LIVEBLOG. US Army-veteraan filmt aan het front, Oekraïne claimt succes bij tegenaanvallen
Dag 30 van de oorlog +++ Met een volgtip aan het front
Goooeeeedemorgen op dag 30 van de oorlog - een oorlog die verder gaat zonder Joyce, want Joyce ging net als Harry naar een oorlog en toen kwam ze toch zomaar terecht in een oorlog. Wie wél enlisted is in het vreemdelingenlegioen van de Oekraïeners is US Army-veteraan (sergeant) James Vasquez uit Connecticut, 47, met twee rondes Irak en één keer Afghanistan achter zijn naam. Langzaam maar zeker wordt het een beroemdheid, met zijn Twitterfeed hier, filmpje hierboven en na de klik - "We've got burning buildings, we've got mortars, we've got rockets. We've got aaaaallll the fun stuff to make it a beautiful day." Je hoort 'm opscheppen over het aantal tanks die ze buiten werking hebben gesteld (Oekraïne heeft inmiddels meer tanks dan aan het begin van de oorlog, lol) en dat doen de Oekraïense bevelhebbers ook. Ondertussen steeds meer berichten dat de thuisploeg in de tegenaanval gaat bij Malynivka (bij Kharkiv) en Mykolaiv (bij Odessa). De Russen, die dachten dat ze Kiev 'in een paar dagen' te pakken zouden hebben, worden ook bij de hoofdstad teruggedrongen - ze staan nog niet eens (meer) aan de poorten van de stad. Het is helemaal niks, al strooien ze nog wel met snoepjes, zoals hier bij Kalinovka iets ten zuiden van Kiev. Volgens het Pentagon zijn de Russische precisiewapens echter zo goed als op en zullen ze over gaan of moeten stappen op 'domme' bommen. Dat betekent: meer verwoesting, meer destructie, meer burgerdoden, meer ellende. Later meerrrr want LIVEBLOG!
UPDATE 8.25 uur - Eerste beelden uit het Drama Theater te Marioepol HIERRRR. Op 16 maart gooiden de Russen een 'heavy bomb' op dat gebouw, waar veel vrouwen & kinderen verscholen zaten. Volgens de Oekraïners schuilden er zo'n 1.300 mensen in het gebouw, waar ze buiten het woord 'Kinderen' hadden geschreven
UPDATE 9.54 uur - Nieuwe KIA-claims van Oekraïne. Schatting is natuurlijk te hoog (16.100 dode Russen) maar het geeft een beeld
UPDATE 9.57 uur - Beelden van meer aanvoer van de Russen maar het is wel een regelrecht kneuzenkonvooi zeg. We zien UAZ Bukhanka's (in Nederland een soort cultcamper), Vitootjes, Renault Trafics, een zooi oude Sovjet-meuk, Jeeps met opbouw... Wat is dat voor een kneuzencolonne?
UPDATE 10.01 uur - Heee. De beroemde / beruchte Russische senior MP en ultranationalist Vladimir Zhirinovsky is DOOD - bevestigd door de Russische staatszender RIA. Ging al even matig met 'm. Was leider van de zogenaamde 'oppositie' maar het was een totale debiel. Is bij ons vooral bekend als die gozer die de precieze start van de oorlog tot op het uur correct voorspelde. Uitgebreid artikel met 'Political positions of Vladimir Zhirinovsky' hierrrr - leuk voor de nerds
UPDATE 10.08 uur - Welja, Rusland ontkent nu de dood van Vlad de Tweede. We horen het wel als jullie eruit zijn
UPDATE 11.00 uur - Dikke vette docu van de Fransen over Irpin hier
UPDATE 12.59 uur - Beeld vanuit Kharkiv. Symbolisch Vrijheidsmonument wordt beschermd met zandzakken
UPDATE 13.18 uur - Volgens Oekraïne zo'n 300 doden bij de bom op het theater in Marioepol
UPDATE 14.25 uur - Rusland: 1.351 van onze jongens dood in Oekraïne. Daar staat wel een kommaatje verkeerd
UPDATE 14.30 uur - Beelden van Oekraïners bij Lukyanivka hierrrr. Een of ander Russisch pantserapparaat is van eigenaar gewisseld. Check ook de totale verwoesting
UPDATE 18.25 uur - Volgens Rusland gaat de oorlog dus 'een tweede fase' in. Als die fase net zo ruk is als de eerste, dan staat ons nog wat te wachten
UPDATE 19.19 uur - Russen worden verneukt met het Bayraktar-lied
UPDATE 19.40 uur - Pentagon: Russen hebben niet langer controle over Kherson
Bam
Social
KAART (+ draad)
Social
GUESS WHO'S COMING BACK
Social
Another day in paradise - Amerikaan op de grond
KAART
Social
Reaguursels
InloggenRusland claimt nu dat "de eerste fase" van de actie in Oekraïne "voltooid" is. En dat ze zich nu op de Donbas gaan concentreren.
Dat leest ik toch als erkenning van het falen van hun opzet om Kiëv in te nemen en het kiezen van eieren voor hun geld. Als ze straks de Krim en de Donbas als trofeeën mee naar huis kunnen nemen, mogen ze blij zijn.
Was toch ook de bedoeling naast demilitarisatie en denazificatie. Ik kan zelf niet inschatten in hoeverre dat gelukt is.
@NLgaatnaardeklote | 25-03-22 | 21:18: Dat schijnt nu allemaal in kannen en kruiken te zijn, dus op naar de Donbas. Ik mag trouwens hopen, dat het uiteindelijk zo gaat. Zoals het nu is, ligt Oekraïne al meer dan genoeg in puin. Nog meer gesodemieter van die Russen levert nog veel meer kosten voor herbouw op. En dat gaat Rusland echt niet betalen. Die maken de boel alleen maar kapot, zoals gewoonlijk.
blijkbaar is de eerste fase de reductie van hun strijdkrachten met 50%.. op naar de tweede fase..
Activeer een opstand in Minsk dan stort Poetins kaartenhuis in elkaar.
Gebruik het geconfisceerde geld van Rusland om de MH17 slachtoffers te compenseren.
Investeer direct en groots in waterstof en Poetin verliest een strategische factor.
Een luchtblokkade lukt niet , een zeeblokkade wel. Oostzee en Zwarte zee.
Zo, plopp, weekend!
Willem n for president!
Proost!
Voor die nieuwe Antonov is er al wat geld bevroren toch?
Ben benieuwd hoe lang het nog duurt voordat de eerste dwaze moeders op het rode plein verschijnen..
Dan zijn hun zoons ontvoerd door de NAVO en Nazi's uit Oekraine, Putin geeft er wel een draai aan.
@Wattman | 25-03-22 | 15:37: Daar trappen die moeders niet in.
Als maar niet alles tegelijk gebeurt Rusland, China en Noord Korea die icbm's test. Alle 3 landen die niets hebben met onze democratie, een gezamenlijke vijand zijn we voor hen.
twitter.com/terror_alarm/status/15066...
Shoigu is CIA! Staat op twitter dus is het waar. Kunnen we ook even het gerucht in de wereld helpen dat Lavrov voor de Britten werkt en Putin eigenlijk de zoon van Trump is.
Gekkenhuis, Putin is WEF.
Ik vond die Shoigu al zo ongerust kijken, op die maffe video, waarin Poetin aan het ene eind van een ellenlange tafel zat, en Shoigu en een andere bobo aan het andere eind. Hij moet al voorvoeld of geweten hebben, dat de hele zaak zou vastlopen.
@KeesBruin | 25-03-22 | 15:48:
Angst, in zijn ogen zaten angst.
@Wattman | 25-03-22 | 16:10: Dat zou best kunnen, angst of ongerustheid. Maar de vraag voor ons blijft: wat dácht hij op dat moment? Dat de boel in de soep zou lopen? Dat hij sowieso de schuld zou krijgen van Poetin? Had hij Poetin al gewaarschuwd, dat het niet goed zou gaan, en sloeg Poetin die raad in de wind? Misschien zullen we het ooit nog eens horen, wat er precies loos was. Maar het deugde toen al niet, tussen Poetin en Shoigu.
Mensen die informatie flooden in plaats van iets helder uit een te zetten wantrouw ik ten zeerste.
"LATEST NEWS FLASH YOU’LL NEVER HEAR IN THE MSM"
Hahahaha. Serieus man. Dit soort bagger zou verboden moeten worden. Als ik jou was zou ik dit soort desinformatie agenten blokkeren maar als je dat niet wilt het voor jezelf te houden. Het wordt op deze manier wel heel moeilijk om je serieus te nemen.
Goh, die Jacob toch, mooie opinies. Nou eens even kijken waar de bronnen staan.
Redneck news zeg maar.
Oekraine = nazi's, Poetin = goed.
Wat een junk.
Marcel van Roosmalen had keihard gelijk:
www.nrc.nl/nieuws/2022/03/25/rob-de-w...
Rob de Wijk werd zo ongeveer gevild door de Oekraiense voetballer en de heer Cobelens bij Op1, the other day, maar hij had wel gelijk. De wens om erop te slaan is groot, maar dat zonder meer op puur emotie doen, is het begin van alweer een roekeloze oorlog in duiken, zoals we al hebben gezien met Irak en Afghanistan. Wat niet verhinderen mag dat we Oekraine zo veel mogelijk steunen met wapens, intel, geld en opvang. En dat lijkt aardig te lukken.
Nog even een dingetje: Zelensky vroeg om 1000 anti-tankraketten PER DAG, wat ik dan leg naast de Javelin hit-ratio van 90%. Dat zou dan 900 vernielden Russische voertuigen per dag gaan opleveren? Ergens klopt er iets niet in de getallen..
Ik geloof Cobelens voornamelijk over welk vet het beste gebruikt kan worden voor het frituren van kaassouffles. Levchenko was een matige voetballer met een knappe kop, letterlijk dan. Hij denkt helaas dat het figuurlijk bedoeld is. Rob de Wijk: hoofd koel, hart warm; de enige manier om dit conflict in ons voordeel te beslechten. Je put een bully met een nuke uit. Je gaat hem niet in z’n gezicht pissen. Helaas.
Ik vond, en vind, De Wijk meestal een vervelende kwast, maar ik moet hem dit keer gelijk geven: als de NAVO hier in duikt, weet je wel waar het begin ligt, maar het eind is in de verste verte niet te zien.
Laat het Westen voorlopig maar doorgaan met Oekraïne van de gevraagde wapens en munitie voorzien.
Als Poetin een NAVO-land gaat aanvallen, is het vroeg genoeg om als NAVO terug te slaan. En daar was de NAVO van meet af aan voor bedoeld: om terug te slaan, niet om de eerste klap uit te delen.
@The-loopy-cowboy | 25-03-22 | 12:57: Ja, bijzondere kop, die Cobelens. Maar wat dacht u van Arthur Docters van Leeuwen? Die had helemaal een vreemde kop, die kon zo in een Bond-film!
@The-loopy-cowboy | 25-03-22 | 12:57:
Terugslaan anders blijft de ‘bully’ pesten, zuigen en zeuren. Oekraïne is een soevereine staat en die val je niet binnen.
Poetin laat zien: welles, ik doe wat ík wil. Tenzij je een lijn trekt is het dus acceptabel dan grotere sterkere landen kleinere landen binnenvallen als die teveel een eigen koers varen. En is soevereiniteit en zelfbeschikking dus helemaal niet zo belangrijk voor westerse landen.
Kortom: pakken wat je pakken kan, het recht van de sterkste geld!
@ratelaar | 25-03-22 | 13:29:
Well, dit is exact de redenering die we zagen aan de vooravond van de inval in Irak 2003. En Afghanistan. Heel begrijpelijke en rechtvaardige redenen, maar we hadden toen ook geen idee waar de eindstreep lag. Dat werd 20 jaar later en miljoenen doden verder.
Nu met een gek in het Kremlin en een nucleaire dreiging lijkt het me een heel goed idee om eerst even na te denken voordat we een aanleiding geven aan deze gek. Ondertussen kunnen we onder de radar heel veel doen.
@Beste_Landgenoten | 25-03-22 | 13:33:
Mee eens even nadenken, na vier weken durf ik te zeggen dat Poetin bluft. Dat is aan de prestaties van zijn leger te zien. Het blijkt gebakken lucht. Alleen de Amerikaanse inval in Irak met de Russische inval in Oekraïne vergelijken: appels - peren.
Het einddoel is makkelijk te formuleren: de Russen uit Oekraïne en Oekraïne terug naar de grenzen van 2014. De Irak inval viel binnen ‘the war on terror’.
Poetin mag dreigen met kernwapens, maar dat is onverantwoord. Het feit dat hij zonder provocatie Oekraïne is binnen gevallen is brug te ver. Zijn nucleaire dreiging: ik call bluf. Net als met het Russische leger, Poetin maakt zich groter dan hij is.
En het heeft effect, de NAVO blijft buiten de deur. Terwijl Poetins invasie een legitieme militaire tegenreactie rechtvaardigt. De ultieme reden om een krijgsmacht te hebben, om je te verdedigen tegen een agressor.
Poetin gaat geen kernwapen inzetten, hij gaat brullen, tieren en dreigen en uiteindelijk bind hij in. Poetin heeft NIETS in Oekraïne te zoeken.
De Oekraïners delen Poetins visie van een groot Russisch rijk niet en daarmee moet Poetin het doen, of ie het leuk vind of niet, dat is zíjn probleem.
Bovendien: volgens de Russische doctrine is een kernwapen gerechtvaardigd wanneer het leger grote verliezen leidt. Poetin heeft nog geen kernwapen ingezet. Het is bluf.
Rusland heeft nogal wat in opslag staan. Beter veel teveel anti-tank wapens dan te weinig. Als het Russische leger zich helemaal stuk loopt de komende maanden is dat alleen maar winst. Verder is de Wijk een dweil. Never waste a good crisis en dit is de zogenaamde "window of opportunity" om Poetin of uit te schakelen of dermate te beschadigen dat hij zich terug moet trekken achter de Russische grenzen en met man en macht proberen niet gelyncht te worden op het Rode Plein.
In dit geval is de aanval de beste verdediging. Zeker omdat de Oekraïense bevolking totaal niet wil capituleren. Grote kans dat de Russen zonder voedsel, munitie en brandstof komen te zitten binnenkort en dat Donetsk en Loegansk bevrijd kunnen worden. Misschien een verplicht referendum op de Krim met de keuzes 1.) Herenigen met Oekraïne en symbool worden voor "Mir" 2.) Een autonome neutrale republiek worden en symbool voor "Mir". Vervelend voor Poetin maar laten we eerlijk zijn is er iemand die erop vertrouwt dat hij niet over een jaartje of wat weer een conflict fabriceert en dat we weer miljarden aan wapens moeten gaan sturen?
@ratelaar | 25-03-22 | 13:29:
Hear hear!
Je laatste zin is waar als Rusland zich bedreigd voelt in haar existentie, gaat het kernwapens inzetten. Wat op zich ook voor de VS geldt denk ik. Maar het Russische leger is niet verslagen, het komt alleen even niet vooruit.
Al denk ik dat we iets te veel kijken naar het noorden, want in het oosten maken de Russen best nog voortgang, zij het langzaam. Als de Russen werkelijk verjaagd gaan worden uit Oekraïne, wat ook nog een hele klus wordt zeg ik met enig understatement, dan pas zou Rusland kunnen overgaan tot kernwapens, of wanneer de NAVO of de Polen alleen hun militairen het land in zouden sturen.
De retoriek in het Kremlin liegt er niet om en vooral omdat ze ook al de domme maar feitelijk aangekondigde inval in gang zetten, ondanks de grote kosten op vrijwel ieder vlak, maakt mij terughoudend om dit zomaar als bluf af te doen. Tot nog toe lijkt het menens, al deze hoog oplopende emoties in het Kremlin.
@Theodorus.Goldbach | 25-03-22 | 14:38: Ik zie nog wel een Irak scenario. Die gewone Rus staat niet aan onze kant en de kop van de slang afhakken gaat ons wellicht niet zoveel opleveren. Ik denk dat er genoeg anti-Westerse psychopaten het stokje willen overnemen. Ik zie de strijd wat groter. In Oekraine houden we in ieder geval het leger bezig en met een beetje geluk dunnen we dat aardig uit. Als we het geopolitieke en diplomatieke spel goed spelen brengen we ze ook economisch een slag toe. Dat laatste zal nog het moeilijkste zijn met stakingbrekers als China, India etc. Ik krijg steeds meer de indruk dat Poetin op dezelfde manier naar deze partij kijkt. Disclaimer: ik weet weinig van internationale betrekkingen etc.
@BobDobalina | 25-03-22 | 14:47: China heeft het Westen nodig, als klant voor de spullen die het produceert. India en China zijn vijanden. Dus die verhalen die je de laatste tijd nogal eens leest, dat China, Rusland en India lekker samen gaan optrekken tegen het Westen, ik geloof er niet veel van.
@KeesBruin | 25-03-22 | 15:52: Dat denk ik ook niet. India zit klem vanwege de centen maar zullen waarschijnlijk onder druk van het Westen rusland de rug keren, hoop ik. China zal waarschijnlijk de opportunist uithangen en zoals het nu al doet uithalen naar het Westen en Rusland en ondertussen slimme deals doen.
Volgens mij is een vredesakkoord haalbaar en realistisch. Als de NAVO zich actief gaat bemoeien is dit definitief van de baan en zal het een totale oorlog zal worden waar alleen capitulatie genoeg zal zijn. En met de nucleaire wapens die dan om de hoek komen kijken lijkt me dat geen goede strategie.
@BobDobalina | 25-03-22 | 16:27: Hahaha! Ja, die Chinezen zijn lepe jongens. Enerzijds het kapitalisme invoeren, en anderzijds het communisme. Kennis met studenten ophalen in het Westen, jaren lang, en verder bedrijfsgeheimen stelen bij het leven. Het gaat ze om de macht van China, en niets anders. Maar ze zijn i.i.g. bedachtzamer dan de Russen, en dat is op zich gunstig.
@ratelaar | 25-03-22 | 13:52: Bovendien: volgens de Russische doctrine is een kernwapen gerechtvaardigd wanneer het leger grote verliezen leidt. Poetin heeft nog geen kernwapen ingezet. Het is bluf. : Dit klopt niet helemaal. De oude Sovjet en de latere Russische doctrine laat de inzet van kernwapen (lees: tactische kernwapens) over aan de on-hand situatie. Of te wel : kosten en baten. Bij de Sovjet doctrines was de inzet gerechtvaardigd bij het voorbereiden van het gevechtsterrein met als doel deze over te nemen van Navo troepen. Bij de Russen in mindere mate maar als als het nodig is dan is de ruimte er. En zo ook bij het loslaten van een gebied, dus een tactische terugtocht/hergroepering. Maar elk leger weet dat het opereren onder NBC omstandigheden de daadwerkelijke gevechtskracht meer dan halveert. Dus ook van je eigen troepen.
werkt net als je belbundel.. soms houd je wat over.. en wel fijn als je dat de andere dag kan gebruiken
Waarom reageert u niet onder zijn tegel? Dit is nonsens
@Zwizalletju | 25-03-22 | 12:30: waarschijnlijk voor maximale aandacht. Bang dat mensen niet ver genoeg naar beneden scrollen en hij gemist wordt. Wel voor het eerst een litebyte tegel zonder het woord 'Putler'.
@Zwizalletju | 25-03-22 | 12:30: Inderdaad maximale aandacht, dat het zo onleesbaar wordt snapt die gast niet.
Maar soms kan het zijn dat er een starter gejorist wordt, dan kun je daar op andere ook niet meer reageren.
Die Loekashenko zit lekker in de tang! Eigenlijk wil hij helemaal niet meevechten, maar ja, hij staat bij Poetin in het krijt.
Mooi, dat er wél Wit-Russen met de Oekraïners meevechten. Het verzet tegen Loekashenko in Wit-Rusland onder de bevolking is natuurlijk ook véél groter dan het verzet tegen Poetin in Rusland. Hopelijk vertikken die Wit-Russische soldaten het om mee te gaan vechten met Poetin. Of gaan ze de boel saboteren en dwarsbomen.
@KeesBruin | 25-03-22 | 12:15:
Luka gaat pas meedoen als het een voor Rusland gewonnen race lijkt. Nu wacht hij angstvallig af welke kant het muntje op gaat vallen. Als hij nu meedoet, gaat zijn leger muiten en is hij zelf de Jaques.
@Beste_Landgenoten | 25-03-22 | 12:28:
Loekasjenko moet eigenlijk wel meedoen want het enige wat tussen hem en de galg staat is Poetin en het Russische leger. Helaas voor Loekasjenko is er nog best een aardige kans dat het leger gaat muiten. Als je de oppositie moet geloven, en dat doe ik graag tegen beter weten in, is de onvrede bij de soldaten maar ook in de hogere echelons groot. De dood ingestuurd in worden tegen het "broedervolk" in Oekraïne kan best de druppel zijn. Dat hoop ik althans.
@KeesBruin | 25-03-22 | 12:15: laat Belarus ijn heleleger maar even inzetten: die kunnen overlopen naar UA en de bevolking kan dan Lukashenko opheffen.
@Theodorus.Goldbach | 25-03-22 | 12:33:
Ja Loekasjenko's lot is verbonden aan Poetins lot. Maar hij kan als het mis gaat zijn noodlot ook nog heel erg versnellen als zijn leger gaat muiten en overloopt en dan heeft Poetin een extra probleem. Luka moet zoals altijd spitsroeden lopen en tot nog toe weet hij de Russische druk aardig te weerstaan. Zelfs de provocatie-bombardementen van laatst liet hij onbeantwoord.
@Beste_Landgenoten | 25-03-22 | 12:28: Ja, maar ik vraag me af, in hoeverre hij zélf nog de keuzevrijheid heeft, om wél of niet mee te gaan doen. Zou het intussen niet zo zijn, dat hij gewoon de orders van Poetin moet opvolgen, als het moment daar is?
@Theodorus.Goldbach | 25-03-22 | 12:33: Ik hoop hetzelfde, en de meesten hier met ons, schat ik zo in. Stel dat Loekashenko tóch zijn leger Oekraïne in moet sturen, omdat hij met zijn rug tegen de muur wordt gezet door Poetin, wat zou er dan kunnen gebeuren? Ik weet niet in hoeverre het om een dienstplichtleger gaat, maar zo ja, dan zou het ook nog kunnen dat de soldaten hetzij massaal deserteren, hetzij overlopen naar de Oekraíners. Dat zou helemaal fraai zijn.
@KeesBruin | 25-03-22 | 13:18:
Soldaten zijn ook mensen. Loekasjenko is tenslotte een dictator. Persoonlijk zou ik niet verbaasd zijn als het leger gaat muiten of zelfs een coup d'etat pleegt en de rechtmatige president in ballingschap inaugureert.
Lieve kindjes: wat heeft het voor zin enerzijds Oekraine vol te stouwen met wapens en anderzijds via de achterdeur Rusland met miljarden te financieren? Dat snap ik nog steeds niet.
We kunnen best stoppen met het invoeren van Russisch gas, maar hoe gaan we dan al die mooie bloemetjes lekker warm laten groeien in het Westland? Keuzes, keuzes, keuzes...
@* Il Principe * | 25-03-22 | 12:02: Met Gronings gas...
Bedankt GS voor de 30 dagen info!
Second.
Neuh. Ik denk dat ze een strategie hebben uitgedokterd die verder gaat dan dit conflict en die vooral gericht is op het post-Poetin tijdperk. We laten Oekraine niet vallen he, integendeel. We geven ze genoeg kluifjes waar Poetin vooralsnog ijn tandjes op aan het stukbijten is. Had ik graag meer gezien? Ja. Maar kennelijk hebben ze zitten plussen en minnen, hebben ze intel die wij niet hebben en verwachten ze binnen afzienbare tijd een paleisrevolutie daar. Of zijn "we" tijd aan het winnen om onze stellingen daar aan de oostgrenzen op orde te brengen en om te herbewapenen ( kost ook tijd, die spullen koop je meestal niet van de plank, was ook in de jaren 38-39 een heel groot probleem omdat NL toen veel te laat was, er teveel vraag was naar spul en wij achteraan konden sluiten ).
@Graaisnaaiert | 25-03-22 | 11:36: Rusland is enorm interessant voor vooral EU in een post-Putler tijdperk, de VS zal niet echt blij worden van een EU met een toekomstig Putler-vrij Rusland.
@Graaisnaaiert | 25-03-22 | 11:36: Mee eens. Er komt een tijd dat Poetin er niet meer zal zijn. Dan kan er - hopelijk - weer aan herstel van de verstandhouding met Rusland gewerkt worden.
@litebyte | 25-03-22 | 12:06:
Maar iedereen in Europa wel. En dat is wat telt voor ons Europeanen. Maar goed, voordat we over kunnen gaan fantaseren moet de Russische bevolking een verschrikkelijke en grondige schoonmaak doen. We praten dan ook over galgen, publieke executies van de hele Poetin kliek en alle handlangers het gehersenspoelde volk daar deprogrammeren etc. Ik geef het de vervanger van Poetin te doen. Allereerst moeten de Russen hun eigen Maidan revolutie teweeg brengen. Daar mogen we ze best flink mee helpen. Kan Poetin eens een keertje terecht claimen dat het allemaal de schuld is van de NAVO en EU. Maar dat is dan wel eigen schuld dikke bult.
@Theodorus.Goldbach | 25-03-22 | 12:39:
Dat schat je m.i. te licht in denk ik. De peilingen duiden erop dat het leeuwendeel vierkant achter het Kremlin staat. Lijkt mij een onmogelijke opgave.
Ondertussen: géén MIGs voor Oekraïne, geen tanks, geen luchtafweer, geen verdere sancties. De NAVO en de EU kloppen zichzelf op de borst omdat ze zo eensgezind zijn.
Allemaal lachend op de foto en.............. Handjeschudden..!!!
Gas en oliekraan nog steeds geopend.
Europa vernietigd Oekraïne.
Europa moet Oekraïne opbouwen.
De Euro verliest aan waarde.
De Dollarkoers stijgende.
Amerika blij.
Rusland blij.
China blij.
Verdeel en heers.
Putin heeft geduld, jammer voor die Oekraïense helden.
U zit een beetje te janken in st putinsburg
Er zijn santies en er komen nog meer sancties. Oekraïne krijgt veel ammo en raketten. Eigenlijk is er zo een no-fly zone ontstaan. Ze krijgen S300 luchtdoelraketten.
@Papualist | 25-03-22 | 11:26: gelul, De Euro staat goed is veel lager geweest en ook veel hoger. U ziet alles omgekeerd daar in st putinsburg
Dacht dat ze qua tanks er nu meer hadden dan toen ze begonnen, goed oogstseizoen gehad stonden er zat in het veld
@AntiZanicz | 25-03-22 | 11:31: Er komen niet meer sancties want afhankelijk van gas. Er gaan alleen "lichte" wapens naar Oekraïne. No-fly zone? Die is er écht niet. Je zou idd een soort no-fly kunnen creëren dmv het sturen van zwaar afweergeschut.
Ik besef ook wel dat de NAVO en de EU op een koort dansen. Maar toch vind ik dat er militair meer gedaan worden. Geef Oekraïne de tanks, MIGs en zwaar afweergeschut waar ze om vragen. Sluit de Rotterdamse haven voor Russische schepen.
@Opblaas_boot | 25-03-22 | 11:45:
Zucht. Er worden nog bijna dagelijks nieuwe sancties opgelegd. Poetin kan de stroom euro's afsluiten maar dan gaat Rusland alleen maar sneller failliet.
Verder gaat de NAVO niet aan ons stervelingen precies uitleggen wat ze allemaal doen maar het is duidelijk dat de oostgrens behoorlijk versterkt wordt wat natuurlijk verouderde Sovjet meuk beschikbaar maakt voor Oekraïne. Er zal behoorlijk wat meer gesmokkeld worden naar Oekraïne waaronder veel Surface to Air systemen van Stingers tot S300 en ik meen zelfs Boeks die zoals we hebben ondervonden dankzij de Russen op grote hoogte vliegtuigen uit de lucht kunnen knallen. Er zijn nogal wat landjes die die dingen in het vet hebben staan en wellicht voor een zacht prijsje willen leveren. Dit alles maakt gezien het feit dat de Russen niet in staat zijn om controle over het luchtruim te krijgen effectief een soort van no fly zone maken. Van wat ik begreep zijn Russische piloten doodbang om door een Stinger of S300 geraakt te worden. Hun strategie lijkt basis van verschillende filmpjes raketten en bommen te dumpen ergens richting de "vijand" (meestal de burgerbevolking dus) en rap naar huis.
S300 en BUK is wel ff andere koek. Die ‘smokkel’ je niet zomaar de grens over. Zoals ook de Russen met MH17 hebben gemerkt.
@Theodorus.Goldbach | 25-03-22 | 12:50: denk dat er van "smokkel" geen sprake is:)
@Theodorus.Goldbach | 25-03-22 | 12:50: Zucht?
www.ad.nl/buitenland/dit-gebeurde-er-...
Geen nieuwe sancties, dus. En zeker niet dagelijks.
@Opblaas_boot | 25-03-22 | 14:52:
Jawel hoor. Japan heeft weer 25 Russen toegevoegd en iets van 80 Russische bedrijven op de zwarte lijst gezet. Ook mogen er geen Japanse luxe goederen meer naar Rusland.
tass.com/world/1427153
@Theodorus.Goldbach | 25-03-22 | 15:22: oh oké. Ik richtte me op de EU.
Je hebt gelijk.
ze hebben meer tanks dan aan het begin van de oorlog, maar een zootje migs zou niet verkeerd zijn.
Uiteindelijk zullen tekorten aan voedsel, medicijnen, brandstoffen en zo alles ongeveer wat een land nodig heeft opraken, terwijl de Russen (het thuisland) hier nauwelijks last van hebben. De strategie van platgooien en vernietigen van zowat alle infrastructuur, landbouw, industrie, steden etc is een lompe, brute wijze maar kan een land op de knieën brengen.
De russische troepen hebben bij overgave soms vijf dagen niet gegeten. Dat het in moskou nog gaat wil niet zeggen dat het aan het front wel lukt.
@AntiZanicz | 25-03-22 | 11:29:
Rusland gaat het ook in Moskou moeilijk krijgen. Rusland heeft namelijk niet echt een maakindustrie. Als je kijkt naar wat Rusland produceert dan is het eigenlijk allemaal van "als het niet op de grond groeit of uit de grond komt dan kunnen we niet zoveel".
Veel van de dingen die ze wel zelf maken zijn meestal kwalitatief uitermate teleurstellend of werken helemaal niet en zelfs zijn niet te vreten. Laat ik het zo zeggen de Russische Gouda kaas is geen aanrader, Russische telefoons zijn troep etc.
@Theodorus.Goldbach | 25-03-22 | 12:54:
lada... lopen, anders duwen Adrjez..
Het lijkt er op dat Oekraine bezig is met een omsingeling in het westen van Kiev. Die kilometerslange file is zo meteen gewoon historie. Hopelijk zijn de militaire leiders in het gebied niet helemaal achterlijk en geven ze op zodra ze ingesloten zitten. Het alternatief is dat ze worden verpulverd.
Hoe dan ook als dat front in elkaar zakt dan komen veel troepen vrij voor andere fronten en ik het zomaar het idee dat dat er veel elite tussen zit.
Zou vanuit Russisch oogpunt de beste strategie zijn: Doorstoten naar het zuiden, om Kiev heen en aansluiten bij Mikolayev. Dan is alles ten oosten van de Dnjepr afgesloten van hulp uit het westen. En kan de lange belegering beginnen. Alleen: Hoeveel tijd heeft Poetin, om dit maanden vol te houden? Het hangt mede af van de standvastigheid van de westerse eenheid en dat we niet nu stiekem ons gas in roebels gaan afrekenen omdat het kan.
@Beste_Landgenoten | 25-03-22 | 11:01: Reken maar op Rutte, zie zijn opmerkingen hierover. Wij gaan gewoon door met Russisch gas en olie.
Kilometers lange file? Bedoel je die bekende file, deze is al een week of 2 weg.
@Beste_Landgenoten | 25-03-22 | 11:01:
Dat is wat ze hebben geprobeerd echter zonder succes. Aanvoerlijnen zijn nu al te groot, zeker wanneer ze nog meer naar het zuiden zouden trekken. Gaat ze nooit lukken. Wellicht ook een beetje dank aan de spoorwegen van Belarus waar naar verluid sabotage zijn gepleegd. Verder blijkt uit onderschepte telefoongesprekken dat de helft van het Russisch personeel lijd aan frostbite.
@NLgaatnaardeklote | 25-03-22 | 11:16:
Die hebben zich nu ingegraven ten westen / noordwesten van Kiev.
@Beste_Landgenoten | 25-03-22 | 11:01:
Vraag is meer of het überhaupt lukt. Als jij als zolderkamer lui stoel generaal kan bedenken dan hoop ik toch echt dat een gepokt en gemazzelde Oekraïense generaal hier al maatregelen voor heeft getroffen om dit vreselijk te verstoren dan wel onmogelijk te maken.
@NLgaatnaardeklote | 25-03-22 | 11:16:
Uitgeschakeld.
@Jan Lange3373 | 25-03-22 | 11:09:
*uitfaseren. Doelstelling voor Duitsland is eind dit jaar van het Russische gas af te zijn. Wij hoeven maar 20% van ons verbruik elders vandaan te toveren. Dat moet op relatief korte termijn haalbaar zijn.
Andere landen zijn in principe per direct af van het Russische gas. O.a. Bulgarije meen ik.
Vanuit ons gezien lijkt deze oorlog "Poetins oorlog" maar denken wij dat de gewone Russen dit niet willen. Dat zij puur door alleen de propaganda willoze slachtoffers zijn in dit conflict. Slachtoffers van Poetin ook. Mij lijkt dat onhoudbaar. Er blijkt, ook uit meer onafhankelijke polls dat de Russen deze oorlog massaal steunen, op hooguit die hoger opgeleide en reeds westers georiënteerde stads Russen na. Het verhaal is zo oud als Rusland. "Wij willen vrede maar worden bedreigd, dus moeten wij wel oorlog voeren".
De Russische slachtoffer cultuur is echter tot in de finesses doorgedrongen in alle haarvaten van de Russische samenleving. Nooit zijn zij ergens oorzaak van, altijd de gebeten hond. Het is een kutcultuur en dit eeuwige gejammer van de Russen, die zich echt nog nooit hebben druk gemaakt over het door hen veroorzaakte leed in hun buurlanden, is direct mede oorzaak van deze oorlog. Een aardige analyse: krytyka.com/en/articles/the-putins
"Putin’s "criminal gang" is extremely popular among ordinary Russian citizens, because the ideology that he uses is attractive not just for his base supporters. "
Twee zielen, één gedachte, zie mijn tegel van 10:50 hieronder. En inderdaad, dat oeverloze gejammer van die Russen, dat zij altijd de gebeten hond zijn, en dat iedereen tégen hen is, dat is bloedirritant. Altijd is het de schuld van de anderen, en stekeblind voor alle shit die Rusland in de loop de tijden in andere landen en tegenover andere volkeren heeft aangericht.
Het zou heel goed zijn, als iemand ze eens een goede spiegel voorhield, maar dat gaat niet gebeuren.
Overigens, inzake de populariteit van Poetin onder de Russische bevolking op dit moment: laten we ook niet vergeten hoe populair Hitler was, inclusief alle oorlog die hij had veroorzaakt. Pas toen Duitsland helemaal in puin lag, werd dat wel wat minder.
En Stalin, godbetert, een massamoordenaar en vreselijke tiran, was in Rusland ook reuze populair. Dankzij propaganda, leugens en censuur. Precies zoals het nu met Poetin gaat.
@KeesBruin | 25-03-22 | 11:16:
We kunnen gerust vergeten dat Poetin van binnenuit wordt verwijderd, hij heeft daarvoor veel te veel steun en bovendien een 100% monopolie op het verhaal. De leugens zijn zo enorm dat je denkt: Hoe kunnen ze het geloven? Maar de kracht van de herhaling en het gebrek aan tegengeluid maakt uiteindelijk iedereen een gelover.
Het is waar mensen goed in zijn: Een lulverhaal geloven omdat het zo vaak herhaald wordt, zonder tegengeluid. Zie religie. Totale flauwekul en toch geloven hele volksstammen in die sprookjes. Ik heb geen illusies over het Russische volk wat dat betreft.
@Beste_Landgenoten | 25-03-22 | 12:27:
Poetin krijgt steun van het lokale domvolk daar. Die zijn zo geconditioneerd dat ze elke leider heilig verklaren. Maar dat zijn de Russen die wij nooit te zien krijgen. Oude mannetjes en vooral vrouwtjes, fabrieksarbeiders en landbouwers, Gopniks en ander geneuzel. De vooral jongere intelligentsia moet je het van hebben. Die hebben knokploegen nodig. En met een goed verhaal en een zak geld is dat niet zo heel moeilijk om te ritselen in Rusland. In elk dorpje en stadje kan je duizenden Russische ex-militairen vinden die niets anders hebben dan één dak, wodka, aardappelen, brood en smeerkaas. Die gaan wel knokken voor een goed verhaal en een zak met geld. Moeten ze wel eerst naar de afkickkliniek (of juist niet).
"De Russische slachtoffer cultuur is echter tot in de finesses doorgedrongen in alle haarvaten van de Russische samenleving."
Een Rus, ik dacht Kasparov, zei dat de Russen het makkelijkste volk zijn om te manipuleren. Nu is Poetin een halfgod voor sommigen, een Tsaar, de held van Rusland, een echte vent waar andere mannen aan zich moeten meten.
In werkelijkheid kan je hun mening 180 graden draaien zodra je ze 24/7 bestookt met propagandisten die ze vertellen dat het leugens waren, dat ze slachtoffers zijn van een duivelse man met demonische helpertjes, dat het dappere, trotse Russische volk dit onrecht gaat rechtzetten en direct het door Poetin kwaad gaan herstellen zoals Russen dat altijd doen etc.
@Beste_Landgenoten | 25-03-22 | 12:27: Ik ook niet. En los daarvan, mensen geloven ook bij voorkeur wat ze graag wíllen geloven, tegen beter weten in.
Dat zag je vroeger ook altijd zo prachtig met de CPN'ers tijdens de Koude Oorlog: ze hadden de juiste info tot zich kunnen nemen in de vrije, Westerse pers, maar ze gaven er de voorkeur aan om domweg te geloven wat er in De Waarheid stond. En dat kwam uiteraard linea recta uit Moskou.
Volgens Wikipedia is Zhirinovsky dood. Kunnen de Russen die Z ook van de tanks halen. Heeft helemaal geen Zin meer om voor een dooie reclame te maken.
Ja iets met Covid en Multiple Organ Failure en coma. Die Z laten staan s.v.p. Z van Zombie...
Z for Zelensky
Las elders dat de overgrote meerderheid van de Russische bevolking ook nu nog steeds gelooft dat het om een "speciale militaire operatie" gaat, ter bevrijding van het Oekraïnsche broedervolk van haar eigen Nazistische regering!
Ook schijnt het zo te zijn, dat een deel van de Russen gewoon niet in het alternatieve nieuws wenst te geloven, en blindelings de staatsmedia vertrouwt. Want dan is het 'wij zijn goed, en zij zijn slecht', en dat voelt prettig aan.
Dat zo zijnde, zie ik die door velen verhoopte opstand van de Russische bevolking tegen Poetin nog helemaal niet van de grond komen. Daarvoor is nog heel wat 'Verelendung' nodig.
Ja Russen, net mensen. Ik ga er vanuit dat als Nederlanders onder dezelfde situatie leven (wat we gelukkig -zou het?- niet doen), dezelfde flauwekul route ingaan van 'wij zijn de goeien en als niet zo dan, 'oh god, wij zijn slachtoffer', habesnichtgewusstjes orakelarij.
@nobodiesunmighty | 25-03-22 | 11:03: Zeker, geloven dat 'wij' goed zijn, en 'de anderen' slecht, zit bij veel mensen ingebakken.
Niettemin, er lijkt in Rusland toch meer aan de hand te zijn, in de zin van een soort slachtoffercomplex. Alles is altijd de schuld van het buitenland, Rusland is altijd de pineut. Zie ook de tegel van BL, van 10;52 u, hierboven.
@Beste_Landgenoten | 25-03-22 | 09:28
".... Hoe harder we roepen "de NAVO gaat niet ingrijpen!" Hoe meer de Russen weten..."
Dat heeft de NATO al meer dan een maand voor de invasie aangegeven, dat is niets nieuws voor Putler. Omdat hij verwachte dat de oorlog binnen 3-5 dagen zou eindigen/door gedwongen onderhandelingen in een eindfase zou komen ging hij er hoogstwaarschijnlijk ook niet van uit dat de NATO leveranties nu een groot probleem voor hem vormen. Die leveringen worden nu opgevoerd met steeds meer offensievere capabele wapens om het de russen moeilijker te maken
Het probleem voor Ukraine is dat Putler niet (alleen) gaat verliezen. hij zal hoe dan ook bepaalde doelen willen bereiken dat als een winst in rusland kan worden verkocht. Of dat nu de (gehele) Ukrainse kust is of na gebruik van biologische/chemische danwel nucleaire wapens Ukraine in een soort van overgave dwingen.
"... De grote vraag is of Poetin nog zo rationeel kan denken dat hij inziet dat meer grondgebied er voorlopig niet in zit..."
Putler opent mogelijk binnenkort nog een front (noord-westen vanuit W-rusland), en mogelijk 2 als hij na dat landingsvaartuig debacle nog vanuit zee naar Odesa wil gaan. Dus dat meer grondgebied is een kwestie van tijd, al dan niet met behulp van ABC wapens als het echt moet.
"... Maar iets zegt me dat Poetin geestelijk gestoord is geraakt of minstens in een informatie-vacuüm zit..."
Als je wat boeken die over hem zijn geschreven leest - dan vooral van diegene die ook daadwerkelijk met hem hebben gewerkt - dan weet je dat hij een enorme narcistische, onbetrouwbare, leugenachtige, impulsieve, onvoorspelbare megalomane rancuneuse idioot is. En het laatste wat hij wel is - is een strateeg. Al sinds de Tweede Tsjetsjeense Oorlog is dat bekend.
Hopelijk komt zijn stees kleiner wordende inner circle er snel achter dat overleven betekent het ontdoen van Putler. Dat is de enige manier om de oorlog snel te eindigen.
Putler kan toch gewoon z'n eigen winst verzinnen en verkopen aan zijn volk. De hele aanleiding van de oorlog is ook verzonnen en dat geloofd z'n volk ook gewoon.
Poetin kan maar 1 ding echt goed en dat is liegen en de waarheid verdraaien.
Ik heb nog nergens gelezen dat leden van zijn inner circle uit de cirkel zijn gestapt. Wellicht komt dat ook niet in het nieuws maar ik vrees toch echt dat die inner circle tot aan de dood Putin trouw blijft. Het zijn allemaal Hijos de Putins!
Dat Poetin zelfs nog een nieuw front in het noordwesten zou gaan openen, lijkt me heel onwaarschijnlijk. Het Russische leger kan het nu allang niet meer bolwerken, en probeert zoveel mogelijk steun van buitenlandse huurlingen te krijgen, dus een nieuw front kunnen ze helemaal niet aan.
Hee waarom kaap je opmerkingen van anderen? Reageer daar waar het gebruikelijk is .
Overigens goed dat Zjirinovski dood is. Kan die idioot niet meer aan de knop zitten mocht Poetin ooit eens overlijden. Aardig gekozen moment om plotseling te overlijden trouwens.
waar staat dat hij overleden is?
@Boeddha18 | 25-03-22 | 10:28: nog niet, ze proberen hem nog in leven te houden.
De NAVO moet een eind aan de lijdensweg maken, door Zelensky te steunen en de Rus de Oekraïne uit te trappen, de Krim zuiveren van Russische militaire aanwezigheid, net als de Donbass en dan onderhandelingen starten en Kalingrad vrij maken van Russische militairen en teruggeven aan Polen.
Call Poetins bluf. Die gaat geen kernwapens inzetten. Die is all in. Dit is de kans om de westerse en Europese waarden te verspreiden: het recht op zelfbeschikking (soevereiniteit), vrijheid en een duidelijk signaal tegen despotisme. De EU is toch een ‘waardengemeenschap’? Talk is cheap, put your money where your mouth is.
Voorwaarts!
Heb er ook wel eens zin in. Maar Peskov heeft al laten weten dan kernwapens van stal te halen. Och, misschien inderdaad bluf. Echter het probleem is dit: Als Rusland die oorlog verliest, zijn Poetin, Peskov, Lavrov en al die andere top-Russen sowieso de Jaques, worden ze op het Rode Plein opgehangen door hun eigen volk.
Verlies betekent dus de dood voor deze heren en in dat perspectief maakt een all out kernoorlog hen wellicht niet meer uit. Betje zoals Hitler in zijn laatste dagen, die vond dat het Duitse volk een overwinning onwaardig was gebleken en dus maar ten onder moest gaan. Die lekkere vent.
Frische Fröhliche Krieg! Tuurlijk joh, we gokken erop! We zetten dat ambtenarenleger van ons in dat na twee dagen al gaat staken omdat geen rekening wordt gehouden met de rusttijden en met de risico's op de werkplek. Bonden boos, loononderhandelingen, gevarengeld, vakantiedagen. Oorlog van 9 tot 5. Overwerk dubbel betaald. Ja, daarmee gaan we het redden. En dan een bom op onze pet.
@jan cioran | 25-03-22 | 10:27: als de Amerikanen echt serieus los gaan dan is het snel klaar met de Rusjes in Oekraïne. Als de Oekraïners al zoveel tegenstand kunnen bieden en het Russische leger al vastloopt, laat staan als de Yanks los gaan (nog steeds het sterkte leger ter wereld).
@Beste_Landgenoten | 25-03-22 | 10:19: Ik denk dat de door jouw genoemde gasten ergens asiel krijgen in een Russisch gezind land. Enne het heet gewoon "de Sjaak zijn".
@Boeddha18 | 25-03-22 | 10:32: Ja met het ingrijpen van de USA hebben we echt prima ervaringen.
@jan cioran | 25-03-22 | 10:38:
Je moet een aantal dingen los van elkaar zien. De Amerikanen zijn meester in het uitschakelen van een conventioneel leger. Echter hebben ze moeite met een land onder controle krijgen en om een fatsoenlijke staat te installeren.
Dat is helemaal niet aan de orde hier. Ze hoeven slechts wat metaal te smelten, Oekraine doet de rest. In een paar dagen is het beslist als we de NAVO luchtmacht loslaten.
Enige gevaar is de nucleaire dreiging.
@NLgaatnaardeklote | 25-03-22 | 10:36:
De Jaques klinkt chiquer dan de Sjaak. En aangezien ik nu van viroloog ben omgeschoold tot leunstoelgeneraal past dit me beter.
@Beste_Landgenoten | 25-03-22 | 10:58: Ok, dan proficiat met je degradatie.
@jan cioran | 25-03-22 | 10:38: ja hoor wij wel, 40-45 maar dat was je vast alweer vergeten.
@flame_me | 25-03-22 | 10:57: "Enige gevaar is de nucleaire dreiging." Ja, dat is slechts een detail. Kleinigheidje. Daarbij: een fatsoenlijke staat installeren is wel aan de orde hier. Een machtsvacuum is een risico na iedere strijd. Daar gaat het eigenlijk vrijwel altijd mis, Oekraine zit vol met rare nationalisten. Maar ja, waarschijnlijk hebben ze dan al een nuke te pakken. En wij ook.
@drs. P | 25-03-22 | 11:05: Ja, met hulp van de Russen is het ze toen wel gelukt ja. Verder hebben ze er geen gewoonte van gemaakt.
@jan cioran | 25-03-22 | 11:07:
Oekraine heeft een democratisch gekozen president die zeker nu veel steun heeft. Dat land valt niet zomaar uit elkaar na een militaire overwinning. Bovendien het probleem wat je probeert te schetsen zou dan ook ontstaan na een overwinning zonder NAVO ondersteuning. Dus feitelijk verander je die situatie niet. Behalve dat je veel jonge mannen met goede wil de dood ingejaagd hebt wat de heropbouw van het land bemoeilijkt. Voor Oekraine is ingrijpen het allerbeste. Nukes is het enige wat ons weerhoud.
Helemaal mee eens. Dit is het moment voor het westen om zich van die trol in het Kremlin te ontdoen en dus de Europese veiligheid te verzekeren en eigenlijk dat van elk Russisch buurland. Poetin is zwakker dan ooit. En voor alle angsthazen. Dat risico dat Poetin met nukes gaat dreigen of zelfs gebruiken is er nu al en was er al heel lang. Of je doet er wat tegen of je laat het gebeuren. Dat zijn de keuzes. Wel fijn om te weten dat als het westen dacht zoals jullie nu denken dat we allemaal Duits of erger Russisch hadden gesproken.
P47Thunderbolt | 25-03-22 | 09:23
Dit dus. Deze wanstaltige arrogantie en blindelings de Kremlinlijn van propaganda volgen. Luister oh jij onwetende. Er is geen deel van Oekraïne wat bij Rusland wil horen. Dat is Kremlin propaganda. Al in 1991 koos zelfs de etnisch Russische meerderheid op de Krim met een overtuigende meerderheid voor onafhankelijkheid. In 2004 met de oranje revolutie gaf Oekraïense bevolking aan toenadering te willen met het westen. Mocht niet van Poetin. In 2014 naaide Janoekovitsj de meerderheid van het Oekraïense volk door het associatieverdrag met de EU te verscheuren terwijl hij daar wel campagne op gevoerd had. Dat pikte ze niet. Toen de Russen de Krim inpikte was het voor (bijna) elke Oekraïner, ongeacht taal of etniciteit, duidelijk. Poetin wil onze vrijheden afpakken, zaait dood en verderf in onze landen, wil ons vernietigen. Naar schatting zijn er van de 44 miljoen Oekraïners zo'n 9% wetend of onwetend collaborateur. Ter vergelijking. Wij hadden destijds een stukje meer Hitlerfans ons landje dan er Poetinfans in Oekraïne zijn.
Dus. Stop met onzin praten. Er zijn geen pro-Poetin oblasts meer. Dat heeft Poetin hoogstpersoonlijk voor elkaar gekregen. Oekraïne is eendrachtiger dan ooit.
Maar Russen doen dat ook, Cuba zit in een economische crisis door Amerikaanse sancties op Rusland.
Er zijn geen "good guys" in het Spel der Tronen, iedereen gedraagt zich als een gierige imperialist die gaarne proxy oorlogen en handelsoorlogen uitvecht. En iedereen vecht, over de ruggetjes van hun proletariaat, om het plekje bovenop de apenrots. Momenteel gaat het om de petrodollar en lebensraum voor Rusland in Oekraine. De winnaar? Geen idee, ik denk zelfs dat we een wereld krijgen met gescheiden economieën, iets wat gek genoeg de globalisten (de ideologie die momenteel in alle landen overheerst) juist niet willen.
Heb erover nagedacht.
Stel Amerika is een dictatuur geworden onder Trump. Iedereen met kritiek kan de gevangenis in en op elke straathoek een standbeeld van The Don. Op ieder nachtkastje zijn ingelijste foto. Meermalen heeft Trump de Mexicanen crimineel tuig genoemd, en een bedreiging voor Amerika, want ze hebben daar teveel vrijheid, eten de hele dag maar taco's en tortilla's en zijn Trump niet dankbaar genoeg, toen hij probeerde het nationale Mexicaanse voedsel te vervangen door hamburgers.
Mexico ziet dit niet zitten en vraagt andere landen om economische steun, samenwerking en zelfs enige militaire hulp, in de vorm van training en defensieve wapens.
Dus Trump valt Mexico aan.
Mijn idee is dat de wereld exact even afwijzend zal reageren op deze inval en Trump totaal isoleert, de creditcard van Ivanka en en Don Jr blokkeert en alle vestigingen van McDonalds sluit.
Als de VS Mexico binnenvalt en alles kapot gaat schieten zou ik geen enkel probleem hebben met hulp vsn de russen aan mexicanen. Ook europa niet.
Ik vrees dat je jezelf beter kan inlezen alvorens je een stukje gaat tikken. Er klopt namelijk niets van is gewoon Russische propaganda wat je hier herkauwt. Oekraïne wilde nooit bij de NAVO tot 2014. En die beslissen. Hadden ze dat maar gedaan. Frankrijk (en Duitsland) wilden nooit een EU leger. Tot nu. Alles wat nu gebeurt komt voor 100% uit het Kremlin. Niet andersom.
Leuk dat je een mening hebt. Maar hou je alsjeblieft wel bij de feiten.
@Theodorus.Goldbach | 25-03-22 | 10:17
EU leger?
eenvandaag.avrotros.nl/item/de-europe...
er is geen touw aan vast te knopen
@NLgaatnaardeklote | 25-03-22 | 10:30:
"De Europese Unie besloot deze week dat ze intensiever militair gaat samenwerken, maar van een Europees leger is nog geen sprake."
Vooral de Fransen lagen weer eens dwars. Dit is inmiddels passé. Ook de Fransen hebben oren naar een EU leger. Scheelt een bult geld én maakt ons als geïntegreerde strijdkracht sterker én we hoeven dan niet meer met lieve oogjes naar de Amerikanen te kijken maar kunnen zelf beslissen hoe en wat. Dat zal van de EU wel meer een havik maken dan de duif die we nu zijn maar tevens een geduchte tegenstander voor schurkenstaten overal ter wereld. Als je vrede wil moet je een sterk leger hebben om die te garanderen.
"Beelden van meer aanvoer van de Russen maar het is wel een regelrecht kneuzenkonvooi zeg" sjemig wtf, met een stinger schiet je van voor naar achter de hele kolonne weg. Wat is dat voor waai bomen spul? Serieus?
stinger? die is voor vliegtuigen. Het is buitengewoon kostbaar om zulk klein grut per stuk met raketten uit te schakelen.
Stingers, zijn Ground-to-Air wapens. Bedoelt om heli's en straaljagers een vroegtijdig eind te bezorgen.
Javelins, NLAW's en ander anti-tank spul - Ground-to-Ground.
@AntiZanicz | 25-03-22 | 11:23:
Daarom hebben de Oekraïense strijdkrachten de colonne (s) niet vernietigd maar "uitgeschakeld" ze kunnen geen kant op en liggen panklaar om wel vernietigd te worden.
Er wordt van alles geroepen, de analyses vliegen iedere dag om je oren maar het feit is dat Oekraïne langzaam maar zeker in een rokende vlakte veranderd en dat er miljoenen burgers op drift zijn geraakt.
De NAVO heeft duidelijk gemaakt dat ze niet gaan ingrijpen, Rusland heeft dus alle tijd van de wereld gekregen.
Want ondertussen wordt de olie, gas en steenkool gewoon geleverd aan Europa en Amerika en afgerekend. Binnenkort in roebel en bitcoin, ook dat nog.
www.valuta.nl/russische_roebel
Wordt inderdaad de lakmoesproef: Gaan westerse landen met de ene hand nemen wat ze met de andere geven? Dus afrekenen in roebels en Poetin van oorlogsgoud te voorzien? Dan hebben de sancties alleen symbolische waarde.
Ik hoop dat de rubberen ruggengraat deze keer harder blijkt te zijn.
@Beste_Landgenoten | 25-03-22 | 10:07: gelukkig is de roebel erg goedkoop. U gaat in de kou zitten?
@AntiZanicz | 25-03-22 | 11:21:
Ja ik trek wel een extra trui aan, om Poetin te zieken heb ik dat er graag voor over, een heel klein offer weliswaar, maar toch.
@AntiZanicz | 25-03-22 | 11:21:
Het wordt zomer. Voor de industrie is het wel wat minder. We hebben overigens ook nog wat in strategische opslag liggen denk dat het tweeledig wordt de komende maanden 1.) De strategische voorraden tot de nok toe aanvullen. 2.) Niet essentiële bedrijven (grootverbruikers) op last van de overheid (tijdelijk) sluiten. Personeel uitbetalen uit de oorlogsjaar en komt goed.
@Theodorus.Goldbach | 25-03-22 | 13:32:
*Oorlogskas
Onze Harry, de aandachtshoer die dacht wel even in Oekraïne vrede te gaan stichten door pang pang te roepen blijkt gewoon op de vlucht te zijn voor justitie!!! Haha. Daarom liet ie zijn vrouw en dochter achter... Oh the humor.
Van Kooten en de Bie, kom er maar in!
Wat een gezeik, wat een geklooi, snap putin niet, ik zou inmiddels wel zo ver zijn om boven Kiev een waterstofbommetje los te laten. Gewoon doen wat de US ooit ook deed daaro in Japan. Toen was het snel klaar.
Ik ben blij dat u het niet voor het zeggen heeft.
Probleem is er zijn nu wat meer landen die zo'n groot knalerwt hebben
@jeweettochniet | 25-03-22 | 09:45: NATO gooit er toch geen terug. Ze zeggen alleen foei! Dus wat let Putin?
Er zijn inmiddels landen die hetzelfde met Moskou kunnen doen.
Japan is gecapituleerd vanwege de start van het tweede front door de Russen. De atoombom maakte niet veel indruk. Iedere nacht werden burgerdoelen aangevallen met 50.000 doden tot gevolg. Dat het een keer 100.000 was kon ook gebeuren. Vreemd genoeg is er niemand vervolgd voor oorlogsmisdaden. Ook in Europa niet terwijl er ook tienduizenden burgers per nacht sneuvelden.
Misschien hadden ze beter "Hey Russki's, hier liggen onze meest geavanceerde wapens" kunnen stoepkrijten buiten dat theater.
Ik snap de update niet van dat theater, was het nou wel of niet hoax?
De regel sinds een jaar of twee is dat als iets niet in je straatje past het desinformatie is. Of het een hoax is hangt dus vooral van jezelf af
Hoe harder we roepen "de NAVO gaat niet ingrijpen!" Hoe meer de Russen weten: "We hebben groen licht in Oekraine." De komende twee weken worden cruciaal voor Oekraine. Als Rusland tot staan gebracht kan worden, moet Poetin naar de onderhandelingstafel komen en zijn daarna volk gaan vertellen dat de operatie "een succes" is geweest. Dat laatste gaat hem lukken, hij beheerst de publieke communicatie voor 100%, dus daar breien ze wel een mooi verhaal aan.
De grote vraag is of Poetin nog zo rationeel kan denken dat hij inziet dat meer grondgebied er voorlopig niet in zit en hij het moet doen met de landcorridor naar de Krim. Dat is op zich al een flinke winst. Maar iets zegt me dat Poetin geestelijk gestoord is geraakt of minstens in een informatie-vacuüm zit met alleen maar eenzijdige berichten van zijn adviseurs, die zo mogelijk nog harder oorlog willen met de NAVO dan Poetin zelf. De extreme haat jegens het westen die daar in de Kremlin top heerst is zorgwekkend. Het lijkt alsof ze daar lijden aan een massa-psychose, waarbij het westen alle schuld krijgt en tegengeluiden worden opgevat als verraad aan de goede zaak.
Natuurlijk grijpt de NAVO niet in. Jij snapt dus duidelijk het handvest van de NAVO en het doel ervan niet.
@Mokum Kosher | 25-03-22 | 09:39: Ingrijpen zou inderdaad eerder aan de Verenigde Naties zijn dan aan NAVO.
@Mokum Kosher | 25-03-22 | 09:39: Dat zegt hij toch ook niet.
De NAVO zegt tussen neus en lippen dat ze een rode lijn hebben getrokken. Ik mag toch wel hopen dat de Russen dat wel begrepen hebben. Daarbij is de onderhandelingstafel geen optie. Alleen een vernederend verlies van Poetin (en Maffia helpertjes) kan de veiligheid in Europa garanderen de komende decennia. Poetin gaat niet stoppen. Je bent naïef Beste Landgenoten. Poetin stopt niet met het kutten in Oekraïne en het gehele westen. Hij moet gestopt worden. Alleen de Russen kunnen dat doen maar een vernederende nederlaag helpt zeker en daarnaast moeten we de Russen een koekje van eigen deeg geven en een grootscheepse propaganda oorlog beginnen om de Russen eindelijk te laten inzien dat ze bestolen zijn. Voorgelogen zijn. En vooral dat ze in een liberale democratie een veel beter leven kunnen hebben. Van oude vrouwtjes tot Gopniks je zou toch echt zeggen dat de Russen ergens toch liever een beter dieet willen dan wodka, aardappelen en brood met smeerkaas.
@Mokum Kosher | 25-03-22 | 09:39:
NAVO greep ook in in voormalig Joegoslavië toen de Serviërs vrolijk verder gingen met de tweede genocide. De vraag is is Poetin een bluffer of is hij gek genoeg om Rusland en ons te vernietigen. Daar zullen heel wat mensen momenteel hun hoofd over breken.
@Theodorus.Goldbach | 25-03-22 | 09:53:
Brood met zout bedoel je.
@Theodorus.Goldbach | 25-03-22 | 09:53: Las een interessante column in de volkskrant van een Litouwse schrijfster. Ze stelde dat de Russische mentaliteit historisch gezien niet ontvankelijk is voor liberale democratie. Ze hebben een sterke leider nodig. Ik denk dat we continu onderschatten hoe anders de niet Westerse culturen in elkaar zitten en dat we er niet vanuit moeten gaan dat ze dezelfde vrijheid nastreven die wij hebben.
www.volkskrant.nl/columns-opinie/opin...
@henkiedeboer | 25-03-22 | 10:25: klopt!
In een oorlog sneuvelt de waarheid als eerste. Dus is het misschien zo dat de NAVO alsmaar harder roept dat "we" niet ingrijpen in Oekraine, maar dat er ondertussen in het geheim er al heel veel special forces uit usa, vk, frankrijk, etc. rond lopen in Oekraïense uniformen met heeeel veel westerse moderne wapens?
@henkiedeboer | 25-03-22 | 10:25: Hier ben ik het mee eens. Je kan de discussie over wat er in Putin zijn hoofd rondgaat niet voeren zo lang je de westerse bril op blijft houden. Waarom denk je anders dat een democratie installeren in Arabische landen niet of nauwelijks als iets positiefs wordt beschouwd en ook eigenlijk altijd weer terugkeert naar een autoritaire leider of groep. Het heeft gewoon geen zin om te blijven predikken the west is the best. Europa is het mooiste continent wat er is maar laten we alsjeblieft begrijpen dat ook wij als continent er behoorlijk lang over hebben gedaan om te bereiken wat we nu als het vrije westen beschouwen.
Die haat van Poetin en consorten, jegen het Westen, is inderdaad een probleem, ook gewoon strategisch gezien. Mij brengt het telkens de uitspraak van Michael Corleone in The Godfather 3 in gedachten: "Never hate your enemies, it affects your judgement." En zo is het maar net, je kunt niet helder meer denken, als je je emoties de overhand laat krijgen.
@Theodorus.Goldbach | 25-03-22 | 09:55: Ja, maar ten tijde van de burgeroorlog in Joegoslavië lagen de kaarten internationaal gezien wel even héél anders dan nu. Rusland was zeer zwak, en niet bij machte om tegen te werken. Nu zit er een pseudo-tsaar met reactionaire denkbeelden op de troon, die allerlei rare dingen doet en nog kan gaan doen.
We gaan "nog" niet ingrijpen, Landgenoot. Nuanceverschil. En Biden heeft hele duidelijke waarschuwingen afgegeven wbt wmd's. Stel, Poetin krijgt de kolder in de kop en - als hij dat nog zou kunnen - bombardeert Kyiv tot een Mariupolletje 2.0. Dat laat Nato echt niet gebeuren, dat is een misdaad tegen de mensheid en dan grijpen we wel in. Hoe? Ik denk vooral in Oekraine zelf, zijn troepen, stellingen en materieel. En het zou maar zo kunnen zijn dat dat buiten de Navo om door een aparte coalitie gaat gebeuren, misschien zelfs met een of ander halfbakken mandaatje-van-niets van de VN.
@henkiedeboer | 25-03-22 | 10:25:
Zal best. Zelensky is ook een hele sterke leider maar dan wel een liberale westers georiënteerde leider. Qua mentaliteit verschillen Russen op dat vlak niet. Bij de Russen moet je echter wel dat misplaatste superioriteitsgevoel oplossen. Dat wordt een grotere dobber.
@Graaisnaaiert | 25-03-22 | 11:30:
VN is waardeloos want Rusland heeft vetorecht. Dus we moeten het als Europeanen of als het westen zelf oplossen.
Gelukkig, en ik mag aannemen dat onze generaals en inlichtingendiensten dit ook al bedacht hebben kunnen we met een goed verhaal, wapens en bakken met geld Rusland middels seperatisten behoorlijk op stelten zetten. Niet alleen in Rusland maar ook bij de andere voormalige Sovjet republieken stikt het van mensen/strijders die niet happy zijn en maar al te graag stukjes Rusland terug willen.
Wat een Russische lulkoek weer. Die Strelkov wordt hier gezocht wegens de dood van 298 landgenoten. Gaat heen, en vermenigvuldig jezelf vooral niet, Quisling.
@Stokman | 25-03-22 | 09:22: Pravda betekent waarheid. Dus is het waar.
Totaal gelul, om de aandacht af te leiden van de oorlog die zij zelf voeren. Het is zooo doorzichtig allemaal, maar blijkbaar zijn er domoren aan deze kant die er gevoelig voor zijn. Natuurlijk gaat de NAVO geen tweede front openen, dat voorwendsel zou de NAVO nooit willen geven aan Rusland.
@Duwbak_Linda | 25-03-22 | 09:28: Als je elke morgen aan je eigen linksdraaiende zure scheten ruikt, is Pravda je lijfblad :)
Dat was het in mijn jeugd tenminste. En toen las ik het ook al niet.
Misschien niet salonfähig maar bij verwoeste gepantserde voertuigen zou je toch ook half verkoolde lichamen verwachten(?) Waren de inzittenden al weggerend of hebben ze de boel even netjes opgeruimd voor de foto/video? Ik vind raar.
Op telegram wordt u op uw wenken bediend. Verwoeste tanks inclusief verkoolde lijken.
Genoeg ellende te vinden, als je het heel graag wil. Maar inderdaad zijn heel veel Russen gevlucht, het aantal verlaten voertuigen is bijna even groot als het aantal vernietigde.
Soms worden brandende tanks zo heet dat er niks herkenbaars overblijft. Behalve een karkas van een voertuig, die vergaan wat langzamer als menselijke kadavers.
Smakelijk eten!
Een strategie is om als je moet vluchten je voertuig onklaar te maken zodat de vijand het niet kan gebruiken. Dus die lichamen zijn niet vereist.
@Boterhoofd | 25-03-22 | 09:52:
Of veel meer logisch de media houdt er rekening mee dat niet iedereen bestand is tegen verkoolde en/of kapot geschoten lijken. En zoals al opgemerkt als je een dood en verderf fetish hebt zoals Joffri kennelijk heeft dan is er genoeg te vinden waar je als normaal mens dagenlang je eetlust kwijtraakt.
Ook grappig:
pbs.twimg.com/media/FOoQWH2XMAIjHDu?f...
Men zou kunnen proberen de vrachtwagen te redden, als er niet geschoten wordt. Dan heb je toch weer een truck erbij.
Ik zou het front wat verbreden als ik Zelensky was. Niets mis met een paar dozijn raketten afvuren op Koersk, zo'n 100 km over de grens in Poetinland.
Dan komt uit rusland een simpele raket (en niet een van ola) op kiev en is het game-over.
Neem je meteen wraak namens 300 passagiers uit MH17, daar het wapen daar vandaan kwam.
Zou wel een stunt zijn, net als Israel die even de hele Sinaï innam (en deze met een vredesverklaring weer teruggaf)
@Sneerpoets | 25-03-22 | 09:33:
Dat zou pas kunnen zodra heel Rusland onder haar gewicht klapt. Veel mensen vergeten vaak dat Rusland een koloniale macht is die bestaat uit heel veel landjes waar de lokale bevolking niet overal even blij is met de Russische bezetters. In dat geval willen de Finnen ook wel een flink stuk land terug. Japanners willen ook een paar eilandjes terug. Chinezen staan ook te trappelen om een flink stuk land terug te nemen. Etc.
@Sneerpoets | 25-03-22 | 09:33,
Ja, 200 Miljoen van die " idioten " om je heen en dan toch winnen.
Prachtig.
Laten we ons maar tevreden houden met het fuiken van de troepen van Poetin en het zo duur en langdurig mogelijk maken voor hem, net zolang totdat hij erop is leeggebloed en er daar een paleiscoup plaatsvindt.
Wellicht dat er met uitgeweken olichargen iets te doen is ( ja, ik weet, corrupt als de hel maar a: gaan wij niet over wat er na Poetin voor een leider/bestuur op de troon daar komt en b: weten we 1 ding zeker en dat is dat het ook weer een corrupte club neoriches zal zijn waarvan we alleen maar kunnen hopen dat ze meer van geld en minder van oude Sovjetdromen houden...
Maar vooralsnog, fuiken en blijven fuiken, die legers van Poetin.
Zeg dat EK voetbal 2032, waar ze zich kandidaat voor gesteld hebben, toe aan Rusland. Weten we iig dat we tot die tijd geen kernraketten om de oren krijgen.
"When I need to amp myself up for battle, I just think about the most punchable face on the planet… Tucker Carlson" - James Vasquez
Motivation is key!
Over most punchable face, grappig dat het Vasquez filmpje gevolgd wordt door een cnbc filmpje van jonge pres Bonkers met raar haar die op een jonge meisjesfeest van Epstein is. Lekker poging tot swingen op Rhytm is a Dancer.
Je begint bijna te geloven dat zo rond augustus de Oekraïners bij Moskou staan
Er zijn geen Russische tanks in Kiev, ik herhaal: 'Er zijn geen Russische tanks in Kiev'. Waar heb ik dit eerder gehoord?
@P47Thunderbolt | 25-03-22 | 09:10:
Die Al-Sahaf leeft gewoon nog. Heb me toentertijd kostelijk vermaakt met die man.
Bent u andersgepigmenteerd en president van 'murica dan?
Het is nogal wanstaltig dat je eventjes helemaal vergeet dat Oekraïne een soevereine staat is met een volk dat lekker zelf beslist hoe of wat. Zeg wat je wil over Biden maar die laat de onderhandelingen in de handen van Zelensky en heeft niet de tomeloze arrogantie om te beslissen voor Oekraïne. Van Poetin weten we al dat hij Oekraïnse mensen ziet als minderwaardig. Hij noemt ze niet nazi omdat ze nazi's zijn maar omdat ze zichzelf Oekraïens noemen. We weten nu (bijna) allemaal waar de echte nazi's zitten tegenwoordig. Precies. Rusland. Was al decennia zo maar de aap is uit de mouw. De zichzelf superieur achtende Russen zijn de grootste nazi's in Europa.
Goh, dat daar nog niemand aan gedacht heeft he..
@Theodorus.Goldbach | 25-03-22 | 08:59: Juist Theo en lekker soeverein laten. Jij mag aan mij vragen of jij mijn vriendje mag worden, ik zie vriendje met jou worden om begrijpelijke redenen niet zitten.
Het mag van het westen voorlopig geen vrede worden? U ziet wel vaker complotten die gewone domme mensen niet zien?
@Theodorus.Goldbach | 25-03-22 | 08:59: Ukraine is plots heilig verklaard maar het was in is een corrupte bende.
Oorlog is nooit goed omdat de burgers het slachtoffer zijn. Ik hoor alleen maar oorlogstaal, sanctie dit sanctie dat. De escaleren lijkt me beter dan oorlogje spelen!
Gedeelte wat bij Rusland wil horen prima. De rest van Ukraine neutraal, niet bij de EU en vooral niet bij de Navo.
@NL Dan ga je ervanuit dat Rusland zonder ons (wij) niet in Oekraïne had gestaan, dat is denk ik een misvatting. 'Wij' zijn inmiddels hooguit een extra (kudt)argument voor Poetin en zijn oorlog (vredesmissie, weet u nog?).
Ze gokken dat Poetje uiteindelijk de keutel intrekt of dat een 'beperkt nucleair conflict' komt aka Oekraine mag de kernbommen koppen ipv het westen.
Het is vandaag mooi weer,kom onder het bed vandaan.
Dus omdat ze 4.000 nukes hebben moeten we hen hun goddelijke gang laten gaan en mogen ze ook heel west Europa innemen?
@Graaf_van_Hogendorp | 25-03-22 | 08:50,
Wat u zegt, ik houd niet van gokken, daar krijgt men uiteindelijk pure ellende van.
Hoe langer men wapens stuurt des te vele onschuldigen gaan dood.
En die Zelensky is ook niet echt van de " ratten " vrij, het is een boef.
En ja, het zijn nationalisten daar, zij hebben sowieso een schijthekel aan alles wat gekleurd is.
Alles draait nu op propaganda.
Nogmaals, een oorlog is vreselijk.
Ik hoop gewoon dat dit snel stopt, want de Russen geven niet op.
Jij snapt het niet. Als jij op je rug gaat liggen voor jouw verkrachter komt hij niet alleen terug maar verkracht daarna je buurvrouwen en daarna je buurmeisjes en daarna je buurjongens en voordat je het weet de hele buurt.
@Bad - Casey | 25-03-22 | 08:59 Haha de expert aan het woord. Ophitsen. Demente Biden, Zelensky een boef, ja maar 4000 nukes, ja propaganda, ja nationalisten.
Hou het nou maar bij slappe liedjes posten en proberen vrienden te maken want hier heb je de ballen verstand van.
@Bad - Casey | 25-03-22 | 08:59: Als je wapens zend, doe je toch mee aan de oorlog, of ben ik nu gek.
@Boeddha18 | 25-03-22 | 08:55,
Nee joh, dat gaan die Russen helemaal niet doen, zij zijn er gewoon klaar mee, dat er jarenlang aan hun grenzen wordt gekloot ( moeten die Russen eens andersom doen, dan heb je pas echt een 3e WO)
Eerlijk gezegd, gewoon niet mee bemoeien, ik heb geen zin door een landje pik dood te gaan.
Pure hypocrisie is in deze oorlog aanwezig.
En ja idd, dit is geen woestijnland, er zitten teveel belangen qua gas en olie bij.
Het gaat ze niet niet eens om de mensen aldaar, het gaat om de poen, zoals het meestal gaat in oorlogen.
En als Europa gewoon hun 2% qua Defensie/Nato hadden voldaan, dan had die Poetin niet eens durven aanvallen.
Angst is een slechte raadgever
@gato | 25-03-22 | 09:05,
Dat zeg ik dus ook, dan doe je mee.
@Boeddha18 | 25-03-22 | 08:55: de eerste eisen van RU waren nieteens zo groot.
Geen Navo voor Ukraine, 2 afvallige provincies afscheid van nemen en die ook niet meer aanvallen en bombarderen waren de grootste eisen aan Ukraine.
We weten allemaal dat Navo (of de navo landen dan eigenlijk) interne conflicten graag aanwakkerd en gaat stoken met propaganda, materieel, wapens en trainingen. Zie de puinhoop van de Arabische lente bijvoorbeeld. Of de wat zachtere behandeling van Bolsarano en die Hongaar.
Er zijn of onderhandelingen geklapt, of Putin is gewoon genegeerd de afgelopen 10 jaar.
Daar is het fout gegaan. Het is niet een kijk mij eens groot zijn met kernwapens. Waarom zou het westen ophouden bij Ukraine als ze datzelfde kunstje ook in Rusland zouden kunnen flikken? Met alle lebensraum, agri, toegang tot poolgebied en grondstoffen daar. Er valt heel veel te halen. En voor Rusland heel veel te verliezen.
@Theodorus.Goldbach | 25-03-22 | 09:00,
Wat een stomme vergelijking.
Andersom, jouw vijand loopt te kloten en die komt steeds dichter bij jouw grens.
Wat ga jij doen ?!
@Ashtrey | 25-03-22 | 09:04,,
Klopt, ik ben heel dom in deze materie.
Waar het mij om gaat, ik heb geen trek om door een stelletje " nitwits", mij dierbaren en mijn eigen leven te verliezen.
Ben eigenlijk wel een beetje klaar met die Russische dreiging. Het is als met die bully: "Hou me tegen hou me tegen! Anders sla ik erop. Heeee, hou me nou tegen!"
@Bad - Casey | 25-03-22 | 09:16: Maar wel een goede historicus, kunnen velen nog van leren.
@Beste_Landgenoten | 25-03-22 | 09:20,
Beste,
Wij zitten in deze op zich wel op dezelfde golflengte ( heb jou best wel gevolgd ).
Wij zijn het sowieso eens, onderschat de Russen nooit.
@Boeddha18 | 25-03-22 | 08:55:,
Ja.
@Theodorus.Goldbach | 25-03-22 | 09:00: Wat heb jij toch met verkrachtingen? Je kunt zo'n complex verhaal als deze oorlog waar wereldwijd veel belangen op het spel staan toch niet simpelweg zo klein maken tot een verkrachtingssituatie, waarbij je ook nog eens uitgaat van aannames wat betreft de gevolgen.
@Beste_Landgenoten | 25-03-22 | 09:20: Dreiging van beide kanten nu hè?
Men moet maar eens met Rusland om de tafel gaan zitten en dit probleem oplossen ipv elkaar op te stoken.
@Happy People | 25-03-22 | 09:09,
Sowieso, maar bang houdt men scherp.
@Bad - Casey | 25-03-22 | 09:29,
Tja, sorry.
@P47Thunderbolt | 25-03-22 | 09:35:
Volgens mij heeft de halve wereld al bij Poetin aan die lange tafel gezeten, maar Poetin wilde niet overleggen, hij had de plannen voor de invasie al in zijn binnenzak zitten. En maar overleggen!
Dus, wie moet het westen bellen daar, voor een goed gesprek aan een gezellige tafel vol wodka, koekjes en ander lekkers? Er wordt niet meer opgenomen in het Kremlin.
@Bad - Casey | 25-03-22 | 09:08: " zij zijn er gewoon klaar mee, dat er jarenlang aan hun grenzen wordt gekloot " U draait door , de russen kloten al jarenlang aan hun grenzen maar ach u krijgt een harde plasser van Putin dus die kan niet verkeerd doen, dus draai dan maar om.
Klopt!
@Beste_Landgenoten | 25-03-22 | 10:00: Oké maar wat is volgens u dan de oplossing, oorlog? Dienstplicht weer terug? Onze jongens en meiden naar de Russische steppen sturen?
Biden is niet dement en met von der Leyen is ook niets mis.
BC, niet iedereen staat zo in het leven als u. Vrede, veiligheid en soevereiniteit is nooit gratis, dat moet je kunnen - en ook willen - verdedigen als anderen er toch wat andere ideeen op nahouden.
@Bad - Casey | 25-03-22 | 09:08:
Ze kloten toch aan onze grenzen, bij Noorwegen, Finland, Estland, Letland, Litouwen, Polen, Oekraïne (is onze bondgenoot) Georgië (ook bondgenoot) Wij moeten het na decennia appeasen nu ook maar eens zat zijn. Vlad de Vernietiger is enkel bezig zijn buurlanden te slopen, ons te verdelen (gezien de Kremlinleugens die zelfs jij verbatim herkauwt lukt dat aardig). Het is nu tijd om ons van die lelijke trol uit het Kremlin te ontdoen. De wereld wordt een stukje beter dan.
Als het klopt, dan ben ik benieuwd hoe Rusland hun gezicht gaan redden
Kissinger bellen. en.wikipedia.org/wiki/Henry_Kissinger...
Niet, deze oorlog is het verlies van Rusland. Ook al nemen ze Oekraïne in. Visie van een pinda die herr Putin.
De oblasten Donetsk en Loegansk naar Rusland. Oekraïne belooft neutraal te blijven en geen lid van de EU noch NATO te worden.
@ikdenkwat | 25-03-22 | 08:42:
Als ze Oekraine innemen lijkt me dat een enorme overwinning juist voor Poetje en nationalistische Russen die mehr lebensraum willen.
Zie het alleen niet gebeuren, daarvoor hebben ze de mankracht (nog) niet.
Rusland geeft zich over aan de Ukraine. Heel Rusland in Westerse welvaart, vrijheid en efficientie. Dan echt de milieuproblemen oplossen.
En wie gaat al die kapot geschoten brokken betalen ?
@Ray Skak | 25-03-22 | 08:47:
Wat leuk dat u komt reagueren meneer Jetten hoe gaat het?
Bedoel je hoe ze geen modderfiguur zullen slaan?
Niet dus. In Afghanistan werden ze ook verslagen, door een paar geitenhoeders wel te verstaan. Eerste Tsjetsjeense oorlog verloren ze ook. Tweede Tsjetsjeense oorlog eigenlijk ook, maar Kadyrov. Georgië verloren ze bijna, tegen het miniscule Georgische leger. Syrië was qua genocide een succesje maar zeg nu eerlijk hoe goed moet een leger eigenlijk zijn om huizen, buurten, dorpen, en steden met de grond gelijk te maken? Komt eigenlijk ook nog eens bij dat alle oorlogen in het Poetin tijdperk gefabriceerd zijn door Poetin. Toen FSB agenten betrapt werden tijdens het plaatsen van hoogexplosieve bommen in een flatgebouw nadat er al enkele ontploft waren om zodoende het toen onafhankelijke Tsjetsjenië weer aan te vallen hadden we al de "red alert" knop moeten indrukken. Maar westerse leiders wilden Poetin te vriend houden. Appeasen heet dat ook wel.
@Theodorus.Goldbach | 25-03-22 | 08:55: Noem 't wat je wil, de westerse leiders wilden vooral geen directe oorlog met Putin voeren, z'n leger mag weliswaar ondermaats zijn, als 1% van zijn nukes doel treft zijn we nog steeds collectief de lul.
@goedverstaander | 25-03-22 | 08:44:
Op dit moment is er nog geen enkele noodzaak om die 2 oblasten af te staan. Zolang wij de druk erop kunnen houden door Oekraine van zware wapens te voorzien en er gisteren een overduidelijk signaal is afgegeven over een Nato-reactie bij het gebruik van chemische, biologische of nucleaire wapens ( en ik meen ook iets gehoord te hebben over wapens met "geluid" ) heeft Oekraine gewoon groen licht gekregen om door te knokken met onze steun. Dit moet het einde van Poetje worden en dat is het nu nog niet.
Overigens, wat betreft dat convooi, het wel zal haastig in elkaar gedraaide noodbevoorrading zijn icm een paar NCO's omdat het erop lijkt dat ze leiderschap aan het front missen.
De hamvraag is, wat heeft Poetje nog over aan effectief conventioneel materieel wat niet naast de loodsen wegroest, alleen op papier bestaat of door corrupte ambtenaren of officieren van bases stiekem verkocht is?
@Graaf_van_Hogendorp | 25-03-22 | 08:45:
Gaat er toch om wat de rest van de wereld vindt, met een economie zo groot als Italië en vervolgens sancties aan je broek ga je het niet redden.
@ReyNemaattori | 25-03-22 | 10:50:
Dat doen we nog steeds niet maar we zijn Oekraine indirect toch behoorlijk aan het bevoorraden en trainen. En als het bericht van Theodorus Goldbach klopt dat ook de etnische Russen in het Oosten knalhard meevechten met Oekraine tegen Rusland voor de vrijheid en soevereiniteit van hun Oekraine lijkt het me vrij duidelijk dat wij aan de juiste kant van de geschiedenis staan hier - voor alle Jamaarwij's en EU/zelfhaters - en dus ook het juiste doen en moeten blijven doen.
Nooit verwacht dat Poetin's leger zo ondermaats zou presteren. Een enorme meevaller dus daar moeten we nu van profiteren. Trek hem maar leeg, net zolang totdat zijn omgeving zich realiseert dat ze de verkeerde hebben gebackt, hem wippen en dan proberen te herstellen wat er te herstellen valt in de geopolitieke, financiele, materiele, en reputatieschade die ze dankzij Malle Poetje hebben geleden.
Want nogmaals, als hij nog gekkere dingen gaat doen, die Polen hebben ook nog wel een eitje te pellen met die meneer die nog Larpt dat hij in het Sovjettijdperk leeft.
@Graaisnaaiert | 25-03-22 | 11:14:
Het klopt. Was laatst nog te lezen en op het nieuws hoe een etnisch Russisch/Russischtalig stadje een naar Odesa opstomende Russische brigade volledig hebben vernietigd met behulp van de gehele lokale bevolking en de nationale garde. Poetin wordt gehaat door meer dan 90% van de Oekraïense bevolking en ze vechten allemaal mee. En als ze al niet vechten dan bouwen ze obstakels of graven loopgraven of naaien ze scherfvesten in elkaar. Poetin heeft zich lelijk vergist in de Russische Oekraïners. Had hij eigenlijk in 2014 al moeten weten toen vele strijders al zeiden: "Ik? Ik ben Russisch, ik spreek Russisch, mijn familie is Russisch maar ik woon in Oekraïne, ik ben Oekraïner, dit is mijn land en ik zal het met al mijn landgenoten verdedigen tot ik er bij neer val". Of zoiets althans en velen zeiden dat. De eerste verdedigers van Donetsk en Loegansk waren vrijwel uitsluitend etnische Russen en Russischtaligen totdat eindelijk versterking vanuit elders kwam. Het mag geen verrassing zijn dat de "opstandelingen " in Donetsk en Loegansk vrijwel allemaal vrijwilligers (lees criminelen) uit Rusland waren. Ze noemden zichzelf Russische jihadisten. De paar die wel Oekraïners waren bestonden ook uit dubieuze figuren van (kleine) criminelen tot leden van de Russische versie van de nazipartij. De bittere ironie hè.
Volgens het Pentagon zijn de precisiewapens zo goed als op. Weet het Pentagon zo enorm goed hoe groot de voorraden in Rusland zijn? Een maandje (nog niet eens vol gas) knallen en die dingen zouden al op zijn? Ik kan het bijna niet geloven. Maar we zullen zien.
Ik moet wel zeggen dat de inlichtingen van de Amerikanen tot nu toe aardig kloppen.
Wie weet zijn die resterende precieze raketten nucleair geladen en is het te veel moeite om ze om te turnen in conventioneel.
Ljkt me ook sterk maar het zou me niets verbazen. Het Rode Leger is door en door corrupt en ondermijnd door criminelen. Waarschijnlijk weten de generaals en Poetje zelf niet hoeveel materieel ze daadwerkelijk hebben.
Het is niet voor niets dat ze nog staan te kudten buiten Kiev na een maand. Al zegt het niets over de uiteindelijk uitslag.
Volgens het Pentagon zijn de precisiewapens zo goed als op. -KLOPT- Weet het Pentagon zo enorm goed hoe groot de voorraden in Rusland zijn? -JA- Een maandje (nog niet eens vol gas) knallen en die dingen zouden al op zijn?-JA- Ik kan het bijna niet geloven. -JE ZIET HET TOCH- Maar we zullen zien. ZEG IK.
@ikdenkwat | 25-03-22 | 08:47: Wat is uw punt? U heeft alles kunnen verifiëren?
het Pentagon, de Amerikanen, weten veel meer dan dat ze zeggen. Ze beschikken nog steeds over hele goede intelligence. En ik sluit zelfs niet uit dat ze in Oekraïne kleine aantallen special forces hebben rondlopen om intelligence te verzamelen.
Het is vrij evident dat de Russen vrijwel alleen nog maar "domme" bommen gebruiken momenteel. Dat duidt er dan inderdaad op dat de precisiewapens schaars beginnen te worden. Daar komt bij dat van alle meuk die de Russen de laatste decennia hebben gepresenteerd als hypermoderne wapens er veelal praktisch niets is geproduceerd voor het eigen leger. Van tanks tot bommen er worden mooie presentaties gedaan maar de massaproductie laat te wensen over. Dat geld zit allemaal in de zak van Poetin en/of oligarchen. Iets met hoogmoed bromt.
@Leptob | 25-03-22 | 08:53:
Ja
@Boeddha18 | 25-03-22 | 08:54: Zo lang pres Bonkers de Russen niet een lijstje van de medewerkers in Moskou of een kopietje van de foto's geeft gaat het goed.
@Therrie | 25-03-22 | 09:41:
Och och och voorlopig zaten ze er niet ver naast. Complot rukker.
Harry zat gisteren bij Johnny. Ik geloofde weinig van het verhaal van Harry. Harry is een fantast met een enorm Napoleon complex. Gelukkig werd hem ook duidelijk gemaakt dat hij beter iets anders kon gaan doen.
Dat was de koffiieeeeeeeeee
Ik zapte er toevallig langs dat programma. Lieve hemel. Harry is geen fantast met Napoleon complex, hij is gewoon zwak begaafd.
Harry Kroon.
Is het niet Von Münchhausen syndroom?
Lekker handig ook die Amerikaan met z'n 'welcome to America' door z'n filmpje heen schreeuwend. Geef Putin anders nog wat voer
Ze geven waarschijnlijk hun geo locaties door met hun domme filmpjes en eindigen zoals de Britten laatst. Opgeblazen.
Drie missies maar niet het verschil tussen een tank en een BMP weten, hij zal wel eitjesbakker geweest zijn in Irak, als hij er überhaupt wel geweest is.
@zwellevertje | 25-03-22 | 08:48: Dat zal hij gerust wel weten. Maar dit is voor de massa. Voor Karin is het een tank.
Iets zegt me dat deze Amerikaan met zoveel bravoure en selfies binnenkort een cargo 200 ticket naar huis gaat boeken.
ja, die zit het internet af te struinen
Over vrijwilligers als Joyce kwam ik dit cynische videootje tegen op YT: “
What Happened to People Who Volunteered to Fight For Ukraine”
youtu.be/1udDZIByHd4
Hij citeert een artikel waar ze roepen dat 30% van de vluchtelingen niet uit Oekraïne komen. Ik weet niet hoe het in Polen is, maar kan dit zelf met gemak volledig ontkrachten. In alle dagen dat ik op de registratielocatie nu heb gewerkt, heb ik pas 2 Zimbabwanen gezien die zich meldden. Verder wordt iedereen die niet kan aantonen uit Oekraïne te komen gewoon weer weggestuurd. Heb wel een Turk geholpen, maar die woonde al 2o jaar in Oekraïne en had gewoon een Oekraïns verblijfsdocument. Dit was dus totaal op een paar honderd mensen die ik voorbij heb zien komen.
Wat een dom mens alles voor de kliks?
Als ze iets wil doen doneert ze aan rode kruis en leert ze haar kinderen geschiedenis
Domme bommen. WOII all over again. Van bevrijder naar de nieuwe nazi's van de 21ste eeuw.
Bevrijder? Dat ligt er maar aan hoe je het bekijkt. Je kunt ook stellen dat de Sovjet-Unie van 1945 tot 1989 de facto Oost-Europa bezet hield
@theo-is-dood | 25-03-22 | 08:31:
Nou ja. Het was eerder ondanks Joe Stalin dan dankzij hem dat het Rode Leger de moffen versloegen. En ze versloegen ze wel degelijk. Met flink wat westers hulp. In ruil daarvoor moesten we marxisme omarmen, wat helaas deels is gelukt.
Maar zodra de nasi's verdreven waren bezetten ze maar meteen de boel. Dat was niet de bedoeling. Polen werd voor de zoveelste maal bedonderd (ja mijn anderskokende medelanders, de landen waar jullie vandaan komen zijn niet half zo vaak opgedeeld en bezet als de Polen).
En nu vinden de Russen het gek dat MOElanders en IJzeren Gordijniërs gillend naar het westen rennen. Los van de corruptie en de soepsidies vanuit mofrika en tataland.
@Graaf_van_Hogendorp | 25-03-22 | 08:35: Een heel vaak gehoorde uitspraak in Oost-Europa is dan ook "vertrouw nooit een rus". Die kunnen je recht in je gezicht een belofte maken, maar zodra ze zich omdraaien breken ze dezelfde belofte alweer.
@Gomezlopez | 25-03-22 | 08:41:
Is wel zo inderdaad. Vandaar dat de Polen een "vredesmacht" naar Oekraïne willen sturen. Met vredesmacht bedoelen ze een tot de tanden bewapende expeditie leger om de Russen vakkundig naar het Kremlin te schoppen. De Polen hebben gelijk. We hebben een koude oorlog trauma waar we nachtmerries krijgen van Russische tanks op de dam of paddenstoelen boven Rotterdam. Die eerste blijkt een complete irrationele angst. Die tweede wordt eigenlijk ook, simpelweg omdat ook de Russen willen blijven leven en dat wordt 'm niet als vele duizenden malen de bom van Hiroshima op je land regenen.
Poetin kan de (conventionele) oorlog nooit winnen. Hij kan de politieke centra en bestuurlijke macht innemen maar in een guerrillaoorlog tegen de Oekraïners zijn de Russen volledig kansloos. Kost bovendien duur en gaat veel Russische mensenlevens vergen. Vooralsnog geven de Russen aan de onderhandelingstafel geen strobreed toe omdat ze eerst Kiev willen pakken en dan pas echt willen praten. Het feit dat het Pentagon zegt dat de slimme bommen van Vlad bijna op zijn en de rest wordt platgegooid met 'domme' bommen is slecht nieuws voor de achtergebleven burgers.
Dat kost duur qua financieel geld.
Kost veel, is duur.
Met opzet? Ik irriteer me daar ook mateloos aan. Helaas is mijn stijlboek momenteel kwijt.
Poetin zijn grootste blunder is toch echt wel de Russischtaligen en Etnische Russen in Oekraïne woest maken. Het zijn vooral die groepen die de Russen in de pan hakken in het oosten. Ironisch eigenlijk. Het westen en de Russen dachten allemaal dat er echt sprake was van een opstand tegen Kyiv in het oosten waar de (lokale) Oekraïners zoiets hadden van "neehee dit is gefabriceerd door Poetin en wij betalen de prijs" maar niemand luisterde. En zie nu. Voortaan toch maar beter luisteren naar de mensen daar i.p.v. Russische propaganda geloven.
@Theodorus.Goldbach | 25-03-22 | 09:33: dit dus
Poetin is dood!
minnesota.cbslocal.com/2022/03/24/12-...
Poetin was een poessie, ok, een grote Poes. Hartaanval, een groot verlies.
Het nieuws is ook al bevestigd, lees ik.
Vaccin?
Sneu. Amoer tijgers zijn al zo zeldzaam. Noemen ze hem eerst Poetin en dan sterft dat arme beest ook nog eens. Aan de andere kant is de naam Poetin inmiddels net zo berucht als Hitler of Stalin je zou toch minstens je naam veranderen of anders er gewoon een einde aan maken. Doet me trouwens denken aan de familie Hitler in Oostenrijk (geen familie) die een jongste zoontje Adolf noemde. Tsja. Niet opgelet tijdens geschiedenisles denk ik dan maar.
Zonde. Die Amoertijgers zijn fantastisch mooie beesten, enorm groot ook. Heb in een natuurfilm wel eens een verdoofd exemplaar gezien, dat van een halsband met zender werd voorzien. Door de mensen er naast te zien, kon je goed zien hoe groot die klauwen van dat beest zijn. Niet te geloven.
Enfin, voorlopig zal er wel geen tijger meer Poetin gedoopt worden, althans niet in de beschaafde wereld.
Nederlanders die teleurgesteld terugkomen uit Oekraïne omdat de oorlog daar niet volgens onze spelregels wordt gespeeld, dat geeft toch wel in het kort de staat van ons leger weer.
Het gaat er niet eerlijk aan toe, niet netjes, zoals bij ons.
Het zelfbeeld. Ze hadden verwacht dat bij binnenkomt in Oekraïne er overal oranje slingers zouden hangen en dat het Wilhelmus luid zou klinken. Nu blijkt dat ze echt moeten vechten en dat kan niet de bedoeling zijn.
De vijand wacht niet eens netjes haar beurt af bij het terugschieten.
Van de week zat er ook nog zo een bij een of andere talkshow die met de staart tussen de benen was terug gekomen. De intelligentie van de brave borst spatte er vanaf.
Het zijn juist de types 'born loser' die met veel grootspraak de media zoeken om te vechten in de Oekraine. Eenmaal aangekomen.. nog geen Rus gezien en dun in de broek huilie huilie weer terug. Aan zulke lui heb je helemaal niks.. losers.
Veel van die Oekies die 'bij de mense thuis' worden opgevangen, gaan ook tot grote teleurstellingen leiden.
Maar Rob Jetten gaat het wereldwijde klimaat redden want dat is pas belangrijk…
Kunnen we Rob niet naar de Ukraine sturen? Kan hij daar kijken of er een stikstof probleem is. Of de mensen daar aan een warmtepomp helpen misschien?
Beter dat jij je bezig houdt met je seksleven vol met handlotion, zakdoekjes en ranzige porno.
Inderdaad zullen we over een paar jaar ook nog leuk willen leven.
Oekraïne was tijdens de dagen van de USSR al, een grote industriële productie pool. Van een beter niveau, dan Rusland zelluf. Zelfs Pervomaisk, de grootste ICBM basis van destijds, bevond zich in - Jawel - Oekraïne.
Zelensky en Co. zullen wel spijt hebben van het inleveren van deze nucleaire wapens, na 'veiligheidsgaranties' van o.a. .. Rusland na de afloop van de Koude Oorlog. Ook dat, legde uiteindelijk de kiem voor dit conflict.
Wordt een beetje moe van de uitleg, ook vanmorgen weer in WNL, door 'experts' waarom de NATO niét kan ingrijpen. Dat weten we nu wel
Oh, bedoel je die experts die allen voorspelden dat er géén invasie zou komen ?
Waarom blijf je dan kijken naar de experts het is je eigen keuze.
Dat zal de reden zijn dat VP denkt dat hij kan doen wat hij wil. Al die experts zijn levensgevaarlijk, .. voor ons.
Ik blijf erbij dat in de opbouwfase van Ruslands invasie de NAVO onder meer al had moeten dreigen met het afsluiten - met conventionele wapens - van de Middellandse Zee voor alle Russische schepen zolang de bezetting van Oekraïne zou duren.
Relatief kleine inspanning met groot effect.
Het is ook onzin. De NAVO kan prima ingrijpen. Moeten we wel bereid zijn om tegen de Russen te knokken. En eventueel Rusland in as te leggen als Poetin rare dingen gaat doen. Biden waarschuwt dat Amerika daar geen zin heeft maar zegt tussen neus en lippen door dat het gebruik van WMD's in Oekraïne niet getolereerd zal worden. Is best verstandig. Met Poetin moet je niet met open vizier spelen. Eigenlijk is Poetin een onzekere, timide en laffe man. Helemaal niet dat alfa mannetje uit de foto ops.
@Theodorus.Goldbach | 25-03-22 | 09:42: Het gaat niet om het feitelijke vechten. Via het spoor zou men wel een pantserbrigade binnen kunnen brengen. Met lucht-superieuriteit is het zo beklonken ook al moeten de Russen over goede luchtafweer beschikken die niet alleen MH-17 uit lucht kan halen maar ook gevaarlijk is voor bommenwerpers.
Het risico is dat men kernbommen zou kunnen inzetten en wellicht ook tegen doelen buiten Oekraïne. Zoals Ramstein of de Rotterdamse haven.
Laten de Oekraïners eerst maar de Poolse Migs lenen, zonder vragen kan dit toch geen probleem zijn en je hoeft er ook niet achter aan te gaan.
@Theodorus.Goldbach | 25-03-22 | 09:42:
Ja laten we WO3 beginnen, goed idee !
Inwoners van Marioepol zullen niet echt euforisch worden van deze kleine meevaller op het Noordelijk front.
Die zijn alleen waarschijnlijk niet zo zuur aangelegd als Nederlanders
Een oorlog win je alleen met liefde.
Niet veel liefde te zien als je niet leeft.
Een oorlog win je, net als de Tour de France, in bed.
Een 'lieve' kogel is wat u betreft minder dodelijk dan een gewone?
Liefde voor je wapens en je medestrijders!
De schatting van 16.000+ Russische doden is eerder te laag dan te hoog. De lijken liggen als road-kill langs de weg en in het land. Met het smelten van de sneeuw moeten de oekraïners nu ook nog de lijken van de tegenpartij gaan bergen. Anders is het ook wel moeilijk landbouwen wanneer de kadavers er liggen te vergaan.
Voor de american vetran kan het verkeeren. Zulk luchtig gedrag is gewoon hoogmoed. A couple of guys got shot, hij bedoelt dan van de tegenpartij?
REAGEER OOK