LIVEBLOG. Zware explosies in meerdere steden, raketten en lanceerplatforms naar Wit-Rusland
Dag 33 van de waanzin +++ LIVEBLOG
Weer een nacht voorbij en de verrekijker die de Russische grondtroepen moeten gebruiken om Kiev te kunnen zien wordt er in ieder geval niet kleiner op. Strategen denken dat de optie van het 'veroveren' van de Oekraïense hoofdstad nog niet van tafel is voor de Russen, maar dat het middels een grondoffensief wel een lastig verhaal wordt: "The Kremlin is highly unlikely to have abandoned its efforts to encircle Kyiv but will likely be unable to cohere the combat power necessary to resume major offensive operations in the near future." Omdat ze zuigen op de grond is het zo ongezellig in de lucht - vannacht weer wat ongezelliger dan de voorbije dagen. Zware explosies in en rond onder meer Kiev, Rivne, Kharkiv (weer heli's?) en Lutsk, op een uur rijden van de Poolse grens. Voorts lijkt Rusland het kontgatvormige aanhangsel Wit-Rusland, het speelterrein van die verachtelijke domme debiel Alexander Lukashenko, (weer) te gebruiken als logistiek kruitvat en startpunt van nieuwe aanvallen op Oekraïne. Overzicht van aangevoerde Iskanders, S300's, artillerie, lanceerplatforms, trucks en meer meuk HIER. Is er goed nieuws? Nou ja goed nieuws: TURKIJE is weer aan het drukken voor vrede. Erdogan belde met Poetin en drong aan op een wapenstilstand; BuZa-schoothondje Mevlüt Çavuşoglu (noemde Nederland in het verleden een fascistisch kudtland) zegt dat de volgende ronde gesprekken in Turkije plaats zullen vinden. LIVEBLOG dus later meer...
UPDATE 8.38 uur - Er staat mogelijk iets te gebeuren rond Kiev. Vliegtuigen incoming, tanks later ook incoming?
UPDATE 8.54 uur - Intel Update van de Britten: weinig veranderingen laatste 24 uur, logistiek drama, in het zuiden meeste terreinwinst voor de uitploeg
UPDATE 8.56 uur - Oekraïne: "Russia attempts to break through defenses near Kyiv"
UPDATE 9.34 uur - De nieuwe hoge-kant-claims van Oekraïne zijn binnen. 17.000 dode Russen en een ontelbare maar kennelijk toch een soort van telbare hoeveelheid materiaal
UPDATE 11.43 uur - Meer Death From Above
UPDATE 14.25 uur - Sean Penn is zonder twijfel de meest vermoeiende gozer van deze oorlog
UPDATE 16.15 uur - RIA (staatsmedia Rusland) plaatst videootje van Drama Theater te Marioepol. Enorme verwoesting. Wees er maar trots op
UPDATE 16.35 uur - BELANGRIJK! Burgemeester van Irpin zegt dat zijn stad is heroverd op de Russen - en dus weer in Oekraïense handen is. Dat is nogal een ding. Irpin wordt gezien als belangrijk bastion in de verdediging van Kiev
UPDATE 16.49 uur - Promotie gehad op je werk? Mooi! Weet je wie ook....? Ramzan Kadyrov! De warlord uit Tsjetsjenië en beste vriend van Tom Sauer is nu luitenant-generaal in het Russische leger. Dan zal Rammertje er ook wel aan gaan, binnenkort
UPDATE 16.55 uur - Rusland gaat op slot. Burgers van 'onvriendelijke landen' (THAT'S US) straks niet meer welkom
UPDATE 17.50 uur - WSJ, BELLINGCAT: VREDESONDERHANDELAARS - ONDER WIE ROMAN ABRAMOVICH - VERGIFTIGD
UPDATE 18.20 uur - Weet u nog, die Oekraïense onderhandelaar (Denis Kireev) die werd omgelegd omdat hij een Russische spion zou zijn? We moeten terug naar DAG 12 van ons never ending liveblog. Dat was dus even na die vergiftiging...
UPDATE 18.24 uur - Abramovich was zijn zicht kwijt en werd behandeld in Turkije
UPDATE 18.35 uur - Paywall-verhaal van de Wall Street Journal hier. Abramovich en zeker twee leden van de Oekraïense delegatie kregen na de vredesonderhandelingen last van rode ogen, continu en pijnlijk tranen en huidproblemen bij de handen en in het gezicht. Abramovich zou zijn zicht dus tijdelijk zijn kwijtgeraakt en zijn behandeld in een Turks ziekenhuis
UPDATE 19.56 uur - Beelden van de uitploeg tijdens gevechten in Marioepol. Zo'n Sjakie met zo'n rode rugtas... Is-ie op schoolreisje of wat
Social
Social
De NAVO is er maar druk mee
Social
KAART
Social
Grozny 2.0
Social
Reaguursels
InloggenGijs Tuinman, drager van de Willemsorde en oudcommando, duidt de oorlog in de Scherpschutterspodcast.
www.youtube.com/watch?v=o-1rgyu48B4&a...
Goede verslaglegging weer. Wel ben ik benieuwd of er ook nieuws te melden valt over de Russen. Komt erg weinig informatie naar buiten lijkt het. Zijn ze echt zo op hand van Poetin? Zijn er nog pogingen of groeperingen die de bevolking proberen te informeren?
Een poging tot een neutrale benadering van dit conflict werkt bij sommige reaguurders als een rode lap op een dolle stier.
Je wordt zonder pardon of onderbouwing direct in het Poetin kamp geparkeerd.
Ik vraag me daarbij ernstig af of ze Oekraïne überhaupt wel eens bezocht hebben of alleen van de landkaart kennen.
Je bedoeld die gasten die per woord betaald krijgen en dus de hele dag reaguursels zoeken om hun 'kennis' zitten uit te betalen?
@NLgaatnaardeklote | 28-03-22 | 14:04: betalen=braken.
Zijn maar 5 reaguurders die geen andere mening duiden en vooral elkaar gelijk geven.
Met Patrick Lancaster schermen is geen "neutrale benadering". Dat is een pro-Russische propagandist. Dat had je gemakkelijk kunnen weten. Je doet het jezelf aan dat je linea recta in het pro-Poetin kamp wordt gesmeten. En vind je het gek? Iemand promoten die zijn geld verdiend door te liegen voor de Russen. En dat dan als "neutraal" proberen te verkopen. Kom op. De meeste mensen zijn slimmer dan dat.
V.w.b. of ik ooit in Oekraïne ben geweest? Ja zeker. Mijn vroegere werkgever heeft/had (niet zeker) een kantoor daar. Kwam er dus met enige regelmaat. Ken er ook wel wat mensen.
Maar je kunt ze wel gemakkelijk herkennen aan:
- Agressieve, oorlogszuchtige en emotionele reacties.
- Onhebbelijke pedanterie, betweterigheid en onverdraagzaamheid.
- Ronduit racistische generalisaties (Russen deugen niet want ik ben eens wat ploertige badgasten op vakantie in Turkijke tegengekomen)
- Obsessies met details over wapensystemen en battlefield-info.
- Verheerlijking van oorlogsgeweld en het naïeve geloof in heldendom.
- Ongebreideld moralisme en een blind vertrouwen in de eigen superioriteit.
- Oppervlakkige en stereotype ideeën over zelfbeschikkingsrecht, democratie en vrijheid.
- Veel Netflix-kennis over WOII en Hitler.
- Zich schaamteloos verkneukelen over het menselijk leed van slachtoffers zodra ze maar van het verkeerde kamp zijn.
- Het enorme aantal plempsels van sommigen (waardoor ik sterk de indruk krijg dat ze deze oorlog nodig hebben om hun leven weer wat betekenis te geven).
@Joris Beltsin | 28-03-22 | 14:10:
Kortom die mensen die wel on topic reageren en informatie uitwisselen. De mensen die wel meevoelen met het Oekraïnse volk en hun tijd spenderen om daarover te discussiëren i.p.v. enkel mekkeren over D66, Mark Rutte, Rob Jetten, GroenLinks, buitenlanders, moslims, de EU en de overheid. Die dus?
Tsja als het je irriteert... Je hoeft niet mee te lezen. Je hoeft niet te reageren. Je kan gewoon het topic overslaan.
@Joris Beltsin | 28-03-22 | 14:10:
De "genuanceerden" zijn ook heel gemakkelijk te herkennen aan het onophoudelijk telkens opnieuw plaatsen van allerlei Kremlin talking points, niet gehinderd door enige zelfreflectie of onderzoek naar het waarheidsgehalte van hun bronnen, nee hoppakee, pleur het maar neer. Als het maar aansluit bij het verhaal dat de VS, de CIA of de NAVO, of erger nog de EU, deze hele oorlog aan zichzelf te danken zou hebben en dat Poetin niets anders doet dan zijn land braaf beschermen tegen al dat democratische geweld van buiten.
"Nuance" noemen ze dat dan.
@Mazzelstof | 28-03-22 | 14:32:
"Het had kunnen worden voorkomen en het is nog steeds wat internationale conflicten aangaat een van de simpelste om op te lossen."
Oh onderwijs mij jij wijsgeer in jouw eeuwige wijsheid. Hoe had kunnen worden voorkomen? En hoe is het simpel op te lossen?
Ik, simpele ziel dat ik ben, kom niet verder dan Rusland economisch stukmaken, de Oekraïners het Russische leger laten decimeren door wapens te blijven sturen en wachten tot het Poetin bewind klapt onder haar eigen gewicht zodra de schappen leeg raken, en de aantallen "vermiste", gesneuvelde en gewonde soldaten te groot worden. Domme onnozele ik weet namelijk dat Rusland helemaal niet zo autarkisch is als het zich voordoet. Zoals wel meer helemaal niet zo is als wat de Russen je willen doen geloven. Maar ach, wat weet ik eigenlijk, niets toch?
@Theodorus.Goldbach | 28-03-22 | 14:55: Ja dat klopt. Daarom kom je ook niet verder dan dat.
@Mazzelstof | 28-03-22 | 15:09: Het is inmiddels weggejorist. Dat is niet zo heel vreemd, want het is was een parafrase van een buiten iedere vorm van toelaatbare narratief opererende extremist: Noam Chomsky.
@Mazzelstof | 28-03-22 | 14:32: Ik ben ook erg benieuwd naar de oplossing. Ik zie dat Poetin wel vaker landen binnenvalt en aan puin schiet en ik krijg ernstig de indruk dat er nog wat landen op het lijstje staan. De huidige oplossing lijkt me daarom best goed (de Russen bezig houden en uitputten in combinatie met sancties), maar misschien moet je jouw oplossing even delen want er staat veel op het spel!
@BobDobalina | 28-03-22 | 15:13: Ik heb het ontleend aan een interview met Noam Chomsky over de achtergronden en mogelijke oplossingen van dit conflict. Het is mij duidelijk gemaakt nu dat dit buiten de toegestane grenzen van de conversatie vallen. Dus dikke schijt ermee en zoek het maar lekker zelf uit.
@Joris Beltsin | 28-03-22 | 14:10: "Oppervlakkige en stereotype ideeën over zelfbeschikkingsrecht, democratie en vrijheid." Ik ben daar erg benieuwd naar. Wat is een oppervlakkig beeld en wat is het 'juiste' beeld? Kijk, ik lees twee dagen geleden nog van een andere nuanceboy dat Rusland een democratie is en Putin door meer dan 70% is gekozen. Is dat het reele beeld van een democratie en zijn we in Nederland oppervlakkig door de oppositie in leven te laten of niet gevangen te zetten bij de verkiezingen?
@Mazzelstof | 28-03-22 | 15:15:
Noam Chomsky is een te waaks afgestelde anti-VS Rottweiler. Alles in de wereld ligt volgens hem aan de CIA. Deze man is, zoals er wel meer ex-uitgerangeerde journalisten zijn zoals ik noem maar iemand Karel van Wolferen en Stan van Houcke, die zijn blijven steken bij de Vietnam-demonstraties van de jaren 70.
@Mazzelstof | 28-03-22 | 15:15: Dit interview met hem vind ik best redelijk: truthout.org/articles/noam-chomsky-us.... Zie ik het goed dan stelt hij een akkooord voor. Ik denk niet dat veel mensen hier het daarmee oneens zijn en een betrokkenheid van de VS bij het conflict uit de weg willen gaan. Grote probleem is alleen dat het erop lijkt dat Putin helemaal geen akkoord wil.
@BobDobalina | 28-03-22 | 15:28: als we nu eens noet naar de mens kijken maar de opinie en de fundamentering erachter, dan zou er helemaal geen kant of neutraliteit gekozen kunnen worden, maar vooral complexiteit.
Rusland pikt honderden westerse vliegtuigen in.
www.nrc.nl/nieuws/2022/03/27/rusland-...
Op gezonde afstand beschouwd is Poetin verschrikkelijk kinderachtig. Hij is diep gekrenkt. Zijn ‘broedervolk’ wil niet op zijn voorwaarden spelen, zijn visie op de Russisch orthodoxe slavische identiteit wordt niet breed gedragen. Zijn leger blijkt er vooral indrukwekkend uit te zien op papier en de ‘Russische beer’ lijkt toch vooral een aan de neusring aangelijnde circusbeer te zijn.
Poetin en zijn kliek zit de Rus en hun potentieel in de weg. Jammer dat ze dat zelf niet (kunnen) inzien.
10 miljard. Ongeveer het bedrag wat de Belgen alleen al hebben geconfisqueerd.
@ratelaar | 28-03-22 | 13:46:
Poetin heeft die arme Russen 20 jaar lang wijsgemaakt dat als niet hij, maar de ander aan de macht zou zijn, er onmiddellijk enorme chaos zou ontstaan. Dat zijn ze gaan geloven, dus ze stemmen niet zozeer op Poetin uit overtuiging maar uit gelatenheid dat een alternatief nog slechter zou uitpakken.
Hier in Nederland hebben we Wierd Duk, die datzelfde denkt. Liever Poetin dan een andere gek, heeft hij jarenlang geroepen. Misschien heeft hij onlangs die mening een beetje bijgesteld, niemand is te oud (of te bevooroordeeld) om te leren.
@Beste_Landgenoten | 28-03-22 | 14:32:
Het helpt natuurlijk ook dat Poetin de baas is van de zogenaamde "oppositie" en de werkelijke oppositie vakkundig, vaak letterlijk, elimineert voordat ze de Russen kunnen overtuigen dat de kleptocratie van Poetin niet in hun voordeel werkt en dat ze eigenlijk veel vrijer, rijker, gelukkiger zouden kunnen zijn met "westerse decadente zaakjes" zoals vrijheid, democratie en zelfbeschikking. Liberalen zoals Nemtsov krijgen een kogel en nationalisten (patriotten) zoals Navalny krijgen eerst een dosis novichok en als dat mislukt later 12 jaar goelag in Siberië.
"Rusland zal geen gratis gas leveren als Europese landen weigeren in roebels te betalen, zei presidentiële woordvoerder Dmitry Peskov. Volgens hem kan de Russische zijde zich niet bezighouden met pan-Europese liefdadigheid. Eerder droeg Vladimir Poetin de regering, de Centrale Bank en Gazprom op om tegen 31 maart alle noodzakelijke maatregelen te nemen om over te schakelen op het betalen in Russische valuta voor gas dat aan onvriendelijke staten wordt geleverd."
De EU landen willen met Euro/Dollar blijven betalen zoals vermeld in het leveringscontract. Het is de vraag waar deze woordenstrijd op uitloopt. Gisteren heeft RU de Yamal gaspijplijn afgesloten, die op deze datum zou worden afgesloten met als vervanging: North Stream II.
Snel de reserves aanvullen van 30% naar 100% en nieuwe contracten afsluiten met andere leveranciers. Dat Rusland eenzijdig contractbreuk pleegt is natuurlijk weer veelzeggend. Geeft des te meer reden om van het Russische gas af te gaan en z.s.m.
twitter.com/Russ_Warrior/status/15083...
Mariupol lijkt nu toch wel voorbij.
Marioepol is voor 90% met de grond gelijk gemaakt. Dat was al voorbij. Het lijkt me stug dat de mariniers en milities die daar zitten verslagen zijn terwijl ze een paar uur geleden nog konden melden dat ze geenszins van plan zijn om te vluchten. Ze zitten toch als ratten in de val. Het zou kunnen dat de munitie en voorraden op zijn maar ook dan lijkt me vluchten niet echt een optie. We zullen het later vandaag wel horen.
Eerst zien dan geloven.
Goed om te zien dat onze reagurende defensiespecialisten, op het Roze Weblog, er ook vandaag weer bovenop zitten!
Dan kan ik met een gerust hart stellen dat ik een stuk rustiger geslapen heb afgelopen nacht! Al is het dan met terugwerkende kracht, maar toch... (Iets met kauwtjes, een schoorsteen en takjes in de mechanische ventilatie.)
En ook weer een vermakelijk lunch, wederom gelachen, waarvoor hulde!
Ho ho. Jij had je ook kunnen laten omscholen van viroloog naar defensie specialist.
@Beste_Landgenoten | 28-03-22 | 13:28: Geen tijd genoeg voor, ik ben al begonnen met voorraden aan te leggen voor komende winter, het hangt in de lucht dat brandstof schaars gaat worden.
Bovendien verwacht ik dat één of ander virus zo rond eind september ook weer de kop op komt steken, en dan denk ik: Schoenmaker, blijf bij je leest!
11:43 was een landmijn.
Wbt de roep om vliegtuigen voor Oekraine, daar is het op dit moment het verkeerde tijdstip voor. Dat hadden "we" moeten doen op het moment dat dat konvooi een paar dagen stilstond, dat was het moment geweest om de aanval op Oekraine lam te leggen en minimaal met 3 maanden te vertragen, zo niet langer. Het 1e Window of Opportunity dus. Had prima met de Poolse oplossing gekund, leasecontractje en klaar. Had helemaal niet gesproken hoeven te worden over US-follow up vliegtuigen, die had Polen dan gewoon ook weer kunnen leasen of later "toevallig" kunnen gaan aanschaffen.
Ik denk dat het nu de tijd is om meer een zwaardere raketten, LUA en drones af te leveren aan Oekraine en pas als Rusland verder op de escalatieladder gaat ( bombarderen steden ) we dan inderdaad wel die vliegtuigen moeten gaan leveren. Dit is net het verkeerde moment ervoor, zowel strategisch als ook diplomatiek ( om naar buiten toe te verkopen ). Denk ik dan.
Wat zullen de Oekraïners blij zijn met jouw advies...
Vraag me nog steeds af of de VS niet masaal een offensief wapen kan sturen dat heel effectief kan blijken, namelijk de Switchblade kamikaze drones. Ze hebben er nu 100 geleverd of gaan dat nog doen, maar om een of andere reden heb ik daar veel vertrouwen in. Die zouden het standoff-wapen tegen artillerie kunnen zijn dat Oekraine nodig heeft. Goedkoop, effectief en tot 40 km afstand in te zetten.
De zwaardere versie bevat een Javelin warhead en kan alle pantser doorboren, inclusief tanks. De lichtere versie staat gelijk aan een 40 mm granaat en is voor kleinere doelen. Maar artillerie kan je er zo mee uitschekelen.
Het zijn er ongetwijfeld meer
@Tonyvanwychen | 28-03-22 | 12:43:
Feitelijk is het een Javelin drone, die tot 40 kilometer afstand inzetbaar is. Lijkt mij het ideale wapen tegen Russische tanks, troepenconcentratie, artillerie en vliegvelden. En zo klein dat ze niet neer te schieten zijn.
www.youtube.com/watch?v=EBNayBINEBc
Oekraïne overweegt neutraliteit in te voeren. Die zijn echt aan de winnende hand !
Ik denk dat de truc is om aan alle eisen van Rusland te voldoen om aan te tonen dat de Russen deze eisen zelf nooit serieus namen, maar als voorwendsel gebruikten om Oekraïne als zelfstandige staat te vernietigen.
Want inmiddels heeft Zelensky alle oorspronkelijke eisen van de Russen op tafel gelegd. Hij wil ze alleen toetsen aan een referendum en geef hem eens ongelijk, dat trucje paste Rusland ook toe op de Krim.
Hij zet de Russen dus te kakken met hun eigen argumenten.
@Beste_Landgenoten | 28-03-22 | 12:29:
Een referendum gaat natuurlijk nooit werken. De meeste Oekrainers willen de Krim en de Donbass regio niet kwijt. Dus de Russische minderheid daar zal worden weggestemd door aantallen. Leuk bedacht door Zelensky, maar natuurlijk belachelijk voorstel. Ze zouden alleen een referendum moeten houden in Luhansk en Donetsk. De uitkomst zal dan zomaar in het voordeel van Rusland kunnen uitpakken.
@Romanceblue | 28-03-22 | 12:35:
Dat gaan de Russen dus ook doen, en gezien hun eerlijkheid met verkiezingen zien we daar Noordkoreaanse uitslagen. Maar als Zelensky het voorlegt aan zijn volk heeft Rusland ook een antwoord. En dan is de vraag wat er gebeurt. Dan zal Poetin tegen de wil van het Oekraïense volk moeten ingaan en dat weer zien te verkopen op de staat TV.
@Romanceblue | 28-03-22 | 12:35:
Als een referendum door de Russen wordt georganiseerd pakt het altijd in het voordeel van de Russen uit. Dan krijg je de opties "wil je in een onafhankelijke staat wonen" of "wil je bij Rusland". Waarna 104% stemt voor aansluiting bij Rusland.
@Beste_Landgenoten | 28-03-22 | 12:38:
Ik zal je eerlijk zeggen. Ik geloof best dat de meerderheid op de Krim en in de Donbass regio voor afsplitsting zal stemmen. Ik ken persoonlijk een aantal mensen uit die gebieden en die hebben allemaal een hekel aan Kiev. Om iedere verkiezingswinst van Rusland of Poetin af te doen als gemanipuleerd, gaat mij te ver. Zo geloof ik ook dat de meerderheid van de Russen (helaas) achter Putin staat op dit moment.
@Romanceblue | 28-03-22 | 12:46:
Daar verschillen de meningen over. Voor 2014 wilde maar 30% aansluiting met Rusland in de Donbass. Nu is dat zo'n 70%, maar zeker geen 99%. En we hebben het niet alleen over de Donbass uiteraard, maar over Oekraine. Laat ik zeggen: De rest van Oekraine. En die zijn zeer fel tegen Rusland nu. En vind je het gek?
@Beste_Landgenoten | 28-03-22 | 12:51: Sinds 2014 is alles en iedereen met een goede opleiding vertrokken uit de twee surrogaat republiekjes LNR en DPR. Zoals artsen, ingenieurs en specialisten op het gebied van wapen- en munitie ontwikkeling. Lughansk is heel bekend voor hun wapen en munitie fabrieken, vrijwel alle Ukrainse specialisten zijn allang vervangen door Russische, simpelweg omdat de meeste zijn vertrokken sinds 2014-2015.
@Beste_Landgenoten | 28-03-22 | 12:38: Nou, Poetin gaat nu ook `tegen de wil van het Oekraíense volk in, dus dat zal hem ook bij die gelegenheid weinig moeite kosten.
Ik denk dat het die kant toch wel op gaat: Rusland pikt de Donbas en de Krim in. Oekraïne zal dat toch wel gaan accepteren, knarsetandend weliswaar, maar er moet een keer vrede komen. En Poetin gaat het niet voor minder doen, dus die zal niet eerder stoppen met plat bombarderen, totdat hij zijn zin krijgt.
Dat denk ik ook. Je hoopt ergens op een tegenoffensief, dat Rusland zwaar klop krijgt, maar dat is wensdenken. Vertragen en de huid duur verkopen, meer zal er niet inzitten, tenminste niet zonder een grote hoeveelheid offensieve wapens. En die krijgt Zelensky niet meer.
@Theodorus.Goldbach | 28-03-22 | 12:39: Moet niet gekker worden anders lijkt het wel een Amerikaanse president verkiezing..
@Beste_Landgenoten | 28-03-22 | 13:27: Geen idee of Oekraine dat wel/niet krijgt.
Maar zou EU en VS niet dagelijks een stockpile die kant op sturen?
Makkelijker Rusland verzwakken kan je niet krijgen dan dit.
Ik zie het meer als een proxy oorlog van de Nato+
Even googlen leert dat er op deze man ook nog wel één en ander aan te merken is...
Lancaster "neutraal". Echt Eppo je valt door de mand. Doe aub je best om niet helemaal als Poetin-trol te worden weggezet. Je vraagt er zelf om.
"Neutrale informatie" in een situatie dat land A land B binnevalt. Dat is nu net waar de wereld om zit te springen. Op naar de nuance, Eppo. Komop, je kunt het! Misschien hebben ze op Russia Today nog wel een neutrale documentaire over hoe Oekraine eigenlijk geen bestaansrecht heeft en daarom maar geneutraliseerd dient te worden, inclusief hun Joods-nazistische president.
Man man, wordt je nou niet doodmoe van jezelf?
Neutrale informatie van Patrick Lancaster. Dat is een smerige gore pro-Russische propagandist. Niet meer, niet minder.
Lancaster had een docu over een Oekraïense raket, die op een bus was gevallen in Donetsk. Wat hij er uiteraard niet bij vertelde, was dat de raket inderdaad gevallen was, maar nadat de Russische afweer deze had neergeschoten, op weg naar een militair doel waarschijnlijk. Lancaster is een vuile propagandist, om het Russische leugenverhaal te pluggen. Domme jongens in het westen tuinen daar met open ogen in.
Waarom kan Oekraïne de MiG straaljagers niet gewoon 'kopen' van een individueel land (b.v. Polen)? Dan omzeilt het het NAVO issue en het staat een land lijkt me gewoon vrij om wapentuig te kopen? Iemand?
Of misschien dat Vlad leasen wel door de vingers wil zien?
Hoezo kopen? Polen leent gewoon wat vliegtuigen uit. Vriendendienst. Doet Poetin ook. Die krijgt van zijn debiele neefje Aleksandr uit Belarus alle ruimte om vanaf zijn grondgebied Oekraïne plat te gooien.
De grote vraag is, hoe komen ze in Ukraine?
Poolse piloot die even naar oorlogsgebied vliegt?
Ukraiense piloot die even vanaf Polen opstijgt?
Allebei reden om een nuke te koppen.
Dat kan ook, maar als NATO maak je gezamenlijke afspraken. Er ligt dus nu een afspraak om geen vliegtuigen te leveren. of om een no-fly zone af te spreken boven Ukraine.
Een levering van bijvoorbeeld Mig's zal er ook voor moeten zorgen dat Ukrainse vliegvelden gebruiksklaar en vooral veilig zijn. Ukraine is geen Zweden of Zwitserland waarbij het snelwegen gereed heeft om als start- en landingsbaan te dienen. Dat betekent dus ook de inzet van bijvoorbeeld Patriots om vliegvelden in Ukraine (die paar) voldoende te beschermen - inzet van Patriots betekent inzet van westerse militairen in Ukraine (iig de komende 3-6 maanden, want je hebt als Ukraine niets aan Patriots als je er niet mee kan omgaan.)
Voor 9 mei wil Putler succes boeken als 'winnaar' uit de oorlog komen. Militair gezien zal dat heel moeilijk worden. Ukraine kan met het opgeven van de Dombas regio en erkennen van de Krim als onderdeel van Rusland mogelijk de oorlog eindigen.
Het is een offensief wapen. Dat vinden de 'boven-ons-gestelden' en de (heimelijke) Poetin fanclub in Nederland en elders te riskant. Daarom zijn ze zo voorzichtig. Maar eigenlijk staat ons technisch gezien helemaal niets in de weg om straaljagers, bommenwerpers, tanks, pantserwagens, luchtafweersystemen, etc. te leveren. Helemaal niets. Er staat zat (oude meuk) in opslag wat direct geleverd kan worden. En trouwens, Turkije leverde immers ook gewoon de verrassend effective Bayraktar drones. Lijken mij in ieder geval ook offensieve wapens.
Wat ik een beetje proef is dat de NAVO vind dat vliegtuigen een te hoog offensief karakter hebben. Je zou doelen in Rusland kunnen raken. Dat is met de tot nu toe geleverde wapens niet echt mogelijk. Heb er zelf niet veel moeite mee.
Wel denk ik dat Oekraine niet zo heel erg geholpen is met vliegtuigen. Wel met drones en professionele luchtdoelgeschut.
Zoiets voer je uit als covert operation.... daarna gewoon keihard ontkennen..(doen de Iwans ook hoor... niet zo schijtbakkerig zijn.
@grapjasz | 28-03-22 | 12:12: Dank voor jullie antwoorden, collegae. Dan hoop ik toch maar dat ze vliegensvlug met alle benodigde toeters en bellen geleverd zullen worden door individuele landen (niet de NAVO natuurlijk.......).
@sjef-van-iekel | 28-03-22 | 12:02:
Allebei reden om een nuke te koppen."
Vind je? Dat is een proportionele reactie op een volkomen legale wapenleverantie? In jouw logica mogen "we" dan maar eens een nuke op Moskou gooien voor al die journalisten die de Russen vermoord hebben.
en.wikipedia.org/wiki/List_of_journal...
Probleem is dat ze vliegvelden nodig hebben om op te stijgen en weer te landen. En die zijn sneller kapot te schieten dan dat je ze weer kunt repareren. En opstijgen vanuit een Navo-land gaat hem niet worden en opstijgen van een neutraal land ( Zweden? ) ook niet want die staan dan als volgende op de lijst van Poetin. Ik denk dat drones en raketten op dit moment nog de beste manier is om Poetin vast te zetten in die fuik die Oekraine inmiddels voor hem is.
Wbt luchtaanvallen, we zouden de druk op Loekashenko wel wat kunnen opvoeren door zijn faciliteren van grond voor oorlogshandelingen een aparte oorlogsverklaring aan Oekraine is en hij zichzelf daarmee dus ook een legitiem doelwit heeft getoond. En dan kan het maar zo gebeuren dat er wel raketaanvallen op Belarussische bases en depots gaan worden uitgevoerd.
Net als dat wij Friesland of Limburg opgeven.
Je kunt beter geen migs leveren. Je moet helemaal geen wapentuig leveren. Je moet Erdohan steunen om een staakt t vuren te bereiken. Oost en west Ukraine, djnepr als grens. Zoiets. Reaal-politiek. Gisteren schreef ik wat als de onderzeeërs wat gastakers, onder maltese vlag, leeg of vol lek schieten. Dat is ook een escalatie waarbij bij ons de beurs in Amsterdam implodeert. Europa is the fragiel bedenk dat enkel en alleen twee bruggen kapot zijn die over de Waal liggen. Dat wordt al vet ingewikkeld. Vandaag zag ik lege schappen fritesaus en olie. Dat gaat lekker. We moeten kijken naar de akkers. We laten kostbare tijd verloren gaan. De narigheid zullen we over enige tijd oogsten.
@Schilder58 | 28-03-22 | 12:44: Benieuwd welke real-politik jij had voorgestaan toen in 1940 Engeland aan de vooravond stond van de Duitse invasie. Vrijwel heel het Engelse parlement was voor een "vredesdeal" met Duitsland, Churchill was tegen en moest alle zeilen bijzetten tegen de appeasers. We kennen de afloop.
@sjef-van-iekel | 28-03-22 | 12:02: Vleugels eraf en per trein vervoeren.
@Schilder58 | 28-03-22 | 12:44: Vanzelfsprekend duurt die oorlog een stuk langer door iedere wapenlevering, Jaap de Hoop Scheffer was hier gisteren duidelijk in bij Twan Huijs, die oorlog wordt daar boven de hoofd van de Oekraïense burgers uitgevochten en worden er dus niet beter van.
@BadPatNL | 28-03-22 | 13:31:
Oekrainse burgers schreeuwen net zo hard als Zelensky om meer wapens voor hun mannen zodat ze de Russen weer richting de Wolga kunnen schoppen. Wat wij hier voor lief nemen, zelfs over klagen, is daar iets wat het waard is om voor te sterven. Vrijheid, democratie en zelfbeschikking. Dat snappen sommige westerse mensen (meestal chronisch gefrustreerde boomers) niet. Daarbij is het duidelijk dat capituleren ook geen zin zal hebben Oekraïne moet stuk, liefst met de gehele bevolking geknecht, dood of op de vlucht.
@Theodorus.Goldbach | 28-03-22 | 12:27: dit is niet serieus te nemen.
Moet ik mij nu gaan verdedigen omdat u typt wat volgens u mijn logica is?
@Alexander des Burgus | 28-03-22 | 12:52: dat kan. Maar het is geen tank natuurlijk. Voordat die MiGs weer veilig de lucht in kunnen verstrijken er weer kostbare weken.
Vervoer basis, aanhanger, trein, aanhanger basis doet een vliegtuig weinig goeds.
Ik zou als ik Polen was die vliegtuigen naar Georgie vliegen of naar Moldova.
Gewoon om te zieken. En misschien vanaf daar naar Ukraine bezorgen.
Reken maar dat het Rusland veel kopzorgen zal geven.
Landgenoot toen in 39 had je genoeg landgenoten die joodse vluchtelingen niet fijn vonden, je had ook 30000 landgenoten die zich aanmelden voor de SS. In de oorlog spoorden landgenoten joden op voor kleingeld. Ja Churchill was een groot staatsman, eentje met visie. Die wist wanneer je onverzettelijk moest zijn. Heeft er ook werk van gemaakt dat de USA hem steunde met wapens e.d. Maar er is toch wat veranderd in de wereld. Nu pakt een lompe reus een corrupte dwerg bij de ballen door energie en voedsel afhankelijkheid kunnen we eigenlijk niks doen. Het voeden met wapens is alleen in t belang van de wapen industrie en hierna moeten er nog veel meer wapens komen. Dit is voor mij een gecreëerd conflict welke volstrekt onnodig was, maar wij in het westen ook vuistdiep inzitten dmv porren van Rusland. Ik had t al 30 jaar geleden anders gedaan. Wat lagen er een mogelijkheden
@Schilder58 | 28-03-22 | 14:56:
Ben dan ook terug gegaan in de tijd. Vlak na de muur, had het alle kanten kunnen opgaan en het leek er eventjes op dat Rusland zich zou gaan aansluiten bij de westerse democratieën. Helaas liep de USSR uit op een plunderfestijn van voormalig communistische kopstukken, die opeens van zetbaas van de CP, fabriekseigenaar werden en aldus alles konden verpatsen. Dat waren de eerste oligarchen. Poetin kwam in die tijd op, speelde het handig, zette iedere concurrentie buitenspel of liet ze opsluiten en runde de staat als zijn privé maffiaclan. En dat nog steeds.
Vele, vele kansen heeft Rusland zelf ook expres laten liggen omdat Poetin er geen enkjel voordeel voor zichzelf en zijn vrienden in zag. Ik bedoel, waarom aansluiten bij Europa, met alle democratische eisen van dien, als dat betekende dat ook Rusland voor het blok gezet zou worden? Het afhouden van deze kansen lag vooral bij Poetin zelf en daarom vind ik hem ook zo'n ongelofelijke lul, omdat hij nu speelt dat het westen hem niet pruimde. Het was omgekeerd en dat is de tragiek van het hele verhaal. Tragischer is nog dat hij zelfs hier velen heeft kunnen overtuigen van dat sprookje, dat het de NAVO en de EU waren, die "naar het oosten oprukten". Integendeel: Het kwam Poetin veel beter uit alleen aan de touwtjes te blijven trekken en kon daarbij een vijandbeeld heel goed gebruiken. En helaas zeg ik erbij, want de kansen waren er te over, om Rusland aan de vrije naties aansluiting te laten vinden.
www.newyorker.com/news/news-desk/the-...
Een puntje dat wel vergeten wordt: Poetin lanceerde in 1994, toen dit allemaal speelde een brute oorlog in Tjetjenie, die ex-Sovjetstaten enorm deed schrikken. Dit versnelde hun wens zich aan te sluiten bij de NAVO. Het punt is: Rusland, in casu Poetin, heeft zelf alle kansen verspeeld. En dat deed hij, bij mijn weten, met als enige doel de bevestiging van zijn eigen macht.
Landgenoot dank voor je verhaal
Langzaam beginnen er scheurtjes te ontstaan in de ontkenningsfase van de Russen.
Het is ook lastig vol te houden als duizenden (gewonde) soldaten terugkomen met verhalen dat ze nu niet echt tegen nazi's vechten en dat ze worden uitgekotst, zelfs door Ukraine-Russen
Putler zal koste wat het kost voor 9 mei succes willen boeken, of de hele Dombas regio in handen/ kust tot en met Odessa en/of Kyiv. 'Demilitariseren' van geheel Ukraine gaat hem niet lukken.
En de Russen hadden zo beloofd zich te concentreren op het Oosten, weer gelogen zoals verwacht.
Over het Oosten gesproken, Japan roert zich eveneens. Niet agressief, maar net als Duitsland - Het gaat zijn militaire strategie aanpassen, aan de hand van de huidige situatie. Allemaal het resultaat van het werk van één man: Mad Vlad.
@Nederlandop1 | 28-03-22 | 11:05:
May Mad Vlad soon be dead.
@Wattman | 28-03-22 | 11:09:
Mad Vlad the Destroyer
@Nederlandop1 | 28-03-22 | 11:05: Tijd dat Japan bij de NAVO komt.
Ze hadden ook beloofd dat al die militaire activiteit aan de grens slechts oefeningen waren en dat de troepen na afloop van die oefeningen weer zouden vertrekken.
@matatwork | 28-03-22 | 11:26: Als je als zogenaamde kenners (o.a. Clingendael en The Hague Centre for Strategic Studies) bleef volhouden dat Putler nooit de Ukraine zou aanvallen - omdat anders de EU heel boos op hem zou gaan worden - terwijl de Russische ambassade in Kyiv en diverse consulaten in de rest van Ukraine 4 dagen voor de invasie alles aan het verbranden waren dat maar iets van intel waarde zou kunnen hebben. Dan ben je als zognaamde 'denktanks' voor o.a. de overheid ongeschikt.
Putler is op dit moment totaal niet in te schatten en zeker niet te vertrouwen. Trek je dus de komende wekene/maanden niet al te veel aan van wat al die zogenaamde Putler kenners die in de massamedia allemaal gaan vertellen wat hij (mogelijk) dan wel of niet zal gaan doen.
De enige die weet wat Putler werkelijk gaat doen is Putler zelf - de enige die hem kan stoppen is de Russische bevolking
@litebyte | 28-03-22 | 11:50:
D'r zijn zelfs deskundologen die beweren de geestelijke toestand van de man via een videootje te kunnen bepalen. Denktanks, politieke kennisinstituten etc. bestaan veelal uit 'intellectuals yet idiots' die nooit met hun eigen falen worden geconfronteerd. Er zijn er genoeg om ieders onderbuikgevoel te legitemeren met heel veel dure woorden, historische parallellen en ander gezever.
@litebyte | 28-03-22 | 11:50: En zo is het.
Daarom heeft serieus onderhandelen over bestanden nu ook geen zin, die man liegt vaker dan dat hij ademt. Ditto voor Lavrov. Fuiken in de Oekraine, vastzetten en de kosten wbt mens en materieel zo hoog laten oplopen dat hij intern gewipt wordt, dat is denk ik de enige duurzame oplossing op de weg naar een serieus bestand en daarna vredesbesprekingen. Zolang Poetin nog aan de touwtjes trekt is alles wat op papier staat van 0 en generlei waarde.
@Graaisnaaiert | 28-03-22 | 12:18:
Zo denk ik er ook over.
@Theodorus.Goldbach | 28-03-22 | 12:36:
Yeps. Ik hoop dat de EU en Nato daar inmiddels ook zo over denken - niet voor de buhne natuurlijk, maar wel achter de schermen -.
Dus Poetin geeft nu z'n leger wat zonder brandstof, eten en met incomplete bataljons door verliezen en met veel gevalletjes frostbit het commando om een offensief te starten bij Kiev? Dat is zeer dom die worden vermalen. Dit is geen order van een militair strategist maar van een gefrustreerd iemand.
Doet mij ergens aan denken. Ik kan mijn vinger er niet op leggen.
@Theodorus.Goldbach | 28-03-22 | 11:14: Bij mij op het puntje van m'n tong?
De afgelopen week is er dag en nacht aanvoer geweest van alles en nog wat.
Putler kan Kyiv niet bezetten (5 keer zo groot als Parijs) - hoogstens gaat hij het helemaal platgooien en uithongeren.
@litebyte | 28-03-22 | 11:54:
Uithongeren kan alleen als je het omsingelt - kunnen ze niet - of 24/7 in de lucht bent om konvooien en trucks plat te gooien. Is ook niet realistisch Wel wordt het de broekriem een beetje aanhalen en de schuilkelders in ben ik bang.
9 mei had Poetje toch een parade op de Rode Plein? Laten we ervoor zorgen dat het qua materieel een vrij korte parade wordt met voornamelijk bejaarden en reservisten die ertussendoor lopen.
@litebyte | 28-03-22 | 11:54:
Lijkt mij erg stug gezien de lange aanvoerlijnen door Wit-Rusland. En alle bevroren lichaamsdelen zijn niet te vervangen. Moraal zal ook nog steeds kut zijn.
Het blijkt ook dat de wind tot en met woensdag verkeerd staat voor artillerie.
"De nieuwe hoge-kant-claims van Oekraïne zijn binnen. 17.000 dode Russen en een ontelbare maar kennelijk toch een soort van telbare hoeveelheid materiaal"
Laten we zeggen dat we die dode Russen met gemak in tweeën kunnen delen. Kom je op 8.500 dode Russen in iets meer dan vier weken tijd. In tien jaar knokken tegen de Tsjetsjenen vielen er iets van 3.400 Russische doden (Kremlin cijfers) in TIEN jaar tijd. (Volgens moeders die hun zoontjes kwijt raakten 14.000)
Inmiddels geven het VK en de VS ook al aan dat het volgens ook dik tegen de 14-15.000 gesneuvelde Russen zal lopen. Da's rampzalig.
Ik ben dan ook erg benieuwd hoe dit nieuwe offensief op Kyiv gaat aflopen. Sturen die Russen dan echt hun laatste nog min of meer functionerende BTG's Kyiv in?
Op een beroepsleger van 1 miljoen valt het best mee. Natuurlijk, elk overlijden is tragisch. Maar de Russrn hebben Oekraine flink onderschat, dat is wel duidelijk. Ze hebben slechts 200.000 troepen ingezet tegen ongeveer zelfde aantal Oekrainse militairen. En dan komt de volgende militaire wetmatigheid: verdedigen is veel makkelijker dan aanvallen. De Russen hadden dus minimaal 400.000 manschappen nodig voor de blitzkrieg die ze voor ogen hadden.
@Romanceblue | 28-03-22 | 11:03:
Op papier, als je er geen rekening mee moet houden dat de Russen eigenlijk nergens vrienden hebben aan hun grenzen. Tig volkjes in dat enorme land die natuurlijk ook klein gehouden moet worden. Verder heeft Rusland geen beroepsleger van 1 miljoen. Dat zijn er veel minder. Tenminste 25-35% zijn dienstplichtigen. Denk toch echt dat die +/- 200.000 troepen die ze hebben ingezet (afgeschaafd van andere onderdelen) zo'n beetje het zijn wat ze effectief kunnen inzetten zonder reservisten te activeren. En die reservisten zijn eigenlijk ook maar (voormalige) dienstplichtigen.
@Romanceblue | 28-03-22 | 11:03: die 1 mio is toch incl marine en luchtmacht. Qua grond troepen dus een stuk minder
@Romanceblue | 28-03-22 | 11:03: een beroepsleger met heeeel veeeel managers? delegeren mensen en niet meer weten waar het geld heen gaat....
@Theodorus.Goldbach | 28-03-22 | 11:12:
Nee hoor, ze hebben zelfs iets meer dan 1 miljoen actieve beroepsmilitairen. Reservisten vallen daar buiten. Bovendien ook wel logisch, Rusland zou nooit met volle macht Oekraine aanvallen, want dat zou ze kwetsbaar maken voor aanvallen tegen Rusland elders.
@Romanceblue | 28-03-22 | 11:53:
Ik had het dan ook over dienstplichtigen. Die maken ongeveer 25-35% uit van de actieve militairen in Rusland. Die 2-3 miljoen reservisten zijn doorgaans dan ook ex-dienstplichtigen. Als Rusland meer wil inzetten dan de pak 'm beet 200.000 die ze nu in Oekraïne hebben staan (waarvan naar schatting 30-40% is uitgeschakeld of dood) zullen ze toch echt de reservisten moeten oproepen en de oude Sovjet meuk moeten gaan afstoffen.
@Theodorus.Goldbach | 28-03-22 | 12:48:
Dienstplichtigen? Ik lees op Wiki dat er op dit moment 25 miljoen geschikte dienstplichten zijn in Rusland. Weet niet waar jij je cijfers vandaan haalt. Die 1,1 miljoen militairen zijn beroepsmilitairen, dus geen dienstplichtigen. Dus de hele dag met hun vak bezig.
@Romanceblue | 28-03-22 | 12:53: Rusland mag misschien die miljoen troepen hebben, maar ze hebben een flinke grens te verdedigen. Japan probeert hun kans te pakken, China kan zich opeens bedenken en gewoon een deel van Rusland innemen. En dan heb je nog de Tuva-mongolen en de Tsjetsjenen die ook vrijheid willen. Misschien dat zelfs Karelië zich af gaat scheiden.
@Romanceblue | 28-03-22 | 12:53:
"How many conscripts does Russia have?
[7] The number of conscripts is relatively consistent year on year, with 263,000 in 2020 and 267,000 in 2019. [8] Approximately 261,000 conscripts from 2021 are currently serving across Russian units, with the fall 2021 conscripts entering their third month of training."
Dus waar plaats je die dienstplichtigen dan? Volgens mij zijn het zo'n 750.000 professionele soldaten en 250.000 dienstplichtigen van jaar tot jaar. Reservisten zo'n 2-3 miljoen.
@Romanceblue | 28-03-22 | 12:53:
Overigens heeft de Russische landmacht naar schatting amper 300,000 troepen. Ik mag aannemen dat op dit moment de dienstplichtigen met name het moederland verdedigen nu er zoveel soldaten in Oekraïne zitten. Of Poetin stuurt gewoon dienstplichtigen. Hij is er gek genoeg voor.
De NAVO heeft ook veel ouwe meuk zeg. Die Rivet Joints en Combat Sents zijn ook ruim 40 jaar oud.
De romp misschien.
Worden deze toestellen niet constant geüpdate met allerlei nieuwe electronica?
De buitenkant ja. Het hoeft ook slechts in de lucht te blijven voor al die hypermoderne sensors.
De laatste B 52 is in oktober 1962 afgeleverd. En die vliegen nog steeds.
"-In de ‘Biden administration’ zitten allemaal ideologen d.w.z. wereldvreemde academici die niets over Rusland weten maar wel proefschriften hebben geschreven waarin staat dat Poetin slecht is;"
Maar Poetin is helemaal niet slecht, toch?
"-In feite is Oekraïne hiermee een NAVO-land waarmee voor Poetin een rode lijn is gepasseerd;"
En het is de NAVO die deze oorlog veroorzaakt heeft, toch?
'Het Oekraïense leger wordt al 7 jaren getraind door de NAVO' ... 'Biden administration'. Alleen useful idiots koppelen die dingen aan elkaar.
@mijosa | 28-03-22 | 10:36: De NAVO heeft Rusland geprovoceerd. Dat is duidelijk. Daarmee is niet gezegd dat Rusland op de juiste wijze op deze provocatie heeft gereageerd.
@Beste_Landgenoten | 28-03-22 | 10:32: Wat goed is voor de een kan slecht zijn voor de ander. En vice versa.
Zijn die ideologen dan waarschijnlijk de oorzaak dat Biden in een toespraak poneerde dat er een regime change moet komen. (wat later door medewerkers werd ontkend dat het zo bedoelt was) We hebben gezien hoe dat afliep in Libië en in Irak. Het westen heeft geen lekker trackrecord met regime changes, deze uitglijder zal zeker invloed hebben op de onderhandelingen.
Kijk een vrije denker. Heb je er ook over nagedacht wat er gebeurt als Putin raketten afschiet op West-Europa? Denk je dat er echt een nucleaire optie bestaat, als in een optie om de oorlog te winnen? Wat betekent de denkbeeldige rode lijn van Poetin precies, m.a.w. mag deze man gewoon arbitraire rode lijnen trekken en overschrijdingen sanctioneren met wrede invasies?
@VrijdenkerDavid | 28-03-22 | 10:41: En die provocatie was dat landen vrijwillig bij de NAVO kwamen omdat ze zich wilden beschermen tegen eeuwen aan Russische kolonisatie en agressie? Waarom geloof je dit soort dingen?
@VrijdenkerDavid | 28-03-22 | 10:39:
Dit is echt absurde complot lulkoek. Je denkt werkelijk dat de VS aanstuurde op een oorlog, om GAS aan ons te verkopen?
Oekraïne is niet van Rusland. Oekraïne mag zijn eigen vrienden kiezen. Met de rode lijn van Nazi P. heeft Oekraïne niets te maken. Rusland in Afganistan, Rusland in Georgië, Rusland in Belarus, Rusland in Syrië (voor vluchtelingen uit ál die landen was de bereidheid om ze op te vangen groot, in het geval van Syrië hebben zich binnen te kortste keren 30.000 vrijwilligers bij het Rode Kruis, Humanitas etc, gemeld) Rusland met DDdos aanvallen, beïnvloeden van verkiezingen, de MH17, vergiftigen van tegenstanders die zich in Europa bevinden, het veroorzaken van vluchtelingen stromen, het nu veroorzaken van wereldwijde hongersnood, gelijk aan de horodomor onder Stalin in Oekraïne, Rusland is een smerige maffiastaat dat met zijn poten van andere landen hoort af te blijven. Alle Ruslandlovers, en ik heb dat al eerder gezegd, gun ik een langdurige vakantie in een ressort met Russen. Ik hoop dat de NAVO peilsnel een langetermijnvisie weet te ontwikkelen, want het is niet voor niets zo dat landen niet bij Rusland willen horen, dat landen die zich aan Rusland weten te ontrekken zich in alle opzichten beter ontwikkelingen. Rusland is steenrijk aan bodemschatten maar bevindt zich moreel in de ijstijd. En ik spreek bewust niet over Poetins oorlog, het is Ruslands oorlog. Een gruwelijke oorlog die dat klotenvolk een "speciale militaire operatie" als zijnde een vredesmissie weet te noemen. Een vreselijk narcistisch volk dat altíjd het slachtoffer van anderen beweert te zijn. Een soort van sekte, die volledig geherprogrammeerd zou moeten worden, maar daarvoor is geen tijd.
@VrijdenkerDavid | 28-03-22 | 10:53:
"Rusland heeft geen enkel belang om een chemische aanval uit te voeren."
Gezichtsverlies kunnen ze inderdaad niet meer lijden zou je zeggen. Maar aangezien ze al vanaf dag 1 'verboden' munities inzetten op grote schaal zie ik ze ook nog wel gek genoeg om chemische of bio-wapens in te zetten. Wat de wereld daar van vindt kan ze kennelijk toch al niets schelen maar als ze het voor elkaar kunnen krijgen dat Oekraïne zich gewonnen geeft door miljoenen burgers af te slachten denk ik dat Vladimir gek genoeg is om zoiets te doen. De vraag rest dan enkel blijft de NAVO stilzitten? Gaan NAVO leden op eigen houtje ingrijpen? De Polen hebben al aangegeven een "vredesmacht" te willen plaatsen in Oekraïne, met vredesmacht bedoelen ze tot de tanden bewapende soldaten. Een coalition of the willing valt niet uit te sluiten dan.
@VrijdenkerDavid
"De NAVO heeft Rusland geprovoceerd."
Hou toch op man, ga je russische propaganda ergens anders verkondigen.
@VrijdenkerDavid | 28-03-22 | 11:04:
Omdat de VS voorzag dat Rusland Europa in de tang zou gaan houden met dat gas. En dat is uitgekomen. Dus niet om ons hun gas aan te smeren.
@Beste_Landgenoten | 28-03-22 | 11:10:
Hihi. U kiest ervoor om dat als waarheid aan te nemen. Ook wel wat naïef wat mij betreft. Wat vindt u trouwens van Amerikanen die 'Fuck the EU' zeggen als ze dingetjes voor zichzelf in de Oekraïne gaan regelen?
@Beste_Landgenoten | 28-03-22 | 11:10: De Nordstream 2 is een onderonsje tussen Rusland en Duitsland, de VS had zich daar mee niet te bemoeien. En misschien had zonder hun bemoeienis er allang voor de oorlog gas door de Nordstream 2 gestoomd.
@Joris Beltsin | 28-03-22 | 11:51:
Ach dat weer. Victoria Nuland. Een totaal uit zijn verband getrokken quote, die nu "bewijs" is van de CIA coup op Maidan. Ik word zo ontzettend moe van die steeds maar weer herhaalde complotbagger. Straks komt Hunter Biden ook weer langs, en Burisma, en de straaljager van MH17.
Denk je nu *echt* dat de VS de kans op een kernoorlog met Rusland, die is namelijk reëel, verkiezen wegens een dealtje over gas??? Dan ben je van het padje hoor.
@Beste_Landgenoten | 28-03-22 | 11:00:
Jamaar, een vrijdenker. Dan weet je toch wel waar de klepel hangt, Landgenoot? Mensen die graag aandacht willen en dat hopen te genereren door een tegengestelde mening te geven, adcocaatje van de duivel te spelen, stiekem een sterke leider ook wel heel erg spannend vinden of donweg een teringhekel hebben aan onze westerse waarden en normen, onze democratie en instituties ( Nato, EU m.n. ), onze vrijheid en manier van leven. Zijn hele vermoeiende mensen in discussies.
@Beste_Landgenoten | 28-03-22 | 12:02:
Maar ik had het helemaal niet over een CIA coup, Hunter Biden, Burisma (wa's da?), MH17 of kernoorlog voor gas. Ik wilde alleen maar even uw blinde vertrouwen en loyaliteit in de Amerikanen testen. Da's in ieder geval dik in orde. Dat mag best, maar misschien is het ook wel een blinde vlek en is een iets realistischer en kritischer houding in het algemeel ook wel gezond. Oh en daarover gesproken, als u zo ontzettend moe wordt dan beter eerst even uitrusten en u niet gek laten maken.
@Graaisnaaiert | 28-03-22 | 12:10:
Dat ze blijven hangen in dat de VS alles aanstuurt in Oekraine en zo. Ik zou zeggen: De huidige situatie logenstraft toch die nonsens? Ik zie ze vechten als leeuwen voor hun eigen land en dat zouden ze echt niet doen in opdracht van de VS. Het blijkt dus allemaal lulkoek, wat ieder weldenkend persoon allang wist, maar goed, het idee van complotten is hardnekkig.
En nee, de VS hebben een bijzonder slechte track record qua regime change, dat zal allemaal best. Maar qua Oekraïne vind ik die onzin veel te veel ruimte krijgen. Je ziet inmiddels met eigen ogen wat de Oekraïners drijft, en dat is niet loyaliteit aan de VS, maar aan hun vrijheid.
@Graaisnaaiert | 28-03-22 | 12:10: Velen hebben heen (echte) vader gehad, anders kan ik de bewondering voor dit soort figuren niet begrijpen.
@Beste_Landgenoten | 28-03-22 | 12:25:
Helemaal mee eens Landgenoot en ik snap niet dat sommige mensen dat niet willen zien. Je kunt van alles aan te merken hebben op het westen maar 1 ding kenmerkt ons hier en dat is vrijheid, democratie en het recht op zelfbeschikking. En juist dat is waar Oekraine voor gekozen heeft en zich daar nu ook voor doodvecht tegenover een autocratisch onvrij repressief systeem. En nogmaals, ik snap niet dat er elementen in het westen ( onder ons dus ) zijn die dat niet willen zien, laat staan daar niet het ultieme respect voor tonen.
@Graaisnaaiert | 28-03-22 | 12:48:
Misschien zie ik het verkeerd maar ik heb toch echt de indruk dat de meningen uiteindelijk niet verdeeld zijn over het grote belang van de handhaving van de positie van het vrije westen. Wel verschillen de meningen over de aanpak om dat grotere belang uiteindelijk te behartigen en de rol van de oorlog in Oekraïne hierin, waarbij sommige 'elementen onder ons' de afweging maken dat het vrije westen nu niet klaar is (of gediend is) met een ongecontroleerd escalerend conflict, misschien wel een derde wereldoorlog met kernwapens, en andere 'elementen onder ons' vinden dat militair ingrijpen het enige antwoord is om in de toekomst erger te voorkomen. Voor beide opties valt wat te zeggen, niemand heeft de wijsheid in pacht. Jammer genoeg is het wel zo dat het tweede kamp met militaire hardliners de discussie behoorlijk beladen maakt door steeds vol in de emotie te gaan en andersdenkenden weg te zetten als verraders, lafaards, nuttige idioten, Poetinvriendjes etc. Dat slaat elke discussie ook wel een beetje dood en ik heb de indruk dat dit door sommigen ook zeer gewenst i. (en dat laatste is weer vrij ironisch omdat ze zeggen zo hard willen vechten, achter het toetsenbordje, voor die vrije en open samenleving).
Die steunen ze, bijna unaniem. Jij zal dat nooit begrijpen denk ik. Willen vechten tegen een bezetter.
Poetin en zijn kliek lijken me niet erg populair op dit moment in Marioepol.
Wacht, dus de militie legt Marioepol in de as?
@Eppo | 28-03-22 | 10:18: Ik ben blij dat u nooit een oorlog heeft meegemaakt en het dus niet begrijpt waarom er niet zomaar overgegeven wordt. Wel fijn.
Het was destijds ook een heel slechte zaak dat de Russen ervoor zorgden dat Stalingrad in de as gelegd werd.
@BobDobalina | 28-03-22 | 10:19: Daders zijn slachtoffers
@Eppo | 28-03-22 | 10:18:
Burgerbevolking staat pal achter alles en iedereen wat vecht tegen de Russen. Maar daar zal jij niets van begrijpen. Beetje het slag mensen wat doodleuk gaat kijken als een kind verzuipt en als iemand wel de sloot in springt om te helpen keihard gaat roepen "als jij straks ook bijna verzuipt dan zoek je het maar uit he". Waarna je mompelt "wat een debiel, straks wil hij nog geld van me omdat zijn kleding verpest is, snel weg hier".
Die Russen en Oekraïners zijn wel aan elkaar gewaagd voor wat betreft wreedheden, of is dit het slechte wat oorlog in een mens naar boven brengt?
twitter.com/politblogme/status/150797...
Inderdaad. Het zou gaan om artilleristen. Die waarvan Zelensky al had gezegd dat er geen gevangen genomen zouden gaan worden, omdat dit de soldaten zijn die Kiev plat schieten.
Maar het is ellendig gedrag en contraproductief. Want Russen zullen zich nu minder graag overgeven, Rusland zal zelf ook losgaan op Oekraiense krijgsgevangenen en dit gebruiken voor hun propaganda. Extreem dom.
Dan anderzijds: Het is geen oorlog, Rusland heeft officieel niet de oorlog verklaard dus de vraag is nu welk oorlogsrecht er geldt.
voxukraine.org/en/the-geneva-conventi...
Poetin fan Eppo, bekend als Zelensky zwartmaker en Rusland hyper, eindelijk blij dat de Oekraïners ook een keer wat fout hebben gedaan. Massamoord door stelselmatig burgerdoelen te bestoken met >1000 doden tot gevolg is een tikkeltje erger lijkt me. En deze agressieve expansie oorlog überhaupt beginnen, om nog iets te noemen.
@mijosa | 28-03-22 | 10:10:
Heb ook maar geen illusies wat er gebeurt met Azov strijders die Rusland levend in handen krijgt. We horen er niets meer over en waarom, moge duidelijk zijn. Ik zou zeggen: Film het dan ook niet, sukkels. Echt een PR miskleun van formaat.
Onder de juiste omstandigheden ben jij minimaal zo wreed of nog wreder, net als ik trouwens.
@Beste_Landgenoten | 28-03-22 | 10:14: Vrij idioot inderdaad, je vijand van propagandamateriaal voorzien.
@Beste_Landgenoten | 28-03-22 | 10:14: Heb ik niet! Die mogen het 'geluk' hebben te worden afgevoerd naar een Goelag kamp, of erger. Net als alle Oekraïners die ze niet aardig vinden.
Ze doen het in hun eigen land tegen figuren die zijn binnengevallen en hun volk aan het uitmoorden zijn, ik zou het niet onder wreedheden maar gepaste reactie scharen, of zet jij ook thee voor inbrekers?
@Verbale_Aantijgert | 28-03-22 | 10:33:
Oekraïne heeft wel aangekondigd dat ze eventuele oorlogsmisdaden zullen onderzoeken en de daders berechten. Toch een verschilletje met de Russen die gewoon met opzet op burgerdoelen schieten om zoveel mogelijk doden en gewonden te veroorzaken. Daarnaast is het een ongeschreven regel in het Russische leger dat het verkrachten, vermoorden en plunderen van burgers prima in hun oorlogsdoctrine past. Misschien dat sommige volken dan wel graag op hun rug gaan liggen maar iets zegt me dat Oekraïners alleen maar harder gaan knokken om wraak te nemen.
Zo, dit is wel bijzonder slechte reclame voor Oekraine zeg. Daar gaat bijna alle sympathie. Sowieso dat het gedaan wordt, maar ook dat ze het filmen en delen ffs. Mag hopen dat dit staged is oid.
@Behangdelul | 28-03-22 | 11:25:
Denk niet dat het in scene is gezet persoonlijk. Van wat ik heb begrepen is er een "show no mercy" voor de artillerie eenheden die de steden stuk schieten. Maar aan de andere kant zijn de Russen berucht om het fabriceren van agitpropfilmpjes met ironisch genoeg met enige regelmaat exact dezelfde acteurs in verschillende verhaaltjes die helemaal niet bleken te kloppen. Het zal mij in ieder geval dus niet verbazen als het echt is, maar ik zal ook niet raar opkijken als blijkt dat het gewoon een Kremlin agitpropproductie is met acteurs.
Twitter staat vol met dit soort filmpjes. Zou kunnen dat dit echt Oekraïense strijders even een kogel door het been van wat Russen schieten maar het zou ook zo maar kunnen dat het Oekraïense krijgsgevangenen zijn die voor de gelegenheid even in een Russisch uniform zijn gehesen voor een propaganda filmpje wie zegt mij wat waar is.
@mijosa | 28-03-22 | 10:10:
Klopt. Een standaard "Jamaar" typetje. Heeft weinig zin verder om daarop te reageren maar ja, vvmu he. Ik laat heb maar blaten, net zoals Anti-Zanik met zijn ( Engeland is WO-II begonnen )...
@toor | 28-03-22 | 12:01:
Hmm, ik denk dat dit echt is. En dat een of andere sukkel het op internet heeft gezet. Of het via via is uitgelekt. Het is ook consistent met de mededeling van Zelensky dat geen gevangenen gemaakt zouden worden onder artillerie personeel. Waarbij ik me afvraag of dit zo slim is van Zelensky, qua PR.
@Beste_Landgenoten | 28-03-22 | 12:14: Nee dit is by far het domste dat de hele Oekraïne oorlogsmachine heeft gedaan/ kan hebben. Next level domheid.
@Theodorus.Goldbach | 28-03-22 | 10:57: Ja. Alleen valt er nu op hun staatszender UATV plus zelfs in het buitenland zoals hier bij de NOS/Nieuwsuur Azov-propaganda te zien. Ik betwijfel dan ook of Oekraïne achter de oorlogsmisdadigers aan gaat of dat ze amnestie krijgen voor hun bewezen diensten.
@Alexander des Burgus | 28-03-22 | 13:08: Azov propaganda? Hoe dan de journalisten van NOS/Nieuwsuur komen niet verder dan Lviv. Als ik me niet vergis zit dat Azov bataljon in Mariupol waar sowieso nauwelijks informatie vandaan komt.
@Alexander des Burgus | 28-03-22 | 13:08:
Het is zeker dat de Oekraïnse strijdkrachten ook oorlogsmisdaden plegen. Van misdaden zoals het filmen van krijgsgevangenen terwijl deze naar huis bellen tot krijgsgevangenen in elkaar meppen tot krijgsgevangenen (kennelijk) door de knieschijven schieten. Dat alles valt in het niet met wat de Russen flikken. Overzichtje hier:
en.wikipedia.org/wiki/War_crimes_in_t...
Ik verwacht dus ook niet dat er al te veel Oekraïnse oorlogsmisdadigers zullen worden opgespoord en berecht nu of na de oorlog. Als ze de oorlog überhaupt overleven. Maar het incident wordt tenminste onderzocht door de Oekraïners en de Russen. Dat leidt dan direct tot de vraag hoeveel plunderingen, verkrachtingen en systematisch moorden en vernietigen er door de Russen wordt onderzocht. Ik heb het antwoord voor je. 0.
Do onto them what they did onto us denk ik. Mjah niet heel tof om te doen en ook niet heel tof om online te zetten. Maar die ruskis blazen kinderziekenhuizen op... Netjes is het niet maar ben bang dat het bij deze oorlog hoort.
Maar die willekeurige mevrouw uit Moskou haalde haar schouders op, constateerde enkel dat de suiker op was in de supermarkt en dat het verder eigenlijk wel prima was dat Rusland de Nazi's te grazen neemt in Oekraine.
Dat verbaast me nog het meest, dat je in staat bent om zoveel mensen dom / ongeinteresseerd / onwetend te houden in zo'n groot land in deze tijdsgeest en met hun historie.
Die mevrouw weet heel goed dat ze haar hoofd niet boven het maaiveld moet uitsteken. Gewoon ja-knikken of je schouders ophalen.
Dat niet alleen. Dat die Russen zich nog nooit ook maar één seconde hebben druk gemaakt over wat hun regering uitspookte in andere landen. Syrië? Oekraïne? Als de suiker maar niet op is. Russen. Je hebt er niets aan. Misschien had George Patton toch een punt destijds.
Bezoekt u eens een willekeurig communistisch land.
Hier zijn de meeste mensen vrijwillig dom/ongeinteresseerd/onwetend. Wat is erger?
@Beste_Landgenoten | 28-03-22 | 09:33: categorie 'ik moet de eerste rus nog tegenkomen die zijn eigen fouten rechtzet' van Pechtold. Koude oorlog retoriek wat u hier uitslaat. Ik ken genoeg russen die heel anders in de wedstrijd zitten dan Poetin. Poetin heeft het meest te vrezen van de weerstand binnen Rusland zelf, vergeet dat niet.
@tantesidonia | 28-03-22 | 09:43: Er is hier een hoop mis: een hoop problemen met in mijn optiek onjuiste aanpak (of gebrek eraan), een onjuiste prioritering en incapabele mensen in de politiek die er goeddeels over gaan. Wegkijken bij genocide is er vooralsnog niet bij, tenzij Rutte en zijn 40 knevelaars me zouden verrassen.
Nee de meeste Russen steunen hem door dik en dun, dat zijn de feiten helaas. Die Russen uit Moskou met nog enige kennis van de wereld zijn schaars maar waarschijnlijk precies de Russen die jij kent. Ze zijn de uitzonderingen. De interesse voor media zoals Novaja Gazeta is altijd heel erg klein geweest.
@-veggiejurist- | 28-03-22 | 10:06:
Ja dat wordt een -veggiejurist-
@Beste_Landgenoten | 28-03-22 | 10:08: Ah, u hebt op het NSB-knopje gedrukt?
@-veggiejurist- | 28-03-22 | 11:26:
Nee nog nooit gedaan. Zo zit ik niet in elkaar.
De Russen komen blijkbaar tot de conclusie dat tanks alleen maar voer voor de door het westen geleverde wapens zijn.
Ik hoop het niet maar ik vrees dat ze nu nog meer overgaan op de tactiek van de verschroeide aarde.
De tactiek van de verschroeide Russen werkt de laatste tijd inderdaad goed.
Vliegtuigen over Kiev... Gaan de Russen toch nog winnen.
in de wedstrijd grootste militaire verliezen aller tijden.
@mijosa | 28-03-22 | 09:49: Dat wordt Stingen
Ik zag al de eerste beelden van Oekraïense IED’s opduiken. Dat krijgen die Russen, naast een guerrilla-strijd in de steden en dorpen, ook nog voor de kiezen. Het is voor Rusland gewoon onmogelijk om Oekraïne langdurig te bezetten. Tenzij je extreem geweld gaat gebruiken, zoals de Russen in Polen deden jaartje of 80 terug in Katyn. En dan win je nog niet bepaald de hearts and minds.
Ik haal mijn schouders op en ben inmiddels Oekraïne-moe.
Ik ga de gezellige serie over Pim maar eens bekijken en ben benieuwd of Matty Verkamman ook meespeelt.
Dit moet toch wel een ontzettende 'pain in the as' zijn voor Jetten en de Jonge. De eerste wat betreft de ongunstig uitwerking van al die kruitdampen op de natuur en de gigantische milieuvervuiling door al die puinhopen. Als het straks afgelopen is en al die mensen weer terug gaan naar hun land zullen die toch ergens gaan wonen. Krijgen we dan een 'wieder-auf-bau' met enorme eu-subsidies die wij weer mogen betalen (is dat klimaatfonds dan daarvoor bedoeld?). Het klimaat telt dan niet meer want alle stikstof, pfas en andere regeltjes worden aan de kant geschoven want bouwen-bouwen-bouwen niet voor de Nederlanders maar voor de mensen in Oekraïne..
Die Oeks gaan nooit meer terug. Gratis geld in een politiek stabiel land vol naïeve Gutmenschen is veel aantrekkelijker.
Als de haat voor de huidige regering en politieke partijen zo groot is dat deze massamoord in Oekraïne op minder afstand dan je zomerse Spaanse badplaats je nog steeds ongemoeid laat...
@mijosa | 28-03-22 | 09:53:
Knap he, sommige mensen zijn zo zuur en cynisch dat je jezelf afvraagt hoe het in hemelsnaam mogelijk is om in een topic over dood en verderf in Oekraïne te beginnen over Rob Jetten en Hugo de Jonge. Dan spoor je voor geen meter m.i.
De volgende generatie Stingers zal klimaatneutraal zijn. Speciaal voor jou.
Niet alleen dat wat je noemt. Het ideologische en morele aspect waar de EU zich op voor staat en waarmee ze tot voor kort Polen en Hongarije mee om de oren sloegen en dreigden de geldkraan dicht te draaien naar die landen kan ook op de schop. Als je een door en door corrupt land in de EU in rommelt, zullen toch de bakens verzet moeten worden en kunnen Polen en Hongarije niet meer de les worden gelezen. Niet zo gek dat Polen en Hongarije het hardst roepen dat Ukraine bij de EU moet komen.
Mooie update. Maar de grote vraag is: hebben Oekraïeners in Marioepol de nieuwe hashtag van Nederlandse BN’ers al gezien?
Tuurlijk wel. Af en toe tussen oorlogje door even uitzending gemist - shownieuws enz
Dat gun je je ergste vijand nog niet doorgesnoven over het paard getilde BN'ers die zogenaamd voor je opkomen.
Dat is echt een misdaad tegen de menselijkheid!
LOL! En wat mag die hashtag dan wel niet zijn? Ik heb 'm nog niet gezien.
Het is onacceptabel wat Poetin doet. Biden laat het toe, net als Ursula (beide gewogen en veel te licht bevonden). Grote landen mogen met kleine landen doen wat ze willen. Soevereiniteit en zelfbeschikking blijken een papieren tijger voor Europa en westerse landen.
U zult doen wat de heersende macht u opdraagt, ook al is het ontsproten aan waanzinnige koortsdroom.
Dit is het moment om de Russen te stoppen en een streep te trekken. Doe dit niet: bereid je dan maar vast voor op meer conflicten in oost-Europa.
Wat wil je ertegen doen dan? De volledige NAVO erop af sturen? Het hele leger van Amerika inzetten? Beperkt gebruik van strategische kernwapens? Wat?
Wat heb jij ervoor over om Putin te stoppen?
Zo simpel is het niet. Poetin is oud en heeft niets te verliezen, maar wel kernwapens. Het beste is om een klein beetje land op te offeren aan Rusland, zodat hij dat kan verkopen als "bevrijd" en een overwinning. En dan hopen dat er iemand anders aan de macht komt na hem die minder expansiedrift wil.
"Dit is het moment om de Russen te stoppen en een streep te trekken"
Hoe dan? Wel eens gehoord van wapenwedloop? Poetin heeft op zijn bureau een grote rode knop en als ie er op drukt is de wereld weg. Wat wil je doen? Vroeger riepen we in het westen: "Don't poke the Russian bear." Dat hebben we wel gedaan met onze expansiedrift. Nu is ie geïrriteerd en haalt ie uit. Raar hé?
Mee eens. De taal en de teksten vanuit het Kremlin duiden op de wil om dit veel groter te trekken. Ik denk ook dat een Russisch verlies op het slagveld ze misschien zelfs zal drijven tot het gebruik van tactische kernwapens. Maar toch moeten we dat risico misschien maar nemen, met de wetenschap dat zelfs de Russen daarna niet verder zouden gaan omdat ze dan zelf ook dood zouden gaan. We zouden een aanval op Oekraïne kunnen beantwoorden met een aanval op Wit Rusland bijvoorbeeld. De acties van Rusland in Oekraïne spiegelen in Wit Rusland. Waarschijnlijk zal het volk van Wit Rusland dan zelfs onze kant kiezen en zich bevrijden van hun leider.
We moeten in ieder geval Rusland afstoppen. Anders zijn andere landen en ooit wij zelf het slachtoffer.
@Middensteun | 28-03-22 | 09:16: En dat is de grote vraag wie of wat staat er klaar achter de coulissen om Poetin te vervangen?
Een andere Heim ins Sovietisches Reich figuur, een kleptocraat enz.enz.
@Zwezerik | 28-03-22 | 09:17: Poetin heeft een grote bek en die ‘rode knop’ bestaat niet. Poetins nucleaire dreiging is zelfmoord: dus bluf, om de NAVO buiten de deur te houden.
‘Wij’ prikken de beer niet, Poetin lijdt aan koortsdromen. Zijn lezing van hoe het zit klopt niet. De Oekraieners houden er in elk geval een ander perspectief op na.
@Middensteun | 28-03-22 | 09:16:
Poetin heeft álles te verliezen. Poetin kun je mijns inziens beter op zijn plek zetten en voor eens voor altijd duidelijk maken, wie geweld gebruikt is af en wordt teruggeslagen.
@Beste_Landgenoten | 28-03-22 | 09:18: Hahaha. 'We' dit en dat. Joh, er is helemaal geen 'we'.
@Bataafje | 28-03-22 | 09:14:
In NAVO verband op uitzending, kom maar. Zal niet de eerste keer zijn dat ik mijn leven waag, onder vuur kom of collega’s zie sneuvelen.
@Beste_Landgenoten | 28-03-22 | 09:18: Ik denk dat Lukashenko denkt "ik doe wel mee, anders ben ik de volgende" en ook daar heeft het volk niks te zeggen, als ze de moed konden verzamelen hadden ze daar een burgeroorlog. Misschien een lidmaatschap van de EU aanbieden? Dan komt alles goed ;-)
@onesizefitsall | 28-03-22 | 09:14:
Defensie van Oekraïne versterken, freedom of movement voor de Russen ontzeggen, communicatielijnen aanvallen en ze terugslaan tot over de Russische grens.
Teveel mensen doen veel te benauwd.
Who
Ik merk het al, voor jou is dit een ver van mijn bed show. Het punt is, deze show komt naar je toe, als we niets doen, en er is meer "we" dan jij denkt, de laatste weken.
Volgens mij moeten we betere wapens leveren aan Oekraïne. Zij willen ermee vechten en ik denk op een heel efficiënte manier.
Dat lijkt me strategisch niet slim. De Russen bijten zich stuk aan Oekraïne en worden op de lange termijn economisch kapot gemaakt door het Westen. De tijd staat aan de kant van Oekraïne. De Russen verzwakken alleen maar zichzelf, ook als ze, god behoede, heel oost Oekraïne zouden bezetten.
Nu zelf gaan escaleren levert niets op, behalve een risico op totale vernietiging. Bovendien: alle Russen scharen zich dan achter Poetin want zie-je-wel Westen is slecht.
Maar, de Russen hebben nooit anders gedaan dan zich achter Poetin scharen. Van hen kan je niets meer verwachten. Wij moeten de Russen stoppen. En dat gaan ze niet uit zichzelf doen.
@Beste_Landgenoten | 28-03-22 | 09:42: Maar we stoppen de Russen toch ook? Massale wapenleveranties en economische steun aan Oekraïne die dat tot nog toe fantastisch inzet. Meer van dit zou ik zeggen.
@Beste_Landgenoten | 28-03-22 | 09:37: waarom?
Wat heb ik als Nederlander daar aan?
Nee precies, als voor jou de benzine maar niet duurder wordt.
Dat is ook zo. Maar ik denk dat anti tank raketten niet voldoende is. Je ziet dat ze het niet redden tegen die artillerie en luchtmacht. We zouden betere wapens kunnen leveren.
@Middensteun | 28-03-22 | 09:16:
Hoe laat ik mijn verkrachter weten dat hij gerust terug mag komen als hij weer jeuk heeft door "Middensteun". Het is immers exact wat we al decennia doen met Rusland. En elke keer weer komen ze terug voor meer. Nog steeds zo zeker van je zaak?
@Zwezerik | 28-03-22 | 09:17:
Oh ja, het is onze schuld dat Rusland een kutland is waar helemaal niemand vriendjes mee wil zijn.
@Zwezerik | 28-03-22 | 09:28:
Er is wel een "WE" alleen maak jij daar als trouw lid van de vijfde colonne geen deel van uit. Daar kunnen "WIJ" prima mee leven.
@Beste_Landgenoten | 28-03-22 | 09:37:
Offensieve wapens leveren. Al dan niet clandestien. De Russische luchtmacht uitschakelen met degelijke Surface to Air raketjes is een goed begin. De Russische artillerie eenheden in koele bloede afslachten en vernietigen is ook verstandig. Daarna een enorm offensief beginnen met desnoods westerse leentanks, leenstraaljagers en bommenwerpers en de Russen tot de Russische grens terug schoppen. Dat of een guerrillaoorlog waardoor elke Russische soldaat 24/7 voor zijn leven moet vrezen.
@ratelaar | 28-03-22 | 09:29:
Stoer hee, welke game speel je dan?
@Beste_Landgenoten | 28-03-22 | 09:18:
Toch weer een beetje bijgedraaid Landgenoot? Ik ben het met je eens overigens hoor. Poetin is de rede voorbij dus heeft het maken van "ons" beleid en "onze" strategie gebaseerd op rede van die tegenstander niet zo heel veel zin meer. "Wij" moeten van het ergste uitgaan, dat hij niet meer stopt en dat hij ook bereid is om Oekraine ( en wie weet wat nog meer ) met de grond gelijk te maken om zijn zin te krijgen.
Dus inderdaad, de druk verhogen, fuiken, olichargen - die nog steeds aan de kant van Poetin staan - uitkleden, olichargen die de oppositie vormen/willen vormen tegen Poetin pamperen en voorbereiden als mogelijke gesprekspartners NA Poetin en inderdaad, pre-emptive strikes op Russische bases, stellingen en kolonnes in Wit-Rusland uitvoeren/faciliteren.
Poetje geeft Oekraine niet op. Oekraine is bereid te vechten, dan lijkt het me nu tijd om inderdaad daar "onze" frontline neer te leggen en om toch maar wat meer de Oosteuropese ( want ervaringsdeskundigen! ) lijn te volgen wbt het tegengaan van Poetin. Druk verhogen dus en een laatste waarschuwing naar Belarus doen uitgaan dat meevechten aan Russische kant wordt opgevat als een aparte oorlogsverklaring aan Oekraine en dat dat keiharde consequenties zal hebben.
@Graaisnaaiert | 28-03-22 | 11:58:
We zien dat Poetin graag bluft en meent dat wij gemakkelijk te intimideren zijn. Tot nog toe tonen we heel veel eensgezindheid en zo, maar heeft Oekraïne maar weinig aan al dat eensgezinde gepraat.
Wat zou de NAVO waard zijn ook, als Oekraïne straks platgewalst blijkt te zijn door Rusland, en Poetin straks aan de grens met Polen staat en dezelfde grapjes uithaalt, of door te dreigen met kernwapens zijn doordrukt met Estland, bijvoorbeeld?
De taal die uit het Kremlin komt getuigt van een ideologisch geïnspireerde of zo je wil door waanbeelden bevangen leiderschap, dat niet meer reeel denkt in termen van winst en verlies. Er is maar een manier om zo'n tegenstander in te dammen en dat is door ze te stoppen. Woorden maken geen indruk meer. Die lachen ze weg.
Poetin moet nu het waanidee ontnomen worden dat hij met militaire macht een ander land zomaar kan overlopen. Als de prijs zo hoog is dat thuis in Rusland zijn regime gevaar loopt, zal hij de volgende keer niet weer zo'n risico durven nemen. Gaat het van een leien dakje, dan zal hij straks Estland aanvallen.
@Lefty-Messup | 28-03-22 | 10:45:
Op de PC C&C en op de console BF.
Irl:
ISAF Bosnië: beginner
TFF Kosovo: beginner
Afghanistan 5x hard-core mode zonder respawns, ISAF, OEF, TF55 en covert-ops.
MINUSMA Mali.
En jij?
@Beste_Landgenoten | 28-03-22 | 12:21:
Eens. Ik ben alleen bang dat we daar al veel eerder mee hadden moeten beginnen maar aan de andere kant kan ik me de voorzichtigheid van de Navolanden ook wel voorstellen. "We" wisten vooraf niet in hoeverre de bodemgrens van de eensgezindheid lag en die eensgezindheid is van levensbelang in deze. Ben aangenaam verrast over de houding van met name Orban in deze. Polen was wel te verwachten maar ook de Finnen en de Zweden die aan boord willen + Erdolf die eieren voor zijn geld heeft gekozen geeft wel het nodige vertrouwen dat "we" als machtsblok niet zo makkelijk uit elkaar te spelen zijn en dat "we" opnieuw bevestigen dat we echt een hele grote en belangrijke factor van betekenis zijn ( in tegenstelling wat sommige dwaallichten aan de extreme randen van de oppositie ons willen doen geloven ) , ook nu nog, ook in de eeuw van China met een opkomend India, ook na onze zwakke optredens in Syrie en m.n. Afghanistan.
Nou ratelaar, ga je gang met Russen stoppen.
Ik geloof geen moer van de berichten, foto's, en kaartjes uit alleen westerse en navo bronnen. En het is de vraag of de waarheid ooit nog boven tafel komt.
Ik geloof alleen het Kremlin! Zo zijn de mensen in het Westen armer dan in Rusland. Heeft Rusland nog nooit een ander land aangevallen en heeft Oekraïne zichzelf aangevallen met hulp van Hollywood.
De waarheid kan je met eigen ogen zien als je er heen zou gaan. Het is in ieder geval geen jamboree van de Russische scouting daar in Oek.
De waarheid is al boven tafel. Dat u te dom bent om die te geloven en in de sprookjes van het Kremlin gelooft; daar kunnen wij in het westen niks aan doen.
google eens op
Flood the zone with shit
- probeer het publiek te desoriënteren met een lawine van concurrerende verhalen en onderwerpen die mensen verdelen.
- zorg dat mensen de zoektocht naar de waarheid opgeven
- gebruik de media om een mist van desinformatie te maken waardoor genoeg wantrouwen ontstaat zodat publiek niet rond een samenhangend verhaal kan mobiliseren.
- zorg voor tribale loyaliteit, fanatiek een groep kiezen. Mensen blijven dan daar waar ze informatie geven die ze het liefst willen horen
- Het doel is niet om een ideologie of toekomst te verkopen; het is bedoeld om mensen ervan te overtuigen dat de enige keuze is een sterke leider te volgen.
de waarheid is een film.
In deze waanzin word door beide kanten het allemaal te rooskleurig afgebeeld.
Ook willen de mensen die er zelf midden in zitten het wegduwen om te kunnen overleven.
Om de redelijke waarheid boven tafel te krijgen duurt helaas decennia nadat een conflict afgelopen is.
@mijosa | 28-03-22 | 09:20: LOL!
En al die Oekraïense 'vluchtelingen' zijn acteurs!
Je zal 1 ding toch moeten geloven: Dat Oekraine in tegenstelling tot de Russische verwachtingen, na een maand nog steeds maar voor 1/4 is veroverd. En dan nog maar 1 grote stad ook nog. Kherson.
Gister schreef ik al dat ik die aankondiging van de Russen over focus op Donbass niet helemaal vertrouwde. Als de Russen iets zeggen, bedoelen ze meestal het omgekeerde. Dus helaas, nu opnieuw de aanval op Kiev. Probeert Poetin toch door te drukken. Ik hoop dat het op een bloedig fiasco uitloopt voor de Russen.
En terugkomend op onze discussie gisteren, vergeet niet dat Putin dat op de binnenlandse propagandakanalen zei. Hij weet dat het Westen meekijkt. Maskerova.
Natuurlijk houdt hij druk op Kiev. Dat verbetert de positie van de onderhandelaars die bij Erdoğan aan tafel zitten.
Sowieso, geloof nooit de aankondiging van de Russen over hun militaire strategie. Dat moge nu toch duidelijk zijn. En discussies op het Russische kanaal 1 op TV zijn nooit echte discussies.
De tanks rollen nu Marioepol binnen. Dat heeft dan ruim 1 maand geduurd. Hoe ze Kyiv willen pakken terwijl 30-40% van hun invasiemacht niet meer fatsoenlijk kan functioneren is de vraag. Ze zullen wel de hele boel kapotbombarderen. De hel.
@Theodorus.Goldbach | 28-03-22 | 09:24: Binnenrollen is één, maar rollen ze er ter zijner tijd ook weer uit?
@FrankVeer | 28-03-22 | 09:41:
Niet als ze een NLAW in hun donder krijgen. Het is al een hel op aarde om een totaal gesloopte stad in te nemen maar ik betwijfel ten zeerste of het handig is om met tanks binnen te rollen. Op elke hoek hoeft er maar een mannetje te staan die 2 uur training heeft gehad met een NLAW en weg tank.
Mooie SStaatstelevisie gisteren op Rusland 1. "Rusland zal Oekraine nooit opgeven, aan niemand... Het moet onderdeel van Rusland zijn, zelfs tegen hun wil"
Fijne jongens die Russen. Hoe willen ze een land in hemelsnaam bezetten terwijl hun soldaten met naar schatting met ~1,000 per dag worden geneutraliseerd (gesneuveld, gewond, gevangengenomen, gedeserteerd, vermist, gevlucht). Met dit tempo hebben de Russen na 200 dagen geen leger meer om te vechten in Oekraïne. Van de miljoen actieve soldaten die ze hebben is 1/4 wel zo'n beetje hetgeen wat ze als invasiemacht kunnen inzetten. Wellicht gaan ze dan reservisten inzetten? De oude Sovjetmeuk afstoffen en die kerels de gehaktmolen in sturen?
Met een mogelijke guerrillaoorlog in het verschiet wordt Oekraïne één groot Russisch kerkhof.
De teksten op de Russische TV worden met de dag radicaler. En het Russische volk blijft apathisch achter hun leider staan. En de volgende keer stemmen ze weer massaal op Poetin. Kan dat hele volk niet gewoon weg? De wereld loopt groot gevaar door deze mensen. Ik kan me de haat van de Oekraïners best voorstellen.
Ja, en waarvoor inzetten. Okay, misschien gaat het die Nazi-poetin ooit wel een keer lukken, kijk mama, heel Oekraïne veroverd! En wat zegt boze mama dan, rotkind, wat heb je aan een volledig genuked land, er staat geen gebouw meer overeind! Wat een vieze Nazi, die Hitler2.0.
@Beste_Landgenoten | 28-03-22 | 09:08: overdrijf je niet een beetje? Op wie moeten die mensen anders stemmen? Het is niet dat er keuze is, hè....het is een dictatuur.
@Beste_Landgenoten | 28-03-22 | 09:08: Lastig als het grote merendeel de staatstelevisie als "pravda" aanneemt, net als hier... (hoe lang houdt een "Njetstijl" het daar uit?). Daarnaast vraag ik me af of er wel wat te stemmen valt in Rusland. Zelfs als Putin zijn tegenstander niet omlegt, zorgt de propagandaomroep er wel voor dat hij geen kans krijgt.
Dat Oekraïners liever geen Russen in hun land hebben zal raakvlakken hebben met wat er in Nederland gebeurt; Turken en Marrokkanen hebben meestal meer met hun moederland dan met het land waarin ze wonen en dragen derhalve weinig bij aan een goede sfeer.
Ah nu begrijp ik het. Oekraïners zijn voor Russen zoals de Turken voor ons. Nu plaats ik je domme teksten opeens helemaal in het juiste vakje.
"The god-king has betrayed a fatal flaw: Hubris. Easy to taunt, easy to trick. Before wounds and weariness have taken their toll, the mad king throws the best he has at us. Xerxes has taken the bait."
@Beste_Landgenoten | 28-03-22 | 09:46: Vakjes, ja, lekker makkelijk toch? Ik ben wel razend benieuwd wat Russische inwoners van Oekraïne van de inval vinden, voelen die zich bevrijd van de Nazi's? Ja het is nu wat lawaaiïg buiten maar als het voorbij is... Een beetje het gevoel van arabieren wonend in Israël in 1948 toen alle omliggende landen ze kwamen bevrijden van het joodse juk?
@Sneerpoets | 28-03-22 | 10:57:
Volgens alle peilingen staan slechts ~10% van de Oekraïnse burgers achter Poetin. Collaborateurs dus. In Oekraïne loopt bijna iedereen al 8 jaar te schreeuwen dat alles de schuld is van Poetin. Etnische Russen en Russischtaligen in Oekraïne staan dus ook gewoon (ruimschoots) pal achter Kyiv. Sterker nog. Marioepol is een Oekraïns-Russische stad, althans was. Bijna iedereen is daar Russischtalig. Etnische Russen en Russischtaligen die in grote percentages leven in o.a. Kharkiv, Kherson, Marioepol etc. betalen de hoogste prijs dankzij Poetin. Denk dat de haat naar het Kremlin daar inmiddels nog wel groter is dan in Kyiv (als dat mogelijk is).
Mocht Rusland dit 'winnen' dan is het een overwinning van onmacht aan alle kanten. Eigenlijk een verlies voor de mensheid an sich. Overal blijkt hun zwakte uit en er is niets wat je er tegen kan doen.
Als ze dit 'winnen' blijven ze ook in dezelfde machtspositie om hun arsenaal verder te ontwikkelen dus blijft de spanning voortduren, met Oekraïne als eeuwige bufferzone, minus een stukje land: daar gaan de locals nooit vrede mee hebben ben ik bang, dus blijft het onrustig. Tot de volgende clash.
Uit de sancties die na een 'oplossing' komen zal op te maken zijn hoe de EU er in staat, die zie ik bereid snel af te willen zwakken, tot ergernis van de VS, die baat zullen hebben bij die onrust. Afspraken waren gemaakt en blijken niet veel waard dus die vormen ook weinig garantie.
Ik dacht even een en ander op een rijtje te zetten maar het blijkt een overzicht aan flarden.
Nee Europa zal niet weer de fout maken zich van Rusland afhankelijk te maken. Waarschijnlijker is dat er ons helemaal gaan los maken van dat land, in alles. En dat zou ook terecht zijn.
@Beste_Landgenoten | 28-03-22 | 09:10: mwah, dat denk ik niet. Als huidige situatie zo blijft, normaliseren op bepaald moment betrekkingen met Rusland weer. Bedrijven keren weer terug etc.
Dat lijkt me sterk. Misschien afzonderlijke bedrijven maar voor olie en gas gaan we echt andere keuzes maken. Nord Stream zal wegroesten in zee.
Dat worden enorme herstelbetalingen van Rusland aan de Oekraïne.
Volgens conventies die ze zelf hebben ondertekend.
Het is goedkoper voor ze om nu te stoppen met de oorlog.
In een eerdere tegel , dat doet alleen Nederland, gekke henkie. Waarde Advocadus.
Ik hoor net dat er meer dan 100.000 Oeks in ons land komen.
Vraag me af wat daarvan terug gaat?
Trieste vertoning in west europa.
Joe Bidet kijkt er naar en denkt , gelukkig nimby.
Wat een aartsdomme tegel.
100.000, we mogen de handjes dichtknijpen als het daarbij blijft.
Het mag wat kosten aan ellende, die toch vreemde ideeën in het hoofd van Poetin.
Dat hebben we eerder gezien in de geschiedenis.
Het is niet nodig om Poetin voor nazi uit te maken. Iemand met vreemde ideeën over succes hebben is genoeg.
Kiev is (zonder voorsteden) een km of 40 breed. Succes met je tanks.
Ik hoop dat het Westen de sancties niet stopt voordat Rusland toegezegd heeft dan wel gedwongen wordt om alle schade te betalen.
Anders zou het wel bizar zijn; Rusland kan een heel land platbombarderen zonder iets terug te betalen?!
En geen millimeter Oekraïens grondgebied naar de Russen!!!
In dat geval is de VS morgen falliet.
@Dlareg | 28-03-22 | 08:46: nou inderdaad.
Uw wensen zijn begrijpelijk, maar zullen helaas niet in vervulling gaan.
Lol, nee, dat gaat de Europese Unie betalen, u dus.
@sjef-van-iekel | 28-03-22 | 08:51:
Maar is dat wel zo?
Spoiler alert: Nee, dat is niet zo.
@laadpaal | 28-03-22 | 08:54:
Naar ik mag aannemen gaat dat toch echt met geconfisqueerde Russische gelden en bezittingen. Ik zie geen reden om dat ooit terug te geven aan Rusland.
@Theodorus.Goldbach | 28-03-22 | 09:08:
Dat zijn ze nu aan aan het proberen, ja. Maar de schade loopt natuurlijk in de honderden miljarden. Vind het zelf niet heel erg om een beetje bij te dragen aan de wederopbouw daar.
@negorij | 28-03-22 | 09:13: Goede sarcasme!
@Theodorus.Goldbach | 28-03-22 | 09:08: De 300 miljard van de Russische centrale bank is een mooie start, Daar zijn ze nu al druk mee bezig, dus dat zal heus wel gebeuren.
@Prof_Bukmaar | 28-03-22 | 09:35:
Er is een internationale taskforce opgericht om dat te doen. Ik meen dat ze een waarde van een triljard USD denken te kunnen confisqueren. Zo'n samenwerking is de natte droom van de FIOD dus denk wel dat ze flink wat centjes en bezittingen kunnen vinden en in beslagnemen.
@Theodorus.Goldbach | 28-03-22 | 09:49:
Dat is denk ik inderdaad de beste en snelste mogelijkheid om tussen de kring van Poetin te wieden en hem stukje bij beetje te isoleren van zijn sponsoren en cronies.
Dat soort mensen is maar voor 1 ding gevoelig, geld en als blijkt dat ze toch niet op het winnende paard hebben gewed zijn ze over het algemeen ook weer rap vertrokken.
Die lelijke flats worden niet gemist.
Stel je even voor dat iemand jou woning van onder je kont vandaan schiet en er dan iemand voorbij komt die even lomp als jou is...
He, een ongefundeerde mening.
@Kasseibijter | 28-03-22 | 09:01: Een lesje Nederlands kan geen kwaad.
Nou nou, wij zijn wel het kudtland waar ~ 430.000 Turken een welvarend, mooi en goed leven leiden.
Wij hebben misschien een aanzuigende werking op fascistische Turken.
@Mazzelstof | 28-03-22 | 08:40: Ik zou de vele tienduizenden Koerdische-Turken toch geen fascisten willen noemen in Nederland... maar mogelijk is elke Turk voor u een Turk.
REAGEER OOK