Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Voor het eerst explosies in Lviv; Russen bestoken basis op 20 kilometer van Poolse grens

Dag 18 +++ Hoe vinden de Russen zelf eigenlijk dat het gaat?

Weer een nacht voorbij in de poging van Rusland om Oekraïne op te vreten en weer een nacht zonder significante vorderingen voor de uitploeg. Wat zijn die Russen nou eigenlijk aan het doen of proberen, behalve dan Wit-Russische ziekenhuizen en mortuariums bevolken? Vannacht stond het vizier van de Russen voor het eerst serieus op Lviv: er waren meerdere explosies te horen, volgens de Oekraïeners het geluid van succesvolle luchtafweer tegen de Russische raketten. Die raketten waren gericht op militaire bases bij de stad en dat 'bij de stad' is iets ten noordoosten van de plaats Yavoriv, op zo'n twintig kilometer van de Poolse grens. De explosies waren dan ook te horen tot in Przemysl (tevens onze toeristentip van de dag). Aan de andere kant van het land, bij Donetsk, zou een passagierstrein onder vuur genomen zijn en daarbij kwam een persoon (de conducteur) om het leven. Het luchtalarm loeide verder in het hele land, her en der vonden inslagen en explosies plaats, zoals bij Ivano-Frankivsk (vanwege het vliegveld) en bij Chernihiv (op de video hieronder). Het blijft wachten op nieuwe, grote bewegingen van de Russen - of op doorbraken op ander vlak, vanzelfsprekend. Laterrrrr meer? Later meer!
UPDATE 9.45 uur - 9 dood, 57 gewond bij de aanval op Yavoriv bij de Poolse grens
UPDATE 10.08 uur - Ingewikkeld kaartje voor nerds hier
UPDATE 10.15 uur - Ondertussen is Marioepol: aanvallen op burgerdoelen
UPDATE 10.29 uur - Luchtalarm in Lviv, zo klinkt het (bij Olaf Koens)
UPDATE 11.50 uur - 35 DODEN BIJ AANVAL OP BASIS YAVORIV
UPDATE 16.30 uur - De Amerikaanse journalist Brent Renaud (niet van de New York Times) is eraan voor de moeite 
UPDATE 16.35 uur - Claims van Oekraïne: 2.187 doden bij Marioepol

De presi doet effe een wandeling

Social

Onderhandelingen lijken nut te gaan hebben

Social

Ook nu is het carnaval

Social

Chernihiv

Social
Social

KAART

Social

Tankgevechten bij Marioepol (beelden van eergisteren of gisteren)

Morning John

Social

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
Bad - Casey | 14-03-22 | 01:48
-weggejorist-
Bad - Casey | 14-03-22 | 01:40
-weggejorist-
Bad - Casey | 14-03-22 | 01:36

www.ad.nl/buitenland/live-rusland-dod...
"De Oekraïense strijdkrachten voeren tegenaanvallen uit tegen Russische troepen in de zuidelijke regio Mikolajiv en de oostelijke regio Charkov, meldde een functionaris van het Oekraïense ministerie van Binnenlandse Zaken op televisie.
De Russen lijken via Mikolajiv richting westen te willen oprukken naar de uiterst belangrijke havenstad Odessa, de grootste plaats aan de Zwarte Zee. Als de Oekraïners de opmars kunnen stoppen, zou dat een belangrijk succes zijn."

Zo.

SIogra | 13-03-22 | 19:02

Als Oekraïne slim is geven ze zich gewoon over. Dan is het jammer maar scheelt weer heel veel onnodige doden. En heel veel schade aan oude culturele steden en gebouwen.

Lange_Jan | 13-03-22 | 18:45 | 3

En dan lekker wonen in een politiestaat? Ook Polen maar erbij geven dan?

Kane | 13-03-22 | 18:54

Nee.
Er zit trouwens schot in de besprekingen. Teveel Russen door de Oekraïense gehaktmolen geweest? Meer Russische doden in twee weken dan Amerikaanse doden in Zandbakkië in twintig jaar tijd. Een absoluut fiasco.

SIogra | 13-03-22 | 19:06

@lange_jan: U bent dus iemand die het niet helemaal snapt.

tis_wat | 13-03-22 | 20:58

zaterdag 12 maart 2022
$hit staat op het punt de ventilator te raken tussen de FSB en Poetin - 5e brief van de Wind of Change in de FSB
Mijn vertaling van de 5e brief van de #WindofChange binnen de FSB aan Vladimir Osechkin. Geschreven na de inval van de FSB op 3/11. Het deel dat openbaar kan worden gemaakt, is vrij kort en deel het zeker wijd en zijd. De tekst is slechts ~600 woorden. #FSBletters

Zoals altijd staan ​​mijn opmerkingen ter verduidelijking tussen haakjes. Dus laten we rollen:

Vladimir, goed (REDACTEERD)! De temperatuur is hier echt gestegen, het is onaangenaam warm. Ik zal hier in de toekomst een tijdje niet kunnen communiceren. Ik hoop dat we over een paar dagen weer normaal kunnen kletsen. Er is veel dat ik met jullie wil delen...

De vragen worden gesteld door FSO (Federale Beschermingsdienst van de Russische Federatie, ook bekend als Poetin's Praetoriaanse Garde) en DKVR (Russische Dept. of Military Counterintelligence). Het is specifiek de DKVR die te paard is gaan zitten en ze zoeken hier (FSB) en bij Genstaff (Generale Staf van de Strijdkrachten van de Russische Federatie) naar “mollen” en verraders naar lekken van Russische colonne bewegingen in Oekraïne. Nu is het de taak van elke structuur om de schuld op anderen af ​​te schuiven en de schuld van de anderen zichtbaarder te maken. Bijna iedereen van ons hier (FSB) is er momenteel mee bezig.

Toedels | 13-03-22 | 18:29 | 1

De roos is op dit moment meer voor ons dan anderen vanwege de uiterst helse omstandigheden met betrekking tot de intrapolitieke situatie in Oekraïne: wij (de FSB, niet specifiek Wind of Change) hebben rapporten uitgebracht dat ten minste ongeveer 2.000 getrainde burgers in elke grote stad in Oekraïne werden klaar om Zelensky (president van Oekraïne) omver te werpen. En dat minstens 5.000 burgers bereid waren om op verzoek van Rusland met vlaggen tegen Zelensky te komen. Wil je lachen? Er werd van ons (FSB) verwacht dat we de arbiters zouden zijn voor het kronen van Oekraïense politici die verondersteld werden elkaar uit elkaar te scheuren en te strijden om het recht om "op één lijn met Rusland" te worden genoemd. We hadden zelfs criteria opgesteld voor het selecteren van het beste van het beste (van de Oekraïense politici). Natuurlijk werden er zelfs zorgen geuit dat we misschien niet in staat zouden zijn om een ​​groot aantal mensen (Oekraïense politici) in West-Oekraïne tussen kleine sleepboten en Lvov zelf aan te trekken. Wat hebben we eigenlijk? Berdyansk, Cherson, Mariupol, Kharkiv zijn de *meest* pro-Russische bevolkte gebieden (en zelfs daar is er geen steun voor Rusland). Een planoproep valt uit elkaar, een plan kan fout zijn. Een plan kan een resultaat van 90% opleveren, zelfs 50% of 10%. En dat zou een totale mislukking zijn. Hier - het is 0,0%.

Er is ook een vraag: "Hoe is dit gebeurd?" Deze vraag is eigenlijk een opzet (onoprecht). Want 0,0% is een schatting die

Toedels | 13-03-22 | 18:30

Die Zelensky verdient een standbeeld. Ik kan het niet anders zeggen.

SIogra | 13-03-22 | 17:54 | 2

Zijn ballen veroorzaken aardbevingen.

Theodorus.Goldbach | 13-03-22 | 18:13

Wie z'n billen brandt,..

TuuT | 13-03-22 | 16:35

Die Gert Snitselaar, is dat dezelfde als die waarvan in Werkhoven de boerderij vijf keer is afgefikt?

Heurtebise | 13-03-22 | 20:35

Toch ook erg naïef om die basis te gebruiken.

Acidstain | 13-03-22 | 21:57

Nog even en dan staat die grote Z gelijk aan een hakenkruis. En de Russen bij de FSB zien dat zelf dus kennelijk ook.

