Hevige gevechten rond hoofdstad Kiev, tegenaanvallen van de Oekraïeners
Dag 21 van de oorlog +++ Dus daarom stelde burgemeester Klitschko een straatverbod in +++ LIVEBLOG
Het bulderde en rommelde gisterenavond al in Kiev en dientengevolge ook op het internet: Oekraïne zou in de inmiddels beroemde buitenwijken van de stad (Irpin, Bucha, Hostomel) tegenaanvallen hebben uitgevoerd op dat schijtleger van de Russen. Dat is ook wat de militaire staf van de thuisclub vanochtend communiceerde in het dagelijkse perspropagandariedeltje: "The Armed Forces of Ukraine managed to inflict devastating blows on groups of occupying troops in the temporarily occupied territories of Ukraine and, in some areas, to counterattack." Satellietbeelden van een Oekraïense aanval op het vliegveld van Kherson hier. Ook in Kharkiv berichten over tegenaanvallen op Russische posities - wat appjes onzerzijds met een Oekraïense soldaat na de klik. Op de grond hebben de Russen het dus lastig, in de lucht gingen ze ook vannacht weer gestaag door met het bestoken en slopen van Kharkiv, Odessa en Kiev. De hoofdstad lijkt zich nog steeds op te moeten maken voor een massale Russische belegering. Video hierboven toont een pittoresk dorpje ergens in Oekraïne, het zal de Lonely Planet (waarschijnlijk) niet meer halen. Tot slot het dagelijkse blokje 'goed nieuws', meestal is dat precies niks, maar nu wel iets: Rusland zou wat constructiever aan de onderhandelingstafel zitten. Later meer - dit is een LIVEBLOG.
UPDATE 9.15 uur - Nieuwe claims van Oekraïne: 13.800 Russen deaud
UPDATE 9.28 uur - Tevens claimt Oekraïne trouwens weer een Russische generaal te hebben omgelegd: Oleg Mityaev. Het zou alweer de vierde tweesterrengeneraal KIA zijn
UPDATE 11.16 uur - Interview van het jaar met Klitschko
UPDATE 11.55 uur - Onderhandelingen gaan momenteel over Oostenrijks of Zweeds neutraliteitsmodel...
UPDATE 12.40 uur - ... maar dat wil Oekraïne niet
UPDATE 14.18 uur - Zelensky spreekt US Congress toe. Haalt Pearl Harbour aan, haalt Martin Luther King aan. Als hij geen no-flyzone krijgt, en die krijgt-ie niet, wil hij meer wapens & afweergeschut
UPDATE 14.45 uur - ALS DIE NO-FLYZONE TEVEEL GEVRAAGD IS... dan maar vliegtuigen
UPDATE 17.00 uur - Er zit wat schot in de zaak qua onderhandelingen: info over een mogelijke overeenkomst hier. Breekpunt is vooralsnog erkenning van de republieken in het oosten en definitief opgeven van de Krim
UPDATE 19.45 uur - Awesome dronebeelden. Russische tank is het bokje
UPDATE 19.51 uur - Russen hebben ook een 'heavy bomb' op het Drama Theater te Marioepol geflikkerd. Mogelijk veel doden
Awesome dronebeelden - Russische tank is het bokje
Social
Dikke dronebeelden
Social
PLOINK in Kiev
Ochtendrondje Kharkiv
Forward deploy!
Social
Lesia Vasylenko is verreweg onze fav Oekraïense MP
Social
Appjes met bij Kharkiv gelegerde Oekraïense soldaat
Reaguursels
InloggenDat filmpje van die tank... bij de ontploffing op 0:44 wordt daar nou een mens gelanceerd die op 1:20 ter aarde stort? Ik kan die landing van "iets" op 1:20 anders niet verklaren. Lijkt mij sterk dat een mens 36 sec in de lucht blijft maar goed....
Komt volgens mij van locatie ernaast waar ook een tank beschoten wordt.
Dat komt van een andere inslag boven buiten beeld denk ik.
Ik durf het niet te zeggen. Maar komt iets ter aarde maar wat is het....
Volgens mij is dat trouwens een Howitzer. Het is in ieder geval geen tank.
Voor iedereen die een zo goed mogelijk beeld wilt krijgen van de situatie, met zo weinig mogelijk invloed van de westerse media wil ik adviseren dit filmpje, en het kanaal van deze gast te bekijken.
www.youtube.com/watch?v=Igq2fqa7RY4
i.d.d. wat genuanceerdere info. De wals gaat door.
Thanks, goeie.
Russische orcs bombarderen grootste theater in Marioepol. Er zouden naar schatting duizend mensen in schuilen. De horror.
twitter.com/VBImerelli/status/1504134...
My Lord...
twitter.com/nexta_tv/status/150413903...
............
Zeg Russen, herinneren jullie nog 9 mei 1945, Djeen Pabjèdi?
Of is dit gewoon een carnavals/shoppingsdag geworden? Dan snap ik dit hele gebeuren wel.... garnalenmoraal?
@Theodorus.Goldbach | 16-03-22 | 18:07:
Geverifieerd ?
@Wattman | 16-03-22 | 19:08:
Ja. Zelfs voor en na foto's. Hele theater is in as gelegd. Ik vrees het ergste.
@Theodorus.Goldbach | 16-03-22 | 19:11:
Barbaren, hou ze in de gaten want het 15 punten akkoord kan ook zomaar zijn om tijd te winnen.
@Wattman | 16-03-22 | 19:13:
Dat denk ik ook, sterker ik ben er van overtuigd. Het loopt logistiek dramatisch en ik denk dat Poetin dat wil gaan proberen op te lossen en dan gewoon verder gaat.
Verschrikkelijk, dit valt voor die schurken zeker ook in het kader van denazificaties? Ik hoop dat ze voor dergelijke oorlogsmisdaden jarenlang zullen boeten.
Ik kende dit blogje nog niet. Aan de hand van beeldmateriaal schatten ze de werkelijke verliezen van het Russische leger in. De resultaten, dus bevestigd vernietigd, verlaten of buitgemaakt materiaal is nogal indrukwekkend.
www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-...
Zo, de oorlog is voorbij. Het internationaal gerechtshof in DH heeft gesproken. Tjonge jonge.
Duiding over die Macgregor.
Die vent is nog veel enger dan ik dacht.
twitter.com/MattGertz/status/15041031...
Dat is dan de man waar de "vrijdenkers" naar kijken voor een "realistisch" verhaal over de oorlog in Oekraïne.
Het is gewoon een gore antisemiet.
Wat hij hier claimt had zo regelrecht uit Mein Kampf kunnen komen. Sterker, waarschijnlijk komt het regelrecht uit dat broddelwerkje van Adolf.
Dat hele Russische leger stelt geen ruk voor. Ze hebben blijkbaar militaire hulp gevraagd aan China. Is dat hetzelfde Russische leger dat binnen twee dagen in Berlijn zou staan? Wie heeft dat ooit geanalyseerd? Ze hebben zichzelf ruimschoots overgeschat, en ze hebben Oekraine ruim ondergeschat (is dat een woord?). Ze hebben al twee weken nodig voor Oekraine, en nog niet zijn aan de winnende hand, zelf niet met de hulp van die Chechens, en de Wit-Russen. Het parade-spul is modern, voor het rest is het oude meuk. Ik heb zojuist een vergelijking Rusland vs NATO gekeken op Youtube, Rusland is geen match voor de NATO. Rusland heeft alleen meer kernwapens, that's it.
Zevende brief van 14 maart in de "FSB-files" nu ook vertaald. Champagne gecanceld, VS toch dichtbij nucleaire deal met Iran en vervanging Russische olie met Iraanse. Dan de "Gordian Knot" ( Het nieuwe offensief/ plan dat moet gaan worden ingezet) Er zijn dus zes mogelijke scenario's als uitkomst waarvan het stoppen van sancties en wapenleveringen door het westen de meest aannemelijke is volgens de Russen. FSB schijnt redelijk content want nu zijn er in ieder geval concrete doelen. Die konden kennelijk niet aan het begrip "denazification" gekoppeld worden.
Ze gaan er voor het gemak ook maar even vanuit dat Frankrijk Zelensky onder druk gaat zetten over te geven. Dit vanwege verkiezingen en het simplistisch denken dat nu eenmaal in de aard van de fransoos zit. ( hun woorden)
De aanval op de basis bij Lviv is onderdeel van dit generale plan omdat het een faciliteit is met internationale belangrijkheid en er weleens NAVO adviseurs hadden kunnen rondlopen. De bedoeling was in eerste instantie ook om de raketten in een baan door NAVO- luchtruim aan te laten komen.
Dan over Rusland zelf: Zijn volgens deze FSB- analist aangekomen op het punt van klassieke "FasciciZation" ( Structureel een Fazcist country) De onvermijdelijke ineenstorting van het land met de systematische westerse strategie is voor menig van ons duidelijk. (Bedoeld waarschijnlijk andere FSB-analisten). Externe agressie lijkt daarom de enige uitweg om te overleven volgens de gedachtegang van veel Russen "What else can we do?" (De analist zelf denkt er anders over).
Ja: We hebben geen economie meer over, noch hebben we een capabel leger maar de psychologische bereidheid van het Westen om echt oorlog te gaan voeren wordt nog lager geacht.
Dat Kiev het drie dagen vol zou houden werd hier nauwelijks geloofd. Dat Oekraine het 10 dagen zou volhouden werd zelf niet geloofd door het Pentagon, noch door ons min Def of ergens anders.
Een nieuwe werkelijkheid is aangetreden. Er is geen hoop voor een "Victory in Ukraine" Zelfs het innemen van Kiev zou niks opleveren en zelf het innemen van heel het land zou geen overwinning opleveren.(eerdere brieven aangegeven dat ze niet de middelen en manschappen hebben het land bezet te houden) En het vooruitzicht van zo'n verovering (van KIev of Oekraine) lijkt niet realistisch. Om het mild te zeggen.
Rusland is in een ander land veranderd. Iedereen is Psychologisch getroffen. De Categorie "How it used to be"is volledig verdwenen.
Huidig Rusland heeft geen overleving buiten een "Military expansion regime" Er is geen plaats voor Rusland in de huidige wereldorde en binnen Rusland is geen oragnisatie om een systematisch coup en verandering van de wacht voor elkaar te krijgen. Dan iets over dat Rusland niet zomaar uit elkaar zou vallen en een sneer naar Cuba.
De vraag is niet meer of er een externe oorlog komt maar in welke vormen en variaties.
Niet in de lange termijn ( dat bestaat niet meer aangezien raming vanuit FSB zelf zijn dat ze dit tot mei-juni vol kunnen houden voor ze een soort nieuw Venezuela zijn) maar "Very soon"
Noch COVID of de griep wordt nog geobserveerd.
DE status van het effect van adrenaline is een extreme situatie. Staat voor individuen en de samenleving in zijn geheel. Een konijn bijvoorbeeld kan rennen wegsprinten van gevaar zonder te stoppen. Tot het hart stopt. Daarom lijkt het besluit "to change the external enverionment" er een zonder alternatief. Gezien van het actuele systeem in Rusland. The situatie in de wereld is zo dat het oude format van coëxistentie volledig kapot is.
Zelfs al zouden we Shoigu alles aanrekenen doordat hij: gelogen, valse data heeft gegeven en een oorlog heeft ontketend veroordelen en doodschieten/executeren zal niks veranderen voor het westen.
Voor het westen is Rusland nu een onacceptabel gevaar. en zelfs het vertrek van V.V Putin zal dat niet veranderen. Voor Duitsland in 45 werd de vraag over Hitlers dood ook niet als antwoord geformuleerd met "The guilty is dead, We're innocent")
Over het algemeen zijn alle oude modellen van gedrag en analyse nu irrelevant.
Een maand geleden zou ik een plan voor Oekrainse Blitzkrieg zien als vervalst, maar vandaag de dag beschouw ik het scenario van een groot internationaal conflict als zeer aannemelijk.
Russia zal zeggen: We hebben geen andere keuze ( waarom er geen andere keuze is wordt telkens anders beantwoord) Het westen zal zeggen dat wij het begonnen zijn, dat we ons verdedigen en jullie onredelijk reageerden. Elk standpunt zal veel volgens hebben. Dan een reminder dat het Duitse volk zelf viel liever oorlog wilde dan het Russische nu.
Natuurlijk is er nog de optie dat er de strategie van "laten we het even afwachten"gekozen wordt maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Het proces in gang is zo grootschalig en intens ( tijd, emoties) dus....
Natuurlijk kunnen we organisatorisch uiteenvallen het moment dat er een externe campagne start vanwege de interne desintegratie die zulke gang van zaken met zich meebrengt.
Rusland kan een externe oorlog beginnen en er zelfs niet eens voor op komen dagen. Vanwege de interne desintegratie die het zou kunnen veroorzaken.
Hier zijn we nu al aan het praten over extreme ( atypische) scenario's die onderscheidend zijn bij het feit dat ze noet ontvankelijk zijn tot precieze logische analyse. Geen enkele analist had een overzicht kunnen geven over de uitkomsten van de Eerste of Tweede wereldoorlog voor die begon. Aan de andere kant herinnert de geschiedenis Idi Amin en zijn poging een "little win"te behalen tegen Tanzania.
Waar heb je dit vandaan? De bron bedoel ik.
Wow. Dank
@Theodorus.Goldbach | 16-03-22 | 17:04:
www.igorsushko.com/?m=1
Het zijn vertalingen van brieven van een FSB-insider ( analist) naar Vladimir Osechkin ( Mensenrechten activist tegen het martelen in gevangenissen, die gevlucht is naar Frankrijk.) Je kunt ook een bericht zien van een andere Colonel binnen de FSB die de berichten bevestigd.
@Theodorus.Goldbach | 16-03-22 | 17:04:
Google is je vriend. Kan ook gewoon misinformatie zijn of propaganda. Het is in ieder geval niet bevestigt authentiek. En al zou het authentiek zijn dan is het de vraag hoeveel gewicht je er aan moet hangen.
https://westcountryvoices.co.uk/english-translation-of-an-alleged-russian-fsb-analysts-take-on-the-ukraine-war-astonishing/
@ratelaar | 16-03-22 | 18:14: Persoonlijk denk ik niet dat het misinformatie of propaganda is. Er wordt gesproken over het feit dat het rommelde tussen de FSO en FSB en dat het hoofd FSB als schuldige werd aangewezen. RARA wie er nu ineens met huisarrest thuis zit.
I am writing from an anonymous account as I cannot divulge my identity.
I serve as the Deput Head of the FSB in one of the regions. I am a Colonel.
In brief, all information that you have received from your source is absolutely correct – I would’ve made a couple of corrections, but overall it is as is
Inderdaad. Geweldig interview dit met de burgemeester van Kyiv. Must see.
twitter.com/PhilipinDC/status/1504033...
Wat zou Rutte zeggen...
Inderdaad. Interessant interview.
Geenstijl, hou toch op met die reclame voor filmpjes uit Ukraïne. Komt nogal opportunistisch en smakeloos over.
Volgens mij hebben ze daar geen controle over.
Wow, diep respect voor het stand houden daar.
Laat die wapen leveranties aan Oekraine lekker doorgaan.
Een beetje covert graag...
Zet m op en veelk sterkte.
Oekraïne neutraal volgens Zweeds model, maar wel met eigen kernwapens.
Goed voorstel. 8000 nukes, met oorlogs- sensors aan de grens: mocht iemand ongevraagd "oorlogsmatig" de grens oversteken, gaan ze allemaal de lucht in, zonder tussenkomst van mensen. Wel gaarne geen Russische technische dienst voor onderhoud.
Neutraal als Zweden en Oostenrijk? Maar dan wel met een eigen leger neem ik aan, en de soevereiniteit over de vastgelegde en geratificeerde grenzen van 1994? Of gelden dan de de facto "grenzen" zoals Rusland deze sinds maart 2022 heeft getrokken? Vragen vragen..
Weet je wat een compromis betekent?
Rusland wil nog steeds dat De Krim en Donetsk & Loehansk worden opgegeven als Oekraïens territoriaal gebied. Lijkt me niet realistisch dat Zelensky daar mee zal instemmen. Neutraliteit en evt een gedemilitariseerde zone aan de Oekraïens - Russische grens zal vermoedelijk wel acceptabel zijn.
Ik vind het veel interessanter wie opdraait voor al die miljarden materiële schade, nog los van hoe de geschiedenis zal oordelen over alle veroorzaakte immateriële schade door de Russen.
Zweden heeft een betrekkelijk sterk leger en een grote defensie-industrie.
Serieus onderhandelen met Rusland heeft pas zin als Poetin is afgezet of zichzelf heeft laten struikelen in een lege vergaderzaal en heel toevallig achterover is gevallen door het gepantserde glas om vervolgens gespietst op de 50 meter verderop staande vlaggemast te belanden.
Oftewel, laten we deze wens van Zelensky "meer wapens & afweergeschut" maar vervullen en de druk op Poetin verder opvoeren. Bijkomend voordeel is dat China nog meer kleur moet bekennen dan dat ze nu al doen. En ik ben heel benieuwd hoe de moraal van de Wit-Russische divisies gaat zijn over een paar weken. Oekraine toont zich een ware golfbrekert tegen de barbarij uit het oosten, laten wij die dan koesteren, onderhouden en versterken waar mogelijk. Een Pools-Oekrainse oostgrens van de EU, beter kun je het niet treffen.
@De Eierbal | 16-03-22 | 14:24:
Oostenrijk ook.
@Graaisnaaiert | 16-03-22 | 14:35:
Ja. En er een "liberale" president komt die de "historische fouten" van Poetin gaat corrigeren. Beetje zoals Duitsland deed na de nazi's. Anders is er geen hoop.
@Graaisnaaiert | 16-03-22 | 14:35: Ik las in de Duitse media dat Lukashenko zich niet echt durft te mengen in deze oorlog. Hij is veel te bang dat het leger zich uiteindelijk tegen hem gaat keren, zeker omdat het Wit-Russische leger tegen de Oekraïners al helemaal niets in de melk te brokkelen heeft.
Rusland wil dan nog 2 onafhankelijke republieken, de Krim en de toegang tot de Krim. Zeg maar een groot deel van het oosten van de Oekraïne verdwijnt dan achter het ijzeren gordijn. Maar wil Zelensky dat ook allemaal opgeven?
@FrankVeer | 16-03-22 | 15:08:
Ik kan me dat goed voorstellen. Het scheelde niet veel of hij zat zelf op water en brood in een kerker weg te rotten. De mensen in Belarus zijn een broedervolk van de Oekraïners. Grote kans dat de vlam weer in de pan slaat en deze keer met steun van het leger. Zou mooi zijn, dan kan de president van Belarus in ballingschap ook terug en van dat land een beter land maken.
@Jan, Leiden | 16-03-22 | 15:23:
Denk niet dat hij dat wil en hij kan het al helemaal niet thuis verkopen. Toen niet, nu helemaal niet. Ik kan maar 2 oplossingen bedenken.
Of de Oekraïense strijdkrachten knokken zich terug schoppen die Russen het land uit en veroveren alle bezette gebieden misschien zelfs ook de Krim.
Of de Russen grijpen in en zetten Poetin af en executeren zijn hele maffia kliek. Russische volk is zo kneedbaar dat ze na 1 maand televisie schande spreken van Poetin en jubelen dat ze eindelijk bevrijd zijn.
Beide scenario's zijn weinig aanneembaar. Ik zie het donker in.
www.zeit.de/gesellschaft/2022-02/ukra...
Een Oekrainse man die wel vrouw en kinderen achterlaat, hoe zou dat nu toch komen?
Haha, nice. Toeval natuurlijk. We denken niet in kleurtjes. Toch?
@_pacman_ | 16-03-22 | 12:57: wat een toeval indeed
30% van de Ukrainse vluchtelingen die aankomen in Frankrijk (ook via Berlijn) komen uit andere landen, o.a. uit Algerije, Ivoorkust, Marokko, Kyrgyzstan, Congo, Camoeroen, Pakistan, Nigeria. De EU organiseert het weer uitstekend.
Dode generaals zal hier nooit gebeuren, wij hebben bunkers met airco voor ze en catering lunch, er zijn landen waar ze gewoon meevechten aan het front zoals Rusland maar ook Israël, is handig, want dan weet je wat er speelt op de werkvloer zeg maar, en dan win je nog eens een oorlog.
Ja, gaat echt lekker daar met die oorlog
@Circlont6A | 16-03-22 | 12:33: Russen calculeren megaverliezen in, 400.000 doden en gewonden tegen Finland, 22 miljoen doden en gewonden tegen Duitsland, 520.000 doden en gewonden op de Krim, ze hebben geen keus met hun rug tegen de muur, bovendien hebben wij nog nooit een oorlog tegen Rusland gewonnen, loopt altijd slecht voor ons af. Landen zoals Oekraïne, Frankrijk/Benelux, Irak duurt 4-6 weken om te breken, deze keer niet anders; de Russen zullen doorgaan met megaverliezen tot hun doel bereikt is, dat is het enige wat telt voor hun, het einddoel, watch & learn
@kansparel | 16-03-22 | 12:44: wa hedde gij die cijfers vandaan ?
@SilkySteve | 16-03-22 | 13:00: staan in elk geschiedenisboek, hadden we die gelezen was dit niet gebeurt
@kansparel | 16-03-22 | 13:12: dat is waar ook, de geschiedenisboeken kloppen niet, stom van mij, we zullen het dus opnieuw moeten laten gebeuren om te weten hoe het afloopt, o wacht dat gebeurt al
@kansparel | 16-03-22 | 13:12: Die geschiedenis boeken worden allemaal herschreven door "ons" Nationaal Archief om het allemaal een beetje inclusiever te maken.
@Satertje | 16-03-22 | 13:39: Het is daarom dat 'Putain' soldaten uit Tsjetsjenie en Midden Oosten haalt natuurlijk. Die man is helemaal nu.
Een tegenoffensief opzetten, de 4e Russische generaal naar de eeuwige graanvelden sturen en doodleuk melden dat in mei het Russische leger wel zo'n beetje gesloopt is.
Zo hee, die Vlad heeft er z'n kinderhandjes wel vol aan. Wat vindt grote vriend China hier eigenlijk van? Hadden ze dit geluts verwacht?
China lacht hoe dan ook in zijn vuistje. Hoe zwakker Poetin, des te sterker wordt China. Rusland wordt het knechtje van de Chinezen, en hofleverancier van grondstoffen en energie. China wordt de grote winnaar van deze oorlog, als het zo doorgaat.
China kijkt vol interesse toe wat ze kunnen verwachten als ze aan Taiwan gaan beginnen, want dat gaan ze doen, ze hebben er een enorme landingsvloot voor gebouwd de laatse 20 jaar, ook leggen ze enorme voorraden van zo bijna alles aan en kopen alle havens op in de hele wereld. Moet bij gezegd worden dat China nog nooit een oorlog heeft kunnen winnen hoor, op Tibet na dan, maar dat kan je geen oorlog noemen tegen onbewapende monniken. Dit is de laatste waarschuwing voor Taiwan trouwens dus ik denk dat ze heel goed op hun eilandje gaan letten.
@kansparel | 16-03-22 | 13:00: Taiwan kan zich het beste meteen bewapenen met kernraketten, dat is het enige dat helpt om de Chinezen af te schrikken.
@KeesBruin | 16-03-22 | 12:23: China de grote winnaar? Denk eerder de VS met hun LNG en wapen industrie zoals nu al 35 JSF aan Duitsland.
@kansparel | 16-03-22 | 13:00:
China gaat Taiwan niet binnenvallen. Is slecht voor zaken. Ze blijven gewoon doen wat ze al decennialang doen stellen dat Taiwan een afvallige provincie is.
China is hier niet blij mee, Oekraine is namelijk een deel van de handelsroute naar Europa.
China had verwacht dat het wel snel over zou zijn, dan kon de handel weer doorgaan. Dit kost de Chinees miljarden per dag, zijn ze niet zo blij mee.
@tis_wat | 16-03-22 | 14:09: correct. En, China ziet wat er gebeurt indien je een grote groep hoogst gemotiveerde mensen wil aanvallen, met een gigagroot leger, waarvan je niet weet of het functioneert en doet wat je wil. Tip voor China: laat Taiwan jullie land besturen. Dan komt het goed, Eén China, zonder al te veel dode mensen, en een toename aan vrolijkheid en arbeidsproductiviteit enzovoorts, enzovoorts.
Als ik de actuele kaart eens bekijk dan ziet het er toch niet zo best uit voor het Oekraïense leger. In het noorden en zuiden zitten legereenheden ingesloten, in het oosten sluit de tang langzaam maar zeker waardoor er zeker 60.000 man klem komt te zitten. Bij Mykolaiv worden de aanvoerlijnen vanuit het noorden afgesneden, daarmee komt een omsingeling van Odessa dichterbij.
Je ziet dat de russen zich concentreren op knooppunten, aanvoerroutes, militaire bases, energievoorziening en het omsingelen van de grote steden.
En ondanks alle mediageweld in het voordeel van Oekraïne en de terechte veroordelingen moet je toch nuchter constateren dat Rusland langzaam maar zeker vorderingen maakt en strategische posities heeft ingenomen. Het uitschakelen van de militaire power van Oekraïne is slechts een kwestie van tijd.
Niet volgens de reaguurders hier.
Die beweren ook in dit draadje weer dat Rusland het heel slecht doet en op instorten staat.
@zetje01 | 16-03-22 | 12:15: Dat heet wensdenken. Daar zijn we in dit domineesland erg goed in.
@zetje01 | 16-03-22 | 12:15:
Nee, ze doen het geweldig en alles gaat prima. Dit was precies het plan, Rusland is een grote militaire macht, en alle logistiek is goed geregeld.
De lucht- en marinesuperioriteit doet zich gelden, want ze kunnen tijdens deze 'vredesmissie' van veraf publieke doelen bestoken. Op de grond gaat het niet zo soepel, en gaat het zeker niet zo snel als ze dachten. Dat mag toch best gezegd worden? Geloof niet dat het een indrukwekkend vertoon van capabiliteit is.
Uiteindelijk wint de bierkaai wel, natuurlijk, zonder externe factoren.
Zou kunnen ja. We zullen zien. Er is veel wat niet bekend is. Het lijkt nog steeds op een "conventionele oorlog". Ben al benieuwd of er al partizaan achtige taferelen in de bezette gebieden aan de gang zijn. Als dat gaat lopen, zijn de jonge Russische soldaten verder de klos. Dan gaan we de asymmetrie verder in. Ik denk dat NATO al ver van te voren wist hoe de kwaliteit van het Russische leger was/is. Het soupeert zich, lijkt het op, in Oekraïne. Testcase. Globaal vind ik het niet best, ondanks de vorderingen.
De Oekraïners zijn al overigens al maximaal de klos.
@Sjors W. | 16-03-22 | 12:21: Hahahaha! Het mooie is: we gaan uiteindelijk wel zien, wie er gelijk krijgt. Maar ik zou in deze fase maar niet teveel geld op Rusland meer inzetten. Dit project is de Russen flink tegen gevallen, dat is intussen wel zeker.
@Sjors W. | 16-03-22 | 12:21: Feit is dat het enorm tegenvalt. Geen blitzkrieg, geen warm onthaal, maar meer Russische doden dan Amerikaanse in 20 jaar Afghanistan en Irak. Je ziet een gefrustreerd Russisch leger dat uit pure armoe winkels en ziekenhuizen plundert en in het wilde weg op flatgebouwen schiet. Vlad schijnt intern ook al aan het zuiveren te zijn geslagen.
Maar sommige mensen willen dit allemaal niet horen. Prima.
@nobodiesunmighty | 16-03-22 | 12:25: Ik moest even nadenken over dat "maximaal de klos" in uw tekst.
Ik denk dat noch de Oekraïners, noch die Russische soldaten op dit moment al "maximaal de klos" zijn. Mocht het inderdaad een soort guerrilla worden, dan zijn ze allemaal "maximaal de klos". Maar zo ver is het gelukkig nog niet, en laten we voor iedereen maar hopen dat het straks aan de onderhandelingstafel opgelost wordt, en niet verwordt tot een guerrilla-oorlog.
@KeesBruin | 16-03-22 | 12:25:
Rusland gaat uiteindelijk kapot aan de sancties en moet of opgeven, of zich tegen een prikkie overleveren aan China. Wij hebben hun olie en gas nodig, maar zij hebben onze afzetmarkt nodig om geld te verdienen. Die pijplijnen om het allemaal naar andere afzetmarkten te leiden liggen er nog niet, dat is een project van jaren en miljarden, en ook een project waarvoor ze gesanctioneerde hulp en technologie goed kunnen gebruiken. Komt nog bij dat het de vraag is of zelfs China zo openlijk de sancties durft te negeren, zij zetten ook graag hun meuk in het Westen af.
Vraag is alleen of dat voor Oekraine op tijd komt. Putin kan ook niet meer terug zonder persoonlijke consequenties.
@SIogra | 16-03-22 | 12:28: die kijken geen staatstelevisie. Wat dat betreft exact hetzelfde als in Rusland. Allemaal aannames. Het schijnt ja ja
@Sjors W. | 16-03-22 | 12:34: Ja, ik zie China toch een beetje als lachende derde uit dit conflict vandaan komen. Ze hebben straks Rusland in de pocket zitten. Zoals u terecht stelt, er gaan nog wel wat jaren overheen, voordat Rusland vlotjes van alles aan China kan leveren, maar de Chinezen zijn geduldig. Op termijn hebben ze Rusland aan het lijntje lopen, daar ga ik voorshands vanuit.
@VrijdenkerDavid | 16-03-22 | 12:19:
Tuurlijk, jouw vrienden gaan uiteindelijk wel winnen van "de nazi's", maak je geen zorgen! Geen wonder ook met een 10x zo groot leger. Maar het is geen makkie voor ze, hun verliezen zijn extreem hoog en ze hebben veel problemen met de meest basale zaken zoals logistiek. Ze kunnen het ook niet aan zonder de hulp van Kadyrovs criminelen, Congolezen en Syrische huurlingen of Wagner contractors. Ik vind dat puur leedvermaak, om die irritante bluffers daar in het Kremlin en ik hoop dat ze nog lelijk op hun flikker zullen krijgen.
@KeesBruin | 16-03-22 | 12:29: mee eens.
Het enige wat op dit moment goed gaat, is carrière maken binnen het Russische leger, gezien het aantal hoge militairen dat ongewenst afzwaait. En als zelfs de verantwoordelijken aan Russische zijde al toegeven dat het niet lekker loopt en Putin met Stalinistische stofkam door de FSB harkt, is dat voor mij een veeg teken aan de wand.
@SIogra | 16-03-22 | 12:28:
Ja, de geruchtenmolen draait. Schijnt dat Vlad zijn eigen FSB geld om Oekraïners om te kopen in eigen zak gestopt hebben (zoals ook de corrupte generaals) en Poetin de schuld daar wil gaan leggen. Lijkt me een broodje aap want ook dan is het erg slecht voor Poetin.
@Sjors W. | 16-03-22 | 12:34:
Rusland moet vandaag iets van 117 miljoen dollar betalen op haar leningen. Dat kunnen ze niet. Ze krijgen 30 de tijd om het wel te doen en anders word het een "default".
@Theodorus.Goldbach | 16-03-22 | 14:09:
Dertig dagen de tijd. *zucht*
@Theodorus.Goldbach | 16-03-22 | 14:07: Dat gezichtsverlies gaat hij niet lijden hoor, dan zou het de dood of de gladiolen zijn.
@Theodorus.Goldbach | 16-03-22 | 14:09: En als ze niet betalen? Hoe gaan ze dat dan innen? Sturen ze een deurwaarder o.i.d.?
Ik weet niet naar welke kaart jij zit te kijken maar ik heb een ander beeld. Het gaat namelijk te traag en er wordt teveel verloren aan materieel, manschappen en voorraden. De lange bevoorradingswegen zijn veel te gevoelig voor hinderlagen. En stukken die rood zijn geverfd lijken misschien onder controle maar zijn dat bij lange na niet. Er zijn Russen, maar controle is een ander verhaal.
@Flapuitx2 | 16-03-22 | 16:40:
Wat gebeurt er met jou als je niet kan betalen?
Dan wordt er waarschijnlijk beslag gelegd op spullen, bankrekening en loon. Maar doe dat maar eens bij Rusland. Bij Rusland is alles al bevroren. Welke deurwaarder gaat beslag leggen in het Kremlin op die lange tafel van
Putin?
Ik ben normaal gezien toch vrij nuchter maar net op CNN een oud vrouwtje die na een raketaanval vertelt hoor haar man "explodeerde" en hoe ze iedereen kwijt is. Ja. Dat gaat me toch niet in de koude kleren zitten. Wat een leed.
Juist. Dat is het ook: leed. Ellende. totaal verlies voor iedereen, zelfs voor de borst kloppende winnaar met de aankomende parades. Het hoogtepunt van domheid.
Dat is uiteindelijk altijd de essentie van oorlog: ellende en verdriet.
Maar er zijn altijd 'leiders' geweest, die daar maling aan hebben, die geen mededogen kennen, en alleen maar vol van zichzelf zijn. En ik vrees dat het altijd zo zal blijven, kijk maar eens rond op de wereld. Iedere keer staat er wel weer ergens een of andere grote klootzak op, en dan heb je de poppen weer aan het dansen.
En waarvoor zie je je man uit elkaar spatten? Voor de imperialistische waanbeelden van een of andere retard in een bunker in Moskou. Wat een ellende.
De oorlog kan zo voorbij zijn. Oekraïne blijft neutraal, gaan ze mee akkoord.
Krim wordt Russisch en die 2 staten in het Oosten onafhankelijk, deze 2 Russische eisen zijn onbespreekbaar voor Oekraïne.
Waarom eigenlijk, per saldo is het zo'n beetje de huidige situatie.
Offert Zelensky daar nu zijn land voor op ?
Ik denk dat Zelensky heel blij is met dit advies
Ja gewoon neutraal en zaken doen met zowel het westen als het oosten (dus ook met china via zijderoute). Dit zou toch potentie moeten hebben. Maar nee, ze hebben zich helemaal gek laten maken door die poppetjes uit het westen, best jammer.
@pane | 16-03-22 | 12:08:
Dat was de situatie in 2014. De EU was het daar helemaal mee eens. NAVO recruiteert niet. Landen moeten een membership action plan aanvragen om lid te worden. Oekraïne had die in 2010 op de plank gelegd.
Oekraïne zou een associatieverdrag met de EU sluiten én met Euraziatische Unie van Poetin. De ideale situatie voor iedereen.
Tot Janoekovitsj in opdracht op het laatste moment het EU associatieverdrag verscheurde. Dat pikte de Oekraïense bevolking niet. Van oost tot west waren er gigantische protesten. Met de Maidan revolutie tot gevolg.
Nu weet hoe het wél zit. Hou dus op met Russische agitprop te verspreiden.
Zelensky heeft zijn land helemaal niet "opgeofferd". Dat zou hij gedaan hebben, als hij gelijk - zoals veel 'wijzen' hier in de panelen adviseerden - zich had overgegeven aan Rusland. Dan had Poetin de hele Oekraïne zo weer ingelijfd bij het grote Russische Rijk. Alles wat van dat laatste afwijkt is pure winst voor Oekraïne.
@Theodorus.Goldbach | 16-03-22 | 12:15: dat verscheuren deed Janoekovitsj omdat??? Vast niet vanwege een of ander referendum in een klein West Europees land
Hoi Neville.
Heb je een volledig akkoord gezien? Ik niet. Wat zijn de eisen mbt de demilitarisatie van Oekraine - een van Putin's speerpunten, want tijdens zijn volgende onrechtmatige inval wil hij graag iets minder weerstand - en hoe is de toekomstige soevereiniteit van Oekraine gegarandeerd? Sowieso, hoeveel zijn garanties van Putin eigenlijk waard? Ik hoor de Putinsletjes hier wel vaak over het verdrag van Minsk en een verbale NAVO-toezegging die betrekking had op Oost-Duitsland, maar wel heel weinig over Budapest.
@Sjors W. | 16-03-22 | 12:28:
Dit dus. Poetins woord is als de wind van gisteren; geen reedt waard. Overigens heb ik enorm respect voor de Oekrainse bevolking, hoe die zich vrijwel als 1 man/vrouw achter Zelemsky - hun symbool voor soevereiniteit - schaart en zich letterlijk de ballen uit de broek vechten voor die vrijheid, soevereiniteit en hun recht op zelfbeschikking. Dat land zou een regelrechte aanwinst voor de EU zijn op dat vlak. Weten we hier ook weer waar we het allemaal voor doen.
@pane | 16-03-22 | 12:22:
In opdracht van zijn heer en meester Vladimir Poetin die Oekraïne niet erkend.
Dat Oekraïnereferendum was pas later.
@Sjors W. | 16-03-22 | 12:28:
De Poetin laafjes weten niet eens wat het Boedapest memorandum is of wat het inhoudt.
@Theodorus.Goldbach | 16-03-22 | 12:15: @pane | 16-03-22 | 12:08:
"NAVO recruiteert niet. Landen moeten een membership action plan aanvragen om lid te worden. Oekraïne had die in 2010 op de plank gelegd."
Ja dat wordt gezegd voor de schermen maar iedereen weet dat er achter de schermen belangen van met name dr VS spelen die natuurlijk wel degelijk beloftes doen (in geld, militaire bescherming of andere afspraken). Ik heb ook altijd van Sinterklaas gehouden tot dat bleek dat ik voor de gek werd gehouden. Dus hoezo recruteert NAVO niet? Zelfde geldt voor EU. Sinds 2014 heeft de EU ruim 15 miljard euro aan Oekraine besteed om te hervormen. Tuurlijk zijn de daar blij mee.
Dat vraag ik mij dus ook af.
Hij spreekt het Britse parlement toe en citeert de beroemde woorden van Churchill, hij spreekt het Amerikaanse parlement toe en spreekt over Pearl Harbor. Laat hij in de vredesnaam aan de mensen denken die elke dag onnodig doodgaan en een compromis uithandelen.
@zenuwpees | 16-03-22 | 15:38:
Simpel. Het zijn beiden organisaties waar héél véél landen lid van willen worden. Daar hoeven geen steekpenningen voor betaald worden.
Dat snap jij niet, en dat geeft ook niet. Maar het is wel zo.
Ondertussen pakken we in Nederland op de dag van verkiezingen politieke tegenstanders met onzinnige redenen op.
Nederland is niet veel beter dan Rusland, en juist de gevestigde partijen houden er nogal graag een Putin-samenleving op na.
Ga even in Rusland kijken!
Niet zoveel naar Baudet luisteren. Ga je rare dingen van denken, D.U.
@KeesBruin | 16-03-22 | 12:03: het voorland als onze regering en het Brusselse zo doorgaat
@KeesBruin | 16-03-22 | 12:03:
Om een beeld van onze toekomst te krijgen bedoeld u?
@Graaisnaaiert | 16-03-22 | 12:21:
Ik was misschien een beetje sneller als GS, maar de #Breek al gelezen?
Als ik Oekraine was zou ik de gasleidingen opblazen die door hun land lopen van Rusland naar (west)Europa.
Europa helpt toch niet, dus van het gas af. En Rusland kan dan niks meer leveren en dus geen inkomsten. win-win
helemaal geen gek idee.
Maar dan loopt Oekraine ook veel inkomsten mis natuurlijk. ( hoewel ik schat dat Rusland nu ook niet betaald voor het overgangs recht )
En dan zou ik als Oekraine uiteraard Rusland de schuld geven van het opblazen ervan, achterlijke militairen die niet door hadden dat het een gasleiding was. Zoiets?
Als de wanhoop meer toeneemt, wellicht. Denk dat Oekraine op het moment landen als Duitsland en Italie nog wel te vriend wil houden, en die hebben economien die afhankelijk zijn van Russische hydrocarbons. Duitsland heeft een zinnetje toegevoegd aan 'wir schaffen das... aber erst das fressen, unt dann die moral'.
Het verbaasd me dat de Russen dat niet gedaan hebben om NordStream2 wat meer prioriteit te geven. Kan je mooi de schuld aan de Oekraïne geven, en als blijk van goede wil wel aanbieden om het gas via NordStream2 te sturen.
@pane | 16-03-22 | 11:53: hahaha, ja da's een goeie. Zo van: ja, we hebben de instructies gewoon gevolgd, maar blijkbaar hebben ze ons de verkeerde instructies meegegeven * klak: laat instructies zien hoe gasleidingen opgeblazen moeten worden, coördinaten verkeerd genoteerd).
mmm...ik lees net dat een flinke armada onderweg is naar odessa. Dat wordt slecht slapen daar de komende week
Heel frustrerend. Zo verleidelijk die targets , weer een kans na dat konvooi maar ja, geopolitiek he. Om Rusland nou meteen te ontwapenen speel je China mee in de kaart. Maar toch, ik blijf het een strategische blunder van de eerste orde vinden om Oekraine te laten bungelen. En al die burgerslachtoffers en al die kapotgeschoten steden. En wapens leveren wordt ook steeds moeilijker. Geen idee wat er in dat depot ten westen van Lviv allemaal de lucht is ingegaan maar geef Oekraine een fighting chance tegen die criminele kliek uit het Kremlin.
Denk eerder dat het prijsschieten wordt voor de Oekraïense strijdkrachten. Zo'n landing is zo'n beetje de moeilijkste en bloederigste manoeuvres voor elke strijdkracht. Denk maar terug aan Normandië. Er is niet veel veranderd sindsdien. En het platbombarderen van Odessa is zelfs voor de Russen te gortig denk ik.
@Theodorus.Goldbach | 16-03-22 | 11:36:
Dat laatste durf ik geen kwartje meer op in te zetten. Dat zwijn in het Kremlin deinst nergens meer voor terug. En wbt die landing, ik hoop dat u gelijk heeft. Vraag is alleen of ze nog genoeg spullen hebben en of Rusland pre-emptive de Oekrainse stellingen gaat bombarderen.
@Graaisnaaiert | 16-03-22 | 12:02:
Net als Normandië denk ik. De stellingen bombarderen en dan de landing maken. Als Oekraïne zich een beetje deftig heeft in gegraven dan word dat prijsschieten. Ik geef het te doen die paar duizend Russen die moeten gaan landen. Het grootste risico wat ik voorzie is eventueel parachutisten achter de linies en/of dat de munitie opraakt.
Putin spreek van "Denazifiseren" Himmler zou hier bijna jaloers van worden... Oorlogsmisdaad pur sang.
twitter.com/ZDFfrontal/status/1503751...
John Sweeney weet veel van de Russische corruptie en de staat waarin de Russische overheid verkeert. Onderdeel van die staat is ook het leger. Volgens hem is extreme corruptie en wanbestuur in in dat leger dan ook debet aan de abominabele afhandeling van deze invasie.
twitter.com/johnsweeneyroar/status/15...
En dat ben ik met hem eens. Op papier lijkt het heel wat, maar de werkelijke kracht van het Russische loeger zie je in de kazernes zelf, aan de uitrusting van de manschappen, het eten, het onderhoud, de logistiek. Het is een teringzooi.
Het Russische leger kent maar enkele zeer goed uitgeruste en onderhouden onderdelen, zoals de parachutisten, de Spetznaz en enkele elite tankbataljopns, plus de troepen van het Interior Ministry, zeg maar Poetins eigen SS Leibstandarte. Zoals in iedere dictatuur wil dictator Poetin niet teveel macht voor het reguliere leger, daar zouden maar staatsgrepen uit kunnen ontstaan. En ziehier het resultaat.
Dus huurt hij Tjetsjenen, Syriers, Congolzen en Wagner in, om het vuile werk op te knappen waar zijn dienstplichtigenleger faalt. Ik zeg nog even volhouden Oekraine, en dit rottende kaartenhuis valt onder Poetins kont in elkaar.
Ik vertrouw al die berichten niet. Douglas Macgregor heeft een wat realistischer kijk op de zaken: www.youtube.com/watch?v=AxXw7O68vC8
@VrijdenkerDavid | 16-03-22 | 10:58:
Fox, Poetins media-outlet in de VS.
Maar ik zal het eens bekijken, die bagger.
Volgens jouw links, kwaakt deze meneer op 7 maart, dat het in "10 days it will be all over" voor Zelensky. Inmiddels zijn we tien dagen verder en is er weinig veranderd. Tot zover jouw "realistische" kijk op de zaken.
Ik hoop dat je gelijk hebt.
@Rohin | 16-03-22 | 11:01:
Het enige echt rottige zijn die paar duizend kernwapens die Poetin achter de hand heeft. Maar regulier is zijn leger kansloos tegen de NAVO.
@Beste_Landgenoten | 16-03-22 | 11:05: Dat heeft Poetin dan ook al vele malen toegegeven. ‘Rusland is geen partij voor de NAVO’ zijn zijn letterlijke woorden.
@Beste_Landgenoten | 16-03-22 | 11:05: Schrale troost. Daarvan gaan de meeste ook niet meer kunnen vliegen of klappen. Ook dat verkeerd in een abominale staat, en ook binnen die gelederen heerst verdeeldheid. Maar er hoeft er maar eentje ergens te landen en af te gaan en "het spel" is op de wagen. Gelukkig zijn er ook eenheden achter Russische linies bezig om dat soort shit ook te verijdelen. ( er is meer gaande dan je in de nieuwsberichten ziet of leest )
Het lastige is dat we alleen horen hoe slecht het Russische leger is. En dat we Oekraïnse successen zien en de schade die ze aanrichten.
Het Russische perspectief en verslaggeving daarentegen wordt ons onthouden. Kortom ik denk dat de Russen tegenslagen ervaren maar dat het in grote lijnen redelijk volgens plan gaat.
Misschien dat het westen, de NAVO en de EU de grote verliezers blijken te zijn. Want uiteindelijk verschuift er van alles, de economische consequenties zijn ook hier en in de VS voelbaar. En het feit dat de andere kant wordt gecensureerd is een teken van zwakte.
Poetin wint, het westen verliest (haar dominantie). Het zou zomaar het begin van het westerse einde (zoals we het westen kenden) kunnen zijn. De woke brigades, het neo-liberalisme en de corruptie in eigen gelederen hebben nu al een tijdje kunnen woekeren. Tekenen van het einde van realiteitszin, normen en waarden en gemeenschapszin.
@Blubberbazooka | 16-03-22 | 11:21:
Ik hoop dat u gelijk heeft. Vooralsnog lijkt onze enige kans om de Oekrainse vechtmachine te blijven sponsoren voor zover nog mogelijk en ondertussen die olichargen en hun families wereldwijd af te jagen en te isoleren. Nog 2 weken, dan is het april. Kan Poetin dat thuis nog verantwoorden?
De Russische cashflow stagneert een beetje dus de vraag dringt zich op of de huurlingen wel betaalt worden. Of dacht je dat liefdewerk en oud papier genoeg is voor de Tjetsjenen plus de rest van de bende.
@Blubberbazooka | 16-03-22 | 11:21:
Als je weet dat het Amerikaanse nucleaire arsenaal ook niet bepaald in goede staat verkeerd dan vraag ik me inderdaad af hoe slecht het er in Rusland aan toe is. Vrijwel iedereen die er verstand van heeft is op zijn zachtst gezegd geschokt van het chaotische en eigenlijk waardeloze prestatie van het Russische leger. Vernietigen. Dat lukt wel maar verder valt het allemaal zwaar "tegen" zo lijkt.
@ratelaar | 16-03-22 | 11:26: Oow, zit het zo, en ik maar denken dat de oorlog maar weer even goed aantoont hoe een kleptocratie functioneert. Een kleine groep die het goed heeft en de rest die erbij bungelt, zoals dit armzalige leger. Zonder olie en gas had Rusland de economie van een afrikaans land, nu scheelt het ook niet veel.
Over Russische corruptie gesproken: ik heb een reprint van een oud boek van een fanatieke, 19e eeuwse Engelse ornitholoog, Henry Seebohm, die op eigen kosten twee expedities naar Siberië uitrustte. Om de tot dan toe onbekende broedplaatsen van allerlei vogels te gaan ontdekken.
Dat boek, Bird of Siberia, bevat prachtige reisverslagen, waaraan ook een speciaal hoofdstuk, getiteld "Russian Corruption", is toegevoegd.
Waarmee ik maar wil zeggen: corruptie is een heel oud, en indigeen Russisch probleem.
@Kane | 16-03-22 | 11:36:
Een kleine groep die het goed heeft en de rest die erbij bungelt,...”
En hoe is dat anders dan in het westen? De afgelopen 2 jaar zijn de allerrijksten 2x zo rijk geworden. Bepaalt big-tech in samenspraak met regeringen wat wel en niet gecensureerd wordt en groeit de kloof tussen arm en rijk.
Ik bedoel: Energie, woningen en voedsel wordt steeds duurder, voor steeds meer mensen onbetaalbaar.
Daarnaast wordt alles weggegeven aan vluchtelingen, multiculturalisme en zingt er een slogan rond: You will own nothing and be happy.
Zo rooskleurig ziet het er voor jou en mij ook niet uit. Voor de allerrijksten des te beter...
Mee eens. Als ze niet eens in tijd van een week kunnen winnen van een soort derdewereldland, wat willen ze dan tegen een grootmacht als de NAVO beginnen (incl de VS)? Alleen het feit dat ze een grote atoommacht zijn, maakt dat ze meetellen op wereldniveau.
@ratelaar | 16-03-22 | 11:50:
Ik ben best met je eens dat het er op lijkt dat we hier ons hoogtepunt wel gehad hebben, en aan een perdiod of decline beginnen.
Snap alleen nooit waarom dat moet met een 'hoe is dat anders dan het Westen'. Als je maar hoog genoeg in de ivoren toren klimt kun je op macroniveau zeggen dat de kloof toeneemt en primaire levensbehoeften duurder worden (en dat dat de gewone man harder treft). Prima, dat lijkt waar. Maar als je dat gelijk trekt met 'hoe is dat anders dan Rusland dan?', dan ga je wel voorbij aan het feit dat de kwaliteit van leven en gezondheid een stuk beter is - zeker voor de gewone man -, je soms nog eens je recht kunt halen in de rechtbank, en zelfs dat verschrikkelijke Nederlandse censuurapparaat net iets minder kistje-op-je-strot-en-wapenknuppel-in-de-nek is.
@Sjors W. | 16-03-22 | 12:54: nog wel, maar regeren is vooruitzien. Zelfs een kind snapt dat het er hier in 2030 heel anders uit ziet.
@Sjors W. | 16-03-22 | 12:54:
Mee eens. Het gaat om de trend. Voorlopig is het westen nog een baken van (ver)licht(ing). Laten we er voor zorgen dat het zo blijft.
Doe niet zo raar.
Dat gaat vermoedelijk een mix worden voor studenten en expats.
Die jonge islamisten volgen het voorbeeld van die Oekraïners en gaan hun eigen land helpen herbouwen cq vechten voor hun vrijheid, kuch.
@Theodorus.Goldbach | 16-03-22 | 11:23: broodprijs 5% omhoog was het startsein voor de arabische lente. 50% geen idee wat dat gaat doen maar leuk wordt het niet.
John Sweeneys praatje is vandaag erg boeiend. "My hypothesis is..." Als hij gelijk heeft is het Russische leger nu praktisch vastgelopen. Oorzaken o.a. desertie en corruptie. De Russische mafia schijnt een behoorlijke vinger in de legerpap te hebben. Kyiv krijgt twee weken regen, dat zal Poetins gevechtskracht ook niet ten goede komen. Ik gun elke Oekraïener een Russische tank of pantserwagen in zijn achtertuin.
Regen en wolken, heel slecht voor luchtsteun. En aanvallen over open veld lukken dan ook niet. Maar ondanks dat alles, in het zuiden maken de Russen toch wel voortgang, zij het niet super snel.
@Beste_Landgenoten | 16-03-22 | 10:31:
Rasputitsa. Napoleon is er o.a. ook op stuk gelopen. Tanks zakken gewoon in de modder en die krijg je er niet meer uit. Best ironisch als je erover nadenkt.
Rusland begin in 2007 grote hervormingen van het leger door aanstelling van meneer Serdyukov. Hij moest puin ruimen. Het leger was zeer corrupt en werd door oligarchen gebruikt om henzelf te verrijken met lucratieve defensiecontracten waarbij veel te veel werd betaald voor aankopen en de organisatie van het leger werd bepaald door wie er corrupt genoeg was om hier aan mee te werken ipv wie er competent was in oorlogsvoering.
Echter, de oligarchen die hier veel geld aan verdienden vonden dit helemaal niks. Want de hervormingen van Serdyukov kostten hen veel geld. Uiteindelijk werd Serdyukov onder invloed van de oligarchen eruit gebonjourd en Politieke survivor Shoigu (sinds het uiteenvallen van de USSR nooit zijn positie kwijt geraakt) erin als minister van defensie. Zijn eerste besluit: alles wat Serdyukov had gerapereerd terugdraaien zodat het geld weer naar de oligarchen kon vloeien.
Nu zien we het resultaat van deze endemische corruptie. Gelukkig maar, het is gerechtigheid voor Rusland.
@De Eierbal | 16-03-22 | 10:52:
Wikilinks naar de personen: en.wikipedia.org/wiki/Anatoly_Serdyuk...
en.wikipedia.org/wiki/Sergei_Shoigu
@De Eierbal | 16-03-22 | 10:52:
Die Sergei Shoigu ook. Oud communistisch politiek officer zonder enige militaire ervaring.
@Basil Fawlty | 16-03-22 | 11:22:
In ieder geval niet iemand die de knop gaat indrukken. Je hebt zijn reactie gezien toen Poetin opdracht gaf de nucleaire wapens "klaar" te maken. Dit is iemand die meelift op de kliek om een goed leven voor zichzelf en familie te verzekeren, maar in een loopgraaf lijkt het me een windvaan. Voor Poetin is iemand met een geweten een liability.
Neem aan dat ze bij de bewoners zijn in getrokken, kunnen die voor ze koken en wassen, en na een dagje misdaden plegen naar "huis " en hun antieke tankje voor de deur parkeren.
Gaat Rusland een Ajaxje doen ? Wel massaal aanvallen maar toch verliezen !!
Heb toch wat meer sympathie voor Ten Hag dan voor Putin.
Ik hoop dan dat ze een onanaatje doen: voor de bal gaan, maar compleet misgrijpen.
Tip voor Cientearth, stel Putin aansprakelijkheid en laat Shell met rust. Veel effectiever !
"Polen roept op tot vredesmissie in Oekraïne''
Lees ik bij het ANP. Maar ik dacht dat Poetin 3 weken geleden al een 'vredesmissie' begonnen was in Oekraïne?
Een multinationale vredesmacht.
De Polen lopen weer eens achter de muziek aan blijkbaar.
Een NAVO vredesmacht. Een vredesmacht die gevechtsklaar is. Mja. Dat hadden we jaren geleden moeten doen voordat Rusland de Krim en Donbas pikte. Maar ja, onze "leiders" waren als de dood voor dat cosplay leger van Poetin dus men deed wat men al decennia in het westen doet... niets of veel te laat.
putin bedoelde natuurlijk de ewige vrede voor alle Oekraïners, Polen wil wat anders.
@Theodorus.Goldbach | 16-03-22 | 10:21: U wilt een derde wereldoorlog?
Ik vermoed dat Polen en Rusland beiden iets anders onder de term "vredesmissie" verstaan........
@Theodorus.Goldbach | 16-03-22 | 10:21: Die NAVO vredesmacht is natuurlijk buiten de orde, onverteerbaar voor Poetin.
Hopelijk komt er iets van de VN aan te pas, zodat ze de boel een beetje in de gaten kunnen houden. Met die Russen weet je het nooit, ten slotte.
@Nietgek | 16-03-22 | 11:52:
Dat zegt Joe Biden. Als ik het functioneren van het Russische leger zo zie dan kan je niet spreken over een 3de wereldoorlog. Ten eerste omdat het Russische leger ruk is. Ten tweede omdat Rusland eigenlijk geen bondgenoten heeft. Maar ja, die atoomwapens. Je zou hooguit bang kunnen zijn voor een nucleaire oorlog maar als Vlad gek genoeg om die in te zetten dan doet hij dat toch vroeger of later.
Ondertussen vindt Rusland dit het uitgelezen moment om Navalny nog even extra richting zijn graf te drukken:
twitter.com/navalny/status/1503800859...
13 jaar zwaar regime in een strafkolonie, dat overleef je niet gemakkelijk.
Ja of ze roeren weer wat door z'n thee. Blijft vreemd dat hij weer terugging naar Rusland vanaf de Duitse IC.
@Diederik_Ezel | 16-03-22 | 10:19:
In Duitsland was hij een nono geworden, de zoveelste onschadelijke balling. Maar bijzonder dapper, om terug te gaan naar het hol van de leeuw.
@Beste_Landgenoten | 16-03-22 | 10:33:
Ik ga toch maar eens doneren aan die club van Navalny. Nadat Poetin Nemtsov heeft vermoord toch eigenlijk de beste/enige hoop voor Rusland.
De Amerikanen roepen Putin alvast uit tot oorlogsmisdadiger:
www.reuters.com/world/us/us-senate-un...
Ze hebben moreel gezien natuurlijk gelijk, maar die yanks hebben wel kilo's boter op hun hoofd.
Dit geeft volgens mij ook wel de stijgende frustratie van de Amerikanen weer.
- de positie van Oekraïne is voor NATO verloren
- de stevige relatie China-Rusland
- de Iran deal wankelt (Rusland heeft een dikke vinger in de pap)
- de Saoedi's nemen afstand van de USA
- de petrodollar wankelt
www.businessinsider.nl/us-dollars-dom...
Het zal de onderhandelingen met Oekraïne in negatieve zin beïnvloeden, dat wil zeggen negatief voor Oekraïne.
Deze oorlog versnelt enkele onvermijdelijke confrontaties van het westen met de andere machtsblokken. Er zal blijken wie het beste verder kan zonder de ander. Vergeet niet dat China ook een afzetmarkt nodig heeft voor al die rommel die het produceert. Zonder dat zijn ze weer terug bij af. Twintig jaar geleden redden we het hier ook uitstekend zonder China, maar China had ons wel nodig destijds.
@Beste_Landgenoten | 16-03-22 | 10:11:
Men doet altijd alsof Rusland en China dikke vriendjes zijn maar dat is schone schijn. De Chinezen hebben nog menig appeltje te schillen met de Russen. Daarbij zou je eigenlijk kunnen stellen dat Rusland praktisch een vazalstaat is van China maar dan met een enorm atoomwapens arsenaal.
@Beste_Landgenoten | 16-03-22 | 10:11: Het wordt hoog tijd dat de westerse wereld stopt om die troep allemaal te kopen.
@Nietgek | 16-03-22 | 11:54:
Zoals je in Rusland ziet kan dat in de praktijk niet.
Die vernieling van al die appartementencomplexen waar mensen woonden en die nu allemaal grootdeels in Europa zijn verspreid. Totale destructie en vernietiging burgereigendommen.... kan me voorstellen dat Poetin is uitgeroepen tot oorlogsmisdadiger in de VS.
Benieuwd hoe het staat met de opvang van vluchtelingen in Nederland, mag je het nieuws geloven gaat dat allemaal goed bij de gastgezinnen en de kinderen zijn blij al naar de scholen te kunnen gaan. Rare gedachte, maar misschien dat de nu opvang van die Oekraïners ons in de toekomst mooie dingen gaan opleveren. Ze willen begreep ik ook graag gewoon allemaal aan het werk.
Ja. Dapper en krachtig volkje hoor die Oekraïners. Zijn trouwens vaak een stuk sympathieker dan Russen. Komt omdat ze niet aan grootheidswaan lijden. Russen denken vaak wel dat übermenschen zijn. Je merkt dat soms wel eens op vakantie in Turkije e.d.
Dus Russen en Amerikanen lijken eigenlijk gewoon heel erg op elkaar. Stelletje idiote rednecks bij elkaar.
@deministerpresident | 16-03-22 | 10:09:
Nee. Lijken totaal niet op elkaar. Russische leger kan niet vechten. Amerikanen wel. Russen kunnen enkel plunderen, verkrachten, moorden en vernietigen.
Het verschil met de gangbare 'vluchtelingen' praktijk is opvallend. In het AD van vandaag: "Op twee plekken in Amersfoort worden kantoorpanden zo snel mogelijk verbouwd om er honderden vluchtelingen uit Oekraïne te kunnen huisvesten. Die kunnen daar indien nodig maandenlang wonen. Bovendien is er werk voor hen, zodra ze daar aan toe zijn. "
Dat hoorde je voorheen nou nooit, terwijl de taalbarriere net zo groot zou moeten zijn.
@Theodorus.Goldbach | 16-03-22 | 10:04:
Waarom zouden hotels daar adverteren met "Russian free"?
Hopelijk/waarschijnlijk worden die bevroren tegoeden van de Russische centrale bank gebruikt om Oekraïne weer op te bouwen, stel criminelen zijn het gewoon.
@Kane | 16-03-22 | 10:35:
Daar gaan inderdaad veel stemmen voor op. Alles confisqueren en aan Oekraïne doneren voor de wederopbouw.
@Beste_Landgenoten | 16-03-22 | 10:29:
Ik zou het niet weten, jij?
@LucaBrasi | 16-03-22 | 10:23:
Vrees toch dat er meer affiniteit is met Oekraïners uit een 30 jaar vrij land, veelal Oekraïns Orthodoxe christenen, dan met andere afkomsten vrees ik, het identificeren met de Oekraïners gaat ook veel sneller.
@Jan, Leiden | 16-03-22 | 10:46:
Ik denk dat het feit dat de mannen zich dood vechten en de vrouwen en kinderen over de grens sturen in plaats van omgekeerd - zoals bij onze Arabische vrinden het geval is - ook wel meespeelt. Echte mannen vechten voor hun land en hun familie. Laffe hazen vluchten en laten vrouw en kinderen achter in dat hellhole. Vergeet dat nooit.
Slecht opgevoed, die Russen. Parkeren hun pantservoertuigen gewoon op de oprit van andermans huis.
Ik vraag me af of die pantservoertuigen niet gewoon zijn achtergelaten.
Zat wel te kijken, stond er ook 1 in een moestuin. Het zal jouw nodige groente zijn. Ga er van uit dat bewoners er wel weg zullen zijn?
@Theodorus.Goldbach | 16-03-22 | 10:01:
Zou ook nog heel goed kunnen, materieel gaat het niet best mag ik de berichten geloven van de Oekraïne wat het spul betreft van de Russen.
Het zijn gewoon old timers van de lokale bevolking. Spul uit de vorige eeuw. Belastingtechnisch gunstiger.
Wat als we Andorra eens de oorlog aan Rusland laten verklaren? Dan zou Polen, Bulgarije en Slovenie z'n MIG29s aan Andorra kunnen geven, die ze doorstuurt naar de Ukraine.
Zelf zou de NATO een Andorrees vlaggetje op hun wapentuig kunnen plakken en naar hartelust het russisch leger terug naar de middeleeuwen kunnen schoppen. Laat Rusland Andorra maar eens aanvallen.
O ja, misschien een goed idee om op google maps de grenzen van Andorra een paar km te verleggen...
I like your thinking.
@Theodorus.Goldbach | 16-03-22 | 09:59: It's all about the narative. En dat snappen de Ruskis verdomd goed.
Bam!
De russen kunnen dan een 20 kt kernbom op Andorra laten vallen, ze zijn er momenteel gek genoeg voor.
Perspectief is alles!!! Ik heb eens gelezen dat Rusland 600 (!!) generaals heeft. Wat maakt het dan uit dat er 4 zijn omgelegd. Ik bedoel maar, perspectief...
Van die 600 zijn er 550 operette generaals en maar 50 echte mer gevechtservaring. Dat doet dus wel pijn.
u weet er helemaal niets van? Generaals lopen niet in de gevechtszone. Dit betekent dat ze verrast werden door een tegenaanval of wel naar voren moesten om de mannen te bewegen.
@Beste_Landgenoten | 16-03-22 | 09:47
Het probleem is als Odessa valt (en Russische landschepen liggen nu al voor de kust) en ze kunnen van hieruit naar boven stoten dit heel vervelend kan zijn om de Russische troepen lang (maanden) nog tegen te houden.
Lijkt dat ze gaan landen west van Odessa. Waarschijnlijk omsingeling vanuit daar en Kherson. Frontale aanval op Odessa zal ze te risicovol zijn. Maar inderdaad, het ziet er slecht uit voor de langere termijn.
Als het landschepen zijn, waarom rijden ze dan niet naar Odessa ?
Die liggen daar ook maar. In Odessa zijn ze klaar om tot de laatste man te vechten. Zal een flinke dobber (no pun intended) worden.
@Theodorus.Goldbach | 16-03-22 | 09:59:
Bombardementen van op zee en vanuit de lucht. Odessa is een oorlogshaven dus een legitiem doelwit om met de grond gelijk gemaakt te worden. Denk ik dan.
@Graaisnaaiert | 16-03-22 | 12:11:
Neemt niet weg dat zo'n landing een lastige manoeuvre is en het prijsschieten voor de Oekraïense strijdkrachten wordt. Daarbij heeft Odessa enorm veel historische waarde (ook voor de Russen) dus dat platgooien zal op weinig sympathie kunnen rekenen.
Staat Vladimir Zhirinovski al klaar om Putin te vervangen als hij onverhoopt weg moet?
Stel dat er een akkoord komt voor de 2 onafhankelijke staten, de Krim en een verbinding naar de Krim, is Poetin er dan wel klaar mee? En wordt Oekraïne dan een Europees neutraal land? Naar mijn gevoel moeten we hierna dan nog zeer waakzaam blijven. Vertrouw het nog niet zo.
Dat lijkt me een slechte onderhandelingspositie - ik zou als Zelensky beginnen met - Flikker op uit m'n land godvergeten narcistische megalomane Russische mafiose nazi-kabouter (dat laast mogelijk een beetje lastig, omdat Zelensky ook niet zo groot is) en dan gaan we praten.
Maar dan iets genuanceerder.
Nee, Poetin ontkent het bestaan van Oekraiene als land en volk, kun je lullen wat je wil maar dan kom je er niet uit.
@geenspam | 16-03-22 | 09:49: Exact, er is eignelijk maar een einde aan de oorlog, dat is een einde aan Putler. Kan maar zo eerder zijn dan dat Ukraine valt. Dat laatste is namelijk vrijwel onmogelijk, althans het hele land. (land als Ukraine bezet houden - zeker door rusland is vrijwel onmogelijk - of ze moeten delen met atoomwapens ontoegankelijk maken)
Poetin heeft voor elkaar gekregen wat geen enkele Oekraïense president ooit is gelukt. Een verenigd Oekraïne. 91% staat pal achter Zelensky en zal tot de laatste man vechten. De enigen die dit kunnen stoppen zijn de Russen door een paleis coup o.i.d. en zelfs dan wordt het nog een ramp.
De Krim is al middels een brug verbonden. Heel de noodzaak voor een landverbinding is er niet meer.
Jep, niemand gaat Putler meer vertrouwen. Straks bouwen ze Oekraïne weer op en komt Rusland weer alles slopen, er moet een lange termijnsoplossing komen en dat betekent einde Putin.
Met die buitenlandse strijders gaat het niet altijd lekker blijkbaar, hier een Amerikaan die een boekje opendoet:
www.youtube.com/watch?v=byh4WQQA_5s
Geeft aan dat ook aan Oekraiense kant de zaken onder spanning staan.
Natuurlijk gaat dat niet goed. Wie laat er nou een stel idioten toe om gewapend door je land te struinen?
Kijk voor een realistische blik op de Russische invasie naar dit interview met de Amerikaanse oud-topmilitair Douglas Macgregor: www.youtube.com/watch?v=NFngc_8RiVc
Goeie tip, thnx.
Bekende right-wing pro-Trump pro-Poetin lulkoekshit die we overal op internet vinden. De Russen worden ten onrechte slecht neergezet en zo. Want het zou eigenlijk een enorme overwinning zijn voor Rusland. Dom geklets. Poetin zou zijn uiterste best doen om burgers te sparen. Kortom, exact het Kermlin verhaal uit de mond van rightwing redneck Trump MAGA dumbheads.
Mmmmmm, dat is een iet wat ander verhaal dan we dagelijks krijgen gepresenteerd.
Hier klopt echt geen reet van. Die Mcgregor zegt dat Rusland z'n best doet om burgerdoden te vermijden en dus langzaam moet gaan en dat Oekraïne alleen maar "pinprick attacks" kan doen.
Even kijken, 228 tanks verloren, 140 armoured fighting vehicles, 204 infantry fighting vehicles. Allemaal onafhankelijk en visueel geverifieerd door deze nerd: twitter.com/ZDFfrontal/status/1503751...
En dan het argument dat Rusland op de burgerdoden let. Hoe passen de terreurbombardementen hierbij die we dagelijks zien? Hoe past dit filmpje daarbij waar een burger met zijn handen omhoog voor de ogen van zijn familie wordt neergeknald? twitter.com/ZDFfrontal/status/1503751...
@De Eierbal | 16-03-22 | 10:02:
Ik commente een soortgelijk verhaal onder de video en die werd na 4 minuten verwijderd. Kritiek niet toegestaan, net als in Rusland.
@De Eierbal | 16-03-22 | 10:02:
Amerika verloor in de invasie van Irak 1 tank door vijandelijke actie. De Britten ook 1 tank maar door friendly fire.
Tnx! Dit zou ik nou ook op NPO willen zien, wat je er van vind daargelaten. Maar een wat bredere kijk op alles wat er gebeurt
@deministerpresident | 16-03-22 | 10:05:
Bredere kijk. Je zegt het echt.
@De Eierbal | 16-03-22 | 10:02: Oorlog, kent u die uitdrukking?
@VrijdenkerDavid | 16-03-22 | 10:16:
"Pinprick attacks", kent u die uitdrukking?
@VrijdenkerDavid | 16-03-22 | 10:16:
Valt mij op dat al die zogenaamde "vrijdenkers" meestal helemaal niet nadenken maar gewoon recalcitrante kneusjes zijn. Maar dat zal wel aan mij liggen.
@Beste_Landgenoten | 16-03-22 | 09:50: De man heeft een goede staat van dienst en weet waar hij over praat.
@VrijdenkerDavid | 16-03-22 | 10:36:
Nee helemaal niet, de zoveelste vooringenomen pro-Poetin anti-NAVO kletsmajoor buiten dienst. De Russen zouden op schema liggen, ze zouden burgers sparen, Azov zou burgers herhinderen weg te gaan, als menselijk schild. Kortom: De hele riedel Kremlin-shit lepelt hij zonder morren op voor het kritiekloze publiek. Bah. Maar ja, VVMU.
@Beste_Landgenoten | 16-03-22 | 10:41: De neonazi's van het Azov-bataljon zouden zoiets nooit doen. Dream on boy!
@VrijdenkerDavid | 16-03-22 | 10:50:
Tuurlijk, allemaal "neo-nazi's".
@Beste_Landgenoten | 16-03-22 | 11:02: Nee een kleine dominante minderheid die ook de Oekraiense politiek al jaren gijzelt.
@VrijdenkerDavid | 16-03-22 | 11:57:
Neem die Joodse president van Oekraïne. Wat een nazi is dat hè.
Wacht eventjes. Deze Douglas MacGregor? De notoire antisemiet?
twitter.com/MattGertz/status/15041031...
Frisse jongen ben jij.
Vergelijk met Irak 2003 waar 170000 beter uitgeruste troepen ruim een maand deden over de operatie tegen een veel en veel slechter leger, met veel meer steun van de bevolking, met veel meer schade aan infrastructuur en veel meer massale close air support. En dat was na jaren van sancties die Irak verzwakt hadden. Natuurlijk kun je niet alles vergelijken maar de Russen doen het echt prima. Of het eindresultaat net zo dwaas is als bij Irak, dat valt nog te bezien.
Teringloetje! Wat ben jij voor een figuur? De Russen doen het goed? Ja ja, ze zullen wel winnen, ten koste van big eens duizenden Russische jongens. Zo kennen wij de Rus weer. En dan jouw vergelijk met Irak. Totale onzin.
En de Amerikaanse dollar viel toen ook met 50% waardoor iedere Amerikaan in twee weken een flinke klap armer was en er waren medicijntekorten door onmogelijke import door sancties tegen Amerika, massale arrestatie en intimidatie van anti-oorlogsprotest, opdoeken van onafhankelijke media. Duizenden oorlogsslachtoffers aan de Amerikaanse kant, dagelijkse videos van opgeblazen Amerikaanse tanks, voertuigen en infanterie.
Oh nee. Dat was allemaal niet zo. De vergelijking slaat nergens op. Het Russische leger doet het rampzalig en het leven voor de gemiddelde Rus wordt véél slechter door het rampzalige besluit tot invasie.
De coalitie verloor nog geen 200 man in die operatie.
Mijn idee is dat we nooit meer bang hoeven te zijn voor het reguliere Russische leger, dat slaat geen deuk in een pakje boter. De manier waarop deze invasie faalt is een mooi bewijs van de slechte staat van het Russische operette-leger.
meer schade? u heeft het over iets anders daar in st putinsburg, de bevrijding van Koewiet duurde geen maand.
@Beste_Landgenoten | 16-03-22 | 09:58: De officieren hebben inderdaad wel mooi uniformen en grote petten.
We zijn waarschijnlijk zo'n 8 tot 10.000 dode Russische militairen verder in nog geen maand. Dit gaat richting de Amerikaanse getallen in Vietnam. Pas in 1967 vielen er 11.000 Amerikaanse soldaten in een enkel jaar in Vietnam. Ze kunnen in Moskou alvast een flink stukje muur neerzetten.
@Beste_Landgenoten | 16-03-22 | 09:58:
Ik denk dat dit veel te maken heeft met het ontbreken van motivatie onder de manschappen.
Onder andere omstandigheden - bijvoorbeeld in geval zij worden aangevallen - kon de vechtlust en sneuvelbereidheid je nog verrassen.
Wel met jou eens dat de staat van het leger onverwacht dramatisch is. Na al die ronkende retoriek over superieure wapens. Ik begin te geloven dat die wapens slechts in Putins brein, en in de fantasie van de plaatjesmakers bestaan.
@Beste_Landgenoten | 16-03-22 | 09:58: Als omringende landen, Japan bijvoorbeeld nu zogenaamd gaan dreigen om een invasie te doen in Rusland kan dat mooi troepen weghouden uit Oekraïne, gewoon wat militaire "oefeningen" doen daar voor Vladivistok.
Een wappie stelde dat NL racistisch is want we nemen wel vluchtelingen op uit Oekraïne, met giro 555, maar we deden veel minder voor de Afrikaanse, Syrische en Afghaanse vluchtelingen. Hmmm… De Oekraïners blijven vechten en laten vrouw en kinderen vluchten.. Ook opvallend, de mannen uit Syrië die we moesten helpen staan nu te trappelen om Putin te helpen met zijn moordmachine. 40,000 man sterk. Ik wens allen een prettig eeuwig verblijf in Oekraïne.
Helemaal juist. Ik ben een smiecht.. maar ik had het niet over mannen die hun land verdedigen tegen indringers… ik had het over de lafaards die richting Europa vluchten… vooral die uit veilige landen.
Als je broer/zus in de problemen komt ben je eerder geneigd om hem onderdak te bieden dan als een verre neef in de problemen komt etc. Is normaal, biologisch bepaald menselijk gedrag, maar volgens woke racismehitsers met zelfhaat is dit uiteraard bewijs van systemisch racisme.
@cobarde… ook toevallig dat cobarde in het Spaans “lafaard” is… lol
@Cobarde | 16-03-22 | 09:41: maar jouw verhaal klopt van geen kant. Welke Iraki's en welke indringers heb je het precies over? De Baath club van Sadam Hoessein? Of de Iran gesponsorde militie van Al Sadr? De Iraakse burgerbevolking was het in ieder geval niet.
@geenspam… het gaat niet om biologie of hoe men er uit ziet, het gaat denk ik ook om iets cultureels…
Doen we niets voor Afrikaanse vluchtelingen? We nemen er 900 per week op, en dan zijn het nog nepvluchtelingen ook, want afkomstig uit landen waar geen oorlog is!
Het zit vol met vluchtelinge uit Afrika en Midden-Oosten of Afghanistan. Vaak met zeer dubieuze vluchtverhalen. De repatriëringsdienst heeft wat peper in de reet nodig.
@MAD1950 | 16-03-22 | 10:04: 3 miljoen oekraiense vluchtelingen in 3 weken tijd. En het aantal loopt iedere dag op.
En waar maakt woke Nederland zich druk om? Wat een luxe poppetjes zijn het toch. 3 miljoen vluchtelingen in 3 weken tijd, 2 landen verder. En dan over racisme beginnen...sneu.
Schijnt overigens dat Moslim Broederschap het 'Nederland is racistisch en wil geen moslims' geroep ook stimuleert.
@Bataafje | 16-03-22 | 10:28:
Het feit dat we de MB nog niet als terroristische organisatie hebben aangemerkt, hun assets in beslag hebben genomen en hun aanhangers hebben opgepakt, vastgezet, gedenaturaliseerd en uitgezet geeft precies aan dat wij dus geen racisten zijn en ook niets tegen moslims hebben. Oftewel, laat maar klagen, daar zijn ze goed in.
Die "vluchtelingen" waren voornamelijk mannen van jonge tot middelbare leeftijd. Die gasten steken, roven, verkrachten etc. alsof het een lieve lust is.
De mediaoorlog in het westen heeft Oekraïne in ieder geval glansrijk gewonnen.
Goede straalverbindingen, alle belangrijke leiders, raden en presidiums worden online toegesproken. Constant filmpjes, mooie shots, goed camerawerk.
Constante stroom van filmpjes met gesloopte Russen en oorlogstuig, vette acties van het Oekraïense leger, veel krijgsgevangen Russen. Het kan nooit lang duren of Moskou valt.
Ja mag je afvragen waarom Rusland die media oorlog verliest.
@Beste_Landgenoten | 16-03-22 | 09:30:
Zal vast niet zijn omdat ze zonder scrupules plunderen, verkrachten, moorden en vernietigen.
Het was verstandiger geweest de Krim te erkennen, de Russen in het oosten maar even hun zin te geven en te beloven geen lid te worden van de Navo en de EU. Niet alleen goedkoper, maar had ook veel mensenlevens gespaard. Als je het dan niet eens was met de Russische acties kun je het juridisch aanvechten, samen met een leuke propaganda-oorlog. Dood en verderf is de andere optie. Nooit de beste lijkt me.
Juridisch aanvechten? Haha, net als met mh17 zeker, de Russen staan in de rij om zich op te laten sluiten voor hun stoute daden. Of wacht, toch niet. Ze ontkennen als en gaan gewoon door met wat ze heel de tijd al deden. Intimideren en afspraken niet nakomen.
Lol, juridisch aanvechten. Werkt ook goed binnen Rusland, kijk maar naar de oppositieleider waar de nieuwste eis 13 jaar strafkamp is met een rechter die er over beslist die rechtstreeks contact heeft met het kremlin. twitter.com/navalny/status/1503800859...
Ik wil niet naast jou liggen in een schuttersputje. Totaal geen ruggengraat.
Ah, juridisch aanvechten. Wat een briljant idee.
Appeasement loopt uiteindelijk nooit goed af en kost uiteindelijk veel meer geld en levens.
Haha ja, ik sla het huis van mijn buurman kort en klein, vermoord zijn hond, sla zijn vrouw in elkaar en ik stop pas als ik zijn tuin krijg en hij belooft niet de andere buurman om hulp te vragen.
Ga toch weg man
@Rennieflox | 16-03-22 | 10:07: Met de kennis achteraf had Condaleeza Rice gelijk met de wil Georgië toen der tijd te willen helpen. Niet gedaan, nu grote brokken.
Het gaat Rusland niet om het NAVO-lidmaatschap, het gaat hen om het repareren van de "historische fout" van het bestaan van Oekraïne. Oekraïne moest in zijn geheel terug in de Russische moederschoot (aldus het paranoïde brein van Poetin die al 2 jaar in een bunker zit).
Zoals Poetin in zijn langste speech beschreef (bron: www.trouw.nl/buitenland/wat-zei-poeti...).
"1. Het moderne Oekraïne is opgericht door Rusland, om precies te zijn door het bolsjewistische, communistische Rusland. Dit proces is na de revolutie van 1917 ingezet. Sovjet-Oekraïne kan vandaag de dag daarom met goede reden ‘Vladimir Ilyich Lenins Oekraïne’ worden genoemd. Hij is de auteur en de architect."
"2. Oekraïne kent geen traditie als soevereine staat.
In het verlengde van de ‘Sovjetcreatie’, stelde Poetin in zijn toespraak dat Oekraïne nooit een soevereine staat is geweest. Bij de oprichting van de Sovjet-Unie zou Lenin de Oekraïners ten onrechte een gevoel van soevereiniteit hebben gegeven door de Oekraïense sovjet een zekere autonomie te gunnen binnen het land. Autonomie die ze gezien het verleden klaarblijkelijk niet toekomt, omdat het land lange tijd toebehoorde aan het Russische of Sovjetrijk."
Dit na begin van de invasie bevestigd door het uitgelekte overwinnings-krantenstuk dat per ongeluk geplaatst werd in Russische media (bron: www.bbc.com/news/technology-60562240).
"It applauds Russian President Vladimir Putin for solving the Ukraine "problem", saying that "Ukraine has returned to Russia" through military action. It suggests the author anticipated a rapid victory and the piece was published prematurely."
""Vladimir Putin has assumed, without a drop of exaggeration, a historic responsibility by deciding not to leave the solution of the Ukrainian question to future generations," the article says.
It concludes by claiming that the military action "is Russia's return of its historical space and its place in the world", which has put the Anglo-Saxons of Europe and the US in their place.
"Western global domination can be considered completely and finally over," it claims."
Dus kunnen we nu eindelijk eens ophouden met dat "ja maar het westen en de NAVO dwongen Rusland wel (tot terreurbombardementen en beschietingen van steden en humanitaire corridors)"-gelul? Dit is het meest zwart-witte conflict in tijden. Met botte annexatie op basis van historische waanbeelden van imperialisme als doel, bedacht door een dictator die al jaren in zijn coronabunker zit opgesloten. Zonder NAVO en EU had Poetin dit ook gewild en gedaan. Het was dan nog veel makkelijker geweest omdat er geen gecoördineerde sancties zouden zijn.
Gelukkig is de corruptie in Rusland zo compleet dat ook het leger een schim is van wat het op papier zou moeten zijn en nu zo incompetent blijkt te zijn dat Rusland aan de verliezende hand is. Het enige dat nog lukt is het gebruik van terreurbombardementen met artillerie en vliegtuigen om Oekraïne onder druk te zetten.
Jij snapt het! Hulde voor deze post. Mag best een topic van gemaakt worden @Joris.
Verfrissend om te lezen na de schoorvoetende, cynische berichtgeving van GS die zich moeilijk over het 'vijand van mijn vijand' syndroom heen lijkt te kunnen zetten.
U zit dit allemaal even in te typen?
@geenspam | 16-03-22 | 10:04: inderdaad, alles is doordrenkt van de Putin-verstehende gedachte.
De Russen hebben blijkbaar niet geleerd van Stalingrad. De Duitsers legden de stad plat, waardoor het alleen maar makkelijker werd voor de Russen om te verdedigen. Nu leggen de Russen steden plat wat het alleen maar makkelijker maakt voor Oekraïnse eenheden om te verdedigen. Dat ze maar mogen vastlopen in hun zelfgemaakte 'Rattenkrieg'.
Rusland vecht sinds Berlijn '45 volgens de Zhukovdoctrine. Lees Antony Beevor. Dan had u precies kunnen weten hoe de strijd ook nu weer gaat verlopen en hadden "we" Grozny ook kunnen zien aankomen.
Ukraine heeft 44 miljoen inwoners. Laat één op de 100 inwoners één Russische militair uitschakelen dan zijn er -440.000 Russen..... en er zijn maar 180.000 Russische soldaten in de Ukraine..... dat moet een makkie zijn en op lange termijn voor Putin geen houdbare zaak. Ik zeg vertrekken Vlad!
Het zou toch beter zijn wanneer nachtelijke covert inzet van Apache heli's vanuit een mobiele basis zou zijn om de russische colonnes te decimeren. Inzet van Spectre's zou ook wel goed te doen zijn.
Als de stealth goed werkt zou men ook nog B2 kunnen inzetten. Of zelfs de wrakke F35 met F22 dekking.
Er hoeft maar eentje neer te gaan achter Russische linies en we hebben weer?
Als dat gebeurt zou het goed zijn om er nooit ruchtbaarheid aan te geven, dus wie weet, gebeurt het al.
@Beste_Landgenoten | 16-03-22 | 09:26: dat is inderdaad een risico, de russen hebben ook wel goede luchtafweer maar ze hadden ook een goed leger...
De 1600 tanks, zware pantservoertuigen van het Amerikaanse leger die in Eygelshoven in Limburg staan, zijn die ook al verplaatst naar het oosten?
zijn die niet verzakt in de zandputten daar?
Foto gezien die naar verluidt genomen is in Düsseldorf van tanks die richting het oostfront gaan. In Europees theater camouflage.
Hoe zou het met de buitenlandse strijders in Oekraïne zijn?
20.000, u ook?
@AntiZanicz | 16-03-22 | 09:22: Geen tijd voor, ik moet mijn auto op zaterdag wassen, anders was ik vast wel gegaan.
Geen toeval dat Mariupol het smerigste stuk van de oorlog is tot nu toe. Daar zit alleen nog maar Azov ingegraven. En de missie was, volgens de Russen, om die tot de laatste unit te vernietigen . Voor Kiev ligt er ook de boaconstrictor methode klaar maar de vraag is of men de stad echt wil. Men trekt wat vuur en alle vaste posities gaan later één voor één uit. De mobiele units worden getracked en hoor je plots niets meer van. Het is een langzame methode en de Russen hoopten op iets vaker en sneller overgeven, zo arrogant denken hun leiders nu eenmaal. Maar wat we verder zien komt wel overeen met de gestelde doelen als je ze letterlijk neemt: ontwapening, vernietiging Azov en een verdrag met bepaalde erkenning van gebieden of neutraliteit.
Dat idee heb ik ook maar gezien alle retoriek lijkt het nu wel alsof Moskou bijna ingenomen is door Oekraïne. De Rus gaat geen straatgevechten aan in Kiev, ze schieten het als het niet anders kan vanaf afstand in puin.
wat een expertise
@AntiZanicz | 16-03-22 | 09:17: Echt hè. "Men trekt wat vuur en alle vaste posities gaan later één voor één uit. De mobiele units worden getracked en hoor je plots niets meer van."
Schitterende zinnen, maar wat staat er nu eigenlijk?
Vind je wel mooi allemaal hè, team Rusland?
Wat een achterlijk reaguursel. Ook mooi die Russische mindset: "Er zijn een paar Azov nazi's in Marioepol. Dus we schieten de hele stad kapot, lol denazificatie.".
Azov krijgt juist heldenstatus omdat ze zich zo verweren tegen de Russen. Goed bezig, Rusland.
De ultranationalisten van Azov zijn een noodzakelijk kwaad. Ook dat heb je aan Poetin te danken. Die bestonden namelijk niet voor Poetin de oorlog begon in 2014.
@AntiZanicz | 16-03-22 | 09:17:
Ik weet bij wie ik in het team wil met Risk.
@De Eierbal | 16-03-22 | 09:42:
Zag pas een Tweet van een Oekraïner waar hij bij een foto van een totaal kapot geschoten stadje zegt "this town has been successfully denazified" o.i.d.
Er zitten ook veel marine eenheden in Mariupol.
@Theodorus.Goldbach | 16-03-22 | 09:44:
Auw. Pijnlijk. Mag hopen dat dat zijn weg naar de Russische tv vindt, linksom of rechtsom. Elke dag dat Putler er nog zit brengt meet beschietingen en burgerdoden.
@KeesBruin | 16-03-22 | 09:00: Het probleem is dat Putler niet alleen zal gaan verliezen.
Tijdens de tweede Tsjetsjeense oorlog (zegmaar de introductie oorlog van Putler) had hij ook al vergaande plannen om zowel chemische alsook tactische kernwapens in te zetten toen het niet zo goed ging.
Ja, het is een totaal gewetenloze schurk, dus je kunt van alles van hem verwachten. Laten we hopen dat uiteindelijk het pragmatisme het in zijn hoofd nog weet te winnen van allerlei debiele, nationalistische aanvechtingen.
Ok ik lees nu al 21 dagen over de mislukte aanval van Rusland. Al 21 dagen over terugtrekkende troepen vanwege het heldhaftige verzet van de Oekraïners. Vraagje. 21 dagen? De Israëlis hadden er 4 dagen voor nodig. Ok 4 en een half. Dus wat hebben de Oekraïners nodig? NAVO lidmaatschap? EU inlijving? Al 21 dagen horen we dat ze eigenlijk aan de winnende hand zijn. De slappe, weekdieren die ze Russen noemen hebben een gefaalde invatie gedaan. Doordat ze met voertuigen zonder benzine de straatnaamborden niet konden lezen.
Dus: wanneer gaan mensen eens beseffen dat de grootste oorlog die hier gevoerd word, de media propaganda is?
En Russische soldaten sla ik toch wat hoger aan dan Arabische 'soldaten'.
Klopt, een overwinning als je de luchtmacht, zeemacht en controle over half je territorium al kwijt bent (voornamelijk dat deel onder dispuut), dan kun je niet anders dan een verliezend regime zien dat zichzelf in een paar steden ingraaft en tijd probeert te kopen. En de prijs voor iedereen hoger maakt.
peterdh | 16-03-22 | 09:04
"...de grootste oorlog die hier gevoerd word, de media propaganda is?"
Exactly.
U snapt er geen snars van. Wie moet Israël voorstellen? Oekraïne is veel groter en het leger van hen is al 8 jaar in oorlog. Goed getraind. De Russen blijken er wat minder vaardig en minder zin in te hebben. Zou Oekräine een luchtmacht hebben dan was het nog veel anders.
Hoe goed ging het in de Yom Kipoer oorlog?
@geenaccount
Dat is idd ook wat deze oorlog triest maakt en wat argument moet zijn om één van de partijen te laten "verliezen" zonder gezichtsverlies. Een diplomatieke uitweg geven. Maar onze politici en media willen alleen maar aansturen op oorlog, sancties, tegenwicht, ingrijpen ten koste van de burgers die zij dienen: onder het mom van "wij", en we moeten het ervoor over hebben. Moeten. Want anders....
Wat probeer je nu eigenlijk te zeggen?
@Risingson | 16-03-22 | 09:24:
Onbegrijpelijk inderdaad.
Het is een mega afgang voor de Russen, zoals deze oorlog gaat. Vanaf nu hoeven we nooit meer bang te zijn dat hun tanks zomaar in Warschau zullen staan, en al helemaal niet aan de Rijn.
@Risingson | 16-03-22 | 09:24:
Dat hij vatbaar is voor Russische propaganda.
@Beste_Landgenoten | 16-03-22 | 09:29: Mooie reden om af te zien van een Europees leger.
Het is toch vreemd dat mensen die nationalistisch-trots willen zijn op Rusland de enorme potentie voor welvaart weten te misbruiken en het land steeds omlaag laten trekken door corruptie en graaiende oligarchen en criminaliteit
Menig land zou wensen de middelen en mogelijkheden te hebben die Rusland heeft. Maar een kleine machts-elite die alleen aan zichzelf denkt weet het te verpesten.
Als we iets moeten leren als mensheid is dat we psychopaten niet de leiding meer moeten geven. Ook niet als ze op 'een sterke man' lijken.
Zo triest, wat heeft Putler met Rusland gedaan tussen 2000 en 2020?? En wat is er gebeurd tussen 1950 en 1970 in Nederland, nogal een verschil... Putler kan nog wat leren van onze "gaysociety".
De potenties van een land als Rusland zijn zeer groot: een enorm groot land, volop grondstoffen, een fors bevolkingsaantal. Maar wat er in potentie inzit, wordt nooit gerealiseerd. Door corruptie, waardeloze leiders, in een schier eindeloze processie, en een intussen tamelijk fatalistische bevolking.
Stel je voor dat datzelfde gebied bewoond zou worden door, pakweg, Japanners. Ik heb wel een vermoeden hoe het er dan voor zou staan.
Ten overvloede: ik heb niets tegen Russische mensen, maar ik constateer gewoon een vrij triest feit over Rusland. Het land zou er zo ongelofelijk veel beter voor kunnen staan.
"als een klein kind zijn zin niet krijgt"
Hallo. Zijn land wordt aan gort geschoten.
Heb je de brandende kapotgeschoten flatgebouwen gezien?
De huilende mensen die alles kwijt zijn?
Miljoenen vluchtelingen?
haha, de jongens uit st putinsburg
Zelensky wil -zover bekend- alleen tot nu toe praten over een NIET-NATO lidmaatschap. Dat de-nazifiseringsverhaal en Krim/Dombas verhaal niet.
Zelensky valt de EU helemaal niet af die hebben inmiddels 2000+ miljard Russische geld veilig gesteld waarmee hij zijn land straks weer kan reprareren
Er zijn hem een heleboel beloftes gedaan, geen enkele is nagekomen. In 1994 moesten ze alle kernwapens inleveren bij de russen. (800) Die daarop een belofte maakten om nooit Ukraine binnen te vallen. (Gebroken belofte 1). Ze zouden volledige zelfstandigheid krijgen.(2) De EU, in de personen van Verhofstadt en van Baalen, stonden op het Maidanplein te roeptoeteren dat ze direct bij de unie konden aansluiten.(3) Hetzelfde geldt voor de Navo. (4) De reactie van Rusland valt daarentegen ook wel te begrijpen dat ze geen Navo aan hun grenzen willen. Dus dat kleine kind zoals je het noemt wordt als een barbiepop overal heen gegooid.
@Gomezlopez | 16-03-22 | 09:38: Precies!
@Gomezlopez | 16-03-22 | 09:38: inderdaad
@StofStik | 16-03-22 | 10:34: Zelensky had op de EU en Navo ingezet. Niet wetende dat de EU een ambtelijk apparaat is waar over een kopje suiker 3 jaar vergadert moet worden voordat er besloten wordt dat er inderdaad suiker moet worden aangeschaft. De Navo kan veel sneller, maar je neemt geen land op wat op het moment in oorlog is.
Las zojuist dat veel Russische eenheden inmiddels zonder munitie zitten. Als dat waar is, zou het erg leuk zijn, natuurlijk.
I.i.g. zitten de Russen intussen aardig in de shit.
De Oekraïners blijkbaar ook (drones, vliegtuigen) anders hadden ze laatst die dagenlang stilstaande colonne wel gebombardeerd.
Ja ík hoor al 21 dagen dat de Russen het onderspit delven.
@Der Schnitzeljäger | 16-03-22 | 09:00:
De stilstaande colonne negeren en op andere plekken vechten is juist slimmer. Gezien het feit dat die colonne inmiddels al drie weken stilstaat en Rusland nergens anders echte vorderingen heeft gemaakt.
@De Eierbal | 16-03-22 | 09:09: De colonne is al dagen weg hoor. Waar denk je trouwens dat ze heen wilden?
Het land dat op Amerika na de meeste wapens produceert en exporteert zit na 21 dagen zonder munitie. Interessante ontwikkeling.
@Plaktong | 16-03-22 | 09:20:
Te veel geëxporteerd waarschijnlijk.
@Der Schnitzeljäger | 16-03-22 | 09:00:
Die hebben ze geneutraliseerd. Stuk maken is dan zonde van de munitie. Kan je beter gebruiken voor gevechtsklare eenheden.
@Plaktong | 16-03-22 | 09:20:
Ze kopen munitie van Finland o.a. en Slovenië.
Rusland is vooral veel cosplay met atoomwapens.
@peterdh | 16-03-22 | 09:06: Hangt er vanaf naar wie u luistert.
@Plaktong | 16-03-22 | 09:20: Het gaat er niet om, hoeveel munitie ze 'ergens' in Rusland hebben liggen, maar hoeveel die vechtende troepen tot hun beschikking hebben. Logistiek, weet je wel?
@KeesBruin | 16-03-22 | 11:53: Qua logistiek hebben ze zich aardig verslikt. Ze dachten werkelijk dat ze na een paar dagen hun doel bereikt zouden hebben en dat heel Oekraïne zich zou hebben overgegeven.
@Leptob | 16-03-22 | 08:41
Knul, het probleem is dat het hele 'niet lid worden van de NATO' niets meer is dan een excuus voor de invasie, evenals het zogenaamd beschermen van de Krim en het de-nazifiseren.
Putler zal hoe dan ook een extra deel van Ukraine blijvend bezet willen houden (mogelijk de hele kuststrook tussen Odessa en Dombas regio, dat is best wel complex als je daar als Ukraine over moet onderhandelen. Zeker ook om dat Putler daarnaast totaal niet te vertrouwen is asl het gaat om afspraken, beloftes en toezeggingen... zie de 'oefeningen' voor 24 feb...
Daarnaast zal het westen grotendeels vast blijven houden aan alle sancties totdat Puttler danwel opgerot of dood is.
Einde aan de oorlog? Dat is alleen als Putler er niet meer toedoet.
Poetin kan van alles gewild hebben, vóórdat hij Oekraïne aanviel. Maar het valt allemaal nogal tegen in de praktijk, dus hij zal zijn doelen/eisen drastisch moeten bijstellen.
En in dat kader is die toezegging van Oekraïne voor Poetin een mooie 'trofee' waarmee hij thuis in Rusland goede sier kan maken. Als 'overwinning' voor de 'veiligheid van Rusland', wat allemaal bullshit is, maar dat maakt niet uit. Hij heeft een paar vijgenblaadjes nodig, om in het zadel te kunnen blijven.
Ik nam een slag om de arm door 'krijg ik de indruk' te reaguren. Het nieuws komt zo op mij over vanochtend.
Voelt dat nog steeds goed, dat veranderen van Poetin's naam? Het ziet er zeer knullig uit.
@Usumani | 16-03-22 | 09:06: Heerlijk! Putler blijf ik gebruiken totdat hij dood is, hopelijk dus niet zo lang meer
@Usumani | 16-03-22 | 09:06:
Niet zo knullig als hoe de invasie gaat.
@peterdh | 16-03-22 | 09:09: Ukraine had NOOIt lid kunnen worden, want Duitsland, Hongarije en nog 2-3 andere NATO landen waren daar fel op tegen.
Lees WAREN - nu niet meer namelijk.
@De Eierbal | 16-03-22 | 09:10: Daar heb je een punt.
@Usumani | 16-03-22 | 09:06:
Dat doen dat soort figuren bij Trump ook, 'Bonkers'. Voelen zich goed bij. Kleuters.
@Der Schnitzeljäger | 16-03-22 | 09:28:
Ik lees dat uzelf meerdere malen "ome Wlad" schrijft. Hoe moet ik dat duiden?
@WasHetMaarMakkelijk | 16-03-22 | 09:43:
Iets te lang op de Datsja doorgebracht. Op de knie van Ome Wlad.
@litebyte | 16-03-22 | 09:14: Klopt. Maar je neemt niet een land in je organisatie op wat al in oorlog is. Ze zouden er verstandig aan doen om na de gevechtshandelingen direct lid te worden via een versnelde procedure.
Op de 1 mei-parade zullen we zien wat Rusland nog over heeft.
Vraag is dan hopelijk, is deze met of zonder Putler
@litebyte | 16-03-22 | 08:58,
Wordt Rusland dan 1 grote bende ( jaren 90 ) en krijgen wij allen een gevaarlijker persoon hiervoor terug ?!
@Bad - Casey | 16-03-22 | 09:03: Kan natuurlijk. Opsplitsing van tal van Russische regio's die hun vrijheid (lees macht) willen. Kan ook zijn dat als Putler het veld heeft geruimd er een een EU-vriendelijker bewind (democratei) komt.
Dat is vele malen leuker, want dat is waarschijnlijk nog de grootste angst voor de VS en China een sterk pro-EU Rusland
@litebyte | 16-03-22 | 09:12,
Ik meen mij te herinneren dat Poetin ooit bij de NATO wilde komen ( tot 2 maal toe ) en dat Amerika dat tegen heeft gehouden ?!
BrutusBosch | 16-03-22 | 08:51
Dan worden de film requisiten weer opgepoetst.
Karton en hout op een UAZ onderstel, en doen alsof het een superieure kruisraket is. Er komt toch niemand dichtbij, en de soldaat die zijn mond voorbijpraat is dood en zijn familie ook.
@Bad - Casey | 16-03-22 | 09:03:
U bent wel een hele bange man he.
@Graaisnaaiert | 16-03-22 | 12:37:
Categorie: laat Stalin / Hitler / Kim Il Sung maar zitten want wie weet komt er nog wat ergers voor in de plaats. Mijn hemel.
Volgens de Britten heeft het Russische opperbevel "geen zin in manoeuvres in open terrein". Oftewel: mijnenvelden.
Wie niet sterk is moet gemeen zijn.
Maar het probleem meneer dat blijft.
Je mag hopen dat hun Russisch-Orthodoxe geloofsgeweten gaat knagen. Want ze weten dat ze liegen.
Oekraïne 's VN-ambassadeur tegen zijn Russische tegenhanger aan het einde van de vergadering van de VN-Veiligheidsraad: "Er is geen vagevuur voor oorlogsmisdadigers. Ze gaan regelrecht naar de hel, ambassadeur.”
"hun Russisch-Orthodoxe geloofsgeweten", dat zou gaan "knagen"? De hoogste baas van die club, patriarch Kirill was een KGB-agent! Veel succes met dat geweten!
@KeesBruin | 16-03-22 | 08:53:
Daarnaast hadden de van huis uit atheïstische communisten weinig op met geloof.
De kerk - oftewel geinstitutioneerd geloof - zeker de Russische is niets meer dan een machtsmiddel -net als de mafia een tool om gebruik van te maken.
@litebyte | 16-03-22 | 08:59: inderdaad en dan biechten,schenking aan de kerk en de pastoor belooft je de hemel
@litebyte | 16-03-22 | 08:59: Poetin schijnt ook lid van die kerk te zijn, en een heuse biechtvader te hebben. Kun je nagaan! Poetin is net zo christelijk als de eerste de beste straatsteen!
Duidelijk dat de Russen dikke problemen hebben gezien hun gematigde opstelling in de onderhandelingen.
Toen ik vanochtend het nieuws doornam kreeg ik de indruk dat het allemaal zo ingewikkeld niet meer is. Zoiets van als Zelensky een handtekening zet onder dat de belofte dat Oekraine geen lid van de NAVO wordt dan is het grootste leed geleden. Zelensky ziet zelfs in dat het NAVO lidmaatschap er niet in zit. Nou, zet dan gewoon die handtekening. Klaar. Ik zal het wel te simpel zien.
Idd, te simpel, maar de essentie is juist. Doordat hij dit publiekelijk zegt geeft hij een signaal wat over X onderhandelingen wordt uitgespeeld.
En wie krijgt dan De Krim en de bezette gebieden in het oosten en de vruchtbare grond en grondstoffen? En mag dan de Russische gaskraan naar Duitsland weer open?
Rusland wil ook demilitarisering van Oekraïne en de installatie van een Rusland-gezind regime. Onacceptabel.
Het is inderdaad Oekraïne geen NAVO lid en daarnaast de erkenning van de Krim, Donbass als russisch gebied. Maar krijg het idee dat als Kiev makkelijk te pakken is ome Wlad dit als onderhandelingsonderdeel zal gebruiken. Of anders langzaam platgooien, dat zet ook flink druk op de zaak.
@nsfl | 16-03-22 | 08:46:
De Krim is in 1954 door Chroestjov aan Oekraïne gegeven. Zou ik niet al te moeilijk over doen als ik Zelensky was.
En dan.
Gaat Rusland zich helemaal terugtrekken?
Wat doen we met de schade?
En wat gebeurt er met Poetin en medeplichtigen rondom hem.
En die wereldvreemde ideeën die ze hebben?
Heeft Rusland voldoende zelfreinigend vermogen om een mooi en vrij bloeiend land te worden, wat ze in enorme potentie in zich hebben, maar wat een kleine groep steeds weet te verkloten?
Uiteindelijk is het zo simpel. Jammer dat er eerst zoveel ellende moet worden aangericht.
@Tapu | 16-03-22 | 08:50:
Dat was nog in de tijd dat de Oekraïne een deel van de Sovjet Unie was.
Uw laatste zin kan ik bevestigen.
@Tapu | 16-03-22 | 08:48: Waarom?
De Rusland haat van zovelen is ons door de Amerikanen min of meer met de paplepel ingegoten en iedereen blaat elkaar braaf na.
Het kan geen kwaad om zelf eens te gaan nadenken en jezelf eens een beetje in de achtergrond te verdiepen maar dan niet via de geijkte kanalen. Alles is politiek en propaganda tegenwoordig.
Wees geen schaap.
@AdvocatusDiaboli | 16-03-22 | 08:50:
De Russen zitten al eeuwen onder knoet van achtereenvolgens tsaren, communisten en nu Wlad en de olichargen. Pas als het russische volk zich eindelijk daarvan weet te bevrijden zal het beter gaan. Maar gezien de toenadering van China zal daar weinig van terecht koment.
Het ging toch over de ontmanteling van "historische fout" Oekraïne? Daarna om het zogenaamde Oekraïense kernwapenprogramma maar dat geloofden zelfs de conspiracywappies niet. Nu gaat het toch om biolabs ofzo?
TLDR: Rusland verzint maar wat, ze willen gewoon Oekraïene slopen.
@Der Schnitzeljäger | 16-03-22 | 08:56:
Het inderdaad een geschiedenis van onder de knoet zitten.
Zolang de Russen geen democratie willen maar onvolwassen willen blijven blijven ze overmeesterd worden.
Arme bevolking.
@SuzukiSwift | 16-03-22 | 09:05:
Wat een tergend domme analyse. Het gaat Rusland niet om het NAVO-lidmaatschap, het gaat hen om het repareren van de "historische fout" van het bestaan van Oekraïne. Oekraïne moest in zijn geheel terug in de Russische moederschoot (aldus het paranoïde brein van Poetin die al 2 jaar in een bunker zit). Zoals Poetin in zijn langste speech beschreef (bron: www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/52900...) en daarna bevestigde door het uitgelekte overwinnings-krantenstuk (bron: www.bbc.com/news/technology-60562240).
Waarom luister je wel naar Poetin van 5 jaar geleden maar niet naar Poetin van nu? Omdat je een tegendraadse kneus bent met tegendraadsheid als grote doel.
@AdvocatusDiaboli | 16-03-22 | 09:11:
"Arme bevolking."
Ze weten niet beter. Tsaren, communisme en nu weer een nieuwe "tsaar."
Er schijnt ook weer een hoge pief, mol te zijn.
twitter.com/nexta_tv/status/150386728...
Hoop echt dat deze ellende snel stopt.
Beide kanten weten dat als het op straatgevechten in Kiev en voorsteden aankomt beide partijen zeer zware verliezen zullen lijden. Dus ik hoop dat er voor die tijd een akkoord komt. Maar het ego van ome Wlad kennende ....
@Der Schnitzeljäger | 16-03-22 | 08:40,
Mee eens.
Straatgevechten, das de grootste nachtmerrie voor elke Generaal en Militair.
Het Westen heeft hier ook deels schuld aan ( 2014 ), valse beloftes naar Oekrainie, de Russen narren.
Mij gaat het erom, dit dient te stoppen.
1 na het laatste filmpje, hij zet nog zijn knipperlichten aan om rechts af te slaan ?!
Die pantservoertuigen in de bovenste video met die 'V's erop dat is toch russisch ?
Effe opgezocht:
She tells Fortune that the letter V is also widely used on the tanks. The Russian Defense Ministry issued a statement on March 3, noting that Z stood for Za pobedu, or “For victory,” while V stood for Sila v pravde, or “Our strength is in truth.”
De Russen raken wel erg veel materieel kwijt als je de berichten allemaal volgt (en ze kloppen enigszins). En dan ook nog maar voor een maand aan raketten en bommen op voorraad.
_pacman_ | 16-03-22 | 08:34,
Ik zal daar maar niet vanuit gaan, tot wat ik nu nog heb gezien, hebben zij alleen nog maar oude meuk ingezet, de Russen hebben echt wel wat meer dan dit.
En Polen duurde ook 4 weken en viel ook onder een Blitzkrieg.
@Bad - Casey | 16-03-22 | 08:41: dat fabeltje blijft ook maar rond gaan. Zo’n beetje de helft van de totale Russische gevechtscapaciteit is in Oekraïne actief en ze gaan echt niet eerst hun oude meuk sturen om helemaal kapotgeschoten te worden (slechte pr), zodat ze daarna alsnog een modern leger kunnen sturen. Dit is gewoon wat het Russische leger is.
@Capt. Iglo | 16-03-22 | 08:48,
Stel dat u gelijk heeft.
Blijft nog steeds over, dat het een gigantische kernmacht is, ik zou deze gok hoe dan ook niet wagen.
Er zijn nou eenmaal een hoop kinderdagverblijven en kraamklinieken.
@Bad - Casey | 16-03-22 | 08:52:
Mutual Assured Destruction
Tijd is aan de zijde van Oekraïne! Als het Westen de economische wurggreep op Poetin en z'n criminele kliek zo stevig aanhoudt als nu zijn Poetin c.s. binnen twee weken cake! Dus Zelinsky: geef geen milimeter van je land weg in een afgedwongen overeenkomst maar zet nog even de hakken in het zand!
www.telegraaf.nl/financieel/759217974...
@Aristotalloss | 16-03-22 | 09:40,
Is dat wijs en nog meer onschuldigen die dan hierdoor doodgaan ?!
@Bad - Casey | 16-03-22 | 09:46: 't Is een dilemmaatje, ja...
Maar als je zomaar je land gaat weggeven aan een agressor die bijna op instorten staat dan ben je het voor eeuwig kwijt omdat die agressor het dan kan gaan verdedigen met atoomwapens want 'Russisch grondgebied'.
Het Westen moet zijn economische wurggreep zo sterk en lang doorzetten dat het regime van Poetin valt en Rusland eindelijk een normale democratie kan worden...
@Aristotalloss | 16-03-22 | 09:56,
Was maar waar, niemand wint van de Russen ( tenminste, op eigen grondgebied niet ).
En dan nog, de onderhandelingen gaan toch ( ooit ) plaatsvinden, maar tussentijds blijven er doden vallen, hoe eerder het akkoord, des te beter voor het mensenleven aldaar.
@Bad - Casey | 16-03-22 | 10:09: Zoals ik al zei: 't is een dilemmaatje...
Maar als leider van een land moet je soms ook hard en niet al te toegeeflijk durven te zijn. Je moet ook kijken naar het resultaat op de lange termijn: je wilt niet overgeleverd zijn aan criminelen, toch?!
@Bad - Casey | 16-03-22 | 10:09:
Correctie, BIJNA niemand wint van de Russen op eigen terrein:
In 1610 nam Polen Moskou in.
en.m.wikipedia.org/wiki/Polish%E2%80%...)
@Aristotalloss | 16-03-22 | 10:29,
Dat snap ik.
Maar eigenlijk is dit geen dilemma, als je door iets ( grotere macht ) wordt gepakt, dan weet dat je al kansloos bent.
Opgeven is niet altijd laf, in deze is het wijs en zekers als je van jouw eigen volk/land houdt.
@bakkerst | 16-03-22 | 10:37,
Ze bestaan nog steeds.
@Bad - Casey | 16-03-22 | 10:38: met jouw manier van redeneren zouden gewelddadige dictators de wereld regeren. Bij iedere vorm van geweld maar opgeven omdat het je wat kost. Jij leeft en geniet hier ook in vrijheid en veiligheid en die is niet gratis geweest. Als je voor jouw principes, waarden en normen staat, moet je daar soms voor vechten en de kosten voor lief nemen anders kun je aan de gang blijven.
@Capt. Iglo | 16-03-22 | 10:55: Zo is het!
Hier nog zo'n hoopgevend bericht in de T. zojuist: Russische opmars stokt en Oekraïne gaat full force in de tegenaanval!
www.telegraaf.nl/nieuws/567746919/rus...
@Bad - Casey | 16-03-22 | 10:40:
Klopt, maar de mythe dat Rusland onverslaanbaar zou zijn, is dus niet waar..
@Aristotalloss | 16-03-22 | 09:40:
Dit dus. Elke week extra is een extra nagel aan de politieke doodskist van Poetin.
Weet niet echt of dat 2e filmpje zo handig ( om daar een beetje met een drone te gaan filmen ) is ?!
REAGEER OOK