Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

NSFW. Lichamen op straat in voorsteden Kiev, '300 personen gevonden in massagraf'

Dag 39 van de waanzin +++ NSFW maar het is toch zondag

Social

Okee vrienden, we hadden het gisteren al in ons liveblog, maar nu de rookwolken zijn opgetrokken is pas echt duidelijk wat er is gebeurd. De straten van de voorsteden van Kiev - Bucha en Irpin - liggen VOL dode mensen. Burgers. Vaders, moeders, opa's, dochters, zussen, maar ook een boel verdwaalde Russen - de legertop vond het kennelijk niet nodig, zag geen tijd of had logistiek niet de mogelijkheden, de boys weer mee te nemen naar hun moeders. Verhalen (nog moeilijk te verifiëren) over Russen die van deur tot deur zijn gegaan om mensen te executeren. Afgeslacht, soms nog met de handen vastgebonden, als honden achtergelaten op straat. Voorts hebben de Oekraïners bij Bucha circa 300 personen aangetroffen in een massagraf. "Het nieuwe Srebrenica", aldus de thuisploeg. Er zijn gasten in een put gesmeten, in een soort kuil 'begraven', er zijn naakte vrouwen in de fik gezet. Dit is OOK oorlog, lezen we dan op internet. Ja, maar het is vooral een slachthuis. Foto's uit de internationale fotobanken na de klik - NSFW. Ondertussen gaat het knokken gewoon door: vanochtend namen de Russen de havenstad Odessa onder vuur en in het blokje 'goed nieuws' komen onderhandelingen tussen Poetin en Zelensky steeds dichterbij. Dat zullen wel gezellige gesprekken worden, als we die lichamen zo zien.

Deze Rus heeft het ook niet vet

Social

Tsja

Social

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
Nihilon | 04-04-22 | 00:36

Het gaat nog heel erg druk worden bij het strafhof in den Haag.
Beginnen we met de Afghanistan oorlog, vervolgens Irak.
Hebben we nog Libië,Syrië,Yemen en nu de oorlog in Oekraïne.
Allemaal verschrikkelijke oorlogen met heel veel burgerslachtoffers.

likdoorn | 03-04-22 | 21:30 | 2

Het blijft altijd hetzelde. Het is niet dat je GELIJK hebt of onGELIJK. Het is meer van maken de misdaden van de Russen onze misdaden goed?

Ja, dus moeten "WE" nu maar alles toestaan omdat de Russen dit doen?

Theodorus.Goldbach | 03-04-22 | 22:53

Voorlopig nog maar even bakken vol Stingers, Javelins, Starstreaks, Mark 19's en M141 bunker defeat bombs sturen dan? Hoe komen vredesbesprekingen nog langer in je op?

SIogra | 03-04-22 | 21:09

Militaire helikopter zojuist opgestegen, good luck guys !

Wattman | 03-04-22 | 20:34
-weggejorist-
DezeNicknameBestaat | 03-04-22 | 20:24

Eerder al opgemerkt, maar Burgemeester Bucha heeft het bevestigd... Tsjetsjenen hebben hier huisgehouden. Dit kan iedere Europeaan verwachten als booslims met wapens door de straten lopen.

Thies | 03-04-22 | 19:45 | 16

@Wattman | 03-04-22 | 20:26: "Raar volk" lijkt me een understatement. Wat dacht u van 'haatbaarden', of 'kloothommels'?

KeesBruin | 03-04-22 | 20:41

Alle reacties ten spijt. Ik vind dat je ballen moet hebben (en geen hersenen) als je durft te zeggen dat het geen "Russen" waren maar "door Russen ingehuurde moslims".

Ja, dat is "speciaal". Je kan bijna geen beter laafje in de kont van Kadyrov vinden dan "Thies".

Theodorus.Goldbach | 04-04-22 | 00:54

@Theodorus.Goldbach | 04-04-22 | 00:54: Ik noem Kadyrov in eerste reactie begin thread. Maar goed, ze kregen daar enorm slaag in begin oorlog, uiteindelijk wel veroverd, en gekrenkte ego's op burgerbevolking losgelaten? Als je als soldaat al weinig verwantschap voelt met het volk (US in Iraq/Afg/Vietnam bijv.), dan gebeurt dit soort smerigheid nog sneller. Chain of command moet zoiets dan in de perken houden, hier niet gebeurd. Wil niet zeggen dat zoiets nooit met Russen zou plaatsvinden, kan zeker ook gebeuren. De info die we tot onze beschikking hebben wijst echter deze kant uit.

Thies | 04-04-22 | 06:42
▼ 13 antwoorden verborgen

Putin, Putler , al het grootste wat Rusland ooit voortbracht..

Allemaal om zeep miezerig dictatortje.

Je vader en moeder zouden willen dat je nooit geboren was.

Wattman | 03-04-22 | 18:24

Ondertussen in Nederland…

www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...

Mark my words: het gros van al het extra geld dat deze Oekraïne-crisis oplevert voor Defensie zal opgaan aan het onderstaande:

“er is jarenlang ‘niet goed genoeg gecommuniceerd’ tussen tussen ‘het projectteam, de stuurgroep, de programboard, interdepartementale partners en de Tweede Kamer’. Adviesbureau Andersson Elffers Felix heeft extern onderzoek gedaan naar de gang van zaken etc etc “

Ik heb medelijden met de mannen en vrouwen van Defensie die de Oekraïners zien vechten voor wat ze waard zijn, terwijl zij hier regenboogjes op elkaars gezicht aan het sminken zijn omdat er enkel geld is om te praten en niet om te oefenen.

The-loopy-cowboy | 03-04-22 | 18:19 | 1

Ik heb liever dat ze regenboogjes op elkaars gezicht verven of estafette punniken, of vingerverfvierdaagsen gaan houden of lekker met elkaar taarten bakken of gaan sjoelen voor Roemeense weeskindertjes of kurken inzamelen voor bejaarde ezels in Soedan in ieder geval iets nuttigers dan oorlogje spelen met de Russen. Betaal daar ook liever voor als dat dan toch geld moet kosten.

Mazzelstof | 03-04-22 | 19:33

Wel vreemd dat de Russen er 30 Maart weggingen.
En dat de burgemeester op 30 Maart een video maakte waarin hij de moed van het Oekraiense leger bezingt (maar vergeet te vermelden dat zijn bevolking is afgeslacht).
De Oekraiense troepen trekken binnen op 31 Maart.
De lichamen worden gevonden op 2 April? En veel lichamen hebben witte armbanden, iets wat de Russen vragen de bevolking te dragen om burgerslachtoffers te voorkomen.

Zou het ook zo kunnen zijn (misschien, eventueel) dat de Oekraiense militairen de 'collaborateurs' hebben omgebracht? De tijdlijn is wat vreemd.

DezeNicknameBestaat | 03-04-22 | 18:15 | 10

@DezeNicknameBestaat | 03-04-22 | 19:47: een van die eerste lijken lijkt ook zijn of haar hand te bewegen. rechts van de filmer.
Verder scherpe analyse. Het is een vreselijke situatie voor alle onschuldigen maar we moeten niet blinden door onze russofobie.

Pogialli | 03-04-22 | 20:34

@Pogialli | 03-04-22 | 20:34:
Dat filmpje met de 'bewegende hand' was een waterdruppel op het raam van de auto die een raar effect gaf.

Wel was er dit:
1 April: '"The city of Bucha remains a dangerous destination, as it is still under occupation. We have verified information from our Armed Forces, from our Main Intelligence Directorate, that armoured vehicles belonging to the 'Ruscists' [Russian fascists - ed.] and a significant part of their forces have been withdrawn, but a large number of saboteur groups and Russian military disguised as civilians remain.' (Pravda com ua)

Benieuwd wat er met de saboteurs en Russische militairen vermomd als burgers is gebeurd.

DezeNicknameBestaat | 04-04-22 | 07:51
▼ 7 antwoorden verborgen

@theo-is-dood | 03-04-22 | 09:05
De insteek van jouw giftige tegel is echt wel duidelijk. Nu niet verschuilen achter dat er een rechtvaardiging mogelijk zou kunnen zijn. Walgelijk tegel dus, en laf. Ja? Laf dus.

Lafayette | 03-04-22 | 18:08 | 4

Amen @Lafayette

prutsclown | 03-04-22 | 18:35

@theo-is-dood | 03-04-22 | 18:20:
Dat is een goede vraag en ook weer niet. Er zijn geen verzachtende omstandigheden. Zelfs niet bij frustratie, woede en onmacht. Daarbij concludeer je al dat dit door een bepaald soort jongens is gedaan. Waren het dienstplichtigen? Of toch misschien elitetroepen? Weten we niet. Alleen de beelden zijn te constateren, hoewel er vast ook mensen zijn die daar weer twijfels over hebben.
Er is een verschil tussen analyseren hoe iets kan gebeuren en er begrip voor hebben.

Lafayette | 03-04-22 | 18:36
▼ 1 antwoord verborgen

Snel VN rapporteurs naar binnen, gps foto's, alles uitmeten en vastleggen. Onmiddelijk Russisch gas afsluiten, arrestatiebevel voor Poetin afgeven.

funkyd | 03-04-22 | 16:53 | 5

Het komt tamelijk veel voor dat mensen die moeite met realisme hebben zichzelf verliezen in fantasie en wensdenken. Het maakt niet uit als dat hier gebeurt want niemand hier doet er verder toe. Het wordt penibel als dat gebeurt bij mensen die over zulke zaken beslissen.

Mazzelstof | 03-04-22 | 17:42

@Mazzelstof | 03-04-22 | 17:42: onze baasjes zijn wel een beetje bang dat het in de zijstraat bij hen plaats vindt. Maar door wie, toeslagj en co

Henkie | 03-04-22 | 18:09

@Lafayette | 03-04-22 | 17:41: Ja, als je ziet hoe China omspringt met de Oeijgoeren, dan weet je genoeg. Die Chinezen malen niet om mensenrechten.

KeesBruin | 03-04-22 | 18:46
▼ 2 antwoorden verborgen

Ondertussen verplaatst het slagveld zich kennelijk naar Kharkiv.
twitter.com/JulianRoepcke/status/1510...

Weer een dure straaljager van de Russen neergehaald.

Leuk weetje over Kharkiv. Het is vooral etnisch Russisch/Russischtalig daar en daar zijn de mensen nogal 'op zich zelf' ze verzetten zich dan ook hevig. Zelfs met vergiftigde taartjes voor de Russische "bevrijders". Wat ze totaal niet willen is onder het regime van Poetin vallen. Dat hele volk is anti-Poetin. Was in 2014 al zo. Maar Poetin dacht toch dat er bloemetjes klaarlagen. Dat bleken giftige taarten te zijn. Zijn opties zijn langzaam aan maar zeker het inzetten van ABC wapens, of het hazenpad kiezen. Geen van deze opties zullen goed aflopen voor Poetin. Had hij het maar gehouden bij geld dieven. Ware het niet dat hij, zoals elke oudere crimineel, nu droomt van grandiose en in de geschiedenisboeken te belanden als Vladimir de Grote. Het zal Vladimir de Verschrikkelijke worden of 'Hij wiens naam wij niet spreken'.

Theodorus.Goldbach | 03-04-22 | 16:44 | 2

Wensdenken TG, wensdenken. Stalin wordt inmiddels ook weet als grote held gezien, na het vermoorden van tientallen miljoenen Russen. Vladimir Poetin gaat gewoon lekker de Russische geschiedenisboeken in als held.

The-loopy-cowboy | 03-04-22 | 18:05

@The-loopy-cowboy | 03-04-22 | 18:05: Ik vrees dat u wel eens gelijk kon hebben. Stalin weer populair bij een flink deel van de Russen, je kunt er met je verstand niet bij.

KeesBruin | 03-04-22 | 18:48

De Russen zijn slechte verliezers en kunnen serieus, en zonder enige schaamte zaken ontkennen, ook al zijn de feiten zelfs voor hun zichtbaar. Een Rus komt nooit terug op een genomen beslissing want die is nooit fout. Zo is ook nooit iemand verantwoordelijk of aansprakelijk, en als dat toch zo is dan ligt het aan een saboteur of iemand die willens en weten een goede beslissing tot een slecht einde heeft gebracht. Wat een klotevolk.

Lafayette | 03-04-22 | 16:35 | 3

Dit is volledig juist, en tevens de verklaring waarom het land nooit zal slagen. Er wordt niet gereflecteerd, niet geanalyseerd, niet gestimuleerd, niet geïnnoveerd, Er worden alleen zondebokken aangewezen.
De fouten worden de volgende keer weer gemaakt. Er is geen vooruitgang, want er is geen mogelijkheid tot fundamentele kritiek, geen inspraak, drang tot verbeteren, geen democratie, geen rechten.
Een failed state. En Oekraïne heeft van de gefaalde buurman de ultieme zondebokkenkaart gekregen.

Blfrt | 03-04-22 | 17:22

Noem het maar Calimero gedrag en het is veel gemakkelijker om met de vinger naar anderen te wijzen. En als er al een in eigen gelederen whataboutism durft te plegen... dan volgt er een vooropgezet rechtzaakje en wordt te schijn van een rechtsordelijke afstraffing opgehouden... Men is daar vergeten dat ze tot ver in de jaren 80 bijgevoederd moesten worden met Amerikaans graan...

SGT1bd | 03-04-22 | 17:30

De hedendaagse versie van Oradour sur Glane.

Swoop | 03-04-22 | 21:23

Ondertussen duiken er filmpjes op met bewegende lijken.

ristretto | 03-04-22 | 16:18 | 6

@zwellevertje | 03-04-22 | 17:02: Ha ha haaaa,
Net zoals een Nederlands filmpje van een man die op een regenachtige dag met zijn auto over de snelweg rijdt en steeds herhaaldelijk roept dat er een UFO’s overvliegen.
1 á 2 seconden had hij mij te pakken…Toen kwam mijn verstand gelukkig weer naar boven.

Papualist | 03-04-22 | 17:18

MSM, herinner me nog een dood jongetje op een strand.

De Profundus | 03-04-22 | 18:12
▼ 3 antwoorden verborgen

Goh, dat is toch oorlog of denken de meesten hiero dat ze aan het Risken zijn?
De naïeviteit is tenenkrommend weer…

Ali Bi | 03-04-22 | 16:04 | 2

Bij Red Alert2 verdwijnen de dode soldaten toch ook automatisch

Santtulainen | 03-04-22 | 16:40

We zijn nog steeds opzoek naar het fotorolletje van sebrenica.

franck7020 | 03-04-22 | 22:12

Een hele speciale vulpen maken waar Zelensky het vredesakkoord mee tekent, eentje waar een dosis Novichok uitvliegt in de nek van Putin.

Kane | 03-04-22 | 15:48 | 4
-weggejorist-
Henkie | 03-04-22 | 18:17
-weggejorist-
Theodorus.Goldbach | 04-04-22 | 01:09
▼ 1 antwoord verborgen

Er moet toch een moment komen dat we niet langer lijdzaak kunnen toezien.
Het is echt niet normaal wat daar gebeurt. Kan die Putin zo maar zijn gang blijven gaan? Verschrikkelijk!
-

Bernhard de II | 03-04-22 | 15:28 | 4

Lijdzaam toekijken? Nee dat kunnen we inderdaad niet blijven doen. Het zal wel snel wegkijken worden.

Fark Mutte | 03-04-22 | 16:10

Tsja alsof NAVO troepen altijd zo netjes handellen. Dus als we dan maar een wereldwijde oorlog moeten onteketenen, wordt het daar beter van?

Santtulainen | 03-04-22 | 16:45

Als het aan Rutte ligt gaan we er eerst nog eens heel goed naar kijken voordat nagedacht wordt over eventuele vervolgstappen.

matatwork | 03-04-22 | 17:24
▼ 1 antwoord verborgen

Dus, burgemeester, vrouw en zoon dood gemarteld door de Russen in ondiep graf gevonden. Maar ter nuancering toch wil ik nog even melden dat de Oekraïners een winkeldief aan een paal hebben gebonden. Omdat eenzijdige berichten natuurlijk maar leidt tot onnodig partij kiezen.

Beste_Landgenoten | 03-04-22 | 15:11 | 10

@guldenmiddenweg | 03-04-22 | 20:01:
Haha. Nu ben ik gejorist. Het cliché dat het eerste dat sneuvelt in een oorlog de waarheid is wilde ik vermijden maar ik ontkom er blijkbaar niet aan. Voor de duidelijkheid : Ik heb een bloedhekel aan Poetin en zijn misdadige regime. Ik haat wat hij Oekraïne aandoet en kan werkelijk niet aanzien wat daar gebeurd. Tegelijkertijd zie ik ook dat er een dynamiek op gang komt op basis van berichtgeving die moeilijk te verifiëren is. Dat is naar mijn mening het gevaarlijkste ingrediënt richting escalatie.

MarkiesDeBalzaque | 03-04-22 | 20:49

Hebben ze gedaan en pro Putin lui hebben dankbaar gebruuk genaakt van die beelden die na analyse een zakkenroller bleek die gepakt was door een groep zakkenrollerjagers in 2021 en een Zeloynka (groen gezicht) behandeling kreeg.

devil13 | 03-04-22 | 22:10
▼ 7 antwoorden verborgen

Dit klinkt misschien gek, maar het beste zou zijn als deze oorlog nog heel lang duurt. Dat zorgt namelijk voor een dermate verzwakt Rusland dat "regime-change" een echte optie wordt. Dat kost misschien dan wel levens op de korte termijn. Op de lange termijn gaat het een hele hoop levens schelen. Een democratisch Rusland zonder censuur gericht op toenadering naar het westen ipv het nieuwe groot Russisch rijk. Dat zou ons pas echt helpen in Europa op de lange termijn.

Leyolm | 03-04-22 | 14:58 | 3

Er was al een toenadering tot het Westen.

Maar opeens wilden de Overlords iets anders.

Kaas de Vies | 03-04-22 | 15:01

@Kaas de Vies | 03-04-22 | 15:01:

Waarheid als een koe. Het was toch Poetin (en handlangers) die ons besodemieterde al die jaren terwijl zij liepen te broeden over hoe alle 'afvallige provincies' terug te krijgen. En sommigen hier zien dat nog steeds niet. Denken dat het aan ons ligt. Absurd is het niet.

Theodorus.Goldbach | 03-04-22 | 15:03

Het ziet er naar uit dat je je zin krijgt over dat onnodig rekken van die oorlog. De Russen krijgen nog steeds precies wat ze willen. Alleen over meer lijken. Is niet nodig, maar kennelijk wel gewenst. Wat betreft regime change en democratische Rusland, ja misschien zodra kippen zichzelf plukken en insmeren met tandoori en in voorverwarmde ovens springen.

Mazzelstof | 03-04-22 | 15:18

Het lijken toch vooral mannen.
Wat een gruwelijke verschrikking.

ChalinaRosa | 03-04-22 | 14:51 | 2

Die vrouwen waren al vertrokken. Mannen moesten blijven.

sjef-van-iekel | 03-04-22 | 16:24

de vier naakte dode vrouwen onder dekentje niet gezien? Uit de bang-tank gesmeten en geprobeerd te verbranden.. Gruwelijk is nog te zacht uitgedrukt.

Ouwe Semelaar | 03-04-22 | 23:53

Er gaat niet 1 Rus voor het Hof verschijnen in Den Haag. Rusland levert helemaal niemand, ze ontkennen sowieso alles. De zogenaamde Oekraïne nazi's hebben dit natuurlijk gedaan.

Flapuitx2 | 03-04-22 | 14:20 | 6

In principe moet ieder land zijn eigen onderdanen vervolgen toch?

sjef-van-iekel | 03-04-22 | 16:25

@wie zal het zeggen | 03-04-22 | 15:58: Sterker nog, er is een wet aangenomen, de zg. 'invasion act' die stipuleert dat de USA in dat geval van berechting van van oorlogsmisdaden verdachte Amerikanen voor een internationaal gerechtshof, de USA zich het recht voorbehoudt om dat land waar dat gerechtshof zetelt, (Nederland dus) binnen te vallen en die gevangen te bevrijden. Zover zal het niet komen, maar in theorie is en dergelijk scenario wel mogelijk.

Asteroid-B612 | 03-04-22 | 19:45

@Asteroid-B612 | 03-04-22 | 19:45: A new law supposedly protecting U.S. servicemembers from the International Criminal Court shows that the Bush administration will stop at nothing in its campaign against the court.
U.S. President George Bush today signed into law the American Servicemembers Protection Act of 2002, which is intended to intimidate countries that ratify the treaty for the International Criminal Court (ICC). The new law authorizes the use of military force to liberate any American or citizen of a U.S.-allied country being held by the court, which is located in The Hague. This provision, dubbed the "Hague invasion clause," has caused a strong reaction from U.S. allies around the world, particularly in the Netherlands.

Asteroid-B612 | 03-04-22 | 19:48
▼ 3 antwoorden verborgen

Iran kiest de zijde van Iran. Rusland die van Rusland. China die van China. De VS die van de VS. Europa die van de Verenigde Staten. Dat is waar de afwijking zit. De realiteiten van de Nieuwe Zijderoute zijn aan het uitkristalliseren.

Mazzelstof | 03-04-22 | 14:43

Iran mag niet eens Olie aan het Westen verkopen sinds Trump de sancties weer heeft ingesteld na de Iran deal van Obama. Overigens betekent dit gewoon kortingsprijzen voor Iraanse / Russische olie voor landen als China, hogere prijzen voor het westen. Simpel vraag en aanbod. Geen enkele Saudie die nu vrijwillig wil stoppen olie voor recordprijzen aan het westen te verkopen.

buitenspeler | 03-04-22 | 15:14
▼ 1 antwoord verborgen

Mooi hè. We grijpen niet in want bang voor escalatie. Angst is een slechte raadgever. We moeten er gewoon vol opklappen bij die poetin. Wat een lul.

Happy People | 03-04-22 | 14:15 | 10

@buitenspeler | 03-04-22 | 14:50:

Op de Krim kunnen in zo'n scenario wel 'little green men' zonder markeringen van de Oekraïnse mariniers e.e.a. veiligstellen en daar na een soortgelijk referendum houden als Rusland destijds. Waarom niet eigenlijk?

Theodorus.Goldbach | 03-04-22 | 14:56

@buitenspeler | 03-04-22 | 14:50: Ik denk dat je serieus moet nemen als Russen zeggen dat dit voor hen een existentiële zaak is. Meer menens bestaat er niet. Rechtstreekse Navo bemoeienis in Oekraïne is einde oefening, game over.
De VS hebben in hun oneindige stupiditeit de zaak nog verder op scherp gesteld door een NFU policy van hun zijde af te wijzen. Dat betekent dat alleen de serieuze perceptie van zo'n dreiging aan hun grens al kan leiden tot ongelukken en tot de thermonucleaire vernietiging van deze planeet.
Dit is niet iets om mee te gaan gokken op een sisser.

Mazzelstof | 03-04-22 | 15:07
▼ 7 antwoorden verborgen

Het ziet er naar uit dat Zelensky de Oekraïnse Ho Chi Minh zal worden(vietminh)
De burgers en militairen zullen de komende jaren guerrilla tactieken moeten toepassen(vietcong)) Aangezien de Europese politiek de boel alleen maar zal frustreren met ellenlange doelloze gespreksrondes.

En stiekem hoop ik dat Oekraïne na de oorlog haar Uranium,Olie,Gas,Kolen,Ijzer,Titanium,Graan en andere gewassen zal verkopen aan de hoogste bieder.
Alleen heb ik zo’n voorgevoel dat er wéér een bepaald Westers land deze grondstoffen
al weer goedkoop mag “inkopen”

Papualist | 03-04-22 | 14:09 | 2

Je moet die historische parallellen maar even uittekenen want ik zie ze niet. Zelensky is de Ho Chi Minh in dat verhaal en de Russen zijn wat? De Fransozen of de Amerikanen of de Zuid-Vietnamezen? De Domino-theorie equivalent gaat dan over de Baltische staten? Hoe loopt dit verhaal dan af?

Mazzelstof | 03-04-22 | 14:28

@Mazzelstof | 03-04-22 | 14:28:
De foto’s van dit artikel deden mij denken aan de massaslachting van 500 kinderen en vrouwen te My Lai,Vietnam.
Ik kan me voorstellen dat het brein van de Russische militairen na 30/40 dagen constante dreiging niet helemaal chemisch in balans is geraakt.
Het oude oerbrein nam het over.Iedereen is een vijand.Mensen op fietsen zijn dan natuurlijk helemaal een gevaar.
Ik kan Zelensky ook makkelijk vergelijken met Fidel Castro hoor.Met daarbij de vrijheidsstrijder
Che guevara.Deze persoon,bijna een synoniem voor guerillastrijd.
Een guerrilla die altijd gewonnen zal worden als de bevolking van Oekraïne na 30 jaar zelfstandigheid en Nationalistische denkbeelden al 1 generatie van jongeren heeft die bereid is het ultieme offer te brengen in de naam van democratie en Amerikaans ontworpen kerncentrales.

Ik had trouwens geen enkel denkbeeld over de Domino-theorie hoor!
De slag om de Baltische staten passen prima bij de koude oorlog doctrine die inmiddels niet meer toegepast kan worden aangezien de huidige tanks inmiddels zijn verworden tot te zware rijdende Sardineblikjes.
Prima dat Nederland deze nog op tijd heeft weten te verpatsen.

Oekraïne zal de komende generaties een buffer,een Hot Zone blijven.
Met een bedelaarshand naar het Westen gericht.

Papualist | 03-04-22 | 15:41
-weggejorist-
lex8310 | 03-04-22 | 12:55 | 18
▼ 18 antwoorden verborgen
-weggejorist-
guldenmiddenweg | 03-04-22 | 12:53 | 8
▼ 8 antwoorden verborgen

Zo ziet de bevrijding van een broedervolk er bij de russen dus uit.

panthoseen | 03-04-22 | 12:48 | 2

De 'broedervolken' weten dit allang. Vraag maar aan de Esten, Georgiërs, Finnen, Polen, Letten etc.

buitenspeler | 03-04-22 | 13:43

@buitenspeler | 03-04-22 | 13:43: Eigenlijk ook weer een spin, PR en spindoctor praat, afkomstig uit de drukpers die de plaatselijke commandeurs ter beschikking hebben. De drukpers is een van de krachtigste wapens in willekeurig welk arsenaal. Zo krijgen ze het in deze situatie voor elkaar de Russische bevolking te doen geloven dat Oekraïne ook écht alleen maar uit Nazi's zou bestaan, om hiermee op zijn beurt 'de speciale militaire operatie' te rechtvaardigen. Onzin, natuurlijk.

Vrede is welkom - Uiteindelijk zijn we slechts een kleine, blauwe planeet - Waarop we het met elkaar moeten doen. Maar je ziet nu al, dat oorlogen in deze eeuw om natuurlijke hulpbronnen gevoerd zullen gaan worden.

Nederlandop1 | 03-04-22 | 14:21

Maar volgens Bassie hof en Brusse doen Russen ook goeie dingen, of mag je dat niet meer zeggen

geenjagergeenneeger | 03-04-22 | 12:42 | 7

@SpinozaKoerbagh | 03-04-22 | 12:57: Probleem is dat Rusland juist omdat ze rijk zijn aan grondstoffen de luxe hebben om niet te innoveren. Dat zie je ook in de Arabische landen. Of het nu sjeiks of oligarchen zijn met gouden wc potten, maakt verder niet uit. Zelfs wij hebben er voorzichtig aan meegedaan door de halve bevolking in de WAO te gooien in de jaren 80 / 90 (Dutch Disease) en dat te betalen met de gasinkomsten.

buitenspeler | 03-04-22 | 14:06

Tja, het Russische volk... Dat is ook slachtoffer... het zal wel. Tot op dit moment zijn het Russen die de raketten schieten, Russen die in die tanks zitten en Russen die burgers overhoop schieten. De populariteit van Putin staat op ongekende hoogte en de Russische Jan Soldaat verstuurd zijn buit naar zijn liefje via Belarus. Het zijn de hedendaagse barbarian hordes waarvoor iedere weldenkende wereldburger zich rot voor zou schamen. Maar Russen en schaamte....

Prof_Bukmaar | 03-04-22 | 16:34
▼ 4 antwoorden verborgen

Dit doet me denken aan de de bisschop van Béziers, die in de 13e eeuw leiding gaf aan de strijd tegen ketterse groepen in Zuid-Frankrijk. Iemand vroeg hem hoe je kon zien of iemand een ketter was of een gelovig katholiek. Het antwoord: ‘Dood ze allemaal maar. God kent de zijnen wel.’
Is er eigenlijk nog enig verschil tussen de terreur van Poetin en de terreur van de Islamitische Staat? Zelf denk ik van niet.

MAD1950 | 03-04-22 | 12:37 | 8

@Dr_Johnson | 03-04-22 | 14:40: IS had en heeft aspiraties op globale schaal. De hele wereld onderbrengen in Dar al Islam. Daar deden ze nou niet speciaal geheimzinnig over.
Rusland heeft zeer beperkte regionale zorgen te ledigen die te maken hebben met hun eigen nationale veiligheid. Ondanks alle theater die erover gemaakt wordt is dat alles prima op te lossen. Met IS echter valt er niets op te lossen. Er is geen enkele interesse in compromissen. Er is uiteraard geen enkele functionele vergelijk op wat voor manier dan ook, het is meer een wat onbehouwen niet al te intelligente en kansloze retorische invalshoek. Desalniettemin toch twee blije zonnetjes voor de poging.

Mazzelstof | 03-04-22 | 14:57

@Mazzelstof | 03-04-22 | 14:57:

Och, er zullen vast wel meer verschillen te noemen zijn. En ik regeerde slechts op de vraag van MAD hierboven die zich afvroeg of er eigenlijk nog wel verschil is tussen de terreur van Poetin en die van IS.

Dr_Johnson | 03-04-22 | 15:08
▼ 5 antwoorden verborgen

Ja maar nazi's hebben een Roma meisje aan een paal gebonden.

Beste_Landgenoten | 03-04-22 | 12:30 | 1

Ja, de proporties en verhoudingen zijn al vanaf het verre begin zoek. Walgelijk wat Rusland heeft aangericht en waarvoor... al dat leed.

letopuwzaak | 03-04-22 | 12:40
-weggejorist-
keetla | 03-04-22 | 12:23 | 8
▼ 8 antwoorden verborgen

Er dus ook gewoon nog steeds mensen die luidruchtig stellen dat het de schuld is van Zelensky en dat hij zich maar moet overgeven en tot concessies moet komen. Die mensen wil het kennelijk niet door de spreekwoordelijke plaat beton voor de kop doordringen dat de Oekraïner in de straat dat helemaal niet wil en gewoon wil dat de Russen oprotten. Het enige wat misschien bespreekbaar is met de Russen is om de Krim een neutrale autonome staat te maken niet van Oekraïne, niet van Rusland. Beter leer je begrijpen dat nadat alle doden, gewonden, verkrachte vrouwen en kinderen, van de aardbodem verdwenen dorpjes, stadjes en zelfs steden elke concessie naar Poetin gezien wordt als landverraad. Zelfs al zou Zelensky willen dan nog blijft de oorlog. Begrijpelijk dat die mensen graag bukken voor hun nieuwe overheersers maar niet iedereen denkt zo, dacht zo en zal zo denken. Sommigen mensen zwichten niet voor tirannen en daar willen ze zich best voor opofferen. Dat hoeft niet perse met vechten, je kan ook vluchtelingen evacueren, scherfvesten in elkaar naaien, buitgemaakte Russische wapens omkatten, voedsel, medicijnen en water brengen, ontheemden opvangen enzovoort. Voor collaborateurs hebben we een in het Nederlands ook een woord (of afkorting eigenlijk) die de lading wel dekt.

Theodorus.Goldbach | 03-04-22 | 12:18 | 6

@Theodorus.Goldbach | 03-04-22 | 12:54: "de autonome onafhankelijke Krim ervoor kiest dat zij dat ook wel willen en tijdens een referendum voor aansluiting kiezen voor Oekraïne."

De Krim is niet meer Tataars, omdat Stalin dondersgoed doorhad dat 't te strategisch gelegen was. Je legt precies uit waarom de Krim nooit afgestaan wordt: strategisch te belangrijk gelegen, teveel gas in de bodem(2/3e van al het gas aan de noordrand van de Zwarte Zee) en een van de weinige ijsvrije havens van Rusland, om dat gewoon in de handen van een autonome bevolking te leggen.

De enige manier waarop dit gebeurd is als Putin daadwerkelijk vervangen wordt(al dan niet met geweld)door een pushover die gewoon zulke gebiedsdelen afstaat of Rusland uit elkaar valt en men niet genoeg leger heeft alle afgescheiden delen terug in het gareel te bombarderen.

ReyNemaattori | 03-04-22 | 13:21

@ReyNemaattori | 03-04-22 | 13:21:

Historisch gezien is en was de Krim Tataars en was het een kolonie van het Russische keizerrijk. Daarna is het Oekraïns geworden. Punt. Anders beweren is stellen dat Franse koloniën in een willekeurig werelddeel gewoon Frans zijn. Vietnam bijvoorbeeld. Nogal dom dus.

Verder is de 'enige ijsvrije havens' ook een leugen al dan niet omdat Sevastopol vlak voor de "annexatie" gewoon voor de komende 50 jaar verhuurd werd door Oekraïne aan de Russen en ze ook andere havens hebben.
nl.scienceforming.com/10726178-non-fr...

Verder met je eens. Met die notie dat het uiteenvallen van Rusland, of beter gezegd de bevrijding van de koloniën van de Federatie Rusland nu reëler dan ooit is. Hoe dat straks gaat met de nukes? God mag het weten.

Theodorus.Goldbach | 03-04-22 | 13:51
▼ 3 antwoorden verborgen

Waar krijgt Oekraïne zijn wapens en munitie vandaan? Uit Bulgarije. De afgelopen acht jaar heeft Oekraïne (Porosjenko en Zelensky) het eigen Sovjet wapenarsenaal verkocht aan landen in Azië en Afrika zonder voor de opbouw van een militair-industriëel complex in UA zorg te dragen. De wapens die de VS aan UA levert zijn (uitgezonderd drones en stingers van Amerikaanse makelij) afkomstig van Soviet fabrieken in Bulgarije dilyana.bg/who-and-how-exported-bulga...

Eeuwig..Op..Vakantie | 03-04-22 | 12:08 | 9

Het gemak waarmee de Russen deze oorlog in gingen is gebaseerd op de verkeerde veronderstelling dat het Oekraïense leger nog steeds dezelfde matig georganiseerde bende is zoals het geval in 2014. Er heeft daar de laatste 8 jaar een serieuze modernisering plaats gevonden, op alle vlakken. Daardoor staan de Russen nu nog niet aan de grens te kloppen bij Roemenie, Hongarije, Slowakije en Polen.

buitenspeler | 03-04-22 | 13:49
▼ 6 antwoorden verborgen

Thierry Baudet denkt anders over de dingen. Over 'het griepje' en over de zogenaamde Russische agressie. Die is er niet, zegt hij.....

Nefret | 03-04-22 | 12:03 | 5

Er is een tijd geweest dat die totaalidioot ook hier bij GS redelijk salonfähig was. Je kan het je haast niet meer voorstellen. Sommige reaguurders zijn er nog steeds van in de war.

matatwork | 03-04-22 | 12:33

@matatwork | 03-04-22 | 12:33: Dat was toen.. Ik denk dat de man gek is geworden. Vatbaar. net als dat sommige hier, wellicht door een sterk niet erkend gelijk. Waarna alles omdraait, neem nu J. Klaveren of die andere ex pvv er Arnoud v Doorn ofzoiets.

Reaaalist | 04-04-22 | 00:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Ze hebben zelfs 1488 op het gele hek gespoten linksboven in de tweede foto, mooi staaltje beeldvorming.

keistad | 03-04-22 | 12:01 | 4

@grapjasz | 03-04-22 | 12:12: Poetin zei in het begin van de oorlog dat hij vocht tegen "de nieuwe nazi's" Zal er dus wel op gespoten zijn door Russische troepen voor de beeldvorming.

keistad | 03-04-22 | 12:34

@funda | 03-04-22 | 13:03: Misschien dat Zijlstra dat verder kan toelichten. Ikzelf spreek Poetin niet zo vaak.

keistad | 03-04-22 | 13:40
▼ 1 antwoord verborgen

2013,

De Russische president Vladimir Poetin heeft in de Alexanderzaal van het Kremlin koning Willem-Alexander en koningin Máxima ontvangen. Willem-Alexander zei dat hij zich op het bezoek had verheugd. Hij was blij dat de zaken die spelen 'op vriendschappelijke wijze' kunnen worden opgelost. Poetin knikte daarbij instemmend.

Cornelis12 | 03-04-22 | 11:59 | 2

wat suggereer je nou?

Nefret | 03-04-22 | 12:09

The killing fields op kleinere schaal en in Europa waarvan wij dachten ‘dit nooit meer’. En dat allemaal vanwege één idioot. Net als damals.

Tiscali-2 | 03-04-22 | 11:59 | 2

2 miljoen doden onder Pol p. t.o.v. 1081 burgerslachtoffers in Oekraïne (VN cijfer 6 dagen geleden) Nou zal het werkelijke getal best een veelvoud van dat cijfer zijn maar om het woord killing fields op te tikken lijk me op dit moment nog iet wat buiten proportie.

Plaktong | 03-04-22 | 13:12

@Plaktong | 03-04-22 | 13:12: Killing fields was genocide op de eigen bevolking door een doorgeslagen idioot. Droeg je een bril, dan was je een intellectueel en dus bezig met een geheime opstand te plannen tegen de burger revolutie van Pot, en dus moest je dood. Overigens heeft het Westen hem veel te lang hand boven het hoofd gehouden, want Pot had de eerdere communistische machthebbers verdreven en had mot met Vietnam.

buitenspeler | 03-04-22 | 13:54

en de VN faalt zoals altijd. nutteloze vereniging net zoals de EU.

lordveter | 03-04-22 | 11:51 | 5

@matatwork | 03-04-22 | 11:57: Specifiek, zolang Rusland een vetorecht. Niet dat je van China veel medewerking kan verwachten. Maar Rusland is over het algemeen al bijzonder non coöperatief, en in dit geval waarbij zij de agressor zijn valt er al helemaal niks te verwachten.

buitenspeler | 03-04-22 | 12:05

Daarom heeft de VN ook geen "Hand", om het even in Game of Thrones-terminologie te houden. "Internationale Vredesmachten", dat is de "Hand" van de VN en die dienen daar een verzoek in waar landen zich bij kunnen aansluiten. De VN is een overlegorgaan, niet meer dan dat waar slechts in de meest extreme gevallen toestemming wordt gegeven om een soeverein land aan te vallen.

Graaisnaaiert | 03-04-22 | 15:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Hieronder wordt nogal eens beweerd dat "dit nu eenmaal oorlog is", n.a.v. de verhalen over geëxecuteerde burgers, verkrachte vrouwen en wat dies meer zij.
En daaraan wordt dan nog toegevoegd dat mensen "nu eenmaal beesten zijn", c.q. dat iedereen dit zou kunnen doen.
Laat ik dit zeggen: het is gewoon niet waar.
Ja, mensen kunnen de meest verschrikkelijke en sadistische dingen doen, maar niet alle mensen zijn hetzelfde. Dat zie je al in tijden van vrede, en het wangedrag wordt alleen sterker in tijden van oorlog. Omdat dan bij een deel van de mensen alle remmen los gaan. Oorlog schept gelegenheid voor de potentiële moordenaars en verkrachters, die in vredestijd gewoon tegenover je zitten in de trein. Op dat moment worden ze nog in toom gehouden door wetten, politie en noem maar op.
Maar er zijn ook talloze voorbeelden van mensen die in oorlogstijd het juiste deden, empathie en medelijden toonden, en zelfs genade kenden.
Kortom, laten we niet zwartgallig gaan generaliseren over de beestachtigheid van de mens, er zitten meer kanten aan de mens, goede en slechte.

KeesBruin | 03-04-22 | 11:47 | 9

@Peter Emile | 03-04-22 | 12:35: Ook ver vóór Chroestsjov was het al een puinhoop in Rusland, vanaf het begin van de revolutie, tot de dood van Stalin.
Trouwens, aan uw slechte voorbeel Chroestsjov is het mede te danken dat na Stalins dood niet een nog grotere massamoordenaar, de psychopaat en NKVD-baas Lavrenti Beria op de Sovjet-troon is geklommen. Beria is namelijk uigeschakeld door Chroestsjov en maarschalk Zjoegov. Zo heeft Nikita toch weer wat goeds gedaan, moet u maar denken.

KeesBruin | 03-04-22 | 13:11

Precies dit!

2tribes | 03-04-22 | 13:16

@KeesBruin | 03-04-22 | 13:06: Ik bedoelde het als voorbeeld, maar had het inderdaad 'tussen haakjes moeten zetten'. En bedoelde ook te zeggen dat het niet allemaal zo zwart-wit is en dat zwart en wit door elkaar heen kunnen lopen. De context bepaalt veel van het handelen van mensen.
Ethiek is absoluut noodzakelijk om een menselijke samenleving te laten bestaan en in stand te houden, dat ben ik geheel met u eens. Ik zeg alleen dat het een kunstmatig en sociaal construct is. Net zoals 'goed' en 'slecht'.

guldenmiddenweg | 03-04-22 | 15:07
▼ 6 antwoorden verborgen

Over Roebels voor gas. Het verschil tussen vroeger en nu bestaat enkel in de plaats waar de betaling geschiedt. Voorheen werd bij de Gazprombank in Duitsland in Euros betaald, nu moet betaald worden bij de Gazprombank in Moskou waarbij Euros worden omgezet in Roebels. Wat is dan het verschil? Westerse afnemers van gas krijgen te maken met een Russische bank. Bron: thecradle.co/Article/columns/8638
What this means in practice is that foreign currency should be sent directly to Russia, and not accumulated in a foreign bank – where it can easily be held hostage, or frozen, for that matter.

Eeuwig..Op..Vakantie | 03-04-22 | 11:44 | 5

@Theodorus.Goldbach | 03-04-22 | 12:32: Gas is praktisch moeilijk omdat het best via pijpleidingen vervoerd wordt en daar hebben we nu amper alternatief voor. Maar de Russen verdienen veel meer aan olie dan aan gas, en dat kan je zo vervangen. Zou alleen wel helpen als we weer Iraanse olie kunnen afnemen en de Arabische landen de productie omhoog gooien.

buitenspeler | 03-04-22 | 13:58

@buitenspeler | 03-04-22 | 13:58:

Klopt, het is geen makkelijke opdracht. Het kan wel. Waar een wil is een weg. Of vrij naar JFK:

“We choose to be energy independent from Russia in this year and the following years, do all the other things we pledged, not because they are easy, but because they are hard, because that goal will serve to organize and measure the best of our energies and skills, because that challenge is one that we are willing to accept, one we are unwilling to postpone, and one which we intend to win, and the others, too.”.

Theodorus.Goldbach | 03-04-22 | 14:53

Ik las dat Duitsland heeft toegezegd dat er geen sancties richting Gazprombank zullen komen. (en ik verwacht dat Italie hetzellfde heeft toegezegd).

ChalinaRosa | 03-04-22 | 15:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat vreselijk dit.
Zo erg...
Het Russische regime is voor altijd gediskwalificeerd. Maar ook hun zielige doel en waardes, het verdedigen van hun oude wereldbeeld. Wtf, herenigen van USSR, christelijke waardes, moedertje Rusland? Allemaal futiliteiten als het op leven en dood aankomt. Alleen vrede brengt de kans voor ontwikkeling, niks hieraan, is zinvol, niks..

Despoot Putin maar ook despoot Xi Jinpin die zelfs nu nog niet eens dit wil veroordelen.

Ja, dit zal de wereld voorgoed veranderen. De tijd van wegkijken en gezombificeerd consumptisme, zeg maar de Kim Kardasianisering van de samenleving, is (eindelijk) voorgoed voorbij. Althans, dat vermoed ik zo.

hallofreen | 03-04-22 | 11:41 | 2

Toch nog een lichtpuntje dus

Madrox | 03-04-22 | 11:46

Voor altijd gediskwalificeerd kan je op je buik schrijven. Binnen no time doen we weer zaken. Niet vergeven, wel vergeten.

Swoop | 03-04-22 | 12:23
-weggejorist-
Baardvansinterklaas | 03-04-22 | 11:40 | 2

Had iemand trouwens al gehoord van die Oekraïnse locals in overwegend etnisch Russisch en Russischtalig Kharkiv die de Russische 'bevrijders' onthaalde met drankjes en taart?

Nou. Die taart was vergiftigt. Dozijnen Russische soldaten vreselijk ziek geworden, tenminste twee doden.

Vind ik dat riskant? Ja. Vind ik dat geweldig? Ja. Mooie en creatieve manier om verzet te plegen.

Theodorus.Goldbach | 03-04-22 | 11:37 | 11

@FrankVeer | 03-04-22 | 12:59: Ik herinner mij hoe mijn oma erover verhaalde. Mijn opa en oma hadden daadwerkelijk een onderduiker in huis. Mijn vader in de luiers. Maar zij vertelde ook, gewoon als nuchtere constatering, hoe zij ook medelijden had met die Duitse jongens die als bezetters door de straten marcheerden, hoe moe en verslagen zij er uitzagen. Ik blijf voor altijd hopen dat het in de genen zit.

Mazzelstof | 03-04-22 | 13:19

ik betreur alle doden in deze oorlog, maar dat zal ook wel weer fout zijn.

2tribes | 03-04-22 | 13:24

@2tribes | 03-04-22 | 13:24:

Het is een keuze. Sommige mensen betreuren de dood van de aggressor, de misdadiger ook. Anderen niet. Niets mis met beide standpunten.

Theodorus.Goldbach | 03-04-22 | 13:54
▼ 8 antwoorden verborgen

You cannot qualify war in harsher terms than I will. War is cruelty, and you cannot refine it; and those who brought war into our country deserve all the curses and maledictions a people can pour out.

I am tired and sick of war. Its glory is all moonshine. It is only those who have neither fired a shot nor heard the shrieks and groans of the wounded who cry aloud for blood, for vengeance, for desolation. War is hell.

Waarom blijven we als soort steeds dezelfde fouten maken en volgen we lieden die ons steeds deze ellende voorschotelen?

Graaf_van_Hogendorp | 03-04-22 | 11:32 | 1

....Waarom blijven we als soort.....
Tot het uiterste veralgeminiseren is makkelijk om iedereen de schuld te geven. Poetin is een autocraat die zichzelf geeft ingekapseld met een ja knikkende kliek. Dat is niet .....als soort.... In Westerse democratie heeft de bevolking een grote vrijheid om haar eigen leven vorm te geven..... Binnen autocratisch gestuurde samenlevingen is dat een stuk minder, Autocraten zijn bevreesd voor onze succesvolle manier van samenleving, en ondermijnt hun macht, want hun bevolking is niet blind. Dat is de reden waarom Poetin zo bezig is. Stel je toch voor dat Oekraïne gaat floreren binnen de EU. China en Iran zijn ook zulke landen, en je moet er erg voor oppassen zo blijkt maar weer

Tonyvanwychen | 03-04-22 | 11:43

Zijn ook beelden van dit soort Russische daden .Het Chinese staatskanaal CGTN had laatst al een filmpje waarop volgens het onderschrift "het schokkende moment waarop een eenzame burger door een Russische tank wordt neergeschoten"
youtube.com/shorts/Zv3TlhG87wM?featur...

chausson61 | 03-04-22 | 11:32

Putler fanboys "just military targets"

Itastijl | 03-04-22 | 11:30
-weggejorist-
Pensionista | 03-04-22 | 11:28 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Zo... Dat komt wel even binnen....

MagnificentRon | 03-04-22 | 11:26

www.parool.nl/wereld/schrijver-pieter...
Pieter Waterdrinker is Rusland 'ontvlucht'. Wie zijn eigen FB pagina en die van zijn vrouw volgt, leest hoe dat 'ontvlucht' eruitziet. Zijn vrouw ging meerdere keren per week naar het ballet van het Mariinsky theater. Ze hadden daarvoor lange tijd in een huis (van zijn broer) bij Toulouse gezeten. Maar dat gat heeft geen ballet. Toen de aanval in Oekraïne begon, lamenteerde Waterdrinker over zijn inschatting, dat opeens al zijn tien boeken van 'voor de oorlog' zouden zijn. Ook fulmineerde hij tegen de pers die hem als 'deskundige' niet dik wilde betalen. Maar gelukkig voor hem, zijn kachel brandt weer.

Eeuwig..Op..Vakantie | 03-04-22 | 11:25 | 2

Meh. Maak me maar wakker als charlatan Coach Red Pill weer tevoorschijn uit zijn holletje komt.

Graaf_van_Hogendorp | 03-04-22 | 11:28

Een van de dingen die ik het meeste mis aan Rusland, is het Mariinski-theater. Russisch klassiek ballet is onwaarschijnlijk goed, en het ballet daar is het beste, van de ambiance tot de artiesten. Ik snap die vrouw wel een beetje.

Muxje | 03-04-22 | 11:45

Wordt er helemaal misselijk van. Ongelooflijk.

Ir. A. Vierendeel | 03-04-22 | 11:24 | 2

Ik ook

Diederik_Ezel | 03-04-22 | 11:25

Ja heel ziek.

Rohin | 03-04-22 | 11:28

Rusland blijft koppig volhouden dat ze geen oorlogsmisdaden plegen, dat de Oekraïners dit hun eigen burgers aandoen.

matatwork | 03-04-22 | 11:19 | 6

@Graaf_van_Hogendorp | 03-04-22 | 11:26:

Tussen neus en lippen door gaan zeuren over de laptop van Hunter Biden. Jij kan dat.

Gelukkig voor jou wordt Hunter Biden onderzocht door de IRS. Kan je toch nog een vreugdedansje doen in deze nare tijden.

Theodorus.Goldbach | 03-04-22 | 12:01

@matatwork: heb jij Russen ooit kunnen betrappen op het vertellen van de waarheid en nagekomen beloften?

Harrie-Couvert | 03-04-22 | 12:32

Je verzamelt de Russische lijken in een vrachtwagen en dump je in Rusland.

Mr_Pikibelly | 03-04-22 | 15:00
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik stel me er iets bij voor bij de opmerking we do not take prisoners bij het zien van deze beelden.

Toedels | 03-04-22 | 11:17

Eigenlijk zijn sommige hersenkronkels die je hier boven zoal leest bijna net zo opvallend, wereldvreemd en/of ronduit gestoord als de foto's schokkend zijn.

zwellevertje | 03-04-22 | 11:11 | 1

Het zijn niet eens hersenkronkels. Eerder stinkende ruften uit de domme en vette onderbuik.

Diederik_Ezel | 03-04-22 | 11:24

Allemaal acteurs, volgens Thierry. En nazi.

wapster | 03-04-22 | 11:00
-weggejorist-
Acidstain | 03-04-22 | 10:52 | 3

De naïeve en arrogante politici willen ons nog steeds doen geloven dat de mens ontwikkeld is.

Niet dus, religies, oorlog, smerige politieke spelletjes, het is dagelijkse koek.

Al wat bekend wanneer die kids terug kunnen mbt de toeslagenaffaire, heeft u de thermostaat al 2 graden kouder gezet? Nog mondkapjes?
Laat me niet lachen. Het is allemaal verschrikkelijk maar minimaal de helft vd mensheid staat nog steeds aan de verkeerde kant en denkt alleen maar aan zichzelf. Een oorlog is hier weer een excess van

HetIsWatAllemaal | 03-04-22 | 10:42 | 4

Jij komt anders niet echt ontwikkeld over mocht je het je afvragen.

R. Skickr | 03-04-22 | 11:10

@Theo
Wat ik zeg is dat egoïstisch gedrag tot extreme zaken leidt. Als jij anno 2022 nog steeds gelooft dat een oorlog te voorkomen is, ben je ook naïef.
Na Ukraine hebben we binnrn no time ergens anders een brandhaard.

Dat we Ukraine zo erg vinden is omdat ze op ons lijken en het hier niet zo ver vandaan is.

HetIsWatAllemaal | 03-04-22 | 11:12
▼ 1 antwoord verborgen

Gotver. Er moet snel een EU-leger komen. Met dan (verder zwijgt......)

Piet Karbiet | 03-04-22 | 10:40 | 10

In ieder geval verregaande EU-samenwerking ja, waarbij ieder land een bepaald specialisme op zich neemt. Effectief maakt het weinig uit of we als EU of als Navo vechten, het is alleen het vlaggetje + de extra impact die Navo heeft. Maar als een EU-land ( wat geen Navo is ) als Finland door Poetje zou worden binnengevallen trekt dezelfde club tegen Poetje op als wanneer Finland wel Navo-lid zou zijn geweest. Zeker nu. Maar verdere samenwerking middels specialisaties, taakverdeling en gezamelijke inkoop zou zeer welkom zijn. Met als bonuspunt dat we eindelijk van goedwillende maar ongeschikte MinDefs als Ollongren, Hennis, De Grave, Voorhoeve etc. etc. af zijn...
Heb zelf veel meer vertrouwen in een generaal BD die met andere generaals BD overlegt hoe of wat in plaats van gekakel van 29 (?) MinDefjes die vooral rekening moeten houden met hun eigen zielige partijpolitiek en het korte termijnregeerakkoord zonder langjarige visie.

Graaisnaaiert | 03-04-22 | 14:55

@Graaisnaaiert | 03-04-22 | 14:55:
Om mijn punt te onderstrepen; Trump had Mattis. Mattis heeft Trump van minimaal 2 ondoordachte aanvallen afgehouden. Stel dat er in plaats van Mattis een vlieggewicht of een havik had gezeten, dan was de ellende niet te overzien nu...

Graaisnaaiert | 03-04-22 | 14:58
▼ 7 antwoorden verborgen

Die massagraf van ongeveer 300 personen zou natuurlijk ook gemaakt kunnen zijn om ziekten en plagen in die regio te voorkomen onder de Russische militairen die die regio bezet hielden.

steekmug | 03-04-22 | 10:40 | 2

Maar dan is het nog steeds een massagraf.

Satertje | 03-04-22 | 10:50

Zoals ik het begreep zijn er 2 mogelijkheden.

1.) De Russen kregen instructies hoe met 16 soldaten gigantische massagraven te maken.

2.) Oekraïnse militairen hebben de rottende lijken op moeten ruimen in massagraven om later te identificeren.

1 ding staat vast. De Russen zijn hiervoor verantwoordelijk.

Theodorus.Goldbach | 03-04-22 | 10:51

Het menselijk leed is niet meer te overzien in Oeks.
Oorlogen zijn funest voor de mensheid.
Het westen en de vs gedragen zich als het braafste jongetje van de klas.
De propaganda uit de gesprekken, geloof ik niet zo zeer.
Vooraf gesprekken hadden mogelijk dit leed kunnen voorkomen.
Nu wereldwijd veel leiders die hun mening geven over de situatie.
Oorlog zuigt.

Zitvlak | 03-04-22 | 10:39 | 5

Mag toch hopen dat "Oeks" een typo dan wel één of ander vreemde autocorrect is. Zo niet, bent u echt te modern om in deze tijd te (mogen) leven.

grapo | 03-04-22 | 11:14

@grapo | 03-04-22 | 11:14:

Het is inderdaad net zo stuitend als boomers die het hebben over "de Oekraïne". Het is Oekraïne, zonder 'de' wat een streek aanduidt en niet het land. Tevens vind ik het ook prudent om de Oekraïnse benamingen voor dorpen, steden en oblasts te gebruiken. Kyiv dus, niet Kiev.

Theodorus.Goldbach | 03-04-22 | 11:24
▼ 2 antwoorden verborgen

Ach, nog niet zo lang geleden stonden er in de Ukraine bordjes die de overheid had geplaatst. Daarop stond dat het niet zo een goed idee is om je eigen kinderen op te eten. Mensen hadden tijdens de holodomor nogal honger en begonnen namelijk met het opeten van hun eigen kinderen. We geven in het westen, tot op de dag van vandaag, geen ene fuck...

Zwezerik | 03-04-22 | 10:39 | 2

Hoezo niet? Veel mensen weten ervan, en hebben dit bestudeerd. Wat wil je nu nog meer doen? Retroactief janken is meer voor de zogenaamd progessieven onder ons. Daar schiet je niks mee op, behalve subsidies, aandacht, krantenkolommen en een door anderen betaald bestaan.

The-loopy-cowboy | 03-04-22 | 10:43

De Holodomor was een genocide via uithongering uitgevoerd door de Sovjets onderleiding van Stalin tegen de Oekraïners in de jaren 30. Het is mij onduidelijk wat dat in het heden met het 'Westen' te maken heeft. Anders dan onze houding ten opzichte van Rusland naief is geweest laatste jaren.

buitenspeler | 03-04-22 | 12:47

Is nog niets vergeleken bij wat de Russen deden in Berlijn aan het einde van WW2.
De meest beestachtige troepen hebben daar huisgehouden.
Burgers pleegden zelfmoord uit angst voor de verschrikkingen die zij zagen.

De Profundus | 03-04-22 | 10:38 | 10

@FrankVeer | 03-04-22 | 12:00: SS was vóóraan in de operatie Barbarossa. Zij waren er met het doel te moorden en de moraal van de plaatselijke bevolking te breken. De Wehrmacht liep erachter aan en die stonden minder bekend om gruwelijke martelingen en moord. Maar ja, zoals meerdere van jullie al geheel terecht opmerkten: oorlog is de hel. Altijd.

anja | 03-04-22 | 13:36
▼ 7 antwoorden verborgen

Inmiddels 3 keer gelezen en één keer als audioboek geluisterd. Nu snap ik m pas.. criminalisering van burgers leid tot oorlog tussen Rusland en Oekraine. Geweldig cr. Echt bedankt.

grapo | 03-04-22 | 11:18

Heb net het uittreksel gelezen. Hoop dat er niet teveel vragen over dit boek komen. Fingers crossed.

Wiezewalakristalix | 03-04-22 | 11:46

Jaaaaa dat staat al heel lamg op mijn verlanglijstje... goed dat je 'm ff noemt, mag niet in vergetenheid geraken bij mij.. dus dank voor de leestip!

anja | 03-04-22 | 13:39
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik weet nu in ieder geval goed wat mijn huidskleur wordt als mijn lijk t.z.t. nogal laat ontdekt wordt.

HogeNood | 03-04-22 | 10:35 | 2

#jesuisAkwasi

goedverstaander | 03-04-22 | 10:36

Woke1001?

Mokum Kosher | 03-04-22 | 10:37

Merendeel van het schokkende materiaal zegt nog helemaal niets over wat er gebeurt is. Legers die elkaar beschieten in een dorp of stad daar staat 20% collateraal voor in elke conflict of het nu schietende Amerikanen, Engelsen, Nederlander, Oekraïners of Russen. Hoe erg het ook is, wat vast staat is dat de meest verschrikkelijke interpretaties heel goed werken voor de roep om hulp, goederen, ingrijpen of meer sancties. Dus moet men even voorzichtig zijn denk ik. Ook aan de andere kant vind je verschrikkelijke verhalen, beelden en getuigen over het Azov regiment en hoe zij huishouden. Dat ga je ook niet allemaal geloven anders zou je bijna applaudisseren voor de invasie.

GeenAccount | 03-04-22 | 10:34 | 19

@Weetje71 | 03-04-22 | 13:33:
Je snapt er werkelijk geen hout van.
Ik doe nergens een aanname over wat jij denkt, ik ga in op jouw ongenuanceerde aanname: naïeve dwingeland. Gij mijn vriend, bent de enige hier die aannames doet.

Kouwe Kees | 03-04-22 | 13:39

@Weetje71 | 03-04-22 | 13:33:
Zand erover wat mij betreft, niet geheel netjes verlopen.
Een fijne zondag is wat ik je wens!

Kouwe Kees | 03-04-22 | 14:33

@De Ongematigde | 03-04-22 | 11:07:
Die zijn inmiddels toch vrijwel onschadelijk gemaakt in Mariupol? Voor de verdediging van hun vaderland, dat dan weer wel. Wat dat betreft moeten we van onze FvD-faboys en -girls nog maar afwachten of ze in een soortgelijk geval niet de wapens tegen "ons" zouden opnemen, of in ieder geval tegen de EU.

Graaisnaaiert | 03-04-22 | 14:48
▼ 16 antwoorden verborgen

Liever een raket in de tuin, dan een Rus in de keuken.

happen_maar | 03-04-22 | 10:32 | 2

En wat, als die Rus vindt dat je teveel raketten hebt, en dat dat verholpen moet worden?

HogeNood | 03-04-22 | 10:37

@HogeNood | 03-04-22 | 10:37: Als ik die plaatjes bekijk, dan word ik liever door een raket uitgeschakeld dan door een meedogenloze Rus in de keuken.

happen_maar | 03-04-22 | 10:47
-weggejorist en opgerot-
Spinky | 03-04-22 | 10:27 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

Zit net Buitenhof te kijken, Bruls roept zoiets als ‘wir schaffen das’ samen met Paternotte vinde hij het een goed idee om leegstaande panden, ook kantoorpanden te vorderen. In zijn eigen Nijmegen wordt al jaren het particulier initiatief tot ombouw van kantoren naar woonruimte gedwarsboomd door de gemeente.

HD50 | 03-04-22 | 10:27 | 4

@Red shirt | 03-04-22 | 10:33: WNL denk

sjef-van-iekel | 03-04-22 | 10:37

Bruls, het grote gevaar voor rechtsstaat en democratie.
Bij een normaal mens zou je zeggen dat hij een te grote broek heeft aangetrokken….

willem n | 03-04-22 | 10:46
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
Point11873281 | 03-04-22 | 10:27 | 3

Één Russische generaal had het lef om in het begin van deze oorlog te zeggen dat dit een tweede Afghanistan gaat worden; hij heeft gelijk gekregen.
(de Afghaanse oorlog is verloren door de Russen en net als Amerika gingen ze snel naar huis)

meneer Q | 03-04-22 | 10:26 | 6

Er was trouwens ook een Russische generaal die de Amerikanen waarschuwde om niet aan Afghanistan te beginnen, omdat het een eindeloze toestand zou worden.
Die man kreeg natuurlijk ook gelijk, ook al hebben de VS geprobeerd het beter te doen dan de Russen.

KeesBruin | 03-04-22 | 11:35
▼ 3 antwoorden verborgen

-“Mijn pensioenfonds belegt principieel niet in wapenfabrieken.”
-Lever wapens nu!

HogeNood | 03-04-22 | 10:25 | 8

@* Il Principe * | 03-04-22 | 10:50:
Daar acht ik mezelf niet capabel genoeg voor. Vind beleggen met mijn Mickey Mouse portefeuille leuk, maar daar houdt het ook wel op.

Duwbak_Linda | 03-04-22 | 11:07

Pensioen? Wat is dat?

Graaf_van_Hogendorp | 03-04-22 | 11:23

Veiligheid is nooit gratis. Ik zou het daarom prettig vinden dat we naast beleggen in tofu en hernieuwbare energie ook een deel in wapenfabrieken zouden investeren. Weliswaar in westerse met als beding dat er alleen aan westerse legers geleverd mag worden, maar toch.

Graaisnaaiert | 03-04-22 | 14:45
▼ 5 antwoorden verborgen

Gelukkig wonen er in Nederland alleen maar mensen die met elkaar door één deur kunnen en elkaar dit nooit aan zouden doen.

NB: nu in WNL bolle Bruls. Volgens mij woekert er 24/7 een oorlog in z'n lichaam.

Cornelis12 | 03-04-22 | 10:25

Ik heb liever oorlog met Rusland dan die gasten de kans te geven dit nog een keer te doen. Mijn leven is niet meer waard dan dat van anderen.

BobDobalina | 03-04-22 | 10:25 | 6

@Joris Beltsin | 03-04-22 | 10:38: Gek eigenlijk want de meeste mensen op een sterfbed hadden graag wat meer draai aan hun leven gegeven tijdens hun leven ipv telkens toegeven/gehoor geven aan een ander persoon.

steekmug | 03-04-22 | 10:47

@steekmug | 03-04-22 | 10:47:
Da's ook mooi maar vooraleerst willen ze liever zo laat mogelijk op dat sterfbed liggen om hierover te reflecteren.

Joris Beltsin | 03-04-22 | 10:53

We kunnen de russen makkelijk aan. Ik geloof niet dat putin een kernwapen durft te gebruiken als hij wordt verslagen door de geallieerden in oekraine. Zolang we rusland niet binnenvallen staat de russische doctrine het ook niet toe. Het is allemaal bangmakerij en het werkt. Het merendeel wil graag en de zijlijn staan bij een nieuwe genocide.

BobDobalina | 03-04-22 | 11:09
▼ 3 antwoorden verborgen

Dit is vreselijk en ook weer het gevolg van iedere oorlog. Geweld is een uiterst besmettelijke ziekte. De ziektye wordt gevoed door sentiment en een beetje uitbraak heeft grootscheepse dood tot gevolg. Wat orde van grootte betreft: lees het boek 'Bloedlanden' van Thimoty Snyder dan krijg je voor het eerst pas echt een idee van WO2. Het vaagt alles weg wat ze je op school en tijdens dodenherdenkingen leerden. Googelen op 'the fallen of World War 2' kan ook verhelderen. Dode burgers zijn altijd kudt maar blijf alles in verhoudingen zien.

Koekebakker | 03-04-22 | 10:23

Oorlogsmisdaden niets nieuws helaas.

Het zal vrijwel zeker betekenen dat Ukrainse soldaten wat anders 'mogen' omgaan met hun krijgsgevangenen. artilleristen waren al de lange urineleider als ze gepakt werden, maar eenheden die hieraan mee hebben gedaan (en ergens anders terugkeren) zulen waarschijnlijk het beste zichzelf dood kunnen schieten mocht ukraine ze te pakken krijgen.

Nu de grote vraag, hoe gaat Rusland dit framen? Hoogstwaarschijnlijk de meest goedkope: Ukrainse nazi's hebben dit gedaan om de Russen de schuld te kunnen geven.

litebyte | 03-04-22 | 10:23 | 1

"Ukrainse nazi's hebben dit gedaan om de Russen de schuld te kunnen geven."

Die komt met stip op nummer 1 met een 99.9% garantie.

Theodorus.Goldbach | 03-04-22 | 10:35

Je ziet nou eens nooit een menselijk interview met een wapenontwerper. Hoe zou dat toch komen? Of dat zo iemand meedoet aan de gezellige quiz.

HogeNood | 03-04-22 | 10:22 | 14

Nou, betreffende wapens die over het algemeen voor verdediging worden ingezet (anti-tank, Iron dome of de "Star Wars pluk een raket uit de lucht met een laser") zijn best goede documentaires. Daarnaast beschouwen deze ontwerpers het waarschijnlijk geen levensdoel om met hun smoel op TV te komen met volk als Jinek of Linda de Mol.

Sneerpoets | 03-04-22 | 12:36
▼ 11 antwoorden verborgen

Het is een uitputtingsslag geworden. Enige kans die Oekraïne nog heeft is het net iets langer volhouden dan de russische soldaten. Alleen wanneer het russische leger gefrustreerd aftaaid heeft Oekraïne nog een kans. Andere uitkomsten zijn slechts punten voor Poetin.
Oekraïne zou daarna best de landbouw nationaliseren om daarmee een redelijk gegarandeerd nationaal inkomen te krijgen. Dus hup d'ruit die buitenlandse investeerders en andere geopolitieke globalistische belangengroepen, want oorlog.
Voedsel is belangrijk. Dat kan Oekraïne met hun graanschuur rijk maken en de bevolking welvarend. Oekraïne heeft een Drees nodig die corruptloos aan wederopbouw begint. Het zou mooi zijn als de EU belangenloos meehelpt eerst de puinhopen op te ruimen.
* Verder dagdromen doet.

zeurmachine | 03-04-22 | 10:22 | 3

Ze hebben meer aan een soort van Marshallhulp. Iedereen trouwens. Hoe dan ook laten we maar eerst alles van de Russen te confisqueren zodat Poetin in ieder geval geldelijk betaalt voor deze misdaden.

Theodorus.Goldbach | 03-04-22 | 10:33

Ja joh goed idee invoeren van kolchozen , u vind ambtenaren zeer top of bent er waarschijnlijk zelf 1

moppersmurf | 03-04-22 | 10:38

The dark side of the mens.

Kowalski11 | 03-04-22 | 10:20

Mensen zijn in staat om verschrikkelijke dingen te doen, de mannen die je in dit filmpje hoort waren vrienden van elkaar en vochten samen in Afghanistan. Nadat de USSR viel kwamen ze tegenover elkaar te staan en waren ze plotseling vijanden. De troepen van Alik werden weggevaagd in de eerste 60 uur. Dat is wat een oorlog kan doen. www.youtube.com/watch?v=xSjSPQIZdQs

keistad | 03-04-22 | 10:19 | 3

In Joegoslavië slachtten buren elkaar af.

Mr_Natural | 03-04-22 | 10:20

Misselijkmakende foto’s en filmpjes. Wat een ongelofelijk schoftengedrag. Wanneer grijpt de wereld in, dit kan zo niet doorgaan. #stop de Russen!!

Veiligheidsslot | 03-04-22 | 10:18 | 5

Sinds vier weken weten we dat dat Russische leger voor een groot deel bestaat uit 18-19-20 jarige dienstplichtigen. Die tot vier weken geleden geloofden dat ze op oefening gingen.
Wat is de verklaring voor deze moorden op mensen die kennelijk tot de burgerbevolking behoren. Wat maakt dat deze dienstplichtigen dit soort dingen doen?

theo-is-dood | 03-04-22 | 12:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Heb ook wel eens oorlogen gevoerd. Met mijn exen. Oorlogsmisdaden heb ik nooit gepleegd. Ben beide keren wel benaderd door de politie met de mededeling dat het verstandig zou zijn dat ik mij even inhield.

Leptob | 03-04-22 | 10:17 | 2

Wat een geweldige grap, Einstein.

SpinozaKoerbagh | 03-04-22 | 10:41

Misschien vechten er wel meer NAVO-militairen mee op afstand dan er ter plekke Oekraïeners aan het vechten zijn.

HogeNood | 03-04-22 | 10:16
-weggejorist-
Pimhadgelijk | 03-04-22 | 10:16 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Iedere oorlog kent deze verschrikkingen:
Duitsers in Polen en Rusland enz.,
Russen in
Polen en Duitsland,
Nederlanders in Indonesië,
Amerikanen in Vietnam enz enz

meneer Q | 03-04-22 | 10:16 | 4

Exact. En daarom moet je oorlog koste wat kost voorkomen. Blijf praten, overleggen, polderen, leg geschillen voor aan het International Court of Justice hier bij mij in Den Haag, maar wees niet de eerste die de trekker overhaalt.

Nou ja, de hele geschiedenis van de mensheid is er een van oorlog op oorlog op oorlog. Alleen al op dit hele kleine stukje aarde is er de afgelopen 20 eeuwen gevochten, gemoord, en afgeslacht, zoals je tegenwoordig weer op tv kunt zien in die prachtige serie Het Verhaal van Nederland.

Dr_Johnson | 03-04-22 | 10:32

En iedere oorlog kent mensen zoals u die dit in een gratuit commentaar relativeren.

SpinozaKoerbagh | 03-04-22 | 10:42

@zeurmachine | 03-04-22 | 10:29:
Het zoeken van een alibi voor dit, is het je zelf troosten. Er is vooralsnog geen aanwijzing dat er drugs in het spel zijn.
Het is moeilijk te erkennen dat veel mensen in essentie niet deugen.
Zelfs de goede daden kunnen egoïstische, egomanische motieven hebben, “kijk eens hoe goed ik ben”.

J.Cash | 03-04-22 | 11:13
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist en opgerot-
wolftour | 03-04-22 | 10:15 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

De ukrainers belden de moeders van omgekomen russische soldaten, ik vroeg me toen al af wat krijgen ze daarvoor terug. Helaas dus dit. Het zal hier niet bij blijven vrees ik. Dus steun Erdohan om een eind te maken aan deze zinloze strijd. Vind de fotoos wel heel erg schokkend en heb wel eea gezien op de .www. Als de VN nu nog steeds geen poot uitsteekt kunnen we maar beter dat lidmaatschap opzeggen.

Schilder58 | 03-04-22 | 10:14 | 9

@Schilder58 | 03-04-22 | 10:51:

Nee. Dat doen ze niet allemaal. Russen hebben het als officieuze oorlogsdoctrine dat hele plunderen, verkrachten, vermoorden en vernietigen. Ze staan nog steeds standje barbaars met steroïden van voor de 1ste wereldoorlog terwijl beschaafde landen in ieder geval proberen om de burgers te mijden.

Theodorus.Goldbach | 03-04-22 | 10:59

Als je het niet erg vindt blijf ik bij mn standpunt. Napalm, atoombom, vuurstorm, 500000 mensen met samoerai zwaard oorlog is gewoon altijd waardeloos.

Schilder58 | 03-04-22 | 11:25
▼ 6 antwoorden verborgen

Het beeld begint te kantelen, eerst alleen maar berichten over 16.000 en meer gedode Russen.
Op deze gruwelijke foto's moeilijk onderscheid te maken.

likdoorn | 03-04-22 | 10:14 | 1

Onderscheid te maken? U denkt dat er wellicht russen tussen de burgerslachtoffers zitten?

bamitoren | 03-04-22 | 10:18

Mocht u de mens nog niet kennen, kijk dan eens naar Savana Violenta, dan wordt u een hoop duidelijk.
www.moviemeter.nl/film/1122036

Mr_Natural | 03-04-22 | 10:13 | 7

The Wave geeft ook heel goed het gedrag van de mens weer.

likdoorn | 03-04-22 | 10:52

@likdoorn | 03-04-22 | 10:52: Als we dan toch bij novellen zijn: The Guardians. Zou prima passen in een rijtje van 1984 en Brave New World maar is een kinderboek, gek genoeg. Wel hoge 'could happen here'-gehalte.

anja | 03-04-22 | 13:50

@likdoorn | 03-04-22 | 10:52: Dat is apart. Een hoop mensen herinneren zich die TV film, maar het is volgens mij maar één keer op TV geweest

Esper25059566 | 03-04-22 | 15:43
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik hoop dat ze Putin te pakken krijgen, hem op een paal spiesen en het uitzenden. Ik heb even zoiets nodig om dit filmpje te kunnen verwerken.

R. Skickr | 03-04-22 | 10:11 | 2

Vladimir de spietser gespietst...

steekmug | 03-04-22 | 10:24

Ben ik nou de enige die voldoende heeft aan de tekst daar niet persé plaatjes bij hoeft?

Kapitein Sjaak Mus | 03-04-22 | 10:10 | 10

Van mij hoeven de plaatjes ook niet. Die stompen af. Een beeldend verhaal, opgeschreven door een goede journalist, is minstens zo effectief.

lekgoot | 03-04-22 | 11:07

@R. Skickr | 03-04-22 | 10:29:
Ieder het zijne, maat.

Kapitein Sjaak Mus | 03-04-22 | 11:08

@Roos | 03-04-22 | 10:24: Nee Roos, je bent geen vluchter. Gewoon normale afkeer van het kijken naar dodelijke slachtoffers. Ik heb wel gekeken, misschien om jezelf te overtuigen dat dit allemaal bestaat. Maar het is erg confronterend.

Normpje | 03-04-22 | 11:48
▼ 7 antwoorden verborgen
-weggejorist en opgerot-
Zie Andere Kant | 03-04-22 | 10:09 | 11
▼ 11 antwoorden verborgen

Zo, dit gaat wel een paar generaties doorwerken, deze “bevrijding” van een broedervolk van nazisme door die nobele Russen.. Hopelijk mega sancties tot Sint-juttemis voor hun.

Batavi Magistralis | 03-04-22 | 10:04

Ja Rutger Bergman, de meeste mensen deugen. Maar leg dit eens uit.

Allemaal | 03-04-22 | 10:03 | 3

Allemaal weten niet dat schieten en geschoten worden een mens in een beest verandert. Dat is oorlog. Dat is de oorlogswerkelijkheid en niet de vredestijd werkelijkheid.

Schadenfreude | 03-04-22 | 10:11

Denk niet dat Rusland het percentage deugende Russen stuurt.

Theodorus.Goldbach | 03-04-22 | 10:25

Standrechtelijke executies,''friendly fire', collateral damage, excessen door mensen die andere mensen moeten doodschieten en daardoor doordraaien, weer andere mensen die zien hoe hun gezin, vrienden of kameraden sterven en daardoor doordraaien. Dat is oorlog. Goya heeft dat al heel lang geleden proberen te schilderen. De mensheid op zijn barbaarst. Daarom is het starten van een oorlog al in principe een oorlogsmisdaad.

LucaBrasi | 03-04-22 | 10:03 | 1

Ja. Goya ja. De aanval op een Baskische regio.
Guernica.
Als fascistische test vanuit luchtruim op landdoelen.
nl.m.wikipedia.org/wiki/Guernica_(sch...)
Pablo Picasso - Guernica.
Heb em bekeken in het museum in Madrid. En het is indrukwekkend.

chicago river | 03-04-22 | 10:15

Stel als Putin nu één dezer dagen toevalligerwijs sterft door bijvoorbeeld een val van een keukentrapje , zal dan direct de invasie gestopt worden of niet?
Toetsenbordgeneraals en geopolitieke toetsenbordanalisten kom er maar in.

steekmug | 03-04-22 | 10:01 | 13

@menage | 03-04-22 | 10:12:

De enige (goede) uitweg voor Rusland is om Poetin en zijn handlangers af te zetten en te publiekelijk executeren en hem middels de propagandamachine overal de schuld van geven. Van de armoede. De dode Russische soldaten. De slechte reputatie van Rusland. Alles. Er is geen andere optie.

Theodorus.Goldbach | 03-04-22 | 10:24

@Mr_Natural | 03-04-22 | 10:08:
Dank je. Das degelijk spul, de kans is dan vrij groot dat Putin zich eerst vertilt en dus niet valt. Jammer, geen vrede.

Allemaal | 03-04-22 | 10:26
▼ 10 antwoorden verborgen

Is er iemand die denkt dat dit hier nooit meer zal gebeuren?

Mr_Natural | 03-04-22 | 09:59 | 7

Onvermijdelijk. Tenzij tyrannie. En dan gebeurt het alsnog.

sjef-van-iekel | 03-04-22 | 10:07

Zolang we psychopaten en narcisten de baas laten worden of zelfs kiezen als 'sterke man' zal het nog wel gebeuren.

AdvocatusDiaboli | 03-04-22 | 10:13

Hier geen invasie nodig, de vijand komt dagelijks alvast met enkele honderden binnen.

Cor Netto | 03-04-22 | 10:16
▼ 4 antwoorden verborgen
-weggejorist en opgerot-
Euriool | 03-04-22 | 09:56 | 20

Was inderdaad beter geweest als de Russen gewoon de boel geannexeerd hadden, vredig en vriendelijk.
Ik wil dat ook met Nederland: gewoon vredig annexeren, toch? Gewoon, wetsvoorstel en annexeren bij wetsaanname. Alle wapens de wereld uit. wettelijk annexeren is in. Vrede op aarde.

nobodiesunmighty | 03-04-22 | 10:29

Jemig, die knikker bij jou zit echt los.... Wat fijn voor jou dat jij dit in alle vrijheid in kan toetsen zonder dat er later vandaag agenten aan jou deur staan.....

SGT1bd | 03-04-22 | 10:41

@Euriool | 03-04-22 | 10:28: "iedere volwassen man MOET de wapens opnemen"
En de meeste volwassenen zijn getraind. En de meeste volwassenen willen dat ook. Niet elk land bestaat uit laffe bankzitters.

En vergis U niet, de dienstplicht bestaat in Nederland ook nog steeds. Deze is niet afgeschaft, maar opgeschort. Met een beetje pech wordt ook U opgeroepen. Over een jaar of 6, wanneer U de dienstplichtige leeftijd heeft bereikt.

Frau_Ferkel | 03-04-22 | 10:53
▼ 17 antwoorden verborgen

Oorlog is verschrikkelijk voor de gewone burger. Dat zijn we in de loop van de jaren vergeten. Verder probeer ik me maar voor te houden dat we van alle kanten in het ootje worden genomen. Misschien ook wel met deze beelden.

AnitaDik | 03-04-22 | 09:53 | 3

Klopt wat je zegt. We weten niet wat er is gebeurd. Vooralsnog allemaal emotie en ophef (begrijpelijk), maar ik zie nu al weer figuren roepen om ingrijpen etc. Laten we alsjeblieft het hoofd toch koel proberen te houden. Bij een kernoorlog vallen er nog veel meer burgerdoden op een gruwelijke manier en nog grotere schaal.

JB86 | 03-04-22 | 10:06

Ja, ik denk het ook, die lui met een kogel in hun kop en hun handen op de rug gebonden zijn het slachtoffer van een jaloerse echtgenoot die thuis kwam toen ze hun BDSM spelletjes met stiekeme partner aan het spelen waren, zou zomaar kunnen natuurlijk.

zwellevertje | 03-04-22 | 10:21

@zwellevertje | 03-04-22 | 10:21: begrijp me niet verkeerd. Verschrikkelijk. Maar we weten gewoon niet wat er gebeurt is. Het zijn beelden die nu rondgestuurd zijn. Afschuwelijk, maar meteen conclusies trekken..

JB86 | 03-04-22 | 11:20

Wie ruimen eigenlijk al die grijze asbestvezels op van al die kapotgeschoten golfdaken?
Of kennen de Oekraïners geen asbestsaneringsregels?

steekmug | 03-04-22 | 09:52 | 2

Wie veegt de straten aan? Ook zo’n top grap

sLinksAmsterdam | 03-04-22 | 10:06

@sLinksAmsterdam | 03-04-22 | 10:06: Ben blij voor de Oekraïnse boeren dat ze nog geen zonnepanelen parken hebben in Oekraïne, want als die fikken...

steekmug | 03-04-22 | 10:13

Wie zei ook weer dat Poetin "Een prachtige kerel" was.

AdvocatusDiaboli | 03-04-22 | 09:52 | 4

Elke extreemrechtse politicus?

* Il Principe * | 03-04-22 | 10:02

Ik kan mij nog een foto herinneren waar onze Prins Pils lachend een biertje drinkt met Poetin.

Grobbebol | 03-04-22 | 10:08
▼ 1 antwoord verborgen

Ohne Worte !

Calihero | 03-04-22 | 09:50

Killing in the name of?

Mr_Natural | 03-04-22 | 09:50

Gruwelijk om te zien. Die foto's van verbrande mensen. Maar hoe moet ik dat zien? Levend verbrand of dood verbrand? Zit nogal een verschil tussen.

Leptob | 03-04-22 | 09:50 | 2

Blijft een oorlogsmisdaad, linksom of rechtsom

Continuum | 03-04-22 | 09:58

Beschaving is een dun laagje vernis....

Jimmy Mc Clure | 03-04-22 | 09:48

De Russen blijken beesten te zijn.

Wattman | 03-04-22 | 09:45 | 5

Zegt de naam Van Heutsz u iets?

Kapitein Sjaak Mus | 03-04-22 | 10:14

@Red shirt | 03-04-22 | 10:06:

De meeste mensen deugen...

Moet dus zijn:

De meesten zijn beesten...

Cynische conclusie.

Wattman | 03-04-22 | 10:22

@Kapitein Sjaak Mus | 03-04-22 | 10:14:

Nee niet echt.

Wattman | 03-04-22 | 10:24
▼ 2 antwoorden verborgen

Geschiedenis herhaalt zich.
Zag van de week goede docu over geschiedenis van Finland op ARTE.
Rusland voelde zich "bedreigt " door Finland.Andere landen zouden Finland Rusland kunnen binnendringen.
Nou dan val je Finland binnen.
Dat hebben ze geweten ,Oekraïne 1.0.
Finnen ,simpel in aantal maar zeer gemotiveerd,,sloopten het Russische leger.
Tegen elke dode Fin waren er 6 dode Russen.
Russen dropen af en sloten vredesverdrag...

chausson61 | 03-04-22 | 09:44 | 5

@Mijn GS nick magnie | 03-04-22 | 09:47:

Stalin mag dan wel geboren zijn in Georgië maar voelde zich 100% Rus. Overigens is de oorsprong van Poetin ook dubieus. Zo zou Putin ook geboren zijn nabij/in Gori. Geen idee of het waar is.
en.wikipedia.org/wiki/Vera_Putina

Theodorus.Goldbach | 03-04-22 | 10:16

Finland komt nu wrsch bij NAVO. I.t.t. Nederland hebben zij wél een leger. Poetin schiet zich hopelijk in zijn eigen voet... pardon... hoofd. Valse media-info in Rusland is helaas daar het volk wel aan het brainwashen.

SpinozaKoerbagh | 03-04-22 | 10:50

En dat vredesverdrag gaf de Soviet-Unie wel volledig zijn zin qua eisen. Gekopieerd naar het nu: Oekraïne en Rusland sluiten vrede. Oekraïne belooft geen Navo-lid te worden en erkent de Krim als onderdeel van Rusland. Daarnaast erkent het de Volksrepublieken Donetsk en Luhansk.

guldenmiddenweg | 03-04-22 | 12:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Gaat ook nergens over. Het lijkt mij logisch dat de UA defensie geen filmpjes wil van vuurgevechten of troepen waar soldaten etc zijn, maar hier is toch niet zoveel mis mee?

Crest of Waves | 03-04-22 | 09:51

Niemand gaat op je link klikken, zelfs de liefhebbers van naakte vrouwen niet, lees ik hierboven…

Normpje | 03-04-22 | 09:53

Zo ziet het er dus uit als FvD aan de macht is: 'extreem mild optreden'.

blikjegrolsch | 03-04-22 | 09:42 | 2

Tja, voor iemand die 3 miljoen doden acceptabel vindt voor ""slechts een griepje"" is het al snel extreem mild.

Duwbak_Linda | 03-04-22 | 10:01
-weggejorist-
Swoop | 03-04-22 | 10:03

blijkt maar weer dat we moet voorkomen dat er nieuwe kernmachten ontstaan. Vaak hoor je het excuus, ja maar Amerika heeft ook kernwapens. Had Rusland geen kernwapens gehad, dan hadden we de Russen allang naar de moeder gebombardeerd.

yeps | 03-04-22 | 09:42 | 2

Beter voorkomen dat er weer psychopaten en sociopaten aan de macht komen.

De wereld heeft nog wel wat types met een opgeblazen zelfbeeld die zich omhoogwerken maar die hun bevolking geen moer kan schelen.

De geschiedenis zit er ook vol mee.
De Jorans en en de Saddams en de Hitlers.

Uiteindelijk gaat het altijd mis, want de ellende van anderen kan ze niets schelen.

AdvocatusDiaboli | 03-04-22 | 09:57

@AdvocatusDiaboli | 03-04-22 | 09:57: Ik ben het volkomen met u eens.
Veelal komen deze psychopaten wel aan de macht door het vrije Westen.
De macht zou dus veel meer verdeeld moeten zijn. Het is immers niet zo dat een psychopaat binnen 1 jaar verandert van, zeg maar, een niveau Rutte tot een niveau Putin. Dat gaat in stapjes.
Mijn voorstel is dan ook om naast de Balkeende norm voor het salaris een Rutte norm voor de macht te introduceren.

Bootvisser | 03-04-22 | 10:34

Bevrijd worden door de Russen is nooit een feest.

Duwbak_Linda | 03-04-22 | 09:39 | 10

@Red shirt | 03-04-22 | 10:17: vorige week was ze weer in Nederland. Hoe komt ze dan weer in Moskou en waarom?

Roos | 03-04-22 | 10:19

@Roos | 03-04-22 | 10:19: Mijn zoon zat in Tallinn in Estland. Mijn vrouw is daarheen gevlogen en samen zijn ze met de auto naar Moscow gereden.

Red shirt | 03-04-22 | 10:26

@Red shirt | 03-04-22 | 09:42: Waar is de schaamte.... werkelijk?

Toepin | 03-04-22 | 10:41
▼ 7 antwoorden verborgen

Ja mensen, waar gehakt wordt vallen spaanders. Daar worden foto's van gemaakt. Die kun je bekijken en dan hoofdschuddend mompelen hoe vreselijk het is.

gestoptmetroken | 03-04-22 | 09:39 | 1

De verbeelding kan het erger of minder erg maken.

Cunts-en-kitsch | 03-04-22 | 10:05

Het is uiteindelijk een confrontatie tussen Rusland en het Westen. Voor de EU is het beter dat de grens aan de oostkant van Oekraïne loopt dan aan de westkant. Rusland heeft bewezen dat ze niet te vertrouwen zijn als een land niet in de NAVO zit. Neutraliteit is geen optie en inmiddels een gepasseerd station want Poetin heeft bewezen Oekraïne als soeverein land niet te respecteren. De enige optie voor Oekraïne is om zich aan te sluiten bij de NAVO wil het kunnen overleven als staat.

roevka | 03-04-22 | 09:37 | 5

@frickY | 03-04-22 | 09:45:
Neen, het is een prima gedachten. De enige fout is dat men niet meteen Oekraïne daadwerkelijk lid heeft gemaakt. Dan had Poetin voor een voldongen feit gestaan.

Lambik1 | 03-04-22 | 10:16
▼ 2 antwoorden verborgen

Ah, dus daar zaten Kadyrovs troepen gestationeerd

Thies | 03-04-22 | 09:35

Als je die beelden ziet, van die Oekraïense lijken langs de weg, krijgt dat verhaal van Poetin over Oekraïne, als de "bakermat van de Russische beschaving", toch wel een heel bijzondere lading.....

KeesBruin | 03-04-22 | 09:34

Zelfs als er in Oekraïne 100.000 doden vallen en de infrastructuur verwoest is weegt het niet op tegen +300000000 doden en vele verwoeste landen van een WW3.
De Joegoslavische Burgeroorlog duurde jaren en had meer slachtoffers.
isgeschiedenis.nl/nieuws/overzicht-va....

steekmug | 03-04-22 | 09:33 | 6

@Crest of Waves | 03-04-22 | 09:55: Wordt het tijd om mijn verzekeringsvoorwaarden over molest en (nucleaire) conflict/ramp te raadplegen?

steekmug | 03-04-22 | 10:07

@steekmug | 03-04-22 | 10:07: een doosje jodiumtabletten, uw kelder wat versterken en met de blote handen klaar voor de wederopbouw lijkt mij alles wat u nodig heeft

Crest of Waves | 03-04-22 | 10:11

@Crest of Waves | 03-04-22 | 10:11: ik trek wel een oude bunker in.
Weet er nog wel 2a3 te zitten in het bos.

steekmug | 03-04-22 | 10:17
▼ 3 antwoorden verborgen

Russische barbaren. En dan de plekken waar ze nog zitten. Slachtpartijen. Hier moet meer worden gedaan dan alleen wapens leveren. Snij de aanvoerlijnen af, bombardeer de artillerie, de Russische schepen en maak een einde aan deze oorlogsmisdaden van dit Russische tuig.

El Rico Grande | 03-04-22 | 09:33 | 10

@appeltjesgroeneweide | 03-04-22 | 10:12: helemaal mee eens. Vandaar ook mijn vraag. Het onderwerp word vaak dood gemaakt door te zeggen, ja maar ww3. De vraag zou niet moeten zijn wat de gevolgen zouden kunnen zijn van eventueel ingrijpen want daarmee word de enige vraag die we wel toe doet vaak niet meer gesteld. Dus ook het debat daarover niet meer gevoerd.

Crest of Waves | 03-04-22 | 10:19

Volkomen mee eens. Het wordt tijd dat wij de handschoenen uittrekken.

Kareldetweede | 03-04-22 | 10:23
▼ 7 antwoorden verborgen

Indien de VS (Per abuis) burger slachtoffers raken, zoals bv. tijdens de recente evacuatie uit Kabul, is de wereld - In de linkse media - te klein. Waar is de verontwaardiging nu, dit alles gebeurt structureel op een veel grotere schaal.

Nederlandop1 | 03-04-22 | 09:33 | 2

Dit is geen collateral damage, dit zijn executies.
- Maar dat bedoelde je ook. Koffie

Duwbak_Linda | 03-04-22 | 09:36

Eh.... volgens mij is er van links tot rechts (behalve bij Baudet's debielenclub) diepe verontwaardiging en woede hoor.

SpinozaKoerbagh | 03-04-22 | 10:38
-weggejorist en opgerot-
Euriool | 03-04-22 | 09:30 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Heb geen Twitter. Klik op naakte vrouwen in de fik gezet. Krijg de waarschuwing 'leeftijdsgebonden seksuele content'... Moet inloggen om het te zien.

Leptob | 03-04-22 | 09:29 | 6

Niet inloggen maar wel willen kijken? Zijn die meiden voor niets naakt gestorven. Zieke koppen.

Normpje | 03-04-22 | 09:50

@Normpje | 03-04-22 | 09:50: Ik ben eigenlijk meer verbaasd over de waarschuwing ""seksuele"" content. Gaat mij niet eens zozeer om het inloggen.

Leptob | 03-04-22 | 09:56

@Leptob | 03-04-22 | 09:56: dat is walgelijk inderdaad... Arme vrouwen die na hun barbaarse en ondenkbare dood geseksualiseerd worden... In en in triest..

Roos | 03-04-22 | 10:18
▼ 3 antwoorden verborgen

De geschiedenis herhaalt zich, zie Wikipedia Oradour-sur-Glane

Grifverkeerd | 03-04-22 | 09:27 | 2

Geschiedenis herhaalt zich niet hoor, dat kan feitelijk ook niet. De mens verandert gewoon niet zo en dan krijg je dit soort dingen.

Bataafje | 03-04-22 | 09:43

de SS was wel wat grondiger dan de russen hier. Er is ook geen kerk afgebrand met mensen er in. Je kan ook over Putten spreken in plaats van Oradour. In Nederland is ook genoeg gebeurd hoewel velen tegenwoordig denken dat het wel meeviel en dat je je gewoon ziek had moeten melden om zo Den Duitschers te ontregelen. De bespottelijkheid.

AntiZanicz | 03-04-22 | 11:18

Het lijkt wel alsof de stikstofdiscussie geheel aan deze mensen voorbijgaat.

K. Westergaard | 03-04-22 | 09:26 | 8

@YoMoms | 03-04-22 | 09:43:
Daarnaast betwijfel ik of er wordt gevochten in genderneutrale kleding.

K. Westergaard | 03-04-22 | 09:52

Bij de mensen wel, maar bij de regering niet.

gato | 03-04-22 | 10:18
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik snap niet, en ik zeg dit zo voorzichtig mogelijk, dat het in Moskou nog zo rustig is. Wellicht wil Zelensky geen krediet verspelen bij de internationale gemeenschap door daar wat feestelijkheden aan te richten, maar de verleiding moet erg groot zijn.

CantShakeMe | 03-04-22 | 09:24 | 6

De oorlog gaat gewoon door. De afgedropen eenheden zouden naar Donbas moeten. Alsof dat een ritje naar Groningen is. OekraIne zal ook wel zijn krachten naar het Zuiden en Oosten sturen. Het zou toch wel fijn zijn wanneer ze dan ook wat heli's hadden en wat pantsereenheden met goede spullen. Het moet toch mogelijk zijn in het donker laag te vliegen met gunships en gewoon alles wat russischs is aan reepjes te schieten.

AntiZanicz | 03-04-22 | 11:12

@AntiZanicz | 03-04-22 | 11:12: daarbij zou er toch wat gevonden moeten worden om de artillerie aan te pakken. De yanks zouden artillerie-radar moeten uitlenen zodat hun lokaties vastgesteld kunnen worden. Terugschieten is dan zoveel makkelijker

AntiZanicz | 03-04-22 | 11:14

Moskou is out of reach voor Oekraine en ook totaal zinloos. Gaat zelfs tegen ze werken. Oekraine heeft de handen vol om ze hun land weer uit te schoppen op een manier die Poetje niet de rechtvaardiging "thuis" geeft om verder op te schalen richting vuile wapens of nog erger.
Wat ze wel kunnen doen is om net over de grens depots, opslagplaatsen en vitale onderdelen voor de Russische krijgsmacht aan te vallen ( zoals met dat oliedepot, al weten we officieel niet wie dat op zijn geweten heeft ). Logische strategische oorlogsdoelen dus die 1 op 1 in verbinding staan met de oorlog in Oekraine - kun je ook aan mobiele lanceerplatforms denken die vanuit Rusland of Belarus opereren, elektriciteits- en commandocentra die 15 a 20 kilometer over de grens liggen etc. etc.
Maar alles zal met het verstand moeten gebeuren en burgerdoelen in Rusland of steden bombarderen, nee, dat werkt alleen maar tegen ze.

Graaisnaaiert | 03-04-22 | 14:39
▼ 3 antwoorden verborgen

Dit had Harry kunnen voorkomen maar die lafbek ging rechtsomkeert.

de Voorzittert | 03-04-22 | 09:24 | 5

Waarom zou je die kapot maken als je die zelf in gebruik kan nemen?

* Il Principe * | 03-04-22 | 09:59

@* Il Principe * | 03-04-22 | 09:59:
Oeps, foute comment

* Il Principe * | 03-04-22 | 10:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat merkwaardig dat elkaars wapenfabrieken ontzien worden. Geleide supersnelle raketten kunnen die onschadelijk maken. Die aanvallen is toch ook 'eerlijk' vechten.

HogeNood | 03-04-22 | 09:21 | 3

Probeer er sowieso maar niks van te begrijpen… dat is het beste voor je gemoedstoestand.

overVecht | 03-04-22 | 09:30

Rusland koopt (kocht dus), oh hoe ironisch eigenlijk, veel van hun legermateriaal en onderdelen (o.a. wielen e.d.) 'goedkoop' uit Oekraïne. Geen wonder dat ze die fabrieken laten staan, die hebben ze straks nodig om alles weer aan te vullen.

Theodorus.Goldbach | 03-04-22 | 09:52

@overVecht | 03-04-22 | 09:30: Doe ik soms ook maar, sinds ik weet hoe oorlog is. Wat denk je aan beelden van de drones van Obama, of Syrie . Oorlog moet je niet voeren, Zelensky had zijn burgers niet moeten laten vechten, wij moeten geen wapens geven, zo kan ik wel doorgaan.
Mijn kachel doet het niet, denk ik dan maar, dus heb het koud.

gato | 03-04-22 | 09:55

Een week geleden probeerden we nog verontwaardigd te zijn over Oekraieners die Russische moedertjes opbelden om hen te vertellen dat ze de arm (en verder niks) van hun zoon vast hielden. Die dode gasten waren soldaten en gewoon omgekomen door een bombardement. Op dat moment wisten we al dat die Russen gewoon indiscriminatoir burgerdoelen bombardeerden. De lat van onmenselijk gedrag is maar weer eens wat verder opgeschoven.

konjodebonjo | 03-04-22 | 09:20 | 1

Het wordt nu een vuile oorlog met gruweldaden aan beide kanten. Wraak en tegenwraak. Zonder het goed te keuren kan ik me dat van Oekrainse kant zeer goed begrijpen. Ook al komen er gesprekken, die relatie tussen Oekrainers en Russen komt de komende 30+ jaar niet meer goed.

Graaisnaaiert | 03-04-22 | 11:41

Wapski.

Kapitein Sjaak Mus | 03-04-22 | 09:20 | 2

Sorry. Net wakker. Geen leesbril.
Was bedoeld als reactie op theo-is-dood | 03-04-22 | 09:05.
Joris, als je je verveelt mag je m'n tegel lichten.

Kapitein Sjaak Mus | 03-04-22 | 09:24

@Kapitein Sjaak Mus | 03-04-22 | 09:24: prima tegel Kapitein.
Wapski vat het goed samen.

Roos | 03-04-22 | 10:15

We schamen ons dood voor die Baudet-lover in het Kremlin. In Moscow kun je niet over deze verschrikkingen praten. Mijn vrouw heeft een dubbele nationaliteit en is nu in Rusland. En om haar niet in gevaar te brengen beantwoord ik alleen haar vragen. Ik praat niet op eigen initiatief. Wat een ramp.

Red shirt | 03-04-22 | 09:17 | 10

@letopuwzaak | 03-04-22 | 12:04:
Ik mis hem, al was het alleen maar als aangever. Te makkelijk om ze in te koppen. Maar denk je serieus dat hij en RS een en dezelfde zijn? Al vertoonde Oeffels op het eind ook nogal aparte tegels. Maar ja...

Graaisnaaiert | 03-04-22 | 14:33

@Graaisnaaiert | 03-04-22 | 14:33:
Nee, dat denk ik zeker niet! Ik trek de vergelijking; sommige reaguurders die wellicht de waarheid ietwat anders doen voordoen in hun tegels.

letopuwzaak | 03-04-22 | 17:20
▼ 7 antwoorden verborgen

Wat een ellende. En ik snap nog steeds niet waar het over gaat.
De officiële analyses komen niet veel verder dan "Poetin is gek", maar het is ongetwijfeld allemaal wat ingewikkelder dan dat.

C1O2 | 03-04-22 | 09:15 | 6

@de Voorzittert | 03-04-22 | 09:26: ja, mensen stimuleren en helpen in vrijheid te leven moet je niet willen doen.

AntiZanicz | 03-04-22 | 11:00

@Dr_Johnson | 03-04-22 | 10:18: Er zijn daar wel degelijk beloftes gedaan aan de Oekraïners die we nu niet nakomen. Die beloften kunnen een motivatie zijn voor de Oekraïners om te handelen zoals ze nu doen.
In het geheel heeft het toch een betekenis gehad. Hoe groot die betekenis is zullen we nooit echt weten. Voor het zelfde geld heeft Putin die toespraak wel 100 keer schuimbekkend zitten te bekijken.

Andersdenkend | 03-04-22 | 11:45

@Andersdenkend | 03-04-22 | 11:45:

"Er zijn daar wel degelijk beloftes gedaan aan de Oekraïners die we nu niet nakomen."

Geen enkele belofte, nul komma nakko. Verhofstadt en Van Baalen stonden op dat Maidanplein op persoonlijke titel een soort van 'peptalk' te houden. Ze stonden daar niet namens de EU, of met een of ander mandaat van de EU.

Als daar werkelijk beloftes gedaan zouden zijn, zou Zelenski het daar dan niet over hebben in zijn toespraken tot diverse parlementen van Europese landen? Zouden de Russen dat dan niet noemen als reden voor hun inval?

Dr_Johnson | 03-04-22 | 12:13
▼ 3 antwoorden verborgen

Gvd
Mensen
In 2022

laurentius | 03-04-22 | 09:14

Derde wereldoorlog in 3, 2, 1…. Nee, de VN gaat Putin manen de gruwelijkheden te stoppen en houdt nogmaals een top in bijvoorbeeld St. Tropez.

whitechocolateface | 03-04-22 | 09:12 | 1

Heb ik liever. Ik heb alles liever dan een Derde Wereldoorlog, maar goed ik weet dat ik mij daarmee buiten de grenzen van beleefde conversatie plaats en met iedere pleit voor het zo snel mogelijk beëindigen van dat conflict mezelf als extremist te boek stel.

Mazzelstof | 03-04-22 | 09:17

Russische soldaten die in hun kruis worden geschoten, Oekraïners die doodgeschoten worden. Flink aan het escaleren daar.

desmodus | 03-04-22 | 09:11

Oekraïne moet niet worden bewapend maar onder druk worden gezet om de benodigde concessies te doen, zodat met een staakt het vuren en onderhandelingen deze waanzin kan worden beëindigd. Wanneer dit langer gaat duren neemt de kans inderdaad toe dat dit een confrontatie tussen de VS en Rusland gaat worden en dat is geen oplossing van wat dan ook.

Mazzelstof | 03-04-22 | 09:10 | 25

Laten we dat maar niet doen, Mazzelstof. Oekraine heeft het recht om zelf bepalen wat ze willen ( terugvechten, bestand, gesprekken, secessie van bepaalde gebieden ) en ze hebben gekozen om te vechten voor hun vrijheid, onafhankelijkheid en zelfbeschikkingsrecht. En dat zijn 3 punten waarvoor wij als westers bondgenootschap zijn opgericht. Dus ja, dan hebben wij de morele plicht om ze te helpen hun vrijheid en soevereiniteit te bewaren tegen een brute agressor van buiten.

Graaisnaaiert | 03-04-22 | 11:33

@Graaisnaaiert | 03-04-22 | 11:33: Het lijkt er inderdaad op dat dit de gekozen weg is. Diep tragisch voor alle betrokken partijen en met dezelfde uitkomst alleen dan op een later tijdstip met meer doden langs de weg er naar toe. Maar dat is kennelijk hoe het zich zal moeten voltrekken. Dat is inderdaad niet aan ons om te bepalen.

Mazzelstof | 03-04-22 | 11:58
▼ 22 antwoorden verborgen

Dus dit is wat de Russische Federatie hun "spirituele ruimte" noemt.

Duwbak_Linda | 03-04-22 | 09:10

“Niets zo gevaarlijk als een “terugtrekkend” leger”
Schreef ik ergens verleden week.
Moe, honger, gefrustreerd, agressief, totaal gestoord.

Ruimedenker | 03-04-22 | 09:09

"I do not think Western Governments can stand idle by much longer".

Vreselijke beelden, maar:
a) het Westen heeft reeds verregaande sancties aan Rusland opgelegd;
b) ingrijpen betekent WOIII. Als er een regeling kan worden getroffen om Rusland zich onder voorwaarden te laten terugtrekken, zou deze m.i. eerst moeten worden verkend.

de IJsman | 03-04-22 | 09:09 | 8

@Duwbak_Linda | 03-04-22 | 09:44:

Niet alleen die eindigen met '-stan' hoor en zeker niet alleen (militante) moslims. Er wonen nogal wat meer volkeren in Rusland die de Russen al heel lang beu zijn maar doodsbang zijn voor het Russische leger. De Tsjetsjenen kunnen je alles vertellen over hoe de Russen daar zonder enig onderscheid alles en iedereen plunderde, verkrachte, vermoorde en alles sloopten. Vrouwen, kinderen, ouderen. Het maakt de Rus niet uit. Zo krijgen/nemen ze ook allemaal condooms mee. Dat is niet om kont te neuken met soldaat Sergei in de pantserwagen hoor.

Theodorus.Goldbach | 03-04-22 | 11:07

@Theodorus.Goldbach | 03-04-22 | 09:35:
Vergeet Belarus niet, T.G. Het moment dat ze en Loekasjhenko eruit kunnen kicken en dus hun eigen, zelfstandig gekozen politieke richting kunnen bepalen nadert met rasse schreden. Die mensen krijgen dit ook mee, die weten wat ze boven het hoofd hangt als ze aan de halsband van Poetje blijven lopen.

Graaisnaaiert | 03-04-22 | 11:30
▼ 5 antwoorden verborgen

Zo jammer dat kameraad Baudet niet op vakantie was in Bucha,

Festen | 03-04-22 | 09:08 | 3

Zeg dan niets.

BakkerHenk | 03-04-22 | 09:15

Idioot.

donkieshot | 03-04-22 | 09:17

het zal er niet naar lavendel ruiken en de piano zal ook wel niet meer gestemd zijn.

AntiZanicz | 03-04-22 | 10:53

Vreselijk. Maar sinds ik de driedelige docu over screbenica heb gezien, weet ik dat tijdens een oorlog de waarheid ver te zoeken is. De slechten zijn slecht en de goeien zijn ook slecht.

DeDatumEnTijd-> | 03-04-22 | 09:07 | 2

Toch zijn de slechten slechter.

Dr_Johnson | 03-04-22 | 10:13

het heeft er echt niets mee vandoen, hoewel hier ook wordt getracht het westen verantwoordelijk te maken voor de wat de Russen=serviers uitvreten.

AntiZanicz | 03-04-22 | 10:52

Wat erg, gewoon geen woorden voor. Wat een barbaren.

zorgan | 03-04-22 | 09:06 | 2

Toch woorden gevonden?

lamedroid | 03-04-22 | 09:26

Zelensky moet even snel een Krav Maga doen om die Putin aan te kunnen. Geen handen schudden om te vermijden dat er Koreaanse Vx-moordzalf overgedragen wordt.

AntiZanicz | 03-04-22 | 11:07

Benieuwd hoe Baudet dit gaat down playen.

zwellevertje | 03-04-22 | 09:06 | 8

False vlag, propaganda, Oekrains-Joodse Nazi's, er is geen greintje bewijs voor de stelling dat... allemaal hysterie, Jamaar Oekraine etc. etc.
Ontkennen van de realiteit voor je eigen misselijke doeleinden is zo makkelijk.
Een ding is zeker, in de verwrongen wereld van Baudet ben ik heel blij dat hij mij onder de "jullie die..." schaart.

Graaisnaaiert | 03-04-22 | 11:26
▼ 5 antwoorden verborgen

“ Een franc-tireur of vrijschutter is een persoon die een invallend vijandelijk leger nadeel probeert te berokkenen, zonder dat hij een soldaat van een geregelde strijdmacht is en een uniform draagt dat hem als zodanig kenbaar maakt. Het gaat dan ook om burgerstrijders die niet als militair worden erkend door hun eigen of een buitenlandse overheid. Guerrillastrijders zijn doorgaans francs-tireurs. Een franc-tireur is echter niet hetzelfde als een paramilitair.

Op francs-tireurs zijn de internationale overeenkomsten over de behandeling van krijgsgevangenen – bijvoorbeeld de Conventie van Genève – niet altijd van toepassing.

Bron: nl.m.wikipedia.org/wiki/Franc-tireur

theo-is-dood | 03-04-22 | 09:05 | 18

lulverhaal, de burgers zijn in koelen bloede vermoord. met hun fietsje in de hand.

AntiZanicz | 03-04-22 | 11:05

En uw punt is?

Graaisnaaiert | 03-04-22 | 11:21

Apart.

Dat was precies wat de Nazi-top tegen het Duitse leger zei over de inzet van Einsatzgruppen, toen daar vragen over kwamen.

www.cambridge.org/core/books/abs/insu...

omanders | 03-04-22 | 11:22
▼ 15 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl