Zelensky belt met Biden en met... Elon Musk; nieuw symbool op Russische voertuigen
Dag 11 van de oorlog
Vandaag dag 11 van de oorlog, en die dag 10 gisteren, was geen onverdeeld gelukkige voor Team Rusland. Ze werden uit de lucht geschoten (aantallen variëren), hun creditcards werden geblokkeerd en die zonderlinge dwaas gaf bij zijn (zogenaamde?) showtje met die stewardessen wel een heel matige imitatie van een goed gelukte Photoshop. De gebeurtenissen van afgelopen nacht waren een gevalletje zelfde poep, andere nacht. Kharkiv is weer wat gestegen op de Schaal van Aleppo en verder was het zowaar 'rustig'. Of we zijn inmiddels gewend aan die verschrikkingen, dat kan natuurlijk ook. President Zelensky had tijd om te bellen met seniele opa Joe Biden. Zelensky vroeg weer om een no fly zone (Biden: die komt er niet), maar ook om jachtvliegtuigen en luchtafweersystemen. Die komen er misschien wél, en die straaljagers mogelijk via proxy van Polen: de Polen geven hun MiG's aan Oekraïne, maar willen dan Amerikaanse F16's ervoor terug. Wordt vervolgd. Belangrijker nog: Zelensky belde ook met Elon Musk - videootje hieronder. Ondertussen blijft het Vreemdelingenlegioen van de Oekraïense strijdkrachten maar groeien: er arriveren voormalige Royal Marines en volgens berichten aan de andere kant van de plas zijn of komen er 3.000 Amerikanen zakdoekje leggen met de Russen. Dan nog een nieuwtje: er zijn Russen gezien (zoals hier in een nogal clowneske karavaan kneuzenwagens bij Melitopol) met een nieuw symbool op hun bak: een zandloper, volgens de Oekraïeners op de sociale media symbool voor het eindigende leven van die Russische soldaten. Enfin, bent u nou echt tegen oorlog, dan kunt u als een kip zonder kop meelopen in een of andere demonstratie. 13.00 uur Roermond, 14.00 uur Amsterdam. Is vooral heel erg leuk voor uw geweten.
UPDATE 8.25 uur - Ennnn weer artillerie op Kiev
Wat een verhaal van een Russische POW
Een nieuwe KAART
Social
Hoi Elon kom je met me spelen
🎵 Time is running out 🎵
My city in ruins
Social
Tsja
Social
Goedemorgen John
Social
HADDEN WE TRUMP NOG MAAR HE
Social
Reaguursels
Inloggenrtd.rt.com/films/donbass-yesterday-to...
Donbass. Yesterday, Today, and Tomorrow
The history of the Donbass conflict
Bijna 17.00 uur, stand van zaken vast nog hetzelfde?
www.youtube.com/watch?v=KuvfleyDRqA
@Longhorn | 06-03-22 | 17:28:
Dank, hoe triest, al die vluchtende burgers die worden beschoten door die "hond", hopelijk stellen alle bekende en rijke Nederlanders ruimhartig hun grote huizen open of hun vakantiehuizen of 2e huizen voor deze arme mensen!
Als een boer met kiespijn,
Russische kogels,betaald door Europa.
Oekrainsche kogels betaald door Europa.
De eventueel nieuwe pijpleiding naar China..... Europa.
Die tang die maar niet wil sluiten inclusief stilstaande konvooien van tientallen kilometers lang: dat is een valstrik. Nu volgens beproefd WO II concept steden bombarderen. Inclusief thermobarische vuurstormen.
Wat als Poetin met zijn Groot Rusland eigenlijk Roemenië en Bulgarije in het vizier heeft? Dat Polen vluchtelingen kan handelen is van een andere orde, inclusief de te verwachten racismecomponent. Deze oorlog is nu anderhalve week oud: we ain't seen nothing yet.
Kloten Russen gaan maar door.3e link is al wat ouder.
twitter.com/i/status/1500431403028262...
twitter.com/i/status/1500458678041915...
youtu.be/y1dXAs2ybIU
Kiev twitter.com/i/status/1500453300621164...
www.nytimes.com/live/2022/03/06/world...
twitter.com/i/status/1500462640740675...
pbs.twimg.com/media/FNK1KinakAEJi5W?f...
@Longhorn | 06-03-22 | 15:05: twitter.com/i/status/1500476351005872...
Het vernietigen van de communicatielijnen is een oorlogsdoel.
Leuk dat Starlink dat dan ff fixt maar dan is Musk toch een doel?
Het is ook buitensporige zeggenschap zonder enig democratisch mandaat.
Hoezo? Een democratisch gekozen leider vraagt een multinational om hulp. That’s it. De laatste kan toezeggen of weigeren. Wat nou buitensporige zeggenschap.
Laatste update 8.25? Zijn die Russen al Kiev helemaal aan het omsingelen? Arme Zelinksky en bevolking...
Ondertussen groeien VVD, D’66 en CDA weer in de peilingen. En zoiets zal ook zal in andere landen plaats vinden. Politieke clubs die niet bepaald vrijuit gaan in de huidige situatie. Mensen zijn wat dat betreft voorspelbare hersenloze kuddedieren.
Zal ook wel een beetje "rally around the flag" zijn.
klopt,deze partijen zijn gooien olie op het vuur,in plaats de escaleren, mensen slikken het als zoete koek.
Partijen als FvD willen het liefst zo snel mogelijk de macht in Nederland overdragen aan het Kremlin.
Nogal wiedes dat veel Nederlanders dat niet zien zitten.
@KeesBruin | 06-03-22 | 13:21:
Zekers. De kudde valt al snel terug op de 'herder'.
@RandyBiel | 06-03-22 | 13:44:
Zekers. Het FvD stelt echter niets voor. Die club is over een paar jaar weer vergeten. De politieke clubs waar ik op doel hebben de laatste decennia stelselmatig zeer zwakke geopolitiek gebezigd. En nu het dus oorlog is roepen zij reflexmatig om maatregelen die een paar jaar geleden nog werden weggehoond. Want Trump etc, en ondertussen lekker veel zaken doen met Rusland, Golfstaten en China, tot volledige afhankelijkheid aan toe. En maar thuis bij de bevolking deugpolitiek afdwingen. Het is de hypocrisie die keer op keer door de kiezer beloond wordt.
@Lafayette | 06-03-22 | 14:34: Jammer he, dat zwelgen, en dat niemand naar je gezever luistert?!?
FvD is inderdaad een randdebielenclub (niet de stemmers per se), maar ook meteen Trump meenemen in je betoog, ach ja. Het ligt aan iedereen, behalve links wat jou betreft. Die linkse partijen zijn ook met de ellebogen ingevet om er lekker ver in te zitten met de vuist. Het is maar wat je wilt zien...
@tis_wat | 06-03-22 | 15:14:
Zeker. Het gaat om decennia. In Nederland hoort de PvdA prominent in het rijtje (maar die groeit nu niet). Ik ben niet pro Trump. Maar in het roepen om maatregelen die hij o,a. aandroeg zit wel ironie. En het illustreert vooral dat politiek hokjesdenken er voor zorgt dat men niet in staat is tot een degelijke geopolitieke strategie.
@Lafayette | 06-03-22 | 15:29: Eens
Zelinsky kan beter nu capituleren.
Wat heb je gewonnen als straks het halve land in puin ligt er ontelbare doden zijn en je alsnog verloren hebt.
Bij capitulatie gaat een deel van de bevolking vermoord worden. Dat is geen optie.
Vrijheid, lutser.
Juist.
En wij doen pas weer zaken met Rusland zodra de Russen Poetin uitgeleverd hebben.
@Patatter | 06-03-22 | 13:07: gebeurt net zo goed als je tot de laatste snik doorgevochten hebt
@Patatter | 06-03-22 | 13:07: Dit stond van tevoren vast, op het moment dat de beslissing tot invasie werd genomen. Ze zijn gewaarschuwd en ze hebben het genegeerd, de Oekraïners hebben zich op laten jutten door de VS en de EU en komen er nu achter wat dat waard was. Hard. Rusland gaan halen wat ze willen, zij zijn de regionale supermacht en dat is wat regionale supermachten doen: voortbestaan en bedreigingen elimineren. Oekraïne is kansloos.
De Amerikanen hebben sinds 1823, officieel sinds 1850, hun Monroe doctrine, de Russen hebben soortgelijke ideeën:
www.realclearworld.com/articles/2022/...
Het lijkt erop momenteel dat Europa kiest voor een proxy oorlog, zeg de Afghanistan strategie: suck them in and bleed them dry ten koste van Oekraïne en de Oekraïners. En die kunnen niet veel anders dan netjes die hen toebedachte rol spelen.
Overgeven zal hij of zijn vervanger op enig moment ook doen. Dat is het moment waarop de Ukrainers, net als velen in Syrie, pas echt beseffen dat hulp niet (genoeg) zal komen en Het Westen vooral met woorden oproept tot verzet. Ukrainers zullen dan door hebben dat ze niets anders dan een buffer waren. Maar dat ze niet genoeg vrienden hebben die bereid zijn net zo'n gevaar te lopen als zij.
Ach, daar hebben ze toch gewoon onze portemonnee voor? Wij knappen het land wel weer op, net zoals bij de rest van Oost-Europa.
Af en toe kijk ik met zowel bewondering als grote zorgen naar beelden van die Russische demonstranten, die tegen Poetin de straat op gaan.
Wat gaat er met die mensen gebeuren, vraag je je af. Als Poetin op de huidige weg doorgaat, zullen ze in strafkampen belanden. Of misschien wel om zeep geholpen worden. Ik acht de man intussen tot letterlijk alles op het gebied van repressie in staat. Rusland is in een goede week tijd heel ver afgegleden in de foute richting.
Hier evenzo, vele generaties van durf, angst maar vooral individuele moed. Ze weten wat er gaat gebeuren, vele jaren van hun leven gaan verdwijnen. Wie zou dit hier durven als het zover zou komen? De repressie is weer terug. Hopelijk niet zo sterk als t.t.v. de grote reformaties in de jaren 20 en 30. Wat een hel zeg.
Wat ik dan tussen de regels lees, is dat de nato landen hun oude meuk weg schenken, om zelf weer een modernere voorraad oorlogstuig aan te schaffen. Lees maar eens wat er allemaal “geachonken” word. Zo kom je ook van je rommel af, en je maakt nog goede sier ook voor de buhne
Lijkt me een prima oplossing trouwens, niks mis mee.
Goed bekeken. Iedereen blij behalve de russische agressor.
Zo kun je alles wel onder azijn pissen
Die rommel is nog goed bruikbaar
i.d.d. is nog goed inzetbaar.
Als je bedenkt hoe effectief Ukraïne hun oude MIGs inzet, dan is ons oude materiaal ook nog bruikbaar
Probeer maar eens een Oekraïense piloot voor een F35 te krijgen. Er zijn veel redenen te bedenken voor het verstrekken van oud materiaal. Een daarvan is de directe inzetbaarheid.
Poetin pokert wat om voordeel te hebben tijdens het onderhandelen. Er komt een moment dat het oorlogzaakje vastloopt in Oekraïne. Dan is de escape zonder teveel gezichtsverlies duidelijk. Poetin trekt zich terug tot en met de Oostelijke regio waar het van begin af aan om te doen was. Nu kijkt hij simpel hoe het zaakje loopt en berekent de schade. Is de schade beperkt dan gaat hij door met zijn veroveringsdrang. Wordt het hem te gortig (kan ook interne druk zijn) dan doet hij een zgn enorme concessie om slechts de gebieden te behouden die toch al pro Russisch waren in het Oosten. Het is schaken en pokeren tegelijk.
Met waarschijnlijk 10.000 slachtoffers en een economie volledig in puin kan hij niet echt thuiskomen met enorme concessies, lijkt me.
Een dagje oorlog voeren kost Rusland anderhalf miljard euro per dag. Dat ze financieel leeg bloeden die Russen...
@Joris Beltsin | 06-03-22 | 12:09: Als hij die keus nog heeft. Thuiskomen is sowieso een probleem omdat de Russen zelf deze oorlog helemaal niet willen. Dus de druk wordt alleen maar groter om het hazenpad te kiezen.
Die Jeroen v/d Veer, die kop begint met de dag ook meer op een uitgezakte ui te lijken. Wat is dat toch met topmensen en topbestuurders, het lijken allemaal karikaturen van mensen?
@Joris Beltsin | 06-03-22 | 11:59:
Dat lijkt me dan ook redelijk ondergeschikt aan een land is oorlog leiden.
@RandyBiel | 06-03-22 | 12:08:
Help even. Vechten we nu voor een transparante volksdemocratie of een oligarchenstaat?
Ik vind het razend knap zoals hij zich staande houdt als symbool van een onafhankelijk en vrij Oekraine, een type waaromheen mensen zich kunnen verzamelen. Je kunt hem bekritiseren, ridiculiseren of wat dan ook maar ik geef het je maar te doen. Was veel veiliger voor hem geweest om het 1e het beste vliegtuig naar de Comoren te nemen en daar zijn leven uit te rentenieren. Maar ja, het is nu niet alleen een Joodse Neonazi maar ook nog een corrupte CIA-acteur kennelijk. Doet hij kennelijk toch iets goed, als beide kanten op hem inhakken. Ik heb respect voor deze man, wat hij doet, net zoals ik respect heb voor alle Oekrainers die voor hun vrijheid en soevereiniteit vechten tegen een enorme overmacht.
@Joris Beltsin | 06-03-22 | 12:10:
Er worden duizenden van z'n burgers vermoord. Ga je straks ook nog op zoek naar de keren dat ie door rood licht reed?
@Joris Beltsin | 06-03-22 | 11:59:
www.theguardian.com/news/2021/oct/03/...
@RandyBiel | 06-03-22 | 12:14:
Er is er maar één die nodeloos bloedvergieten kan stoppen. Alle experts zijn er inmiddels wel uit wie deze oorlog zal winnen en dat dit met heel veel bloedvergieten gepaard zal gaan. Het is geen film waarin helden kunnen schitteren, het gaat om mensen die allemaal hun eigen gelukkige leventjes willen leiden, de meesten zonder off-shore funds.
@Joris Beltsin | 06-03-22 | 12:20:
Ja dat is Poetin. Bom er op aub.
@RandyBiel | 06-03-22 | 12:26:
Goh. Het is allemaal zo simpel hè?
@Joris Beltsin 11:59: Daar haal je een goed punt aan en bevestigt eigenlijk nogmaals de corruptie van dat land.
Zelensky is volgens mij clown geweest. Prima beroep, maar geen beroep waarvoor je in Panama off-shore bedrijven op moet zetten. Hoeveel geld was daar gestalt? En hoe is hij daaraan gekomen?
@Zoelense Hobbyboer | 06-03-22 | 13:15:
Vergeleken met Rusland valt de corruptie in Oekraïne nog wel mee.
Mij ook.
"imitatie van een goed gelukte Photoshop.". Ik zou eerder denken aan een Prednison-hoofd. Overeenkomstig het vermoeden dat hij ziek is.
hij heeft alvleesklierkanker. Dus echt ziek ja.
@pete1023 | 06-03-22 | 11:49:
Bron was Angela de Jong?
Ik vermoed dat zijn medicijnen aan zijn huidige aanvallen ten grondslag liggen. Waarmee duidelijk is dat een alleenheerser gevaarlijk is. Je hoort een democratische overheid te hebben met meerdere ministers en verdeling van macht, waarbij men tot concensus moet komen.
3@pete1023 | 06-03-22 | 11:49: dan is ie genaaid...(bron?)
Met het uiteenvallen van het Warshaupact was de noodzaak van de NAVO versus het oostblok ook meteen weg. De Navo is een uitvinding van de koude oorlog en met het vallen van de Berlijnse muur, kwam die koude oorlog ten einde. Niettemin heeft de Navo zich in dit millenium aanzienlijk vergroot; van 18 naar 30 landen. Kennelijk zocht men een aanleiding om dat te rechtvaardigen, en die aanleiding is de koude oorlog 2.0, incl. een kruistocht richting het oosten, een tocht die ten allen tijde op Rusland zal stuiten. Een Rusland dat geen Navo in zijn achtertuin zal dulden, nu niet, nooit niet. Men heeft de afgelopen 20 jaar vrijwel niets anders gedaan dan 1 persoon eruit te vissen en die centraal te stellen in de oplopende conflicten. De onbenulligen slikken dat als zoete koek. Dan hoef je niet meer verder te kijken naar achtergronden en oorzaken, dan is de dader al bekend. Deze gruwelijke oorlog is nog lang niet de laatste. De ambities van de Navo met in het kielzog de EU, zijn het kant en klare recept voor de volgende clash, zodra men zich op Georgië en Moldavië gaat richten.
Poetin heeft zich daarover reeds uitgesproken, hij zal dat ten koste van alles, 'er zullen geen winnaars zijn', tegenhouden. Vóór 2014 was het etnisch verdeelde Oekraïne geen probleem. En toen kam het Maidan verhaal.
Dat Zensky rustig zit te babbelen met onderbetaler Musk zegt al genoeg dat dit een handelsoorlog is.
@zeurmachine | 06-03-22 | 11:22: Zelensky dan maar he.
Dit is gewoon stom geluk, sorry. De noodzaak voor de NAVO verdween niet opeens met het uiteenvallen van de SU. Tussen Europa en de VS lag nog steeds een land bestaande uit 9 tijdszones met kernwapens, met een stomdronken leider die omringt was door even dronken machtswellustelingen. Vanaf 2000 kwam daar een dictator aan de macht die een false flag op zijn eigen burgers gebruikte om de macht te bestendigen. De NAVO is een verdedigingsorganisatie, en de reden voor haar bestaan is nooit verdwenen.
@The-loopy-cowboy | 06-03-22 | 11:23: dat blijkt nu maar!! Als Polen etc. Er niet bij had gezeten had Putin daar wel een psychotisch verhaaltje bij verzonnen om het te bezetten...
Totale nonsens. De NAVO was op sterven na dood in de jaren voor 2014. En ja op uitdrukkelijk verzoek van
@Joris Beltsin | 06-03-22 | 11:23: zonder de afschrikking van de NAVO zat Europa al in een volledige oorlog met Rusland. Zonder de NAVO zouden de Baltische Staten al zijn binnengevallen. Onder EU verdrag moeten de andere EU landen dan de Baltische Staten verdedigen. Verschil met de NAVO: VS, UK, Canada, Australië, Turkije. Rusland vs EU: Eu verliest waarschijnlijk. Rusland vs NAVO: mag inmiddels duidelijk zijn.
... van de Baltische landen zijn er landen bij gekomen, wat echter niet zonder discussie ging van de oude lidstaten. Echt op geen enkele manier heeft de NAVO geprobeerd om oude vuurtjes op te stoken integendeel.
Complot geleuter a la cafe Weltschmerz.
Eens, het is net zoals met grote supermarktketens die de kleine buurtsupers inlijven. Op een gegeven moment word je als kleine buurtsuper met het bnp van de benelux die zelfstandig wil blijven voortbestaan kapot geconcurreerd door de grote ketens en is het einde oefening. Dat de EU allesbehalve vriendelijk is hebben we gezien bij de brexit, dan komt de ware aard naar boven. Wat denkt Oekraïne van haar soevereiniteit te behouden als ze zich aansluiten bij de EU?
@Beste_Landgenoten | 06-03-22 | 11:27:
Aan het begin van het millennium is de NAVO verder uitgebreid met Polen, Baltische staten, landen in Oost-Europa en de Balkan. Het is maar wat je op sterven na dood noemt.
We kunnen toch moeilijk ontkennen dat met Maidan de EU afgezanten een enorme hoeveelheid olie op het smeulende vuurtje hebben gegooid?
De Navo is niet per se een tegenwicht van de Warschau pact. Dat was het geval in de bipolaire wereldorde. Het instituut heeft in het monopolaire tijdperk na de val van de Sovjet-Unie een ander strategische betekenis gekregen in lijn met de Bush-doctrine, nl. het idee van globale liberale hegemonie. Het idee is dat democratische en liberale landen elkaar niet aanvallen en Navo lidmaatschap speelt daarin de rol van supranationale waarborg, in Europa omdat Europa zelf niet voor de eigen veiligheid kan zorgen maar afhankelijk is van de Amerikanen.
Die 12 extra Navo-landen zijn allemaal buren van Rusland. Geef ze eens ongelijk.
En als Putin dan toch het recht aan zijn kant heeft, waarom moet hij dan zijn bevolking onder de knoet houden?
@Beste_Landgenoten | 06-03-22 | 11:30:
Ach ik heb er ook niet veel mee. Maar erger is om hier dagen lang tot vervelens toe te koketteren met de inhoud van een flutartikeltje van ene Fiona Hill. Lekker hineininterpretieren over de psyche van Poetin, zoals onze Angela de Jong dat ook goed kan, om dan alsnog in blinde oorlogszucht alle decorum te verliezen in een blinde en genadeloze haat voor het hele Russische volk.
NATO is opgericht in 1949, Warschaupact in 1955.
@Joris Beltsin | 06-03-22 | 11:42: Dat was mij ook opgevallen.
@The-loopy-cowboy | 06-03-22 | 11:23: Inderdaad, Rusland bleef altijd een zeer onzekere factor, zeker nadat Gorbatsjov van het toneel verdween. Dat was de enige goede, verstandige leider, die Rusland gehad heeft.
Ik was lange tijd ook tegen die oostwaartse uitbreiding van de NAVO, maar wat zou er gebeurd zijn, als dat niet had plaats gevonden? Een machtsvacuum wordt altijd weer opgevuld. Ofwel hadden die voormalige Oostbloklanden zich aaneengesloten tot een nieuw defensiepact, ofwel had Rusland getracht ze weer terug te veroveren.
@KeesBruin | 06-03-22 | 12:02: Kleine correctie, Gorbatsjov was de enige goede, verstandige leider die wij ooit in Rusland hebben gehad. En dat was alleen maar omdat hij gefaald heeft in zijn opzet om met hervormingen de Sovjet Unie te redden.
@The-loopy-cowboy | 06-03-22 | 11:28:
Misschien heeft u gelijk maar het is uiteindelijk toch altijd nog een hypothese. Net zoals er mogelijk meer geopolitieke stabiliteit was ontstaan door een wat evenwichtiger herverdeling van de landen tussen de machtsblokken.
@Mazzelstof | 06-03-22 | 12:04: Het is nakaarten, wat Gorbatsjov tot stand had kunnen brengen, als hij de kans had gekregen, en iedereen, zowel de Russen als het Westen had meegewerkt.
Ik zie die tijd toch wel als het enige 'window of opportunity' dat Rusland in haar hele bestaan heeft gehad om een fatsoenlijke, democratische staat te worden. Dat lijkt nu al weer een eeuwigheid geleden. Poetin is momenteel bezig er weer een min of meer Stalinistische horrorstaat van te maken. Volledig isolement, Koude Oorlog, die hopelijk niet warm wordt, strafkampen, moordcommando's, ga zo maar door. Het ziet er zéér slecht uit voor Rusland en de Russische bevolking, daar ben ik van overtuigd.
@KeesBruin | 06-03-22 | 12:18: Ik deel je pessimisme ten aanzien van Poetin en in het geheel niet de rooskleurige lens waardoor Gorbatsjov wordt gezien. Als Gorbatsjov tot stand had gebracht als hij de kans had gekregen wat hij wou dan was nu, op dit moment, de Sovjet Unie bij verre de grootste, politiek, economisch en militair sterkste wereldmacht geweest. Dan was er in elk geval geen sprake van gedonder in Oekraïne, da's dan weer wel waar.
@KeesBruin | 06-03-22 | 12:18: Gorbatsjov zou van de Sovjet-Unie niet veel meer gemaakt kunnen hebben dan Wit-Rusland. Wit-Rusland heeft/had ondanks z'n dictatuur een redelijk vrije pers en het had wel wat handel met het Westen. Wit-Rusland houdt vooral met zichzelf bezig waar Gorbatsjov het toch probeerde om West-Europa socialistischer te krijgen als tegenprestatie.
Sigrid "wie zijn toch die mensen" Kaag orakelt nu bij WNL dat ze de kiezers van de PVV heel serieus neemt maar niet de partijen waarop ze stemmen. Waarvan akte.
* Geert poetst zijn speldje van Poetin op *
@Beste_Landgenoten | 06-03-22 | 11:26: En Kaag haar bezemsteel.
@Beste_Landgenoten | 06-03-22 | 11:26: het is toch echt kaag die een superstaat a la de ussr wil maken van Europa onder de knoet van Brussel (zeg maar het Moskou vd EU). En nee, ik ben niet pro poetin, zeker niet. Wel tegen megalomane anti westerse en anti democratische eurocraten.
Kaag zei dat het schrappen van de btw
(21 procent) de autorijder zou helpen,
maar op andere terreinen als onderwijs
zou dan moeten worden bezuinigd.
Zo goedkoop ,schuldig gevoel opdringen want "onderwijs"
teletekst-data.nos.nl/webplus?p=104
Pak wat van de windmolentjesmiljarden
Naar het schijnt vluchten de laatste dagen massaal Russen naar Finland. Dat zijn uiteraard de Russen die beseffen/vrezen dat Poetin bezig is met een soort 'vertraagde' staatsgreep.
Hij is natuurlijk als jaren bezig om vrijheid en democratie in Rusland om zeep te helpen. Maar nu is hij, middels een zelf gecreëerde crisis, op weg naar de definitieve machtsgreep. Terug naar de goede oude Sovjet-tijd: totale controle over het nieuws, iedere criticus opbergen in een strafkamp of een inrichting, of desnoods dood maken. Poetin gaat voor de totale dictatuur, dat is intussen wel duidelijk.
Nee hoor, dat is allemaal noodzakelijk, in het landsbelang, gericht tegen saboteurs van buiten, vijandelijke spionage. Gewoon doorlopen mensen, niets aan de hand.
Massaal naar Finland? Oei, vredesmissie in de maak?
@VP732 | 06-03-22 | 11:36: Nou nee, het soort Russen dat nu naar Finland vlucht, is van een ander kaliber dan de Poetin-fans. Die mensen maken dat ze weg komen, nu het nog kan. Als Poetin de noodtoestand afkondigt, wat een kwestie van dagen lijkt, wordt het land volledig afgegrendeld.
Los daarvan, als ik die Russen was, ging ik gelijk maar door naar de VS of zo. In Finland ben je, onder de gegeven omstandigheden ook nog niet veilig.
@KeesBruin | 06-03-22 | 11:55: het gaat niet om wat die Russen van Poetin vinden, het gaat erom wat Poetin vindt dat die Russen zijn. Moeten ze 'beschermd en gered' worden of niet... ;)
Voormalige MI6 baas: De voormalige koude berekende Poetin is weg, hij leeft in een informatiebubbel, heeft de Oekraïense bevolking verkeerd ingeschat, sancties onderschat, etc (vanaf 3:44) www.youtube.com/watch?v=Yw5lzKVn3sc
Yep. Gaan geloven in zijn eigen propaganda omringd door een paar oude vrienden met dezelfde waanbeelden over een Groot Rusland. Make Russia Great Again.
@Beste_Landgenoten | 06-03-22 | 11:16: Propaganda-kitsch.
De volledige incompetentie van het Kremlin werd met MH17 al pijnlijk duidelijk. Die leven in een eigen werkelijkheid, die decennia achter loopt op de rest van de wereld.
Wij leven allemaal in een informatiebubbel.
Ik doe even een goeiemorgen-liedje
See Dem Fake Leaders - Ziggy Marley
www.youtube.com/watch?v=ATAbjwEo6bs
Look what they're doing to us people.
Rennie Raab, VP van klein eilandje ten oosten van Ierland: "Engeland zal blijven vechten tot de laatste Oekraïner."
www.theguardian.com/politics/2021/sep...
Ah, Engeland is in oorlog? Interessant. En hoeveel soldaten gaat dit mini eiland sturen?
@Bataafje | 06-03-22 | 11:28: Afgerond ongeveer nul Britten, maar wel een heleboel Oekraïners. Wat was er niet duidelijk?
Tot nu toe is deze oorlog een aaneenschakeling van gebeurtenissen welke door deskundigen als onwaarschijnlijk geduid werden. Welke onwaarschijnlijkheden staan mij nog te wachten vraag ik mij nu af.
Ligt een beetje aan je leeftijd denk ik. Sinds 2001 kijk ik nergens meer van op.
Ook een handige manier om een evt agressieve buur vleugellam te maken.
www.autoblog.nl/nieuws/russisch-konvo...
Zo'n verhaal doet het altijd goed in de banden branche. Maar toch, grappige invalshoek.
Maar tijdens al die oefeningen houden dezelfde banden zich goed?
@joris; Juist daarom zijn ze nu kaduuk
@Joris Beltsin | 06-03-22 | 11:19: Het modderprobleempje breekt ze nu op.
Tja.. ik hoop dat dooi en vriezen voortzet, voor beide kanten, komt niemand vooruit, dan wordt het eens tijd om te stoppen en gezamenlijk afspreken te stoppen met dit gezever.
Wat is dit voor een onsamenhangend gebrabbel? Hoe kun je trouwens bij die ene kernbom in de baltics?
Ach ja hoor, Hillary heeft het weer gedaan.
@The-loopy-cowboy | 06-03-22 | 11:16: dank je voor je feedback. Mbt kernbom, Nederland heeft gekozen voor de F35 vanwege de niet uitgesproken requirement moet een Amerikaanse kernbom kunnen vervoeren. Hoeveel F35 heeft Nederland nu operationeel 1 of 80 zoals oorspronkelijk was gepland
@HetOorAakel | 06-03-22 | 11:20: graag gedaan. Blijft dom gelul. Die kernbom is namelijk niet in de Baltische Staten.
twitter.com/OGligic/status/1498186026... ook vervelende manier om aan je einde te komen.
Ziek
Is gebunked als een toneelstukkie.
Wow bizar! Zijn dit Russen of Oekraïeners die dit doen? En is het echt?
Zag dat filmpje al eerder maar wie is wie en waar, en wanneer is dit gebeurt?
Goede Vrijdag valt vroeg dit jaar.
Dom van de maker om dit op twitter te zetten. Nou gaan de Russen het oom doen met de Oekraïners.
Is al jaren op internet.
Pssst, broodbakmachine kopen,
Brood zal tot ver in 2023 fors meer gaan kosten door de oorlog in Oekraïne en de sancties tegen Rusland. Volgens de bakkersbranche wordt brood wel twee keer zo duur. Ook koek, crackers en pizza ontspringen de dans niet.
Behalve meel voor de broodbakmachine?
Komende jaren maïs kauwen.
@Joris Beltsin | 06-03-22 | 10:55:
Meel zal duurder worden ja, maar is per kilo nog steeds goedkoper dan een enkel brood.
Onlangs 3(!) Euro betaald voor een brood bij de bakker. Los van de prijs van het meel wordt het tijd om zelf te gaan bakken.
Wie weet slaagt Poetin er in de oorlog in Oekraïne te winnen. Maar verloren heeft hij al, schrijft militair analist Jean-Baptiste Jeangene Vilmer, directeur van het Instituut voor Strategisch Onderzoek (IRSEM).
"Het maakt niet uit hoe de oorlog in Oekraïne verloopt, Poetin verliest . Zelfs als Russische troepen de overhand hebben op de grond en in de lucht, verliest hij. Zelfs als hij morgen Kiev inneemt, verliest hij. Rusland mist de troepen (en vermoedelijk ook de wilskracht) om Oekraïne te bezetten terwijl er een guerrilla wordt gevoerd. En daarnaast heeft Poetin de NAVO veel sterker gemaakt, Europa wakker gemaakt, zijn land geïsoleerd, zijn economie geruïneerd en veel Russen van zich vervreemd, waaronder zijn rijke vrienden."
In het beste geval wordt Oekraïne net zo'n oorlog als die van de Russen in Afghanistan: de baas in de steden, schietschijf in de rest van het land.
www.welingelichtekringen.nl/politiek/...
Botoxpsycho had na 3 dagen de oorlog al verloren. Zijn grootste misrekening was het niet onderkennen van het charisma van Zelinsky, die de geschiedenis in zal gaan als wereldwijde held, en Putin achterlaat als de schurftige laffe bunkerrat die hij is.
Daarom dachten de meeste analisten ook dat deze oorlog er niet zou komen, omdat op de lange termijn Poetin ermee zou verliezen. Maar Poetin is niet meer rationeel gedreven bezig, hij lijkt bezeten van een historisch idee. Daar moet alles voor wijken. Zelfs het belang van de Russische burgers en soldaten.
@Beste_Landgenoten | 06-03-22 | 10:58: Ik versleet je eerder eerlijk gezegd voor gek, rationeel gezien zou deze oorlog er niet gekomen zijn omdat ie simpelweg niet te winnen valt. Je hebt toch uiteindelijk gelijk gekregen. Respect voor alle tijd die je in het onderzoeken van bronnen hebt gestoken.
Nonsens. Rusland, en da's toch echt groter dan Poetin, heeft jaren gewaarschuwd dat ze uitbreiding van de Navo naar Oekraïne als een existentiële bedreiging zagen. Rusland heeft geen belang bij het bezetten van Oekraïne, maar ze gaan niet weg voordat ze hebben bewerkstelligd in Oekraïne wat ze willen, precies wat ze de hele tijd al zeggen dat ze willen maar waar net als de waarschuwingen niemand naar luistert, òf het hele land wordt met de grond gelijk gemaakt en veranderd in bult smeulend puin.
Poetin is niet gek geworden, dat is propaganda van kitscherige kermiskwaliteit, waar je misschien wat al te goedgelovig voor moet zijn. Maar hij is wèl vastberaden en rationeel in real-politieke zin. Dat is niet per se goed nieuws overigens.
Rustig afwachten, we zijn maar 10 dagen bezig..... of de CIA val van jarenlang rotzooien gelukt is moeten we nog zien. Bij dag 1 vond ik het vreemd dat het niet zo hard opschoot. Ook gemeld. Wat zit er achter al die rook.
Dat ideetje van Trump zou best kunnen werken. De zelfde tactiek was ook succesvol tegen de Japanners die nu nog altijd achter de walvissen en dolfijnen aan zitten.
En op welk Chinees vliegtuig lijkt een F22 eigenlijk? Of wil je ‘m een panda-pakje aantrekken? In dat geval, be my guest.
South Park, lol.
Daarom is er zoveel meer enthousiasme om deze mensen te helpen. Afgelopen week heb ik het vaak moeten uitleggen aan mensen die maar niet snapten waarom wij deze vluchtelingen anders behandelen dan de M-O figuren.
Verschil van mening.
De ene wil hun familie "later" ophalen en redden. De ander wil nu knokken.
Denk niet dat er iemand echt zin in heeft. Denk maar niet dat het heel veel anders is.
Oh, ja... Poetin heeft dit gedaan. Vergeet dat NOOIT
@GrandMechantLoup | 06-03-22 | 10:46:
Schettino wilde ook later terugroeien, heb ik gehoord.
@GrandMechantLoup | 06-03-22 | 10:46: Verdiep u eens in de geopolitiek i.p.v. u te wentelen in uw eigen morele kortzichtige gelijk.
@GrandMechantLoup | 06-03-22 | 10:46: Tuurlijk wel, 10 mannen geven meer weerstand dan 10 vrouwen, met als resultaat 10.000 dode russen terwijl ze dachten het met een paar paratroopers af te kunnen.
@NLgaatnaardeklote | 06-03-22 | 10:54: Ter aanvulling, ik heb nog niet gelezen dat er een Oekraïense asiel heeft aangevraagd.
@NLgaatnaardeklote | 06-03-22 | 10:54: dat weet je niet. Als Oekraïne Russisch wordt of er een langdurige oorlog ontstaat, zijn mensen hier geworteld. En weet je niet wat ze gaan doen.
@NLgaatnaardeklote | 06-03-22 | 10:56: Hoeft in principe nu ook nog niet:
———
Oekraïners mogen 90 dagen visumvrij reizen in de Europese Unie en hoeven dus geen asiel aan te vragen om legaal in Nederland te verblijven. Het kabinet heeft laten weten dat Oekraïners zich geen zorgen hoeven te maken als die 90 dagen voorbij zijn. Over de registratie en welk soort verblijfsstatus Oekraïners krijgen komt binnenkort meer duidelijkheid. Ook voor het krijgen van opvang is het niet nodig om asiel aan te vragen. Oekraïners kunnen terecht in speciaal voor hen ingerichte opvanglocaties.
Om voorlopig in Nederland te mogen blijven en opvang te krijgen is het niet nodig om een asielverzoek te doen. Maar Oekraïners kunnen er nu en in de toekomst altijd voor kiezen om een asielverzoek in te dienen. Dat kan bijvoorbeeld verstandig zijn als duidelijk wordt dat iemand ook na de oorlog niet terug zal kunnen keren. Wie vreest voor vervolging door wie het dan in het land voor het zeggen heeft, kan dan alsnog om asiel in Nederland vragen.
———
Bron: www.vluchtelingenwerk.nl/nl/steun-oek...
Ook relevant: ind.nl/nieuws/Paginas/Uitstel-voor-be...
Wel heb ik ergens gelezen dat er Oekraïners zijn die asiel hebben aangevraagd, maar dat was echt maar een klein deel van degenen die onderdak hebben gevraagd. Bron heb ik helaas niet. Desondanks toch heel anders dan de MO-vluchtelingen overigens, maar dat is al vaker geroepen. Toch een andere mentaliteit, lijkt het.
Is het gek dat ik me nu afvraag waarom, nu Putin dreigt met kernbommen, onze regering ons niet inlicht wat te doen bij zo'n aanslag. Waar te schuilen, hoelang tijd we hebben om ons vege lijf te redden. Ook al is de dreiging nog zo klein. Het is toch de taak van onze leiders om ons te beschermen?
Misschien is het beter te berusten in het feit dat het dan gewoon over is?
Wat dacht jij te kunnen doen tegen een clusterbom? Een vacuumbom? Een atoombom?
Wat dacht jij dat Rutte je kon zeggen om je te beschermen.
Serieuze vraag? Wat dacht jij?
Want ik weet dat je niets kan doen.
Je kunt alvast wat jodiumtabletten halen bij de apotheek, veel meer kun je niet doen lijkt me.
@GrandMechantLoup | 06-03-22 | 10:42: in iedergeval kan er serieus worden gekeken waar men het beste kan schuilen. Ik denk dat onze leiders hun plekje al hebben gereserveerd.
Onze leiders ons willen beschermen? Ik dacht dat de afgelopen 2 jaar toch wel duidelijk maakte dat dit het laatste is wat ze willen?
Ze willen controle, maakt niet uit hoe veel of weinig mensen.
Moehaha. Als we genuked worden, sta ik gewoon op straat. Poef
"Onze leiders" zijn maar wat blij met deze afleiding, de burger interesseert ze sowieso niets.
@Sinterbikske | 06-03-22 | 10:45: Misschien een goede bordeaux bij de slijter een beter idee?
@de Jager59 | 06-03-22 | 11:19: Zou heerlijk zijn, misschien tegen die tijd. Vooralsnog ben ik al twee maanden alcoholvrij en dat bevalt me prima.
Onze Glorieuze Leiders, die zitten meteen in een vliegtuig met alles wat ze hebben.
Die kijken niet meer om naar ons.
@tis_wat | 06-03-22 | 13:21:
Klopt het vliegtuig van de oranjes hou ik nauwlettend in de gaten...
Stel dat er in zo'n kernreactor in Ukraine toch iets misgaat door gevechten eromheen en daardoor vallen er slachtoffers in navo landen, is dat dan voor navo een daad van agressie van Rusland en daarmee militair ingrijpen (aanvallen) rechtvaardigt? Of komt er dan eerst een jarenlang onderzoek zoals bij MH 17 om er achter te komen wie precies verantwoordelijk is?
Nee.
Ja, omdat navo lidstaten daardoor getroffen worden. Dit is het standpunt van de navo.
@GrandMechantLoup | 06-03-22 | 10:51: Jij praat onzin, niet ik. Het standpunt is afgelopen week door de navo verkondigd. En ik bepaal zelf wel wanneer ik iets zeg, kleine dictator die je er bent.
@GrandMechantLoup | 06-03-22 | 11:14: Oh, mag ik nu wel praten?
@GrandMechantLoup | 06-03-22 | 11:14:
"Romijnen".
@GrandMechantLoup | 06-03-22 | 11:14: Niveautje weer hoor!
Och kinders toch. Even lief zijn nu.
Kaag en Hoekstra hebben alleen op papier van ministerspost gewisseld lijkt het.
Ze is meer mans dan Rutte.
@Sinterbikske | 06-03-22 | 10:34:
Hoekstra praat tegenwoordig over Defensie en Financiën alsof er geen verdeling van de portefeuilles is. Het voorspelbare falen van de meisjes van dit kabinet wordt zo langzamerhand ook mooi zichtbaar.
@* Il Principe * | 06-03-22 | 10:35: Mmm, hoe breng ik dit?... Hier een afkeer van Kaag en Rutte, dus eigenlijk wil ik geen enkele compliment linken aan beiden, desondanks kan ik het ook weer niet oneens zijn met je reaguursel.
K#t! Je zet mij schaak...
@Joris Beltsin | 06-03-22 | 10:39: ja, dat viel mij ook op. Kaag en Hoekstra praten over elkaars portefeuille. Is het niet handiger om ze op de post te zetten waar ze verstand van hebben. En Ollongren en Jetten ook te vervangen door mensen met verstand van zaken èn de juiste ervaring? Ik heb nu niet echt het idee dat de ernst van de situatie doordringt in het kabinet.
@Bataafje | 06-03-22 | 10:42:
Wist je eigenlijk dat "Bataafje" nooit heeft bestaan? Is bedacht door de Romeinen. Dacht jij een stoere nationalist te zijn in iets wat nooit heeft bestaan. Het was als "Belgica" een verzinsel van de Romijnen.
Hoe voel je je nu?
@Joris Beltsin | 06-03-22 | 11:08:
Nee. Dat is gewoon taalkundig fout. Dat is zo. Mijn fout. Neemt niets weg van mijn bewering.
@GrandMechantLoup | 06-03-22 | 11:13:
Blijf dan zelf ook wat hoger in the pyramid of refutation.
Is het zo warm in de Oekraïne? Die colonnes smelten bij het leven.
https://twitter.com/i/status/1500268737831788544
Vlad is bijna van zijn ouwe meuk af en gaat binnenkort met het serieuze werk beginnen.
Die rij voertuigen ook ( time is running out ), wat een target zou dat zijn maar ja, in straten he en dan moet je ze ook nog eens redelijk tegelijkertijd uitschakelen en wegkomen.
Begin maar eens met om de tien er eentje uit te schakelen. Dan weet de rest dat ze 'sitting ducks' zijn en maken zich uit de voeten. En dan vooral beginnen met de tankwagens en die vrachtwagens met raketten.
@Der Schnitzeljäger | 06-03-22 | 10:28:
Stalinorgels? Ja die slopen alles. Zo doen de Russen. Slopen alles.
@Der Schnitzeljäger | 06-03-22 | 10:28: Je zou zeggen: schiet een faust vanuit de auto en dan wegwezen.... maar goed, ik geloof in sprookjes.
Wanneer stoppen die idioten eens een keer met publiekelijk aankondigen wat er allemaal aan wapentuig aan de Oekraïne geleverd gaat worden ?
Rob van Wijk zei dat ook al. ALS je dat doet, doen het dan in stilte.
Ook bizar.
Oekraïne zou een nucleaire bom aan het ontwikkelen zijn. Om Rusland aan te vallen. Door dit nazi regime geleid door een jood.
Dat gaat natuurlijk erg ver.
Maar Oekraïne heeft juist alle atoomwapens ingeleverd aan de Russen in ruil voor bescherming.
en.wikipedia.org/wiki/Budapest_Memora...
Lijkt me dat Poetin niet te vertrouwen is.
Putin is zo gek als een deur. Die video met de stewardessen heeft de laatste twijfel weggenomen. Bloedlink dat zo'n mafkees aan de knoppen kan zitten.
In theorie hadden ze hem kunnen maken. Ze hebben de grondstof (Uranium) en een deel van de faciliteiten dat nodig voor opwerking naar Plutonium. Ze hebben vast ook nog wel de kennis. Niet dat ik het geloof, maar helemaal uit te sluiten is het niet.
Wie heeft gecontroleerd dat ze allemaal ingeleverd zijn?
Het gaat nog iets verder dan bescherming. De ruil was voor territoriale integriteit. Iets dat Putin schond met de inname van de Krim.
@Flapuitx2 | 06-03-22 | 10:49: statiegeld.
Disclaimer: Onzeker of deze bron betrouwbaar is, maar de vernietigende analyse van de auteur - naar zeggen FSB’er in actieve dienst - klopt met waarnemingen van buiten. Plan mislukt. Verwacht totale implosie.
@raamoprusland
twitter.com/raamoprusland/status/1500...
Interessant verhaal wel. Vraag is natuurlijk, is dit echt afkomstig vanuit de FSB? Maar afgezien daarvan, het zou zomaar accuraat kunnen beschrijven wat er speelde in de FSB. Kern van het verhaal is dat zelfs de FSB niet op de hoogte was van Poetins plannen om Oekraïne aan te vallen.
Vraag is dan: Waar was wel de volle omvang van deze plannen bekend? Ergens op een bepaald militair niveau moet de hele operatie zijn gepland, anders lukt zo'n inval niet. Het kan dus niet zo zijn dat alleen de top rond Poetin dit heeft gepland.
Dit lijkt me meer een noodkreet dan een interessant verhaal. 'But then it turns out that the hypothetical has turned into reality, and the analysis we’ve done on that hypothetical is total trash. We have no answer to the sanctions because of this. No one knew there’d be such a war, so no one prepared for these sanctions.'
Hij voorspelt zelfs een hongersnood in de zomer - de vertaler is het daar overigens niet mee eens.
@Beste_Landgenoten | 06-03-22 | 10:27: Zoals eerder getegeld heeft er in kringen dichtbij en rondom Putin verraad plaatsgevonden wat dit enorme kruitvat heeft ontketend. Het was niet voor niets dat Putin vlak voor de zogenoemde invasie zijn hoofd spionagedienst publiekelijk te kakken zette.
@Beste_Landgenoten | 06-03-22 | 10:27: ik had ergens gelezen dat maar een paar mensen op de hoogte waren en de rest in de hofhouding was totaal verbaasd dat de aanval echt werd ingezet. Daarom is het ook zo grappig dat mensen zoals Dolf Jansen andere de maat nemen zo van "zie je wel, we hebben het altijd al gezegd".
Haal dit maar eens door de vertaler (via twitter van Wierd Duk):
faridaily.substack.com/p/-?s=r&ut...
Belingcat meneer beweert dat dit authentiek is.
twitter.com/christogrozev/status/1500...
Maar natuurlijk, je bouwt een heel leger op aan de grens met een ander land zonder dat je eigen inlichtingendienst dat weet? Riekt naar stierenpoep.
Starlink 200 Mbit down, 20 Mbit up. 9gag.com/gag/aAGQQZR Oorlogsgebied heeft beter internet dan u!
? Ik zit op 850 omdat de 1000 niet altijd haalbaar is.
500 up/ down. Gaat prima zo.
@Zapata10 | 06-03-22 | 10:35: Uitzonderingen daargelaten...
In Rusland krijg je nu wel 20% rente op je spaarrekening. Dus misschien idee voor vermogenden om hun geld daar te gaan stallen.
Wel jammer dat de Roebel zelf intussen 60% minder waard is geworden.
De roebel is ook bijna 50% in waarde gezakt, dus ze zijn nu goedkoop.
@W_F | 06-03-22 | 10:18:
Nog een week wachten en ze zijn nog goedkoper.
Dat ik dit nog mag meemaken.
Doomsday onder handbereik, ondanks dat de eu is opgericht om ons te beschermen tegen dit soort onzin.Onze zgn leiders zijn al net zo gek als de bevolking...
Ik denk dat die zogenaamde leiders gekker zijn dan de bevolking.
Ondertussen is Israël zich diplomatiek en neutraal aan het opstellen, vijf maanden geleden werd al door Israël aangeboden te overbruggen tussen Oekraïne en Rusland. Hiervoor moet Israël even geen standpunt innemen die naar de ene of de andere partij toe neigt. Bennet sprak met Putin en Zelensky weigert vooralsnog met Bennet te spreken.
Voor mij is er alleen de diplomatieke uitweg en zal ook Zelensky aan tafel moeten komen. Van Rutte en de club van de EU verwacht ik hoge druk op Zelensky om dat te doen. Deze gesprekken kunnen uitmonden in een gezonde uiteenzetting van kernenergie, soevereine gebieden en buffergebieden.
Elon Musk laat weten ook het Russische nieuws niet te blokkeren van zijn internetdiensten, dat is te prijzen. Ook Rusland heeft een stem en moet een stem hebben, al zal dat veel propaganda zijn en dat geldt natuurlijk voor beide vechtende partijen.
Een Boedapest akkoord. De overeenkomst getekend met uitzicht over de prachtige Donau. Ik zie het helemaal voor me.
Zelensky zet geen voet buiten de deur en Putin ook niet. Samen aan tafel kan alleen in een volstrekt neutraal land, b.v. Zwitserland. Zelensky zal nooit naar b.v. Wit-Rusland gaan want dan hebben ze hem te pakken.
Als je het kaartje bekijkt lijkt de Russische tactiek nu de omsingeling te zijn van de grote steden. Dat gaat dus een ellendige toestand opleveren voor de bevolking. Het zal heel lastig worden voor de o Oekraïners, die volgens berichten van Amerikaanse inlichtingen nu nog slechts 40% van hun militaire voertuigen over hebben, om met zonder zware wapens en artillerie een omsingeling te breken. Met Javelins en Stingers gaat dat niet lukken.
En daarna het Grozny scenario voor Kiev en Charkov. Dit kan nog best een tijdje duren.
Volgens mij niet alleen steden omsingelen, maar hele legers. De Donbas-verdediging kan al helemaal nergens meer naar toe en kan ook niet of nauwelijks meer bevoorraad worden.
Via Dnipro nog wel.
@Beste_Landgenoten | 06-03-22 | 10:28: Dat is de enige route inderdaad. Waar zullen de Russische drones en vliegtuigen zich op concentreren?
Die Polen zijn handige jongens. Missschien erop en erover met een swap van
T-72 tanks tegen Abrahamsen?
Ja handige timing van de Polen.
Je bedoelt de M1 Abrams?
De NAVO wil niet actief militair ingrijpen in Oekraïne en dat is wsl de minst slechte optie. Je vraagt wel af waar de grens ligt voor militair ingrijpen. Gaan we echt de Baltische staten verdedigen? Of niet NAVO (wel EU) landen als Finland? Ik zou het echt niet weten, maar Poetin blijft wel dooretteren en stoken met o.a. cyberaanvallen. Voordeel is wel dat het Russische leger nu ook verliezen lijdt.
Citaat uit een interview met voormalig oligarch in ballingschap Michail Chodorkovski in het FD, van Johan Leupen en Joris Polman; Chodorkovski is blij verrast over de eensgezinde reactie van het Westen, en is van mening dat: 'Alle financiële zuurstof richting Rusland moet afgesneden. Daarná kijken we wel wie er goed was en wie slecht.' Hij geeft Poetin nog hooguit een jaar.
'In een normale situatie zou ik antwoorden dat je hier bewijs voor moet aandragen. Ik zou hebben gezegd dat ik niet kan bewijzen dat er banden zijn tussen Poetin en Roman Abramovitsj, Alisher Usmanov, Aleksej Mordasjov en Michail Fridman. Ik zou nog andere namen kunnen noemen. En ik roep hier niet op om deze mensen te onteigenen. Ik zeg simpelweg dat hun tegoeden wereldwijd moeten worden bevroren tot na het einde van de oorlog. En daarna zoeken we wel uit wie er goed was en wie slecht. Het belang van de oorlogsslachtoffers gaat hier boven het private recht op eigendom.'
fd.nl/politiek/1432286/dit-eindigt-of...
Ja die heeft ook nog een appeltje te schillen met Poetin.
Ik zag gister een meme die suggereerde dat de maatregelen vooral tegen de eigen burgers waren en niet zozeer tegen Rusland.
En ik moet zeggen, daar lijkt het steeds meer op. Sterker nog, de meme viel al in een onderdeel van die trap, namelijk dat de maatregelen gericht zouden moeten zijn op Rusland.
Rusland blijft daar nog heel lang, en Putin mogelijk ook nog wel een tijdje. Als het doel dus echt is om dit conflict te eindigen dan moet je ook spreken over dit conflict en in mindere maten Putin en helemaal niet over Rusland.
Maatregelen op Rusland hebben de potentie er nog decenia te zijn aangezien Rusland niet weg gaat. Met alle gevolgen van dien.
Er wordt nu weer een nieuwe vijand gecreëerd, na Corona en later de wappies is het nu Rusland en Putin.
Ik zie hoe men heel boos is op Shell omdat olie koopt, of nog absurder, dat ze in Frankrijk een Russische tanker vol olie (waarschijnlijk al lang betaald) niet leeg willen pompen. Dat terwijl de energieprijzen de pan uit rijzen. Dat zijn dus maatregelen op de eigen bevolking en in een hetze tegen Rusland. Maar voor deze oorlog doet het weinig. Sterker nog, het resulteert eerder in een soort “toch niets te verliezen mentaliteit voor Rusland.”
Wat ik mis (en wat nodig is om dit conflict snel te beëindigen!) is die out. Ik wil een focus op het conflict, niet op Rusland en niet op Putin. Ik wil horen dat landen zeggen.. Wanneer de troepen zich terug hebben getrokken uit Oekraïne dan zal Rusland binnen 24 uur weer op Swift zitten aangesloten en worden de andere maatregelen ook opgeheven.
Uiteraard zou Putin daar nog niet mee akkoord kunnen gaan want gezichtsverlies, maar je geeft een out. Onderhandel vervolgens met hem, laat een paar pro-Russische steden onder de Russische invloedsfeer komen te vallen en het conflict is voorbij.
Maar alleen maar meer sancties, meer wapens en meer Rusland als de nieuwe boeman neerzetten daar help je dit conflict niet mee en raak je vooral de burgers mee. De burgers hier, in Rusland en Oekraïne.
De vraag is, zijn de 'leiders' weer zo incompetent of is dit bewust?
Zegt de meneer die niet eens POETIN goed kan spellen. Ga toch weg.
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity?
Volgens deze professor is een 2e Afghanistan het doel
youtu.be/fBRD46r7xoE
@GrandMechantLoup | 06-03-22 | 10:08:
Het is nog steeds u niet opgevallen dat er diverse transliteratiesystemen vor het cyrillisch in omloop zijn?
Oh ja. Dus eerst corona en nu heeft Klaus Schab aan Poetin gevraagd of hij alsjeblieft met zijn tanks Oekraïne in wilde rijden, omdat we hier een nieuwe vijand nodig hebben.
Hmm, interessante nieuwe invalshoek. Ik prijs je inventiviteit.
Nou ja, dit is in ieder geval een zichtbare vijand. Je wordt er op een gegeven moment ook wel een beetje moe van om tegen het weer en ziektekiemen te vechten. Dan is dit voor de afwisseling wel zo manifest. Verder heb je helemaal gelijk, het is een shitshow aan alle kanten.
@GrandMechantLoup | 06-03-22 | 10:08:
Poetin is een te Nederlandse schrijfwijze voor mijn smaak. Putin in de Engelse schrijfwijze. Niet meer of minder fout. Als je het helemaal correct wilt doen gebruik je de Russische spelling. Maar als ik -- gebruik dan snapt ook geen hond wat ik bedoel.
Putin is dus prima.
Poging twee:
Sterker nog, als ik de juiste schrijfwijze gebruikt kan hij niet geplaats worden. Kennelijk kan men hier geen Russische tekens aan. Dus de juiste schrijfwijze even vervangen door --
@Joris Beltsin | 06-03-22 | 10:09:
Ja zoiets, zeg het mij maar?
@Beste_Landgenoten | 06-03-22 | 10:14:
@Beste_Landgenoten | 06-03-22 | 10:14:
En dat zeg ik precies nergens.
Sterker nog, ik laat de vraag open of het incompetentie is of bewust.
En als het al bewust is, is het gebruik maken van een crisis, niet perse die crisis maken.
Als je zegt dan men gebruikt maakt van de Corona crisis betekend dat nog niet dat men bewust dat virus heeft losgelaten op de wereld.
En let daarbij wel, dat die coronacrisis gebruikt moest worden zijn uitspraken gedaan door de door uw gerefereerde Klaus Schab of de mensen rond hem.
Ik vraag mij bij wel meer dingen af waarom de EU handelt, zoals ze handelt. RT is geblokkeerd, omdat het Russische proaganda en desinformatie zou zijn. De engstalige site heb ik nog niet kunnen betrappen op duidelijke onwaarheden. Ze zijn misschien biased en laten minder plaatjes zien van schade in Oekraine, maar andersom gebeurt hetzelfde.
@DerUnterMensch | 06-03-22 | 10:17: ik geef persoonlijk de voorkeur aan de Franse schrijfwijze: “putin”
Iets met Neville Chamberlain en "I have secured peace in our time". Paar stukkies Polen.. ehh Ukraine weg geven zonder daarbij Ukraine te betrekken en door. Todat Rusland denkt, die Baltische staten liggen ook wel erg dichtbij. En Polen kan ik daar ook niet hebben. Etc.
@GrandMechantLoup | 06-03-22 | 10:08: je bent een vervelende klier/trol.
@GrandMechantLoup | 06-03-22 | 10:08: Kun je in tunnelvisie ook schuilen?
@Andorian1 | 06-03-22 | 10:24:
Ja ook zoiets absurds. En zelfs al zou het een al en propaganda en desinformatie zijn.
Dan wijs daar in de westerse media desnoods op, Maar het blijft toch relevant om ook dat nepnieuws en de propaganda te zien om een idee te krijgen van wat men daar verteld.
Door die media te blokkeren gedragen ze zich hier net zoals Putin of in andere foute dictaturen.
@DerUnterMensch | 06-03-22 | 10:23:
Het suggereert dat iedere crisis in het voordeel is van "de elite". Een echt belachelijke veronderstelling. Helemaal niemand zi te wachten op een oorlog die zomaar kan uitlopen op een wereldoorlog. Als jij naar de wolken kijkt zie je vast gezichten, dieren en fraaie landschappen, maar het blijven gewoon wolken. Niets meer dan dat.
@Gregovic | 06-03-22 | 10:30:
Bij onderhandelingen betrekt je uiteraard beide partijen. En als er inderdaad een aantal plekken zijn die meer pro Russisch zijn en die ook steeds in conflict zijn met de rest van Oekraïne (de berichten die ik daarover hoor zijn wat tegenstrijdig) dan is het misschien zelfs niet zo’n issue voor Oekraïne. Minder zorgen.
Daarbij heeft Rusland dan nu al een enorme prijs moeten betalen daarvoor. Het is totaal niet zo gegaan zoals hij hoopte. Ik denk zeker niet dat hij zo’n compromis zou zien als een overwinning die hem zal overtuigen nu voor de Baltische staten te gaan.
Het gemak waarmee hij de Krim pakte was bijvoorbeeld mogelijk wel een motivatie voor de huidige aanval.
Het tijdperk Putin is waarschijnlijk aan zijn einde aan het komen, wat nu belangrijk is, is om dit niet verder te laten escaleren (wat juist kan omdat zijn tijdperk ten einde komt) en om die oorlog te eindigen.
@DerUnterMensch | 06-03-22 | 10:35:
Waarom is propaganda en nepnieuws zo "essentieel" voor ons. Het blijven leugens en helaas zijn er veel mensen die deze leugens voor zoete koek slikken met alle gevolgen vandien.
De Russen hebben dat beter bekeken: Die verbieden gewoon het woord "oorlog" op sociale media in verband met Oekraine. En zetten er 15 jaar gevangenisstraf op. Kijk, DAT is vrijheid, dat is pluriforme berichtgeving. Dat het hier best wat minder kan met het nepnieuws vind ik ook en dan sta je nog lang niet in de categorie maatregelen zoals nu in Rusland zijn ingevoerd.
@Beste_Landgenoten | 06-03-22 | 10:40: Kaag bevestigde net bij WNL dat deze oorlog meer eensgezindheid in de EU voor elkaar heeft gekregen die eerder 30 jaar niet van de grond kwam. Dus ja, er is voordeel voor de EU lovers en Verhofstadt verstehers.
@Beste_Landgenoten | 06-03-22 | 10:40:
Nee ook dat suggereer ik niet. Wel kunnen crisissen ook gebruikt/ misbruikt worden (niets controversieels aan deze uitspraak volgens mij?), en hoe meer middelen je hebt, hoe meer je de mogelijkheid hebt om zo'n crisis voor jouw doeleinden te misbruiken.
Kan de gevestigde orde (het geen zijn elite) crisissen dus vaker uitbuiten? Ja natuurlijk. Maar niet elke crisis is direct in het voordeel van de gevestigde orde.
En het is al wat totaal anders dan wanneer ik suggereer dat deze crisis mogelijk wordt misbruikt (maar ook de mogelijkheid voor incompetentie open laat), daarvan de maken dat volgens mij die mensen Putin hebben gevraagd daar binnen te vallen.
Dat is een absurde gedachte, dus als u dat als tegenargument gebruikt, of u die woorden in mijn mond probeert te leggen, kan ik u helaas weinig serieus nemen.
@Beste_Landgenoten | 06-03-22 | 10:43:
"Waarom is propaganda en nepnieuws zo "essentieel" voor ons."
Dat is tweeledig.
Ten eerste is het gevaarlijk om de autoriteit over of iets propaganda en nepnieuws is extern te leggen en op basis daarvan te censureren. Dat is dus precies zoals dictaturen werken. Dat is precies wat Putin doet, wat China doet en ze in Noord Korea doen.
De burger, en alleen de burger moet voor zichzelf bepalen wat nepnieuws is en wat niet, anders kan democratie niet functioneren.
Het niet hebben van censuur betekend namelijk ook dat je heel veen ander media en bedunk sites hebben die uitspraken weer kunnen weerleggen. Zo krijg je een open dialoog, zo worden alle ideeën en ja ook propaganda gehoord en kunnen mensen uit die verschillende bronnen zelf extraheren at ze als waarheid zien.
Nepnieuws en propaganda overwindt niet in een censuur-vrij land juist omdat je al die andere berichten hebt en mensen ivoor het overgrote deel prima in staat zijn om de juiste informatie eruit de extraheren. Dit is dan ook precies waarom die dictatoren censureren. Hun propaganda en nepnieuws werk alleen nog maar wanneer de rest gecensureerd wordt.
Dus op het moment dat we ook in het westen gaan censureren betekend het vooral dat ze eigen propaganda willen pushen. Censuur van ideeën en meningen (als ook ze fout of propaganda zijn) is dus altijd fout.
Ten tweede. Het is belangrijk om te weten wat ze in Rusland op TV zien, dan kan ook bepaalde denkwijze verklaren. Het geeft je de mogelijkheid specifieke onwaarheden te debunken.
Verder vindt ik het walgelijk hoe u censuur downplayed. Het is nog niet zoals in Rusland, dus het is niet erg. Nee, 10 jaar terug was het.. Nee we gaan alleen terroristische dingen censureren. Ondertussen censureren we alles wat “nepnieuws” is (Let wel, een hoop van de zaken die de afgelopen 2 jaar als nepnieuws waren aangemerkt en dus gecensureerd bleken later toch geen nepnieuws).. en wat is nepnieuws? Volgens Putin is het nepnieuws dat het een oorlog is. Maar er staat in Nederland nog geen 15 jaar voor het verspreiden van een artikel van Russische propaganda, dus prima volgens u.
@Sinterbikske | 06-03-22 | 10:48:
Wat ook weer grappig is, want het is maar net hoe je het twist.
Men doet alsof dit het nut van de EU aantoont. Je kunt echter net zo goed stellen dat het dus aantoont dat de EU niet nodig is.
Wanneer de situatie het namelijk verijst kunnen alle landen prima samen werken. Nu sturen de landen afzonderlijk hulp. Je hebt die EU dus niet nodig.
Gewoon samenwerkende landen, in plaats van een gecentraliseerde macht.
Dat soort video artefacten zijn heel normaal bij compressie. Snap werkelijk niet dat hier gelijk gespeculeerd wordt dat het nep zou zijn.
Ja dacht ik ook. Is gewoon compressie artefact.
youtu.be/BcwHfmFRqOI Speel op 720p en 0,25x snelheid en zoom in, dan is er niks aan de hand
Those who love peace must learn to organize as effectively as those who love war
Martin Luther King Junior
Daar schuilt het gevaar in dat je dan controlestaten creëert om de vrede te bewaren.
Si vis pacem, para bellum.
Waar schuilen tijdens oorlog?
Waar kun je dan terecht, mocht het risico op een luchtaanval groot worden? Er zijn nog veel plekken die niet meer officieel functioneren als openbare schuilkelder, maar waar je nog wel terecht kunt. Op Forten punt info vind je een lijst van al deze plekken en de staat waarin ze zich bevinden. In bijvoorbeeld de Gemeentegrot in Valkenburg kunnen 10.000 mensen schuilen. Maar ook in vele voetgangerstunnels van trein- en metrostations kan er geschuild worden. Zo kunnen er in het metrostation Beurs in Rotterdam 15.000 mensen terecht en is er op Utrecht Centraal een voetgangerstunnel die gasdicht kan worden afgesloten.
Bij meisje de Breij kun je schuilen...
Ver bij bebouwing wegblijven. Bijna 100% veilig.
Australie, Nieuw-Zeeland, ach, zo'n beetje het hele zuidelijk halfrond. De echte bullshit speelt zich doorgaans af op het Noordelijk deel.
Dat geldt alleen in het geval van conventionele wapens.
@Stonecity | 06-03-22 | 10:16: a.. Ik zou echter niet graag een blanke boer in Zuid-Afrika willen zijn; de "anders gekleurden" zijn zo racistisch als de pest.
Op het platteland. Te dunbevolkt om te bombarderen, en altijd voedsel te krijgen. Helpt uiteraard niet bij een nucleaire aanval, maar als het alternatief is om 30 jaar in de grotten van Valkenburg te verblijven met raar pratende carnavalsvierders…. Aan u de keuze.
"Jullie zijn allemaal racisten !"
Palestijnse leiders: "Jullie hebben alleen maar sympathie met Oekraïne omdat ze blank, christelijk en uh.. blank zijn".
www.jpost.com/international/article-7...
Tsja! Om je dood te ergeren. Op Twitter in de Oekraïne draadjes is de helft spam van Palestijnse klagers die zeuren dat hun "oorlog" zo weinig aandacht krijgt. Echt, die lui zijn verslaafd aan hun slachtofferrol.
Waarom zou je agressieve 'men of fighting age' opvangen die alles uit het westen verafschuwen en niet schromen met geweld hun verderfelijke ideologie op te leggen? En je tussendoor voor racist / nazi uitmaken als je als Europeaan liever vluchtende vrouwen en kinderen opvangt in de ditmaal eigen regio.
@Beste_Landgenoten | 06-03-22 | 09:55: Ja, de pallies pleegden al aanslagen onder de Engelsen in het VN-mandaatgebied. Niet echt volk met een constructieve instelling. En dan klagen als het niks wordt.
@Beste_Landgenoten | 06-03-22 | 09:55: Moslim Broederschap in actie die van de gelegenheid gebruik maakt?
Tja, ik help eerst mijzelf, dan mijn familie, vrienden, kennissen. Dan komen vreemdelingen aan de beurt en daar wordt het ingewikkeld. Vriendelijke mensen voor onvriendelijke, kwetsbaren voor sterke, en ja ook mensen die meer van mijn eigen regio, cultuur en waarden zijn voor mensen die dat niet zijn.
Mensen die me racistisch noemen die vind ik onvriendelijk en die help ik niet.
Ik heb uit solidariteit 5 plof kippen gekocht.
Hoop dat het helpt.
Alleen als ze handgranaten leggen ipv eieren.
Ik probeer wat van die nucleaire bommen te bestellen maar kan ze nergens vinden?
@Joris Beltsin | 06-03-22 | 10:06: beter zoeken... tor?
ditotje | 06-03-22
Ze alleen nog leren naar Rusland te vliegen.
Waar?...... Kamp Al Hol in Syrië?
In UK werkt MasterCard opeens niet meer, na de sancties tegen Rusland....... toeval?
Geen toeval. Boris is een Rus.
Russische minister van Buitenlandse zaken verbied Zweden en Finland lid te worden van de NAVO. Anders zal er militair gereageerd worden... Dichtbij genoeg?
Dat is niet het probleem van NAVO en bovendien een al decennia oud standpunt van de Russen.
Maar wacht. Zweden en Finland horen nu ook al tot de Russische bufferzone?
bron?
@Beste_Landgenoten | 06-03-22 | 09:45: binnenkort de benelux.
Laat ze maar lekker uit de NAVO, ik heb geen zin om ook nog Finnen uit Zweden op te vangen. Al Finnen teveel hier.
Alleen Baudet ziet Nederland als blufferzone.
@Euriool | 06-03-22 | 09:48: "Waarom het een risico voor Finland is om NAVO-lid te worden" nu punt nl
Dat soort 'eisen' van Rusland bewijst eens te meer, dat we in het geval van Poetin en co. gewoon met een maffiabende te maken hebben. En maar bluffen, dreigen, intimideren en eisen stellen. Hoe meer je daar aan toe geeft, hoe harder je de schijtberg op gaat. Angst is meestal een slechte raadgever, zeker in dit soort situaties. Maffiosi werken altijd met terreur, hoe meer je voor ze wijkt, des te meer terrein pakken ze.
Verbiedt. Faud spellen duid op beperkte geestelijke vermogens. Laat het denken en commentaar geven over aan hen die er voor doorgeleerd hebben.
Voor wie nog een uitje zoekt vandaag: Roermond, mensen zonder geopolitiek benul kijken.
je kan zeggen over Biden wat je wilt maar hij is wel duidelijk tegen Oekraïne. Geen militaire steun en geen no fly zone. Waar de EU nou in staat is mij totaal onduidelijk.
10 miljard steun toegezegd vannacht. Plus heimelijk Oekraïne volgezet met wapentuig en Rusland wordt binnen de mogelijkheden de moeder gesanctioneerd. Meer is niet mogelijk zonder escalatie.
De EU wil wel uitbreiden, maar kan eigenlijk niks. De eerdere uitbreidingen hebben ze nog steeds niet behoorlijk geborgd, vandaar waarschijnlijk al het lawaai van de laatste tijd, tot het besef kwam dat dat niet heel handig was.
EU staat inwoners nu toe om te vechten in vreemde krijgsdienst, in dit geval Oekraiene. Polen overweegt levering Mig straaljagers, in overleg met USA. EU is minder stellig dus en zoekt nu de grenzen op wat kan in NAVO verband. Ik steun NAVO van harte, maar zoek in deze gevaarlijke tijd niet de grenzen op van wat mogelijk is.
@Euriool | 06-03-22 | 09:44:
De EU staat dit toe?
Die hebben daar helemaal niets over te zeggen.
@Kaas de Vies | 06-03-22 | 09:50: EU lidstaten, terechte correctie.
Leefde ¨Maidan¨ Van Baalen nog maar.
Het grootste deel van de zeer succesvolle "Javelin" ant-tank raketten (@ $80.000) heeft Oekraïne van Amerika _gekregen_. Er zijn zelfs NAVO-leden die er minder hebben.
Fijn dat jij een mening denkt te hebben over iets waar je geen bal van snapt.
Aaahh, Poetin doet een Irak 2.0. Origineel hoor.
"Volgens Rusland is Oekraïne bezig met de ontwikkeling van een nucleaire bom. De Russische staatspersbureau's TASS, RIA en Interfax citeerden een "vertegenwoordiger van een bevoegde instantie" in Rusland. Op welke informatie de beschuldiging is gebaseerd vermeldden de media niet"
Met dezelfde afloop: ze waren er niet.
Maar wat Amerika in Irak deed was in ons aller belang volgens velen.
Kalmte is gevraagd. De boycotten zullen uiteindelijk het meest tegen onszelf werken. Vooral op de lange duur. Er is een partij in deze die van alle grondstoffen heel veel heeft. Bijv Die schoenenwinkels zijn even uit t straatbeeld verdwenen maar worden binnenkort blijvend overgenomen door tig mogelijke candidaten. Ik wordt ook heel verdrietig van wapen leveringen. Bij de volgende inzet van een land zet Rusland een paar zee containers vol fragmentatie shit en een bus vol instructeurs op locatie neer. Pay back time. Wat ik wil zeggen oorlogstaal mooi dialoog beter. Dit geschil moet zo optimaal mogelijk en met zo weinig mogelijk slachtoffers, ontheemden worden opgelost. Geen olie op t vuur, maar kalmte en overleg.
Hier en daar zijn er een paar columnisten die ook aandringen op wat meer kalmte. Moet je vreselijk mee oppassen want voor dat je het weet wordt je door schuimbekkende luitjes die aan de goede kant van de geschiedenis staan uitgemaakt voor Poetin lover.
Ik lees het al, de schildersziekte.
Ik word altijd heel verdrietig van ik wordt.
Ik snap de mening van Putin dat de sancties praktisch een oorlogsverklaring zijn daarom ook wel, we zijn nu toch gewoon oorlog aan het voeren?
Wat ik daarbij extra zorgelijk vind is dat allerlei bedrijven politieke standpunten innemen: hoe kan Visa zomaar beslissen dat een land niet meer bij z’n geld mag?
@Me_Giant | 06-03-22 | 09:34: Wellicht hebben ze een clausule in hun voorwaarden opgenomen dat ze dat mogen doen in uitzonderlijke gevallen. Anyway, who cares, zolang de Russische economie maar teruggesanctioneerd wordt naar de middeleeuwen of zelfs nog iets vroeger.
@winkelwagenmuntje | 06-03-22 | 09:34: Beetje oorlog is minder erg, tog?
Aardgas is lastiger om van heel ver te halen, maar de rest van die grondstoffen zijn in veel plekken op de wereld te vinden. Je zag hetzelfde bij lithium mijnen: kwam allemaal uit China omdat die het goedkoopst waren en ruimschoots aan de vraag konden voldoen. Nu lithium nieuwe toepassingen heeft in batterijen starten veel landen hun oude lithium mijnen weer op. Afgezien van aardgas en als afzetmarkt voor tomaten is Rusland voor ons niet zo'n groot economisch belang.
Snelle conclusie
Ben ik gek of is het echt zo: wat zijn ze in Brussel/EU ineens stil geworden? Eerst vielen ze over elkaar heen, waar is bv vd Leyden? Hebben ze die alsnog gemuilkorfd?
Dat heb ik nou met de coronaberichtgeving. Wanneer is eigenlijk de volgende persconferentie van Rutte en Kuipers?
@therealbraindump | 06-03-22 | 09:17: yup, dat ook.
Gebeurt allemaal op de achtergrond momenteel. Zo werkt dat, gelukkig maar, want dan komen ze verder.
Mogelijkheden van sancties zijn een beetje op. Wat moeten ze voor de rest doen?
Dat heeft Stoltenberg gedaan, met z'n geen no-flyzone.
Scholz en Macron spelen een diplomatieke rol. En dat is ook veel en veel beter dan een Von der Leyen van de EC bijvoorbeeld.
Ze hebben GeenStijl meegelezen en snappen nu dat ze Poetin stimuleren om door te pakken als ze een grote mond hebben over EU lidmaatschappen en wie er allemaal bij horen. Beetje laat helaas.
Denk dat ze begrepen hebben dat al dat wapen gekletter niet meehelpt in de beeldvorming van de EU.
Von der Leyden in Last stookt het vuurtje alleen maar op met haar EU aanbod. Die zal wel een muilkorf gekregen hebben.
Heb wel wat beters te doen dan te demonstreren. Ik wens de NAVO en Rusland veel succes samen, maar nog steeds is het niet onze oorlog, hoe graag sommige mensen dat ook zouden willen.
Of zoals het wel genoemd wordt: Dit is niet mijn oorlog, vriend.
Waarom niet, zou zomaar kunnen dat na de overname van Oekraïne Putin even aansteekt en weer doorpakt
@Drs. D. | 06-03-22 | 09:24: Dat maakt het nu niet opeens wel onze oorlog, broekpoeper.
@Drs. D. | 06-03-22 | 09:24:
En dat geloof jij laat ik het zo zeggen jij hoort bij de schaapjes die alle propaganda voor zoete koek aanneemt.
Weet niet of iemand de meerdelige documentaire “The Vietnam war” van Ken Burns heeft gezien maar dat begon ook ongeveer net zo…
Ja, maar Vietnam heeft wat meer jungle en is een heel ander land.
Heb ik gezien maar ik zie geen gelijkenissen tot nu toe
Maar toen werden de bad-guys aangevallen door de good-guys. Nu is het andersom!!1!one!
@prutsclown | 06-03-22 | 09:31:
Komt nog, het gaat erom hoe het kan escaleren.
Een beetje oorlog, best spannend.
*slokje koffie nemen doet*
Ein bisschen Frieden
youtu.be/W9S3YMmIFdw
Hoop niet dat deze oorlog ook 5 jaar gaat duren. Vijf jaar lang de hele dag Oekraïne op tv. Pfff.
Moest even graven in het geheugen waar ik dat eerder hoorde. Gevonden: Rutger H. In Soldaat van Oranje. Naar mijn smaak een van onze beste nationale filmproducties.
Kort geleden kreeg je als demonstrant in Amsterdam nog de ME en een politiehond in je nek. Het kan verkeren. Femke Halsema is ook al weken doodstil. Die heeft er geen zin meer in.
Die "demonstrant" was gewoon een vervelende etter, als je de voorafgaande beelden ziet.
Als je demonstreert voor BLM of tegen discriminatie, dan toch niet?
Piet karbiet
Femke ziet echte burgemeesters vanuit Oekraiene !
Is aan het bidden dat ellende wel daar blijft want echt burgemeester zijn dat betekent; niet lullen maar poetsen!
@zwellevertje | 06-03-22 | 09:08: Zal best maar die demonstranten werden bewust een fuik van de ME ingestuurd.
Femke weet dat communisten nu even niet in een positief daglicht staan.
@intrigant | 06-03-22 | 09:19: Poetin is geen communist, eerder een soort van Franco.
@Zapata10 | 06-03-22 | 09:25:
Hij is wel een product van het Communisme.
@Zapata10 | 06-03-22 | 09:25: Dat is wel een treffende vergelijking!
Ik vind het een beetje zielige laatdunkendheid over die demonstraties. Natuurlijk verandert de wereld er niet ineens door en houdt die oorlog niet plotseling op. Maar ik ben er nu zelf (voor een van de eerste keren in m’n leven) bij een geweest, en je hoort er nieuwe inzichten van sprekers (fysieke mensen ipv enkel trollen en toetsenbordridders op internet), en je spreekt en hoort en ziet er mensen en je ziet de feitelijke emoties. Gisteren waren er veel Oekraïners. Ook veel Russen. De gesprekken tussen hen, soms verbindend, maar soms ook helemaal niet, geven veel inzicht. En aan alles merk je ook dat veel van die mensen bij die demo daadwerkelijk politiek actief zijn en tenminste een oprechte verandering willen bereiken (hoe ver die soms ook lijkt). Ze hebben in ieder geval idealen en een bereidheid daar voor op te komen en tijd in te investeren.
Het is makkelijk om te roepen: ‘het is enkel om te deugen’, maar het is nóg makkelijker om helemaal niks te doen en beetje te blijven roeptoeteren vanachter een PC.
Ik vond het in ieder geval inspirerend en het heeft me zaken toch weer van een wat andere kant doen bekijken. Kan het iedereen aanraden.
Komt de knuppeldienst ook nog langs? en warmwater uit het waterspuiterje?
Ik heb aan een aantal coronademo's meegedaan. In de wetenschap dat het zinloos was. Er wel wat contacten met interessante en goed geinformeerde mensen aan overgehouden.
Fijn van de nieuwe inzichten. Alleen het verandert echt helemaal niets aan de realiteit. En dat is dat Putin zijn plan gewoon blijft uitvoeren. Ook al staan er 100.000 mensen op het museumplein.
Ik vind demonstreren kansloos. Het is de ultieme uiting van onvermogen. Ga lekker in de politiek of zoek op andere manieren invloed, maar ga niet zo sneu op een pleintje staan. Laat dat lekker aan sneue linksmensen over!
In plaats van demonstreren kan men, zeker de Oekraïners zelf, ook een geweer en handgranaten kopen en gaan vechten. Een beetje op een plein boos zijn heeft toch iets kinderachtigs.
Heb ooit eens mee gelopen met DE demonstratie tegen kruisraketten in vernederlandje.500.000 mensen op de been.Totaal zinloze actie, want die dingen liggen nog her en der in vernederland.
@redactie
In jullie Holland casino add staat dat spurs op bezoek gaat bij man city....... maar dat moet natuurlijk man united zijn.
Anders ga je even leren hoe adverteren op een website werkt en wie de content beheert.
@Quantum Suicide | 06-03-22 | 09:33:
Waarom zal ik?
Hij is in iedergeval wel veranderd nu dus wie hem ook beheerd,snel zijn ze wel.
@ditotje | 06-03-22 | 10:02: Niks effectievers dan negatieve feedback. Leren doet pijn.
@anja | 06-03-22 | 10:06:
Ach ja, sommige mensen drinken koffie in de ochtend, anderen nemen een kopje azijn.
@ditotje | 06-03-22 | 10:11: was dat zowaar ergens ooit een ding? Parels opgelost in azijn?
Nu zin in ontbijt. Wel liever koffie dan azijn.
Dus dan ben je president van een land in oorlog en ben je de afgelopen dagen al drie keer aan een aanslag ontkomen en dan ga je voor de gezelligheid maar eens met die kwal van een Musk bellen? Wat zit hier achter?
Starlink. De enige resterende communicatiemogelijkheid als de Russen de rest in handen hebben.
Het zal vast te maken met het veiligstellen van communicatie mogelijkheden. Dat klinkt misschien niet zo spannend maar ik begrijp het wel. Wat zou jij voorstellen om te doen? Hysterisch rondrennen met een kaart in je handen en orders rondblaffen door een megafoon?
@_pacman_ | 06-03-22 | 09:02: Dat dacht ik achteraf ook, toch vreemd dat hele landen afhankelijk worden van één prive persoon op dit gebied.
@zwellevertje | 06-03-22 | 09:04: hij is de enige die wat voor ze kan betekenen.
Dat heet nou netwerken. Leer.
Ben benieuwd wanneer Youtube alle Kalinka versies verwijdert.
Hier kan Rusland toch onmogelijk goed uit komen. Neem aan dat die oligarchen Vladimir al aardig zat zijn. Die konden over de hele wereld doen wat ze wilden en zijn nu voorgoed paria’s. En nu eeuwig opletten met hun kroost, geld en bezittingen.
Die oligarchen hebben niks te vertellen. Als er wat gebeurt komt het uit de groep hoge militairen.
Lees het transcript van het gehele interview van Bellingcat. De oligarchen zijn het allang zat.
Dat met die boycot tegen de oligarchen gaat niet werken Die lui schijten allemaal in hun broek voor Poetin, schijnt het. Poetin luistert alleen nog naar een gelijkgezind clubje van ouwe KGB-knakkers, die allemaal van het padje af zijn. Ziet er niet best uit dus.
In een National Geographic uit februari 1991 trof ik een kaart aan van het "Russian heartland". Die kaart komt vrijwel overeen met de gebieden die Poetin tot nu toe heeft veroverd in Oekr. Vond ik wel verbazingwekkend...
Het is een eeuwenoud gebruik om van alles te bedenken om bezettingen/veroveringen te legitimeren. Maar uiteindelijk bepalen de mensen zelf wel waar ze bij willen horen.
@Zeurders: Dat is maar deels waar. Oekraïne bepaalt waar ze bij wil horen. Maar de club waar ze bij willen horen, bepaalt of ze toegelaten worden.
Eens maar vertel dat maar eens aan de Tibetanen.
@Stachauer1971 | 06-03-22 | 09:21: Of Catalanen, of Koerden etc.
@guldenmiddenweg | 06-03-22 | 09:24: associatieverdrag iemand?
GroenLinks stamt af van de communisten. Wat doen we met dat volk mochten de Russen komen?
Putin is anti Bolshevik. Dus GroenLinks heeft veel te vrezen. Het mooie is dat Putin ook in Nederland dan denzificatie gaat toepassen. Erdogan is dan eindelijk blij. Tevens krijgt de Islam net als in Rusland een beschermende status en wordt er in Den Haag een grotere moskee gebouwd dan die in Moskou.
Was dat niet de sp?
@the brush | 06-03-22 | 09:06: Nee, Groenlinks is een fusie van de oude Communistische Partij Nederland en de PSP, PPR en de EVP. Radicalen.
GL stamt (deels) van de CPN af, SP van een Maoïstische splintergroep in Brabant. Twee keer fout, eigenlijk. GL zit nog vol van 'fellow travellers', bij de SP hebben ze het tegenwoordig niet zo op communisten, zie de manier waarop ze die jeugdige communistjes er uit geknikkerd hebben vorig jaar.
Dat is te simpel.
'Stamt af', 'De communisten' Er zijn verschillende soorten communisten. Onder andere die de SP eruit heeft geschopt omdat ze te militant zijn.
GL is een combi van
CPN - Communistische Partij Nederland
PPR - Politieke Partij Radicalen (voormalig links-libertair)
EVP - Evangelische Volks Partij (links Christelijk)
PSP - Pacifistisch-Socialistische Partij (oa voor arbeiders en tegen monarchie)
In 1990 fuseerde dit tot Groen Links. Dat is 31 jaar geleden.
Hoe ze de voormalig links-libertaire PPR en de CPN bij elkaar hebben gekregen is een raadsel.
Veder kun je je afvragen wat het Rusland anno 2022 nog te maken heeft met het communisme.
Schijnt dat Slowakije, Polen, Bulgarije al hun oude Russische vliegtuigen gaan inruilen voor wat meer moderne F-16 vliegtuigen. Daar zit een saillant detail aan. Die verouderde F-16 straaljagers kunnen nucleaire bommen droppen. Is fijn voor Oekraine want die hebben momenteel iets van 100 straaljagers waar ze kennelijk flink veel schade mee doen maar het zegt ook dat de NAVO zich voor het allerergste voorbereid. En dat is slecht nieuws.
Heel slecht nieuws
Het is veel simpeler. De Oekraïense piloten kunnen alleen met die ouwe MIG's vliegen en niet met F16 straaljagers. Heeft helegaar niets met atoombommen te maken.
Munitie voor F16's uit het westen is gemakkelijker dan deze uit rusland te halen als in het geval van een mig. Polen is geen nucleaire macht.
@_pacman_ | 06-03-22 | 08:54:
Ik zal het voor de leek uitleggen.
Men zet verouderde F-16 vliegtuigen in Centraal en Oost-Europa omdat ze atoombommen kunnen droppen op Rusland dat is slecht nieuws. Snap je het nu?
@donkieshot | 06-03-22 | 08:58:
Nee. Wij zijn ook geen nucleaire macht. Officieel. Maar onze bommenwerpers staan wel klaar om Sint Petersburg in as te leggen met atoombommen.
@GrandMechantLoup | 06-03-22 | 08:59: Nee. Die landen willen een ruil: MIGS naar Oekraine en om zelf niet niets te hebben F16's terug. Paniekzaaier.
@GrandMechantLoup | 06-03-22 | 08:59: Onwaarschijnlijk, op dat moment is de navo betrokken.
@GrandMechantLoup | 06-03-22 | 09:01: Laat maar.
@_pacman_ | 06-03-22 | 09:04: Er staat dan aan de randen van Rusland een betere luchtmacht klaar dan eerst. Die ook nog eens atoombommen kan afwerpen.
Ik denk dat de Russen die taal wel begrijpen.
@guldenmiddenweg | 06-03-22 | 09:06: Mensen die denken dat atoomwapens via F16's ingezet worden hebben echt teveel TopGun gekeken. Die rotzooi kan volautomatisch op 12.000 km afstand worden gelanceerd en binnen een kwartier op 2 vierkante meter nauwkeurig gericht worden. Dus ja, die F16's zijn pietsje beter maar het heeft met nucleaire dreiging echt niets te maken.
@donkieshot | 06-03-22 | 09:04: de Navo is al betrokken.
Polen, Roemenie, Slowakije en Turkije hebben al F16s, Polen geeft alleen ouwe soviet Migs weg omdat de Oekraine er mee vliegt, en willen daar compensatie voor. Sowieso zijn in een nucleaire oorlog ICBMs met MIRV kernkoppen die niet te onderscheppen zijn een stuk afschrikwekkender dan een F16 met een 40kt nuke.
Waarom zou je met F-16 nucleaire wapens droppen als je ze ook ballistisch kunt afleveren, vanaf een onderzeeër of een fregat of een statische raketsilo?
Het lijkt meer een handige deal: zolang Rusland zijn handen vol heeft en zijn tanden stukbijt in Oekraïne is de kans kleiner dat Poetin elders op militair avontuur gaat.
2. onder druk wordt alles vloeibaar, versneld moderne Amerikaanse NAVO-toestellen in de voormalig oostbloklanden, mogelijk ook tegen een gunstige dagkoers.
3. Een proxy oorlog is minder riskant dan een directe confrontatie.
@Boeddha18 | 06-03-22 | 09:19: Is er een navo lidstaat aangevallen? De navo is niet direct betrokken.
Ach het is ook voor die landen en mooie ruil. Oude meuk naar Oekraïne, glimmende nieuwe f16s ervoor terug. Ook voor de NAVO handig voor de standaardisatie.
Bij Amerika is er altijd een verschil tussen kunnen en kunnen. Dat de Nederlandse F-16's het kunnen komt alleen omdat we een volwaardig (NAVO) partner zijn van de Amerikanen. Als we de F-16's verkopen moet er weer een hoop techniek uitgehaald worden omdat de Amerikanen niet toestaan dat die verkocht wordt aan de meeste landen.
@GrandMechantLoup | 06-03-22 | 08:59: Helemaal zelf verzonnen, of kwam het afgelopen nacht tot je toe in een droom?
_pacman_ werpt je het enige goede woord toe in dit draadje: Paniekzaaier.
Ik vind vooral de rol van Israel boeiend. Geen sancties en wel face to face bemiddeling. Helemaal tegen de stroom in. Leek eerst een raadsel maar in de New Yorker is duiding te vinden: het heeft vooral met Syrie te maken.
Syrische grens is feitelijk Russische grens voor Israel. That's it.
Grote Russische gemeenschap ook. Veel banden met Rusland. Hetzelfde geldt voor UA overigens. Daarnaast weten we hoe USA(Lees: Navo) & Israel over het algemeen goed met elkaar kunnen opschieten. Op zich logisch zo'n 'Zwitserland'-rol in dit conflict.
Het heeft ook met de Iran-atoomdeal te maken.
@_pacman_ | 06-03-22 | 08:50:
Ironisch genoeg is Israël voor een "regime change" met Assad. Dat heeft een duistere reden. Assad is namelijk de financier van Hezbollah. De doorvoer man van Iran tot de grenzen van Israël. Ze willen dus heel graag dat dat stopt. En dat is begrijpelijk.
@guldenmiddenweg | 06-03-22 | 08:53:
Ja. Nazi's.
en.wikipedia.org/wiki/Patrol_36
@GrandMechantLoup | 06-03-22 | 08:56: Interessant, heb je 't zelf ook gelezen en afgevraagd hoe dit (nog) relevant is?
@GrandMechantLoup | 06-03-22 | 08:56: Wow, 9 personen, het moet niet gekker worden.
Ik zag ook een samenvatting op youtube.
China, het complete Midden Oosten, waaronder hardcore USA vrienden Saudi en Israel, geven weinig om deze oorlog. Onthouden zich van stemmen etc.
Afrika en Zuid Amerika ben ik nog niet uit al zag ik Bolsorano bij Putin op schoot pasgeleden dacht ik.
@Sinterbikske | 06-03-22 | 09:44: Ik had er nog nooit van gehoord, moet je je voorstellen waar zo'n zolderkamerstrateeg zijn slagveld-informatie vandaan haalt..
Iig. Laten we hopen dat die vliegtuigen zo snel mogelijk daar vliegen.
De Duitse bondskanselier had Poetin enkele uren gesproken in een poging tot een oplossing te komen. Poetin blijkt volgens de bondkanselier dermate van het padje af te zijn dat hij 100 miljard in Duitse defensie gaat stoppen. www.euronews.com/2022/02/27/new-era-s...
Poetin heeft zelf een paar uur georeerd hoe hij het groot Russische keizerrijk wil herstellen, en in zijn kijk op de geschiedenis vergeet hij onder andere dat Kiev ouder is dan Moskou. www.bbc.com/news/world-europe-6045830... Ook dat toont aan dat het niet helemaal lekker gaat.
We zijn hier niet aan het dealen met een staatshoofd die netjes volgens onze culturele principes zich netjes conformeert aan verzinsels zoals vrede, staatsgrenzen of oude verdragen. Die kijkt naar wat hij kan en wat hij wil.
Wij zien de Poolse grens met Belarus als de start van de EU & NATO. Hij zal tot niet durven daar langs te rijden!? Die grenspaaltjes zijn heilig en wij zijn veilig!
Zo`n lijn in het zand is echter alleen maar een construct. Iets dat wij bedacht hebben. Zo`n grenspaaltje is niet meer dan een bijzonder hectometerpaaltje. Binnen de ogen van Poetin kon die landsgrens geen vluchtelingen tegenhouden, laat staan zijn leger, er staat een totaal niet paraat Europees leger met nieuwe snufjes in combinatie met zeer lage aantallen militairen. Voor Poetins gevoel rij je daar zo langs.
Dit is echt een herhaling van Dutchbat3 en Srebrenica. Wij hadden onbeperkt vertrouwen in de status van blauwe helmen, en de Serven reden daar gewoon langs om duizenden mannen te vermoorden.
We moeten echt eens uit onze eigen tunnelvisie stappen, en gaan bedenken waar we deze waanzin willen stoppen met een serieuze verdedigingslinie.
Maakt mij niet echt waar je het doet. Mag in Kiev, mag in Warschau, mag in Berlijn, mag bij Apeldoorn. Mijn punt is een beetje dat NAVO nu te verspreid aanwezig is, af en toe een oefening houdt, er niet een duidelijke visie is waar een blok gevormd wordt om dit tot stoppen te dwingen. Veel te veel in de modus en vertrouwen dat Poetin toch niet aanvalt. Nou, dat vertrouwen is misplaatst. Een machtspoliticus moet je niet vertrouwen, die moet je geen keuze laten. Bedankt voor de wodka, we regelen het zelf wel!
Dit soort omvangrijke legers hebben echt maanden nodig te mobiliseren en op te bouwen.
Tijd om te starten.
En als we dan zouden winnen gebruikt Rusland geen nuclaire wapens?
Ik denk niet dat de NAVO al haar intenties en al gerealiseerde stappen fluks online zet, voor iedereen te lezen. We beschikken heus niet over de volledige info om verregaande conclusies te trekken. Ik ben het u eens dat de NAVO met de ons beschikbare informatie beroerd uit de verf komt.
Daar zal de EU voor gaan pleiten middels een EU leger, of we dat willen is een tweede. Zou eerst maar eens de eigen defensie een prominentere plaats gaan geven door substantieel het budget te verhogen, dit kan makkelijk van de 100 miljard klimaat budget af. Zal wel een hoop gekrijs geven binnen de coalitie, linksom of rechtsom zal het toch moeten gebeuren. Tevens moeten de strijdende partijen blijven praten en onderhandelen, geen rare uitspraken meer doen die de voel nog verder op scherp zetten.
@Eichörnchen.
Liever dood dan dat de Russen in Den Haag staan toch?
@Happy People | 06-03-22 | 08:55: Weet je dat zeker? Voordeel is dat Putin dan waarschijnlijk juweeltjes van programma's zoals 'M' zal gaan verbieden. En daar kunnen weinig mensen tegen zijn lijkt me.
Zo lekker gaat het Russische leger niet tegen Oekraïne. Wat dat betreft denk ik dat de NAVO het Russische leger prima kan hebben. Zeker als Poetin op korte termijn probeert door te stoten.
Als hij niet al zo’n beetje alles op de Oekraïne richt is er simpelweg niet heel veel ruimte meer is om elders ook een nieuw front te openen. Dan wordt dat helemaal een vleesmolen. Het is eerder de nucleaire optie die het Russische leger nog kracht geeft.
Maar ja je kan roepen om een kernwapen in te zetten, dan kun je hem terug verwachten ook. De kans bestaat dat er ergens in de lijn ook njet wordt gezegd tegen Poetin.
Allemaal speculatie. Je kunt meer doemscenario's verzinnen dan dat zich zullen afspelen. Voorlopig is het een mooie lentedag en is het Russo- Oekraïne conflict nog niet het onze.
Het geeft mij veel vertrouwen dat we op dit moment een uiterst competentie minister van defensie hebben naast een uiterst competente premier.
@intrigant | 06-03-22 | 09:09: Gelukkig zijn Von der Leyen, Verhofstadt en Timmermans als gezichten van de EU toonbeelden van realiteitszin en gezond strategisch verstand.
@intrigant | 06-03-22 | 09:09: We are doomed!!
Ik ben verre van een expert op het gebied van oorlog voeren, maar ik vraag me serieus af of de escalatie van dit conflict niet kan worden opgelost als de NAVO en EU ruiterlijk toegeven dat de het opschuiven naar het oosten onrechtmatig was. Vervolgens aan Putin vragen wat er voor hem nodig is om zich terug te trekken uit Oekraïne. Een knieval maken en dialoog zoeken zou de legitimatie van de inval van Putin behoorlijk ondermijnen. Elkaar bevechten tot het bittere einde kan altijd nog. Als de NAVO en EU hierin geen poging doen zegt dat op zijn minst iets over het belang dat de zij hechten aan het sparen van mensenlevens.
@intrigant | 06-03-22 | 09:59: Ik denk dat deze oorlog net zoals MH17 en de oorlog in de Donbas en Krim op die manier was te VOORKOMEN. Ergens in 2012.
Ik denk alleen dat inmiddels Poetin niet meer voor rede vatbaar is. yle.fi/news/3-12332089 Die eist nu al een week de volledige capitulatie van Oekraïne. Terug naar oude situatie is geen optie meer.
Bovendien uit Rusland nu exact dezelfde dreigementen rond NAVO-lidmaatschap tegen Zweden en Finland als eerder tegen Oekraïne. (tweede helft van het "Waarom het een risico voor Finland is om NAVO-lid te worden" op nu punt nl) en www.outkick.com/putins-puppets-issue-...
Allemaal de schuld van Rutte en de EU.
Zo jammer dat we dat tuig niet naar het front kunnen sturen, laat staan van hun zetel sturen.
Hoe zeg ik dat ik niet snap hoe democratie werkt en helemaal niet weet hoe de EU werkt zonder het te zeggen. Ik zou het wel uit willen leggen. Als je dat wilt.
Er zijn, incl. Putin!, heel veel schuldigen in dit drama. Kijk bijv. eens naar de video van het bezoek van Lindsey Graham & John McCain aan de Oekraïne in December 2016. Dat kun je toch ook moeilijk uitleggen als een geslaagde poging tot de-escalatie.
@PR0FESSOR | 06-03-22 | 08:42:
Whataboutisme. Poetin (zo spel je dat in het Nederlands) is schuldig. Niemand anders.
@GrandMechantLoup | 06-03-22 | 08:45: Putin is zeker verantwoordelijk voor het binnenvallen, maar een grote berg andere idioten hebben hem hiertoe gebracht dit te doen. U stapt toch ook geen tuin in waar een waakhond rondloopt. Je vraagt er om om opgepakt te worden door die hond. Beter om een goede band met hem op te bouwen en verstand gebruiken dat je met een waakhond te maken hebt
@GrandMechantLoup | 06-03-22 | 08:45: Dat brengt de oplossing van deze crisis een stuk dichterbij Grote Boze Wolf (zo spel je dat in het Nederlands)
@Ram_Ram | 06-03-22 | 08:52:
Met welke reden? Met welk recht? Ken je dit?
en.wikipedia.org/wiki/Budapest_Memora...
@PR0FESSOR | 06-03-22 | 08:53:
Welke oplossing? Denk je dat Poetin stopt? Ooit? Niet alleen ik, duizenden mensen waarschuwden je al dat Poetin niet stopt.
@GrandMechantLoup | 06-03-22 | 09:15: Kan zijn, maar vandaag ben je een beetje al te angstig, even relaxen doet wonderen.
In jouw optiek kan iedereen dus van alles doen om te treiteren, maar zodra er dan een reactie komt is het de schuld van Poetin? Zo kom je overal mee weg. Nee Poetin is zeker de agressor, maar alles bij hem neerleggen is wel erg gemakkelijk.
@gato | 06-03-22 | 09:34: Ik denk dat betreffende slecht geslapen heeft, zoals je al meld de angst spat er vanaf.
Wat MechantLoup niet lijkt te begrijpen is dat er altijd weer een stap terug te nemen is op de escalatieladder...
Vergist u zich niet, het is hier in ons kleine landje ook onrustig!
Vinkeveen, bij een hotel, dikke schietpartij na een feest. Denk je na die dooie vogels op de snelweg alles gehad te hebben, vallen nu feestgangers bijna dood neer.
Afijn, zonder al te negatief over te willen komen, oorlogen spelen zich vooral op hoog niveau af, waarbij reguliere bevolking simpelweg de sjaak is. Protesten maken nul komma niets indruk op 'leiders', hoe groot de media het ook probeert op te blazen (of te bagatelliseren), de extreem welgestelden zitten hoe dan ook redelijk veilig en maken zich vooral zorgen over hun aandelenportefeuilles.
Nou ja, deze eenvoudige schizofreen maakt zich geen fiducie dat een protest zin heeft, we gaan vanmiddag gewoon (netjes volgens de regels) knallen op de baan.
Kan iemand zeggen wat Kyiv is?
Zeg niet "de juiste spelling" want in het Engels heet Nederland, The Netherlands en daar hoor ik ook niemand over klagen.
Krek wat ik laatst al mompelde. Pas als de pleuris uitbreekt, gaan we proberen de naam van de stad (russische tekens mag je op GS blijkbaar niet plaatsen?!) Knib (de n in spiegelbeeld, umlaut op de i) fonetisch uit te schrijven.
Geboorteplaats van Wim Kievt.
Is technisch gezien de juiste spelling. Al eeuwen. De NPO spelt het liever als Kiev. Dat is niet juist. Maar wat boeit het jou?
Als het zo doorgaat gaan de Duitsers ons straks opleggen om "Koeln" te zeggen in plaats van Keulen.
@nobodiesunmighty | 06-03-22 | 08:41: Ik wordt hier zo moe van.
Denk niet dat ze het in de Ukraine leuk vinden als je zegt dat ze Russische karakters gebruiken. Gaat hier om cyrillisch schrift en het alfabet van de Ukraine wijkt op een aantal plaatsen af van het alfabet van Rusland.
@Stachauer1971 | 06-03-22 | 08:50: nee, dat wordt ‘Kölle’, zoals de locals het zelf ook uitspreken
@Normpje | 06-03-22 | 09:01: ik wordt….
@Fark Mutte | 06-03-22 | 09:07: Alaaf! - oh nee, te laat.
Liefde, vrijheid geen dictatuur. ….. zo dat zal ze leren.
De laatste drie regels van het artikel zijn natuurlijk nihilistische onzin. En erg goedkoop ook. Zie dat diverse reaguurders er ook nog hun cynische plasje bij wilden doen, dus het voorziet kennelijk in een behoefte.
Goedemorgen Kees! Koffie?
@Mosterd | 06-03-22 | 08:30: Hoi, Mosterd, dank voor de koffie!
Er vanuit gaande dat jij de ´echte´ Mosterd bent, vond je die regels zelf ook niet een beetje nihilistisch?
Mensen willen nu eenmaal toch iets doen, beetje stoom afblazen door een demonstratie. Ik weet ook wel dat het Poetin evenzeer raakt als een regendruppel die op de Amersfoortse kei valt. Maar je kunt het ook als een hart onder de riem voor de Oekraìners zien.
Misschien heeft Elon Musk wel een nieuwe elektrische Tesla raket voor hem ontwikkeld.
Musk begint aardig wat macht te krijgen in de wereld.
Toch knap van zo'n lelijke gozer.
Er zijn geen lelijke miljardairs.
@_pacman_ | 06-03-22 | 08:28:
Oh nee, dat klopt...
Nu je het zegt... Er zijn maar weinig lekkere gasten in dat segment. Op deze open deur na, natuurlijk: external-preview.redd.it/ed51eVh-w2vz...
Tja, de Russische gaat langzaam maar gestaag. Hopelijk te langzaam, maar ik ben er niet gerust op.
Ollongren verwacht dat de NAVO binnen enkele dagen een beroep doet op onze troepen. Heeft het gepeupel daar ook nog iets over te zeggen? Humanitaire hulp staat buiten kijf, wapens zijn wat mij betreft al een brug te ver, meevechten zou de meest domme zet ooit zijn.
Mee eens, maar mijn onderbuikgevoel zegt dat we op papier niet meedoen, maar dat in de praktijk we praktisch alles gaan doen zoals wapens leveren, munitie, voertuigen en straks vliegtuigen en legerpersoneel, waardoor je in een heel lang en tragisch nutteloze oorlog terecht komt. Oorlog weten we allemaal dat het nutteloos is.
Weer zo’n nietszeggende vage opmerking van haar. Ik krijg een soort van plaatsvervangende schaamte als ik haar hoor praten als ‘onze’ minister van defensie.
@Wybe Wabes Abbema | 06-03-22 | 08:30:
Zoals we al een paar decennia lang stiekem overal worden ingeloodsd, inderdaad. Verder wat @laurentius zegt: plaatsvervangende schaamte, met name richting de professionals die met gevaar voor eigen leven de kastanjes voor onze incompetente bestuurders uit het vuur mogen halen.
@Wybe Wabes Abbema | 06-03-22 | 08:30: ga er maar vanuit dat er al zat (Westerse) special forces in het geheim her en der rondlopen daar.
Heel slecht teken dit
Nee helaas gepeupel heeft er niks over te zeggen
Beslissingen worden door de navo genomen
Maar waarom zegt ze zulke info tegen de pers? Dat snap ik dan weer niet. Als dit geen functie elders wordt.
Is de brigade licht debiel al onderweg met de nieuwe scania's of zijn die al ergens onder een viaduct vastgereden!
@laurentius | 06-03-22 | 08:30: ik ook. Nederland neemt de dreiging gewoon niet serieus, anders was Ollongren al lang vervangen. Van de week zei Ollongren bij M dat 'we een week in de oorlog zitten'. Zelfs mijn 10-jarige snapt nog dat 'we' niet in de oorlog zitten. Een minister die zulke desinformatie verspreidt is gevaarlijk.
Over het algemeen zijn wij van de ondersteunende taken. De Kamer gaat over het mandaat, dus over wat ze wel en niet mogen doen. Maar we moeten natuurlijk wel leveren. Vrijheid en veiligheid is nooit gratis.
Het is het type mens wat alles met 2 handen aangrijpt om ‘belangrijk te zijn’ Helaas voor ons is dit voor hen een buitenkans.
Eens.
Tactisch gezien is een guerrilla-oorlog een mogelijkheid. Ik mag hopen dat de strategen en deskundigen Kaag cs kundig influisteren. Dan hoeft de NAVO zich er niet mee te bemoeien . Er hebben zich genoeg vrijwilligers aangemeld. Misschien heeft Tanja Nijmeijer ook weer ruimte in haar agenda?
Boeiend. Wat doet de benzine en diesel? En wat gaan we doen aan de gasprijs? Het heeft matig gevroren vannacht.
En de prijsontwikkeling van pluimveevlees niet vergeten.
Vergeet graan niet, brood weer duurder en pasta bijna uitverkocht.
ehhhhh, niets?We gaan het kapitaal niet voor de voeten lopen he?
Short sjoertsma moet ook zijn centen verdien toch?Dit levert de toch al rijken heeeeel veel centjes over de rug van het plebs op hoor, dus niets doen....
"straaljagers mogelijk via proxy van Polen" -- als die in één stuk aankomen in Oekraïne via de lucht dan zal me dat verbazen. Wat is er gebeurd met de vliegvelden en jets van Oekraïne? Waar is de base of operation, guidance, air space control? Kunnen oude Poolse jets de s400 outpacen? En het lijkt mij volstrekt logisch als Poetin antwoordt met een kruisraket op het vliegveld waar vijandelijke vliegtuigen opstijgen ook al ligt het in Polen. Dat lijkt mij dan logisch als je niet constant gezaag wil aan je invasiestoel van bijstanders.
Ergo al deze plannen zijn voor niemand goed. Misschien dat praten erover mensen kalmeert. De uitvoering zal tot escalatie lijden en ik denk niet dat Europa daar voorbereid op is. Op geen enkele manier, militair, politiek en psychologisch. Ondertussen zul je geen krimp zien bij China en India, want waarom zouden ze?
Uiteindelijk is niks logisch gezien vanuit het persectief Roeslandia. Zo kan je altijd doorgaan
Had graag meegedaan aan zo'n demonstratie. Maar met de huidige benzineprijzen is het gewoon niet meer te doen om die steden waar gedemonstreerd wordt te bereiken. Sorrie Oekies.
Je kan nog altijd een kaarsje laten branden op de eettafel.
@steekmug | 06-03-22 | 08:33: ik heb al een vlaggetje bij mijn Facebook profiel foto..
@Ilyrm | 06-03-22 | 08:36: Mij te veel werk. Ik heb nog steeds het Franse vlaggetje in mijn profielfoto staan, uit solidariteit...
Nee, ik houd het wel bij een welgemeend ; nou, nou, 'tis me allemaal wat'.
Je kan van een Z makkelijk zo'n zandloper maken. Maar weet iemand wat al die letters / symbolen betekenen?
Zorro, dat weet iedereen.
Had iets met de windrichtingen te maken, dacht ik. noord zuid oost west = Sever Yug Vostok Zapad
@Mens_erger_je_niet | 06-03-22 | 08:24:
Die zandlopers zijn dan Siberianers?
Zachtaardig
Z= eastern forces
|Z|= crimea forces
A= special forces
V= naval infantry
X= chechens.
@Arnold Layne | 06-03-22 | 08:23: Sabel hem niet zo neer. Een kolonel weet ook niet alles.
O = Belarus
@Niet_Van_Hier | 06-03-22 | 08:35: Ik zag op sommige foto's en filmpjes dat de Tsjetsjenen ook een 'V' op hun voertuigen hadden/hebben.
@Normpje | 06-03-22 | 08:58: maar wel doen alsof.... zoals zovelen in praatprogramma's..
@Niet_Van_Hier | 06-03-22 | 08:35:
X marks the spot. Legitiem doelwit dus.
Vitesse Arnhem had ook een ‘statement’ afgegeven en die toonden ook een V. Verwarrend allemaal.
Is er ook ergens een demo om half vier? Dat komt me plantechnisch het beste uit.
Ik had het ook fijner gevonden als heel die oorlog ergens in de zomer was begonnen, kan je lekker in het zonnetje met blik bier demonstreren, hip indie bandje erbij. Of Putin daar volgende keer rekening mee kan houden.
@Ilyrm | 06-03-22 | 08:21: of Xi als hij Taiwan gaat bezoeken.
Ah, de demonstraties.
Ik sla weer over.
Mijn gemeente vlagt al de Oekraïnse vlag. Dus ik heb al genoeg bloed gegeven in deze strijd.
REAGEER OOK