Ep 2! De GeenStijl Premium Podcast met Timon en Talitha over Citizen Vigilante, Claviculars nieuwe neus en de nieuwe Rape Gang Inquiry
Aflevering 2 van onze nieuwe show die om de week verschijnt. De GeenStijl Premium Podcast: ongefilterde duiding bij de waan van de dag, waakzaam waar het moet, empathisch waar het kan. Eerste helft voor iedereen, tweede helft enkel voor GeenStijl Premium Leden - en dat is dus slechts 5 euro per maand.
Hoop om te doen, die in Duitsland verboden wraakfilm Citizen Vigilante, waar in plaats van een ge-race-swapped fotonegatief van de werkelijkheid, de daders van groepsverkrachtingen van Europese vrouwen ineens gewoon echt islamitische immigranten zijn. En dan zette Elon hem ook nog even integraal op Twitter. Kort verhaal lang: het is, zoals het een werk van regisseur Uwe Boll betaamt, over de hele linie een slechte film. Veel te nadrukkelijk schrijfwerk, slechte cinematografie, maar dan wel met - wegens veelvoudig seksueel wangedrag - gevallen A-lister Armie Hammer in de hoofdrol, die het platte personage naar omstandigheden toch niet onverdienstelijk neerzet. Maar het gaat er even niet om dat het een slechte film is, het gaat erom dat de film het taboe doorbreekt op het benoemen van de daders.
In de tweede helft - onderstaand dus alleen te zien voor GeenStijl Premiums (hier voor slechts 5 euro per maand) - bespreken we natuurlijk ook nog het eigenlijke wereldnieuws, namelijk de nieuwe neus van looksmaxxer Clavicular, zijn bezoek aan Parijs, de bredere betekenis van dit fenomeen onder jongens, en ander lichtvoetig nieuws zoals het nieuwe rapport over de Pakistaanse verkrachtingsbendes in Engeland. Kortom, kijkvoer voor deze airco-binnendag!
(We zijn trouwens hard bezig de Premium-helft ook in alle podcast-apps beschikbaar te krijgen, bedankt voor uw geduld met dit team van slechts zes schrijvers.)
UPDATE: Premium gedeelte DOET HET NU
Tweede helft van aflevering onderstaand alleen voor GeenStijl Premiums!
LIVEBLOG. Code Rood VERLENGD
Weertje he?
Gisternacht was met 21,3 in De Bilt de warmste juninacht ooit, vandaag wordt het met plaatselijke 40 graden de heetste dag van de hittegolf en WE zijn een land van matiging, dus bij extremen gaat alles op slot, behalve de grenzen. Scholen dicht, alleen de weg op indien strikt noodzakelijk, zelfs het Nederlandse vlaggenschip PostNL-pakketbezorging blijft vandaag aangemeerd, en Nederlands jaarlijkse culturele hoogtepunt Defqon.1 sloot vannacht voortijdig - tot 'onvrede' van het publiek, waardoor de politie dan weer massaal uit moest rukken. En dat vanavond dus afgewisseld met tropisch onweer in Limburg, Noord-Brabant en Gelderland. Maar laten we het eens hebben over het echte probleem, namelijk hitte-ongelijkheid, juist nu. Afijn, wij gaan flauwtes turven en LIVE.
Update 08:06 - Voetballer Mats Grotenbreg (28), maker van de winnende Hercules-goal tegen Ajax in 2023, is gisteren tijdens het zwemmen overleden door een aanvaring met een boot. Het ongeluk gebeurde in recreatiegebied de Mookerplas, onder Nijmegen.
Update 08:11 - Het is nu al boven de 27,2 graden in Maastricht. Zie live hittekaart van Weerplaza hier.
Update 08:12 - De NOS kopt: "Deze hittegolf was vrijwel onmogelijk zonder klimaatverandering".
Update 14:30 - CODE ROOD VERLENGD. Het KNMI schrijft: "In Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel blijft code rood van kracht tot zaterdag 21.00 uur. Daarna geldt daar code oranje."
Hitte verbroedert
Bodycam. Beschonken, gepensioneerde UFC-kampioen Dustin Poirier wil met agent vechten
Hij waarschuwde hier altijd al voor, Dustin zonder doel is een risico voor zichzelf en omgeving
Dustin, geen kleine jongen. Versloeg Conor McGregor TWEE keer achter elkaar, maar verloor daarna vier van z'n zes laatste gevechten, waaronder de laatste twee tegen Islam Makhachev en zijn pensioensgevecht tegen Max Holloway (die binnenkort weer tegenover McGregor staat). Maar goed, Dustin heeft altijd al gezegd dat het leven zonder nieuw gevecht op de agenda hem moeizaam vergaat, en de drank altijd op de loer ligt. En afgelopen zondag werd hem wegens dronkenschap de toegang tot een Delta Airlines-vlucht ontzegd door een grondstewardess. Dat viel matig, waarna hij de bovenstaande confrontatie opzocht met een agent - die hem overigens meteen herkende. Tragisch beeld, al had het allemaal een stuk erger kunnen lopen. Sporttief als vanouds geeft Dustin de agent na afloop dan ook een boks en zegt "you did a great job", waarvan in beide richtingen akte. Zie voorbodes onderstaand.
Hij zei het altijd al: Dustin zonder doel is een risico voor zichzelf en omgeving
Liveblog oorlog. IAEA na Iraanse ontkenning: 'we gaan nucleaire faciliteiten wél binnenkort inspecteren', Trump hekelt Senaat-stemming
Onverwacht toch spannende uitspraken door het Internationaal Atoomagentschap in Liveblog 162. Liveblog 161 las u hier
Bovenstaande ontkende de woordvoerder van het Iraanse MinBuz eergisteren nog stellig dat - in tegenstelling tot wat de Amerikaanse delegatie beweerde - Iran het Internationaal Atoomagentschap toestemming zou hebben gegeven de faciliteiten met verrijkt uranium te inspecteren. Maar daar denkt het hoofd van het Internationaal Atoomagentschap Rafael Mariano Grossi blijkbaar toch anders over, en laat zich tijdens een bezoek aan Japan in opmerkelijk ferme bewoordingen uit over de kwestie:
"Ik begrijp de politieke statements, ze maken deel uit van de realiteit, maar waar ik u graag aan wil herinneren en uw aandacht op wil vestigen, is dat er een Memorandum van Overeenkomst is, ondertekend door beide presidenten. Het akkoord stelt expliciet dat de nucleaire activiteiten die met betrekking tot de nucleaire installaties zullen worden uitgevoerd, onder toezicht zullen staan van het IAEA – in alle opzichten. Uiteraard moeten we daarvoor een inspectie uitvoeren. Of dat nu overmorgen, over een week of over tien dagen gebeurt, het is belangrijk, maar niet essentieel. Het gaat hoe dan ook gebeuren." Brisant!
In ander nieuws is Trump ontstemd over een grotendeels symbolische stemming door de Senaat dat Trump toestemming aan Congress moet vragen voor het voortzetten van de oorlog. Democraten legden dit al negen (!) keer eerder voor, maar een Republikeinse meerderheid hield het steeds tegen. Dit keer ontbraken er echter twee Republikeinen in de zaal, te weten Dave McCormick en MITCH McCONNELL (107). Trump reageerde hier vier uur geleden onderstaand op met de strekking: 'net nu Iran bereid is alles op te geven geeft de Senaat Iran een gevoel van adem- en onderhandelingsruimte', maar dan op z'n Trumps.
Afijn, wij gaan weer live en vooral even Marine Trackers defensie.nl F5'en om te kijken of en wanneer gamechanger Hr.Ms. DE RUYTER in de Straat van Hormuz verschijnt om orde op zaken te stellen.
Update 14:33 - Slecht nieuws voor IS-leider Ali Husayn al-‘Ulaywi: hij is door de Amerikanen gedood
Recent CENTCOM-sfeerbeeld
JA. The Rest Is History over het NEDERLANDSE VOLKSLIED
De twee groten over de grootste
De culturele software waar dit kutland op draait is natuurlijk ten diepste onserieus, alles slaat nergens op en niks slaat ergens op. Maar temidden van dit ondoenlijke drijfzand hebben we nog één reliek dat ons bovenluiks houdt: het Volkslied. Misschien wel de vreemdste tekst van alle volksliederen, maar sowieso de beste uithaal. Bovenstaand doorgelicht en geduid door de beste geschiedenisleraren die we nooit hadden. Doe er uw voordeel mee.
NEDERLANDJE
Discours. Nieuwe (in Duitsland verboden) film "Citizen Vigilante" over wraakmoorden op verkrachtende migranten en gedogende rechters
Oh-oh, daadwerkelijke transgressie
Vooropgesteld: het is - zoals het een film van regisseur Duitse Uwe Boll betaamt - geen goede film. Sterker nog, het voelt naar goed gebruik bijna alsof het schrijfwerk opzettelijk te nadrukkelijk is, en voor de cinematografie hoeven we ook niet te kijken. Maar daar gaat het dus niet om. Waar het wel om gaat is dat dit de eerste film in decennia is die een dáádwerkelijk taboe doorbreekt, en daarmee voor de verandering eens geen fotonegatief van de werkelijke dader/slachtoffer-verdeling presenteert. Dat komt neer op: islamitische (immigranten) en andere uitheemse vervangers zijn de daders van seksueel (groeps)geweld, inheemse meisjes en vrouwen zijn de slachtoffers van seksueel (groeps)geweld, en inheemse rechters laten de daders er stelselmatig te makkelijk mee weg te komen.
En ja, dan, DAN, kopt de grootste publicatie in de filmindustrie, namelijk Variety, ineens: "‘Citizen Vigilante’ Review: Uwe Boll Does Armie Hammer No Favors With This Morally Bankrupt Thriller". Zo'n kop lijkt futiel, maar het is ons morele universum in het klein. En om exact die reden is de hele film dus verboden (!) in Duitsland.
En, moet echt even vermeld, hoofdrolspeler Armie Hammer is inderdaad niet de minste. Sterker nog, het was een echte A-lister voordat hij in 2021 werd beschuldigd van een hele reeks aan seksueel wangedrag en aanvullende ophef door zijn eigen appjes waarin hij beweert een kanibaal te zijn. Zijn grootste rol was die in 2017 als deuteragonist (look it up sweetie in Nederland spreken we Nederlands) naast superster Timothée Chalamet in hun homoseksuele zomerromance Call Me by Your Name. Maar goed, hij kreeg dus 5 jaar lang geen enkele rol meer en zei zelfs "f*cking reclames voor kattenvoer" te willen doen als hij daarmee weer aan de slag kon.
Maar in plaats van kattenvoer werd het VOER VOOR EXTREEMRECHTS en de tussenstand is nu: viraal op rechts Twitter, 91% op Rotten Tomatoes door honderden publieksleden, slechts 2 reviews door 'erkende critici' waarvan de inhoud zich laat raden, en regisseur Uwe Boll die zich tot Elon Musk wendt en zegt: "Everybody is watching Citizen Vigilante and it is exactly your movie. (...) It's the movie that goes against anybody in the film industry, and showing the crimes of migrants in Europe. And that we are in an existential crisis, exactly how you say it the whole time," en zo monoloogt hij nog wat verder - zie helemaal onderaan topic.
Afijn, daadwerkelijke transgressie. Was dat ooit niet de functie van kunst? Veel meer beeld na de breek.
De scène die voorafging aan de bovenstaande executie
Liveblog oorlog. Iran kondigt vier THEMATAFELS aan voor verdere onderhandeling, Israël bezorgd om Iraanse positie Libanon na deal
We zijn gek op thema's en gek op tafels in Liveblog 161. Liveblog 160 las u hier
Samenvatting van de 'onderhandelingen' over het 'principeakkoord' die gisteren afgerond werd: in principe goed dat ze elkaar eens ontmoet hebben. Je moet even graven voor een stavaza, maar Iraanse vice-MinBuz Kazem Gharibabadi zegt tegen Iraanse staatsmedia de 'technische gesprekken' met de VS erop zitten, en dat 'de onderhandelaars' hebben besloten dat er vier werkgroepen opgezet worden, te weten (even in het Engels): "Sanctions Termination, Nuclear Affairs, Reconstruction and Economic Development, and Monitoring and Implementation." Zoals bekend is het Iraanse kernwapenprogramma natuurlijk de hoofdkwestie, en dat ging gisteren meteen al lekker. De Amerikaanse delegatie beweerde dat Iran had ingestemd met het toelaten van inspecteurs van het Internationaal Atoomagentschap, maar kort daarna ontkende Iraanse staatsmedia die toezegging: "De eventuele aanwezigheid van inspecteurs moet worden vastgelegd in een definitieve overeenkomst. Een overeenkomst die, gezien de ervaringen met Amerika, onwaarschijnlijk lijkt." Ook beweerde de Iraanse hoofdonderhandelaar Ghalibaf gisteren tijdens zijn terugreis dat er alvast $12 miljard aan bevroren Iraanse tegoeden vrijgegeven zou worden.
In ander nieuws vreest Israël dat de deal de Iraanse positie in Libanon, en daarmee Hezbollah, significant zal versterken, terwijl het Israël de handen op de rug bindt. Axios schrijft: "Israëlische functionarissen vrezen dat de nieuwe afspraken de maandenlange inspanningen van de VS en Israël om Hezbollah te verzwakken en de invloed van Iran in Libanon te verminderen, zullen ondermijnen. Meer direct maken ze zich ook zorgen over tegenwerking vanuit Washington D.C. telkens wanneer ze een aanval op Libanees grondgebied willen uitvoeren, of over druk van Trump om zich terug te trekken uit Zuid-Libanon zolang de dreiging van Hezbollah nog bestaat."
Gisteravond kwamen Netanyahu en zijn MinDef Katz met een gezamenlijke verklaring waarin gesteld wordt dat de IDF aanwezig zal blijven, en zal blijven opereren in Zuid-Libanon: "De IDF zal vastberaden blijven optreden om bedreigingen tegen onze soldaten en burgers te neutraliseren, terroristische infrastructuur te ontmantelen en de veiligheidszone in Zuid-Libanon te handhaven." Afijn, we gaan maar weer eens live.
Update 10:45 - Het Iraanse MinBuz benadrukt nogmaals dat er geen inspecties door het Internationaal Atoomagentschap gepland staan. "Iran has neither held a meeting with International Atomic Energy Agency chief Rafael Grossi in Switzerland nor plans for the UN nuclear watchdog to inspect Iran’s damaged nuclear facilities, a foreign ministry spokesperson says."
Trump vijf uur geleden
Gaat Midjourney AI's nieuwe 60 seconden full body scanner MRI-scanners vervangen?
Sommige artsen lijken nu al te spreken van een revolutie in de gezondheidszorg
Van beeldgenerator - die overigens ook revolutionair was toen we 3 jaar geleden nog van die dingen opkeken - naar een van de eerste AI-bedrijven met een noemenswaardig hardwareproduct. En dan meteen eentje die het in potentie een miljardenbedrijf zou kunnen maken, als deze aparaten ooit echt de nieuwe vorm van lichaamsscans worden. De scan werkt door op een platformpje te gaan staan waarmee u langzaam een basin water inzakt, waarna duizenden "ultrasonic waves" uw lichaam vanuit elke hoek doorlichten. Het doel is MRI-kwaliteit met ultrasound-techniek, wat exponentieel goedkoper is. Waar de techniek op neer lijkt te komen is dat Midjourney z'n beeldgeneratieve AI inzet om de 'onvolledigheid en lage resolutie' van ultrasound-scans - getraind op miljoenen MRI-scans - kunstmatig aan te vullen, en daarmee tot beelden van MRI-kwaliteit te komen.
Midjourney opent eind 2027 de eerste Spa waar deze scanners beschikbaar zullen zijn, en zoals het AI-bedrijven betaamt zetten ze extreem hoog in: "The sheer number of mechanical elements, the inconceivable volume of data, and the computational power required for this to all come together is one reason why no such machine was ever made - until now. (...) Less than a dozen of these machines operating together at full speed can do more full body scans than every MRI machine together on Earth. Our goal is to build a fleet of 50,000 of these scanners, capable together of doing a billion scans a month—enough to bring full body imaging to everyone on Earth."
Eerst geloven dan zien, en ze zijn er nog niet, maar veelbelovend is het wel. Enthousiaste uitleg onderstaand.
Enthousiaste duiding en uitleg
Soort demo van de tech
Liveblog oorlog. 'Vanochtend Israëlische aanvallen op Hezbollah ondanks wapenstilstand', Witkoff en Kushner naar Zwitserland voor 'eerste nucleaire onderhandeling'
Het gaat echt even vallen of staan in Libanon in Liveblog 159. Liveblog 158 las u hier
Toelichting IDF gisteravond
Het is enorm fragiel allemaal in Zuid-Libanon. Hezbollah doodde gisternacht een gehele Israëlische tankcrew van vier inclusief de commandant van het tankbataljon, en verwondde daarna nog eens vijf IDF-soldaten, waarvan een ernstig. Daar reageerde Israël op met meer dan 150 luchtaanvallen op Hezbollah-doelen. Daarna kwam er onder Amerikaanse druk een wapenstilstand, maar volgens Libanese media vonden er vanochtend weer Israëlische luchtaanvallen plaats. De IDF heeft die aanvallen nog niet bevestigd, en het is op moment van schrijven niet bekend of hier, net als gisternacht, weer een hevige Hezbollah-aanval aan vooraf ging.
In ander vredesnieuws is Trumps gezant Steve Witkoff onderweg naar Zwitserland voor wat door Axios beschreven wordt als "de eerste ronde van gesprekken met Iran over een potentiële nucleaire deal". Jared Kushner zou voor dezelfde gelegenheid al in Zwitserland zijn, en de gesprekken zouden geleid gaan worden door VP Vance. Gaan we meemaken. Maar nu even live naar Zuid-Libanon.
Update 09:29 - Hier foto's van Israëlische luchtaanvallen op Hezbollah-doelen in Zuid-Libanon vanochtend.
Update 10:08 - Trump liet zich gisteren publiekelijk trouwens weer erg ontdooid uit over Israël en Netanyahu: "We fought very well with Israel, and we've had a great relationship with Israel. We're very formidable. And Bibi Netanyahu, he's a warrior prime minister. We really fought hard with Israel."
Update 15:30 - Nou, dat zat al in het vat, maar Iran heeft zojuist de Straat van Hormuz officieel 'GESLOTEN' verklaard door het aanhoudende gedoe tussen Israël en Libanon.
Trump weer wat ontdooid
Gisteren meer dan 150 IDF-aanvallen op Hezbollah doelen
Trump zegt dat 'Meloni hem om foto smeekte', Meloni ontkent stellig, MinBuz annuleert bezoek aan VS
Oh jongens de intriges
"Italië en ik smeken nooit"
In dit vertaalde interview met Trump door Italiaanse zender LA7 zegt Trump over Meloni: "Ze is waarschijnlijk blij dat ik met haar praatte, dat had ik niet hoeven doen. Ze smeekte om een foto. Ik zou het niet eens gedaan hebben, maar ik had medelijden met haar." Nou, dat laat Meloni zich niet aanleunen en zegt bovenstaand:
"Sommige dingen vereisen een onmiddellijke reactie. De uitspraken van Donald Trump zijn volledig verzonnen. Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom de president van de Verenigde Staten zich zo gedraagt tegenover zijn bondgenoten; het is niet de eerste keer dat dit gebeurt. Ik kan alleen maar zeggen: het spijt me, wie heeft niet dezelfde vastberadenheid tegenover de vijanden van het Westen als tegenover de vijanden van de Verenigde Staten, met een leiderschap dat juist veel toleranter blijkt te zijn? Maar één ding moet hij niet vergeten: Italië, en ik smeek nooit."
En dan zegt de Italiaanse MinBuz het bezoek aan Amerika morgen en overmorgen ook nog eens af. Hij schrijft op Twitter: "De heftige en aanstootgevende woorden van President Trump jegens de premier Giorgia Meloni beledigen heel Italië. Om die reden heb ik besloten mijn geplande bezoek aan de Verenigde Staten op 21 en 22 juni aanstaande te annuleren."
Gelukkig hebben we de beelden nog!

