Dat klopt, die rommel haalt m.i. Enschede niet eens én al helemaal niet als je ziet wat voor een wonderboys ze daar hebben als generaal afd logistiek.

TuuT | 23-03-22 | 12:00

Psst .. Momentopname

Nederlandop1 | 23-03-22 | 12:39
▼ 4 antwoorden verborgen

Niall Ferguson op twitter "In my view — and I really would love to be wrong about this — the Biden administration is making a colossal mistake in thinking that it can protract the war in Ukraine, bleed Russia dry, topple Putin and signal to China to keep its hands off Taiwan." Hij schreef er een opinie over: www.bloomberg.com/opinion/articles/20...

VrijdenkerDavid | 23-03-22 | 11:10 | 3

Wat dan wel? De kernmacht Rusland binnenvallen?

Barre_de_k | 23-03-22 | 12:20

@* Il Principe * | 23-03-22 | 12:46:
Kom, probeer eens wat hoger in the pyramid of refutation te komen.

Joris Beltsin | 23-03-22 | 13:39

Interessante tv, gisteravond, die Bellingcatjournalist over het Azov-legioen ( had kennelijk dus ook die eerder uitzending van ze gezien ), die docu van Argos over RT. En later Peter van Uhm nog bij Op1.
Ik verwacht de komende dagen meer zware boem op m.n. steden van de Russen om de druk erop te blijven houden, Oekraine moreel te breken ( gaat hem niet worden, de "ballast" zit in metrostations, ondersteunt hun milities/leger met hun uitrusting etc. , is gevlucht of blijft in ieder geval voor de vrijheid van hun land staan ipv te zeuren om overgave ) en nieuw zwaar materieel aan te voeren. Voor "ons" dus een must om er voldoende wapens, ammo en raketten in te blijven pompen dat ze het zolang volhouden dat Putler hetzij escaleert - en dan moeten "wij" in actie komen of er komt een paleisrevolutie binnen het Kremlin omdat ze dit ook niet willen - of dat de kosten - mens, materieel, financieel, reputatieschade en geopolitiek - zo hoog worden dat ze hem gewoon wegwerken, Malle Poetje de schuld geven en de gevechten kappen.
Een ding, ik snap niet waarom Van Uhm beweert dat China neutraal in het conflict is, dat is dat land niet en het is ook geen vriend van het westen. Verder vond ik het een nette bijdrage, zeker ook in combinatie met die ex-snipertrainer. heel leerzaam voor met name de leek ( hoi Giovanca! ).

Graaisnaaiert | 23-03-22 | 11:01 | 29

@Bigi Bana Boy | 23-03-22 | 12:00: ik lees dit argument heel vaak. Kan je misschien een voorbeeld noemen van een dossier wat voor Nederland heel belangrijk was en waarin we dankzij ons EU lidmaatschap een vuist richting Rusland of China wisten te maken?

Gen. Maximus | 23-03-22 | 13:52

@sjef-van-iekel | 23-03-22 | 11:41:
-
Pardon? De zwaarste beschietingen waar-dan-ook sinds de Golfoorlog en de Russen hanteren geen shitmanieren?

bisbisbis | 23-03-22 | 15:36

@bisbisbis | 23-03-22 | 15:36: het is een shitleger. Wat aangevallen kan worden. Die shitmanieren heeft ieder leger. Ook wij.

Stel Russen hadden een beter leger en US taktieken dan had Ukraine minder kans.

De enige kans die Ukrainers nu hebben is dat Rusland het opgeeft.

sjef-van-iekel | 23-03-22 | 16:34
▼ 26 antwoorden verborgen

Als Amerika zo nodig Rusland wil provoceren, kunnen ze dat bij Hun Alaska grens doen in plaats van lekker veilig op de Europese grensen?

aliealaaf | 23-03-22 | 10:59 | 5

Volgens mij heeft onze Alaaf de boodschap van Medvedev van een paar dagen terug gemist en ook is er nog een dingetje dat Russische raketten wel heel dicht bij de Pools-Oekrainse grens neerkomen. Oftewel, vat het vooral als een signaal op aan Putin-buklaafje Lukashenko dat hijzelf niets vanuit Belarus tegen Polen moet ondernemen, or else. In hoeverre Poetin van die paar voertuigen onder de indruk raakt, mwoah. Misschien hoopt hij juist dat Minsk erin wordt gezogen...

Graaisnaaiert | 23-03-22 | 11:27

Het feit dat Amerika en Rusland daar grenzen op kilometers geeft al aan hoe verschrikkelijk onzinnibg Poetins gedachte is Oekraine als een bufferzone te willen.

Shoarmamasutra | 23-03-22 | 12:22

Misschien is het geen Amerikaanse provocative dat Oekraïense burgers en politici liever bij het westen horen, omdat Rusland ze anders zomaar binnen kan vallen.

Barre_de_k | 23-03-22 | 15:44
▼ 2 antwoorden verborgen

De Doomsday Clock geeft al 23uur58min20sec aan, het schiet al op. Wat zou het mooi zijn als Navalny en Hitler2.0-Poetin van plaats zouden ruilen. En dan een tribunaal voor Poetin zoals met Saddam Hoessein toen, uitgevoerd door de Oekraïners.

onesizefitsall | 23-03-22 | 10:58 | 3

Ik hoop dat er een seconde op die klok staat voor middernacht waarbij er een kruisje door de naam van Putin gaat, hetzij letterlijk, hetzij middels een coup.

Graaisnaaiert | 23-03-22 | 11:02

Navalny's verleden is geen probleem voor je?

Pilshaas 861 | 23-03-22 | 11:17

Navalny is anders ook niet zo’n lekkere jongen…en zeker geen gezellige verbinder. Als Navalny er zou zitten, dan is de kans op een nog gigantischer chaos behoorlijk groot.

bisbisbis | 23-03-22 | 15:33

@geenspam: Als de EU meedoet wordt de EU zelf een oorlogscrimineel machtsblok.

stunter | 23-03-22 | 10:57 | 1

Ja mooi, zijn we eindelijk van de yanks af (en kunnen we hen niet meer de schuld geven van alle geopolitieke keuzes die gemaakt worden.

Barre_de_k | 23-03-22 | 12:21

dus als Belarus Oekraine binnentrekt, kan de NATO Belarus meppen zonder een gevaar voor Rusland te zijn? Interessant...

Dr.Utker | 23-03-22 | 10:53 | 8

@PisFinger | 23-03-22 | 11:28: Ook, maar het ging me er meer om dat het een offensieve actie was en geen defensieve.

Pilshaas 861 | 23-03-22 | 11:48

@BadPatNL | 23-03-22 | 11:47: De bomaanslag was de tweede grote gevechtsoperatie van de NAVO, na de bombardementen in Bosnië en Herzegovina in 1995 . Het was de eerste keer dat de NAVO militair geweld gebruikte zonder de uitdrukkelijke goedkeuring van de VN-Veiligheidsraad, wat leidde tot discussies over de legitimiteit van de interventie . NAVO-bombardementen op Joegoslavië - nl.abcdef.wiki/wiki/NATO_bombing_of_Y...

Pilshaas 861 | 23-03-22 | 11:49
▼ 5 antwoorden verborgen

De Russische Ambassade in Polen is begonnen hun documenten te verbranden. Toen exact dat in Kiev gebeurde, volgde een militaire speciale operatie.

Feynman | 23-03-22 | 10:49 | 13

Ja de rook is reeds gesignaleerd. Maar goed, een beetje de boel opstoken (pun intended) is ook een bekende Russische scare-tactic.

Beste_Landgenoten | 23-03-22 | 11:41

Polen is een NAVO land. Als Putin daar aanvalt heeft hij binnen 2 of 3 dagen geen leger meer.

Trekhaas | 23-03-22 | 12:18

@Trekhaas | 23-03-22 | 12:18: Weet je dat zeker? Verkoop de huid niet, voor de beer geschoten is! Putin is nog lang niet verslagen. (Herinner me iets over (maskirovka.)

sailor 1 | 23-03-22 | 12:47
▼ 10 antwoorden verborgen

We moeten het over de Oekraïense oorlogsvluchtelingen hebben.

Op het gevaar af dat ik weer voor rechts-populistische, harteloze zeikerd word versleten - vorige week heeft red shirt me al uitgemaakt voor iemand die niet erg ''warm'' is - doe ik het toch, want werkelijk niemand in Nederland doet het, zelfs hier op GS niet.

In de Volkskrant vandaag veel over de oorlogsvluchtelingen; een 'successtory' van een Oekraïense vrouw die nu al in een kapperszaak in Amsterdam aan de slag is gegaan (zoals je de afgelopen jaren ook regelmatig van die 'goed-nieuws-show' verhalen had over de Syriërs, maar ik lees dan dit:

"Na een omzwerving van twee weken, die liep via Moldavië naar Roemenië, Hongarije, Oostenrijk en Duitsland, staat Moroz nu in een kapsalon op de Amsterdamse Wallen gebogen over een Nederlandse tiener met lange steile lokken.''

En ik vraag me dan af: Moldavië, niet veilig? Roemenië, niet veilig? Hongarije, niet veilig? Oostenrijk, niet veilig? Duitsland, niet veilig?...... Nederland, hèhè, eindelijk veiligheid!

"Want ze mag dan vastbesloten zijn terug te keren naar Oekraïne als er vrede is, ze weet ook dat dat nog wel even kan duren. 'Ik kan de situatie in mijn land niet veranderen', zegt ze met een flauwe glimlach. 'Maar ik kan in ieder geval proberen er hier wat van te maken.''

Een biertje zegt dat ze nooit meer teruggaat, want over een jaar is ze gesetteld, zijn haar kinderen 'geworteld', en 'heeft ze niets meer om naar terug te gaan', etc.

Dan een reportage over oorlogsvluchtelingen die in de Jaarbeurshal in Utrecht op 'veldbedden' moeten slapen. Ik kwoot slechts een paar dingen die mij opvielen:

"'Gelukkig kwamen die 130 niet allemaal', zegt Van Maanen. 'De meesten bleven in de trein zitten. Ze wilden liever naar Amsterdam.''
"Wat de boel ook compliceert, is dat sommige vluchtelingen na een paar dagen terugkeren bij de Jaarbeurs, omdat ze ontevreden zijn over de accommodatie. Ze willen dan bijvoorbeeld in de stad wonen, of dichter bij familie. 'En dan moeten we er dus voor de tweede keer iets mee', zegt Van Maanen. 'Dat kan onze organisatie niet aan.''

En tot slot las ik vanmorgen dat buschauffeur Fred Teeven, die ik altijd heel hoog had zitten als 'crime fighter', binnenkort met zijn bus oorlogsvluchtelingen gaat ophalen. Ik dacht dat zoiets alleen werd geïnitieerd door policor malloten als Rikko de Reliegek (We Gaan ze Halen), maar nu dus ook Teeven:

"Voormalig staatssecretaris Fred Teeven (63) vertrekt over twee weken naar de Pools-Oekraïense grens om een groep vluchtelingen met een touringcar naar Nederland te rijden.''

Maar wie is Fred om kennelijk ook voor mij even te beslissen dat ik het goed moet vinden om mijn land met die lieden te delen? Waarom word ik dezer dagen 'gedwongen' om dit alles ''hartverwarmend'' te vinden, en zodra je kanttekeningen maakt, ben je een harteloze lul?

Dr_Johnson | 23-03-22 | 10:45 | 26

@Theodorus.Goldbach | 23-03-22 | 11:15:
Ik maak me niet druk om die Oekrainers, integendeel. Dat zijn echte vluchtelingen die door hun mannen de grens over zijn gestuurd zodat zij hun handen vrij hebben om hun land te verdedigen. Daarnaast is het een buurland van de EU, dus welkom ( x3 ) en dat meen ik serieus.
Mijn sobere opvang-opmerking sloeg op Afghanen en Syriers die een kwart wereld doorkruisen om hier hun leven op te bouwen, hun gezin dan te laten overkomen in plaats van te vechten voor hun vrijheid in het land van herkomst. Dat dus.

Graaisnaaiert | 23-03-22 | 12:21

@Theodorus.Goldbach | 23-03-22 | 10:58:

"We hebben in Nederland de komende jaren heel veel mensen nodig die we niet hebben om jouw AOWtje te betalen.''

Maar dat is toch een oneigenlijke reden om oorlogsvluchtelingen op te vangen? Bovendien, als ze allemaal weer teruggaan, zoals iedereen hier beweert, en jij ook (''het leeuwendeel keerde terug om daar een huis te bouwen/kopen en trouwen, gezin stichten in het thuisland.''), wat hebben we dan aan ze als werknemers die we hard nodig hebben?

Dr_Johnson | 23-03-22 | 12:26

Prima om kritisch te blijven. Ben niet verbaasd dat er tussen de miljoenen vluchtelingen (orde van 20k in NL als ik me niet vergis) ook eikels tussen zitten.
Denk wel dat ze bijvoorbeeld makkelijk aansluiting vinden bij andere Oost-Europeanen waar we al het EU burgerschap mee delen. Ik denk dat Oekraïne na de oorlog wel wederopgebouwd wordt, zodat er iets is om naar terug te gaan. Dat is voor Syriërs duidelijk een ander verhaal maar daar heeft de bad guy ook gewonnen.

Barre_de_k | 23-03-22 | 12:27
▼ 23 antwoorden verborgen

- nog 2 nachtjes slapen en het Rode Plein wordt Blauw-Geel!

wezen | 23-03-22 | 10:40 | 4

'Who's afraid of Red?' ' Yellow and Blue'. - Barnett Newman

funda | 23-03-22 | 10:43

eerder zwartgeblakerd. Net las een hoop andere wereldsteden.

Dr.Utker | 23-03-22 | 10:54
▼ 1 antwoord verborgen

Waar hebben we het eigenlijk over zolang we nog 1 Miljard Euro per dag overmaken van Europa naar Rusland? We staan gewoon voor lul. Wat speelgoed als bootjes en voetbalclubs afpakken van rijke burgers zonder dat er een rechter aan te pas gekomen vind ik een gevaarlijk precedent waar wij als burgers wel eens een hoop last van kunnen krijgen in de toekomst.

HD50 | 23-03-22 | 10:36 | 7

@HD50 | 23-03-22 | 10:44: In dat geval moet er wel eerst een intern "praatje" plaatsvinden, want het gas dat nu tegen woekerprijzen verkocht wordt is 1-2 jaar geleden voor een fractie van die prijs ingekocht.

Gladiator Fap | 23-03-22 | 10:51

@HD50 | 23-03-22 | 10:44: Ik lees net een stuk op het AD, we pompen 12 miljard kuub gas op middels de kleine velden strategie, dit wordt nu dit jaar nog eens opgevoerd naar 18 miljard kuub.

Nederland heeft ruim genomen een 12 - 16 miljard kuub gas nodig om elk huishouden en al het industriële verbruik op te kunnen vangen.

Slochteren: Zuinig geschat 2750 miljard kuub gas bij het ontdekken, in 2019 was er zo ongeveer een 80% gewonnen, dan zou er voorzichtig geschat nog een 550 miljard kuub gas in de grond moeten zitten.

Alleen al met de gasbel van Slochteren zouden we nog een 34 tot 46 jaar vooruit moeten kunnen, en dan hebben nog de voorraden in de Noordzee en een enorme gasbel onder de Waddenzee liggen...

Het is te bezopen voor woorden om nu nog de Nederlanders woekerprijzen te rekenen, en het einde is nog niet in zicht, voor het gas dat er tegen een fractie van de prijs aan de meter, zelf uit de grond wordt getrokken.

BadPatNL | 23-03-22 | 11:33

@BadPatNL | 23-03-22 | 11:33:
We hebben leveringscontracten en afspraken met het buitenland, dat is het grote probleem. Kost ons klauwen met geld als we die verbreken. Daar mag wat mij betreft na deze crisis wel eens een parlementaire enquete aan worden gewijd.

Graaisnaaiert | 23-03-22 | 12:15
▼ 4 antwoorden verborgen

Volgens de deskundigen kan die cyberoorlog elk moment beginnen.
Benieuwd wat er dan weer gaat gebeuren.

jaja | 23-03-22 | 10:35 | 7

Ojee, wat moeten we nu weer hamsteren?

zwenkwieltje | 23-03-22 | 10:54

Of de neukbom. Waar gooien ze die dan. Als Kiev een soort heilig is voor ze, dan bombardeer je het toch niet plat?

Ray Skak | 23-03-22 | 10:58

Ik dacht die allang aan de gang was, maar kennelijk waren dat slechts speldenprikjes over en weer.
Overigens schijnen wij als Nederland gespecialiseerd te zijn in cyberdefensie, dus beschermen tegen hacks van buitenaf. Ben benieuwd. Wij zijn natuurlijk een doorsluisland van fout verkregen geld dus lijkt me dat een primair target. Naast natuurlijk onze datacentra plus het feit dat wij internationaal gezien een extreem hoge netwerkdichtheid hebben. Hoop dat onze jongens en meisjes achter de toetsenborden klaar zitten.

Graaisnaaiert | 23-03-22 | 12:13
▼ 4 antwoorden verborgen

Die Lancaster vindt het maar wat gaaf. Benieuwd wanneer die onafhankelijk gaat lopen zijn vanaf de tegenovergestelde zijlijn. Hij heeft het een dag in Mariupol volgehouden.

nsfl | 23-03-22 | 10:29 | 1

Oh een update, hij is er nog/weer.
"Shelling Intensified In Mariupol (GRAPHIC 18+) (Special Report)"
/watch?v=fziLeZtmadE Voor de geinteresseerde.

nsfl | 23-03-22 | 11:19

Morgen komt Joe Biden in Brussel aan, hij neemt zijn voetbal mee.

small_town_dude | 23-03-22 | 10:20 | 13

hij heeft sowieso de verkeerde loopbaan gekozen
“As much as I lacked confidence in my ability to communicate verbally, I always had confidence in my athletic ability,” Biden wrote in his memoir, "Promises to Keep: On Life and Politics." “Sports were as natural to me as speaking was unnatural

small_town_dude | 23-03-22 | 10:56

@small_town_dude | 23-03-22 | 10:56:
Dat ziet u verkeerd. De grootste artiesten zijn vaak die lui die in de backstage niet uit hun woorden kunnen komen en sociaal totaal incapabel zijn. Juist het gebrek veroorzaakt een tegenreactie, een wil om het tóch te gaan doen en jezelf te overwinnen. Het mooie is dat je dan als het ware een rol aanneemt, een vast kader waarbinnen je wél kan opereren en jezelf kan ontstijgen. Helaas blijft het wel altijd een rol, een trucje zoals we dus ook zien bij ome Joe. Zijn rol is wel heel beperkt, een heel smalbandig repertoire waar hij zich maar nét mee weet te redden, het is bijna zielig.

elfenstein | 23-03-22 | 11:31
▼ 10 antwoorden verborgen

"Overconfidence may obscure for the Ukrainians one salient fact about this conflict: Time is not on their side.... The Russians are already adapting, and by doing so are narrowing the Ukrainians’ tactical edge..... The one-sided culling of Russian armored columns that characterized the opening days of the war, and kept YouTube subscribers around the world happy, are a thing of the past.... The Russians now lead their formations with electronic attack, drones, lasers and good-old-fashioned reconnaissance by fire. They are using cruise missiles and saboteur teams to target logistics routes, manufacturing plants, and training bases in western Ukraine...." taskandpurpose.com/news/russian-milit...

VrijdenkerDavid | 23-03-22 | 10:18 | 9

@Festen | 23-03-22 | 10:27: Weten we al zeker wat de Russen eisen? Als ze weer een president op de leiding zetten die Rusland getrouw is (eentje die bijvoorbeeld tijdens een US en EU gesteunde coup is afgezet bij de Maidan revolutie bijvoorbeeld _. Donbass en Luhansk hebben hun eigen diensten al op orde na 8 jaar oorlog lijkt me.

Pilshaas 861 | 23-03-22 | 10:41

Kunnen we het nog beter bij de EU halen.

Ray Skak | 23-03-22 | 11:05
▼ 6 antwoorden verborgen

Interessante read van deze analist:
www.eurointegration.com.ua/eng/articl...
Hoe Poetins agenda feitelijk jaren lang is gesteund door het westen. Het gaat hem niet om Oekraïne maar om het doorbreken van de westerse hegemonie. Uiteraard hebben Oekraïners belang bij het breder trekken van dit verhaal dus een kleine korrel zou, maar de analyse zelf is best raak.

Dan nog dit: gulagu-net.ru/news/2022-03-17-1239.ht...
Er zou een opstand aanstaande zijn en bepaalde elementen uit de FSB zouden informatie lekken naar het westen. Maar het is een vreemd verhaal. Waarom zou de FSB dat zo klunzig doen, en niet direct contact zoeken met westerse inlichtingendiensten? De info lijkt aardig onderlegd maar kan ook net zo goed een hoax zijn die handig op opgebouwd uit stukjes nieuws van het internet.

Geen idee wat hiervan te denken, maar het ruikt een beetje naar flauwekul.

Beste_Landgenoten | 23-03-22 | 10:16 | 3

Interessant verhaal, en ondertussen behandelen we Turkije op dezelfde manier door weg te kijken. Maar fijn dat je het nu ook eens van verschillende kanten bekijkt, op die manier kunnen we verder komen.

Sinterbikske | 23-03-22 | 10:41

Het westen steunt Poetins agenda en daarmee het doorbreken van de westerse hegemonie? Dat klinkt inderdaad als baarlijke nonsens. Hoewel je met een CIA-baas als Brennan, die ooit op de communistische partij van Amerika stemde, bijna zou gaan twijfelen.

J.P.Drapeau | 23-03-22 | 10:50

De vijand wordt in de pan gehakt.. als biefstuk tartaar..!

grapjasz | 23-03-22 | 10:15 | 4

Deze grappenmaker kent zijn klassiekers. Mooi stuk hé Die Dreigroschenoper! ;)

BigKnor | 23-03-22 | 11:17
▼ 1 antwoord verborgen

@mosterd zullen we Kyiv afspeken? Uit respect naar Ukraine?

Toedels | 23-03-22 | 10:11 | 18

Beest wel raar omdat mensen wel Lviv zeggen zoals de Oekraïners het uitspreken (russen en ook Polen zeggen Lvov). Maar als het over Kyiv dan houdt de meeste media zich aan de russische uitspraak Kiev. Ik gebruik zelf Kyiv omdat de Oekraïners daar de voorkeur aan geven. Als je in de stad bent en als er wel het latijnse alfabet gebruikt wordt ipv cyrillisch dan is Kyiv.

roevka | 23-03-22 | 11:11

Nee. Kiev is al 500 jaar of langer het exoniem voor deze stad in het Nederlands. Hoe anderen het benoemen is niet relevant. De Duitsers gaan Milaan (Mailand) heus geen Milan of Milano noemen en wij ook niet. En ja Peking is nog steeds Peking bij mij.

Zwizalletju | 23-03-22 | 11:12
▼ 15 antwoorden verborgen

Woont Putin z'n dochter nog altijd aan de rand van Leiden? Kan bijna niet anders dan dat ze terug naar Rusland is gehaald

jeweettochniet | 23-03-22 | 10:11 | 7

Families als de Putintjes hebben honderden huizen over de hele wereld.
Niet moeilijk als je kapitaal in de miljarden loopt.

funda | 23-03-22 | 10:27

James Bond kan haar misschien gijzelen.

Kane | 23-03-22 | 11:03
▼ 4 antwoorden verborgen

Wat zit Poetin nou hele dagen te doen dan? Zit ie in een situation room mee te kijken en aanwijzingen te geven? Bemoeit ie er zich mee? Of heeft ie wel betere dingen te doen?

Leptob | 23-03-22 | 10:10 | 10

Putin kan altijd naar Dubai, Quatar of een soortgelijk sheikdomein. Daar ontvangen ze de duvel nog met open armen, als het geld oplevert.

matatwork | 23-03-22 | 10:46

@funda | 23-03-22 | 10:20: Beren schieten, drakens temmen, adelaars met blote handen vangen. Alledaagse dingen, zeg maar.

anja | 23-03-22 | 12:11
▼ 7 antwoorden verborgen

Karkiv is de Oekraïense benaming, Charkov is de Russische benaming.
Kiev is Russisch, Kyiv is Oekraïens.
Wel consequent blijven mensen van GS.

BrutusBosch | 23-03-22 | 10:08 | 8

Ik wil dat de Fransen stoppen met ons Pay Bas te noemen. Het is gewoon Nederland

yawni | 23-03-22 | 11:12

Zullen we dan eerst dichtbij beginnen met de Friese plaatsnamen?
Volgens mij is het trouwens Charkiv, niet Karkiv. Chernobyl in de kop is overigens ook niet goed gespeld.

guldenmiddenweg | 23-03-22 | 11:39
▼ 5 antwoorden verborgen

Poeh... dat is wel een hele grote biem daar in Rubizhne. Kan me voorstellen dat je als burger dan wel even met je ogen knippert bij de aanblik van iets dat verdacht veel lijkt op een atoom-paddestoel. Wat een waanzin... al 28 dagen. Eigenlijk zou Putin onderhand failliet moeten zijn nu, toch?

Gladiator Fap | 23-03-22 | 10:08 | 1

Die was al failliet gemaakt in zijn eerste 9 jaar van opvoeding, vermoed ik. Triest maar waar, vermoed ik.

nobodiesunmighty | 23-03-22 | 10:11

@Pilshaas 861 | 23-03-22 | 12:17: mevrouwtje:
Legal experts have questioned the strength of Durham's case against Sussmann.

AntiZanicz | 23-03-22 | 13:45

@Pilshaas 861 | 23-03-22 | 12:17: Bonkers heeft samengespannen met de Russen, duidelijk vastgesteld door Muller. Wat Clinton gedaan zou hebben is nergens aangetoond.

AntiZanicz | 23-03-22 | 13:46

@AntiZanicz | 23-03-22 | 13:45: Lekker denigrerend en ook nog mijn zomaar mijn gender onderstellen.

Hoe gaat het met Igor Danchenko dan?

Pilshaas 861 | 23-03-22 | 17:24
▼ 6 antwoorden verborgen

Een lab van 6 miljoen? Da's niet duur.

Mr_Natural | 23-03-22 | 10:05 | 3

Misschien een smaakteststraat voor de Oekraiense keuken, opgericht door Prins Timmerfrans I.

funda | 23-03-22 | 10:08

Ik lap niks meer bij iig!

P47Thunderbolt | 23-03-22 | 10:17

Vertrokken? Ik kom terug na 20 jaar.

keetla | 23-03-22 | 11:46

Ook al haat je de EU, ben je tegen woke, ben je tegen Wuhan paspoort enzo, hier kun je toch gewoon niet anders dan toegeven dat Putin een oorlogscrimineel is en het Russische leger zich als een horde beesten gedraagt.

geenspam | 23-03-22 | 10:05 | 14

@AntiZanik

Nee, dat is het kulverhaal dat jij push. Jij staat vooraan om alles wat je niet leuk vindt te linken aan een pro-putin en pro-genocide-op-oekrainse- bevolking.

Heel villein van je, eigenlijk.

quantumcollider | 23-03-22 | 10:57

YESS. Lijkt net US die 30 jaar lang Iraq bombardeert:: slechte regering doet slecht!!

keetla | 23-03-22 | 11:44

Ja , het is oorlog hè. Dat het westen denkt oorlog te kunnen voeren zonder burgerslachtoffers is nogal naïef. De rest van der wereld denkt daar iets anders over

HA BIER!1! | 23-03-22 | 14:55
▼ 11 antwoorden verborgen

Putin wil de G20 bezoeken. #sniperalley

Cheffff | 23-03-22 | 10:02 | 2

De G20? Daar hoor je toch bij als je tot de grootste twintig economieën van de wereld behoort?
Denk dat de economie van Zwitserland inmiddels die van Rusland overstijgt....

Ommezwaai | 23-03-22 | 11:02

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie
Online Casino | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen