LIVEBLOG. Luchthaven van Lviv onder vuur, Marioepol is een vreselijke hel
Dag 23 van de oorlog +++ Lviv onder vuur +++ LIVEBLOG
Goedemorgen! Weleens in Lviv geweest? Beetje bier zuipen op die terrassen rond de oude markt - Ploshcha Rynok. Struinen. Straatmuzikantjes. Mooie lui op straat. Beetje achter de dochter van de waard aan. Dronken. Goedkoop vliegen vanaf Eindhoven. Fijne stad hè? NOG WEL JA. Want vanochtend hebben de Russen het vliegveld buiten de stad aangevallen, zo bevestigt ook de burgemeester. En we weten inmiddels wel hoe het gaat met die schele Russen: eerst pakken ze het vliegveld, daarna een paar militaire doelen, dan valt er iets op een kruispunt, vervolgens is het een appartementencomplex, dan een ziekenhuis en dan maakt het helemaal geen flikker meer uit en moet alles kapot. Die hallucinante speech van totale gek Poetin gisteren (in het Engels hier, PDF) voorspelt weinig goeds en de VS waarschuwt inmiddels voor het gebruik van chemische wapens. Enfin, wat gebeurde er vannacht nog meer? De Oekraïense president Zelensky, die plots genomineerd moet worden voor een Nobelprijs, plempte maar weer eens een speech op Facebook. Hij waarschuwde de uitploeg: "We zijn anders dan in 2014", toen Rusland zonder veel tegenstand de controle pakte op de Krim. Kiev was vannacht vrij rustig, maar zojuist meldden de boots on the ground weer 'stevige gevechten' en explosies. En waar je op dit moment NIET op vakantie wil, is Marioepol. Die stad is helemaal naar de Aleppo: er is geen stroom, geen gas, geen water, geen voer, geen medicijnen, geen ambulances, niks. Beelden & draad na de klik. Later meer, want dit is een LIVEBLOG.
UPDATE 8.25 uur - Nieuwe claims van Oekraïne. 14.200 dode Russen en meerrrrr
UPDATE 8.30 uur - Video van buitenlandse vechters die onder artillerievuur komen. GET INSIDE GET INSIDE. Daar zit je dan, met je ervaring als peacekeeper
UPDATE 8.33 uur - Zes raketten afgevuurd richting het vliegveld van Lviv. 2x onderschept door luchtafweer, 4x impact
UPDATE 10.54 uur - Stugna-P in actie. Vuur... BAM... YEAHHHH
UPDATE 13.24 uur - Nog 1.300 (!) mensen in het Drama Theater te Marioepol onder het puin
UPDATE 15.00 uur - KIJK! Hakbarrende Tsjetsjenen. We vertrouwen deze video natuurlijk voor geen cent - het lijkt wel gewoon de donderdagavond van de kermis in Almere-Muziekwijk - maar een beetje Allah Actie is het wel
UPDATE 15.50 uur - In Rusland was zojuist een of ander hallucinant Poetin-pijpfeest
UPDATE 16.45 uur - Dikke POV-beelden uit een Russische KA-52 aanvalsheli hiero. 'Tactical landing' betekent: we zijn neergeschoten maar konden nog wel gewoon landen
En dan ook dit nog
Social
Kiev
Social
Britse inlichtingendiensten: Russen staan al week stil
Social
Videootje van Oekraïne over Marioepol
Social
Gruwelijke draad over Marioepol
Social
Rondje Kharkiv
Social
KAART
Social
JANKEN
Social
Alles teruglezen? DAT KAN!
Dag 1A, dag 1B, dag 1C, dag 1D, dag 2A, dag 2B, dag 3, dag 4, dag 5, dag 6, dag 7, dag 8, dag 9, dag 10, dag 11, dag 12, dag 13, dag 14, dag 15, dag 16, dag 17, dag 18, dag 19, dag 20, dag 21, dag 22
Reaguursels
InloggenHerinnering aan het volgende feit, nu iedereen die ooit over Rusland en Putin gesproken heeft aan de schandpaal van Twitter is genageld:
De belangrijkste reden dat Rusland in 2014 weg kwam met annexatie vam de krim is omdat veel (Europese) politici voor gasprom werkten. Met name de sociaal-democraat Schröder uit Duitsland zorgde er voor dat een sterke eensgezinde reactie uit Europa uitbleef. Deze sociaal-democraat is nog steeds lid van de spd.
Van wikipedia:
Na de Russische invasie van Oekraïne in februari 2022 werd Schröder in Duitsland zwaar bekritiseerd, omdat hij vasthield aan zijn functies in de Russische energiesector.
nl.m.wikipedia.org/wiki/Gerhard_Schr%...
Dit is relevanter dan Thierry Baudets gezwets want alhoewel stuitend dom heeft Thierry zichzelf irrelevant gemaakt. Deze mensen zoals Schröder en volgens mij lopen er nog veel meer rond die Russische handelsbelangen omdat ze er zelf wel bij varen. Misschien iets voor een journalistiek relblog?
Wat komt er toch altijd veel gesmolten metaal vrij bij zo'n tank-inslag. En wat komt het ver. Het menselijk lichaam maakt geen kans.
Dat is ook de bedoeling, soms is de tank zelf nog in takt en te gebruiken. Maar door de klap de mensen wel dood.
@Dlareg | 18-03-22 | 16:50: juist, er blijft meestal niet veel over. gigantische druk en plasma-klapper.
Is er al meer bekend over die 1300 burgers in die theatherkelder? Of gaan die daar straks gewoon dood door uitdroging of anders?
Ik neem aan dat ze daar hun watervoorraad hebben staan maar het begint er nu wel een beetje om te spannen. Vreselijk.
Ze hadden ook met grote letters "DITY" in de tuin geschreven waar zodat piloten konden zien dat er alleen kinderen inzaten.
Als dat geen oorlogsmisdaad is dan weet ik het ook niet meer.
Oh, gelukkig ze zijn ermee bezig hoor ik net in het NOS journaal, maar ze weten niet of er nog wel of niet mensen er nog leven....
@Theodorus.Goldbach | 18-03-22 | 16:25:
Poetin pleegt de ene oorlogsmisdaad na de andere door raketten, bommen, artillerie op niet weerbare burgerdoelen te richten. Ook van Mariopol blijft niets over, het is gruwelijk. Biden heeft gewoon inmiddels gelijk met zijn uitspraak.
@Jan, Leiden | 18-03-22 | 16:30:
Dat had hij al toen Poetin doelbewust woonwijken en flatgebouwen begon te beschieten en te bombarderen. De vraag is hoe lang de inner circle daar nog om Poetin heen blijft hangen of dat ze toch langzamerhand stapjes achteruit beginnen te zetten. Ik hoop het laatste want dat er na deze hel aanklachten richting Poetin gaan komen is evident. En wellicht is Poetin aan het laatste hoofdstuk in zijn leven bezig maar dat geldt niet voor iedereen en vrij reizen en van je oude dag geniezten buiten de tralies is toch wel een fijn vooruitzicht, lijkt me.
General McKenzie, asked about Ukraine forces showing resistance and how quickly the Afghan forces gave up, says you can try and equip an army but you can't a teach a soldier fighting spirit.
Russisches Fernsehen bricht Putins Propaganda-TV-Show ab - Kreml spricht von technischer Panne
m.focus.de/politik/ausland/reaktionen...
Iemand een stekkertje uitgetrokken?
twitter.com/KevinRothrock/status/1504...
@kneuterzak | 18-03-22 | 16:08:
Blijkbaar net als hij over nucleair begint.
Helaas is ook Ukraine een groot testlaboratorium voor de wapenindustrie en defensiespecialisten. De volgende oorlogen gaan uitgevochten worden met drones zowel op de grond als in de lucht. Kleine goed bewapende infantrie-units aangevuld met een arsenaal aan slim onbemand gereedschap.
Inderdaad, het lijkt erop dat de tank aan waarde verliest...
@Lebowski72 | 18-03-22 | 16:11: Ik zat in 84 in het leger, daar schatte ze dat in een hedendaagse (toen dus) een tank iets van een half uur (weet het niet meer precies) mee ging, incl bemanning.
Toen bestond volgens mij de Apache helikopter nog niet die later in de Golfoorlog van grote afstand tank na tank omtoverde tot schroot, nu doen ze dat dus met drones.
@NLgaatnaardeklote | 18-03-22 | 16:23: "hedendaagse oorlog"
Ik kan er met de kop niet bij, mensen die vraagtekens zetten en beginnen te "Jamaarwijen" als het gaat om een dictator die zijn atoomarsenaal op scherp zet, het heeft over zuiveringen, het bestaansrecht van een buurland ontkent en mensen die bij hem uit de gratie zijn wegzet als landverraders en vliegen die je moet uitspugen.
"Goh, ja, lastig, toch maar even de nuance zoeken. oh ja, Biden, de EU, maar wij, Van Balen/Verhofstad, nou maar wij.. en Poetin heeft toch ook wel een beetje gelijk want... en die Nazi's van Azov...."
*headdeskt*
Een land? Helaas is het in het verknipte beeld van de Putin clan slechts een kleine provincie van het machtige, grote, geweldige, superieure, schitterende en onoverwinnlijke Rusland.
Standaard trolnarratief. Beste is om het te negeren, maar lukt mij helaas ook niet altijd.
Die mensen waar u naar verwijst zijn overwegend regelrechte Poetin-trollen. En voor zover ze dat niet zijn, zijn het oelewappers.
Kortom: laat maar waaien.
Je kunt ze af en toe ook tegengas geven, om je eigen argumentatie en zicht op de zaken scherp te houden, zeg maar.
En verder zal Joris zich er af en toe ook wel over ontfermen.
Het worden er gelukkig steeds minder, maar het is schokkend.
Nuanceren, totdat de bom valt.
@KeesBruin | 18-03-22 | 15:43: Goed, dan ben ik dus een trol omdat ik Ukraine niet heilig verklaar. Omdat ik denk dat het conflict/oorlog draait om Navo-lidmaatschap (wil Rusland niet) en Nordstream 2 (wil de VS niet) Omdat ik vind dat deze waanzin zo snel mogelijk moet stoppen middels een compromis. En omdat ik het barbaars vind dat er onnodig mensen sterven. En tenslotte, Duitsland zal hoe dan ook nog een hele tijd Russisch gas nodig hebben.
Graaisnaaiert. Ons punt is dat wanneer er een conflict bestaat, beide partijen fout kunnen zijn of op zijn minst verantwoordelijkheid kunnen delen voor het ontstaan van het conflict. Argumentloos ´headdesken´ en zeggen dat je ´met je verstand er niet bij kan´ gaat niemand overtuigen van je standpunt, kerel.
@stampertje85 | 18-03-22 | 16:45: Als je sec kijkt naar dit conflict (wie, wat, waar, wanneer), dan moge het duidelijk zijn, dat er slechts één fout is en dat is Putin/Rusland, want dat is de agressor. Kijk je ook naar de redenen voor dit conflict (waarom), dan komen er anderen in beeld, die ook niet helemaal zuiver van de graat zijn. Het zijn twee verschillende onderwerpen. Jullie hebben allebei gelijk, maar hebben het over iets anders.
@Lesc | 18-03-22 | 16:14: Het verschil zit hem in het perspectief. Er is weinig vruchtbare grond voor zinvolle communicatie tussen diegenen die vanuit een Martiaanse perspectief, een niet betrokken, a-morele analytisch geopolitiek perspectief kijken naar het conflict en diegenen die opgaan in een manicheïsche strijd in het hier en nu waarin je tegen hen bent als je niet voortdurend met een bevredigende mate van enthousiasme seint met hen te zijn.
@Lesc | 18-03-22 | 16:14: Het staat u uiteraard vrij, uzelf tot trol te verklaren. Ik van mijn kant heb u niet als zodanig betiteld, maar als u zich aangesproken wilt voelen, wie ben ik, om u tegen te werken?
Welke ruimte laat u anders-dan-u-denkenden nog?
@guldenmiddenweg | 18-03-22 | 18:11: Geen. Dat is niet de bedoeling. Dit is een zwart-wit kwestie voor hen. Van goed en van kwaad. Of je bent met hun of je bent tegen hun. Het is van de allerhoogste urgentie dat je de juiste mening hebt, die van hen. Anders behoor je tot het kwaad en dan moet je dus ophouden te bestaan.
@Mazzelstof | 18-03-22 | 18:34:
Je beschrijft, waarschijnlijk zonder het te beseffen, precies het huidige Rusland onder Putin die zijn land wil zuiveren van niet-patriotten.
@Wattman | 18-03-22 | 19:49: Ja, da's niet iets om na te volgen en je tegenvoeter in proberen te overtreffen he?
1300 man opgesloten in een basement, really!?
Wat snapt u daar niet aan? Het gaat om de ondergrondse verdieping van een theater, niet om uw wijnkeldertje van 1,5 bij 1,5 onder de trap...
@Graaisnaaiert | 18-03-22 | 15:24: Toch is 1300 best veel.
@Usumani | 18-03-22 | 17:03:
Heeft u ooit in een flat gewoond? Stel u voor, beneden zijn die schuurtjes, fietsenkelders en serviceruimtes. Doe een rekensommetje qua oppervlakte en kijk hoeveel oppervlakte u heeft. En zo'n theater heeft een stuk minder binnenmuren is is ook nog eens een stuk breder. Kortom, kan prima.
Biden zou vandaag vandaag met Xi bellen.
Benieuwd of Xi de telefoon opneemt.
Chinezen herinnerden deze week nog even fijntjes aan het 'per ongeluk' bombarderen van de Chinese ambassade in Belgrado, Zhao Lijian heeft het over sinistere intenties van Amerika.
Het wordt vast een fijn gesprek, ik hoop overigens niet dat de autocue gaat haperen bij Biden en dat hij weet wie hij aan de lijn zou kunnen krijgen.
En al heeft ie een autocue dan nog maakt ie zich druk om de Iranians. We hopen dat XI tussen de regels door kan luisteren.
Volgens Rusland is Biden vergeetachtig, geïrriteerd en vermoeid.
TT pagina 127
Ik denk dat de Russen gelijk hebben, en wat ben je als president dom om je door een journalist tot zulke uitspraken uit te laten lokken.
Dus Oekraine is het "visje" van de "beer" Rusland?
Dat zien ze in Oekraine beslist anders.
@Beste_Landgenoten | 18-03-22 | 12:23: Absoluut, maar Oekraine stelt geopolitiek geen reet voor, dus nobody cares buiten Oekraine wat ze er zelf van vinden. Zoals evident uit de vele besprekingen óver Oekraine waarbij ze zelf niet eens uitgenodigd waren.
@Beste_Landgenoten | 18-03-22 | 12:23:
Een ander perspectief dan: is die zogenaamde vrijheid van burgers van een corrupte oligarchenstaat in een regio waar democratie sowieso al niet zo goed wil lukken ons zoveel waard dat we er een derde wereldoorlog voor willen riskeren? Los van een paar losgeslagen malloten laat het Westen duidelijk zien dat dat niet zo is (en gelukkig maar).
@Joris Beltsin | 18-03-22 | 12:42: Of we Oekraïne vanuit het Oosten kunnen aanvallen en de Russen een handje helpen? Is die derde wereldoorlog tenminste van de baan en kunnen we weer volop aan het gas.
@ReyNemaattori | 18-03-22 | 12:34:
Kijk eens wat er in Oekraine in de grond zit? De kip met de gouden eieren. Logisch dat China in deze Poetin backt.
@Zack Hooi | 18-03-22 | 12:51:
Da's absurd natuurlijk. Maar minder absurd zou zijn geweest als we de afgelopen decennia niet als een poedel achter de verdeel- en heerspolitiek van de USA hadden aangelopen maar vanuit Europa zelfstandig de kans hadden gegrepen om op het euraziatische continent een hele grote stabiele economische zone te creëren, als tegenmacht tegen de blokken USA en China. Nu zijn we hun speelbal geworden. Dat vergt realpolitiek, strategie en behoedzaamheid. Oh ja, oorloghitsende dominees, moralisten en andere ideologen kun je dan beter ook thuis laten.
@Joris Beltsin | 18-03-22 | 12:42: Ja, gelukkig maar. Het wordt tijd dat de VS ophoudt met speeches schrijven voor Zelensky (die speeches zijn écht wel typisch Amerikaans) en dat deze waanzin stopt. Dat Ukraine en Rusland een compromis sluiten en ook dat Nordstream 2 open gaat. Europa kan voorlopig niet zonder Russisch gas, that´s a fact.
Ik zeg grootheidswaanzin en luiheid. Ze zijn alleen bezig zichzelf en elkaar te bevredigen. De rest interesseert ze niet en daarom kan het ook allemaal zo uit de hand lopen.
twitter.com/IAPonomarenko/status/1504... ruimt mooi op
Zouden dat onze scherpschuttersgeweren zijn?
Die heeft veel poezieplaatjes voor goed gedrag gekregen zeg.
Mooie service van de redactie van GS, om onder aan het verhaal een reeks links naar alle eerdere stukken over de Oekraïne-oorlog te plaatsen. Waarvoor dank.
Even wat dingen terug gekeken, leuk om te zien wat er zoal voorspeld werd door de reaguurders....
Wat dacht u bijv. van dit citaat, dat dateert van de 1e dag van de oorlog:
"Nee, Amerika kan Rusland niet of nauwelijks economisch treffen, want Rusland is in hoge mate autarkisch" Het gaat dan ook flitsend met de Russische economie op het moment.
Er is inderdaad redelijk goed uit op te maken waar reaguurders staan, welke een agenda hebben, wie wel het nieuws volgen en wie niet, wie vanuit de onderbuik reageert, wie wel en wie niet over historisch besef beschikt en wie je kortom wel en wie niet serieus hoeft te nemen.
Screenshot uit de speech van Pukin van gisteren, hier:
twitter.com/DarthPutinKGB/status/1498...
@Graaisnaaiert | 18-03-22 | 13:51: Ja, dat allemaal. Maar wat je ook zult zien, is de perceptie van mensen, die verschuift, naarmate de oorlog zich ontwikkelt. Kortom, best interessant om nog weer eens doorheen te snuffelen. Terwijl het nog maar maximaal 23 dagen oud is!
@KeesBruin | 18-03-22 | 15:37: Ik kan wel zien dat mensen radicaliseren. Bijvoorbeeld als je op een gegeven moment jezelf heruitvindt als iemand die zit te spitten naar foute meningen heb je alvast een van de symptomen.
Video is een aantal jaar oud... neemt niet weg dat het een indrukwekkende biem is
Tsja, vechten tegen een leger met Javelins, NLAW en Stingers is toch wat anders dan Tjetjenen of Afghanen met een paar Kalashnikovs.
@Beste_Landgenoten | 18-03-22 | 12:31: Daar zijn de Russen inmiddels wel achter gekomen. Maar ze blijven toch doorgaan, met de hete adem van het Kremlin in hun nek.
@Joris Beltsin | 18-03-22 | 11:33:
Nuanceer Marioepol eens.
@Wattman | 18-03-22 | 11:47:
Zie GeenAccount | 18-03-22 | 10:51 hieronder eens.
Marioepol zit vol met nazi's die in hun eigen belang naar de filistijnen willen worden geknald of zoiets.
@Joris Beltsin | 18-03-22 | 11:33: Is inderdaad opmerkelijk.
Volkomen normale artikelen met links worden gewoon gejorist,heel raar.
@Joris Beltsin | 18-03-22 | 11:54: Met de nieuwste Amerikaanse wapens door onze Saoedische partner ,die zich aan geen enkele mensenrechtrichtlijn houdt.En net als in Oekraïne worden burgerdoelen gesloopt.
Maar ja ,olie,dus oogje dicht.
@Joris Beltsin | 18-03-22 | 11:54: Het hemd is nader dan de rok. Dat is een normaal menselijk principe.
@KeesBruin | 18-03-22 | 12:19:
Dat klopt ook wel net als wat pga zegt. Maar daar hebben we gelijk het punt te pakken waarom het Westen steeds meer aversie oproept met haar hypocriete gepreek over universele mensenrechten in delen van de wereld die in de buurt van de rok zitten. Onder die delen zitten snel ontwikkelende machtsfactoren met een groeiend zelfbewustzijn en die hebben ook normaal menselijke principes....
@Joris Beltsin | 18-03-22 | 12:37:
Het betreft zoals hierboven staat inderdaad een buurland op slechts 20 uur rijden en bovendien is onze eigen veiligheid mogelijk in gevaar. Dus logisch dat ons dit meer raakt.
@Wattman | 18-03-22 | 12:54:
Voor de USA is die afstand hetzelfde hoor.
Selectief met universele mensenrechten slaan vanuit het eigen bijziende perspectief en economisch gewin breekt je op den duur wel op. Zeker als je claimt een geopolitieke speler met het morele gelijk te zijn. Dat is toch niet zo raar?
@Joris Beltsin | 18-03-22 | 12:37: Ja, maar ook voor die andere volkeren geldt precies hetzelfde: ook daar is het hemd nader dan de rok. Die mensen zijn dus in principe niet anders dan wij.
@KeesBruin | 18-03-22 | 13:11:
Nou zijn we er. Hoe vaak komen die andere volkeren vanuit de moral highgrond ons de les lezen als ze met ons zaken doen? Wanneer heeft China ons voor het laatst gestraft omdat ze het niet eens is met ons politieke systeem? Heeft de Arabische wereld ons gesanctioneerd voor onze liberale waarden? En Rusland?
Waar slaat dit op?
Maareh. Is Poetin nu wel of geen oorlogsmisdadiger volgens Biden?
@Joris Beltsin | 18-03-22 | 11:21:
Wat vindt jij?
@Theodorus.Goldbach | 18-03-22 | 11:22:
Ik vind van wel. Maar vraag het over een minuut nog eens, misschien dat ik er dan anders erover denk.
Komt er nou niemand op het idee om een onschuldig containerschip dwars te leggen in het Suez kanaal zodat al die Russische boten met oorlodmgsmeuk in hwt kanaal vast komen te zitten. Het scheelt heel veel dode mensen!
Ik zou denken dat ze dat schip dan gewoon in tweeën knallen...
Wat moeten al die Russische boten met oorlodmgsmeuk in het Suez kanaal?
Zouden de Russen gaan muiten? Of dat ze per ongeluk zinken en gered worden door een US onderzeeer die er toevallig in de buurt was (en dat ze bij Ter Apel politiek asiel krijgen?).
@NLgaatnaardeklote | 18-03-22 | 11:34: Volgens opgave van Japan zijn er 4 landingsvaartuigen vol met materiaal vertrokken uit Vladiwostok.
@SGT1bd | 18-03-22 | 15:44: zo ver ik weet is de Bosporus door Turkije gesloten voor oorlogsmaterieel.
Als dit zo door gaat dan explodeert er eerst een broken arrow op Russisch grondgebied...
Dat ziet er wel naar uit, dat de Russen straks met pijl en boog moeten gaan schieten.
Betaalt dat trollen voor het Kremlin goed?
Marioepol is vooral zo belangrijk omdat het de aansluiting van Donbass met de Krim blokkeert voor de Russen . En ja Azov biedt uiteraard fel verzet, ze weten dat ze allemaal de kogel krijgen, de Russen gaan geen krijgsgevangenen maken. Dus dat gaat nog een heel harde slag worden. Maar mijn inschating is dat de Russen dit alleen op kosten van heel veel eigen doden gaan oplossen. Maar goed, Poetin wil best het leven van anderen opofferen, daar heeft hij nooit enig probleem van gemaakt.
@Beste_Landgenoten | 18-03-22 | 11:00: Dat is sws altijd al de Russische tactiek geweest; Lukt het niet, meer soldaten er tegen aan mikken. Daar zijn ze volgens het Kremlin immers voor
@* Il Principe * | 18-03-22 | 10:56: Ja, want iedereen die niet blind mee krijst met de westerse berichtgeving over deze oorlog is automatisch een kremlin-trol.
@Snufsen | 18-03-22 | 11:03
Iedereen die deze oorlog nog steeds als een oorlog van Rusland tegen nazi's spint, is inderdaad een Kremlin-trol.
@Snufsen | 18-03-22 | 11:03:
Iedereen die als nuttige idioot/propagandist voor het Kremlin fungeert door leugenachtige agitprop te verspreiden is inderdaad een Kremlin-trol. Valt geen speld tussen te krijgen. Of je wetend of onwetend een nuttige idioot bent voor het Kremlin valt dan nog te bespreken. Niet dat dit veel uitmaakt.
@Theodorus.Goldbach | 18-03-22 | 11:21: Weet je zeker dat je baas niet nu al meeleest?
www.geenstijl.nl/5164096/binnenkort-i...
@Beste_Landgenoten | 18-03-22 | 11:00: Marioepol schijnt intussen grotendeels in puin te liggen. Het is daar een hel, zoals de kop boven deze pagina al aangeeft.
Maar, als het Azov bataljon hier uitgeroeid wordt, is er wel een toekomstig probleem voor Oekraïne opgelost. Dat zou er toch nog iets goeds uit al die ellende voortkomen. Voor de bevolking van Marioepol is het één gigantische droefenis.
Poetin gaat rustig over tienduizenden lijken, geen enkel punt voor die gast.
@Sp1tz | 18-03-22 | 11:02: Mensenlevens tellen niet Rusland (en China), ze smijten er mee en vertrekken nog geen spier van hun gezicht.
Ah juist, Rusland valt de Oekraïne binnen ondanks dat de VS Oekraïne niet in de NAVO wil hebben, net zo min als de Europese NAVO-landen Oekraïne erbij willen hebben. Maar hoe dan ook is de inval in Oekraïne door Rusland de schuld van de VS.
Wat ik in dit betoog niet begrijp is wat Oekraïne anders maakt dan de Baltische staten met betrekking tot de verstoring van het nucleaire evenwicht. Ik geloof niet dat er kernwapenraketten staan opgesteld in de Baltische staten maar als dat wel zo zou zijn dan kan vandaaruit net zo goed een hypersonische aanval op Moskou in een paar minuten gebeuren.
@* Il Principe * | 18-03-22 | 10:54:
Hoe komt erbij dat de USA niet bij de Nato wilde hebben? Volgens mij zijn daar de onderhandelingen op stukgelopen....
En de realiteit op de grond zorgt er voor dat ik die unipolaire wereld met een tactische nucleaire dominantie van harte toejuich.
Je ziet de afgelopen weken waarom.
Opmerkelijk - die Nobelprijs voor de vrede wordt steeds vaker vergeven aan lieden die bepaald geen vrede hebben gebracht, die daar niet heel proactief in zijn geweest, of die op dat vlak nog niets bewezen hebben.
-
Ik vraag mij telkens af, of Zelensky wel in een Patagonia fleece in de openbaarheid mag verschijnen, zeg maar.
Westen al lang militair actief in Oekraïne.
CIA pas sinds januari teruggetrokken
"De Verenigde Staten leiden een opstandeling op", zei een voormalige CIA-functionaris, eraan toevoegend dat het programma de Oekraïners heeft geleerd hoe ze "Russen moeten doden".
news-yahoo-com.translate.goog/cia-tra...
news-yahoo-com.translate.goog/exclusi...
Dat is toch geen nieuws meer. Dat was ruim bekend.
@pga | 18-03-22 | 10:32
De Russen zijn natuurlijk ook actief in het Westen. Niets nieuws.
@Theodorus.Goldbach | 18-03-22 | 10:44: Moet je eens buiten de voordeur komen. Percepties zijn daar ontstellend anders dan die binnen een internetbubbel van mensen die vragen stellen,.
@GeenAccount | 18-03-22 | 10:59:
Exact ,de onwetendheid is ongekend.
@* Il Principe * | 18-03-22 | 10:58: Ja natuurlijk.
Maar met een gek als Putin kun je erop wachten dat hij binnenvalt,als je aan de grens lui gaat opleiden "om Russen te doden"
@pga | 18-03-22 | 12:01:
Met een gek zoals Poetin als buurman die jouw land claimt en al eerder is binnengevallen, moet je vooral geen zelfverdediging hebben volgens jou??? Ik hoop toch echt dat jij geen dochters hebt.
En toch pga, dat is allemaal niet zo vreemd. Oekraine zag in 2014 haar land zomaar worden aangevallen en delen ervan ingepikt. Zonder dat van enijge agressie vanuit Oekraine sprake was. Dat ze in Oekarine vervolgens niet zo veel vertrouwen meer hebben in Rusland en zich tegen verdere invallen wilden bewapenen en opleiden, dat lijkt mij alleen maar logisch.
Maar Poetin draait het om (en jij kennelijk ook): Kijk eens wat die Oekraieners doen? Ze bewapenen zich tegen ons! De schruken! De boeven, de nazi's, moet je eens kijken, ze vragen hulp van andere landen! Te wapen!
En dat is telkens het verhaal: Rusland is de agressor en verwijt vervolgens de ander zich te verzetten. Ook nu weer: Zelensky moet zich maar neerleggen bij de "redelijke" Russische eisen, want anders is hij schuldig aan de vernietiging van Oekraine. Dat soort redenaties. Meisje verzet je nou niet tegen deze verkrachting, anders krijg je nog blauwe plekken.
@pga | 18-03-22 | 12:01:
Rusland doodt haar ongewenste burgers in westerse landen. Vergeten dat wij een diplomatieke oorlog uitvoerden met hun ambassadeurs hier gedurende een jaar of 2. MH17 vergeten?
Oh ja, u bent er eentje van "Jamaarwij"... Man, wat een zelfhaat weer.
@Graaisnaaiert | 18-03-22 | 14:14: Ik zeg niet "jamaarwij"
Ik stel dat Putin gek is ,en als je dan mensen aan de Russische grens laat opleiden door de CIA ,what ever possible could go wrong?
Aan de Canadese grens soldaten laten opleiden door de FSB , hoe denk je dat VS zouden reageren.Wat geheime operaties zouden er zeker komen
Met een gek als Putin weet je zeker dat je een oorlog uitlokt.
@pga | 18-03-22 | 14:57:
Das dan misschien zo. Echter moet je iedere gek met zijn gebrek dan maar tegemoet komen omdat je bang bent dat ie eh... gek gaat doen? Of moet je proberen die gek weg te krijgen, zodat je in de toekomst wat minder last hebt van gekke henkie?
@Beste_Landgenoten | 18-03-22 | 15:33:
Het is een gek met kernwapens.
CIA terug getrokken, de FSB niet.... whats you point....
"Die hallucinante speech van totale gek Poetin gisteren (in het Engels hier, PDF) voorspelt weinig goeds en de VS waarschuwt inmiddels voor het gebruik van chemische wapens. "
Heeft u die PDF wel gelezen, waarde Mosterd?
Het deel van de speech over de 5e kolonne, de biolabs in Oekieland etc. is redelijk hallucinant maar dat is allemaal al breed uitgelicht in de media. De rest van de speech is een tamelijk rationele analyse, jawel vanuit het Russisch perspectief, over de door de VS-gedomineerde machtspolitiek en een plan om de eigen economie te herstructuren. Niet veel oorlogszuchtigs of dreigends aan.
Het is een groot zij-willen-ons-pakken verhaal. Paranoide geleuter, waarbij Poetin voorbij gaat aan twee feiten: Hij is de oorlog tegen Oekraine (in 2014 al) begonnen tegen Oekraine, en zijn eigen land is nog 10x zo corrupt als wat hij het westen verwijt. Geen enkele zelfreflectie, 100% slachtofferisme, alles is de schuld van buitenlandse krachten.
De man is gek.
@Beste_Landgenoten | 18-03-22 | 10:55:
Ik geloof niet dat de man gek is. U en ik weten dat in ieder geval niet. Het Westen heeft net zomin veel zelfreflectie. Uw overtuiging dat wij Westerlingen 'wel moreel zuiver zijn' is een mooi voorbeeld hiervan. Ik vind dat een verschrikkelijk naïeve en zelfingenomen gedachte. Ik denk dat wij hooguit een beter (succesvoller) systeem hebben, het werkt in ieder geval voor ons, maar daarnaast is het ook vergeven van arrogantie, zelfgenoegzaamheid en hypocrisie. En dat gaat ons steeds meer opbreken, niet alleen in Rusland maar grote delen van de wereld. Het keuvelen over goed en fout is ook zo ontzettend zinloos en een oversimplicatie die je nergens brengt op bord van het geopolitieke schaakspel. Maar waar zat in de speech nou die dreiging en oorlogszuchtige taal?
@Joris Beltsin | 18-03-22 | 11:13:
Wie goed is of fout heb ik het niet eens over. We zijn niet perfect, verre van en hebzucht vind je overal. Maar het extreem eenzijdige aan Poetins verhaal is dat hij "de schuld" van alles voor 100% bij het westen legt. Een leider is de weg krijt als zijn speeches voor 100% uit verwijten bestaan naar de zogenaamde vijand. Dan weet je: Hij is van het padje geraakt.
Het gevaarlijke van zo'n "inzicht" is dat je met deze extreme beschuldigingen rechtvaardiging kan vinden in extreme maatregelen. Daar lijkt het de voorbode van te zijn. Welke vorm dat gaat krijgen is de vraag, maar alleen al de onbezonnen aanval op Oekraine bewijst dat Poetin werkelijk lijkt te denken dat Ruslands voortbestaan op het spel stond. Nonsens natuurlijk, maar met zo'n paranoide vijandbeeld lijkt hij daar toch van overtuigd.
En dat maakt hem bijzonder gevaarlijk. Een gek aan de rode knop.
@Beste_Landgenoten | 18-03-22 | 10:55: 10x zo corrupt? je bedoelt 100?
Hoe is de situatie eigenlijk in Afghanistan? Hoor er de laatste weken niks meer over.
nobody gives a fuck mate..!
Geen bericht is goed bericht?
De Talibaan houden parades tot in de kleinste provinciesteden met geërfd Amerikaans materieel, that's it. De Talibaan zijn inmiddels uitelijk niet meer te onderscheiden van US Marines... en hun soldij wordt betaald door Duitsland en Nederland. ('ambtenaren')
@bisbisbis | 18-03-22 | 10:36:
En ze worden door Poetin geronseld om ook maar naar de Oekraïne te komen?
@Joris Beltsin | 18-03-22 | 10:37:
-
Nouhou... ik denk dat ze dan eerst nog een overlegrondje moeten doen. Ze vinden elkaar niet zo aardig. Ik denk dat de onvrijwillige bewapening van de Talibaan (ergo: de evidente zwakte van Ome Joe) wel eens een mede-doorslaggevende factor zou kunnen zijn geweest bij Poetins inval-manie. Ik denk dat de Russen tandenknarsend hebben toegezien hoe de Talibaan gratis al dat moderne spul in de mik geschoven kregen...
@bisbisbis | 18-03-22 | 10:52:
Kadyrov praat ze wel even bij.
Er sterven en vluchten momenteel mensen voor oorlog, droogte en andere conflict ellende in: Soedan, Syrie, Somalie, Myanmar, Congo, Z-Soedan, Nigeria, Jemen, Ethiopie, Afghanistan. en o ja, ook uit Oekraine.
Daar zijn de Chinezen druk bezig met het leegroven van hun bodemschatten in ruil voor centjes voor de Taliban. Goed plan he, 20+ jaar daar zitten zonder exit strategie en vooral investeren in schooltjes, beveiliging en symboolpolitiek terwijl die hufters daar te beroerd waren om ook maar 1 seconde te vechten voor de vrijheid, veiligheid en toekomst van hun vrouwen en kinderen. Man, wat hebben we ons daarop verkeken.
Lesson well learned, laar ze lekker elkaar de hersens in elkaar timmeren en het leven onmogelijk maken - doen ze sowieso al sinds de tijden van Noach en Gilgamesh in die hellholes -, zolang wij maar een verzekerde en constante toegang krijgen tot hun grondstoffen.
Die bidden allen voor de vrede in Ukraine....
Nou maar eens een prevelementje doen dat die antiraketraketten van Uncle Joe. B. op tijd aankomen.
Heeft Erdogan zich er al mee bemoeid ?
Dat is hij aan het doen, ja. En daar ben ik blij om.
Yep, hij is gisteren gebeld door Putin. Het lijkt erop dat Erdogan een rol kan spelen bij evt. onderhandelingen.
Maar toch ook nog even dit: www.transparency.org/en/cpi/2021
Ukraine staat op de CORRUPTION PERCEPTIONS INDEX op plaats 122, net tussen Zambia en Mexico in.
Kijk het westen uitblinken in niet corrupt zijn! Nederland staat zelfs in de top tien minst corrupte landen, terwijl 'wij' (hoi Mark) juist uitblinken in het faciliteren van corruptie via brievenbus BV's op de zuidas maar dat terzijde.
Wie maakt zo'n index?
Ik zie niet in hoe dit relevant is.
Brievenbus BV's zijn niet perse corruptie, bij corruptie wordt gekeken naar omkoping etc niet naar slinks gebruik maken van belastingwetgeving. Maar hierdoor staat NL wel als belastingparadijs te boek.
@Theodorus.Goldbach | 18-03-22 | 09:42:
Herinner je je nog de speech van Van Baalen en Verhofstad? www.youtube.com/watch?v=rQnXo2HMriQ
Het is relevant omdat alles alleen maar om geld en macht draait.
Er wordt hier een sfeer gecreëerd die escalaties uitlokt. Zie de huidige situatie. Do the math.
"Toch ook nog even dit". Je bent nummer 1538 die in de domme veronderstelling is dat dit op een of andere manier relevant is.
@Botte Hork | 18-03-22 | 09:51: "do the math" aaaah een van de signalen van een gekkie. Je hebt jezelf verraden, als je dat al niet deed door je oorspronkelijke post.
@Sp1tz | 18-03-22 | 09:50:
Weet je nog de aanslag op MH17? De fabrikant van de BUK raket zit gewoon hier in 020. Wat een gaaf land zijn we! www.geenstijl.nl/4049811/mh17_neerges...
@Quantum Suicide | 18-03-22 | 09:53:
Ah we hebben een psychiater in de zaal!
Is gebaseerd op visuele corruptie, dus je komt in Nederland zeg maar niet weg met een bekeuring als je oom agent 10 euro toestopt.
@Botte Hork | 18-03-22 | 09:59: Ja weet ik, maar ook dat heeft niets met een corruptie index te maken... Verder de fabrikant heeft die BUK niet naar Oekraïne gereden of het knopje in gedrukt. Dus ook dit heeft weinig tot niets met corruptie index te maken of de plek van NL erop.
Dit is at random dingen aan elkaar plakken om een bepaald narratief te kunnen voeren en niet bestaande verbanden aan te tonen.. mss eens verder dan pagina 1 van Google, die verhelderende facebook groep en dat niet MSM youtube kanaal kijken in uw onderzoek
@Botte Hork | 18-03-22 | 09:51:
Zucht. Dat gejank over Verhofstadt en van Baalen. Grow up. Die hebben echt niet de revolutie veroorzaakt hoor. En als MEP stonden ze daar niet namens de EU. Dat is gewoon onzin. Hou daar eens mee op. Het is Russische agitprop. Ook als ze er nooit hadden gestaan was exact hetzelfde gebeurd. Dat is een feit.
@Theodorus.Goldbach | 18-03-22 | 11:15:
Het is waarschijnlijk maar daarom nog geen feit. U moet niet zo snel met feiten strooien. Overigens had ik geen Russiche Agitprop nodig om zelf direct al de onhandigheid van die twee onnozele halzen in te zien. In welke hoedanigheid stonden ze daar dan? Als Hansie en Guy zeker. En hoe zagen de mensen op dat plein dat dan?
@Joris Beltsin | 18-03-22 | 11:40: Dat is en blijft een rare actie.. kunnen nog zo hard zeggen dat ze er op persoonlijke titel staan, maar op het plein en vermoed ook in Moskou werd het als EU gezien. Die twee worden echt niet losgekoppeld van elkaar.
Ik zou overigens graag zien dat Frankrijk Exocets o.i.d. aan de Oekraïne levert om de Russische vloot voor de rede van Odessa naar de kelder te jagen, voor die zich in de strijd mengen en de stad in puin leggen.
Inderdaad. Goed plan. Die dingen bleken best effectief. Zou ook een gigantische klap zijn voor de Russen die naar verluid al een Panamees schip laten zinken.
Falkland 2.0. Ook even de piloten trainen in de meegeleverde mirages.
@BobDobalina | 18-03-22 | 09:41: "even", volgens mij verschilt een MIG aardig van een mirage
@BobDobalina | 18-03-22 | 09:41: er is ook een landbased uitvoering.
“Prachtkerel”.
Mij is altijd wijs gemaakt dat Rusland een oorlog financieel maar circa 14 dagen kan volhouden. Toch zitten we alweer op dag 23 ofzo. Iemand duiding?
Voordeel op gas en olie prijzen groter dan de kosten werden geraamd.
Dat zei Timmermans laatst nog doodleuk, Rusland stort over een paar weken financieel in.
De Roebel is inmiddels aardig hersteld..
Ook westerse propaganda niet altijd voor waar aannemen?
Ze trekken hun opslagen leeg met alle oude Sovjet meuk en betalen hun soldaten niet uit. Dit, het zonder scrupules platbombarderen van woonwijken, ziekenhuizen en scholen houden ze nog wel eventjes vol. Maar ook die voorraden raken snel op natuurlijk. Rusland heeft klaarblijkelijk weinig gefabriceerd de laatste jaren. Die duizenden Armata tanks rijden immers ook nog niet. Er zijn er slechts 20 gebouwd (naar schatting).
@Theodorus.Goldbach | 18-03-22 | 09:37: Wat heb je als soldaat aan je soldij wanneer je dag in dag uit met je kop naar beneden in een loopgraaf ligt te wachten tot de kogelregen van beide kanten eens ophoudt?
En wat iedereen vergeet is de crypto's. Die oligarchen hebben hun geld in crypto's veilig gesteld. Reken er maar op dat Moedertje Staat dat ook heeft gedaan. De laatste weken voor de oorlog werden er allerlei oude wallets 'soldaat gemaakt'. Geeft toch te denken als ineens bijv een wallet met 321 bitcoin na jaren van verwaarlozing van adres verandert.
@Theodorus.Goldbach | 18-03-22 | 09:37: Klopt, heb gehoord dat de Russen oude meuk uit de 2de wereld oorlog aan het droppen zijn die maar minimale updates hebben gehad. Ook redelijk veel oude vuurwapens, en het nieuwe materiaal zoals AK12 (kwa geweren dan) is weinig te vinden en mist dingen zoals scopes, nightvision etc.
Welnee, dat is jou helemaal niet "wijs gemaakt". Dat breng je nu even in, om ruis en onzekerheid te veroorzaken. Ten gerieve van Poetin. Ga je lekker?
Wat lul je? Dat rusland het nog maar 2 weken kan uithouden is iets wat de laatste dagen pas naar boven komt.
Recenter tot begin mei
Of u leest even de ontwikkeling van de laatste 23 dagen door. Mijn hemel. Die weg-met-onszers, dodelijk vermoeiend. En ja, waarom zouden "wij" Oekraine moeten steunen? Heel simpel, Oekraine is de kip met gouden eieren voor China. Let nou toch eens op wat er gebeurt. Wij weg uit Oekraine, enter Poetin aan de leiband van China. Afghanistan vergeten? Wij weg en bevriezen Talibantegoeden, enter China met hin handel en trade want ook dat is een goudmijn voor ze.
Kan me echt kapot ergeren aan die kortzichte domorem hier met hun EU-haat. Het gaat niet om de EU, het gaat om de geopolitieke situatie nu en over 50 jaar, m.a.w. welke wereld gunt u uw kinderen en kleinkinderen?
Mijn hemel....
Geloof dat men het daar niet zo nauw nemen met de COA's.....
Ik snap nooit waarom dit zo lang moet duren, de hele wereld heeft zeer professionele teams in dienst die Poetin zo om kunnen leggen. Zorg gewoon dat hij een kogel terugkopt, probleem opgelost. Zou overigens een algehele regel moeten zijn, wereldleiders stemmen over de kogel bij starten conflict, kijken wie dan nog een conflict start.
Denk dat je iets te veel james bond hebt gekeken, gok dat ze blij mogen zijn wanneer ze überhaupt weten in welke stad hij op dit moment is.
Je kan alleen op een staatsgreep hopen.
@Bigi Bana Boy | 18-03-22 | 09:34: En de kans daarop is gering.
Russen kunnen niets organiseren, maar zulke geheime diensten draaien altijd top.
Helaas niet zo makkelijk, Poetin heeft een hele eigen garde.
Als je begint met leiders omleggen, is de volgende dode leider in de VS of een paar in de EU. En dan? Dan sla je het fundament weg van de bestaande wereldorde, diplomatie en de VN. Dan ga je een paar eeuwen terug naar een woestijnfilosofie. Misschien zijn we allemaal nu Taliban? Qua denkniveau wel lijkt het. Aan de andere kant, misschien moet het maar terug naar het recht van de dodelijkste scherpschutter.
@GeenAccount | 18-03-22 | 11:50:
Sja. Zo kun je er ook in staan. Kan me een hoop nabestaanden gedurende de wereldgeschiedenis bedenken die het toch wel prettig hadden gevonden als die leider toevallig wel in een vroeg stadium was neergelegd. Buiten de usual suspect(s) denk ik dan aan een Pol Pot. Nog elke dag lopen er mensen op landmijnen daar...
Maar ja, het mij is allang duidelijk waar u staat.
Hoezo gaat dit nog gewoon door!?
Ik heb vorige week m'n profielfoto op FB al veranderd in een blauw/geel dingetje.
Ze zullen het nog niet gezien hebben, kan niet anders! ;)
Had wel verwacht dat deze gisteren zijn eigen update had gehad:
twitter.com/mikinm/status/15041874702...
natuurlijk megavet in beeld gebracht.
Ben niet zo bang voor een kernoorlog en een dreigend Rusland. Denkt dat de inlichtingendiensten exact weten waar hij is, wat hij doet en wat hij zegt. Op moment dat hij heel gekke dingen wil gaan ondernemen wordt er echt wel ingegrepen.
U heeft veel vertrouwen in de maakbaarheid des wereld.
Beetje zoals met Bin Laden en/of andere kopstukken
Want moeder de staat zal je altijd beschermen en de boze straling zal nooit jou te pakken krijgen! Zo lijkt men in het Westen te denken. Veiligheid als recht!
Wijze woorden:
John Lennon, God www.youtube.com/watch?v=aCNkPpq1giU
Ja mooi. I don't believe in yoga. I don't believe in kings.
Stel je bent Poetin.
Je wordt wakker.
Je loopt naar de badkamer.
Je kijkt in de spiegel.
Wat denk je dan.
'Waarom krijg ik gewoon m'n zin niet?'
"Waarom doet iedereen zo gemeen tegen mij?"
Denk eerder dat hij noch einmal nach Kiev wil om zijn nalatenschap als postmoderne Tsaar die het Russische imperium herstelde (of althans een begin daartoe deed) veilig te stellen.
"Ronely, im so ronely"
Op die spiegel hangt een briefje :
‘Niet vergeten na inname Oekraïne
er een charme-offensief tegen aan te gooien’
@Ambiorix | 18-03-22 | 09:07:
Hij geeft er helemaal niets meer om wat het Westen van hem vindt.
Die gaat niet meer stoppen.
Hij denkt vast niet aan de wanhopige ouders met gebombardeerde kinderen in hun handen. Hij is de belichaming van het slechte.
Ik denk dat hij een beetje staat te huilen, hij wil eigenlijk als hervormer en de grote held van de USSR de geschiedenisboeken in, maar beseft nu wel dat hij (zoals Adolf) als oorlogsmisdadiger en massamoordenaar te boek gaat.
"Ik zie er wat opgeblazen uit in mijn gezicht"
Als hij naakt in de spiegel kijkt ziet hij zijn enige aanhanger. En het is nog een lul ook.
Die speech van Poetin!
We mogen aannemen dat dit echt zijn overtuiging is. Hij gaat compleet voorbij aan de illegale inname van de Krim en Donbass, Rusland zou 100% het slachtoffer zijn van het westen. Ook spreekt hij uitgebreid over de economie, waar uiteraard hetzelfde verhaal speelt; Alles zou erop gericht zijn Rusland op de knietjes te dwingen en westerse leiders zouden uitsluitend nog gericht zijn op de vergroting van hun eigen kapitaal (kleine kern van waarheid) ten nadele van hun burgers.
Echter, Poetin gaat ook weer totaal voorbij aan zijn eigen, nog veel ergere, corrupte kleptocratie, waarin slechts enkele rijken inclusief hij zelf (200 miljard) de spoils of the land afromen naar Zwitserse bankrekeningen.
Kortom: CAlimero, alles is de schuld van ons. En dus zijn de Russen genoodzaakt zwaar geweld in te zetten. Prachtig (?) voorbeeld van een leider die alleen nog maar zijn eigen slachtoffersime cultiveert en van daaruit de wereld als vijand bestempelt. Alles met de beste bedoelingen natuurlijk.
Maar wat een super gevaarlijk mannetje, met zijn 4000 kernkoppen achter de hand. Hij haat ons. In alles. Hij wil ons dood.
Het is een spel. De waarheid kan hem niet zoveel meer schelen.
Hij maakt er een wij en hunnie van.
En als die er niet echt is, moet je het maken.
Groepen verzinnen.
Kan op basis van van alles. Land, taal, geloof, wat je maar nodig hebt.
Identity politics bedrijven (gezamelijk vermeend onrecht)
Verschillen overdrijven.
Dingen groter maken dan ze zijn.
Maar waarvoor dit allemaal doen...met welk doel...
Russen hebben een trauma. Niemand vindt ze aardig. Schuld van die mensen. Dit terwijl iedereen die wel eens in een hotel met Russen heeft gezeten je kan vertellen dat ze niet allemaal even aardig zijn. Sommigen zijn ronduit onbeschoft of erger.
Poetin is eigenlijk een klein, verongelijkt mannetje, dat steeds maar roept dat ieder ander het gedaan heeft, maar hij niet. Het is gewoon zielig aan het worden. Maar, helaas, ook gevaarlijk, vanwege die kernwapens.
@Theodorus.Goldbach | 18-03-22 | 09:00:
Het type "rijke Rus" is inderdaad onuitstaanbaar onbeschoft. Maar ik ken genoeg heel aardige, leuke Russen. Maar de Russen die je hier vooral tegenkomt in de vakantieplaatsen vind ik niet de meest fijnbesnaarde.
Mee eens, die man is compleet gestoord. Maar wel reist bij mij de vraag waarom bijvoorbeeld een zender als RT in het westen uit de lucht is gehaald? Ik hou ervan het nieuws van meerdere kanten te bekijken. Waarom?
@Botte Hork | 18-03-22 | 09:07: nieuwskanalen zijn allemaal propaganda. En nu worden we eventjes van een kant geserveerd.
@Beste_Landgenoten | 18-03-22 | 09:05:
Oh ja, ik ken zat Russen. Allemaal hartstikke tof volk. Die schamen zich rot nu. Durven eigenlijk niet meer te zeggen dat ze Rus zijn.
De Krim was autonoom. Had ook een eigen president, en heeft nog steeds een eigen parlement.
@Beste_Landgenoten | 18-03-22 | 09:05: In hotels in Egypte hadden ze een tijdje Rus-vrije weken (ik weet niet of ze dat nu nog doen). En nee, dat was geen lokkertje om andere gasten aan te trekken, maar simpelweg om het eigen personeel een adempauze te gunnen.
@Botte Hork | 18-03-22 | 09:07:
Is ook zinloos. De meeste mensen kijken niet of begrijpen dat het allemaal leugens, verdraaiingen en/of halve waarheden zijn.
Maar je hebt een groepje nuttige idioten die helemaal op de hand zijn van Poetin. Die zijn gehersenspoeld. Doe je niets meer aan. Je vindt ze hier vaak met een -weggejorist en opgerot- boven hun nickname staan.
@SuzukiSwift | 18-03-22 | 09:28:
Alsof die helmen het enige zijn.
@SuzukiSwift | 18-03-22 | 09:28:
Nee maar wat een visie wat een briljante uiteenzetting. Dat hebben hier in jaren niet gehad.
Zo scherp zo nuttig en zo verrekte overbodig Het lijkt wel of ik dit verhaal van u al minimaal 50 maal ben tegengekomen op zo''n beetje elke blog chat en reaguursel mogelijkheden bij derden.
@SterF... | 18-03-22 | 09:32:
Panzerfaust 3 is een geducht anti-tank wapen.
Maar Suzuki Swift heeft last van zelfhaat. Doe je niets tegen.
@suzukiswift. Geen afspraak met een naald vandaag?
Ik ben wel eens in Lviv (Lemberg) geweest en dat is inderdaad een prima stad om een biertje te drinken. Die bommen daar kun je in Polen horen vallen. Komt erg dichtbij zo in geografische zin.
Dat zegt dus Putin ook te vinden. Alleen lijft het Westen landen in met grote zakken geld en doet Putin dat nu op een verachtelijke manier.
'Gelukkig' zijn het 'maar' landen waar nogal wat mensen hier in de panelen van zeiden dat als je wilt weten wat echte corruptie en dictatuur is je daar maar lekker moet wonen.
Het zijn ingewikkelde tijden. Laat ik maar hopen dat er snel vrede komt en dat we nu eindelijk eens gaan stoppen met machtige mensen nog machtiger te laten worden.
Als de wind vanaf Oldebroek komt hoor ik ze ook.
Ik neem aan dat onze Kysia Hekster van de NOS al weer veilig vanaf de redactie in Hilversum verslag doet.
Ja, ze is op haar bezemsteel teruggevlogen door haar baas.
Voor die tweet met Get in moet ik inloggen want expliciet. Wut? Ik heb geeneens twitter.
Ik heb twitter maar weet niet hoe ik via die link kan zien welk account gepost heeft. En om nu via de comments op die post te zoeken welke account gepost heeft is weer kudt omdat twitter kudt is.
De andere partij in de oorlog, die is heilig...
Hij heeft gisteren gezegd dat ze "anders" zijn dan in 2014...right. En zijn honderden miljoenen in Pandora/Panama-papers...om te verstoppen voor de Russen...right.
Ik juich niet om Zelensky, ik jank om wat Poetin doet.
Het moge duidelijk zijn wie nu de invaders zijn.
Neo-nazisme is niet leidend in Oekraïne maar zeker wel een heel groot probleem. Zoals die burgemeester die door Dolf Jansen werd aangeprezen.
Mooi Putin talking point ouwe Kremlin bot. Zelensky is nota bene zelf een jood.
Dat vermeende Nazisme is daarnaadt behoorlijk irrelevant in het licht van het Russische fascistische agressie. Zelfs als het zo erg is als de Putin bots willen doen voorkomen, is het nog steeds meer dan een miljoen keer minder ernstig dan wat de Russen klaarspelen.
Het hier om prioriteit. Rusland is de grote agressor die steden verwoest en onschuldige burgers daarin meeneemt. Wat Zelensky dan ook op zijn kerfstok moge hebben valt hier tegenover totaal in het niet.
Alfred Nobel, uitvinder van het dynamiet, hoe wrang.
Tja, en nu is de vraag hoeveel mensen Zelensky mag offeren om wel/niet voor die prijs in aanmerking te komen...
Begrijp me goed, ik hoop op een snelle vrede voor het oekraiense volk (helaas zonder lidmaatschap voor EU en NAVO) en een wereld zonder Poetin, maar Zelensky heeft ook weinig moeite mee om er een paar meer te offeren voor zijn doel. Nobelprijs voor de vrede wordt zo toch ook wel een beetje de Nobelprijs voor de wrede.
@TuuT | 18-03-22 | 09:39: Als het aan mensen als Tuut ligt geef je je land spontaan op als een indringer binnenkomt zonder kloppen.
Gister opnieuw raketten vanuit Wit-Rusland afgevuurd op het stadje Sarni. Die raketten vlogen net niet tegen schoorstenen aan, zo laag. Gaat lekker zo, met Wit-Rusland.
Deze vraag speelt al langer bij mensen .
Wat als Trump nog president geweest was ?
Schuld van Bonkers, altijd.
Wat als Bush nog president was geweest, of Johnson?
Toevallig kwam ik gisteren langs dit filmpje waar Trump, Trumpiaans, duidelijk maakt hoe hij tegen de defensie budgetten en NS2 aankijkt.
youtu.be/Vpwkdmwui3k
Die had gezegd, zoek het maar uit EU, jullie wilden niet voldoen aan de 2% norm en hielden me dagelijks voor de gek op tv.
Merkel, sprak Russisch met Putin. Wellicht werkte haar aanwezigheid daarom kalmerend maar anderzijds broedt Putin al lang op deze toestand.
Was het niet gebeurd, Biden zijn zoon at al jaren in de Ukraine olie te stelen, daar gaat het om, niet om het land, maar wat er allemaal in de grond zit en Europa deed er ook aan mee.
@Mr_Natural | 18-03-22 | 08:41: Dan had de ene oorlogsmisdadiger de andere kunnen uitschelden.
Of laat Obama het oplossen, die kreeg al na 'n maand de Nobelprijs voor de Vrede.
@Piet Karbiet | 18-03-22 | 08:47:
Escaleerde de oorlogen in Irak en Afghanistan, liet Hillary Libië bombarderen, deed het daarna nog dunnetjes over in Syrië wat een "vluchtelingen" crisis veroorzaakte in EUropa, en liet de Krim annexeren door boze Poetje.
Nee die prijs kreeg hij echt niet omdat een stel Noren naast een zwarte man op de foto wilden staan heur.
Of er was geen oorlog gekomen, of ons zonnestesel had nu twee zonnen..
Als Trump nog president was geweest kon Poetin nog meer onbekommerd zijn gang gaan.
Trump zou Poetin lachend en bewonderend zijn volledige zin hebben gegeven. En zou de NAVO opgeheven hebben. Allemaal maar lastig voor de VS. Kijk naar de sentimenetn bij rechts Amerika. Fox News wordt zelfs op de Russische TV uitgezonden als pro-Russische propaganda!
Dan had hij Poetin alle hoeken van de kamer laten zien tot Vladimir hem zou smeken voor vergiffenis natuurlijk. Wat anders.
@puszuiger | 18-03-22 | 08:53:
Dat was het leuke van Twamp, je wist nooit wat er ging komen. Vladje en Xi namen het risico dan ook maar niet... gelukkig zit er nu een kasplantje in het ernstig ondermijnde en corrupte en perverse Washington DC dus kunnen ze nu doen en laten wat ze willen.
De man heeft in die 4 jaar geen grote buitenlandse blunders begaan, dat is dan zijn wapenfeit. In binnen- en buitenland heeft hij verder weinig voor elkaar gekregen. Biden is domweg te oud en zijn presidentschap is tot nu toe mager, maar tot nu toe hebben de VS geen overdreven gekke dingen gedaan.
@Graaf_van_Hogendorp | 18-03-22 | 08:58:
Zo'n kasplantje is Biden niet, qua Rusland. Integendeel. Hij balanceert op de rand van escalatie, maar geeft toch steun aan Oekraine. Ondertussen weet hij de NAVO wel te verenigen, in tegenstelling tot die grote oranje waffel.
Trump had meteen al met die kruisrakettenaanval laten zien dat er met hem niet te sollen is. Ook zijn investeringen in het leger en het enthousiasme van soldaten waar hij ook kwam maakt enorme indruk op militaire leiders overal ter wereld.
En die militaire leiders adviseren hun regering/despoot. 'Laten we nog even 4 jaar wachten' zal het advies geweest zijn.
@sjef-van-iekel | 18-03-22 | 09:09:
Toch jammer dat dit soort gedoe nodig is omdat een paar mannen (het zij altijd mannen) met iets vreemds naar de zin te maken.
Eigenlijk zo overbodig en onzinnig.
@sjef-van-iekel | 18-03-22 | 09:09:
Waarom ging de Amerikaanse media zou vol op het orgel dat Trump samen zou spannen met Rusland en dat er Russisch invloed zou zijn geweest op de verkiezingen ?
@Wattman | 18-03-22 | 09:35: omdat Trump de binnenlandse vijand was want.... ja Trump. Media en Hollywood waren tegen hem omdat hij streng was tegen degenen was die de Media en Hollywood financieren. Ooit een Chinees 'the badguy' zien spelen in een Hollywoodproductie? Dat is minimaal of niet voorkomend de afgelopen jaren. Veel meer kans op een Rus ofzo.
Hij had voor hemzelf nooit de politiek in moeten gaan. En ook voor Amerika niet.
Maar gek toch dat iemand (een niet-politicus) president is en het is 4 jaar redelijk stil op de wereld.
Die daarvoor zat en die er nu zit zijn misschien beter met woorden en liggen beter. Ik bedoel liegen beter. Maar jammer dat ze daar nog minder keus hebben dan hier qua stemmen op leiders.
@AdvocatusDiaboli | 18-03-22 | 09:20: ik denk dat vrouwen erger kunnen zijn maar nog niet aan de macht zijn.
Die had wapens aan Putin willen verkopen in ruil voor dirt over de zoon van Biden...
Deze was voor Papa Jones die zei dat je niet in het Russisch kan reageren.
@Osdorpertje | 18-03-22 | 08:39: Ik bedoel Russische letters. Wat schrijf jij nu, fonetisch?
First they take the airport, then they take Berlin.
Ik de hele tijd mijn hersens kraken, wat is toch het origineel? "First we take Manhattan", natuurlijk. :)
@Met_baard | 18-03-22 | 09:53:
Bingo!
Misschien moeten de VS als "oefening" een paar atolletjes verdampen...
Ameland!
Of Teheran, dat zijn toch ook nazis?
Staat niet in de green new deal
Is dit nou het nieuwe wereldleiderschap?
Zou kunnen, psychopaat Klaus Schwab heeft collega psychopaat Vladimir Putin uit de club geflikkerd. www.politico.com/news/2022/03/08/davo... Dus het volk moet het ontgelden, da's in elk geval logisch.
@Botte Hork | 18-03-22 | 08:43: Lijkt VOLT wel...
@Botte Hork | 18-03-22 | 08:43: en het kost WEF veel geld zo te lezen
Zag iemand aankomen dat Putin zo'n destructieve krankzinnige blijkt te zijn als hij is.
We hadden het kunnen weten natuurlijk met Grozny en Syrië, ook MH17. En zijn uiterlijk geeft het ook al weg.
Komende dagen gaat hij dreigen met nukes.
The Peuter awakens!
Schijnt dat hij al lange tijd in isolatie zit en met de verkeerde mensen om je heen ga je gekke dingen denken en doen.
Zou me niet eens verbazen als hij zelf echt denkt dat hij Oekraïne van het neo-nazisme aan het bevrijden is.
De gang van zaken doet me aan de nadagen van Hitler in zijn berlijnse bunker denken.
@2voor12 | 18-03-22 | 08:46: Es bleiben im Raum: Lavrov, Shoigu und...
@nobodiesunmighty | 18-03-22 | 08:46:
Beter laat dan nooit.
Ja.... straks wil hij nog bowlen......
Hoe schrijf je "Wir haben es nicht gewusst." in het Russisch?
Ik poste het net al. Russen schijnen het overwegend helemaal prima te vinden.
twitter.com/OlenaHalushka/status/1504...
Ik zou het je graag vertellen, maar GeenStijl heeft een autojoris op Russisch. Probeer maar.
@Theodorus.Goldbach | 18-03-22 | 08:30: Er zullen vast genoeg Russen zijn die de oorlog steunen, maar ik geloof niks van deze percentages.
@Theodorus.Goldbach | 18-03-22 | 08:30:
Geloof vrij weinig van deze percentages. Zou de bron wel eens willen zien. Of hebben ze gepeild rond de datsja van ome Poetin?
Ja een meerderheid van Russen steunt de oorlog maar ik vraag me af of de meerderheid van Russen echt door hebben wie ze vechten en hoe het gaat. En daarnaast, waarom zouden ze denken dat Poetin Polen aan gaat vallen? Nee sorry totaal ongeloofwaardig.
@Papa Jones | 18-03-22 | 08:32: alleen cyrillisch of ook uitgeschreven Russisch?
@Papa Jones | 18-03-22 | 08:32:
Klopt ! Komt er niét door.
Cyrillisch niet, uitgeschreven wel: "my etogo ne znali"
Stop de persen !!!
Claudia de Breij en haar vrouw Jessica van Geel hebben twee Oekraïense vluchtelingen in hun Utrechtse huis opgevangen. Het gaat om een moeder met een kind dat lijdt aan kanker, zo vertelt ze in De Avondshow met Arjen Lubach.
Mooi toch. Erg sympathiek.
Ja, Oekraïners wel.
Okay, extra deugpunten omdat het een Kika kind is.
Oh maar waarom niet eerder? Omdat het moslims waren of....?
@Behangdelul | 18-03-22 | 09:51: Waarschijnlijk voor de hand liggende redenen, geen mannelijke economische vluchtelingen die een wat barbaarse cultuur hebben waar het prima is om vrouwen en kinderen achter te laten in dat zogenaamde oorlogsgebied wat je ontvlucht en wel onderdak willen bieden aan vrouwen en kinderen waarvan de mannen overwegend achterblijven om huis en haard en andere nog daar gebleven vrouwen en kinderen te verdedigen ondanks dat het een hopeloze strijd is?
Een hoog "I, Claudia" gehalte gisteravond bij Lubach. Grijs geergerd aan dat wijf maar goed, inderdaad puntjes voor haar wbt die Oekrainers.
@MrGrey | 18-03-22 | 13:12:
Zij was anders wel die trut van "mag ik dan bij jou" of hoe dat janknummer ook heet.
Het is voor mij nog steeds een ver van mijn bed show. Omdat ik nooit pleepapier heb gehamsterd voelde ik mij eergisteren wel gerechtigd om 12 liter zonnebloemolie in te slaan bij de Plus. En daarmee was ik net op tijd want nu is het op de bon.
Het één gaat niet zonder het ander.
Gaat je nu al oliebollen bakken?
Mijn stad heeft ook grote problemen, las ik vanmorgen.
Mensen konden niet met scootmobiel en al het stemhokje in.
Stond op facebook.
Ze konden tenminste binnen en kwamen niet geheel ineens nog een trapje tegen.
Nog wat quotes uit een Cap-X artikel: Olaf Scholz’s coalition government has been astonishingly reluctant to cut itself off from Russian energy supplies – even as every statement that implies their willingness to do so is met with applause. This isn’t entirely Scholz’s fault: he is the heir to a horribly misguided energy policy that has left his country over-dependent on Russian hydrocarbons. Still, the way European leaders line up to praise his leadership even as German money literally funds the Russian war machine leaves a bitter taste.
Likewise, it’s strange to hear the notes of self-congratulation in Berlin over the decision to finally ramp up defence spending. As Europe’s leading economy, it’s remarkable that it’s taken a crisis on this scale to finally commit to the Nato target of spending 2% of GDP on defence, not pride. And even then, the €100bn modernisation effort is unlikely to come online for at least five years.
Perhaps worse still was the Germans’ reluctance to offer lethal aid to Ukraine, even as Russia massed its troops at the border. As the UK was sending thousands of vital anti-tank weapons, German defence apparatchiks could only bring themselves to offer 5000 helmets. Once fighting started, the German defence ministry did provide thousands of Cold War-era ‘Strela’ anti-air missiles – only for the Ukrainians to discover many of them were unusable.
Alle manpads - dus van de schouder afgevuurde luchtdoelraketten- hebben regelmatig onderhoud nodig. Aan de batterijen bijvoorbeeld
Zie achter de klik een voorbeeld van geïmproviseerde batterijen uit Syrië: armamentresearch.com/improvised-manpa...
“ With MANPADS documented in Syria often over 40 years old, original batteries may be have deteriorated or been damaged, making improvised solutions attractive.”
Via Armament Research <
Oei. Ik schrok van deze cijfers. We geven graag alleen Poetin de schuld van alles maar naar het schijnt vind 75% van de Russen dat ze Polen moeten binnenvallen en is het gebruik van kernwapens helemaal prima. Ik hoop maar dat deze percentages niet in de verste verte kloppen.
twitter.com/OlenaHalushka/status/1504...
Ik denk dat 75% van de Russen nooit in het buitenland is geweest, enkel Russisch spreekt, enkel naar staatsmedia luistert etc. Ze weten niet beter.
Polen heeft met Solidarność een belangrijke rol gespeeld in de val van de USSR. En is nu de aanvoerder van steun aan Oekraïne. Voor Russen zullen zij ook het Grote Kwaad zijn?
Eng is het overigens wel. Putin zou toch niet nog gekker zijn dan hij nu al is?
@Bataafje | 18-03-22 | 09:03: om tegen gebruik van kernwapens te zijn, hoef je als weldenkend persoon helemaal je land niet uit te zijn geweest of propaganda als excuus te gebruiken. Tis zorgelijk sowieso.
In een gesprek met de Turkse president Erdogan heeft de Russische president Poetin zijn eisen op tafel gelegd om de oorlog in Oekraïne te beëindigen. Dat meldt de BBC op basis van Erdogans woordvoerder en adviseur Ibrahim Kalin. Deze adviseur kon meeluisteren met de conversatie tussen de twee presidenten.
www.bbc.com/news/world-europe-6078575...
In elke oorlog is het hetzelfde, oorlog is hel. Of het nu Irak, Libie en nog veel meer landen, het blijft een hel.
Vietnam , de serie geeft al een goed beeld, Joegoslavie. WO11.
Dat het gauw klaar is, wachten op Odessa, de volgende en dan komen er wel besprekingen en zal het veroverde deel naar Putin gaan.
Europa blijf erbuiten, Biden was al stom genoeg.
Dwaallicht. Je denkt toch echt niet dat Oekraïne zich gaat overgeven? Die kunnen het bloed van de Russen wel drinken en zitten bijna in de positie waar ze een offensief kunnen openen. Zeg ik niet zeggen meerdere generaals buiten dienst. Die zullen er vast wel meer verstand van hebben dan jij en ik samen plus alle andere reaguurders.
@Theodorus.Goldbach | 18-03-22 | 08:29: Hoop doet leven en noem me geen dwaallicht . Ben een oudere vrouw die alle oorlogen heeft gezien.
Overgeven en dan onder het juk van Rusland verder leven?
@kneuterzak | 18-03-22 | 08:36: Die chocolade president was geen haar beter en veel rijke mensen in Ukraine, dat was ook niet zo een fijn land, kan me nog een referendum herinneren.
@gato | 18-03-22 | 08:34:
Mijn excuses. Het was niet de bedoeling om je te beledigen.
@gato | 18-03-22 | 08:34:
Verdun, de Somme, Gallipoli, daarna de Spaanse Burgeroorlog, inval in Polen, Leningrad, Stalingrad, D-Day, Berlijn? Zoiets?
@Theodorus.Goldbach | 18-03-22 | 08:47: Excuses aanvaardt.
Een oorlog is nooit leuk, maar de mate waarin men burgerdoelen treft geeft toch wel flinke verschillen.
@theo-is-dood | 18-03-22 | 08:49:
Vergeet napoleon niet.
@Shoarmamasutra | 18-03-22 | 08:58: Dresden bedoel je?
Als het lijden van de bevolking zulke proporties aanneemt dan is het niet oneervol om te capituleren als stad.
Capituleren is altijd oneervol, maar soms onvermijdelijk.
@Usumani | 18-03-22 | 08:25: Als je het belang van de inwoners voorop stelt is het zeker niet oneervol. nl.wikipedia.org/wiki/Beleg_van_Breda...) Zoals de Duitsers Parijs tot open stad verklaarden en ww2 om verwoesting te voorkomen.
@Zapata10 | 18-03-22 | 08:27:
De bevolking wil overwegend juist niet capituleren. Ze willen vechten voor hun vrijheid tot de laatste man.
Dapper en hard volkje hoor Oekraïners. Kan menig reaguurder nog wat van leren.
Met die redenatie kunnen we steden als Rotterdam ook wel capituleren richting “Finland”.
We sturen Nilufer...
Dat zal ze leren!
Misschien is een goede beurt voor Poetin wel dat wat de gemoederen wat kalmeert.
Welkom welkom welkom allemaal
Ik ben er even binnen gelopen maar er waren maar 2 mieles op 700 man. Mensen hebben al 10 dagen dezelfde kleren aan.
Nobelprijs voor de vrede,........................ vrede?
Yasser Arafat heeft hem ook gekregen.
@Osdorpertje | 18-03-22 | 08:32:
De EU ook.
Mensen (jongens/mannen/vaders/opa's) die het geweld met hun gezin willen ontvluchten worden (aan de grens) tegen gehouden en met een oude AK47 met een magazijn met 10 patronen terug gestuurd om te vechten. Idd,.... Vrede???
@Osdorpertje | 18-03-22 | 08:32: En Henry Kissinger
@TuuT | 18-03-22 | 09:09: en terecht. Als iedereen zou vluchten zou oorlog voeren wel erg aanlokkelijk zijn voor agressors.
Volgens WNL komen er meer vluchtelingen dan verwacht. En die blijven ook langer dan verwacht. Dan verwacht he? Goh, wat een verrassend bericht weer.
Ook veel meer vluchtelingen gaan niet meer weg, blijkt achteraf.
Ah ja, minder dan verwacht he? Zal ook weer als een verrassing worden gebracht.
Je moet wel goed verwachten natuurlijk.
De schatting op basis van eerdere oorlogen is dat 1/4 van een bevolking vlucht. Dat zou rond de 10 miljoen zijn. Tsjechië kan niks meer opnemen, Moldavië ook niet. Als omliggende landen vol zitten, gaat de reis verder.
Zorgwekkend is wel dat reguliere stromen net zo hard doorgaan. En die waren ook al hoog.
Wat het plan van Den Haag is? Voor korte, middellange en lange termijn?
nieuws vanuit de telegrof hoek. Volgens Vlad de Winter moest Oekraïne maar snel instemmen met de annexaties. Dat verwacht hij van de Palestijnen ook.
@Bataafje | 18-03-22 | 09:07: door vanuit het Oosten te komen en net te doen of je Oekraïner ben kun je mooi binnenkomen en veel zorg krijgen. Tegen de tijd dat je gespot zou worden ben al veel te lang hier en hoef je niet terug.
@Bataafje | 18-03-22 | 09:07: niets, gewoon ongebreidelde import totdat Nederland helemaal kapodtstuk is. Er kan zat maar Rutte wil niets.
Het gaat dus om de boodschap, niet om Oekraine zelf. De boodschap is heel simpel, laat je in met de EU en de Navo en we maken je helemaal met de grond gelijk, gif d'r op, nukes, hoe meer toenadering, hoe meer bommen. Volgens mij gaat het in deze oorlog niet om winnen maar om maximale schade aanrichten, verder niks.
Ik vrees voor de Russen dat ze zometeen alle schade die ze hebben aangericht moeten terugbetalen want met deze economische wurggreep waarin Rusland zit is de kans minimaal dat ze hier uiteindelijk nog iets gaan winnen...
Nou, de Amerikanen plus Europa hebben ook genoeg gedaan. Zie alle oorlogen.
@Aristotalloss | 18-03-22 | 08:22: Rusland gaat ruim 25 jaar terug. Putin wordt opgeknoopt en je krijgt daarna 10 jaar de chaos en het opkrabbelen zeg maar 1995 tot 2005
Dag 23 van deze totale waanzin en jammer genoeg nog steeds niemand van binnenuit met ballen in de nabijheid van totaalidioot Putin die hem netjes een gaatje tussen zijn ogen bezorgt.
Opmerkelijk dat zovele mensen nog steeds denken dat dit exclusief en alleen het idee van Putin is, verder wil niemand in rusland hier iets mee te maken hebben natuurlijk....
Denk ook niet dat zoiets staat te gebeuren eerlijk gezegd
Ik denk dat het overgrote deel van de Russische bevolking hem wel zou willen lynchen, hij komt alleen niet uit zijn hol.
@elfenstein | 18-03-22 | 08:15: deze zogenaamde oorlog is een afleiding. De agenda's worden snel er doorheen gedrukt. Ik vind het ook niet opmerkelijk dat een Nederlandse ex sluipschutter die met de koerden mee vocht op de opsporingslijst van Nederland is komen te staan en elke nederlander die naar Oekraïne afreist om mee te vechten wordt uitgezwaaid. Europa nationalisme de kop in drukt want nationalisten is fascisme en racisme maar wel de Oekraïense nationalisten steunt.
@jitro | 18-03-22 | 08:45:
Hoezo zogenaamd?
Welke agenda's?
Complotgekkie alert.
het zou beter zijn wat Irondome opstellingen uit Israël in te vliegen. Ook zou men covert met de Oekraïners mee moeten vliegen voor de intel en comms. Een soort force multiplier. Russische artillerie neutraliseren met grote hoogte bombardementen vanuit B2 moet toch ook mogelijk zijn. Met JDAMs kun je op een ritje aardig wat spul precies raken.
@jitro | 18-03-22 | 08:45:
"Europa nationalisme de kop in drukt want nationalisten is fascisme en racisme maar wel de Oekraïense nationalisten steunt."
Omdat nationalisme ook iets vreemds is eigenlijk.
Het is puur toeval dat je ergens geboren wordt. Er zit geen eigen verdienste aan.
Etnische of nationale trots is best vreemd.
Trots is gereserveerd voor iets dat je zelf en alleen bereikt, niet iets dat per ongeluk bij je geboorte gebeurt.
Nederlander of Oekraïner of Rus zijn is geen vaardigheid waar je hard voor gewerkt hebt.
Andere mensen voor jou hebben dat gedaan.
Het is genetisch toeval.
Dus veel mensen zijn daar wel zo'n beetje voorbij. Iedereen is een medemens aan het worden.
Dat er vervolgens medemensen zijn die rare dingen doen met een geloof of ideologie... hey...je ziet het nu ook weer.
@AdvocatusDiaboli | 18-03-22 | 09:32:
Zoeits zit in de mens, is er altijd al geweest. je vocht voor je familie, je clan, je stam, tot ver in de vorige eeuw nog dorp tegen dorp, gewoon een natuurlijk gegeven. Je voelt je veilig en geborgen bij het eigen en als er buitenstaanders komen die net wat anders praten, net wat anders leven, net wat anders eten, naar de andere kerk gaan of god verhoede er anders uitzien is dat in principe een bedreiging voor je bestaan en ga je met de jongens erop uit om je territorium te beschermen. Is ingebakken in onze genen, de vriend, vlucht, vecht, reactie zit in ieder zoogdier.
@AdvocatusDiaboli | 18-03-22 | 09:32: Mooi verwoord. Zelfs als trots is gereserveerd voor iets dat je zelf bereikt is het nog steeds compensatie van een verongelijkt ego.
@AdvocatusDiaboli | 18-03-22 | 09:32: Dit heeft alles te maken met blij, bang en boos. In mijn inzien:
- Blij met de eigenheid van jezelf, je familie en de natie / het land waarin je woont
- Bang dat dit van buiten onder dreiging en geweld wordt afgenomen
- Boos dat er een stuk van de eigenheid van het land is afgenomen, de integriteit van het land verder bedreigd wordt en nu zelfs wordt aangevallen.
De gevoelens die daarbij ontwikkeld worden zou je nationale trots kunnen noemen.
REAGEER OOK