Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Wit-Rusland ontbindt non-nucleaire status en "bereidt zich voor eigen troepen naar Oekraïne te sturen"

Brisante ontwikkeling aan de Pools-Litouws-Letse NAVO-grens

Nou, wat wil. Gister stemde de laatste democratie van Europa Wit-Rusland per """referendum""" met een respectabele 65,2% voor een nieuwe grondwet waarin de eigen non-nucleaire status geschrapt is. Lukashenko's toelichting bij een plaatselijke 'stembus': "Als jullie kernwapens stationeren in Polen of Litouwen, langs onze grenzen, zal ik mij tot Poetin wenden om hem te vragen de kernwapens die ik heb weggegeven zonder enige voorwaarden weer terug te plaatsen." En dat dus daags nadat Putin z'n nucleaire arsenaal op scherp zette. De grondwetswijziging leidde tot grote protesten en zo'n 800 arrestaties.

Allemaal heel leuk van Lukashenko trouwens, maar Polen noch Litouwen hebben NATO-nukes. Er liggen Amerikaanse nukes in België, Duitsland, Italië en Turkije. De Britten en Fransen passen op de eigen winkel. En dat de Amerika die stash verder naar het Oosten schuift zou helemaal nergens op slaan, want voor het bereik is dat niet nodig, en het legt ze alleen maar dichter bij vijandige dreigingen. Het was twee jaar geleden een marge-debatje, en daar bleef het bij.

In ander nieuws lijkt het erop dat Wit-Rusland nu gedwongen wordt zijn schuld in te lossen voor Putins hulp bij het neerslaan van Wit-Russische protesten afgelopen jaar. Het land was al een open doorvoerpunt voor Russische troepen naar Oekraïne. "Belarus is preparing to send soldiers into Ukraine in support of the Russian invasion in a deployment that could begin as soon as Monday, a U.S. administration official said Sunday evening." Ja, mocht dat kloppen dan wordt het druk aan de poorten van Kiev.

Wie zijn er eerder, de Wit-Russen of die 12.000 Tsjetsjenen

Red Squares = Belarus

Social

kings only

Reaguursels

Inloggen

Als we Timmerfrans zouden opsturen had de halve oekraine tijdelijk volledige luchtafweer.

stunter | 01-03-22 | 10:07

Blijkbaar komen de huidige Russische materieel en soldaten uit de afgelegen gebieden van Rusland. Dus nier uit de omgeving van Moskou, etc. Dit wist mij een lirthouwer te vertellen die Russisch kan verstaan, voor wat het waard is natuurlijk. Het zou wel kunnen verklaren waarom de gevangen genomen jonkies, ogenschijnlijk van niks weten en paniekerig reageren.

Tonyvanwychen | 28-02-22 | 16:12

Vraag me af of we Oekraïne toch niet militair (in elk geval met luchtsteun) te hulp moeten schieten. Zeker als derde landen het land ook binnenvallen. Nucleaire dreiging is niet geloofwaardig zolang de strijd zich afspeelt op Oekraïens grondgebied. Speelde in Vietnam ook geen grote rol. Gedachte achter inzet kernwapens is immers totale wederzijdse vernietiging als voortbestaan eigen land (door aanval met kernwapens van de ander) op spel staat.

Dr. Vigilante | 28-02-22 | 15:30 | 5

We kunnen ze drones 'geven'. Dat die vervolgens bestuurd worden vanuit een container in Texas weet niemand.

Rubberfetisj | 28-02-22 | 16:10

Zo gek zit ook in Iran. Die denkt als ik een nuke gooi op Israel dan stopt die fall out bij de grens.

Rotterdammert1965 | 28-02-22 | 18:18

Ik vraag me af waar de groene mannetjes uit Europa blijven. Ik bedoel, we kunnen toch af en toe best een paar vliegtuigen een rondje boven Oekraïne laten doen? Rutte weet de bonnetjes toch niet te vinden, er worden geen notities over gemaakt, ze kregen een functie elders, geen actieve herinneringen aan, schuld van de belastingdienst, de minister van defensie kan het veld ruimen, en we hebben vast nog wel een paar stukjes buk raket om er wat verwarring mee te zaaien ook.

Jacques_SiConto | 28-02-22 | 19:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Von Clausewitz heeft het al gezegd.
Oorlog is slechts de voortzetting van de politiek met andere middelen. En dat gebeurt nu. Helaas.

Breakdance | 28-02-22 | 15:03

Polen zit wel in SNOWCAT voor support nucleaire agressieve missies maar belangrijker in de ogen van Rusland zijn Aegis Ashore systemen die volgens hun eenvoudig kunnen switchen naar nucleaire koppen zonder dat dit te weten of te zien valt (het is een modulair systeeem tja). Maar goed dit zijn volgens mij de details van de redenatie en inzet van een dialoog als die er nog was.

GeenAccount | 28-02-22 | 14:59

Hebben wij spul om die Amerikaanse nukes zelf af te vuren, die op Volkel liggen? Of hebben wij de Amerikanen voor nodig?

Flapuitx2 | 28-02-22 | 14:53 | 4

We don't have the key, we mogen ze alleen aaien en poetse

boerk | 28-02-22 | 15:27
▼ 1 antwoord verborgen

Ik hoorde net op het NOS journaal dat Nederland het dwijlorkest naar de Russische grens met Oekraïne stuurt.

echtpaul | 28-02-22 | 14:39 | 2

Een kwijlorkest?

Beste_Landgenoten | 28-02-22 | 14:55

Zouden ze ingezet worden om de regio in te nemen waar Oekraïne aan Polen grenst? Kan me voorstellen dat Poetin de aanvoer van Westerse raketten zsm wil afsnijden.

... waarbij ik nog heel even wil vermelden hoe dom ik het vond dat beleidsmakers hardop blerden dat zie die spullen zouden gaan aanleveren. Putin heeft de FSB om de plannen van zijn tegenstanders te achterhalen. Moeten we echt die lui overbodig maken?
Werkelijk, speelt iedereen in de EU poker met zijn kaarten open?

quantumcollider | 28-02-22 | 14:37

— . Er liggen Amerikaanse nukes in België, Duitsland, Italië en Turkije.__
En op vliegbasis Volkel bijUden

theo-is-dood | 28-02-22 | 14:32

Met zo'n pet heb je bijna geen plu nodig.

ademende aarde | 28-02-22 | 14:26

Neem aan dat de motivatie van Wit-Russen net zo laag is als de Russen om Oekraïne binnen te vallen. Ze worden nu door Poetin er op uit gestuurd om te sterven. Voor een zaak waar ze niks mee te winnen hebben.

Hiesjes | 28-02-22 | 14:08 | 1

Is dat niet meestal zo.

Rotterdammert1965 | 28-02-22 | 18:20

Daniel Hannan zou nooit in 1 unie willen met een boevenstaatje als Oekraine, maar slaat hier wel de spijker op zijn kop. Als de Russen graag terug in de geschiedenis willen, prima.
Some proposals for a peace settlement:
🇺🇦 Donbas and Crimea to Ukraine
🇬🇪 Abkhazia and South Ossetia to Georgia
🇪🇪 Jaanilinn, Petseri and Kulkna Island to Estonia
🇫🇮 Karelia, Petsamo and Salla to Finland
🇯🇵 Kuril Islands to Japan

drs. Levi Samsonov | 28-02-22 | 14:03 | 6

En alle dames hierheen

Ray Skak | 28-02-22 | 14:25

@Beste_Landgenoten | 28-02-22 | 14:11:
Mooie tijden waren dat.
Koningsbergen (Duits: Königsberg, officieel tot 1936 Königsberg in Preußen en daarna tot 1946 Königsberg (Preußen), later Kaliningrad) was een Duitse stad in Oost-Pruisen. Koningsbergen werd gesticht in 1255 en was van 1457 tot 1945 hoofdstad en zowel cultureel als economisch centrum van het oosten van Pruisen. Het was de meest oostelijk en noordelijk gelegen grote stad van het Duitse Rijk (1871–1945). De stad ligt in Samland, dicht bij de Oostzeekust tussen het Wislahaf (Frisches Haff) en het Koerse Haf (Kurisches Haff). De stad is van groot belang geweest in de Duitse geschiedenis en werd, nadat Oost-Pruisen na de Eerste Wereldoorlog van Duitsland gescheiden was, een van de economisch meest vooruitstrevende steden van Europa.

theo-is-dood | 28-02-22 | 14:35
▼ 3 antwoorden verborgen

De tot het bot gemotiveerde vechtjassen van belarus... wacht .. het leven trekt aan me voorbij..

hoffrevisited | 28-02-22 | 14:02

Momenteel lukraak zware artillerie op woonwijken in Kiev. Veel doden en gewonden. Poetin gaat een stapje hoger op de Grozny schaal.

Beste_Landgenoten | 28-02-22 | 13:56 | 14

De burgers van Oekraïne gaan niet geïntimideerd worden, eerder nog veel harder vechten. Poetin maakt een enorme fout.

Beste_Landgenoten | 28-02-22 | 15:02
▼ 11 antwoorden verborgen

Is die haatbaard met zijn Prada laarsjes van $1500 nu al in Oekraine gearriveerd?

Ingridmaas | 28-02-22 | 13:55

Geh... Abramovich, die gisteren opeens terugtrad uit de Chelsea FC, zit ook aan de onderhandelingstafel vandaag. Wat doet die daar dan?

SoepKip | 28-02-22 | 13:54 | 3

Zoals de grote denker zei: "Voetbal is oorlog".

Glasgow Argus | 28-02-22 | 13:56

Nieuw speelgoed kopen? Donetsk FC of Dinamo Kyiv?

Itastijl | 28-02-22 | 13:58

Vertalen

Hiesjes | 28-02-22 | 14:10

Wat doet een geimplodeerd Rusland met de wereld en wie volgt Putin op?

LinkeLotje | 28-02-22 | 13:44 | 9

@funda. Of Mutti. Die is van haar centjes in de supermarkt beroofd, dus die kan wel weer een baantje gebruiken.

Kaal-dik-en-lelijk | 28-02-22 | 14:06

Ik vind ene M. Rutte from The Netherlands wel eentje die ze kunnen gebruiken.
Zijn wij er tenminste van af.

tis_wat | 28-02-22 | 14:39

Timmerfrans vind ik wel een optie. Gelijk een straf voor die Russen dat ze Poetin zo lang laten zitten.

Rotterdammert1965 | 28-02-22 | 18:23
▼ 6 antwoorden verborgen

De Rotterdamse haven toont zich inmiddels solidair en heeft alle export naar Wit-Rusland en Rusland stopgezet .
Geen grammetje coke komt er meer door , dat zal die oligarchen leren in Moskou !

Castor12 | 28-02-22 | 13:38

Maar wanneer gaan we het eens hebben over Baudet enzo?

Laten we elkaar geen mietje noemen. Er zijn elementen in onze politiek die ons willen verkopen, onze liberale westerse democratie, aan een dictator. Dat is best ernstig.

GrandMechantLoup | 28-02-22 | 13:38 | 17

@Enter Yeti | 28-02-22 | 13:59: Zit je op het toilet?

Kowalski11 | 28-02-22 | 14:08

Baudet heeft nooit macht gekend in Nederland. De liberale partijen als VVD en D66 ( Europees in 1 coalitie ) al 10 jaar. Laten we eens naar hun daden kijken. 1. Afhankelijkheid van Russisch gas. 2. Verslonsen van defensie. Kunnen we daarna het gebrul van Baudet gewoon negeren.

Pilshaas 861 | 28-02-22 | 14:30

Poro staat echter nu zelf met een AK in de straten van Kiev. Dat zien we die laffe Poetin, die zich al twee jaar angstig opsluit in een bunker wegens Covid nog niet doen. Hij laat dat over aan dienstplichtige jongens wier moeders niet eens weten waar ze heen zijn gestuurd.

Beste_Landgenoten | 28-02-22 | 15:01
▼ 14 antwoorden verborgen
-weggejorist-
ha_yek | 28-02-22 | 13:37 | 2

Volgens mij moet de kop zijn: Rusland heft non-nucleaire status Belarus op.

wapster | 28-02-22 | 13:35 | 1
-weggejorist-
ha_yek | 28-02-22 | 13:48

83-2

Orderic | 28-02-22 | 13:35 | 5

420.

Kaal-dik-en-lelijk | 28-02-22 | 13:42

93-6

Wiezewalakristalix | 28-02-22 | 16:29
▼ 2 antwoorden verborgen

De beurs stijgt weer iets, weten de beursmannetjes soms meer?

Zoelense Hobbyboer | 28-02-22 | 13:34 | 1
-weggejorist-
ha_yek | 28-02-22 | 13:38

Vraag me onderhand af hoeveel reaguurders werkelijk in dienst geweest zijn en daar een wapen in handen hebben gehad.
Moeten er wel heel veel zijn want erg veel verstand van oorlogszaken wordt hier ten toon gespreid.

swassannuf | 28-02-22 | 13:31 | 25

Desert Eagle .50. Kreeg er wel klappen van in mijn schouder. De rest daarna was kinderspul.

Rotterdammert1965 | 28-02-22 | 18:26

Het zit een enkeling toch niet lekker dat ze niet in dienst geweest zijn….

swassannuf | 28-02-22 | 18:43

schutter leopard2

De_fluitlokker | 01-03-22 | 07:15
▼ 22 antwoorden verborgen

Waarom het het eigenlijk "WIT-Rusland"? Omdat er vaak sneeuw ligt?

Harry de Slijter | 28-02-22 | 13:27 | 7

Yes. En sibrrrrrrrie heet zo omdat het er vaak zo koud is.

Binnenbaan | 28-02-22 | 13:56

— . Wit-Rusland is zeer zwaar getroffen in de Tweede Wereldoorlog. Het aantal dodelijke slachtoffers was in percentage hoger dan in het zwaarst getroffen zelfstandige land, Polen. —

theo-is-dood | 28-02-22 | 14:39

Misschien wel omdat er geen donkere meneren rondlopen daar.

Rotterdammert1965 | 28-02-22 | 18:27
▼ 4 antwoorden verborgen

Zijn trouwens de archieven van Geenstijl bestand tegen nukes en radioactieve straling?
Want anders heeft het geen nut meer om nu te reaguren voor de toekomstige generatie.

steekmug | 28-02-22 | 13:25 | 3

Jij bent net zo belangrijk als ik hoor.

GrandMechantLoup | 28-02-22 | 13:27

Joris traint momenteel keihard om de Zuid-Amerikaanse drugs smokken manier te perfectioneren.

Kern voor succes is het kei diep inbrengen.

Baksteenbakker | 28-02-22 | 13:27

Ze printen alles elke nacht uit.

Rennieflox | 28-02-22 | 13:34

Mag Wit-Rusland tegenwoordig niet meer gezegd worden? Al die kanalen hebben het over Belarus tegenwoordig...

Super Grover | 28-02-22 | 13:24 | 4

Nisjé

Earl_of_Doncaster | 28-02-22 | 13:27
▼ 1 antwoord verborgen

Frappant dat de opslag van VS-nukes in Volkel maar even worden vergeten...

litebyte | 28-02-22 | 13:22 | 4

Het is algemeen bekend dat we eigenlijk alles hebben klaar staan.

Niet alleen via Rotterdam maar ook in Hamburg, Antwerpen etc.

De Amerikaanse troepen hoeven enkel in te vliegen.

GrandMechantLoup | 28-02-22 | 13:26

Dat zijn decoys voor vijandelijke handelingen.
;)

steekmug | 28-02-22 | 13:28

Staat wel benoemd in het document waar naar gelinkt wordt in [er liggen...]

Ditlandiskapotstuk | 28-02-22 | 13:38
▼ 1 antwoord verborgen

het Reichstagmomentje met Marinus van der Wubbe wordt nu Oekraine als casus belli WOIII. En voor Kaag, Sjoerd en Ollongren niet peren naar het buitenland maar meevechten graag in de frontlinie

HetOorAakel | 28-02-22 | 13:22 | 2

Lubbe

Tiscali-2 | 28-02-22 | 13:23

De kernwapens in Turkye die de VS daar had liggen op luchtmachtbasis incirlik zijn daar enkele jaren geleden al weggehaald. Het hielp allemaal niet dat Erdogan de VS en ook de Duitsers begonnen te chanteren en daarnaast in Syrie hommeles aan het schoppen waren.

De Belarussen zijn ook wel klaar met hun Putin dus met een beetje geluk ruimen we twee dictators in één keer op.

General McAuliffe | 28-02-22 | 13:21

Nou Oekraïne zich ff neutraal verklaren en Russische troepen weg. Opgelost. Geef die man een uitweg en zet je trots opzij.

Tiscali-2 | 28-02-22 | 13:20 | 2

Heel Oekraïne demilitariseren vervolgens en een VN-vredesmacht van China (en Brazilië ofzo) plaatsen.

guldenmiddenweg | 28-02-22 | 13:25

Het Orakel uit Leuven op den Twitters:
"Ons land blijft zelfs nu nog het centrum van de wereld."
twitter.com/torfsrik/status/149804238...

Dat zijn leugens, meneer Torfs. Iedereen weet dat Amsterdam het centrum van de wereld is. Leugenachtige Vlaming die u er bent!

Duwbak_Linda | 28-02-22 | 13:19 | 1

Slava Patat!
(Ja sorry, u weet het nu wel, maar toch moet dit gezegd worden)

Duwbak_Linda | 28-02-22 | 13:28

Ik was nog twee weken geleden in Belarus. Zal de laatste keer zijn voor lange tijd. De mensen waren zo angstig en gedeprimeerd. Hulde aan hen die nu de straat opgaan. Mensen uit het westen kunnen zich die angst niet voorstellen. Maar goed een qr code is pas een dictatuur.

Zatkniss | 28-02-22 | 13:18 | 6

Wat is vooral raar vind zijn de mensen die er in mee gaan. Zo van "het agent, arresteert hem! Hij zegt iets wat ik niet wil" Dan zeg je als agent toch "nee" of laat je hem ok de hoek weer vrij.

SinisterNL | 28-02-22 | 13:25

Trieste vergelijking maar sukkels hou je altijd.

Super Vaagstra | 28-02-22 | 13:35
▼ 3 antwoorden verborgen

Terwijl Oekraïne en Rusland met hun besprekingen in Wit Rusland zijn begonnen opende het Russische leger een terreur beschieting op de burgers van Kharkiv. Daarvoor zijn grad raketlanceerinrichtingen gebruikt, een soort moderne Stalinorgels. Het Oekraínse ministerie van binnenlandse zaken liet net weten dat bij de raketbeschieting tientallen burgerdoden zijn gevallen en honderden gewonden. De berichten komen uit verschillende bronnen, waaronder het Oekraïnse persbureau Interfax. en.interfax.com.ua/news/general/80380...

Vuurspuger | 28-02-22 | 13:17 | 2

Eh ja, zo werkt dat in een oorlog. Meestal onderhandelen met een tijdelijke staak het vuren, maar soms ook zonder dat.

Zoelense Hobbyboer | 28-02-22 | 13:29

@Zoelense Hobbyboer | 28-02-22 | 13:29: Nu komen uit allerlei bronnen, ook buitenlandse als The Guardian de berichten over de terreur beschietingen. Het zou niet om een beschieting gaan maar een hele reeks die nog steeds gaande zijn. Het Russische leger schiet ongericht op woonwijken van de stad blijkbaar met het doel zoveel mogelijk burgers en burgerdoelen te treffen. twitter.com/AntonovCompany/status/149...

Vuurspuger | 28-02-22 | 13:42

Zojuist blijkt uit de bijdrage van Baudet in de Tweede Kamer: FvD is een False Flagoperatie van Rusland.

Sapperloot | 28-02-22 | 13:17 | 8

Thierry is een doorgesnoven schizotroll... gelukkig gaf hij aan dat hij voor zichzelf staat in de Kamer.

litebyte | 28-02-22 | 13:25

@Diederik_Ezel | 28-02-22 | 13:21:
Ja en nee. Zijn analyse/betoog over het Oekraine referendum sneed nog wel hout. Hij ging de mist in toen hij over internationaal recht begon door niet te erkennen dat Poetin het internationaal recht geschonden heeft. Verder stelde hij dat morele waarden in dit conflict zinloos zijn en dat internationaal recht voor een aantal landen geen vaste waarde is. Daarna nog wat geleuter over onderdrukte Russen in Oekraïne. Vreemde man die Baudet.

Gravin v Kippenbouth | 28-02-22 | 13:47

@Gravin v Kippenbouth | 28-02-22 | 13:47: Russen schonden het internationaal recht. Maar ze zijn natuurlijk niet de eersten. De VS schenden het zo pakweg elke 5 tot 10 jaar door een land binnen te vallen zonder dekking van de VN Veiligheidsraad.

drs. Levi Samsonov | 28-02-22 | 14:00
▼ 5 antwoorden verborgen

T 72 en onervaren kind soldaten.
Daar red je het niet mee Poetin.

wiers | 28-02-22 | 13:16 | 1

Soldaten die dachten op oefening te gaan
Diep triest voor hun en hun moeders,vriendinnen etc

Therrie | 28-02-22 | 17:02

Volgens de (als ik het moet geloven) te vroeg gepubliceerde (en weer verwijderde) russische overwinningstekst was dit ook de bedoeling. web.archive.org/web/20220226051154/ht...
(sorry, even google translate gebruiken)

Hadena | 28-02-22 | 13:16 | 3

Nou hoe duidelijk wil je het hebben, dat Rusland uit is op herstel van de situatie van 1991, het herstel van de USSR. Gaan nu eindelijk ook jou de ogen open Hadena?

Beste_Landgenoten | 28-02-22 | 13:18

@Beste_Landgenoten | 28-02-22 | 13:18: Dat was altijd al enigszins duidelijk. De vraag is waarom ie dat wil, voelt het russische volk zich echt vernederd dat ze gesplitst zijn? En uit dat stuk rijst de vraag of hij meer wil. Europa is volgens hem eigenlijk al ingestort.

Hadena | 28-02-22 | 13:29

Poetin is de wanhoop nabij volgens mij. Stuurt huurlingen om Zelensky weg te jorissen, bombardeert op het moment van overleg. Typhus geniepig kereltje.

SoepKip | 28-02-22 | 13:15 | 2

Dat was hij nooit anders.

Beste_Landgenoten | 28-02-22 | 13:18

Is er een staatk het vuren dan? Stoppen de Westerse mogendheden ook met het sturen van wapens en steun? Stopt Oekraine met verdedigen?

Pilshaas 861 | 28-02-22 | 14:39

Je zou maar de hoer van Poetin willen zijn.

Theodorus.Goldbach | 28-02-22 | 13:15 | 1

En Thierry heten....

me163komet | 28-02-22 | 13:19

Laat de wereld maar branden, ik ben er klaar voor.

SinisterNL | 28-02-22 | 13:14 | 1

Dan bent u een van de weinigen.

KeesBruin | 28-02-22 | 16:11

Vraag me af hoe het zit met de steun van China.
Op CGTN praatprogramma's die alleen maar negatief zijn mbt Putin
Russische defensiespecialist verklaart all in the open dat het een bende is in Rusland.Dat men na 3 mnd enig effect had verwacht van de sancties,maar dat de boel een dag later al helemaal instort.
Rentes gaan naar 30 %.Men is compleet overrompeld zegt hij.
Zegt dat er geen steun is voor de oorlog,soldaten ongemotiveerd en daarom puinzooi in Oekraïne.

pga | 28-02-22 | 13:14 | 10

@johnvdnl | 28-02-22 | 13:34: je weet best wat ik bedoel. Mogen we onze eigen boontjes doppen of gaat Ome vlad bepalen of we nog geld en energie hebben om boontjes te doppen?

Hadena | 28-02-22 | 13:44

China gaat natuurlijk niet Rusland openlijk steunen met een gevecht om twee afvallige provincies. Daar hebben ze er zelf ook wat teveel van (gehad). Ze hebben de sancties op import van Tarwe opgeheven. Tijdje terug nog voor 110miljard+ gas gekocht. Die blijven gewoon neutraal denk ik.

Pilshaas 861 | 28-02-22 | 14:47
▼ 7 antwoorden verborgen

Die alsmaar versterkende retoriek heen en weer zorgt mogelijk nog eens tot een escalatie. En wie wil er nu een escalatie met kernwapens? Kunnen ze niet beginnen met dimmen, te beginnen met die lui in Brussel vanuit de EU?:Dat Putin of Lukashenko niet beter weten, ok, maar Von der Leyen trekt wel een veel te grote broek aan Oekraïne bij Europa te willen trekken.

Jan, Leiden | 28-02-22 | 13:13

Als dit zo doorgaat hebben we straks echt een vernederd Rusland tegenover ons. Nou maak dan je borst maar nat. Niet letterlijk, dat zou zinloos zijn. Enfin.
*tabblad @WierdDuk maar sluiten doet*

Duwbak_Linda | 28-02-22 | 13:13 | 3

Ja, dus moet Oekraine Rusland maar laten winnen toch? Anders is Poetin vernederd. Ik denk eerder dat een vernedering van Poetin weliswaar tot een gevaarlijke situatie kan leiden, maar op lange termijn juist de aanzet kan vormen voor zijn afzetting in Rusland. Loopt dit uit op winst voor Poetin, dan zal het hem alleen maar sterken in nog grotere avonturen. Wierd Duk. Ouwe Chamberlain. "Peace in our time".

Beste_Landgenoten | 28-02-22 | 13:16

@Beste_Landgenoten | 28-02-22 | 13:16:
Lees nou eerst even die draad die ik je heb gestuurd onder vorige topic. Benieuwd naar jouw mening over deze analyse (aangezien ik alles niet goed heb voorspeld, terwijl jij alles wel goed hebt voorspeld).

Duwbak_Linda | 28-02-22 | 13:22

Dan is iedere soevereine staat aan oostkant van Europa het volgende slachtoffer.

Hiesjes | 28-02-22 | 14:06

Verschikkend. De mensen in Belarus willen dat niet. Mijn zonen gaan belarussische nationaliteit opgeven. Ik ook. Slava Ukraine.

Zatkniss | 28-02-22 | 13:12 | 4

Je kan die nationaliteiten m.i. beter gebruiken voor de dag dat er echte democratische verkiezingen worden gehouden.

heldheino | 28-02-22 | 13:17

Ook veel sterkte voor u en uw familie!

Jan, Leiden | 28-02-22 | 13:17
▼ 1 antwoord verborgen

Wat een verrassing, dat een dergelijk referendum in Wit-Rusland met 100% wordt goedgekeurd.

Nederlandop1 | 28-02-22 | 13:09 | 4

Die hebben tenminste nog een referendum.

johnvdnl | 28-02-22 | 13:18

En zo snel georganiseerd en geteld ook!
Daar kan de USA nog een puntje aan zuigen.

steekmug | 28-02-22 | 13:22
▼ 1 antwoord verborgen

de start van WOII ging iets langzamer geloof ik. Nu maar hopen dat het volk ook in Wit-Rusland in opstand komt en hun militairtjes in Oekraine deserteren (met wapens natuurlijk).

Hadena | 28-02-22 | 13:09 | 2

Alles wat goed is komt snel.. proest

Crest of Waves | 28-02-22 | 13:11

vooral die supersonische kernraketjes

Hadena | 28-02-22 | 13:18

Een nuclaire winter zou wel weer goed zijn tegen de opwarming van de aarde.

small_town_dude | 28-02-22 | 13:09

Ik wil ook zo’n pet.

thanseeuwen | 28-02-22 | 13:08 | 1

Carnaval winkel

swassannuf | 28-02-22 | 13:25

Ik ben inmiddels gewend aan de 15 graden in mijn huis. Alles hep zn voordeel

Crest of Waves | 28-02-22 | 13:07 | 2

ook een interpretatie van een Koude Oorlog

small_town_dude | 28-02-22 | 13:10

Wat zijn dan de eerste targets in Europa voor een Nuke?

johnvdnl | 28-02-22 | 13:06 | 9

Helmond?

Diederik_Ezel | 28-02-22 | 13:25

Grote havensteden om versterkingen uit Amerika te voorkomen. En dit verzin ik niet: toen voormalige Warschaupact landen bij de Navo kwamen, hebben ze het draaiboek derde wereldoorlog gedeeld. Strategie: havensteden in West Europa nuken en vervolgens verdedigend ingraven.

DutchLion33 | 28-02-22 | 16:28
▼ 6 antwoorden verborgen

Toch bijzonder dapper dat Wit-Russische burgers durven te demonstreren in Minsk, na de keiharde onderdukking van vorig jaar. Zou dit ook het einde van Loeksjenko gaan betekenen? Het zou zomaar kunnen, want Poetin heeft het nu even te druk met het aanvallen van Oekraine, om Luka te beschermen tegen een volksopstand.

Beste_Landgenoten | 28-02-22 | 13:04 | 4

Precies dat Beste Landgenoten. Ik riep het al vanaf de eerste minuut. Dit is de epigoon, de meeloper en de zwakste schakel van de 2. Vooral omdat zijn eigen bevolking hem ook uitkotst, in tegenstelling tot de Russen die vooralsnog in meerderheid achter Poetin staan.

Kaal-dik-en-lelijk | 28-02-22 | 13:09

Je begint goed, Beste, maar dan is het weer speculaas eten.

horsteknots | 28-02-22 | 13:13
▼ 1 antwoord verborgen

Het maakt geen ruk uit of de kernraketten in Minsk of in Moskou staan.

small_town_dude | 28-02-22 | 13:04

Als de EU en NAVO nou eens wat terughoudener blijven en niet teveel domme populistische uitspraken doen dan kan het zomaar zijn dat het Poetin regime implodeert.
Zijn die echter wel klaar om daarop te handelen?

ratelaar | 28-02-22 | 13:03 | 4

@Beste_Landgenoten | 28-02-22 | 13:05:
Hoop is een ijdele emotie van de machtelozen, precies wat ik ben inzake wat zich afspeelt. Maar ergens heb ik hoop dat er in de kliek van Putin nog genoeg mensen zitten die niet op zelfmoord zitten te wachten en inzet van een kernwapen een stap te ver vinden gaan.

ratelaar | 28-02-22 | 13:09

Ik help het je hopen maar ik heb er een hard hoofd in. De Russen weten eigenlijk al eeuwen niet beter dan door een autoritaire leider geleid te worden en zijn maar zelden echt in opstand gekomen en toen ze dat wel deden bijv. bij de wisseling van tsaren naar het communisme is het er nou niet bepaald beter van geworden. Als Poetin vervangen wordt is dit dus ook niet perse positief.

Capt. Iglo | 28-02-22 | 13:26
▼ 1 antwoord verborgen

Dit onderstreept nog eens, dat Wit-Rusland gewoon een onderdeel van Rusland is geworden en dat Poetin er de scepter zwaait. Maar dat wisten we al.
Die Lukashenko heeft niets meer te vertellen, en de bevolking van Wit-Rusland nóg minder dan niets. Die zijn goed de sjaak.

KeesBruin | 28-02-22 | 13:02

Gaat nou een ander land zich er ook nog mee bemoeien......?

Harry de Slijter | 28-02-22 | 13:00

"Als jullie kernwapens stationeren in Polen of Litouwen, langs onze grenzen, zal ik mij tot Poetin wenden om hem te vragen de kernwapens die ik heb weggegeven zonder enige voorwaarden weer terug te plaatsen." En dat dus daags nadat Putin z'n nucleaire arsenaal op scherp zette.''

Lugubere, angstaanjagende ontwikkelingen. Dit lees ik op RTL:

"Een deel van de 7.000 nucleaire wapens wordt paraat gemaakt. "De bommenwerpers staan in grotere mate klaar voor vertrek", zegt defensiespecialist Dick Zandee. Maar de kans dat deze wapens ook écht worden gebruikt, lijkt klein.''

Maar een week geleden zeiden alle deskundologen ook dat de kans van een grootscheepse invasie van Oekraïne door Rusland klein was. Maarten van Rossem beweerde dat zelfs nog op donderdag, enkele uren voordat die grootscheepse invasie een feit was.

Uiteraard hoop ik ook dat Poetin niet zo gestoord is dat hij daadwerkelijk een kernwapen gaat inzetten.

(Maar ik zou maar heel goed de windrichtingen in die contreien in de gaten houden. Zolang de wind vanuit het zuid-westen en westen waait, is de kans inderdaad klein, want dan heeft Poetin zelf de meeste last van de ''fallout'' van een nucleaire ontploffing. Gaat de wind uit het oosten waaien, dan is het oppassen geblazen, want dan komt de ''fallout'' onze kant op. Slaat die kleine kut-KGBer twee vliegen in één klap.)

Dr_Johnson | 28-02-22 | 13:00 | 4

mededelingen als 'het is een kleine kans' doet me altijd denken aan de volgende quote:

“Scientists have calculated that the chances of something so patently absurd actually existing are millions to one.
But magicians have calculated that million-to-one chances crop up nine times out of ten.”

― Terry Pratchett, Mort

naglfar | 28-02-22 | 13:15

@naglfar | 28-02-22 | 13:15: En:

"The chances of anything coming from Mars
Are a million to one" he said
"The chances of anything coming from Mars
Are a million to one, but still they come!"

--The Eve of the War © Jeff Wayne Music Publishing Ltd.

PaulusdeBosrouter | 28-02-22 | 13:25

Domino Day... Zo is WO1 ook begonnen, maar dan dus zonder nukes.

Asteroid-B612 | 28-02-22 | 14:01
▼ 1 antwoord verborgen

Wit-Rusland, aan de naam zou je zeggen dat het een land met humor is.

Mr_Natural | 28-02-22 | 12:59 | 1

Of verstand.

Kapitein Sjaak Mus | 28-02-22 | 13:16

Ome vlad is nu toch wel heel erg wanhopig...
Als zijn eigen soldaten niet voor hem willen vechten, denkt die dan echt dat de belarussen dat wel voor hem gaan doen?

panthoseen | 28-02-22 | 12:58 | 2

Putin gaat een nederlaag nooit accepteren.

Tjongejongejongen | 28-02-22 | 13:00

Poetin heeft Belarus nodig voor het plaatsen van kernwapens.

Klaus Herzog | 28-02-22 | 13:09

"The report was not independently verified"

Glasgow Argus | 28-02-22 | 13:24

Ik zie nog geen beelden nergens. Lijkt mij fake news.

Zoals heel veel berichten helaas.

sjef-van-iekel | 28-02-22 | 13:35

De vraag is niet of, maar wanneer dit volledig uit de hand loopt.
Verschrikkelijk.

Tjongejongejongen | 28-02-22 | 12:57

Als Oekraïne de witte vlag had gehezen bij het binnen vallen van het Russische leger was er geen lol aan voor de grootmachten die dit conflict stimuleren en hebben uitgelokt. rutte die wapens stuurt als steun. Dit is geen steun rutte dit is geweld aanmoedigen. En dat weet rutte ook donders goed. Laat je niet beet nemen.

jitro | 28-02-22 | 12:56 | 7

@jitro ligt al op zijn rug met zijn pootjes braaf onhoog als er een hond tegen hem keft op straat...

duf | 28-02-22 | 13:22

@Crest of Waves | 28-02-22 | 13:02:
Het is onnavolgbaar, de gedachtegang van sommige mensen.

SterF... | 28-02-22 | 15:08
▼ 4 antwoorden verborgen

Voor wat hoort wat, of naar oud gebruik: befehl ist befehl.

_pacman_ | 28-02-22 | 12:53 | 1

Arme belarussen, die komen ook in mootjes terug...

panthoseen | 28-02-22 | 13:00

Ik denk dat UKR eerder EU-lid is dan Wit-Russen in UKR.

kleybeuker | 28-02-22 | 12:52 | 4

@Klaus Herzog | 28-02-22 | 12:53: Hoezo, de Baltische staten zijn ook EU-lid

AntiZanicz | 28-02-22 | 13:06

@AntiZanicz | 28-02-22 | 13:06: UKR is gateway naar Europa. Hij heeft nu Loeganks en Donestk al in beheer. Die gaat nooit akkoord met UKR als EU-lid.

Klaus Herzog | 28-02-22 | 13:10

Tegen de tijd dat de bureaucratische molen in Brussel zo ver is, dan bestaat Ukraine bijna enkel nog ten westen van de Dniepr...

Tegen die tijd heeft Putin eigenlijk al z'n doelen al wel bereikt en zal het hem niet heel veel meer uitmaken of dat restje wel of niet bij de EU gaat.

ReyNemaattori | 28-02-22 | 13:42
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
pane | 28-02-22 | 12:51 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Wit-Rusland doet een Baudetje.

* Il Principe * | 28-02-22 | 12:51 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Haha, natuurlijk liggen er wel nukes in Polen en Litouwen. In Nederland toch ook? Om Rutte te citeren. "Nederland heeft natuurlijk officieel geen kernwapens."

In Soesterberg liggen ze niet, in Volkel wel. Dat is een publiek geheim. Waarom niet in Polen?

FrikandelSpeciaal | 28-02-22 | 12:51 | 4

Omdat het slechts 10 minuten vliegen is voor die nukes vanuit Volkel naar Minsk.

_pacman_ | 28-02-22 | 12:54

@_pacman_ | 28-02-22 | 12:54: Dat is dan ook weer waar. Europa is klein. We zijn sowieso fucked als ze met die dingen gaan smijten.

FrikandelSpeciaal | 28-02-22 | 12:56
▼ 1 antwoord verborgen

Wit-Rusland, dat is koren op de molen van Sylvana.

Mr_Natural | 28-02-22 | 12:49 | 4

Pff, mansplaining dit.

Duwbak_Linda | 28-02-22 | 12:53

Het was al eerst Blank-Rusland. Is het nog niet goed?

SterF... | 28-02-22 | 15:10
▼ 1 antwoord verborgen

Hoezo wordt er toegestaan dat andere landen die achter Rusland staan wel troepen sturen, maar het westen mag geen troepen sturen?

hansjansen2 | 28-02-22 | 12:49 | 2

Als de NAVO troepen stuurt is het einde zoek. Dan heb je een aanleiding voor een WW III..

Klaus Herzog | 28-02-22 | 12:54

@Klaus Herzog | 28-02-22 | 12:54: Doet me denken aan andere landen…
1938/1939
Peace in our time!
Dat ging ook niet goed.
Niet dat ik de oplossing heb of zo.

J-van-de-Bontekoe | 28-02-22 | 13:47

Als verantwoordelijke legerleidingen de woestelingen maar bij de knop weghouden. Al wordt het letterlijk meppen.
En dat geldt ook voor het Westen. Geen gezeik dat Frankrijk nu ineens de laatste atol in de Stille Oceaan kapot"oefent".
Want anders denkt Pakistan ook even te mogen "oefenen" ergens, i.v.m. vermeend zwaar geplaagde broeders in India.

zeurmachine | 28-02-22 | 12:46

De schijtlolligheid mag nu wel een keer ophouden.
Moet mijn kleine kinderen al uitleggen wat oorlog is en dat ze echt op elkaar schieten.

AIRCOOLED-RS | 28-02-22 | 12:46 | 3

Inderdaad, hier ook. Besloten er maar gewoon zo open mogelijk over te zijn. Of het nou Rusland is, het klimaat of iets anders, onze kinderen gaan een stuk minder rustig leven tegemoet dan wij, ben ik bang. Het lijkt wel of het er gewoon weer tijd voor is. Oorlog, vrede.. Het is een cyclus.

CoffeeDick | 28-02-22 | 12:55

Je hebt ze zelf, vrij recent naar ik aan mag nemen, op deze fijne wereld gezet. Kun je nog heel veel meer gaan uitleggen de komende jaren...

Lorejas | 28-02-22 | 12:56

@CoffeeDick | 28-02-22 | 12:55: "een stuk minder rustig leven".
Nounou, opgroeien tijdens de koude oorlog had ook z'n minpunten.

Maytheforcebewithyou | 28-02-22 | 15:50

Dus de vraag is nu eigenlijk alleen nog of we langzaam of snel naar de kloten gaan. Gestoorde ontwikkelingen!

CoffeeDick | 28-02-22 | 12:46

Lukaschenko, ook een president waar bijna niemand op gestemd heeft. Als de soldaten daar en uit Rusland buitenshuis zijn, kan de bevolking mooi een 'Chauseskuutje' doen.

Ray Skak | 28-02-22 | 12:46 | 1

Wat ik ook dacht en hoop Ray. Een leger aan de grens is niet in het land. 90 procent van zijn onderdanen kotst hem al uit. De vorige demonstraties liepen op niets uit omdat Rusland met zijn leger orde op zaken kwam stellen. Die zijn nu ook even bezig. 2 brandhaarden kan Vlad niet aan.

Kaal-dik-en-lelijk | 28-02-22 | 12:55

Humor helpt relativeren, daarom heel goed om grappen over rampen te maken.

Zeurders | 28-02-22 | 12:45 | 5

‘Humor is de werkelijkheid tot in het absurde doorgezet’. G. Bomans.

Schriever | 28-02-22 | 13:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Yep, dat zat eraan te komen. Dus nu ook de Wit-Russische dienstplichtigen naar Oekraine. Dit begint aardig te ontsporen.

Maar, we staan op een gevaarlijk punt momenteel. De vraag is of wapens naar Oekraine pompen en zo de zaak extra in de hens zetten op dit moment is.

Beste_Landgenoten | 28-02-22 | 12:45 | 2

Kijk ff terug naar vorige reactie "Oorlogsparlement".

Duwbak_Linda | 28-02-22 | 12:50

Hebben ze wel genoeg opvangplekken daar voor al die gelukzoekers?

van stampij | 28-02-22 | 12:45

Een referendum. Zij wel.

Duwbak_Linda | 28-02-22 | 12:44 | 1

Een echte Democratie kan niet zonder Referendum :-)

Poetin1464 | 28-02-22 | 13:16

Goed, en zo begint WW III...

Klaus Herzog | 28-02-22 | 12:44

Oorlogzuchtige mafkezen, maar wel een handige manier om een beetje eensgezindheid binnen eigen land te creëren.

Zeurders | 28-02-22 | 12:44 | 1

Precies dit: 'eensgezindheid binnen eigen land'.
Waarom roepen zowel Oekraïne als 'Het Westen' de bevolkingen van Rusland en Wit-Rusland die al decennia lang onderdrukt worden niet op om in opstand te komen!? Nu is het moment!
En de NAVO moet nu toch eindelijk een keer in beweging komen!

Aristotalloss | 28-02-22 | 12:57

Letland wil ook al meedoen met de matpartij….

*handvol jodiumpillen naar binnen gooit*

vander F | 28-02-22 | 12:42 | 4

@AntiZanicz | 28-02-22 | 12:44: Neen, Letland laat toe dat haar burgers meevechten aan de zijde van Oekraïne. In dat land botst het ook aardig tussen oorspronkelijke Letten en de in Letland geboren "Russen"

R.j.deVries | 28-02-22 | 12:51

Jodium gaat je niet helpen bij een nucleaire aanval, hooguit bij een exploderende kerncentrale en dan nog beschermt het je alleen tegen opslag van een jodium isotoop in je schildklier.

Bakkeleures | 28-02-22 | 13:18
▼ 1 antwoord verborgen

Geschifte misplaatste lolligheid bij een zeer ernstige gebeurtenis waarbij honderden of duizenden doden vallen.

AntiZanicz | 28-02-22 | 12:42 | 4

U Zanickt, humorloze mopperkont.

Wijze uit het Oosten | 28-02-22 | 12:48

Lees dan geen blogs en hou het bij de msm.

horsteknots | 28-02-22 | 12:49

Zometeen beschuldig je de reaguurders nog van ongenuanceerd, tendentieus en nodeloos kwetsend commentaar.

Kaal-dik-en-lelijk | 28-02-22 | 13:00
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie
Online Casino | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen