Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Corona dag 34: RIVM insisteert dat besmetting zonder symptomen niet kan, studie zegt van wel

Hier beelden en bevindingen van dag 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 12, 14, 15, 16, 19, 21, 22, 23, 25, 26, 28, 29, 32 en 33. John Hopkins-besmettingskaart hier, fenomenaal besmettings-liveblog mét bronvermelding bij BNO News.

Alright, even voor de goede orde. De landen waarvan we de officiële cijfers keihard niet geloven zijn China, Iran en Indonesië. Laatstgenoemde land met 264 miljoen inwoners houdt nog altijd vol 0 besmettingen te hebben. Iran zegt 139 besmettingen te hebben, ondanks dat zelfs de deputy gezondheidsminister en een parlementslid zichtbaar besmet was en Iraniërs het virus al naar Irak, UAE, Afghanistan, Koeweit en zelfs Canada hebben verspreid. Daarbij hield een Iraans parlementslid eergister al vol dat er al 50 doden waren gevallen, en schat een eergister verschenen non-peer reviewed studie uit Canada dat er toen in werkelijkheid 18,000 besmettingen waren.

Maar goed, dichter bij huis dan. Want ook Griekenland, bekend van chronisch overvolle EU-brondocument-kampen, is gevallen. Een 38-jarige vrouw uit Thessaloniki die onlangs terugkeerde uit Noord-Italië, heeft het te pakken. In Italië gaat het namelijk ook onverminderd slecht. 374 besmettingen waarvan 19 in serious toestand en 12 doden. Maar ze zijn nog geen Zuid-Korea, daar staat de teller inmiddels op 1,261 besmettingen waarvan 13 serious en 5 in kritieke toestand, en 12 doden. Die cijfers doen concluderen dat de kill rate in Italië 3,3 keer zo hoog is. Duitsland, het VK en Frankrijk tellen respectievelijk 19, 13 en 17 besmettingen, de enige twee doden vielen in Frankrijk.

Nederland is vooralsnog de last man standing want alle buurlanden zijn ZIEK. Nederland ons Vaderland nog niet, en het RIVM benadrukt hun beleidslijn dat er alleen besmettingen plaats kunnen vinden als een drager symptomen vertoont. De besmette Duitsers is "in het weekend van 8 en 9 februari in Limburg is geweest. Dat is een ruim een week eerder dan de klachten in Duitsland zijn ontstaan. Tijdens dit verblijf in Nederland was hij niet ziek en niet besmettelijk. Daarmee is de noodzaak voor verder contactonderzoek voor dit verblijf in Nederland komen te vervallen." Dit terwijl er wel degelijk gevallen  van a-symptomatische besmettingen bekend zijn. Ook de directeur van het Amerikaanse RIVM zegt wél rekening te houden met overdracht zonder dat de drager symptomen vertoont.

In ground zero China staat het aantal besmettingen op 78,064, het aantal vermoede besmettingen op 2,491 en het dodental op 2,715. Bijna alle doden vielen in Wuhans province Hubei, en van alle besmettingen wonen er 65,187 in Hubei. 

Social

Reaguursels

Inloggen

die linkse boekhouders in D'Haag hebben tot nu toe laten blijken dat ze nergens verstand van hebben en zijn niet van plan om met het coronavirus anders te doen.

isotope 465 | 27-02-20 | 08:51

Over het virus in Oostenrijk hoor of lees je bijna niks meer... Een bepaald reden ???

gebochelde | 27-02-20 | 08:44 | 1

Vast een complot.

Rest In Privacy | 27-02-20 | 08:46

Ach, het Rivm, ook al wetenschappelijk instituut dat bezweken is voor de SJW en alleen nog meldt waar linkse politici blij van worden

Rest In Privacy | 27-02-20 | 07:23

Na 37 "outbreak" films in de afgelopen 25 jaar is het wel kicken om nu eens de "real life experience" mee te maken. Nu is het wachten alleen nog op degene die "CUT" roept.

skinart | 27-02-20 | 07:16 | 1
-weggejorist-
Leffe Blonde | 27-02-20 | 11:16

Het RIVM in 'Murica zegt:

When does spread happen?
People are thought to be most contagious when they are most symptomatic (the sickest).
Some spread might be possible before people show symptoms; there have been reports of this with this new coronavirus, but this is not thought to be the main way the virus spreads.

Mozes Langebroek | 27-02-20 | 07:15 | 1

Die Gerüchteküche macht Überstunden.

Hou eens op GS met die paniekzaai topics ja!

TonyMontana010 | 27-02-20 | 07:08 | 3

Als Geenstijl van BOL een euro per verkocht mondkapje krijgt tikken dit soort topics lekker aan met al die gekkies die het einde van de mensheid zien naderen.

Rest In Privacy | 27-02-20 | 07:13

In Duitsland is het hek van de dam.. Nu 19 besmettingen, ben benieuwd waar dit op uit draait..

Nouwske | 27-02-20 | 05:09 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Sciento Tom Cruise is in quarantine.
In Italy.
Making the movie Mission Impossible.
Do the needful, Tom.

MistaRazista | 27-02-20 | 03:21 | 1

Het virus mag die griezel hebben.

Rest In Privacy | 27-02-20 | 06:36

Effe een gedachte.... (op z'n Engels: You can shoot me if you want to but...)
In juli of augustus dit jaar lezen we via pagina 9 het bericht dat deze griep minder doden veroorzaakte dan een normale griep en dat menigeen "Corona" diagnose toch geen "Corona" was maar een normale griep omdat men het niet helemaal technisch voor elkaar had en men te snel conclusies trok.
Zoiets?

Basil Fawlty | 27-02-20 | 03:13 | 3

Ah cold is a cold and a flu an inFLUenza. :) Maar hou het maar vol bij jou kan ik de humor nog wel inzien.

A.I. van Dee | 27-02-20 | 03:47

@A.I. van Dee | 27-02-20 | 03:47:
"Ik zie de humor er ook wel van in". Dus niet echt.
Wonend in een appartementencomplex hartje Amsterdam met menig Chinees uit Peking, Shanghai en Hong Kong. Niemand die ooit in Hubei is geweest of mensen uit die provincie kent of heeft ontmoet. Maar wat ik links en rechts hoor? Iedereen ziet een Chinees nu als een Hubei Chinees en allemoal besmet maaan! Allemoal achterlijk volk die ziek zijn!. Zeukers te weten! Man, man, man. 1.4 miljard Chinezen en iedereen is besmet. Zucht.
Ik sprak vandaag Italiaanse maat van mij uit Noord Italie en die vertelde mij het verhaal dat locals in Noord Italie een vriend van hem lastig vielen en riepen: "You are Chinese, Your are Chinese" en die vent riep keer op keer" I am Philippine!, I am Philippine!" Zover gaat de hysterie daar thans.

We spreken elkaar in juli of augustus of zit jij al met je mondkapje als je naar de lokale AH gaat?

Basil Fawlty | 27-02-20 | 04:15

@Basil Fawlty | 27-02-20 | 04:15:

Het lijkt mij vreselijk vermoeiend voor het personeel in Chinese restaurants dat de chronisch demente types die al 50 jaar de zelfde domme sambalbij grap maken de komende 50 jaar iedere keer gaan vragen of ze ook Corona hebben om vervolgens hard om zich zelf te gaan lachen.

Rest In Privacy | 27-02-20 | 07:10

Paniek!
Laten we vooral de hele wereld stopzetten om een bak emotionele paniek.
Doe lekker 4 weken boodschappen, draag mondkapjes, slik jodiumpillen, neuq de buurvrouw, voor het te laat is, stel een testament op, pleeg zelfmoord, maar laat rationeel denkende mensen met rust.
Corona is niets anders dan moslimterrorisme.
Laat je niet gijzelen door virusTerreur.
Life Goes on.

Ruimedenker | 27-02-20 | 02:44 | 3

Indeed.

Basil Fawlty | 27-02-20 | 03:08

Overigens "neuq de buurvrouw." Die is 78. Is het ok als ik daar afhaak?

Basil Fawlty | 27-02-20 | 03:20

@Basil Fawlty | 27-02-20 | 03:20:
Ik heb r gedaan hoor.
Duurde ff, maar dat lag aan mij.
BoKbiEr pfff.

Ruimedenker | 27-02-20 | 08:06

Heb nog niet alle reaguursels kunnen lezen, maar lees net dat de gezondheidsdiensten van NRW op zoek zijn naar zo'n 300 deelnemers van een carnavalsevenement op 15 februari waar ook het besmette echtpaar uit Selfkant aanwezig was. Dus bijna een week nadat die mensen in Sittard waren, wat dus de verantwoordelijke instanties hier niet schijnt te verontrusten.

WirMachenMusik | 27-02-20 | 01:59 | 4

Het wordt weer bal na carnaval.

A.I. van Dee | 27-02-20 | 02:01

Na het carnaval heeft de GGD het altijd druk met SOA's.

Rest In Privacy | 27-02-20 | 07:17
▼ 1 antwoord verborgen

Uiteindelijk gaat het natuurlijk nergens over. De tijd die je verspilt aan een potentiële catastrofe is verspilde tijd. Leef je leven nu en omarm je geliefde en als die er niet koester hoop of beter onderneem actie.

www.youtube.com/watch?v=LLn3FT9BsRs

Vrijmoed | 27-02-20 | 01:50 | 1

Nou zo dramatisch voel ik het nou ook allemaal niet maar vind wel dat mensen beter geinformeerd moeten worden.

A.I. van Dee | 27-02-20 | 01:57

Interessante rekensom in de Volkskrant. Buiten China ligt het sterftepercentage op 0,25 procent. Een stevig griepje dus.

Rest In Privacy | 27-02-20 | 01:26 | 17

@sprietatoom | 27-02-20 | 02:28:

Daar hebben we geen knappe koppen meer voor nodig dat doen slimme computers tegenwoordig.
Pas stond er een interessant artikel op de Nu over een computer die een nieuw antibiotikum had ontdekt waar bacterien niet resistent voor kunnen worden.

Rest In Privacy | 27-02-20 | 07:06

Chinezen roken nou eenmaal veel meer dan mensen in andere landen. Corona is niets meer dan een dodelijk rokershoestje.

Rest In Privacy | 27-02-20 | 07:20

Buiten mainland china ca 4.000 besmettingen en ca. 70 doden. Dat is al bijna 2%. Rekenwonders bij de Volkskrant!

sjuul69 | 27-02-20 | 07:41
▼ 14 antwoorden verborgen

Kim Jung Un zit achter dit virus. In N-Korea zijn geen besmettingen.

Groene_pixel_man | 27-02-20 | 01:05 | 6

Kim is al bijna een maand verdwenen.
Ik vermoed dat de legerleiding van de gelegenheid gebruik heeft gemaakt om hem een spuitje te geven.

Rest In Privacy | 27-02-20 | 07:22

Tuurlijk zijn daar besmettingen. Maar daar hoor je niets van.
Maar wie weet, heel misschien dat de Noord-Koreanen hulp zullen accepteren van Zuid Korea.

kloopindeslootjijook | 27-02-20 | 08:05
▼ 3 antwoorden verborgen

Aangepaste Case definition, Europees, van vandaag:

Suspected case requiring diagnostic testing (not to be reported at the European level)
Patients with acute respiratory infection (sudden onset of at least one of the following: cough, fever, shortness of breath) requiring hospitalisation or not,

AND

who in the 14 days prior to onset of symptoms have met at least one of the following epidemiological criteria:

close contact with a confirmed or probable case of COVID-19 infection
OR

having stayed in areas with presumed community transmission *

Zie je dat de 14 dagen periode er nog steeds in zit ?
China geeft verdenking (eerder alleen regio Wuhan) en nu dus ook gebieden met Mogelijke transmissie In de populatie zoals bv stukjes Italië en bv. Iran.

Nichtsneues | 27-02-20 | 00:56

Simpele logistieke problemen zoals Feynman die schetste:
www.hln.be/nieuws/binnenland/huisarts...
Ik zou wel eens willen weten of onze huisartsen allemaal genoeg mondkapjes hebben enz.

Roadblock | 27-02-20 | 00:29 | 4

Die rolmops op 0:17 is de belgische minister van volksgezondheid ?!
Wouw, en dat moeten ze daar dan serieus nemen.

grapo | 27-02-20 | 00:49

@Vage_eddie | 27-02-20 | 00:34: Ik mag toch hopen dat ze beter spul hebben dan alleen mondkapjes, In dit geval zijn hazmat suits geen overbodige luxe voor de verplegers/hulpverleners.

A.I. van Dee | 27-02-20 | 01:38
▼ 1 antwoord verborgen

Brazilië doet nu ook mee.
En Pakistan ook maar de geinfecteerde was vast geen goede moslim want volgens islam-geleerden krijgen diep-gelovige moslims geen last van het virus.
Zo is het: nog een keertje exta bidden en je hebt nergens last van.

Jan Dribbel | 27-02-20 | 00:26 | 1

In dat geval hoop ik dat de echte fanatiekelingen lekker tijdens allah's vrijdagmiddagsoos knus op de knietjes op elkaar blijven kruipen.
Zo'n quarantaine is namelijk nergens voor nodig, en als je dan toch de pijp uit moet, had allah het zo gewild.

Vage_eddie | 27-02-20 | 00:31

@Basil Fawlty | 27-02-20 | 02:38:
*Interesseert en committee natuurlijk.

Basil Fawlty | 27-02-20 | 02:49

@sprietatoom | 27-02-20 | 02:43:
NOS en de links Belgische MSM an sich zitten in dubio (of spagaat) thans. Vroegah waren deze linkse knakkers dol op China onder MAO en Deng toen ze bloedarm waren maar thans is China de boeman ondanks dat hun IPhone uit China komt zo ook hun Ipad en veel andere produkten maar ik weet niet waarom dat linksvolk opeens anti-China is want ze zouden pro Xi moeten zijn want die houdt ervan om iedere burger onder controle te houden oa met facescans op straat. Iets waar links Nederland dol op moet zijn. Controle van iedereen die het niet met hun eens is.

Basil Fawlty | 27-02-20 | 02:55

Dat heb jij goed gezien. Kom er al 15 jaar en het duurde even maar ondanks alle nederigheid ze zijn meedogenloos als het erop aan komt. Alle mensen die hier die Chinese cultuur zo verafgoden zijn wat dat betreft dom.

Misterspok | 27-02-20 | 07:33
▼ 39 antwoorden verborgen

Ik vind die kaart van John Hopkins niet zo leuk meer. Grote joekels van cirkels die nietszeggend zijn. Die kaart van BNO News is veel leuker. Als je daar inzoomt zie je op een gevenen momnet de individuele gevallen in hun omgeving. Dan kan je veel beter inschatten hoe dichtbij het virus komt. Wel een opluchting dat er over de 32000 overlevers zijn, dan valt het allemaal toch best wel mee. Als je oud bent ga je eraan. Ik zou proberen heel veel water te drinken en dan alles eruit piesen.

Ikbeneenzelfbouwer | 27-02-20 | 00:04

Gaat hard nu in Selfkant. Direkt aan de grens bij Sittard. Teller staat nu al op 6 geïnfecteerden. Het is de volgende brandhaard met carnaval achter de rug. Ik verwacht binnen 2 weken Italiaanse toestanden. En in principe is wat nu zich voltrekt op t Europese continent een kopie van China hun uitbraak. Overal beginnen nu brandhaarden te ontaarden

papasfritas | 27-02-20 | 00:03 | 2

Bron??

kneuterzak | 27-02-20 | 00:10

In heel Europa komt het virus voor, behalve in het om zijn reislustige inwoners bekendstaande Nederland. Dat doet de vraag rijzen of de testkit die men hier gebruikt wel deugt. Zijn deze wel eens getest op bekende buitenlandse gevallen?
Waarschijnlijk zijn ze bij de goedkoopste aanbieder (AliExpress?) besteld.

lulleficatie | 27-02-20 | 00:02 | 3

Op zich niet zo vreemd maar volgende week hebben onze vakantiegangers het virus meegenomen.

BozePaarseMan | 27-02-20 | 00:10

De beschikbare tests zijn niet gebruikt, want gereserveerd voor de Oranjes. Net als de resterende mondkapjes, handschoenen, medicatie, verpleegkundigen en IC bedden.

Baron Clappique | 27-02-20 | 00:11

Ik ken meerdere mensen die vandaag nog de auto richting Oostenrijk hebben gepakt, omdat ze zo graag nog even gaan wintersporten.
Dat je met je eigen veiligheid speelt, vind ik prima, maar al die teringlijers, herstel, coronalijers komen bij thuiskomst de boel vrolijk hier vernaggelen.

Vage_eddie | 27-02-20 | 01:11

Is dit al langs geweest in de panelen? Gek of Robin Hood (then we are really fucked) ? Kijk in je eigen tijd, ik negeer ook vaak linkjes, maar deze heb ik gebookmarked,

www.youtube.com/watch?v=qzq4kH6Bruk&a...

Vrijmoed | 27-02-20 | 00:00

Ik denk dat we nu in maart gewoon 130 mogen blijven rijden. Het decimeren van de bevolking biedt deze ruimte wel in de uitstoot.

Pimp my Voortuin | 26-02-20 | 23:39 | 2

Binnen de bebouwde kom.

Baron Clappique | 26-02-20 | 23:51

Denk dat ze dit inderdaad gewoon terug gaan draaien de nieuwe snelheden. Las net in een bekende krant dat de ambulances door de nieuwe maatregel langere aanrijdtijden krijgt. Nu corona er aan zit te komen zou dat extra doden opleveren omdat ze te laat zijn. Dus terug draaien.

cibeest | 27-02-20 | 00:17

Ik ben benieuwd of Jetten al een vergelijking heeft getrokken mbt het coronavirus en verstikkende stikstof.

kneuterzak | 26-02-20 | 23:33 | 1

Jetten (met toch weer een bril en mondkapje) : " We moeten er ernstig rekening mee houden dat stikstof zorgt voor verdere verspreiding van het coronavirus. Inmiddels heeft het RIVM opdracht gekregen om dit nader te onderzoeken."

Baron Clappique | 26-02-20 | 23:50

Terwijl alle landen om ons heen al besmet zijn komt vandaag pas ‘onze’ minister op tv met een reactie. Vanuit de EU blijft het stil. Mooi moment om de meerwaarde van de EU eens te evalueren.

BozePaarseMan | 26-02-20 | 23:25

Ik hoorde vandaag een Engelse GP (General Practitioner), lees huisarts (ook voorzitter van de landelijke Engelse huisartsen), en die was heel rustig. Maar hij zei: vaak handen wassen met zeep. Virus op bijvoorbeeld een bierblikje dat je koopt (hahaha, hoe Engels kun je zijn) overleeft slechts 3 uur want het is een zwak virus itt SARS. Als je bij de supermarkt bent geweest, thuis alles uitladen, inruimen en daarna heel erg goed je handen wassen met zeep onder warm water en effe een uur of 4 wachten (voor de zekerheid).
En natuurlijk als een Engelsman maakte hij de prima grap: "When everybody wears a mouthcap? You don't have to wear it. You're safe." Hahaha. Mooie cynische humor.

Basil Fawlty | 26-02-20 | 23:24 | 17

@Basil Fawlty | 27-02-20 | 00:07: Dat mensen de griep en een fikse verkoudheid door elkaar halen, is niet raar. Veel symptomen lijken op elkaar en allebei de ziektes worden veroorzaakt door een virus. In het geval van de griep doet je lichaam zijn best om het influenzavirus de nek om te draaien. Een verkoudheid wordt veroorzaakt door een verscheidenheid aan virussen. Tweehonderd maar liefst.

A.I. van Dee | 27-02-20 | 01:23

@A.I. van Dee | 27-02-20 | 01:23: Van die 200 zijn er meerdere corona virussen en waar het nu omgaat is een nieuw virus met de naam "SARS-CoV-2".

A.I. van Dee | 27-02-20 | 01:30

@A.I. van Dee | 27-02-20 | 01:23:
Klopt. Maar deze is dan anders. Normale griep is loopneusje, sniffen, koud/warm, 37.0 tot 37.8 a 9 etc. etc. Maar deze is "droog" Dus geen loopneusje maar zwaar hoofdzweten en mensen met longproblemen een ontsteking, dus te herkennen. En ik hoop dat niemand sterft natuurlijk.

Basil Fawlty | 27-02-20 | 01:38
▼ 14 antwoorden verborgen

Heel Italië slaat WC-papier in.

Jan Dribbel | 26-02-20 | 23:23 | 1

U kan ook gewoon uw vinger gebruiken... Gewoon goed poetsen naderhand...

Witte_Willem | 26-02-20 | 23:25

Wat een incompetente leiders en instanties hebben wij hier zeg. Ze staan glashard brandjes uit te pissen voor de camera. Het is toch al weken lang bekend dat de incubatietijd tot 27 dagen kan zijn? 45 passagiers van de Diamant princes blijken nu alsnog ziek te zijn, nadat ze van in 2 weken in quarantaine gezeten te hebben via Tokio ( een van de grootste en dichtbevolkste steden ter wereld ) zijn uitgewaaid over de rest van de wereld.
Het is echt een wonder dat hier de pleuris nog niet is uitgebroken. Maar dat komt nog wel.

kapitein_welvaart | 26-02-20 | 23:17 | 1

Zeker, pleuris is pleuritis, een ontsteking aan het borstvlies rondom de longen en aan de binnenkant van de thorax, de pleura, hetgeen door een virus kan worden veroorzaakt.

Baron Clappique | 26-02-20 | 23:29

Kijk, dat is het verneukeratieve van dat hamsteren. Die 10 flessen wijn -als onderdeel van mijn Aldi inkoop vandaag- moeten natuurlijk wel voorgeproefd worden. Smaakt verrassend goed. Voordat je het weet gaat de 2e open. De pasta met een blik bolognese saus was ook niet te versmaden. Voordat je het weet is de voorraad op when the shit hits the fan. Wat nu?

Vrijmoed | 26-02-20 | 23:15 | 3

Je kunt alles omzetten in buikvet en met ketonen weer gefaseerd verbranden.

Baron Clappique | 26-02-20 | 23:20

@Baron Clappique | 26-02-20 | 23:20: Zit wel een nadeel aan voor medebewoners je gaat er enorm van uit je bek meuren. Of gebeurd dat niet als je het gefaseerd doet? Maar misschien is die aceton damp goed tegen bacillen en virussen.

A.I. van Dee | 26-02-20 | 23:52

@A.I. van Dee | 26-02-20 | 23:52:
Ketose stinkt vooral wanneer je lichaam er nog aan moet wennen.
Dan is de verbranding onvolledig en zweet/adem je de resten uit.
Even door de zure appel en zure adem heen, maar tijdens de total collapse of society as we know it is dat geen probleem.

Vage_eddie | 27-02-20 | 00:05

Mijn gok:
Het virus is al in Nederland en dat is sinds kort bekend bij de overheid.
Waarom ik dat denk? Er is voor morgen een speciale corona-uitzending gepland bij het NOS-journaal. Diezelfde overheid die de onderste steen van MH-17 nog ergens heeft slingeren, wil natuurlijk ook niet dat de neuzen de verkeerde kant op gaan wijzen bij diffuse voorlichting. Eventjes de boel tunen dus, voorzichtig aan het volk voeren, en 2 daagjes later de eerste paar besmettingen openbaren, nadat het protocol al is uitgerold. Ik verwed er een pot HAK om dat binnen 3 dagen de eerste case in NL bekend is.

Vage_eddie | 26-02-20 | 23:12 | 15

@ Vage_eddie: Precies wat ik ook denk...

knalrode lippenstift | 27-02-20 | 07:12
▼ 12 antwoorden verborgen

Zou het een Russisch complot zijn? Er is altijd wel ruimte voor complottheorieën.

spamzuiger | 26-02-20 | 22:50 | 2

Russen hebben ook een HIV-probleem, dus ja, daar gaan een boel slachtoffers vallen.

Rest In Privacy | 26-02-20 | 23:32

Ik heb al wel een prepper met een compote-theorie gezien.

Vage_eddie | 27-02-20 | 00:07

Casino Corona

Welkom in Casino Corona! Voor de goede orde en de feitelijkheden: als je het woord ‘casino’ uitspreekt als ‘casi no’, betekent dat in het Spaans ‘bijna niet’. Dat is dan ook meteen de eindconclusie van de vraag of we allemaal dood gaan aan het Corona-virus.

In het Casino is de kans dat je wint doorgaans nagenoeg nihil. Slimme koppen hebben vele gokspelletjes ontwikkeld op grond van uiterst smalle kansmarges en een oneindige oceaan aan lege, baatloze opties. Daarom dan ook ‘bijna niet’; u wint bijna niet of eigenlijk never nooit niet.

Een Corona-virus is een envelopje met een briefje erin. Het briefje is het RNA en in deze genetische code staat informatie die in de cellen van de gastheer wordt ingebracht. Die informatie is als een dictaat en dwingt de cel feitelijk om te stoppen met de reguliere taken en alleen maar andere virussen in elkaar te gaan knutselen. Net zoveel totdat de cel uit elkaar barst en de virussen zich via het weefsel naar buiten banen, de lucht in. Het envelopje van het virus bestaat uit enkele koolhydraat- en eiwitachtige moleculen. Het type molecuul en de rangschikking daarvan vormen een structuur die door het afweersysteem van de gastheer wordt aangegrepen als herkenning. Speciale afweercellen van het lichaam kunnen stoffen produceren die de virussen vernietigen of immobiliseren.

Het moge duidelijk zijn dat de afweer van mensen doorgaans een grote rol speelt bij de bestrijding van virussen. Jongere mensen hebben een efficiëntere en snellere afweer. Mensen die voldoende lichamelijke inspanning verrichten reageren tevens alerter op ‘vreemde envelopjes’. Vermoedelijk omdat de bloedsomloop en het lymfevatenstelsel intensiever geprikkeld worden. Afijn, u neemt het maar van me aan, voor de rest van dit verhaal mag u het met een redelijke korrel zout nemen. Het Corona-virus is zo nieuw en onbekend dat niemand er antistoffen tegen heeft. De structuur van de moleculen die het envelopje van het virus vormen is zó onbekend dat we gerust kunnen stellen dat er sprake is van een roulette-situatie.

Als we uitgaan van de kans om ziek te worden (en/of te overlijden), dan kan een croupier het balletje in de volgende opties laten vallen:
1. het virus is niet aanwezig;
2. het virus is aanwezig, maar er is geen contact met het virus (geweest);
3. het virus is aanwezig, er is contact met het virus geweest maar het virus is niet opgenomen door het lichaam;
4. het virus is aanwezig, er is contact met het virus geweest, het virus is opgenomen door het lichaam en er is een infectie zónder ziekteverschijnselen;
5. het virus is aanwezig, er is contact met het virus geweest, het virus is opgenomen door het lichaam en er is een infectie met milde verschijnselen;
6. het virus is aanwezig, er is contact met het virus geweest, het virus is opgenomen door het lichaam en er is een infectie met zware verschijnselen;
7. het virus is aanwezig, er is contact met het virus geweest, het virus is opgenomen door het lichaam en er is een infectie met zware verschijnselen en met de dood tot gevolg.

Als we ervan uit gaan dat het virus sluimerend, sluipend en stiekem onder ons is én dat we op de één of andere manier (intensief) contact hebben gehad met een virusdrager, dan is de kans nog steeds slechts 60% dat we ook daadwerkelijk ziek worden. De kans dat we ernstig ziek worden is theoretisch zelfs ‘slechts’ 40%. En sterven aan het virus doen we met 20% kans. Dat is dus, nogmaals, theoretisch. We gaan er in het bovenstaande vanuit dat alle ingezetenen van een populatie min of meer gelijk zijn aan elkaar. Hoe de Nederlandse populatie zich vervolgens verhoudt tot die van de Iraanse is evenwel volstrekt onmeetbaar, aangezien factoren als doorvoeding, gebrek aan medische zorg en adequate begeleiding van ziektegevallen en quarantainemaatregelen niet worden meegenomen. Deze zijn ook niet op het gelijke kansniveau van het Casino Corona aan te bieden. Ze behoren daarmee tot de secundaire variabelen waarop door de mens zelf kan worden gestuurd. Op grond van de meest recente (evenwel gewantrouwde) gegevens is de mortaliteit zelfs slechts 2,2%, hetgeen beduidend lager is dan de theoretische mortaliteit van 20%. Daarmee is dat verschil van circa 18% mogelijk heel goed verklaarbaar door de mogelijkheid dat dit virus heel goed kan worden bevochten door zowel de eigen afweer van de mens zelf, als door de medische zorg aan de andere zijde.

Cijfers liegen niet, een casino liegt wel.

Boris Poepnagel | 26-02-20 | 22:48 | 5

Lekker kort ook!

pibasso | 27-02-20 | 00:11

Overgaat tot orde van de dag.

Groene_pixel_man | 27-02-20 | 00:16

Top uitleg, in een soort James Bond achtingen setting. Heerlijk, hulde!

Het Noorden | 27-02-20 | 07:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Update op de update:

Italië nu 468 besmettingen.

zetje01 | 26-02-20 | 22:48 | 6

@Witte_Willem | 26-02-20 | 23:46:
Als het aantal besmetting voor een lange periode stabiel is, en er een lage mortaliteit is, dan pas kun je zeggen dat het wel meevalt. Dat is hier zeker niet het geval, dus valt het bestwel tegen.

cheops | 27-02-20 | 02:07
▼ 3 antwoorden verborgen

ALs het kalf verdronken is stellen we een commissie in die een rapport met aanbevelingen voor een protocol gaat maken waarin komt staan wat voor handelingen voortaan nodig zijn als het te laat is.

Rest In Privacy | 26-02-20 | 22:45 | 8

@Kuifje-naar-Brussel | 26-02-20 | 23:33:
Heb je mijn tegel gelezen? "... eigenlijk kunnen we nu pas te weten komen "wat corona doet""..
Juist omdat we het niet zeker weten, is enige voorzichtigheid geen overbodige luxe.

Vage_eddie | 27-02-20 | 00:00

@Vage_eddie | 27-02-20 | 00:00: Bij Mexicaanse griep ging men aanvankelijk ook uit van hoge mortaliteit, maar dat werd later fors naar beneden bijgesteld.

Rest In Privacy | 27-02-20 | 00:22
▼ 5 antwoorden verborgen

RIVM heeft op de site staan dat je besmettelijk bent voordat je verschijnselen vertoont. En RIVM geeft aan dat die Duitser niet besmettelijk omdat hij nog geen verschijnselen vertoonde. En wat hoor ik in gesprekken, "Protocol". We hebben een commissie ingesteld en die heeft weer een protocol opgesteld. En ondertussen draagt niemand handschoenen terwijl de besmetting via handen komt.

Rest In Privacy | 26-02-20 | 22:43 | 1

Een van de eerste gevallen van besmetting in Europa, was in Duitsland bij Webasto. Degene die de boel had aangestoken, begon pas iets te merken op de vlucht terug. Toen waren er al meerdere mensen aangestoken.
"Verschijnselen vertonen" is zeer subjectief. Er zijn mensen die al hoesten van een sigaret op 20 meter afstand en er zijn mensen die amper hoesten al gaan ze half dood. Idem met zweten, koorts, etc. Uiteindelijk gaat het om de hoeveelheid virussen in het lichaam. En inderdaad vergroot hoesten de kans, maar ook zonder hoesten kan je speeksel besmettelijk zijn. Je zal maar met consumptie praten, of neuspeuteren en dan handen geven. Volgens het RIVM is er dan niks aan het handje, zolang je niet trillend en rochelend over de vloer rolt.

Vage_eddie | 26-02-20 | 23:57

Weer geen enge filmpjes uit CN.

ikbenerweer! | 26-02-20 | 22:37 | 7

@ikbenerweer! | 26-02-20 | 22:48: 99,99% dan. Oa dokter Li Wenliang oppakken (inmiddels overleden aan corona) en een geheimhoudingsverklaring laten tekenen laat wel zien hoe ver ze gaan.

albertzwijn | 26-02-20 | 23:28

De filmerts lopen anders de kans vastgebonden te worden en in 2 gele zakken te worden gestopt.

Tuinhekje | 27-02-20 | 00:28
▼ 4 antwoorden verborgen

Niemand weet uiteraard hoe dit allemaal af gaat lopen, maar ik zie de volgende parlementaire enquête al voor me. Hoe het RIVM zo heeft kunnen falen inzake de Corona-crisis.
Weer een dik rapport, halfhartige excuses - dus géén excuses - en daarna over tot de orde van de dag.
De Nederlandse overheid, slechter kunnen we het niet maken.

KeesBruin | 26-02-20 | 22:33 | 4

Ik krijg het idee dat dergelijke organen tegenwoordig vooral dienen als schuldbuffer tussen de realiteit en de regering.
Op eenzelfde manier waarop de gemeenten nu het landelijke begrotingstekort mogen oplossen met de WMO, zegmaar.

Vage_eddie | 27-02-20 | 00:10

De NL overheid zal ongetwijfeld "geschokt' zijn. En "schouder aan schouder" staan. En hun gedachten zullen absoluut "uitgaan naar de slachtoffers". En één of andere ambtenaar zal in "nauw contact" staan met de betrokkenen. En als er vragen gesteld worden zal "het nog in onderzoek" zijn en men zal daar "dag en nacht" aan werken.

Tuinhekje | 27-02-20 | 00:30

Complete failure vh Rivm maar... waar zijn dan al die Covid19 patienten dan ? Andere landen doen het blijkbaar veel beter maar daar zie je wel patiënten. Tegenhouden lukt niet, ook niet als je iedereen thuis laat wachten. Zie bv. Duitsland. Daar zit het probleem niet.

Nichtsneues | 27-02-20 | 00:36
▼ 1 antwoord verborgen

Bwah.. dielaatste video.. alsof die man het begin van WW2 heeft meegemaakt. Die's nog geen tachtig.

En; toevoeging van the internetz, omdat ik te stom ben om het zelf te bedenken.. Italie was fout in de oorlog. Dus die hadden het initieel nogal makkelijk.

Dubz | 26-02-20 | 22:29

Asymptomatische besmetting of niet, je wilt toch weten waar die Duitser dat heeft opgelopen RIVM?!!??

de visser | 26-02-20 | 22:25 | 1

Misschien wel in Nederland......

Boeser_Onkel | 26-02-20 | 22:35

Hoe is het met onze patient 0 Stef Blok? Is die al terug van zijn verspreidingsreis?

Winter_is_coming | 26-02-20 | 22:23 | 3

Geduld... Die is nu druk bezig zijn collega's aan te steken... Binnenkort verkiezingen...!

Witte_Willem | 26-02-20 | 22:25

Zit in quarantaine in Blok 0. Men is nu op zoek naar een gezonde dubbelganger.

Baron Clappique | 26-02-20 | 22:25

@Baron Clappique | 26-02-20 | 22:25: Mr Burns?

Denkhetnjet | 26-02-20 | 23:05

Deze neoliberale samenleving waarbij (gratis) werken totdat men er dood bij neervalt de norm is, heeft één voordeel: steden en dorpen zullen nooit op slot gaan.

ProAsfalt | 26-02-20 | 22:19 | 1

Precies, en desnoods halen we nieuwe arbeiders uit het buitenland.

Baron Clappique | 26-02-20 | 22:59

Volgens enkele verdwaalde tegelzetters is dit virus weinig meer dan een doodgewoon griepje en zijn de meeste reaguurders op het Covid19-vlak een soort van ‘bange meisjes’.

Vraagjes voor die bewuste tegelzetters: wordt het beleid in de landen waar hele provincies, steden of hotels in quarantaine worden gesteld (met alle economische gevolgen van dien) dan ook bestuurt door ‘bange meisjes’? En is de Chinese partijleiding bijvoorbeeld zo bezorgd dat haar inwoners zo’n (doodgewoon) griepje krijgen, dat men er best miljarden voor over heeft om dat te voorkomen. En waarom dan niet hetzelfde voor bijvoorbeeld een echt ‘doodgewoon griepje’. Zomaar wat vragen, niet voor een vriend maar voor mezelf.

benjeallanggek | 26-02-20 | 22:15 | 12

Oh ja, nog eentje. Destijds kon de Amerikaanse CDC al aan Amerikaanse toeristen vertellen dat men bepaalde gebieden in Nederland moest mijden i.v.m. Q=koorts. Toen hadden we zelf in Nederland nog helemaal niets gehoord van het RIVM en onze minister over die ziekte.
Is het RIVM deze keer zo slim en het buitenland zo dom of hebben we tot nu toe gewoon geluk en breekt straks de pleuris uit? En kunnen we weer een onderzoek laten doen naar hoe het toch zover kon komen?

benjeallanggek | 26-02-20 | 22:55

China is in veel opzichten nog een arm en erg onhygiënisch land. Dus die moeten uit een ander vaatje tappen dan een modern, schoon en goed georganiseerd land als Nederland.

Rest In Privacy | 26-02-20 | 23:35
▼ 9 antwoorden verborgen

Aan de andere kant ben ik benieuwd wat Henk Krol van coronavirus vindt.

Theodorus.Goldbach | 26-02-20 | 22:13 | 1

Waarom aan zijn achterkant ?

Baron Clappique | 26-02-20 | 22:31

Denk dat de kans dat ik hersendood geraak van mensen die nog steeds biergrapjes maken, groter is dan dat ik doodga door een Corona virus.

Quantum Suicide | 26-02-20 | 22:12 | 6

@Gulliver | 26-02-20 | 22:21: klopt. Het is humor voor hetzelfde klootjesvolk dat Ab Normaal, De Lama's en conferences van Martijn Koning grappig vindt.

Quantum Suicide | 26-02-20 | 23:44

@Quantum Suicide | 26-02-20 | 23:44:
Nee, quantum mechanica, dat is pas leuk.

Baron Clappique | 27-02-20 | 00:04
▼ 3 antwoorden verborgen

RIVM, lees je even mee? In Italië kon het zo uit de hand lopen omdat iemand met longontsteking niet getest werd, omdat hij niet in China was geweest. Precies zoals het eerdere beleid van het RIVM. "Einem Bericht der italienischen Tageszeitung „Corriere della Sera“ zufolge hat es ganze 36 Stunden gedauert, bis der 38-jährige Mann, der mit einer Lungenentzündung im Krankenhaus der norditalienischen Stadt Codogno lag, auf das Coronavirus getestet wurde. Viele Stunden also, in denen der Mann Besuch von Freunden und Familie erhielt und ohne besondere Sicherheitsvorkehrungen mit dem Krankenhauspersonal in Kontakt stand. Mittlerweile ist klar, dass mehr als die Hälfte der Ansteckungen, die Italien bisher verzeichnet, in der Gegend um Codogno erfolgt ist. Der Grund, warum der Test erst nach eineinhalb Tagen durchgeführt wurde, ist, dass der Patient sich vorher nicht in China aufgehalten hatte. Die offiziellen Vorschriften für italienische Krankenhäuser schreiben den Test nur dann zwangsläufig vor, wenn es eine direkte Verbindung nach China gibt." Bron: www.welt.de/politik/ausland/article20...

Wanhopig word je van zoveel onbenulligheid - waarvoor je bovendien gedwongen belasting betaalt.

Boeser_Onkel | 26-02-20 | 22:10 | 7

@botbot | 26-02-20 | 22:33: Je verdraait twee zaken.
Iemand met longontsteking testen zoals ze in Italie niet gedaan hebben.
En iedereen die op Schiphol aankomt testen,
Onkel pleit alleen voor het eerste maar je verwijt hem dat pleiten voor het tweede punt onnozel is.

Dirk III | 26-02-20 | 23:07

@Dirk III | 26-02-20 | 23:07:
Ik verdraai niets het ging over de stelling onnozel.
Moeten we nu heel Limburg isoleren omdat daar of huis aan huis testen doen.
Verplichten dat iedereen die de huisarts bezoekt beschermende kleding draagt incl. assistenten en de arts?

botbot | 26-02-20 | 23:46

@Boeser_Onkel | 26-02-20 | 22:22: captain Hindsight. Je kunt niet iedereen met longontsteking hierop meteen testen en snel de uitslag krijgen. Tot die tijd iedereen in iso-kleding en iedereen op de massaalvoorhanden zijnde 1-persoons kamers ? Dan kunnen mensen met andere ziekten rustig sterven ondertussen want daar is geen tijd meer voor.

Nichtsneues | 27-02-20 | 00:42
▼ 4 antwoorden verborgen

Even iets anders, lees ik toch net in de nieuwsbrief dat onze Joris ermee gaat kappen. Jammer Joris dat je ons reageerders gaat verlaten maar ik wens je heel veel plezier en succes in je nieuwe werkkring. Neem een lekker biertje!

MoonBeebe | 26-02-20 | 22:09 | 5

Weer?

Blasfemie | 26-02-20 | 22:29

Joris, ga eindelijk eens aan het werk. Man man!

pibasso | 27-02-20 | 00:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Poeh poeh.

Nu eentje in Noorwegen zonder symptomen. Nou dan is dit wel echt reden om je zorgen te maken. Oh en mondkapjes gaan je niet helpen. Als patiënt 0 geen symptomen heeft kan hij/zij dat jaren dragen dat betekent dus dat het mogelijk is dat dit geen SARS is wat redelijk goed is gered maar dat het oncontroleerbaar is. Was zelf 2 maanden geleden in Hong Kong. Vraag me nu toch af of ik geen drager ben. ...

Theodorus.Goldbach | 26-02-20 | 22:05 | 10

@Theodorus.Goldbach | 26-02-20 | 22:23:
En het schijnt dat een tweede besmetting redelijk fataal kan zijn.
Maar als je het jarenlang draagt dat virus, klinkt als een tikkende tijdbom voor die persoon ook, als ie wat onder de leden krijgt, slaat het virus genadeloos toe. De pensioenleeftijd kan wat verlaagd worden, niemand wordt ouder dan 60.

Wim Venijn | 26-02-20 | 22:30

@Wim Venijn | 26-02-20 | 22:30:
Pensioenen zijn niet meer betaalbaar, dat dit voor de overheid een acceptabele oplossing zou zijn daar kunt u gerust vergif op innemen.

spamzuiger | 26-02-20 | 22:47
▼ 7 antwoorden verborgen

Hebben de jongens en meisjes hier de koude oorlog meegemaakt? Dreiging van een totale atoomoorlog? Een coronavirusgevoel maar dan veel heftiger.

De_fluitlokker | 26-02-20 | 22:03 | 10

Bij een oorlog mag je overdag nog naar buiten, dat gaat in China ook niet meer

albertzwijn | 26-02-20 | 23:35

Dagelijks overgierende Starfighters op nog geen 100 meter hoogte, je kon de piloten zien zitten.
(Kom daar tegenwoordig maar eens mee qua geluid-veiligheid-hinderwet en het met tanks dwars door natuurgebieden en boeren land baggeren)
Vanuit Meppel het gedreun van het geschut horen als de artillerie in t'Harde aan het oefenen was.
Zondagavond uitpuilende treinen met halfbezopen soldaten richting kazerne, militaire colonnes op de openbare weg met hun blauwe en groene vlaggen.
De site wacht bij de kernwapens in Havelte die opdracht had gericht te schieten op eenieder die zo stom was de waarschuwingsborden te negeren.
Drank en hasj smokkelen van en naar Seedorf in, toen nog, moffrika.
Elke beetje stad z'n eigen kazernes, en forse marine.

Je bedoelt die koude oorlog?
Yep, dat waren nog eens paranoïde tijden.
Ik meen dat de overlevingstijd van de Nederlandse soldaat bij een sovjet aanval over de Nord Duitse laagvlakte gemiddeld op zo'n 2 minuten lag,
vandaar dan ook dat enorme aantal soldaten, zo ongeveer elke man tussen de 18 en 40 jaar.

vander F | 27-02-20 | 00:30
▼ 7 antwoorden verborgen

Mijn goudvis zwemt ineens alsmaar rondjes en eet niet meer.

Baron Clappique | 26-02-20 | 21:59 | 11

Etn vierkante kom kopen!

Miezerig | 26-02-20 | 22:39

Je kan in China vele soorten zwaar gemodificeerde goudvissen kopen in alle kleuren en maten. En als je geen levende vissen wil hebben kan je tegenwoordig ook batterij gestuurde vissen kopen. Kijk maar even op Ali of Wish.

cibeest | 26-02-20 | 23:17

@cibeest | 26-02-20 | 23:17:
Ik ga mijn goudvis echt geen batterijen van Ali voeren. Hij m/v/h heeft het al moeilijk genoeg.

Baron Clappique | 27-02-20 | 00:17
▼ 8 antwoorden verborgen

Update: Italië heeft 458 geïnfecteerden.
135 erbij dus.

zetje01 | 26-02-20 | 21:59 | 1

Met dank aan het Italiaanse RIVM - zie Boeser_Onkel | 26-02-20 | 22:10

Boeser_Onkel | 26-02-20 | 22:12

Bij wie van de reaguurders worden er op het werk geen handen meer geschud ( of wat de cultuur bij u op de zaak dan ook voorschrijft)?

Canis.bonus.es | 26-02-20 | 21:53 | 5

Hoe is de huishoudbeurs dit jaar?

Nouwske | 26-02-20 | 22:19

Geen handen schudden, wel knuffelen.

schijtzat | 26-02-20 | 22:29
▼ 2 antwoorden verborgen

IT 458

ikbenerweer! | 26-02-20 | 21:52

Het gaat altijd over bekende besmettingen.
Dat is wat anders.

kloopindeslootjijook | 26-02-20 | 21:49 | 3

Nu u het zegt, hoe gaat het met Stef (het is een griepje) Blok?

Canis.bonus.es | 26-02-20 | 22:00

Ja, je kan niet onbekende besmettingen tellen, hè?

zetje01 | 26-02-20 | 22:01

Nederland als last man standing.... zou de grens dan toch dergelijke stoffen kunnen tegenhouden?

hotbrasil | 26-02-20 | 21:48 | 5

Het RIVM heeft heel het budget opgesoupeerd aan stikstof meetpalen en er is nu geen geld meer voor corona meetpalen.

JanP999 | 26-02-20 | 22:06
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik vond de persco stuitend van een incompetentie van heb ik jou daar.
Of ze weten niet beter dan is het kwalijk...
Of ze weten het maar downplayen het dan is het ronduit misdadig.

Miezerig | 26-02-20 | 21:48 | 3

Helemaal met u eens. Ze zijn al net zo nutteloos als de WHO. Het erge is natuurlijk dat talloze mensen geloven wat die pipo's uitkramen en daardoor op het verkeerde been worden gezet. In het verleden probeerde het RIVM /Coutinho/Ab Klink iedereen de stuipen op het lijf te jagen. Dat lukte niet zo best waardoor minister Klink met een miljoen vaccins bleef zitten. Een vaccin is er op zn vroegst volgend jaar pas. En terwijl ik dit schrijf bedenk ik: wellicht dat ze daarom zo downplayen, er is nog geen vaccin te slijten aan de bevolking. Zou kunnen toch?

Lupuslupus | 26-02-20 | 22:24

Ik wist niet dat VI Russen waren.

Dutch_Holland | 26-02-20 | 21:47

Toevoeging:
(Tim Pool: San Francisco Declares EMERGENCY Over Coronavirus, CDC Says Its Coming, People FIGHTING Over Food)
www.youtube.com/watch?v=Q6Ngc5dqzuc

Even een noot van nuance; Ik meen dat Tim in dit geval enigszins verbanden uit elkaar trekt en het is zeker niet de meest neutrale observatie, maar doe er mee wat je wil.

Dubz | 26-02-20 | 21:46

NL 0 besmettingen.

Mooi man.

Maar .... waarom doen we niks omdat zo te houden en de bevolking te beschermen?

Andere landen hebben allerlei maatregelen al genomen.
Testen op vliegvelden, vliegvelden die dichtgaan, steden dicht en niemand die er nog in of uit mag, grenzen dicht, quarantaine-hotels (echt waar www.independent.co.uk/news/health/cor... ), bedrijven die hun personeel naar huis sturen om vanuit huis te werken www.bbc.co.uk/news/amp/business-51643... veiligheidsvoorschriften enz.

En wat doet NL?

Niets.


Dat kan nooit goed zijn. :/

gaffelbaard | 26-02-20 | 21:46 | 2

Meten is weten. Niet meten is .. ;)

Rest In Privacy | 26-02-20 | 21:55

Ik durf er mijn linker anus onder te verwedden dat het virus al in Nederland is.
Moet alleen nog even ontdekt en bevestigd worden.

jemagookniksmeer | 26-02-20 | 22:29

Mja, Kuif wat moet je, als je een uitspraak hebt gedaan dat dit 'niet erger is dan een griepje'.
Die valt moeilijk terug te draaien.
Dan kan je alleen nog maar voor de vlucht naar voren kiezen.
Je zit natuurlijk in de ontkenningsfase.
Dat kan, maar je zal moeten toegeven, dat het geklungel van de RIVM nou niet bepaald vertrouwen wekt.
Het geneuzel van jouw Blok die uit Teheran terugkomt, maakt het er ook niet beter op.
www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/art...
Als Blok straks ook zwetend voor de camera's staat, dan weet hij in ieder geval dat hij dankzij de RIVM flink wat mensen besmet heeft.
Enfin. Ik spreek je wel weer, als hier scholen dicht gaan, en burgers wordt geadviseerd binnen te blijven.
Ik ben voorbereid- Jij ook?

Roadblock | 26-02-20 | 21:44 | 5

Kuif zit er niet ver naast. Wacht maar af.

Rest In Privacy | 26-02-20 | 23:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Song Corona

Corona
I hear the mission bells above
Corona
They ring and bell a song of lies
I insert you caress you
And bless the day you told not RIVM
To always forget
The ramblin growin' nose upon your head

Jan, Leiden | 26-02-20 | 21:44 | 1

Koreaantje , Oranje hoed, Corona ijs, geweldig goed !

Baron Clappique | 26-02-20 | 21:49

De klasgenootjes van prins George en prinses Charlotte, de kinderen van prins Willam en hertogin Catherine, in London, zitten thuis in quarantaine vanwege mogelijke besmetting van 2 kinderen uit de klas due in italie op vakantie waren geweest.
Nu eens even zien wat er gebeuren gaat nu de 'bedreiging' in de buurt van Royal Family komt.
www.derwesten.de/panorama/vermischtes...
Lex en Maxima onlangs nog in engeland geweest? Oh nee ze waren in Lech ofzo he, is dat Tirol ?

grapo | 26-02-20 | 21:43

Die gasten van ruinerwold balen.... jaren geïsoleerd geleefd...

wie zal het zeggen | 26-02-20 | 21:42 | 4

Hadden die een lijntje met sekte in Zuid Korea?

Canis.bonus.es | 26-02-20 | 21:49

Hahaaha... Scherp...!

Witte_Willem | 26-02-20 | 22:15

Hahaha, erg scherp inderdaad!

pibasso | 27-02-20 | 00:02
▼ 1 antwoord verborgen

Het is tijd voor de Muhammad Saeed al-Sahhaf bokaal. De eerste winnaar is met ruime voorsprong de RIVM.

A.I. van Dee | 26-02-20 | 21:40 | 6

@A.I. van Dee | 26-02-20 | 23:33: Wat moet RIVM dan zeggen? Dat we er allemaal aan gaan?

Rest In Privacy | 26-02-20 | 23:38
▼ 3 antwoorden verborgen

Na de dood drinken we in de hemel een coronaatje.

Poesman | 26-02-20 | 21:39 | 1

In der himmel gibt's kein bier, darum trinken wir's hier. *plop*

grapo | 26-02-20 | 21:45

Ons land heeft waarschijnlijk nauwelijks testcapaciteit en doet daarom zo moeilijk. En in tegenstelling tot een land als China of Korea hebben wij geen recente ervaring met bijv. SARS en ook geen lokale productiefaciliteiten voor medische apparatuur. Dit land is compleet fuxked.
Dit intens trieste land is zo'n plek waar een supermarkt 3 flesjes dreft in het schap heeft of een bureau 0.7 agent en een halve politiewagen omdat ze al berekend hebben dat dat gemiddeld precies genoeg is om de dag door te komen. Zo wordt alles hier gemanaged.

Jeggeworist | 26-02-20 | 21:38 | 5

Nou ik lees toevallig vandaag in een lokale krant dat ons ziekenhuis voorbereid is en protocollen klaar liggen voor mogelijke ziekte gevallen. Ik ga nu een stuk geruster slapen.

cibeest | 26-02-20 | 22:31

@jemagookniksmeer | 26-02-20 | 22:33: Phillips heeft een enorme vestiging in Best waar ze die dingen gewoon ook maken. Ik betwijfel alleen of je daar veel aan hebt.

5611 | 27-02-20 | 06:24
▼ 2 antwoorden verborgen

Hoe is het in Turkije eigenlijk..? Trouwens de Russische federatie (grootste land ter wereld qua oppervlakte) schijnt zich (ook) goed te beveiligen tegen het virus. Zo maar een paar vragen voor een vriendin.

oostermoer | 26-02-20 | 21:38

Ja, sorry jongens, maar iets klopt er natuurlijk niet. Elk jaar is er griep en dan gebeurt er verder nix, maar nu is het prijs terwijl het verloop "zachter" schijnt te zijn. Meer de ziekte van de liefde kant op. Moet ik dus ja ofte nee mijn aluhoedje op gaan zetten voor dit Koranvirus?

Kinkfactor | 26-02-20 | 21:36 | 10

Ja, heel zacht. Op 27 januari waren er 2744 meldingen waarvan 461 patienten kritieke toestand (16,8%), 80 dood (2,9%). Zo zacht dat China zijn land en economie stillegt, de directeur van het noodhospitaal overleden is, dokter Li Wenliang die de eerste waarschuwing naar buiten bracht gearresteerd werd, een zwijgcontract moest ondertekenen en later zelf overleden is aan corona.

albertzwijn | 26-02-20 | 23:41

@Wim Venijn | 26-02-20 | 22:02: goede bijdrage, u bent niet voor niets al een tijdje één van mijn favorieten!

pibasso | 27-02-20 | 00:00

@Wim Venijn | 26-02-20 | 21:44: Precies. Wat interessant zou zijn is het tijdsverloop tussen constateren besmetting enerzijds en sterven of genezen anderzijds. Je kunt beide laatste dan relateren aan het aantal besmettingen van die tussentijd eerder.

5611 | 27-02-20 | 06:29
▼ 7 antwoorden verborgen

Bij het niet goed beheersen van de Nederlandse taal zou ik als voorzorg willen vragen niet boos te worden en vooral niet uw gesprekspartner in het gezicht te spuwen.
Alvast bedankt voor uw begrip.

G.M.I.M. Pet | 26-02-20 | 21:34 | 2

Als men met opzet in het gezicht spuugt, is dat dan poging tot moord?

Rest In Privacy | 26-02-20 | 21:35

Bladiebla uit voorzorg bladiebla.

Kinkfactor | 26-02-20 | 21:39

Dit was dag 1 van kids niet naar school in Huize Njet.

Voelt nog erg over the top. Kleine man zelfs een verjaardag gemist. Zelfzorg gaat nog een groot ding worden.

Denkhetnjet | 26-02-20 | 21:32 | 2

Arme kinderen met zo'n dwaas als moeder.
Heb je ze wel laten inenten?

Rest In Privacy | 26-02-20 | 21:43

Ik vind het niet gek.

Canis.bonus.es | 26-02-20 | 22:36

Als je zo’n vleermuis of zo’n gordelbeest in de wok flikkert om te bakken en om met je vieze jatten op te vreten, is dan zo’n virus kapot? Of overleeft ie dat lekker?

deoudererijperevrouw | 26-02-20 | 21:32 | 3

Wil je 'm medium of well-done?

Rest In Privacy | 26-02-20 | 21:35

Het gebeurt tijdens het vangen.

Baron Clappique | 26-02-20 | 21:51

@Baron Clappique | 26-02-20 | 21:51: Die rare beesten die ze daar eten, zitten op die markten levend in een kooi. Poepen en pissen dus ook, terwijl er ook gereed vlees naast ligt. Eet smakelijk

5611 | 27-02-20 | 06:33

De randstad, die in 2050 onder water staat, is harstikke blij met een vanuit de buurlanden oprukkend uitrooivirus. De instanties mogen ook pas ingrijpen, wanneer het virus voorbij de lijn Weert-Dronten komt.

Leptob | 26-02-20 | 21:29

Net op de site van het RIVM gekeken. De cijfers onder het kopje 'overig' schetsen een onthutsend beeld

InSight | 26-02-20 | 21:26

Is het mogelijk het RIVM op voorhand aansprakelijk te stellen wegens incompetentie? Als astmapatiënt behoor namelijk tot een genetisch bepaalde risicogroep.
En dat ze dan mijn uitvaart betalen. Ik wil namelijk het totale GS reaguurdersplatform, plus alle Macgebruikers in NL, uitnodigen voor bier, wijn en strippers (m/v/x)? Mijn huidige verzekering dekt dat niet namelijk.

Rest In Privacy | 26-02-20 | 21:26 | 6

Ik heb vanochtend mijn partner gevraagd om als ik overlijd, met een deel van mijn erfenis het RIVM aan te klagen wegens nalatigheid. Zij toonde zich gemotiveerd dit te doen. Voor zo'n 40-50K moet er toch wel een enkeling ter verantwoording kunnen worden geroepen....

Boeser_Onkel | 26-02-20 | 21:48

Nee, maar over 2 weken komt er een persconferentie en zal het RIVM excuses aanbieden. Ook zal er een onderzoek ingesteld worden om de onderste steen boven te krijgen.

albertzwijn | 26-02-20 | 23:44
▼ 3 antwoorden verborgen

Bij amazon.de zijn nog genoeg mondkapjes te krijgen. Voor redelijke prijs. Ook de pffpr3 of wat het ook mag zijn qua qualificatie. Zijn Nederlanders nu zo in paniek of wordt de hele NL voorraad (net als babymelkpoeder) verscheept naar China? En als wij het dan nodig hebben is het op zeker.?

sjef-van-iekel | 26-02-20 | 21:25 | 3

Ja maar helpen ze ook..

kloopindeslootjijook | 26-02-20 | 21:51

15 - 20 eu voor 1 wegwerp kapje vind jij een redelijke prijs ? Ze zijn elders net zo duur. Maar inderdaad ze zijn nog verkrijgbaar.

T. Plotseling | 27-02-20 | 00:26

Is spontane diarree ook een van de symptomen?

Deksmaat | 26-02-20 | 21:22 | 3

Ja.

Kaas de Vies | 26-02-20 | 21:23

Nee, dat is schijtziek worden van Coronanieuws

MoonBeebe | 26-02-20 | 21:24

Alleen is het dan niet spontaan, maar dankzij het virus.

DrumPiet | 26-02-20 | 21:24

Ik ga het virus uitroken...

Roehm | 26-02-20 | 21:18 | 6

@Witte_Willem | 26-02-20 | 21:34:

Van roken sterven ook je hersencellen af Willempie. Vandaar dat je als een ezel steeds weer deze domme onzin uitbalkt.

Rest In Privacy | 26-02-20 | 21:45

@Gulliver; Gulliver, ouwe zure trol van me. Je zit er gewoonlijk weer eens naast... Die afname van hersencellen komt niet van het roken. Kan niet. Het komt door mijn drugsgebruik. Echter gelukkig beschik ik over zo'n groot aantal dat ik in tien mensenlevens er nog niet genoeg kan verliezen om op jouw niveau uit te komen... Kusje...

Witte_Willem | 26-02-20 | 22:23

*zoals

Witte_Willem | 26-02-20 | 22:24
▼ 3 antwoorden verborgen

Tot nu toe waren de commentaren bij de andere dagen vermakelijker. Nu veel gezeur op t RIVM (die in het complot met China, Iran en Italië zit).
Ik lees morgen wel verder.
Hatsjoe!

Is dit nog nieuws? | 26-02-20 | 21:18

Kunnen ze je organen nog gebruiken als je corona hebt?

Gandalph | 26-02-20 | 21:18 | 6

Pia en Rob rapen alles, het voordeel van corona-organen is dat dat maar blijft geven.

smdyasc | 26-02-20 | 21:22

Je ballen niet zoals ik begreep

Roehm | 26-02-20 | 21:23
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik was Zaterdag al een beetje ziek, maar dat kwam van de Heineken, en niet van de Corona. Ik heb niks met die mode biertjes met een stukje citroen in de flessenhals.

Osdorpertje | 26-02-20 | 21:16 | 4

Je moet wel uit Amsterdam komen om te denken dat dit nog een originele grap is.

Rest In Privacy | 26-02-20 | 21:21

@litebyte | 26-02-20 | 21:18:

Wel godver, PVV hier, met een halve liter Heineken voor mijn neus! Ik heb ook gevoel.

GKJP | 26-02-20 | 21:23

Dat stukje limoen is alleen maar om de vliegen weg te houden en nog een beetje citroen smaak aan dat bocht te geven. Geldt ook voor dat slootwater genaamd H. Dat smaakt ook minder slecht met limoen...

FrankOngerust | 26-02-20 | 21:35
▼ 1 antwoord verborgen

Corona .......... lullig slap brouwsel uit Mexico!

Bouwfraudeur | 26-02-20 | 21:15 | 2

Nog zo'n idioot.

Rest In Privacy | 26-02-20 | 21:22

Haha...! Gulliver is weer eens op zijn korte pikkie getrapt...

Witte_Willem | 26-02-20 | 21:32

@litebyte | 26-02-20 | 21:17: We kunnen allicht dat advies doen uitgaan naar zekere nieuwkomers. Erg veilig kan het hier niet zijn. We moeten het beste met ze voorhebben lijkt me.

DeJemelscheet | 26-02-20 | 22:25

Ook luchtvochtigheid is erg belangrijk, en ventilatie. Als het vochtig is hechten de virii zich aan vocht in de lucht en vallen sneller naar beneden. In droge lucht blijven ze langer zweven. Winters in China, Korea en Japan zijn koud en droog. Iran ook overigens. (Rusland ook, daarom geloof ik ook niet dat er in Rusland nog nauwelijks gevallen zijn) Mensen zitten veel binnen met de ramen dicht, dat laatste is ook belangrijk. Singapore is warm en vochtig, maar overal is airco en zitten de mensen ook veel binnen, dicht op elkaar, met weinig ventilatie in frisse, droge airco lucht.

In de zomer is de luchtvochtigheid hoger, zijn mensen vaker buiten, en staan de raampjes open zodat er veel ventilatie is, en is er dus veel minder besmetting.

Japannert | 26-02-20 | 22:38

@litebyte | 26-02-20 | 21:17: Hahaha das een goed idee. Ben benieuwd of ze voor ons ook welkomst liedjes komen zingen. Welcome coronorefugees.

A.I. van Dee | 26-02-20 | 23:22
▼ 9 antwoorden verborgen

Voor de geschiedenisliefhebbers:

Timeghost: "As World War One ends the dying takes on new proportions when the Spanish Flu ravages the world. A whole generation of young people that should be starting their adult life is instead decimated at a devastating level. The suffering at the end of 1918 will have consequences that last until this day."

timeghost.tv/disease-war-and-the-lost...

Kijk aub de 11:58 minuten docu. Zeer leerzaam!

Vergeet niet de wereldbevolking na WO1 was zeer gevoelig ivm met die oorlog. Dat hebben we nu niet dus we zijn meer resistent. Maw niet paniekeren maar het is wel interessant om te zien wat toen gebeurde.

Basil Fawlty | 26-02-20 | 21:11 | 19

@Basil Fawlty | 26-02-20 | 23:04: Weerstand hebben is belangrijk en die weerstand kan snel naar beneden als je slecht eet, weinig slaapt, veel stress hebt et cetera. En dat was zeker na 1918 het geval. In mijn familie is destijds ook iemand overleden, een vrouw van 19.

Rest In Privacy | 26-02-20 | 23:11

@Kuifje-naar-Brussel | 26-02-20 | 23:11:
Zekers. Maar dat is ook oa het verhaal in de clip. De weerstand was minder omdat men door de oorlog niet alle vitaminen kon krijgen, vandaar dat men minder weerbaar was. Daarom effe clip/docu kijken. Zeer interessant.

Basil Fawlty | 26-02-20 | 23:40

@Basil Fawlty | 26-02-20 | 23:40: Doe ik, goeie tip.

Rest In Privacy | 27-02-20 | 01:02
▼ 16 antwoorden verborgen

Ik weet wel wie er gelyncht gaat worden als de poep de ventilator raakt :)

Dubz | 26-02-20 | 21:16

In de jaren 80 zo m'n best gedaan met anale sex, hebben 'ze' aids overwonnen. Shagrokend doorgegaan, Sars was een leuk lichtpuntje, maar helaas. Ik heb wat tegen 'self inflicted death 'maar een externe dood sla ik niet af,.. zeg nou zelf: Wat een kudtplaneet. Elke 'Black death-docu' gezien.. Zelfs 12 jaar billenwasser geweest (hoe wil je het nog meer oplopen? Corona klinkt ook leuk als een globale uitdunner... Anyone with me?

horsteknots | 26-02-20 | 21:09 | 3

Trek een plastic zak over je hoofd, en vooral goed vast sjorren zo rond je nek... minuutje of 15 goed in de zak ademhalen. Voilla, u sterft niet aan Covid-19

litebyte | 26-02-20 | 21:13

Nou nou wat ben jij edgy.

MrLahey | 26-02-20 | 21:13

Bhgf

Boy Cot | 26-02-20 | 22:42

@spartacus: Opnieuw, het is UAE en niet UEA

borgmonster | 26-02-20 | 21:09 | 2

Spartacus is alleen goed in afkortingen van wapensystemen

litebyte | 26-02-20 | 21:14

Het is AUB

Spartacus | 26-02-20 | 21:30

Voel me nog steeds topfit!

beldewouten | 26-02-20 | 21:09 | 1

Mooi zo! Houden zo!

Is dit nog nieuws? | 26-02-20 | 21:16

Rijksincompetentie voor Volksverlakkers en Milieugekkies.

Eagle_Eye | 26-02-20 | 21:07

Ik ben alvast begonnen met het ontsmetten van mijn keel, mond en slokdarm.
Is 45% genoeg?

laurentius | 26-02-20 | 21:04 | 3

Een oud Schots medicijn?

BrutusBosch | 26-02-20 | 21:09

Ik weet niet, lost zaad goed op in alchohol?

beldewouten | 26-02-20 | 21:09

vergeet je andere lichaamsopeningen niet

enfant_terrible | 26-02-20 | 21:11

Een ieder die dit een gewoon griepje vindt gaarne even een briefje ondertekenen dat anderen voorgaan op de IC.

toperwtje | 26-02-20 | 20:58 | 2

Als terroristen minder gevaarlijk zijn dan keukentrapjes en het verkeer is er nu ook dus niks aan de hand.

TheseDays00 | 26-02-20 | 21:03

@TheseDays00 | 26-02-20 | 21:03:
Autogordels zijn ook onzin dus? Voorbereiden en maatregelen zijn altijd beter dan full frontal door de voorruit vliegen. En dat staat er nu te gebeuren.

Wim Venijn | 26-02-20 | 21:08

Van die Duitser is onbekend hoe hij aan het virus is gekomen; het zakelijke contact met Chinezen blijkt er niet te zijn. Dus is de logische vervolgvraag: kan hij dan niet in Vlodrop op 8/9 februari het virus hebben opgelopen. Volgens RIVM is dat erg onwaarschijnlijk. Maar als je bedenkt dat in Vlodrop het bedrijf Vekoma zit (van de achtbanen). En dat de Chinezen _en_ eigenaar van die toko zijn _en_ afnemer van die achtbanen ; dan is de kans aanwezig dat er in dat hotel ook een Chinees zat. Zoveel hotels zullen er niet in Vlodrop zijn...

aloft | 26-02-20 | 20:56 | 5

Het is sowieso een achtbaan. Dat is zeker.

beldewouten | 26-02-20 | 21:11

De incubatietijd is langer dan 14, daar zijn echt meerdere voorbeelden van. Het RIVM is gestoord dat ze dit niet weten en bijvoorbeeld 28ndagen hanteren. Er moeten eerst doden vallen. Hopelijk zal een letsel advocaat dan miljoenen van die RIVM hufters gaan eisen wegens nalatigheid. Tenenkrommend
Eerst de blamage van de Q koorts, toen foute cijfers bij de CO2 crisis en nu de blamage en wegkijken van corona. Vuilnisman, kunnen al die RIVM lamzakken ook mee?

FrankOngerust | 26-02-20 | 21:48
▼ 2 antwoorden verborgen

Drommels... Uden-Selfkantje is 111 km.
Ik heb ook altijd pech.

schedewindje | 26-02-20 | 20:54

Helemaal 0 lijkt me onwaarschijnlijk, maar als Corona zich gedraagt als een gewoon griepvirus dan sterft het uit in de zomer. In Jakarta is het nu 26 graadjes.

Arjan | 26-02-20 | 20:52 | 2

Ik ga sowieso liever dood met mooi weer, dus kom maar op met die zomer.

MrLahey | 26-02-20 | 21:08

En in het warmere Singapore blijft de teller nu stabiel...
Ook het geval in Brazilië gaat ons leren of warmte+hoge luchtvochtigheid gaat helpen om verspreiding tegen te gaan. Zo ja, dan moet de strategie vertragen, vertragen en vertragen zijn net zolang totdat koning zomer zijn werk doet in het noordelijk halfrond.

ZwarteDag | 26-02-20 | 22:07

De meesten onder ons snappen niks van hoe procenten werken, zie hun opportunisme bij de jarenlange deelname en angst om te stoppen bij de Postcodeloterij en hun jaarlijkse hoop op een beter leven met een nieuwjaarslot van de staatsloterij. 2% kans op de dead wordt zwaar overschat en zegt niet veel of dit jou de kop gaat kosten. Kort gezegd, heb je geen loterij gewonnen dan ga je ook niet dood aan dit virus.

Schemerlamp | 26-02-20 | 20:51 | 12

@Kaas de Vies | 26-02-20 | 21:17: Ik ook. Soms als grap, soms serieus, maar met enige regelmaat. Net genoeg om mensen ongemakkelijk te maken en ze hopelijk het leven te redden.

Dubz | 26-02-20 | 22:11

Er is dus twee procent kans dat u de komende maanden hieraan dood gaat, en 99% kans dat iemand die u kent hieraan overlijdt. Loterij kent hele andere percentages.

Blasfemie | 26-02-20 | 22:36
▼ 9 antwoorden verborgen

Benieuwd wie er over een paar maanden niet meer reaguurt in de panelen... 1 voordeel je bent wel sneller door alle reaguursels heen. Wie ga je niet missen?

dr.Kwakzalver | 26-02-20 | 20:51 | 5

kunnen we een 'ik ben er nog' log beginnen, gewoon om elke dag even te laten zien dat je er nog bent?

enfant_terrible | 26-02-20 | 21:18
▼ 2 antwoorden verborgen

Nhaa, ik smeer wel wat boter op mijn hoofd, schijnt ook goed te werken.

photto | 26-02-20 | 20:49 | 2

Goed inwikkelen in alu folie en driemaal linksom draaien na twee bier met een duim op je hoofd.

Frau Merkel | 26-02-20 | 20:57

Ik heb van horen zeggen dat een bord voor de kop en bananen in de oren ook schijnt te werken. Maar of dat klopt, dat weet ik dus niet.

Rest In Privacy | 26-02-20 | 21:34

Voor het weekend hebben we hier ook vast wat besmettingen. Er zullen ook wat mensen verkouden worden de komende dagen en voor het overgrote deel komt het qua symptomen ongeveer op hetzelfde neer. Bijna alle ' gevallen strijders' waren of stokoud of al zeer ernstig ziek. Die zouden dus ook door elk ander virus gevallen zijn. Waar hebben we het in godsnaam over? Laten we het er maar op houden dat dit in ieder geval fantastisch voer voor psychologen en sociologen is. En verder gun ik iedereen zn paniek maar overdrijf het niet.

Achenwee | 26-02-20 | 20:48 | 6

En zo is het dus.
Natuurlijk moeten we een en ander niet bagatelliseren - mensen op leeftijd en/of met een chronische ziekte lopen wel degelijk een risico, wat ze overigens net zo hard lopen a.g.v. de gewone griep - maar wat er nu aan het gebeuren is lijkt op je reinste massahysterie.

Attack of the Killer Bees!!!11!1!1

EefjeWentelteefje | 26-02-20 | 21:42

@EefjeWentelteefje | 26-02-20 | 21:42: Zeg je auto verzekering op! Kans dat je die nodig hebt is toch ook bijna nul? Als je dan toch bezig bent: zeg alle verzekeringen op, kans dat je die nodig hebt is veel kleiner dan 2%...

ZwarteDag | 26-02-20 | 22:12

@ZwarteDag | 26-02-20 | 22:12: Eefje is vrouw, nog lang geen 80 en ze rookt niet. De kans de ze Corona niet overleeft, is kleiner dan 0.1 procent.

Rest In Privacy | 27-02-20 | 00:37
▼ 3 antwoorden verborgen

Die "expert"/voorlichter RIVM op EenVandaag knipperde de gehele uitzending geen seconde met zijn ogen.

En gewone leugenaar knippert teveel.
Een goed opgeleide voorlieger knippert zelden.
En dit heerschap heeft vandaag de grootste leugen uit zijn leven verteld.

Abject | 26-02-20 | 20:47 | 2

Scherp gezien. Ik wantrouw zulk gedrag ook.

pibasso | 26-02-20 | 21:33

Net een robot die de antwoorden op (de vooraf ingeziene vragen) oplepelde. Hemeltergend slechte interviewer..
Vooral geen paniek. Jammer als er doden gaan vallen, maar we doen geen onderzoek naar die Duitser. Hij had geen griepverschijnselen... Wat een quatschverhaal. Net als die mensen die van dat schip afkwamen, niet nodig om ze in 28 dagen quarantaine te zetten. Man, man wat een stel onbenullen bij elkaar

Wel respect voor Rotterdam dat nu al op zoek is naar extra opvangplaatsen voor quarantaine. In ziekenhuizen is amper plaats voor gewone patiënten, laat staan voor quarantaine plaatsen. Quarantaine thuis is slecht, dan kan iedereen om je heen besmet worden en is het hek van de dam...

FrankOngerust | 26-02-20 | 22:13

When does spread happen?

People are thought to be most contagious when they are most symptomatic (the sickest).
Some spread might be possible before people show symptoms; there have been reports of this with this new coronavirus, but this is not thought to be the main way the virus spreads.
www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/abo...

guru? | 26-02-20 | 20:45 | 4

@Kapitein Sjaak Mus | 26-02-20 | 20:51: Nee, het is een Chinese ziekte.

guru? | 26-02-20 | 20:55

@Kapitein Sjaak Mus | 26-02-20 | 20:51:
Da's geen Engels dat is Dunglish. 'This country is a country of undertakers', gaat nog werkelijkheid worden.

Wim Venijn | 26-02-20 | 20:56

Dutch motherfucker, do you speak it..

Chodaboy | 26-02-20 | 21:12
▼ 1 antwoord verborgen

Wat er ook gebeurt: blijven ademen. Even tipje mijnerzijds.

John McClane | 26-02-20 | 20:44

Reactie op kuifje uit Brussel 20-12uur
Dit is de uitzondering die de regel bevestigt, vanuit Brussel waarheid en gratis.
Mijn dank is groot dok Kuif

Boerenlogica | 26-02-20 | 20:43
-weggejorist-
Bixby | 26-02-20 | 20:43

"Tijdens dit verblijf in Nederland was hij niet ziek en niet besmettelijk. Daarmee is de noodzaak voor verder contactonderzoek voor dit verblijf in Nederland komen te vervallen."

Let maar op. Wanneer er onder de contacten iemand opduikt die wel besmet is dan komt dat natuurlijk niet door die Duitser. Dan komt dat door een onbekende oorzaak. Want "tijdens dit verblijf in Nederland was hij niet ziek en niet besmettelijk." Grrrrrr......

Boeser_Onkel | 26-02-20 | 20:42 | 2

Als je het niet meer terug kan herleiden naar andere personen en besmettingen, dan is het niet meer onder controle. Pandemie dus feitelijk.

Wim Venijn | 26-02-20 | 20:49

@Wim Venijn | 26-02-20 | 20:49: Pandemie bestaat niet. Is afgeschaft. Dat weet het virus natuurlijk ook wel.

DeJemelscheet | 26-02-20 | 21:41

Kijk, ik zou dan als regering zeggen, mensen wie thuis kan werken is met onmiddelijke ingang verplicht thuis te werken.

Is A. goed voor de Co2 uitstoot, B goed voor uw portemonnee, geen reiskosten, C een evt virus kan zo minder mensen bereiken en heeft minder impact.

Maar kuddedierend Nederland gaat gewoon verder met kuddedier zijn.

Stonecity | 26-02-20 | 20:41 | 4

Goed begin. Maar de herder van de kudde is doodstil.

Kluukluuk | 26-02-20 | 20:49

Maar dan geef je veel minder geld uit.

ikbenerweer! | 26-02-20 | 20:56

Mêêêhêê!

Jan, Leiden | 26-02-20 | 20:58
▼ 1 antwoord verborgen

Eenieder dit dit virus nu nog bagatelliseert en het wegzet als zijnde een 'gewone griep, staat straks vooraan als ze getroffen worden.

Watikffkwijtwil | 26-02-20 | 20:41 | 4

@Hadena | 26-02-20 | 20:43: Om 'geholpen te worden door overbelaste en onderbetaalde verpleegkundigen.

Watikffkwijtwil | 26-02-20 | 20:48

Dank u voor het lachen.

Deksmaat | 26-02-20 | 21:05

Heet u toevallig Borsartor van achteren?

De_fluitlokker | 26-02-20 | 21:39
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb het ook bijna.

Deksmaat | 26-02-20 | 20:38

*mompelt iets met achter de feiten aanlopen*

VanBukkem | 26-02-20 | 20:37

De prijzen van mondkapjes zijn me te gortig, waar vind ik een mondkapjesbank?

spamzuiger | 26-02-20 | 20:37 | 1

Volgens mij kan je er een voordelige hypotheek op afsluiten.

Wim Venijn | 26-02-20 | 20:39

Onwaarschijnlijk dat er in Turkije geen besmettingen zijn, Oost-Europa idem.

Ad.antiquitatem | 26-02-20 | 20:37 | 1

In Turkeye staat een vliegtuig in quarantine uit Iran. Oost-Europa heeft de muur van Orban.

Kluukluuk | 26-02-20 | 21:27

Lijkt dat er meer oudere mensen doodgaan dan kinderen en adolescenten. Pia Dijkstra recent nog gesproken, iemand?

Graaisnaaiert | 26-02-20 | 20:36 | 4

Ik kreeg vanmiddag een uitnodiging voor haar uitvaart in de bus.

Rest In Privacy | 26-02-20 | 20:38

Pia is in extase.

smdyasc | 26-02-20 | 20:40

Pierlala Dijkstra.

halbstark | 26-02-20 | 20:52
▼ 1 antwoord verborgen

De Duitsers hebben de Corona-handdoek in de ring gegooid, epidemie is voor hen een gegeven, dus voor ons een feit. Of zoals ze in de handel zeggen: Als Duitsland niest worden wij verkouden!

Schemerlamp | 26-02-20 | 20:33 | 4

Nordrhein-Westfalen he, die komen elk weekend met bussen vol naar Groningen. benieuwd wanneer in Niedersachsen het alarm afgaat, dan moet Ome Graai toch maar eens kijken of de boodschapjes daar het risico nog wel waard zijn...

Graaisnaaiert | 26-02-20 | 20:37

@Graaisnaaiert | 26-02-20 | 20:37: Kom op Graai, je bent begin 50, gestopt met bieren en goed op gewicht. Je loopt nauwelijks risico.

Rest In Privacy | 26-02-20 | 20:39

@Kuifje-naar-Brussel | 26-02-20 | 20:39:
Net iets jonger dan 50 nog Kuif maar inderdaad, de kans is relatief klein of je moet echt een Murphydagje hebben. Helaas heb ik die nogal eens ....

Graaisnaaiert | 26-02-20 | 20:46
▼ 1 antwoord verborgen

Noord Korea is ook interessant. 2 doden, nul besmettingen. Ik vermoed dat ze je daar direkt de kogel geven bij griep?

Padre Grassi | 26-02-20 | 20:31 | 1

Alleen is het geen griep.
Zonde van de kogel.

Kaas de Vies | 26-02-20 | 20:39

Het woord Boomer kan over zes maanden niet meer gebruikt worden.

BrutusBosch | 26-02-20 | 20:31 | 1

Je vergist je, de zittende macht zal dan zo ongeveer de bunkers verlaten in Brussel. Franske en co.

Kluukluuk | 26-02-20 | 20:45

Geen hartaanval krijgen de komende periode. Niemand durft te reanimeren.

Kaas de Vies | 26-02-20 | 20:30 | 5

@Kaas de Vies | 26-02-20 | 21:25: Niet nodig als je het hart goed masseert.

Rest In Privacy | 26-02-20 | 23:22
▼ 2 antwoorden verborgen

Er zijn ook 2 besmettingen op het vasteland van Spanje er bij in Madrid.

Kaas de Vies | 26-02-20 | 20:29 | 2

Spanje gaat er ook aan.

Rest In Privacy | 26-02-20 | 20:45
-weggejorist-
Andersdenkend | 26-02-20 | 20:27

RIVM heeft zojuist van haar baas Rutte te horen gekregen dat je het virus ook kan weglachen. Dan schijnt het zo van je af te glijden.

Lafayette | 26-02-20 | 20:26 | 3

Hahaha, kudo’s!

pibasso | 26-02-20 | 20:38

Nu u het zegt: ik zie zelden een lachende Chinees!

spamzuiger | 26-02-20 | 20:39

Laat het hem maar eens proberen dan. Ben benieuwd. Ga intussen leren lachen.

Rest In Privacy | 26-02-20 | 21:26

Ik vind de RIVM eigenlijk problematischer dan China op het moment. Er zijn verscheidene argumenten te maken dat China geen reden heeft om te liegen over de getallen, dat hun dodentallen relatief hoog liggen tov hun infecties, dat als hun getallen niet kloppen, dat is omdat ze niet genoeg testen kunnen doen, etc. Of de getallen kloppen is natuurlijk de vraag, dat snap ik, maar ik betwijfel ten zeerste dat ze expres (nadruk hierop) liegen.

Het RIVM echter gaat tegen studies en hun tegenhangers in andere landen in door te claimen dat besmetting zonder symptomen niet mogelijk is, en niet alleen dat, maar er vervolgens ook GEEN REKENING mee te houden. Kom nou toch eens op zeg. Zelfs al ben je er zo goed als zeker van dat het niet mogelijk is (en even voor de duidelijkheid, het is VEEL moeilijker te bewijzen dat het niet mogelijk is (nl uitsluiten dat het kan) dan dat het wel mogelijk is (nl een geval vinden waarin het gebeurt)), dan kan het alsnog geen kwaad om rekening te houden met de mogelijkheid.

Verder nog steeds van mening dat het gevaar nog steeds wordt overdreven, maar goed, ik ben niet de hoeder van de meute en interesse in het onderwerp + 6 VWO biologie maakt me nou niet bepaald een expert.

Leyrann | 26-02-20 | 20:25 | 7

@Bixby | 26-02-20 | 20:41: hoezo ? Er worden soms veel mogelijkheden geopperd maar daar schiet je als patient niets mee op. Rivm weet ook wel dat elders incidenteel asymptomatische transmissie is beschreven.

Nichtsneues | 26-02-20 | 21:11

Met liegen lok je meer woede en paniek uit. Feit is dat ze de afgelopen weken hadden moeten communiceren, elk scenario, wat er op ons af gaat komen. Zoals altijd, denken de boven ons gestelden het beter te weten.

Kluukluuk | 26-02-20 | 21:25

@Kluukluuk | 26-02-20 | 21:25: En dat weten ze ook, gezien de vele onnozele reacties die ik op dit onderwerp zie voorbij komen.

Rest In Privacy | 26-02-20 | 23:23
▼ 4 antwoorden verborgen

@Kuifje-naar-Brussel | 26-02-20 | 20:17: Je telt ook de mensen die overlijden aan algehele malaise die door gebrek aan middelen, mijden van ziekenhuizen of geweigerd zijn bij ziekenhuizen ook niet mee. Als je daarvoor wil gaan corrigeren wens ik je veel succes.

Dat was overigens mijn punt niet. Het deel dat met of zonder diagnose coronavirus ernstige klachten ontwikkeld en een IC bed nodig heeft is vrij fors. Of het nu 1% of 10% is, maakt daarvoor niet uit. Zoveel IC bedden, zuurstofflessen en IC-verpleegkundigen hebben we helemaal niet.

Laat ik nogmaals mijn puntje iets duidelijker aan u communiceren. De overlevingskans van een ziekte is ook een functie van de beschikbaarheid van medische voorzieningen.

Aangezien Nederland nu al operaties moet cancellen wegens een gebrek aan IC bedden, en artsen nu al moeten leuren en eindeloos bellen voor een IC bedje, zijn we echt voorbereid op echt helemaal niets.

In het NOS journaal roept het RIVM en een minister dat we er klaar voor zijn. Nou een draaiboek is geen IC bed en geen zuurstoffles. Het is een papieren werkelijkheid die niemand zal redden. Ik wens de artsen en IC verpleegkundigen veel succes te roeien met riemen die alleen op A4 papier geprint zijn.

Feynman | 26-02-20 | 20:25 | 13

Wat Feynman zegt over beschikbaarheid van IC zorg is 100% realiteit. Ik zie dat beroepsmatig helaas continue bevestigd worden. Alles wordt een bepaalde kant opgespind, zodat het volk niet in paniek raakt.

pibasso | 26-02-20 | 21:29

@Joffri | 26-02-20 | 21:00: Flauwekul. De ene griep is de andere niet. In een jaar met een mild virus dat ook nog eens kort actief is, vallen er in Nederland 2 duizend doden. Maar 2017/2018 telde ruim 10 duizend. Dan kom je op een hoger percentage uit.

Rest In Privacy | 26-02-20 | 23:26
▼ 10 antwoorden verborgen

Venezuela is ook een buurland. Zo zijn er nog wel meer hoor.

Kaas de Vies | 26-02-20 | 20:22 | 1

Een buurland? Dat hebben wij ook. Dat komt wel erg dichtbij zo.

Frau Merkel | 26-02-20 | 20:37

Geen enkele overheidsorganisatie doet wat ze moet doen in normale tijden, laat staan in tijden van crisis.

Ik wil graag weten van het RVIM wat er gaat gebeuren als wijk X in lockdown gaat. Is dat zo erg? Dan kan de burger er zich op voorbereiden.

Ik bedoel hongerwinter 44 kunnen we ook niet een succes noemen toch?

Nu we toch aan het Godwinnen zijn, waar is de Coronazi uit Den Haag? Ik heb nog mondkapjes nodig tegen woekerprijzen.

Kaas de Vies | 26-02-20 | 20:21 | 11

@Kuifje-naar-Brussel | 26-02-20 | 23:14:
Hehe, maar jij weet toch wat ze over statistieken zeggen:
Je hebt gewone leugens.
Je hebt verdomde leugens (Rutte).
En je hebt statistieken.
Trouwens, ik moest aan die verdomde leugens denken, toen ik naar het downplay zootje op OP1 zat te kijken net.
De Duitsers sluiten scholen waarom wij niet?
De Belgen maken noodopvang bij hospitalen waarom wij niet?
Omdat wij het beste systeem van heel de wereld hebben zegt onze Minister.
Applaus voor de zorg.
Mja..........

Roadblock | 26-02-20 | 23:38
▼ 8 antwoorden verborgen

Als die bol.com reclame niet elke keer tussen de linkjes in de artikelen stond zou je dit bijna journalistiek gaan noemen.

DrumPiet | 26-02-20 | 20:21 | 5

@Basil Fawlty | 26-02-20 | 20:25:
Het punt is u overduidelijk ontgaan.

DrumPiet | 26-02-20 | 20:40

@LewsTherinTelamon | 26-02-20 | 20:28: Een mondkapje helpt wel tendele tegen de overdracht van het virus maar het mondkapje is maar 1 van de vele bescherming die je nodig hebt (+veiligheids bril, handschoenen liefst ook oorbescherming, enz).

A.I. van Dee | 26-02-20 | 22:41
▼ 2 antwoorden verborgen

De tijdlijn hoe alles verloopt is net een script voor een film met een zeer slecht einde.

Brabeaulander | 26-02-20 | 20:20 | 2

De overheid steekt haar kop in het zand, zoals in China, een worst case scenario.

suscrofa | 26-02-20 | 20:24

Ik vind het een vermakelijke film, we weten niet wat er gebeuren (spannend) , en misschien woon ik over een jaar wel veel rustiger in hetzelfde huis..

Rest In Privacy | 26-02-20 | 20:56

"De NOS maakt morgen na het Achtuurjournaal een rechtstreeks programma van 50 minuten over het coronavirus.

Kijkers kunnen in de uitzending, maar ook via site, app en NOS-sociale media, vragen stellen. Presentator Rob Trip legt de vragen voor aan experts."
bron: www.ad.nl/dossier-coronavirus/live-ne...

Rest In Privacy | 26-02-20 | 20:15 | 3

Ik heb de NOS niet nodig om mijn vragen aan experts te stellen. De NOS kunnen we afschaffen. Het internet is groot genoeg en de filtering van de NOS kunnen we missen als kiespijn. Kun je trouwens kiespijn krijgen als je Corona hebt?

Frau Merkel | 26-02-20 | 20:39

Vanavond of morgen wordt bekend gemaakt dat het virus in Nederland is.
Daarom dit soort programma's.
Let op mijn woorden.

ditotje | 26-02-20 | 20:47

@Frau Merkel | 26-02-20 | 20:39: Ja je kan tandpijn krijgen bij verkoudheid of een simpel griepje. www.libelle.nl/lekker-in-je-vel/7-red...

Grappig trouwens dat ik nu voor de 2de keer een libelle link zie op geenstijl waarvan de 2de van mij.

A.I. van Dee | 26-02-20 | 22:36

Schijnt dat in Wuhan een geïnfecteerde asymptomatisch was maar wel tenminste 5 mensen heeft geïnfecteerd. Dus als dit klopt. Dan is het wel echt reden om zorgen te maken. Het is trouwens geen verkoudheidje of een 'griep' maar een hele nare longinfectie. Hoe meer je erover leest hoe meer je toch denkt moeder natuur neemt wraak.

Als je het krijgt heb je in ieder geval permantente schade aan je longen. Je bent dus in een paar weken een stokoude roker van in de 60. En als je boven de 50 bent heb je vrij weinig kans om te overleven.

Je kan je ergens afvragen of dit eigenlijk niet gewoon karma is.

Theodorus.Goldbach | 26-02-20 | 20:15 | 3

Ga maar vast in bed liggen dan.

Gravin v Kippenbouth | 26-02-20 | 20:22

Onzin, 81% weet niet eens dat hij ziek is geweest.

Kluukluuk | 26-02-20 | 20:24

Noemt u het Karma als uw ouders het krijgen?
En op de man af, wat was ook alweer uw andere nick?

Roadblock | 26-02-20 | 22:06
-weggejorist-
Leipniz | 26-02-20 | 20:13

Wat een racistische foto!
Virussen geel kleuren kan écht niet!

Kapitein Sjaak Mus | 26-02-20 | 20:13 | 6

@Frau Merkel | 26-02-20 | 20:41: Indien niet sarcastisch. Er stond "+1", geadresseerd aan mij.

LewsTherinTelamon | 26-02-20 | 20:51

@LewsTherinTelamon | 26-02-20 | 20:51: Het was niet sarcastisch bedoeld. Ik ken Mickey als een dame op stand en deze categorie vrouwvolk pleegt haar taal te kuisen. De +1 is meer dan terecht! Maak er maar +2 van.

Frau Merkel | 26-02-20 | 21:33
▼ 3 antwoorden verborgen

Hans de Boer krijgt eerder een hartaanval dan een griepje... de beurs! de beurs! de beurs!

Mogelijk hangt hij elke ochtend aan de lijn bij Rutte... zeg dat er niets aan de hand is.... vraag aan de NPO om een uitzending over feiten en fabels Corona en laat ze vooral zeggen dat je rustig kan blijven handelen!

litebyte | 26-02-20 | 20:13

Hoe meer ik er over lees, hoe meer ik er van overtuigd raak dat Corona niet erger is dan een stevig griepje. De Duitser van 47 die het virus oppikte en er slecht aan toe is, bleek al ernstig ziek. En de doden in Italië waren bijna allemaal 70 plus en/of lagen al in een ziekenhuis. Cijfers uit China en Iran zeggen niks, vanwege slechte(re) medische infrastructuur en vanwege het feit dat vooral mannen daar veel eerder dood gaan dan in West-Europese landen. Het RIVM doet er dan ook goed aan om geen paniek te zaaien en rustig en nuchter te blijven reageren. Nu de reaguurders op GS nog, want of ze nu Eddy, Dirk of Kaas heten, ze zijn wel erg angstig en overstuur. Zelfs de stoere Roadblock valt uit zijn rol en piept als een bang meisje. Kom op mannen, denk eens kritisch na en laat je niet zo opnaaien. Dokter Kuifje is bereid om jullie met raad en daad bij te staan, teneinde jullie grootste zorgen weg te nemen. Gratis en voor niks!

Rest In Privacy | 26-02-20 | 20:12 | 56

@naraga | 26-02-20 | 21:02: Erger dan de ruim 10 duizend griepdoden in 2017/2018 in Nederland?

Rest In Privacy | 26-02-20 | 23:28
▼ 53 antwoorden verborgen

Limburg en Brabant in quarantaine, hadden we veel eerder moeten doen.

Brentjeee | 26-02-20 | 20:12 | 2

Doe de hele Biblebelt daar maar bij.

Kapitein Sjaak Mus | 26-02-20 | 20:14

True. We hebben nooit iets aan het gepeupel boven de grote sloot gehad.

ZwengelMeister | 26-02-20 | 20:15

Het gelukkigste, rijkste en gezondste land van heel de EU ! Echt waar hoor, hatsjoe.

sprietatoom | 26-02-20 | 20:12

Vriend Rob zegt, bij koorts bellen, en kuchen in de elleboog..

Ohja, en gewoon blijven drinken...

neonreclame | 26-02-20 | 20:12

Duitsland vandaag aardig wat nieuwe besmettingen. Dus of de samenleving gaat op slot of we worden allemaal ziek (en een paar gaan dood). Ik denk echter dat de bijeffecten (vooral medicijnentekort) meer slachtoffers gaat maken als over paar maanden de voorraden op zijn en medisch personeel geen producten meer heeft. Of als mensen niet meer naar belangrijk werk (politie, brandweer, dokters, etc.) gaan. En dan natuurlijk nog alle indirecte doden door depressie vanwege ingestorte economieën. Oh ja er is iets positiefs, en dat is de kortstondige milieuwinst.

Hadena | 26-02-20 | 20:12 | 9

@Kapitein Sjaak Mus | 26-02-20 | 20:19:
Is dat geen chlorofyl?

Kapitein Sjaak Mus | 26-02-20 | 20:55

Je tijdspanne van een paar maanden kon wel eens re lang zijn, de medische voorraad is globaal voor 1 a 1.5 maanden aanwezig dwz latex handschoenen operatie schorten maskers en zo, komt allemaal uit China waar productie nu nul is,
90% van de api (active pharmasutcal ingredients) komen uit China dwz binnen nu en een paar weken medicijn tekorten, electronica die niet geleverd wordt is niet levens bedrijgend maar irritant als je phone de geest geeft en er niks te krijgen is, voorlopig zit China op slot en ligt de productie plat ook de export dus. Bijgaand dingetje de zee transporten dalen al sinds oktober 2019 vermoedelijk nu op bijna niks aan scheepsbeweging uit china

Idiot456 | 26-02-20 | 22:19

2% is niet echt weinig. Bij een half miljoen besmettingen is dat 10.000

MaarFeitelijk | 26-02-20 | 23:32
▼ 6 antwoorden verborgen

Na rokjesdag komt alles goed.

Poesman | 26-02-20 | 20:12

Dus het rivm offert hiermee Limburgse en Brabantse landgenoten om de goede vrede te bewaren, als straks blijkt dat ze er volstrekt naast zitten en het alsnog ground zero is. Eerste maatregelen komen dan voor een aantal burgers te laat gvd.

suscrofa | 26-02-20 | 20:11 | 3

Ongelofelijk die arrogantie en eigenWijzigheid van het rivm , neem geen enkel risico zou je zeggen

laurentius | 26-02-20 | 20:54

@laurentius | 26-02-20 | 20:54:
Mensen worden niet voorgelicht in het zuiden, er worden geen preventieve maatregelen genomen en moeten gedwongen afwachten tot het zich manifesteert. Als het gebeurt kan ik me de Brabantse en Limburgse woede voorstellen als noorderling. Heeft het rivm zich te verantwoorden.

suscrofa | 26-02-20 | 23:44

@suscrofa | 26-02-20 | 23:44: ik mag hopen dat Duitsland "iets" vind van deze walgelijk laconieke houding van het RIVM. Ik kan het contrast met de tacohoest en de blinde paniek met de vaccins destijds niet begrijpen.

Vanilla | 27-02-20 | 07:29

Uiteraard staat de teller bij ons nog op 0: geen symptomen is volgens RIVM niet testbaar en onschuldig. Wel symptomen is alsnog niet testen als de persoon wel in Milaan was, maar njet in de juiste wijken...

Zo kun je de cijfers natuurlijk kunstmatig laag houden totdat je er echt niet meer omheen kan

einz | 26-02-20 | 20:11
-weggejorist-
Feynman | 26-02-20 | 20:11 | 9
▼ 9 antwoorden verborgen

Lekker blijven reizen mensen. Na deze vakantiewerk keren de wintersporters terug en dan kunnen wij onze borst natmaken. Kunnen alle scholieren lekker iedereen op school aansteken. En daarna op de sportclub, undsoweiter...

pibasso | 26-02-20 | 20:10 | 1

Dat maakt niet uit. Wanneer het zo makkelijk verspreidt zou dat zonder vakantie ook gebeuren.

MaarFeitelijk | 26-02-20 | 23:23

Ze willen gewoon dat het virus hier uitbreekt, zulke stupiditeit ook!

Vooral geen paniek in de tent, dat moeten we niet willen met zijn allen zo in de aanloop van de verkiezingen, dat zou Baudet/ Wilders alleen maar in de kaart spelen!

Kamikazepiloot | 26-02-20 | 20:10 | 3

Wie zijn "ze"?

Kapitein Sjaak Mus | 26-02-20 | 20:15

Nee, "ze" willen koste wat kost open grenzen.

omanders | 26-02-20 | 20:45

@Kapitein Sjaak Mus | 26-02-20 | 20:15: De bazen van rutte, kasja, volkert enz.

A.I. van Dee | 26-02-20 | 21:29

We zijn dus het Iran of Indonesia van de EU?

pendajo | 26-02-20 | 20:09 | 2

Yup!

Canis.bonus.es | 26-02-20 | 20:14

Helaas wel ja. Ik denk dat we zelfs onderdoen voor China met hun cijfertjes manipulatie.

A.I. van Dee | 26-02-20 | 21:27

Hoe ga je eigenlijk dood daar aan? Doet dat pijn? Maak je het mee? Is het erger dan wanneer Baudet na de verkiezingen geen kabinet kan vormen en een jaar later Jetten en Klaver, door een crisiswet, een uniek MP-duoschap gaan vormen voor de duur van vier jaar?

Leptob | 26-02-20 | 20:09 | 6

Longvlies is heel gevoelig...

Canis.bonus.es | 26-02-20 | 20:15

Zoek maar eens op multiple organ dysfunction syndrome en trek je eigen conclusies.

Kapitein Sjaak Mus | 26-02-20 | 20:17

Je ballen verschrompelen ook. Hoorde ik van een vriend.

ikbenerweer! | 26-02-20 | 20:30
▼ 3 antwoorden verborgen

Lijkt toch iets minder te worden..

LewsTherinTelamon | 26-02-20 | 20:09 | 1

De hoeveelheid mensen op aarde? Zeker :P

Het risico zit 'm momenteel in de severe cases. Dat is 20%. Er hoeven maar weinig mensen "severe" te raken om ons zorgstelsel volledig te slopen en daarna sterft elke "severe case".

Dubz | 26-02-20 | 20:12

Dit komt allemaal uit de Yomiuri Shinbun, een zeer gerenommeerde Japanse krant.

Bij 14% van de genezen-verklaarden komt het virus doodleuk weer terug. Bron: www.yomiuri.co.jp/world/20200226-OYT1...

Japanse toerleidster die op 1 februari genezen werd verklaard, voelde zich niet lekker op 6 februari, liet zich testen, en bleek negatief. De 19e kreeg ze keelpijn, en nu is ze alsnog positief getest op het virus. Bron: www.yomiuri.co.jp/national/20200226-O...

Sakamoto Ryoma | 26-02-20 | 20:09 | 5

Daarom zeg ik ook, dit is een nieuw virus waar we nog helemaal niets van weten. Wees gewoon voorzichtig, denk logisch na en doe geen domme dingen. Voor hetzelfde geld is het inderdaad met een week of 6 definitief weg en lachen we er met z'n allen om, maar de kans is net zo denkbeeldig dat heteen snel muterend virus is, of resistenter en hardnekkiger dan gedacht, is het bij een hoge luchtvochtigheidsgraad toch besmettelijker dan we dachten of gaat het na een eerste uitbraak in sluimerstand. Tot we meer weten, wees verstandig en denk na of het wel verstandig is om nu naar de Arena te gaan als het dak dicht zit ( nou, ok, da's nooit verstandig, maar toch, u begrijpt wat ik bedoel... ).

Graaisnaaiert | 26-02-20 | 20:34

@Graaisnaaiert | 26-02-20 | 20:34: Wat ik van de corona virussen begrepen heb blijven ze terugkomen net zoals de gewone corona verkoudheidsvirus ieder jaar.

A.I. van Dee | 26-02-20 | 21:25
▼ 2 antwoorden verborgen

Hebben de Chinezen al een keer solly gezegd. Kom op. Niet normaal.

RickTheDick | 26-02-20 | 20:08 | 3

Ach joh, een stoïcijn als jij zou toch beter moeten weten.

Rest In Privacy | 26-02-20 | 20:14

De ontwikkelingen in China doen hoopvol stemmen. Als het virus hier opduikt, kunnen we het wel shaken, onbekwaamheid om op te treden wanneer nodig, is onze overheid haar doel en dit gaat nu bijten.

smdyasc | 26-02-20 | 20:08

RIVM heeft altijd gelijk. Zo niet, nep nieuws.

Gandalph | 26-02-20 | 20:07

Ongelooflijk dat de RIVM nu nog steeds roept dat 2 weken incubatie en dus quarantaine voldoende is en dat a-symptoom gelijk staat aan het niet verspreiden van de ziekte. Inmiddels wordt de stelling 3 tot 4 weken en a-symptoom "shedding" toch helemaal nergens meer ontkracht?

Dubz | 26-02-20 | 20:07

Het RIVM doet weer waar ie goed in is : wanbeleid voeren.

Suncatcher | 26-02-20 | 20:07 | 7

@A.I. van Dee | 26-02-20 | 21:21:
Heb niet de idee dat Kuifje erg druk is met een beroep uitoefenen, zijn griepmantra dus wellicht in opdracht van zijn politieke vrinden.

suscrofa | 26-02-20 | 23:38
▼ 4 antwoorden verborgen

IT is 400 ( bron: www.youtube.com/watch?v=qgylp3Td1Bw )

De paniek in EU wordt veroorzaakt door de fuckup van IT met hun patient 1 ( zie uitleg in topic #33 )

Aan de andere kant zie ik het RIVM wel een zelfde fuckup maken gezien de houding die ze ten toon spreiden.

ikbenerweer! | 26-02-20 | 20:07 | 1

Ik vermoed dat er meer dan 1 patient 0's gaan zijn.

Hadena | 26-02-20 | 20:15

Grenzen dicht, maar dat mag niet van de EU, kan niet vanwege "Nederland doorvoerland" en is moreel verwerpelijk want racisme....

kapotte_stofzuiger | 26-02-20 | 20:06

Zo'n organisatie als RIVM (zie inschatting Q-koorts) is nu juist het slechtste om mogelijke hysterie in te dammen.

litebyte | 26-02-20 | 20:06

Die leugen zat net ook live in het NOS journaal. Echt om te kotsen.

Feynman | 26-02-20 | 20:06 | 2

Gelukkig, ik niet de enige die zich ergert aan het niveau Noord-Koreaans staatsjournaal

kapotte_stofzuiger | 26-02-20 | 20:07

Is het RIVM een overheidsorganisatie? Zo reageert het namelijk wel.

frickY | 26-02-20 | 20:04 | 2

Kernwaarden RIVM: deskundig, betrouwbaar, onafhankelijk
Reset:
ondeskundig, onbetrouwbaar, afhankelijk

Canis.bonus.es | 26-02-20 | 20:13

Het RIVM is onafhankelijk. Ze hebben echter maar één klant die voor hun diensten betaald, en dat is de overheid. Maar verder zijn ze vollédig onafhankelijk.

Osdorpertje | 26-02-20 | 21:04

Meneer Spartakus, wat een grappig taaltje!

HogeNood | 26-02-20 | 20:04

RIVM.... van de stikstof. Clubje om blind te vertrouwen...

Braco.me | 26-02-20 | 20:03 | 3

*rekenmodellen*

Koning Willy | 26-02-20 | 20:23

Daar was niets mis mee en nu hebben ze ook gelijk. De mening van ongeschoolden zonder ervaring doet er niet echt toe.

MaarFeitelijk | 26-02-20 | 23:22

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl