Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Beschietingen Oekraïense steden gaan door; Zelensky smeekt NAVO weer om no-flyzone

Dag 19 van de oorlog +++ Zelensky: "Zonder no-flyzone vallen er bommen op NAVO-landen" +++ LIVEBLOG

In een videoboodschap smeekte de Oekraïense president Volodymyr Zelensky vannacht maar weer eens om een no-flyzone. "Als jullie ons luchtruim niet sluiten, is het slechts een kwestie van tijd tot Russische raketten op jullie grondgebied vallen, op NAVO-gebied, het thuis van NAVO-burgers", klonk het. De NAVO heeft gek genoeg helemaal geen zin in de Derde Wereldoorlog en bovendien is het verbond veel te druk met oorlogje spelen: in Noorwegen begint Cold Response 2022, een grootschalige oefening met 30.000 militairen, met vanuit Nederland de varende middelvingers van Kajsa Ollongren. Dat Zelensky naar die no-flyzone hengelt is vanuit zijn perspectief trouwens niet zo raar: ook vannacht regende het her en der weer raketten en bommen op zijn land, zoals op Kiev. Een appartementencomplex van buitenwijk Obolon werd geraakt en stortte deels in: volgens de eerste berichten twee doden en drie gewonden (foto en video hieronder). Ook zijn er beelden van het dorp Snihurivka, oblast Mykolaiv, dat met de grond gelijk werd gemaakt (video boven). Getuigenverslag van de aanval op de militaire basis bij Yavoriv (35 doden) gisteren hier. Volgens de VN zijn er reeds 2,7 miljoen mensen gevlucht voor de uitgestoken hand van vredesduifje Vladimir Poetin. Is er goed nieuws? Ja, 'goed nieuws': nieuwe onderhandelingen tussen Oekraïne en Rusland, er werd gisteren plots wat 'progressie' gemeld, beginnen omstreeks 9.30 uur Nederlandse tijd, lekker coronaproof via Zoom. LATER MEER +++ LIVEBLOG.
UPDATE 8.20 uur - Weet u nog, die zwangere vrouw op die brancard, volgens Russen 'propaganda' en een 'Instagram influencer'? Die is dood, en het kindje in haar buik ook
UPDATE 9.05 uur - Meer bewegend beeld van de aanval op het 'militaire complex' in Kiev hier
UPDATE 9.25 uur - 2500+ burgerdoden in Marioepol al
UPDATE 9.35 uur - Nieuwe destructieclaims van Oekraïne hier. Aantal dode Russen staat al even vast op standje 12.000 - ontelbaar
UPDATE 10.54 uur - Antonov-fabriek is ook aan de beurt gekomen - hier stond / staat kennelijk de tweede An-225
UPDATE 11.27 uur - Dronebeelden van Marioepol hieronder
UPDATE 11.50 uur - Gruwelijke beelden van de nogal hyperactieve oorlogsjournalist Patrick Lancaster: "Dozens Killed By Ukrainian Cluster Bomb Attack On Center Donetsk." Lijkt op een door de Oekraïeners gelanceerde Tochka-U, maar onduidelijk is waarheen en waarom, of dat het ding mogelijk uit de lucht is geketst
UPDATE 11.55 uur - Mogelijk zo'n twintig doden. Russische wargonzo's met V'tjes en Z'tjes als profielfoto meteen op de grond. Russische staatmedia ook direct op het orgel: Oekraïne zou een clusterbom op een burgergebied hebben gesmeten. Dit zaakje stinkt - zei iemand FALSE FLAG? Meer gruwelijke beelden (NSFW) in ieder geval hier
UPDATE 12.15 uur - Hmmmmm, Zelensky - niet vies van een beetje media - zegt videospeech bij de Raad van Europa af: "Due to very urgent, unforeseen circumstances."
UPDATE 12.37 uur - Kremlin: alles gaat lekkerrrrrr
UPDATE 13.00 uur - Er komt een raket naar beneden; opa moet effe een blokje om
UPDATE 13.52 uur - Russische oorlogsbootjes komen even buurten in de haven van Berdyansk
UPDATE 14.15 uur - Goddamn hey, wat een dikke vette knokbeelden hieronder. Een Oekraïense BTR-4 (hier een foto) (met 30mm RWS) in combat met een T72-tank en een BRM-1K. WAUW.
UPDATE 18.15 uur - Winkelcentrum Lavina Mall in Kiev heeft ook een raket gekopt
UPDATE 19.00 uur - Verenigde Naties doodsbang voor nucleaire oorlog
UPDATE 19.22 uur - Rusland kondigt meer hel aan
UPDATE 20.03 uur - Goelag!

Goelag!

Social

Oekraïense BTR-4 in gevecht

ANDERE KANT OP OPA

Dronebeelden Marioepol

Kiev was vannacht aan de beurt

Social
Social

Kaart voor nerds

Social
Social

ALLE LIVEBLOGS TERUGLEZEN? DAT KAN!

Dag 1A, dag 1B, dag 1C, dag 1D, dag 2A, dag 2B, dag 3, dag 4, dag 5, dag 6, dag 7, dag 8, dag 9, dag 10, dag 11, dag 12, dag 13, dag 14, dag 15, dag 16, dag 17, dag 18

Reaguursels

Inloggen

Zoals die Oekraïner in een getroffen flat zei: "Er is één achterlijke klootzak verantwoordelijk voor al dat geweld."

Wattman | 14-03-22 | 20:19

Weer een Russische generaal overleden, viel zelf al bijna om door de grote hoeveelheid medailles.

Acidstain | 14-03-22 | 19:41

Een strategische blunder om niet alle opties op tafel te leggen ook al ben je niet van plan om ze te gebruiken. Net zoiets als met poker al je kaarten al laten zien aan je tegenstanders. Het westen moet juist zeggen - ja, misschien implementeren we wel een no-fly zone, misschien gooien we wel een kernbom etc. als de situatie daar om vraagt.

geenspam | 14-03-22 | 16:51 | 1

Nee. Dit is kristalhelder: ga je een cm de grens over dan is het bal en grijpen we je. Tot die tijd doen we alsof we ons afzijdig houden en plaatsen we vlaggetjes op ons Facebook account.

_pacman_ | 14-03-22 | 17:01

Die BTR beelden ken ik: https://youtu.be/eiv7R0ttU0E

ratelaar | 14-03-22 | 16:32 | 1

Ik ken ze vooral uit Squad, geweldig en soms eng realistisch spel.

tjongerschans | 14-03-22 | 17:26

Dat filmpje van die BTR-4 die die ruskis onder vuur neemt laat wel zien hoe ongeorganiseerd die russen zijn. Door dit soort filmpjes begin ik wel te geloven dat die russen in de pan gehakt worden.

Dielangemetdiebaard | 14-03-22 | 15:37 | 5

@Eduardo- | 14-03-22 | 16:23: Zodra hij inzoomt en rijd zie je de zijkant van een t-72 turret. Daar schiet ie een paar keer op en dan zie je een kleine ontploffing(denk ammo storage). Maar ik vind het echt een beetje makkelijk... Als 1 BTR-4 dit al doet dan snap ik wel dat die verliezen aan russische kant zo extreem lijken(en waarschijnlijk ook zijn).

Dielangemetdiebaard | 14-03-22 | 16:42

@Dielangemetdiebaard | 14-03-22 | 16:42: ik vermoed reactive armour. Ik ken de ammo niet waarmee gevuurd wordt (HE/AP/anders). T72 en 30 mm... kan natuurlijk maar lijkt me stug. BTR slopen kan. Hij lijkt laag te mikken, ricocheren door de onderplaat? Plus je ziet voetjes lopen achter de BTR. Indien 30 mm HE dan zeer vervelende effecten 'van onderen' bij mensen.

nobodiesunmighty | 14-03-22 | 18:43

@Eduardo- | 14-03-22 | 16:23: Gebruikt die BTR 4 een drone om te kijken waar wat staat? Ik was net aan het denken. Indien de BTR4 de ERA er af schiet kan een HEAT manpad er wel makkelijker doorheen. Tricky.... zou wel heel sluw zijn. Valt nauwelijks te geloven...

nobodiesunmighty | 14-03-22 | 21:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Een Russische website vermeldt het, en jawel - Dan moet heul Mariupol "wel een legitiem doelwit zijn" ....... Geef uw dagbaan, niet op ... Toon wat medeleven, richting de duizenden onschuldige, omgebrachte burgers - Nu al.

Oorlogsmisdaden jegens de mensheid, begaan door de 'bevrijders', zoals die laatste term echt waar is. Want het stond op internet.

Heeft u gevechtservaring - Anders dan die van een toetsenbord krijger ? Zeer waarschijnlijk .. Nee.

Nederlandop1 | 14-03-22 | 17:03

@Nederlandop1 | 14-03-22 | 17:03: U beticht mij nogal van wat. Ik geef alleen een Nederlandse naam aan een Engels artikel en geef een link naar nog een ander Engels artikel.

Pilshaas 861 | 14-03-22 | 17:57

@Pilshaas 861 | 14-03-22 | 17:57: Ah ik zie het al, misschien van die reactie eerder. Dit artikel was niet bedoeld als goedpraterij. Het laat de gedachten van Putin zien. Dat je leest hoe iemand denkt betekent niet dat je het met hem eens hoeft te zijn of het maar goed vind wat hij doet. U gaf zelf aan dat die wapens (b)lijken ingezet te zijn op woonwijken.

Woonwijken op zich zegt niets. Misschien verschanst zich daar het leger wel. Misschien zelfs onder de bevolking dat gebeurde in andere conflicten ook. Verder is het de hoofdbasis van het Azov bataljon dacht ik, dus dan kun je daar hevige gevechten verwachten neem ik aan tussen Putin en hen.

Maar uiteindelijk is het nog steeds oorlog, en een oorlog die Putin / Rusland begonnen is ) en dat is nooit mooi, fraai of goed te praten. Dat probeerde ik ook niet te doen. De gewone (en vooral arme) mens lijdt er onder.

Pilshaas 861 | 14-03-22 | 18:32

Voor de fans bestel nu je Azov Brigade koffiemok op Amazon!
Waarom verkoopt Amazon nog nazi propoganda?

Sjefke_pro | 14-03-22 | 15:15 | 1

Azov brigade is wel ultra nationalistisch (dus ultra rechts te noemen), maar niet Nazi. Ze hebben ook de nodige joden in dienst, ze hebben niets tegen joden op zich.

heppykemper | 14-03-22 | 17:41

In positiever nieuws Russische oligarchen beginnen zich te roeren. "Putin, don't take us back to 1917".

Dat zou nog wel eens een staartje kunnen krijgen.

Met een beetje geluk krijgt Poetin binnenkort toch nog een kopje thee met extra gratis polonium. Daarna valt er nog een hoop op te lossen maar het is een begin.

(Droomt verder)

Theodorus.Goldbach | 14-03-22 | 14:16 | 4

En die oligarchen zijn heel populair in Rusland, vooral degenen die nu hun luxe jachten kwijt zijn.

Spie | 14-03-22 | 14:32

@Spie | 14-03-22 | 14:30:

Ik zeg toch het is een begin. Daarna moet nog zo'n 70% van de Russische bevolking gedeprogrammeerd worden. Een hele kliek Poetin loyalisten berecht worden en geëxecuteerd en pas na een paar jaar kunnen er misschien democratische verkiezingen gehouden worden. Rusland heeft een lange weg te gaan. Hele lange weg. Maar als Duitsland het kon destijds na de oorlog moet het de Russen ook lukken.

Theodorus.Goldbach | 14-03-22 | 15:42

@Spie | 14-03-22 | 14:32: Dat kwijtraken van hun speeltjes is nu tijdelijk, als ze Putin afvallen pakt Rusland alles af. Rusland is not stees een mix van kapitalisme en communisme. Kijk bijvoorbeeld naar het voormalige Yukos eigenhard had een grote bek tegen Putin, dus vadertje staat bedenkt een fraude claim en pakt alles af.

politiekgemotiveerd | 14-03-22 | 16:02
▼ 1 antwoord verborgen

Zelensky niet op de praatstoel omdat ie moest onderduiken of vluchten?

Behangdelul | 14-03-22 | 14:15 | 4

@Spie | 14-03-22 | 15:07:

Zelensky verdient de doodstraf omdat hij zijn land met hand en tand verdedigt tegen de Russen?

Spoor jij eigenlijk wel?

Theodorus.Goldbach | 14-03-22 | 15:38

@Theodorus.Goldbach | 14-03-22 | 15:38: Zelensky moet zo spoedig mogelijk zien dat er een compromis gesloten wordt met de Russen.
Het doden moet stoppen. Dat is naar mijn mening zijn plicht nu.

Lesc | 14-03-22 | 16:26

@Lesc | 14-03-22 | 16:26:

Jouw mening doet er niet toe. De mening van de 91% van de Oekraïense bevolking die pal achter Zelensky staan wél.

Theodorus.Goldbach | 14-03-22 | 19:25
▼ 1 antwoord verborgen

Oh. Rusland dreigt nu managers van buitenlandse bedrijven te arresteren en de bezittingen van deze bedrijven te confisqueren.

Rusland ontkent dus dan weet je dat het waar is.

Theodorus.Goldbach | 14-03-22 | 14:12 | 4

Is al eerder gezegd toch door Rusland dat ze bedrijven op een lijst aan het zetten om ze te nationaliseren voor een of andere klantprotectieregel.

Pilshaas 861 | 14-03-22 | 14:47

Nee, die arrestaties geloof ik pas als ik het op Russische tv zie /sarc.
Daar hebben ze geen belang bij, dus onlogisch, dus waarsch. fake nieuws.
Maar die nationalisaties zijn wel degelijk aangekondigde politiek en het kan heel goed zijn dat die al geïmplementeerd is; daar laat men geen gras over groeien. Als je activiteiten onder een buitenlandse boycott vallen, heb je 3 keuzes:
1. bedrijf en lonen gewoon door laten draaien, eventueel onder een door jou aan te stellen zetbaas zodat je geen ruzie in het thuisland krijgt en kan zeggen: ik heb er geen controle meer over, praat maar met mijn zetbaas. Ondertussen draait je bedrijf gewoon door en je regelt de dingen via een achterdeur
2. Je doet en produceert niks meer, maar betaalt de lonen van je werknemers gewoon door.
3. Je stopt de activiteiten en betaalt de lonen niet meer door. Dan ben je in overtreding van een splinternieuwe wet die bepaalt dat je bedrijf genationaliseerd wordt, bij opbod verkocht wordt en het resultaat (uiteraard minus de aanzienlijke kosten) wordt omgerekend naar Roebels (want helaas heeft de boycott van de VS en EU bepaald dat Rusland je niet in euro’s of dollars uit mag betalen) en dat tegen een koers die je ongeveer 50% verlies oplevert omdat de koers van de roebel onlangs gekelderd is. God, wat heb jij toch een pech, zeg! O, en het staat op een geblokkeerde bankrekening want we mogen en kunnen die Roebels nu niet naar je overboeken. Vanwege de sancties, je weet wel.
Kies maar welke van de drie het moet worden …

Spie | 14-03-22 | 14:49

Sancties gaan altijd 2 kanten op.

Lesc | 14-03-22 | 16:27
▼ 1 antwoord verborgen

Inmiddels al 2500 acteurs gedood in Marioepol. Straks zijn ze er zomaar doorheen.

Beste_Landgenoten | 14-03-22 | 13:34 | 3

Dat moet wel heel goed betalen dan, zo'n rol.
Echt beroemd wordt je er ook niet mee.

Dandruff | 14-03-22 | 13:58

@Spie | 14-03-22 | 14:07:

Het tragische is natuurlijk dat sommigen dit echt lijken te geloven.

Dandruff | 14-03-22 | 14:18

De Tocha raket die neerkwam op een bus in Donetsk blijkt te zijn neergeschoten door de luchtafweer van de Russen zelf. Maar wordt uiteraard door Rusland geclaimd als een bewuste aanval op burgers.

Beste_Landgenoten | 14-03-22 | 13:30 | 10

@Spie | 14-03-22 | 14:20:
Spie, wederom probeer je het. Ja die raket is door Oekraine afgevuurd. Maar niet op die bus of die burgers, waarschijnlijk op eem militair doel. De luchtafweer heeft hem onderschept en is op de bus gevallen. Dus burgers dood. En wie is deze oorlog begonnen Spie? Ik dacht toch niet Oekraine. En dan een hele show maken van de fout van je eigen luchtafweer?

Beste_Landgenoten | 14-03-22 | 15:22
▼ 7 antwoorden verborgen

Zelenski waarschuwde dat er straks ook raketten op Navogebied gaan terechtkomen. Doelde hij op eigen (Oekrainse) raketten of ben ik te cynisch ?

LucaBrasi | 14-03-22 | 12:51 | 11

@Theodorus.Goldbach | 14-03-22 | 13:22: maar niet bij false flags. Dan schiet je de ‘verkeerde’ kant op. Vraag je dus altijd af wie er belang bij heeft om zo’n actie te ondernemen. Een voorbeeld: Assad stond in Daraa in een volstrekt gewonnen positie: de rebellen waren in een onverdedigbare positie terechtgekomen en wat doet die sukkel van een Assad: Hij begin daar met gifgas rond te spuiten want dat is de enige manier waarop hij de VS nog in het conflict daar in kan brengen. Daar had men een duidelijke rode lijn getrokken en ja hoor, alsof hij erop uit is: prompt een gifgasaanval!

Spie | 14-03-22 | 14:57

@Spie | 14-03-22 | 14:57:

Fantaseer jij er maar lekker op los. De Amerikanen hebben non-stop een eye in the sky boven Oekraïne en dan gaan de Oekraïners een raket op Polen schieten. Geloof je het zelf.

Dit afgezien van het feit dat Zelensky meer integriteit in zijn grote teen heeft dan jij in je hele kadaver lijkt te hebben. Met je harteloze smerige whataboutism en bagatellisatie.

Theodorus.Goldbach | 14-03-22 | 16:10
▼ 8 antwoorden verborgen
-weggejorist-
spamzuiger | 14-03-22 | 12:47 | 3

Ondertussen in Rusland. Dit is hoe dictatuur eruit ziet: https://twitter.com/jonlis1/status/1503282346778320897

wapster | 14-03-22 | 12:32 | 12
-weggejorist-
Spie | 14-03-22 | 13:10

@Spie | 14-03-22 | 13:10:

Ik heb beide ogen wijd open. Je probeert constant de misdaden met "whataboutism" goed te praten al dan niet te bagatelliseren. Mij hou je niet voor de gek hoor. Denk eigenlijk niemand hier.

Theodorus.Goldbach | 14-03-22 | 13:29

Echt waanzin. Die griet met die spuitlippen wil volgens mij pro-Putin dingen zeggen.... jammer joh

Behangdelul | 14-03-22 | 14:19
▼ 9 antwoorden verborgen

Pffft, nou als ze Zelensky nu echt te pakken hebben is het wellicht toch snel afgelopen. Dat is een demotiverende klap van jewelste...

Lambik1 | 14-03-22 | 12:30 | 7

@mijosa | 14-03-22 | 12:55:

En vergeet niet dat Poetin voor elkaar heeft gekregen wat geen enkele Oekraïense president ooit gelukt is. Het Oekraïense volk verenigen als één blok tegen de Russen. 91% van Oekraïners steunt Zelensky. Ge-ni-aal!!!

Theodorus.Goldbach | 14-03-22 | 13:04

@mijosa | 14-03-22 | 13:14:

Inderdaad ook een meesterzet. En vergeet niet hele dorpen en steden in as leggen met zoveel munitie dat hij bij China moet aankloppen voor munitie, wapens en ander materieel en financiële steun natuurlijk. Geniaal.

Daarnaast wint hij ook de "hearts and minds" van de Oekraïense mensen met deze briljante tactiek. Meesterlijk.

Theodorus.Goldbach | 14-03-22 | 13:32
▼ 4 antwoorden verborgen

Ah, daar hebben we de false-flag toch nog. En nu kijken hoe de Russen los kunnen gaan na dit incident. UIteraard zal Oekraine geen clusterbom op Donetsk gooien, die geweldige kans zullen ze Poetin toch nooit geboden hebben.

De vraag is nu: Komen de tactische nukes nu op tafel?

Beste_Landgenoten | 14-03-22 | 12:21 | 4

Ze zullen ingezet worden zodra het hem te heet onder de voeten wordt.
Maar ik hoop het mis te hebben.

Sjeintje | 14-03-22 | 12:32

Tactische nukes? Denk het niet. Te groot risico dat de NAVO zich er dan wel mee gaat bemoeien. Of erger er zal maar een nuke per ongeluk op Polen terecht komen omdat een sukkel de verkeerde coördinaten heeft ingevoerd. Denk niet dat Poetin zo gestoord is.

Theodorus.Goldbach | 14-03-22 | 12:41
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
bootslatan | 14-03-22 | 11:58 | 9
▼ 9 antwoorden verborgen

Alle sympathie voor de Oekraïne in dezen, maar die doorzichtige pogingen van Zelensky om de NAVO een 3e wereldoorlog in te trekken zijn nogal vermoeiend. Hij lijkt zich niet te realiseren hoeveel steun hij al krijgt van het westen, via wapenleveranties en economische sancties, waarmee niet alleen Rusland hard getroffen wordt, maar waarmee we ook onszelf in het vlees snijden.

bintang | 14-03-22 | 11:51 | 5

@Knip | 14-03-22 | 12:12: en als hij denkt dat Poetin zijn eisen afzwakt, heeft hij het mis. Ik kan me zelfs heel goed voorstellen dat er nu nog extra eisen bijkomen. Want zo werkt het ook in onderhandelingen. Bovendien is Rusland na al dat gedraai, het niet nakomen van Minsk1 en 2, het wegduiken aan het begin: ineens was Zelenski een hele dag niet te bereiken nadat Moskou de actties voor enige tijd had stilgelegd na eenverzoek van diezelfde Zelenski voor vredesonderhandelingen. Ze doorzien de trucjes onderhand wel en dat kan je later nog duur komen te staan.

Spie | 14-03-22 | 12:35

Dat is absoluut het doel, het is minstens zo kwaadaardig.

spamzuiger | 14-03-22 | 12:50

@spamzuiger | 14-03-22 | 12:50: politici zijn klootzakken, ze onderscheiden zich hooguit in de mate van leugenachtigheid. Een nobelprijs voor Zelenski zou een niet meer te overtreffen cynisme zijn.

Spie | 14-03-22 | 12:54
▼ 2 antwoorden verborgen

Wel mooi dat er een hoop mensen hier in de panelen zitten die liever nog duizenden doden zien vallen dan dat er ook maar een kleine concessie gedaan wordt om levens te redden en te voorkomen dat miljoenen mensen wereldwijd in de armoede worden gestort.

Het team waar je voor bent staat namelijk voorop! Altijd leuk, voetbalsupporters die gaan staan juichen aan de zijlijn bij geopolitiek.

Saboteerik | 14-03-22 | 11:34 | 10

@Saboteerik | 14-03-22 | 12:06: "intussen het we er wel duizenden mensen de dood ingejaagd". Wie zijn "we" in dat zinnetje? Wij, het Westen, of 'de Oekraïners, of de Russen. Laten we het maar op de Russen aanhouden. Die zijn toch echt de enige agressors in deze oorlog. Die zijn Oekraïne binnen gevallen, laten we dat even duidelijk voor de geest houden.

KeesBruin | 14-03-22 | 12:59

@Saboteerik | 14-03-22 | 12:09: Democratie brengen? We kunnen het zelfs niet eens in eigen land getuige de manier waarop de regering het referendum om zeep hielp en het vervolgens onmogelijk bleek om daar een referendum te houden. Een gotspe! Nederland en democratie? Laat me niet lachen! Het begint hier steeds meer trekken van de Sovjet-Unie te krijgen, inclusief een nepparlement vol stropoppen en marionetten dat zelf nauwelijk eigen beleid kan afdwingen, censuurmaatregelen en eindeloos gedram om je te overtuigen van de zegeningen van het systeem terwijl je ziet dat de welvaart al tientallen jaren achteruitloopt of in ieder geval niet toeneemt. En dan zit ik nog in de hogere middenklasse! Kunnje nagaan hoe het de rest vergaat.

Spie | 14-03-22 | 13:02

@KeesBruin | 14-03-22 | 12:59: Ja, je punt is duidelijk. Putin Bad. West Good. Klaar! Wisten we toch al, dat je geen enkele nuance hebt? Waarom moet je dat constant herhalen? Je kunt toch gewoon een Oekrains vlaggetje op de facebook zetten?

Saboteerik | 14-03-22 | 15:11
▼ 7 antwoorden verborgen

Toegeven aan de vraag om een no-fly zone mag niet gebeuren. Poetin zou dat als een mooie kans zien om de NAVO weg te schroeien met zijn nukes. Verdrietig voor Zelensky en zijn onschuldige burgers, maar het is gewoon niet anders.

Nivelleermarionet | 14-03-22 | 11:27 | 10

@Theodorus.Goldbach | 14-03-22 | 12:04: Er was een US Senator die suggereerde dat Putin vermoord moest worden. Die werd teruggefloten door Washington: Leiders vermoorden is namelijk niet kies, ofzo. Beter is: Miljoenen mensen wereldwijd in de armoede storten met sancties.

Saboteerik | 14-03-22 | 12:12

Dat betekent het einde van een groot deel van het leven hier op aarde. Niet door de rechtstreekse impact van de nukes maar door de zonsverduistering en nucleaire winter die volgt. Nukes moeten gebruikt worden om te dreigen en af te schrikken, zodra ze écht ingezet gaan worden hoop ik dat ik er een op m’n dak krijg. Een snelle dood is wat ik dan wens.

Mr Moore | 14-03-22 | 12:40
▼ 7 antwoorden verborgen

MH 17, de Krim, Ukraine. Salamitactiek. Ieder keer een stapje erbij. De volgende is een “verdwaalde” raket ergens op een Navo-lid. Bij de eerste grijpen we in. Of niet. Bij de 2e of 3e wel? Òf we dwingen Ukraine tot overgave en stoppen met leveringen van wapens. Of we grijpen in en trappen Putain eruit.. Dit halfzachte gelul heeft niemand wat aan. We Ijn te soft en maken geen duidelijke keuze. Ik vrees dat we binnenkort gedwongen worden tot een meer duidelijk standpunt.

Happy People | 14-03-22 | 11:26 | 9

@Spie | 14-03-22 | 11:29:
O ja wat voor concrete slechte ervaringen hebben ze dan? Ik kan zo gauw even geen inval door de NAVO in Rusland herinneren.

matatwork | 14-03-22 | 12:44

@matatwork | 14-03-22 | 12:44: nee, niet door de NAVO, maar Napoleon heeft ooit een poging gedaan en een man met bloksnor uit Oostenrijk ook ooit.

Crankhead | 14-03-22 | 14:05
▼ 6 antwoorden verborgen
-weggejorist-
MathildaMoorlag | 14-03-22 | 11:25 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Tja, Antonov. Grootste (en min of meer enige) klant: het Russische leger. Vandaar dat het na 2014 niet zo lekker meer ging met dat bedrijf, en ze sinds 2016 geen vliegtuig meer gemaakt of geleverd hebben.

Muxje | 14-03-22 | 11:15 | 3

Het zou de Russen sieren op te houden erfelijk materiaal overhoop te schieten, en de hierop volgende ernstige schade niet via spindoctoring en whataboutism's af te doen. Men wakkert het olie op het vuur onder de Oekraïners, hiermee nog wat extra aan.

De stad Mariupol. Een stad met ~ 450.000 inwoners voor de Russen binnen vielen. De situatie aldaar oogt meer en meer als een bloedbad, aangevallen door een soort Mongoolse horde, met steeds langere slachtofferlijsten. Die MLRS raketten en artillerie (b)lijken ingezet, op woonwijken. Dapper hoor. Echte bevrijders, die Russische strategen.

Nederlandop1 | 14-03-22 | 12:07

@Nederlandop1 | 14-03-22 | 12:07: Waren er militaire doelen in die woonwijken? Dan zijn het legitieme doelen. Verder is het de thuisbasis van Azov dus daar kan je Putin in zijn strijd tegen neo-nazi's wel een gevecht verwachten ( en andersom ook).

Pilshaas 861 | 14-03-22 | 12:57

@Pilshaas 861 | 14-03-22 | 12:57:

Nee hoor. Het Russische leger kan niet vechten. Ze kunnen alleen plunderen, verkrachten, moorden en vernietigen.

Theodorus.Goldbach | 14-03-22 | 13:08

Vraag me toch nog steeds af wat er gaat gebeuren als Poetin na Oekraine zijn zinnen op de Baltische staten zet…

Mark zit te Dutten | 14-03-22 | 11:06 | 13

@Kowalski11 | 14-03-22 | 12:02:

Nee hoor, ik heb kennis van zaken. De Russen zijn al maanden aan het fantaseren over hoe ze de Baltische staten en Gottland na Oekraïne terugpakken. Is algemeen bekend.

Theodorus.Goldbach | 14-03-22 | 12:07

@Theodorus.Goldbach | 14-03-22 | 12:07:
Gottland hebben ze maar een paar maanden bezet gehouden, tijdens de Napoleontische oorlogen. Of ze zouden de banden met de Baltische vikingen moeten bedoelen maar dat waren uiteindelijk ook voornamelijk de Zweden. De Noren en de Denen voeren over het algemeen zuid- en westwaarts, de Zweden pakten de oost en stichtten via hun nazaten uiteindelijk de rijken van Kiev en Novgorod.
Enfin, voor iemand als Putin doet dat er natuurlijk niet echt heel veel toe. Wel apart trouwens, dat ze zich als hoeders van de Slavische cultuur opwerpen maar als excuus hun geopolitieke agressie toch vooral uit hun Noormannenverleden halen. Izze raarrrr. Ikke logica nieznapnie.

Graaisnaaiert | 14-03-22 | 14:56

@Graaisnaaiert | 14-03-22 | 14:56:

Op Gottland kunnen ze raketten plaatsen en zo een fiks strategisch voordeel halen tegen eventuele tegenaanvallen van de NAVO.

Theodorus.Goldbach | 14-03-22 | 15:58
▼ 10 antwoorden verborgen

Hij weet wat hij moet doen: de Russische eisen zijn bekend en zodra hij die accepteert, houdt de ellende op. Er komt geen navohulp en ook geen no-fly-zone, want dat leidt onafwendbaar tot WO-3 en Biden heeft, net als de andere westerse leiders, al vóór het begin van de Russische inval aangegeven dat absoluut niet te willen doen. Het enige waar de VS en EU toe bereid zijn, is morele steun tot de laatste Oekraïner.
Ik snap dan niet dat je toch gewoon doordramt en je volk in het ongeluk stort! Ja, Poetin is een genadeloze klootzak, maar dat wist je eerder ook wel, toch? Nou dan gaat het om het maximaal haalbare en dat is neutraliteit en het verlies van de Krim. Het is niet anders. Nederland heeft iets soortgelijks in 1830 meegemaakt en geleerd dat oorlog voeren met een machtige buurman niet echt slim is.
Dus nu ligt je land in puin en mag je al blij zijn als er geen nieuwe eisen bijkomen.
Hij was gekozen op een boodschap van normalisering van de betrekkingen met Rusland en het oplossen van het conflict in Donetsk in het kader van Minsk1 en Minsk2. NIETS heeft hij daarvan uitgevoerd, er is zelfs geen eerste begin gemaakt door een kleine concessie te doen om de zaak vlot te trekken! De bombardementen om Donetsk gingen gewoon door en in München presteerde hij het zelfs om Minsk1 en Minsk2 vervallen te verklaren en zei hij dat het jammer was dat Oekraïne geen kernwapens meer had en suggereerde hij dat Oekraïne die misschien maar weer moest ontwikkelen! Dan ben je echt helemaal de weg kwijt en stuur je aan op een oorlog, die hij ook prompt kreeg. Aan Poetin kleeft een massa bloed, maar Zelenski heeft ook een grote schuld op zijn schouders drukken, hoor!
Een Nobelprijs voor de Vrede zou in deze omstandigheden echt een gotspe zijn

Spie | 14-03-22 | 11:01 | 27

@Kowalski11 | 14-03-22 | 11:49: Natuurlijk zijn er "andere invalshoeken", maar dat zijn wel foute invalshoeken. En Goldbach 11:40 legt wel even goed de vinger op de zere plek.

KeesBruin | 14-03-22 | 12:14
-weggejorist-
Kowalski11 | 14-03-22 | 12:21

Je bent echt naïef als je denkt dat je lang onafhankelijk kan blijven als land wanneer je "demilitariseert". Als je klaar bent rijden de tanks van Putin alsnog binnen alleen deze keer zonder tegenstand. Tot de laatste man en vrouw is hier gewoon de weg die je moet volgen. Rusland dacht even in drie dagen Oekraïne onder de voet te lopen. Nu houden ze het volgens FSB rapporten nog maar tot mei/jui vol voordat Rusland economisch ophoudt te bestaan en ze een default state zoals Venezuela zijn.

Leyolm | 14-03-22 | 12:43
▼ 24 antwoorden verborgen

Zelensky kan beter God om een no-fly zone smeken; die heeft verder geen nuclaire consequenties te vrezen.

funda | 14-03-22 | 10:57
-weggejorist-
PR0FESSOR | 14-03-22 | 10:44 | 13
▼ 13 antwoorden verborgen

Maar ondanks alle Poetin-kontekruiperij hier in de panelen gaat het erg slecht met het Russische offensief. En belangrijker, Rusland komt erachter dat de eigen propaganda niet helemaal aansluit bij de situatie in Oekraine zelf. Het volk wil geen russen, ziet hen niet als bevrijders, het reguliere leger blijf fanatiek vechten en ook gewone burgers strijden mee. Het lukte niet in een paar dagen, in de Russiche top rollen de koppen en inmiddels lijkt Poetih de eisen wat naar beneden bij te stellen, in een vlaag van helderheid wellicht, dat deze oorlog een last gaat worden voor zijn regime in plaats van een klinkende overwinning op "de nazi's.

Nog een paar weken volhouden en dan dondert de hele bende voor Poetin in elkaar. Als zelfs de Chinezen om hulp wordt gesmeekt weet je hoe laat het is. Net als de huurlingen uit Syrie.

Beste_Landgenoten | 14-03-22 | 10:38 | 14

@KeesBruin | 14-03-22 | 12:19: zo he, dus nu is zelfs zeggen dat westerse MSM niet op hun blauwe ogen te geloven zijn Russische agitprop? Ik dacht dat dat bijna een gemeenplaats was op deze website.

Zosima | 15-03-22 | 04:02
▼ 11 antwoorden verborgen

Het Westen vondt het prachtig met Gorbatsjov en daarna Jetsin,dat de Russen dood van de honger gingen,rijen voor een winkel voor een stuk brood,dat was dus de democratie die het westen wilde hebben voor de Sovjet-Unie/Rusland.

www.tiktok.com/@challenger07.uk/video...

shark666 | 14-03-22 | 10:36 | 5

Prachtig? Het totale waardeloze landbouw systeem had een hele grote rol. Verborgen werkloosheid met lui die hele dag niets doen. En waarom zou je werken en zorgen voor een goede landbouw, bracht je toch niets. Beter was het om zoveel mogelijk te stelen.

Pios | 14-03-22 | 11:03

@Beste_Landgenoten | 14-03-22 | 10:58: Het was een rare overgang maar niet geheel kansloos. Arbeiders kregen de aandelen in de fabrieken waar ze werkten. Mensen kregen opeens het eigendomsbewijs van de flat waarin ze woonden. Op zich niet verkeerd. Maar ja, handige baasjes gingen bij die mensen langs met mooie verhalen: die aandelen zijn niet zo veel waard maar ik geef je er harde dollars voor. Er gingen letterlijk inkopers met een kist vol valuta in de kantine van die bedrijven zitten om die aandelen van de werknemers te kopen. Handige zakenlui wisten precies wat ze kochten en betaalden pennies on the dollar om het bedrijf in handen te krijgen.

Muxje | 14-03-22 | 11:24

Wat een onzin weer met je sneue Tiktok-linkjes (Facebook-linkjes kan je zeker niet meer posten, ouwe trol?). Het 'Westen' vond de ellende bij het uiteenvallen van de Sovjet-Unie helemaal niet 'prachtig', en heeft zelfs hulpacties voor de Russen georganiseerd. Toen die nog niet helemaal Hitler gingen op hun buurlanden. anderetijden.nl/aflevering/59/Help-de...

Festen | 14-03-22 | 11:43
▼ 2 antwoorden verborgen

Oekraïne verdedigd hun land tot nu toe fantastisch en ver boven mijn eigen verwachting. Met misschien al +10k Russische soldaten uitgeschakeld komt de Russische offensieve oorlog vermoeiing al in de buurt van de max. Het lijkt er ook op dat Rusland al aan het kraken is. Zo zijn de openlijke vredeseisen met Oekraïne al lager dan in het begin. Daarnaast probeert hij militaire hulp te krijgen van Belarus en Kazachstan (en China zelfs?) maar wordt dat ronduit geweigerd (een teken dat ze zwakte ruiken bij Poetin). Het meest waarschijnlijk is nu dat Oekraïne een kleine concessie doet aan Poetin (Krim, misschien ook Donbass) in ruil voor vrede.

mijosa | 14-03-22 | 10:21 | 6

Het is een beetje de vraag hoeveel tienduizenden (of straks wellicht miljoenen) burgerdoden gewicht leggen in de schaal bij de bepaling hoe fantastisch de Oekraïnse verdediging vanuit de stedelijke gebieden eigenlijk was.
Ik schort mijn oordeel daarom graag even op.

funda | 14-03-22 | 11:04

Donbas misschien als een soort autonome regio.

Muxje | 14-03-22 | 11:26
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
EnzoIshet3 | 14-03-22 | 10:13

Als ik de kaart bekijk dan ziet het er in het oosten toch niet al te best uit voor het Oekraïense leger, ze zitten wel erg ver van de aanvoerlijnen. Als de russen vanuit het noorden of zuiden een tangbeweging kunnen maken is het daar afgelopen.

Eppo | 14-03-22 | 10:11 | 1

Dat 'leger' zit allang in de guerilla-modus. Die begeven zich niet meer op open terrein.

funda | 14-03-22 | 11:12

Een hoop Russische kontenlikkers hier opeens. Ukraine geef je over, want elk slachtoffer is eigenlijk jullie schuld. Dan moet je maar op je rug liggen en je laten verkrachten door de Rus. Nou met zulke Medelanders snap ik wel waarom Nederland geen Nederland meer is. Ze zijn al gaan liggen.

Mokum Kosher | 14-03-22 | 10:01 | 24

@Theodorus.Goldbach | 14-03-22 | 16:05: Rusland heeft dat al 3 keer gewild. Maar goed, laten we die discussie maar niet starten. Waar heeft Rusland dat dan wel beloofd en waarom heeft Navo dit niet beloofd?

Dat laatste omdat het waarschijnlijk nergens bindend vastgelegd is. Als het dus waar, wat de laatste tijd opduikt dat het wel zo gezegd is, is het een domme fout van Rusland. Dat eerste om het Memorandum van Budapest? Die noemde de VS in 2013 niet binding web.archive.org/web/20140419030507/ht... Dus ook een domme fout van Oekraine in dit geval.

Pilshaas 861 | 14-03-22 | 18:15

@Pilshaas 861 | 14-03-22 | 18:15:

Een memorandum is weldegelijk bindend. Probleem is dat het geen clausule heeft waarin staat dat de VS Rusland gaat aanvallen als Rusland Oekraïne binnenvalt. Komt omdat niemand dacht dat de Russen ooit zoiets zou doen tegen hun "broedervolk". Enter Vladimir Poetin.

Theodorus.Goldbach | 14-03-22 | 18:36

Dat was al zo in de 2de wereldoorlog. Met 3 dagen was het gedaan. De doden zijn pas later gevallen. Wij lieten ons bevrijden door anderen. Geen groter gevaar dan pacifisme!

Sofa1 | 15-03-22 | 00:31
▼ 21 antwoorden verborgen

Ben geen strateeg, maar waarom geeft Marioepol zich niet over? Is onhoudbaar en ligt ondertussen 100km achter het front.

Nescio73 | 14-03-22 | 09:44 | 21

@Pilshaas 861 | 14-03-22 | 14:41:

Waar zeg ik dat?

Theodorus.Goldbach | 14-03-22 | 16:01

@Theodorus.Goldbach | 14-03-22 | 16:01: U brengt nogal wat nuance hier over de neo nazis in de door een Nazi opgrichte, met nazi logo's beplakte en versierd bataljon door te stellen dat er wel wat neo nazis inzitten maar lang niet allemaal terwijl u hierboven stelt dat het Russiche leger alleen maar dat kan:

Nee hoor. Het Russische leger kan niet vechten. Ze kunnen alleen plunderen, verkrachten, moorden en vernietigen.

Theodorus.Goldbach | 14-03-22 | 13:08 | reageer

Pilshaas 861 | 14-03-22 | 18:18

@Pilshaas 861 | 14-03-22 | 18:18:

Nee ik geef aan dat het van nazi militie is gegroeid naar een eenheid waar niet alleen nazi's zitten, dat de meesten Russen zijn en dat ik Oekraïne wel begrijp omdat zij wél wilden knokken. Dat ik nazi's haat is een ander ding. En dan nog, het Russische leger loopt te plunderen, verkrachten, moorden en vernietigen. Dat vind ik een stuk erger dan een wolfsangel en onfrisse nazi overtuigingen. Dat zou jij ook moeten vinden als je een ziel had.

Theodorus.Goldbach | 14-03-22 | 18:41
▼ 18 antwoorden verborgen

China ontkent dat Rusland om militaire steun heeft gevraagd.
Dan weet je dat die gewoon leveren.
Pikken ook nog een mooie gas- en oliedeal mee en ontkennen alles glashard al buigend en glimlachend.
Vergeet ook even niet dat de meeste grondstoffen voor de chipindustrie uit Rusland en Oekraïne komt en dat Taiwan de technologie heeft om daar iets mee te doen. China heeft er alle belang bij dat Rusland een dikke vinger in de pap heeft in Oekraïne.
Ondertussen hebben ze Biden bij zijn ballen, die reutelt wat nietszeggende quotes, de Saoedi's willen niet aan de lijn komen en hij stuurt een nitwit als Kamela naar Polen om de vluchtelingen uit te lachen.
www.foxnews.com/media/kamala-harris-r...
Ik kan het mis hebben, maar ik vrees het ergste voor Oekraïne en ook voor Europa. Het tijdperk dat het Westen, met Amerika voorop de wereld trachtte te pacificeren met westerse liberale waarden, waarbij inmiddels woke en gender zijn toegevoegd, is definitief voorbij.
Het moet alleen nog even indalen.

Eppo | 14-03-22 | 09:44 | 4

@Beste_Landgenoten | 14-03-22 | 09:46:
Rusland als pitbull aan de perifeer van Groot China. En Putin mag er nog even zitten zolang Xi het goed vindt.

geheelvergeter | 14-03-22 | 09:58

Volgend jaar China strijdend in Europa?

Usumani | 14-03-22 | 11:09

Wat China nodig heeft is grondstoffen - en vooral ruimte. Hallo klein, wanhopig Rusland.
Voor EU en USA maakt het strategisch niet veel uit, en de economische factoren regelen zich wel op de mondiale markt.

funda | 14-03-22 | 11:14
▼ 1 antwoord verborgen

Oké, die Russen zijn geen lieverdjes maar de heiligverklaring van drammerig kind Z. en zijn corrupte land verdient ook geen schoonheidsprijs.

gestoptmetroken | 14-03-22 | 09:38 | 6

Verschil is dat Churchill over veel middelen en buitenlandse steun beschikte om zich behoorlijk effectief te kunnen verdedigen.
Zelensky, met zijn twitterrants en smeekbeden plus wat kleine geschonken wapens, beschikt slechts over steden vol met scholen, ziekenhuizen, kwetsbare openbare voorzieningen en wat agitprop.

funda | 14-03-22 | 11:23
▼ 3 antwoorden verborgen

Tsja, ik ben maar een leek, hoor, maar waarom is zo'n no-fly zone nou zo belangrijk voor Zelenski? Want ik begrijp dat Rusland niet of nauwelijks zijn luchtmacht inzet in Oekraïne. Al die bommen en granaten op Charkov, Marioepol, etc worden afgeschoten door de artillerie of zijn afgevuurde kruisraketten oid.

De enige reden die ik kan bedenken waarom Zelenski dat zo graag wil, is dat de NAVO dan toch betrokken raakt bij deze oorlog. Dat snap ik vanuit zijn oogpunt heel goed, maar de NAVO moet andere afwegingen maken, zoals het vermijden van een escalatie naar een kernoorlog.

Dr_Johnson | 14-03-22 | 09:34 | 7

@GeenAccount | 14-03-22 | 09:56:

Jij bent één van de voorbeelden van hoe effectief Russische propaganda is.

Ongelooflijk.

Theodorus.Goldbach | 14-03-22 | 10:07
▼ 4 antwoorden verborgen

In zowel politieke als oorlogs strategie heb je de duifjes en de haviken. Ik zie collaboteurs en angsthazen.

De harde realiteit is dat als je niet keihard als havik optreedt tegen een havik dat je opgegeten wordt.

Poetin is een havik. Wij zijn al decennia duifjes. Zelensky is een havik. Hij maakt het Poetin bijna onmogelijk om te winnen. Rusland kan al niet meer winnen omdat hij terug vecht. Rusland is de absolute paria geworden.

Ik zie dat er nogal wat duifjes in de panelen zitten die vinden dat Poetin zijn gang maar moet kunnen gaan. Niet onze strijd. De Chamberlains van GeenStijl zeg maar. Maar vergeet niet dat omdat Chamberlain Hitler Sudetenland maar liet innemen dat dit de opmars inzette naar de tweede wereldoorlog.

Lang verhaal kort. Poetin is nu zwak. Als we in de toekomst een betere buur willen hebben in Rusland dan moet Poetin en zijn KGB/Bratva kliek wieberen. Historisch gezien kan dat maar op één manier in Rusland en dat is een nederlaag leiden. We moeten dus alles op alles zetten om ervoor te zorgen dat Poetin een nederlaag leidt in Oekraïne. We moeten haviken zijn. Doen we dat niet dan stopt Poetin ook niet. Of je dat nu leuk vindt of niet.

Theodorus.Goldbach | 14-03-22 | 09:34 | 25

@mijosa | 14-03-22 | 11:18: De 'minder fijne tijd' was in feite al begonnen direct na de vredesbesprekingen van de 1ste wereldoorlog en hier hebben zowel GB als FR een zeer grote aandeel in gehad. Geschiedenis is nooit zwart wit, en dit is zeker niet alleen aan Duitsland te wijten. De geschiedenis herhaalt zich nu weer met USA in de rol van GB destijds. Europa (en de euro) is een bedreiging voor de wereldhegemonie van USA als ze goede verhoudingen zouden hebben met Rusland en China. In dat geval beschikt Europa over goedkope grondstoffen en productiecapaciteit. Beter om ze uitelkaar te drijven.

henkiedeboer | 14-03-22 | 11:41

Grappig, meneer havik, dat er al jaren verteld werd over de staat van ons leger, en de legers van vele andere NAVO landen, maar dat de "havikken" van nu toen de "duiven" van de portemonnee waren. Hypocrieten, die weer iedereen voor wappie kunnen uitmaken maar dan noemen we het nu Poetin-lover.

KokkieBalboa | 14-03-22 | 11:42

@henkiedeboer | 14-03-22 | 11:41: Uw reactie bestaat uit twee idiote delen. De eerste: het was niet Hitler zijn schuld, net als het niet Poetin zijn schuld is nu? En de tweede is een vage complot theorie dat de USA deze oorlog heeft veroorzaakt. Ik lees geen reactie op de geschiedenisles die is u gaf.

mijosa | 14-03-22 | 11:50
▼ 22 antwoorden verborgen

Offtopic even wat afleiding van deze verschikkelijke oorlog (of toch niet): iemand beeld bij een Nilüfer Gündogan die op haar verjaardag, na het verliezen van de strijd om het lijsttrekkersschap, bezopen, ontroostbaar op de grond ligt? En dat nadat ze eerder mensen om de hals viel, in de nek zoende en over haar seksleven praatte. Bron: NRC

PR0FESSOR | 14-03-22 | 09:33 | 2

Moet kunnen. Het echte verhaal is toch vooral de idiote manier waarop Volt met deze kwestie is omgegaan, maarrr… ik kan het idee niet van me afzetten dat we hier te maken hebben met een groepje uit generation snowflake, die niet om kan gaan met een echte “sterke vrouw”.

Muxje | 14-03-22 | 09:40

@Muxje | 14-03-22 | 09:40: Je niet kunnen beheersen en de controle over jezelf verliezen, is niet bepaald sterk. Het tonen (verliezen) van emoties is niet altijd een teken van sterk zijn.

PR0FESSOR | 14-03-22 | 09:47

Al 10 dagen geen contact meer met Svetlana mijn lerares Russisch in Marioepol. Ik begin nu wel erg te vrezen dat haar iets is overkomen... Wat een ellende.

roevka | 14-03-22 | 09:31 | 1

Nou ja, het was ook best een eind rijden iedere maandagavond.

wilmeister00 | 14-03-22 | 10:06

Dit is echt heel grappig. Mocht er nog twijfel bestaan over de kant die rechts Trump Amerika in deze oorlog heeft gekozen, dan is dat nu duidelijk.
www.theguardian.com/media/2022/mar/14...

Beste_Landgenoten | 14-03-22 | 09:26 | 10

@Pilshaas 861 | 14-03-22 | 10:52:
Nou zo zie je maar. De wereld is klein.

Beste_Landgenoten | 14-03-22 | 11:00
-weggejorist-
Pilshaas 861 | 14-03-22 | 11:50
▼ 7 antwoorden verborgen

Na 1989 zijn de meeste landen van het voormalige Oostblok, dolblij verlost te zijn van de Sovjet-dictatuur, vol overtuiging lid geworden van de NAVO en de EU. Deel uitmaken van het Westen betekende meer vrijheid én meer welvaart.
Volgens veel reaguurders hier hebben de 54 miljoen Oekraïeners en de tien miljoen Wit-Russen gewoon pech gehad. Ze grenzen aan een "wereldmacht" (BNP nog geen 2x dat van Nederland) waar toevallig een dictatortje met een Lebensraum-obsessie de baas is, en dat moeten ze dan maar accepteren. We hebben het hier over jonge, moderne Oekraïeners, mensen zoals wij. Stel je eens voor dat de Geallieerden hadden gezegd: Nederland gunnen we aan de nazi's, anders wordt Dolf boos...

J.P.Drapeau | 14-03-22 | 09:13 | 20

Dat de bejubelde Kennedy het niet zo'n tof idee vond dat er in Cuba wat raketten werden geplaatst en daarmee bijna medeverantwoordelijk was voor het ontketenen van een kernoorlog vond en vindt bijna iedereen volkomen begrijpelijk. Niemand in het Westen die riep dat Cuba dat toch vooral zelf moest weten. In dat licht bezien is het toch wat merkwaardig dat er nu zo driftig met het vingertje wordt gewapperd. Poetin heeft al tijden duidelijk gemaakt dat hij in zou grijpen indien hij de overtuiging had dat Oekraine zich bij de NAVO en/of EU aan zou sluiten. Daar hadden onze diplomaten etc. zich veel beter rekenschap van moeten geven. Naar alle waarschijnlijkheid had veel van deze ellende dan kunnen worden voorkomen.

Wolveshead | 14-03-22 | 10:01

@wilnaarhuis | 14-03-22 | 09:40: Allemaal? Ik lees toch een hoop genuanceerdere tegels waarin gesteld wordt dat men Oekraïne nog steeds niet zomaar bij de EU willen hebben (zoals Ursula graag wil), maar evengoed menen dat we ze moeten helpen in de strijd tegen Putin. Het is allemaal niet zo zwart-wit als jij het stelt.

@Pikkebaas | 14-03-22 | 09:58: Wellicht wilden ze bij de NATO om dat decennium ook daadwerkelijk vol te kunnen maken.

Muxje | 14-03-22 | 10:01

@Muxje | 14-03-22 | 10:01: Zwart wit is het zeker niet... Volgens 95% van de mensen die onder dit artikel berichten schrijven wel. Rusland is fout, Ukraine en NAVO/EU zijn goed. Het is een grijze massa. De EU/NAVO (vooral Amerika) is net zo schuldig aan deze oorlog.

wilnaarhuis | 14-03-22 | 10:38
▼ 17 antwoorden verborgen

Kreeg net van Vattenfall mailtje binnen. De energiekosten gaan per 1 april omhoog. Hmmmm, das precies de dag dat de belasting op brandstof verlaagd wordt. Wat een toeval allemaal.

Cornelis12 | 14-03-22 | 09:11 | 2

Is natuurlijk een grapje van Vattenfall. Geen enkel bedrijf zou zo sluw zijn om... nou ja, laat maar. U bent nog verbaasd?

_pacman_ | 14-03-22 | 09:18

Linksom of rechtsom krijg jij toch de rekening gepresenteerd (net zoals ik). Wen er maar vast aan.

PPuk | 14-03-22 | 09:40

Gaat u maar rustig slapen, er is voorshands nog geen reden voor ongerustheid ,de regeringen waken over u........

2CVOcean | 14-03-22 | 09:10

Nou meneer Zelensky we doen al meer dan genoeg. Vanavond om 7 uur luiden alle klokken in Nederland. Dat zal Poetin leren !!!!

Cornelis12 | 14-03-22 | 09:08

Het was ronduit beschamend & pijnlijk om het interview met Maaike Schoon en ambassadeur Shulgin te zien. Een dametje die met overslaande stem haar emotie de vrije loop liet in plaats van scherp te zijn en door te vragen op de gaten in het verhaal van Shulgin. De man praatte natuurlijk overduidelijk poep, onder andere over het verschrikkelijke lot van deze vrouw, maar was een maatje of drie te groot voor dit 'NPO-talent'.

_pacman_ | 14-03-22 | 09:08 | 3

Voormalig Parool meningen dametje. Daarna wat "onderzoeks" journalistiek gedaan met.... jawel Twan Huys en dan mag je met de juiste meningen al snel aanschuiven als presentator bij Buitenhof. Lichtgewicht.

Basil Fawlty | 14-03-22 | 09:32

Kortom: niveautje Nederlands praatprogramma. En dan is Buitenhof nog een van de betere talkshows.

Muxje | 14-03-22 | 10:04

@Basil Fawlty | 14-03-22 | 09:32:
-
Een lichtgewicht met een salaris van ruim anderhalve ton, wel te verstaan - van uw en mijn centen.

bisbisbis | 14-03-22 | 10:25

Ik mag hopen dat de NAVO landen verstandig blijven en zich niet laten meeslepen in de emotionele verzoeken van Zelensky. Natuurlijk vanuit zijn oogpunt moet hij het proberen, maar Rusland gaat echt geen NAVO landen aanvallen

pane | 14-03-22 | 09:08 | 4

@Barend Braakbal | 14-03-22 | 09:10:
Veel leiders zijn krankzinnig, lijkt een voorwaarde te zijn.

Toki | 14-03-22 | 09:13

Poetin moge de grootste schoft van allemaal zijn, maar vooralsnog is Zelensky de enige "gek" die bedelt of smeekt om een soort 3e WO. De NAVO zal gelukkig verstandig zijn en zich inhouden, Poetin (de schoft) weet waar z'n grenzen liggen en Zelensky pleegt zelfmoord.

TuuT | 14-03-22 | 09:28

@Barend Braakbal | 14-03-22 | 09:10: Gelukkig is jouw gevoel niet per direct leidend voor de geopolitiek. Althans, dat hoop ik dan maar.

luistukvreten | 14-03-22 | 09:54
▼ 1 antwoord verborgen

Hij vraagt het aan de verkeerde. Hij moet de VN vragen om een no-fly zone. De NAVO heeft daar namelijk erg weinig te zoeken. Echter de VN des te meer.

Dlareg | 14-03-22 | 09:08 | 5

In de veiligheidsraad van de VN, die daarover gaat, heeft Rusland vetorecht.

Arnold Layne | 14-03-22 | 09:16

De VN is een tandeloze tijger.

Beste_Landgenoten | 14-03-22 | 09:28

@Arnold Layne | 14-03-22 | 09:16: en China.

swapper | 14-03-22 | 10:14
▼ 2 antwoorden verborgen

Voor mij blijft de belangrijkste vraag hoe lang we het nog volhouden niet actief betrokken te zijn. Feitelijk zijn we al betrokken en hebben we al partij gekozen, maar zijn we op dit moment vanuit ons eigen perspectief niet actief betrokken. Dat wordt natuurlijk steeds lastiger om vol te houden, zeker met Putin aan de andere kant.

De Koning | 14-03-22 | 09:04 | 4

Maar dan zou het ook niet raar zijn geweest als de NAVO Russische troepen zou bombarderen in Wit Rusland? Dat is namelijk exact dezelfde situatie.

Beste_Landgenoten | 14-03-22 | 09:52

@luistukvreten | 14-03-22 | 09:56:
Het gaat om de asymmetrische argumentatie. Rusland mag van alles, troepen in het buurland stationeren en klaarzetten voor een aanval, wij moeten braaf met de handjes over elkaar zitten. Maar zodra Polen het heeft over wapens naar Oekraine, dan dreigt Poetin met WO3. En dan kiest Levi de kant van zijn baasje Poetin.

Beste_Landgenoten | 14-03-22 | 10:46
▼ 1 antwoord verborgen

Eén van de problemen voor u en mij, als simpele GS-reaguurders, is natuurlijk, dat we in feite maar weinig weten van de situatie aan het front.
Oké, we zien een paar filmpjes, we krijgen een kaartje voorgeschoteld, maar hoe het écht zit met zowel de Russische als de Oekraïnsche legers, dat weten we niet.
De inlichtingendiensten van de omringende landen en de VS weten ongetwijfeld (veel) meer, maar dat gaan ze ons niet allemaal aan onze neus hangen.

KeesBruin | 14-03-22 | 09:03 | 5

We weten bijvoorbeeld niks over de militaire verliezen aan Oekraïense kant. Maar die moeten ook groot zijn. Daarvan zien we geen beelden, geen informatie.

Beste_Landgenoten | 14-03-22 | 09:30

Precies, dat is ook 1 van de redenen dat ik er wat genuanceerder naar wil blijven kijken, wat gewoon lastig is.In het heetst van de strijd is het lastig oordelen en makkelijk te vooroordelen.

Kowalski11 | 14-03-22 | 09:38

@Beste_Landgenoten | 14-03-22 | 09:30: Dat is één van de dingen waar ik op doelde. Hoe slecht of goed staat het Oekraïnsche leger er momenteel voor? De Russen valt het zwaar tegen, dat is wel duidelijk, maar hoe lang kan Oekraïne nog volhouden, dát is de grote vraag.

KeesBruin | 14-03-22 | 11:28
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik kwam erachter dat Gorbatsjov ook nog leeft, en ik vraag me af wat hij van die hele rotzooi vindt. Komt hij wel eens in het nieuws hierover? Zou hij wel eens contact hebben met Putin?

small_town_dude | 14-03-22 | 08:59 | 1

Kijk de docu over hem die pas nog op tv was en je weet dat het antwoord nee is.

Capt. Iglo | 14-03-22 | 09:05

Behoorlijk wat Rusland-fanboys hier. Die dan allemaal op 4/5 mei een traantje wegpinken over wat "zij" toch dapper streden tijdens WOII.

redanx | 14-03-22 | 08:58 | 2

4en5 mei zijn toch allang gekaapt voor andere dingen dan ww2

Andere_Harzes | 14-03-22 | 09:02

Bedoelt u met die "zij" de ruim twintig miljoen sowjet doden ?

LucaBrasi | 14-03-22 | 09:32

@wapster | 14-03-22 | 08:48

Overwinning van Putler... Mogelijk de gehele kust tot en met Odessa in handen. Aansluitend aan Dombas. Een leeg kapot land - ongeveer 20 miljoen vluchtelingen (lees diaspora)

Putler maakt feitelijk nu 2 landen kapot, Ukraine en Rusland.

litebyte | 14-03-22 | 08:55 | 2

Putler, ha ha ha geniaal! Hoe verzin je het...(aanstellerigheidsmodus uit).

Euriool | 14-03-22 | 09:04

Ik heb niet het idee dat die bevolking lekker meewerkt daar. En of Odessa die sancties waard is?

wapster | 14-03-22 | 09:10

Zelfs CNN (Fareed Zakaria) geeft aan dat USA "entering a post-American era". In UAE en Saudi Arabia nemen ze de telefoon niet eens meer op als Biden belt. "Evidence of American decline" noemen ze het. Rusland maar vooral China zijn veel sterker en
niemand stopt China als ze Taiwan gaan innemen. Europa is al langer "in decline" maar gelukkig hebben we gender neutrale toiletten en regenboog zebra's.......

Blonde Nel | 14-03-22 | 08:51 | 8

@Blonde Nel | 14-03-22 | 09:09:

China is in aan het storten. Langzaam maar zeker.

omanders | 14-03-22 | 09:26

@Blonde Nel | 14-03-22 | 09:09: "wrakke democratieën"? U hebt liever een deugdelijke dictatuur?

KeesBruin | 14-03-22 | 11:31
▼ 5 antwoorden verborgen

Nog steeds geen idee hoe een Russische overwinning eruit zou moeten zien. En ik weet ook niet of de Russen een terugkeer naar een Empire of Fear trekken.

wapster | 14-03-22 | 08:48 | 4

Rusland is een oneindig groot land. Het is self supporter en trekt zich waarschijnlijk terug binnen hun landsgrenzen. Niet iedereen zit op Nederlands voetbal te wachten. Mijn vrouw is momenteel in Moskou en het is business as ususual.

Red shirt | 14-03-22 | 09:01

@Red shirt | 14-03-22 | 09:01: Dat lijkt mij stug. De inflatie giert de pan uit. De beurzen zijn dicht. Werkloosheid schiet omhoog. De economische krimpt als een malle. Westerse retail in één klap verdwenen. Internet wordt zwaar gecensureerd. Lijkenzakken keren terug naar huis. Vakanties kunnen alleen nog in eigen land.
Niemand gaat mij vertellen dat het business as usual is.

wapster | 14-03-22 | 09:07

Dat Rusland de feiten van de economische sancties gaat voelen, daar heeft u gelijk in. En zoals gewoonlijk betalen u en ik de prijs. Maar er ligt nettoverlies sneeuw als vorig jaar. Wij wonen deels in Moskou en mijn grootste vrees is dat ik niet meer kan reizen.

Red shirt | 14-03-22 | 09:22
▼ 1 antwoord verborgen

Z & P moet ik nog naar eens aan tafel zien te krijgen ?

Calihero | 14-03-22 | 08:48 | 1

Waar past zo'n lange?

Beste_Landgenoten | 14-03-22 | 08:50

Wat nou als Putin een kernbom op Oekraine gooit? Wat zijn de gevolgen voor Nederland? Met die vraag ging het RIVM aan de slag. Conclusie: niet zo druk om maken. Kan het RIVM dat uitleggen? Nee, want de berekeningen zijn GeHeiM!
Waarom zijn die berekeningen geheim?
www.ad.nl/binnenland/wat-als-poetin-e...

Leptob | 14-03-22 | 08:45 | 12

Het RIVM en berekenen, hahaha.. ja dat zagen we met Corona. Maar dat ligt aan de grootte van de bom, windrichting, fallout wie er de jaren erna kanker gaan krijgen. Totaal niet te voorspellen of berekenen dus ja, propaganda.

Andere_Harzes | 14-03-22 | 09:01

Parijs? Geen statement tegen een land dat al eerder oorlog met Rusland heeft gevoerd? Een land dat zich, tegen beter weten in, nog steeds als wereldmacht beschouwd?

Arnold Layne | 14-03-22 | 09:14

@zaaddodende pasta | 14-03-22 | 08:53: En exact daarom krijgt Poetin een kogel in zijn kop van een generaal als hij het bevel geeft een intercontinentale kernraket af te vuren op EU-gebied of Amerika. Dat is geen wishful thinking: dat is een reëel scenario dat rondgaat.

SIogra | 14-03-22 | 11:14
▼ 9 antwoorden verborgen

Heb je al op de “read more” knop geklikt in de 8:20 uur link? Daar wordt de geboorte van Veronica ook verteld. Meer dan 1 hoogzwangere vrouw in een maternity hospital, wie had dat gedacht….

DidgeriDodo | 14-03-22 | 08:49

Zelenskiy is een dwaas! Leidt zijn eigen bevolking rechtstreeks het graf in. Huilen om burger doden maar iedere burger een mitrailleur in zijn handen duwen en omdopen tot ongetrainde soldaat.

Zag ze nog staan, Verhofstadt en Van Baalen op Maiden... In een soort fuhrer speech gillen dat Ukraine bij de NAVO en EU hoort. Polen waar raket installaties zijn gebouwd gericht op Rusland. Afspraken dat na de val van de Sovjet-Unie NAVO en EU nooit zouden uitbreiden richting Rusland. Maar omdat Amerika zijn ideologie zonodig wil opleggen aan de hele wereld, binnen een jaar de geheime diensten actief ex Sovjet landen aan het werven waren voor NAVO en EU met anti Rusland propaganda.

Geen enkele berichtgeving in de Nederlandse media over hoe corrupt Ukraine is, de fascistische groeperingen die delen van Ukraine bezitten.

Rusland is corrupt, verschrikkelijk corrupt. Maar dat is het westen ook. Het westen is een dictatuur met een roze rand! Andere meningen dan die van
links woke worden bestraft met cancellen en uitsluiting, de gulag van het westen. Het westen en haar media zit vol met propaganda.

En dan de oorlogsmisdaden van Amerika. Natuurlijk rechtvaardigd het kwaad een ander niet jouw kwaad. Maar als je zonder westerse propaganda bril naar de situatie Rusland Ukraine kijkt, dan heeft Rusland een veel gegrondere reden voor deze oorlog dan alle redenen van de Amerikaanse oorlogen na de tweede wereldoorlog bij elkaar.

Het westen had de regio met rust moeten laten na de val van de Sovjet-Unie. De vijandige sfeer is door het westen gecreëerd. Rusland heeft nooit de intentie gehad om uit te bereiden richting de EU na de val van de Sovjet-Unie. Rusland is ontzettend tolerant geweest en heeft gelijk dat er ergens een streep moet worden getrokken voordat de westerse roze pluche dictatuur ook grip krijgt op Rusland.

Bedankt Verhofstadt en Van Baalen! De gevallen burgers zijn jullie erg dankbaar!

wilnaarhuis | 14-03-22 | 08:41 | 18

@Sjors W. | 14-03-22 | 09:10: Je leeft in droomwereld. Rusland heeft helemaal geen intentie om de door jou genoemde landen te annexeren of om te dopen tot Russisch grondgebied! Alsof er ook maar enige indicatie is dat Rusland Finland wil inlijven.

En het westen goed voor LGBTI? Vandaar de massa immigratie van een geloof dat iedere homo, lesbo transgender het liefst op de brandstapel ziet. Als Nederland zo doorgaat dan staat op LGBTI de doodstraf over 100 jaar. En check meteen even wat hoe de LGBTI gemeenschap het heeft in Polen en Ukraine, wat volgens jou volkomen westers is.

wilnaarhuis | 14-03-22 | 09:30

@The-loopy-cowboy | 14-03-22 | 09:28: Nee nu komt de dochter + ongeboren kind er zonder kleerscheuren vanaf. U hoort mij niet zeggen dat succes was gegarandeerd; maar de komiek (en ALLE andere hoofdrolspelers) hadden gewoon andere prioriteiten. Met verschrikkelijke gevolgen voor de burgers. Regeren is niet zo makkelijk en (heel) misschien is de komiek / meester in de rechten wel niet geschikt voor de functie van president.

PR0FESSOR | 14-03-22 | 10:01

Lastig hè? Dat is hoe vrije wil eruit ziet.
Je vergeet derhalve even dat Rusland het complete oostblok in beslag genomen heeft en daar kwaadwillende stromannen en andersoortig kutvolk neer heeft gezet. Als zaken even niet naar wens gingen rolden de tanks binnen en werden burgers verpletterd (Hongarije, Tsjechië). Gaandeweg werd de zaak losgeweekt en onder Gorbatsjov en Jeltsin werd het zelfs gemoedelijk, kwam er handel en samenwerking met een bereidwillig Europa (kan je je het Nederland-Ruslandjaar nog herinneren?). Dat is nu voorbij. Kapot. Geheel kunstmatig bewerkstelligd door één psychisch gestoorde despoot.

SIogra | 14-03-22 | 11:36
▼ 15 antwoorden verborgen

Putler schiet binnenkort een raket die per ongeluk op Pools grondgebied landt. Dan is de NATO genoodzaakt in te grijpen, wat Putler natuurlijk weer een goede reden geeft om deze treurige oorlog vol verliezen op te geven.
Hij kan het beter verkopen verloren te hebben van de NATO dan van een aantal "nazi's".

De vries, Henk. | 14-03-22 | 08:37 | 4

Nee hoor, de NAVO had toch ook geen problemen met de verdwaalde Oekraiense drone-met-bom een paar dagen terug?

drs. Levi Samsonov | 14-03-22 | 09:25
▼ 1 antwoord verborgen

In het AD: “ het bloed stijgt je naar de hersens als je deze onzin ziet” aldus premier Rutte. Dit naar aanleiding van het interview met de Russische ambassadeur. Steeg het bloed maar eens naar zijn hersens en ook bij degene die hem steeds in het zadel helpen.

swapper | 14-03-22 | 08:37 | 8

@Beste_Landgenoten | 14-03-22 | 09:00:
Dus omdat onze neo nazi's niet meevechten, bestaan ze niet in Oekraine? Wauw, ik ben met stomheid geslagen.
Is nog best wel een stapje om als wannabee nazilulletje uit Nederland af te reizen naar een vreemd land en je daar aan te sluiten in een kansloos gevecht. Niet?

Hier kijk even naar de leider van C14. In het verleden ook meerdere keren voorbijgekomen bij BBC items over neo nazi's in Oekraine.
Die zijn afgelopen jaren flink bewapend door de USA en zij hebben samen met AZOV Zelenski onder de duim.
www.youtube.com/watch?v=KfaAyiP8Wuc&a...

badboybubby | 14-03-22 | 09:28

Die Rutte moet eens leren zijn populistische mond te houden.

Lesc | 14-03-22 | 17:14
▼ 5 antwoorden verborgen

Ollongren.... zucht.

funkyd | 14-03-22 | 08:37

Die publieke Maffia-dreigementen van Moskou in de richting van Finland en Zweden hebben precies het tegengestelde effect gehad: een meerderheid van de Finnen en Zweden is nu vóór het NAVO-lidmaatschap, terwijl ze eerst terughoudend waren, zie ook artikel hierover op de site van de VK (niet achter betaalmuur).
Het getuigt ook van een groot gebrek aan psychologisch inzicht in het Kremlin, dat men denkt met dit soort intimidatietactieken de Zweden en Finnen onder te kunnen schoffelen. Poetin drijft ze rechtstreeks in de armen van de NAVO.
Exact hetzelfde met de Russische verwachting dat de EU-landen wel weer verdeeld zouden reageren. Het tegendeel is gebeurd, die landen trekken als nooit tevoren samen op. En ook dit is logisch: bij een gezamenlijke vijand sluit men de rijen.

KeesBruin | 14-03-22 | 08:37 | 3

En dat rakettenschild dat de Russen koste wat kost niet wilde hebben? Reken maar dat dat er komt.

omanders | 14-03-22 | 08:43

Poetin is een schaker.

Beste_Landgenoten | 14-03-22 | 08:52

En toch blijf ik erbij dat de NAVO en de EU olie op het vuur hebben gegooid door hun balts met Oekraïne. Von der Leyen deed dat zelfs op 27 februari nog, in plaats van aandringen op de-escalatie en vredesonderhandelingen. Wat mij betreft was dit het zoveelste bewijs dat de EU wordt bestuurd door bureaucratische robots. Macht en groei gaan steevast boven mensenlevens.

MickeyGouda | 14-03-22 | 08:36 | 13

@MickeyGouda | 14-03-22 | 09:10: Geloof me, ik ben al sinds jáár en dag tegen de EU en de Euro, om diverse redenen. Maar écht met mensenlevens smijten heeft de EU nog niet gedaan, bij mijn weten. En in Rusland is het de gewoonste zaak van de wereld. In dat land, en in China, is een mensenleven geen knip voor de neus waard.

KeesBruin | 14-03-22 | 09:27

@KeesBruin | 14-03-22 | 09:27:
Dit is een gevalletje metaforisch versus concreet, Kees. Wat jij zegt over Rusland en China is uiteraard ontegenzeggelijk waar.

MickeyGouda | 14-03-22 | 09:34
▼ 10 antwoorden verborgen

Het ziet er altijd weer indrukkwekkend uit die kapotgeschoten woontorens, dat was ook tijdens het conflict in de Balkan in de jaren 90. Soms denk ik even dat ze die dingen kapotschieten om van hun lelijkheid verlost te zijn maar dan blijf je natuurlijk bezig.

Koekebakker | 14-03-22 | 08:34

Áls Zelensky zijn zin krijgt en áls hier uiteindelijk WO III uit volgt, dan is zijn huidige heldenstatus toch een tikkeltje misplaatst. Alleen op die grond is een wat gematigder toon in dit complexe conflict gepast.

tectonicos | 14-03-22 | 08:34 | 8

@MAD1950 -- Zolang hij niet-NAVO-landen zou binnenvallen heeft de NAVO geen andere keuze dan toekijken. Zelfs de overweging om een niet NAVO-land te helpen is bizar. En levensgevaarlijk. Het argument 'anders gaat Poetin door dus beter hem nu stoppen' getuigt van weinig begrip van mandaat van de NAVO.

tectonicos | 14-03-22 | 09:48

@mijosa | 14-03-22 | 09:43:
Het probleem is dat het waar is. Hij wilde zo min mogelijk Russisch in de Oekraïne. In 2017 een verbod op Russische boeken waarin de Oekraine 'negatief' werd afgebeeld.
En nee, fat is nog steeds niks oké, maar de minderheden in je grensgebieden (die de bevolking van je buurlanden vormen) onderdrukken geeft een hele goede kans op nare dingen.
Hierbij ook: iedere rus in de Oekraïne is het resultaat van de genocide en etnische zuiveringen in de vorige eeuw door de russen.

Alquest | 14-03-22 | 10:17

@mijosa | 14-03-22 | 09:43: Maar wat vindt jij daarvan, "als het allemaal waar zou zijn" en wiens kind zou jij voor zulke hufters een oorlog in willen sturen?

KokkieBalboa | 14-03-22 | 13:06
▼ 5 antwoorden verborgen

Schandalig dat we niet in staat zijn om de vluchtelingen fatsoenlijk op te vangen omdat ons centra al vol zitten met kansloze gelukszoekers. Hier zie je maar weer wat voor consequenties het slappe beleid van het deugdvolk heeft.

davesl1210 | 14-03-22 | 08:32 | 3

Dat valt wel mee, er wordt al leefgeld voor Oekraïense vluchtelingen door het kabinet overwogen. Op dat gebied gaat het kabinet voortvarender te werk dan bv compensatie van extreem gestegen energiekosten voor de eigen bevolking wat volgens Kaag bijna onmogelijk zou zijn op korte termijn.

Sinterbikske | 14-03-22 | 08:37

@Sinterbikske | 14-03-22 | 08:37: Geld drukken ze wel bij maar er is geen huisvesting voor deze mensen. Kaag laat haar bevolking liever creperen dan dat ze haar klimaatplannetjes in de koelkast moet zetten.

davesl1210 | 14-03-22 | 08:41

Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel vluchtelingen Oekraine in de afgelopen jaren heeft opgevangen en hoeveel daarvan nu wederom deel van de vluchtelingenstroom uitmaken.

Wolveshead | 14-03-22 | 09:19

Ik ben geen militair specialist, maar met een no-fly zone hou je toch geen raketten tegen?

Barend Braakbal | 14-03-22 | 08:31 | 5

Met een no fly zone moet je ook ground to air raketinstalaties uitschakelen. Dus dan krijg je al NAVO Rusland confrontaties.
Verder krijgt iedere boterletter in de Oekraïne een manpad. Het is echter belangrijk dat zo'n eigenaar van een manpad ook een kundig materieelherkenner is. Voor je weet worden er de verkeerde vliegtuigen neergehaald.

BrutusBosch | 14-03-22 | 08:53

De no-fly zone wordt hem niet. Amerikanen hebben air superiority nodig voor zoiets maar dan moeten ze luchtafweer binnen Wit-Russland en Russland uitschakelen. En dan is NAVO/VS deel van de oorlog. Gaat Biden niet doen hij doet zijn deel en dat zeker niet slecht.

redanx | 14-03-22 | 08:54

een No-fly zone moet men consequent handahevn, daar gaat het om en dat is waar ook de risico's liggen. Een No fly zone instellen betekent gewoon dat je mee doet.

HD50 | 14-03-22 | 09:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik zie een link naar Yahoo. Ik moet even denken aan vroeger. Toen ik nog moest inbellen als ik wilde internetten en de telefoonlijn bezet was. Wist niet dat Yahoo nog bestond.

Leptob | 14-03-22 | 08:29

De oorlog rond de Nijloever is ook wer in alle hevigheid uitgebarsten in de Nurk

Lepo | 14-03-22 | 08:28

Veel raketten zijn afkomstig van de Russische oorlogsschepen in de Zwarte Zee. Een no fly zone is daarom slechts gedeeltelijk een oplossing voor zover je van een oplossing kan spreken als daarmee de WO3 begint.

forecastle | 14-03-22 | 08:27

Waarom niet een navo legertje aan de grenzen van Oekraïne opbouwen, en daar es niet over twitteren. Gewoon zo'n slordige 150000 man, ja man, daar neerpoten voor een leuke picknick. Wat een flauwekul dat we dit accepteren zonder tegendreiging. Boodschap aan China, Iran, Pakistan is zo toch ook: ga je gang maar. Totdatdebomvalt.

Bruikersgenaam | 14-03-22 | 08:26 | 2

En als ze per ongeluk geraakt worden, terug schieten, en genieten van de daaropvolgende nucleaire holocaust?

Graaf_van_Hogendorp | 14-03-22 | 08:31

Ja, want die Russen hebben natuurlijk geen satellietbeelden.

Plaktong | 14-03-22 | 08:38

Gelukkig is Biden (a.k.a. Brandon) voldoende scherp geweest om de no-fly-zones en levering van Poolse mig's tegen te houden. Met name de eerste zou onvermijdelijk leiden tot een confrontatie met de NATO en daarmee tot een gevaarlijke escalatie. Ondertussen is deze oorlog verworden tot een Corona 2.0 waar het massahysterie en "virtue signalling" betreft. Corona is vergeten (anders dan om QR/groene paspoort toch snel nog even te bestendigen). We sluiten ondertussen onze ogen voor wat er aan de andere kant van de wereld gebeurd, Jemen. Opvang van de bevolking in de regio (Polen/Hongarije) zou massaal ondersteund moeten worden. Doen we niet, we gooien een druppel op een gloeiende plaat door wat Oekraïners bij ons op te vangen. Werkgevers varen er wel bij en zullen likkebaardend hiermee de Nederlandse loonkosten kunnen drukken.

Vergeet niet Ukraine on Fire van Oliver Stone te kijken. Erg (te) kritiekloos ten opzichte van Poetin en Victor Yanukovich maar wel terecht zeer kritisch op de rol van VS en EU.

Joris Klam | 14-03-22 | 08:23 | 1

Nou nee de Sleazy Joe admin was heel enthousiast dat Polen de MIGs ging leveren en lekten dat uit naar de pers. Vervolgens zei Polen ok we hebben ze staan op Rammstein, lever ze maar aan Oekraine uncle Sleepy. Daarop trokken degenen achter de Biden admin de keutels weer in.

En dit is precies de reden waarom Zelensky kan fluiten naar zijn no fly zone. De Amerikanen zijn ernstig ondermijnd en zwak. De multi miljardairs van hun land hebben weliswaar een trekpop in het Witte Huisje gefraudeerd, dat betekent niet dat nu eens miljoenen Amerikanen enthousiast zijn om voor ze te vechten. Hun strategie is dat oost Europeanen tegen Poetje gaan vechten, niet zij. En dat hadden de Polen door.

Graaf_van_Hogendorp | 14-03-22 | 08:35

"A nine-story building" Dus er worden wel degelijk sprookjes verteld door de media?

JohanF | 14-03-22 | 08:21 | 1

Dick Bruna heeft dit verhaal nog geschreven.

guldenmiddenweg | 14-03-22 | 08:25

Maar nu een andere vraag:
wat als Putin Nordstream 1 afsluit?
Gewoon vanwege de boycot en de antirussische houding van de EU.

CLoVis | 14-03-22 | 08:20 | 10

@konjodebonjo | 14-03-22 | 08:49: Dan moet er wel geschikt personeel voorhanden zijn. Dat is dus echt niet binnen een paar dagen geregeld.

guldenmiddenweg | 14-03-22 | 08:55

Het antwoord op uw vraag is dat er nog geen kubieke meter gas door die nagelnieuwe pijpleiding gegaan is.

de visser | 14-03-22 | 09:59
▼ 7 antwoorden verborgen

We zouden vandaag ook in de lichtgevende regen zitten vanwege Tsjernobil. Propaganda is volle bak aan de gang, Maar als hij het niet vraag demotiveert hij zijn eigen troepen. Het is in ieder geval een enorme clustefuck die nog lang gaat dooretteren. Pizdets vat het goed samen.

Dima Beeline | 14-03-22 | 08:16

Zelensky heeft toch allang de beschikking over Russische raketten?

pollens | 14-03-22 | 08:16

Ja ja , nu Ollengren de Nederlandsche vloot stuurt willen die Russen ineens onderhandelen .
Poetin heeft " Michiel de Ruyter " zeker net op Netflix gekeken ?

Castor12 | 14-03-22 | 08:15

MET een no-fly zone gaan er zeker bommen vallen op Europese steden,

Eduardo- | 14-03-22 | 08:13

Zelensky moet niet vergeten dat wij niks met die oorlog te maken willen hebben. Heel vervelend allemaal maar wat mij betreft blijft Oekraïne de buffer tussen EU en Rusland.

lamlul007 | 14-03-22 | 08:13 | 16

@PR0FESSOR | 14-03-22 | 08:59:
De man speelt de rol van z'n leven. Als het publiek het niet leuk meer vindt of de criticasters zitten je achterna met tanks en raketten zou ik zeggen dat het wel het uiterste van 'm vergt, de meeste acteurs hoeven niet bang te zijn dat ze ondersteboven aan een russische tankloop eindigen aan het eind van het stuk. Positiviteit uitstralen terwijl je hele land aan flarden wordt geschoten vind ik nog een hele prestatie. Of zijn keuzes verstandig zijn laat ik even in het midden, de propaganda vliegt je van alle kanten om de oren en het eerste wat sneuvelt in een oorlog is de waarheid, als simpel reaguurdertje vanuit de rukbunker weet ik effe niet meer hoe het nou precies zit.

elfenstein | 14-03-22 | 09:08

Ja. Jammer alleen dat die lamlul uit het Kremlin daar anders over denkt.

Graaisnaaiert | 14-03-22 | 13:19
▼ 13 antwoorden verborgen

Wie weet wordt Zelensky de eerste president die een Oscar krijgt voor z'n rol als president.

william7055 | 14-03-22 | 08:12

Ik wil ook geen vliegen meer.

Normpje | 14-03-22 | 08:12 | 1

Een mooie dag gister qua weer, deurtjes open. Maar meteen zo'n zwarte brommer in huis. Ik heb brommer geneutraliseerd.

sjef-van-iekel | 14-03-22 | 08:14

De Russen zijn begonnen met een poging te doen het Oekrainse leger dat tegenover de Donbass-republieken staat in te sluiten. Althans, zoiets verschijnt er op twitter, for what it's worth. Zou allemaal gaan om een plaats genaamd Izumy.

omanders | 14-03-22 | 08:08 | 3

Izium/Izyum bedoelt u? Het gaat om dezelfde plaats in ieder geval zie ik via uw link.

guldenmiddenweg | 14-03-22 | 08:09

Als je kijkt naar de kaart zie je dat de Russen relatief weinig progressie hebben geboekt aan het 8 jaar oude front in de Donbass. Er is een groot Oekraiens leger ingegraven, dus is omsingeling militair gezien geen gekke gedachte.

drs. Levi Samsonov | 14-03-22 | 08:26

En *met* Zelensky vallen er met bommen bewapende drones op Zagreb (totaal niet in het nieuws geweest in Nederland, dit akkefietje van drie dagen terug). Da's tevens *nog* een argument voor een no-fly-zone overigens.

konjodebonjo | 14-03-22 | 08:07 | 4

Volgens HLN en andere bronnen was het een Tu-141 Strizh uit het Sovjettijdperk, een type dat door Oekraïne wordt gebruikt.

tantesidonia | 14-03-22 | 08:27
▼ 1 antwoord verborgen

De NAVO heeft geen raad nodig van Zelensky. Een Zelensky die denkt de NAVO aan te kunnen sturen is in de war.

Leptob | 14-03-22 | 08:06

No fly zone? No way.

MPdeH3 | 14-03-22 | 08:06

Stelletje oorlogsmisdadigers!

meneer Q | 14-03-22 | 08:06

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie
Online Casino | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen