VS geeft groen licht voor Poolse straaljagers naar Oekraïne, maar Polen ontkent vooralsnog
Ja hoe zit dit nou ongeveer precies
Samengevat: Enerzijds wil Polen heel graag een paar van hun 23 MiG-29's (piloot niet inbegrepen) aan Oekraïne doneren om hen wat meer kans te geven in het luchtruim. Anderzijds is Polen begrijpelijkerwijs aarzelend en daarom ontkennend (onderstaand), omdat ze heel goed weten dat dit hun spanning met Rusland tot ongekende hoogte op zal doen lopen. Kortom; ze willen wel maar durven niet, en de Amerikanen voelen zich heus ook wel hetzelfde, maar kunnen hun bluf verbergen achter de Poolse twijfel. Ook al is het technisch gezien hetzelfde als het leveren van schoudergevuurde antitank- en luchtdoelwapens, voelt het leveren van volledige straaljagers natuurlijk wel als een nieuwe trede op de escalatieladder.
Bovenstaand antwoordt Bidens SecState Blinken over Poolse straaljagers naar Kiev: "That gets a green light. In fact, were talking with our Polish friends right now about what we might be able to do to backfill their needs, if in fact they choose to provide these fighter jets to the Ukrainians." En met "backfill" bedoelt hij het vervangen van elke gedoneerde MiG-29 met Amerikaanse F16's, al lijkt dat dus nog moeilijker dan het klinkt.
Heerlijke foto's van dat prachttoestel hier.
Deze dames dus, specifiek
Ja makkers wat is het nou
Social
Man down
Social
Reaguursels
InloggenWaar ik me wel op verheug, is dat de euro uiteindelijk deze gebeurtenissen niet gaat overleven. Teveel inflatie, landen failliet. Elluk nadeel hep dan toch weer een voordeel.
Putin blijkt het op 1 na grootste "huis" in Londen te hebben. Het blijkt moeilijk te achterhalen wie nou eigendom is omdat de eigenaar zich verschuilt achter een bedrijf gevestigd op Cayman Islands? Maar bij eventuele twijfel moet de regering toch makkelijk kunnen zeggen dat bij twijfel het pand wordt geconfisqueerd? Vroeger vond ik Boris nog wel amusant, maar dat is er ook wel vanaf. Hij houdt die schurken teveel de hand boven het hoofd.
Opmerkelijk dat veel reaguurders toch begrip hebben voor de russische invasie. Ongeacht wat er in het verleden gebeurd is, je moet wel heel diep in je eigen sneue wereldje zitten als de huidige situatie wilt goedpraten.
Raar, ik zie hier geen enkele reaguurder die begrip heeft voor de Russische invasie.
Goedpraten zeker niet, maar nuanceren wel. Ook zeer geleerde mensen betogen dat de VS, Rusland en Oekraïne allemaal schuld delen: https://www.youtube.com/watch?v=ppD_bhWODDc&ab_channel=TheUniversityofChicago
Als je in Westerse media alleen maar het standpunt mag verkondigen dat Rusland de grote boeman is, dan weet je wel dat de hele waarheid anders is.
@stampertje85 | 07-03-22 | 14:47: Er is niks genuanceerds aan 1 miljoen vluchtelingen en kapotgeschoten steden.
@Hylkevandekameleon | 07-03-22 | 15:25: Klopt. Ik heb het dan ook niet over de ernst van oorlog, maar over de schuldvraag van die oorlog. Raar dat u het verschil tussen die twee dingen niet snapt.
Moron
https://www.theguardian.com/us-news/2022/mar/07/donald-trump-russia-ukraine-jets-chinese?CMP=Share_AndroidApp_Other
Creatief, voor als je op de kleuterschool zit.
The Guardian is een enge linkse krant maar hier hebben ze wel gelijk.
"Trump: US should put Chinese flags on F-22 jets and ‘bomb shit out of’ Russia''
Nee, het is een grap. Hij maakt een 'foute' grap, hoewel hij als toekomstige presidentskandidaat voorzichtiger zou moeten zijn met foute grappen.
''To laughter, the paper said, the former president said: “And then we say, ‘China did it, we didn’t do it, China did it,’ and then they start fighting with each other and we sit back and watch.”
De hoop van veel westerse landen lijkt gericht op het leveren van veel anti-tank wapens en manpads.
Het resultaat is dat de Russen alles wat boven het maaiveld uitkomt uit voorzorg met de grond gelijk maken.
En verder moet je maar afwachten wie er na deze clash allemaal in bezit zijn gekomen van deze wapens die je niet kunt traceren.
Het risico dat een gek op een zonnige namiddag er eentje uit zijn kofferbak trekt om een 747 uit de lucht te schieten is aanmerkelijk hoger geworden.
C/p TT
Rusland zal de "speciale operatie" in
Oekraïne onmiddellijk stopzetten als de
Russische eisen worden ingewilligd.Dat
zei een Kremlin-woordvoerder vlak voor
de derde gespreksronde met Oekraïne.
Rusland eist dat Oekraïne "onmiddellijk
de gevechten staakt" en in de grondwet
vastlegt dat het land neutraal is en
nooit zal toetreden tot een militair
bondgenootschap.Ook moet Oekraïne de
Krim erkennen als Russisch grondgebied
en de regio's Donetsk en Loegansk als
onafhankelijke staten.
De woordvoerder zei dat Rusland verder
geen gebieden claimt en bijna klaar is
met "de demilitarisering" van Oekraïne.
Ik zou dit toch maar eens proberen, pro Russisch bij Rusland of onafhankelijk.
Biden wil kennelijkWO3 in Europa, maar daar zal het niet bij blijven.
In 2014 heeft het Nederlandse volk zich duidelijk uitgesproken tegen uitbreiding naar het oosten van navo en eu.
De situatie nu is waar we tegen gewaarschuwd hebben.
Handelgeest hebben die Polen wel. Zodra de EU een pot met 450 mio ter beschikking stelt voor de bewapening van Oekraïne, zijn de Polen er als de kippen bij om hun allang afgeschreven ouwe MIG-meuk aan te bieden. Leveren ze toch nog meer op dan oud ijzer.
Er zijn altijd 2 kanten aan een verhaal. De voorkant en de zijkant.
Ik weiger deze oorlog die alleen voor de politieke hoofdrolspelers winst oplevert, maar die mij en (mij niet alleen) alleen maar kost. Fijn dat Polen dit ontkent, want het is een regelrechte oorlogsverklaring. Laat al die kerels maar zelf hun wedstrijdje ver pissen doen, maar hou mij erbuiten, want nog Poetin, nog Biden, nog de EU ,nog deze regering hebben laten zien dat democratie in hun woordenboek staat. Al die oorlogshitsers die zich nu melden , ik word er doodziek van.
@OBIKonWijn | 07-03-22 | 13:58: Er hoeft niet meer gehitst te worden, oorlog is er al.
@OBIKonWijn | 07-03-22 | 13:58: Helemaal juist
@Hylkevandekameleon | 07-03-22 | 14:24: Maar nog niet in heel Europa. En dat moet koste wat kost voorkomen worden.
@OBIKonWijn | 07-03-22 | 13:58: bijna al uw nog's moeten noch's zijn.
Het blijft toch opmerkelijk. Als de VS een oorlog start in Libië, Sirië, Irak, Afganistan, etc. dan heet dat een interventie of wederopbouwmissie. Start Rusland een oorlog dan heet dat een invasie.
Daarnaast, als China dadelijk een oorlog begint in Taiwan, zou het toch wel heel hypocriet zijn om voor China te zijn, toch?
Er is dan ook nog wel een verschil in het aanvallen van een in basis land met dictator en zeer foute intenties, dan een souverein land met interne problemen (dat wel). Daarnaast is het aanvallen van een land sws niet gelijk normaal. Maar voor hier gaat de vergelijking compleet mank.
Het opmerkelijkste vind ik dat deze VS-interventies ofwel in strijd waren met het internationaal recht ofwel met valse voorwendselen werden gerechtvaardigd. Als je maar aan de goeie kant staat dan mag alles. En dan verbaasd opkijken dat een opponent dat anders ziet en daaruit zekere conclusies voor zichzelf trekt.
@TheGermans | 07-03-22 | 13:21:
Dit klinkt toch wel als gelegenheidargumentatie.
"Als de VS een oorlog start in Libië, Sirië, Irak, Afganistan''
Mijn god, wat een makkelijke, luie generalisaties en appels-en-peren vergelijkingen weer.
Afghanistan werd binnengevallen om na de aanslag van 9/11 het 'brein' erachter, Osama Bin Laden, uit te roken uit zijn Tora-Bora gebergte. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dat de enige keer is geweest dat dat befaamde artikel 5 van de NAVO - een aanval op één wordt beschouwd als een aanval op allen - van stal is gehaald (maar goed, dat weet ik niet zeker). Dat men vervolgens 20 jaar gebleven is om het land 'democratie te brengen' (in de hoop daarmee het terrorisme dat uit die contreien komt, in te dammen, is een dure misrekening gebleken, maar ja, dat is achteraf makkelijk vaststellen).
Irak is inderdaad een grote blunder geweest, daar kunnen we kort over zijn: er waren geen WMD's, dus de 'legitimering' voor de inval valt daarmee weg.
Dan Libië en Syrië: daar is de VS en/of NAVO geen oorlog gestart: die was er op het moment van bemoeienis allang, nl burgeroorlogen als gevolg van de zg Arabische Lente. Het ingrijpen in Libië gebeurde trouwens voornamelijk door Frankrijk (en de UK?), en er lagen een paar VN resoluties aan ten grondslag, zoals het instellen van een no-fly zone, omdat Kadhafi zijn luchtmacht was gaan inzetten om zijn eigen bevolking te bombarderen.
Die VN resoluties waren er niet mbt Syrië, maar ook daar was het allang een 'full-blown' burgeroorlog, toen het westen zich (een beetje) erin ging mengen; Obama met 'lange tanden' met zijn 'red line'; en daarna heeft het westen voornamelijk IS gebombardeerd. De Russen hebben er overigens vele malen meer gebombardeerd als vriendje van Assad.
Dus die één-op-één vergelijking met Oekraïne klopt niet.
Hebben ze me uitgerookt?
@Het brein erachter | 07-03-22 | 16:06:
Haha. Nee, ze hebben je uiteindelijk in Pakistan, in Abbottabad of zoiets, te pakken gekregen en naar je 72 maagden (of krentjes; het schijnt een soort vertaalfout te zijn, heb ik wel eens gelezen) gestuurd.
"berichten uit Rusland''
Hahaha!!! Ja nee, dan zal het wel zo wezen.
@Dr_Johnson | 07-03-22 | 12:59: Nee, natuurlijk niet. Maar zo lullen de autoriteiten de volledige bezetting goed en aanvallen op de rest
Hoorde zonet dat Rusland te kennen heeft gegeven dat Rusland wereld kampioen voetballen is geworden. Bij deze gefeliciteerd! Die Russen toch!
Toch verbazingwekkend dat uw duidelijk bericht al in de eerste zin mensen triggert om sarcastisch te reageren zonder even verder te lezen.
Gelezen op facebook?
Walgelijk allemaal. Stop daarmee en ga onderhandelen.
Ze zitten vandaag dacht ik ook alweer om de tafel, hoor, maar het is de vraag of het wat oplevert.
En hoe zie jij die onderhandelingen dan voor je?
Die oorlogsverklaring was er al op moment dat MH 17 omlaag kwam.
We zijn allang betrokken. Dit is volgens sommigen al een begonnen derde wereldoorlog. Ontkennen dat wij partij zijn is absurd. Na Oekraïne zijn andere landen aan de beurt.
Als je goed de Russische eisen hebt gehoord, omvatten deze ook de terugtrekking van de NAVO naar de grenzen van 1997. Dus dan mogen Polen, Hongarije, Bulgarije, enzovoort, ook hun NAVO status weer inleveren. Om nog niet te praten over de Baltische landen.
Ook op een lidmaatschap van Zweden en Finland van de NAVO zou vanuit Rusland een militair antwoord volgen, is gister gezegd.
Wie is hier nu onredelijk bezig?
@Rotterdammert1965 | 07-03-22 | 12:30: De haat en onvrede tegen Rusland is al meer dan 60 jaar oud.
Dat hebben de Russen dan ook helemaal aan zichzelf te danken. Keer nou niet oorzaak en gevolg om.
Als de Russische kernwapens in dezelfde staat zijn als hun materieel en logistiek dan ben ik niet bang voor een (kern)oorlog met Rusland. Het leger stelt geen reet voor en bijten zich stuk op Oekraïne.
@druif | 07-03-22 | 12:47: Vrees dat jij je flink vergist.
@Beste_Landgenoten | 07-03-22 | 12:43: Dus als jij een beer keer op keer prikt met een stok en die beer brult dat hij dat niet prettig vindt, heeft er op een zeker moment genoeg van en valt aan. Dan is het de schuld van de beer?
@culture_vulture | 07-03-22 | 13:18: Voor die aanval zou ik niet erg bang meer zijn, dat russische leger blijkt niet veel soeps te zijn. Kernbommen gooien gaan ze heus niet doen. Ten eerste willen ze ook niet dat hun eigen land in een rokende puinhoop veranderd, ten tweede zouden ze ook hun laatste bondgenoten verliezen.
@culture_vulture: Als je die "prikt" met een grasspriet, die hij niet voelt en waar hij geen enkel ongemak van heeft, ja dan is de keuze van de beer en zal die zelf op de blaren moeten zitten.
En toch. De afgelopen week zijn 17.000 anti tank wapens geleverd aan Oekraïne. Daarmee kan je toch een aardige ravage aanrichten. Nu nog even zoveel Stingers en Strela raketten voor het beste resultaat in de lucht.
Dit is eigenlijk de eerste oorlog waarin een groot leger tegenover een grote hoeveelheid antitank en AA raketten komt te staan. Es kijken hoe dat gaat uitpakken.
Hoe dat gaat uitpakken? Paar tanks minder, wat minder vliegtuigen, iets minder raketten die het doel raken maar een hoop meer onschuldige mensenlevens.
"Nu nog even zoveel Stingers en Strela raketten voor het beste resultaat in de lucht." Es kijken hoe dat gaat uitpakken".
U schijnt er nog al een genoegen in te scheppen. Alsof u achter uw scherm een video game aan het kijken bent. U gaat voor maximale materiele schade en zoveel mogelijk slachtoffers. Wat een fijn mens bent u.
Ja absoluut. Ik hoop dat ze zoveel mogelijk Russen afknallen. Dat deze hele operatie vastloopt in bleef van Russische militairen. Dat is de enige manier waarop deze dictator nog te stoppen is, als de boel desastreus uitpakt.
En ja inderdaad, maximaal aantal Russische slachtoffers. Dat is helemaal correct. Je begrijpt geloof ik echt nog niet wat hier op het spel staat, professor.
@Beste_Landgenoten | 07-03-22 | 12:32: Op de site van de Oekraïense ambassade in Den Haag staat een aanmeldingsformulier. Maak er gebruik van, prettige vakantie!
Waar ik op hoop in deze volgorde:
- Poetin krijgt een kogel door z'n kop
- Russische militairen geven zich massaal over
- Als dat niet gaat dan maar het Russisch leger aan flarden schieten. Betere optie dan dat het Russisch leger alles aan flarden schiet.
Bij de invasie van Afghanistan stonden de Russen ook tegenover duizenden raketten, geleverd door Amerika. Die invasie liep ook niet bepaald vlekkeloos.
@NLgaatnaardeklote | 07-03-22 | 12:45:
Touché!
Misschien de 2de maar beslist niet de eerste. Graag breng ik Berlijn in herinnering en jochies van 12, 13 en 14 jaar en stokoude mannen die een pantserfaust mochten richten op een tank.
Voor de rest maakt me uw oproep me gewoon misselijk. Zou liever een oproep tot rust en bezinning zien. Dit leidt tot helemaal niks alleen nog meer verdriet en ellende.
@Schilder58 | 07-03-22 | 15:06: Helemaal eens.
Ga eens de-escaleren in plaats van steeds meer olie op het vuur gooien.
Wie dan? Je bedoelt, Zelensky moet zich maar sideways laten naaien?
Het duurt niet lang meer en de realiteit zal inzinken dat die sancties vooral Europa heel hard gaan raken en dan zullen die moedige en eensgezinde leiders ineens hele andere conclusies gaan trekken. Ze zullen er alleen niet meer stoer over Twitteren maar niettemin schielijk hun keutels een voor een intrekken.
@PR0FESSOR | 07-03-22 | 12:28: maar gelijk op je rug gaan liggen.
Net als dat 300k grote Afghanistan leger wat nog 24 uur stand hield tegen de Taliban.
Theoretisch geklets Professor. De tijd van geleuter is ruim voorbij. In het Kremlin zit iemand die niet wil praten tenzij om ons aan het lijntje te houden, zoals de afgelopen maanden duidelijk is geworden. Alleen militair antwoorden is nu nog mogelijk. Naast sancties. En ja, dat gaat veel mensen pijn doen. Ook ons. Maar stoppen we deze meneer niet dan is het snel Estland aan de beurt. En dan Polen. Hoe slapper wij antwoorden, hoe meer Poetin gestimuleerd wordt om door te gaan.
@Beste_Landgenoten | 07-03-22 | 12:38: Estland en polen zijn Navo landen, weet niet of hij dat gaat doen?
@Jee-Dee | 07-03-22 | 12:47: Polen.
@PR0FESSOR | 07-03-22 | 12:28:
"Maar dat onnodige onschuldige burgers daar nu een hele hoge prijs voor betalen is onacceptabel.''
Je bent de boel aan omdraaien. De Russen zijn er verantwoordelijk voor dat ''onschuldige burgers'' een hele hoge prijs betalen, niemand anders, en dat is inderdaad onacceptabel. Zelenski en de Oekraïners vechten op dit moment uit alle macht voor hun vrijheid en onafhankelijkheid, en zijn kennelijk tot nog toe bereid de hoge prijs in slachtoffers te betalen.
Er kan natuurlijk altijd een moment komen dat Zelenski en de Oekraïners die prijs te hoog vinden worden, en dan zullen ze met de witte vlag gaan wapperen. Maar dat moment is kennelijk nog niet gekomen.
www.n-tv.de/politik/Lindner-gegen-Emb... Duitse minister van Financiën tegen embargo op Russische olie & gas.
Deze man heeft gelijk, de sancties die we opleggen aan Rusland komen als een boemerang terug, alles duurder, benzine, energie zoals gas elektra, brood,en er zal ongetwijfeld nog wel meer stijgen, onze regering kennende.
@Jee-Dee | 07-03-22 | 12:30: inderdaad. Om nog maar te zwijgen van de gevolgen van voedsel embargo's..
Heeft gelukkig niks te maken met het feit dat Duitsland voor een HEEL groot percentage van hun verbruik afhankelijk is van Russisch gas, dus eigenbelang telt gelukkig niet en Macron met zijn vredesmissie om bijna 2 uur met Putin te onderhandelen niks te maken heeft met de komende verkiezingen in Frankrijk. dit maakt toch wel weer heel duidelijk dat eigenbelang voorop staat.
@Slough | 07-03-22 | 14:35: Met de mislukte Energiewende heeft Duitsland weinig keus.
Polen denkt ook, bekijk het maar, niet vanaf ons grondgebied en niet in deze fase van de oorlog. Als het maar geen "ok, vooruit dan" wordt als het al te laat is want blaas dat konvooi naar zijn grootje en de aanval is over, lopen ze vast zonder voorraden. Maar goed, dan heeft Poetin wel een nucleair getint antwoord, ben ik bang.
Polen was voor de oorlog al heel goed in het dwarsliggen bij hogere machten dus dat komt goed.
Laten we stoppen met wapens leveren. Nog meer escalatie nog meer doden nog meer ontheemden. Kalmte en ratio is gevraagd. Moeten de russen ergens op 500km hoogte boven de atlantische oceaan een kernbom tot ontploffing brengen?? Snappen we het dan wel? Snachts zodat we de flits goed kunnen zien in de westerse wereld. Doe maar kalm.
Op 500 km hoogte zou crimineler zijn dan op de Oekraïne. In het eerste geval is kans aanmerkelijk dat de gehele electrische infrastructuur op het Westelijke halfrond doorbrandt en we hier niet meer kunnen reaguren.
@Joris Beltsin | 07-03-22 | 11:57:
Ja dan moeten mensen weer met elkaar praten enzo. Verschrikkelijk.
@Barre_de_k | 07-03-22 | 12:05:
Optimist! Als dat gebeurt zijn we elkaar hier allemaal de kop aan het inslaan voor een druppel water en een korst brood.
@Barre_de_k | 07-03-22 | 12:05: Nee nog erger, dan moet ik mijn rukbunker uit!
Nog afgezien van het (kleine) risico op WW3 gaat dit conflict tussen 2 buurlanden toch wel heel serieuze consequenties hebben. Energieprijzen die record na record breken en de catastofale gevolgen voor de voedselvoorziening. Niet alleen via de tarwe maar ook via de levering van de grondstoffen voor kunstmest.
"Half the world's population gets food as a result of fertilisers... and if that's removed from the field for some crops, [the yield] will drop by 50%," Mr Holsether said. He pointed out that about a quarter of the key nutrients used in European food production come from Russia.
Dit wordt dus een groot Europees probleem. En vergeet de metalen niet die Frenske zo hard nodig heeft voor zijn batterijtjes en energietransitie.
Meteen het stikstof probleem opgelost
We zijn afhankelijk van voedsel en brandstoffen van de russen?
Slim gedaan EU
@Therrie | 07-03-22 | 11:50: Just hours after Mr Holsether spoke to the BBC, the Russian government urged its producers to halt fertiliser exports. Een andere grote speler op de markt voor kunstmest is.... China. Er is veel over de effectiviteit van sancties geschreven. En niet uitgesloten kan worden dat we zelf een hele hoge prijs gaan betalen voor de sancties. VS: laten we Russische olie in de ban doen. Goed plan, maken we de puinhopen van de economie in Europa compleet!
Volgens sommigen hier bij GS was China het probleem. Dit conflictje was een "hobby van oude mannen" die baat zouden hebben bij een vijandbeeld. Ik heb daar heel hard om moeten lachen.
"He pointed out that about a quarter of the key nutrients used in European food production come from Russia."
Maar ik lees vandaag in de Volkskrant dat Egypte bv zijn graan en tarwe voor 75% uit Rusland/Oekraïne importeert, en andere Arabische landen ook voor ca 50%. Die zullen het dus veel zwaarder voor hun kiezen krijgen, waarbij het Egyptische 'beleid' me weer de ogen van verbazing deed opensperren. Brood is daar zwaar gesubsidieerd:
"ieder gezin heeft recht op vijf platbroden per dag. Een brood kost 5 piasters, wat neerkomt op een kwart van een eurocent.''
"President Sisi zinspeelde in augustus op een wijziging van de subsidies. 'Het is onzinnig wanneer twintig broden hetzelfde kosten als één sigaret."
Dat lijkt me wel. Dan roken ze daar maar wat minder - toch slecht voor de gezondheid - en besteden ze maar wat meer geld aan brood. Het lijkt daar gvd wel op het oude Rome, waar graan ook gratis uitgedeeld werd aan de inwoners. Terwijl in de Romeinse tijd al het graan notabene uit Egypte werd vervoerd naar Rome. Toen verbouwden de Egyptenaren kennelijk heel veel tarwe. Misschien moeten ze hun eigen graanproductie eens opvoeren, hebben ze dit probleem niet meer.
@PR0FESSOR | 07-03-22 | 11:58: Het is vooral West-Europa die de hoofdprijs gaat betalen.
Voor het fijne gevoel zojuist even een flinke donatie voor giro 555 klaargezet in telebankieren. Zodra minister Kaag de accijnsverlaging op brandstoffen aankondigt zal ik de betaling per direct accorderen.
Je gaat dus weer niks geven.
‘Minister’ Kaag is echt teveel; het Kaagmens is passender.
Mensen daar vliegen de granaatscherven om de oren, maar jij maakt je zorgen om je zegeltjes bij de Esso voor je outlander
@geenjagergeenneeger | 07-03-22 | 11:50: Ironie ingezet tegen de hypocrisie van de macht verstaat u kennelijk niet. Is niet erg maakt u gerust wat extra over naar giro 555, kunt u weer rustig slapen.
@HD50 | 07-03-22 | 12:01:
Mooi hè, die toetsenbord dominees....
Tuurlijk, alles de schuld van de NAVO, om er weer een land "bij te halen". Daar komt alle ellende vandaan. Hadden we op onze handen gezeten dan was alles pais en vree. Droom lekker verder.
Voorzichtigheid en voorzorg valt in ras tempo op meerdere fronten weg, denk hierbij aan de monetaire financiering van staatsschulden in strijd met de verdragsregels en het politiseren van de ECB als instrument om vooral de zuidelijke landen ten dienste te zijn. Kennelijk is er nogal wat paniek.
Corana or not to corana, that is the question.
Crises!
Helemaal mee eens. Beter nu Oekraine overgeven en op lange termijn Rusland kapot maken met boycots en ons voorbereiden op verdere Rusland agressie (beter leger, economisch onafhankelijk). Voorkom nu verdere escalatie richting 3WW en heel Europa kapot.
@Beste_Landgenoten | 07-03-22 | 11:35: Er zit nog wel wat ruimte tussen NAVO de schuld geven en niets doen. Dat de NAVO een (niet onbelangrijke) speler in dit conflict is, is hopelijk wel duidelijk. Putin, de VS en Oekraïne mogen uiteraard ook niet onvermeld blijven.
@Henski | 07-03-22 | 11:45: vanuit uw luie stoel toch nog even de moeite genomen om over het lot van miljoenen mensen te beschikken, waar u in uw angst om uw huidige kaartenhuis te bewaren even bent vergeten dat Dhr Putin niet onder de indruk is van welk geluid dan ook uit nederland
Ik ben niet de enige die er zo over denkt. Beter geïnformeerde personen hebben hier goede argumenten voor. Hou toch eens op met dat "het is onze eigen schuld" verhalen. Nee, het is de schuld van een maffiabaas, met de beschikking over een groot leger met kernwapens.
Het lijkt mij dat er nog wel iets meer nodig is. Polen kan de MiG's wel vervangen door F-16's, maar die piloten heb je niet zo snel opgeleid voor een F-16. Dat is ook nog een dingetje.
Ze vliegen al een tijdje met de F-16, dus die piloten zijn er al
Bestaande vloot van Polen is een combi van F16, Su-22 en MIG's dus de overstap kan vrij moeiteloos gemaakt worden. Maken gewoon uren op de SIM.
Dat werd idd ook genoemd. Evenzo het onderhoud etc. En van die MIGS moeten eerst de Navo updates worden geschroefd. Sleutel M10?!
Hoe krijgen ze die MIG's Oekraine binnen? De Russkis beheersen het luchtruimki.
Over de weg?
@Joris Beltsin | 07-03-22 | 11:07: In de vrachtwagen met paar duizend kilo aan bewapening. Ik vraag me af hoe ze die dingen al 30 jaar onderhouden, heeft Polen een fabriek met spareparts voor oude MIGs. Een 30 jaar oude F16 van de luchtmacht is inmmidels een paar keer gerefurbished.
Touwtje door de brievenbus.
Er zijn nog wat Oekraïnse soldaten nu nog aan het trainen in de Baltische Staten. En anders kan je altijd nog kutten met de transponder, want de Russen hebben namelijk nog steeds niet het gehele Oekraïnse luchtruim in handen. Dat is ook juist een van hun doelen die zij niet gehaald hebben
Vliegend
@derksje | 07-03-22 | 11:12:
Die toestellen zijn gewoon in operationele dienst, net als de Nederlandse F16's, wordt gewoon mee gevlogen en onderhouden, de meeste operationele gevechtsvliegtuigen zijn toch wel enige tijd geleden ontwikkeld, dat zegt weinig over de operationele inzetbaarheid.
Natuurlijk ontkent Polen dat, die komen niet graag wederom in de crosshairs van Vlad.
Iedereen zou directe militaire hulp aan Oekraïne moeten ontkennen. Ik snap ook niet dan NL van de daken stond te schreeuwen dat ze 200 stinger-rakketen hebben geleverd.
De levering is prima, lever zo veel mogelijk, maar hou je bek erover om niet onnodig te provoceren.
@nooitgrappig | 07-03-22 | 13:02: als ik u vertel wie de mini ster op defensie is, gelooft u het dan?
Nooit gedacht, maar ik verlang terug naar Trump, Merkel en Juncker. Vrede, en goede nachtrust.
Nog los van het specifieke triootje, u verlangt terug naar de zwakke en visieloze leiders die met hun labbekakkigheid exact de situatie hebben veroorzaakt waar u nu weer uit wil?
@Joris Beltsin | 07-03-22 | 11:06: Nee, ik ga uw vraag ontkennend beantwoorden. Het is mij een raadsel hoe u tot deze gedachte bent gekomen.
@LachendeLeguaan | 07-03-22 | 11:14:
Omdat die vrede en goede nachtrust die u kennelijk eerder had bedrieglijk was exact vanwege deze figuren.
@Joris Beltsin | 07-03-22 | 11:31: Daar waar u uw gedachten aan mijn persoon koppelt gaat het wederom mis. Teneinde uw lijden te verlichten; Het in mijn OP geschetste verlangen komt voort uit objectieve waarneming en rationele gevolgtrekkingen. Joe Biden, Ursula von der Leyen, Olaf Scholtz en ook Boris Johnson hebben zich in onderhavig conflict geprofileerd als escalerende actoren. Gezien mijn Zwitsal-status en de daaraan verbonden beperkingen moet ik het voorlopig bij bovenstaande laten. Carpe diem.
Hoe minder homo sapiens, hoe beter voor flora en fauna…
Yep, we zijn zeer goed in vernietigen.
Wat is flora en fauna zonder mens om ervan te genieten?
@Joris Beltsin | 07-03-22 | 11:06: Dat is juist het cynische! We hebben de mogelijkheid om er van te genieten, maar in plaats daarvan zijn we het aan het vernietigen.
flora en fauna heeft ook te leiden van een nucleaire oorlog....
Voorkom escalatie! Beter Rusland op lange termijn kapot maken met sancties en onze eigen economische onafhankelijkheid.
Dus als ik het goed begrijp is Polen en haar regering nu even niet dat ondemocratisch zwarte gat dat op het punt stond financieel bestraft te worden door de ongekozen zonnekoningen in Brussel (iets met splinters en balken). Polen is nu wel goed genoeg om de eerste klappen op te vangen als zij met dat plan om vliegtuigen te sturen door gaan op vriendelijk verzoek van niet alleen de US maar ook van de laffe honden in Brussel. En wanneer deze crisis dan een keer over is, gaan ze daar in Brussel en Den Haag weer vol op het emo orgel om Polen de les te lezen waarbij Rutte dan weer een traantje weg pinkt. Om misselijk van te worden.
Op tijd de bakens verzetten en aan de goeie kant gaan staan, dan worden in 1 klap alle zonden vergeven.
En het lukt iedere keer weer!!!!
Nee. Je snapt er gewoon niets van. Dat is niet erg. Maar vraag dan netjes aan iemand om het je uit te leggen.
Ach de Polen dreigden een maand geleden nog met opstappen uit de EU en vorige week was de Poolse president de vurigste bepleiter om Oekraïne stande pede op te nemen in de EU.
@Joris Beltsin | 07-03-22 | 10:43:
Boris. Beste Boris. Daar is niets van waar. Polen willen helemaal niet uit de EU. Dat heet marktwerking. Handel is alles. Check eventjes iets over de Hanzesteden.
@GrandMechantLoup | 07-03-22 | 10:52:
Begrijpend lezen valt kennelijk niet mee als je als opgewonden standje iedereen de maat meent te moeten nemen: Ik schreeft 'dreigden'.
@Joris Beltsin | 07-03-22 | 10:43: Ik denk dat je wat dat opstappen betreft Orban bedoeld.
@NLgaatnaardeklote | 07-03-22 | 11:10:
Nuancering dan: Polen heeft op bijna alle fronten de middelvinger naar de EU opgestoken: dreigen met wegstemmen van de new green deal, het ondergeschikt verklaren van EU-wetgeving aan de eigen nationale wetgeving en het demonstratief instellen van LHBTQXYZ-vrije zones. De facto kan dit allemaal opgevat worden als een verklaring om maar weg te gaan maar daar hebben ze inderdaad nog net niet de ballen voor gehad vanwege de pecunia.
@Joris Beltsin | 07-03-22 | 11:28:
Dat gezeur over "lhgbti-vrije zones" blijft ook maar als een hardnekkig gerucht terugkomen. De manier waarop daarover geschreven is in Nederlandse media doet geen recht aan de werkelijkheid. Een aantal gemeenten die niet mee werken aan lhgbti promotie in bepaalde zones (rond basisscholen, kinderopvang locaties en bibliotheken bijvoorbeeld). Een artiest heeft wat "verkeersborden" gemaakt is er mee op de foto gegaan en sociale media doet de rest. Polen wil NIET uit de EU, en dat ze geen zin hebben in de green deal snap ik heel goed. Zonne energie en windenergie zijn niet betrouwbaar genoeg. Bovendien is er hier al veel verbeterd de afgelopen 5 jaar alleen al. In 2016 stookten hier in mijn omgeving veel mensen nog kolen en hout in de winter, dat is bijna helemaal opgehouden.
Er zijn hier wel belangrijker zaken die investeringen vereisen da zonnepanelen en windmolens..
Amerika heeft geen vrienden. Amerika heeft belangen.
Bestaan er dan ook landen met een échte innige geopolitieke vriendschap, platonisch desnoods?
@Joris Beltsin | 07-03-22 | 10:41: En zijn er dan ook gay landen?
Ja, de VS mag lekker vanuit Alaska oorlogje gaan spelen met Rusland. Ze zijn notabene buurlanden. Maar doe dat even niet hier zeg.
Vraag mij wel af of ukrainien zich ook zo druk zou maken als bijvoorbeeld België onder vuur zou liggen.
Of iets wat dichterbij ligt. Syrie bijvoorbeeld.
Het hemd is nader dan de rok. Dat geldt voor iedereen, ook voor Belgen of Oekraïners.
@KeesBruin | 07-03-22 | 10:47:
Het wonderlijke is dat die basiswaarheid meteen luidop in twijfel wordt getrokken als het rassies-kaartenspel op tafel komt.
USA ziet een clash met Rusland blijkbaar helemaal zitten, zoals gebruikelijk op een ander continent zodat ze er zelf geen last van hebben.
Het risico dat Europa in een nucleaire rokende vlakte eindigt durven de Amerikanen best aan.
Eigenlijk staat al het materieel al klaar in Europa. De vraag is om het uit te breiden of niet. Maar in theorie, weet je niet, in theorie hoeven de Amerikanen maar wat troepen in te vliegen. Dit eventjes afgezien van wat we zelf kunnen. Eppo. Je snapt er niets van.
Verkiezingen staan voor de deur daar en Joe zijn Poll nummers staan er slecht voor. En die stomme republikeinen willen nog harder schreeuwen om ingrijpen in Ukraine om zo nog wat mee te liften op die oorlogswaanzin.
@GrandMechantLoup | 07-03-22 | 10:40: Je hebt wel iets van die zee kapitein die zegt.
Thuis is mijn vroew mijn rechterhand, op zee is ................
@likdoorn | 07-03-22 | 10:46: .... op zee en te land is alleen GML briljant.
Blijf me erover verbazen dat tegenwoordig zelfs de loop van een oorlog wordt bepaald met tweetjes op Het Blauwe Vogeltje ipv officiële berichtgeving. Mensen die in staat zijn om over je hoofd een kernoorlog te ontketenen, gemoedelijk naast je schoonmoeder in de timeline. Apart gevoel.
Inderdaad. Ik vraag me af hoe gemakkelijk zo'n account op Twitter gehackt kan worden om heel veel onrust te verspreiden?
Ik begrijp niet dat ze gewoon hun kop houden en het onder de radar uitvoeren, ze doen het alleen om een tweet uit te kunnen sturen, niet om de shit op te lossen.
De VS proberen de eigen opbrengsten nog wat te verhogen door olie op het vuur te gooien. Polen houdt zich gelukkig nog nuchter. Als het echt om daadkracht ging, vlogen die apparaten al in de lucht en hoorde je achteraf van de uitgevoerde operatie.
Wat zou Biden in de tussentijd aan het doen zijn behalve met zijn verschrompelde dingetje spelen: Build Back Better plannetje voor Oekraine verzinnen?
Alle bedankjes lezen van de landbouw exportlobby, zijn olie- en gasvrinden en uiteraard de felicitaties van de makkers bij Rayteon, Northrop en andere wapenproducenten.
Navo landen leveren openlijk wapens. Dit zou je best kunnen uitleggen als een oorlogshandeling. Een oorlogshandeling die provocerend is want Rusland valt geen Navo land aan, maar wij leveren wel wapens. Waar ligt de grens? Is een MIG erger dan een Stinger? De regels zijn vloeibaar en het is maar net hoe je dingen wilt uitleggen. Rusland valt geen Navo land aan en de Navo landen leveren wel openlijk wapens. Je kan ook de wapens leveren en er niks over zeggen, dan kan je het altijd ontkennen. Dat is ook precies wat Rusland altijd doet. Bovendien laat het ruimte om je van de domme te houden. Die openlijke steun met wapens is gewoon heel erg dom. Met MIGs kan Ukraine ook zomaar besluiten om Rusland zelf aan te vallen en dat zou helemaal olie op het vuur zijn.
Overigens geloof ik die Artikel 5 niet, als Rusland echt de Baltische staten gaat binnenvallen, gaan wij dan over tot totale nucleaire oorlog? Dat geloof ik niet. Op dat moment gaat er gewoon een afweging gemaakt worden en gaan wij water bij de wijn doen. Zo simpel is het gewoon. Gaat Rusland tactische nukes inzetten dan gaan wij ook tactische nukes inzetten. Mogelijk dat het langzaam naar hogere stapjes escaleert, maar niemand gaat ineens naar maximum level van vernietiging.
Grappig eigenlijk dat je simpele dingen niet snapt.
En al die escalaties gaat Vlad mogelijk 1 voor 1 aftasten.
@GrandMechantLoup | 07-03-22 | 10:38: Flauwe opmerking. Misschien kan je wat specifieker zijn.
Er is geen verdrag/ wet/ iets wat wapenverkoop of wapenvergeef als oorlogshandeling ziet.
En die Baltische staten kan een lange adem iets zijn of een onderhandeling iets. Wie weet. Finland is eerder aan de beurt denk ik.
Nu nukes leveren aan Ukraine mag dan weer niet. Maar verder vraag ik mij af.
Die Poolse MiGs. Hoe komen die in Ukraine? Ofwel met Ukraiense piloot waardoor Polen feitelijk zijn luchthavens en luchtruim aan Ukraine open stelt. Of er moet een Pool met die MiG naar Ukraine vliegen. Wat ook weer meer dan enkel heel erg dubieus is.
@sjef-van-iekel | 07-03-22 | 10:55:
De letter van het verdrag of de wet doet er inmiddels niet zo heel veel toe. Poetin heeft al aangegeven dat de sancties op een oorlogsverklaring lijken. Als hij stelt dat Rusland de levering van straaljagers als een aanval opvat dan is dat het feit waarmee gedeald moet worden.
@omwenteling | 07-03-22 | 10:47: Nee, want betreffende is eigenlijk zelf ook best een beetje simpel...
@sjef-van-iekel | 07-03-22 | 10:55: Wat dacht je van een eenvoudige aanhanger en dan de grens over, wel even de stickers verwijderen.
"Je kan ook de wapens leveren en er niks over zeggen, dan kan je het altijd ontkennen. Dat is ook precies wat Rusland altijd doet."
Ja, maar dat is in vrije, democratische, open samenlevingen met een vrije, onafhankelijke pers allemaal wat lastiger te organiseren dan in een totalitaire staat waar je alle vrije nieuwsgaring en berichtgeving de nek hebt omgedraaid, je journalisten de gevangenis ingooit of het land uitschopt, en de onnozele burgers alleen de staatspropaganda krijgen voorgeschoteld.
"Overigens geloof ik die Artikel 5 niet, als Rusland echt de Baltische staten gaat binnenvallen, gaan wij dan over tot totale nucleaire oorlog? Dat geloof ik niet.''
Nee, ''wij'' niet, lampie, maar Poetin.
@Dr_Johnson | 07-03-22 | 11:58: Nee Poetin dus ook niet, lampie. Met mijn post bedoel ik dat het bangmakerige geschreeuw van een complete kernoorlog erg overdreven is. Ook de Russen inclusief Poetin hebben er geen belang bij om met kernbommen te gaan gooien.
Ik hoor steeds weer dat we zouden overgaan naar een complete kernoorlog als een Navo lid aangevallen zou worden, maar ik bedoel maar te zeggen dat ook dan een afweging gemaakt gaat worden en er mogelijks steeds een stapje verder gegaan wordt, maar echt op alle rode knoppen drukken gaat niemand direct doen. Dat is gewoon bangmakerij en hysterie.
Zitten we 2 jaar thuis voor een minimaal risico. Wordt heel de beschaving op rood gezet. Grote kans op annihilatie. Zijn hele verwarrende tijden.
Dr Klavan legt ondertussen de situatie in Groot Rusland even voor u uit: https://www.youtube.com/watch?v=GrxF4ofLE00
En anders sist Verhofstadt wel de een of andere serieuze verwensing naar Putin tussen zijn voortanden en flopt zijn wilde haren? Brrrrrr....
Van die dingen die ze dus gewoon achter de schermen hadden moeten doen in plaats van er publiekelijk over te ouwehoeren...
Voor alles waar publiekelijk over geouwehoerd wordt om de aandacht af te leiden, gebeuren er twee dingen achter de schermen. Zowel op NAVO gebied als bij de Russen.
@Bad_Pritt | 07-03-22 | 10:29: klopt
Eenheid NAVO is er nog niet:
Hongarije staat geen wapenleveranties aan Oekraine toe via het eigen grondgeboed en luchtruim, alleen humanitaire hulp. Polen wil de eigen straaljagervloot graag leveren. Wat is het nou?
Dit is vooralsnog geen NAVO-aangelegenheid.
@lekgoot | 07-03-22 | 10:24: het betreft hier NAVO landen, hoe leggen de Russen dit uit denkt u?
Ieder NAVO-lid kan individueel beslissen wél of geen wapens te leveren. Dat mag, volgens de regels van de NAVO.
Ik vraag me wel af wat de Oekraine zou doen als Duitsland ons land probeert in te pikken.
Dat weet je al. Miljoenen mensen opofferen en Duitsland verslaan. 1940 - 1945 gedaan. Als deel van den Sovietunie.
De laatste keer dat dit gebeurde sloten best wel wat collaborateurs zich even later aan bij de Duitsers om te proberen wat tegen de Russen te ondernemen.
@BadPatNL | 07-03-22 | 10:43: Ja, omdat de Oekraïners nou niet altijd even goed door één deur konden met de Russen. Zoek ook maar even op: Holodomor.
Dan kunnen die toestellen dus een doelwit vormen terwijl ze nog in Polen aan de grond staan. En zo gaan we stapje voor stapje naar WO3.
Er bestaan toch (op de radar) onzichtbare vliegtuigen. Zet die effe in.
Gebeurt misschien al, zijn onzichtbaar he.
Stealth mode. Of zet de Airwolf in die kon dat ook dacht ik, al 35 jaar geleden.
Het Westen is allang bezig op de achtergrond, alleen zullen ze dat te allen tijde blijven ontkennen.
@small_town_dude | 07-03-22 | 10:18: Meteen vragen of Knight rider mee komt helpen, samen met The A-Team.
@Het leven is zwaar | 07-03-22 | 10:32: Die komen niet met deze brandstof prijzen.
De angst van het westen voor Poetin begrijp ik niet zo. Wat is het plan? Wachten tot heel Oekraïne is platgebrand? Zodat Poetin aan het volgende land kan beginnen? En dan weer ah en oh roepen? Ik heb het eerder geschreven: dit is de anschluss op steroïden.
Wat is het alternatief? Oorlog in heel Europa met nog meer verwoeste landen en ontelbare doden. En wat komt daarna? China als alleenheerser? Het is kiezen uit 2 kwaden. En helaas voor Oekraïne valt dat voor hen in het nadeel uit.
De angst van het Westen is vrij begrijpelijk omdat Rusland een atoommacht is.
Daarom is het provoceren door bepaalde partijen ook niet zo slim. Poetin weet dat wij onze dreigementen niet waar kunnen maken en dus ook niet waar zullen maken. De NAVO stelt niks voor en de EU is afhankelijk van Russisch gas.
En anschluss welnee. Hitler was er heel duidelijk over dat hij één Europa wilde.
Poetin is er heel duidelijk over dat hij alleen oost Europa terug wil.
Hoe verachtelijk dat ook is, het is wel iets heel anders.
@Dandruff | 07-03-22 | 10:20:
"zijn dit dan uw laatste eisen?"
"jaaaaa. Ik ben toch een man van de vrede?!"
Maar ff serieus: Als er voor Rusland niets meer te verliezen valt, wordt het pas echt gevaarlijk voor Europa. Eigenlijk, als je het goed bekijkt, staat heel de wereld klaar om het softe Europa op te vreten. Het is alleen even de vraag wie als eerste toehapt.
@El Rico Grande | 07-03-22 | 10:13
"De angst van het westen voor Poetin begrijp ik niet zo. "
Dat heeft te maken met Kosovo. Dat was geen land maar een provincie van Servie. Totdat de NAVO daar ingreep. DAAR zit het probleem.
Met een beetje intellect kan je bedenken en rekenen op een 150 miljoen slachtoffers in West Europa, wanneer je niet bereid bent om te wachten.
Beter gaat de NAVO Zelensky z.s.m. een aanbod doen wat hij niet kan weigeren, want daar gaat het uiteindelijk toch op neer komen.
@BadPatNL | 07-03-22 | 10:53:
Een deel van Oekraine opofferen geeft Poetin alleen maar meer tijd en meer man om de volgende fase van zijn missie te voltooien. We moeten hem zoveel mogelijk ophouden in Oekraine en het zo duur mogelijk voor hem maken om eruit te komen. Tijd is in ons voordeel, niet in het zijne. Ik vind dan ook dat we de soevereiniteit van Oekraine moeten garanderen en dat ook meten uitdragen, telkens weer als er een opperhoofd van ons op de TV verschijnt om over de Russische invasie te praten. Dat uiteindelijk deze geluiden ook de Russische bevolking zelf bereiken en dat ze weten dat ze met een bezet Oekraine een burger- c.q. partizanenoorlog binnen de grenzen halen en dat "we" dat heel lang kunnen volhouden. Dat is namelijk een iets ander verhaal dan Poetin ze heeft voorgehouden over de bevrijding van een broedervolk en dan gaan ze merken dat dat broedervolk helemaal niet bevrijd wilde of hoefde te worden. Maak de situatie politiek en financieel maar zo moeilijk mogelijk voor hem. Hij heeft ook niet het eeuwige leven en zijn cronies ook niet.
Polen levert de MiG's zonder plakplaatjes aan Oekraine.
Dan zijn ze van niemand.
Plausible deniability.
Net als zonder kentekenplaten gaan crossen op de snelweg. :-)
Dat dacht ik ook toen ze zo nadrukkelijk op die logo’s wezen. Ik vrees echter dat Rusland die dingen heel goed kan identificeren.
Had het al elders gereageerd. Maar dit:
Die Poolse MiGs. Hoe komen die in Ukraine? Ofwel met Ukraiense piloot waardoor Polen feitelijk zijn luchthavens en luchtruim aan Ukraine open stelt. Vlad zegt njet doen of anders!
Of er moet een Pool met die MiG naar Ukraine vliegen. Wat ook weer meer dan enkel heel erg dubieus is. Daar zegt vlad ook njet tegen.
Voordat je die dingen aanschaft zou je toch eerst een proefvlucht willen maken.
VS willen dit conflict gewoon laten doorzieken ,Afghanistanstyle.
youtu.be/fBRD46r7xoE
Afgezien van alles. Wanneer gaan we eens uitzoeken waar Baudet zijn geld vandaan haalt? Ja, die vodjes van wat hij boeken noemt, ja, soort van ledenbestand van juichaapjes voor fascisten. Klopt allemaal net niet of net wel. Maar de rest? Is er iemand die gelooft dat Baudet niet "cash" krijgt uit het Kremlin? www.politico.eu/article/vladimir-puti...
Sensatie zoeker.
www.tweedekamer.nl/kamerstukken/motie...
Living rent free in your head
Negeren die gast. Die maakt zich met iedere uitlating nog meer belachelijk. Het feit dat we twintig (20!) politieke partijen hebben en bijna alle, zoniet alle politieke partijen volstrekt incompetente kamerleden hebben, is een groter gevaar voor Nederland.
@PR0FESSOR | 07-03-22 | 10:11: Ik vind een plaatselijke dorpsgek altijd wel vermakelijk.
Ik zou zeggen, ga het eens fijn uitzoeken ouwe blaaskaak.
@Kowalski11 | 07-03-22 | 10:16: Ik vind die Grote Boze Wolf inderdaad best vermakelijk. Met zijn knaken. En de kleur van een joet is blauw.
@PR0FESSOR | 07-03-22 | 10:18: We houden hem erin... haha.
@GrandMechantLoup | 07-03-22 | 10:15: Knaken worden nergens meer geaccepteerd, dus wat zou professor daar mee kunnen doen.
@GrandMechantLoup | 07-03-22 | 10:35: Nope, Baudet heeft niet mijn stem.
@GrandMechantLoup | 07-03-22 | 10:35: Nope, Baudet heeft ook mijn stem niet. Het begrijpend lezen gaat u duidelijk niet zo heel goed af. Maar het is u vergeven. Nederlands is geen makkelijke taal voor buitenlanders.
Husaria.
Tricky shit, wie gaat ze brengen/ophalen? Als ze in polen opstijgen met een Oekraïense piloot kan je wel aanvoeren dat die luchtmachtbasis deelneemt aan het conflict.
Zo worden wij een oorlog ingerommeld.
Misschien achteruit de grens over rollen.
Als Poetin buitenlandse eenheden inzet, dan kan Oekraïne dat toch ook doen!
Eens
Welke buitenlandse eenheden?
@omanders | 07-03-22 | 10:30: Tsjetsjenen, Belarussen, Syriërs.
Nee, Poetin mag alles doen wat hij wil, het Westen mag niks. Dat zijn de regels van Poetin, en daar moet de hele godgansche wereld zich aan houden.
@Sinterbikske | 07-03-22 | 10:45:
Tsjetsjenie is onderdeel van de Russische Federatie, Er lijken geen Syriers in Oekraine te zijn. Zijn er al Wit-Russen? Of zijn dat alleen geruchten?
Europese en Amerikaanse politici hebben Oekraíners jarenlang de 2 vette worsten van lidmaatschap NATO en lidmaatschap EU voorgehouden, terwijl ze hadden kunnen weten dat ze bij de confrontatie met Rusland die daar het gevolg van was de Oekrainers als een baksteen zouden moeten laten zakken, omdat Rusland nou eenmaal een kernmacht is. Totaal geopolitiek infantilisme. Natuurlijk is Rusland een smerige dictatuur, maar dat wil niet zeggen dat het slim is om hun belangen niet serieus te nemen. En hoe vervelend ook, voor Oekraine is Rusland wel degelijk een strategische economische partner. En de gewone Oekrainer betaalt nu de prijs. Oekraine als neutrale bufferstaat had, als ze eens ernst hadden gemaakt met de strijd tegen corruptie, een redelijk welvarend land kunnen worden. Door hun interne zwakte werden ze echter de speelbal van grootmachten, met deze ronkende puinzooi als resultaat. Bewijs te meer dat de EU, met zijn democratisch manco en inherente gevoeligheid voor allerlei lobby's, gewoon niet geschikt is om zelfstandig geopolitiek te bedrijven.
Helemaal met u eens!!!!!
Couldn't agree more !
Prima tegel!
Daar is geen woord Frans bij!
Mooie samenvatting van de artikelen van Wierd Duk. Die roept dit al sinds 2014
Goedemorgen John Mearsheimer!
Helemaal mee eens.
In aansluiting op uw laatste regel: laten we zeggen dat Poetin wél "geschikt is om zelfstandig geopolitiek te bedrijven"!
Goed verwoord!
Probleem is dat er met Poetin geen mogelijkheid meer is - of uberhaupt al was - op een neutrale bufferstaat Oekraine. Is toch wel een dingetje.
Ik ben vooral boos dat zo'n idioot ons een kleine 30 jaar na de koude oorlog nog durft te bedreigen met een atoombom.
Blijkbaar heeft die meteoriet destijds een dinosau-rus gemist.
Lees het stukje wat direct boven je tegel staat en kom bij zinnen.
Een minuscuul kernwapen inzetten tegen een vliegdekschip kan moreel gezien misschien nog net.
Altijd handig dit even aan te kondigen.
Ik snap daar ook helemaal niks van.
Daarom ontkennen de Polen dit. Als de Russen weten wanneer ze de grens overgaan, dan bombarderen de Russen gewoon die Poolse militaire basis die nu cruciaal is voor Oekraïne.
Die krijgen de Oekraïners dus niet, Polen durft blijkbaar toch niet. Dus geen vorm hoe dan ook van een eigen luchtsteun in Oekraïne.
Polen zal vast durven. Maar als NAVO land zijn teruggefloten door machtigere NAVO landen.
Heeft Oekraïne zelf helemaal geen straaljagers? Dat lijkt me heel onwaarschijnlijk. Tanks zullen ze toch ook wel hebben?
Oké. Er is 1 dingetje schokkend. F-16 straaljagers kunnen atoombommen "leveren". Ja. Maar er lopen ook al nonstop B52 bommenwerpers rondom Oekraïne te vliegen. En dit alles is omdat Vladimir Poetin zegt dat hij Rotterdam, Amsterdam, Parijs, Londen, Berlijn etc. in as gaat leggen omdat wij hebben gezegd NJET. Ja, dat is de dwerg die Baudet pijpt.
Iets te kort door de bocht, maar dat is bij u wel vaker aan de hand... overigens Baudet pijpt die dwerg.
Zeker weten dat Putler die Baudet niet eens kent. Mogelijk wat Russisch politieke investeringsfirma's wel.
Een dag zonder Baudet is een dag niet geleefd.Heb je trouwens bewijs van dat pijpen? Anders is het smaad.
Kijk eens aan, een heerlijk intelligent D66 onderonsje...... vurrukulluk!
"Amst*rdam in de as leggen"... laat Groot Wassink dat maar niet horen. Die stopt zo'n quote gelijk weg in de onderste la en laat z'n woordvoerder zeggen dat-ie even niet bereikbaar is...
@Kowalski11 | 07-03-22 | 09:57:
Wil je zeggen dat Baudet Poetin niet pijpt....?
www.trouw.nl/binnenland/baudet-isolee...
Er lopen ook al B52 bommenwerpers te vliegen. U moet de rekeningen van uw vertaalservice wel op tijd betalen want hier knoopt niemand een touw aan vast.
@GrandMechantLoup | 07-03-22 | 10:09: Foto's.... ik wil foto's!
@Kowalski11 | 07-03-22 | 10:28: ‘Romijnen’.
lopen te vliegen.
... zucht ...
wat is dit voor Biden speech?
Leuke weetjes over Anthony Blinken. Zijn biologische opa was geboren in Kiev, en in Hongarije zijn de “Donald en Vera Blinken-open society archives” van George Soros na een grote donatie van het koppel naar zijn ouders vernoemd. Anthony Blinken’s vader was daar ambassadeur namens de V.S.
De huidige stiefvader van Anthony Blinken is Samuel Pisar, de advocaat en levenslange persoonlijk adviseur van Sir Robert Maxwell, één van de belangrijkste Israëlische spionnen en vader van Ghislain Maxwell, de handlanger van Jeffrey Epstein.
Daarnaast was hij tijdens de Obama-administratie al nauw betrokken bij de omwentelingen in de Oekraïne, en tegelijkertijd ook één van de architecten van de ellende in o.a. Syrië, Lybië en Yemen, samen met Victoria Nuland die nu ook weer van de partij is. Nuland was trouwens zelfs onder Clinton in Joegoslavië al van de partij en haar ouders komen ook oorspronkelijk uit de Oekraïne.
Klopt! En ik hoorde dat ze regelmatig in de kelder van een New Yorkse pizeria vergaderen
En als je zijn naam (A. Blinken) snel zegt, klinkt het net als Abe Linken > Abe Lincoln die Amerikaanse president.
Eindelijk. Word tijd voor wat tegengas
Je hoeft overigens ook niet bang te worden dat de wereld wordt vernietigt. Hoogstens delen van Europa en mogelijk de VS. Africa kan nog wel eens heel populair gaan worden bij witte vluchtelingen...
@litebyte | 07-03-22 | 09:59:
blank
@litebyte | 07-03-22 | 09:59: Witte mensen werken in het circus. Ze hebben ook meestal Rode lippen
@litebyte | 07-03-22 | 09:59: Ik ga liever naar Suriname. Ik wil niet door een paar kannibalen worden opgevreten!,
@litebyte | 07-03-22 | 09:59: zou je überhaupt niet bang voor hoeven te zijn? Vanuit een filosofische blik zou je kunnen concluderen dat dit voorbestemd is.
Aankomend weekend nog maar eens de film 13 days kijken, als we dan nog leven.
Een snuivende schuinsmarcheerder die Kennedy.
Maar hadden we die nu maar ook in plaats van die oorlogszuchtige EU lui.
Gas inmiddels ook alweer 60 procent duurder in één dag. Ik ga maar even wat extra pasta en rijst kopen.
Zouden we niet iets met een QR code kunnen doen om het energieverbruik een beetje in te perken bij mensen? Een soort klimaat eh energielockdown? Tijdelijk uiteraard voor de oorlog.
Volgende stap is pre-paid energie. Met een QR code inderdaad en vaste minuten dat je gas kunt gebruiken.
Zorgmijders hadden we al. Nu ook energie-mijders. En straks voedsel-mijders.
Wollen truien en sokken komen weer helemaal terug.
Alles is te koop. Dus ook vrede. Hoeveel gaat het Westen aan Putin betalen om de wapens neer te leggen?
En uiteindelijk zal het zo ook nog gaan lopen ook Leptop, alleen zijn de regenten er onder elkaar nog niet helemaal uit hoeveel burgerslachtoffers het eerst moet gaan kosten.
Die kleine dictator wil erkenning, maar vlak ook die kleine komiek niet uit met zijn steeds meer oplaaiende oorlogsretoriek en beschuldigingen richting de NAVO omdat er niet wordt ingegrepen.
Speltip 1: Weet wanneer je moet stoppen...
"De VS greeft groen licht" Oh, dus het mag van Biden... Lekker gelijkwaardig bondgenootschap. Geeft ook aan hoe de VS denkt over de soevereiniteit en zelfbeschikkig van andere NATO staten.. Brandon: Jump! Nato: How high sir?.. Dat is nu precies wat Vlad de verschrikkelijke niet wil aan de Russische grens.
Wat is hier verrassend aan? Oude Russische meuk SU-25 en Mig-29 ruilen voor oudere maar goed werkende F-16 straaljagers? Die Oekraïners kunnen goed met dat oudere meuk gedoe omgaan hoor. Wat is het schokkende?
Helemaal niks schokkends aan. Putin schijnt al sinds 2008 iets te roepen over 'iets' met Oekraïne. Vervolgens heeft hij zijn woorden gestand gedaan. Niets schokkend? Putin doet wat uitlatingen over involvement andere landen. Zal allemaal wel bluf zijn. En ook niet onbelangrijk: gaat die oude meuk het verschil maken? Of betekent dit alleen maar een verlenging en nog meer slachtoffers en materiele schade?
Verrassend is dat de een toezegt, en de ander ontkent? Of wellicht is dit niet verrassend, omdat Putin zegt het als een oorlogsdaad te beschouwen.
Mijn schouders van het lachen om jouw tegel.
@Kowalski11 | 07-03-22 | 10:00: Afgelopen nacht heeft hij weer slecht geslapen, de angst zit wederom een stukje dieper genesteld.
Bereid je voor op weer een dag vol van dezelfde tegels, vanavond zal je kapot vermoeid van het lachen zijn.
Het zou mooi zijn als westerse politici en gezagsdragers leren om te zwijgen, of te spreken zonder iets te zeggen over leveringen of andere (toekomstige) stappen zoals EU of NAVO lidmaatschap.
De recente uitingen zijn haast gevaarlijker dan het actuele conflict.
wat dat betreft treffen wij het hier toch maar mooi met onze defensieminister, nog geen woord van vernomen.
kan ook zijn dat ze inmiddels weer in de ziektewet zit natuurlijk. de NPO zal het ons nog wel laten wete.
@dinges_123 | 07-03-22 | 11:08: ze is nog aan het leren, tegen de tijd dat Rusland heel Oekraïne heeft vernietigd weet ze precies wat de rangen in het Nederlandse leger zijn en hoe ze zich toch elkaar verhouden.
Polen is een NAVO lid. Als Polen ons nu maar niet een oorlog inrommelt waar we ondanks alle emoties geen deel aan hebben. Heel link dit.
Polen heeft namelijk al eerder een wereldoorlog ontketend?
@Arnold Layne | 07-03-22 | 09:59: Hitler viel Polen binnen en het Westen wist toen ook niet goed wat te doen.
@LinkeLotje | 07-03-22 | 10:05:
Ehm, jawel hoor, het westen heeft toen Duitsland de oorlog verklaard. Achteraf is dat de phoney war gaan heten omdat er wel massaal in haste werd herbewapend maar nog geen schoten werden gelost. Dat veranderde pas bij Fall Gelb en de aanval op Frankrijk, de nacht van 9 op 10 mei.
Het zijn geen sancties vanuit het westen maar "speciale economische procedures"
Jeetje, wat zijn autobanden duur geworden zeg!
Dat valt toch wel mee..? laatst nog 4 Pireli sotozero Wklasse winterbandjes voor 800 euro of zijn ze nu nog in prijs verhoogd soms?
Heb je ook naar de DOT code gekeken?
Die banden boeren proberen regelmatig oud rubber te verkopen.
Polen geeft die ouwe MIGs pas aan Oekraïne als de Verenigde Staten eerst vervangende F16's aan Polen geeft.
En zolang de Verenigde Staten niks toe zegt is er geen Poolse deal.
wil die blinken de derde wereldoorlog, of is het onkunde?
Ja man. Het wachten is dus op de grote BOEM.
Ik begrijp ook niet dat alle strategieën op social media worden besproken, over wat wel en wat niet te doen/ en vooral over wat te gaan leveren aan de Oekraïne.
Even een praktisch dingetje: waar gaan die vliegtuigen die Polen geeft dan precies landen en opstijgen?
En is dat dan niet een van eerste nieuwe doelwitten van Poetin?
Polen geeft die vliegtuigen niet.
@Kameraansteker | 07-03-22 | 09:45: Ze zouden wel gek zijn, worden ze zo meegesleurd de oorlog in. Biden moet even stoppen met zulke ideeen.
@gato | 07-03-22 | 09:59:
Dit dus.
De Chinezen, dat zijn de grootste smeerlappen. Met hun emotieloze gezichten.
De vriendschap tussen China en Rusland is 'ijzersterk' en de samenwerking biedt beide landen voordeel en veel mogelijkheden. De Chinese minister van Buitenlandse Zaken Wang Yi zei dat tijdens een persconferentie waar hij aankondigde dat het Chinese Rode Kruis humanitaire hulp naar Oekraïne gaat sturen.
De handel tussen China en Rusland is in de eerste weken van dit jaar, voorafgaand aan de oorlog tussen Rusland en Oekraïne, sterk toegenomen. Volgens Chinese douanegegevens over januari en februari steeg de uitvoer naar Rusland in deze periode met 41 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder.
Rusland heeft straks nog maar één grote afzetmarkt voor olie en gas. En dan zijn ze een speelbal van China.
Dit valt trouwens exact in de strategie die China voert bij elk ander land: Financieel afhankelijk maken en daarna de strop aantrekken.
@Sqbar | 07-03-22 | 09:47: er zit ook een aan/uitknop op die gasleiding.
@Phantomas | 07-03-22 | 09:50: Daar treft rusland zichzelf alleen maar mee: olie en gas zijn zo rond de 40% van hun economische inkomsten wat ik begreep.
De Chinezen zien hun kans
Zolang Rusland ze niet tegenwerkt en ze grof kunnen verdienenen aan ze
Daarbij wil China net als Rusland graag de macht overnemen
Wacht maar tot wij onze militaire en financiële resources in de strijd gooien !
Ik bedoel, met Ollongren "wat is een sergeant" op defensie en Kaag "tanken voor scholen" op financiën, what could possibly go wrong. Toch ?
Vergeet al die briefjes van Pechtold niet waar pang-pang op staat.
En inderdaad: wat zou er nu mis kunnen gaan met het vergaand bemoeien met deze oorlog die niet de onze is?
Jemen; wegkijken.
Armenië: verzwijgen, niet de Turken voor het hoofd stoten. Azerbeidzjan mocht er een jaar geleden ongestraft binnenvallen.
Afghanistan: terugtrekken en de plaatselijk nazi’s vervolgens helpen met geld.
Somalië: gapen. Idem met Congo, Soedan, Nigeria, Libië, enzovoorts.
De bemoeienis van het western heeft te maken met olie en gas. Diep treurig voor het volk van de Oekraïne, en zeker ook de gewone Rus die zijn leven mag geven voor Putin en zijn kliek, en al die demonstranten die opgepakt zijn in Rusland.
@Nuuk | 07-03-22 | 09:50:
En vergeet de CVVO niet.
een militair bondgenootschap van Rusland en vijf andere staten in de voormalige Sovjet-Unie: Armenië, Kazachstan, Kirgizië, Tadzjikistan en Wit-Rusland. De CVVO kan gezien worden als een tegenpool van de NAVO en een opvolger van het Warschaupact.
@AdvocatusDiaboli | 07-03-22 | 10:02:
Nou, het Christelijke Armenie heeft anders weinig baat van dat CVVO gehad, gezien de oorlog met het Islamitische Azerbeidjan.
Kunnen die tyfus Amerikanen en NATO zich niet gewoon afzijdig houden? Het woord de-escaleren komt blijkbaar niet meer in de handboeken voor. Het bezoek van McCain and Graham was ook al zo'n mooi voorbeeld van de-escalatie. Zie de video op YT watch?v=5Eds-8P0VfA&t=1s. Amerikanen maken een mooi rendement op hun investeringen in destabilisatie Rusland: orders wapenindustrie, Rusland economisch getroffen en opgezadeld met uitgaven oorlog. Kniesoor die let op het leed van de Oekraïners en de schade die in dat land wordt aangebracht. Zoals hoogleraar John Maersheimer al jaren geleden aangaf: "Ukraine is going to get wrecked".
Stoltenberg doet dat toch ook?
Zou Rusland er niet voor hebben gezorgd dat die MIGS vanuit Rusland kunnen worden uitgezet?
In Rusland hebben we een Patriarch. De baas van Russisch-Orthodoxe kerk, aka Kirill van Moskou.
In 2012 maakte hij reclame voor Poetin in de aanloop van de verkiezingen. Hij noemde hem "een wonder van God"
In 2017 opende Poetin (ex-KGB) samen Kirill de "Muur van Droefenis", een monument voor de miljoenen slachtoffers van de communistische terreur. Dit is een 30m lange massieve bronzen muur. Op een bronzen zuil staat: 'Vergeet niet!'.
Kirill veroordeelde de invasie in Oekraïne niet.
Hij zei de tweedracht en burgerslachtoffers te betreuren.
Op 27 februari zei hij tijdens de liturgie in een kathedraal in Moskou:
"We moeten ons niet laten uitlachen door duistere en vijandige krachten van buitenaf. Laten wij al het mogelijke doen om de vrede tussen onze volkeren te bewaren en tegelijkertijd ons gemeenschappelijke historische vaderland beschermen tegen alle acties van buitenaf die deze eenheid kan vernietigen."
Het gaat blijkbaar niet om mensen zelf, maar om een wij, onze volkeren, gemeenschappelijk vaderland, eenheid. Zelfs richting theocratie met een nationalistisch trekje.
Dat hebben we eerder gezien.
Poetin heeft het over Rusland dat een 3e Rome of een 3e rijk moet worden.
Kan niet. Derde rijk is al geweest, wordt dan het vierde rijk. Daarbij is die Krill een opportunist en zijn kerk en staat weer 1, net als onder de tsaren.
@Zatkniss | 07-03-22 | 09:45:
Ja als naam bedoel je. Maar Hitler is verslagen, zijn rijk is er nooit gekomen.
1e Rijk : Rome
2e Rijk : Byzantium (Constantijn, 14e eeuw)
Rusland heeft de vlam brandend gehouden.
3e Rijk : Rusland
En Poetin ziet zich als de grote redder, de grote leider.
Daarbij zegt de Patriarch rare dingen. Niemand lacht 'ons' (de Russen) uit. Er zijn geen duistere en vijandige krachten van buitenaf. Maar als Patriarch heeft heeft veel invloed op de gelovige Russische bevolking.
Net zoiets als bij de Kruistochten misschien.
Als je graag geschiedenislessen geeft doe het dan wel goed. Eerste rijk was het Heilige Roomse Rijk van 800-1800. Tweede rijk was het grote Duitse Rijk rond 1870 tot 1918.
Ik erken Rusland niet meer als land. Dat zal 'm leren.
7 wars in 1 year
De Amerikanen gooien nog wat olie op het vuur, want als je dergelijk zwaar oorlogsmaterieel (plus de piloten?) gaat leveren, dan ben je deelnemer in de strijd. Niemand kan het de Russen echt kwalijk nemen als ze ook Poolse bases gaan aanvallen.
Waarom doen de VS dit? Ten minste deels omdat zij toch niet de grote risico's lopen in dit conflict.
De VS is een grote exporteur van olie, gas en graan. Zij pakken woekerwinsten in de crisis, waar de EU de torenhoge rekening betaalt. De sluiting van het Russisch luchtruim in reactie op de sluiting van het EU-luchtruim komt voor ons neer op veel duurdere tickets voor vluchten naar Aziatische landen en veel duurdere luchtvracht. Maar voor de VS maakt het niks uit, die vliegen via de Pacific.
En als de oorlog escaleert? Dan kunnen we Russische bommen op Europa verwachten, niet op de VS.
Als het kernbommen zijn is VS net zo goed de sjaak. Maakt niet uit waar ter wereld je woont. Pleurisdingen. Allemaal ontmantelen en vernietigen.
Denk dat dit ook de reden is dat Polen hoho roept. Die snappen dit.
intercontinental ballistic missile?
exporteur olie, gas en graan. Graan waarvan de markt voor 28% in handen is/was van Oekraïne en Rusland. Voeg aan dat rijtje nog de belangen van de Amerikaanse wapenindustrie toe (Duitsland + EUR 100 miljard) en de belangen van Amerika zijn duidelijk.
@Acidstain | 07-03-22 | 09:44: Ja, maar zover zal het niet komen.
Niemand kan het de Russen echt kwalijk nemen als ze ook Poolse bases gaan aanvallen ..
wat een gedweep met die Dictator
"Niemand kan het de Russen echt kwalijk nemen als ze ook Poolse bases gaan aanvallen."
Nee, zoals volgens Kremlin-apologeten als jij ook niemand het de Russen echt kwalijk kan nemen dat ze Oekraïne zijn binnen gevallen, want Verhofstadt en Van Baalen hebben daar in 2014 (!) 'opruiende toespraken' gegeven op het Maidanplein voor een menigte demonstranten (waar ook neo-nazi's tussen zaten, zeggen de Poetin lovers er dan altijd bij), en ze hebben voormalige Oostbloklanden toegestaan lid te worden van de NAVO.
"De VS is een grote exporteur van olie, gas en graan. Zij pakken woekerwinsten in de crisis, waar de EU de torenhoge rekening betaalt.''
Ja, er zullen altijd mensen/bedrijven zijn die verdienen aan oorlogen, maar de VS is niet het enige land dat olie, gas, en graan exporteert.
Waar ik bezwaar tegen maak is de suggestie bij veel Poetin lovers / aluhoedjes dat de VS eea 'bewust' zo gestuurd hebben/sturen met het doel eraan te kunnen verdienen. Ik heb hier de afgelopen dagen al gelezen dat de VS Poetin ertoe 'verleid' heeft Oekraïne binnen te vallen, zoals ze in het verleden de Russen hebben 'verleid' om Afghanistan binnen te vallen; ik heb gelezen dat de VS deze oorlog zoveel mogelijk gaat 'rekken', want er valt veel te 'verdienen'.
Nee, de VS is niet perfect en begaat af en toe fouten/blunders (de grootste van na WO2 is m.i. de inval in Irak op grond van - niet-bestaande - WMD's, maar de VS is niet uitsluitend 'slecht', en zit niet 'overal achter'. Dat is complottertjesgelul dat we het beste kunnen overlaten aan onze islamitische vrienden, die daar allemaal op die manier over denken.
@Dr_Johnson | 07-03-22 | 10:07: Wel Dr. , ik wilde niet zeggen dat de VS dit altijd van plan geweest is. Alleen dat haar belangen en haar risico-afweging fundamenteel anders liggen dan die van ons.
VS vergeet dat er heel veel Russen in de USA wonen
Hij heeft al gedreigd met aanslagen
Russische mafia is erg groot in VS
@Therrie | 07-03-22 | 12:11:
Och, Japanners/Amerikansen met Japanse roots/namen/partners werden na Pearl Harbour ook geinterneerd. Ze weten daar drommels goed wie waar zit en wat doet. Denk dat die maffiosi geen enkel belang heeft om de aandacht met even malle als kansloze aanslagen op zich te vestigen.
Putin mag wel een Nobelprijs voor de geneeskunde krijgen. Hij heeft ervoor gezorgd dat corona ineens weg is. Je hoort en ziet er niets meer over.
Het virus reageert vooral op naderende verkiezingen.
Putin is zo'n riskspeler die maar slecht blijft gooien en dan stiekem legertjes blijft bijzetten als niemand kijkt. Hij kan ook niet meer terug, je mag pas een kaartje pakken als je minstens 1 gebied hebt verovert. Verder precies die onbetrouwbare oom waar je altijd ruzie mee krijgt als je met hem speelt omdat hij alle pacts negeert als het hem uitkomt.
In alle realiteit beschrijft U hier de gevolgde taktiek van de Amerikanen sinds de hereniging van Duitsland.
@Glasgow Argus | 07-03-22 | 09:35: welk gebied in Europa heeft Amerika dan "veroverd"?
Gewoon die vlaggetjes overschilderen met de Chinese (of Noord Koreaanse) vlag en leveren aan Oekraïne, go go go!!
Manman wat een klucht, opgeklopte media sensatiezucht. Die roestbakken gaan Oekraïne echt niets helpen. We doen ze veel meer plezier met al die ATGM's en MANPAD's die er naar toe gaan.
Poolse exportkwaliteit (= minder) MIG-29's versus de gemoderniseerde, doorontwikkelde topvariant die de Russen voor zichzelf houden. Ik vrees er een beetje voor. Het enige dat je ermee bereikt is dat Moskou gaat overwegen ook Poolse bases te bombarderen.
Yep.
Duizenden Manpads
Anti-tank en luchtafweer meuk.
"All Polish aircraft are marked by the Air Force Checkerboard"..
Precies, die er even afhalen en vervangen door een blauw-geel vlaggetje, en het zijn geen Poolse vliegtuigen meer.
Waarom niet in een update
Maak me maar wakker als Poetin de Baltische Staten binnenvalt. Dan wordt het pas interessant…
Vroeger een Revell bouwpakket van een MIG gehad, Dat maakte indruk, want tegelijk was de oorlog Iran-Irak dagelijks in het nieuws. Eigenlijk is er in 40 jaar vrij weinig veranderd.
Same here. Daarnaast ook nog een F14 Tomcat en B52 in elkaar gepriegeld. Prima training voor je motoriek op die leeftijd!
@R.F.Pickering | 07-03-22 | 09:49: auw.. de pijn..... die stickertjes met een pincet uit een glas lauw water vissen en dan waterpas opplakken.
Het leveren van dit soort van materieel kan en mag onder het staande oorlogsrecht als een inmenging in het conflict gezien worden.
Warschau is al eens compleet vernietigd en weer opgebouwd. Nóg is Polen niet verloren.
Laat ze maar oppassen niet tegen de verkeerde op te lopen.
Dat geldt dan ook al voor al het materiaal wat nu al wordt geleverd. Zie de pakbon van NL.
Volgens het internationaal recht is wapens leveren aan een staat die aangevallen wordt toegestaan.
Het is een conflict. Ernstig conflict. Lig ik er wakker van? Geen enkel moment. Doet het mij allemaal iets? Nee!
U bent er wel mee bezig. En reaguurt op GS.
Neem nog een Apfelkorn zou ik zeggen.
Hier hetzelfde, laat ze het lekker uitzoeken. Enige nadeel is dat benzine duurder wordt.
@laadpaal | 07-03-22 | 09:36: voor iemand met een nickname als de uwe is het raar dat u een stijgende benzineprijs een probleem vindt.
Hoop dat Polen hun hoofd koel houden. Gezien de reactie van hun PM gebeurt dat gelukkig ook.
Korea
Vietnam
Syrië
Oekraïne
U vergeet de proxy ellende. Dan is de lijst aanzienlijk langer.
Afghanistan
Libie
Wat Europa ook doet, bijna elke stap is verkeerd. Doet Europa niks krijg je te horen dat Rusland alles binnen kan wandelen zonder al te veel weerstand en nieuwe gebieden kan blijven inlijven. Als we wel iets doen op militair vlak qua ondersteuning is het voor Rusland het 'bewijs' dat we hier op uit waren en Rusland willen aanvallen. Oftewel, echt allemaal kansloos dit hele gedoe. Maar de echte aanstichter is toch echt Rusland die met militair spul een ander land binnen valt.
Praten is in elke oorloog uiteindelijk de enige uitweg/oplossing. Nogmaals, kansloos dit hele gedoe in Oekraine voor alle partijen.
In elk geval: wie het nu nog over poking the bear heeft is af. Het is geen beer. Het is een valse hond. Die voed je op, en als dat niet lukt geef je hem een spuitje.
@Muxje | 07-03-22 | 09:26:
Poking the bear is gewoon een uitdrukking. Evenals de Russische beer (Siberisch koufront). Dus een mooie metafoor om nu toe te passen. Niks mis mee.
@Muxje | 07-03-22 | 09:26: Veel mooier krijg je de westerse superioriteit niet in beeld. weinig veranderd tussen het uitroeien van de indianen en het opvoeden van afrikaanders in den west. de bek vol van de pracht en praal van multiculti maar ze moeten wel een beetje denken als jijzelf. zelfs in hun eigen landje.
@DoeJane | 07-03-22 | 09:44:
Ah, een weg-met-onzer.
Ps. Het is enkel nog wachten op een monarch die in een open auto op straat wordt afgeknald.
Dat die kisten überhaupt nog stationair zijn. En vindt ermaar eens suïcidale piloten voor.
Fake news. Aldus Polen.
Een grote fake dat USA.
Die Amerikanen hebben veel belang bij deze oorlog, brengt namelijk veel geld in het laadje en maakt ons steeds een beetje meer afhankelijk van de USA.
@likdoorn | 07-03-22 | 09:39: Gas, olie graan... de VS exporteert het nu voor woekerprijzen en doet door deze crisis aan klantenbinding. En de sluiting van het Russisch luchtruim? Lastig voor Europese airlines, lastig voor Europees-Aziatische luchtvracht en reizigers. Niet lastig voor de VS. Belangen lopen niet gelijk.
Zo kan Putin er ook weer een stapje bovenop doen. Zo houden we de boel aan de gang.
En zo worden we verder in deze zooi gezogen.. dit gaat nog wat worden..
En zo rollen we vanzelf in WOIII.
Dat gebeurd toch wel. Poetin ziet de sancties al als oorlogsverklaring
Vraag mij al tijdje af hoeveel meer piloten een luchtmacht heeft dan vliegtuigen. Oftewel, hoeveel Oekrainse piloten staan er nu aan de grond die wel in staat zijn om [vliegtuig x] te kunnen besturen?
Ik zie het ook wel gebeuren dat buitenlandse piloten uit principe of vanuit verveling bereid zijn te gaan vliegen.
Boem is ho
REAGEER OOK