Leyolm | 13-03-22 | 15:04 | 4

@nobodiesunmighty | 13-03-22 | 17:45: "Ook zij moeten toch inzien dat ze niet Rusland dienen maar een stel dieven" Dat zien een aantal dus echt wel. Anderen zeggen dat een positie als Noord-Korea ook prima is.. Hier correspondentie van een FSB- analist :
www.igorsushko.com/?m=1

Leyolm | 13-03-22 | 18:02

@Leyolm | 13-03-22 | 18:02: Mooi, dank! Ja, een "betrouwbare" vazal van China, die zelf ook onderhevig is aan verval en schuld. Zouden de autocratische systemen van interne onderdrukking en externe beangstiging middels kernwapen het maximaal haalbare zijn van dergelijke (on)machtsstructuren? Dat worden hele kale landen dan. Heel kaal.

nobodiesunmighty | 13-03-22 | 18:16

Je hoeft er overigens maar een streepje door het midden te zetten en je hebt de Waffen SS 4e politie divisie. En? slachten ze zichzelf al af omdat hun nazimetertje henzelf aanwees?

nobodiesunmighty | 13-03-22 | 18:37
▼ 1 antwoord verborgen

Twitter bericht dat er twee journalisten van The New York Times zijn beschoten. Eentje dood de andere gewond.

Er was al eerder een journalist beschoten.

Die Russen schieten ook echt op alles.

Theodorus.Goldbach | 13-03-22 | 14:07 | 2

@steekmug | 13-03-22 | 15:32: Zal wel de stress / shock zijn. Maar ze zitten in de auto en er wordt op geschoten en later zijn ze buiten de auto en is zijn collega achter gelaten?

Pilshaas 861 | 13-03-22 | 16:02

Kennen jullie deze nog uit Two Tribes van Frankie Goes To Hollywood?
"The logic of war seems to be if the belligerent can fight, he will fight. That leaders will not surrender until surrender is academic. How is a national leader to explain the sacrifice of so much for nothing?".
Dat is een quote van Thomas Powers. En het houdt in dat leiders bereid zijn om door te vechten zolang ze kunnen, of liever gezegd zolang hun strijdkrachten dat kunnen. Niemand zal opgeven als er al veel is opgeofferd. Dus deze hele onaangename kwestie zal nog wel even door blijven gaan.

Zzzzooooffff | 13-03-22 | 14:01 | 3

Als of zodra de steden vallen krijg je straatgevechten. Oekraïners hebben aangegeven tot de laatste man door te vechten. Dat zal dus wel een partizanen strijd worden die jaren door kan gaan beetje zoals in Tsjetsjenië. Heel Grozny was met de grond gelijk gemaakt en nog bleven de Tsjetsjeense strijders doorvechten en flinke klappen aan de Russen geven. Het hield pas op toen Poetin met krijgsheer Ramzan Kadyrov een akkoordje sloot. Hij zijn eigen territorium en volle autonomie in ruil voor "loyaliteit" aan het Kremlin. Dat zie ik in Oekraïne niet gebeuren. Daar is het anti-Kremlin sentiment met 91% dermate fanatiek dat dit niet meer te keren valt. Je hebt daar dan ook geen krijgsheren.

Theodorus.Goldbach | 13-03-22 | 14:16

Oorlog is wen sunk cost trap.

luistukvreten | 13-03-22 | 20:06

En nog even over dat domme gelul van Rutte c.s. over "ja, Rusland heeft 1,5 keer de economie van Nederland, vergelijkbaar met Spanje".
Ja, modeltechnisch op papier klopt dat ongetwijfeld. Wat hij er gemakshalve niet bij vertelt is dat Rusland tjokkievol zit met grondstoffen en bodemschatten en dat die door de klimaatverandering makkelijker en makkelijker bereikbaar worden; zie hoe Siberie bereikbaarder en bereikbaarder wordt. Ditto voor het Poolgebied. En zie hoe China Poetin binnenhengelt met leningen, financiele zekerheden en trade. En zo graven we verder aan onze eigen ondergang, Poetin volledig afhankelijk van China, China een onuitputtelijke bron van grondstoffen, wat ze overigens ook al in Afrika en Zuid-Amerika ( en heel recent ook in Afghanistan ) aan het doen zijn en half Zuid-Oost Azie hangt al bij ze aan de krediettiet.
En onze leiders staan erbij, kijken ernaar en, nog erger, bagatelliseren het weg. En een hoop mensen met stemrecht vinden het wel best zo of zijn bang voor escalatie en WO-III. Newsflash, dat is het al.

Graaisnaaiert | 13-03-22 | 13:34 | 3

Zou het niet zo kunnen zijn dat er afgesproken is op hoog niveau dat het land met de meeste macht deze dienen door te geven elk zoveel decennia?

Sjeintje | 13-03-22 | 13:49

Is wel zo. We lopen al 30 jaar te slapen.

Theodorus.Goldbach | 13-03-22 | 13:50

Hoeveel meer moet hun land nog in puin voordat die Oekraïners zich overgeven??? Wat schieten ze nou op met deze situatie? Verliezen doen ze toch wel. Nu overgeven is verliezen, maar wel veel meer heel&levend dan als ze dat niet doen.

pane | 13-03-22 | 13:32 | 7

@Pilshaas 861 | 13-03-22 | 15:20: Die Joden erbij halen, was inderdaad niet zo handig van panthoseen 14:10. Maar, dat laat onverlet dat de Oekraïners wel taai doorvechten tegen de Russen.

KeesBruin | 13-03-22 | 16:29

@KeesBruin | 13-03-22 | 16:29: Ze hadden ook een best groot leger. Krijgen voldoende wapentuig en gratis vrijwilligers. Dat het niet zo snel gaat lijkt me niet meer dan normaal. Voor de tweede wereldoorlog had Nederland ook, net als nu haar defensie verslonst. Logisch dat je het dan niet lang volhoudt en Rusland heeft ook al een gebied groter dan Nederland is veroverd de laatste week.

Pilshaas 861 | 13-03-22 | 16:45

Ksssjjt Zwitsal, scheer je weg!

Zqwiqly | 13-03-22 | 23:19
▼ 4 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Schwanzeleber | 13-03-22 | 13:00 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Kijktip nu live (maar je moet wel even vanaf begin beginnen) Buitenhof interview met de Russische ambassadeur.

Quantum Suicide | 13-03-22 | 12:38 | 1

Rusland is een treurig land geworden. Ik ben benieuwd of ze over een paar dagen de salarissen kunnen overmaken of dat hun hele banksysteem in elkaar zakt.

Gräf&Stift | 13-03-22 | 14:29

Ne 3 dagen was de russische blitzkrieg reeds vastgelopen. En het ziet het er na uit dat plan B na 3 weken ook op een mislukking uitdraait. Russen boeken nauwelijks nog terreinwinst doordat te veel soldaten nodig zijn om de aanvoerlijnen door vijandelijk terrein open te houden. En het verlies aan materieel en mensenlevens is immens. Dit zal dat boeventuig in het kremlin toch niet lekker doen slapen.

panthoseen | 13-03-22 | 12:35 | 8

@Gräf&Stift | 13-03-22 | 14:31: Ja en dat terwijl ze er in eerste instantie natuurlijk vanuit gingen dat alles weer mee terug genomen zou worden. Denk dat ze daar erg van geschrokken zijn. Kapot materiaal. En dat in een oorlog. Het moet niet gekker worden.

luistukvreten | 13-03-22 | 20:12
▼ 5 antwoorden verborgen

Gewoon Rusland braindrainen: jonge jongens en meiden die iets kunnen daar weghalen. Sancties in stand houden en waar mogelijk verder aanscherpen. Wellicht iets van een blokkade op zee om de handelssancties te controleren? Binnen een paar dagen stort de hele boel in Rusland langzaam in elkaar.

Gräf&Stift | 13-03-22 | 12:12 | 12

@Theodorus.Goldbach | 13-03-22 | 12:45:
Oh, een braindrain zal de Russische elite in het Kremlin in eerste instantie weinig deren. Uiteindelijk heb je toch handjes en nieuwe kindjes nodig om je economie en oorlogsapparaat draaiende te houden. Als dat land plotsklaps vergrijst zullen er steeds minder en minder mensen bereid zijn om te vechten. Dat is waar we heen moeten.

Gräf&Stift | 13-03-22 | 14:35

@Gräf&Stift | 13-03-22 | 14:35:

Nee ik zeg dat het Kremlin helemaal geen intelligentsia wil. Veel te gevaarlijk. Ze willen domme fabrieksarbeiders, domme soldaten en gewoon alleen domme mensen.

Re-post alert.

twitter.com/kamilkazani/status/150267...

Het meeste wist ik al. Rusland is KGB/Maffia met een land. Maar dit draadje geeft flink wat meer inzage in hoe Rusland werkelijk in elkaar steekt.

Theodorus.Goldbach | 13-03-22 | 16:01

Rusland stort niet in. Het wordt het ongewenste slaafje van China. Beide systemen gaan in zee met andere niet gedifferentieerde economiën en gaan gezamenlijk doorzakken. De buik van China zal China nog veel buikpijn bezorgen. En Afrika? Die heeft genoten van China, totdat de bevolking een nieuwe krijgsheer krijgt en die klaar is met China. Het Westen heeft het mogen proberen. China ook nu. De mensen aldaar jaag je niet weg, dus ook hun denkwijze niet.

nobodiesunmighty | 13-03-22 | 16:03
▼ 9 antwoorden verborgen

Kan zomaar zijn dat er buitenlanders die zouden meevechten met Oekraïne werden gedood op basis YAVORIV.
Aangezien het een trainingsbasis is en ook nog eens dicht bij de grens met Polen.

steekmug | 13-03-22 | 12:04

Russen worden steeds wanhopiger. Het front is ondertussen vastgelopen.

panthoseen | 13-03-22 | 11:48 | 4

Bij Marioepol is de situatie voor de Oekraïners wel nijpend. Ik hoop dat het ze lukt de omsingeling effectief de doorbreken. Daarna Kherson terug.

Gräf&Stift | 13-03-22 | 12:13

@Gräf&Stift | 13-03-22 | 12:13:

Dan zullen ze toch echt wat piloten naar Polen moeten sturen om die Migs op te halen, wel eventjes de Oekraïense vlag erop plakken.

Theodorus.Goldbach | 13-03-22 | 12:50
▼ 1 antwoord verborgen

Sja, en vooral niet ingrijpen he want o wee, we moeten Poetin vooral niet boos maken want ja, dan WO-III. Wordt nou godverdomme een keer wakker. Hitler 2.0 staat aan onze grenzen en hij beukt op de oorlogstrommel. Schaam me kapot voor het bondgenootschap.

Graaisnaaiert | 13-03-22 | 11:39 | 20

@Zosima | 13-03-22 | 18:29: btw, niet dat hoogopgeleide mensen het per se vaker bij het rechte eind hebben, maar - in theorie - zou je op de universiteit leren om kritisch na te denken op een manier die verder gaat dan 'land A = goed' 'land B = kwaadaardig'. Zouden we daar niet naar toe kunnen proberen te streven als land?

Zosima | 13-03-22 | 19:01

@Graaisnaaiert | 13-03-22 | 11:55: Je hebt ons ook weinig te bieden en daar laat je je ook niet door tegen houden. Kom op ouwe, pak die musket op en gaan met die banaan.

luistukvreten | 13-03-22 | 20:18
▼ 17 antwoorden verborgen

Ben benieuwd of iemand van de pro-Poetin brigade hier het heel afkeurenswaardig zou vinden als de legitiem gekozen regering van Oekraine NAVO-landen om militaire bijstand zou vragen. In het geval van Assad (overigens niet-legitiem gekozen, maar dat detail wil ik door de vingers zien) vond men het geheel verdedigbaar dat Rusland daar gin helpen met het plat bombarderen van steden voor burgers.

Als NAVO-landen zouden besluiten militair in te grijpen op uitdrukkelijk verzoek van Zelensky, dan heeft Rusland daar natuurlijk geen bezwaar tegen te maken. Of is in djit geval opeens alles anders?

Leg het mee eens uit Poetin-lovers, graag gelardeerd met de bekende whataboutisms, jijbakken en lulkoekverhalen. Ik ben toch benieuwd.

Beste_Landgenoten | 13-03-22 | 11:37 | 13

@Beste_Landgenoten | 13-03-22 | 12:09: He beste landgenoten, ga je nou tegelijkertijkertijd vergelijkingen maken die gewoon niet kloppen en zeggen dat degenen die geen oorlog met Rusland willen 'Putin-lovers' zijn?

Ik heb een hekel aan oorlogshitsers. Ook hier: als je vind dat we Rusland moeten stoppen meld je dan aan in Oekraïne.

Zosima | 13-03-22 | 18:41

@Zosima | 13-03-22 | 18:41: misschien beter gezegd: als je vind dat we militair conflict met Rusland aan moeten gaan.

Zosima | 13-03-22 | 19:05
▼ 10 antwoorden verborgen

Poetin vecht tegen het decadente Westen in de Oekraïne, nadat hij zijn eigen decadente boot in veiligheid heeft gebracht.
Poetin plakt het stempel op Oekraïne van nazi's, om vervolgens in lijn met de nazi's z'n buurland binnen te vallen en kapot te schieten.
Poetin gaat de Oekraïners bevrijden, hij schiet hele steden overhoop en iedere Oekraïner is Poetin fan.
Poetin gaat de Oekraïne de-militairiseren met precisie bombardementen, het enige wat ze doen is alles kapot schieten met lompe bommen.
-
Hoe lang is dit verhaal houdbaar tot het onderdrukte Russische volk Poetin zat is?
De man heeft zich omringd met valse en ja-knikkende adviseurs en is als paria weggezet, dit is zijn wrok. Enkel hoeven miljoenen mensen niet te leiden onder het eergevoel van één zo'n ventje. Het wachten is op de val van Poetin, welke dan in het rijtje nazi oorlogsmisdadigers een plaats krijgt.

bananabanana | 13-03-22 | 11:37 | 3
-weggejorist-
likdoorn | 13-03-22 | 11:47

@likdoorn | 13-03-22 | 11:47:
Eensch. Wij mogen ons maarbweer heel gelukkig prijzen dat we hier geen dictators om ons heen hebben.

Controllos | 13-03-22 | 12:17

@likdoorn | 13-03-22 | 11:47: Nee, laten we zeggen dat het in Nederland en de EU nét zo beroerd is als in Rusland! Schei toch uit zeg!

KeesBruin | 13-03-22 | 13:21

Las op het internet, dat de Russisch Orthodoxe kerk in Amsterdam bezoek heeft gekregen van hun aartsbisschop in Nederland. Of ze maar even achter Poetin en patriarch Kirill van Moskou wilden gaan staan! De lange arm van Poetin rijkt dus tot in een kerkgebouw in Amsterdam.
Die onzalige verbinding tussen de Russisch Orthodoxe kerk, Poetin, Russische ultranationalisten en wat er verder nog voor onaangenaam volk rondloopt, is ook erg ongezond.
Het communisme is in Rusland niet meer aan de macht, maar wat er voor in de plaats gekomen is, is niet veel beter.

KeesBruin | 13-03-22 | 11:35 | 4

De grens tussen communisme en fascisme is kleiner dan we allemaal denken. En ja, "wij" willen vooral de-escalerend optreden en vooral niet provocerend optreden dus mag deze kloothonnel gewoon komen dreigen met de arm van de KGB achter zich. We treden niet op bij Dyanet, we treden niet op bij die Haagse Islamitische "boekenclub" en nu dit weer. Nogmaals, ik schaam me kapot voor onze bestuurders. Worden zeker betaald door de Pampers en de Brinta.

Graaisnaaiert | 13-03-22 | 11:50

"De lange arm van Poetin rijkt dus tot in een kerkgebouw in Amsterdam."

Dat valt nog mee dan. De lange arm van Erdogan reikt al tot diep in ons parlement.

Kopieerapparaat | 13-03-22 | 12:12

Het feit dat fascisme extreem rechts wordt genoemd is omdat het tegelijk met het communisme opkwam en alles was rechts in vergelijking tot het extreem linkse communisme. Dit maakt fascisme echter niet extreem rechts, het is nog altijd extreem links gedachtegoed.

yawni | 13-03-22 | 12:54
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
WilhelminaVergouwen | 13-03-22 | 11:34 | 7
▼ 7 antwoorden verborgen

Achteraf zal blijken dat Poetin een seniele oude man was, dan wel een andere ongeneeslijke aandoening had en vlammend de wereld uit wilde gaan. De mensheid met dit onheil achterlatend. Once he's popped, he will be stopped.

Harrie-Couvert | 13-03-22 | 11:31 | 3
-weggejorist-
likdoorn | 13-03-22 | 11:41

Ja.

Harrie-Couvert | 13-03-22 | 12:10
-weggejorist-
steekmug | 13-03-22 | 11:29 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik zie dat "operation whataboutism" in volle gang is.

Ja, maar Tokio. Ja, maar Dresden. Ja, maar Irak.

Dat maakt wat er nu gebeurt natuurlijk acceptabel.

Theodorus.Goldbach | 13-03-22 | 11:27 | 4

Belgrado!

SterF... | 13-03-22 | 11:40

Nee, maar wel een beetje raar om te doen alsof dit uitzonderlijk is. Oorlog is smerig.

Zapata10 | 13-03-22 | 12:05

@Zapata10 | 13-03-22 | 12:05:

Niemand zegt dat. Je hebt natuurlijk wel de overtreffende trap. Smerig, smeriger, smerigste.

Dit valt wel in categorie smerigste.

Theodorus.Goldbach | 13-03-22 | 13:22
▼ 1 antwoord verborgen

Voor degenen die vinden dat de NAVO of het westen stappen moeten ondernemen op militair gebied; als je die kant op gaat dan grote kans dat het een neerwaartse nutteloze spiraal wordt en net als COVID-19 dacht men dat 2020 een slecht jaar was, tot 2021 kwam. Zoiets zie ik dan ook gebeuren met dit gedoe, 2023 zitten we hier niet meer te reageren achter ons toetsenbord maar sta je als Nederlander op het slagveld ergens in Europa terug te verlangen naar diplomatie en praten om tot een oplossing te komen.

Wybe Wabes Abbema | 13-03-22 | 11:25 | 2

Dat van die spiraal is juist, echter in de tegels niet opgemerkt door de experts.

Nederlandop1 | 13-03-22 | 11:26

Ik ga niet mee naar het front hoor, ik heb nog zoveel te doen dat ik nog lang geen tijd heb om te knokken voor het ego van een aantal Navo/EU bobo's

Kopieerapparaat | 13-03-22 | 12:22

Toch wel een indrukwekkend beeld hoe zulke uitkijkposten of misschien plaatsen waar mogelijk soldaten met antie tank raketten zitten uit zo'n flat geblazen worden.
Of het moet zijn omdat er in de eerste dagen zoveel Russisch materiaal met antie tank wapens vernietigd is.
Zouden de Russen soms meegekeken hebben?

likdoorn | 13-03-22 | 11:13


Bermuda trekt de luchtwaardigheidsbewijzen van veel Russisch burgerluchtvaartuigen in, zoals die van Aeroflot, Pobeda en Utair.
De meeste vliegtuigen van Russische airlines vliegen onder Bermuda registratie. VP en VQ. En nu heeft de BCAA, deze registraties opgeschort. Wat zeggen wil dat de Russen er niet meer legaal mee kunnen vliegen, lees wereldwijd. Ze worden buiten Rusland grounded, dus waardeloos.

Hebbiehemookweer | 13-03-22 | 11:04 | 3

Ze kunnen ook gewoon voor de Russen de Bermuda Driehoek aanzetten.

Alexander des Burgus | 13-03-22 | 11:08

In de luchtvaart draait alles om onderhoudsboekje dat tot het laatste schroefje klopt. Airbus/Boeing onderdelen mogen het land niet in, rusische vliegtuigen mogen het land niet uit, en ook rusland heeft verboden dat geleasede vliegtuigen in rusland het land niet uit mogen omdat ze buiten rusland meteen in beslag genomen worden. Regulier onderhoud van burgervliegtuigen kan dus ook niet buiten rusland. Leasemaatschappijen zijn hun vliegtuigen in rusland waarschijnlijk kwijt, of gesloopt voor onderdelen of oplapt met niet-officiële onderdelen en daardoor waardeloos geworden.

W_F | 13-03-22 | 11:15

@W_F | 13-03-22 | 11:15: Aeroflot en onderhoudsboekjes die tot het laatste schroefje kloppen was al lang voor deze oorlog een contradictio in terminis.

_pacman_ | 13-03-22 | 11:24

Een beetje cynisch, maar hoe langer het duurt, cq hoe langer de Oekraïners het volhouden, des te meer schade voor Rusland in alle opzichten en kleiner de kans dat Poetin meer wil. Inderdaad zou een way out zijn: zuid en oost Oekraïne voor Rusland.

Nietdanjatoch | 13-03-22 | 11:02 | 7

Als Oekraïne het handig speelt eindigen ze met meer grond dan ze effectief hadden voor de crisis. Oekraïners moeten Kherson, Melitopol en Marioepol koste wat het kost in handen zien te krijgen/houden. Daarna die twee staatjes binnenrijden naar Debaltseve. Daarna al die pauperstaatjes langzaam laten rotten.

Daarna wellicht Zuid-Ossetië, Abchazië, Kuril-eilanden bezetten. Misschien zelfs Kaliningrad terug. Deze tijden bieden mooie kansen voor een land dat in de uitverkoop begint te staan.

Gräf&Stift | 13-03-22 | 12:21

@Gräf&Stift | 13-03-22 | 12:21:
Als ze het kunnen en handig spelen een verassingsaanval op zuidelijk Belarus, de volksopstand daar een momentum geven en tegelijkertijd de aanvoerlijnen van het Russische Kiev konvooi in Belarus afsnijden. Wel riskant met kans dat de rollen omgedraaid worden (Oekraine met logistieke uitdagingen) maar als het lukt dan kan dat hele positieve gevolgen hebben.

flame_me | 13-03-22 | 13:16
▼ 4 antwoorden verborgen

Niemand weet wat Poetin precies van plan is maar aangezien hele dorpen en stadjes van de aardbodem zijn weggevaagd heeft het er alle schijn naar dat het plan is "ik Oekraïne niet, niemand Oekraïne ook de Oekraïners niet".

Alles wordt gewoon gesloopt.

Theodorus.Goldbach | 13-03-22 | 10:41 | 14

@EEnzame SchizofrEEN | 13-03-22 | 10:56: Nee, dat is meer gebaseerd op de gedachte dat je bij een terugtrekkende beweging de aanvallende partij geen enkel voordeel biedt bij de terreinwinst. Je vernielt dus alle infrastuctuur, alle gebouwen, akkers & vee en industrie om de vijand alle voordeel te ontnemen. Wikipedia heeft vast een betere definitie maar hier komt het op neer.

_pacman_ | 13-03-22 | 11:03

@EEnzame SchizofrEEN | 13-03-22 | 10:56: Schorched earth is volgens mij een tactiek die je gebruikt bij gedwongen terugtrekkingen, waarbij alles wordt vernietigd wat de vijand ten nutte zou kunnen aanwenden. Bij offensieve acties is het devies "shock and awe", dus je probeert de vijand met een overweldigende overmacht te bombarderen in submissie en dan neem je wat nog overeind is blijven staan in met een overweldigende overmacht in de hoop dat de vijand op de vlucht slaat. Je maximaliseert het aantal doden en gewonden van de vijandelijke leger en bevolking, zodat je zelf geen lijkzakken naar huis hoeft te slepen dat ten koste zou kunnen gaan van het opgebouwde enthousiasme aan het thuisfront. (Daarom heet dit trouwens ook thuisfront.)

Mazzelstof | 13-03-22 | 11:09
▼ 11 antwoorden verborgen

Kenmerkend voor onze westerse cultuur is dat iets kennelijk altijd snel moet verlopen wil het als succesvol worden gezien. Genuanceerde beeldvorming past daar ook niet in. Liefst direct instant emo-tv. Als het te lang duurt beginnen we ons te vervelen en wordt de aandacht weer op iets anders gericht.

LucaBrasi | 13-03-22 | 10:39 | 14

@Pilshaas 861 | 13-03-22 | 11:24: Georgie ligt toch niet in Europa, waarom moest dat land dan bij de Navo?

Lesc | 13-03-22 | 14:34

@Lesc | 13-03-22 | 14:34: Vraag het de oud-gouverneur van Odessa-Oblast ,Mikheil Saakashvili.

Pilshaas 861 | 13-03-22 | 16:00

@Beste_Landgenoten | 13-03-22 | 11:31: He, ik zie dat je iedereen die iets genuanceerds over Rusland of het succes van het Russische leger weer weg zet als Putin-fan. Ik hoop dat ik niet aan je hoef uit te leggen dat dat zowel inaccuraat als onverstandig is.

Zosima | 14-03-22 | 06:12
▼ 11 antwoorden verborgen

Als de NAVO met de lucht- en landmacht gaat ingrijpen in Oekraïne gaat China zich ook militair roeren.
Soms is het beter om door een zure appel heen te bijten maar politici kennende komt een WW3 ook wel goed uit met de onhoudbare schuldenposities overal op de wereld.
The Big Reset starts this summer with a big bang.

steekmug | 13-03-22 | 10:36 | 3

Wat bedoel je met roeren? Kopje thee roeren?

dijkbewaker | 13-03-22 | 10:51

Kijk es aan, schulden zijn ook een vorm van oorlogsvoeren. Zodra (handels) evenwichten verdwijnen krijg je openlijke problemen. Die zijn al lang aan de gang.

nobodiesunmighty | 13-03-22 | 11:02

Ben geen voorstander, geen ww3 en geen reset. De zaak is nu zeer ernstig. We dansen op de rand van de vulkaan. 1 gek kan nu een meltdown genereren waar we eeuwen last van hebben. De situatie is op dit moment super link.

Schilder58 | 13-03-22 | 11:03

Sommige aanvallen op burgerdoelen zijn meer aanvallen op burgerdoelen dan andere aanvallen op burgerdoelen. Nu is het ook zo dat Hamas zich als strijdgroep tussen de burgers verschuilt terwijl het leger van Oekraïne alleen maar in het open veld de strijd aangaat. Ik kies nergens partij. Wel keur ik de inval van Rusland af en beschouw dat als een misdaad.
Maar de aanvallen op burgerdoelen zijn al zo oud als de Zeppelins, en een heel treurig voorbeeld was Dresden. https://www.youtube.com/watch?v=LUWxQhnmyw4

Zapata10 | 13-03-22 | 10:33 | 13

@Mazzelstof | 13-03-22 | 11:13:
Wat zeg je nu eigenlijk. Het is nooit goed bommen op burgers te gooien, maar dat de NAVO aanval op Servie wordt weggezet als een grote oorlogsmisdaad gaat voorbij aan de tien jaar jange oorlog van terreur onder leiding van Slobodan Milosevics in zijn buurstaten.

Zelfde verhaal: Een nationalistische leider die niet kan verkroppen dat de heerschappij van de eigen staat over buurstaten voorbij was, na het uieenvallen van Joegoslavie.

Beste_Landgenoten | 13-03-22 | 11:27

@steekmug | 13-03-22 | 10:39: tweet is alweer weggecensureerd door de deug kommissar van dienst bij twitter..

Rest In Privacy | 13-03-22 | 11:33

@dr fijnstof | 13-03-22 | 11:33: Op dit moment kan je het gewoon kijken.

steekmug | 13-03-22 | 15:02
▼ 10 antwoorden verborgen

Nadat ik een verkoolde tiener zag hangen uit een tank in Libië heb ik er niet veel vertrouwen meer in om in een tank te zitten.

HogeNood | 13-03-22 | 10:27 | 1

Dat was al sinds de Pfanzerfaust geen echte safe space meer.

Joris Beltsin | 13-03-22 | 10:31

Staat Heineken op de tafel...

SGT1bd | 13-03-22 | 12:02
▼ 11 antwoorden verborgen

Voor iedereen met een sterke maag een kijktip.
Hedenmorgen bij WNL en Buitenhof gasten die ons uit gaan leggen wat goed en noodzakelijk is voor ons.
Veel kijkplezier wij zijn even een stuk wandelen nu het nog kan.

likdoorn | 13-03-22 | 10:06 | 7

@drs. Levi Samsonov | 13-03-22 | 10:48: ja het is zo zot met het journaille dat ik moest lachen om deze "doodgewone" vragen. Men is zo te zien niet meer op zoek naar de echte waarheid. Want de echte waarheid opdiepen heeft zo te zien persoonlijke consequenties. Ze (journaille) hebben tegenwoordig allemaal een hypotheek, zijn duurbetaalde dagvoorzitters van belangrijke evenementen, status, etc. Dat willen ze niet verliezen. Maar de waarheid sterft.

Phantomas | 13-03-22 | 11:09

@drs. Levi Samsonov | 13-03-22 | 10:48:
Donder toch een eind op met je "democratisch gekozen leider". Janoekovitsch was al eerder aan de macht gekomen via frauduleuze verkiezingen dus dat "eerlijk gekozen" kan je met een korrel zout nemen.

En Donbass, dat was toch echt deel van de soevereine staat Oekraine, waar Russische speciale eenheden onder Igor Girkin en ander smerig tuig een opstand op touw zetten.

Maidan was al gaande vanaf 2005, en via de Oranje-revolutie leidde het Poetin-in-de-kont kruip gedrag van Janoekovistch tot zijn vertrek.

En Levi, al werd heel Oekraine geregeerd door naakte neo-nazi transgender pedofielen, dan NOG had Rusland geen enkel recht om daar militair in te grijpen.

Inderdaad: Rusland is Mordor.
En echt vent, je begint me vreselijk de keel uit te hangen.
Met je Russische propaganda.
En dan janken over onze journalistiek?

Beste_Landgenoten | 13-03-22 | 11:18

@Beste_Landgenoten | 13-03-22 | 11:18: Ik ben blij dat de ware aard van al die "verstandige", "gematigde", "deugende" moralisten nu eindelijk boven komt. Doet Poetin toch nog iets goed, zonder hem zouden be BL's van de wereld hun schijnheilige gedrag ongemerkt vol kunnen houden.

KokkieBalboa | 13-03-22 | 17:53
▼ 4 antwoorden verborgen

Toen de EU in Libië ingreep waren na drie weken de bommen en granaten op. Wie nu lacht over de Russische aanval, huilt straks om de Europese verdediging.

Feynman | 13-03-22 | 10:06 | 8

Stel dat het hier zo erg wordt, dan wordt N W Europa een failed state als Zuid Afrika. Ook daar regeren zakenmannen de tent. De jihad nadert via Mozambique, gewoon negeren, denken zij, en kalmpjes wegwezen als het de grens oversteekt. Rutte roeit net zo rustig naar Engeland mocht hier oorlog komen. We hebben niemand, zelfs elkaar niet.

zeurmachine | 13-03-22 | 10:31

@Joris Beltsin | 13-03-22 | 10:30:

En daar lagen bovendien VN resoluties aan ten grondslag.

Dr_Johnson | 13-03-22 | 11:11

Ligt nu toch even anders: de NAVO heeft veel grotere slagkracht.

Maytheforcebewithyou | 13-03-22 | 12:58
▼ 5 antwoorden verborgen

Als ik zo op de kaart kijk van ISW dan ziet het er slecht uit voor Oekraine. Russen lijken een corridor te forceren vanuit Soemy naar Kiev. Het zal daarna snel gaan ben ik bang.

Ten tweede houdt Sjon Sweeney zich kranig staande... maar ik had al gezien dat hij een remoaner is uit het Kaag/Jetten/Penthouse kamp die Oekraine bij de EUSSR wil. Omdat dan magisch geen oorlog komt. Nee Sjon Oekraine had door Oboema ingelijfd bij de NAVO moeten worden in 2014, dan had je oorlog voorkomen. Alleen kernbommen voorkomen oorlog. Geen weifelende moffen die en gas van mother Russia nodig hebben en mehr lebensraum willen voor hun EUSSR. Daar komt juist oorlog van.

Graaf_van_Hogendorp | 13-03-22 | 10:01 | 2

Dat “lebensraum” is volgens John Mearsheimer een verzinsel van de Amerikanen nadat de regering-Obama betrokken was bij de staatsgreep in 2014.
www.youtube.com/watch?v=T6mw9U62ZJU

HogeNood | 13-03-22 | 10:19

Je moet er dan wel even de kaart van een week geleden (dag 10) bij pakken: militaryland.net/ukraine/invasion-day... Als de russen deze snelheid aanhouden gaat de oorlog nog wel 10 jaar duren.

W_F | 13-03-22 | 10:35

Mij weleens afgevraagd hoe het in 1962 was met de Cuba crisis en hoe mijn ouders dat hebben ervaren. Heb het ze nooit gevraagd en altijd gedacht dat ik zoiets nooit zou meemaken maar tis heftiger dan ooit. Mijn ouders zijn inmiddels 'gelukkig' overleden.

Benieuwd overigens of de Russen 'per ongeluk' een raket in Polen durven laten neerkomen en wat de reactie zal zijn.

Cornelis12 | 13-03-22 | 10:01 | 5

@Graaf_van_Hogendorp | 13-03-22 | 10:02:
Vasili Aleksandrovich Arkhipov, dat klopt, maar werd pas jaaren later bekend.
Waar 'wij' het mee moesten doen was de speech van Kennedy:
youtu.be/ZLxgeINIBEM
De angst in Nederland was er zeker. Gouden tijden voor G.B.J. Hilterman op de radio ('De toestand in de wereld'). Mensen hadden nog geen televisie. De speech van Kennedy kon je door etalageramen bekijken bij winkels die tv's verkochten.
Ik herinner me discussies over al dan niet schuilkelders bouwen in een periode waarin de woningnood nog ongekend groot was. Emigreren naar Australië en Canada werd aangewakkerd. Je kon zelfs voor fl. 100,- emigreren naar Australië. Een groot deel van mijn familie was in de vijftiger jaren al naar Canada vertrokken, vanuit de overtuiging dat daar hun toekomst (en die van hun kinderen zou liggen).
De kerken stroomden nog vol en voor de meeste mensen lag het lot der mensheid in de handen van God, Kennedy, Chroetsjov en Gromiko (toenmalig minister BZ v.d. USSR).
Kennedy maakte zich onsterfelijk populair en werd de redder van 'het vrije westen'. Pas jaren later werd de actie van Arkhipov bekend.

PPuk | 13-03-22 | 10:15

@PPuk | 13-03-22 | 10:15: zo zie je maar weer, de eenvoudige mens moet weer de rotzooi opruimen van onzer sukkelige leiders, die wij gedwee dan wel met morren volgen/toelaten.

nobodiesunmighty | 13-03-22 | 10:25

@PPuk | 13-03-22 | 10:15:
Ook nog herinneringen aan Max Tak ('hier is Max Tak in New York' - met een donkere, dreigende stem...).
nl.wikipedia.org/wiki/Max_Tak
Dat alles via de distributieradio waarover de meeste Nederlanders toen nog beschikten. Een 'buizenradio' was gewoon te duur voor veel mensen. De distributieradio (nl.wikipedia.org/wiki/Draadomroep) hing aan de muur en als Hilterman of Max Tak sprak, hield je je mond en keek je alleen naar de blik waarmee pappa het nieuws uit de wereld in zich opnam.
Verder Bijbellezen op zondag aan tafel, na de maaltijd. Dit om te onderstrepen dat 'de mens wikt, maar God beschikt'.

PPuk | 13-03-22 | 10:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Ach ik zou maar vast gaan inslaan het volgende conflict is in de maak.
" Ballistische raketten ’uit Iran’ treffen Iraakse stad Erbil die volgens bronnen gericht werden afgevuurd op het Amerikaanse consulaat "

Ronnie | 13-03-22 | 09:56 | 2

Amerikanen ontkennen alvast dat ze het doelwit waren.

Joris Beltsin | 13-03-22 | 09:59

Mortuariums? Serieus, Mosterd?

Tapu | 13-03-22 | 09:51 | 6

Mortuarias

Happy People | 13-03-22 | 10:22

Mortuarii

Korrel_zout | 13-03-22 | 10:54

@Happy People | 13-03-22 | 10:22:
Je bent in de war met crematori-as.

JohanF | 13-03-22 | 10:58
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat heeft de NAVO aan manschappen en materieel aan de grens met Polen en Oekraïne?

MargauxGrandCru | 13-03-22 | 09:51 | 11

@squadra | 13-03-22 | 10:04: zoek "F35 submarine" op bij google, dan zullen ze je de coordinaten geven. De laatste die ik heb waren in de Oka, in Moskau. Goh, Okha=kersebloesem in het Japans... en een kamikaze raket...

nobodiesunmighty | 13-03-22 | 10:28

Check adsb exchange, daar zie je wat je mag zien in de lucht. Awacs en ander recons en toch bijna altijd wel 10 tanker vliegtuigen die elkaar aflossen door de dag heen. "Wat" die 10 precies bijtanken mag je niet zien, maar ik vermoed toch een serieus aantal NAVO jets....bewapend, of niet...

Pittzz | 13-03-22 | 10:34

NAVO heeft genoeg materieel dat over Polen heen kan schieten, ze hoeven echt niet aan de grens te staan.

W_F | 13-03-22 | 10:39
▼ 8 antwoorden verborgen

Spreek van de week Libische 'vluchtelingen' die huilie verhaal deden dat er vanuit Nederland amper interesse was voor de oorlog in hun thuisland maar nu wel inzamelingsacties voor de Oekraïne. Zag ook filmpje voorbij komen op account van in Nederland levende Egyptenaar waarin de NAVO als laf wordt afgeschilderd. Denk dan jullie klagen weer eens MO fijn maar wonen wel graag in paradijs Nederland.

Cornelis12 | 13-03-22 | 09:51 | 1

Ja, leuk. Een grote groep van, wat is het? 1 miljoen?, moslims en een grote groep migranten (BIJ1 etc) die anti-Westers en anti-Nederlands zijn. Hoe groot is die groep in totaal? Inclusief woke? 2 miljoen? 3 miljoen? Lijkt me iets om rekening mee te houden als regering.
Welke invloed oefent Moslim Broederschap op deze groepen uit? Want dit kan explosief worden.
Wat doet die Libische mijnheer uit solidariteit met oekraïense vluchtelingen?

Bataafje | 13-03-22 | 11:01

Waar zijn de reaguurders gebleven die zeiden dat dat de mensheid wel flink minder in aantal mag afnemen ten behoeve van de aarde door een stevig potje oorlog te voeren?
Hosea 8 vers 7.
Wie wind zaait zal storm oogsten.

steekmug | 13-03-22 | 09:49 | 6

Het zou een zegen zijn voor de aarde en de mensheid zelf als de hoeveelheid mensen als bij toverslag zou halveren. Helaas heeft de natuur ons geen wegkijk-optie gegeven om dat te bereiken en kan het enkel middels lijden door oorlog of ziekte.

_pacman_ | 13-03-22 | 10:31

Ik kom er tegenwoordig ook nog maar weinig tegen die echt op een pandemie zitten te wachten.
Blijkbaar viel de praktijk toch wat tegen.

RandyBiel | 13-03-22 | 10:59

Ja Putin is door een tegel van GS tot inzicht gekomen gelijk Saulus op weg naar Damascus.

bijna_raak | 13-03-22 | 11:19
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
BritZwerus | 13-03-22 | 09:48 | 1

Ik denk dat het een misvatting is om te denken dat het zo slecht gaat voor de Russen. Natuurlijk, ze hebben de boel onderschat. Maar de opmars gaat gestaag, ze winnen elke dag terrein. Op lange termijn winnen ze dit militair gezien wel. Maar we (het westen) proberen de prijs zo hoog mogelijk op te drijven zodat Rusland in de fase na deze invasie er nog beroerder voorstaat.

Komjehiervaker | 13-03-22 | 09:48 | 11

@juicy fruit | 13-03-22 | 10:03: Ik zie waar het mis gaat: de pers, journalisten hebben de taak hun eigen publiek van betrouwbare, juiste en zo objectief mogelijke informatie te voorzien tegen de invariante achtergrond dat politici liegen, denktanks ideologieën promoten en individuele deskundigen hun theorieën proberen te bewijzen.
Het is niet de taak van journalisten, wat momenteel voetstoots wordt aangenomen, om deel te nemen aan het managen van de publieke opinie (uiteengezet, o.a. door Herman en Chomsky.)

Mazzelstof | 13-03-22 | 10:25

Op lange termijn kan rusland deze oorlog (of überhaupt een groot leger hebben) helemaal niet betalen. Ze kunnen hun gas ook prima zelf opmaken of aan China verkopen, maar dan moeten ze het wel tegen kostprijs verkopen. Als de russische ruimtevaart en wapenexport dan ook verliesposten wordend dan word het een overheidsbegroting zonder inkomsten.

W_F | 13-03-22 | 10:46

@W_F | 13-03-22 | 10:46: dat is een beetje de hele strategie van het westen, toch? De prijs voor deze oorlog wordt (te) hoog gemaakt. Maar dat betekent niet dat Rusland op korte termijn militair verliest. Tenzij Poetin een uitweg wordt geboden, zie ik ze dit ‘winnen’ - maar met een onhoudbare bezetting tot gevolg.

Komjehiervaker | 13-03-22 | 11:10
▼ 8 antwoorden verborgen

Blitz is om de vijand heen trekken en afsluiten. Het lijkt erop dat de opdracht nu meer is om ieder dorp, iedere stad, te ontdoen van verzet. En dat kost tijd en mensen. Het creëren van vluchtelingenstromen 'hoort' daar ook bij, behalve logistieke problemen voor de vijand , geeft het voor de toekomst meer Russen in het Oekraïense land.
Je eigen werkelijkheid maken met 'we are here'. Old-school veroveringsoorlog.

Alquest | 13-03-22 | 09:43 | 4

@appeltjesgroeneweide | 13-03-22 | 09:44: Rusland was geen `bevrijder´. 1. Rusland viel in 1939 samen met Hitler Polen binnen, Rusland viel Finland binnen etc. 2. Toen ze door Hitler werden aangevallen, werden ze onze geallieerde ´vriend´. Na 1945 hebben ze het hele Oostblok ingepikt. Rusland was dus continu fout, eigenlijk. En nu weer.

KeesBruin | 13-03-22 | 10:48

@KeesBruin | 13-03-22 | 10:48: Inderdaad. WW2 werd begonnen door de invasie van Polen door Duitsland *en* de Soviet Unie.

omanders | 13-03-22 | 17:23
▼ 1 antwoord verborgen

Beter nu dan later ingrijpen.

El Rico Grande | 13-03-22 | 09:39 | 8

@appeltjesgroeneweide | 13-03-22 | 09:55: Met Theodorus aan de knoppen was het al lang geregeld geweest.
Zetten we alvast een plaatje op,Met z'n allen met z'n aaaalleeeen.

likdoorn | 13-03-22 | 10:01

Je hebt niet veel nodig om toe te slaan. Zet de koelwaterpomp uit in één van de kerncentrales, breng een atoombom op 500 km hoogte tot ontploffing en er rijdt geen tesla meer. Trouwens de koelkast is ook naar zn mallemoer. EMP heet dat. Dan wordt het nieuws per fiets rondgebracht. De huidige generatie leiders hebben geen enkel idee hoe dicht we bij een apocalyps zijn. Dus stop het oorlog hitsen. Zoek een uitweg. Er is altijd een alternatief. Over 10, 15 of 20 jaar bouwen we de ukraine wel weer op en hebben we ook goede banden met Rusland. Denk verder dan maart of april.

Schilder58 | 13-03-22 | 10:09
▼ 5 antwoorden verborgen

"NATO enlargement, particularly to Ukraine, remains "an emotional and neuralgic" issue for Russia, but strategic policy considerations also underlie strong opposition to NATO membership for Ukraine and Georgia. In Ukraine, these include fears that the issue could potentially split the country in two, leading to violence or even, some claim, civil war, which would force Russia to decide whether to intervene." 1 feb 2008 US Ambassador William J. Burns wikileaks.org/plusd/cables/08MOSCOW26...

Feynman | 13-03-22 | 09:39 | 9

@Theodorus.Goldbach | 13-03-22 | 09:48: Neutraal te blijven had allemaal gekund. Alles had gekund. Maar waarom accepteer je dan de inmenging van de VS en NATO op militair en politiek gebied? Deze is er al van ver voor Krim / Donbas. Poetin is uiteraard helemaal fout maar wanneer leren die Amerikanen nu eens dat ze zich nergens mee moeten bemoeien. Het antwoord is nooit: belangrijke spelers in Amerika, de NATO en de wapenindustrie varen hier wel bij. En de EU keek toe en keek weg voor de risico's.

PR0FESSOR | 13-03-22 | 10:04

@Theodorus.Goldbach | 13-03-22 | 09:48: Het ging eigenlijk fout bij de Oekraïners zelf. Janoekovitsj was diegene die besloot de neutraliteit op te heffen door het EU-associatieverdrag weg te leggen, maar dan wel te gaan tekenen voor de EAU, de Russische tegenhanger van de EU (of praktisch gezien meer de EER). Dat was de druppel die leidde tot Euromaidan wat weer leidde tot de Russische invasie van de Krim en de Donbass. Poetin snapt er dan ook niks van om Janoekovitsj middels een speciale operatie weer terug te zetten. Het beetje vertrouwen dat er in die corrupte lul was is nu helemaal geschonden.

Alexander des Burgus | 13-03-22 | 10:15

@PR0FESSOR | 13-03-22 | 10:04: nou de EU ging mooi mee in dit 1-2tje (of 1-3tje). Sterker nog: de EU was deels weg/voorbereider voor de uitbreiding van de Nato. Hier zat een duidelijke win-win in voor een aantal partijen. MIsschien deels begrijpelijk/verklaarbaar, maar uiteindelijk tegen de afspraken van 1990 in waarbij een niet-uitbreiding van het Nato-gebied richting Rusland is afgesproken. Dit soort geopolitieke spelletjes/provocaties gaat nu ten koste van onschuldige mensen. Het beste is als Ukraine het nieuwe Oostenrijk van Midden-Europa gaat worden, waarbij ze de voordelen van het westen en en het oosten kan plukken.

Phantomas | 13-03-22 | 10:22
▼ 6 antwoorden verborgen

Als ik op die toeristentip link klik lees ik het volgende:

"Przemyśl - de stad van Szwejk, forten en pijpen"

Hmmm..

Burgerzaken | 13-03-22 | 09:31 | 2

Wil je graag pijpen?

MargauxGrandCru | 13-03-22 | 09:35

Kinderen vermoord in een moskee…
news.sky.com/story/ukraine-war-russia...
Er zijn anderhalf miljard moslims, een fors deel zeer bedreven in geweld.

Westerse leiders proberen WO3 uit te stellen, maar dat is gedoemd te falen.

Feynman | 13-03-22 | 09:31 | 11

@KeesBruin | 13-03-22 | 10:50: Ze hoeven niet samen op te trekken om het Westen neer te halen. Ze zijn samen met meer dan twee miljard.

zeurmachine | 13-03-22 | 11:02

@zeurmachine | 13-03-22 | 10:01: China heeft geen enkel belang om zich bij Rusland te voegen. Integendeel zelfs. China slacht nooit de kip met de gouden eieren. Made in China is namelijk rijk vertegenwoordigd in het Westen, en de rest van de wereld.

dijkbewaker | 13-03-22 | 11:09

@Phantomas | 13-03-22 | 09:53: de moskee heeft zelf laten weten niet beschoten te zijn, maar dat er in de omgeving werd geschoten.
Kerken zijn wel kapot geschoten.

Bataafje | 13-03-22 | 11:54
▼ 8 antwoorden verborgen

Re-post alert. Gisteravond al geplaatst maar dermate interessant draadje dat ik het de moeite waard vind om nog een keer te posten.

TL;DR? Het verklaart waarom de Russen zoveel mensen en materieel verliezen en waarom het zo lang duurt. Dat is niet alleen omdat de Oekraïense strijdkrachten zich kranig verzetten maar vooral ook omdat het Russische leger bewust door de KGB en Bratva (Thieves in Law) zwak wordt gehouden. Het is daarom dat de Russen als alternatief maar gewoon alles plat bombarderen.

Linkje hier.
twitter.com/kamilkazani/status/150267...

Theodorus.Goldbach | 13-03-22 | 09:30 | 7

@omanders | 13-03-22 | 09:34: We kennen dat fenomeen dat inlichtingendiensten zittende machthebbers naar de mond praten en zelfs maar dingen gewoon verzinnen, tot zelfs bij het geven van shows voor de VN aan toe al langer.

Mazzelstof | 13-03-22 | 09:48
▼ 4 antwoorden verborgen

Er gaat een tijd komen dat de EU de sancties gaat opvoeren. Komt helemaal goed. Hij vraagt er gewoon om. Als je ziet wat er nu nog over is van het VK.

Arnold9638 | 13-03-22 | 09:30

De westerse leiders proberen WW3 te voorkomen. Maar deze is al begonnen. Hoe lang denkt met toe te gaan kijken naar de massamoord aan de deur van europa. Als dit langer duurt en de burgerslachtoffers nog groter dan zullen ze wel in moeten grijpen, als europa en niet als navo.

patrick8574 | 13-03-22 | 09:25 | 5

Als het in Yemen gebeurd is het minder erg, want Saoedi Arabië.
Financiële belangen van de USA en vrienden van het koningshuis.

likdoorn | 13-03-22 | 09:41

Iedere keer als ik iemand hoor appelleren aan gevoelens van medemenselijkheid en humanitaire nood dat het gevolg is van oorlog voel ik braakneigingen opkomen. Dat zal misschien komen doordat de hypocrisie net even te machtig is om direct weg te kunnen slikken. Maar ik ben inmiddels wel gewend het niet al te serieus te nemen.

Mazzelstof | 13-03-22 | 09:52

WW3 is niet begonnen. Europa moet helemaal niets.

Usumani | 13-03-22 | 09:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Ja, en hier wonen hele vieze enge kereltjes die die meiden maar wat graag opvang bieden.

Quicksilvert | 13-03-22 | 10:15

Doet denken aan de tactiek van een python: heel langzaam maar zeker de lucht uit je prooi persen.

Stachauer1971 | 13-03-22 | 09:24

Putin stopt pas als het "Westen" hem stopt, of wanneer hij zijn zin heeft. Als hij Oekraïne niet kan hebben, dan niemand anders ook niet. Langzaam aan zullen de steden veranderen in grote puinhopen. Ik hoop dat het anders loopt, maar heb er een hard hoofd in.

Hersenletsel | 13-03-22 | 09:21 | 3

Ja eens. En gezien burgers zijn doel zijn... ingrijpen.

TheGermans | 13-03-22 | 09:23

Wat zou het ook erg zijn geweest als die hele reeks ex sov failed state's een beschermde, niet-militaire zone zou zijn. Beetje a la Japan 50 jaar geen defensieuitgaven doen. Beetje schuilen onder de (atoom)paraplu van Uncle Sam en Ome Vlad. Kunnen wij heel Duitsland volstouwen met tanks en wat al niet.
Al met al is de toekomst van de mensheid niet wapens maken om elkaar te vernietigen. Dan hadden we, tussen de grootste waanzin in de menselijke geschiedenis (MAD) honderden miljoenen mensen die beter weten.
En met een gek als Putin hadden we dan nu in hetzelfde schuitje gezeten, maar dan hadden we er niet zo op aangestuurd.

Alquest | 13-03-22 | 09:55

"Als wij de bal hebben, kunnen hun niet scoren"

Koersk ligt niet zo ver van de grens.

Joffri | 13-03-22 | 09:20 | 1

Koersk ligt nogal gevoelig in Duitsland...

Jimmy Mc Clure | 13-03-22 | 09:25

2 dingen:
1. Is dit een Live Blog? Zegge, tot 11 uur zoals gisteren?:/
2. Nu de Russen bewust mensen uithongeren, mensen afschieten en bewust alles waar burgers zijn blijkbaar onder vuur nemen, mag het Westen nu dan toch ingrijpen. Dit is over de rode lijn.
Amen.

TheGermans | 13-03-22 | 09:20 | 10
▼ 7 antwoorden verborgen

Alleen "engliese" bronnen - lekker divers.

HogeNood | 13-03-22 | 09:18 | 4

Lul niet wappie.

Ashtrey | 13-03-22 | 09:29

Divibokaaltje kopen ?

grapo | 13-03-22 | 10:04
▼ 1 antwoord verborgen

Het Russische leger mag dan technologisch niet zo geavanceerd zijn, ze zijn wel met zo verdomd veel.

En ondanks alle techniek hanteren ze gewoon de ‘methode moker’.

Wijze uit het Oosten | 13-03-22 | 09:18 | 2

Maar dat is toch juist niet zo, een moker? Gezien de hoeveelheid steden onder beleg en dat 99% daarvan in uitstekende conditie is. Kan Desert Storm nog wat van leren. Lijkt mij dat het isoleren en afschermen van de pockets het recept is voor complete overwinning met relatief de minste schade aan burgerdoelen.

GeenAccount | 13-03-22 | 09:45

En dan heb je op een gegeven moment Oekraine overwonnen, een kapotgeschoten, gekneusd en vermorzeld land. En dan?

appeltjesgroeneweide | 13-03-22 | 09:18 | 10

Dan wordt Rusland ipv Oekraïne lid van de EU. Daar is het ze om te doen.

echtpaul | 13-03-22 | 09:56

En dan zeg je..
"Zo, je leger is stuk, ik ga weer. Als je je herbewapent of DPR/LPR/Krim binnenkomt of die Azovs bij de grens zet, dan doen we dit gewoon nog een keer. Veel plezier met de wederopbouw."
En als ze weer beginnen met 'ik haal mijn grote broer erbij', zeg je
"Say NATO again. Say NATO again, I dare you, I double dare you motherfucker, say NATO one more Goddamn time!"
Geen idee hoe je hier anders uitkomt zonder al te veel gezichtsverlies.

dugo | 13-03-22 | 10:19

@GeenAccount | 13-03-22 | 09:49: er zijn helemaal geen actuele beelden. Die op Google earth zijn oud en nieuwe worden ook niet gebruikt om oorlogsdoeldetectie te bemoeiljken

Shoarmamasutra | 13-03-22 | 22:14
▼ 7 antwoorden verborgen

Die Russische tank in Mariupol lijkt gewoon random een flatgebouw te beschieten. Iemand enig inzicht in waarom je dat zou doen?

Lambik1 | 13-03-22 | 09:17 | 10

@Bootvisser | 13-03-22 | 09:52: wees voorzichtig dat je niet de andere propaganda blind voor waarheid aanneemt.

Terroristen zien zichzelf ook niet als de bad guys. Dat jij in het westen woont maakt je niet perse de good Guy. Het heeft allemaal perspectief

frickY | 13-03-22 | 10:20

Omdat iemand de burgers opdracht gegeven met molotovcocktails in die flatgebouwen te gaan zitten

Nescio73 | 13-03-22 | 10:26

@Bootvisser | 13-03-22 | 09:52: maar hoe kan dat nou? Diegenen die de aanvallen doen op Oekraïne zijn toch zelf Oekraïners? (Volgens de Russische staatstelevisie)

Met_baard | 13-03-22 | 11:15
▼ 7 antwoorden verborgen

Het is zo weer kerst.

van stampij | 13-03-22 | 09:12

Vanuit waar worden die raketten afgevuurd? Lanceerinstallaties dichtbij? Of vanuit Rusland? Ik zou denken dat een raket afgeschoten vanuit Rusland gevaarlijker is dan van een lanceerinstallatie dichtbij omdat vanuit Rusland gezien een misser van 20 kilometer een relatief veel kleinere afwijking is. Zal wel een domme vraag stellen maar heb er geen verstand van. Daarnaast komen de Russen ook wat klungelig over. Dus dan is zo dicht langs de grens knallen wel een risico.

Leptob | 13-03-22 | 09:11 | 4

Dat werkt anders. De Poolse strijdkracht is in deze 3.4 miljoen soldaten groot samen met alle maatjes van de nAvO.

TheGermans | 13-03-22 | 09:22

Voldoende om in zijn eentje Rusland een aardige slag te kunnen brengen in Oekraine.

TheGermans | 13-03-22 | 09:30
▼ 1 antwoord verborgen

Meestal duurt een oorlog jaren, dus ik begrijp dat gezeur niet van dat het niet opschiet, ze zijn net bezig.

gato | 13-03-22 | 09:10 | 23

@KDbdl | 13-03-22 | 09:44: Dat is in een groot land als Oekraïne één ongemotiveerde Russische soldaat per drie vierkante kilometer met achter elke struik en hoek fanatieke bewapende partizanen. Succes.

goedverstaander | 13-03-22 | 09:58

Sjiek man, al die toetsenbordkrijgers die het wel eventjes weten uit te leggen aan de dommeriken.
Intussen tast de hele wereld in het duister over wat Poetin van plan is dus ik kan me niet voorstellen dat hier in de panelen iemand er ook maar een fractie van weet.

Bakkeleures | 13-03-22 | 10:02
▼ 20 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie
Online Casino | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen