Heel Holland Wakker voor Tunesië - Nederland in het StamCafé
Drie uur lang indrinken, vannacht LIVE in het ORANJECAFÉ
Tunesië. De laatste, immense horde op weg úít de poulefase, op weg náár meer, zoveel meer. En hoewel de meteorologische voortekenen in ons land Tunesië gunstig gezind lijken, is de voorspelling van onweer en regen in Kansas (GAAT HET WEL DOOR??) juist aardig bekend voor Oranje. Maar voor wie denkt dat we na twee wereldwedstrijden al door zijn en dat Tunesië niks voorstelt omdat ze een keer een corner over de achterlijn schoten, verkeerd ingooiden, dik verloren van Zweden, dik verloren van Japan en in het geheel niet kunnen voetballen: laat u toch geen zand in de ogen strooien door de in het verleden (niet) behaalde resultaten van Tunesië. 'Onderschat ze niet!' zou Arno Vermeulen of welke vrouwelijke analist dan ook roepen. En voor een keer zijn we het met ze eens. Ofschoon Koemans masterplan als een tierelier loopt, de Tunesiërs hebben op hun beurt alle krachten kunnen sparen om de Leeuw in z'n hempie te zetten - daar is het dat volk om te doen. Maar tijdens deze plak- en Oranjenacht schoppen we de Tunesiërs onverbiddelijk hard terug naar hun eigen land, met een klinkende 0-4. Valt u voordien of tijdens de pot onverhoopt in slaap dan telt dat als landverraad. Zij spelen vandaag, wij kijken morgen (snapt u), en tot 01.00 uur kunt u hieronder lekker opzweepliederen luisteren.
Update - Bij Ecuador tegen Duitsland kunt u zien wat een vrouwelijke scheidsrechter vermag. Staat ons straks ook te wachten. En dan is die van ons nog burritovreter ook.
Update - Het is beginnen! Niet de wedstrijd maar de regen. Perstent Kansas City ondertussen ontruimd. BESCHERM WILLEM VISSERS!
Update - Noa Vahle is nat.
Update - Goed nieuws! Mike Verweij meldt (met fotobewijs): DREIGING VOORBIJ.
Update 00:00 - Ecuadóór wint van de Duitsers, Curaçao won onze harten maar kan naar huis (kwartiertje vliegen). Misschien Dicks laatste, en wat hebben we genoten van Dick. Nog een uurtje opwarmen (HA) mensen. Houdt vol en neem een extra slok water bier want inmiddels geldt CODE ROOD.
Update - Wat duurt een uur toch lang.
Update - Zo. Lekker ingedronken, nu uit volle borst het Wilhelmus meebrullen en VOETBALLEN. Tijd om de Tunesiërs te laten janken.
Update - Wat mooi.
Update 1' - En de Mexicaanse heeft gefloten, dat ging nog net goed.
Update 3' - JAAAAAAAAA TIEN TIEN TIENESIË!!! Eigen doelpunt binnen vijf minuten en 0-1 voor ONS.
Update 7' - BROBBEASTTTTT DE HELD MAAKT HEM WEER!!! 0-2!! Je zal nu toch liggen pitten terwijl Nederland de Tunesië-deal sluit.
Update 10' - Duurt lang, die derde.
Update 12' - SCHEIDSRECHTERIN OMVER GEBEUKT DOOR AKÉ - schuld van de manosphere.
Update 19' - De wave in het stadion. Wij doen ff snel een ingelaste hydratering break voor bier.
Update 23' - Daar is de 'officiële' DRINKPAUZE van de FIFA boeee. Tactische woordje van Koeman: "Ga zo door!"
Update 26' - Eens met Koeman die het eens is met Brobbey die het oneens is met de scheidsrechterin.
Update 35' - Wat een slechte scheidsin. Wel zin in taco's nu.
Update 40' - Hoort u dat? Dat is de stilte voor de storm.
Update 48' - Rust. Even opladen voor de 7 die er in de tweede helft zullen invliegen.
Update 54' - Pas nou op... 1-2 uit een hoekschop. Mikt Koeman op een gelijkspelletje?
Update 57' - De Japanners op een 1-0 voorsprong tegen de Zweden. Willen we dan zo graag Brazilië?
Update 62' - HECKE HANGEN!!! 1-3 met weer een soort van eigen doelpunt maar deze is voor Hecke hoor. En we gaan gewoon voor Marokko!
Update 63' - Zweden maakt de 1-1 tegen Japan. Groepswinnaar, dat is wat we worden, wat we diep vanbinnen zijn.
Update 69' - Snel DRINKEN en door want dan komen de frisse jongens. Tjonge, die Tunesiërs hebben geen idee wat ze nog gaan meemaken.
Update 76' - En Mahomes zag dat het goed was.
Update 77' - Mempis sjokt het veld in. Jammer voor Brobbey. Had hij er nog een gemaakt dan was hij verzekerd geweest van de gouden bal. Nu moet ie m maar tegen Marokko maken.
Update 82' - Dumfries met een soort Van Bronckhorstje.
Update 88' - Acrobatiek va Memphis was AI.
UPDATE 90' - EINDE. JA JA JA WE HEBBEN TEGEN ALLE VERWACHTINGEN IN GEWONNEN VAN TUNESIË!! Nederland groepswinnaar. Wat een succesvolle groepsfase tegen louter kanjerlanden. En daarom: op naar MEXICOOO voor de risicopot tegen MAROKKOOO om 03.00 uur 's nachts o O OOO. Maar het komt goed en we hakken ze in de pan, want we kennen de Marokkanen en de Marokkanen kennen ons. We pakken voor nu nog een afzakpils en zien de nachtbrakers in de nacht van maandag op dinsdag. We lezen uw eindoordeel hieronder wel.
Daar zijn De Namen (Aké in, Ven uit)
Camper week vast in Drents vlonderpad, bergingsbedrijf ingeschakeld wegens 'kwetsbare natuur', eigenaar haalt camper zelf weer weg
Once Upon a Time in... Grolloërveen
Daar staat de camper
In het Drentse natuurgebied Grolloërveen, iets ten zuiden van Johan Derksen, nam de bestuurder van een camper op een dag de verkeerde afslag en reed zich vast in een vlonderpad. Dat ding weer loskrijgen ging niet zomaar: "Dat levert de nodige risico's voor de natuur op. Het pad ligt midden in het Grolloërveen, een kwetsbaar natuurgebied. Het is daarom belangrijk dat de camper tijdens het weghalen geen olie of andere chemicaliën gaat lekken. Bovendien zitten we midden in het broedseizoen." Tja, dan komt Denkend Nederland in actie! In een week tijd werd er geëvalueerd en nagedacht, werd er een plan gemaakt, gaf meelevend Nederland tips, kwamen boswachters (bekend van wapens) niet meer aan hun werk toe, werd een legerheli (chinook) overwogen, werd er heel veel hoop opgegeven en kwam men uiteindelijk tot een oplossing in de vorm van een bergingsbedrijf, dat nog wel moest wachten op groen licht van de verzekeraar. Kijk, in al dat nadenken gaat best wat tijd zitten, dus bedacht de eigenaar in de tussentijd dat ie denkend Nederland wel even zou aftroeven door gewoon te doen en z'n camper zelf maar uit het slop te trekken. En zo geschiedde: "De gaten zijn gedicht, de camper is opgekrikt en met behulp van rijplaten kon het voertuig naar achteren rijden." Ja geef die man subiet een standbeeld. Of een nieuwe camper.
Moeilijke vraag. Liever studenten of prostituees in uw stad?
't Is een keuze
In studentenstad Leiden loopt het de spuigaten uit waar het de studentenkamerseks betreft. Niet omdat de studenten er zo rap en vaak van bil gaan maar omdat de studentenkamers 's zomers worden omgespoten tot hoerenkasten, wat dus helemaal niet schijnt te mogen. Daarom begint schoftenstad Leiden nu een War on sekswerk in studentenkamers. Alle pleziertjes moeten weg en niets leuks mag meer in een stad die tijdens de Duitse bezetting nog gezelliger was. En zeg nou zelf: brandend kaarslicht, prachtige sfeermuziek, de geur van wierook, een schoon matras en een fantastische, frisse dame die het eenieder helemaal naar de zin maakt, dat is toch een veel aangenamer beeld dan die studentensmeerboel vol bah en blegh, vol mannen- dan wel vrouwenvocht, vol zweet, vol sekslucht vol kots, vol kakkerlakken, vol verschaald bier, vol pus, vol schimmel, vol aangekoekte troep, vol knorren, vol pis, vol rotting, vol meur en vol nog meer kots. Dan is de keuze toch snel gemaakt? Amsterdam dacht lang de goede kant op maar in Leiden roept de burgemeester op 'alert te zijn op onder meer de plotse aanloop van veel mannen bij wooncomplexen'. Dat een der vrouwelijke studenten gewoon geniet van een bruisend seksleven is kennelijk niet eens een mogelijkheid.
Patta-warmloopshirt Oranje volgens Volkskrant-redacteur gehaat om 'multiculturele boodschap'
Terwijl: het shirt is gewoon spuuglelijk
Jezus Christus en godallemachtig en de heilige Oranje Leeuw erbij. Iedereen is superblij met Oranje en alle Oranjespelers mogen er zijn en worden gewaardeerd en de meest negatief besproken Nederlanders zijn Frenkie en Koeman en iedereen krijgt het rapportcijfer tien en de tenues zijn nu al legendarisch en vooral het uittenue is mooi en het volkslied leeft maar in De Volkskrant gaat het natuurlijk weer over de zwarte bladzijdes van dit Oranjefeest omdat er ook (3) mensen zijn die het Patta warmloopshirt niet zo mooi vinden 'haten vanwege de multiculturele filosofie achter het shirt'. De FILOSOFIE, die MULTICULTUREEL is, achter het SHIRT. Het WARMLOOPSHIRT. Dat is niet het eerste, niet het tweede en zelfs niet het derde shirt, dat is het WARMLOOPSHIRT. En dat mensen dat shirt dan haten vanwege de FILOSOFIE erachter. Scheer je weg Hassan Bahara, dat shirt is simpelweg spuuglelijk, spuuglelijker zelfs dan het thuistenue uit '88, dat iedereen en z'n Hollandse poepreet en/of spuugkop in '88 al spuuglelijk vond maar iconisch werd omdat het '88 was. En als Nederland in '26 wereldkampioen wordt, vindt iedereen zelfs dat spuuglelijke Patta warmloopshirt geweldig, hoe spuuglelijk het ook is.
Meer dan de HELFT van de jongvolwassenen komt moeilijk rond
Da's niet gering
Welkom bij Het gaat niet zo lekker in Nederland, en wel hierom (titel wordt aan gewerkt, red.). Het gaat vandaag verrassend genoeg weer niet zo lekker in Nederland, en wel hierom: alles is onbetaalbaar maar niet betaalbaar en daarom zeggen steeds meer mensen dat alles onbetaalbaar maar niet betaalbaar is. En nu zegt het Nibud dat ook: Onder jongvolwassenen van 18 tot en met 30 jaar is het aandeel dat moeite heeft met rondkomen van 40 naar 54 procent gestegen. Dat krijg je als het in Nederland niet zo lekker gaat door onbetaalbare huurprijzen, onbetaalbare huizen en onbetaalbaar bier (zat in de aflevering van gisteren). Maar er zitten niet alleen de jongvolwassenen in dat schuitje, daar zitten gezelligerwijs veel meer mensen in: "Het aandeel huishoudens dat moeilijk rondkomt, is sinds 2024 gestegen van 32 naar 38 procent." Met huishoudens gaat het dus ook steeds minder lekker in Nederland, en wel hierom: "Voor veel huishoudens zijn stijgende uitgaven, hoge vaste lasten en een inkomen dat daarbij achterblijft, de reden dat zij moeite hebben met rondkomen." Goh wat gaat het weer lekker in Nederland. En daarom morgen gewoon weer een aflevering van Het gaat niet zo lekker in Nederland, en wel hierom (titel wordt aan gewerkt, red.). Hadden we trouwens al gezegd dat alles onbetaalbaar maar niet betaalbaar is? En dat steeds meer mensen dat zeggen?
Grrrroningen. Instituut Mijnbouwschade raakt 329 dossiers van inwoners kwijt
Dit gaat je pet én Groningen toch te boven
Die hele ""hersteloperatie Groningen"" staat inmiddels dusdanig op instorten dat Nationale Ombudsman Van Zutphen zich genoopt ziet de noodklok te luiden middels een brandbrief aan de Kamer. Daarin geeft hij de Nationaal Coördinator Groningen, het Instituut Mijnbouwschade Groningen en de gehele overheid een tik (8 op de schaal van Richter) op de vingers: "Het kan niet langer zo doorgaan. Mensen zijn te vaak teleurgesteld. Het huidige hersteltraject leidt onvoldoende tot concrete oplossingen voor de mensen die daar al jarenlang op wachten." Er wordt, netter gezegd, geen moer voor de Groningers bereikt en tot overmaat van ramp raakte het Instituut Mijnbouwschade ook nog eens 329 dossiers van inwoners kwijt. En ondertussen verdienen schadebureaus miljoenen aan het Groningse leed en blijven de inwoners zelf rillen, trillen en bibberen dat het een aard(beving) heeft. De gasvelden worden dan misschien volgestort met beton, deze bodemloze put van onbekwaamheid en ellende blijft gewoon gapen en meuren. Echt uitstekend en lekker en top en goed en puik gewerkt allemaal.
Minister Letschert (D66) over blokkeren Fortuyn-Fragment door BNNVARA: 'Censureren moet kunnen'
Een buitengewoon minderwaardig antwoord
Mocht niet
Blokkeren, censureren, noem het zoals u wilt, feit is dat het gewraakte fragment uit het Lagerhuis, waarin VARA-coryfee Marcel van Dam Pim Fortuyn een 'minderwaardig mens' noemt, niet vrij mocht worden uitgezonden bij Nieuws van de Dag omdat BNNVARA dat als rechthebbende blokkeerde. Daar ontstond nogal wat ophef over, niet in de laatste plaats door de complete onzin die Raymond Mens erbij verkocht, en die ophef leidde weer tot Kamervragen van A. Nanninga (JA21). En die zijn nu beantwoord door minister Letschert van de partij van openheid en transparantie (D66). Die zal zoals het een D66'er betaamt natuurlijk wel pal voor openheid en transparantie staan. O nee, goh, toch niet! Omroepen mogen van haar rustig doorgaan met censureren, met bijvoorbeeld een beroep op privacy of op 'belangen van directbetrokkenen' (zomaar een directbetrokkene: Marcel van Dam). Ja is dat even mooi. Niks transparantie, niks openheid, maar pure CENSUUR. Uiteindelijk kwam BNNVARA, na de onstane ophef natuurlijk, alsnog met de beelden over de brug, alleen blijven die net als zoveel andere beelden naar goeddunken van de betreffende omroep gewoon op 'geblokkeerd' staan in het systeem. Vindt minister Letschert prima. En zo ziet u maar weer: het probleem, meneer, dat blijft.
De Horror: BIER WORDT DUURDER
Neem alles maar niet ons bier
Dure benzine, dure diesel, duur gas, dure doorsnee boodschappen, duur vlees, dure zuivel, dure huizen, dure stroom, dure alles, alles duur: à la. We leerden ermee leven, we accepteerden ramp op ramp omdat we in ieder geval nog voor een schappelijk doch telkens hoger wordend prijsje het duurbetaalde levensleed konden wegzuipen met verfrissend bier. Maar nu rijst de vraag: HOELANG NOG? De Telegraaf schrijft: "De suikertaks die dit kabinet in 2030 wil invoeren, dreigt een bittere pil voor bierdrinkers op te leveren. Het kabinet overweegt namelijk de accijns op alcohol mee te laten stijgen met die op suikerhoudende drankjes." Ons geld, onze ongezonde levensstijl en ons zoete bier, het glipt ons allemaal door de vingers. Komt op het conto van een premier die nog wel een cursusje bier tappen kan gebruiken (zie foto). Als zijn kabinet, bekend van nietsdoen, niets doet, wordt een kratje pils straks mogelijk een hele euro duurder. Ja maar: wat moeten we dan nog? Koel en gehydrateerd broeizomers doorkomen? Ho maar. Help ons, duur bier expert, want de sjeu gaat er zo wel heel gauw af in deze maatschappij. En waar hebben al die brave bierdrinkers dat nou aan verdiend? Enfin, zin in bier nu.
Bewindslieden kabinet-Jetten massaal op cursus
Aan de slag met jezelf
Wist u niet maar mensen die worden uitgekozen om in een nieuw kabinet minister of staatssecretaris te worden zijn compleet incapabel. Dat is buitengewoon belangrijk in de politiek omdat er anders maar lukraak aan de slag wordt gegaan terwijl ruimte om te groeien juist een mensenrecht is. En daarom deden de bewindspersoontjes hoogstpersoonlijk cursussen om te leren hoe bewindspersoontje te spelen, zo weet RTL Nieuws. Debattrainingen, taalcursussen, girlpowercursussen, mediatrainingen, speechtrainingen; in totaal werd voor bijna 65.000 euro getraind en gecursust en was minister Boekholt-O'Sullivan kroonspanner voor 11.885 euro. Maar hee, dan krijg je ook wat! Want nu we weten wat dit kabinet waard is gaan we de échte Sjoerd Sjoerdsma zien, blijkt Boekholt-O' Sullivan toch geschikt, maakt Tom Berendsen ons alleen maar trotser, weet Van Weel straks heel veel en wordt het kabinet-Jetten een groot succes. Jetten zelf hoefde overigens niet op cursus want een belcursus wordt nog niet aangeboden en bovendien is de premier van huis uit al zeer bedreven in bellen.
LIVE! De Grand Prix van Spanje met Verstappen vanaf P5
Olé!
Russell, Antonelli, Hamilton, Verstappen, Hadjar, Norris, Piastri en, vooruit, zelfs Leclerc, allemaal maken ze vandaag kans op de winst in Barcelona. Em vier renstallen die meedingen om de GP is toch wel WAT WE WILDEN. Natuurlijk zijn de regels nog steeds rük, klinken de wagens als een vastgelopen harde schijf en rijdt Mercedes vermoedelijk gewoon weg, maar hee, het zit wel lekker dicht bij elkaar momenteel. Dus hopen we op een race met inhaalacties, met schitterende strategieën, met ronkende ruzies, met Koorts Russell die hopelijk niet wint, met een Stijlloze voorspelling die luidt dat Hamilton weer eens wint, met Safety Cars, met Alonso die het een beetje naar zijn zin heeft en met Verstappen die naar P2 rijdt. Gaan we daarna gezellig aan de sangria met tapas. Doen we het voor. Nu snel naar het circuit van Barcelooooooonaaaaaaa om te kijken of het uitkomt.
Update - Hij (Verstappen) is van z'n plaats!
Update - De RB-strategie werpt nog niet echt z'n vruchten af.
Update - Alonso STIL: VSC
Update - Nou mazzeltje voor Verstappen en vooral voor de Stijlloos voorspelde winnaar: Hamilton.
Update - HOOO Antonelli kapot....
Update - Leclerc ook STUK.
UPDATE - VSC (net te laat voor Verstappen)
UPDATE - HAMILTON WINT ZIJN EERSTE VOOR FERRARI! Russell P2, Norris P3 en Verstappen toch aardig op de vierde plek. Hadjar een prima P6. Hamilton in Vettelitaliaans nu.
