Weer kinderen dood bij luchtaanvallen Oekraïne; zorgen om situatie Tsjernobyl
Dag 14 van de oorlog +++ Je moet schieten anders kun je niet scoren +++ LIVEBLOG
Weer een nacht dood en verderf in Oekraïne, weer niet de mate van dood en verderf waardoor het land meteen op de knietjes gaat om bij Vlad te smeken om genade. De Slag om Kiev is nog steeds niet begonnen, Oekraïne houdt nog steeds stand, de opmars van de Russen gaat nog steeds traag (maar gestaag). In Malyn, de regio Zhytomyr, zijn er maar weer eens twee kinderen (en drie volwassenen) uit het leven gehaald door kindermoordenaar Vladimir Poetin. Ook in Aleppo Kharkiv burgerdoden, twee, onder wie een kind. Humanitair is de situatie rampzalig in Marioepol, in het zuiden, en Bucha en Irpin bij Kiev. Geen stroom, geen water, geen voedsel, geen verwarming (het is: koud) - mensen smelten sneeuw om maar wat te kunnen drinken. Ondertussen maakt het atoomagentschap IAEA zich zorgen om Tsjernobyl (maar niet zó veel zorgen, want momenteel gaat het alweer over klimaat): de waakhond is het contact kwijt met de veiligheidssystemen van 's werelds beroemdste kerncentrale. Eerder uitte topman Rafael Grossi al zorgen over de werkomstandigheden van de arbeiders aldaar, en dientengevolge de veiligheid in het algemeen. Over de straaljagerdeal van Polen die wel/niet gaat plaatsvinden later meer, in een apart topic. En gelukkig is er ook goed nieuws: nee joh, er is helemaal geen goed nieuws. Later meer, want LIVEBLOG!
UPDATE 8.30 uur - Oekraïne: gisteren 22 doden in Sumy
UPDATE 9.12 uur - Ook een humanitaire corridor bij Enerhodar (van de grootste kerncentrale van Europa)
UPDATE 9.17 uur - Propagandavideootje van de Russen. Zie de Sovjet-vlag op die BMP-2
UPDATE 9.50 uur - Stukje huisvlijt. Een molotovcocktail-katapult
UPDATE 9.53 uur - Nieuwe claims van Oekraïne: +12.000 Russen dood, plus een boel materiaal
UPDATE 12.45 uur - Gruwelijke beelden uit Marioepol
UPDATE 14.28 uur - Stroomuitval in Tsjernobyl. Data hier, veel succes ermee
UPDATE 15.15 uur - In Odessa maken ze zich klaar voor Russische bombardementen. Standbeelden inpakken doe je zo
UPDATE 15.18 uur - Verenigde Staten denken: Rusland is al 8 tot 10% van het materiaal kwijt
UPDATE 15.21 uur - Die Russen zijn knettergek geworden met hun gezwets over 'het humanitaire element' maar die draak van een Poetin heeft zojuist dus gebeld met... Senegal. Ook belangrijk!
UPDATE 17.05 uur - Gutenmorgen schweinensoldaten!
UPDATE 18.40 uur - Info over de verwoesting van het kinderziekenhuis te Marioepol HIER
UPDATE 21.09 uur - Rusland heeft bevestigd thermobarische joekels te hebben gebruikt - de TOS-1A
UPDATE 21.31 uur - Een enorme bom ontmantelen. Dan heb je: dikke ballen
Kinderen dood
Social
KAARTJESPORNO
Social
Wut
Social
Uh oh
Social
Social
Reaguursels
InloggenDie humor van die Oekraïners blijft wel sterk hoor. Omdat de Russen op Nazis jagen lekker in het Duits vragen of ze hun tank ff uit willen komen. Top notch comedy.
Poetin gebeld met Senegal.
Om te vragen of hij kans maakt op een asielaanvraag?
Naar Senegal reizen veel oudere dames die daar zich jong voelen door zich te laten nemen door lokale knapen die voor wat bier en geld voor hun "zieke moeder" hun ogen 5 minuten sluiten
Dat zullen ze in Rusland nog nodig hebben als er hele bressen geslagen zijn in de dienstplichtige leeftijdscategorien.
Opa en oma vluchten per auto de stad uit en worden door het boordkanon van een russische infanterie voertuig onder vuur genomen, NSFW,
twitter.com/Militarylandnet/status/15...
Fuck Put(a)in!
Weekje geleden maar desalniettemin best vervelend.
Oma,opa,mama, kleinzoon en kleindochter allemaal DOOD.
Kut Put(a)in!
NSFW, twitter.com/ua_industrial/status/1501...
Link update 12:45:
twitter.com/EmineDzheppar/status/1501...
En wij in het westen laten het gebeuren maar owee als er ergens een arabische dictator zijn eigen bevolking uitmoord - wat ze overigens al millennia doen, het is in die landen moorden of vermoord worden, even cynisch gezegd - gaan we er massaal met een interventiemacht op af en stromen de grenzen hier over met laffe mannelijke baardhazen in de weerbare leeftijd die hier komen handophouden. Bah.
@Graaisnaaiert | 09-03-22 | 13:27: kan mij niet herinneren dat er oorlog was met landen in het Arabierieeeeee die kernwapens hadden?
@Behangdelul | 09-03-22 | 13:54: moet wel lekker voelen voor Putin. Hij kan in feite alle landen pakken die hij wil, hele burgerbevolking uitroeien want hij weet dat hij een nuke heeft. Het westen is volledig verlamd door die dreiging. Liever nog 10 landen en hun burgers offeren dan interventie.
Kan iemand anders uitleggen waarom al die ENORME kerncentrales (grootste van Europa etc.) allemaal in zo'n kneiteronstabiel gebied staan ?
Dat is altijd mijn grootste zorg geweest. Kerncentrales op zich hoeft geen probleem te zijn maar er staan er vele op plekken waar je niet vrolijk van wordt.
Kan zo'n land toch niks aan doen?
Als ze van Russisch gas afhankelijk waren, was de kraan al dichtgedraaid, dus ze waren slim om niet afhankelijk te zijn.
Omdat hier alle woke mensen wonen. Die durven niet energie stabiel te zijn en dus niet zon ding hier in nederland neer te zetten. Als het aan mij lag hadden we er al 10 staan hoor! Lekker geld verdienen aan onze buren.
Toen ze gebouwd werden was het niet gebied niet onstabiel: en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_power_i...
Zijn ze dan verplaatst naar dat onstabiele gebied?
Gewoon erfenis uit Sovjet tijd denk ik?
Europa heeft flink geld gegeven om de slechtse Tjernobylstylecentrales uit te zetten.
Zag dat er weer een verslag van John Sweeney, de Brit met de oranje muts, in de updates is geplaatst. Het bekijken waard, en klik vooral op de link naar het verslag dat Sweeney 22 jaar geleden maakte van het beestachtige optreden van de Russen in Tsjetsjenië.
Toen waarschuwde Sweeney als voor Poetin!
Met dat verhaal in het achterhoofd, is het duidelijk dat Poetin ook in Oekraïne voor niets terug zal deinzen. Het maakt Poetin geen ruk uit, hoeveel burgers er zullen sneuvelen of verminkt raken, hoeveel soldaten, hetzij Russische of Oekraïnsche, als hij zijn doel maar kan bereiken.
Kortom, een potentaat en moordenaar, in de beste traditie van Stalin, Hitler en noem ze verder maar op. Een monster.
Sterker nog, hij heeft een aantal aanslagen laten plegen op Russische flatgebouwen, waarbij heel wat doden vielen, als excuus voor de inval in Tjetjenie.
@Beste_Landgenoten | 09-03-22 | 12:59: Wist ik niet, maar zou me niet verbazen. False flag-operaties, desnoods met eigen burgers of soldaten als slachtoffers, past bij zulke 'grote denkers' als Poetin. Ze maken zichzelf ook nog wijs, dat ze gerechtvaardigde 'offers' voor de goede zaak brengen op die manier. Vreselijke mensen.
@Beste_Landgenoten | 09-03-22 | 12:59:
Ja heel wat Putin adepten wonden zich op dat 911 een inside job zou zijn, maar voor die KGB aanslagen in Rusland zelf waren ze compleet blind
Hoe zit het eigenlijk met de Europese InvesteringsBank? Die hadden nogal wat uitstaan daar...
Ze bombaren hun kinderziekenhuizen en jij maakt je zorgen over of ze die leningen betalen. Wat mij betreft verdubbelen we die ontwikkelingsleningen tzt en krijgen ze decennia extra tijd.
Wel goed dat die Illia op twitter herhaalt dat het echt waar is. Anders zouden we nog kunnen denken dat het niet waar was.
Aandelen in groen, Commodities in rood. De beurs loopt altijd voor op de actualiteit. Er kantelt iets in deze oorlog.
Ik ben zo blij met een lage hypotheek.
De huizen die in het afgelopen jaar duur aangekocht zijn gaan nog jaren onder water staan.
@Sjeintje | 09-03-22 | 10:36:
Ja dat wel, al is onze huizenmarkt niet de schuld van Poetin.
@Sjeintje | 09-03-22 | 10:36: meh, de inflatie gaat nog wel even door met de eurobonds
@Duwbak_Linda | 09-03-22 | 10:49:
Nee zeker niet zijn schuld, alleen een bijna voorspelbaar gevolg.
@Barre_de_k | 09-03-22 | 11:00:
Klopt.
Maar ik doel meer op de mensen die aan het plafond zitten met de hypotheek.
Deze mensen moesten daardoor al besparen op primaire behoeftes en nu deze zo sterk stijgen zie ik daar scheuren onstaan.
Deze scheuren zijn de eerste tekenen van een relatiebreuk met alle gevolgen van dien.
Ik kan me goed herinneren de aanbevelingen van analisten 20 jaar geleden om in Rusland te investeren. Ik heb ze in veel mindere mate in recente jaren horen adviseren om de rug toe te keren naar Russische investeringen. Die analisten roepen vooral wat voor hun zelf het gunstigste is.
@Tapioca pudding | 09-03-22 | 12:52:
Kijk niet naar analisten, maar naar mijn eigen 'Iedereen Kan Beleggen' portefeuille van Fisher Price.
De Oekraïne variant kwam precies op tijd.
Hier ter lande als ook zeker in de VS.
Als een bloederig en triest vloerkleed waaronder de door falende en onbekwame politici in eigen land gecreëerde ellende geveegd kan worden.
Als een trieste bliksemafleider , een nieuwe verklaring voor de puinhopen van het eigen falende en zwalkende beleid.
En we zullen het waarschijnlijk weer gaan meemaken en kunnen zien.
Hoe kuddes stemvee er gretig in willen en zullen trappen en dezelfde politici opnieuw in het comfortabele pluche zadel gaan hijsen.
Amen!
De Soviet vlag hoort in dezelfde categorie als de vlag van Nazi Duitsland.
Volgens journalisten in mainstream media, "Weet niemand waar de Russische Z voor staat". Zucht.
"Voor de overwinning" (In het Russisch), en "Z: Russian forces from the Eastern Military District".
Een publieke link:
en.wikipedia.org/wiki/Z_(military_sym...
Mooie 'overwinning', als een staand leger bewust burgers beschiet met machinegeweren en artillerie ..
Qua kleur? Zeker!
@Nederlandop1 | 09-03-22 | 10:34: Als je geen uniform, maar wel een molotovcocktail hebt. Ben je dan ook een burger?
Poetin is een oorlogsmisdadiger en zou meteen moeten worden opgepakt als hij 1 teen buiten Rusland zet. Zou overigens wel een stunt zijn, hij in een vliegtuig naar Wit-Rusland en wij dwingen dat vliegtuig te landen in Polen. Iets met een boontje en een loontje.
Dat vinden ze in de Baltische Staten ook. Daar is alles met hamer en sikkel al verboden.
Vraag dat maar aan Ank Bijleveld met haar geslaagde operatie in Hawija. Ze zijn nu nog bezig met het tellen van de burgerslachtoffers.
Ach ja......en dat maakt dat dit wel mag
Whataboutism, zo cynisch.
@PR0FESSOR | 09-03-22 | 09:52: Poetin doet dagelijks een stuk of 20 Hawijas, wanneer zou daar in Rusland een onderzoek naar komen denk je?
@juicy fruit | 09-03-22 | 10:03: Het gaat niet om onderzoek. Overigens was dat in Nederland ook een soepel proces. Het gaat om (het verschil in) aandacht in de media, reacties van politici (Kaag, Rutte: oorlogstijd wtf) en de reacties van bijv. bedrijven.
@PR0FESSOR | 09-03-22 | 10:08: Het gaat wel om onderzoek. Nederland heeft daar een fout gemaakt, maar het is bespreekbaar, kranten mogen erover schrijven, het wordt besproken in de 2e kamer. Moet je in Rusland eens proberen.
@juicy fruit | 09-03-22 | 10:03: Hawija = 70 dode burgers. De VN schat het aantal doden in Oekraine na een 2 weken vechten op 450. Vermoedelijk is het werkelijke aantal dubbel zo hoog, maar van 1.400 doden per dag is dus geen sprake. De Russische invasie is fout en er zullen fouten worden gemaakt en roekeloos worden opgetreden, maar het lijkt geen beleid.
Ik denk dat de 'rules of engagement' een beetje in lijn liggen met de NAVO-bombardementscampagne in Servie in 1999. Toen gebeurden ook ongelukken. De NAVO bombardeerde per ongeluk de Chinese ambassade (3 doden), een passagierstrein (20 doden) en de Servische nationale televisie (16 doden) en een stadsbus (46 doden, waaronder 14 kinderen).
Geen excuus voor de invasie of individuele blunders of misdaden, maar het lijkt geen beleid.
Hier een aardig overzicht:
en.wikipedia.org/wiki/Civilian_casual...
Steen geworpen. En nu?
oh ok, dan is het allemaal in orde dat pute woningen, scholen en ziekenhuizen in elkaar schiet.
@drs. Levi Samsonov | 09-03-22 | 10:18: herhaaldelijk clusterbommen op stedelijke gebieden schieten is wel degelijk beleid.
Of zoals Poetin antwoorde op Biden die hem een moordenaar noemde. 'It takes one to know one'
Mooi he die eenzijdige berichtgeving, je blokkeert de andere partij en kan alles als waar propaganderen.
Iemand al gevraagd waarom de andere provincies zich niet mogen afsplitsen van de Oekraïne, en wat willen ze na Putin, een machtsstrijd onder generalen ?
Dit is gewoon een 2e Yugoslavia of Midden-Oosten wederom zonder enige toekomstvisie de wereld overspoelen met shit.
Zou Friesland zich mogen afsplitsen? Wat als Zeeland onafhankelijk wil worden?
Ja, die eenzijdige berichtgeving in Rusland is een probleem, je gaat daar al 15 jaar de bak in als je de oorlog een oorlog noemt. In geen enkel kland mag een provincie zich zomaar afsplitsen, Tsjetenie en Karelie bijvoorbeeld ook niet. Ga je ook de bak in. En wie bedoel je met ze, de oligarchen, Putlers minions?
Dat rechtvaardigt inderdaad de moord op een heleboel onschuldige mensen...
Man man man
Putin is de veroorzaker van deze shit.
@juicy fruit | 09-03-22 | 09:58: Catalonië iemand?
Wij kunnen tenminste er nog over praten zonder gevangenisstraf
Is die sarcofaag van tjernobyl opengemaakt dan? iemand een raampje opengezet?
Of met bladblazers de hele omgeving aan het ondersteboven gooien?
Een "levende" kerncentrale, is mijns inziens toch iets gevaarlijker..
Niets mis met een levende kerncentrale, maar een kapotte centrale als in Pripyat (Tsjernobyl) dan weer wel.
Misschien biologisch afbreekbaar plastic, dat is beter voor het milieu.
Oorlogsmisdadiger van het ergste en engste soort, probeert Stalin te overtreffen. Of uitschakelen (bijv. Javelin) of vanwege oorlogsmisdaden (en MH17 etc. etc.) oppakken en opbergen. Even met Israël en de USA overleggen hoe dat moet. Kwestie van tijd.
MI5 bellen. Hello double O Seven, prove them wrong
Was dat niet MI6?
Ik denk dat in Jemen meer wordt overtroffen, maar ja dat is niet belangrijk
Stalin was goed voor circa 10 - 12 miljoen doden. Direct en indirect.
Dus dat overtreffen gaat Putin (gelukkig en waarschijnlijk) niet redden.
Mooi, hoe vroegere tijden herleven. Na vier kabinetten Rutte, een pandemie en een oorlog, mogen we straks ons land gaan wederopbouwen, een beetje zoals de naoorlogse generatie eerder heeft gedaan. Alleen staat de infrastructuur dit keer hopelijk nog wel volledig overeind. Onze voorouders hadden daarentegen het geluk dat de bevolking nog relatief homogeen was. "Met z'n allen de schouders eronder!" Op die gelijkgestemdheid kunnen wij helaas niet rekenen. Chicago, zit er al ergens een vijf in de klok? Zin in een borrel, nu!
Het is hier 15.12 dus u mag los!
@PR0FESSOR | 09-03-22 | 09:12:
Dank voor de tegemoetkoming!
Precies. De A1 is dringend aan vervanging toe dus met z'n allen an die Arbeit, dan Schaffen wir das. Oh wacht, onze Aanvoerder is Rutte. We're doomed.
Ze kreet riezet.
Wat een pathetische kolder. Misschien moet u een keer praten met iemand die daadwerkelijk de oorlog heeft meegemaakt.
@Diederik_Ezel | 09-03-22 | 09:42: Als u iemand die de oorlog heeft meegemaakt vertelt hoe het land er nu voor staat dan wordt uw verhaal niet geloofd. De puinhopen (woningnood etc.), de mentaliteit (van mensen en overheid), de desintegratie van de samenleving, kwaliteit openbaar bestuur, egocentrische politici. Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Voor alle duidelijkheid we hebben het niet over de verschrikkingen tijdens de oorlog. Maar de spirit erna!
Met het vallen van de Berlijnse muur, het verdwijnen van het Warschaupact, het uiteenvallen van de voormalige Sovjet Unie, het verdwijnen van het ijzeren gordijn, hadden we Rusland op een grotere en veiligere afstand van het westen geplaatst. En binnen die ontstane ruimte hadden beide partijen elkaar kunnen vinden. En een aantal jaren leek het daar heel sterk op, er was een dialoog. Maar dat bleek niet genoeg, het westen moest en zou die ruimte opvullen en dichter bij Moskou gaan bivakkeren. Dat is vragen om ellende, deze oorlog is daar een voorbeeld van en ik zie de toekomstige westelijke ambities naar het oosten met afschuw tegemoet, want Rusland zal dat met alle middelen bestrijden. De oorlog in Oekraïne is verschrikkelijk, maar zal niet de laatste zijn.
Dus dit alles is de schuld van het Westen? Niet van een dictator met een bevreemd Wereldbeeld? Wat een onzin.
Een vrij Rusland had met gemak een uitstekend partner van het Westen kunnen zijn met verregaande samenwerking op welk gebied dan ook.
Het argument dat u naar voren brengt, de EU en de Navo hadden zich niet moeten uitbreiden, want dat valt slecht bij de Russen, heb ik ook lang onderschreven.
Maar, stel dat er een soort geopolitiek 'niemandsland' in het voormalige Oostblok was ontstaan, wat zou dat geworden zijn? Die voormalige Oostbloklanden wilden NOOIT meer onder de Russische knoet. Dus ze hadden zich als een 'eigen' blok aaneen kunnen sluiten, zowel economisch als militair. In dat geval zou Rusland toch ook een tegenstander langs zijn grenzen hebben moeten dulden?
Ik geloof namelijk niet dat er ook maar één van die voormalige slachtoffers van de Russische onderdrukker als een soort neutrale 'vredesduif' in het schootsveld van de Russen hadden willen of durven rondvliegen.
Het uiteenvallen van de Sovjet-Unie en het Warschau-pakt hebben de Russen/Sovjets voor de volle honderd procent aan zichzelf, aan hun terreur en hun wanbeleid te danken gehad. Al die lieve 'onderdanen' van Rusland zijn niet voor niets bij datzelfde Rusland weg gelopen. Kortom, dit was onvermijdelijk, en Poetin en zijn consorten hadden er beter aan gedaan zich neer te leggen bij de realiteit die al 31 jaar bestaat intussen.
@Meneert | 09-03-22 | 09:31: True, de baltische staten mogen maar blij zijn bij de NATO te zitten, anders had Poetin daar wel een psychotisch lulverhaaltje bij verzonnen om die in te lijven. Hij is gewoon achterlijk, 100 jaar terug in de tijd.
@Meneert | 09-03-22 | 09:31: “een vrij Rusland” is een utopie. Net als een “vrij China”. Wen er maar aan. Taiwan is next.
@Kane | 09-03-22 | 09:40: Rusland roept al een tijdje dat Letland haar Russische bevolking (derde van het totaal) wel wat beter mag behandelen. Niet volledig zonder reden.
www.dw.com/en/russian-latvians-target...
@KeesBruin | 09-03-22 | 09:37: goede analyse!
Heeft Rusland aan zichzelf te danken want die heeft al zijn voormalige vazal staten recht in de armen van NATO gedreven. Waarom denk je dat alle voormalige Oostbloklanden zo graag zelf bij NATO willen horen?
@drs. Levi Samsonov | 09-03-22 | 10:20: Dus een invasie is gerechtvaardigd?
@Kane | 09-03-22 | 12:40: Dat zei ik niet. Maar al 30 jaar klagen de VN en andere instanties dat de Letten die grote Russische bevolking in hun land discrimineren. De EU staat erbij en kijkt ernaar. Zoals we ook geen problemen hadden met de corruptie van Zelenskiy's regering en diens inzet van neo-Nazi-vrijwilligersbataljons in de Donbass.
@drs. Levi Samsonov | 09-03-22 | 13:54: 14.000 mensen vermoord daar. 28.000 mensen gewond.
Alleen Russen en Baudet denken dat het uitbreiden van de Navo tegen rusland gericht is.
Heineken stopt nu ook net het brouwen en verkopen van hun bier in Rusland. Daar kunnen de Russen alleen maar beter van worden.
Op wat voor manier raken ze Poetin hiermee?
@small_town_dude | 09-03-22 | 09:20: Niet maar ook Heineken deugt. Met een beetje pech de Russische Heineken organisatie genationaliseerd.
Coco Cola, Mc Donalds stoppen er ook mee in Rusland, de Russen zijn straks het gezondste volk ter wereld.
@PR0FESSOR | 09-03-22 | 09:26: Russen kunnen ook overstappen op Chinees bier, maar het bestverkochte bier daar CR Beer/ snow is ook (deels) van Heineken. Zokan Heineken er nog wat aan verdienen.
@small_town_dude | 09-03-22 | 09:31: Ssst. Hang dat nu niet aan de grote klok want straks moet Heineken ook die investering desinvesteren.
Ah, de 6-mei verzetshelden komen ook weer met een deugstunt.
We zullen wel een ceasefire gaan zien binnenkort want niemand heeft baat bij het tot ruïne schieten van kyiv. De Oekrainers slikken hun trots in en erkennen Krim en Donbass, of het eindigt als bevroren conflict met defacto feiten op de grond. Putin gaat niet naar huis zonder "overwinning" maar hij weet ook dat verder vechten ellendig zal zijn.
Wie had drie weken geleden gedacht dat de linkse Great Reset, met milieu, woke, gebroken geweertjes, nu een rechtse Great Reset gaat worden, die over gewone mensen dingen gaat. Eten, veiligheid, warmte, en een dak boven je hoofd.
Tot zover de maakbare samenleving!
@Toki | 09-03-22 | 09:32: Amen.
Misschien denk ik te simpel, maar deze hele oorlog komt imho vooral door maar 1 persoon: Poetin. Je kunt toch een prijs op z'n hoofd zetten, net zoals ze vroeger in het wilde westen deden. Wanted dead or alive. 100, 200, 300 miljoen is een kleine prijs voor degene die een eind maakt aan Vlad die duidelijk van het padje is.
Deze oorlog komt denken "wij" vooral door Poetin, althans als je blind de media en politiek geloofd, maar het is wel de elite en de politiek die er 100% garen bij spint in de volledige westerse wereld. Als er zoveel politici en elite voordeel en geld uithalen dan ga ik uit van dubbele agenda's en zaken die het licht niet kunnen verdragen.
@Statix | 09-03-22 | 09:01: vergeet de wapenindustrie niet, die vindt dit prachtig.
@Ikdoemisschienmee | 09-03-22 | 09:15: Wel spijtig dat net al mijn aandelenfondsen zich hebben teruggetrokken uit de wapenhandel.
Milosevic, Saddam, Ghadaffi, de Taliban... de vijand van het Westen is altijd een maniakale gek die uit is op genocide. Het is eigenlijk onwaarschijnlijk dat dit altijd zo is.
@drs. Levi Samsonov | 09-03-22 | 10:25: Uit het boekje 'The Basic Principles of War Propaganda'
Punt nummer 4.
Our adversary's leader is inherently evil and resembles the devil
@drs. Levi Samsonov | 09-03-22 | 10:25: nee, helemaal niet. Het westen is vrienden met iedereen behalve met gekken. Dat heeft iets met te maken met het hebben van normen en waarden. Natuurlijk moeilijk te bevatten vanuit Russisch perspectief
Laat Oekraïne zich zo snel mogelijk overgeven. Geen doden meer, land opbouwen, neutraal blijven en zaken doen met zowel West als Oost. Andere mogelijkheden zijn er momenteel niet om meer bloedvergieten te voorkomen.
In het begin was het allemaal nog dapper hoe men zich aan het verzetten was en hij strijdbaar die president was, maar nu doorgaan heeft geen zin meer.
Zou mooi zijn al zou het Westen (VS en EU) dit nu ook Kiev gaan adviseren, want nu nog steeds wapens leveren of sancties opleggen aan Rusland stopt het geweld niet. Maar ja dat zal vast een illusie zijn...
Spaziba, Comrade.
huhuh, en dan? Zelfde verhaal bij Moldavie, of Finland?
@Risingson | 09-03-22 | 09:02: ja, Moldavie en FInland ook neutraal
Neutraal blijven, dan zonder Krim en de opstandige provicies in het Oosten zeker? Dan hadden ze die provincies ook meteen in 2014 kunnen afstaan. Maar nee, ze moesten die vuile oorlog zonodig blijven voeren, met MH17 als gevolg.
@pane | 09-03-22 | 09:06: Poetin wil Oekraïne onderwerpen, niet neutraal hebben.
@Kane | 09-03-22 | 09:24: Rusland eist onder meer een wijziging van de Oekraïense constitutie waarin het land zichzelf neutraal verklaart; de erkenning dat de Krim Russisch grondgebied is en de erkenning van de zelfbenoemde volksrepublieken Donetsk en Loehansk als autonome staten.
Onderwerpen is nergens gezegd, dat maakt u ervan, uw aanname
@pane | 09-03-22 | 10:50: Jaja, volledige demiletarisering, verdwijnen van democratie, een paar poppetjes van Rusland aan de macht. Oekraïne houdt dan gewoon op te bestaan met net zulke slechte toekomstvooruitzichten als Rusland zelf.
Dat zou zo snel mogelijk moeten gebeuren.
Inderdaad zou mooi zijn als ze dat gingen adviseren
Laat Oekraïne zo snel mogelijk zegevieren.
Volgens Poetin was het uiteenvallen van de Sovjet-Unie "de grootste geopolitieke ramp van de 20e eeuw".
Hoewel er enige doden vielen tijdens dat proces, is het met heel weinig geweld verlopen, zeker voor zo'n enorm gebied. De term "ramp" is dus onzinnige dramatiek van Poetin.
Maar Poetin wil nu, met een terugwerkende kracht van 31 jaar, een secessieoorlog met Oekraïne uitvechten.
Nu kunnen we echt spreken van een ramp, dankzij Poetins revanchisme.
Het tragische is dat velen (ik niet) deze oorlog als onvermijdelijk jaren geleden zagen aankomen ("Ukraine is going to be wrecked"). Behalve het tekenen van commerciële contracten met Rusland is er al die jaren geen poging gedaan om dit verschrikkelijke hoofdstuk uit het ongebruikelijke open boek van Poetin zo te herschrijven dat een voor alle partijen acceptabel einde resteerde. Sad but true!
De award voor de grootste geopolitieke ramp van de 21e eeuw is gewonnen door, trom trom, ..... Vladimir Poetin.
De jaren '90 waren desastreus voor de oud-Sovjetrepublieken. Pensioenen en uitkeringen voor veteranen, weduwen en werklozen verdampten door de hyperinflatie. Een kleine groep slimmerds wist met behulp van Westerse banken en een door het Westen aangemoedigde economische 'schoktherapie' voor een habbekrats enorme staatsbedrijven in handen te krijgen en brachten hun winsten naar Londen en Zwitserland.
De bevolking verarmde snel. In het jaar 2001 waren Russen, Oekraieners etc. een stuk armer dan aan het einde van de Sovjet-Unie. Het leger lag in duigen, de voedselproductie daalde met een derde. Poetin was een reactie op de totale uitverkoop van het land onder Jeltsin.
Lees bijv. 'Sale of the Century' van Chrystia Freeland, die toen journalist was van The Financial Times en nu minister in Canada.
@drs. Levi Samsonov | 09-03-22 | 10:29: Ik ben me bewust van het feit dat het na 1991 alles behalve goed ging, in Rusland, en in die voormalige Sovjetrepublieken. Het was een chaos, zeer zeker dankzij Jeltsin en zijn onbekookte beleid. En laten we wel wezen: niemand wist hoe je een communistische economie op een goede manier kon laten overgaan in een kapitalistische. Het was een enorme schoktoestand, net als de overgang van het kapitalisme naar het communisme tijdens en na de Russische revolutie. En destijds vielen er miljoenen doden door alle gebeurtenissen rond de stichting van het Sovjetrijk.
@KeesBruin | 09-03-22 | 10:43: Klopt, er is geen soepele overgang mogelijk van een communistische dictatuur naar een kapitalistische democratie. Maar in de jaren '90 hebben Jeltsin en zijn oligarchen en Westerse vriendjes het wel erg bont gemaakt. Veel Russisch wantrouwen naar ons toe komt ook uit die tijd. Rusland ging naar de klote en wij vonden Jeltsin een topgoser.
Chernobyl hoef je vooralsnog geen al teveel zorgen over te maken, tenzij je in Turkijke woont: www.windy.com/?48.682,22.852,5
Nou, veel Griekse eilandjes beginnen ook al aardig groen uit te stralen...
:)))) lol
Nederland moest in 1986 de complete spinazieoogst weggooien. Hoezo hoeven wij ons geen zorgen te maken?
@Nivelleermarionet | 09-03-22 | 09:12: Misschien lust zhirek geen spinazie.
Leon de Winter verwoorde het weer aardig in zijn column:
"Oekraïne heeft geen keuze: erken dat de Krim en de oostelijke provincies verloren zijn
Leon de Winter
09/03/2022
De diplomaat George Kennan (1904-2005) was mede-grondlegger van het idee om de agressieve Sovjet-Unie in te dammen. Het bevriezen van invloedssferen zou gewapende vrede mogelijk maken. De status quo die daaruit ontstond werd de Koude Oorlog genoemd. Op 5 februari 1997 drukte The New York Times een opiniestuk van Kennan af. De titel luidde: ’Een fatale vergissing’.
Dit schreef Kennan: „Uitbreiding van de NAVO is de meeste fatale fout van Amerikaans beleid in de hele periode van na de Koude Oorlog. Zo’n besluit kan de nationalistische, antiwesterse en militaristische tendensen in de Russische houding doen opvlammen; het kan een tegengesteld effect hebben op de ontwikkeling van Russische democratie; het kan in oost-west verhoudingen de stemming van de Koude Oorlog doen terugkeren, en de Russische buitenlandse politiek opjagen in richtingen die wij absoluut niet willen.”
Tientallen senatoren, diplomaten en geopolitieke denkers schreven op 26 juni van datzelfde jaar een open brief aan president Clinton. Die brief opent als volgt: „De ondergetekenden geloven dat de huidige, door de VS geleide poging om de NAVO uit te breiden (…) een beleidsvergissing van historische proporties is. Wij geloven dat uitbreiding van de NAVO de veiligheid zal doen afnemen en Europese stabiliteit zal doen wankelen (…).” De brief eindigt: „[We] geloven dat NAVO-uitbreiding noodzakelijk noch wenselijk is en dat dit slecht doordachte plan kan en moet worden gestopt.”
Dood, verderf, verwoesting
Ambitieuze politici, gedreven door de wens de Russische beer voor altijd te neutraliseren, verlegden de NAVO-grenzen wél naar het oosten.
Dit neemt niets weg van de verantwoordelijkheid van Russische leiders voor wat zij momenteel in Oekraïne aanrichten: dood, verderf, verwoesting. De aanblik van het geruïneerde stadshart van Charkov is onverdraaglijk, maar niet nieuw: in opdracht van meedogenloze leiders, voor wie het doel altijd elk middel heiligt, hebben Russische legers op andere plekken in de wereld massaal leed teweeggebracht.
Maar ook: acties hebben reacties. Er is decennialang gewaarschuwd voor wat het betekent als de NAVO zich naar het oosten zou bewegen. Is het een vorm van lafheid om het historische verschijnsel van invloedssferen te aanvaarden? Als we de geweldsexplosie in Oekraïne bekijken: nee. De dodelijke werkelijkheid dwingt ons te aanvaarden dat de Russische president, het hoofd van een kleptocratie, is blijven denken in tsaristische en daarna communistische machtsnormen. Binnen die context is het gedrag van Vladimir Poetin niet verrassend: hij draagt een traditionele Russische politiek uit waarin bufferstaten rondom het Russische kerngrondgebied als existentieel worden beschouwd en bijdragen aan een glorieus Russisch Rijk.
Vrijheidslievende Oekraïners betalen de prijs voor Poetins verlangen naar een groot-Rusland; ze betalen ook de prijs voor de roekeloosheid waarmee westerse elites het idee van invloedssferen hebben verworpen en Ruslands traditionele gevoeligheid terzijde hebben geschoven. Het klinkt hard, maar dit zijn de feiten „op de grond”: tenzij Poetin opeens „verdwijnt”, is er momenteel niets dat de grenzen van Oekraïne van vóór de Russische overval kan herstellen. De kans dat Poetin „verdwijnt”, is klein.
Olie en gas
Achter de schermen hebben westerse politici en inlichtingendiensten de politiek van het ten diepste corrupte Oekraïne de laatste twintig jaar sterk beïnvloed. Joe Biden heeft een nog steeds niet opgehelderde rol daarin gespeeld; een Oekraïens energiebedrijf gaf zijn zoon elke maand $50.000 cadeau. Er zijn verwachtingen geschapen, ook door de EU, die we nu niet inlossen. Nadat we Oekraïners ervan hebben overtuigd dat hun idealen gerechtvaardigd waren, laten we ze vallen nu we beseffen dat we het vuur hebben laten oplaaien en samen met het Kremlin de Koude Oorlog hebben gerestaureerd. Rusland houdt meer van de oostelijke provincies dan het westen doet; wij willen er geen offers voor brengen.
Ondertussen heeft een ander beleidsprogramma fatale invloed op dit alles: door de zogenaamde „energietransitie” hebben Europa en Amerika de Russische oorlogsreserves gespekt. Amerika was de grootste energieproducent in de wereld tot Biden aantrad en de olie- en gaskranen dichtdraaide. Dat leverde geen grammetje minder CO2 op: Amerika bleef olie en gas verstoken, nu afkomstig uit Rusland. Biden maakte hieraan dinsdag, te laat, een einde. Ondertussen overweegt hij om in plaats van Russische energie Iraanse energie te kopen.
China
Nog een facet: welke afspraken bestaan er tussen Rusland en China? Eerst Oekraïne, daarna Taiwan? Het kan niet anders dan dat Poetin Xi in vertrouwen heeft genomen; zag Xi dit als een welkome generale voor zijn aanval op Taiwan? Probeert Poetin nu, na zijn gedeeltelijk mislukte operatie, met de vernietiging van hele steden zijn doel te bereiken, en daarmee Xi’s hoon te voorkomen?
Rusland moet een dramatische economische prijs gaan betalen voor zijn beestachtige optreden – en dat is tegelijkertijd ook een waarschuwing aan China. Maar zo lang we Ruslands energie kopen (en hele delen van onze economieën aan China’s slaven overlaten), belazeren we niet alleen Oekraïne, maar ook onszelf. Wie belazeren we als we straks Iraanse energie kopen?
Oekraïne heeft geen keuze: erken dat de Krim en de oostelijke provincies verloren zijn, verklaar neutraal te blijven. Beide partijen kunnen vervolgens de overwinning claimen. Het bloedvergieten moet stoppen."
Had het gelezen. Goed stuk.
Ben het niet eens met dit standpunt; het is toch een soort van capitulatie.
Als Rusland een normaal democratisch land zou zijn zouden al die nationalistische neigingen en strevingen veel minder manifest zijn en zouden het Westen en Rusland hele constructieve relaties kunnen aanknopen.
Ergo: crimineel Poetin met z'n FSB-vriendjes en z'n oligarchische kliek zijn het probleem.
Laten we dus streven naar een democratisch Rusland; ook al kan dat nog vele jaren duren.
Helder verhaal.
Oekraine en Taiwan; beide voorbeelden van irrationele claims. De mensen die daar wonen willen niet bij Rusland of China. Dus het hele idee is gebaseerd op nostalgie, eer of machtsdenken. In ieder geval krijgen beide landen te maken met enorme economische schade. China bezit veel in Europa en Afrika? Dat zal allemaal worden genationaliseerd. Westerse industrie is al bezig productie verplaatsen want we zagen de afhankelijkheid al tijdens het begin van Corona.
@Aristotalloss | 09-03-22 | 09:02: Ik zou eens een presentatie van John Maersheimer bekijken op YT. Wellicht opent het uw ogen. De 'democratische' Amerikaanse instelling is er ook niet één van vrijheid blijheid. Poetin speelt een hoofdrol in dit conflict maar is niet de enige hoofdrolspeler.
@PR0FESSOR | 09-03-22 | 09:08: Ik heb net idd een videootje van hem gekeken: de man is een Chamberlain! En heeft een gebrek aan visie. Hij neemt te veel feiten voor 'gegeven' aan.
Sleutel van het huidige probleem is dat je op de een of andere wijze Rusland moet integreren in de Westerse structuren zonder dat je criminelen in je structuren inbedt.
Ik geloof meer in de methode van dealmaker Trump: het vertrouwen winnen van die lui in het Kremlin en ze uiteindelijk overtuigen dat ze de macht overdragen aan een democratisch gekozen regering.
Dan kan Rusland dikke vriendjes worden met het Westen en kunnen al die criminelen een soort van onschendbaarheid krijgen mits ze een substantieel deel van hun gestolen geld terugstorten in de Russische staatskas.
@Aristotalloss | 09-03-22 | 09:26: U zult gelijk hebben. De Westerse wereld heeft in ieder geval geleerd dat het doen alsof er niets speelt en het drijven van handel met Poetin en het ophangen van NATO vlaggen in Kiev niet tot het gewenste resultaat heeft geleid. Een pijnlijke en dure les. U realiseert zich wat we met de Oekraïne zouden integreren in Westerse structuren (122 op de corruption perception index)?
@PR0FESSOR | 09-03-22 | 09:34: Als je gelooft in de democratie als beste bestuurlijk model moet je die democratie altijd in je vizier hebben. Maar je moet je inderdaad ook bewust zijn dat de democratie ook heel kwetsbaar is. En dat moet de eerste taak zijn van elke bevolking: het beschermen van de democratie en onder meer corruptie kneiterhard bestrijden.
Kissinger in 2014, Washington Post: “Far too often the Ukrainian issue is posed as a showdown: whether Ukraine joins the East or the West. But if Ukraine is to survive and thrive, it must not be either side’s outpost against the other — it should function as a bridge between them.”
Groot gelijk, die man. Wat je verder ook van hem mag vinden.
Kissinger: een iets ander niveau dan von der Leyen, Hoekstra, Zelensky, Blinken, Rutte, Johnson zullen we maar zeggen. Regeren is niet zo makkelijk,
Als ze morgen in Turkije dit even afhameren is er nog hoop.
Afschuwelijk hoor, die dode kinderen. Maar voor mij nog steeds geen reden om ons actief te mengen in dat conflicht. Hoeveel kinderen zijn al omgekomen in Jemen bv? We kunnen niet de hele wereld op onze nek nemen.
Kom jongens we gaan ook vechten! Roze verbroedering, samen wiet roken en drinken, lachen om cabaretiers en genieten van schoonheden die komen optreden, rockmuziek draaien en Russische en Oekraïense hoeren neuken! Als we weer thuis komen worden we geëerd en er zullen boeken en films verschijnen over onze heldendaden.
Oorlog is gewoon pure romantiek!
Wake up Rambo.
www.youtube.com/watch?v=40JmEj0_aVM
Realistischer is dat oorlog daar vooral almbulancebroeder spelen is voor het merendeel van die 20.000 vreemdelingenlegioen.
Dat kleine deel dat met een wapen in Kiev op Russen gaat schieten gaan allemaal hardstikke deaud.
Romantisch. Hartje hartje.
Oekrainse gehaktbal:
www.ah.nl/kookschrift/recept/231274
Russische gehaktbal:
www.ah.nl/kookschrift/recept/327680
Wint Oekraine of wint Rusland?
Team Oekraine! Maar dan zonder varken.
Moeilijk allebei maar 125 gram vlees p.p. maar ik ben #teamukraine
Mijn buurman is benieuwd naar het aantal kinderen die omgekomen zijn in Irak, Syrië, en Yemen.
Veel. Dat gebeurt blijkbaar altijd als je met machtsvertoon een souvereine staat binnenvalt als grootmacht. In dat opzicht is dit geen uitzondering.
Ben benieuwd wat zijn geloof is en wie het heeft gedaan.
@ikdenkwat | 09-03-22 | 08:49:
Slachtofferschap is een groot goed voor sommigen.
@Toki | 09-03-22 | 08:56:
Dit dus.
Beste lijkt mij als partijen zo snel mogelijk aan de onderhandelingstafel gaan zitten. We kunnen Poetin wel vervloeken, edoch, dat haalt allemaal niks uit. Oekraïne een bufferstaat, navo en eu blijven niet verder pushen (zoals die krijsers destijds op het Maidanplein).
Dat zal voor sommigen slikken zijn, maar goed, de Russen gaan Oekraïne niet weggeven. Waren ze toch al nooit van plan.
Ik zou menen, get real. Aan niks kostend moralisme hebben we niet zo gek veel.
Idd, het was beter geweest om na het Memorandum van Budapest klare wijn te schenken; geen NAVO-lid = geen bescherming. En evt. wel tijdig spul leveren om de overeengekomen onafhankelijkheid te verzekeren.
Helaas heeft Europa eerst te laat geacteerd, en daarna bepaald onhandig, o.a. door van alles te roepen. Laten we hopen op een deal, anders heb je zomaar de vlam in de pan.
Plottwist, als het zo doorgaat trekt over een paar weken Oekraïne Rusland in.
@ikdenkwat | 09-03-22 | 08:52:... en walsen gelijk door naar Afghanistan of zoiets;).
@Ichneumonidae | 09-03-22 | 08:53:
China erbij hup!
Wil jij de EU plannen van de energietransitie dwarsbomen, deze booster voor de economie van VS tegenwerken? Deze oorlog is de natte droom van vele politici. Jammer voor de, niet alleen Oekraïense bevolking maar ook voor onschuldige Russen.
@NLgaatnaardeklote | 09-03-22 | 08:57: Kwas de tot standkoming van de Verenigde staten van de Europese Unie met haar eigen leger nog vergeten toe te voegen.
Get real, als dat toch eens zou kunnen.
Dan zou de ellende morgen voorbij kunnen zijn.
Beetje later aan de koffie vandaag, maar ik heb dan ook een verkoudheid die mij twee streepjes oplevert..
*Koffie zetten doet…*
Een streepje voor.
Beterschap, Wijze. Geen leut voor bij de koffie hier vandaag, want ernst voert de boventoon.
Je gaat er ook raar van praten en schrijven heb ik gehoord.
@JohanF | 09-03-22 | 12:24: hmm, zou het dit zijn? www.google.com/url?sa=t&source=we...
Ferme taal. Bewijsdrang. Expansionisme.
Nee, ik heb het niet over Poetin. Ik heb het over het gebrek aan nederigheid en eerbied van onze ongekozen publieke dienaren als Von Der K-Leyen en Timmermans. Zij zoeken steeds de schijnwerper met soundbytes over, bijvoorbeeld, een Europees leger. Wie gaat dat leger aanvoeren? Met welk mandaat en welke gevechtsinstructies? Als het aan die dikke ligt, dan hebben we straks een Europees klimaatleger onder aanvoering van Generaal T.
In de kern is de EU geschoeid op de belofte van vrede en welvaart. We staan 0-2. Dertig NATO-leden en 27 EU lidstaten, met uitzicht op uitbreiding door machtsgeile beroepsambtenaren. De kanonnen bulderen en de economie wankelt.
Wanneer maken we de balans op en rekenen we af met Brussel?
En intussen vraagt - je raadt het niet - Italië om geld vanwege de hoge gasprijzen. Als het zo door gaat slopen de Europese politici álles wat in de laatste paar honderd jaar is opgebouwd.
"Stupid Is As Stupid Does "
F. Gump
@Harry.Langezwaal | 09-03-22 | 08:50: Het is een dogma dat de EU vrede en welvaart brengt. Het tegendeel is waar. Financieel zwakke lidstaten kunnen ons via een gemeenschappelijke munt economisch onderuit trekken, terwijl ongeremd expansionisme onze vrede bedreigt.
@Zeddegeizot | 09-03-22 | 09:21: Precies, onze politici zijn zo verwend door langdurige welvaart dat zij lijden aan zelfoverschatting m.b.t. westerse systemen en waarden, terwijl zij tegelijkertijd de mondiale geopolitieke risico's ernstig onderschatten, waardoor zij Europa kwetsbaar hebben gemaakt op het gebied van defensie, voedselzekerheid en energiezekerheid, en dat is allemaal nodig om vrede en welvaart te behouden.
Het is m.i. ronduit beangstigend dat intussen elektrificatie wordt gesubsidiëerd terwijl we daarvoor niet genoeg stroom hebben én niet genoeg opslagmogelijkheden, waardoor elektrische auto's en warmtepompen vnl op gas draaien, wat ons nog kwetsbaarder maakt; een dieselmotor of kern-/kolencentrale draait immers gewoon door als er tijdelijk te weinig gas is?
@Harry.Langezwaal | 09-03-22 | 08:50: Geld tekort is een endemisch probleem in Italie, als geef je ze 1000 miljard, volgend jaar staan ze weer om geld te smeken.
er kan wel smalend worden gedaan over het materieel van de Russen maar heel langzaam nemen de Russen hun beoogde doelen in. En dan hoor ik ook nog dat Oekraïne bereid is om een deal te sluiten om geen lid te worden van de Navo. Dan ben ik bang dat Poetin toch nog de uiteindelijke winnaar is.
Ik hoop dat men snel een deal sluit, beste voor iedereen.
Als dit het pad naar vrede is, dan mogen we in onze handjes knijpen. Het was al waanzin om Oekraïne toe te laten tot de EU en de NATO vóórdat Poetin zijn mouwen opstroopte.
Ja het zit hem een beetje tegen thats it bedoel je?
Wie spreekt er de waarheid?
De politiek is een grote leugen en macho wereld, maar als er ballonnetje klapt duiken ze weg de angst hazen.
Het is niet zo heel moeilijk. Op dit moment wordt een heel land naar de gallemiezen geschoten, ongevraagd, zonder provocatie. Of de aangevallen partijen dan een beetje jokkebrokt over een dood kind meer of minder doet er niet echt veel meer toe, of wel?
@MAURIK | 09-03-22 | 08:59: Maar ze liegen over de ruggen van de oorlog slachtoffers.
De leiders van een land duiken in een schuilkelder en laten jonge mensen het smerige werk van hun oplossen en het maakt hun geen ene flikker uit wie er kapot geschoten wordt.
Voor de bühne vinden ze het allemaal zielig.
Deze oorlog is de schuld van de domme macho politiek en onze politieke leiders maken daar deel vanuit.
De wereld is knettergek geworden.
nos.nl/artikel/2420398-oekraiense-top...
Al meer dan een week steggelen Polen en 'murica over de levering een paar dozijn MIG-29 aan Oekraine. Beiden willen niet direct leveren want boze Poetje die op een rood knopje drukt. Maar ik heb hier zoveel vragen over.
I) Als ze beiden niet leveren hoe moet het dan Oekraine binnenkomen? Via Roemenië->Moldavië of zo?
II) MIGs hebben geen actieradius van duizenden kilometers, dus moeten ze een basis in west Oekraine hebben
III) Maar bestaan dergelijke basissen wel, en zijn ze inmiddels niet kapot geschoten door de Russen? En je moet wat want een MIG kan niet landen op een knollenveld
IV) Ok stel dat deze MIGs stoer rondvliegen... hoe lang gaat dat dan duren? Rusland heeft zijn eigen kruisraketten en weten dondersgoed waar ze op zouden moeten stijgen.... daarnaast hebben ze natuurlijk ook zelf afweer geschut
V) De luchtmacht van Rusland is letterlijk 100x zo groot als dat van Oekraine wat schieten deze MIGs uberhaupt op?
Zijn onze beteren en hun slippendragers in de politiek nou echt zo dom of willen ze dit inzetten om de oorlog te escaleren?
Plan heeft gelukkig al een njet gekregen van het Pentagon, geen straaljagers. Geen escalatie.
Door niet te leveren van wapentuig is de oorlog zo afgelopen, dan geeft oekraine zich over. De ellende wordt alleen maar groter, het leed wordt groter. BLijkbaar heeft het Westen een groot eigen belang in dit geheel. Kortom het is niet wat het is.
Zelfs het Pentagon zei dat dit geen goed idee is en heeft het afgeschoten. Voor nu dan.
Zo zie je maar hoe propaganda werkt... Alle vliegvelden zijn al verwoest/of worden instand gehouden omdat rusland dat gedoogd... maar geloof maar als die vliegtuigen geleverd gaan worden dat ze na een week bij de ijzerboer liggen... als rusland dat wild.
Jens Stoktenberg heeft al gezegd dat er geen straaljagers naar Ukraine mogen en dat de Poolse president en von der leyen hun kop moeten houden. De VS gooit nog olie op het vuur. Grappig dat NATO geen partij is maar de baas hiervan wel het slimste lijkt te zijn en knettergek wordt van egotrippende roeptoeters. Zooitje ongeregeld is het.
@DeJaVu5225 | 09-03-22 | 08:36:
Geopolitiek is een zeer achterbaks spel, niets is wat het lijkt inderdaad.
@Astroturfer | 09-03-22 | 08:47: Ook leuk dat de Nato ervoor zorg dat er vrede en stabiliteit blijft in europa. Ze zijn ook lekker defensief bezig... maar niet heus..
@Astroturfer | 09-03-22 | 08:47: Dit dus. Precies zo worden de belangen van de Europese burger nog wat verder verwaarloosd ..
Zoals ik het zie en daaraan moet je niet teveel gewicht hangen, is het volgende: Waar het uiteindelijk om draait is de onderhandelingspositie.
Europa breid oostwaarts uit, vooral opportunisme drijft de uitbreiding. Die uitbreiding lijkt vooral gedreven te worden door voormalig Warschaupact landen die door EU en daar vaak opvolgend NAVO lidmaatschap veiligheidsgaranties nastreven. Een erfenis van de tweede wereldoorlog en de daarop volgende koude oorlog. Europa heeft géén plan, geen strategie en stelt zich als jong beginnend imperium (?) nogal naïef op.
Rusland vecht voor haar eigen bestaansrecht, haar toekomst. Rusland is een enorm land met grenzen aan veel verschillende landen. Daarnaast is Rusland als Noordelijk land erg afhankelijk van een beperkt aantal ijsvrije havens in het zuiden.
Omdat Rusland zowel over het land als via zee erg kwetsbaar is wil Rusland zoveel mogelijk haar veiligheid vergroten door toegang tot ‘warm-water’ havens veilig te stellen en haar westgrens zoveel mogelijk verdedigbaar hebben. Een lijn vanaf Kaliningrad via vazal staat Belarus naar de Dnjepr is goed te verdedigen. Het geeft wat strategische diept mocht de Europese waarden gemeenschap een leider voortbrengen die de ambitie heeft Europese normen en waarden naar Europa te brengen. En zijn die het niet, dan wel de Amerikanen die hun dominante positie op de wereld willen veiligstellen.
Waarom dan het gesteggel over de Migs:
I hoe krijg je ze daar? Inderdaad.
II Klopt
III Je kunt ook snelwegen gebruiken als landingsstrip en daarvan een geïmproviseerd vliegveld maken.
IV Dat maakt het dus heel lastig. De Russen zullen de eventuele leverantie van MIGs nauwlettend in de gaten houden en die MIGs zsm uitschakelen. Probeer onder de omstandigheden waarin Oekraïne zit maar eens een luchtmachtbasis operationeel te krijgen of op te bouwen, inclusief wapens en brandstof voorzieningen.
V Met MIGs kun je de bewegingsvrijheid van de Russen (tijdelijk) beperken en dat kun je dan weer uitbuiten om klappen uit te delen, verliezen toe te brengen aan de Russen.
Hoe meer schade je kunt aanbrengen en hoe lastiger het de Russen wordt gemaakt hoe sterker je onderhandelingspositie is. Uiteindelijk hebben de EU en de NAVO voor nu gezegd de Oekraïne niet te verdedigen. Rusland wil waarschijnlijk een status voor de Oekraïne als Belarus heeft.
De Oekraïne wil soeverein, of in ieder geval zo autonoom mogelijk blijven.
Kortom de opties:
-Een vazal staat van Rusland worden in tact en als redelijk onafhankelijk land.
-Onderdeel worden van de EU/NAVO, dan blijft waarschijnlijk alleen het gebied oost van de Djnepr over, tenzij de EU en NAVO de Rus terug duwen over de oostelijke grenzen.
- Een neutrale volledig onafhankelijke staat worden.
Of een mix/ combinatie van die drie.
Uiteindelijk gaat het conflict een keer beëindigt worden aan de onderhandelingstafel. De vraag is welke oplossing kan iedereen mee leven en anders bepaalt degene met de langste adem het lot van Oekraïne.
Onze beteren zijn de slippendragers van de EU en/of de NAVO net zoals Putin dat is voor het groot Russische rijk en Zelensky voor Oekraïne. De politiek is in dat opzicht niet dom. De redenen om de oorlog te escaleren is wederzijds wantrouwen, opportunisme en de botsing tussen beschavingen.
Ik ben er steeds meer van overtuigd dat Biden en de EU naar een aanleiding zoeken om het een Navo conflict te laten worden met als achterliggende gedachte dat Putin geen kernwapens in gaat zetten.
Dit is gewoon voor de buhne.
@omanders | 09-03-22 | 10:02: M.a.w. onderhandelingspositie opbouwen.
Dom? Denk je? Weet je wat een paar vluchten kunnen doen met stilstaande 65km lange convooien?
Dat kan beslissend zijn.
Kindermoordenaar? Wat is dat nu? Prachtkerel toch?
Vladje is nog altijd based asf. Verklaarde laatst bij int. vrouwendag dat vrouwen trots moesten zijn op hun mannen die ten strijde trekken.
Jammer dat hij een autocratische narcistische machtswellusteling (vaak gaat dat samen) is die zonder hele goede redenen heel autistisch een buurland bombardeert. Maar je kunt niet alles hebben?
Biden zag in Kabul en gezinnetje aan voor terroristen - drone - weg gezinnetje. Hoorde ik geen ophef over.
@HogeNood | 09-03-22 | 08:52: ze hadden een auto geneutraliseerd. Dat er mensen in zaten was jammer. Koffertje met geld aan de familie en zand erover.
In 1 van de komende 3 dagen is Kiev overgenomen en worden de hoofden van die dappere weerstand biedende Zelensky en de zijnen van hun rompen getrokken en gespiest op punten van een hek door Tsjetjenen wellicht? En wij denken er diplomatiek hiermee weg te komen, maar is Poetin dan straks klaar met zijn gewenste buffer zoals die was tijdens de Sovjetunie? Die was denkelijk wel wat groter destijds? Gelukkig heeft Den Haag en Huis ten Bosch ook een mooi hek met punten? Brussel ook?
En we krijgen sowieso een energiegebrek en broodgebrek en voedselgebrek (kunstmest!) in de wereld ook nog. Welk een ellende heeft die Poetin ons ingebracht en wie in Europa zijn hier verantwoordelijk voor en hebben liggen slapen?
De verantwoordelijken zijn Rusland, Amerika, Chy-na en de EUSSR in deze. We zijn allemaal schuldig. Althans onze beteren en de lieden waarop we stemmen (indien van toepassing). Maar de rekening krijgt het proletariaat. Uiteraard.
@Graaf_van_Hogendorp | 09-03-22 | 08:30: Het lijkt me dat u een obsessie heeft met mensen die u de 'beteren' vind. Minderwaardigheidscomplex?
@VoltaireJohn | 09-03-22 | 08:32:
Zeg alleen maar de waarheid. U en ik hebben beteren. Als u wilt ontkennen dan kan dat maar dat verandert de situatie niet.
@Graaf_van_Hogendorp | 09-03-22 | 08:30: Schuldig is maar 1 persoon: Putler. Er was geen enkele reden voor een aanval. Nul.
@MAURIK | 09-03-22 | 09:00:
Hij is zeker de agressor ban het verhaal, maar wij hebben vrijheid als vanzelfsprekend in het westen ingeschat met enorme expansie naar het oosten van destijds sovjetstaten en blijkbaar daarin wel naïef geweest?
Het maakt niet uit welke trein Rusland gebruikt. Maar ik ben dan ook een treintjesfan. Rails met bielzen eronder vind ik mooier dan rails met betonnen onderliggers en vers grind.
Railsygekkie. *Plop*
Enne, wat voor type is het?
@nobodiesunmighty | 09-03-22 | 08:29:
Een vier-assige platte wagen.
Strakjes dreigt Putin nucleair omdat de USA geen olie meer importeert...
De Chinezen staan onmiddellijk klaar om alle olie en gas over te nemen wat wij niet meer importeren.
@Wattman | 09-03-22 | 08:30:
De oplossing van Sleepy Joe en de EUSSR is gas en olie importeren uit bevriende landen als Saudi Arabie, Iran en Venezuela.
@Graaf_van_Hogendorp | 09-03-22 |
Veel landen waar je eigenlijk niets mee te maken wilt hebben.
SA heeft tot nu toe de middelvinger aan de US gegeven en neemt de telefoon nog niet eens op.. sta je dan als voormalig wereldmacht..
Dan kopen de Chinezen het wel op. Die hebben al aangegeven geen alle moer te geven om de sancties van de VS. Saudi Arabie neemt niet eens de telefoon op als Biden belt maar die psychopaat MbS belt dan vervolgens met Poetin. India wil ook olie en gasdeals met Rusland.
De sancties doen Rusland pijn maar het Westen en voornamelijk Europa zal het ook voelen. Alles zal duurder worden en recessie ligt op de loer.
Sta je dan een week stil in de sneeuw/modder als dienstplichtige jongeman in een colonne zonder douche, wc of bed. Vast erg goed voor de moraal.
En eten? Hoeveel eten zullen ze nog hebben, vechten op een lege maag is niet heel prettig
@oh nee he | 09-03-22 | 08:17:
En zonder Vodka.
@oh nee he | 09-03-22 | 08:17: Ja dat ook. En het zal ook wel koud zijn.
@Diederik_Ezel | 09-03-22 | 08:19: natte sokken ,vieze onderbroek geen sigaretjens... shag ook al op.... tering... we willen terug naar Moe..!
En niks te neuken, als je 18 tot 35 bent staat dat toch wel hoog op de prioriteiten lijst.
@oh nee he | 09-03-22 | 08:17: vechten met volle buik kan niet... en gebeurd ook niet omdat bijna iedereen van de zenuwen voor het echte knokken aan de schijt is en loopt over te geven... geloof me..(alleen zware shag /.slokje vodka lukt nog.)
@grapjasz | 09-03-22 | 09:33:
Ik ben nooit militair geweest maar heb wel veel verhalen gehoord van een Engelsman die ik in dienst had (SAS) voor een tijd.
Drie dagen niet eten, vijf kilo afvallen op een missie (Falklands), alleen maar roken en roken.
Seks kwam niet eens in hun geest op tijdens de acties.
Foreigners travelling to Ukraine to fight invasion will be given citizenship www.theguardian.com/world/live/2022/m...
Al die veilige landiërs, veteranen van de Arabische lente, kunnen een Europees paspoort krijgen als de de Russen uit de Oekraïne knikkeren...
Shit is aan.
Ja een Oekraïens verblijfsvergunning, en/of paspoort en dan?
En wat voor volk zou er nu op zo’n oproep afkomen?
@Vandeanderekant | 09-03-22 | 08:20:
Niet. De enigen die erop afkomen zijn jihadi's die tegen Russen willen vechten afkomstig uit Dagestan, Tsjetsjenië etc.
Wat moeten we met die smeerlappen, nog meer afval bij de EU.. Huurmoordenaars zijn het, voor het gerecht ermee.
@mark' | 09-03-22 | 08:24:
Oekraine is naar mijn weten geen eu-lid.
Bij winst dat is. Bij verlies worden het Russen ?
@mark' | 09-03-22 | 08:24:
Dat bedoelde ik in mijn reactie. Wat moet je nou met een Oekraïens paspoort wat Feynman een “Europees paspoort” noemt, wat dus niet bestaat.
de suggestie is dat iedereen een titel krijgt om zo ruimte te maken?
Gisteren de eerste vluchtelingen uit Oekraïne gearriveerd in Nederland. Er zat bijna geen Oekraïner tussen.
Een oekraiens paspoort is nou ook weer niet heel veel waard. Trouwens Bosnië deed dat al eerder en daar zaten echte jihadisten bij die de Moslische Bosnimfs steundem
Is er ergens een goede site die op dagelijkse basis de voortgang/stilstand van deze oorlog bij houdt? Ik wist niet eens dat die 60 km colonne al 3 dagen vaststaat.
GeenStijl !
Mercator media op YouTube. Gast uit Minnesota die de actualiteit bijhoudt. Laatste Twitter berichten etc.
Mercado media, sorry
@Kaal-dik-en-lelijk | 09-03-22 | 08:35:
Twitter heeft ook het licht gezien, als je niet lid bent kun je maar heel even berichten lezen.
gewoon de media volgen. die colonne is al een week in het nieuws
@Kaal-dik-en-lelijk | 09-03-22 | 08:36: hartelijk dank hiervoor. Ook dank voor alle anderen
De EU is zijn eigen graf aan het graven, men zal de huidige omstandigheden gebruiken om nog sneller tot alternatieve energie over te gaan. Enige vorm die je eigen energie kan veiligstellen is kernenergie, als men nu inzet op wind en zonne-energie is het klaar. Dan gaat in de EU het licht uit, je ziet de partijen vorm krijgen en dat ziet er niet goed uit voor de EU in de toekomst. Je ziet nu al dat het midden Oosten de US de middelvinger geeft mbt extra olie, nemen gewoon de telefoon niet op. Ja als je ze eerst bedreigt en daarna doodleuk vraagt of ze even extra olie willen oppompen kan dat gebeuren. Verder zie je India, China, Pakistan etc toch de kan van Rusland opschuiven ivm energie veilig stellen… Staat de EU dan, inclusie, klimaat, blauw/gele vlaggetjes op internet enz en nog volhouden ook.. zie het somber in als er niet snel een onderhandelingsakkoord komt, alle belangrijke zaken wordt misgegrepen.. komen zware tijden aan maar gelukkig deugen we..
dwaas geklets
Vandaag de onvermijdelijke Jan Rotmans weer in de Televaag dat het onze schuld is omdat we de energietransitie niet hard genoeg hebben doorgezet.
Waar is Orange Man Hat met zijn dagelijkse filmpje vanuit Kiev?
Waar is de echte Orange Man™? Waarom hebben Amerikanen hem uit het Witte Huisje laten halen door hun beteren? Want het is voor de gewone Amerikaan er niet beter op geworden....
@Graaf_van_Hogendorp | 09-03-22 | 08:24:
De hele westerse wereld is er slechter op geworden, zo lijkt het.
@Graaf_van_Hogendorp | 09-03-22 | 08:24: Nee, waar is de echte Orange Man Hat? Krijg al dagen achtereen een update van hem, maar vandaag is hij afwezig.
@Usumani | 09-03-22 | 08:36:
Ja, John, mis hem ook. En op dit moment ook die andere oranje man.
die is de republikeinse partij aan het stukmaken, het lukt aardig.
@Graaf_van_Hogendorp | 09-03-22 | 08:38: John is er weer en in 2024 is die andere er misschien ook weer.
Misschien blijkt later dat het allemaal door de zoon van Stanley Kubrick op de maan werd gefilmd.
Ik kan wel zeggen dat ik het erg vind maar dan krijg ik de vraag 'waarom heb je dan niet gedoneerd aan 555?' Uitgeluld.
Zal ik het antwoord geven (iemand die jaren
voor een NGO heeft gewerkt)?
Ze hebben geen commerciële belangen. Dat niet, maar de strijkstok is besmeerd met Tec7.
NGO's zijn het summum van extreem links; met andermans geld enorm deugen. Met uitzondering van de boots on the ground, de 1% van de organisatie die in onveilige gebieden opereren. Op de overige betaalde medewerkers kots ik.
en waarom zou u dat niet gedaan hebben? Het kan alsnog, 1/10 van je maandinkomen. Wat is het probleem.
@DePsych | 09-03-22 | 08:29:
Artsen zonder grenzen is zo’n voorbeeld. In veel landen worden ze artsen zonder middelen genoemd.
Ze lopen ter plaatse overal
te bedelen om gratis medicijnen en instrumenten.
Meestal jongens en meisjes uit, laten we zeggen, niet echt uit slechte families.
Ze komen zes weken werken en nemen dan weer een vlucht naar een volgend land om “ervaring op te doen”.
Als de gewone eerlijke man eens zou weten…
Doneer aan Derk Sauers Moscow Times.
Jammer dat er voor vrouwen en kinderen uit Oekraine geen plaats in in Nederland. De AZC's zitten vol met Steekincidentiërs uit Veiligrokko.
Ik wilde lachen om deze toch leuk geschreven post. Maar moet huilen.
En Denk denkt dat er nog wel wat meer bij kunnen
Aangezien Kaag toch vliegende “kiep” is, kan ze daar eens naar kijken?
Over Rokko en soortgelijke hellholes gesproken: ErdoToerk heeft zijn Spetznaz losgestuurd op vrouwen die zomaar op straat liepen te demonstreren vanwege de Vrouwendag. Putin, Erdo. Dictators c. q. Dicktators. En wij maar klagen over zacht watje Rutte.
@Nivelleermarionet | 09-03-22 | 08:58:
Daar hoor je de feministen niet over, maar het feminisme is dan ook sowieso een links populistische selectief verontwaardigde schijnvertoning geworden.
Gelukkig zitten Poetins kinderen veilig in Zwitserland. Het Kwaad bestaat.
Zwitserland heeft mother Russia in de ban gedaan: www.reuters.com/world/europe/switzerl...
Maar iets zegt met dat Poetje's koters en Russische oligarchen al meer dan een jaar geleden hun doekoe elders via proxies hebben ondergebracht en de sancties hun niet treffen.
Gijzelen en ruilen voor onmiddellijke terugtrekking.
@Graaf_van_Hogendorp | 09-03-22 | 08:21:
WUZ, Graaf. Die hebben ongetwijfeld een voorsprong gekregen.
gelukkig stikt het voor Putin hier van de Putin-verstehers. Telegrof Leon de WInter is van mening dat Oekraine zijn verlies maar moet nemen. De palestijnen moeten ook maar slikken dat hun land weg is en dan kan een ander het ook.
@Wattman | 09-03-22 | 08:25:
Onze ethiek staat zulks in de weg, Watmann. De vraag is alleen hoelang West-Europa de huidige morele standaarden nog kan aanhouden, gegeven dat het inmiddels vanuit alle hoeken van de planeet wordt bedreigd, bestookt en overlopen door volkeren die duidelijk andere normen hanteren.
@MickeyGouda | 09-03-22 | 08:43:
Het wordt tijd dat we eens goed voor onze eigen mensen gaan zorgen.
@Wattman | 09-03-22 | 08:56:
Dat lijkt mij prio 1, inderdaad!
Wat denkt u van onze bewindslieden indien de pleuris hier uitbreekt?
Ook die hebben hun escapeplannen betreffende gezin allang klaarliggen hoor!
@Wattman | 09-03-22 | 08:56: Dat doen Kaag en Rutte toch al?
Voor hun eigen mensen zorgen, bedoel ik dan, niet NL in het algemeen.
Kunnen we Oeffels niet even inseinen dat hij zijn machtige vriendjes inschakelt om de Poetinistas daar te gijzelen?
REAGEER OOK