Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVEBLOG. 'Totale oorlog, maar niemand denkt aan het gebruik van nucleaire wapens'

Dag 34 +++ Geen nucleaire wapens +++ Wel onderhandelingen +++ LIVEBLOG

Goooeeeedemorgen op dag 34 in het gekkenhuis en laten we eens beginnen met het 'positieve' nieuws: volgens Jiskefet-smurf Dmitry Peskov gaan er géén nucleaire wapens gebruikt worden. "No one is thinking about using… even about the idea of using nuclear weapons." Dat komt natuurlijk met een zwik mitsen en maren over 'het voortbestaan van Rusland'. Wel is er volgens de Kremlin-Goebbels inmiddels sprake van 'een totale oorlog' en dat is allemaal de Schuld van het Westen: "Western European countries, the United States, Canada, Australia, they are actually leading war against us in trade, in economy, in seizing our properties, in seizing our funds, in blocking our financial relations." Met conventionele wapens is zijn land in ieder geval keihard aan het zuigen: Oekraïners gaan her en der in de tegenaanval en hebben Irpin heroverd, Russische aanvallen in Luhansk en Donetsk zijn afgeslagen en Russische opmars is er eigenlijk alleen in het totaal verwoeste Marioepol in het zuiden, al staat de beer ook daar even stil. Omdat de Russen zo ontiegelijk ruk zijn moeten de Wagner-knakkers het maar weer gaan oplossen: volgens de inlichtingendiensten van de Britten komen er mogelijk meer dan 1.000 huurlingen naar Oekraïne. Verder vandaag: een nieuwe ronde vredesbesprekingen in Turkije! Niet dat die besprekingen voor de Russen reden zijn om alvast te minderen met de hel uit de lucht: veel berichten dat het vannacht redelijk losging in de buitenwijken van Kiev. Enfin, nu maar hopen dat er tijdens de onderhandelingen niemand met zijn hoofd in de giftige soep valt... Later meer want LIVEBLOG!
UPDATE 8.20 - Een Oekraïens pantservoertuig wordt begroet door burgers van het 'bevrijde' Irpin
UPDATE 8.55 uur - De 'vredes'onderhandelingen in Turkije staan op het punt van beginnen. President Erdogan van Turkije spreekt beide partijen toe bij aanvang. "Niet elkaar vergiftigen hè jongens", of zoiets
UPDATE 9.00 uur - Die Amerikaanse F-15 die de wacht loopt langs de Oekraïense grens - dat doet-ie vast niet alleen, maar deze heeft als zwaaiend handje naar de Russen nu eenmaal z'n transponder aan - doet dat nu al 2 uur
UPDATE 9.36 uur - Onderhandelingen in Turkije begonnen. EN KIJK EENS WIE ER OOK WEER BIJ IS - Roman!
UPDATE 9.43 uur - Hier de nieuwe dode Russen-claims van Oekraïne
UPDATE 10.18 uur - Vanochtend een raket op het 'gemeentehuis' van Mykolayiv. Zit een gaatje in het gebouw. Er liggen mensen onder het puin
UPDATE 11.50 uur - MinDef Shoigu (hij leeft nog!) van de Russen: 'Main task' van het eerste doel van de oorlog is afgerond (wat??). Nu focus op het hoofddoel: 'bevrijding' van de Donbas. Dit riep nono Rudskoi paar dagen terug ook al, maar Shoigu is wel materiaal van de bovenste plank. In gewonemensentaal zegt-ie eigenlijk: we staan gigantisch voor lul en pakken de kruimels om gezichtsverlies te voorkomen
UPDATE 14.50 uur - DOORBRAAK. Plots is een diplomatieke oplossing een stuk dichterbij. De Russen zeggen: 'we’ll drastically reduce military operations around Kyiv' en dat klinkt ons toch vooral als 'we hebben ingezien dat het ons toch niet gaat lukken'. Oek ziet af van NAVO, maar wil wel 'veiligheidsgaranties'. Mochten de Russen weer aan de poort staan: lucht dicht, bijvoorbeeld
UPDATE 15.00 uur - Rusland is niet tegen Oekraïne bij de EU
UPDATE 15.04 uur - M.b.t. de Krim: de komende vijftien jaar bilaterale gesprekken tussen Rusland en Oekraïne. Niet vechten, maar praten
UPDATE 15.09 uur - Poetin en Zelensky gaan samen praten over de Donbas
UPDATE 15.15 uur - De Amerikanen zien het ook: Russische BTG's (Battalion Tactical Groups) naaien eruit. Niet om te hergroeperen, maar echt om weg te wezen
UPDATE 15.22 uur - Maar let op: Oekraïners zullen niet (allemaal) tevreden zijn
UPDATE 15.50 uur - Ondertussen: 7 dood en 22 gewond bij de aaanval op Mykolayiv
UPDATE 20.00 uur - Nu toch ook geluiden van Amerikanen die de troepenbewegingen van de Russen niet zien als terugtrekking, maar als verplaatsing
UPDATE 22.50 uur - Oekraïne brengt het gevecht weer naar Rusland. Raket op munitieopslag Belgorod. Video hier

SAMENVATTEND

Social
Social

Daar gaan ze!!!

Social

Maar ja

Social
Social

USAF says hi (met transponder, dat doen ze normaal natuurlijk niet)

Social

Heliknakkers boven Sumy

Social
Social

Reaguursels

Inloggen

"Nu toch ook geluiden van Amerikanen die de troepenbewegingen van de Russen niet zien als terugtrekking, maar als verplaatsing"

twitter.com/steveholland1/status/1508...

Dat lijkt mij ook. Ik hoop dat ik het fout heb. Ik zou er niet rouwig om zijn als die Oekraïnse strijdkrachten de Russen in de rug schiet. Onbetrouwbaar rotvolk.

Theodorus.Goldbach | 29-03-22 | 20:59 | 2

@UPDATE
Of gewoon een ballistische raket op een munitiedepot schieten in Belgorod natuurlijk, kan ook. Aanval blijft de beste verdediging.

Theodorus.Goldbach | 29-03-22 | 23:02

Ben nog erg achterdochtig t.o.v. Rusland. Tenslotte bleek de oefening en daarna vredesmissie ook zeer valse vlaggen!

Jan, Leiden | 29-03-22 | 16:30 | 14

@Jan, Leiden | 29-03-22 | 18:57:
“ Het coronaherstelfonds met 672,5 miljard euro werd in het najaar van 2020 op touw gezet om de Europese economie een stimulans te geven, nadat die een groot deel van het jaar op slot had gezeten vanwege de coronacrisis. ”

Nederland stort al 40 miljard in het EU Coronafonds. En staat natuurlijk garant voor terugbetaling van dit gigantische bedrag

Dat Oekraïnefonds gaat er linksom of rechtsom ook komen.

theo-is-dood | 29-03-22 | 19:07

@theo-is-dood | 29-03-22 | 19:07:
Oh ja, vast en zeker wel. Wel te idioot voor woorden dat Rusland alles tot gort schiet en vervolgens Europa het mag oplossen. Wat mij betreft houden we de sancties dan nog maar even aan?

Jan, Leiden | 29-03-22 | 20:17

@Jan, Leiden | 29-03-22 | 20:17:

Waarom? Gewoon Rusland kaalplukken en met dat geld Oekraïne wederopbouwen. Die sancties kunnen we natuurlijk niet eerder opheffen totdat Zelensky en Poetin er helemaal uit zijn m.b.t. Donbas en de Krim.

Theodorus.Goldbach | 29-03-22 | 21:27
▼ 11 antwoorden verborgen

Dit gaat plotseling wel erg snel - De positieve interpretatie is dit de Russen zijn vastgelopen. Verliezen te groot, zowel militair als economisch. Negatieve interpretatie, ze belazeren de boel weer eens zoals vanouds.

Prof_Bukmaar | 29-03-22 | 15:57 | 8

@Mister16v | 29-03-22 | 17:53: Ja, Mister, dát gaat natuurlijk allemaal niet gebeuren, ook al is het misschien "hun verdiende loon".
Zo werkt het gewoon niet met het beëindigen van oorlogen.
Het wordt wat loven en bieden, dingen tegen elkaar uitwisselen, zorgen dat niemand al te veel gezichtsverlies lijdt, en ga zo maar door.
Gerechtigheid is toch vaak ver te zoeken, het pragmatisme zal hier ook wel winnen, de misdadigers lopen ongestraft weg. Zo is het al talloze keren gegaan in de geschiedenis.

KeesBruin | 29-03-22 | 18:49

@Mister16v | 29-03-22 | 17:53: Nou ja, die kolonne voertuigen vol oorlogsbuit van de Iraki's, die terug naar huis reed, vanuit Koeweit, die is toen wel bij wijze van wraakneming aan poeier geschoten door de Amerikanen. Maar zo gaat het meestal niet, dus ik zou me in uw geval maar vast voorbereiden op een teleurstelling.

KeesBruin | 29-03-22 | 18:51

Of ze trekken hun eigen troepen terug om ze veilig te stellen voor wat komen gaat.
Je gaat immers geen nukes op je eigen mensen gooien, dat vinden ze in Rusland ook niet grappig.

Crankhead | 29-03-22 | 22:17
▼ 5 antwoorden verborgen

Voordeel voor de Russen is dat alleen de hele rest van de wereld weet dat ze vernederd zijn op het slagveld. Het Russische volk denkt nog steeds dat het een kleine operatie was, die nu kan worden afgerond met "bereikte doelen". Voordeel van dat Rossia 1 nieuwsmonopolie.

Nu kunnen ze dus de aftocht blazen. Azov is verslagen in Mariupol, de landbrug naar de Krim is er, Donbass en Luhansk uitgebreid. We vergeten verder dat alle andere eisen nu heel stilletjes worden losgelaten. Op de Russische TV gaan we ronkende verhalen zien hoe succesvol dit alles voor Rusland is afgelopen.

Beste_Landgenoten | 29-03-22 | 15:56 | 5

Russische televisie doet het niet, geblokkeerd door de EU.

Sinterbikske | 29-03-22 | 18:06

Waarom moet Oekraïne de Donbass en de Krim opgeven? Omdat de grote agressieve buurman dat met geweld heeft ingepikt? Rusland heeft alle internationale regels van rechtsorde overreden en kan geen enkele aanspraak maken op deze gebieden..

Mister16v | 29-03-22 | 21:12
▼ 2 antwoorden verborgen

Goed nieuws dus van het front!

De diplomatieke weg: Water bij de wijn door de ene en een soort van aftocht zonder gezichtsverlies voor de ander, dat schijnt toch sneller te werken dan de NAVO in het conflict te betrekken?!

Maar wat nu in de komende weken?!

BadPatNL | 29-03-22 | 15:46 | 3

Sancties gaan nooit meer weg me dunkt. Ruskis moeten niet de kans krijgen zich opnieuw te bewapenen.

kapotte_stafzuiger | 29-03-22 | 16:32

@kapotte_stafzuiger | 29-03-22 | 16:32: De Russen hebben nog steeds genoeg materiaal om een flinke rommel te kunnen maken. Ik denk zelf ook dat er sancties zullen blijven, op zijn minst tot dat Putin plaats heeft gemaakt voor een meer op westerse gerichte opvolger.

Eerst maar eens rust in de tent!

BadPatNL | 29-03-22 | 17:13

Nu komt de Wagnergroep. Een gigantisch smerig huurlingenleger. Tegen een gigabedrag al meerdere malen ingehuurd en ingezet door Rusland. De Wagnergroep schuwt geen enkele oorlogsmisdaad.

BenZen | 29-03-22 | 17:27

Wauw. Dát gaat wel heel erg snel nu....

Zwizalletju | 29-03-22 | 15:40

UPDATE 15.04 uur - M.b.t. de Krim: de komende vijftien jaar bilaterale gesprekken tussen Rusland en Oekraïne. Niet vechten, maar praten

UPDATE 15.09 uur - Poetin en Zelensky gaan samen praten over de Donbas

Minsk akkoord 3?

NLgaatnaardeklote | 29-03-22 | 15:27 | 2

15 jaar, dan is er vast één hoofdrolspeler van belang minder.

Sqbar | 29-03-22 | 15:58

Fook, zou wat zijn als de deal lukt. Wel sneu voor jonge Oekraïense soldaten die gesneuveld zijn, ze hadden het hele leven nog voor zich, voor Russische sneuneuzen hetzelfde :(

Kane | 29-03-22 | 15:25 | 2

Dat is de kwestie na iedere oorlog: er komt uiteindelijk vrede, en dan kunnen er een heleboel gesneuvelden herdacht worden.

KeesBruin | 29-03-22 | 15:48

Whow deze aangekondigde Russische terugtrekking, EU lid erkenning van Oekraïne en geen directe Krim erkenning, nog tijdens de oorlog, is echt een halve capitulatie van de Russen zeg! Als dit ook in de Russische media komt is het einde van de oorlog, gelukkig, echt nabij. En is Rusland de grote verliezer die hier nog langs de 'vruchten' van kan plukken. GERECHTIGHEID.

mijosa | 29-03-22 | 15:12 | 2

Eh het feit dat Rusland hier duidelijk de slechterik is maakt van Oekraine nog niet automatisch de goeden. Eerst maar eens aan de lidmaatschapsvereisten voldoen (met name op het gebied van corruptie en politieke pluriformiteit, ook voor de Russische minderheid) dan praten we wel verder.

DutchLion33 | 29-03-22 | 16:19

Er zijn überhaupt maar weinig goeden in de wereld. Ik vind ze goed op weg. En de aanvaller is in dit geval altijd 100x ongoeder.

TheGermans | 29-03-22 | 16:27

Jaja. Met die oefening van voor de oorlog waren ze ook al aan het terugtrekken *kuch*.

denouden | 29-03-22 | 15:03 | 1

Nah. Dit klopt, deze keer.

Nederlandop1 | 29-03-22 | 15:51

De oorlog gaat zo goed voor Poetin dat hij moest bewijzen dat zijn eigen defensie minister Shoigu nog niet is vermoord voor zijn abominabele oorlogsprestaties.

mijosa | 29-03-22 | 14:49

Raar. Ik volg die B-52 zo'n beetje en zie dat vliegtuig landen in een dorpje Proskovice in Tsjechië!

Niet_Van_Hier | 29-03-22 | 14:40

Kees postte het al:
www.theguardian.com/world/2022/mar/28...
Maar dat vastgelopen konvooi was niet uit zichzelf vastgelopen. Prachtig werk van Oekraïense commando's. Met zelfgebouwde drones, die kleine bommen afwierpen boven de kop van het konvooi.

Beste_Landgenoten | 29-03-22 | 14:37 | 1

Het Russisch ministerie van Defensie meldt dat het de 'militaire activiteit' rond Kiev en Chernihiv 'drastisch' gaat verminderen. Viceminister Alexander Fomin heeft dat gezegd, meldt persbureau RIA Novosti.

Het is nog niet duidelijk hoe vergaand de door Rusland gemelde afschaling is. Eerder meldden Oekraïense bronnen al dat Russische troepen rond Kiev zich terug zouden trekken.

Cornelis12 | 29-03-22 | 14:30 | 8

@Toepin | 29-03-22 | 16:34:
Whatever. Als die opgewonden standjes maar weer de rust vinden om in stilte hun jongensavonturen te beleven.

Joris Beltsin | 29-03-22 | 16:50

@Beste_Landgenoten | 29-03-22 | 16:45: Ik zeg probeer van je vrije tijd te genieten, kan me moeilijk voorstellen dat dat de hele dag op geen stijl commentariëren in houd, nu kan het wezen dat mijn voorstelling vermogen beperkt is, dat kan natuurlijk ook.

Toepin | 29-03-22 | 16:58
▼ 5 antwoorden verborgen

Het kabinet mocht van de kamerleden niet aanwezig zijn bij Zelensky's toespraak donderdag a.s.
Nu kan het wel omdat Bergkamp ze heeft gevraagd. Ok boeien, maar hoe gaat dat in zijn werk?
Markie belt huilend Siegje op, Siegje stelt Markie gerust en beveelt dan Vera om Markie te vragen of hij aanwezig wil zijn bij Zelensky's toespraak.
Zoiets?

NLgaatnaardeklote | 29-03-22 | 14:06 | 1

Het geeft maar aan wie het in dit land (al een jaar of 10) voor het zeggen heeft.

der_feldwebel | 29-03-22 | 14:40

Het grappige is dat iedereen schijnt te weten welke strategie de russen volgen. Ik ga er van uit dat Rusland, ook zonder kernwapens, Ukraine binnen1 etmaal in een parkeerplaats kunnen veranderen. Dat dit niet gebeurt geeft aan dat de strategie een andere is.

Putin trekt zich waarschijnlijk niets aan van het oordeel van Biden, Von der Leyen en al helemaal niet van het oordeel van Selensky. Als Oekraine neutraal blijft, Oost Oekraine Russisch wordt, heeft hij zijn doel bereikt. Als dat wat mensen kost en wat gebouwen zal hem dat toch een zorg zijn. Van de Tsaren tot Gorbatschov hebben ze nooit op een dode meer of minder gekeken, Putin is een Rus en zal net zo tot verantwoording geroepen worden als Stalin. Niet dus.

bergsbeklimmer | 29-03-22 | 13:52 | 7

@mijosa | 29-03-22 | 14:12:
Hé leunstoelgeneraal. U zit er slechts een factor 100 naast. Zo wordt het nooit wat met die oorlog van u.

Joris Beltsin | 29-03-22 | 14:28

@mijosa | 29-03-22 | 14:12: "zielige Poetin adoratie" net zo iets als Putin lover, Poetinversteher en God weet wat ik nog meer wat ik gelezen heb de laatste maand plus enkele dagen. Het is de Godwin van 2022, u bent af. Idioot.

NLgaatnaardeklote | 29-03-22 | 14:34

@Joris Beltsin | 29-03-22 | 14:28: Touche, maar minimaal 80 duizend is nog steeds onmogelijk in 24 uur. Volgens mij staat de teller op een paar duizend na een maand oorlog.

mijosa | 29-03-22 | 14:38
▼ 4 antwoorden verborgen

"Rusland brengt eenheden met kernwapens in verhoogde staat van paraatheid"
27 februari alweer.
'Just don't think or speak about using them while making them nuclear weapons ready for action'.
Als het geen leugen was is het in ieder geval een openlijk terugkrabbelen van Putin.

nsfl | 29-03-22 | 13:25 | 2

Voor 24 februari zeiden de Russen dat er echt geen invasie kwam en dat ze aan het terugtrekken waren. Nu zeggen ze dat ze echt niet nadenken over het gebruik van kernwapens. Ik zou me eerder meer zorgen maken nu.

Iets is pas waar als het Kremlin het ontkent.

mijosa | 29-03-22 | 13:37

Putler wil voor de 9de mei bepaalde zaken afgerond hebben. Met of zonder kernwapens.

litebyte | 29-03-22 | 13:45

Op MSN nieuws staat nu een stuk over het mysterie van dat stilstaande Russische konvooi, kan de link hier helaas niet in geplaatst krijgen.
Dat konvooi schijnt tegen gehouden te zijn door Oekraïense commando's en drones, zie aldaar.

KeesBruin | 29-03-22 | 13:23 | 3

Vond het een raar verhaal. Het gaat om meer dan 10,000 voertuigen die begeleid worden door tal van actieve gevechtseenheden (ook in de lcuht) in een straal van tientallen kilometers er omheen, juist om het te beschermen tegen dit soort 'commando; aanvallen.

Mogelijk in het prille begin.

litebyte | 29-03-22 | 13:35

Dat konvooi heeft zich meer dan 2 weken geleden al opgesplitst om posities rond Kiev in te nemen.

www.demorgen.be/cs-b5a76818

Wil je andere bronnen Google dan zelf maar.

NLgaatnaardeklote | 29-03-22 | 13:57

Zie voor een goede link naar dit verhaal de tegel van Beste Landgenoten van 14:37 hierboven.

KeesBruin | 29-03-22 | 15:52

Kijk, heerlijke jongens die bevrijders. Looten een huis, schieten alle bewoners dood in het bos, scheppen op over hun buit. Vriendinnetje in Rusland vindt het allemaal tof. Motherfuckers.
twitter.com/Uchoose_info/status/15059...

Beste_Landgenoten | 29-03-22 | 13:15 | 5

@Theodorus.Goldbach | 29-03-22 | 15:00: In Duitsland en veel Oost-Europese landen praten ze er niet graag over, maar er zijn honderdduizenden vrouwen en meisjes verkracht door het Rode Leger, aan het eind van WO2

KeesBruin | 29-03-22 | 15:50

@KeesBruin | 29-03-22 | 15:50:
“ Zu den schlimmsten Verbrechen im Zweiten Weltkrieg gehören die Massenvergewaltigungen deutscher Frauen und Mädchen durch sowjetische Soldaten 1944/45. Viele dieser Frauen und Mädchen wurden nicht ein Mal, sondern viele Male sexuell mißbraucht. Weder Kinder noch Greisinnen blieben verschont. Verläßlichen Schätzungen zufolge wurden rund zwei Millionen Frauen und Mädchen Opfer jener Vergewaltigungen. Das ungeheure Ausmaß dieser Verbrechen und der durch sie verursachten menschlichen Leiden hat jahrzehntelang keine angemessene öffentliche Aufmerksamkeit erfahren. Erst in neuerer Zeit werden diese Ereignisse häufiger erwähnt, allerdings fast immer nur als Teil einer Schilderung von Flucht, Vertreibung und Zwangsarbeit. Demgegenüber befasst sich das vorliegende Buch ausschließlich mit den Vergewaltigungen und hier unter anderem mit den Fragen, wie und warum es zu diesen Exzessen gekommen ist, warum Widerstand zwecklos war und was mit den Kindern geschah, die Opfer oder "nur" Zeuge der sexuellen Gewalttaten waren. Erlebnisberichte von Opfern und Tätern sind eine wesentliche, weil authentische Grundlage dieser Darstellung.“
Klik: www.bol.com/nl/nl/p/frau-komm/9200000...

theo-is-dood | 29-03-22 | 19:16

@KeesBruin | 29-03-22 | 15:50: Wie zaait...
Bezie de kerfstok van Deuschland jaren 30-45. T Valt allemaal niet goed te praten. Het is ons DNA. We zitten er in gevangen. Dit hoort erbij. Droevig en ellendig genoeg. Maar, je krijgt je medaille voor roem en glorie en vader/moederland.

nobodiesunmighty | 29-03-22 | 20:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Over de nieuwe hypersonische raketten waarmee RU een grote voorsprong heeft op NAVO op het terrein van conventionele wapens. (bron: comments UNZ review)

Hypersonische raketten vereisen veel meer dan alleen "grotere motoren". Mach 12 kunnen vliegen zonder te verbranden vereist uiterst geheime metallurgie die nog geen ander land heeft ontwikkeld, naast een scramjet-motor die nog geen ander land heeft ontwikkeld. Ballistische raketten kunnen hypersonische snelheden bereiken, maar ze worden over het algemeen niet geclassificeerd als hypersonische raketten.

Rusland heeft drie verschillende soorten hypersonische raketten in actieve dienst: de door de lucht gelanceerde Kinzhal aeroballistische raket, de door een schip en onderzeeër gelanceerde Zircon-raket, en het Avangard hypersonische glijvoertuig, een strategisch wapen met snelheden van 27 Mach, kan niet worden onderschept door elk bekend of gepland verdedigingssysteem, en kan genoeg kernkoppen van 100 megaton vervoeren om het hele VK van de kaart te vegen. Ter referentie: een enkele kernkop van 100 megaton genereert een explosie gelijk aan 66.667 Hiroshimas, en een raket met 6 kernkoppen van 100 megaton heeft de vernietigende kracht van 400.000 Hiroshima-bommen. Stel je de schade voor die Little Boy Hiroshima heeft aangericht. Stel je nu eens voor dat die 400.000 over zijn. Dat zijn dingen van het doemscenario en het kan niet worden gestopt. De Kinzhal kan trouwens ook kernkoppen dragen, maar het is een tactisch wapen om vliegdekschepen en schepen uit te schakelen. De Zircon is de nieuwste en zal het meest worden gebruikt in gevechten, en ik weet zeker dat de Russische schepen jeuken om een ​​salvo van hen te lanceren op een ongelukkig schip.

Eeuwig..Op..Vakantie | 29-03-22 | 12:56 | 32

@Joris Beltsin | 29-03-22 | 13:33: hahaha... ik dacht het, u zegt het.

nobodiesunmighty | 29-03-22 | 14:59

@Eeuwig.. Op.. Vakantie | 29-03-22 | 14:46: Jij zit echt diep in de rabbithole zeg :(. De Kinzhal is een air-to-ground raket, hoe ga je daar een kernwapen mee tegenhouden? Letland, een NAVO land, ligt dichter bij Moskou dan de Donbass. Als de Russen zo bang zijn voor een aanval van de VS, is het dan echt de beste strategie om NAVO en EU enorm te verenigen en reden te geven voor versterkingen? Echt een meestersstrateeg die Poetin.

mijosa | 29-03-22 | 15:01

Wazig, weggejorist omdat ik iemand betichte geen technisch inzicht te hebben ( die opgewonden word van raketjes die 400000 keer Hiroshimas kan veroorzaken , maar niet snapt dat die raketten gewoon niet bestaan in de normale wereld ) , dus dat dan ook niet expliciet heb vermeld.

moppersmurf | 29-03-22 | 22:56
▼ 29 antwoorden verborgen

Lieutenant-Generaal Andrey Mordvichev is uit de doden opgestaan en had vandaag een ontmoeting met Ramzan Kadyrov en Dennis Pushilin in Mariupol.

t.me/intelslava/23808

Eeuwig..Op..Vakantie | 29-03-22 | 12:47 | 2

Betrouwbaar....

litebyte | 29-03-22 | 13:06

www.vesti.ru/finance/article/2695771 In RU gaat de Duitse keten OBI met 27 locaties weer open, na aanvankelijke berichten van (tijdelijke) sluiting. Ook blijft het Franse Auchan open (met een hele rits Franse bedrijven).

Eeuwig..Op..Vakantie | 29-03-22 | 12:20 | 15

@Eeuwig.. Op.. Vakantie | 29-03-22 | 13:59: Ja, dank voor de aanvullende uit 2017 (eerste link) informatie. Maar wat heeft dit met mijn verhaal over Heineken te maken? Heineken pils wordt daar al iets van 3 weken niet meer gebrouwd maar in hun brouwerij werden nog plaatselijke merken gebrouwd, en daar gaan ze nog op beperkt schaal (wie controleert dat) verder tot ze de toko verkocht hebben. Welke route Carlsberg volgt weet ik niet maar ik vermoed dat dit niet anders zal zijn. Carlsberg met een waarde, iets van 2 miljard gaat dat echt niet door de wc spoelen.

Daarbij begon dit geleuter over nationaliseren, en zover ik weet is daar alleen nog mee gedreigd.

NLgaatnaardeklote | 29-03-22 | 14:18

@NLgaatnaardeklote | 29-03-22 | 14:18: De schappen met Russisch bier in de supermarkten zijn gevuld en blijven constant in prijs (tot blijdschap van de consumenten). Het lijkt me te vergelijken met Aldi of Lidl bieren. Dat wordt het meest gekocht. Heineken en Carlsberg zijn voor Sylvesteravond.

Eeuwig..Op..Vakantie | 29-03-22 | 14:26

@NLgaatnaardeklote | 29-03-22 | 14:18: Carlsberg bezit het meest verkochte biermerk 'Baltika'. Dat blijft ongemoeid. Alleen Deense Carlsberg komt via een omweg weer in RU (zo ging het altijd).

Eeuwig..Op..Vakantie | 29-03-22 | 14:40
▼ 12 antwoorden verborgen

Gisterochtend op weg naar Utrecht het hele Nederlandse leger voorbij gereden, drie boxer pantserwagens op opleggers. Zelf rijden in een 8x8 is natuurlijk uitgesloten, waarschijnlijk geen belasting betaald.

Monkey Cabbage | 29-03-22 | 12:14 | 2

Ik zag ze vandaag op verschillende tactische posities in Utrecht staan. Met hun uniformen aan en mensen aanspreken.

Leger des Heils was dat dan maar die doen ook goed werk.

litebyte | 29-03-22 | 12:42

@litebyte | 29-03-22 | 12:42:
Vroegen ze om een vrijwillige donatie voor winter uitrusting? Of voor kogels (pang pang!) Of voor een kogelvrij vest?

boerk | 29-03-22 | 13:07

Nou, Shoigu heeft zojuist verklaard, dat het eerste deel van de oorlog "is afgerond", nu nog de Donbas bevrijden, en dan is het klaar!
Kiëv is nog niet eens helemaal omsingeld, maar de actie is wel "afgerond". Leuk om die Russen zo te zien spartelen in hun leugen-vijver!
Als ze maar z.s. m . oprotten uit Oekraïne, dan vind ik het wel best.

KeesBruin | 29-03-22 | 12:00 | 6

@litebyte | 29-03-22 | 12:49:

Die staan er toch al. Turkije, Bulgarije en Roemenië zijn immers NAVO-leden.

Theodorus.Goldbach | 29-03-22 | 13:14

@KeesBruin: Binnenkort claimt Shoigu ook de succesvolle verdediging van Moskou te hebben afgerond.

@litebyte: Dat je met droge ogen durft te beweren dat er geen NAVO havens in de Zwarte Zee liggen is echt tenenkrommend van een slecht niveau. Als dit je kennis is kun je echt beter stoppen met praten over deze hele oorlog, echt kansloos.

mijosa | 29-03-22 | 13:22
▼ 3 antwoorden verborgen

Alles wat Pestkopf zegt moet je per definitie met een enorme korrel natriumchloride nemen. Jammer, maar helaas.

SIogra | 29-03-22 | 11:49

Ik zie op ADS-B dat er vandaag voor de tweede keer een B-52 over ons landje vliegt.

Niet_Van_Hier | 29-03-22 | 11:35 | 2

www.radarbox.com/registration/61-0003...
Sowieso erg druk met zwaar militair verkeer boven Oost-Europa. Drukker dan voorgaande dagen en met name de B52's zijn erg aanwezig. What's up?

Beste_Landgenoten | 29-03-22 | 11:54

In 1994 heeft Rusland een verdrag met Oekraïne, Wit-Rusland en Kazakstan gesloten, waarin het beloofde de onafhankelijkheid en soevereiniteit van die landen te respecteren. Wel, we zien wat dat verdrag waard was. Waarom zouden we nu wel moeten geloven dat Rusland geen kernwapens gaat gebruiken tegen Oekraïne?

MAD1950 | 29-03-22 | 11:15 | 4

@Kane | 29-03-22 | 11:20: Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Vertrouwen in het Rusland van Poetin is bijzonder moeilijk geworden na het begin van deze oorlog. Je kunt er alleen nog op vertrouwen, dat ze niet te vertrouwen zijn.

KeesBruin | 29-03-22 | 11:32

@Kane | 29-03-22 | 11:20: dat stuk tussen Kachstan en Ukraine moet Rusland kwijtraken. Petersburg (en Murmansk) liefst ook. Daarna zijn ze mogelijk weer een beetje te vertrouwen.

kapotte_stafzuiger | 29-03-22 | 11:54
▼ 1 antwoord verborgen

@Beste_Landgenoten | 29-03-22 | 11:19: Het begint er steeds meer op te lijken, dat Stalin een lichtend voorbeeld is voor Poetin. Hij gebruikt deze oorlog om een totalitaire staat er door te drukken.
Mocht Poetin hier levend uitkomen, dan kunnen de Russen hun borst nat maken. Het wordt daar dan een soort Noord-Korea 2.0, een gesloten inrichting met kernwapens.

KeesBruin | 29-03-22 | 11:30

@KeesBruin | 29-03-22 | 11:30:
Het is nauwelijks anders geweest, alleen heeft Poetin opgegeven de facade te moeten ophouden van democratie. In zijn laatste hatelijke toespraak blijkt dat ook. Hij haat alles van het westen, de bedrijven, de vrijheden, de moderne uitingen van internet en de gendervrijheden. Hij leek zelfs enigszins opgelucht afscheid te kunnen nemen van de Russen die deze leefstijl omarmden, door ze weg te zetten als verraders. Als insecten die moeten worden uitgespuugd.

Beste_Landgenoten | 29-03-22 | 11:35

@Beste_Landgenoten | 29-03-22 | 11:35: Nou, er is toch wel een tijdje relatieve vrijheid geweest. Russen konden contact hebben met het Westen, er was een min of meer kritische pers mogelijk, met mate weliswaar, maar toch.
Nu is het laatste beetje onafhankelijke berichtgeving er mee opgehouden, Russen met hersens vluchten naar het westen, er is nog maar één verhaal in het nieuws, het Kremlinverhaal.
Dat is toch een aanzienlijke verslechtering t.o.v. een aantal jaren geleden. Rusland wordt weer volledig totalitair, Poetin blijft zitten, iedereen is bang in Rusland, en wie het niet is, wordt opgeborgen. Zo was het ook in die goeie ouwe Sovjet-tijd.

KeesBruin | 29-03-22 | 12:09
▼ 1 antwoord verborgen

Dùzzz. Geen Nucleaire wapens tenzij de Russische staat bedreigd wordt. Dat is dus al het geval zodra er één bom op Rusland valt. Of zodra Rusland het "gevoel" heeft dat de Russische staat bedreigd wordt, zoals Rusland, na hun "vredesmissies" in buurlanden, DDdos aanvallen op het westen, beïnvloeden van verkiezingen in het westen, vergiftigen van tegenstanders (ook) in het westen, het neerhalen van de MH17 ook steeds het "gevoel" had bedreigd te worden. Niet dat er ooit een bom op Rusland gevallen is, maar dat is slechts een detail. Rusland voelt zich bedreigd, Rusland is slachtoffer. Rusland is een souverein land binnengevallen en had verwacht dat klusje binnen drie dagen te klaren. Dát viel toch wat tegen. Een volk dat zó voor hun land knokt (het enige land dat ze hebben) is tot vechten bereid en dat geldt zeker voor de soldaten. Die slodaten zijn niet altijd aardig voor de terroristen ze ze gevangen hebben genomen. Inplaats van een bloemetje krijgen de baboeska's nare telefoontjes over dooie zoontjes, worden de olympische spelen knieschijfschieten en klootschieten in de praktijk geoefend en is Rusland slachtoffer, want Rusland is altijd het slachtoffer. Wat ik me afvraag is wat Rusland met de invalide geraakte soldaten gaat doen en trouwens ook met de soldaten die niet invalide raakten. Worden die straks in kampen opgesloten om te voorkomen dat ze hun bek open doen?

BenZen | 29-03-22 | 11:03 | 2

Ja, dat laatste is nog wel een probleempje. Ze moeten niet teveel praatjes krijgen, die invalide en getraumatiseerde Oekraïne-veteranen. Anders zullen ze vermoedelijk wel een spuitje krijgen. Poetin houdt namelijk niet van 'losers'.

KeesBruin | 29-03-22 | 11:28

Geen nucleaire wapens tenzij de Russische staat bedreigd wordt. En wie is de Russische staat ? Precies. Putin.

dubbeltjeopznkant | 29-03-22 | 16:03

Ondertussen op twitter heel veel video's van de terug veroverde stad Irpin. Compleet gesloopt door de Russen. Gaat er bij de onderhandelingen ook over herstelbetalingen gepraat worden ?

Cornelis12 | 29-03-22 | 11:00 | 2

Dat verrekenen we gewoon met de bevroren tegoeden lijkt me

geenjagergeenneeger | 29-03-22 | 11:30

Meestal zijn het de winnaars die herstelbetalingen afdwingen niet de verliezers.

VrijdenkerDavid | 29-03-22 | 12:06

"Een eerlijke vrede kent geen verliezers" en "Een voortdurend conflict is voor niemand gunstig." , aldus Erdogan vandaag.
Hij wéét wel hoe het hoort, vredelievende praat verkopen, ook al doet hij het meestal niet.

KeesBruin | 29-03-22 | 11:00
-weggejorist-
Zwizalletju | 29-03-22 | 10:59
-weggejorist-
VrijdenkerDavid | 29-03-22 | 10:50 | 12
▼ 12 antwoorden verborgen

En een B52 boven Slowakije... Showing out

Pittzz | 29-03-22 | 10:10 | 1

Pin me er niet op vast maar ik meende dat er al minstens een maand B52 bommenwerpers rondom de Zwarte Zee cirkelen. Niemand zegt wat die daar doen maar menig zolderkamergeneraal (ik bijvoorbeeld) denkt dat deze er zijn om in het geval van een "First Strike" van de Russen onmiddellijk terug te slaan. Het is ook daarom dat bijvoorbeeld 3 van de 4 nucleaire onderzeeboten van de Fransen momenteel ergens op zee dobberen met 2000 keer de "Little Boy" aan boord. Denk dat er wel meer heimelijk op Red Alert staat. Maar goed, dat is zoals bijna alles speculatie.

Theodorus.Goldbach | 29-03-22 | 10:30

Word ook wel een beetje moe van al die OSINT zolderkamer geeks zo langzamerhand. "I gurantee you...". Ja, inzet van tactische nukes was onderdeel van sovjet doctrine, dat is inmiddels al heel lang bekend. Vet dat je dat weet man. Maar onderdeel van een doctrine betekent toch niet persé dat iemand het nu ook serieus aan het overwegen is. Er gaat nu wel meer niet conform 7 days to the Rhine zullen we maar zeggen.

Gen. Maximus | 29-03-22 | 10:04 | 7

@Beste_Landgenoten | 29-03-22 | 10:29:

Kan me bijna niet voorstellen dat de gehele NAVO niet stilletjes zich op het ergste aan voorbereiden is. Het woord van Peskov is minder waard dan een gebruikt propje toiletpapier.

Theodorus.Goldbach | 29-03-22 | 10:33

@Beste_Landgenoten | 29-03-22 | 10:14: Daar moest ik ook aan denken, toen ik die nickname las! Maximus was natuurlijk wel een goede generaal, en een geweldige gladiator, dus op zich een heldhaftige nickname.

KeesBruin | 29-03-22 | 11:25
▼ 4 antwoorden verborgen

U betaalt belasting zodat de staat politie kan inhuren die je komen mishandelen als je geen huur betaalt aan miljardairs die hier alles opkopen vanuit verre landen.

En dat is onze toekomst.

Kale dodo | 29-03-22 | 09:52 | 1

In Rusland is ook nog wel plek, misschien bevalt het daar beter.

Kane | 29-03-22 | 12:21

Nu ook een B52 (ICAO hex: AE589A) boven Tsjechië. Die gaat vast z'n F15 vriendje gezelschap houden.

AapjeVanDeFBI | 29-03-22 | 09:52 | 2

Allen onderdeel van de Nucleaire Triade, die ons beschermt en een equilibrium in stand houdt. Want men roept (Of reaguurt) wel "Amerika is slecht", "de grote Satan", blabla et cetera - Echter diezelfde Amerikanen intussen, beschermen ons wel. Er is ook een belangrijk deel actief onderzee, wat wij niet kunnen zien maar wel degelijk aanwezig is, in de vorm van nucleair bewapende onderzeeërs.

De Fransen en de UK, komen hier nog bij (Beiden, ook nucleair bewapend). Dit alles, voorkomt MAD .. Mutual Assured Destruction. Potentieel geïnstigeerd door Mad Vlad, de ex-KGB'er die in slaap werd gesust door Ja-knikkers rondom hem.

Nederlandop1 | 29-03-22 | 10:17

Tja, en onze oldtimers B-61. Gelukkig doen ze dat niet dagelijks

Gen. Maximus | 29-03-22 | 10:11

Het zou mij niks verbazen als er intel is dat de Russen voorbereiden om te escaleren om capitulatie van UA af te dwingen, en dat VS/NATO daarom nu dreigt.

Harry.Langezwaal | 29-03-22 | 10:13

Een B52 vanaf Fairford heeft ook zijn transponder aan en is nu bijna boven Praag.

FiniteStateMachine | 29-03-22 | 09:44

Het niet gaan gebruiken van nucleaire wapens.. ik zet mijn geld er niet op in. Lijkt wel alsof het westen zo binnen de kadertjes aan het provoceren is dat ze bijna smeken dat Rusland een aanval op Navo grondgebied doet om vervolgens de hele boel plat te bombarderen. Die Biden is seniel. Ik snap niet waarom zo'n man aan de macht is. Die hoort in een bejaardentehuis verzorgt te worden, geen president te zijn. Niet omdat ik dat vind, maar omdat zijn daden en uitspraken dan bevestigen.

CryptoFurby | 29-03-22 | 09:42 | 12

@Gen. Maximus | 29-03-22 | 10:15:

Tulsi Gabbard komt m.i. te vaak op Fox News om als Democrat te beschouwen. Dat is een slang van een wijf.

Theodorus.Goldbach | 29-03-22 | 10:42

@CryptoFurby Waarom denk jij dat Biden aan de macht is? Er is al jaren geen onafhankelijke president meer in het witte huis, allemaal sockpuppets.
Trump misschien, vandaar dat hij zo geïsoleerd was en daardoor ook niet effectief.

Monkey Cabbage | 29-03-22 | 13:27

@Theodorus.Goldbach | 29-03-22 | 10:42: Gabbard heeft op mij juist een heel solide indruk gemaakt, dat kan ook de reden zijn dat Fox haar niet afbrand (kun je namelijk zaken mee doen).

Monkey Cabbage | 29-03-22 | 13:29
▼ 9 antwoorden verborgen

Voor iedereen die veel interesse heeft in dit conflict: Kijk eens Vladimir Pozner: How the United States Created Vladimir Putin. Geeft een genuanceerde kijk op wat er gaande is. Niet alles is zwart wit zoals het geschetst wordt. En ja putin moet dit niet doen. En ja ukraine zou keuze vrijheid moeten hebben. En ja het westen naait rusland waar het kan.

littlelebowsky | 29-03-22 | 09:36 | 19

@Beste_Landgenoten | 29-03-22 | 11:31:
Deze “experts” komen, zoals ik al schreef,en waar de twitterlink al mee begint, van alle mogelijke sociaal-politiek-maatschappelijke etc. richtingen maar moeten we de experts ineens niet vertrouwen?
De vraag was ook niet of je Kissinger hoog hebt zitten, maar of je meer kijk hebt op de zaak.
Dat je zijn politieke werk als “blunders” omschrijft en niet als de opzettelijke misdaden waarvoor hij voor een strafhof zou moeten worden gesleept, geeft al het antwoord.

Oeleflaffel | 29-03-22 | 12:00

@Oeleflaffel | 29-03-22 | 12:00: All roads to hell are paved with good intentions. En er zijn veel experts en nog meer meningen. Mijn punt is enkel dat we ons niet moeten blind staren op sommige experts en inzien dat niet alles zwart wit is. En als ik dan zie hoe Biden en van der Leyden olie op het vuur gooien, hoe onze media roeptoeteren zonder enige kennis van zaken dan ben ik blij dat Wierd Duk iig kennis van zaken heeft. Of je het met hem eens bent is dan niet belangrijk, wel dat je een probleem probeert te begrijpen en dan eerder een oplossing kunt vinden. WW3 is niet echt iets waar ik naar uitkijk. Tot zover vind ik dat Rutte een goede toon aanslaat en ik hoop toch echt dat alle oorloghitsers een toontje lager gaan zingen.

littlelebowsky | 29-03-22 | 12:26

@littlelebowsky | 29-03-22 | 10:34: Er vrij veel parallelen tussen Milosovic en Putin. Milosovic had hetzelfde recept als Putin nu. Het ondersteunen van stupide republiekjes met etnische minderheden op het grondgebied van anderen en het rucksichtlos uitmoorden van burgers - Srebrenica en Sarajevo. Dit allemaal vanuit een slachtofferrol, aangewakkerd vanuit eclectisch winkelen in de eigen geschiedenis. Daar kan ik niet echt een poke-the-bear scenario in zien - Daarvoor zou er een rationaliteit moeten zijn. Zowel bij Putin als Milosovic waren die niet aanwezig - Het is vrij onnozel om deze toch te proberen te onderkennen.

Prof_Bukmaar | 29-03-22 | 12:32
▼ 16 antwoorden verborgen

Ik ben zo onderhand voor een maximaal aantal comments per dag voor reaguurders waardoor de kwaliteit van de comments beter wordt i.p.v. continue 1 narratief verkondigen.

therealbraindump | 29-03-22 | 09:35 | 2

Ja vind ik ook, op een gegeven moment krijg je van die nietszeggende comments van steeds dezelfde personen. Heel storend! Waarin weinig nieuwe informatie komt, maar de tegel gevuld is met dinegn die niet terzake doen. Of vol ziten met spelfuioten.

Beste_Landgenoten | 29-03-22 | 09:42

@Beste_Landgenoten | 29-03-22 | 09:42: nou begint eens in de spiegel te loeren... en laat dan het stukje van therealbraindump hierboven indalen, hij zegt het niet specifiek maar bedoeld u onder andere...

Toepin | 29-03-22 | 13:00

Expert hier. Iemand nog vragen?

RickTheDick | 29-03-22 | 09:28 | 9

Wanneer kan ik op vakantie naar Rusland?

keensteyl | 29-03-22 | 10:29

Ja ! Hoe heeft u dit gedaan, in 3 weken export geworden ?

Nederlandop1 | 29-03-22 | 11:05
▼ 6 antwoorden verborgen

Wat is een jiskefit?

Kameraansteker | 29-03-22 | 09:04 | 2

Een prullenbak die precies past.

Duwbak_Linda | 29-03-22 | 09:07

Is Fries voor "vuilnisemmer" (in de meest letterlijke betekenis asvat).
Uit de tijd van de kolenfornuizen.

LD69 | 29-03-22 | 09:35

Ik denk dat Biden voorlopig een spreekverbod opgelegd heeft gekregen van zijn adviseurs.

laurentius | 29-03-22 | 09:01 | 8

@Muxje | 29-03-22 | 09:34:

Dat ben ik niet met je eens. Denk niet dat er een eervolle aftocht mogelijk is voor Poetin dus dan kan je het net zo goed hardop zeggen. Denk wel dat de Russen een "heldenstatus" kunnen krijgen als ze Poetin en zijn maffiakliek lynchen en derhalve de wereld redden. De weg die Poetin is ingeslagen kan immers alleen maar slecht(er) aflopen voor Rusland (en ons). Met een beetje doelgerichte propaganda (dat kunnen de Russen wel) en hier en daar wat gemor van een paar Russen vakkundig onderdrukken (kunnen de Russen ook) is dat m.i. de enige weg uit deze rampzalige oorlog.

Theodorus.Goldbach | 29-03-22 | 10:09

Wat we eraan moet denken, waarom horen we ons Ursula nooit meer over Oekraïne?

Gen. Maximus | 29-03-22 | 10:25
▼ 5 antwoorden verborgen

Ondertussen komen er steeds meer mensen hier achter dat het in huis nemen van oekraïeners niet zo idyllisch is als ze verwacht hadden. En te begrijpen, het is geen logeerpartijtje van de kinderen.
Moeten die mensen dus ook weer verkassen naar een andere opvang en weer beginnen te wennen aan een nieuwe omgeving.

2voor12 | 29-03-22 | 08:59 | 3

Geopolitiek op microniveau; in je Nederlandse bubbel met je zelf gegenereerde goeie gevoel dromen van engeltjes, zachte harpmuziek, rode rozen en heerlijke geuren en gezelligheid. En de nieuwkomers, die lijken meer op ons dan sommigen van verder weg.

Harry.Langezwaal | 29-03-22 | 09:10

Nee, door oorlog getraumatiseerde mensen die alles achter hebben moeten laten en waarvan de echtgenoot aan het front vecht, is heel beslist niet makkelijk, zelfs niet als je elkaars taal spreekt. De mensen die Oekraïners opvangen hebben daarbij hulp en begeleiding nodig. Daar zal onze overheid niet aan toekomen want die is nog op zoek naar de manier om de bezittingen van de oligarchen in kaart te brengen, terwijl ze daar gewoon het handboek aanpak toeslagen voor zouden kunnen gebruiken, maar dat zijn ze waarschijnlijk ook kwijt.

BenZen | 29-03-22 | 15:21

@BenZen | 29-03-22 | 15:21:
Leg eens uit hoe dat zou moeten. Het Kadaster zou graag willen weten hoe ze moeten achterhalen- in de situatie dat de eigenaar van een appartement een Nederlandse bv is- dat de aandelen van die bv eigendom van een Rus zijn.
Deel uw wijsheid met ons ....

theo-is-dood | 29-03-22 | 19:27

Wow een dorpje teruggewonnen terwijl de grote stad nog steeds grotendeels afgesneden ligt en de troepen niet weg kunnen om de boaconstrictor niet verder te laten knellen. En al die troepen kunnen niet naar het oosten ondanks de vele vragen om hulp. Terwijl complete overwinning in de Donbas op het Russische programma stond (en niet Kiev). In het oosten zit/zat ook een belangrijk deel van het Oekraïense leger en de ultrarechtse milities. "Young fool... Only now, at the end, do you understand...". Maar even serieus, oorlog sucks en is een aaneenschakeling van vergissingen, dodelijke blunders, collateral damage, afschuwelijke daden van soldaten en eenheden die op zichzelf opereren, slecht materieel en eindeloze verspilling tot het een keer ophoudt. Er zijn nooit winnaars, alleen verhalen over winnen.

GeenAccount | 29-03-22 | 08:59 | 5

@je suis bier | 29-03-22 | 09:33:

De keuze ligt een beetje tussen vrijheid en democratie of dictatuur en onderdrukking. Sommige volkeren zijn bereid om te vechten, sterven en lijden voor vrijheid. Anderen gaan liever op hun rug liggen voor hun verkrachters. Zeg jij het maar. Wat denk jij? Huizen kan je herbouwen, doden kan je herdenken, je land weer opnieuw opbouwen kan erg succesvol zijn.

Theodorus.Goldbach | 29-03-22 | 10:14

@je suis bier | 29-03-22 | 09:33: verliezers en klootzakken

BenZen | 29-03-22 | 15:23

@je suis bier | 29-03-22 | 09:33: UA is zo groot als Frankrijk. Dat ligt echt niet helemaal aan puin

theo-is-dood | 29-03-22 | 19:29
▼ 2 antwoorden verborgen

Weet u wie ook sprak van een totale oorl Ach laat ook maar

Duwbak_Linda | 29-03-22 | 08:53 | 6

Saddam?

Harry.Langezwaal | 29-03-22 | 09:05

Wollt ihr den totalen krieg oder nur ein bisschen?

PaulusdeBosrouter | 29-03-22 | 09:09

Don't mention the war!

matatwork | 29-03-22 | 09:29
▼ 3 antwoorden verborgen

We moeten de linkse vredesduifjes voorlopig maar laten kletsen. Het is m.i. al minstens 20 jaar een serieuze zorg; defensie verwaarlozen, roepen dat agressie agressie oproept zoals deze week weer bij Leeuwarden, geopolitiek het besef van een dooie naaktslak, en wel een grote bek dat we moeten stoppen met oorlog voeren en mondiale vrede voor altijd.
Die lui zijn levensgevaarlijk voor ons allemaal, de hele maatschappij die zorgt dat ze al decennia die oliedomme dingen kunnen roepen dreigt vroeg of laat te worden overlopen door machtsblokken die er heel anders tegenaan kijken dan onze verwende dromertjes.

Harry.Langezwaal | 29-03-22 | 08:51 | 6

@* Il Principe * | 29-03-22 | 08:57:
Correct. Henk Kamp, de grootste defensie slachter aller tijden. En dat was en is toch echt een VVD'er.
Onbegrijpelijk dat deze man nog een mate van populariteit heeft binnen de krijgsmacht.

der_feldwebel | 29-03-22 | 09:14

De ruimdenkende vredesduifjes van gisteren zijn de kortzichtige oorlogshitsers van vandaag. Consistent is in ieder geval wel dat ze elk gevoel met de werkelijkheid kwijt zijn en verblind worden door hun idealen over de wereld.

Joris Beltsin | 29-03-22 | 11:44
▼ 3 antwoorden verborgen

I had a dream...
Wagner gajes sluit zich aan bij Tsjetsjeense zooi en vechten gezamenlijk (in een afgesproken regio) tegen die Azov nazi's (en gelieerde groepen). Ze vechten beiden door tot de aller- allerlaatste man! (Zijn we van al dat tuig af). Poetin krijgt ondertussen een "hartaanval" (vergiftigde soep!?) -> regime change, vredesbesprekingen, Russische jongens en dienstplichtigen gaan lekker terug naar mama/vriendin én alle Oekraïense vluchtelingen kunnen terug om hun land en steden weer op te gaan bouwen (met iets minder van die grauwe, grijze, troosteloze betonnen flats). De EU en VS helpen met een soort Marschallplan (liefst voornamelijk gefinancierd met geld dat van de Russische staat en al die oligarchen in beslag is genomen) én over lidmaatschap van de NAVO en EU hebben we het voorlopig een hele, hele lange tijd niet meer. Zo moeten eerst maar eens het land herbouwen en vervolgens een echte democratie zien te worden, zonder al die corruptie e.d.

TuuT | 29-03-22 | 08:49 | 10

@culture_vulture | 29-03-22 | 09:42:
Nee maar die Hunter, wat een visionair. Knap dat hij dat allemaal doorhad. Nog knapper dat hij zijn vader zover wist te brengen, dat die de Oekraieners zover wist te brengen, dat die Poetin zover wisten te brengen dat hij een oorlog begon zodat Hunter uiteindelijk zijn dollars kon cashen. Briljante uitvoering! Toch?

Beste_Landgenoten | 29-03-22 | 10:18

@Theodorus.Goldbach | 29-03-22 | 10:22: En James O'Keefe is zeker ook geen serieuze journalist? En al die MSM activisten die nu door gaan voor journalisten zeker wel?

culture_vulture | 29-03-22 | 12:24
▼ 7 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Zack Hooi | 29-03-22 | 08:40 | 2

Allemaal bangmakerij en het westen heeft daar niets te zoeken en die amerikanen willen overal oorlog voeren, kutvolk.

loekdeleeuw | 29-03-22 | 08:38 | 11

@loekdeleeuw | 29-03-22 | 08:58:

Niet alle Russen zijn kutvolk maar veel Russen zijn echt teringlijers. Weet je natuurlijk allemaal niet omdat je nooit van je zolderkamer komt maar het is wel zo.

Theodorus.Goldbach | 29-03-22 | 09:01

Loekdeleeuw. Vaak genoeg in een hotel verbleven waar helaas ook Russen waren. Ik kan u verzekeren dat dat kutvolk is. Walgelijk kutvolk zelfs. U heeft het alleen over Putler maar niet over de Russen. Noem dan ook alleen de Amerikaanse president en niet de Amerikanen.

upgent | 29-03-22 | 09:24
▼ 8 antwoorden verborgen

Ligt het aan mij of droogt de toevoer van Bayraktar filmpjes wat op.

_pacman_ | 29-03-22 | 08:38 | 1

Nee valt mij ook op. Denk dat ze nieuwe nodig hebben van Erdogan.

Theodorus.Goldbach | 29-03-22 | 08:42

Had gelezen dat er betalingsproblemen waren met de Wagnerboys. En dat er vele niet eens meer kwamen opdagen. Zijn natuurlijk wel huurlingen. Blijkbaar opgelost. Vroeger kregen huurlingen nog de permissie om te plunderen en roven. Misschien een ideetje voor Vladimir?

Oh en die kernwapens. Als Peskov iets zegt, kan je het andere verwachten. Maar VS, lever nu eens heel snel die Switchblade 600 drones!

Beste_Landgenoten | 29-03-22 | 08:34 | 5

@Graaf_van_Hogendorp | 29-03-22 | 08:38: Volgens mij kregen ze ook wel de vrije hand van boven. Plunderen met toestemming dus. Dat maakte de opdracht aantrekkelijker. Als je ze niet betaalt voor hun werk, heb je inderdaad hetzelfde resultaat.

Komjehiervaker | 29-03-22 | 08:50

@omanders | 29-03-22 | 08:44: Ja, dat was het credo van Wallenstein, maar we weten hoe het met hem is afgelopen, hij ging uiteindelijk ook voor de bijl.

KeesBruin | 29-03-22 | 09:08
▼ 2 antwoorden verborgen

Rusland werd altijd gezien als een militaire grootmacht, ik denk dat inmiddels gebleken is dat dit wel meevalt. Vraag is natuurlijk; hoe nu verder?
Rusland zal zich niet zomaar terugtrekken, dat zou verlies erkennen zijn.
Stel men komt tot een akkoord waarbij Rusland een aantal oostelijke steden krijgt, wat dan? Heffen we dan na 2 maanden weer alle sancties op en gaan we weer verder alsof er nooit iets is gebeurd?

De vries, Henk. | 29-03-22 | 08:33 | 8

@nobodiesunmighty | 29-03-22 | 08:48:
China is nu 1.5x -2x zo sterk geworden. Rusland is in de knip, speelt niet meer mee. Die vinden dit prima.
De echte oorlog moet nog beginnen.

goldsammy | 29-03-22 | 09:57

Nou De Vries, Henk, ik denk dat Rusland de komende 10 jaar blijmoedig kan genieten van een pariastatus en een guerrilla in Oekraïne, waar nog duizenden Russische jongens zullen sterven voor het waanidee van een Groot-Rusland.

Beste_Landgenoten | 29-03-22 | 10:21

@Theodorus.Goldbach | 29-03-22 | 09:07: "De wereld (en zeker het westen) moet eindelijk onder ogen komen dat de grootste boef ter wereld in het Kremlin zit."

Nu ik weet dat je geopolitiek door een Marvel Comics bril bekijkt, snap ik je tegels een stuk beter. Dank!

Saboteerik | 29-03-22 | 11:11
▼ 5 antwoorden verborgen

Wordt een beetje moe van hoge Nederlandse militairen die continu verschijnen in talkshows e.d. met hun zgn terzake doende uitleg. Ook nu weer in WNL. Denk dat Nederland bij Russische aanval nog sneller dan in WO2 onder de voet wordt gelopen.

Cornelis12 | 29-03-22 | 08:29 | 9

De Nederlandse krijgsmacht stelt misschien niet veel voor, maar het opleidingsniveau van die hoge piefen is meer dan prima. Ze weten echt wel waar ze het over hebben, ze voetballen alleen bij een Eerste Divisieclubje.

Komjehiervaker | 29-03-22 | 08:55

Die zogenaamde hoge militairen zijn goedgebekte communicatie-ambtenaren met een apenpakkie aan.

gestoptmetroken | 29-03-22 | 09:01

@gestoptmetroken | 29-03-22 | 09:01: Dus de echtgenote van die trotse militair zegt tussen twee happen door: "Weet je wat jij bent?! Een goedgebekte communicatieambtenaar in een apenpakje, dát ben je!"
"Als jij het zegt, lieve. Als jij het zegt...."

Yrrab | 29-03-22 | 09:09
▼ 6 antwoorden verborgen

"Niemand denkt aan het gebruik van nucleaire wapens", aldus Peskov. Het zoveelste staaltje van Russische verdraaiing van de feiten.
Eerst de halve wereld bedreigen met de grote boem, als ze zich tegen Poetins oorlog zouden gaan aan bemoeien. En nu glashard beweren dat ze nauwelijks weten dat ze nukes hebben.

KeesBruin | 29-03-22 | 08:28 | 4

Kan je kernbommen ook zo klein maken dat ze in Poetins broekje passen? Ik bedoel hij schijnt er voorliefde voor moord via de onderbroek te hebben. Navalny weet er alles van.

Beste_Landgenoten | 29-03-22 | 08:38

De media heeft dat ook wel enorm opgeblazen. Net als die vreselijke chemische wapens, dat bleken de fosfor bommen te zijn. Die hebben de VS zelfs gebruikt.

SailingDuck | 29-03-22 | 09:30
▼ 1 antwoord verborgen

Zoals we gewend zijn zegt Poetin A maar doet hij B.
Hij zegt in het Oekraïne conflict geen kernwapens te gebruiken.

Hangtietsmurfin | 29-03-22 | 08:26
-weggejorist-
negorij | 29-03-22 | 08:16 | 14
▼ 14 antwoorden verborgen

Gezellig.
Het hoofd van de militaire inlichtingendienst van Oekraïne, Kyrylo Budanov, dreigde met een totale "guerrillaoorlog" in het door Rusland bezette gebied.
De verklaring van de inlichtingenchef komt op het moment dat de VS miljarden aan guerillastijl wapens in Oekraïne dumpt. De zendingen van Amerikaanse wapenlevering naar Kiev omvatten de op de schouder afgevuurde luchtafweerraketten die eerder door de CIA aan de Afghaanse moedjahedien werden geleverd om tegen het Sovjetleger te gebruiken.

Plaktong | 29-03-22 | 08:14 | 16

Dienovereenkomstig schoten de dodelijke wapens van de VS omhoog van bijna nul tot $ 250 miljoen in 2019, tot $ 303 miljoen in 2020, tot $ 350 miljoen in 2021. De totale militaire hulp is veel hoger. Een paar weken geleden meldde "The Hill": "De VS hebben het afgelopen jaar meer dan $ 1 miljard bijgedragen om het Oekraïense leger te helpen".

Het Rand-rapport somt vele technieken en 'maatregelen' op om Rusland te provoceren en te bedreigen. Enkele van de stappen zijn:

Herpositionering van bommenwerpers binnen het bereik van belangrijke Russische strategische doelen
Extra tactische kernwapens inzetten op locaties in Europa en Azië
Toenemende houding en aanwezigheid van de Amerikaanse en geallieerde zeemacht in de operatiegebieden van Rusland (Zwarte Zee)
NAVO-oorlogsoefeningen houden aan de grenzen van Rusland
Terugtrekking uit het Intermediate Nuclear Forces (INF)-verdrag

Plaktong | 29-03-22 | 09:46

@Plaktong | 29-03-22 | 09:44:
Er wordt altijd maar gezegd dat "Oekraine belangrijk is voor Rusland" en dat zou dan een factor moeten zijn om rekening mee te houden? De Oekraïners denken daar heel anders over, zij vinden hun eigen wensen net even iets belangrijker dan de Russische aanspraken op hun land.

Wat mij betreft moet Rusland kapot als land, weg ermee. Het land is een groot gevaar voor de wereld en mag weg, op welke manier dan ook, daar sta ik inmiddels 100% achter. De Russen die Poetin steunen mogen ook weg, al zie je ze als slachtofffers, ik zie dat niet zo. Ze zijn niet allemaal achterlijk, ze weten donders goed dat ze met Poetin als baas willens en wetens een klootzak aan het roer hebben die nu eenmaal voor henzelf de beste opties bood. En de hoogste garantie op welvaart, zo lang als het duurde, al ging dat ten koste van andere landen. Geen Rus die dat niet weet of had kunnen weten. Puur opportunisme heeft de Russen ertoe gebracht Poetin te steunen. Ze zijn dus medeschuldig as hell, aan deze ellende.

Beste_Landgenoten | 29-03-22 | 11:49

@Beste_Landgenoten | 29-03-22 | 11:49: U doet weer wat u altijd doet. U vraagt mij om 08:40 om voorbeelden van Amerikaanse provocaties naar Rusland. Dan geef ik enkele voorbeelden van dergelijke provocaties, die niet door mij maar door een denktank van de Amerikaanse defensie, in 2019 zijn opgesomd en daar reageer je dan op met een 'wat mij betreft' antwoord.
De discussie hier ging erom dat zodra je het niet volledig met mijneer Goldbach eens bent je direct door hem voor vriend van Poetin wordt uitgemaakt. Terwijl een ieder al het recht heeft om te stellen dat;
A. Poetin de agressor is
B. Amerika donders goed wist dat ze hem al jaren aan het provoceren zijn en dat de motieven van Amerika niet altruïstisch van aard zijn maar dat er hele grote geo-politieke en financiële belangen spelen.

Plaktong | 29-03-22 | 13:07
▼ 13 antwoorden verborgen

Als die Wagnerboys klaar zijn, is dan ook de oorlog klaar?

Zoelense Hobbyboer | 29-03-22 | 08:13 | 5

@Theodorus.Goldbach | 29-03-22 | 08:20:
Die Wagner Orks zijn ook niet het neusje van de zalm qua mens.

Ik zou er geen traan om laten, zouden de Oekraïnse militairen deze wezens stuk voor stuk levend door een metaalschredder duwen.
Geen genade voor die lui.
Huurlingen, of ze nu van Wagner of Blackwater zijn, zijn het slechtste van het slechtste wat de mensheid ooit heeft voortgebracht.

der_feldwebel | 29-03-22 | 08:45

komen dan de Mozartgirls? "De Mozartgirls komen naar je toe deze zomer!" (tune: Biscaya, James Last)

nobodiesunmighty | 29-03-22 | 08:53
▼ 2 antwoorden verborgen

We gebruiken geen atoombommen, behalve als onze staat bedreigd wordt.
Lekker vaag, dan kun je ze dus op elk gewenst moment inzetten met een of ander lulverhaal.
Rusland, ga gewoon naar huis.

SterF... | 29-03-22 | 08:08 | 8

@Beste_Landgenoten | 29-03-22 | 08:42:

Ze heeft het over de dochter van de ambassadeur van Koeweit die voor het Amerikaanse congress een heel dramatisch betoog hield over hoe beestachtig de Iraakse militairen te werk ging. Bleek niets van te kloppen maar bijna iedereen trapte erin. Nu denkt deze oudere vrouw dat de Russen lieverdjes zijn en Oekraïne bevrijden van de nazi's terwijl we allemaal, in tegenstelling tot toen tijdens de eerste Golfoorlog, met onze eigen ogen kunnen zien hoe de Russen hele dorpen, stadjes en steden inclusief de inwoners vernietigen. Sommige mensen zijn dermate van het padje geraakt dat ze pro-Poetin blijven tot na hun sterfbed. Russische propaganda is zeer effectief bij een bepaald soort mens.

Theodorus.Goldbach | 29-03-22 | 08:52
▼ 5 antwoorden verborgen

Die Wagner Orks vallen in ieder geval niet onder Genève. Dat scheelt in de kosten voor krijgsgevangenschap.

der_feldwebel | 29-03-22 | 08:08 | 4

Dat is het mooie, die mogen een knieschot of beter.

Beste_Landgenoten | 29-03-22 | 08:42
▼ 1 antwoord verborgen

"No one is thinking about using… even about the idea of using nuclear weapons."

Dat is geen positief nieuws. In tegendeel. Het is pas waar als het Kremlin ontkent. M.a.w. we kunnen naar alle waarschijnlijkheid getuige zijn van de grootste oorlogsmisdaad sinds de bom op Hiroshima en Nagasaki.

Theodorus.Goldbach | 29-03-22 | 08:07

Dat die russen van untermensch poetin zo slecht presteren komt door de tijd die hij verloor (Om aan zijn land/militairen te werken) aan paardrijden in blote borst. Borat was beter geweest

Itastijl | 29-03-22 | 08:07

Marioepol gevallen. Had best in de update gemogen.

Plaktong | 29-03-22 | 08:06 | 5

@Theodorus.Goldbach | 29-03-22 | 08:12: ik zat net een filmpje te kijken waar de Russische vlag en die van de Donbass werd geheven onder het spelen van het Russisch volkslied. En waarbij het hoofdkwartier van Azov werd binnengereden met tanks.
Zal wel in een buitenwijk zijn geweest dan.

Plaktong | 29-03-22 | 08:16

@Plaktong | 29-03-22 | 08:16:

Je moet niet naar Russische propagandafilmpjes kijken. Het is toch allemaal onzin. Meestal zit er niet eens een waarheidsfactor in. Russen zijn in staat om een lijk van straat te slepen, er een hakenkruis op te tekenen en een filmpje te maken om jou te laten denken dat het misschien zou kunnen dat de Russen toch nobel bezig zijn en "nazi's" uitroeien in Oekraïne. Spoiler alert: Voor de Russen is elke Oekraïner die het gore lef heeft om zichzelf te beschouwen als Oekraïner een "nazi".

Theodorus.Goldbach | 29-03-22 | 08:27

Volgens mij klopt het. Ik zie geen nieuws meer komen uit Mariupol en de Russische info laat het hijsen van de vlag zien op het stadhuis. Misschien zijn er nog een paar verzetshaarden over? Het lijkt inderdaad game over daar.

Beste_Landgenoten | 29-03-22 | 08:44
▼ 2 antwoorden verborgen

Oorlog is ontiegelijk kut

pibasso | 29-03-22 | 08:04

Mooi dat vandaag vriend Erdogan ook weer eens in beeld komt. Heb hem een beetje gemist.

Leptob | 29-03-22 | 08:03

Als de Russen iets beloven moet je goed opletten. Zijn niets anders, zoals Bieden al zei, butchers. Nooit anders geweest en als zodanig behandelen

Cornelis12 | 29-03-22 | 08:03

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl