Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVEBLOG. Rustige nacht in Oekraïne, levering Poolse MiG's mogelijk toch weer aan de orde

Dag 32 van de waanzin +++ LIVEBLOG

Met het risico dat iedereen bij het lezen van de kop wegrent en weer bij schoonmoeder op schoot kruipt voor de ochtendkoffie: er gebeurde vannacht niet zo veel, daar in het voorportaal van de hel. Volgens de Britten blijft het de 'tactiek' van de Russen om van een afstandje de boel plat te gooien, maar daar was vannacht (ondanks het loeien van het luchtalarm) niet veel van te merken. De opvallendste aanval vond gisterenavond al plaats, op Lviv, met een barrage van zes raketten. Als die Russen zich inderdaad ten doel hebben gesteld de Donbas te 'bevrijden' zitten ze 1.200 kilometer verkeerd. Voorts smeekte de Oekraïense president Volodymyr Zelensky in zijn dagelijkse / nachtelijkse praatje maar weer eens om wapens en als je dat maar lang genoeg doet gebeurt het misschien vanzelf: de Oekraïense en Amerikaanse ministers van Buitenlandse Zaken en Defensie hebben elkaar ontmoet in Warschau en volgens de Oekraïners heeft Amerika niet langer bezwaren bij de transfer van Poolse MiG's naar Oekraïne (eerdere topics hier en hier). "As far as we can conclude, the ball is now on the Polish side. We will look further into this matter in our conversations with Polish colleagues", aldus Dmytro Kuleba, minister van BuZa. Die Amerikanen zijn natuurlijk bezig met regime change in Rusland! Tot slot nog een rondje Marioepol, de hardst getroffen stad van het land. Volgens burgemeester Vadym Boychenko proberen de Russen zijn stad van de aardbodem te vegen en dat is: aardig gelukt. Later meer, want LIVEBLOG.
UPDATE 9.08 uur - Daar zijn meteen de nieuwe door de Oekraïners aangeleverde cijfertjes. De abacus abarus geeft 16.600 dode Russen aan
UPDATE 9.15 uur - Hele ochtendbijpraatje van de Oekraïense legertop hier
UPDATE 9.29 uur - Het vuur in Lviv is geblust en uit
UPDATE 11.40 uur - 'Leider' van Luhansk Leonid Pasichnyk zegt dat er binnenkort mogelijk een referendum komt over toetreding ("annexatie") tot Rusland
UPDATE 13.30 uur - Alle kinderen naar de volgende klas! Scholen starten weer een beetje op in Kiev - thuis - maar geen slechte cijfers voor de kinderen. Komen de dombo's weer goed weg!!!
UPDATE 15.19 uur - Tanks in Marioepol

Social

Marioepol = done

Social

Meer Marioepol

Russisch konvooi in hinderlaag

Krijgsgevangenen

Social
Social

Knokbeeld - hiervoor maar ff naar YouTube

Reaguursels

Inloggen

een uur buitenhof
twan huys interviewd voormalig secretaris-generaal van de navo jaap de hoop scheffer over de russisch ukraiense oorlog.
twan huys stelt uitsluitend emotionele en daarmee levendgevaarlijke vragen. jaap de hoop scheffer geeft uitsluitend rationele en daarmee zeer verstandige antwoorden.
zelfs haalt huys er nog een amerikaanse generaal bij die een ingrijpen van de navo boven en in ukraine wel verstandig vindt.
kijk naar de film "Thirteen Days" (2000) en je weet hoe gevaarlijk dergerlijke generaals zijn.
is de linkse twan huys (en zijn redaktie) nu stapelgek,
of is dit vraag en antwoordspel afgesproken werk met de hoop scheffer en zijn huys en zijn redaktie eindelijk verstandig geworden?

win | 27-03-22 | 15:27 | 4

In de hele uitzending pushen zijn andere gasten voor een NO-fly zone of meer. Dus inderdaad hoopt Huys op verdere inmenging en daarmee escalering. Huys hoeft zelf niet de wapens op te pakken als het misgaat. De Hoop Scheffer blijft tenminste kalm en evenwichtig.

Wattman | 27-03-22 | 15:44

@Wattman | 27-03-22 | 15:44:
Even over die no-fly zone. Rusland heeft naar buiten aangegeven dat hun doel alleen Oost-Oekraine is dus dan hoeven ze niet in het westen te vliegen. Of wij dat moeten handhaven kun je over debatteren; ik denk dat we sowieso Oekraine moeten faciliteren om hun eigen no-fly zone af te dwingen, zeker in het westen. Hoeft overigens niet met vliegtuigen, kan ook met surface-to-air spullen die wel tot aan - en liefst nog boven - de 4,5 kilometer komen.

Graaisnaaiert | 27-03-22 | 16:14

Doe maar rustig ook bij Rusland zit nog wat in t vat: gas aanleveren per tanker, die kun je oor torpederen; een hack kun je tegen gaan maar een systeem beheerder kan die onder betaling of anderszins ook op de server zetten etc. Wij zijn ook kwetsbaar wil ik maar zeggen. De Djnerp de grens, demilitariseren 15- 25 km vwb de grens. Wapens terug brengen naar zeer weinig in west Ukraine en dan kijken we over 20 jaar wel weer .

Schilder58 | 27-03-22 | 17:00
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
Ik_ben_ziek | 27-03-22 | 15:12 | 1

De zoveelste westerse cameraploeg filmt in Abchozië te Rusland, youtu.be/3gCAhr8YSjE

steekmug | 27-03-22 | 14:40

Weet iemand hoe het staat met die beruchte megakippenstal gefinancierd door Rabobank en in mindere mate ING, ABN, het Pensioenfonds Zorg en Welzijn en het Spoorwegpensioenfonds?

General McAuliffe | 27-03-22 | 13:23 | 3

Ik heb gehoord dat die plofkippen door de Oekraïeners als geheim wapen gebruikt worden tegen Russische tanks.

Nuuk | 27-03-22 | 14:11

Kooi-eieren in de jaren '90 in Nederland verboden, kooien werden vervolgens opgekocht door het Oostblok. Zelfde kooi-eieren liggen nu in het Nederlandse schap goekoper dan de eigen vrije uitloop. Applaus.

prutsclown | 27-03-22 | 16:53

Die Kraken video, net of ik OperatorDrewski zit te kijken die Squad of WW3 speelt. Alleen dan zonder de krijgsgevangenen.

Met_baard | 27-03-22 | 13:22

Die Poolse Migs hebben geen lang leven beschoren. Kan wel zijn dat het hele vliegveld waar ze zouden opstijgen eraan gaat. Ook als het in een NAVO-land ligt. Maar goed, eens kijken wie het beste blufpoker cq Russische roulette speelt.

GeenAccount | 27-03-22 | 12:56 | 6

Denk niet dat ze dat doen, het meeste wapengerei wordt nu ook via een Pools vliegveld zo dicht mogelijk naar Oekraine gevlogen en dan in vrachtwagens de grens overgebracht en dat is ook geen reden om een vliegveld in een NAVO land aan te vallen.

Pilshaas 861 | 27-03-22 | 14:07

@Asteroid-B612 | 27-03-22 | 13:41:

Denk je echt dat Poetin van Rusland een rokende radioactieve hoop as wil maken? Mocht hij echt zo gestoord zijn is het juist zaak dat hij z.s.m. een kopje thee met polonium krijgt. Lijkt me sowieso een goed plan voor de hele wereld.

Theodorus.Goldbach | 27-03-22 | 14:09
▼ 3 antwoorden verborgen

'toetreding ("annexatie") tot Rusland'
Noem het gewoon een Anschluss

dezakloper | 27-03-22 | 12:41 | 1

juist. Onderwijl is Macron, zoals eerder al genoemd, met Putin aan het onderhandelen. Althans dat denkt hij. Of hij is tijd aan het rekken. Putin houdt je niet meer tegen. Zou hij Macron een vlieg vinden? U weet wel die van tussen zijn tanden?

nobodiesunmighty | 27-03-22 | 15:26

Even voor de goed orde: in mijn 'weggejoriste' tegel van 10:09 heb ik slechts willen aangeven dat professionele Poetintrollen wat mij betreft mogen "opzouten".
Wat iedere andere willekeurige particulier hier in de panelen ten gunste van Poetin of Rusland wenst in te brengen, ik vind het allemaal PRIMA.
Vrijheid van meningsuiting staat bij mij hoog in het vaandel, en de grootste gek mag van mij rustig zijn/haar mening naar voren brengen. We leven God zij dank (nog) in een vrij land!

KeesBruin | 27-03-22 | 12:16 | 7

@KeesBruin | 27-03-22 | 13:00:

Lijkt me zeer stug dat er professionele trollen op GeenStijl zitten. Eerder nuttige idioten die simpelweg Poetin zien als de grote verlosser. Die maken het zo te zien ook wel eens te bont in hun Poetin adoratie en de scepter van Poetin lost dat dan ook prima op.

Theodorus.Goldbach | 27-03-22 | 13:11

@Theodorus.Goldbach | 27-03-22 | 13:11: Misschien zie ik wel spoken, maar ik kan me toch moeilijk voorstellen dat iemand, geheel op eigen initiatief, continu hier met de meest absurde drogredenaties bezig is, om Poetin en Ruslands acties in Oekraïne goed te praten.
Je gaat toch niet gratis en voor niks je tijd en energie besteden aan promoten van Poetin?

KeesBruin | 27-03-22 | 16:03

helemaal akkoord, laat er "nuance zijn, met een beledigendende onder of boventoon, kies uw eigen stratosfeer", met bronnen. Anders krijgen we nog minder dan een MSM/Donald Duck/enz. niveautje. Is overigens altijd beter dan iedereen is het met elkaar eens GS. dan schakel ik wel over naar de Bunte (Illustrierte). Is leuker.

nobodiesunmighty | 27-03-22 | 16:59
▼ 4 antwoorden verborgen

Zijn het niet gewoon oorspronkelijk Russische MIGs?

geenjagergeenneeger | 27-03-22 | 12:15 | 1

Geef ze gewoon een aantal F35's met Chinese vlag erop. Wordt lachen.
(idee: Trumpert)

nobodiesunmighty | 27-03-22 | 17:01

Een referendum over toetreden tot Rusland in een gebied waar de grootste steden worden platgebombardeerd door Rusland. Dat kan haast niet fout gaan!

konjodebonjo | 27-03-22 | 12:07 | 3

Dat wordt ongetwijfeld een Noord-Koreaanse uitslag

JTKDM | 27-03-22 | 12:40

Er is al een referendum gehouden over de vraag of Oekraïne een zelfstandige natie moest worden. De uitslag daarvan was duidelijk. Maar dat zinde Poetin niet.
Maar nu komt Poetin met een nep-referendum in een snippertje van dat land, en nu is het ineens wél goed?

KeesBruin | 27-03-22 | 15:46

Putin heeft al vaker met 140% van de stemmen gewonnen, zal nu niet anders zijn.

Harris Pilton | 27-03-22 | 18:43

Herhaling van de situatie in de Krim? www.vesti.ru/article/2694876
Het hoofd van de Volksrepubliek Lugansk, Leonid Pasechnik, zei dat hij niet uitsloot dat er in de LPR in de nabije toekomst een referendum over toetreding tot Rusland kan worden gehouden.

"Ik denk dat er in de nabije toekomst een referendum zal worden gehouden op het grondgebied van de republiek, waar de mensen hun absolute grondwettelijke recht zullen uitoefenen en hun mening zullen geven over toetreding tot de Russische Federatie", zei Pasechnik tijdens een ontmoeting met buitenlandse journalisten.

Eerder zei Pasechnik dat na de bevrijding van de LPR de militaire republieken zullen blijven deelnemen aan de bevrijding van andere regio's van Oekraïne. Op dit moment is bijna 80 procent van het grondgebied van de Volksrepubliek Loegansk bevrijd.

Eeuwig..Op..Vakantie | 27-03-22 | 11:38 | 1

Wat interessant is, als zij vinden dat Kiev ook bij ‘hun te bevrijden regio’s’ hoort, gaan ze dan daar ook referenda houden? Of anders de bevolking afslachten zoals ze in oa Mariopol doen?

Harris Pilton | 27-03-22 | 18:46

Biden roept op tot regime change in Rusland bij een toespraak in Polen. Persvoorlichter van het Witte Huis probeert brand van demente pyromaan te blussen met statement dat geriatrische gek eigenlijk bedoelde dat Poetin ".. cannot be allowed to exercise power over his neighbors or the region." Niet helemaal helder wat nou het verschil is, maar vast en zeker allemaal goede intenties.

Mazzelstof | 27-03-22 | 11:26 | 9

Ach, Ursula von der Leyen is pas 64 en die zei dat Oekraïne bij de EU mag, terwijl ze daar helemaal niet over gaat. Dat is minstens even stom als wat de seniele Biden zegt.

MAD1950 | 27-03-22 | 13:06

@Graaisnaaiert | 27-03-22 | 12:12:

Joe staat erom bekend dat hij soms vergeet dat hij politicus is. Dat heeft zijn hele carrière. Persoonlijk mag ik dat wel dat je de mens Joe Biden te zien krijgt. Verder doet hij het gewoon verrassend goed ongeacht wat al die Trump-laafjes zichzelf proberen wijs te maken.

Theodorus.Goldbach | 27-03-22 | 13:16

@Theodorus.Goldbach

Gelul. Biden had gefaald het moment Russische troepen de grens over staken. Het enige waar Poetin bang voor was was een militaire reactie van het westen. Maar na de hilarische vlucht uit Afghanistan had hij goed door dat Biden geen trek had in een Amerikaanse interventie en dankzij Bidens steun voor Nordstream 2 had Putin een troef om Europese interventie te ontmoedigen (afgezien van het feit dat dankzij de Linkse medemens Putin hard moest lachen om WestEuropese slagkracht), dus heeft Biden het licht voor Putin op groen gezet.

Maar ondanks alles lijkt een wonder te gebeuren: Oekraïne weet de Russische hordes van het lijf te houden; Biden hoefde alleen maar zijn kop te houden en stilletjes raketten naar de Oekraine te transporteren terwijl Putin met elk afgeknalde tank terug in zijn hok en naar de onderhandelingstafel geschopt wordt.

Maar toen moest hij zonodig zeggen dat Putin verwijderd moest worden, waardoor die nou natuurlijk een existentiële bedreiging ziet voor zijn voortbestaan en zijn vinger nu wellicht op de rode knop rust.

Hij heeft de oplossing bijna in de schoot geworpen gekregen en zelfs dat weet hij met zijn gewauwel te veranderen in een gevaarlijke escalatie.

Maar dat deert de Biden-laven hier niet want hij is niet Trump.

quantumcollider | 27-03-22 | 16:38
▼ 6 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Joris Beltsin | 27-03-22 | 11:19 | 13
▼ 13 antwoorden verborgen

Het was aangekondigd, zelfs door Zelensky, dat bij de artillerie geen gevangenen gemaakt zouden worden. Maar ik vind het waardeloos, dit. En qua pr ook extreem dom. Zo verlies je snel de sympathie.

Beste_Landgenoten | 27-03-22 | 14:59

@Beste_Landgenoten | 27-03-22 | 14:59:

Inderdaad niet handig om het te filmen en op internet te zetten. Maar zijn er werkelijk mensen die denken dat de Oekraïense strijdkrachten alle Russische krijgsgevangenen keurig behandelen en een kopje thee met ze gaan drinken nadat diezelfde soldaten hun huizen in as hebben gelegd, hun vrouwen verkracht, hun kinderen vermoord en hun spulletjes hebben geplunderd. Dacht het niet.

Theodorus.Goldbach | 27-03-22 | 15:39

Nee dat niet, en omgekeerd gebeurt het ook, ongetwijfeld. Maar toch, als je een beetje vooruit denkt flik je dit niet, al is het allemaal nog zo begrijpelijk..

Beste_Landgenoten | 27-03-22 | 18:42
▼ 8 antwoorden verborgen

Zie steeds meer redenen om als er een atoombom moet worden gegooid wij die op onze pet krijgen.
Haven R dam weg met gasaanvoer uit de VS, 1/2 uitwerking gaat de Noordzee in/op dus de schade beperkt zich daar mee. Internationaal gerechtshof in 070 ook gelijk weg. Leger van 10 tanks en een paar soldaten.

Uw Verzekeringsadvis | 27-03-22 | 11:01 | 3

Verschroeide aarde doctrine Ik niet dan zij ook niet.
Djenghis Kahn deed het al dus waarom die lul de behanger die nu in het Kremlin zit niet?

captain-caveman | 27-03-22 | 11:44

@Uw Verzekeringsadvis | 27-03-22 | 13:23: 5 meter naast voor een nuke maakt in dit geval niets uit.
Je hoeft maar naar de geschiedenis te kijken om te zien dat er niks gevaarlijkers is als een autocratische leider met grootsheid waanzin.

captain-caveman | 27-03-22 | 13:29

https://de.catbox.moe/5girii.png

Zwezerik | 27-03-22 | 10:54

Olie en gas is wel een dingetje. Toch ook goed nieuws van mijn niet al te snuggere buuf zojuist: Het is een uur langer licht dus meer opbrengst met de zonnepanelen!

goedverstaander | 27-03-22 | 10:41 | 9

@matatwork | 27-03-22 | 11:17: Snap ik. Maar u heeft per saldo ook een hogere verwachte opbrengst, net als Einstein van hiernaast?

goedverstaander | 27-03-22 | 12:15

@goedverstaander | 27-03-22 | 12:15:
Nee natuurlijk niet. De verdeling over de dag is alleen gunstiger, vooral als de salderingsregeling afgebouwd wordt.

matatwork | 27-03-22 | 12:49
▼ 6 antwoorden verborgen
-weggejorist-
derksje | 27-03-22 | 10:39 | 1
-weggejorist-
Is dit nog nieuws? | 27-03-22 | 10:36 | 8
▼ 8 antwoorden verborgen

De puberale wens om het 'reguliere' nieuws niet te geloven, zit bij een deel van de reaguurders nog dieper dan de leuter van Poetin in de anus van Baudet. Ik heb gesproken.

Komjehiervaker | 27-03-22 | 10:34 | 8

@derksje | 27-03-22 | 10:43:
Wellicht zou het serieus nemen van Baudet/Putin door mensen met homo-erotische fantasieën helpen.

Alquest | 27-03-22 | 10:51

Ja, zij zijn bewezen betrouwbaar. Keer op keer.

Pilshaas 861 | 27-03-22 | 13:00

Question everything. Nix mis mee.

Asteroid-B612 | 27-03-22 | 13:59
▼ 5 antwoorden verborgen

Build Back Better?

Mr_Natural | 27-03-22 | 10:29

Oekraïners met een NSB-mentaliteit?

goedverstaander | 27-03-22 | 10:34

Zo gingen wij ook met onze medelanders om die met die moffen samenspande. En dan hoefde je niet eens een echte NSB'er te zijn om kaalgeschoren en verkracht te worden.

Kareldetweede | 27-03-22 | 10:43

Oekraine heeft informatieoorlog gewonnen.
Dat is het allerbelangrijkste.

wezen | 27-03-22 | 10:22 | 3

Omdat gekke Henkie in Nederland alles geloofd?

derksje | 27-03-22 | 10:28

@derksje | 27-03-22 | 10:28: Dat is de reden inderdaad.
Amerika heeft de oorlog in Afghanistan toch ook gewonnen? En Vietnam dan?

Is dit nog nieuws? | 27-03-22 | 10:33

@derksje | 27-03-22 | 10:28:
Je hebt het er maar weer druk mee deze zondagochtend. Over gekke henkies gesproken.

Circlont6A | 27-03-22 | 10:59
-weggejorist-
KeesBruin | 27-03-22 | 10:09 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Amerika was eerder ook niet tegen de Poolse Migs, maar toen Polen voorstelde de MIGs aan de VS te geven zodat zij ze zelf aan de Oekraine konden geven wilden ze opeens niet meer. Nu zeggen ze ook dat Polen ze mag geven. Waarom zou Polen dat doen ( voor zever het nut heeft ).

Dat Amerika regime change als doel heeft bevestigd daarmee ook (deels) het gelijk van Putin dat Rusland in gevaar is. Samen met zijn opmerking dat Amerikaanse soldaten binnenkort in Oekraine zullen zijn kan het nog wel eens heel smerig worden.

Daarover gesproken, ik zie maar weinig berichten van het nieuws dat het Azov bataljon bewoners in Marioepol dwingt te blijven.
En qua oorlogsmisdaden ook geen bericht van de behandeling van Russische krijgsgevangen door Oekraine ( in de knieen schieten van de gevangen bijvoorbeeld ).

Pilshaas 861 | 27-03-22 | 10:07 | 5

@Muxje | 27-03-22 | 10:30:
Dictator maken geen onderscheid in hun einde, en het einde van hun land. Tenzij de opvolging geregeld is.

Alquest | 27-03-22 | 11:00

@Muxje | 27-03-22 | 10:30: Hoe dan ook, maar de overmoed van westerse politici dreigt m.i. een gevaar te worden voor ons allemaal. Voor de minst slechte uitkomst is het waarschijnlijk het beste om Rusland zoveel mogelijk te beperken zonder van VP een kat in het nauw te maken.

Harry.Langezwaal | 27-03-22 | 11:04
▼ 2 antwoorden verborgen

Ome Nigel wordt door Remoaners en Dems fanatici geratio'ed: nitter.net/Nigel_Farage/status/150782...

Maar het is een samenvatting van Sleepy Joe de afgelopen dagen heeft gezegd. En vervolgens door zijn eigen staf meteen is teruggedraaid. En mensen zich maar afvragen waarom Poetje nu aanvalt ipv toen met de Oranje Man™.

Graaf_van_Hogendorp | 27-03-22 | 10:05

Naast mijn complete verbazing over het volslagen gebrek aan menselijkheid van de Russen, breek ik mij ook al weken het hoofd over wát de Russen nu eigenlijk willen gaan doen met een volstrekt kapot geschoten land.

Als het doel is om het puin met bulldozers weg te schuiven en het land om te zetten in productieland voor graan, dan is dát één van de strategieën. Ook zou je wat scheepsladingen aan Russen kunnen invliegen en hen weer zelf wat betonnen plaggenhutjes in elkaar laten knutselen.

Maar dan wat? Oké, je hebt als Rusland je pijpinfrastructuur zélf in handen dus je levert supergoedkoop gas aan de West-Europeanen. Die je gas dus vervolgens helemaal niet meer nodig hebben en dus is die pijperij ook maar verworden tot een dure knikkerbaan.

Oké, nou, dan trek je de grens van de Russische Federatie maar óm de Oekraïne heen en heb je gewoon veel grondgebied. Maar het is niet alsof er nu helemaal niks gebeurd is. Tegen de tijd dat de kanonnen zwijgen hebben miljoenen Oekraïners een nieuw (tijdelijk) onderdak gevonden in het westen. En die mensen vergeten dit niet bepaald snel. Bovendien willen zij a.s.a.p. terugkeren naar hun land.

Het doel van deze oorlog is mij volstrekt onduidelijk. Bezetting en reorganisatie van het land door de Russen is onrealistisch en onhaalbaar ook nog eens.

Boris Poepnagel | 27-03-22 | 10:05 | 12

@Alexander des Burgus | 27-03-22 | 10:35: Het Kremlin wil helemaal geen bufferzone, Oekraïne moet 100% Russisch worden, en komt meer russisch materieel in plaats van demilitarisatie. (Dacht je echt dat rusland hun basis op de krim gaat demilitariseren en zijn veilheidsdiensten er geen invloed krijgen?) Daarna wil poetin weer een "bufferzone" tussen Duitsland en voormalig Oekraïne. Erdogan deed net zo iets: stelde een "bufferzone" in aan de buitenkant van de Turkse grens, volledig op het grondgebied van zijn buurland dus. Met ballistische raketten is een "bufferzone" ook al onmogelijk als zolang je op dezelfde planeet zit.

W_F | 27-03-22 | 10:44

@Cageman8 | 27-03-22 | 10:42: Newspeak. Kent u die term? Doen we hier in Nederland ook veel aan. "Jongeren", "vluchtelingen", "klimaat-schaamte".

Is dit nog nieuws? | 27-03-22 | 11:02

@Is dit nog nieuws? | 27-03-22 | 11:02:
Nutteloze toevoeging van je.

Feit. Poetin wilde meer. Gaf dit ook aan.
En begon daarna een agressieoorlog op een onafhankelijk land. Ww2 stijl met domme bommen op steden.

Je kan daar niet “omheen praten”

Cageman8 | 27-03-22 | 14:47
▼ 9 antwoorden verborgen

Is Oekraine lid van de Nato? Nee! Is het lid van de EU? Nee! Dus waar bemoeien de EU en oa NL zich eigenlijk mee?

Ongekend2022 | 27-03-22 | 09:59 | 19

@Bataafje | 27-03-22 | 10:55:
1985:
www.vpro.nl/speel~POMS_VPRO_133481~de...
2022:
www.nporadio1.nl/nieuws/economie/a295...
"Nederland levert vooral onderdelen voor wapens die ergens anders in elkaar worden gezet," aldus Wezeman. "Denk aan stukken hoogwaardig metaal, radarsystemen en onderdelen van motoren. Maar ook bijvoorbeeld oorlogsschepen."

In totaal is daar jaarlijks ongeveer tussen de 500 miljoen en 1,5 miljard euro aan handel mee gemoeid, zo zegt de wapendeskundige. "Dat zal nu alleen maar meer worden. Veel landen willen door de situatie in Oekraïne meer gaan besteden aan defensie."
Bedrijven worden gecontroleerd of de wapens niet verkeerd terecht komen, maar daar gebeurt vaak weinig mee, vindt Wezeman. "De Tweede Kamer mag daar wel wat meer op letten. Waar is een exportvergunning op gebaseerd? Gaan de wapens niet naar landen die mensenrechten schenden? Dat zijn dingen die je je echt moet afvragen."

Als voorbeeld noemt hij Pakistan, Egypte en andere landen 'waar het niet zo geweldig gaat'. "De discussie waar wapens heen gaan mag echt wel harder gevoerd worden."

Is dit nog nieuws? | 27-03-22 | 11:03

@Is dit nog nieuws? | 27-03-22 | 10:32: Een "nieuw rapport" ? Really ? Dit is al tientallen jaren bekend. NL staat altijd keurig in de top 10 van wereldwijde wapenhandel. Wat op zich wel grappig is voor een land waar de burger nog geen Zwitsers zakmesje bij zich mag hebben, en alle Calvinistjes de mond vol hebben over abstrakte entiteiten als "de Amerikaanse wapenlobby" die ieder internationaal gewapend conflict zou aansturen of daarvan de oorzaak zou zijn. Graag halen de Calvinistjes de NRA er ook nog bij.

Asteroid-B612 | 27-03-22 | 11:29

Omdat als we niets zouden doen er een kans is dat we een satteliet land van Rusland heeeeeel dicht tegen Europa aan krijgen. Alleen Thierry heeft daar zin in, verder niemand.

tiku99 | 27-03-22 | 15:36
▼ 16 antwoorden verborgen

Stel hè, stel dat Poetin Marioepol en andere steden definitief "veroverd". Dan zit ie met zijn eigen rokende puinzooi. Wat heeft ie daaraan? Wat is dan nog het nut?

Kameraansteker | 27-03-22 | 09:58 | 10

poetin kan de stat herbouwen met geld waar hij niet meer bij kan en er een deel van de snel krimpende rusische bevolking huisvesten. Of zo iets.

W_F | 27-03-22 | 10:35

@nobodiesunmighty | 27-03-22 | 10:28: Oorlog is nooit de oplossing. Maar we doen nu net of Oekraine een lichtend voorbeeld der democratie was. Dat was het natuurlijk nog lang niet. Als je naar Nederland kijkt, was er laatst nog een bericht dat de hele rijken weinig belasting betalen en multinationals komen ook graag bij ons (zoals de kippenslachterij van een Oekrainer waardoor er product of the Netherlans op de kippen staat ipv Oekraine) voor een leuke belastingconstructie. Maar dat is altijd nog een betere oplossing dan hoe het in Rusland of Oekraine is.

In de Donbas en de Krim zal het denk ik qua tegenstanders wel meevallen die Rusland haten. Er zijn er daar ook genoeg die Oekraine niet mogen na 8 jaar oorlog.
Je hebt ook niet alles in de hand, er zijn ook beelden/berichten dat het Azov bataljon zich verstopt in de steden. Dan gaat er veel plat als je die er uit wil hebben.

Ze krijgen nu een landverbinding met de Krim en daarmee ook de zoetwater toevoer naar de Krim die 80% via Oekraine kwam ( maar die was afgesloten door de Oekrainers na de inname van de Krim ).

Pilshaas 861 | 27-03-22 | 11:09

@Therrie | 27-03-22 | 10:31: Yep, en als Oekraine strax bij de EU komt, krijgen Oekraiense graanboeren miljarden euros subsidies uit Brussel. Dan kunnen de Russische graanboeren wel inpakken. En dat was dus precies de bedoeling van de EU. Geen wonder dat Putin daar niet enthousiast over is, want dat zou een enorme klap zijn voor de Russische economie.

Asteroid-B612 | 27-03-22 | 11:32
▼ 7 antwoorden verborgen

Maarre, hoelang duurde het voor de Amerikanen / Iraki's / Britten om Falluja in te nemen? Of bijvoorbeeld Raqqa terug te veroveren op IS?
Toen hoorden we de berichtgeving van IS niet.
Nu zijn er een aantal belegerde steden in de Oekraïne en we horen alleen maar glorieuze overwinningen van de verdedigers.

Hmm....
(oh ja en al die dode generaals, de VS levert actief intel aan de Oekraïne over hun waar en wanneer)

www.investopedia.com/top-defense-stoc...
www.investors.com/news/best-defense-s...

Is dit nog nieuws? | 27-03-22 | 09:46 | 6

@De Eierbal | 27-03-22 | 09:50: Het zijn volgens de berichten (voor zover ze waar zijn) niet alleen de Russen die de bwoners niet of maar deels laat vertrekken.

Pilshaas 861 | 27-03-22 | 10:23

@Pilshaas 861 | 27-03-22 | 10:23: Stttt!!! Dat mag u niet zeggen.....

Is dit nog nieuws? | 27-03-22 | 10:27

@Is dit nog nieuws? | 27-03-22 | 10:22:
Niet echt als je de wanstaltige organisatie van het Russische leger ziet.

De Eierbal | 27-03-22 | 15:04
▼ 3 antwoorden verborgen

Rusland hoeft maar twee afsluiters dicht te draaien en we zijn compleet uitgeschakeld in west Europa. (1. Koelwater centrale 2. Gas). Als ik de kop word ik al misselijk "Poolse Migs". Doe maar eens kalm, we vergroten alleen het lijden. Waarom laten we ons ophitsen. In November moeten we op onze knieën voor gas en olie. Onze "visieloze regering" heeft nog geen plan liggen voor een derde generatie super veilige kernenergie centrale op het malieveld. Wanneer begint de aanbesteding eigenlijk. Wat zijn eigenlijk de plannen voor na deze oorlog a. energie, b. akkerbouw/veeteelt/zelf voorzienend, c. Wat is ons Marshall plan etc. Dit wordt in ieder geval wel een zeer langdurig stevig lesje in nederigheid voor ons.

Schilder58 | 27-03-22 | 09:41 | 21

Komende week (ik gok zo uiterlijk op woensdag) mogen we in roebels gaan betalen voor Russische olie en gas. www.bloomberg.com/news/articles/2022-... Bulgarije en Hongarije vinden het misschien geen probleem om in roebels te betalen, maar dat gaat niet worden gedaan door onze energie-inkopers! www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/529... Ik zal er dan ook niet vreemd van opkijken dat de gasdruk opeens wegvalt en ik dan koud moet gaan douchen.

Alexander des Burgus | 27-03-22 | 10:57

@Alexander des Burgus | 27-03-22 | 10:57: Greta zal blij zijn.

Is dit nog nieuws? | 27-03-22 | 11:05

@Alexander des Burgus | 27-03-22 | 10:57: Als we niet aan genoeg Rubels kunnen komen mogen ´we´ ook in goud betalen. Dat gaat inderdaad nog een dingetje worden.

Jana39 | 27-03-22 | 14:39
▼ 18 antwoorden verborgen

Wat is oorlog ook ongelofelijk lelijk en smerig en ellendig.

En dat uiteindelijk een vreemd idee in een hoofd van iemand de teveel macht heeft de aanleiding kan zijn voor al deze vernietiging en ellende.

Maar zie ook van der Graaf , Brevik, Timothy McVeigh, Theodore Kaczynski, Bouyeri.

Kan een geloof zijn, of een ideologie.

Het lijkt erop dat Poetin op een heel ander lijstje in de geschiedenisboeken komt. Terwijl hij alle kansen heeft gehad om van Rusland iets heel bloeiends te maken. Blijkbaar ziet hij welvaart en geluk van andere mensen niet als succes.

Beter maar geen sociopaten of psychopaten meer de baas laten worden. Het gaat altijd mis omdat ze geen menselijke maat kennen.

AdvocatusDiaboli | 27-03-22 | 09:30 | 13

Een passagiersvliegtuig uit de lucht schieten is anders ook een behoorlijke provocatie.

Arnold Layne | 27-03-22 | 10:24

@Muxje | 27-03-22 | 10:21: Precies, al die raketten die tanks opblazen, vreselijk, het zal je kind zijn die daar zit...
Gelukkig leveren wij geen mensen maar wel de wapens waar doden door vallen.... En juichen bij dode Russen... vreselijk.
www.dumpert.nl/top/week/?selectedId=1...
Om maar wat te noemen zie dit commentaar:
Eerst had ik nog zo iets van 'ach die arme Russische jongens', maar nu ben ik zo iets van 'schiet ze maar allemaal kapot'.
Mokum Kosher|14-03-2022|18:11|

Is dit nog nieuws? | 27-03-22 | 10:26

@Arnold Layne | 27-03-22 | 10:24: Inderdaad, schuldig volgens u. De rechtszaak loopt nog. Grapjas.

Is dit nog nieuws? | 27-03-22 | 10:26
▼ 10 antwoorden verborgen
-weggejorist-
DeJaVu5225 | 27-03-22 | 09:29 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Nou Rusland, dat gaat nog tientallen jaren aan herstelbetalingen worden...

appeltjesgroeneweide | 27-03-22 | 09:29 | 8

Hoezo? Daar kunnen ze mooi die bevroren 300 miljard dollar voor gebruiken die de Russen nog in het Westen gestald hebben.

Ken je dat verhaal van die schaker? Die een oorlog begon terwijl er nog 300 miljard dollar in vijandige kluizen lag? Dat was dus niet zo'n goede schaker...

Enter Yeti | 27-03-22 | 10:24

@Enter Yeti | 27-03-22 | 10:24: Haha. Dollars in kluizen. Dat is wel een hele romantische gedachte.

Plaktong | 27-03-22 | 10:37
▼ 5 antwoorden verborgen

Zelenski schreeuwt dat hij de oorlog al haast gewonnen heeft ofzo, maar ondertussen ligt het hele land in puin. Moskou niet, dus ik weet niet wie er verder in de min staat. Smeken om wapens heb ik de Russen ook niet horen doen. Er blijft niks over van Oekraïne, dus in plaats van smeken om wapens en dus nog meer schade, doden en ellende, moet Zelenski eens nadenken over capitulatie. Daarna zien we wel verder, maar dan stopt in ieder geval de verwoesting waarschijnlijk.

Kopieerapparaat | 27-03-22 | 09:29 | 14

@Kopieerapparaat | 27-03-22 | 09:41: Kijk wat een compleet met de grond gelijk gemaakt Duitsland ervan heeft gemaakt. Zelfs als verliezer. Maar zonder Hitler.

redanx | 27-03-22 | 10:15

@appeltjesgroeneweide | 27-03-22 | 09:54: Nederland zei dat ten tijde von WWII. Vandaar. Nederlanders vlagden pas toen Britten, Amerikanen en Candezen,... het offer wel hadden gebracht.

redanx | 27-03-22 | 10:16
▼ 11 antwoorden verborgen

Poetin in 2030: we hebben onze doelen behaald! Oekraïne is nu van iedere Rus! Voel je vrij om je eerste huis of straat te bouwen. De Oekraïners die gelukkig nu elders wonen in Europa hebben ons land Oekraïne expres helemaal vernietigd achter gelaten maar wij, het trotse Russische volk bouwen ons Oekraïne weer steen voor steen op! Zo denkt die gestoorde maniak Poetin.

onesizefitsall | 27-03-22 | 09:27 | 5

Dat hebben we vaker gezien.
De Tjetjenen werden geporteerd en vervangen door Russen.
Een-achtste van Finland is ingepikt en de bevolking vervangen (Fins-Karelië, de stad Viipuri).
Bijvoorbeeld.
Blijkbaar hoort het bij een inmiddels merkwaardig idee van 'succes hebben'. Land inpikken en de bevolking vermoorden of wegjagen of de cultuur uitwissen.
Wat best inefficiënt is.
Lekker handelen gaat veel beter en sneller.
Geeft veel minder rommel ook.
Beetje integreren tussen de lakens.
Als je de corruptie kan vermijden tenminste. Want dat is de pest voor je land. Hoe meer corruptie hoe merkwaardig slecht het met land blijft gaan. Check de wereldkaart maar.

AdvocatusDiaboli | 27-03-22 | 09:42
▼ 2 antwoorden verborgen

Het probleem is momenteel dat er naar gekeken wordt.
" Het is een gewone oorlog"
De mensen waar de oorlog niet is, gaan door met hun leven.
Opvang en allerlei acties, we doen goed.
De Oeks hopen op een snel einde, het laat langer op zich wachten dan gedacht.
Echt spijtig voor het Oeksvolk.

Zitvlak | 27-03-22 | 09:27 | 4

Dooddoener. Die tekst kan bij elk conflict staan. Weet u nog, de slag bij Waterloo? Dat was groot nieuws op de savanne en ook de Inuit waren er enorm mee betrokken.

Is dit nog nieuws? | 27-03-22 | 09:39

@Is dit nog nieuws? | 27-03-22 | 09:39: Mag u vinden, verschillende meningen, gelukkig maar.

Zitvlak | 27-03-22 | 09:47
▼ 1 antwoord verborgen

Vergeet niet het enige land dat hieraan verdient is de USA en wij zitten met de ellende.

lord_wanhoop | 27-03-22 | 09:26 | 2

Wij? Of toch de Oekraïners?

Usumani | 27-03-22 | 10:41

Mwah, de Amerikanen staan wel naast de Polen. En veel vlotter dan wij met opbouw. En dan vind ik *eigenlijk* dat ze lekker in Duitsland moeten blijven, ik heb wel bewondering.

Alquest | 27-03-22 | 11:16

De staalprijzen die in twee jaar meer dan verdubbeld zijn kunnen weer omlaag, Gratis op te halen; duizenden tonnen staal in de OekraÏne, gewoon op straat.

Sneerpoets | 27-03-22 | 09:25 | 3

hmmm.. alleen, zonder gas, waar smelten we het mee? Misschien heel hard wrijven?

Sneerpoets | 27-03-22 | 09:33

Alles wat we tegenwoordig doen en laten is gebaseerd op (wetenschappelijke) berekeningen. In bijvoorbeeld euro's. Kunnen we ook gewoon een berekening maken die ons inzicht geeft in wat we wel/niet moeten doen? Of laten we ons alleen maar leiden door principes en gevoel? We zijn nu de oorlog alleen maar aan het voeden. En dat is het slechtst wat we kunnen doen.

Leptob | 27-03-22 | 09:24 | 4

@Is dit nog nieuws? | 27-03-22 | 09:37: Onzin. De economie kende een ongekende groei na de corona en nog voor de oorlog.

goedverstaander | 27-03-22 | 10:00

Er zijn social kosten-baten analyses en die worden ook gedaan. Alleen hoe meer non-materiële variabelen je probeert mee te nemen in een schatting, des te onnauwkeuriger wordt 'ie. Daarom schuwen vooral wetenschappers dat, maar is dus feitelijk ook extreem moeilijk.

anja | 27-03-22 | 12:36
▼ 1 antwoord verborgen

Rusland heeft gezegd dat het zich concentreert op het Oosten. Nu zijn er domme mensen, zoals bij het NPO journaal, die dan moreel verontwaardigd zijn dat Rusland bommetjes in het Westen gooit. Maar zou Rusland het Westen sowieso niet in de gaten houden om in het Oosten te kunnen slagen?

VrijdenkerDavid | 27-03-22 | 09:22 | 7

Als de Russen zich letterlijk zouden concentreren op het oosten dan stonden ze rechtstreeks aan de grens met Alaska.
Alaska was tot 1867 onderdeel van.... jawel.... Rusland en ze hebben het voor US $ 7,2 miljoen verkocht aan de Amerikanen.

Aan die angel van landje terugpik gaan ze zich niet prikken uiteraard.

loze stijl | 27-03-22 | 10:28

@loze stijl | 27-03-22 | 10:28: Alaska is natuurlijk van de oorspronkelijke inwoners en niet van Rusland of de USA. Dit is net zoiets als de EIfeltoren kopen van een vreemde.

AntiZanicz | 27-03-22 | 10:55

@Is dit nog nieuws? | 27-03-22 | 09:53:
Die rijden niet in Oekraine, die rijden in Polen. Oekrainers rijden ze de grens over naar hun depots. Iets met de grens tussen wel en niet rechtstreeks betrokken zijn en raken.

Graaisnaaiert | 27-03-22 | 12:06
▼ 4 antwoorden verborgen

Misschien denken de Russen dat het onderhandelen over Russisch bestuur van de Donbas t.z.t. wat makkelijker verloopt als tegelijkertijd Kiev omsingeld is en afgesneden van voorzieningen, maar alle logica wordt meestal getart in een oorlog. Wel denk ik dat Zelensky zou kunnen leven met het afstaan van de Donbas als Rusland garanties geeft dat het zich terugtrekt uit de rest van het land, terwijl Rusland wellicht kan leven met een uiteindelijk Oekraïens lidmaatschap van de EU (maar niet van de NAVO). De VS ziet dat de Atlantische Alliantie toch al wordt verstevigd (nu misschien ook écht met geld van de Europese bondgenoten) en ze mogen hen straks natuurlijk een berg wapentuig gaan leveren. Daarnaast is er interesse van Scandinavische landen om toe te treden. En nee, het gaat over heel veel dingen bij zo'n geopolitieke krachtmeting, maar niet over 'onze vrijheid en onze normen en waarden'. Het is helaas veel prozaïscher, zeg maar gerust viezer.

Schulzie | 27-03-22 | 09:21 | 12

Zolang de Oekrainse wil om te vechten er is zijn wij het moreel - om zo ontzettend veel redenen - verplicht ze te ondersteunen. Wij gaan niet over wat zij moeten accepteren en afstaan, wij gaan ook niet over wanneer zij zich moeten opgeven. Een aanval van een agressieve autoritair geleide natie op een soevereine staat, daar vinden wij wat van namelijk ( of zouden dat in ieder geval moeten doen, enkele verdwaasde gebroken geweertjes en hardcore Baudettianen daargelaten ).

Graaisnaaiert | 27-03-22 | 12:04

@Is dit nog nieuws? | 27-03-22 | 10:55: mevrouw, het gaat niet alleen om de afdracht. ER is grote winst op de leningen aan het Zuiden en de handel is tientallen procenten groter dankzij de EU, en zonder trammelant. Heerlijk, ieder jaar als pratculier ook honderden Euro's besparing en veel tijdwinst.

AntiZanicz | 27-03-22 | 12:31
▼ 9 antwoorden verborgen

Wat zijn we solidair he met de Oekraïne....
Allemaal door de media. Niemand komt er, niemand kent er mensen...

Is dit nog nieuws? | 27-03-22 | 09:19 | 13

dat geldt ook voor Groningen en Drenthe

AntiZanicz | 27-03-22 | 10:53

@Is dit nog nieuws? | 27-03-22 | 09:55:
De beer staat al op standje "aanvallen", klein nuanceverschil. Kop in het zand steken of aan de zijlijn toe blijven kijken heeft geen zin meer.

Graaisnaaiert | 27-03-22 | 12:00
▼ 10 antwoorden verborgen

Ik vind het spastische gedraai van de Amerikanen wel amusant, na maar weer eens een "faux pas" van Biden die zegt dat Putin weg moet.
Iedereen vindt dat P weg moet, maar dat mag je niet hardop zeggen, omdat je daarmee eventuele "diplomatieke oplossingen" saboteert.
Ik snap het, maar ook weer niet.

obi1 | 27-03-22 | 09:18

Zou zo’n Poetin nu ook wakker worden met koffie en croissantjes, een beetje tikken op de telefoon, terwijl zijn vrouwtje met half open ochtendjas door de kamer wandelt?

Normpje | 27-03-22 | 09:18 | 5

Schat, doe dat schermpje eens weg, niet goed voor je ogen...

Is dit nog nieuws? | 27-03-22 | 09:35

Die is nu z'n hondjes even aan het uitlaten.

UpdateAvailable | 27-03-22 | 09:38

die ziet niemand meer in zijn privé

AntiZanicz | 27-03-22 | 10:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Nee die Biden, erg handig met woorden.

Zucht.

Kaas de Vies | 27-03-22 | 09:17 | 2

Het Witte Huis wist niet hoe snel zij zijn woorden moesten corrigeren..

Wijze uit het Oosten | 27-03-22 | 10:08

@Wijze uit het Oosten | 27-03-22 | 10:08: dat hadden ze met Bonkers veel vaker moeten doen. Die stond op 30.000 onwaarheden. Niet alleen over het sportvissen.
Biden spreekt iets te veel uit het hard. En Obama te weinig.

AntiZanicz | 27-03-22 | 10:52

Amerika denk er zelf ook over om S-300 raket systemen naar Oekraïne te sturen. Ja dat is een Russisch luchtverdediging systeem maar ook verkocht aan een aantal andere lanen en de CIA heeft er kennelijk meer van op de kop getikt dan ze voor onderzoek nodig hadden. Het zou mij niet verbazen als Amerika ook een flinke voorraad MIG's heeft, maar daar willen ze voorlopig zelf mee spelen.

W_F | 27-03-22 | 09:16 | 4

@AntiZanicz | 27-03-22 | 10:50:
En wat vind jij van die Israelische actie met die boten uit Cherbourg, meneertje "Engeland begon WO-II"?

Graaisnaaiert | 27-03-22 | 11:58

@Graaisnaaiert | 27-03-22 | 11:58: Groot Britannieë heeft inderdaad WO1 gestart en inderdaad ook WO2. De oorlogsverklaringen zijn gewoon in het archief te vinden.

AntiZanicz | 27-03-22 | 12:27

@AntiZanicz | 27-03-22 | 10:50: NB De NATO kan dan gewoon een back-fill doen om noodgedwongen de Polen te helpen. De Polen kunnen gewoon een aantal Migs houden en die dagelijks vliegen met iedere keer andere markeringen.

AntiZanicz | 27-03-22 | 12:29
▼ 1 antwoord verborgen

Als deze oorlog achter de rug is, zoals iedere oorlog eens is opgehouden, kan de balans opgemaakt worden.
Van de hoeveelheid verwoesting die de Russen hebben aangericht, van het aantal doden en gewonden. Die beelden hierboven laten nog maar een fractie zien van wat er is vernield.
En wie gaat het herstel betalen? Rusland niet, zo kennen we Poetin en consorten wel: een puinhoop veroorzaken gaat ze aardig af, maar een puinhoop opruimen is toch een wat ander verhaal.
Al die Russische tegoeden die bevroren zijn, mogen ze van mij meteen aan de wederopbouw in Oekraïne besteden.

KeesBruin | 27-03-22 | 09:15 | 5

Zaak is vooral dat de Russen voor de schade gaan betalen en niet wij. Hier had Sylvana Simons groot gelijk met haar 2e kamer motie.
Wanneer het wellicht toch relatief snel stopt moet er subiet een departement voor repatriëring opgericht worden om terugkeerders, van alle landen, te helpen terugkeren. Desnoods ga we eigen charters laten vliegen of autotreinen laten rijden.

AntiZanicz | 27-03-22 | 10:48

@Is dit nog nieuws? | 27-03-22 | 11:00: mensen kunnen actief geholpen, belasting afrekenen en emigreren (net als Nederlanders), voor anderen is alleen maar hulp bijhet reizen nodig, die willen graag terug. Illegaal verblijvende personen kunnen gewoon gevat worden en met droppings terug gebracht worden. De mariniers kunnen zo vluchtelingen hulp oefenen door mensen vanaf de zr ms Doorman of de Witt landingen in het donker te doen.

AntiZanicz | 27-03-22 | 12:26
▼ 2 antwoorden verborgen

Kunnen de de inzending voor Eurovision nog veranderen?
(youtu.be/UiEGVYOruLk, u bent niet verplicht om te klikken)

Sneerpoets | 27-03-22 | 09:21

Pro Russische media melden dat het zo goed als klaar is met Marioepol. De Azov brigade is zo goed als verslagen. Gek genoeg zeggen ze dus niks over Soemy.

Graaf_van_Hogendorp | 27-03-22 | 09:10 | 6

@Is dit nog nieuws? | 27-03-22 | 09:34: Tuurlijk, joh! De waarheid ligt in het midden, of zoiets?

KeesBruin | 27-03-22 | 09:38
▼ 3 antwoorden verborgen

Altijd lekker om een zonnige Zondagochtend te beginnen met oorlog. Ik doe even niet mee. Doegie!

Zwezerik | 27-03-22 | 09:05

Dit stopt niet vanzelf.

Feynman | 27-03-22 | 09:05

Complete waanzin

priwax | 27-03-22 | 09:02 | 1

En heel eenzijdig

Het leven is zwaar | 27-03-22 | 09:27

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie
Online Casino | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen