Oekraïne legt wéér een generaal om; Rusland gaat hypersonisch; gruwelijke aanval op basis: "Overal waar we kijken liggen lichaamsdelen"
Dag 24 van de oorlog
Round-up van het gebeurde gisterenavond, vannacht en vanochtend in Oekraïne, waar Rusland Ruslandje speelt door alles vakkundig met de grond gelijk te maken. Soepel gaat dat niet per se: de thuisploeg claimt maar weer eens een Russische generaal fatale 5G te hebben gegeven middels een loodvaccinatie. Ene Andrei Mordvichev, de bevelvoerder van het Achtste Leger. Het is alweer de vijfde generaal die gestopt is met bevelen geven. Er is ook slecht nieuws voor Oekraïne. Ten eerste: de Russen gebruiken nu HYPERSONISCHE WAPENS. De Kinzhal. Een signaal naar de NAVO, want gloednieuw en te goed en te snel voor veel afweer, en om Oekraïne plat te bombarderen hebben ze 'm eigenlijk helemaal niet nodig - dat redden ze ook wel met die oude meuk. We zullen er niet omheen draaien: die Kinzhal is een regelrecht kutding. Ten tweede: bij een aanval op een militaire basis in Mykolaiv zijn VEEL mensen om het leven gekomen, naar verluidt zeker tachtig. De ravage is enorm en er liggen veel hele en halve mensen onder het puin, vertelt de Belgische correspondent Robin Ramaekers: "Overal waar we kijken, liggen nog lichaamsdelen. Het is een vreselijke situatie, en niemand kan ons vertellen over hoeveel mensen het precies gaat." Toch nog even terug naar het andere team; Oekraïne claimt inmiddels dik 14.400 Russen hulp te hebben gegeven met definitief stoppen met roken. Bent u nou écht begaan met de Oekraïeners, dan wel in grote mate geïnteresseerd in bierbombardementen, kunt u zich vanavond helemaal volproppen met drank & drugs. De Nacht Staat op voor Oekraïne! Veilig weekend.
Social
Social
Generaal gestopt
Social
KAART
Social
Reaguursels
InloggenIk ben nog steeds een voorstander van het ouderwetse schuttersputje...
Dear Volodymyr Zelensky, please stop concentrating your troops on well known militairy bases.
Leuke speech van Boris
youtu.be/sUWqRkEEgiI
Oh wacht, het info kanaal van de regering van Oekraīne, dan MOET t wel waar zijn. Hoe zat t trouwens met die laptop en emails van Hunter Biden?
image.gscdn.nl/image/10e0b00969_FOEhl...
Ja hoor, wat had ik in het item over Hunter Biden al voorspeld? Dat dit gebruikt zou gaan worden door de Poetintrollen.
@KeesBruin | 19-03-22 | 20:01: * slow clap *
Bij mijn weten hebben de Russen 500 - 600 Generaals, waarvan vermoedelijk 50 actief. Vandaag is de vijfde heengegaan - wel de eerste drie sterren generaal; de andere vier gestorvenen waren twee sterren generaals. Dit tikt echt wel aan.
Generaals zijn duur om te maken. Dus zeker tikt dat aan.
De generale staf van het leger van Oekraīne zegt... Weer geen foto's, geen kekke drone video's, geen rokende lichaamsdelen met lachende Oekraīnse soldaten er omheen. Alleen een twitterbericht. Dus dan kan t niet anders dan dat t waar is. Toch?
@Snufsen | 19-03-22 | 18:49: Interesseert dat dan?
@Mazzelstof | 19-03-22 | 18:55: hmmm, nee, als de Oekraïne iets zegt moet het gewoon wel waar zijn. Logisch….
@Snufsen | 19-03-22 | 18:49: snuf maar door, snufsen
Apart dat Poetin het uitvoeren van de zuivering van zijn leger aan Oekraïne heeft uitbesteed.
RS-28 Sarmat ; ~18,000 kilometres (11,000 mi) · Mach 20.7; 25,560 km/h (15,880 mph); 7.1 km/s (4.4 mi/s) ·
Moskou - Amsterdam voor het gemak, 2147 km. t = 2147/25560 = 0,083 u is 5 minuten.
Als deze info klopt dan kan een allesverwoestende raket binnen 5 minuten vanuit Rusland hier inslaan.
en.wikipedia.org/wiki/RS-28_Sarmat
Ja dat is toch al enkele decennia bekend. Westen helpt niet zomaar alleen materieel.
@Shoarmamasutra | 19-03-22 | 17:52:
Nee hoor, dit is door de nieuwste techniek dat een lange afstandsraket zo snel gaat, 25000 km/uur.
@Shoarmamasutra | 19-03-22 | 17:52:
Hypersonische kernraketten
“Dan hebben het nog niet eens over hypersonic missile weapons. Dat zijn nucleaire raketten die vele malen sneller gaan dan het geluid en ook nog eens geautomatiseerd zijn. De VS en Rusland beschikken over deze wapens. Er zal geen tijd zijn om te schuilen of te reageren, de reactietijd is zo kort dat verdedigen of terugvuren heel lastig zal worden. Dan is het dus gewoon einde verhaal. Het gaat hier niet om het weg vagen van één stad, maar van een heel land,”
scientias.nl/moderne-wapenwedloop-bed...
Als beide kanten van die dingen hebben, ben je toch weer even ver? Dan blijft het toch gewoon het mantra van de wederzijds gegarandeerde vernietiging? Alleen gaat het veel sneller dan vroeger, maar het effect blijft hetzelfde. En de 'fall out' en de 'nucleaire winter' blijven ook voor beide partijen hetzelfde.
@Wattman | 19-03-22 | 18:05: China heeft ze trouwens ook. En India in samenwerking met Rusland ook (Brahmos II).
Superman is sneller.
Interview met Rus in NRC. Bijzonder zwart scenario. Poetin is blij met de sancties, want dat vergroot alleen maar zijn greep op de burgers, die nu al ingedeeld worden in de groepen loyaal en verraders. Dat Visa en Mastercard niet meer werken is alleen maar handig, kunnen die Russen toch niet meer weg, dat scheelt. Dat alle info en westerse TV vertrekt is ook al onhandig. Dat Rusland keihard verpaupert is ook al in Poetins voordeel, zo bindt hij zijn volk aan zijn eigen lot.
Kortom al die goedbedoelde sancties helpen Poetin alleen maar zijn totalitaire staat op te zetten. Russen gaan lijden aan Stockholm syndroom, hun gijzelhouder Poetin wordt hun held. En die rijke Russen, die wij met sancties hun speeltjes afpakken, die heeft Poetin laatst tot verraders verklaard, verwesterd en decadent.
Het wordt allemaal nog veel erger, Poetin heeft geen enkele interesse voor het lijden van zijn volk en al helemaal niet voor dat van de Oekraïners. Hij is compleet geobsedeerd geraakt. No way back. Hij gaat helemaal gogo op Oekraïne binnenkort. Op 9 mei moet alles klaar zijn. Victory parade op Rode Plein.
Het dieptepunt in onze naoorlogs Europese geschiedenis, hij lijkt helemaal niet meer te willen stoppen.
Alleen de Chinezen zouden de loop van de geschiedenis kunnen beïnvloeden maar die zitten met smart te wachten op supergoedkoop gas en olie.
Ik vraag het me af. De meeste inwoners hebben relatieve welvaart gekend en denken dat ze dit aan putin te danken hebben. Ik ben benieuwd hoe lang putin kan volhouden dat de naderende armoede allemaal de schuld van het westen is. Het is makkelijker een volk dat niets had onder de duim te houden.
Dan zou Rusland dus één groot Noord-Korea worden? Dat lijkt me wel een erg pessimistisch scenario.
Poetin is onmiskenbaar bezig om van Rusland één grote, volledig totalitaire staat te maken. Maar het is de vraag, of hem dat lukken gaat, of dat er nog een tegenactie komt vanuit de Russische burgerij en/of het leger.
De tijd zal het leren, maar ik hoop dat je ongelijk hebt. Ik herinner me nog zeer goed de ineenstorting van de Sovjet-Unie en de tijd van Gorbatsjov. Wat er toen gebeurde hadden we toch ook niet voor mogelijk gehouden in het midden van de Koude Oorlog?
@BobDobalina | 19-03-22 | 17:24: Ja, met name die jongere generatie, die vrijheid heeft geproefd, en weet hoe het er in het Westen aan toe gaat. Laten we hopen, dat die het niet gaan pikken wat Poetin van plan is.
@Wattman | 19-03-22 | 17:06: Dit is inderdaad zonder meer het absolute "dieptepunt in onze naoorlogse Europese geschiedenis", zoals u het treffend uitdrukt.
Ik ben van 1952, maar het heeft er bij mijn weten nog nooit zo slecht voor gestaan in Europa. Vergeleken met dit was de Koude Oorlog een wonder van stabiliteit.
Op de Chinezen zou ik maar niet rekenen, die lusten wel pap van de dictatuur, zie hun eigen land, de Chinese terreur in Oost-Turkestan en wat dies meer zij.
Dat sancties ook in Rusland werken om de greep van dictators op de macht te versterken, populaire weerstand te verzwakken en vooral het leven van burgers van zwaar tot onmogelijk maken is niet heel verwonderlijk. Rusland zou de enige uitzondering zijn als daar op magische wijze sancties opeens compleet anders werken dan alle andere gevallen ooit toegepast.
@KeesBruin | 19-03-22 | 18:25: Die vluchten het land uit...
@KeesBruin | 19-03-22 | 18:25: Ik vermoed dat daar steeds minder jongeren zijn. Ze gaan weg, raken hun ledematen kwijt, duiken onder of sterven. Het wordt een arm land. Bizar. Het grootste land ter wereld. Blijkbaar heb je hier ook talent voor nodig om dit te kunnen.
"Poetin heeft geen enkele interesse voor het lijden van zijn volk". Verdomd, het lijkt Rutte wel. Ook de omkatting van Rusland naar totalitaire staat zien we dichter bij huis terug. Daar zijn "onze" ministers van Justitie en Biza mee bezig.
@MAD1950 | 19-03-22 | 21:34: deze flauwekul past niet, dit is een serieuze draad .
@justinianus | 20-03-22 | 06:38: Toevallig ben ik ook serieus. "Onze" leiders streven dezelfde staatsinrichting na als Poetin, dat is gewoon een feit. Dat bij Poetin ook nog de Groot-Russische gedachte meespeelt en dat hij over lijken gaat om zijn doel te bereiken doet daar niets aan af.
Wat wil Rusland straks in godsnaam met Oekraïne? De Oekraïners zullen ze tot in hun haarvaten haten en dat tot in lengte van jaren. Gaan ze daar dan jarenlang een giga bezettingsmacht neerzetten? Overigens hoor/lees ik dikwijls gelul over dat dit Poetins oorlog is. Als het alleen Poetin was, dan was Poetin allang dood. Er vechten zo'n 200.000 Russische soldaten en Poetin wordt door minimaal 60% van de Russen gesteund.
Als de oorlog nog een tijdje aansleept zal de helft of 3/4e van de Oekraïense bevolking, of beter de Oekraïens sprekende bevolking, gevlucht of gesneuveld zijn. Dan gaat Poetin het land heropbouwen waardoor hij bij de (russisch sprekende) bevolking op handen zal gedragen worden. De kostbare aarmetalen en de graanschuur van Oekraïne zijn dan ook welgekomen.
@kokenrel | 19-03-22 | 16:57: Nee. Zo zal het niet gaan.
@kokenrel | 19-03-22 | 16:57: ik zag in de opvangen ook genoeg russischtaligen. Die rennen net zo goed voor rakketten richting hun huis.
@kokenrel | 19-03-22 | 16:57: dat scenario klopt als Poetin de grenzen potdicht houdt, anders zie ik toch nog de nodige wraakacties opdoemen en zoveel is zeker: de Oekraïners zijn niet voor de poes en ik zou me toch wat rancune richting Rusland voor kunnen stellen. Nou ja, Rusland heeft of krijgt het nog druk met onderdrukken. Wit Rusland, Georgië plus de nodige andere landen. Het Russische volk lijkt mij overigens niet bar slim. Het moet toch tot enig ongenoegen leiden dat Poetin in een decadent mega-paleis woont terwijl de armoede onder de bevolking groot is. Het verbaast mij ook dat een land dat zo schathemelrijk aan grondstoffen is, nog steeds zo achterlijk is. Alle landen die zich aan het Russische juk ontworsteld hebben staan er zowel economisch als qua tevredenheid beter voor. Maar ja, ze hebben wél wapens en kennelijk een overschot aan kanonnenvoer.
Ik heb niet veel kennis van het militaire apparaat van Rusland maar ben je daar al snel een generaal of hebben ze gewoon een enorme tyfushekel aan de bevelen die ze krijgen. Zo erg dat ze zelf maar even rondneuzen nabij het front of "tag" gaan spelen met een drone?
Ja, duizenden generaals. Stelt weinig voor. Is ook een waterhoofd.
@CantShakeMe | 19-03-22 | 16:46: Enige logische verklaring ook, dank.
Hier sterft het sinds de jaren 80 ook van de Generaals.
Want veel Generaals betekend minder kans op een Militaire Coup, is de algemene gedachte hier achter.
Voorts snapt een leek al, dat je in Nederland niet Generaal bent om je kwaliteiten, maar om je loyaliteit, terwijl je toekijkt hoe Defensie kapot bezuinigd wordt, en je manschappen aanstuurt , die onveilig werken normaal zijn gaan vinden.
Een partij die invader niet eens juist kan spellen moeten we wel vertrouwen om bijv. geen gesneuvelde tanks dubbel te tellen. Deze oorlog legt pijnlijk bloot hoe afhankelijk en geïntegreerd we allemaal met elkaar zijn. De arme wereld heeft hier een stuk minder last van. Die heeft straks ook geen last van een instortende beurs, en tekort aan graan en olie dat 1000+ km verderop gehaald moet worden.
U denkt dat de derde wereld geen graan importeert? Afrika importeert 73 miljoen ton graan met name uit landen als Oekraïne. Gaat daar dus echt wel impact hebben.
De arme wereld heeft hier enorm veel last van. Waarschijnlijk meer last dan wij.
@Usumani | 19-03-22 | 17:16: Of minder omdat zij niet aan de sancties meedoen en dus spotgoedkoop alle graan kunnen kopen.
Herinner mij dit artikel van jaren geleden. Daarbij kwam naar buiten dat Putin aan toenmalig president van Polen Tusk had aangeboden Oekraïne op te splitsen.
www.businessinsider.com/putin-offered...
Kortom dit alles komt niet uit de lucht vallen. Het is een lange droom van Putin om Oekraïne op te heffen.
Artikel is echt aan aanrader om te lezen! Met de kennis van nu en dit artikel ernaast krijg je een betere inkijk in Putin zijn wereld.
Hij heeft vele jaren zitten broeden op datgene wat nu gebeurt.
Waarschijnlijk al vanaf de val van de muur.
Daarom waarschuwen de Polen dan ook al jarenlang...
Billen branden, blaren zitten. Hadden wij maar moeten investeren in R&D qua hypersonische wapens. Nu hebben wij even niets meer te melden, en moeten wij ons de komende vijften á twintig jaar héél erg koest houden. Europa en de VS staan even 2-0 achter. Zet vooral meer windmolens in de Noordzee, dat gaat namelijk helpen.
-
En oh ja: moet je eens opletten hoé snel de 'resolute en eensgezinde' wereld die sancties straks gaat intrekken, als Poetin dit soort demonstraties blijft geven.
Och, een paar subs met wat zijn het, Minuteman 2 raketten kunnen nog altijd heel Rusland 10x platgooien. We hebben genoeg boem over.
Wij hebben genderneutrale briefhoofden en inclusieve zebrapaden!
Dat zal Poetin leren.
De vraag is, hoeveel hebben ze er van.
@Eduardo- | 19-03-22 | 14:48: Zie je de vermakelijke ironie van dit alles, wat nu gaande is. Het zou zomaar eens kunnen dat er voor velen heel snel een realityslap gaat komen. Kost wat maar dan gaan de neuzen weer redelijk dezelfde kant op..todat.
Zolang de Amerikanen en het westen wapentuig blijven leveren en Oekraïne geen witte vlag gaat zwaaien vallen er helaas doden.
Stoppen met wapenleveranties en gaan onderhandelen zal levens sparen
Het is nu achterlijk en morbide, alsof je naar een hevig brand staat te kijken en ondertussen jerrycan’s benzine erop uitgiet.
De beer is een belletje om zijn nek geknoopt door het westen volgens China, en die moeten het belletje er ook zelf afhalen.
Je verhaal klopt niet, is te eenzijdig. Die brand wordt aangewakkerd door Rusland. Zei zijn in feite de brandstof. Omdat zei er zijn, worden ze terug aangevallen. Of zou jij bezetters uit een ander land ook verwelkomen in Nederland? Ligt dat in het aard van het beestje om soevereiniteit op te geven? Dus het geven van die steun kan je niet echt zien als olie op het vuur, maar het weghalen van zuurstof bij het vuur.
Heb jij enig idee hoe de Russische zone's worden bestuurd? Dat is een hel, een maffiavrijhaven.
Er is een reden dat eertijds Ruslandgezinde steden als Charkov zich nu hevig verzetten,
Rusland, het échte slachtoffer. Desinformatie (En actieve maatregelen) hebben geen plaats, in 'Het Westen' ..
Rusland blijven boycotten tot het einde van Putin en Co zijn dagen en er afdoende herstelbetalingen zijn geweest.
Juist!
Zal ik mijn geopolitieke duiding ook nog even geven? Nou goed, bij deze dan. Misschien haalt Poetin zijn doelen nog wel redelijk. Oekraine is minder een potentiele bedreiging voor Rusland dan het voorheen was, want verzwakt, en Zelenski heeft zelf al gezegd dat Oekraine nooit lid van de NAVO zal worden. Alleen gaat het vermoedelijk wel een stuk minder dan van te voren ingeschat door Poetin.
De Russen gaan dit nooit winnen. Oekraïne wordt steeds beter voorzien van moderne defensieve wapens. Hun verdedigings tactiek verstoord de Russische opmars behoorlijk. Hun motivatie is enorm tov de Russen.
Hoe langer dit duurt, hoe slechter voor Dhr Poetin. China ziet de economische gevolgen voor Rusland en het menselijk leed en zal zich nog enkele keren achter hum oren krabben om die beloofde ondersteuning aan Rusland. Zij zijn immers nogal afhankelijk van hun handel met het Westen en de geïmporteerde energie en grondstoffen
@Tonyvanwychen | 19-03-22 | 14:40: misschien maar dan moet die Oekraïeners wek stappen met clusteren van mensen in kazernes, bullseye voor de Russen!
@Tonyvanwychen | 19-03-22 | 14:40:
Rusland kan simpelweg niet verliezen. Die gaan door en door en door tot alles plat, dood en kapot is.
@Allemaal | 19-03-22 | 17:38: Ja, uiteindelijk blijven de atoomwapens over en dan... Boem!
Vreselijk, onschuldige mensen & dieren worden afgeslacht ."Wij" durven geen
humanitaire luchtbrug te openen (Berlijn 1948) want de eu-NATO landen zijn
zwak. De militairen die het 30 jaar Defensie slopen gedoogden staan nu als
"expert" aan de diverse "tafels"... Hoop dat de USA en het UK (Commonwealth)
hun NATO beloften blijven nakomen.
Vertel eens, waarom moeten wij daar vechten?
Omdat het dichtbij is?
Hmm die situatie is wel wat anders.. de luchtbrug ging naar West Duits/NAVO gebied, ook was het geen actief oorlogsgebied. Nu is het geen NAVO grondgebied én een actieve oorlogssituatie... Er NAVO vliegtuigen heen sturen is vragen om escallatie.
tis-wat- Met "Wij"bedoel ik W-EU-NATO landen die ook in Kosovo
later toch 2mnd de Serven bombardeerden waar humanitaire ramp
dreigde net zoals nu in Oekraïne.Toen dreigden de Russen ook maar
was. Defensie nog niet helemaal gesloopt zoals nu.
@Sp1tz | 19-03-22 | 14:48: Check Facts:De Sovjets én Geallieerden
waren in Berlijn. Federaal West Duitsland is in 1949 opgericht en
de NAVO ook in 1949. Als er 2 (twee) JSF's worden gestuurd ("symbool)
ipv enige fighter squadrons Doet dat poet smalend lachen. Ook Bidens
beschamend beleid in Afga doet geen goed vwb houding van poet.
Kunnen we niet gewoon fast-forwarden naar de akkoorden van Minsk en alles ten oosten van de Dnipro aan de Russen geven en alles ten westen laten floreren onder westerse invloed? Zou een hoop levens sparen, aan allebei de kanten. Of zou het nog steeds gaan om wie (welk deel van) Kiev krijgt?
Je bent niet echt op de hoogte van hoe het echt is om in een Russisch overheerst gebied te wonen.
Die mensen zijn niet aan het vechten voor hun land voor lol. Dit is geen keus.
Het is een groot misverstand te denken dat de Russischtalige gebieden ook Russisch willen zijn.
Vlamingen willen ook geen Nederlander zijn, zwitsers geen duitser.
Kennen jullie die grap over Harry (36) van de tv (even vergeten welke talkshows etc het alweer was maar hij vescheen vaker op tv), die zo graag het leger in wou maar afgekeurd was omdat 'ie te klein zou zijn, en daarom vrouw en kind maar achter liet omdat hij zo graag oorlog van dichtbij wou zien.
Nou, die ging uiteindelijk net tot over de grens, en daarna weer met de staart tussen de benen terug. www.bndestem.nl/binnenland/harry-36-k...
Maar serieus, ergens heb ik het idee dat Harry niet zozeer een sukkel is, maar een acteur die met dit toneelstukje het domme impulsive deel van Nederland even in wou wrijven dat burgers maar gewoon thuis moeten blijven want anders heeft de Nederlandse staat weer de handen vol aan het repatriëren van lijken en krijgsgevangenen.
Wat media betreft vertrouw er er bijna niet meer in. Dat is ook in het vorige topic weer bewezen.
Die Harry was me even ontgaan, maar het blijkt inderdaad dat ie bij zo'n beetje alles wat met media te maken heeft, is aangeschoven.
Waarschijnlijk een vertekend beeld van oorlogje spelen.
Het Westen laat graag andere mensen sterven voor haar Westerse normen & waarden. Deze keer zijn het de Oekraïners die het leven laten voor onze commerciële en politieke belangen. Beter zij dan wij denk ik dan maar.
WE STAND BY UKRAINE and watch them perish. It's nothing personal, just Western politics.
U wilt wo3 beginnen?
Vergeef me mijn simpliciteit maar volgens mij is dit de meest gunstige strategie. Oekraïne vecht zelf voor zijn vrijheid, het westen levert wapens, geld en onderdak voor vluchtelingen. Zo is er geen expliciete inmenging maar wel impliciet. Ondertussen wordt de Russische economie vernietigd door de sancties (iedereen die anders beweert lult uit z'n nek) en is het moraal van Rusland en het Russische leger dramatisch. Het enige waar ik me echt druk om maak is waar poetin toe in staat is als hij realiseert dat hij alles aan het verliezen is...
Laten we even wachten met Russische vliegtuigen boven Oekraïne neer te halen tot maandag, kan ik de klassieker nog zien
@Zie Andere Kant:
Jij denkt dat ze voor ons vechten? Ze vechten voor een leven ZONDER communistische dwang. Ze vechten daar niet voor jou en mij, geen seconde.
Echte onzin. Ten eerste is het Westen of de Oekraïne geen oorlog begonnen. Poetin heeft al enkele keren gedreigd met nuts bij fusiek militaire bemoeienis van het Westen. Op een nucleair conflict zit u ook beslist niet te wachten, want dat zou catastrofaal zijn voor oa uw huidige leven. Het Westen isoleert Rusland totaal en helpt Oekraïne met hun verdediging, om Poetin zoveel mogelijk te vertragen.. U draait oorzaak en gevolg om!!
...geen oorlog....
Beukenoot.... ze zijn gaan vechten omdat Rusland binnenviel. Vind je t dan gek dat ze het westen liever vinden dan Rusland?
Al die generaals, dat kennen we nu wel.
Wordt het niet eens tijd voor een maarschalk.....??
Onder Suvorov was dit nooit gebeurd.
Poetin heeft zichzelf en Rusland enorm in de problemen gebracht. De gevreesde Russische militaire macht blijkt een papieren tijger, Oekraïne heeft niet eens de NAVO nodig om het de Russen heel moeilijk te maken. Bovendien is Poetins eigen imago verdwenen, het blijkt een dromerige kokervisionair te zijn die totaal verrast is door de werkelijkheid. Helaas is zijn ego nog intact, en dit soort types zal er alles voor over hebben om dat ego te strelen. Een uitweg die hij zonder gezichtsverlies kan verkopen zie ik even niet voor me, maar zou het veiligst voor de wereld zijn.
Ik denk eerder dat hij, in zijn poging om Ruslands eer en glorie te herstellen, hij zijn land tot teefje heeft gemaakt van Chy-na. A fate worst than death.
De gemiddelde Rus zal lijden maar de oligarch boeit het toch allemaal geen tollie. Die heeft zijn doekoe al lang in den vreemde ondergebracht onder proxies en blijven in weelde leven.
Ik vraag me serieus af of een Navo wel zo sterk is.
Een paar stingers, Nlaws en dan gaat het qua slagkracht wel weer gelijk op zo lijkt het.
Vanochtend even bij vlad op de koffie geweest om bij te praten?
Ondertussen haalt hij beetje bij beetje zijn doelen.
Oekraïne niet bij de NAVO , nu nog erkenning van de bezette gebieden zal er wel van gaan komen ,militaire structuur afbreken en die Azov-mannetjes uitroeien wordt hard aan gewerkt.
Een keer blaffen is voldoende om de VS en EU apathisch op afstand te houden.
En dan op naar de verkiezingen voor een nieuwe tsaar.
@Woodywoodhacker | 19-03-22 | 14:09:
Halbe Zijlstra was er vanochtend weer bij.
@Ambiorix | 19-03-22 | 14:28: Dit is echte complot onzin
@Tonyvanwychen | 19-03-22 | 14:50:
Bedankt voor het compliment - vooral dat èchte. Al mag je me het toch eens uitleggen.
Complot met/van wie ???
Vooruitziende blik? Of heeft Poetin op youtube naar dit 3 jaar oude filmpje gekeken? beetje eng...
www.youtube.com/watch?v=yj9_Cq65Bqw
Dit komt wel heel erg dicht bij de waarheid.
Voelen jullie je ook zo machteloos, is toch verschrikkelijk wat er gebeurt!
Lekker weertje vandaag, voel me best wel lekker eigenlijk. Zou echt niet weten waarom ik me machteloos moet voelen.
Ik voel me wel ja. Vrij achteloos.
Die inflatie overkomt ons allemaal. Maar inderdaad het is verschrikkelijk, bijna 7 procent. En de Russen en Chinezen lachen om onze paniekerige sancties waarmee we onszelf in de voet schieten en zich afvragen of dat alles is wat we hebben. Straks twee wereldblokken. Het ene bestaat uit schietgrage Yankees en hun vriendjes en het andere blok bestaat uit de rest van de wereld. Spannond. Oh, nee toch niet. De Chinezen en Russen gaan winnen omdat ruim de helft van de wereldbevolking de Amerikanen uitkotst.
@Graaier | 19-03-22 | 14:07: De economie van Rusland is ongeveer gelijk aan de Benelux en die van China de helft van de VS. Rusland is nagenoeg compleet geïsoleerd, ook financieel. China is gewaarschuwd en zal zich nog wel achter de oren krabben bij het zien van de eenheid die het Westen toont en van de Russische isolatie
@Tonyvanwychen | 19-03-22 | 14:55: Het is een misvatting dat de economische kracht van Rusland zo klein is als de Benelux. Als het gaat om wat ze allemaal kunnen kopen is de PPP belangrijk. Dan is het het zesde land ter wereld. Verder hebben ze nauwelijks een staatsschuld, nauwelijks een begrotingstekort, nauwelijks buitenlandse schulden, een heel laag belastingtarief van 13 procent, honderden miljarden aan goud en dollars (ook al pikken de buitenlandse banken daar nu de helft van) enz. Samen met de nijvere, nationalistische Chinezen, Indiërs, Brazilianen en de Arabische wereld is er een enorm blok aan het ontstaan dat de US of A gaan onttronen als het machtigste land ter wereld. Dankzij hun PPP kunnen ze ook een groot leger onderhouden. Hun soldaten krijgen veel minder betaald dan de goedbetaalde Yankees in uniform. Dat maakt oorlog voeren goedkoper. Verder hebben ze alle grondstoffen om het land en het leger op de been te houden zelf in huis. Ook dat maakt het goedkoop om veel impact te hebben. De Benelux heeft een diensteneconomie. Daar heb je weinig tot niets aan als je een oorlog wil voeren. Wel veel watjes en toetstenbordkrijgers, dat dan wel weer.
@Graaier | 19-03-22 | 16:49: leuk zon afkorting PPP. Hebben ze je ook uitgelegd wat je moest uitleggen?
Die Kinzhal ist nog niks.
Wacht maar, dat konvooi, als die dadelijk arriveert...
Denk dan bij die hypersone wapens: Die kinetische energie moet er ook ingestopt zijn tijdens de hypersone vlucht. Het zullen dus heel dure wapens zijn. Wat ze eng maakt is de extreem korte vluchtduur en dat ze niet te onderscheppen zijn.
Toepassing ervan kan dan ook alleen maar bedoeld zijn als sigmaal aan de NAVO: Kijk eens wat we hebben? Morgen ook op jullie hoofd als juliie niet braaf zijn.
Wel heb ik vancohtend een goed bekeken wat de echte wapens van de toekomst zijn: Low-cost drones zoals de Switchblade. Prachtig staaltje ook niet te onderscheppen slimme munitie, die individuele voertuigen op een kilometer of dertig een voor een kunnen uitschakelen. Die lijken me veel griezeliger dan die hypersone raketten, omdat ze real time iedere vluchtpoging kunnen zien en volgen. Honderd van die dingen boven je bataljon en iedereen is toast.
Ja de perfecte moderne vliegende landmijnen, die switchbacks. Ik ben benieuwd of de VS ze gaat leveren aan Oekraïne.
Dat onderscheppen komt wel, kwestie van tijd. Nu is er een noodzaak dus de vraag is vooral of het er snel genoeg is voor Oekraine. Wapenwedloop heet dat.
@tiku99 | 19-03-22 | 13:44: Die zijn al geleverd.
"Toepassing ervan kan dan ook alleen maar bedoeld zijn als sigmaal aan de NAVO: Kijk eens wat we hebben?''
Maar, BL, ik dacht dat over en weer toch wel min of meer bekend was over welke wapens/wapensystemen men beschikt?
Is het niet eerder gewoon zo dat die korte blitzkrieg, waarbij men dacht in ca 2 á 3 dagen praktisch ongehinderd op te trekken naar het centrum van Kiev om daar Zelenski en zijn regering af te zetten en te arresteren (of erger), even een pro-Poetin marionettenregering te installeren, en dan weer over te gaan tot de dagelijkse gang van zaken, volslagen anders heeft uitgepakt, en dat Poetin zich gedwongen voelt om steeds kostbaarder ''speelgoed'' in te zetten om het tij in zijn voordeel te doen veranderen?
Nou ja, ik ben geen Rob de Wijk of Mart de Kruijff, en stel ook alleen maar vragen.
@Dr_Johnson | 19-03-22 | 14:24:
Rob de Wijk is al uitgemaakt voopr Poetin-trol, omdat hij het waagde om twijfels te plaatsen bij de al te agressieve steun aan Oekraine. Vooral omdat Poetin een lul is die best eens met kernwapens kan gaan escaleren.
Maar eh, volgens mij is het voor iederen die niet over keiharde directe intel beschikt over de werkelijke militaire situatie vooral heel veel koffiedik kijken. Oekraine geeft geen verliescijfers uit propaganda overwegingen en overdrijft de Russische verliezen.
Ik houd het maar bij de constatering dat als het echt zo goed zou gaan met dat Oekraiense tegenoffensief, we veel en veel meer filmpjes zouden zien van drones, Javelins, stukgeschoten tanks en andere successen. Feit dat we al dagen geen bayraktar filmpje zagen doet vermoeden dat ze allemaal uitgeschakeld zijn en de filmpjes over stukgeschoten Russische colonnes drogen ook snel op.
Volgens mij gaat Rusland nog helemaal zo slecht niet, zijn ze overgeschakeld op een langzamer maar voorzichtiger plan, waarbij logistiek op sterkte wordt gebracht, dienstplichtigen worden geroteerd voor Syrische en Tjetjeense vrijwilligers om daarna een nieuwe poging te wagen. Uiteindelijk heeft Rusland zoveel firepower over, dat het niet gemakkelijk op een Oekraiense overwinning kan uitlopen.
Then again, iedere dag dat dit langer duurt, loopt de Russische economie meer schade op en hopelijk is het land bankroet over een paar weken. Het Russische leger in ieder geval, blijkt minder gevaarlijk dan we dachten, om niet te zeggen waardeloos georganiseerd te zijn.
@Beste_Landgenoten | 19-03-22 | 14:40: Over dat faillissement van Rusland: is het niet mogelijk dat Rusland, failliet of niet, gewoon doorvecht tot het haar doel in Oekraïne heeft bereikt?
En een andere vraag: kan China Rusland niet op een of andere slinkse wijze van dollars of Euro's voorzien om dat faillissement te voorkomen?
Het zijn maar een paar vragen van een leek op economisch gebied, die zich afvraagt hoe snel en grootschalig het effect van zo'n faillissement op de feitelijke oorlogvoering door Rusland zou kunnen zijn.
Dat putin deze wapens inzet toont wederom) hoe wanhopig hij is. Ze zijn peperduur, russen hebben er maar een paar, en op dit slagveld maar weinig meerwaarde. Oekraine moet nog een weekje volhouden en ze kunnen de voorwaarden bepalen.
Een zo'n Kinzhal op Bankova Straat en Poetin heeft geen partij meer om mee te onderhandelen. Ik mag hopen dat Zelensky zsm de diepe metro van Kyiv induikt, omdat het anders serieus gedaan is met hem.
@Alexander des Burgus | 19-03-22 | 13:35:
Wees gerust, Oekrainers kennen de dreiging en hebben wat meer verstand van oorlogvoeren.
Hebben de Russen jou gebeld over het aantal of heb je een objectieve bron - als dat laatste al bestaat.
@Ichneumonidae | 19-03-22 | 13:43:
Ze hebben met gebeld. Oke?
@Ichneumonidae | 19-03-22 | 13:43:
Vraag maar aan Halbe Zijlstra hij weet er alles van.
@meneer Q | 19-03-22 | 14:42: diw fucking halbe had dus wel gelijk al fingeerde hij zichzelf er bij om zijn shellbron te beschermen.
Jaja is al goed en niet zo psychotisch doen ,ik kijk liever naar canada waar mensenrechten niet meer bestaan enkel nog tirannie.
We kunnen Canada vanaf nu beter West China gaan noemen.
Ik denk dat je even moet opzoeken wat tiranie betekent.
@Botte Hork | 19-03-22 | 13:47: Dan zou ik Oost China zeggen
Supersonische raketten, in plaats van zijn volk te voeden gingen daar de olie- en gasdollars van Putin heen.
Er is nog een enger wapen in Putins arsenaal, de Satan 2. Het einde van de mensheid als hij die een paar gebruikt.
Sputnik, het nieuwsagentschap dat gecontroleerd wordt door de Russische overheid, berichtte in mei dat de raket een gebied 'ter grootte van Texas of Frankrijk' kan vernietigen. Volgens de Russische media is het wapen tien ton zwaar en heeft het de capaciteit om tien ton aan zware nucleaire vracht te vervoeren. Daarmee kan de Satan 2 een explosie veroorzaken die 2000 keer krachtiger is dan de bommen die op Hiroshima en Nagasaki werden gedropt. De Satan 2 zal ook veel sneller zijn dan zijn voorganger.
De Russen zouden in april een hypersonische kernkop getest hebben die bestemd is voor gebruik op de Satan 2-raketten. De kernkop is zo ontworpen dat hij onmogelijk te onderscheppen is omdat hij geen vaste koers volgt.
www.ad.nl/buitenland/rusland-onthult-...
Oei, dat klinkt ook vrolijk, de Satan 2. De eerste versie was al griezelig, maar ik hoorde dat de Duitsers bezig zijn met de ontwikkeling van de Himmler IV raket, ook niet erg fijn om die op je hoofd te krijgen.
@Wattman | 19-03-22 | 13:33: ik hou me vast aan het feit dat hij zelf kinderen heeft. Dit gebruiken is niet alleen het einde van de mensheid maar ook het einde van een groot deel van het leven.
@Beste_Landgenoten | 19-03-22 | 13:35:
Leuke namen, overigens kan hij gewoon de naam wijzigen in de Putin 2. Is hetzelfde feitelijk.
@Wattman | 19-03-22 | 13:33: Je kunt altijd nog een kernbom op een kernbom schieten. Ik kan het me niet voorstellen dat zo'n ding niet disintegreert als je een kernwapen erop vuurt die in één klap alles in een straal van 100km ook meeneemt. Daarnaast valt z'n route te voorspellen als hij zo geprogrammeerd is om anti-missile-installaties te omzeilen.
@Alexander des Burgus | 19-03-22 | 13:45:
Hij schijnt Al te hebben en leert tijdens de vlucht, dat maakt hem heel moeilijk te voorspellen.
@Wattman | 19-03-22 | 14:02:
Ik hoop dat de AI dan ook leert dat zijn eigen overleven het belangrijkste is, dus dat hij dan zachtjes bij Elon Musk op het platform neerdaalt.
@Mr Moore | 19-03-22 | 13:38:
Vertrouw hem voor geen cent meer, hij lijkt al zijn menselijkheid kwijt te zijn voor zover hij die ooit al had.
@Beste_Landgenoten | 19-03-22 | 14:10:
Het gaat zo snel dat Amsterdam en Nederland in 10 minuten hooguit een kwartier na lancering van de kaart worden geveegd.
scientias.nl/moderne-wapenwedloop-bed...
@Alexander des Burgus | 19-03-22 | 13:45: Dat is best briljant eigenlijk. Probeer die oplossing eens uit zou ik zeggen: nuclearsecrecy.com/nukemap/
Met die hypersonische raket wil Poetin weer even spierballen rollen richting de NAVO. Kijk ik eens stoer zijn. En ik kan er ook een kernkop op schroeven, dus houd jullie gedeisd!
Kortom, de dreiging met een kernoorlog wordt nog even herhaald door Poetin, maar dan met zijn nieuwste speeltje als extra attractie.
Het punt is, dat het geen moer uitmaakt hoe snel die raket gaat. Als hij er één of meer, met kernkoppen, op de NAVO afstuurt, zijn de contra-raketten ook al onderweg, voordat de zijne nog maar aangekomen zijn. In die zin haalt het dus niet veel uit.
Wat onverlet laat, dat Poetin natuurlijk een gevaarlijke gek is door zo opzichtig met kernwapens te staan zwaaien. Een echte engnek.
"Als hij er één of meer, met kernkoppen, op de NAVO afstuurt, zijn de contra-raketten ook al onderweg.."
Dat dus niet. Die dingen zijn naar ik begrijp (ook uit Amerikaanse media) pas veel later te zien en gaan zo snel dat ze een serieuze bedreiging zijn voor de kernwapens die voor een groot deel in vaste silo's aanwezig zijn. Dezwe silo's zijn niet gebouwd op een directe hit. verder schijnt Rusland ook nucleaire torpedo's te bezitten die helemaal niet te detecteren zijn tot het moment dat ze boem doen.
Misschien dat de NAVo daarom nog steeds lief blijft doen, wetende dat ze weinig kans maken tegen dergelijke wapens en zelfs bij een retalliation strike, in het nadeel zullen zijn.
@Flatulent | 19-03-22 | 13:44: De Navo "blijft lief doen" omdat niemand een oorlogsslachtveld in heel Europa wil.
@Flatulent | 19-03-22 | 13:44: Mogelijk hebt u gelijk, van die materie heb ik sowieso geen kennis. Maar zelfs als die dingen niet te onderscheppen zijn en er silo's met kernwapens mee doorboord kunnen worden, dan nog zal er hoe dan ook een tegenaanval met kernwapens uit het Westen komen. Dan gaat Rusland er nog aan, zij het iets later dan het Westen.
Ik vind het allemaal echt verschrikkelijk en wil maar één ding: de Russen een lesje leren dat ze nooit meer zullen vergeten. Ik ben klaar met die Russen als ze bejaarden in flats bombarderen. Laat ze maar naar de kl#te gaan.
Uw nickname verraadt wel een beetje, waarom u meer speciaal begaan bent met "bejaarden in flats"!
Verder deel ik uw verontwaardiging over het Russische leger volledig.
Aan uw naam te zien bent u niet helemaal objectief. Fuck de bejaarden!!!
Veel Romeo's in Oekraïne.
@VerganeGlorie | 19-03-22 | 13:28:
Zegt vergane glorie!
@MargauxGrandCru | 19-03-22 | 13:33: Dat moest ik ook meteen denken, hahahaha!!
@rein9576 | 19-03-22 | 13:28: dan doen ze hun werk goed. Chapeau!
Het is intussen meer dan 10 jaar geleden dat ik deze invasie voorspelde, tegen alle zogezegde experten in. Moeilijk is zo'n voorspelling nochtans niet, vermits Dhr. P. uit M. steeds hetzelfde scenario herhaalt.
De gruwelijke bombardementen dienen meestal geen enkel militair doel en zijn een voorbereiding op komende onderhandelingen. Op het moment dat Zelensky effectief zelf aan tafel zou gaan met Dhr. P. (aan zo'n tafel van 50 meter lang), dan gaan we simultaan het gruwelijkste bombardement ooit zien, midden in die onderhandeling.
Ik zeg het met grote tegenzin, maar het zou best zijn om de Krim over te dragen aan de bezetter, van Mariupol een neutrale zone te maken en een corridor te creëren vanuit Rusland naar Mariupol voor de export.
Je kan principieel tegen het feit zijn dat Dhr. P. dan gedeeltelijk beloond wordt voor zijn misdaden, maar uiteindelijk blijft hij knettergek en dan gaan de normale wetmatigheden niet meer op. Dan is het beter om je bij de feiten neer te leggen om de bevolking te sparen.
Elke raket, elke tank die hij niet verliest in de strijd met Oekraine is inzetbaar in Moldavie en daarna de Baltische staten. Die gek stopt niet meer, wat hij ook heeft aangekondigd. Daarom is langer wachten ook gevaarlijk, nu heeft hij nog niet het echt ecxtreme spul ingezet ( op die ene hypersonische raket na ) en heeft hij nog genoeg mensen in zijn directe omgeving die in kunnen grijpen wanneer ( niet als, maar wanneer ) hij onverantwoorde dingen gaat doen. Nu nog wel, nu zijn ze nog niet allemaal weggezuiverd. Ik ben van mening dat wij als westen die fout niet moeten maken. Toegeven is veel gevaarlijker dan nu ingrijpen. Echt.
@Graaisnaaiert | 19-03-22 | 13:20: Baltische staten is NAVO, dat durft hij niet.
@Graaisnaaiert | 19-03-22 | 13:20: duivels dilemma. Hij schroomt niet terug om te grijpen naar het échte zware geschut…
@Graaisnaaiert | 19-03-22 | 13:20: Het spijt me, maar ik denk dat u de situatie ter plaatse niet kent, en ook de Russische geschiedenis niet. Daarnaast mag u ook de rol van China als aanmoediger van dit conflict niet onderschatten. De Chinezen willen landbouwgrond. De Russen doen wat in alle mensen ingebakken zit: ze zoeken een uitweg naar zee. Historisch gezien is er altijd al een expansiedrift naar de Zwarte Zee geweest.
Het is niet bevorderlijk voor de vrede wanneer je die uitweg naar zee blokkeert. Door hier niets op toe te geven ontstaat de omgekeerde beweging: een totale isolatie van Oekraïne omdat Rusland de hele zuidkust bezet.
De realiteit is dat zowel Rusland als Oekraïne de havens van de Zwarte Zee nodig hebben. Beter om een klein beetje af te staan dan alles te verliezen.
@Nonkel Frituur | 19-03-22 | 13:46: Eindelijk een realistische kijk op de zaken.
Nou Nonkel, Marioepol wordt absoluut geen neutrale zone. Het is altijd doel geweest om als het kan de gehele Oekraïnse kust te bezetten met een ceremonieel puppetregime die toeziet dat een in stukjes geknipt Oekraïne stukje bij beetje onderdeel wordt van Rusland. De Krim, de Donbass en het stuk zijn al een ontzettend grote compromis, omdat Oekraïne nog steeds zo een eigen havenstad kan hebben in de vorm van Odessa, dat ook nog eens in de weg ligt op weg naar Transnistrië.
@Alexander des Burgus | 19-03-22 | 14:06: De meest diplomatische oplossing zou erin bestaan een lijn te trekken van Kharkiv via Dnipro naar Kherson en alles ten oosten hiervan neutraal te maken (lees: cadeau doen aan de Russen) in ruil voor een terugtrekking van de Russische troepen uit Transnistrië en toetreding van Moldavië tot de EU (maar niet tot de NAVO).
Die brandweerlieden.. dat zijn de echte helden.. van alles vliegt over, slaat in, ontploft, maar blijven gewoon doorblussen..
Inderdaad, je kunt je petje afnemen voor die jongens. Ze zijn trouwens absoluut niet de benijden, niet alleen vanwege het gevaar dat ze lopen. Het bij elkaar rapen van al die losse lichaamsdelen en lijken lijkt me ook geen klus die je in je kouwe kleren gaat zitten.
Ik zag net een poster op een raam met de tekst: Poetin Stop The War dus het zal nu wel snel afgelopen zijn.
Goede hoop inderdaad. Momenteel wordt hier in deze panelen ook een definitief vredesakkoord bereikt tussen Rusland en Nonkel Frituur. Geen moment te vroeg.
Heeft de NOS eigenlijk ook oorlogsverslaggevers in de Oekraïne Zoals deze Robin Ramaekers van Het Laatste Nieuws ?
Of alleen Kysia Hekster in het (relatief) veilige Lviv, vlak aan de grens ?
Copy paste van Oekraïense bronnen op Twitter. Nieuws.
Kom ik weer met Sabine en hypersonic. De eenvoudige natuurkunde er achter.
youtu.be/fTEhG8zzftQ
Maakt geen zier uit, kost Rusland veel geld.
Liever gewoon ter plekke vernielen. Scheelt waardevolle mensenlevens.
Het heeft langer geduurd dan ik verwacht heb maar Marioepol valt nu dus echt in een paar dagen.
Daarmee heeft Rusland de belangrijkste operationele doelen gehaald. Gaat het geweldig deze oorlog voor Rusland? Nee. Maar het is niet meer 1941 en de Blitzkrieg is achterhaald of je moet een tegenstander hebben zoals het Nederlandse leger. Drones en infanteristen kunnen tegenwoordig gepantserde colonnes tegenhouden en uitschakelen. Tanks zijn achterhaald speelgoed van tweederangslegers.
En hoe nu verder? Rusland heeft voldoende domme vuurkracht om nog een paar steden helemaal plat te gooien.
De sancties doen vooral de gewone Rus pijn maar vergeet niet dat Russen in tegenstelling tot Nederlanders echt heel erg nationalistisch zijn. Die dragen dat. Lijden en Rus zijn twee zaken die verbonden zijn door de eeuwen heen.
In Oekraïne bestaat het gevaar op hongersnood in de gebieden waar wordt gevochten.
Kortom er moet een wapenstilstand komen. Alle strijdlustige retoriek ten spijt, het is ook niet in het belang van Oekraïne dat dit doorgaat.
Beter is een jaar of 15 te wachten en dan alsnog aansluiting te zoeken bij de NAVO. Dan is die moordzuchtige idioot uit het Kremlin dood. Ik zit wat dat aangaat op de lijn van Rob de Wijk.
Veel realistischer dan de keukentafelgeneraals die al naar Moskou aan het opmarcheren zijn vanuit hun leunstoel.
Oh jee hongersnood....
T is geen Somalië.
Ik luisterde deze week naar de assistent secretaris generaal van de NAVO en gelukkig gaf deze man mij de indruk dat ze heel goed weten waar ze mee bezig zijn en het hoofd koel houden. Rusland heeft een duidelijke rode lijn maar de NAVO zeker ook. Ik heb een heel klein beetje hoop dat deze lijnen gerespecteerd blijven voorlopig en dat een totale oorlog nog even uit beeld blijft. Ondertussen hoop ik echt dat er een realistisch compromis komt tussen het Westen, Oekraïne en Rusland. Het lijden van de gewone mens daar gaat alweer alle perken te buiten.
@Is dit nog nieuws? | 19-03-22 | 13:10: Doe jij maar eens een paar weken een omsingelde stad met een half miljoen mensen geen voedsel geven. Dan krijgen ze echt wel heel stevige trek.
@Is dit nog nieuws? | 19-03-22 | 13:10: de Russen hebben alle aanvoerroutes van de grote steden afgesneden. Gemiddeld is er in een stedelijk gebied voor 60 dagen voedsel… alle supermarkten zijn al geplunderd. Besef hoe snel je eigenlijk overgeleverd bent aan de goden als de shit hits the fan.
ja natuurlijk, delfzijl is het hoofddoel als je Nederland zou willen veroveren.
Dit zijn kinetische wapens . Kunnen ook vanaf een lage baan in de ruimte worden gelanceerd. Iets wat de USA mogelijk in Noord Korea al heeft gedaan. Effect dan nog veel verwoestender.
? Wat?
Kinetische wapens zijn toch wapens waar het enkel/voornamelijk om de snelheid gaat? Hier zit gewoon een explosief en er kan zelfs een nuclear explosief op, dus volgens mij is dat niet wat ze bedoelen daarmee?
@Is dit nog nieuws? | 19-03-22 | 13:03: geruchten van een paar jaar geleden bij onverklaarde explosies en aardbevingen.
@Zwizalletju | 19-03-22 | 13:12: oh oke, thanks
Putin gedraagt zich als een olifant in een porseleinen kast. Dat gaat niet goed komen. Zet uw schrap.
Schrap voor wat?
@Is dit nog nieuws? | 19-03-22 | 13:02:
Spreek je over een weekje wel.
@ikdenkwat | 19-03-22 | 13:05: Komen de Russen dan in Nederland?
U lijkt wel een politicus met zulke nietszeggende uitspraken. Waar moeten we ons schrap voor zetten?
Ik vind dat een uitermate verontrustende discussie. Al die praat over dat het niet gaat gebeuren: er is een interventie gaande, die ook niet rationeel is. Dus er kunnen meer irrationele dingen gebeuren. Daar moeten we echt van uitgaan."
@MargauxGrandCru | 19-03-22 | 13:37:
Een oorlog
@Is dit nog nieuws? | 19-03-22 | 13:11: Wie weet. Nederland is tenslotte wel het land waar de Noord-Europese vlakte eindigt voor Rusland.
Waarom blazen Oekraïners het vliegveld + banen zelf niet op en gaan weg. Zo hebben de Russen er ook geen tering aan.
twitter.com/MrKovalenko/status/150504...
.ru leger is net zo capabel als een Command&Conquer 1 skirmish AI
Ah een Tweet, dus het is waar.
Die die die Kinzhal. Gaat Mach 10? Sodeknetter da's wel erg rap!
Ja Poetin heeft haast.
Hij heeft er weinig: high-tech en erg duur. Kan moeilijk nieuwe bouwen. Steek er maar lekker wat af kerel.
Gruwelijke aanval op basis. Tja oorlog. Zijn er ook niet gruwelijke aanvallen? Gewoon, vraagje.
Een vreetaanval na stappen. Alhoewel je dan gruwelijke trek hebt.
LOL
Ja, 'milde' aanvallen, dixit Baudet, weet je wel?
Ja bijvoorbeeld die van PEC of Sparta
Ja zoals Uncle Sam dat doet.
Poetin en de Orthodoxe kerk van Rusland zijn twee handen op een buik. Om te weten wat Poetin denkt is het ook handig je een beetje te verdiepen in wat de Orthodoxe kerk zegt in Rusland.
Russisch-orthodoxe militaire kapelaan roept op tot genocide op Oekraïners als natie:
twitter.com/kamarinskiy88/status/1504...
"Nieuws van de orthodoxie. Ik heb het nog eens nagekeken omdat ik eerst mijn ogen niet geloofde. Pictogrammen met de inscriptie "jouw taak is om de Oekraïense natie van de aardbodem te vegen." Een foto van priester M. Ageshin is bijgevoegd."
Patriarch Kiril legt de schuld bij gay parades voor de invasie van Ukraïne:
www.themoscowtimes.com/2022/03/07/rus...
Zeg maar gerust Poetin en de Orthodoxe kerk in Rusland doen niet onder voor ISIS of de Taliban.
Ai. De Nederlandse tak heeft zich dan ook afgescheiden.
zeertegendradig | 19-03-22 | 12:50
Al die Russische aanvallen in Europa....
Gott mit uns.
Is al zo oud als Gott zelf.
Ja, patriarch Kirill van de Russisch-Orthodoxe kerk zijn twee handen op één buik. Stelletje reli-fascisten, zeg maar.
Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt.
De leiders van de Russische Orthodoxe kerk krijgen steekpenningen van Putin.
Wanneer schakelen de Oekraïners een Russisch fregat uit met bijvoorbeeld een turkse drone?
Vanmiddag om kwart over drie, plaatselijke tijd.
Daar hebben ze betere middelen voor dan de relatief lichte wapens op de turkse drones.
Zoek de Neptune anti ship missiles maar eens op. Dat mist nog aan deze strijd. Beelden van russische landingsvoertuigen die geraakt worden door neptunes.
@kapotte_stafzuiger | 19-03-22 | 13:02: de russische marine vaart op zichtafstand van de kust bij Odessa.
Waarom dan niet nu ivm kruisraketten geschoten vanaf fregatten?
@steekmug | 19-03-22 | 13:05: beperkt aantal raketten?
De mensheid wordt wel steeds beter in het elkaar vermoorden en ellende aandoen.
En ook steeds beter in gigantische omwegen maken om verder te komen.
Heb toch de neiging om de cijfers e.d. uit en over Oekraïne met een korreltje zout te nemen. Dat land is kansloos tegen Rusland en het Westen gaat zich er niet mee bemoeien.
Misschien minder kies om te zeggen 'Place your bets' - zou ik zeker niet op Oekraïne gokken.
tuurlijk moet je die met een korreltje nemen, maar deel ze door 3 en het is nog steeds een behoorlijk aantal
Natuurlijk bemoeit het Westen zich er al op alle mogelijke manieren mee.
Wel op een heimelijke manier natuurlijk, en liefst ook een winstgevende.
Oekraïne is niet kansloos als het een uitputtingsslag wordt - ze hebben alleen tegen die tijd een enorm deel van hun burgerbevolking opgeofferd, maar echte Helden zitten daar niet mee.
Jij hebt lef door hier een knuppel in het hoenderhok te gooien. Je krijgt dadelijk minimaal de woorden Poetinversteher en Poetinlover over je heen.
Zo kansloos is het niet hoor. Rusland heeft een zwaar verouderd leger en de geschiedenisboeken staan vol met kansloos geachte landen die toch overwonnen. Amerika spendeert 15-20x zoveel aan het leger en zelfs zij hadden moeite met het controleren van Irak. De Soviet Unie kreeg het niet voor elkaar Afghanistan in te nemen. Kijk ook naar de oorlogen die Israel in de 2e helft van de 20e eeuw heeft gevochten, niemand gaf ze een kans (en toen was hun equipment nog niet zo hypermodern als het nu is).
@Palingvisser | 19-03-22 | 12:54: Oekraïne is grotendeels vlak. Je hoeft niet het hele land te bezetten, de grensgebieden zijn het belangrijkst en die zijn, als je dat kaartje moet geloven, dan ook de focus van het Russische leger.
Er staat geen Oekraïner in Rusland, gaat ook helemaal niet gebeuren.
Maarruh, zeg maar, wat zou jij gokken?
Het feit dat Rusland zo'n hypersonische raket inzet zegt alles over de onverwachte tegenstand van de Oekraieners, zowel het leger als de milities.
Natuurlijk zijn ze kansloos in een directe confrontatie en heeft Rusland dan de langste adem. Een asymmetrische oorlogsvoering daarentegen is kansloos voor de russen en dat zal het uiteindelijke resultaat zijn als de onderhandelingen op niets uitlopen.
Moeten we zwichten voor de hypersonische waarschuwing van Poetin? Nee, absoluut niet. De tijd van zwakte en appeasement is voorbij. Deze man is op het oorlogspad, hij stopt niet. Gisteravond werd door Mart de Kruiff al gespeculeerd over Moldavie als volgende halte en als Poetin inderdaad terminaal is knalt hij ook door richting de Baltische Staten. Daarom, hoe hard en pijnlijk dan ook, beter nu de klap nemen dan over 3 maanden, 6 maanden of een jaar. Hitler hadden we ook beter kunnen stoppen in '38 dan in '40, in ieder geval dan met het begin daarvan. Maar ja, het was "maar" een deel van Bohemen en Moravie....
@Palingvisser | 19-03-22 | 12:54: Dat van hun tegenstanders natuurlijk ook niet. Maar, toegegeven, you don't fuck with the IDF.
@Sp1tz | 19-03-22 | 12:48: De Russen verloren in WO-II naar schatting 22 mln mensen. Denk je dat die maling hebben aan een 14.000 manschappen, een getal dat je rustig naar beneden mag afronden?
Zelfde geldt voor de rest van de cijfers. Lijkt nog het meest op wishful thinking. Naar mijn idee passend in het Westers narratief. De USA gaat nooit meedoen en daarmee kun je de NAVO ook afschrijven.
Enfin, ellendig genoeg, zo'n oorlog. Gaat mij nu ook niet over goed of kwaad, maar om de kans dat Oekraïne gaat winnen. Die kans lijkt me nihil, al het gelul ten spijt.
@Graaisnaaiert | 19-03-22 | 13:09:
Ieder leger wil zijn nieuwste speeltjes in het echt uitproberen. Dus dat betekent niks.
En Hitler had geen kernwapens. Nemen we nu de klap dan is helemaal geen 'over 3 maanden', 'over een jaar'.
Allemaal gezellig Oekraïne zielig vinden en Poetin is een dictatoriale klootzak roepen. Maar het mag ons niet te veel kosten. Laffe zakken die Europeanen. Stop onmiddellijk het afnemen van gas door heel Europa.
Dat kan helemaal zo snel niet.
@zeeman73 | 19-03-22 | 12:43: Dat kan best zo snel. Stoppen met betalen dan gaat er op een gegeven moment vanzelf ergens een kraan dicht.
Donder op. Gewoon Russisch gas gebruiken. Hypocrisie. Olie uit Saudi Arabië mag ook nog.
Ga jij maar lekker in de kou zitten op een moreel houtje bijten met je hele famillie.
Ik niet...
En geen troep uit China meer kopen! Oh wacht..
@Is dit nog nieuws? | 19-03-22 | 12:55:
Saoedi-Arabie dreigt ons nog niet met nukes. Klein detail, maar toch...
En ja, ik weet, hoofdsponsor internationale terrorisme maar tegelijkertijd een krachtige bondgenoot van het westen tegen datzelfde internationale terrorisme en de door Rusland gebackte staten als Iran en Syrie. Een duivels dillemma maar het moet nog maar even.
@Is dit nog nieuws? | 19-03-22 | 12:55: Ja maar Saoedi Arabië is een Westerse democratie. Ze worden bijv. gekozen als voorzitter van panels van de VN Commissies voor Mensenrechten of als het feministisch epicentrum van het MO voor de VN commissie voor vrouwenrechten en dat soort dingen. Dus SA is OK.
En dan? In de kou zitten, in het donker zitten. Winkels leeg, aanvoerlijnen gestopt. Economie plat.
Zou Putin al Order No. 227 hebben uitgevaardigd? (geen stap terug voor de plebs zonder historische kennis)
Geen stap terug zonder toestemming, kleine nuace.
Als China zich ermee gaat bemoeien, heeft ook de NATO het recht om in te grijpen. Wat willen de Russen met hun oude meuk beginnen tegen een grootmacht als de NATO (incl de VS)?
Ouwe kernraketten doen het nog prima, heur. Beestje roest deert niet.
Klik effe op de roze link ‘Hypersonische wapens’ hierboven. Op de grond bakt Putin er idd niet veel van maar de Kinzhal is een mogelijk game changer, en eentje die je niet op je giechel wilt krijgen.
Hoezo komt u met China en hoezo het recht? de NAVO is een verdedigingsalliantie en Oekraine is geen lid.
In principe nog steeds niet, daar er geen NAVO land wordt aangevallen.. hoewel ze het een en ander wel hebben opgerekt
Om heilig verklaard te worden moet je eerst dood zijn.
@Mr_Natural | 19-03-22 | 12:35: Dat kan zo niet langer ! #ditkanzonietlanger
@Mr_Natural | 19-03-22 | 12:35: volgen berichten die hier binnenkomen is dat al aardig het geval
Ja maar hunnie liegen ook.
Er is helemaal niemand heilig verklaart.
Er worden alleen hele steden platgegooid en bewoners vermoord om ze te bevrijden. Dat wel.
Letterlijk "heilig" in de zin dat het conflict ook wel eens cultureel-religieus gezien wordt als een oude Katholieke droom om in de zin van Fatima ook Rusland en Oekraïne te consecreren in het "Immaculate Heart of Mary". Dit is een obsceen iets voor de Orthodoxen die sowieso niets zien in al die heiligen, wonderen en profetieën. Denk je een paar eeuwen verder te zijn, gaat het nog steeds om de kerk! Maar schijn bedreigt: de kerk was altijd een cultureel symbool of symbooldrager. Nooit meer. Er bestaan geen "religieuze" oorlogen. Alleen oorlogen waar de ophitsers de bevolking verhaaltjes gingen vertellen.
Juist van corrupt naar heilig in een paar maanden tijd.
@AdvocatusDiaboli | 19-03-22 | 12:43: Welke steden allemaal?
Je kunt alleen een basis behouden als je hem kan verdedigen , anders moet je hem sluiten en opsplitsen in 10 kleinere basissen.
Verder kunnen ze met satellieten precies de baan van die raketten volgen en zodoende bij de lanceerinrichting uitkomen , en die met een drone vernietigen.
Volgens mij is het ruimtevaartprogramma van Oekraïne nog niet zo ver. En ik meen me te herinneren dat de VS hebben aangegeven geen satelliet intel te delen met Oekraïne.
Je kent hem vast wel... de beste stuurlui enz.
Die dingen worden met een vliegtuig gelanceerd. Hebben een bereik van 1200 km en zijn 5x sneller dan de tomahawks. Succes met je drone.
@Bugblatter | 19-03-22 | 12:37:
Nee, maar wel met mede NATO leden die dat eventueel wel mogen.
Mijn hart bloed als ik dit zie, vreselijk. Wat een enorme gore klootzak is die Poetin toch ook, ik hoop dat ze hem aan de hoogste boom op het Rode Plein opknopen.
Staan daar bomen dan?
Wie zijn die 'ze' dan? Zijn rijke vrindjes die het bewind overnemen? Gepikeerde ex-KGB'ers?
Trotskisten? Het Russische Volk dat al zo lang de eigen waardigheid aan hem ontleent?
Hopelijk zitten er bij die militaire top (menselijke) mensen die besluiten dat Poetin krankzinnig is geworden hem arresteren en de zaak overnemen.
@meneer Q | 19-03-22 | 12:37: Slecht nieuws : menselijkheid stond niet op het vinkenlijstje.
@Schadenfreude | 19-03-22 | 12:30: Ja, die staan er, al zijn ze niet heel hoog: goo.gl/maps/qrhDUS51mSNxyDRd7
De beelden van dide russrn zien er hetzelfde uit. Ons moreel oordeel maslt dat we dat dan anders zien.
Pas toch op met je hart. Stuur maar een kaartje naar president Putin met je wensen.
Zelensky wil elke Rus die meewerkt aan het verhinderen van de bevoorrading van Oekrainse steden voor het Insternationaal Strafhof in Den Haag slepen.
Ja, euh... Stuur die Russen gewoon naar huis. Zij krijgen ook maar bevelen. We gaan niet elke Rus voor dat hof slepen. Veel teveel werk.
nos.nl/l/2421797
Werkwerkwerk - bouwenbouwenbouwen. Dit was een uitzending van Politieke Partijen.
Die Zelensky krijgt steeds meer praatjes. Meneertje zal de wereld wel even de les lezen.
Medewerkers van concentratie kampen kregen ook maar bevelen, maar werden (veel te laat) toch gestraft. Zelensky heeft ook al geroepen dat alle schade op Rusland verhaald zal worden, wat wettelijk inderdaad goed mogelijk is, voornamelijk door bevroren russische tegoeden toe te wijzen aan de Oekraïense regering. De WTO kan Oekraïense ook toestemming geven om gedurende een bepaalde tijd alle Russische copyrights en patenten te mogen schenden, als financiële compensatie. Zou niet de eerste keer zijn dat de WTO een dergelijke regeling treft.
Dat ICC krijgt nog geen derderangs Afrikaanse dictator te pakken. En ze kunnen geen rechtszaken voeren in absentia. Rusland is overigens geen verdragsstaat (heeft nooit geratificeerd en heeft in 2014 ook de ondertekening ingetrokken), erkennend dus, net als bijv. de VS, Israël, Iran, Soedan en Zimbabwe niet het ICC. Er is in plaats daarvan een andere constructie op basis waarvan het ICC nu jurisdictie claimt te hebben over alles wat er op het Oekraïens grondgebied aan (oorlogs-)misdaden plaatsvindt.
Het is evenwel vanuit Zelensky geredeneerd een verstandig idee om met die loze dreigement individuele Russen proberen te intimideren bevelen te weigeren of aan te zetten tot desertie, uit het principe van baat het niet dan schaadt het niet.
@gestoptmetroken | 19-03-22 | 12:44:
Je kan het iemand niet kwalijk nemen dat ie voor zijn leven vecht.
Zo, Poetin is weer één trede hoger op de escalatie-ladder geklommen. Ik mag lijden dat die klootzak er straks vanaf flikkert!!
Hm, dus al die sneeuwvlokgeluiden dat deze oorlog in cyberspace beslist gaat worden en dat Rusland niet de betere wapens bewaart voor later in de oorlog zijn dus onwaar?
De goedkopere raketten beginnen op te raken. De Russen hebben ook al oude raketten uit de mottenballen moeten halen.
@BrutusBosch | 19-03-22 | 12:35: Magazijnopruiming.
@funda | 19-03-22 | 12:41: Canada heeft het het magazijn al opgeruimd.
torontosun.com/opinion/editorials/edi...
En uit Duitsland komen nu al dezelfde geluiden.
Rusland is al actief in Cyberspace, en doet het daar ook veel slechter dan verwacht.
Ben benieuwd of we er volgend jaar rondom Maart nog zijn.
Ben bang dat kerona ons dan alsnog te pakken krijgt
Dat is ongeveer als je afvragen of de zon morgen wel zal opgaan.
@jeweettochniet | 19-03-22 | 12:27: Of wat voor leuks Vlad in raketten aan chemische oorlogsvoering loslaat boven het slagveld.
Je schrijft Sexcam verkeerd.
Hoef ik niet te doen, heb net van een Nigeriaanse Prins véél geld gekregen.
U bedoelt dat ik voor de overheid moet gaan werken?!
Lekker vanuit huis, pc en eigen tijden bepalen.
Dan krijg ik toch veel meer doekoe?
Toch niet weer een niet-bestaande alleenstaande moeder he.
Het werkt niet,
het kost veel tijd
en geld
en als het niet opschiet verkopen ze je privé-gegevens.
Beetje puta heeft ruim 100 per uur netto, rubberwerk, glijspul, en bedrijfskleding er al van af, dus donder op met je 7 tientjes.
Hé, weer zo’n spamhoer..
Sorry, onder de 175,- per uur kom ik mijn bed niet uit. En verder ongezien de tiefus.
Alle informatie uit die regio neem ik met een korreltje zout.
Ik neem iedereen met het woord super in z’n nick met een korreltje zout.
Nee Rusland verspreid desinformatie en Oekraïne de waarheid
Super Grover ben het met je eens heel erg veel eenzijdige informatie.. elk verhaal heeft twee kanten
Ik kan me geen eerdere oorlog of 'vredesmissie' herinneren waar er in korte tijd zoveel generaals het loodje legden. Die zitten normaal toch ver weg in een bunker? Of lopen ze daar in Oekraine gezellig voorop?
Misschien was het ook daar carnaval en liepen ze de polonaise? Alaaf Tovaritsj.
Doen mee aan het Russische kijkcijferkanon Sterren Dansen in de Frontlinie.
ik heb het al eens gezegd, nog maar een keer niet erg:
ONZE generaals zitten in bunkers met airco an cateringlunch
Russische generaals vechten mee aan het front, dan weten ze wat er gebeurt op de werkvloer, zolang het einddoel niet is bereikt hoeven ze niet levend terug te keren naar Rusland, alleen de generaal die het einddoel bereikt mag verslag gaan uitbrengen in Moskou, zo werkte het althans de laatste 100 oorlogen die Rusland heeft gevoerd in de laatste 1000 jaar; hun oorlog tegen Finland was goed voor 400.000 dode en gewonde Russische soldaten, zullen ook wel 5 generaals tussen hebben gezeten
je begint bijna te denken dat een Russische Generaal een soort sergeant is.
Ze moeten wel voorop gaan. Anders gastheer niemand.
eerste wereldoorlog, daar zaten in de eerste instantie ook alle generaals aan het front. Toen men er echter teveel verloor sommeerde ze verder achter het front
Dat die generaals aan het front rondlopen geeft wel aan dat alles met een lagere rang er al lang de brui aan gegeven heeft en alleen doorgaan als een generaal hun onder schot houd.
nope, deserteurs worden direct uitgecheckt, Nederland deed dat nog in 1940 voor het laatst, nog steeds is dat ook hier een zwaar misdrijf hoor, staat 8 jaar op ipv de kogel dus.
@kansparel | 19-03-22 | 12:38: Door wie? De russen nemen niet eens de moeite om tanks achtergelaten door deserteurs van een nieuwe bemanning te voorzien of op n'n minst onbruikbaar te maken.
Generaals zijn niet zeldzaam, de Amerikanen hebben er er op dit moment alleen al 13 met 4 sterren, laat staan alle generaals en admiraals met 1,2 of 3 sterren/strepen; er zijn in Rusland maar twee soorten generaals aan het front:
zij die gesneuveld zijn en zij die gaan sneuvelen, er zijn al nieuwe generaals onderweg met hun eigen troepen ook wel te verstaan, dus ook 200.000 nieuwe soldaten straks, de Russen houden dit jarenlang vol als het moet, ten koste van alles en iedereen, als de Oekraïners zich 2 weken geleden hadden overgegeven hadden hun steden nog overeind gestaan. Ik hoop dat ik ongelijk heb.
Tja, als Nederland zich nu direct had overgegeven, nadat het Koningshuis dat eigenlijk al gedaan had, was Rotterdam nog een leuke stad geweest. Tja, als iedere vrouw nu direct op haarrug gaat liggen als ze verkracht wordt, hoeft de dader geen geweld te gebruiken. Tja, als iedereen de inbreker nu direct onthaalt met koffie en gebak hoeft hij ook niet de koelkast te plunderen en op de bank te schijten.
Als we allemaal zo waren zoals jij, dan waren de streden heel, maar leeg, want iedereen zal al in kampen of was onderweg naar een kamp.
Kleine correctie Amerika heeft 43 four star generaals/admiraals en 164 three star..
Dat is echt tweede Wereldoorlog strategie. De Duitsers werden letterlijk gek van het neermaaien van alsmaar meer troepen. Dit in toch niet houdbaar in 2022, zelfs in Rusland?
@Mokum Kosher | 19-03-22 | 12:15:
Wat is mis met op de bank schijten?
Als de Oekraïners zich 2 weken geleden hadden overgegeven waren ze nu geen Oekraïner meer. Hun huizen zouden nog overeind staan, maar ze hadden er niet meer naar binnen gemogen. Alles wat nu gebombardeerd word zouden ze kwijt zijn geraakt, inclusief een deel van familie en vrienden. De keuze is niet zo gemakkelijk.
Het is levensgevaarlijk voor een Russische generaal om succesvol te zijn.
Voor GeenStijl-lers ‘De wereld = Amerika’.
@W_F | 19-03-22 | 12:18: Ik ben niet voor Rusland hoor, ik vind het gruwelijk wat daar gebeurt, ik leg alleen uit wat er gebeurt en waarom, de Russen zijn pas net begonnen aan hun veldtocht, als ze daarmee klaar zijn dan is er niets meer om naar terug te keren, ook dat is niet de eerste keer trouwens, de Oekrainers wisten wat er zou gebeuren als ze een harde grens opwerpen tussen Rusland en Oekraine in combinatie met een zachte grens tussen Oekraien en Europa, Poetin heeft 20 jaar lang vaak en duidelijk aangegeven wat er dan gaat gebeuren; geeft niet ook al is het een onmogelijke keuze, ze hebben gekozen en dit is het resultaat.
En dan wonen over 10 jaar in die intacte steden, na enige jaren hongersnood, Russen. Geen Oekraïners.
@Mokum Kosher | 19-03-22 | 12:15:
Sterke reactie, helemaal mee eens.
kletsverhaal er zijn geen 200.000 nieuws soldaten
Waarom zou je zoveel soldaten, als de aantallen al überhaupt kloppen, in 1 gebouw huisvesten nabij oorlogsgebied? That makes no sense.
Die Belg zegt het ook zelf want hij weet niks. (Mogelijk, misschien, vermoedelijk...) Het kan toch ook een leeg gebouw zijn geweest wat toch al genomineerd stond om te worden gesloopt? En op die ene foto ligt gewoon een stapel ongestreken soldaten kleding op een hoop. Ja ik neem het met een korreltje zout. Elke dode is er een teveel. Maar kom eens met feitelijkheden of hou de reportage algemeen.
Is 80 soldaten huisvesten in 1 gebouw veel als je er 80.000 moet verdelen over de geschikte gebouwen?
@W_F | 19-03-22 | 12:21:
We hebben het hier over 1 gebouw ja.
Easy targeting want 1 doel.
Huisvest je ze random rondom dit gebouw verkleint de kans dat er in 1 keer zoveel doden vallen. In games is dit leuk, nu is het realiteit. Ik kan me niet voorstellen dat een beetje generaal dit zou hebben toegestaan.
Ik heb maar één vraag: wat vindt Johan Derksen er van?
Die weet niks, je moet Jan Mulder hebben.
@Conan de Rabarber | 19-03-22 | 12:16: Die leeft toch niet meer?
Die is onderhand wel een beetje een parodie van zichzelf geworden he.
@_washier | 19-03-22 | 12:34: Ze,.. alletwee zijn een parodie op zich zelf geworden
@miko | 19-03-22 | 12:51: is onderhand een beetje ongemakkelijk om naar te kijken.
Die logistieke problemen waar de Russen tegenaan lopen... Ongewild krijg je met terugwerkende kracht toch een soort bewondering voor het Duitse leger in WO2. Die konden Polen, Wit Rusland, de Baltische staten en Oekraine veroveren. Uiteindelijk kwamen ze bijna tot in Moskou. De Russen zitten vlakbij huis al vast.
De Duitse troepen damals waren gemotiveerd en loyaal , de Russen nu iets minder . Het was ook een heel andere tijd .
Een beetje wel ja. En Frankrijk was ook snel veroverd. De Britten vochten door. De Duitse generaals vielen ook niet bij bosjes om. Andere tijden idd.
Die Duitse troepen waren zwaar aan de drugs. (Meth) dus liepen wel door
de Duitsers had het wat beter gepland, de russen wisten niet eens dat ze voor het echt moesten optreden
@Piet Karbiet | 19-03-22 | 12:37: de britten dropen af met de staart tussen de benen via Duinkerken. Niet echt vechtend. Daarna nooit meer wat gepresteerd. Duitsland is door de RUssen verslagen.
De Oekraïners moeten maar zo'n kaartspel op de markt brengen met Russische generaals. De Israëli deden dat ik met terroristische kopstukken.
Ha, ik heb de golfoorlog-versie hier nog liggen, zo vaak mee gepokerd dat ik vrijwel al die koppen uit m'n hoofd ken.
"Ten tweede: bij een aanval op een militaire basis in Mykolaiv zijn VEEL mensen om het leven gekomen, naar verluidt zeker tachtig."
Oorlog is natuurlijk altijd vreselijk, maar als je dan toch iets aanvalt, dan beter een militaire basis dan burgerdoelen.
Plus als de elite piloten dan toch allemaal samen in een bovengronds gebouw willen gaan slapen, is het ze dan aan te rekenen dat er een raket binnen komt vliegen?
Ben zelf tegen oorlog.
Ik ben van na de oorlog en ik wil dat graag zo houden...
@Patje | 19-03-22 | 12:14:
It’s time. We moeten naar huis. Slechts negen uur vliegen. Tante wacht.
@RickTheDick | 19-03-22 | 12:27:
Ze appte net nog: "jongens kom toch naar huis, de bakkeljauw ligt klaar"
@Patje | 19-03-22 | 12:32:
Heeft ze een nieuw nummer en moeten we het oude vergeten? Ze weet dat ze ons niet kan lokken met vis.
Alleen Poetin is niet tegen oorlog.
Nou u weer.
Was je dan ook tegen D-day ? Een oorlog om je te verdedigen, daar kun je niet op tegen zijn.
@RickTheDick | 19-03-22 | 12:57: Ik denk dat ze een grapje maakte, want ze weet goed dat wij kip eten!
Typisch familie!
Oorlog is niet echt tof he?
Nee, is stom.
Heel naar ook.
Best heftug ook.
@RickTheDick | 19-03-22 | 12:04:
Sorry voor de toon!
Als patatje is er niets mis mee.
De onderootn van het artikel is heel lollig en heeft een soort kast-Putin-versteher ondertoon. Men is net als Vlad Baudet van ieder zijn keizerrijk.
Is de schuld van Trump/Bonkers/Bonespur,
Zo dan hebben we dit alvast gehad.
Sowieso.
U neemt vanochtend de honneurs waar voor Antizanic?
@BrutusBosch | 19-03-22 | 12:08: nee dat niet, maar in deze drukke tijden heeft Anti wel wat steun nodig, vandaar dat ik even bijspring.
Het is natuurlijk één persoon en niet niet drie. Putin had gerekend dat vriend Bonkers kat in het bakkie zou herverkozen worden en had de wanprestatie van Bonkers die hij in de knip had niet verwacht. Nu moest Prutser Putin wel doorpakken en zit hij in de problemen. Obama heeft het wel verkloot met zijn rode lijn, Bush jr met zijn goede gesprekken en lethargie in Georgië. Clinton toonde geen stamina in Mogdishu.
Hier de beelden van de hypersonische rakket: www.youtube.com/watch?v=GShXiH9o0ws
Handig om de detectie te checken. Gelukkig zitten de Europese MinDefs er al vanaf de bekendmaking in 2018 bovenop.
Er staat in de ondertiteling: ze weten het niet zeker of het hier om zo'n raket gaat. Maar gaan daar toch vanuit want: alles voor de likes.
Het filmpje is onscherp maar toch hebben ze een high resolution screenshot.
Het staat op privé.
@VoltaireJohn | 19-03-22 | 12:21:
Ja net als die prinses.. oh nee het was een burger die erop lijkt :))
Het zou mij zo'n stunt lijken als Vlad dit verliest en de Oekraieners opeens in Moskou "kiekeboe" zeggen en heel het Kremlin plat gooien..
Ik weet... ijdele hoop...
dat is niet onmogelijk hoor, die kans is er altijd, alleen tegen die tijd zijn er al 100.000.000 doden
REAGEER OOK