Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVEBLOG. Gigantische explosie in Kiev, Oekraïne verwerpt ultimatum overgave Marioepol

Dag 26 van de oorlog +++ De Russen beginnen eisen te stellen +++ LIVEBLOG

Weer een avond en een nacht met dood en destructie van de waanzin in Oekraïne voorbij - een avond en een nacht waarin de Russen ineens eisen stelden. Geef Marioepol op, want anders! Oekraïne kreeg tot 5 a.m. Moscow Time (3 uur Nederlandse tijd) voor de overgave, maar gaf Rusland alleen een dikke vinger. Wat willen ze doen dan, de stad platbombarderen? Burgerdoelen aanvallen? De boel afsluiten van water en voedsel? Indrukwekkend verhaal over de horror van Marioepol hier. Ook in Kiev was het vannacht weer raak, vooral zo rond 22.00 uur Nederlandse tijd. Een Iskander kwam terecht op een militair doel, namelijk een winkelcentrum. Hier en hieronder beelden van hoe mensen onder het puin vandaan gehaald moeten worden. Onduidelijk is nog of en hoeveel slachtoffers er zijn gevallen bij die raketaanval. Meer slecht nieuws: bij Sumy lekte een zeer giftig gas uit een ammoniakfabriek. Mensen in een straal van vijf kilometer van de fabriek moesten de schuilkelders in en ramen en deuren sluiten; het grote gevaar lijkt inmiddels voorbij. Foto's hier. Voorts interessant: deze Rolling Stone-gast twitterde gisterenavond (hier) berichten over Amerikanen op de grond in Oekraïne: 'battlefield prep' met de zware jongens, Delta Force en Seal Team 6. Reactie van een OSINT-knakker hier. Het bericht werd snel verwijderd, ook vanwege geleuter over 'het in gevaar brengen van onze jongens', maar: well well well... Later meer, dit is een LIVEBLOG.
UPDATE 8.02 uur - "The ammonia leak at the plant in Sumy region has been eliminated, according to the State Emergency Service of Ukraine."
UPDATE 8.19 uur - Zeker zes doden bij aanval op winkelcentrum
UPDATE 8.24 uur - Aftermath hier
UPDATE 8.58 uur - Meer BTR-4 beelden van het slagveld hier. Wel van gisteren, maar blijft indrukwekkend. Dat ding ratelt er dus 30mm kogels uit ("floef floef floef floef") en dat zijn deze jongens
UPDATE 10.15 uur - Command-F 'apologeten': *wegjorissen wegjorissen wegjorissen wegjorissen wegjorissen*
UPDATE 11.50 uur - Russen in een BMD-2 (geen tank). Roven een tankstation leeg. Applaus
UPDATE 11.58 uur - Medvedev heeft zojuist een brisant Briefje van Dmitry "Over Polen" geplaatst. Vaag dreigverhaal - draad & duiding hiero
UPDATE 12.05 uur - Check die gruwelijke heavy artillery beukers hieronder dan. We hebben ons laten vertellen dat het gaat om 2S7 Pion-meneertjes. Er komt 203mm uit, hetzelfde als bij een M110 Howitzer, en dan zijn de shells dus van deze grootte. Het ding vuurt de projectielen over 40 kilometer: een crew kan zich uit de voeten maken (inpakken en wegwezen duurt kennelijk zo'n 4 minuten) voor impact (en dus is de Pion minder vatbaar voor een tegenaanval)
UPDATE 13.05 uur - Hamsteren! Inwoners van Kiev moeten weer verplicht binnenblijven. 35 uur lang, vanaf 20.00 uur vanavond
UPDATE 13.38 uur - Een aanleiding voor de Russische aanval op het winkelcentrum in Kiev? Op een foto ("undated") is Oekraïens militair materieel te zien
UPDATE 15.09 uur - Russische bommenwerper zou boven Polen hebben gevlogen - mogelijk een provocatie, omdat Polen peacekeepers naar Oekraïne wil sturen. Nog geen bevestiging
UPDATE 15.27 uur - LUCHTALARM IN HEEL OEKRAÏNE
UPDATE 20.00 uur - Pro-Kremlin tabloid plaatst cijfers van dode Russen: bijna 10.000 - 9.861 dood, and 16.153 gewond. Bedenk dan ook dat de Russen de death count van Luhansk en Donetsk niet meetellen. Cijfers later weer verwijderd. Foutje bedankt? Laatste officiële cijfers van de Russen: 498. 

Social

Reddingsactie winkelcentrum Kiev

Social
Social
Social

KAARTJES

Social

Goedemorgen vanaf de grond

Social

Reaguursels

Inloggen

Toch nog even over dat winkelcentrum: Aan de hand van de geleverde foto's en drone-beelden moet zelfs het gerenommeerde The Warzone (door GeenStijl met regelmaat als bron aangehaald) toegeven dat het Oekraïnse leger militaire voertuigen verschuilt bij civiele doelen.
Is de wereld wederom niet zo zwart-wit als het lijkt.
"Additional imagery has emerged of the aftermath of a Russian attack on a shopping mall and surrounding area in Kyiv. The Russian military has released video footage, which appears to have been shot using a drone, that it claims shows that Ukrainian rocket artillery units have been operating in this area of the city. A picture has emerged online that could show military vehicles parked underneath a gym adjacent to the mall."

www.thedrive.com/the-war-zone/44851/r...
twitter.com/aldin_ww/status/150592964...

En in bizar nieuws: Hoezo dan? Zetten ze al museumstukken in?
Russia’s Only Prototype T-80UM2 Tank (Black Eagle) Was Destroyed In Ukraine
The one-off T-80UM2 never went into production and its presence in Ukraine remains mysterious. www.thedrive.com/the-war-zone/44855/r...

Abject | 21-03-22 | 23:45

@update: "Pro-Kremlin tabloid plaatst cijfers van dode Russen: bijna 10.000 - 9.861 dood, and 16.153 gewond. Bedenk dan ook dat de Russen de death count van Luhansk en Donetsk niet meetellen. Cijfers later weer verwijderd."

Ter vergelijking. Desert Storm kende zo'n 300 gesneuvelde militairen waarvan ongeveer de helft door ongevallen is omgekomen. Of de Britten bijvoorbeeld. Die kenden zo ongeveer 450 doden vanaf 2001 tot 2020 in Afghanistan.

Ik denk dat we inmiddels toch met enige zekerheid kunnen stellen dat Oekraïne een gehaktmolen is voor Russische soldaten. Persoonlijk kan ik er geen traan om laten. De enige emotie die ik voel is "GOOD...". Tevens begin ik steeds meer te twijfelen of er überhaupt nog iets te behalen valt voor de Russen. Ze hebben eigenlijk "alleen" maar dorpjes en stadjes vernietigd de bewoners bestolen/verkracht/vermoord. Hebben eigenlijk maar 1 stad van betekenis "veroverd" waar de Oekrainse mariniers nu een keihard tegenoffensief voeren. En komen geen stap verder. Wanneer staat er een Russische generaal op om Poetin een nekschot te geven? Dat zou dan een eerste stap zijn om deze volkomen onrechtmatige nutteloze oorlog te beëindigen en de Russische beesten terug naar Moskou te halen. Daarna kunnen we gaan praten over de Krim autonoom maken, Loegansk en Donetsk "de-Russificeren" en teruggeven aan de Oekraïners (dus ook de etnisch Russische Oekraïners) en daarna gaan we praten over die 1 biljoen dollar gestalde Russische tegoeden die aan Oekraïne moeten betaald als Wiedergutmachung (herstelbetalingen).

*verder droomt*

GrandMechantLoup | 21-03-22 | 20:59 | 6

@Shoarmamasutra | 21-03-22 | 21:37:

Als ik het goed heb mogen dienstplichtigen eigenlijk helemaal niet in oorlogssituaties buiten Rusland worden ingezet. Dus geen medelijden mee. En als dit de professionele soldaten zijn van Poetin is het helemaal dramatisch. En nee. Ik heb er nog steeds geen greintje medelijden mee. Immers. Ze geloven blijkbaar zelf dat ze Oekraïne aan het bevrijden zijn. Zelensky heeft ze al opgeroepen om zich over te geven met de belofte dat ze goed behandeld zullen worden. Dus nee. Dit is de keuze ook van DAT gedeelte van de Russische samenleving. Anders deserteer je wel en geef je over aan Oekraïne. Sorry, not sorry. No fucks given.

Theodorus.Goldbach | 21-03-22 | 22:15

@guldenmiddenweg | 21-03-22 | 21:19:

Ik zou het ook niet zo stellig durven beweren. Maar als je kijkt naar deze website: www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-... waar dus alle door videomateriaal geverifieerde Russische en Oekraïense materiele verliezen worden bijgehouden moet je toch stellen dat gezien het grote aantal tanks, APC's en ander troepentransport dat kapot is geschoten (dat overleef je doorgaans niet) dat de Russische verliezen enorm zijn voor 4 weken oorlog. Ik heb het allemaal niet berekend en dat ga ik ook niet doen maar als ik het zo bekijk zit Oekraïne nog niet eens op 1/3 van wat de Russen hebben verloren. Al met al denk ik wel dat de claim van 10 duizend tot zelfs 15 duizend doden best wel eens kan kloppen. Maar zoals je terecht stelt. Er wordt veel gehackt en heel veel desinformatie verspreid. Vooral door de Russen trouwens.

GrandMechantLoup | 21-03-22 | 22:27

In de oorlog is de ratio gewonden en gesneuvelden 10:1. Bij de getallen die genoemd worden zie je nergens deze verhouding terugkomen.

Rubberfetisj | 21-03-22 | 23:21
▼ 3 antwoorden verborgen

Interessante analyse van Ben Judah over de geestelijke gemoedstoestand van Vladimir Poetin. Hij zegt eigenlijk dat het Poetin regime alleen Poetin is met een club zichzelf verrijkende jaknikkers en dat hij zich ernstig bedreigd voelt door (westerse) liberale democratie. Het is dan ook daarom dat hij de intelligentsia feitelijk verjaagd uit Rusland om zo de touwtjes in handen te houden tot zijn dood. Ben zegt ook dat het westen ontzettend dom en naïef is geweest met Poetin. Dat we eigenlijk hadden moeten weten dat dit er aan zat te komen en dat het kon (de invasie in Oekraïne) omdat geen van de westerse leiders een rode lijn heeft getrokken. Niemand heeft gezegd als je dat doet Vladimir dan heb je een ernstig probleem. Dat had namelijk in 2008 al gemoeten met Georgië. Of eigenlijk eerder toen Poetin Grozny met de grond gelijk maakte. In zekere zin is Poetin dan ook een creatie van het westen die veel te graag vriendjes wilde zijn met Rusland terwijl daar een despoot aan de macht is die ons tot op het bot haat. Slimme vent die Ben Judah.

Theodorus.Goldbach | 21-03-22 | 17:34

@redactie geenstijl,
Zouden jullie niet de Oekrainse namen willen gebruiken voor de plaatsen Kyiv, Odesa, Kharkiv en Mykolajiv. Kleine moeite, groot gebaar.

Erageftw | 21-03-22 | 16:37 | 7

Odessa en Charkov zijn toch van historie uit plaatsen waar men Russsisch spreekt. Dat ze nu doen alsof ze Oekraïens spreken is een politiek statement.
We moeten ook niet doen alsof Russisch spreken je je zelfbeschikkingsrecht kost. Niemand vind Zwitsers Duitsers of wil Vlaanderen bezetten.

Shoarmamasutra | 21-03-22 | 21:42

@Shoarmamasutra | 21-03-22 | 21:42:

Mwa. Odesa is van oorsprong vooral Grieks en later Tataars en ook maar gekoloniseerd door de Russen. Kharkiv is zeker een Oekraïense Kozakken stad en was begin vorige eeuw een middelpunt van Oekraïns nationalisme. De Russen hebben de bende gewoon gekoloniseerd. Dus historisch gezien zitten al die Russische claims niet juist. Zo was de Krim Tataars totdat Stalin eventjes alle Tataren deporteerde en verving voor Russen (en Oekraïners). Puntje bij paaltje. Russisch is gewoon de tweede taal in Oekraïne en dat lijkt me correct. Fries is immers ook de tweede taal in Nederland maar we zeggen gewoon Leeuwarden en niet Ljouwert of wel?

Theodorus.Goldbach | 21-03-22 | 21:59

Kiev is gewoon de Nederlandse versie van Kyiv. Gaan we Londen nu ook London noemen en Parijs Paris?

Usumani | 22-03-22 | 00:36
▼ 4 antwoorden verborgen

Goed nieuws voor de Oekraïense burgerij. Buitgemaakte tanks en andere Russische meuk hoef je niet meer op te geven bij de belastingdienst. Toch fijn voor al die Oekraïnse boeren die de trotse eigenaar zijn van 1 of meerdere tanks en andere voertuigen en meuk.

Theodorus.Goldbach | 21-03-22 | 15:47 | 1

Ja, maar wel een beetje duur in de brandstof, die tanks. Denk toch dat je beter met een trekker aan de slag kunt gaan als boer!

KeesBruin | 21-03-22 | 16:35

Hebben meer reaguurders het idee dat we door de krantjes en twitterachtigen geestelijk worden klaargemaakt om Rusland/Moskou te bombarderen?

sjef-van-iekel | 21-03-22 | 15:14 | 7

Volgens mij zit je nog steeds een stuk veiliger in Moskou ( of waar dan ook in Rusland ) dan in Kyiv of sowieso in de hele Oekraine. En dat geldt ook voor Moldavie, Polen, Finland, Zweden en de Baltische staten als die gek in het Kremlin zo doorgaat, ben ik bang.

Graaisnaaiert | 21-03-22 | 16:56

-wegejorist-

guldenmiddenweg | 21-03-22 | 20:36

Nee echt helemaal en totaal niet. Het is ook glashelder dat dat nooit zal gebeuren vanwege het atoomoorlogrisico.
Geloof die Russische calimeropropaganda gewoon niet.

Shoarmamasutra | 21-03-22 | 22:12
▼ 4 antwoorden verborgen

Die Medvedev heeft ook een klap van de molen gehad. Die is zeker het Molotov-Ribbentrop pact vergeten waarbij Polen gewoon is opgedeeld. En als je de polen vraagt wie was erger, die verschrikkelijke nazi's of de russen dan durf ik je te zeggen dat 9 vd 10 polen de russen zeggen.
En de bevrijding, de russen hadden in 1944 de divisies net buiten de stadsgrenzen gezet en eerst gewacht totdat de hele Warschau opstandelingen gestopt waren, voordat ze mee kwamen knokken.

Erageftw | 21-03-22 | 14:37 | 8

@Theodorus.Goldbach | 21-03-22 | 15:54: "Nederland" heeft, net als ieder land het één en ander op haar kerfstok. Maar 'Nederland' is niet hetzelfde als 'we'.
Overigens, alle dingen die u noemt, zijn allemaal door Nederlandse historici onder de aandacht gebracht, dus die zaken zijn zeker niet 'vergeten'.

KeesBruin | 21-03-22 | 16:17
▼ 5 antwoorden verborgen

Aanvallen op vluchtelingen, op ziekenhuizen, huizen, plaatsen waar gewone mensen schuilen, vacuümbommen, clusterbommen. Allemaal oorlogsmisdrijven en wij doen niks.

Rest In Privacy | 21-03-22 | 14:13 | 3

Oh ja, vernietiging van voedselopslag, veroorzaken van een hongersnood. We hebben dit niet meer gezien sinds 1944. En ondertussen zijn de vriendjes van de top multi-multi-miljardair. Maar moeten ze nog meer hebben. Ik heb het woord kleptocratie al voorbij zien komen. Maar dat dekt de lading niet. Er zit censuur bij, Orwell is goed gebruikt, Poetin als Grote Broer.

Rest In Privacy | 21-03-22 | 14:17

Israel doet ook zoiets. Als er ook maar iets van vijand in ziekenhuis/school zit gaat er een bom op.

Daarnaast moet een land zelf de daders van oorlogsmisdaden berechten dacht ik. Dat gaat hier aan beide zijden mooi niet gebeuren.

sjef-van-iekel | 21-03-22 | 15:03

We doen zeker niet "niks". Wat zou jij willen dat we meer doen dan nu?

Gen. Maximus | 21-03-22 | 16:13

www.nytimes.com/2022/03/20/world/euro...
Hostomel, inwoners van de stad vertellen over de Russische bezetting. Dat ging er dus weer "vriendelijk" aan toe. Als dit het voorbeeld vormt voor de toekomst van Oekraine heb ik medelijden met dat hele volk.

Beste_Landgenoten | 21-03-22 | 14:11 | 4

@GrandMechantLoup | 21-03-22 | 14:43:
Dat is het kernprobleem: De Russische propaganda is zo effectief dat het halve volk en het hele leger inclusief de legertop denkt dat Oekraine wordt beheerst door de VS via nazi-vazallen. Daarom dachten ze ook in 3 dagen dit klusje te klaren.

Beste_Landgenoten | 21-03-22 | 15:41

@GrandMechantLoup | 21-03-22 | 14:43:
Nou , pffttt , gekke Russen.
Geloven het nieuws en propaganda wat ze voorgeschoteld krijgen zonder er kritisch bij na te denken.
Hoe dom kun je dan zijn Wolfje , hm !?

Ambiorix | 21-03-22 | 15:44

@GrandMechantLoup | 21-03-22 | 14:43: Oh, die term "afvallige provincie" klinkt me bekend in de oren! Die gebruikt China ook voor Taiwan, en van 'afvalligen' houden in China en Rusland niet.

KeesBruin | 21-03-22 | 16:22
▼ 1 antwoord verborgen

De analyse van Rob de Wijk in een tegel zetten is inmiddels voldoende om de tegel te jorissen. Apart.

Eppo | 21-03-22 | 14:01 | 3

Rob de trekpop.

sjef-van-iekel | 21-03-22 | 15:08

Rob is tegenwoordig te koop.

Graaisnaaiert | 21-03-22 | 15:34
-weggejorist-
* Il Principe * | 21-03-22 | 15:38

Overigens wil ik nog even een boekhoudkundige begrotingstip hier lanceren voor Rutte IV. Het probleem is het budget wat we hebben gereserveerd voor Defensie en dat moet omhoog, kortom, er moet geld voor worden vrijgemaakt.
Nu kan dat heel eenvoudig door internationale vredesmissies niet meer uit het potje Defensie te halen maar uit het potje Ontwikkelingssamenwerking. Immers, Mali, Afghanistan, we zaten daar om de situatie te pacificeren/te beveiligen en te stabiliseren zodat de bevolking daar weer het gewone leven op kan/kon pakken, de economie weer opbloeide, zorg, onderwijs, productie, export etc en dat is dus precies wat het doel van ontwikkelingssamenwerktng is. Enige verschil is dat we geen naaimasjientjes en kleurkrijtjes leveren maar de ( noodzakelijke ) voorwaarden waaronder die dus geleverd kunnen worden. Ergo, boek het onder een ander kopje af, effect hetzelfde en we houden netto meer poen over om de noodzakelijke versterkingen bij defensie door te voeren.
Want bedenk je 1 ding, zonder krijgsmacht dwing je niets af, geen genderneutrale toiletten, geen meisjes op de universiteit, geen homorechten, geen vrije verkiezingen, geen zelfbeschikkingsrecht en geen welvarende goed opgeleide burgers. Kan toch geen linksdenker tegen zijn, toch?

Graaisnaaiert | 21-03-22 | 13:58

Wat ik al sinds het begin van de invasie vreemd vindt is de vrijwel totale rust op de strijdtonelen elders in de wereld waar Rusland ook in participeert, zoals Syrië, en de gebieden waar Rusland verder troepen en (Wagner) eenheden heeft gestationeerd.
Je zou denken dat juist dit het ideale moment is om de strijd op te voeren dan wel te hervatten, aangezien Rusland dan haar aandacht en middelen moet spreiden, dan wel het risico loopt om alle geboekte winst te verliezen. Waar wacht men op?

Abject | 21-03-22 | 13:25 | 6

Bang een atoombom op de kop te krijgen. Ze zijn er gek genoeg voor.

Rest In Privacy | 21-03-22 | 14:18

Let maar op, specops druk op dat soort locaties gaat echt wel toenemen. Alleen gaat dat niet van het een op het andere moment.

SGT1bd | 21-03-22 | 15:07

Precies, toch HET moment voor de Syrische vluchtelingen om terug te gaan.

Acidstain | 21-03-22 | 16:58
▼ 3 antwoorden verborgen

Die Medvedev, met zijn walgelijke praatjes over Polen. En hij is niet de enige Rus in de top, die gelooft in dit soort hallucinante propaganda. Ze verzinnen niet alleen deze leugens, ze lijken er ook zelf ten diepste van overtuigd.

Bottom line van de Kremlin religie is dit: Rusland is goed, en alle westerse landen lopen aan de leiband vanb de kwade genius, de VS. De burgers van die landen, zoals Polen zijn best van goede wil en zouden vrienden willen zijn met Rusland, maar de eilte verhindert dat en wakkert onterecht anti-Russische sentimenten aan. Dit geloven ze werkelijk. Dit ligt dan ook 100% ten grondslag aan de invasie van Oekraine.

Het probleem is: Het is niet waar! De westerse landen zijn niet opgehitst tegen Rusland, noch loopt men aan de leiband van de VS. Het probleem dat de Russen niet willen inzien, is dat er twee dingen spelen die zij weigeren te erkennen.

1. Dat de USSR vreselijk heeft huisgehouden in de Oost-Europese staten en de ex-Sovjetlanden. Deze landen zijn dan wel bevrijd geweest van de Nazi's, maar Stalin kwam ervoor terug met een nog ergere terreur. De Poolse staat is totaal vernietigd, inclusief alle intelligentsia. Het land is leeg geroofd en 40 jaar lang geterroriseerd door eerst de NKVD en later de KGB. Pas in de late jaren 40 is het Poolse verzet tegen de Russen opgehouden, met nog enkele opstanden tot aan de jaren 80 tussendoor.

2. Dat Rusland een bijzonder agressieve revanchistische houding aanneemt tegenover de inmiddels vrije en democratische staten dieonder de Russische invloedssfeer zijn uitgegaan. Vrienden zijn met Rusland betekent feitelijk 100% doen wat Rusland je opdraagt.

Lukasjenko en eerder al Janokovitsch weten hoe dat werkt. Rusland dicteert de overeenkomst van de samenwerking en ga je daarbuiten, daar krijg je te maken met dreiging, en uiteindelijk dus een oorlog.

Het probleem met de Russische top is dat kritiek op Rusland en haar verleden inmiddels verboden is als "onvaderlandslievend". De waarheid over Stalin mag niet gescherven worden, de Goelags zijn bestempeld tot wetserse propaganda. Er heerst een giftige mix van USSR-nostalgie gemengd met extreme vooroordelen tegen het westen, die zich samenvat als "Iedereen is tegen ons."

Vanuit dat perspectief wordt het helemaal oke gevonden als het westen een lesje geleerd wordt in de zin van als men onze vriendschap dan zo hard afwijst, laten we ze het wel voelen. Een heel gevaarlijke toestand, de Russische top leeft in een parallel universum. Ze ehheb geen zicht meer op de werleijkheid en afwijkende meningen worden steeds meer buitengesloten.

Waar hebben we dat eerder gezien en waartoe heeft dat toen geleid. Iemand?

Beste_Landgenoten | 21-03-22 | 13:19 | 10

@Wattman | 21-03-22 | 15:47: de voorspelling dat Rusland in twee dagen Oekraïne op de rug zou hebben niet.

BrutusBosch | 21-03-22 | 15:57

@BrutusBosch | 21-03-22 | 15:57:

De veerkracht van Oekraïne is inderdaad opmerkelijk, Stingers en antitank wapens hebben wel goed geholpen daarmee.

Wattman | 21-03-22 | 16:01

Ik vraag me toch af, in hoeverre de top in het Kremlin zélf gelooft in de propaganda die ze over de Russische bevolking uitstrooit. Dat is namelijk wat u in het begin van uw tegel zegt.
Degenen die die malle propaganda en onzin verzinnen, doen dat met het doel de Russische bevolking en de militairen te misleiden. Maar zelf zullen ze toch nog wel enigszins waarheid en leugen uit elkaar kunnen houden?
Wel geloof ik, dat de Russische leiders inderdaad te stom en zelfingenomen zijn, om te beseffen dat al die ex-Oostblokkers écht tabak van Rusland hebben. Wat dat betreft zien die Russen zichzelf gewoon niet staan, geen gram zelfkennis of zelfkritiek.

KeesBruin | 21-03-22 | 16:33
▼ 7 antwoorden verborgen

Lees net dat Nederland 100 miljoenen heeft bevroren. Goed gedaan jochies! In Belgïe zijn ze al bij ettelihke miljarden. Nu snap ik waarom miljardairs vermogen stallen in Nederland, zelfs in crises is het niet vindbaar.

nobodiesunmighty | 21-03-22 | 12:58 | 2

Vroeger was België het witwas paradijs waar je makkelijk zwart geld kon stallen.

Wattman | 21-03-22 | 13:14

De berichten dat Polen next is lijken dus te kloppen. Medvedev is de Russische bevolking al aan het conditioneren dat de Poolse ook "bevrijd" en "gedenazificeerd" moeten worden. M.a.w. zodra Kyiv valt zal Rusland wel gaan "oefenen" in west Oekraïne om een poging te wagen Polen te knechten. Het mag niemand verbazen dat dit het plan is.

Laten we maar rap doorgaan met wapens leveren aan Oekraïne en ook maar een fikse strijdmacht aan de oostgrens neerzetten want Poetin gedraagt zich zoals Hitler in zijn laatste dagen. Totaal krankzinnig.

Theodorus.Goldbach | 21-03-22 | 12:33 | 19

@Theodorus.Goldbach | 21-03-22 | 13:18: 3 miljoen reservisten activeren zal misschien wel kunnen. Net als loodsen vol met oude tanks en pantservoertuigen afstoffen en inzet gereed krijgen. Dat kost in ieder geval wel wat tijd en geld. Daarnaast moet een leger een gecoördineerde inspanning kunnen leveren, het moet goed kunnen samenwerken bij voorkeur ook inter krijgsmachtdeel (marine, landmacht en luchtmacht geïntegreerd). Hoe groter de eenheden, hoe complexer dat wordt en hoe belangrijker een goede voorbereiding (opleiding en training) wordt.
Of dat op korte termijn gaat lukken betwijfel ik. Het kost ongeveer 10 jaar om een nieuwe (opgerichte) gevechtseenheid inzet gereed te krijgen. Bovendien lukt het de Oekraïners aardig om het Russische leger harde klappen toe te bedelen. Mocht Rusland een grote teen over de Poolse grens zetten dan activeert dat artikel vijf. Op dit moment lijkt men in Europa in zo’n geval ook eendrachtig en met gezonde urgentie daar gehoor aan te geven. Dan staat ook niets in de weg om te gaan samen werken met de Oekraïne en hun tactieken over te nemen (kennis uitwisseling).
In dat geval staat het Russische leger tegenover een hoog gemotiveerde, technologisch hoogwaardige NAVO-strijdkracht. Ondanks bezuinigingen en betrekkelijk slechte geoefendheid met het optreden in grote verbanden is het waarschijnlijk dat NAVO legers redelijk effectief en gecoördineerd kunnen optreden. Gezien het optreden van de Russen, ligt de lat niet erg hoog. Komt bij dat veel NAVO-landen actief zijn geweest in Afghanistan en Irak, waar ook combined en joint is opgetreden, de kennis en ervaring, desalniettemin van een jaar of 10 oud is aanwezig.
Kortom, in het Kremlin mogen ze blijven dromen, maar de enige manier waarop ze serieus een klap kunnen uitdelen is met kernwapens. Maar dat is zelfmoord. Afhankelijk van hoe diep de (zelf-)haat is lijkt me dat redelijk onwaarschijnlijk.
Kortom ik denk dat Rusland een serieus geval van hybris ervaart.

ratelaar | 21-03-22 | 13:39

Ik geloof dat niet.

Lesc | 21-03-22 | 13:55
▼ 16 antwoorden verborgen

@update 11:58.
Het is dus op de wagen. Dit gaat niet meer over, dit staat in mijn boekje gelijk aan een opmaat naar een confrontatie met de Navo. Tenzij Putler iets mocht overkomen dus wat mij betreft drukken we versneld extra wapens Oekraine in met als doel de druk op Putler zo groot te maken dat hij preventief intern wordt geneutraliseerd of dat hij zulke achterlijke retoriek gaat verkondigen dat zijn commandanten in het veld iets hebben van "ja, nou, nee, die moet ik verkeerd verstaan hebben, ruis op de lijn, verbinding verbroken" en dat ook de gewone Rus in de straat iets heeft van, "wat de fuck is hij nou aan het doen? Doe maar even zonder mij en neef Pjotr van 20 gaat maar mooi een jaartje appels plukken in Georgie, voordat het dienstbevel hier op de mat ploft".
Benieuwd hoe de appeasers dit nou weer gaan goedpraten. Extragratis tip, bekijk voordat je de reaguurknop indrukt even de geschiedenis van Polen en hoe dat door de eeuwen heen noodgedwongen steeds verder westwaarts is komen te liggen.

Graaisnaaiert | 21-03-22 | 12:17 | 5

@Beste_Landgenoten | 21-03-22 | 13:31:
Eens. Oekraine is onze frontlijn. Weet je, jij had het een tijdje terug over die hack met dat computerdreigement in Oekraine en maakte je er als enige druk om hier. Ik had het ook gezien en kreeg de koude rillingen over mijn rug, dat was voor mij het sein dat het menens was. Het enge is dan een hoop zichzelf ontwikkelde mensen in mijn omgeving het niet eens hadden meegekregen en indien wel ze hun schouders erover ophaalden...
En dan ga je parallellen trekken tussen heden en verleden, ga je kaarten bekijken en vergelijken, ga je de geopolitiek situatie analyseren + de recente geschiedenis van post 2000 en dan komt de keiharde conclusie bij mij binnen dat we er al middenin zitten.
En ik luister graag naar de buurlanden van Rusland, hoe die de situatie ervaren, iets met ervaringen uit het verleden. Finland ( gister nog een item op ik dacht Nieuwsuur of 1-Vandaag ) , dat ze zelf al aan het trainen zijn voor het geval dat, de waarschuwingen vanuit de Baltische staten, de Poolse situatie, het draaien van Orban in Hongarije wbt vizier van Poetin dan toch maar naar "die vermaledijde regenboog"-EU(!), zijn allemaal tekenen aan de wand. En het westen van Oekraine was ooit Pools he, dus ook daar zitten nog steeds hele hechte familie- en culturele banden dus dan weet je meteen hoe Poetin daar tegenover staat.
Appeasen is het echt veel te laat voor en is bovendien ook levensgevaarlijk. Ik schreef een paar dagen terug al, die klap gaat komen, hoe dan ook, laten we hem nu maar pakken nu er nog genoeg mensen om Poetin heen staan die nog wel bij zinnen zijn. En dat kan alleen door de druk keihard en in een hoog tempo op te voeren. Het momentum van het konvooi hebben we laten gaan, laten we alsjeblieft niet het momentum van een nog niet geneutraliseerd Oost-Oekraine, een nog niet verloren Zwarte Zeekust en een nog steeds functionerende open grens tussen Polen en Oekraine verliezen. Strategisch gaat dat namelijk in de 21e eeuwse krijgsgeschiedenisboekjes de grootste blunder tot nu worden.

Graaisnaaiert | 21-03-22 | 13:49

@Beste_Landgenoten | 21-03-22 | 13:31: een no-fly zone betekent dat je actief hun drones/jets/helicopters en luchtafweer gaat kapotschieten. Dan ben je dus gewoon in oorlog met ze. Dat gaat Rusland niet zomaar toestaan.

Polen is lid van de Navo en de Navo is al aan het groeperen rond Oekraine volgens mij. Dus die zal wel twee keer nadenken voordat hij Polen binnenvalt. Zeker als maar een deel van de cijfers klopt over hoeveel verliezen Rusland al lijdt.

Pilshaas 861 | 21-03-22 | 13:53

@Pilshaas 861 | 21-03-22 | 13:53: De groot gedeelte van de internationale gemeenschap kan gezamenlijk besluiten tot een no-fly zone. Rusland mag dan zelf kiezen of ze dat overtreden of niet. Dat hoeft geen oorlog te betekenen, volgens mij.
Het wordt een ander verhaal als er vervolgens ook materieel van de Russen wordt aangevallen op de grond.

guldenmiddenweg | 21-03-22 | 15:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Als poetin zo machtig is. Waarom niet een 1 op 1 ufc fight met zelenky in de kooi?
Of beter nog: oekraine bepaald zelf de kooivechter, immers hun worden onterecht binnengevallen. Laat leiders die hun ideaalbeeld schetsen lekker zelf in actie komen.

timmey | 21-03-22 | 11:58 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Ik las net dat volgens conservatieve schattingen van zowel de Britten als de Amerikanen er met dit tempo tot wel 1,000 Russen per dag sneuvelen, gewond raken of deserteren. Normaal gezien neem je dat toch altijd wel met een korreltje zout maar ik had al een website gezien (gemaakt door o.a. Nederlanders) die aan de hand van het vele videomateriaal en geolocating toch de verliezen van tanks, pantservoertuigen etc. grotendeels bevestigen. Dit doet mij toch gaan denken dat de Oekraïense schattingen helemaal niet zo vreselijk overdreven zijn. Nu weten we natuurlijk niet hoe ernstig de verliezen aan Oekraïense kant zijn dat zal ook wel aanzienlijk zijn maar toch, Rusland lijkt vooralsnog een halt te zijn toegeroepen en wat rest is raketten schieten vanuit Rusland op burgerdoelen. In de tweede wereldoorlog zou dat wel gezien worden als nuttig maar in de moderne oorlogsvoering is dat echt een teken van zwakte. Ik blijf erbij. Dit gaat een staartje krijgen dat wij op dit moment niet zien aankomen. Een onverwachte winst van Oekraïne? Een tactische nuke op Kyiv? Een nieuw front in het oosten door Japan die nog een paar eilandjes terug willen. China die bedenkt dat ze Russische olie, gas, mineralen en metalen ook gratis kunnen krijgen. Een coup d'etat in Moskou. Ik heb echt het gevoel dat alles mogelijk is in deze krankzinnige tijden.

Theodorus.Goldbach | 21-03-22 | 11:54 | 5

Rusland heeft een leger van 900.000 manschappen. Dus op dat tempo heeft Rusland over 900 dagen geen leger meer.

Mijn GS nick magnie | 21-03-22 | 12:29

@Mijn GS nick magnie | 21-03-22 | 12:29: 900.000, goed geolied op elkaar afgestemd en lerfect getraind gehaktvlees.

nobodiesunmighty | 21-03-22 | 12:50

Nou, Theodorus, er is misschien wel veel "mogelijk in deze krankzinnige tijden", maar je idee dat Japan een nieuw front me Rusland zou gaan openen, vanwege die paar eilanden, lijkt me toch wat al te kras.
Gaan ze niet doen, Japanners zijn tamelijk voorzichtig (geworden, na 2 wereldoorlogen).
Bovendien, Japan heeft geen kernwapens, wat in dit tijdsgewricht een ernstig manco is voor ieder land dat met Rusland te maken krijgt.
Als ik Japan was, zou ik er als de sodemieter voor zorgen dat ik kernraketten kreeg, desnoods van de Amerikanen. Met Rusland en China als buren, kun je je als Japan eigenlijk het gemis van kernwapens absoluut niet veroorloven. Heb er nog niets over gelezen, maar ik neem aan dat de Japanners op dit moment al hard bezig zijn om die kernwapens te gaan regelen.

KeesBruin | 21-03-22 | 13:14
▼ 2 antwoorden verborgen

Die BTR-4 beelden beuren wat op, begin me zo ondertussen flink machteloos en wat depro te voelen. Wat een onzinnig geweld tegen de burgerbevolking.

Der Schnitzeljäger | 21-03-22 | 11:52 | 3

Wie niet? Baudet en zijn clubje wellicht?

Theodorus.Goldbach | 21-03-22 | 12:07

Help een lokaal gevlucht Oekraïens kind. Met speelgoed, o.i.d.

Nederlandop1 | 21-03-22 | 13:04

@Nederlandop1 | 21-03-22 | 13:04: ja, loop de lokale opvang binnen en breng een berg stiften kleurboeken kleren en oordoppen. Ze vallen bij bossen dankbaar aan je voeten. Er is vrijwel niks nog en ze komen zo uit de oorlog, soms nog in dezelfde kleren. Ook de Russischtaligen. Het zal over een paar dagen of weken wel op.orde komen maar ik roep nu de reaguurders dringend op zelf te kijken op de gemeentelijke plekken of er wel ballen, kleren, en speelgoed voor de kids is.

Shoarmamasutra | 21-03-22 | 21:59

Ik ben echt ziek van het ongekende geweld wat de Russen tegen hun voormalige broedervolk gebruiken. Niet alleen etnische Oekraïense mensen zijn de Sjaak maar vooral eigenlijk Russischtaligen en etnische Russen in het oosten (Marioepol, Kharkiv enzovoort). Ik begrijp niet hoe Poetin dat thuis kan verkopen. Die mensen zijn daar toch niet geheel gehersenspoeld door Kremlinpropaganda. Tenminste dat hoop ik dan maar. Wel goed om te zien dat we in Nederland grotendeels pal achter Oekraïne en de Oekraïners en doen wat we kunnen om te helpen. Er blijven natuurlijk altijd mensen die het allemaal niet begrijpen of gewoon Poetin een geweldige kerel vinden. Maar dat is altijd zo. Het beste is om die mensen te negeren. Je kan ze toch niet overtuigen. Ze lijden nogal vaak aan het Dunning-Kruger effect waardoor ze zichzelf veel slimmer en ingelezen achten dan de rest van de bevolking. Jammer dat ze niet doorhebben dat ze onder invloed staan van het Kremlin. Maar het is niet anders. Ik hoop heel erg op een paleisrevolutie in Moskou. Zo'n typisch genadeloze Russische coup d'etat waar de Russen hun land en rijkdom terugnemen van het groepje rondom Poetin. Het moge geen verrassing zijn dat Poetin geen land heeft opgebouwd maar een corrupte maffia-achtige organisatie door heel Rusland en alle voormalige Sovjet en Oostblok landen en zelfs in het westen. Ik twijfel nog wat Poetin het meest drijft. Is het dan werkelijk de illusie van "Groot-Rusland" of is het veel minder "romantiek" en meer sinister en ziet hij gewoon zijn criminele organisatie verdampen in een Oekraïne wat de corruptie aanpakt? Of misschien wel gewoon beiden. Mensen die geinteresseerd zijn in Russisch fascisme en imperialisme doen er goed aan om de werken van Alexander Doegin eens te bekijken. Dat is iemand die heel veel invloed heeft op het reilen en zeilen van de Poetin politiek. Ook is de rol van Patriarch Kyrill enorm dubieus. De club van Poetin werkt gewoon aantoonbaar samen met de Russische maffia en die zijn behoorlijk machtig. Zeker in het oosten. Dat alles bij elkaar maakt Rusland eigenlijk een geheime dienst, maffia, religieuze club die een land als eigendom hebben met kernwapens. Een erg beangstigende gedachte als je er over na gaat denken.

GrandMechantLoup | 21-03-22 | 11:32 | 8

@Graaisnaaiert | 21-03-22 | 12:23:
Exact dit. Ik voel me er net als jij ook zeker niet thuis, integendeel. Wat een argument is dat het om culturele verbinding en levenswijze gaat, zoals jij zegt.

letopuwzaak | 21-03-22 | 14:00

Het bewijst alleen maar dat bij een mogelijke confrontatie met NAVO men geen krijgsgevangenen kampen hoeft te verwachten.

SGT1bd | 21-03-22 | 15:14

@Mijn GS nick magnie | 21-03-22 | 12:33: die van de Werff, daarvan hebben NRC en Bellingcat al vele jaren geleden van vastgesteld dat hij direct in contact staat met de Russische millitaire geheime dienst, hij zou zelfs zijn concepten vooraf er heen sturen.

Shoarmamasutra | 21-03-22 | 22:03
▼ 5 antwoorden verborgen

Begrijp ik nu goed, dat hierboven bij de update van 10:15 u. gemeld wordt, dat een bepaald woord direct 'gejorist' wordt?
Dat zou me eerlijk gezegd tegenvallen van GS. Ik bedoel: in Rusland mag je de woorden 'invasie' en 'oorlog' aan een tijdje niet meer gebruiken. Maar als we hier woorden gaan verbieden, zijn we op dezelfde weg. Niet doen, jongens.
Wat mij betreft mogen de plempsels van die Poetintrollen ook gewoon blijven staan, tenzij het Joris al te machtig wordt, maar goed.
Laten we de vrijheid van meningsuiting hoog houden, en met argumenten de onzin bestrijden.

KeesBruin | 21-03-22 | 11:30 | 2

Hun website, hun regels. Denk dat ze liever niet hebben dat mensen elkaar in de haren vliegen om haaks op elkaar staande meningen. Ik heb ook gezien dat er nogal wat mensen die wel erg op de hand van Poetin lijken te zijn worden weggejorist en zelfs opgerot. Dus de moderatie lijkt me dik in orde. Het is ook een beetje nutteloos om in discussie te gaan met sommige mensen. Je overtuigt ze toch niet. Nee, laat dat dan maar aan de moderators over.

GrandMechantLoup | 21-03-22 | 11:35

@GrandMechantLoup | 21-03-22 | 11:35: Ja, ik heb ook gezien dat Joris behoorlijk strikt optreedt tegen Poetintrollen, maar zoals ik hierboven aangaf, ik ben nogal een voorstander van het vrije woord, zelfs voor idioten en trollen. Indachtig het woord van Prediker : de dwaas zegt tegen iedereen, dat hij een dwaas is. M.a.w. ze zetten zichzelf voor schut.
Hoe dan ook, het is inderdaad de website van GS, en Joris zwaait de scepter ( en deelt er af en toe een tik mee uit)!

KeesBruin | 21-03-22 | 11:45

Russen hadden in Marioepol een twee uur durende corridor aangeboden waarlangs de Azov eenheden zich zonder wapens kondern terugtrekken. Dat hebben ze afgewezen en de reden is heel simpel: De Russen zouden die corridor onmiddelijk hebben gebombardeerd.

Datzelfde trucje haalden ze uit in 2014, toen bij Ilovaysk een groot aantal Oekraiense soldaten de aftocht werd geboden. Dat konvooi werd in open veld vernietigd door Russische artillerie.

www.bbc.com/news/world-europe-4942672...
De Russen ontkennen tot op vandaag dat het hun artillerie was.

Beste_Landgenoten | 21-03-22 | 10:57 | 3

Vertrouwen komt te voet, en gaat te paard! Die Azov-gasten zijn, wat je verder ook van ze mag vinden, ook niet gek. Die weten dat ze er sowieso aan gaan, in welk scenario van de Russen dan ook. Dus die knokken door tot het einde.

KeesBruin | 21-03-22 | 11:21

@KeesBruin | 21-03-22 | 11:21:
Als die Azov gasten en de Tsjetjenen elkaar straks mooi opruimen in die stads-/straatgevechten, dan is de wereld weer mooi van een partij extremisten af. Daarna vervolgens (hopelijk) snel vredesbesprekingen.

TuuT | 21-03-22 | 11:43
-weggejorist-
Pilshaas 861 | 21-03-22 | 10:49 | 8
▼ 8 antwoorden verborgen

Mooi! Ik vond de laatste paar dagen al meer dan vervelend om dat apollo...-woord steeds tegen te komen, ik kende het woord niet eens.
Blijkbaar 1 of meerdere mollen.
Goed werk GeenStijl!

tis_wat | 21-03-22 | 10:47

Amerikaanse special forces in Oekraïne? Lijkt mij niet echt een goed plan. Dat zou zo maar eens kunnen escaleren. Maar NAVO's art.5 telt niet als een lid daarvan op eigen houtje op een militair avontuur gaat.

Zzzzooooffff | 21-03-22 | 10:33 | 4

en waarom gold artikel 5 wel toen de yanks Afghanistan binnen vielen. Wij hebben hen 20 jaar moeten steunen en hebben er miljarden op verloren. Daarbij zitten we nu met 1000-den gevraagde immigranten die 15 jaar geleden wellicht wat tolk of hovenierswerk hebben gedaan.

AntiZanicz | 21-03-22 | 11:02

@AntiZanicz | 21-03-22 | 11:02: de operaties die de NAVO in het kader van artikel 5 heeft uitgevoerd waren:
-Eagle Assist;
- Active Endeavour.

Google even eerst wat die inhielden. Google dan ook even hoe isaf is ontstaan.

Yor_Kok | 21-03-22 | 11:18

@* Il Principe * | 21-03-22 | 10:42: De Geneefse regels mbt krijgsgevangenen gelden dan niet. Ze kunnen worden doodgeschoten als ze gevangen worden genomen.

Mijn GS nick magnie | 21-03-22 | 12:39
▼ 1 antwoord verborgen

Over die "professionals" die de Oekraieners helpen met het vernietigen van de Russen, ik vermoed dat dit de eenheden zijn die instructies geven voor de 100 Switchblade kamikaze drones.

Als het goed is zijn die geleverd aan Oekraine en ik kan me best voorstellen dat er een setje operators is meegekomen. Over die drones, wat zou het een gamechanger zijn als er een paar duizend van deze drones konden worden ingezet om 1 voor 1, alle Russische tanks, kanonnen, lanceerders en trucks op te blazen. Een tamelijk goedkoop wapen, 6000 dollar per stuk en uitermate effectief. Het vliegt 30 - 40 kilometer ver, kan een uurtje blijven vliegen en rondhangen zodat je alle tijd hebt op je gemak een doel uit te kiezen. Helaas heeft de fabriek te weinig capaciteit om deze snel in grote getale te leveren.
en.wikipedia.org/wiki/AeroVironment_S...

Quote :"Switchblade 600 The larger Switchblade 600 loitering munition weighs 50 lb (23 kg) but is man-portable and can be set up in 10 minutes. It is designed to fly out to 40 km (25 mi) in 20 minutes, then loiter for another 20 minutes (giving it an 80 km (50 mi) total range) and attack at a 115 mph (185 km/h) dash speed, carrying a Javelin anti-armor warhead[34] designed to neutralize armored vehicles. A touchscreen tablet-based fire control system can manually or autonomously control the munition, and it is secured through onboard encrypted data links and Selective Availability Anti-Spoofing Module GPS with a patented wave-off capability. An optional pocket digital data link (DDL) module allows engagements beyond 90 km (56 mi).[35] The Switchblade 600 was developed for the Army Single Multi-Mission Attack Missile development program. Other methods could include a six-pack vehicle-mounted version and by air-launch.[20][22][23]"

Beste_Landgenoten | 21-03-22 | 10:32 | 1

Maar, ik las ook dat er een paar 1000 geleverd zijn aan de US forces in Afghanistan, die ze vast nog eregens hebben liggen. Wat mij betreft gaan die heel snel naar Oekraine.

Beste_Landgenoten | 21-03-22 | 10:48

De man met het oranje mutsje in Kyiv verdiende gisteren een klein duimpje omlaag. "Brexit was a Kremlin project," blaatte hij, en dat viel me van hem tegen. Sommige verstandige Britten raken opeens enigszins gestoord als het over Brexit gaat.

J.P.Drapeau | 21-03-22 | 10:12 | 15

@KeesBruin | 21-03-22 | 12:26:
Grapjas, je ziet nu letterlijk wat er gebeurt in Oekraïne met landen die niet zijn georganiseerd in een groter verband. Wat nou "geloven" ??

* Il Principe * | 21-03-22 | 12:35

@* Il Principe * | 21-03-22 | 12:35: Dat is maar deels waar. Ukraine komt uit een 'georganiseerd groter verband'. Eentje waar zij nooit meer bij willen horen. Dat Nato lidmaatschap had er of al moeten zijn, of nooit moeten komen.

Reaaalist | 21-03-22 | 14:28
▼ 12 antwoorden verborgen

'Wees geen lafaard maar wees vooral geen held'.

funda | 21-03-22 | 10:01

het maakt me relatief weinig uit wat er op deze aardkloot aan ellende voorbijkomt, maar een kernoorlog is einde mensheid en waarschijnlijk einde dierlijk leven.
Het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen dringt niet helemaal door bij iedereen. Over 100 jaar terugkijken en concluderen dat het niet allemaal volgens plan is gegaan is beter dan een nucleaire winter op een verschroeide aarde zonder leven

Dr.Utker | 21-03-22 | 09:57 | 1

Precies, zo is het! We kunnen idd beter zeggen dat er destijds een hele hoop fout ging, dan dat het nu zo fout gaat, dat er straks nooit iets meer door iemand over gezegd zal kunnen worden.

TuuT | 21-03-22 | 11:56
-weggejorist-
Abject | 21-03-22 | 09:37 | 8
▼ 8 antwoorden verborgen

Russen worden nu snel de nieuwe Duitsers van 1945.

funda | 21-03-22 | 09:34 | 8

Interessant historisch feit trouwens: in de jaren 30 was er een complot vanuit het leger tegen Hitler gaande dat bijna ten uitvoer werd gebracht terwijl hij Frankrijk wilde binnenvallen. Omdat de generaals te lang wachtten werd de oorlog in West Europa ontketend en vanwege het onvoorstelbaar snelle succes in Frankrijk werd Hitler populairder dan ooit en verloren de samenzweerders de motivatie en momentum, werden alle Duitsers door de geallieerden als boeven neergezet (geen kans op een diplomatieke oplossing als de nazis weg waren), en na een paar (amateuristisch) mislukte aanslagen duurde het tot de aanslag van Stauffenberg totdat alle samenzweerders werden opgepakt, maar Hitler was toen al lang de oorlog aan het verliezen.
Gelukkig gaat Poetins inval belabberd en wint hij niet aan populariteit met zijn oorlog zullen we maar zeggen.

Barre_de_k | 21-03-22 | 10:18

"Russen worden nu snel de nieuwe Duitsers van 1945."

Voor Polen, de Baltische staten, en alle andere voormalige Oostbloklanden, zijn de Russen al heel snel na de Duitsers van 1945 de nieuwe Duitsers van na 1945 geworden, en ook nog een stuk langer dan de oude Duitsers, ca 40 jaar.

Die willen koste wat kost voorkomen dat ze weer met de repressie van Rusland te maken krijgen. Zelfs Finland en Zweden willen nu bij de NAVO.

Dr_Johnson | 21-03-22 | 10:49

van 2022 zou u dan bedoelen?

AntiZanicz | 21-03-22 | 10:57
▼ 5 antwoorden verborgen

Die onderhandelingen zijn dus voor de Bühne. Tactiek Rusland is nu wel duidelijk. Stad voor stad met zware artillerie in puin schieten.

Der Schnitzeljäger | 21-03-22 | 09:33 | 7

@geheelvergeter | 21-03-22 | 09:52: We zullen zien, vele zaken lopen niet zoals we denken dat ze zouden moeten gaan lopen. De gehaktmolen blijft volop lopen, op volle toeren. De producenten willen meer gehakt, sneller, sneller!

nobodiesunmighty | 21-03-22 | 09:57

@nobodiesunmighty | 21-03-22 | 09:46: Probleem in Stalingrad was dat de Duitsers het zo aan gort hadden geschoten dat ze er met goed fatsoen niet met pantserwagens in konden. Daarnaast waren de puinhopen een perfecte camouflage voor verdedigers - Het lijkt erop dat de Russen dat hoofdstukje zijn vergeten en er nu achter komen dat ze naar extreem zware middelen moeten gaan grijpen - Wat ze ongetwijfeld zullen doen.

Prof_Bukmaar | 21-03-22 | 10:00

ik denk dat het in puin schieten niet het doel is, maar wel een legitiem middel voor m. De opbouw gebeurt na verovering geheel op Sovjet manier, via dwangarbeid en herlocatie van etnische minderheden uit andere delen van Rusland

Dr.Utker | 21-03-22 | 10:16
▼ 4 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Eppo | 21-03-22 | 09:30 | 19
▼ 19 antwoorden verborgen

Er zijn geen westerse special forces, behalve als onderdeel van een niet officiele eenheid. Het laatste wat de VS wil, is dode of gevangen genomen Amerikanen in uniform op de Russische TV. Dat zou het perfecte excuus voor ze zijn, dat deze oorlog precies is wat ze dagelijks beweren. Die PR overwinning wil de VS graag voorkomen.

Zelfs de drones, de RQ4, de Jstars vliegen allemaal buiten Oekraiens luchtruim. Terwijl ze daar officieel best mogen vliegen, op uitnodiging van Zelensky.

Beste_Landgenoten | 21-03-22 | 09:30

Retroville was de naam van dit gigantische, nieuwe winkelcentrum. Rusland probeert de moraal van de mensen omlaag te halen door nieuwe projecten compleet te verwoesten.

BLR | 21-03-22 | 09:28 | 2
-weggejorist-
Theodorus.Goldbach | 21-03-22 | 09:37

Het lijkt mij begrijpelijk dat oekraieners niet onder russische heerschappij willen leven. Dat zou ik ook niet willen. Maar of ze nou eerst hun land moeten laten kapotschieten lijkt mij een moeilijke kwestie.
Uiteindelijk krijgen we gewoon Krim en oostelijk oekraiene voor Rusland, en de rest voor europa. Dan betaalt de EU vervolgens voor de opbouw van dit deel. Het russische deel blijft dan arm en russisch.
Dan worden de sancties over de loop der jaren weer langzaam opgeheven, en is alles weer zoals het was.

zeeman73 | 21-03-22 | 09:27 | 4

@Der Schnitzeljäger | 21-03-22 | 09:37:

Ik ga er vanuit dat het speciale internationale FIOD on steroids team alle Russische tegoeden gaat opsporen en bevriezen en daarna aan Oekraïne gaat doneren. Denk niet dat de EU dan veel geld hoeft te investeren. Het zou gaan om minstens 1 biljoen dollar. Daar kan je wel een landje van opbouwen. Dan voor wat betreft corruptie. Het is akelig maar die oligarchen zitten in principe ook in de onheilige alliantie van Poetin zijn KGB maatjes en de Bratva (vory z zakone). Denk dat Zelensky daar ook wel korte metten mee gaat maken.

Theodorus.Goldbach | 21-03-22 | 09:42

Binnen Rusland breekt binnen 15 jaar een burgeroorlog uit, zeker als Putin verdwijnt. Kadyrov heeft trouw gezworen aan Putin persoonlijk, niet aan Moskou, dus de opvolger van Putin zal eerst weer de Caucasus moeten pacificeren. Een mooie gelegenheid voor Oekraïne om dan ook het oostelijke deel weer te veroveren.

Festen | 21-03-22 | 10:09

@Theodorus.Goldbach | 21-03-22 | 09:42:
Zijn "we" veel te laat mee en erger, we hebben het ook nog eens aangekondigd in de media dat als Putler door zou gaan we dan wellicht gaan overwegen om eventueel beslag te gaan leggen op bezittingen van olichargen rond de kring van Poetin. Even cynisch gesproken.
Nou ja, doorvoerhaven -van alles wat er maar fout kan zijn- Nederland verdient er rijkelijk aan, zijn we al gedurende onze onafhankelijkheidsstrijd tegen Spanje berucht om dus dit verbaast toch geen hond. Kooplieden kennen geen principes. Kleine percentjes, rijke ventjes, die mentaliteit. Hoe zou het trouwens met Oeffels zijn?

Graaisnaaiert | 21-03-22 | 11:26
▼ 1 antwoord verborgen

Natuurlijk zijn de Amerikanen er. Oorlog is kassa voor hun wapenindustrie

pane | 21-03-22 | 09:22
-weggejorist-
Heurtebise | 21-03-22 | 09:10 | 28
▼ 28 antwoorden verborgen

Delta Force en al helemaal Seal Team Six (dat dacht ik niet meer zo heet) hebben heel andere taken. De VS hebben daar al decennia een aparte club voor. Maar Marioepol: wat als de Russen besluiten tot een thermobarische aanval? Arm Oekraïne.

Plus de in humanitaire zin nog veel grotere ramp nu de voedselvoorziening aan deze kant van de wereld ernstig verstoord dreigt te gaan raken.

Hetkanverkeren | 21-03-22 | 08:57 | 5

@TheGermans | 21-03-22 | 09:16: Dat is de inzet van "tactische" nucleaire wapens. Als alle informatie een beetje klopt, is Rusland bezig zichzelf te verslaan. Niet alleen militair in Oekraïne, maar ook als speler op het geostrategische schaakbord.

Elk ander land ter wereld, niet in de laatste plaats China, is dan gebaat bij voldoende checks and balances in het Kremlin. Daar alleen is deze oorlog nog te winnen.

Hetkanverkeren | 21-03-22 | 09:24

@dr fijnstof | 21-03-22 | 09:21: Ik ken wel "the squad". Dat roedel deugwijven mogen ze van mij ook wel in dat gebied droppen om een handje te helpen.

Muxje | 21-03-22 | 09:32
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
DolfWeerwolf | 21-03-22 | 08:51 | 7
▼ 7 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Bigi Bana Boy | 21-03-22 | 08:50 | 9
▼ 9 antwoorden verborgen

Toch netjes van Putin dat hij de Marioepollers een laatste kans geeft voordat hij er een bom gelijk ‘big boy’ op gooit.

Ambiorix | 21-03-22 | 08:48 | 2

Cynisch hoor.

Theodorus.Goldbach | 21-03-22 | 08:51

Als je echt "burgerdoelen" wilt treffen is de body count minstens 10x zo hoog als zelfs de Oekraïense schatting. Dus logica dicteert dat er (nog) geen burgerdoelen zijn maar een combinatie van afzwaaiers, fog of war en Oekraïense milities die niet uit de steden durven komen omdat ze dan omgaan ("wij winnen!"). Maar goed oorlog is vies, het maakt niet uit westers of oosterse producties. Dat stroompalen omgaan en waterleidingen of druk wegvalt is niet ongebruikelijk bij een beleg. Je kunt het haast niet voorkomen in dat type infrastructuur. Of het ook militair nut heeft om de tegenstander uit te roken dat weet ik niet zeker. Ik denk dat Rusland helemaal geen baat heeft bij het verwoesten of verdrijven van burgers. Ik denk dat elke stad een keuze heeft om onder te gaan in een akte van verzet, Massada stijl of om te onderhandelen voor overgave om tenminste nog het leven te behouden. Het leven is te kostbaar om te offeren voor, wat precies? Er wint niemand met een oorlog, hoe het ook afloopt. Is dat nog niet bekend? Indien niet, moet de wereld (Europa) nog veel bijleren.

GeenAccount | 21-03-22 | 08:47 | 7

Ja dat winkelcenrtum in Kiev was echt aan afzwaaier of een militair doel. Kijk, als je een paar keer per ongeluk mis schiet, kan dat nog toeval zijn, maar als het tientallen malen gebeurt is het pure cynische opzet.

Wel grappig dat je de Russen blijft geloven, terwijl ze deze tactiek 6 jaar lang verfijnd hebben in speeltuin Syrie. Eerst de buregrs van een stad terroriseren, met een gebombardeerde school, dan een ziekenhuisje, dan een marktplein vol burgers en zo nu een dan een huizenblok. De burgers trekken weg, daarna de stad levelen met artillerie en bommenwerpers.

Deze tactiek passen ze nu toe op Marioepol.

Beste_Landgenoten | 21-03-22 | 09:27

@Toedels | 21-03-22 | 09:01:

" als je een stad met mortieren en raketten gaat platgooien zijn dat geen “afzwaaiers”.

Natuurlijk niet. Als je steden op deze wijze beschiet/bombardeert, is het veeleer een kwestie van ''altijd prijs''.

Dr_Johnson | 21-03-22 | 10:02
▼ 4 antwoorden verborgen

Vroeg of laat dringt de waarheid door bij het hele Russische volk door wat hun leider hun Oekraïense familielid heeft aangedaan.

Je kunt het tijdelijk onderdrukken, voor zolang Poetin leeft of zo, maar dat gaat niet eeuwig lukken.

Terwijl Poetin goud in de handen had, als je kijkt naar de welvaarts-mogelijkheden van Rusland.

AdvocatusDiaboli | 21-03-22 | 08:45

SF in de zin van intel/spionage/CIA etc etc zal er zitten, dat soort spul zit er altijd en overal ter wereld. Maar daadwerkelijke gewapende SF groepen/gevechtstroepen zullen er echt niet zijn, dan zou de NAVO immers in directe gevechtshandelingen kunnen komen met Russische troepen, buiten het NAVO territorium. Dat is WO3! Zouden ze het risico van een 3e WO durven nemen, dan had de NAVO net zo goed raketten/luchtmacht in kunnen zetten tegen de Russen, dat zou veel effectiever zijn dat wat van die kleine gevechtsgroepjes.

TuuT | 21-03-22 | 08:36

Nu bedrijven massaal Rusland verlaten na de invasie van Oekraïne, zijn Aziatische merken opvallend afwezig geweest bij de uittocht van bedrijven.

Van de meer dan 370 wereldwijde bedrijven die hun activiteiten in Rusland hebben stopgezet, opgeschort of teruggeschroefd, heeft de overgrote meerderheid zijn hoofdkantoor in Europa of Noord-Amerika, waaronder iconische merken zoals McDonald's, Shell, Nike en Apple. Met uitzondering van een handvol bedrijfsreuzen uit Japan, Zuid-Korea en Taiwan, hebben Aziatische merken er grotendeels voor gekozen om ofwel voorzichtig in Rusland te blijven of te zwijgen over hun plannen.

Cornelis12 | 21-03-22 | 08:36 | 4

Never waste a good crisis, is in alle landen die op dit moment niet meedoen aan het Rusland pesten een bekende strategie. Het zijn gouden tijden voor de Chinezen, Turken, Indiërs, Brazilianen, Arabieren en tig andere landen. Ze weten dat deze oorlog ook eens zal eindigen en dat zij bij de winnaars zullen horen. Maar vooral China komt hier goed uit. Alle landen die de US of A en de EU met hun sancties en wapenleveranties niet meer vertrouwen, zullen meer naar China kijken voor samenwerking. Wij krijgen er een door en door corrupt land voor terug dat miljarden belastinggeld van de US of A en de EU zal vragen om het land weer te herstellen. Reken maar dat de Russen nog een paar weken of maanden doorgaan om het hele land hulpeloos en kapot stuk achter te laten.

Graaier | 21-03-22 | 08:48

Plus het is bekend dat Rusland (de heersende conservatieve elite) de westerse, iconische merken en de cultuur die het vertegenwoordigt liever kwijt dan rijk is. Paar jaar recessie en ombouwen van de economie zien ze niet als groot probleem. Deden ze in de jaren '90 ook. Probleem van "rijke westerlingen" is dat er al 70 jaar geen crisis meer is geweest. Die kennis zit niet meer in de generaties. Dus denkt men in "einde van de wereld" als er een langere periode niets meer kan of van alles in de uitverkoop gaat of onbetaalbaar wordt. In Rusland weten ze dat nog wel. Men is niet onder de indruk.

GeenAccount | 21-03-22 | 08:55

In heel wat Aziatische en Afrikaanse landen wordt met enig leedvermaak naar deze oorlog gekeken, zo van "hebben zij ook eens een oorlog".

Beste_Landgenoten | 21-03-22 | 10:51
▼ 1 antwoord verborgen

Ik begin er nu toch wel lichtelijk depressief van te worden. Wat een ellende.

Tjatiswat | 21-03-22 | 08:29 | 14

@Zapata10 | 21-03-22 | 09:15:

Er zijn wel degelijk Amerikaanse militairen opgepakt en veroordeeld. Een bekend voorbeeld is een Navy SEAL die vervolgens gratie kreeg van (no surprise here) Trump.

Theodorus.Goldbach | 21-03-22 | 09:56

@Alquest | 21-03-22 | 09:24:

De Russen of beter gezegd het Rode Leger hebben ook in o.a. Polen huisgehouden hoor. De oma van een Poolse vriendin van mij kon wel vertellen over wat de nazi's met haar hadden gedaan. Wat het Rode Leger met haar heeft gedaan wilde ze nooit over spreken.

Theodorus.Goldbach | 21-03-22 | 09:59

@Theodorus.Goldbach | 21-03-22 | 09:59:
De Russische bevrijders van "modelkamp" Theresienstadt vonden het nodig om nog eens lekker schietoefeningen te houden op de gevangenen daar toen ze het binnentrokken. Kun je moeilijk van zeggen dat dat een wraakactie was op de ellende die de Duitsers in voorgaande jaren in het oosten hebben aangericht, dat zat op dat moment in de mensen zelf. Maar ja, Uncle Joe he, er mocht geen kwaad woord over gesproken worden want wat hadden we hem nodig in de strijd tegen de mof. Mijn moeder heeft er nooit over willen praten, ze had een schijthekel aan Russen ( en Duitsers ook trouwens, hebben we tot ver in de jaren 80 altijd gemeden ), het is pas door een tante die er wel over wilde praten dat ik een beetje weet wat zich daar allemaal heeft afgespeeld.
Zijn ook verhalen die verdwijnen met het uitsterven van de generaties voor ons en vervolgens is homo sapiens dan weer klaar om de volgende misdaden tegen de mensheid te plegen "want het verleden, ach, da's dood, boeit niet, het zal allemaal wel meevallen, jamaar die Fransen waren ook geen lieverdjes in WO-I en dan die Engelsen met hun slavernij ( bedoelen ze de koloniale periode mee ) en blablabla..."

Graaisnaaiert | 21-03-22 | 11:17
▼ 11 antwoorden verborgen

Gratis advies: Geef Putin zijn zin en geef Oekraine op. Blijf de sancties houden en zorg dat de bevolking zich gaat verzetten tegen het Kremlin. Financier en steun intern verzet en laat dit verzet een aanslag plegen op Putin (met een beetje hulp). Putin is het probleem en Rusland is verdeelder dan ooit.

salsaparilla | 21-03-22 | 08:28 | 11

"Gratis advies: Geef Putin zijn zin en geef Oekraine op.''

Tot wie richt je je nou? Tot ''ons'' of tot de Oekraïners? "Wij'' hebben m.i. Oekraïne niet op te geven - althans, wij zouden Oekraïne opgeven als we alle sancties tegen Rusland zouden intrekken, zouden stoppen met wapenleveranties, en weer onbezorgd het Russische gas zouden importeren, maar daar pleit je ook niet voor, zie ik. En de Oekraïners zelf zijn kennelijk nog lang niet bereid om Poetin zijn zin te geven en hun land op te geven.

Een gratis advies van lik-me-vestje.

Dr_Johnson | 21-03-22 | 09:20

Gratis advies, nooit doen want dan wint de agressor en heeft de agressor alle tijd, ruimte en materieel en steun onder zijn bevolking om de volgende soevereine staat binnen te vallen.
Mafklappert.
Mensen snappen dus echt niet waar het hier om gaat en wat de gevolgen gaan zijn. Mijn hemel. Geopolitiek is geen spelletje en niet iedereen is net zo lief, betrouwbaar, loyaal, empathisch, tolerant en respectvol naar anderen toe als jij, stelletje gebroken geweertjes.

Graaisnaaiert | 21-03-22 | 11:06

Heb je weer zo'n geval: "geef je maar over en alles komt goed".
Je hebt nog nooit tegenslag in je leven gehad. Maar als je weet hoe slecht het leven is onder Russisch bewind, dan wil je je leven wel geven om het te bevechten. Geloof me, ik heb het met eigen ogen mogen aanschouwen hoe bar slecht die mensen het hebben.

tis_wat | 21-03-22 | 11:26
▼ 8 antwoorden verborgen

Genesis 1:26-27
God zei: Laten wij mensen maken als ons beeld, zoals onze gelijkenis. Dat zij mogen heersen over de vissen in zee, de vogels in de hemel, over het vee, over de hele aarde en over al het kruipende gedierte dat kruipt over de aarde. God schiep de mens als zijn beeld, als het beeld van God schiep hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep hij hen.

Cornelis12 | 21-03-22 | 08:26 | 20

@Barre_de_k | 21-03-22 | 09:53:
Ik laat die keuze aan eenieder zelf. Mijn uitleg is voor een ander misschien te abstract (geen loket).

Duwbak_Linda | 21-03-22 | 10:01

@Cornelis12 | 21-03-22 | 08:34:
Het schijnt dat er in de hel, in ieder geval in de bovenste paar cirkel, nog wel wat te lachen valt. De rest van de eeuwigheid tussen blije eikels rondhangen hoeft voor mij echt niet. Ah wel, we zien het vanzelf, ik geloof niet in een hemel of een hel, we zien vanzelf wel of er een volgende etappe voor ons is weggelegd of niet en hoe dat er dan gaat uitzien.

Graaisnaaiert | 21-03-22 | 11:03
▼ 17 antwoorden verborgen
-weggejorist-
MorningDew | 21-03-22 | 08:24 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Dat het wemelt van de westerse special forces, mogelijk ook uit NL, kan geen verrassing zijn. Deze eenheden zijn juist bedoeld voor verkenning en intel. Mocht het mis kunnen ze overgaan tot sabotage en doelaanwijzing voor piloten. Onze groene baretten zijn koning onder de grond leven en observeren in vijandelijk gebied..

Scheepskameel | 21-03-22 | 08:17 | 13

@J.Cash | 21-03-22 | 09:30:

Ook die zitten er niet. Scheepskameel slaat er maar een slag naar. In al die nu al bijna 4 weken dat die oorlog daar duurt, heb ik nooit en nergens iets gelezen van de aanwezigheid van 'special forces' in de Oekraïne. Zelfs de Russische staatspropaganda rept er niet van. Niet dat ik die staatspropaganda op de voet volg, maar als ze zo'n beschuldiging wél zouden maken, dan lees ik dat echt wel in Volkskrant en op internet, hoor.

Dr_Johnson | 21-03-22 | 09:43

@Dr_Johnson | 21-03-22 | 09:43:
De SAS zit wel vaker ergens waar de media geen weet van heeft. Daarom praat een SAS’r nooit over de huidige missies.

J.Cash | 21-03-22 | 09:54

dat is nog nergens gebleken.

AntiZanicz | 21-03-22 | 10:52
▼ 10 antwoorden verborgen

Militair gezien is Marioepol al lang verloren. Dan is overgave helemaal niet oneervol of dom. Echter in de mediaoorlog levert het iedere dag nog "mooie" plaatjes. Cynisch om zo met je burgers om te gaan.

Nescio73 | 21-03-22 | 08:12 | 7

@GeenAccount | 21-03-22 | 09:03: nee opgeven is opzich niet erg. Maar geef dan het land op. Deze stad opgeven zodat de Russen de volgende stad volledig kunnen vernielen en die pas opgeven wanneer er alleen nog een bushokje overeind staat lijkt me niet de juiste manier

jeweettochniet | 21-03-22 | 09:12

Menselijk gezien gaat elke Russische soldaat op den duur dood. Dan is een agressieve invasie afblazen helemaal niet oneervol of dom. Echter in de mediaoorlog levert het iedere dag nog "mooie" plaatjes op als soldaten worden doodgeschoten. Cynisch om zo met je soldaten om te gaan.

Barre_de_k | 21-03-22 | 09:56

Kijk even op het kaartje naar de positie van Mariupol en bedenk waarom je dat zo lang mogelijk wilt blijven vasthouden. Bedenk vervolgens dat wat er momenteel aan Russen in en om Mariupol ligt niet elders kan worden ingezet door Putler. Ziedaar de 2 hoofdredenen om de sleutel niet aan de Russen cadeau te doen. Het is maar een splinter in de voet van Putler maar je weet zelf, hoe meer splinters, des te pijnlijker en langzamer je gaat lopen.

Graaisnaaiert | 21-03-22 | 10:58
▼ 4 antwoorden verborgen

Geheime acties zijn van alle tijden.

omanders | 21-03-22 | 08:12

Wat gaat deal team Six doen in Oekraïne? Verhalen ophalen voor Ubisoft?

Kaas de Vies | 21-03-22 | 08:09 | 4

@Wijze uit het Oosten | 21-03-22 | 08:12:
S.T.A.L.K.E.R. 2 toch?

Graaf_van_Hogendorp | 21-03-22 | 08:23

Posities van de vijand doorgeven, sabotage van Russen in ieder geval meer dan dat jij doet.

MargauxGrandCru | 21-03-22 | 08:36

Deal team van sixt? Ik voorspel een grote markt van mensen die auto's willen huren om snel te vertrekken naar het westen als de Russen hun opmars/bombardementen voortzetten.

Barre_de_k | 21-03-22 | 09:57
▼ 1 antwoord verborgen

'In de tanks die ons beschieten en de vliegtuigen die onze steden bombarderen zitten Russische soldaten, geen Poetin.'
Het is niet alleen de schuld van Poetin. Alle Russen zijn slecht, zegt de ambassadeur van Oekraine.
www.ad.nl/buitenland/ambassadeur-oekr...

Leptob | 21-03-22 | 08:09 | 16

@AdvocatusDiaboli | 21-03-22 | 08:16:
Daarom is de oproep van Jezus om de andere wang toe te keren ook zo krachtig. Zelfs als je zoon in een bodybag terugkomt kun je dan begrijpen hoe de Russen ook slachtoffer zijn om naar een oplossing te werken, maar dan moet je wel eerst je gevoel van wraak omzetten in vergeving.
Dit werkt m.i. trouwens niet voor mensen die dit zien als een soort masochistische oproep om maar te lijden zonder uitzicht.

Barre_de_k | 21-03-22 | 10:26

@gato | 21-03-22 | 09:46:
"Vrijwillige volksverhuizing" is een heel erg rooskleurige omschrijving van gedwongen deportaties. Wanneer in de geschiedenis is het voorgekomen dat grote bevolkingsgroepen en masse vrijwillig hun spullen pakten om in het land dat hun eigen land bezette een nieuw bestaan op te bouwen?
Ik kan niet alles wat Asteroid schrijft verifiëren, maar mij Poolse schoonfamilie heeft nog jaren lang in angst gewoond. Mensem werden door de russen midden in de nacht van hun bed gelicht en op transpot gesteld, met wat je op dat moment aan had. Winter of niet. Veel mensen overleefden de reis niet. Mijn schoonfamilie heeft nog lang met gepakte koffers geslapen, zodat ze in ieder geval wat kleren mee konden nemen als de Russen kwamen om ze af te voeren. Nog steeds komen er Polen terug vanuit Kazachstan en zijn er hulpprogramma's om daar wonende Polen te ondersteunen.

Miljoenen mensen zijn vermoord of gedeporteerd, niet alleen uit Polen;
en.m.wikipedia.org/wiki/Soviet_repres...)

bakkerst | 21-03-22 | 11:57
▼ 13 antwoorden verborgen
-weggejorist-
pane | 21-03-22 | 08:07

Alles moet stuk!

eerstneukendanpraten | 21-03-22 | 08:06

In het briefje van Jan staat een tweet van Erik de Vlieger en de thread daarvan volgen ontneemt de mens weer alle goede moed voor deze week wat betreft Oekraïne.

Zapata10 | 21-03-22 | 08:05 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Rusland heeft het over een dreigende humanitaire ramp en geeft dat als argument om Marioupol over te geven. Wat een malloten, die Russen. Ze hebben zelf die ramp veroorzaakt!

Quichegerechtigde | 21-03-22 | 08:03 | 8

Het verhaal van iedere psychopaat, vrouwenmepper; "Kijk nou waar je me toe dwingt.'

Alquest | 21-03-22 | 09:32

Okay Micha gato, feiten op een rijtje: Russische propaganda draait overuren om verwarring te zaaien. Oekraïnse propaganda draait overuren om steun te verwerven. Allebei geregeerd door oligarchen. Oekraïne kan in haar wederopbouw een democratische rechtsstaat worden. Rusland heeft een grootschalige invasie gepland en bombardeert redelijk willekeurig burgers en militaire , zoals ze in elk conflict doen. Oekraïners verdedigen hun land en familie, Rusland is bezig met expansie van haar rijk.
Ja, ik ben wakker en Rusland zit fout.

Barre_de_k | 21-03-22 | 10:05
▼ 5 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl