achtergrond

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

@Spartacus

Dr. Pieter Omtzigt en andere artsen: 'gendertransitie voor jongeren is overwegend onzin, kap met The Dutch Protocol'

Doktoren aller landen verenigt u!

Wonderlijk hè, de hele medische discipline bevangen door een beschamend lineaire premisse: het leed van meervoudig belaste kinderen bij jeugdzorg in beeld, vaak met autisme, persoonlijkheidsstoornissen en twijfel aan geaardheid zou weg te nemen zijn door geslachtsverandering middels onomkeerbare hormoon-effecten en operaties. En dan lag Nederlandje met de voorheen wereldwijd bezongen Dutch Protocol (hier onze uitleg) ook nog eens aan de wortel van de transitie-hype. 

Maar, wees gerust. Dit achterhoedegevecht was eigenlijk al wel gewonnen, en nu zitten dr. Omtzigtman en kornuiten er ook nog eens bovenop. Het stuk opent zowaar met de essentie: 

"Op 30 juni brengt de Gezondheidsraad advies uit over wat officieel ‘transgenderzorg voor jongeren’ heet. Dertig jaar nadat Nederland met het Dutch Protocol internationaal richting gaf aan deze zorg, staat de bewijsbasis onder druk: systematische reviews vinden onvoldoende betrouwbaar bewijs dat de verwachte voordelen van puberteitsremmers en geslachtshormonen bij minderjarigen opwegen tegen de onzekerheden en risico’s, terwijl de gevolgen ingrijpend en vaak onomkeerbaar zijn. Andere Europese landen zijn daarom terughoudender geworden; de Tweede Kamer vroeg om een nieuwe beoordeling.

Maar de bewijsvraag kan niet los worden gezien van een vraag die daaraan voorafgaat: wat behandelen we eigenlijk?

In de toelichting bij het adviestraject spreekt de Gezondheidsraad al over ‘transgender kinderen en jongeren’. Dat is gangbaar taalgebruik, maar het bevat wel een aanname. Is een jongere met genderdysforie iemand met een vaste, innerlijke genderidentiteit die bevestigd moet worden? Of gaat het om onbehagen rond lichaam, seksuele oriëntatie en maatschappelijke verwachtingen, waarvan de oorsprong, betekenis en ontwikkeling nog open liggen?"

Nou, dat eindigt met een vraagteken, en de rest van het stuk is dus een antwoord!

De PROMINENTEN

In dit huis salueren wij de vlag

Nieuwe beelden dood Henry Nowak: moordenaar blijft onterecht beweren dat neergestoken slachtoffer 'racistisch en dronken' is

oh jongens

Even een opfrisser voor wie dit al teveel anti-blanke moordpartijen geleden is (Belfast, Narbonne) ook al is het nieuws pas een maand oud. In Engeland werd de 18-jarige Henry Nowak door 23-jarige Britse sikh Vickrum Digwa neergestoken tijdens 'een confrontatie'. Henry probeerde te vluchten, maar zijn moordenaar belde de politie en beschuldigde het slachtoffer valselijk van racisme, waarna Henry in de boeien geslagen werd en in die hoedanigheid het leven liet. De onderstaande beelden kende u al, maar de bovenstaande beelden zijn nieuw. Digwa blijft er op talloze manieren ontkennen dat zijn slachtoffer neergestoken zou zijn, en blijft beweren dat hij 'racistisch aangevallen' zou zijn, en dat zijn slachtoffer dronken was. Geen van allen was waar, en Digwa werd tot levenslang met een minimale zit van 21 jaar veroordeeld. Ook werd deze week bekend dat de agenten 8 minuten nodig hadden om na aankomst Henry's steekwonden te ontdekken, maar toen was het dus al te laat - al beweert de politie dat hij sowieso niet gered had kunnen worden.

De eerdere beelden

Ep 2! De GeenStijl Premium Podcast met Timon en Talitha over Citizen Vigilante, Claviculars nieuwe neus en de nieuwe Rape Gang Inquiry

Aflevering 2 van onze nieuwe show die om de week verschijnt. De GeenStijl Premium Podcast: ongefilterde duiding bij de waan van de dag, waakzaam waar het moet, empathisch waar het kan. Eerste helft voor iedereen, tweede helft enkel voor GeenStijl Premium Leden - en dat is dus slechts 5 euro per maand.

Hoop om te doen, die in Duitsland verboden wraakfilm Citizen Vigilante, waar in plaats van een ge-race-swapped fotonegatief van de werkelijkheid, de daders van groepsverkrachtingen van Europese vrouwen ineens gewoon echt islamitische immigranten zijn. En dan zette Elon hem ook nog even integraal op Twitter. Kort verhaal lang: het is, zoals het een werk van regisseur Uwe Boll betaamt, over de hele linie een slechte film. Veel te nadrukkelijk schrijfwerk, slechte cinematografie, maar dan wel met - wegens veelvoudig seksueel wangedrag - gevallen A-lister Armie Hammer in de hoofdrol, die het platte personage naar omstandigheden toch niet onverdienstelijk neerzet. Maar het gaat er even niet om dat het een slechte film is, het gaat erom dat de film het taboe doorbreekt op het benoemen van de daders.

In de tweede helft - onderstaand dus alleen te zien voor GeenStijl Premiums (hier voor slechts 5 euro per maand) - bespreken we natuurlijk ook nog het eigenlijke wereldnieuws, namelijk de nieuwe neus van looksmaxxer Clavicular, zijn bezoek aan Parijs, de bredere betekenis van dit fenomeen onder jongens, en ander lichtvoetig nieuws zoals het nieuwe rapport over de Pakistaanse verkrachtingsbendes in Engeland. Kortom, kijkvoer voor deze airco-binnendag!

(We zijn trouwens hard bezig de Premium-helft ook in alle podcast-apps beschikbaar te krijgen, bedankt voor uw geduld met dit team van slechts zes schrijvers.)

UPDATE: Premium gedeelte DOET HET NU

Tweede helft van aflevering onderstaand alleen voor GeenStijl Premiums!

LIVEBLOG. Code Rood VERLENGD

Weertje he?

Gisternacht was met 21,3 in De Bilt de warmste juninacht ooit, vandaag wordt het met plaatselijke 40 graden de heetste dag van de hittegolf en WE zijn een land van matiging, dus bij extremen gaat alles op slot, behalve de grenzen. Scholen dicht, alleen de weg op indien strikt noodzakelijk, zelfs het Nederlandse vlaggenschip PostNL-pakketbezorging blijft vandaag aangemeerd, en Nederlands jaarlijkse culturele hoogtepunt Defqon.1 sloot vannacht voortijdig - tot 'onvrede' van het publiek, waardoor de politie dan weer massaal uit moest rukken. En dat vanavond dus afgewisseld met tropisch onweer in Limburg, Noord-Brabant en Gelderland. Maar laten we het eens hebben over het echte probleem, namelijk hitte-ongelijkheid, juist nu. Afijn, wij gaan flauwtes turven en LIVE.

Update 08:06 - Voetballer Mats Grotenbreg (28), maker van de winnende Hercules-goal tegen Ajax in 2023, is gisteren tijdens het zwemmen overleden door een aanvaring met een boot. Het ongeluk gebeurde in recreatiegebied de Mookerplas, onder Nijmegen.
Update 08:11 - Het is nu al boven de 27,2 graden in Maastricht. Zie live hittekaart van Weerplaza hier.
Update 08:12 - De NOS kopt: "Deze hittegolf was vrijwel onmogelijk zonder klimaatverandering".
Update 14:30 - CODE ROOD VERLENGD. Het KNMI schrijft: "In Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel blijft code rood van kracht tot zaterdag 21.00 uur. Daarna geldt daar code oranje."

Hitte verbroedert

Bodycam. Beschonken, gepensioneerde UFC-kampioen Dustin Poirier wil met agent vechten

Hij waarschuwde hier altijd al voor, Dustin zonder doel is een risico voor zichzelf en omgeving

Dustin, geen kleine jongen. Versloeg Conor McGregor TWEE keer achter elkaar, maar verloor daarna vier van z'n zes laatste gevechten, waaronder de laatste twee tegen Islam Makhachev en zijn pensioensgevecht tegen Max Holloway (die binnenkort weer tegenover McGregor staat). Maar goed, Dustin heeft altijd al gezegd dat het leven zonder nieuw gevecht op de agenda hem moeizaam vergaat, en de drank altijd op de loer ligt. En afgelopen zondag werd hem wegens dronkenschap de toegang tot een Delta Airlines-vlucht ontzegd door een grondstewardess. Dat viel matig, waarna hij de bovenstaande confrontatie opzocht met een agent - die hem overigens meteen herkende. Tragisch beeld, al had het allemaal een stuk erger kunnen lopen. Sporttief als vanouds geeft Dustin de agent na afloop dan ook een boks en zegt "you did a great job", waarvan in beide richtingen akte. Zie voorbodes onderstaand.

Hij zei het altijd al: Dustin zonder doel is een risico voor zichzelf en omgeving

Liveblog oorlog. IAEA na Iraanse ontkenning: 'we gaan nucleaire faciliteiten wél binnenkort inspecteren', Trump hekelt Senaat-stemming

Onverwacht toch spannende uitspraken door het Internationaal Atoomagentschap in Liveblog 162. Liveblog 161 las u hier

Bovenstaande ontkende de woordvoerder van het Iraanse MinBuz eergisteren nog stellig dat - in tegenstelling tot wat de Amerikaanse delegatie beweerde - Iran het Internationaal Atoomagentschap toestemming zou hebben gegeven de faciliteiten met verrijkt uranium te inspecteren. Maar daar denkt het hoofd van het Internationaal Atoomagentschap Rafael Mariano Grossi blijkbaar toch anders over, en laat zich tijdens een bezoek aan Japan in opmerkelijk ferme bewoordingen uit over de kwestie:

"Ik begrijp de politieke statements, ze maken deel uit van de realiteit, maar waar ik u graag aan wil herinneren en uw aandacht op wil vestigen, is dat er een Memorandum van Overeenkomst is, ondertekend door beide presidenten. Het akkoord stelt expliciet dat de nucleaire activiteiten die met betrekking tot de nucleaire installaties zullen worden uitgevoerd, onder toezicht zullen staan ​​van het IAEA – in alle opzichten. Uiteraard moeten we daarvoor een inspectie uitvoeren. Of dat nu overmorgen, over een week of over tien dagen gebeurt, het is belangrijk, maar niet essentieel. Het gaat hoe dan ook gebeuren." Brisant!

In ander nieuws is Trump ontstemd over een grotendeels symbolische stemming door de Senaat dat Trump toestemming aan Congress moet vragen voor het voortzetten van de oorlog. Democraten legden dit al negen (!) keer eerder voor, maar een Republikeinse meerderheid hield het steeds tegen. Dit keer ontbraken er echter twee Republikeinen in de zaal, te weten Dave McCormick en MITCH McCONNELL (107). Trump reageerde hier vier uur geleden onderstaand op met de strekking: 'net nu Iran bereid is alles op te geven geeft de Senaat Iran een gevoel van adem- en onderhandelingsruimte', maar dan op z'n Trumps.

Afijn, wij gaan weer live en vooral even Marine Trackers defensie.nl F5'en om te kijken of en wanneer gamechanger Hr.Ms. DE RUYTER in de Straat van Hormuz verschijnt om orde op zaken te stellen.
Update 14:33 - Slecht nieuws voor IS-leider Ali Husayn al-‘Ulaywi: hij is door de Amerikanen gedood

Recent CENTCOM-sfeerbeeld

JA. The Rest Is History over het NEDERLANDSE VOLKSLIED

De twee groten over de grootste

De culturele software waar dit kutland op draait is natuurlijk ten diepste onserieus, alles slaat nergens op en niks slaat ergens op. Maar temidden van dit ondoenlijke drijfzand hebben we nog één reliek dat ons bovenluiks houdt: het Volkslied. Misschien wel de vreemdste tekst van alle volksliederen, maar sowieso de beste uithaal. Bovenstaand doorgelicht en geduid door de beste geschiedenisleraren die we nooit hadden. Doe er uw voordeel mee.

NEDERLANDJE

Discours. Nieuwe (in Duitsland verboden) film "Citizen Vigilante" over wraakmoorden op verkrachtende migranten en gedogende rechters

Oh-oh, daadwerkelijke transgressie

Vooropgesteld: het is - zoals het een film van regisseur Duitse Uwe Boll betaamt - geen goede film. Sterker nog, het voelt naar goed gebruik bijna alsof het schrijfwerk opzettelijk te nadrukkelijk is, en voor de cinematografie hoeven we ook niet te kijken. Maar daar gaat het dus niet om. Waar het wel om gaat is dat dit de eerste film in decennia is die een dáádwerkelijk taboe doorbreekt, en daarmee voor de verandering eens geen fotonegatief van de werkelijke dader/slachtoffer-verdeling presenteert. Dat komt neer op: islamitische (immigranten) en andere uitheemse vervangers zijn de daders van seksueel (groeps)geweld, inheemse meisjes en vrouwen zijn de slachtoffers van seksueel (groeps)geweld, en inheemse rechters laten de daders er stelselmatig te makkelijk mee weg te komen.

En ja, dan, DAN, kopt de grootste publicatie in de filmindustrie, namelijk Variety, ineens: "‘Citizen Vigilante’ Review: Uwe Boll Does Armie Hammer No Favors With This Morally Bankrupt Thriller". Zo'n kop lijkt futiel, maar het is ons morele universum in het klein. En om exact die reden is de hele film dus verboden (!) in Duitsland.

En, moet echt even vermeld, hoofdrolspeler Armie Hammer is inderdaad niet de minste. Sterker nog, het was een echte A-lister voordat hij in 2021 werd beschuldigd van een hele reeks aan seksueel wangedrag en aanvullende ophef door zijn eigen appjes waarin hij beweert een kanibaal te zijn. Zijn grootste rol was die in 2017 als deuteragonist (look it up sweetie in Nederland spreken we Nederlands) naast superster Timothée Chalamet in hun homoseksuele zomerromance Call Me by Your Name. Maar goed, hij kreeg dus 5 jaar lang geen enkele rol meer en zei zelfs "f*cking reclames voor kattenvoer" te willen doen als hij daarmee weer aan de slag kon.

Maar in plaats van kattenvoer werd het VOER VOOR EXTREEMRECHTS en de tussenstand is nu: viraal op rechts Twitter, 91% op Rotten Tomatoes door honderden publieksleden, slechts 2 reviews door 'erkende critici' waarvan de inhoud zich laat raden, en regisseur Uwe Boll die zich tot Elon Musk wendt en zegt: "Everybody is watching Citizen Vigilante and it is exactly your movie. (...) It's the movie that goes against anybody in the film industry, and showing the crimes of migrants in Europe. And that we are in an existential crisis, exactly how you say it the whole time," en zo monoloogt hij nog wat verder - zie helemaal onderaan topic.

Afijn, daadwerkelijke transgressie. Was dat ooit niet de functie van kunst? Veel meer beeld na de breek.

De scène die voorafging aan de bovenstaande executie

Liveblog oorlog. Iran kondigt vier THEMATAFELS aan voor verdere onderhandeling, Israël bezorgd om Iraanse positie Libanon na deal

We zijn gek op thema's en gek op tafels in Liveblog 161. Liveblog 160 las u hier

Samenvatting van de 'onderhandelingen' over het 'principeakkoord' die gisteren afgerond werd: in principe goed dat ze elkaar eens ontmoet hebben. Je moet even graven voor een stavaza, maar Iraanse vice-MinBuz Kazem Gharibabadi zegt tegen Iraanse staatsmedia de 'technische gesprekken' met de VS erop zitten, en dat 'de onderhandelaars' hebben besloten dat er vier werkgroepen opgezet worden, te weten (even in het Engels): "Sanctions Termination, Nuclear Affairs, Reconstruction and Economic Development, and Monitoring and Implementation." Zoals bekend is het Iraanse kernwapenprogramma natuurlijk de hoofdkwestie, en dat ging gisteren meteen al lekker. De Amerikaanse delegatie beweerde dat Iran had ingestemd met het toelaten van inspecteurs van het Internationaal Atoomagentschap, maar kort daarna ontkende Iraanse staatsmedia die toezegging: "De eventuele aanwezigheid van inspecteurs moet worden vastgelegd in een definitieve overeenkomst. Een overeenkomst die, gezien de ervaringen met Amerika, onwaarschijnlijk lijkt." Ook beweerde de Iraanse hoofdonderhandelaar Ghalibaf gisteren tijdens zijn terugreis dat er alvast $12 miljard aan bevroren Iraanse tegoeden vrijgegeven zou worden. 

In ander nieuws vreest Israël dat de deal de Iraanse positie in Libanon, en daarmee Hezbollah, significant zal versterken, terwijl het Israël de handen op de rug bindt. Axios schrijft: "Israëlische functionarissen vrezen dat de nieuwe afspraken de maandenlange inspanningen van de VS en Israël om Hezbollah te verzwakken en de invloed van Iran in Libanon te verminderen, zullen ondermijnen. Meer direct maken ze zich ook zorgen over tegenwerking vanuit Washington D.C. telkens wanneer ze een aanval op Libanees grondgebied willen uitvoeren, of over druk van Trump om zich terug te trekken uit Zuid-Libanon zolang de dreiging van Hezbollah nog bestaat."

Gisteravond kwamen Netanyahu en zijn MinDef Katz met een gezamenlijke verklaring waarin gesteld wordt dat de IDF aanwezig zal blijven, en zal blijven opereren in Zuid-Libanon: "De IDF zal vastberaden blijven optreden om bedreigingen tegen onze soldaten en burgers te neutraliseren, terroristische infrastructuur te ontmantelen en de veiligheidszone in Zuid-Libanon te handhaven." Afijn, we gaan maar weer eens live.

Update 10:45 - Het Iraanse MinBuz benadrukt nogmaals dat er geen inspecties door het Internationaal Atoomagentschap gepland staan. "Iran has neither held a meeting with International Atomic Energy Agency chief Rafael Grossi in Switzerland nor plans for the UN nuclear watchdog to inspect Iran’s damaged nuclear facilities, a foreign ministry spokesperson says."

Trump vijf uur geleden

Gaat Midjourney AI's nieuwe 60 seconden full body scanner MRI-scanners vervangen?

Sommige artsen lijken nu al te spreken van een revolutie in de gezondheidszorg

Van beeldgenerator - die overigens ook revolutionair was toen we 3 jaar geleden nog van die dingen opkeken - naar een van de eerste AI-bedrijven met een noemenswaardig hardwareproduct. En dan meteen eentje die het in potentie een miljardenbedrijf zou kunnen maken, als deze aparaten ooit echt de nieuwe vorm van lichaamsscans worden. De scan werkt door op een platformpje te gaan staan waarmee u langzaam een basin water inzakt, waarna duizenden "ultrasonic waves" uw lichaam vanuit elke hoek doorlichten. Het doel is MRI-kwaliteit met ultrasound-techniek, wat exponentieel goedkoper is. Waar de techniek op neer lijkt te komen is dat Midjourney z'n beeldgeneratieve AI inzet om de 'onvolledigheid en lage resolutie' van ultrasound-scans - getraind op miljoenen MRI-scans - kunstmatig aan te vullen, en daarmee tot beelden van MRI-kwaliteit te komen.

Midjourney opent eind 2027 de eerste Spa waar deze scanners beschikbaar zullen zijn, en zoals het AI-bedrijven betaamt zetten ze extreem hoog in: "The sheer number of mechanical elements, the inconceivable volume of data, and the computational power required for this to all come together is one reason why no such machine was ever made - until now. (...) Less than a dozen of these machines operating together at full speed can do more full body scans than every MRI machine together on Earth. Our goal is to build a fleet of 50,000 of these scanners, capable together of doing a billion scans a month—enough to bring full body imaging to everyone on Earth."

Eerst geloven dan zien, en ze zijn er nog niet, maar veelbelovend is het wel. Enthousiaste uitleg onderstaand.

Enthousiaste duiding en uitleg

Soort demo van de tech

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.