achtergrond

Geenstijl

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

Weekupdate Oekraïne (21). Rusland roept noodtoestand uit op de Krim, ngst voor 'Russische provocatie' richting Baltische staten

Weer een week in het Slavische theater

Ja noodtoestand noodtoestand wat is een noodtoestand als je een land binnenvalt, de boel bezet en annexeert, vliegvelden en bases en infrastructuur tot je neemt, onder militaire controle een soort referendum 'wint' en dan ellende krijgt als het thuisland daar moeilijk over doet. WELNU: het heetste hangijzer van de oorlog tussen Rusland en Oekraïne de voorbije week is de Krim. Nu probeert Oekraïne de Krim al maanden te isoleren door bruggen en toegangswegen te torpederen (zo werd de Krimburg meerdere keren aangevallen) maar nu wordt het toch wel penibel voor Rusland. Door Oekraïense aanvallen op de infrastructuur zijn er grote brandstoftekorten. Nu is peut al langer op de bon (max. 20 liter per voertuig per week), maar het wordt nu zo erg dat Rusland de noodtoestand heeft uitgeroepen. Alsof daar nog geen sprake van was.

Ook elders in het Moederland krijgt Rusland beuk van de Oekraïeners: afgelopen nacht werd de Russische olie- en energie-infrastructuur weer aangevallen. De olieraffinaderij Slavyansk in Krasnodar (300 km van de frontlinie) werd getroffen, alsook een raffinaderij in Yaroslavl (700 km van de frontlinie). Zelensky jubelt op Twitter: "We continue our operations that weaken Russia’s ability to wage this war. Each of our long-range sanctions means fewer resources serving Russia’s war machine, and another step toward peace. We will continue to respond to Russian terror." Blijven strijden tegen de Russische terreur!

Met de brandende olieraffinaderijen en aanvallen diep in Rusland begint Vladje Poetin langzaam maar zeker te vragen om vredesonderhandelingen en dat is opmerkelijk, omdat hij natuurlijk altijd heeft geroepen dat hij Oekraïne in een paar dagen zou inlijven. "Russia, as has been stated repeatedly, is ready for peace negotiations with Ukraine", zei hij maandag: "Rusland is klaar voor onderhandelingen met Oekraïne." In Oekraïne geloven ze Poetin natuurlijk niet op z'n mooie blauwe ogen. Ander dingetje: volgens 'bronnen' van The Guardian zou de in het nauw gedreven Poetin bezig zijn om prikken uit te delen aan de Baltische staten en misschien zelfs Polen, om de bereidheid van de NAVO te testen. Ach ja, oorlog.

Ander belanghebbend nieuws van de week: een grote gevangenenruil tussen beide landen. 160 man per land en dat levert uiteraard weer hartverscheurende beelden op (zie video onder). Komt allemaal door bemoeienis van de Vredespresident Donald Trump, die betrokken was bij onderhandelingen om in totaal en in fases 1.000 man per land over te laten steken. En dan tot slot, niet per se gewichtig maar toch het vermelden waard: Sergei Ivanov is dood. Hij was voormalig minister van Defensie van Rusland, was een van de vertrouwelingen van Poetin en gold in het verleden nog als iemand die Poetin (tijdelijk) zou kunnen opvolgen. In 2008 werd echter niet hij, maar Dmitry Medvedev naar voren geschoven. Geen nieuws over de doodsoorzaak, dus die zal wel uit een raam gekletterd zijn, of zich hebben verslikt in een bordje paddestoelen. Tot volgende week!

Dankbaar voor onze verslaggeving?

Bedrag:

NU.nl collaboreert driftig met wetenschappers die onze alcohol af willen pakken

Dit onthouden we

screenshot van vreselijk stuk van nu.nl

De Gezondheidsraad komt ons bier afpakken en de kritische journalisten van NU.nl stellen scherpe vragen bij de wenselijkheid daarvan. Hahaha nee natuurlijk niet. Een of andere met belastinggeld betaalde club roept dat de overheid onze drank moet afpakken en bij NU.nl springen ze meteen in de houding door allerlei ook met belastinggeld betaalde types te vragen hoe je dat het beste aan kunt pakken. "Hoe dan ook zal het dan een proces van de lange adem worden. Wiers: "Alcohol zit zó verweven in onze cultuur: een glaasje hier, een toost daar. Maatregelen geven mensen het gevoel dat hen iets wordt afgepakt."" Ja heel raar. Dat mensen het gevoel krijgen dat hen iets wordt afgepakt, als hen iets wordt afgepakt. Wat een gekte dit stuk. Nergens de vraag wie hier nou precies mee geholpen wordt. Nergens de vraag of je mensen die wel met drank om kunnen gaan de dupe moeten zijn van mensen die dat niet kunnen. Nergens de vraag of de voorgestelde maatregelen niet volstrekt disproportioneel zijn. Maar wel in de houding springen voor de plezierbedervers van de Gezondheidsraad en de rest van de anti-alcohollobby. Heel veel zin in bier nu (ook al hebben we een kater) en een leuke Heineken-reclame. Zolang het nog kan.

LIVE! 71 Rondjes Rammen op de Red Bull Ring

Verstappen denkt het zijne van excuses

max verstappen

Een weekend om even lekker niet met het WK bezig te zijn maar om te genieten van de machtige mechanische sport. De TT was weer top en nu ligt de Red Bull Ring in Spielberg (de stad) klaar ter racevermaeck. Moeten we toch toegeven dat het vermaak, ondanks Mercedes-dominantie, aardig terug is in de Formule 1. Het zit allemaal dicht bij elkaar, er wordt flink geracet en de boodschap van fans en coureurs dat het batterijracen kudt is, is aangekomen. Goed, genoeg positiefs. Koorts Russell pakte gisteren de POLE toen Verstappen de muur een zeldzaam kwalificatiekusje gaf tijdens en dat betekent voor de race dat Leclerc gaat jagen, dat Hamilton gaat jagen, Antonelli gaat jagen, dat Verstappen de Oranjekoorts gaat aanjagen en dat we bij de McLarens waarschijnlijk niks van hun jacht merken. Stijlloze voorspelling: we zeggen dat Verstappen Red Bulls thuisrace wint omdat onze Oranjebril al twee weken op onze neus zit vastgeplakt. Zo, de hitte is hier weg dus we kunnen weer ouderwets en LIVE zweten van de sportspanning.

Update - Verstappen zoeft ff langs Antonelli en Leclerc. P3 nu!
Update - VSC. Komt net even te laat voor Antonelli. Sainz OUT.
Update - Ferrari en strategie is nooit een goed huwelijk geweest maar ze gooien de knuppel in het hoenderhok door Hamilton nogmaals te laten pitten.
Update - Russell PIT, Verstappen gaat DOOR. Ja toch even: VERSTAPPEN P1.
Update - VERSTAPPEN PIT. Nu gaan we t zien...
Update - Antonelli PIT.
Update - VSC.
UPDATE - RUSSELL WINT, VERSTAPPEN P2 OP ANDERHALVE SECONDE EN ANTONELLI P3 OP 0,3 VAN VERSTAPPEN. Dit was wel een race hoor! WAAROM IS KOORTS RUSSELL ZO WALGELIJK? Red Bull toch wel een aardige stap gemaakt, dat belooft wat voor volgende week: Silverstone.

SFEER

Bassiehof – Dilan Yesilgöz’ drones voor Kiev blijken opeens 700 kruisraketten

Haar Oekraïense collega is wél eerlijk over gift van kwart miljard

Het is spijtig dat niemand aan Nederlandse zijde Mychajlo Fedorov vorige week woensdag vroeg even een nieuw pak te gaan halen bij de Haagse Bijenkorf. Het draagt niet bij aan het draagvlak dat de Oekraïense minister van Defensie op de dag dat hij een half miljard Nederlands belastinggeld toegezegd krijgt, zich kleedt als de Oostblok uitsmijter van een ranzige discotheek. Wat ook niet helpt: minister van Defensie Dilan Yesilgöz (VVD) heeft over die bijdrage gelogen.

Fedorov vertrok dus niet met lege handen: Yesilgöz gaf hem een steunpakket ter waarde van 500 miljoen euro mee. De ene helft bestaat uit onder meer reguliere munitieleveringen, de andere helft uit 250 miljoen euro voor ‘drones’. Die worden gekocht bij de Nederlandse defensie-industrie, meldde Defensie.

Maar dat klopt niet: het gaat niet om drones maar om kruisraketten. Dat werd duidelijk omdat Fedorov dat een dag later letterlijk zei na een Brusselse bijeenkomst met onder meer zijn baas Volodymyr Zelensky en NAVO-chef Mark Rutte. De minister noemde tegenover de Oekraïense pers zelfs het aantal: 700 kruisraketten. Die - dat klopt wél - worden gebouwd door een Nederlands bedrijf.

LIVE! De TT Assen

Hallo pitsdame bent u nog niet verboden?

Vanmiddag mag u weer kijken naar de opgevoerde Birootjes in de goorste raceklasse van de autosport en dat is inclusief de Formule E. Wie (ook) afvallig is van het F1-geloof is weer van harte welkom bij uw eerste grote liefde: de motorsport. De TT Assen, de Kathedraal - het was de allermooiste baan van allemaal tot ze er een van de meest gewone banen van allemaal van maakten. Desalniettemin blijft Assen uniek, met 110.000 beukers (vooral uit noord, oost en zuid) op de tribunes, lekkere koude biertjes in de kramen (historische bierprijs: zie foto onder) en steile taluds waar u de broodjes worst weer uit kan brokkelen. Gisterenavond al de TT Nacht - vroeger rauw, nu commercieel - en nu dus met een kater uit de hel in het gras hangen. NU NU NU de Moto2 waarbij u juicht voor #84 Zonta van den Goorbergh (zoon van) en voor #95 Collin Veijer. Straks, om 14.00 uur, de grote jongens, bij de Grand Prix van Assen. Stijlloze voorspelling: WRAAK voor Marco Bezzecchi. Liefhebbers kijken hierrrr bij Ziggo, glory hunters kijken bij de NOS.

Update - Veijer 9, Goorbergh 13

Update - MEGA CRASH van WK-leider Bezzecchi (sorry voor de tip he)

Archiefbeeld uit 2012

Grote Bloedhitte van 2026 ook weer overleefd, veel schade door noodweer

Hier in de redactietuin zijn de grote margrieten omgeknakt gvd

Oma mag weer voor het raam i.p.v. achter de ventilator in de hoek. Nog een laatste broeierig dagje en dan is het afgelopen met de ellende / het plezier (doorhalen wat niet van toepassing is). Afgelopen nacht harde woei en veel gedonder. De Nacht van Assen ondervond hinder (erg), concert Lil' Autodeurtje ontruimd (niet erg), molen in Veldhoven omgewaaid, overal blikseminslag & brand. Een heel vette inslag in de iconische Pontsteiger in Amsterdam, waar Won Yip op de 25ste de bliksem op z'n kanis kreeg. Valkenswaard werd bijna van de kaart geveegd, door heel Nederland knakten bomen, er viel een gewonde bij een inslag in Landsmeer, twee kalfjes gingen dood na een inslag in Toornwerd en die lui bij Concert at Sea zijn aan een ramp ontsnapt. Het treinverkeer is compleet ontregeld maar dat is natuurlijk geen nieuws. We zijn er nog en zo hebben we de Grote Bloedhitte van 2026 ook weer overleefd. Waar we nu zin in hebben: een Elfstedentocht! It sil heve!

Liveblog oorlog. Amerika slaat weer terug, Iran valt Bahrein en Koeweit aan, staakt-het-vuren op losse schroeven

Liveblog 166, niet te verwarren met 165, die las u hier

Ja jongens het is precies tien dagen geleden dat de Verenigde Staten en Iran een akkoord ondertekenden dat voor enige rust zou moeten zorgen en vrede dichtbij zou moeten brengen, maar vooralsnog voor weinig rust heeft gezorgd en vrede niet dichtbij heeft gebracht. Opvallend, want we hebben hier wel te maken met de vredespresident, die ook nog eens alles weet van akkoorden. De afgelopen 48 uur gaat het steeds mis in de Straat van Hormuz, bekend van open zijn, totdat de Amerikanen op hun roemruchte excursie gingen. De islamitische republiek Iran misdraagt zich daar; Amerika doet vervolgens wat terug (en valt tien doelen aan), waarna het regime per drone Amerikaanse doelen in Bahrein en Koeweit aanvalt (niet altijd even succesvol). Volgens de Revolutionaire Garde werden daarbij acht installaties vernietigd. Nou, dan moet je net Trump hebben, die sluit alsnog op ingenieuze wijze een akkoord reageert op niet mis te verstane wijze militair verbluft iedereen met zijn strategisch vermogen dreigt op Truth Social dat als het zo doorgaat hij toch echt een keer gaat ingrijpen. Hou me tegen! Afijn, iedereen boos op iedereen want voorwaarden staakt-het-vuren geschonden, en hoewel enig gerommel hoort bij een staakt-het-vuren is het toch de vraag hoe lang dit nog een daadwerkelijk staakt-het-vuren blijft. 

Ondertussen ook interessante ontwikkelingen in Irak, waar een bont gezelschap aan politici, topambtenaren en zakenlui met groot krachtsvertoon werd gearresteerd. Het zou gaan om onder andere een minister, parlementsleden enzovoorts. Volgens eerste geruchten gaat het om Iran-gezinde types; helemaal uit te sluiten is dat nog niet, maar het heeft er alle schijn van dat het een eerder beloofde anticorruptie-campagne betreft, waarbij alle kanten van het politieke spectrum een rekening gepresenteerd krijgen. 

Dan, het echt belangrijke nieuws: Iran is vannacht uitgeschakeld van het WK voetbal.
Nou, lang verhaal kort, we gaan live.

Update 11:20 - Ondertussen meldt de IDF dat er 'gewoon' weer wat Hamas-commandantjes zijn uitgeschakeld.

De Grote GSHQ Zomerborrel Samenvatting

Drinken & Lachen in het Stamcafé

We zijn zo dol op blijde borrelige belachelijkheid - er zijn vast wel borrels leuker en gezelliger en ruiger maar dit is ONZE borrel en we zijn gelukkig met onze vrienden, onze vertrouwelingen en al die aanhakers en al die nieuwsgierigen. Helemaal geen plan en ook geen act en verder ook niet zo ingewikkeld; wel muziek, een loeiende airco, een koeling ijskoud opdrinkbier en een bonte verzameling Goed Volk, vreemde vogels en gewoonweg genieters. Er waren BN'ers en semi-BN'ers en volstrekt onbekende vreemdelingen, er waren vrienden + vriendinnen, oorlogsfotografen, acteurs, chroniqueurs, columnisten en journalisten. Ze vertrouwen ons niet allemaal, maar dat geeft ook niet - als je het maar gezellig hebt en daar staat het bier. D'r was een mevrouw uit Antwerpen en die kon ons nadoen: "AH LEKKERRRR! KAAS!" We houden ook van kaas, goed gezien, maar zó praten wij niet mevrouw! Gelukkig was ze wel leuk en gelukkig hebben we gelachen en binnenkort gaan we samen naar De Kat. Onze nieuwe vriend is een Limbo met zachte G en hij zat bij de VPRO en toen bij de VVD als klassiek-liberaal niet als neo-liberaal maar hij is moslim dus wilde hij geen leverworst maar hij dronk als een winnaar en hij knuffelde ons kapot. Robbie was er, en Teun (foto) was er. Politici uit alle hoeken en gaten, vooral uit de hoeken, en er waren ook politici niet, maar dan blijven zij toch lekker in de gaten! Het ging over vroeger, over opgroeien in Den Haag, over de politiek en over GeenStijl, over het weer en over het leven en over The Beatles en de Stones en over religie en het Kamerwerk. De mooie jongens van de voetbal waren er, dus ging het over de Dutch Fanatics (meningen verdeeld) en over buscombi's (meningen unaniem), er was Jägermeister en dat was (niet voor iedereen) een succes, er vielen glazen en er brandden peuken en er was kaas en worst en chips en noten (meer niet). Onze lievelingspvda'er was er zowaar, hij kan zo leuk vertellen over de vakbonden. Onze favoriete financiële vriend woont op 'drie minuten lopen' en onze Oudste Bekende (jullie ook wel bekend) was als eerste binnen, wat fijn dat het goed gaat, wat goed dat het fijn gaat! Hij met hoofdletter H was er, met z'n Heerlijke Haar, en met z'n fantastische vriendin, en z'n boeken lagen op de plee. De uitgever was er natuurlijk, en dan was daar ook onze vrind uit Zaandam, op de scooter, we hebben z'n stoelen niet meer, maar we voelen de warmte nog steeds. Die documentairemaakster was er (niet mee gepraat), de Grote Twee van Meningentelevee waren er (even mee gepraat) en er waren allerlei min of meer bekende Twitteraars (rare high five / low five mee gedaan) en onbekende Twitteraars (even naar gelachen). Die grote regisseur (maar vooral gewoon een mooie vent) kwam nog langs, altijd heerlijk onbevangen aan de late kant, maar altijd in staat om ons ervan te overtuigen dat eindtijd nogal rekbaar is als het veel te gezellig is. Wat is het nummer ook alweer / je ziet het vanzelf. Tarik was er, met z'n Kittens, die stalen weer de show, en in onze show sneuvelen geen soldaten, daar sneuvelen de glazen, daar gaat de wijn over de vloer en daar zit er bloed aan de muur. Gelukkig dit keer geen gebroken benen en heupen, alleen een gloeiende kop. Tot volgend jaar, kom ook eens langs, mail ons dan.

There were wackos and weirdos and dingbats and dodos

De Premium Reaguurdersborrel komt er ook echt aan! (soort Volkskrant Columnistendag, zonder de lijkgeur)

Arthur van Amerongen - Elon Musk: Engel der Wrake

Soep van de Week

Terugkijken: de GeenStijl Premium Podcast over 'Citizen Vigilante'

Never a dull moment met Elon Musk! Hij gooide wraakthriller Citizen Vigilante - verboten in Deutschland - op X en die is op het moment van schrijven al 18 miljoen keer bekeken.  De film van regisseur Uwe Boll kreeg geen leeftijdsclassificatie van de digibete Duitse filmkeuringsinstantie FSK (Freiwillige Selbstkontrolle der Filmwirtschaft, haha!) en wordt daardoor niet via normale bioscopen, streamingdiensten of winkels verspreid. Juridisch is het geen formeel overheidsverbod, maar dat is het natuurlijk wel.

Ik was benieuwd naar het smoelenboek van de freiwillige Selbstkontrollers en warempel: de FSK is nog roomblanker dan GroenLinks, VARA, BNN en de Afrikaner Weerstandsbeweging bij elkaar. Boll stuurde een open brief onder meer naar de Duitse Filmacademie, de regisseursvereniging, PEN Duitsland en de Productiealliantie.

Daarin schrijft hij: "Dit is een politiek gemotiveerde beslissing van de FSK." Volgens Boll bepalen acht (8!) door de FSK geselecteerde personen wat meer dan 50 miljoen volwassen Duitsers wel en niet mogen zien. Hij beroept zich daarbij op de artistieke vrijheid die is vastgelegd in artikel 5, lid 3 van de Duitse Grondwet. Als inspiratiebron voor de film noemt Boll een zaak uit Hamburg. In november 2023 veroordeelde de rechtbank van Hamburg negen mannen van 19 tot 23 jaar wegens de verkrachting van een 15-jarig meisje. Bij acht van de negen veroordeelden werd de straf geheel of gedeeltelijk voorwaardelijk opgelegd.

Feynman en/of Feiten – Stikstofsalami

Het wordt: niks

ministers en/of begrafenisondernemers kondigen stikstofplannen aan

Binnen het nieuwe stikstofplan zijn er een paar knoppen verzonnen om aan te draaien: welke natuurgebieden we wel of niet gaan beschermen, de breedte van bufferstroken rond deze natuurgebieden en hoeveel koeien er op een hectare mogen staan. Aan geen van die knoppen wordt gedraaid in een mate die ons van het digitale stikstofslot haalt.

Bij het stikstofplan, wat twintig miljard gaat kosten, ontbreekt een doorrekening in welke natuurgebieden de kritische depositiewaarde gehaald gaat worden. We leven in een wereld waar je met gladde praatjes met miljarden mag smijten, zonder proactief je huiswerk te delen. Het model ligt er, deze maatregelen zijn in een dag doorgerekend.

Geen van deze plannen leidt tot een halvering van de veestapel of een totale ruiming van de veestapel. Er zit geen revolutionaire stelselwijziging in, er zit geen plan in om grip te krijgen op buitenlandse uitstoot, terwijl die soms al leidend of fataal is (PDF p6), zie tevens de satellietbeelden van ammoniak of van stikstofoxiden voor hun bijdrage.

Het ministerie van Financiën rekende begin 2023 reeds door dat als er helemaal geen Nederlandse landbouwuitstoot is en we 100% reductie doen, we nog steeds in 5% natuurgebieden de kritische depostiewaarde in het model overschrijden en vervolgens in bijna heel Nederland geen vergunningen mogen verlenen. Zie hun kaartjes (PDF p4).

Dankzij die oude berekeningen kan je de doelmatigheid van het nieuwste plan in enkele seconden inschatten zonder pc of papier. Dit plan stelt minder dan 100% reductie voor, veel minder zelfs, dus zullen we in natuurgebieden de kritische depostiewaarde niet halen, dus zullen we in ruim negentig procent van ons land niet mogen bouwen.

Het klinkt leuk, minder stikstofuitstoten lijkt altijd beter voor de natuur. Hier begrijpen politici de definitie van een kritische depostiewaarde niet. Stoot je ietsje minder uit, dan zal de natuur misschien langzaam herstellen, stoot je ietsje meer uit, dan zal de natuur langzaam veranderen. Op de lange termijn heb je weinig tot NIETS bereikt.

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.

GeenStijl: Vlijmscherp en ongefilterd nieuws