LIVEBLOG. Stoere filmpjes komen Russen duur te staan in haven Berdyansk, VS tuigt Tiger Team op
Dag 29 van de oorlog +++ Oekraïne douwt terug
Gisterenavond al berichten van Amerikaanse inlichtingendiensten dat de Oekraïners ten oosten van hoofdstad Kiev aanzienlijke lappen grond hebben terugveroverd op de Russen, hedenochtend beelden van een (vermoedelijke) tegenaanval te Berdyansk. De haven van de stad even tegen westen van Marioepol was veroverd door de Russen; enkele dagen geleden deelde de uitploeg gelikte filmpjes van het uitladen van een Orsk (een Project 1117 amfibisch transportjoekel, zeg maar zoiets als onze Zr.Ms. Rotterdam) in de haven van Berdyansk. Dat was niet zo handig: Oekraïne zag dat ook. Door diplomatie vanuit de lucht (mogelijk MLRS-raketten) staat de boel nu in de hens, die Orsk waarschijnlijk ook, en naaien overige Russische schepen eruit. Dus: nog steeds geen suprematie in de lucht, die knakkers op het land bakken er helemaal niks van, nu weer klappen op het water: het is een apenland met nukes. Dat weten de Amerikanen ook, en dus is daar het 'Tiger Team' opgericht. Een club onder leiding van nationaal veiligheidsadviseur Jake Sullivan die plannen uitwerkt voor de ergste scenario's: een nucleaire aanval, een aanval op een NAVO-konvooi, een inval in Moldavië of Georgië, enzovoorts. In Kiev heeft Zelensky zijn dagelijkse (meer: nachtelijkse) oppepbeurt van het volk voor het eerst in het Engels gedaan. Video na de klik, samen met een kaart. Later meer want LIVEBLOG!
UPDATE 8.45 uur - Ballsy - volkslied zingende Oekraïners duwen bewapende Rus naar achteren
UPDATE 8.54 uur - De Russische aandelenmarkt is weer open. Althans, voor een deel open, met enorme restricties voor handel, plus steun van de staat. Hoe het Witte Huis erover denkt hier. De boel staat in het groen maar dat zegt niet zo veel
UPDATE 9.00 uur - Hieronder wat meer info over de Oekraïense raketaanval op de haven van Berdyansk - de plek dus waar de Russen een paar dagen geleden zo trots een filmpje maakten met amfibisch transportschip Orsk (Project 1171, NAVO-naam = Alligator). Die Orsk is nu: kapot
UPDATE 9.11 uur - Schattingen aan 'major equipment losses': -1.782 voor de Russen, -520 voor de Oekies
UPDATE 9.21 uur - Even dit filmpje kijken van de ontploffing in Berdyansk: BOEM
UPDATE 10.30 uur - Vanuit de Zwarte Zee stuurt Rusland Kalibrs naar Kharkiv
UPDATE 11.35 uur - Slachtbank, zo ziet het eruit
UPDATE 13.00 uur - Aha, dat schip in de haven van Berdyansk was mogelijk niet de Orsk, maar de Saratov. Zelfde laken, pak
UPDATE 13.59 uur - Dashcam rondje Marioepol
UPDATE 14.05 uur - Maar wat is er eigenlijk aan de hand met Vladje? Waar is hij? Is-ie al dood? Draad hierrrrr
UPDATE 14.20 uur - NIEUWE BEELDEN BERDYANSK in het videoblok hieronder. Twee andere schepen (Project 775's) naaien eruit - een van die schepen staat in de fik. De Project 1171 is inderdaad niet de Orsk maar de Saratov, hier bevestigd door Oryx
UPDATE 15.39 uur - Er gaan weer eens veel Russische vliegtuigen de lucht in
UPDATE 15.40 uur - De NAVO gaat meer spul naar Oekraïne sturen, met ook hulp tegen chemische, biologische en nucleaire wapens
Social
BOEM
Russen in Berdyansk - enkele dagen geleden
Berdyansk nu - raketaanvallen door Oekraïne
Dit dus
Social
Zelensky vannacht
COUNTEROFFENSIVES
Social
Reaguursels
InloggenHeldere oproep tot grotere protesten in Europa tegen Poetin met verzoek van symbolen van Oekraïne. Het gaat me door merg en been. Intussen is het wereldoverleg weer traag en ambtelijk. Oekraïne heeft afweerraketten nodig die hoger dan 4000m kunnen, worden die nu eens eindelijk geleverd?
Wanneer ik die beelden zie van o.a. Mariopol, al die vernietigde woningen, het is gewoon te erg, het is voor mij nu te veel om naar te kijken, mijn hart huilt.
Gelukkig zie ik ook beelden van Oekraïnse kinderen met een glimlach op de schoolpleinen van Nederland, ik hou me maar vast aan deze bemoedigende beelden. Ook al die gastgezinnen, het is overweldigend prachtig!
Wanneer stopt die gek, wat is zijn plan ?
Dit is echt heel slecht voor het klimaat. Waar blijft Greta als je ze echt nodig hebt.
Die hebben we niet meer nodig straks. Een nucleaire winter duurt ongeveer tien jaar,greta en alle plantjes verdampt enz... in 2023
Er is een nieuw -10 minuten durend filmpje van de raketaanval op de schepen (kan er niet naar linken want in Russische taal) waar je duidelijk op ziet dat er meer dan 1 schip flink beschadigt is en daarnaast varen er 2 schepen snel weg waarvan er bij eentje duidelijk een flinke brand aan boord is
Ik weet niet zeker of dit filmpje al gedeeld was maar het zegt een hoop over de Oekraïense mentaliteit. Een vrouwtje loopt scheldend naar Russische soldaten om ze zonnebloempitten aan te bieden zodat ze die in hun zak stoppen en later er mooie bloemen groeien uit hun rottende lijken. Zeg wat je wil maar ik zie een Hollandse vrouw niet zo snel met bloembollen naar Russische soldaten lopen met de boodschap 'steek deze in je zak of je reet zodat we straks mooie bloemen hebben uit je rottende lijk'. Dappere vrouw in mijn ogen en het laat goed zien hoe "welkom" de Russen zijn. Niet eens 'ga naar huis en rot op' maar nee, hier heb je zaadjes zodat je straks in het veld kan fungeren als bloembak.
Filmpje: www.youtube.com/watch?v=L17Bi7zBJHI&a...
De Hollandsche handelsgeest kennen zouden er gelijk parkeerplaartsen a 5 Euro (100.000 Roebel) per uur worden ingericht voor Russische voertuigen.... en alles wat een kamer over heeft hangt een bordje buiten: "kamerski huurski"
Is een filmpje van een paar weken terug.
Dat was een van de eerste filmpjes
Mit fruhstucki
"nog steeds geen suprematie in de lucht" -- dat kan ook helemaal niet, geen enkele moderne luchtmacht kan dat. Oekraïne die al langer zich voorbereid op een inval (want zij wilden Donbas terug, plannetje met de NAVO/VS uitgebroed) hebben de 100 S-300PS ( upgraded) installaties verstopt door het land. Zeer mobiel en in stealth mode. Er zijn niet veel vliegtuigen die daar tegen kunnen ook niet in het westen. In Syrië is het een ingewikkeld verhaal maar zijn ook niet de meest recent S-300's die daar staat om Russische assets te beschermen.
Rusland is deze oorlog begonnen, 2x! Dus hou deze NAVO=agressor leugen lekker thuis. Dat 'geen enkele moderne luchtmacht' de luchtverdediging zou kunnen uitschakelen, onderbouwd met halve feiten is duidelijk propaganda. Die S-300PS heeft als die gaat vuren/vuurt een RADAR die aanstaat. Een moderne luchtmacht lokaliseert direct de locatie en vuurt een aanval erop uit. Rusland heeft die middelen: satellieten, AWACS, ELINT sensoren op vliegtuigen maar kan ze blijkbaar niet effectief gebruiken. U bent duidelijk pro-Rusland en propaganda aan het verspreiden, deze weerlegging is meer voor de stille lezer.
Daarnaast is de reactie ook wel zielig, want van niveau: Rusland is wel goed hor maar de tegenstander is zo sterk dat niemand zou kunnen winnen.
Het angstscenario voor Rusland is dat ook hun luchtmacht flink op hun donder gaat krijgen - dan niet vanwege de S300 systemen maar mogelijk westerse aangeboden raketsystemen.
Ach kameraad. De werkelijke reden dat Rusland nog steeds geen luchtsuperioriteit heeft is omdat ze slecht getraind zijn en slecht materiaal hebben. En vooral niet te vergeten dat ze dachten dat de oorlog een maand geleden al voorbij zou zijn.
Maar blijf jij maar lekker liegen. Hoop dat je er zelf gelukkig van wordt.
@Theodorus.Goldbach | 24-03-22 | 14:08: i.d.d. meer zoiets ja.
De Russische luchtmacht heeft vrij weinig precisie wapens. Daarom moeten ze "terug" naar "domme wapensystemen" die ze louter kunnen gebruiken op lage hoogte, met lage snelheid en overdag. Strategisch gezien hebben de Russen de luchtmacht altijd gezien als een vorm van artillerie. Dat was in Syrie nog lekker makkelijk, maar in de Oekraine wordt je vrij snel door bijvoorbeeld een Stinger naar beneden gehaald. Daar komt nog bij dat de gemiddelde Russische vliegenier ongeveer de helft van het aantal vlieguren maakt van zijn westerse evenknie. Dat is nogal problematisch in een conflict, zeker als er afgestemd moet worden met grondtroepen. Die S300's zijn dus maar een klein onderdeel van een breder verhaal - De relatief antieke strategie van de Russen is een veel grotere factor.
"Het Westen dit", "Het Westen Zus", "Het Westen zo" .. Hallo, Russische actieve maatregelen kommentators ..
Het zou toch wat zijn, als de wereld zichzelf vernietigd, om een land wat bekend staat om Corruptie en mensenhandel..
Is dit de nieuwste vorm van pro-Rusland propaganda. Doen alsof Rusland slecht is maar Oekraïne nog slechter?
Dat land waar u op doelt is naast dat ook gewoon onze frontlinie, onze eerste buffer tegen het oosten, onze mede-Europeanen die zelfstandig gekozen hebben voor vrijheid en democratie in plaats van een centraal, autoritair geza met leiderscultus. Dat dat in de kinderschoenen staat is evident, heeft in meer Europese landen moeten groeien. Ook hier is het algemene kiesrecht pas ruwweg een eeuw oud.
@mijosa | 24-03-22 | 13:28:
Torquemada is niet echt gesteld op de EU, onze westerse vrijheden, Nato etc. als ik zijn tegels goed interprenteer. Torquemada is fan van een staatsvorm met een sterke MP/leider. Democratie met inspraak voor iedereen vindt hij nogal, ehm, ja, gekakel, lastig, evenals andere meningen.
@mijosa | 24-03-22 | 13:28: Niemand schreef "slechter"? De vraag is of we het moeten verdedigen als Europa, EU, als ons. Het is een verdeeld land. Deel het maar eerst op voor er zelf voor te bloeden. Dat is meer een rationele, misschien zelfzuchtige opinie. Alles propaganda noemen wat je niet zint is gewoon stupide. Alsof niemand voor zichzelf kan nadenken (wat mogelijk is maar geldt dan ook voor jezelf).
@mijosa | 24-03-22 | 13:28: Pro Rusland WAAR STAAT DAT ?
, en wees blij dat er mensen zijn die zelf nadenken , ook al is het niet jouw mening.
@Graaisnaaiert | 24-03-22 | 13:29: Of bedrijven of WEF of een Dictator de dienst uitmaakt, zoveel maakt dat niet uit.
Beiden hebben weinig respect voor mens en natuur, en vrijheid.
Pim wordt hier vermoord, voordat hij aan de Politiek deel kan nemen, en Navalny wordt in Rusland kaltgestelt..
@Torquemada | 24-03-22 | 13:33:
Zou wel fijn zijn als sommige mensen daadwerkelijk gingen nadenken i.p.v. in een soort van zelfhaat modus schieten en zo niet eens de schijn ophouden dat ze niet Poetin gezind zijn. Zelfs al haat je Oekraïne en de bevolking daar. Het zijn niet onze vijanden die zitten het Kremlin. Daar zit een dwerg die ons allen, dus ook jij, wil vernietigen.
Als de wereld wordt vernietigt door een extreem nationalistische narcistische psychopaat met een Tsar-compex dat klopt. Er wordt hard aan gewerkt om dit te voorkomen.
@Torquemada | 24-03-22 | 13:37: en in Spanje wordt Catalonië kaltgestellt dusss
Commentaar van tankhistoricus Nicolas Moran: youtu.be/W9pVEP0AzZ4
TLDR: wees voorzichtig met het trekken van conclusies aan de hand van dit soort filmpjes; kan een vertekend beeld geven over hoe de situatie echt is.
En vergeet ook niet dat tijdens de Winteroorlog, en de Turkse inval in Syrisch Koerdistan en Azarbajaanse inval in Nagoro-Karabagh de invaller flink op zijn donder kreeg, maar uiteindelijk wel de oorlog won.
We willen allemaal graag dat Oekraïne Putin eruit trapt, maar blijf kritisch en waak voor over-optimistische conclusies over het verloop van de strijd.
Je hebt voorzichtig en voorzichtig. Een paar dagen na de start was ik voorzichtig positief over de Oekraïense kansen. Nu een maand later is de Russische positie echt belabberd slecht. Ze worden overal gedood, gebakken, teruggeslagen en verketterd. De prijs die Rusland nu moet betalen om deze oorlog nog te winnen is immens en zal Poetin niet gaan betalen omdat zijn kop dan groot gevaar loopt. Ik herhaal dat het meest waarschijnlijke een status quo vrede wordt (Krim en misschien Donbass naar Rusland).
Zonder Odessa? Geloof dat gewoon niet. Die stad heeft zo’n mythische status voor het Russische verhaal, dat dit de prijs zal zijn voor vrede. Althans, dat dacht ik tot een week geleden. Nu weet ik niet meer wat te denken. Mariapol krijgen ze al niet in handen. En Odessa zullen ze niet kapot willen bombarderen, juist vanwege de status. Ik volg die gekke Russen niet meer.
@The-loopy-cowboy | 24-03-22 | 18:11: het zou na mariapol wel eens klaar kunnen zijn. Dan is er een haven voor de prut republiekjes en kan Putin een enigszins geloofwaardige exit strategie uitvoeren.
Hoeveel kernwapens heeft Rusland? Als ik Putin was en bijv terminaal ziek zou zijn of gewoon denk 'yolo' dan zou ik alles tegelijk doen, die krijg je toch niet allemaal uit de lucht geschoten en dan heb je een knallend afscheidsfeestje
Ook in rusland zijn er meerderen die 'op een knopje moeten drukken'. Het gevaar voor overijverig 'drukken' hebben ze veranderd na een 'vals positive' incident in de jaren 80 wat de grootste kans ooit was op een kernoorlog en dat is voorkomen door 1 persoon
Zie: nl.wikipedia.org/wiki/Stanislav_Petro...
Volgens mij heeft het het russische leger die kernbommen, niet poetin en zijn veiligheidsdiensten. Een coup door het leger is ongeveer het enige wat poetin kan overkomen, dus die twee lijken niet echt vriendjes. Het zou inderdaad goed kunnen dan poetin met die reden jarenlang geprobeerd heeft om van het leger een incompetente zooi te maken. Wat ik alleen niet kan plaatsen is waarom zijn veiligheidsdiensttenten er niet veel beter aan toe zijn.
Artikel over de Westerse taktiek om Russische oligarchen persoonlijk te pakken in de hoop dat onder hen een Brutus opstaat die zijn dolk zal steken in Caesar (Vladimir Vladimirovitsj) www.theoccidentalobserver.net/2022/03... Maar de columnist argumenteert dat de oligarchen niets anders overblijft dan of Putinfan of 5th column verrader te worden. Vladimir Poetin heeft al geruime tijd de oligarchen in RU opgeroepen om hun financiële vermogens terug te halen naar RU. Nu is het te laat. Volgens de columnist stuurt RU aan op een monarchie (met tsaar Vladimir).
Hij heeft ze vorige week al bij het grofvuil gezet, in die speech over vliegen tussen de tanden die moesten worden uitgespuugd.
Niet alleen de Orsk is getroffen.
De Ropucha is met een flinke brand weggevaren en ook de Caesar Kunikov heeft met een wat kleinere brand op het achterdek de haven verlaten.
mobile.twitter.com/hejtas/status/1506...
Mooi. Het zou geweldig zijn als ze alledrie zinken.
Beschadigde schepen zijn wel zeer aantrekkelijke targets. Daar gaat voor miljarden de kelder in als "we" die inderdaad fataal kunnen treffen. De vraag is, kan Oekraine het afmaken?
Allemaal 60 jaar oude roestbakken, dit scheelt sloopkosten.
@Graaisnaaiert | 24-03-22 | 13:24: Dit schip vaart niet meer gezien alle secundaire explosies is het van een groot langdsvaartuig veranderd in een soort van onderzeeer. Nu maar hopen dat alles war er naast en in de buurt lag ook flinke averij heeft opgelopen.
Nog een opvallend artikel in Fontanka www.fontanka.ru/2022/03/24/70529474/
"Voeg horror toe": hoe het Oekraïense "internetleger" Rusland bestrijdt
Het artikel legt uit hoe het 'internetleger' op Google Maps aan het werk is. Zoek Sint Petersburg of Moskou op en vind de ziekenhuizen en andere belangrijke plaatsen. Plaats vervolgens foto's van Oekraiense ziekenhuizen op die van de Petersburgse of Moskouse ziekenhuizen. Dus voor wie op GS aan de slag wil...
En dan?
@Muxje | 24-03-22 | 12:51:
Krijgen de Russen te zien wat "hun jongens" aanrichten in Oekraïne. Nog beter zou zijn om foto's te plaatsen die laten zien van diezelfde soldaten die in het mortuarium, koeltrucks of in het veld wegrotten. Naar het schijnt zijn er ook miljoenen Russische telefoonnummers gevonden en openbaar gemaakt zodat je deze mensen berichtjes, foto's en filmpjes kan sturen. Het gros zal er niets van geloven en het wegwuiven als nazipropaganda maar hoe meer Russen doorkrijgen wat daar afspeelt hoe beter, toch?
Men duwt de Russen stukje terug of je kunt ook zeggen ze lokken de troepen we van "veilige" Kiev woonwijken, wat gaan ze nu doen: terug? De hele Russische techniek van de grondoorlog is om bij elke stap terug weer twee stappen verder te komen. Zo trek je de troepen uit de steden vandaan. Die nog steeds afgesloten zijn ondanks de uitval. Kan ook een wanhoopspoging zijn uit een gebied steeds meer zonder voedsel, stroom. etc. Ik denk dat dit wel verwacht was.
Ja en dat schip dat de Oekies tot zinken gebracht hebben in Berdyansk is eigenlijk een duikboot en komt straks weer gewoon boven water. Russhia tactics weet je wel...
Zeker die 10,000+ doden en 30,000 gewonden ook. It's all part of the plan. Maar dat snap alleen jij. Niet die mainstream media schaapjes die wij allemaal zijn. Toch?
Blijven hopen, G.A. Blijven hopen.
Die schepen die nu in de fik staan is ook zeker onderdeel van het grote maskirovka-plan van Vlad-de-Geweldige.
@Kasseibijter | 24-03-22 | 12:46: geweldig!
@Graaisnaaiert | 24-03-22 | 13:13: Als je geen schepen hebt, kan de vijand ze ook niet aanvallen. Dixit meestersstrateeg V.V. Poetin.
@mijosa | 24-03-22 | 14:05:
LOL.
Vandaag werkt de Petersburgse website Fontanka weer. Gisteren heeft President Poetin de wijze waarop Europa voor gas betaalt gewijzigd van 'hard currency' in de Roebel. Dat is volgens een deskundige die Fontanka interviewt nog nooit vertoond, zelfs niet tijdens de USSR tijden.
www.fontanka.ru/2022/03/23/70528469/
De maand van de speciale operatie van Rusland in Oekraïne eindigt met een luid economisch akkoord van het Kremlin. Vladimir Poetin zei woensdag dat Rusland geen aardgas meer zal verkopen voor vreemde valuta aan een aantal landen. Alleen voor roebels. Mikhail Krutikhin, een olie- en gasanalist en partner bij het RusEnergy-bureau, vertelde Fontanka waar kopers moeten zoeken die bereid zijn onze roebels te kopen tegen betaling voordat ze ons gas kopen.
— Mikhail Ivanovich, op 23 maart hoorden we letterlijk het volgende: “Ik heb besloten een reeks maatregelen uit te voeren om betalingen – laten we beginnen met ons aardgas – over te maken om betalingen voor ons geleverd aardgas over te dragen aan de zo- onvriendelijke landen genoemd, tot Russische roebels, dat wil zeggen, weigeren om in dergelijke berekeningen alle valuta's te gebruiken die zichzelf hebben gecompromitteerd. Begrijp je waar Poetin het over heeft?
Dit doet sterk denken aan het gezegde dat het Westen met iets komt, en dan gaan we “tap scratch”.
“Wat betreft schalieolie. Laten we wachten tot de Amerikanen geld uitgeven aan nieuwe technologieën voor de winning van schalieolie, en dan hebben ze een dac-kras: laten we eens kijken of we hier vandaag de dag in het algemeen in geïnteresseerd zijn en het goedkoop kopen. We werken eraan, we werken aan onszelf. En het is helemaal niet nodig (ik maakte een grapje, anders worden ze nu naar de hele wereld gebazuind), het is helemaal niet nodig om een "tap-scratch" te doen. Daarom houden we dit nauwlettend in de gaten,” zei Vladimir Poetin in 2019 als onderdeel van het XI VTB Capital investeringsforum “Rusland roept!” .
De woorden van de president van vandaag dat de contracten die eerder werden gesloten door Gazprom, waarin staat dat de berekeningen in een of andere valuta worden gemaakt, nu worden gewijzigd door een besluit met een sterke wil. Wacht dan op claims bij de Stockholm Arbitration.
- Poetin zei geen woord over de herziening van eerdere deals. Zijn er misschien deals bedoeld die na 23 maart 2022 zijn?
- Er zijn al heel lang geen nieuwe contracten meer afgesloten. "Gazprom" weigerde eerder alle contracten op lange termijn. Deze verklaring lijkt op een poging om het roebelsysteem te redden, om de roebel te redden. De roebel, die door het IJzeren Gordijn niet langer deel uitmaakt van het internationale financiële systeem. Het idee is om buitenlandse kopers van Russisch gas te dwingen in roebels te betalen door roebels te kopen van banken die onder internationale sancties staan. Vermijd op de een of andere manier deze situatie.
— Kopers van Russisch gas kunnen weigeren in roebels te werken?
- Ja. Ik denk dat ze dat kunnen. En ze zullen dit zeker doen door contact op te nemen met de Stockholm Arbitration. Dit is contractbreuk.
- Op welke manier is Stockholm arbitrage gevaarlijk?
- Boetes voor Gazprom. Mogelijke beëindiging van contracten. Dit kan maanden of jaren aanslepen.
— Het is geen geheim dat de leek in het Westen schrikt van de prijzen die hij bij tankstations ziet, ook daar breken de gasprijzen records. Is daar niet het risico van sociale spanning een factor die het mogelijk maakt om te praten over het vermogen van westerse leiders om in te stemmen met roebels?
— Ik denk dat dit natuurlijk een factor is. Maar ik zie ook de tegenovergestelde trend. Volgens opiniepeilingen in de Verenigde Staten en andere landen is het duidelijk dat er daar een verbazingwekkend hoog percentage mensen is dat bereid is zelfs materiële verliezen te maken om Oekraïne te helpen.
Allereerst zijn er risico's voor Rusland. Deze beslissing is een extra stap die Europa en alle andere kopers van Russische energie zal dwingen om de inspanningen om de afhankelijkheid van leveringen uit Rusland te verminderen, te versnellen.
- De leveringen daalden deze maand?
- Ze zijn niet door het gas gegaan. En voor olie daalde de export met ongeveer 30%. En volgens schattingen die onlangs werden gepubliceerd, is de productie in die tijd al met 6% gedaald.
- Staan er duidelijke punten op de kalender als we de vooruitzichten voor het verminderen van de gasvoorziening begrijpen?
“Ik doe zulke voorspellingen niet. Maar ik zie dat de belangrijkste Russische gasmarkt, Europa, zich voorbereidt op de uitvoering van een tienpuntenplan, volgens hetwelk ze hopen de Russische gasimport tegen eind 2022 met 2/3 te verminderen. invoer met ten minste 60%. Het lijkt mij een onrealistisch doel voor zo'n periode. Desalniettemin kan de verlaging voor het einde van het jaar zeer, zeer ernstig zijn.
– Heeft Rusland of de USSR ooit gas verkocht voor roebels?
- Dat herinner ik me niet. Maar iets soortgelijks gebeurde met de landen van de 'volksdemocratie' onder de Sovjet-Unie. Het zogenaamde blok van Sovjetstaten had hier voordelen. Maar er was een heel speciale roebel, een speciale wisselkoers. Er waren verschillende wisselkoersen van de roebel. Maar het Westen werd altijd alleen voor harde valuta verkocht, en ze waren ontzettend blij dat we in ieder geval iets voor harde valuta konden verkopen. Het prijsverschil kan ik je destijds niet vertellen.
- Er is een mening dat de verklaring van vandaag in feite een verzekering is tegen de regeling "gas voor voedsel", dat wil zeggen dat men zou vrezen voor het blokkeren van inkomsten in buitenlandse valuta voor export op speciale rekeningen met beperkt gebruik. Kermis?
- Een dergelijk scenario zou in het Kremlin moeten worden uitgewerkt. Het is ook eerlijk dat dit een poging is om de wisselkoers van de roebel te ondersteunen door een constante vraag ernaar. Maar ik heb sterke twijfels of deze truc zal werken.
- Zal echt niemand in roebels betalen?
— Er zijn landen die kritisch afhankelijk zijn van de Russische gasvoorziening. En degenen die Russisch gas nergens door kunnen vervangen, onder hen kunt u potentiële kopers zoeken voor roebels. Je moet met andere woorden in Oost-Europa kijken. In Centraal-Europa. Maar het is onwaarschijnlijk dat hier snel op wordt gereageerd. Ik ben al bestookt met vragen van collega's uit het Westen. Zelf begrijpen ze nog niet wat er aan de hand is.
Leonid Lobanov, speciaal voor Fontanka.ru
1.) Ik neem als leidraad de Duitsers die het meest afhankelijk zijn van Russisch gas. Die hebben nu stellig gezegd Russisch gas te gaan uitfaseren, hoe snel ligt meer aan Rusland. Oost-Europa is al minstens sinds 2014 bezig om de infrastructuur van gasvoorziening te "reversen" zodat ze niet meer afhankelijk zijn van Russisch gas. Ze zullen overschakelen naar andere leveranciers. Op papier lijkt het een sluwe move van Poetin. In werkelijkheid hebben westerse landen geen voorraden roebels liggen en zullen ze dus in gebreke blijven en harder aan de slag moeten gaan om gas elders te halen. Dus ook dit ziet er niet best uit voor de Russen.
@Theodorus.Goldbach | 24-03-22 | 12:32:
2.) Rusland moet nogal wat schulden aflossen de komende maanden en dat mag alleen met dollars. Doen ze dat niet plegen ze contractbreuk en zullen ze dus bankroet gaan. Zoals het militaire scenario gedoemd lijkt ziet het er financieel ook alles behalve rooskleurig uit voor het Kremlin and by extension the Russians.
Het is symboolpolitiek. Of je koopt olie voor dollars, of je koopt eerst roebels voor dollars en dan olie met roebels. Je kan de wisselkoers op die manier wat manipuleren maar met de huidige sancties is dat irrelevant.
@Theodorus.Goldbach | 24-03-22 | 12:32: duitsland is niet meest afhankelijk.
Dat is Finland.
@kapotte_stafzuiger | 24-03-22 | 13:01:
Is dat zo? Nou die liggen naast Noorwegen. Komt goed.
@Muxje | 24-03-22 | 12:56: Het is geen symboolpolitiek meer wanneer je goudroebels en goudyuans moet aanschaffen met mickeymouse drukwerk. RU en China dwingen het westen om de goudstandaard te accepteren.
@Eeuwig.. Op.. Vakantie | 24-03-22 | 13:06:
Dat is wel een dingetje. Ik had begrepen dat India zich er ook bij heeft aangesloten ( als in, een bilaterale afspraak met Putin wbt betalingsverkeer ), al kan ik dat niet bevestigen in en hoeverre dat klopt. Toch zie ik China en India niet samen optrekken met Poetin tegen het westen zoals sommigen lijken te suggereren en al helemaal niet met die Braziliaanse clown van een Bolsonaro.
@Graaisnaaiert | 24-03-22 | 13:32: In Latijns Amerika aast de VS op Venezuelaanse olie, in Iran aast de VS op olie. Saoedie Arabië is boos op de VS vanwege Jemen (+ niet leveren van Patriot raketten) en boos op de VS vanwege toenaderingspogingen tot aartsvijand Iran. Vandaar de Saoedi move met de nieuwe wereldreservemunt: de goudyuan. Het is niet zozeer de actie van BRICS maar de inactie van de VS die nu het wereldtoneel drastisch verandert. De VS heeft een gierende inflatie net als de EU. Dit doet de leiderschap-uitstraling van Biden en Rutte geen goed. Precies het westerse sanctiebeleid brengt het westen af van het altijd maar spelen van de eerste viool. Wie gas koopt, spekt de RU staatskas. Wie zonnepanelen koopt, spekt de Chinese staatskas. De productielanden (BRICS) staan tegenover de vergrijzende consumptielanden (het 'AngloAmerikaanse imperium'). De productielanden willen geen nepgeld meer (de drukpers-dollar of drukpers-Euro).
Het blijft toch een bizar fenomeen dat één mentaal zieke man in staat is, door een simpel besluit, duizenden jongemannen een gruwelijke dood in te jagen. Dat al die mensen dan ook slaafs in de pas lopen, hun eigen dood tegemoet gaan. Dat dit anno 2022 nog bestaat. Verbijsterend. De mensheid; het dierenrijk is aanmerkelijk minder beestachtig.
O ik dacht dat je het over G.W. Bush had even. En wat als een hele overheid collectief ziek is? Je weet de nummers van burgerslachtoffers, gevolgen van opgeblazen infrastructuur en ontheemden in de oorlogen rond Joegoslavië en Irak toch? Ik denk dat het verbijsterende is dat we pas van streek raken als het "ons" treft en dat ik dan nog betrekkelijk. Is Oekraïne "ons"? Of meer ons dan elders buiten de EU? Hoe werkt dat?
@GeenAccount | 24-03-22 | 12:27: Hey kameraadski, hoe noem je een wahtaboutism in het Russisch?
@GeenAccount | 24-03-22 | 12:27:
De strekking was meer algemeen van aard.
@GeenAccount | 24-03-22 | 12:27:
Ja, en daar zijn vrij eenvoudige psychologische verklaringen voor. Zelfs ik, met een joods-irakese ouder en dus lijkend op dat volk, ervaar dat al zo.
Was echter niet het punt van Ad Fundum. Wellicht bedoelde hij dat burgers in een relatief moderne (jonge) bevolking, die ongeveer hetzelfde leven als wij zo snel in een oorlog terechtkomen door één man. Ik denk dat hij zoiets bedoelt.
@GeenAccount | 24-03-22 | 12:27:
De zelfhaat zit diep in je kameraad. Ik hoop dat je al in Sint Petersburg zit want een bijwerking van oorlogen en zeker als bondgenoten in oorlog zijn is dat de MIVD en AIVD bepaalde mensen goed of beter in de gaten gaat houden. Het zal me niets verbazen als jij op het lijstje staat of komt met je ongezouten pro-Poetin propaganda.
Rutte is toch ook mentaal ziek, dat hij die shit van Shell Groningen niet durft aan te pakken.
Staat al 20 jaar lachend toe te kijken
Poetin pakte Shell wel aan ..
@Torquemada | 24-03-22 | 13:29: In Groningen is niemand dood gegaan. In Oekraïne misschien wel 50 duizend mensen ondertussen + dikke economische schade. Maar u vindt Poetin liever dan Rutte...
@mijosa | 24-03-22 | 14:07: Dit is al aan de gang sinds 2014, meer dan 14.000 doden, en nog veel meer gewonden.
Maar als Poetin ingrijpt, zoals wij illegaal in Irak en Afghanistan hebben gedaan, moeten we Poetin gelijk aanpakken?
@Torquemada | 24-03-22 | 14:11: Ten eerste gaat u niet in op mijn vergelijking, dus ik heb gelijk? Ten tweede is Poetin die shit in 2014 ook begonnen, en zijn die doden dus ook zijn schuld. Als laatste 'grijpt' Poetin niet in, maar is een agressieve oorlog aan het voeren om grondgebied te veroveren.
''UPDATE 11.35 uur - Slachtbank, zo ziet het eruit''
Filmpje lijkt zeer waarschijnlijk eerder uit Syrië te komen, dan uit Oekraine.
Link is nu ook dood
OEK heeft 520 voertuigen verloren en 652 in beslag genomen, per saldo is het OEK leger dus aan het groeien...
Scherpe constatering, dank u.
Hebben ze ook de bijpassende ammo daarvoor of moeten die dingen eerst worden omgeMacGyvert? Is wel een dingetje. Als zag ik daarover hoopvolle beelden in een Oekrainse workshop een paar dagen terug op het nieuws.
@Graaisnaaiert | 24-03-22 | 12:21:
Ze gebruiken vrijwel altijd (m.u.v. westers wapentuig) exact dezelfde munitie als de Russen volgens mij. Ik heb wel Oekraïners gezien die scherf vesten maken van oudijzer enzo. Zal niet al teveel bescherming bieden en loodzwaar zijn maar iets is beter dan niets dunkt me.
@Theodorus.Goldbach | 24-03-22 | 12:25:
Ze zijn verdomde creatief. Ik heb in die uitzending gestripte MG's gezien van voertuigen die ze van een statief/pootjes voorzagen voor in het veld of om vanaf de schouder afgevuurd te worden.
Waar ik me zorgen over maak is of ze zelf nog in staat zijn om ammo te maken voor hun Russische spul of dat dat onderhand op begint te raken - en dus die wapens redelijk overbodig maakt - en ze met ander - westers - spul aan de slag moeten en dan kan transport via Polen opeens wel een liability worden.
Weet niet of voor Oekraine het strategisch nut nou zo groot is om een groot arsenaal voertuigen te hebben. Dan creëer je dezelfde problemen als de Russen hebben. Heeft veel bemanning nodig, brandstof en munitie. Voor het platleggen van een stad zijn ze wel ideaal maar het lijkt er sterk op dat je de veldslag er niet meer mee gaat winnen.
Handwapens zijn vele handiger, je kunt sneller mensen hiermee trainen, vereisen minder van je logistieke capaciteiten en minder bemanning.
@Graaisnaaiert | 24-03-22 | 12:38:
Ze gebruiken zelf al decenia lang Russisch spul, dus hebben ammo daarvoor zat. Ammo voor hun nieuwe NAVO-speeltjes daarentegen hebben zij niet op voorraad.
@Graaisnaaiert | 24-03-22 | 12:38:
Ik denk niet dat dit een enorm probleem is. Ten eerste hebben ze tig ondergrondse opslagplaatsen met tienduizenden Kalashnikovs en ander spul en tevens miljoenen kogels en andere munitie liggen. Mocht dat opraken dan hebben landen zoals Polen, Slowakije, Tsjechië, Bulgarije en Roemenië vast nog gigantische aantallen munitie wat ze kunnen leveren. Ik neem aan dat "geheime" smokkelroutes al in gebruik zijn en men druk bezig is om niet alleen het westen te bevoorraden maar zeker ook het oostfront. Daar wordt hard gevochten. Wie had ooit gedacht dat smokkelaars nuttig zouden zijn.
@Rubberfetisj | 24-03-22 | 12:49:
Van wat ik heb gehoord vliegen westerse vrachtvliegtuigen af en aan met wapens en munitie. Uit heel Europa stikt het van de foto's en getuigenissen dat er weer een militair vrachtvliegtuig naar het oosten vloog.
Boys, dat laatste filmpje van 11:35 is al oud, ik heb het een paar jaar geleden al gezien. Ik denk Syrie.
Als Generaal Patton in 1945 zijn zin had gekregen , had de wereld er heel anders uitgezien , maar nee in Jalta was alles al bekokstooft.
Die had de nuke wel op Moskou gegooid.
En als Curtis LeMay zijn zin had gekregen had ik deze tegel niet kunnen bakken ...
Update 11:35 is van Syrië. Geen fake nieuws verspreiden he GS!
@Beste_Landgenoten | 24-03-22 | 10:39 |
Mogelijk kan u het zich nog herinneren.... maar al voor de invasie zaten we hier lekker te keuvelen over de mogelijke doelen van Putler. Het doel van Putler, toen ook al duidelijk gemaakt is om de hele kustlijn in handen te krijgen - directe landbrug naar de Krim en dan mogelijk in de onderhandelingen met Ukraine/Westen om straks Odesa terug te geven als een soort van goodwill actie, zodat ze toch nog een haven hebben
Vergis je daarnaast niet. Putler is net zo'n strateeg als zijn Duitse voorbeeld Hitler.
Niet zo geweldig dus, dat is al bekend sinds de 2de Shittjeense oorlog.
Kiev, is zo'n 5 keer groter als Parijs, dat alleen al kan hij nooit bezet houden gezien de weerstand. Of hij moet het compleet in de as leggen of uithongeren, maar dat sluit dan niet aan bij zijn propaganda tot nu toe.
Ja de doelen van Poetin. Mijn indruk is dat die niet zozeer rationeel zijn als ideologisch gedreven. Tenzij hij werkelijk dacht dat Oekraine hem met bloemen zou ontvangen (wat een paar kenners denken) zou een oorlog met Oekraine een absolute no-go zijn in termen van winst voor zijn regime. Dat is ook waarom alle "kenners" zoals Maarten van Rossen ervan uitgingen dat er geen invasie zou komen, ondanks alle tekenen aan de wand.
Maar, Poetin lijkt zodanig bezeten door de eer en glorie van de USSR, dat dit een heel grote prijs mag hebben, desnoods de jarenlange paria-status van Rusland in de wereld en de dood van vele soldaten en niet te vergeten ten koste van buurland Oekraine.
Het regime in Rusland is volgens mij niet meer rationeel bezig, maar vooral gebrand op "revanche" met het westen. Zij zien ons werkelijk als het Grote Kwaad achter alles en vooral achter de misère in Rusland zelf. Het hoogmoedige taalgebruik op de Russische TV getuigt van minachting voor de NAVO en het Westen, ze denken echt dat wij hier alleen nog maar bezig zijn met genderneutrale WC's en ons slavernijverleden. Die onderschatting heeft al geleid tot deze inval, want geen Rus had verwacht dat de NAVO opeens haar tanden ging laten zien of zoveel wapens zou sturen.
Het is misrekening op misrekening en naar mijn idee levert dat met de haat tegen het westen een explosief mengel op. Dat richt zich voorlopig op buurland Oekraine, maar ik zie dat zomaar verder gaan, als Poetin niet gestopt wordt voor de poorten van Kiev.
Kunnen we niet ophouden met Putler ... dat klinkt toch een tikkeltje infantiel ...
@Beste_Landgenoten | 24-03-22 | 12:00: Volgt Putin niet gewoon dat stomme boekje van Dugin uit 1997. Veel van zijn tactieken zijn daarin al beschreven tot en met de inmenging in binnenlandse aangelegenheden zoals verkiezingen en de brexit. Amerika is daarin de grote vijand. Het is vrij kinderlijk en stupide, maar dat is wel het niveau dat de Russen tentoonspreiden, getuige ook de achterlijke leugens die ze aan hun eigen onderdanen maar ook het westen vertellen.
Kiev bezetten is helemaal niet interessant en duidelijk niet op het lijstje. Omsingelen wel qua invoer/uitvoer. Drukmiddel. En opruimen van Oekraïense hardware stukje bij beetje. Dat was wel een doel. Dat het Russische soldatenlevens kost lijkt niet een zorg in het Kremlin.
@BobDobalina | 24-03-22 | 12:13:
Doegin is een hele enge fascist. Ziet de Russen als het superieure ras en ziet islamisten als de vanguard om het Groot-Russische rijk in alleen in ere te herstellen maar zich uit te breiden tot zo ver als Lissabon. Heeft hij echt gezegd. Velen denken dan ook dat hij heimelijk de "huisfilosoof" is van Poetin. Heel eng.
@GeenAccount | 24-03-22 | 12:33:
Tot dusver lijkt Oekraïne per saldo, zoals iemand eerder al constateerde, er flink op vooruit gegaan met al dat in beslag genomen materiaal, kameraad.
Ook al kan OUI het spul niet gebruiken, het kan ook niet gebruikt worden door de Russen. Dat alleen al is winst.
Is net als voetballen. Alleen met de bal kan je scoren.
Alles valt of staat met luchtmacht overwicht, de Russen hebben sinds begin deze week al meer dan 1000 aanvalsvluchten meer uitgevoerd dan de eerste weken.
Dat heeft helaas een groot effect op de o.a. de luchtverdedigingssystemen van Ukraine die nu vooral van grote hoogte worden aangevallen.
Ukraine krijgt van alles, maar bijv. geen lange-afstands luchtverdedigingsmateriaal. Dus kan het daar weinig tegen doen. Het zou goed zijn als Ukraine 'Patriot-achtige' systemen kon krijgen.
Wat wel mooi is, dat Ukraine een Russische nieuwe Krasukha 4 electronische oorlogsvoerings unit heeft weten te bemachtigen. Die zal al wel op weg naar de VS zijn...
Zoals ik het nieuws begreep gaan de Amerikanen de S300 luchtafweer raket installaties vervangen voor de superieure Patriots en die oude Sovjet meuk wordt dan naar Oekraïne gesmokkeld. Ik kan het fout hebben natuurlijk.
Die Krasukha is inderdaad onderweg naar de VS zag ik gisteren op het nieuws.
Denk dat de Russen ook al aardig door hun GPS geleide bommen heen zijn. Dus die aanvallen van grote hoogte zijn steeds minder effectief. De Stingers hebben zeker effect, maar in de nacht weer minder. Luchtafweer is belangrijk.
Maar ik zie meer in offensieve wapens, zoals artillerie ondersteund door drones, of kamikaze-drones zoals de Switchblades. Een aanval met 1000 Switchblades zou het hele Russische konvooi bij Kiev hebben kunnen vernietigen. Kosten "slechts" 6000 dollar per stuk.
De analogie van dit conflict met een verkrachting terwijl iedereen toekijkt lijkt mij een beetje kort door de bocht.
Vanaf 2008 heeft Amerika flink geïnvesteerd in training en opbouw van het leger van Ukraine, zijn er allerlei NAVO lijntjes opgetuigd en heeft men Oekraïne het NAVO lidmaatschap als een worst voorgehouden.
Dat is Rusland natuurlijk nooit ontgaan, en ondanks de jarenlange signalen van Rusland is men er toch mee door gegaan.
Die investering verklaard overigens ook de stevige weerstand die Oekraïne nu defensief kan bieden.
Het wrange is nu echter dat de NAVO nu knarsetandend met de handen op de rug moet toekijken hoe die investeringen in rook opgaan.
Naar mijn mening is dit een geopolitieke blunder door het westen van jewelste. Eigenlijk mag Europa het zichzelf zwaar aanrekenen dat men dit zo uit de hand heeft laten lopen:
- Decennialang bezuinigd op defensie
- Rusland totaal niet serieus genomen, Putin niet (willen/kunnen?) doorzien
- Amerikanen hun gang laten gaan in je achtertuin
Europa is de bevolking van Oekraïne heel wat verschuldigd volgens mij.
De hamvraag is nu wanneer en onder welke voorwaarden Rusland stopt met het vernietigen, wie heeft de sleutel?
Een all-out war van de NAVO met Rusland zoals sommigen roepen kun je volgens mij vergeten.
Het risico dat Europa zal eindigen als een rokende nucleair besmette vlakte zullen de Amerikanen wellicht wel willen nemen, de meeste landen zullen ervoor passen.
Dat klopt niet.
De investeringen van de VS kwamen pas op gang in 2015, dan betrof het vooral nog maar adviseurs en geen wapens maar helmen, radio's, rantsoenen en tal van ander niet schietend materieel. Wapen leveranties kwamen pas goed op gang sinds 2017 toen Putler ook al een aanzienlijk deel van zijn troepen voor 'oefeningen' richting de grenzen van de Baltische staten en Ukraine stuurde.
@litebyte | 24-03-22 | 11:24:
Inderdaad klopt geen zak van die hele tegel. Als Amerika wel troepen had getraind en bewapend was de Krim echt niet ingenomen zonder slag of stoot. De realiteit is dat Rusland hun "broedervolk" bewust gedemilitariseerd heeft sinds 1991 zodat mochten ze ooit gekke ideeën krijgen zoals vrijheid, onafhankelijkheid of God forbid democratie ze snel zonder slag of stoot zouden kunnen ingrijpen. Cruciale fout van het westen trouwens. Maar ja, sommige mensen blijven Poetin geweldig vinden en zitten nog in de ontkenningsfase. Veelal mensen die Baudet ook geweldig vinden. Dat zal wel geen toeval zijn.
@Theodorus.Goldbach | 24-03-22 | 11:29: TL:DR: 'Schuld van Baudet en wappies'
@Theodorus.Goldbach | 24-03-22 | 11:29:
vrede.be/nl/nieuws/wapens-voor-oekrai...
Val de bron maar aan, mocht ik zin hebben vind ik er zo nog een dozijn.
@litebyte | 24-03-22 | 11:24:
2001-2009.state.gov/p/eur/rls/or/1133...
@henkiedeboer | 24-03-22 | 11:52:
Nee. Wel fijn dat je je aangesproken voelt. Dat dan weer wel.
@NLgaatnaardeklote | 24-03-22 | 11:53:
Hoezo? Staat duidelijk aangegeven dat na de revolutie in 2014 westerse landen o.l.v. Amerika wapens leveren en troepen trainen. Dat is ook zo.
Raketten op puinhopen en een gedecentraliseerde verdediging afsturen lijkt me een dure en niet erg efficiënte hobby.
Het was al een week geleden voorspeld maar na een dramatische start en keihard verdedigen is klaarblijkelijk de Russische invasiemacht dermate verzwakt dat de Oekraïense strijdkrachten (leger, milities, vrijwilligers) zich zeker genoeg voelen om een bikkelhard tegenoffensief te beginnen. Ik begin me eigenlijk af te vragen waarom we vrijwel niets horen over Russische versterkingen. Oké, dat bootje uit het filmpje met wat APC's maar daar win je de oorlog niet mee. Zoals meerdere experts, amateurs en nieuwsgierigen al terecht opmerkten, de Russen zijn al een maand verder en geen superioriteit ter land, zee of in de lucht. Ik zie dat er in de panelen nog wat volk bivakkeert wat (stiekem) op de hand van de Russen is, maar mensen, zeg nu zelf je hoeft geen briljante strateeg te zijn om in te zien dat dit bar slecht verloopt voor de Russen. De hamvraag voor iedereen is eigenlijk meer waarom er geen versterkingen komen, is dat er gewoon niet? Betekent dat dan dat de Russen het eigenlijk al verloren hebben? En zo ja, gaat Poetin dan met kernwapens gooien? Volgens de Russische oorlogsdoctrine (eigenlijk alles stuk maken) mag je gewoon een tactisch kernwapen inzetten als dat moet. En wat gaat de NAVO dan doen? Ben benieuwd naar de uitkomst van de onder slot en grendel top vandaag. Als we niets doen om de Russen dan te verdrijven zijn we dus ook geen knip voor de neus waard. Vind ik althans.
Mijn indruk is dat de Russen zich inmiddels hebben verenigd met het idee dat het een langere slug-match gaat worden. De middelen om jongens op te roepen worden verruimd en de straffen op ontduiking van de dienstplicht verhoogd. Recente ontmoetingen tussen Amerikaanse en Russische legertop getuigen van toenemende nervositeit maar ook verbetenheid bij de Russische generale staf.
Wat ik denk dat we gaan zien: Rusland neemt de tijd voor de aanvoer van verse troepen en materieel, mogelijk Syrische strijders en extra huurlingen. Daaarna gaat het inzetten op een offensief vanuit het noorden en het zuiden om langs de as van de Dnjepr een tangbeweging te forceren, om de Oekraiense strijdkrachten in te sluiten in het oosten. Ka even duren, maar daarna is oost- Oekraine inclusief alle grote steden afgesloten van NAVO hulp.
Daarna, als Kiev feitelijk moet opgeven na een maand of twee, drie, zal het westen van Oekraine ofwel met rust gelaten worden ofwel na een pauze van een paar weken of maanden alsnog worden ingenomen, door eerst Odessa te pakken en daarna richting de Poolse grens te gaan, al of niet met hulp van het Wit-Russische leger, dat wanneer de race gelopen is wel weer durft meedoen.
Ik moet ook steeds denken aan WOII waarbij eindeloze drommen soldaten en eindeloze rijen tanks werden geproduceerd. Waarom nu niet? Omdat tijden veranderd zijn door internet en men meer weet en omdat men meer 'ontwikkeld is'? Ik snap het ook niet. Denk wel dat USA stiekem al een heel duidelijk woord met Poetin heeft gehad over kernwapens.
@appeltjesgroeneweide | 24-03-22 | 10:42: die vergelijking met WOII met eindeloze drommen soldaten gaat niet helemaal op. Het is namelijk niet de oorlog van de bevolking in Rusland, maar slechts van Poetin/Kremlin. Kortom, die eindeloze soldaten willen helemaal niet, die vluchten om niet te hoeven vechten.
Waar blijven de beelden van Turkse drones die er in het begin nog wel waren? (of mis ik ze, dat kan ook ). Volgens mij valt het nog tegen hoe goed Oekraine het doet of hoe slecht Rusland.
Ze maken ook nog steeds gewoon vorderingen, dus zo stil staat het nou ook weer niet.
Zou kunnen dat Putin op de “new wave of conscripts” zit te wachten. April, als ik het goed heb, nog eventjes wachten dus. Zou een erg onpopulaire actie zijn in de ogen van de Russen…
@appeltjesgroeneweide | 24-03-22 | 10:42: de russische tankfabriek ligt al stil vanwege een gebrek aan onderdelen. Ben benieuwd of China dat probleem voor ze gaat oplossen.
@Beste_Landgenoten | 24-03-22 | 10:39:
Interessante analyse hoor daar niet om maar hoe moeten de Russen dat doen Beste Landgenoten? Vergeet niet er staan 1,1 miljoen getrainde troepen te vechten in Oekraïne plus nog eens diverse milities waarvan Azov bataljon het meest berucht is en dan heb je ook nog eens een onbekend aantal binnen- en buitenlandse vrijwilligers, zelfs uit Belarus want die hopen na Oekraïne hun eigen land te bevrijden, en dan heb je ook nog eens de burgerij die met vaak huis-, tuin- en keukenwapens en jachtgeweren ook nog eens kranig verzet bieden en zo te zien geenszins van plan zijn op te geven. De stervensbereidheid lijkt gigantisch en als je niets meer hebt heb je ook niets te verliezen. Ik begrijp van je dat je ontzag hebt voor het "machtige" Russische leger maar dat blijkt in de praktijk nogal tegen te vallen en zelfs al zou het wel zo zijn dan heb je er een hele grote dobber aan om een land te bezetten waar bijna iedereen je haat. In Irak bijvoorbeeld waar het verzet ook heftig was tegen de Amerikanen had je "pockets of resistance" maar heel veel Irakezen waren eigenlijk helemaal niet zo ongelukkig met de Amerikanen en andere landen. De Koerden bijvoorbeeld. Eventjes afgezien van het feit dat de Amerikanen een veel en veel beter leger hebben zijn er in in al die jaren iets van 4,000 Amerikaanse doden gevallen en 30,000 gewonden. Als je dat extrapoleert naar de Russische doden van naar wat nu zelfs de Amerikanen zeggen gemakkelijk 12,000 doden kan zijn wordt dit vele malen erger voor de Russen dan Tsjetsjenië en Afghanistan tezamen. Ik blijf erbij dat de grootste kopzorg eerder is dat Rusland tactische nukes gaat inzetten, en zo ja wat de NAVO gaat doen. Iemand die een rotje bij je voordeur laat ontploffen ben je verontwaardigd en kwaad. Zodra deze een staaf dynamiet laat exploderen bij je voordeur moet je toch echt wat doen lijkt me. Of niet?
@Beste_Landgenoten | 24-03-22 | 10:39:
Beide kanten van de Dnjper zijn onder water gezet. De Russen worden daar met "Motti" bestreden.
medium.com/finland-stories/how-finns-...
@reet_veter | 24-03-22 | 10:54:
Er is geopperd dat dienstplichtigen niet uitgezonden zouden mogen worden. Geen idee of dat waar is. Geen zin om het uit te zoeken ook. Maar zou Poetin dat wel doen dan stuurt hij 18 jarige knullen naar het front die absoluut niet goed getraind zijn en waarschijnlijk weinig gemotiveerd om te sterven of gewond te raken. Overigens als dat klopt van dat dienstplichtigen alleen defensief mogen worden ingezet dan zou dat dus betekenen dat het professionele leger van de Russen in de pan worden gehakt. Pin me er niet op vast maar ik had begrepen van meerdere bronnen, als ik het me goed herinner, dat van de 1 miljoen active Russische soldaten slechts een kwart beroepssoldaten zijn. Zo'n 250,000 dus. Dat zou dan dus betekenen dat Poetin ongeveer 2/3 van zijn beroepsleger al heeft ingezet in Oekraïne en dat 30% of meer daarvan uitgeschakeld is. Als het klopt dus. Ik weet het niet. Geeft te denken over de gradatie van deze militaire ramp vind je ook niet?
@Theodorus.Goldbach | 24-03-22 | 11:20:
Dat Rusland min of meer door zijn reguliere leger heen is, blijkt uit de stationaire lijnen van de afgelopen twee weken. De schatting is inderdaad dat de profs zoveel verliezen hebben dat veel battlegroups praktisch buiten gevecht zijn.
Het logistieke probleem lossen ze met de tijd wel op, dat duurt gewoon even, maar zal uiteindelijk lukken. Qua mankracht zitten ze met het probleem dat Russische dienstplichtigen feitelijk kanonnenvoer zijn. Dus moeten ze pro's aantrekken, van Wagner, Syriers met ervaring of andere vrijwilligers. Die eerst verzamelen, dan in battlegroups indelen en naar de linies sturen kost ook tijd. Maar die tijd heeft Rusland wel.
Hun echte zorg is de enorme influx aan NAVO-wapens vanuit Polen en Hongarije. Die 10.000 en antitank raketten en ook de Stingers, die nu al de Russische luchtmacht verjagen naar grotere hoogte en de nacht, vromen en probleem dat met de tijd eerder erger wordt.
De vraag is wat de Russen daaraan gaan doen. Dat zou een actie in west-Oekraine vereisen en daarvoor ontbreekt de mankracht. Een andere mogelijkheid is Polen en Hongarije driegen met een aanval of vernietiging en de taal zie je nu dus ook veranderen tegen die landen.
Dus enerzijds heeft Rusland de tijd wel, ware het niet dat de NAVO het land volpompt met wapens.
Waar ik echt een oplossing zie voor de Oekrainers is de massale inzet van Switchblade drones. In feite is dat een heel goedkope lange afstand-artillerie met grote single-shot precisie. De vraag is of de VS daar genoeg van gaan leveren. Ik hoop het, want dat kan de kansen pas echt doen keren.
@Beste_Landgenoten | 24-03-22 | 10:39:
Het 2e window of opportunity voor 'ons" lijkt inmiddels ook voorbij, namelijk de druk op te voeren op - de kring rond - Poetin zodat ze intern wat kunnen doen. Er wordt inmiddels volop gewied door hem dus heeft hij nog minder "tegenspraak" dus is de situatie nog een stukje verder geescaleerd.
Volgens jouw scenario gaat hij door. Dat ben ik met je eens, hij kan niet meer met alleen Donbass als resultaat thuiskomen ( waar Rob de Wijk op hoopte ), dat schip is allang weggezeild en persoonlijk denk ik dat dat nooit een optie voor hem was.
De vraag is, hoe langer wij blijven appeasen, hoe langer het duurt tot die klap komt, hoe extremer hij wordt en hoe meer burgerdoden er gaan vallen voordat nogmaals de onvermijdelijke klap komt.
Heb je Voorhoeve gisteren gehoord? Ik zit volledig op zijn lijn wat betreft druk opvoeren. Maak uiteindelijk de mensen op de grond bewust wat er aan de hand is - die zien vanwege de censuur het totaalplaatje niet, die zien alleen om zich heen wat er gebeurd, die zien Mariupol, die beschieten buitenwijken en die zien burgers en milities zichzelf kapotvechten in plaats van met bloemen, slingers en biertjes de bevrijders uit Moskou tegemoet komen. Op een gegeven moment gaan daar de kwartjes ook wel vallen, zeker als berichten over "overleden tijdens een oefening" terug naar de families druppelen.
@Graaisnaaiert | 24-03-22 | 11:40:
Edit: wbt de aanvoer van Nato-wapens via Polen, Medvedev heeft daar al iets over gezegd... Echt, we zitten er al in. Kan Rob de Wijk nog zo hard van nee schudden maar de bevoorrading via o.a. Polen is een zwerende wond in de zij van Poetin, elke strateeg kan je vertellen dat die als eerste dichtgebrand moet worden, wat het ook kost. In dit geval dus raketten en bombardementen op Westoekraine grensregio ( want landen kunnen ze niet meer ). En dan kun je er donder op zeggen dat er ook wat per ongeluk op Polen valt, ook al is het maar een paar 100 meter inlands. En dan, hoe reageren "wij" dan?
@Graaisnaaiert | 24-03-22 | 11:46: afzwaaiers vallen volgens mij niet per se onder een aanval.
Ik kan erin komen als mensen voor geen van beide partijen zijn uitsluitend voor vrede. Maar hoe kan ieder weldenkend mens "voor" Putin's oorlog zijn?
@Pilshaas 861 | 24-03-22 | 12:08:
Klopt. Het gaat erom of het vaker gaat gebeuren en wat de lading is...
Overigens is "artikel 5" een artikel dat ons wel verplicht om te erkennen dat we met z'n allen worden aangevallen maar dat zegt nog weinig tot niets over hoe we terug moeten gaan slaan. Je hebt er gradaties in. Maar Putin zou er verstandig aan doen om wel wat kilometertjes weg van de Poolse grens te blijven met zijn beschietingen. Op zijn minst triggert dat een nieuwe influx aan zware ballistische wapens en effectieve voor grotere hoogten LUA voor Oekraine. Nog los van wat er verder nog aan opties ligt; een partiele no-fly zone over Westy-Oekraine bijvoorbeeld ( en dat kun je op meerdere manieren handhaven, hoef je zelf niet in de JSF of F16 de lucht voor in meer, tegenwoordig ). Nou ja, de mogelijkheden zijn er nog zat voordat we aan de nucleaire fase toe zijn.
Ze proberen nu het Belarussische leger te Ronselen wat nog kutter is dan het Russische. Sterker nog heb stille hoop dat dit enorm gaat back-firen op Loekashenko er zijn al berichten over sabotage van spoorwegen. Dit is echt significant, het Russische leger kan hierdoor de troepen ten westen van Kiev niet bevoorraden. Als het waar is, zijn het heldendaden waardoor de verwoesting van Kiev onmogelijk wordt gemaakt. Verder vecht het Belarussische leger nog liever aan Oekraïense zijde als je de media mag geloven.
@flame_me | 24-03-22 | 12:52:
Ja, inderdaad. Schijnt dat de Belarussische bevolking de trainrails loopt te saboteren. En ja, als je de berichten van de oppositie mag geloven in Belarus dan is de kans groter dat ze Loekasjenko omver werpen dan dat ze voor Poetin gaan vechten in Oekraïne. Maar ja, je weet het niet hè.
@Graaisnaaiert | 24-03-22 | 12:30: Klopt. Hoe moeilijk het ze nu al af gaat denk ik niet dat Putin gaat provoceren het een aanleiding wil geven voor de Navo om alsnog in te grijpen. Ik ben denk er verder hetzelfde over als Beste_landgenoten dat ik denk dat ze de Oekrainse eenheden in het oosten willen omcirkelen. Die in Kiev zitten ook bijna vast. En als Mariupol dadelijk valt kan er meer materieel naar het Donbas front waar ook al geruchten zijn dat Rusland daar aan de winnende hand is. Misschien dat ze dan wel "opeens" veel "veroveren" omdat Oekraine moet hergroeperen. Ik ben echter wel skeptisch over de Oekrainse kansen. De Westerse landen hadden nog voorraden met wapens die gestuurd werden. Die zullen wel grotendeels op aan het raken zijn en ik denk niet dat ze zo snel aangevuld kunnen worden als in de mate dat ze ze nu opsturen.
Filmpje uit 2017 presenteren als actueel? Kom op zeg.
Welk filmpje? En waarom 2017? leg uit
@pane | 24-03-22 | 10:49: update 08.45 uur ballsy.
Je zou toch zeggen, na meer dan tienduizend gesneuvelde jonge mannen in een paar weken tijd, dat het 'Vietnamgevoel' moet oplaaien bij de gewone Russische burger die niets heeft met Poetins Groot-Russische ideaal.
Wat niet weet wat niet deert. Die cijfers worden zorgvuldig weg gehouden van het Russische volk.
@Beste_Landgenoten | 24-03-22 | 10:18: In de V.S. was de oorlog in Vietnam dagelijks te zien op de tv-journaals, en kon iedereen de gevolgen zien en lezen in kranten. En dus was het ook duidelijk hoeveel doden er vielen en hoe nutteloos het was. De Amerikanen konden ook hun leiders vrij kiezen. Dit alles geldt niet voor Rusland.
Volgens de berichten 3 dagen geleden gedeeld via dit medium is vandaag de dag dat de Ruskies door alle rantsoenen, brandstoffen en munities heen zijn. Dus vanaf nu zijn ze gelijk aan het Nederlandse leger.
Smiley
Nog even wachten. Dat is pas om 14:35.
Dus dat is het moment dat de Russen naar de biochemische en thermonucleaire optie grijpen..... niet iets om ons op te verheugen. De vijandelijkheden zullen niet stoppen omdat "het koper" op is. Dan gaan ze andere shit gooien.
We zullen zien of de Oekrainiers schrikken van 'paf paf'.
Wanneer iets te mooi lijkt om waar te zijn ,
Ik vertrouw de media van geen kant.
Bijde zijden niet.
Het is ook te mooi om waar te zein.
@tis_wat | 24-03-22 | 09:55: Niet doen, zo makkeleik!
Op leukste filmpjes kun je zien hoe Ukrainse boeren of soldaten er vandoor gaan met buitgemaakt russisch materieel.... ze zijn altijd super jolig/blij&dapper en stuiteren van de Wodka.... mooi volkje..!
Je kan Nederland uit 1940 niet vergelijken met Ukraine nu.
"EU, immigratie, woke links, gebroken geweertje, compleet gefragmenteerd."
Weet wie nog erger zijn dan woke zeikerds, EU bureaucraten en criminele immigranten?
Mensen die niets anders kunnen dan daar over mekkeren. Echt.
@Sjors W. | 24-03-22 | 10:05: Europa en de VS hebben geïnvesteerd in het Oekraïense leger.
Onvergelijkbaar en wat weet jij van 1940?
@Theodorus.Goldbach | 24-03-22 | 09:52: "Mensen die niets anders kunnen dan daar over mekkeren". Precies! Die mensen bestaan niet. Kijk eens naar de foto van onze EU fan op achterbank met dat schaap naast haar. Die 2 stuur je niet eens voor een pak melk naar de supermarkt.
En wat EU bureaucraten betreft? De kop in de VK over Charles Michel says it all: de incompetente/ambitieuze president van de EU wordt herkozen. Wel zo geruisloos mogelijk uiteraard. En over woke gesproken: witte muzikant geweerd om dreadlocks. Waar is de vrijheid van de 80's gebleven?
Duitsland kwam dan ook met een hele nieuwe batterij oorlogsdoctrine. Russische doctrine is oud en blijkbaar makkelijk op te anticiperen.
Nederland heeft ook niet de schaal. We zijn te klein. Als je aan de grens staat kun je zelfs met een beetje artillerie het halve land bestrijken. EN de rest raak je dan vanuit zee wel. We zijn als land gewoon te klein om lang weerstand te bieden. Maar we hielden redelijk stand tegen de grond oorlog. Maar waren gezwicht voor de bombardementen. We hadden ze ook alle andere grote steden in de as kunnen laten leggen. Alvorens verslagen te worden. per saldo misschien gewoon de juiste keus. Ook Nederland heeft op vluchtende militairen geschoten om ze aan het front te houden. Niks menselijks is ons vreemd. Nederland had indertijd overigens ook niet een oorlog gehad in de 8 jaar daarvoor. En niet zoals Oekraine nu de laatste 8 jaar zwaar geïnvesteerd in een gemoderniseerd leger. Appels met peren.
@NLgaatnaardeklote | 24-03-22 | 10:16:
En plukt nu de vruchten. Een levensgevaarlijke dictator die ons vreselijk haat en het liefst wil vernietigen krijgt toch aardig klop van wat in zijn ogen klaarblijkelijk "nazi's" zijn omdat ze zichzelf Oekraïners noemen. Voor die ongeveer 1-2% van de bevolking die op extreemrechtse partijen hebben gestemd hoeft hij natuurlijk niet dat hele land kapot te schieten. De VS hebben nu officieel verklaard dat de Russen oorlogsmisdaden pleegt het moge duidelijk zijn wie de echte nazi's in dit verhaal zijn. Rusland heeft per hoofd sowieso de meeste nazi's ter wereld, maar dan op zijn Russisch. Dezelfde wij zijn übermenschen en zij (niet-Russen) zijn untermenschen ideologie.
Het is/was ook te moeilijk om je te verstoppen in een weiland.
Noord Oekraïne is moeras en bos met daar doorheen enkele wegen, die de Russen gelijk al totaal aan gort hebben gereden met hun tanks. Nu staat het zooitje vast.
@Sjors W. | 24-03-22 | 10:05:
Van waaruit hadden wij die Guerillaoorlog moeten voeren dan? En toen had je nog geen internet he? Wij patrouilleerden op de fiets...
War of atrittion.
Op Oekraïense bodem. https://en.wikipedia.org/wiki/Attrition_warfare
Denk niet dat Oekraïne dat gaat winnen.
Nee, dat gaan ze verliezen. Maar aan het einde: Wat heeft Poetin gewonnen? Een kapot land, met inwoners die hem haten, dat hij toch zal moeten besturen en onderwerpen. Dat gaat hem op termijn de kop kosten, economisch maar ook moreel. Waar gaat hij de bezettingsmacht vandaan halen? Als Poetin wint, is hij er niets mee opgeschoten, alleen maar op achteruit gegaan. Dat is het bizarre aan deze oorlog.
@Beste_Landgenoten | 24-03-22 | 09:24: Niemand is er iets mee opgeschoten.
@Beste_Landgenoten | 24-03-22 | 09:24:
Gemiddeld heb je een bezettingsmacht van ongeveer 1 militair nodig per 20-50 inwoners van een bijna volledig opstandig land hoorde ik laatst.
De vraag is hoe lang Rusland dat kan volhouden, qua geld en spullen, maar ook qua binnenlandse opinie van de bevolking en de mensen om hem heen. Ik denk dat de beste kans van Putin om te "winnen" aan de onderhandelingstafel is. En dat is niet per definitie goed nieuws, want hij zou nog wel eens gekke dingen kunnen doen. Niet zozeer om zijn eigen positie te verbeteren, maar om Oekraine en het westen verder onder druk te zetten om zijn eisen in te willigen. Als Putin met kernwapens gaat rotzooien wordt het geen onderhandeling maar een ultimatum.
@Muxje | 24-03-22 | 09:57:
Tsja die kernwapens. Zou er dan niemand zijn in de Russische top die beseft dat ook Moskou binnen 30 tellen van de aardbodem kan verdwijnen? Hun blijheid over die kernwapens vind ik wat eenzijdig. Zelfs de Franse kernmacht alleen (2000 x Hiroshima) kan heel Rusland is de as leggen.
@Muxje | 24-03-22 | 09:57:
Toch moet ook bv zo'n China dat niet willen en zullen ze het niet goedkeuren, kernwapens. Als Rusland een bom gooit staan ze er echt volledig alleen voor en trekt iedereen de handen er vanaf.
Omdat wij hier alleen maar navelstaren op onze eigen relatie met China vergeten we de spanningen tussen China en India. Die gaan binnen twintig jaar met elkaar clashen. Dan wil je als beide partijen (en de rest die er niks mee te maken heeft) niet dat er een precedent ligt om in paniek met kernbommen te gaan gooien.
@Muxje | 24-03-22 | 09:57:
Ik denk dat we hem het EK van 2028 en 2032 maar moeten beloven ( zie hun verzoek van gisteren )...
Schip geraakt met een ballistische raket? Een korte-afstand ballistische raket? Lucky shot dan. Ik wist niet dat Ukraine ballistische speeltjes had, zorgelijk.
Ze zouden zo een Russische stad kunnen raken. Doen ze niet maar het zou zomaar kunnen.
Zou me niets verbazen als ze precieze coordinaten per anonieme mail toegestuurd hebben gekregen.
@LucaBrasi | 24-03-22 | 09:32:
Die staan zelfs op Twitter gewoon door amateurs uitgezocht.
@LucaBrasi | 24-03-22 | 09:32:
Ik denk dat dat veel 'slimmer' gebeurt. Peilen van mobiele telefoons, bijvoorbeeld. Daardoor heeft Oekraïne o.a. verliezen moeten incasseren: naar Oekraïne afgereisde 'strijders. verraadden na aankomst hun positie op deze manier (door 'mamma' te appen dat ze veilig waren aangekomen). Heeft ook veel verliezen aan Oekraïense kant gekost...
Iemand met een lasergun ergens hoog in de stad.
Google maps staan de coordinaten gewoon bij welke plekje je aanklikt. Thanks google
Hoezo zorgelijk? Moeten we Oekraine dan maar als aangeschoten wereld door Putin laten opvreten? Bedenk, hij is nog lang niet klaar. Wat hij in Oekraine aan materieel, resources en manschappen verliest kan hij niet elders inzetten. Oekraine vecht ook voor ons, voor het geval je het nog niet doorhad.
ik zie de volgende scenarios: A: Rusland probeert vol te houden om zuiden en oosten stabiel in handen te krijgen. Gaat langdurige kwestei worden. B: Rusland stopt en zegt dat het gewonnen heeft en probeert te onderhandelen om zuiden en oosten. C: Poeten wordt nog gekker en gooit een kleine kernbom (maar waar? want niet in zuiden en oosten en Kiev is te dol). D: Rusland trekt zich terug (maar sancties blijven tot Poetin weg is). E:?
E: Rusland failliet en vervalt nogmaals zoals de USSR het verging.
Kleine kernbom; ik neem aan dat je de tactische kernbom bedoelt. Dit is een kleine waterstofbom die geen straling nalaat. Dus eigenlijk een hele, hele grote bom. Het effect is dan wellicht vergelijkbaar met een 100-200 kruisrakketten met conventionele lading. Ik zie de grenzen van het taboe vervagen.
E: Putin wordt gearresteerd wegens hoogverraad. Gezicht gered.
@Alquest | 24-03-22 | 10:08: Geen straling? Een tactisch kernwapen is een low-yield bom (pak 'm beet kaliber Hiroshima/Nagasaki). Dat is alles. Straling heb je altijd.
Gekkie.
Bedenk dat Spanje en Portugal zo'n 10 jaar hun hele infrastructuur op kosten van de EEG mocht vernieuwen voorafgaand aan lidmaatschap, en dat in de inmiddels 30 jaar dat deze landen lid zijn, altijd de grootste nettoontvangers van de europese fondsen zijn geweest. Honderden miljarden zijn erin gepompt.
Rusland is meermaals toegezegd dat zij net zoals elk ander land in Europa lid kunnen worden van de NAVO als ze dat willen. Vorm je mening toch op de feiten. Staat zo, ehm raar als je dat niet doet.
Een land dat ieder internationaal verdrag aan zijn laars lapt en geen enkel respect heeft voor mensenlevens uitnodigen in de EU en NATO?
@Theodorus.Goldbach | 24-03-22 | 09:46:
Jammer dat ze het niet deden dan, had een oorlog gescheeld.
Als we de berichten hier in het westen moeten geloven ligt Rusland zo'n beetje op zijn rug te spartelen en is het een kwestie van tijd en voldoende wapentuig leveren voordat ze opgeven.
De werkelijkheid is echter dat zelfs Biden naar Europa afreist omdat de NAVO het blijkbaar toch iets anders ziet.
Biden zou zich helemaal op Azië gaan concentreren, maar zit nu tot aan zijn nek in de shit in Europa.
Hij moet de NAVO landen op 1 lijn zien te krijgen en voorkomen dat er kikkers uit de kruiwagen springen en gaan besluiten om in te grijpen.
Polen en de Baltische staten geloven voorlopig niks van een nederlaag van Rusland en voelen de hete adem van Putin in hun nek, wat zeker terecht is denk ik.
Tot nu toe is er enkel oorlogsretoriek, Zelenteske mediadramatiek en doorlopende afkondigingen van westerse wapenleveranties de wereld in geslingerd.
Gaat de NAVO meeting zorgen dat er nu eens wat de-escalerende signalen worden verstuurd of gaan we ons opmaken voor een escalatie?
De-escalatie van de NAVO? Sorry maar wie escaleert hier een oorlog. Of bedoel je: We gaan lekker niets meer doen aan Oekraine en laten het land aan de wolven? Vind het altijd bijzonder, die oproepen tot "de-escalatie" aan de NAVO landen.
Er wordt een meisje verkracht op straat, omstanders protesteren en iemand roept, jongens kalm aan, straks wordt hij boos op ons!
Een gemakkelijke Russische overwinning op Oekraine steunt de hardliners in het Kremlin om straks andere landen aan te vallen. De taal op de Russische TV en van Russische leiders vind ik getuigen van een absurde agressie. Het lijkt ook of ze elkaar opstoken in extreme uitspraken de laatste tijd.
Ik denk dat Rusland zware problemen heeft met haar leger, het moreel en gevechtskracht. Dat Poetin en zijn generaals door hun opties heen raken en nu de zware dreigementen van stal halen om het westen af te schrikken.
Er is veel opschepperij over hun kernmacht de laatste tijd, zelfs door Russen met huizen in Italie en familie en kinderen in Europa, waarbij ze in al hun enthousiasme vergeten dat de NAVO aanvallen met kernwapens hun eigen dood met een aantal jaren vervroegt, om precies te zijn met het aantal jaren dat ze in vrede hadden kunnen verder leven.
@Beste_Landgenoten | 24-03-22 | 09:21:
"Er wordt een meisje verkracht op straat, omstanders protesteren en iemand roept, jongens kalm aan, straks wordt hij boos op ons!"
Ik blijf dat zo bizar vinden dat soort mensen. Wat is daar toch misgegaan?
Ik bedoel in deze analogie hoef je de verkrachter echt niet met gevaar voor eigen leven te lijf te gaan ofzo maar er iets van zeggen, de politie bellen of hulp halen zijn toch opties die je moet doen zelfs al ben je oud, zwak, ziek of gewoon een lafaard.
Vind ik dan.
@Beste_Landgenoten | 24-03-22 | 09:21:
Paps (uncle Sam) en zijn kids (wij) krijgen te horen dat als we ons er mee bemoeien allemaal dood gaan. Inclusief het meisje dat je probeert te redden. En dat het de solo beslissing van een gek is.
Blijf bij het doel, zoals wel vaak gezegd: Poetin wil afstand. Niks mis met een gedemilitariseerd oost-europa.
Het opstoken is evident; een despoot doet functie's dubbel bezetten zodat er wat competitie ontstaat; degene met het beste plan/idee krijgt de meeste resources.
Een dreigement is pas een dreigement als het geloofwaardig is.
@Theodorus.Goldbach | 24-03-22 | 09:44: Maar wat als die verkrachter een nucleair wapen achter zijn gulp heeft zitten....?
@Kowalski11 | 24-03-22 | 10:14:
Tsja dat zeg ik ook wel eens tegen mijn vriendin. Meteen geeft ze dan terrein prijs.
@Beste_Landgenoten | 24-03-22 | 10:17: Kan best verstandig zijn van haar als jij hem op scherp hebt staan.
@Kowalski11 | 24-03-22 | 10:14:
Daar hebben we toch een leger voor? En vrienden met atoomwapens?
In jouw analogie heeft de verkrachter een vuurwapen, schiet een paar politieagenten en omstanders dood en wordt vervolgens doorzeeft door kogels.
Denk niet dat de Russen zitten te wachten op de volledige vernietiging van hun land en hun volk. Wat denk jij?
@Theodorus.Goldbach | 24-03-22 | 10:42: Wat ik denk, is dat ik het niet weet. Zo simpel is het. We hebben te maken met een dictator die de beschikking heeft over kernwapens, een land binnenvalt en zijn eigen bevolking voor de gek houdt. Misschien moeten we wel full throttle gaan en hem serieus van repliek dienen, maar wat gaat Putin en zijn trawanten dan doen. Je geeft zelf toch continu in je tegels aan dat het Russich volk voor de gek wordt gehouden met propaganda, dus die heeft dan toch niks te willen? Wat we dan misschien krijgen is een grotere collateral damage dan wat we nu hebben. Maar misschien ook niet.Misschien bind Putin wel in als we een keer goed onze tanden laten zien. Maar het blijft allemaal koffiedik kijken. Ik besef ook wel dat diplomatie een grens heeft. Als iemand continu geweld gebruikt tegen jou dan komt er vanzelf een punt dat je zelf ook teruggrijpt naar geweld. Maar goed, waar ligt dat punt.Het is gewoonweg een lastig verhaal en er staat verdomd veel op het spel.
@Kowalski11 | 24-03-22 | 11:06:
Ik denk niet dat Poetin inbind. Ik hoop wel dat er Russen zijn die een moordaanslag plannen op Poetin en de macht grijpen. Poetin van alles de schuld geven en hem tot staatsvijand kronen. Excuses aanbieden aan het Russische volk, beterschap beloven en de troepen terugtrekken uit Oekraïne. Dan blijft als enige hekele punt over de status van de Krim daar moet m.i. Zelensky wel iets voor bedenken. Neutraal gedeeld Oekraïense en Russisch grondgebied of zoiets. Als toenadering voor beide landen. Ja, ik hoor het je denken "gaat nooit gebeuren" maar volgens mij kan alles inmiddels. Van nukes op Kyiv tot het scenario wat ik net schetste tot iets waar helemaal niemand nog aan gedacht heeft. Weet ik veel opstanden in alle Russische oblasts ofzo en het uiteenvallen van de Russische federatie.
Hahaha, Biden die iets gaat regelen, slaap verder.
@Theodorus.Goldbach | 24-03-22 | 11:40: De werkelijke uitkomst is onvoorspelbaar, zullen we het daar maar op houden?
@Kowalski11 | 24-03-22 | 12:02:
Inderdaad. Daar heb je helemaal gelijk in. Echter het theoriseren over de mogelijkheden is nu eenmaal een hobby van mij. Dus ik blijf alles en zeker ook GeenStijl volgen om te proberen een soort van logica te vinden. Daar kan ik niets aan doen.
Ze spellen Orks verkeerd.
Ja dat dacht ik ook al, haha. Inderdaad goed gekozen naam.
Ik wens de Russen verder veel plezier met het oorlogje voeren in hun 'spirituele ruimte'. Koffie.
Ik vind het eng/zorgwekkend hoe NUpuntnl zich in het conflict denkt te moeten mengen. Die hebben vice-premier Olha Stefanishyna op een of andere manier tot een direct interview weten te krijgen. Die komen straks met scoops als "Ukraïne toch bij de NAVO" voor wat extra clicks.
NU was ooit mijn favoriete site, is het nu in Belgische handen of zo?
Het moet inderdaad niet gekker worden... een beetje journalistiek werk doen en met hooggeplaatste personen spreken. Beter halen ze hun informatie van Twitter...
@Acidstain | 24-03-22 | 09:12: nu-punt-nl=Sanoma=DPG Media is allemaal dezelfde links liberale kliek.
@Sjors W. | 24-03-22 | 09:39:
Ze hebben een interview maar plaatsen een screenshot. Ik vertrouw ze voor geen cent, ze interpreteren dat het ze lief is en kleuren het nieuws naar hartenlust. Ze willen te graag en zoals ze Rutte een wereldleider noemen zien ze zichzelf als wereldwijd nieuwsnetwerk. Twitter kopiëren is inderdaad hun sterke punt en wel zo veilig.
Counteroffensive. Counteren. Kent iemand het verschil tussen Amerikaans en Engels counteren?
In het engels klinkt de t wat harder. Amerikaans klinkt meer als een d.
Nou, dat schip is ook niet écht een snelle Ro-Ro ... waarschijnlijk hou je de Russen méér op door ze nog tijdenlang met die ouwe meuk door te laten modderen... maar ja: het is wel mooie propaganda, zo'n brandende schuit...
Gaat er meer om dat die haven nu niet meer gebruikt wordt en rusland weer een probleem er bij heeft qua supply chain.
Lijkt me zeer onverstandig.
Dat is denk ik precies wat Rusland bedoelde met dat ze alleen kernwapens overwegen bij gevaar voor hun eigen land.
Rusland heeft dus echt niet moderner spul,
Die Putin laat zich echt niet eerst 4 weken uitlachen. Duizenden doden en miljoenen aan materiaal kapot.
Ze hebben alleen nog nukes. Als die niet liggen weg te rotten in Siberië
@nsfl | 24-03-22 | 09:28:
Blufpoker. En goed ook. Zelfs de Amerikanen waren overbluft en hadden niet verwacht dat het Russische leger het zo enorm moeilijk zou hebben.
Ze zijn vermoedelijk de floppydisks (die oude vierkante) die nodig zijn om zo'n raket te lanceren aan het zoeken.
Een gefaalde nucleaire raketlancering met een raket die in de silo ontploft, dat is de koers waar Rusland nu opaf stevent. Deze hele oorlog is als een aflevering van Dad's Army. Als je ze zo incompetent zou beschrijven in een film zou de filmstudio zeggen 'tone it down a little'.
De incompetentie van de Russen is werkelijk verbijsterend als ik dit moet geloven. Als dit zo doorgaat hebben de Oekrainers over een maand Moskou veroverd.
De Oekrainers lijken wel onoverwinnelijk terwijl de Russen alleen maar ziekenhuizen plat gooien. Ofzoiets.
Zou mooi zijn, denazificatie van Rusland en bevrijding van het Russische volk.
@JJMS | 24-03-22 | 08:50:
Oekraïne lijdt ook behoorlijke verliezen hoor. Maar zo te zien verliezen de Russen minstens 3 keer zoveel materiaal en vele malen meer troepen dan de Oekraïners.
Ondanks herovering nu van paar gebiedjes door Oekr zie ik Russisch leger langzaam vooruitgang boeken, als kruiend ijs.
@Theodorus.Goldbach | 24-03-22 | 08:53:
De vraag is dus welke partij zich de grootste verliezen kan veroorloven. Het antwoord ligt voor de hand...
@theo-is-dood | 24-03-22 | 08:57:
Er zijn 45 miljoen UA-ers en zo'n 145 miljoen Ru-ers. Dus ratio gewijs zit het snor voor de Oekies die hun land verdedigen. Maar het juiste antwoord is natuurlijk dat geen enkele partij zich grote verliezen kan verantwoorden.
@theo-is-dood | 24-03-22 | 08:57:
Op papier Rusland. Maar Oekraïne speelt thuis. Heeft 900,000 inmiddels geactiveerde reservisten en het westen blijft non-stop wapens sturen. Daarnaast zijn alle mannen 18-65 gemobiliseerd om te vechten danwel te ondersteunen.
Rusland gokte dat er in het oosten amper tegenstand zou zijn en ze wel eventjes Oekraïne tot Transnistrië konden overlopen zo lijkt het. Wat blijkt? De overwegend Russischtalige en etnische Russen in het oosten zaten ook helemaal niet te wachten op de orcs van Poetin. Sterker nog het aantal pro-Poetin Oekraïners is gedaald naar ~9% van de bevolking.
Ik denk dat jij wilde zeggen Rusland maar de realiteit is dus een beetje anders.
@Theodorus.Goldbach | 24-03-22 | 09:35:
Een sterk punt ook is dat veel "ballast" uit de gevaarlijke gebieden is geevacueerd, soms zelfs tot over de grens. Dus dan heb je als Oekrainer je handen vrij zonder te constant zorgen te hoeven maken over je vrouw en je kind(eren). Iets wat vind ik behoorlijk onderschat wordt. Categorie, ok, ze shellen onze voormalige woonplaats maar mijn gezin zit veilig in Gdansk, dat dus. Ook daarom vind ik dat we in de EU - dus ook hier - veel ruimhartiger moeten zijn met het opvangen van gezinnen uit Oekraine, desnoods ten koste van migranten uit Syrie en Afghanistan als er een capaciteitsprobleem dreigt. Maar goed, andere discussie. Maar dat die mannen hun handen vrij moeten hebben n de strijd tegen Poetin is evident.
@Graaisnaaiert | 24-03-22 | 12:16:
Kan het eigenlijk niet meer met je eens zijn. Hoorde laatst dat er duizenden kantoorpanden leegstaan. Lijkt me een mooie injectie voor de economie om die leefbaar te maken en daar Oekraïense vrouwen, kinderen en ouderen tijdelijk op te vangen. Nood breekt wetten. Letterlijk in deze.
Op een gegeven moment pleegt Putin zelfmoord en dan leeft hij nog lang en gelukkig ergens in Zuid-Amerika.
Lol, u heeft het boek ook gelezen.
Hij doet een Epsteintje.
@JJMS | 24-03-22 | 08:47: LOL2, The Putin Boys.
@nobodiesunmighty | 24-03-22 | 08:54:
Ik bedoel dit boek: www.bol.com/nl/nl/f/adolf-hitler/9200...
Laten we het hopen. :)
Ik zie het liever dat hij zoals Ceaușescu voor het volk gelyncht gaat worden.
Zelfjoris.
De Nederlandse LPD's hebben geen externe kraan nodig. De MLRS tweet lijkt verdwenen, maar van Oekraïne is bekend dat zij over een aantal kustbatterijen beschikken van Russische makelij. Blijkbaar zijn de Russen er nog steeds niet in geslaagd om die te lokaliseren, wat heel veelzeggend zou zijn.
Dan zijn er de nodige internationale topoverleggen de komende tijd over deze oorlog, waarbij om het hardst wordt geroepen om Poetin te boycotten. Dat is merkwaardig want welk soort platforms is nou beter om die gek volledig in zijn hemd te zetten? met beleid uiteraard, maar daar zit dan meteen de kneep gegeven het kaliber van de westerse regeringsleiders.
Oekraïne is een bondgenoot van het westen. Hoewel ze niet lid zijn van de NAVO moeten we niet raar opkijken als vandaag bekend wordt gemaakt dat de NAVO een rode lijn trekt als Rusland ABC wapens (WMD's) inzet en we dan Rusland de oorlog zullen verklaren. Er wordt al naar gehint door o.a. de Polen. Vooral omdat zo'n radioactieve, chemische en/of biowapen wolk zo maar eventjes de grens over kan drijven.
@Theodorus.Goldbach | 24-03-22 | 08:50: Een officiële oorlogsverklaring, wat de NAVO niet zelfstandig kan uiteraard, lijkt mij volledig uitgesloten zolang Rusland niet direct een lidstaat aanvalt.
Dat Poetin nog een aantal provocaties achter de hand houdt, lijkt mij eveneens een zekerheid.
@Theodorus.Goldbach | 24-03-22 | 08:50:
-
Ga er maar gerust van uit, dat als Putin zo gek zou zijn om NBC- wapens in te zetten dat hij dat zeer zichtbaar zal doen, niet al te ver van een Europese grens af en dat hij even wacht tot de wind uit het zuid-oosten waait. ( en wat zullen wij het hier in Nederland in het woke, inclusieve tuinbroekje doen…)
Het is kalibr en geen kaliber.
@Hetkanverkeren | 24-03-22 | 09:03:
NAVO heeft al eens eerder ingegrepen in Europa toen het uit de klauwen liep.
@Acidstain | 24-03-22 | 09:15:
In het Russisch, kameraad. Niet in het Nederlands.
@bisbisbis | 24-03-22 | 09:08:
Onze niet zo woke Commando's, Mariniers en Luchtmobiele brigade sturen? Daar hebben we immers voor getekend. Waarom zit je zo vol met zelfhaat?
Gisteren gaf ik, wc bezettingsstrateeg veteraan, aan dat Rusland de oorlog had verloren voordat ie m startte kwam deze binnen vandaag: raamoprusland.nl/dossiers/oekraine/20...
Wat zal ik zeggen, een opinie.
Goed opiniestuk. Ben het met veel eens.
Eén woord, Biden: de-escalatie. Als je zelf de onderhandelingsvaardigheden niet in huis hebt, stuur dan desnoods Orange Man maar.
Met een Chinees vliegtuig?
Om Poetins kont schoon te likken?
Hahahaha je meent het echt. Het schoothondje van Poetin sturen. De man die echt helemaal niets kan behalve domme mensen overtuigen dat hij briljant is.
"No President Putin I totally agree that Ukraine is Russian territory and that Ukrainians are Nazis for wanting their own country of course it is wise to nuke them, I would if I were president I would nuke New York if my tower weren't in it"
@Theodorus.Goldbach | 24-03-22 | 08:42: Op het moment dat Putin losgaat terwijl Biden POTUS is, omdat hij weet dat Biden niet zal ingrijpen, dan is Biden toch het schoothondje? En zelfs nog één zonder tanden, zijn eigen naam niet eens herinnert maar wél overduidelijk aan het lijntje van zijn baasje. Toegegeven, Trump was onberekenbaar en hij twitterde -boehoe!- gemene dingen, maar het was aanzienlijk rustiger in de wereld, omdat ie zich met zijn eigen land bezig hield. Onder Biden zijn de Taliban aan de macht met 86 Miljard aan Amerikaanse speeltjes (ter vergelijking: Duitsland heeft net besloten om snel 100 Miljard in Defensie te steken wegens Oekraine), staat de Oekraine letterlijk in brand door een Russische aggressie-aanval, verdriedubbelen zich de energieprijzen, hebben we een gigantische inflatie en leeft de gehele westerse wereld, net een beetje bekomen van een pandemie, in onzekerheid omdat alweer over kernwapens gepraat wordt. Geef mij dan maar een paar idiote uitspraken op Twitter in plaats van dat allemaal. Trump was niet het schoolvoorbeeld van een goede volksvertegenwoordiger, maar hij deed wel zijn werk. Biden doet alleen maar het werk dat anderen hem opdragen. Biden is dus een schoothondje.
@Gladiator Fap | 24-03-22 | 09:19:
"Onder Biden zijn de Taliban aan de macht"
Het was Trump die de Taliban deal sloot.
Trump heeft 1 jaar van zijn termijn vakantie gevierd op zijn bezittingen en verder deed hij ook bar weinig behalve twitteren en liegen.
Jouw held. Zegt een hoop over je.
Biden is absoluut niet mijn ideaalbeeld voor een Amerikaanse president maar tot dusver doet hij bijna alles wat een president kan doen beter dan Trump. Hij is tot op de dag van vandaag zelfs nog steeds populairder dan Trump.
Dus zelfs als je Biden een seniele opa vindt zegt dat nog veel meer over Trump.
@Gladiator Fap | 24-03-22 | 09:19:
Ik zie Biden weinig verkeerd doen momenteel. De NAVO is eensgezinder dan ooit, iets wat Trump niet voor elkaar had gekregen. Trump was toch laatst betrapt op de opmerking dat hij de vredesmissie in Donbass een lepe streek vond van Poetin? Met nauwelijks verholen adoratie? Daar had je aan daadkrachtige president mee gehad. Kuch kuch.
@Theodorus.Goldbach | 24-03-22 | 09:24: "jouw" held? Dat heb ik nooit gezegd. Alleen al dat verwijt zegt héél veel over jou. Zwart-wit. Niet mijn vriend, dan mijn vijand. Identiteitsdenken. Ik doe daar niet aan mee. Ben het in vrijwel niets wat je zegt met je eens, maar respecteer wél jouw mening zonder ad-hominem. Geen "helden-verhalen" dus. Kan jij dat ook? Ik denk het niet.
@Beste_Landgenoten | 24-03-22 | 09:39: Misschien is die "adoratie" van de ene president net zo goed diplomatiek als de "afkeer" van een andere. We leven niet in een zandbak, waarin alles letterlijk genomen moet worden. De waarheid is vaak veel complexer.
@Gladiator Fap | 24-03-22 | 10:05: Ter verduidelijking: ik praat in mijn post alléén maar over Biden en Trump. Jij praat ook over mij (2x: "held" en "seniele Opa vindt") . Zie je het verschil? Een kleine nuance, maar wel een wereld van verschil.
@Beste_Landgenoten | 24-03-22 | 09:39: Biden/ de VS hebben zichzelf al buitenspel gezet door Putin een moordenaar te noemen in het publieke domeni. Denk je dat die dan nog met hen aan tafel gaat zitten?
Trump vond het een slimme zet, hij weet ook wel dat het niet waar is, maar wel slim bedacht om het zo uit te voeren. In de tweede wereldoorlog hebben Duitsers ook wel eens vermeld hoe heldhaftig Engelsen gevochten hebben en dat ze een lintje moesten krijgen. Je kan nog steeds elkaars vijand zijn, maar wel elkaars zetten slim vinden.
@Gladiator Fap | 24-03-22 | 10:07:
De waarheid is inderdaad complexer en genuanceerder. Maar als je BL de afgelopen tijd hebt gevolgd is complexe situaties reduceren tot tweekamp zeg maar zijn ding. Kun je tegen arumenteren tot je een ons weegt, maar zinloos. Zolang je niet 'Go team Democrats!' roept zal hij het oneens met je zijn. Geen argumenten meer? Dan gaat hij Ad hominem. Spreek je hem daar op aan, krijg je geen reactie meer. Da's de basic modus operandi. Staatie bekend om.
Tja, wat moet je geloven. Weer een Amerikaanse militair analist, Larry Johnson, die een van de mainstream afwijkend verhaal laat horen:
“De omvang en de reikwijdte van de Russische aanval is opmerkelijk. Zij veroverden in drie weken een gebied dat groter is dan de landmassa van het Verenigd Koninkrijk. Daarna zijn zij overgegaan tot gerichte aanvallen op belangrijke steden en militaire installaties. Wij hebben nog geen enkel geval gezien van een Oekraïens regiment of een eenheid ter grootte van een brigade die een vergelijkbare Russische eenheid aanviel en versloeg. In plaats daarvan hebben de Russen het Oekraïense leger in stukken gesplitst en hun communicatielijnen doorgesneden. De Russen consolideren hun controle over Mariupol en hebben alle toegangswegen naar de Zwarte Zee veiliggesteld. Oekraïne is nu afgesneden in het zuiden en het noorden.
Ik merk op dat de V.S. het moeilijker hadden om zoveel grondgebied te veroveren in Irak in 2003, terwijl ze vochten tegen een veel inferieure, minder capabele militaire macht. Als er al iets is, dan zou deze Russische operatie de militaire en politieke leiders van de VS de stuipen op het lijf moeten jagen.
Het echte grote nieuws kwam deze week met de Russische raketaanvallen op wat de facto NAVO-bases in Yavoriv en Zhytomyr zijn. De NAVO gaf in september 2018 cyberveiligheidstraining in Zhytomyr en beschreef Oekraïne als een “NAVO-partner.” Zhytomyr werd zaterdag vernietigd met hypersonische raketten. Yavoriv onderging afgelopen zondag een soortgelijk lot. Het was het voornaamste opleidings- en logistiek centrum dat de NAVO en EUCOM gebruikten om gevechtsvliegtuigen en wapens aan Oekraïne te leveren. Een groot deel van het militair en burgerpersoneel op die basis werd het slachtoffer….
De Russische militaire aanvallen in West-Oekraïne van de afgelopen week hebben de NAVO-functionarissen geschokt en gealarmeerd. De eerste klap kwam op zondag 13 maart in Yavoriv, Oekraïne. Rusland trof de basis met verscheidene raketten, sommige naar verluidt hypersonisch. Meer dan 200 personeelsleden werden gedood, waaronder Amerikaans en Brits militair en inlichtingenpersoneel, en nog eens honderden raakten gewond. Velen liepen catastrofale wonden op, zoals amputaties, en liggen in het ziekenhuis. Toch hebben de NAVO en de westerse media weinig belangstelling getoond voor de berichtgeving over deze ramp." sonar21.com/the-ukrainian-army-has-be...
De hypersonische claims van Rusland zijn inmiddels gedebunked.
Ik waardeer tegengeluid. Maar tegengeluid mag je ook bevragen.
"Russia is self-sufficient and is not dependent on imports."
Is dat zo?
twitter.com/kamilkazani/status/150136...
Dank! Interessant.
Wat een wappie url joh !
@Duwbak_Linda | 24-03-22 | 08:47: China kan het gat vallen. Dat gebeurt nu met de financiele systemen: twitter.com/richimedhurst/status/1506...
raamoprusland.nl/dossiers/economie/20...
@VrijdenkerDavid | 24-03-22 | 08:56:
Ja dat lijkt me het grote gevaar (dus toch China). Al lijkt me vazalstaat van China niet iets waar Rusland bij gebaat is. Maar goed, de mens wikt, Poetin beschikt.
@nietnietniet | 24-03-22 | 08:50: Probeer dit dan: twitter.com/billroggio/status/1506764...
Was wel de bedoeling, twee jaar geleden al gezegd door putin. We gaan voor self-sufficient.
@nobodiesunmighty | 24-03-22 | 08:58: Wat weet Hubert Smeets van economie?
@gato | 24-03-22 | 09:04:
En dat lukt ze maar niet. Maar goed, grote broer China (tevens vriend) staat al te trappelen om te ""investeren"". Apenland.
Larry Johnson. Hahaha.
Ik zou eerst maar eventjes een background check doen naar de man. Die is verre van fris.
Maar ja, "vrijdenkers" zijn nu eenmaal zeer vatbaar voor (Russische) complottheorieën. En slim dat ze denken dat ze zijn! Dunning-Kruger effect in werking.
@Duwbak_Linda | 24-03-22 | 08:47:
Russen produceren van alles. Maken van alles na. De kwaliteit laat echter meestal te wensen over of het werkt helemaal niet.
@nietnietniet | 24-03-22 | 08:50: Een samenswering, stond op internet, dus het is echt vet waar!! Amerika, dàt is de Grote Satan ! Amerika, gaat heu-le-maal kapot-stuk. De EU is verdeelt!! NATO is slap. Putin, is de grote helt!!
Met vriendelijke groetski,
Desinformatski bureautski
Moskou, Ruslandski
@Theodorus.Goldbach | 24-03-22 | 09:17: Afgaande op wiki ziet het er niet fris uit inderdaad. en.wikipedia.org/wiki/Larry_C._Johnso...
@VrijdenkerDavid | 24-03-22 | 10:17:
Knap dat je dat toegeeft. Daar heb ik respect voor. Ik neem dan ook mijn eerdere woorden terug.
@Theodorus.Goldbach | 24-03-22 | 10:46: Dank. Bill Roggio lijkt me wel redelijk betrouwbaar: twitter.com/billroggio/status/1506764... Eens?
Maar hoe gaat het op de zojuist geopende beurs van Moskou?
Is de ork Kadyrov al neergeknald?
Dat zou mooi zijn.
Op al die filmpjes zie je bij elke knal veel vogels alle kanten op vliegen. Ik begrijp niet dat de partij van de dieren er nog niks over het geestelijk welzijn van heeft gezegd.
Dat zijn de meeuwen van Wilders. Vinden ze bij PvdD niet zo erg.
Elintnews is bellingcat....... kweenie, maar ik vertrouw het niet.
Geen een nieuwsbron is objectief mbt Oekraine. Alle zijden liegen hard. Geeft wel te denken hoe hard je voorgelogen wordt op overige onderwerpen.
@Graaf_van_Hogendorp | 24-03-22 | 08:25:
Welkom op aarde. Dat is al zo oud als de weg naar Rome
Ik probeer af en toe RT.com te bereiken, wat soms ook lukt. Als je daar rondneuzend lijken de Russen zich totaal niet druk te maken. Verder valt op dat sommige partijen twee kanten proberen te bespelen, oa china. Het nieuws hier laat lijken dat Rusland alleen maar verliezen leidt en totaal niks opschiet.
@je suis bier | 24-03-22 | 08:41:
Dat klopt toch ook
@Graaf_van_Hogendorp | 24-03-22 | 08:25:
Westerse media bericht gewoon dat er 100en Oekraïense soldaten zijn gemold, wapendepots zijn vernietigd en vliegtuigen uit de lucht geknald. Lijkt mij redelijk tot zeer objectief.
Die absurde achterdocht bij sommigen begint ernstige vormen aan te nemen. Niet naar de "mainstream media" kijken en vervolgens claimen dat ze altijd liegen en geen haar beter zijn dan de Russen. Ik heb nieuws voor je.
@je suis bier | 24-03-22 | 08:41: Als de Russen zich niet druk lijken te maken, gaat het er ook om wat ze niet vertellen/laten zien. Aanvankelijk was het Putin die continu zijn speciale strafexpeditie op de televee uitlegde en was er de grote manifestatie in het stadion. Dat soort zaken optuigen en dan vervolgens niet met goed PR-nieuws komen over het front is meestal een veeg teken. Als vervolgens ook nog Sjojgoe, een van z'n best buddy's en verantwoordelijk voor defensie, van het toneel verdwijnt, is er toch meer aan de hand.
Hebben die Russen een equivalent van de Goalkeeper?
en.wikipedia.org/wiki/Kashtan_CIWS
Lev jasjin hebben ze in ieder geval niet meer.
@Kaal-dik-en-lelijk | 24-03-22 | 08:24:
Zelfs de spindokters konden hem niet meer redden.
Frankrijk moet Exocets leveren. Eens kijken hoe Rusland het vindt als hun Zwarte Zee vloot naar de kelder gejaagd wordt.
Hoe ze dat vinden?
Dat gaat huilie huilie worden.
Russische marine is blijkbaar beter bewapend dan het Rode Leger. Kan dat nog niet bevestigen.
Ik heb me wel afgevraagd of kustbescherming met land-based torpedo's nou zo'n gek idee zou zijn.
Nederland zou Oekraïne een duikbootje moeten leveren!
En dan stiekem door de Bosporus...
Wat ik zie is vooral veel desinformatie..
Oorlog is propaganda, maar hoe Zelinski vannacht in het Engels de "wereld" aansprak is over de top geregisseerd, ben bang dat het "westen" een grote ramp/tol staat te wachten. Boris stuurt 6000 raketten vandaag...ik zie Poetin al aan zijn kapotte tanks denken.
@zonnedauw | 24-03-22 | 08:18:
De Russen hebben blijkbaar geleerd van de eerste dagen van hun oorlog. Ze sturen geen tanks meer zonder begeleiding vooruit (een kritiekpunt van veteranen die ik heb gehoord). Een tank is inderdaad een sitting duck in zijn eentje voor antipantser, maar tegenwoordig worden ze begeleid door mechanische infanterie en lichte infanterie die vooruit posities verkent. Daarom zie je een stuk minder kapotgeschoten Russische tanks de laatste tijd.
@zonnedauw | 24-03-22 | 08:18:
Dan moet Poetje die tanks aan de goede kant van de grens houden.
@Graaf_van_Hogendorp | 24-03-22 | 08:21:
Ja of de inzetbare tanks zijn op. Want lichte infanterie is ook zeer kwetsbaar voor een "motti" achtige hinderlaag en mechanische infanterie zijn simpelweg rijdende doodskisten gezien de tegenstander bewapend is met high-tech anti-tankwapens.
@Graaf_van_Hogendorp | 24-03-22 | 08:21: Javelin doet 6 kilometer.
Do you hate the US ?
100 Russen, bijna allen met drip:
www.youtube.com/watch?v=f3kA_PWUHNs
Drip?
@Hoeveel | 24-03-22 | 09:09: Gopnik drip. Coole, hippe kleding. Gopniks, een onderdeel van de Russische cultuur waar wij niet zoveel over horen.
www.youtube.com/watch?v=Qif-Qz7NY48
Demense in Rusland, zijn niet per se slecht.
@Nederlandop1 | 24-03-22 | 10:58:
Joh. Echt?
In die Russische pronk filmpje in de haven van Berdyankst zie je dus gewoon 1 schip, waar 1 pantservoertuig wordt uitgeladen,,, meer niet.. Ik vraag me echt af of Rusland überhaupt nog kaarten in de hand heeft.
En wanneer is die video gemaakt ? Zelfde als die video waar de ene na de andere (dure) raket wordt gelanceerd. Wat zegt dat ?
Pro Rusland media beweren dat de Russen Irpin hebben ingenomen (ten westen van Kiev). John Sweeney (with his lucky orange hat) beweerde gisteren in Brovary te staan (ten oosten van Kiev) en dat de Russen daar zijn verdreven.
Verder is de focus van pro Rusland media vooral op Marioepol omdat ze daar tegen de nasi's van de Azov brigade vechten. Stad is nog altijd niet ingenomen maar het is een kwestie van tijd. Dolfie fanboys zitten voornamelijk rond het ziekenhuis (van eerdere faam), centrum en een groot fabriek wat inmiddels is omsingeld door de Basji-bozoek eenheden van Poetje.
De propaganda aan beide zijden is fascinerend om te zien en totaal niet de bedoeling dat iemand beide kanten bekijkt. Nu weet ik waarom alle regeringen over de hele wereld Chy-na achterna wil gaan en het internet aan banden voor hun volk leggen...
Het doet er niet toe of ze Irpin wel of niet hebben. Sterker nog, hoe harder ze daar vechten hoe zwaarder ze het zullen krijgen.
Motti.
@omanders | 24-03-22 | 08:21:
De enige strategie voor de Oekrainers nu is zo lang mogelijk Kiev vasthouden en ja de Russen het maar laten platbombarderen (wat uiteindelijk gaat gebeuren tenzij een wonder gebeurt met de onderhandelingen). Dus van Kiev een Stalingrad en Leningrad maken.
Mijn punt was meer dat ik niet weet hoeveel vorderingen de Russen maken. Mijn schatting is dat de winsten beperkt blijven. Maar je ziet zelfs aan de kaart in de topic dat ze langzaam maar zeker oost en zuid Oekrainer opsnoepen. Het is een kwestie van tijd voordat Kiev omsingeld wordt zo lijkt het.
Het lijkt mij ook af en toe om het nieuws van de andere kaant te bereiken. Precies wat je zegt, ik vind het ook facinerend om te lezen. Duidelijk twee partijen met tegengestelde visies, belangen en berichtgeving.
En je laatste zijn, het wordt voor ons al steeds moeilijker om vrij te bewegen op het internet. Het is een kwestie van tijd voordat de Chinese nieuwsbronnen aan banden worden gelegd.
@je suis bier | 24-03-22 | 08:47:
Er is geen nieuws van de andere kant. Alleen maar propaganda. Rusland kent geen onafhankelijke nieuwsbronnen (meer). Verder geven de rode vakjes in bezet Oekraïne weer waar de Russen aanwezig zijn. Ze hebben het absoluut niet onder controle. Dat kan ook eigenlijk niet als de bewoners van dorpjes en stadjes je constant terug in je hok trappen. Sommige plekjes liggen bezaaid met Russische lijken. Propaganda? Ja meestal is dat ook mijn eerste ingeving maar het is unaniem bevestigd door inlichtingendiensten en (westerse) journalisten.
@Graaf_van_Hogendorp | 24-03-22 | 08:24: Poet gaat Kiev niet platbombarderen. Hooguit wat buitenwijken. Kiev is historisch zo'n beetje de 'geboorteplaats' van Rusland. Hij is daarvoor teveel gehecht en bezig met geschiedenis. Dus dat gaat een hele lange, trage grondslag worden, vrees ik.
@Theodorus.Goldbach | 24-03-22 | 09:02: ... en inlichtingendiensten en westerse journalisten doen historisch gezien nooooit aan propaganda? Misschien toch even beetje inlezen in bijvoorbeeld de CIA. Wellicht kun je het dan iets genuanceerder bekijken.
en.m.wikipedia.org/wiki/CIA_influence...
Of wellicht is de definitie van propaganda zoals jij die in je hoofd hebt kaput. Dat kan ook. Dat je basic stance is 'alles wat de vijand zegt dat niet in lijn is met ons verhaal, is propaganda'. Ben wel benieuwd welke het is.
@Graaf_van_Hogendorp | 24-03-22 | 08:24:
Ik denk dat de Russen bij Kiev in de val zitten.
@Saboteerik | 24-03-22 | 11:45:
Het westen liegt soms, de Russen liegen altijd. Take your pick.
Kruideniersoorlog. Putin gebruikt eerst alle raketjes die al zo lang liggen en bijna over de datum zijn. Straks komt er moderner spul.
Moet toch haast wel? Eerst met oud zooi de boel uitputten en er vervolgens met modern spulber overheen. Datbof al dat defensie geld is opgegaan aan vodka.
Vraag me af of er wel zoveel modern spul ligt. Het Russisch leger heeft eigenlijk als grootste nadeel dat het door en door corrupt is.
De oude troep is allang verkocht aan Nicolas Cage.
Dat roept men nu al drie weken. En moderner spul hebben we sowieso al gezien. Ik denk dat ze het gewoon niet meer hebben.
@Mr_Natural | 24-03-22 | 08:15:
De Lords of War zijn aan de macht in DC. www.zerohedge.com/geopolitical/pentag...
Dat modernere spul staan ze nu op te poetsen voor 5 mei.
Russen ontwikkelen dan wel (twijfelachtig) modern spul maar ze krijgen het nooit in massaproductie. Waarschijnlijk omdat iemand het geld in zijn zak steekt.
Historisch gezien houden dictators hun beste legers, in het geval van oorlog, zo dicht mogelijk bij zich, het liefst in de omgeving van de hoofdstad. Voor het geval iemand denkt te kunnen profiteren van chaos. Ik vind de militairen in het Moskouse straatbeeld er uitstekend uitgerust bijlopen.
@Alquest | 24-03-22 | 09:57:
Maar kunnen ze ook wat of zijn het praalhansen?
@Graaisnaaiert | 24-03-22 | 11:55:
In de regel geselecteerd uit het normale leger, aangevuld met loyale officieren, met het liefst familiebanden afhankelijk van de Leider. De salarissen liggen stuk hoger dan het gemiddelde, dus alle leden hebben een bevoorrechte positie.
Wbt. kennis en kunde. Dat zit erin. Onkunde dus ook, want loyaliteit is heel belangrijk. In oorlog heet het dan dat de eenheden het gebrek aan kunde goedmaken met pure wreedheid. Zelfde effect.
Effectiviteit tegen een NAVO acht zal wel niet geweldig zijn, maar de korpsen zijn opgericht om de eigen macht te behouden.
Materiaal en mensen zat. En met alleen al 250 miljoen aan olie-opbrengsten uit Europa ook geld zat. Alleen het geduld lijkt op te raken.
+ per dag
Overigens vechten pro-Oekrainse Tsjetsjenen rond Kiev.
twitter.com/markito0171/status/150674...
Sergei Shoygu is verdwenen...
Heb je een bron?
Nee joh, die moest even wat tijd aan zijn gezin besteden.
@kneuterzak | 24-03-22 | 08:30:
www.dailymail.co.uk/news/article-1064...
Een zwaluw maakt nog geen zomer. Als Alexander Bortnikov, Valerie Gerasimov en Igor Kostyukov ook 'kwijt' raken kunnen we beginnen met hopen.
@Niet_Van_Hier | 24-03-22 | 08:47:
Gerasimov is ook al niet meer in het openbaar gezien de afgelopen twee weken.
news.yahoo.com/russia-ministry-defens...
Doe een tijger in je tank.
Dan heb je een..... Tijgertank!
REAGEER OOK