Beelden Coronavirus dag 8: 8.2K+ infecties, 171 doden, gebruikte mondkapjes doorverkocht
Gister verifieerden we beelden van lokale politie die 'Wuhan Returnees' opsloot in hun eigen huizen, en stond de infectieteller op 6K. Beelden van dag 1, 2, 3, 5, 6 en 7 hier. Live infectie- en dodenteller hier.
Eerst nieuws vanaf de Italiaanse kust, want daar zitten 6000 mensen vast op een cruiseschip dat voor anker ligt met een mogelijke Corona-besmetting aan boord. Een 54-jarige Chinese vrouw en haar echtgenoot worden op het schip in quarantaine gehouden. De eerste testen zijn overigens negatief en sluiten het Coronavirus uit.
De bovenstaande montage opent een nieuw ontsmettingsfilmpje, gevolgd door maar weer een omgevallen Chinees. Dan een oneindig verdiend eerbetoon aan de zusters en deze sneeuwtekening van China's strijders. Niet alleen zijn ze volkomen overwerkt, ze worden ook meer dan eens zelf ziek. Zie dit filmpje van een arts/ziekenhuis-directeur te te horen krijgt dat een bevriende arts/ziekenhuisdirecteur van verderop het virus te pakken heeft. Het vijfde filmpje in de montage is de zoveelste omgevallen Chinees, het zesde filmpje is een mevrouw zonder mondkapje die naar verluidt expres op producten aan het hoesten is en gearresteerd wordt. Filmpje 7 is een andere dame zonder mondkapje die hardhandig een ambulance in gewerkt wordt. Vervolgens deze strijders die hun eigen next-level gezichtsmaskers maken, en daarna deze klootzak die expres in het gezicht van zuster probeert te hoesten.
Dan komen we terecht bij een fenomeen dat we al eerder ongeverifieërd voorbij zagen komen, maar inmiddels brengt mega-blauwvink Radio Free Asia het ook: mensen maken gebruikte mondkapjes 'schoon' en verkopen deze vervolgens door. Hier gebeurt naar verluidt hetzelfde in Tai Wai, Hong Kong. Levensgevaarlijk, maar niet zonder reden, want het laatste filmpje uit de montage toont een mensenrij van honderden meters, die allemaal braaf staan te wachten om een aantal nagenoeg uitverkochte mondkapjes te kunnen kopen.
Onderstaand vijf ongeverifieërde filmpjes (1,2,3,4,5) die rondgaan en claimen een ongebruikelijke toevlucht van kraaien te laten zien boven de provincie Hubei, waarin ground zero Wuhan ligt. Ook zouden er in Wuhan muggen verschijnen (0:32), wat zeer ongebruikelijk is tijdens de winter. Geen idee wat het zou betekenen mochten de beelden authentiek zijn, maar de 'bronnen' van de filmpjes speculeren dat ze op de lijkengeur afkomen. Dit ongeverifieërde lugubere filmpje claimt de achterkant van een crematorium in Wuhan te tonen, de gele zakken zouden gebruikte body bags zijn. Na de breek begint zelfs een NOS-verslaggever te twijfelen aan de officiële cijfers en speculeert dat het werkelijke aantal besmettingen vele malen hoger ligt.
Instant update: Het Ministerie van Buitenlandse zaken heeft inmiddels een volkomen negatief reisadvies afgegeven voor de provincie Hubei, voor de rest van China geldt "alleen noodzakelijk reizen". KLM schrapt na het weekend alle vluchten van en naar China.
Update 20:45: De WHO roept een International Public Health Emergency uit.
Update: Het aantal vermoedde infecties staat op 12,167.
Als zelfs NOS-verslaggevers ter plaatse het niet meer vertrouwen
Netflix-kijktip met verdachte releasedatum (22 januari): 'Pandemic'
Maar werken die mondkapjes wel?
Strijders
Jessica.
Reaguursels
InloggenNog niets over Afrika gehoord.. daar vliegen de Chinezen ook in het rond en de hygiëne is niet best daar zoals wij weten. En wij weten ook dat ze dan graag hierheen komen.
ja , ik zit hier met grote vrezen te wachten opwat gaat komen. Als dat hier in Nigeria toeslaat, is het niet te overzien.
Voorkomen is beter dan Chinezen
Dus gezichtsbescherming in de buurt van hasji nezen.
www.rt.com/russia/479731-russia-first...
Grappig is, dat ik nu al een aantal virus 'experts' heb horen uitleggen op TV dat een masker nutteloos is.
Maar als ik de richtlijn van het RIVM voor monsterafname bij vermoedelijke patienten lees, dan staat er:
'Gebruik bij monsterafname altijd persoonlijke bescherming: een FFP2-masker, handschoenen, een schort met manchetten lange mouwen en een veiligheidsbril.'
Wie is nu de kluit aan het belazeren?
Ja, gek idd. Misschien gaat het om een verschil tussen masker en mondkapje?
@Canis.bonus.es | 31-01-20 | 13:39:
Wordt in de handel door elkaar gebruikt die term.
Ik heb al de term FFP3 mondkapjes, zowel als FFP3 maskers zien staan voor precies dezelfde modellen.
Ook wordt de termologie soms afhankelijk gemaakt van of het opvouwbaar is of niet.
het houd niet alles tegen maar als iemand per ongeluk in jouw richting hoest, houdt het iig de grote druppels tegen.
Tot de grote vogeltrek komt.... Air Corona.
Corendona.
www.rt.com/uk/479691-uk-coronavirus-c...
Engeland..
Oh dear...
Zaten in hotel in Yorkshire nu behandeld in hotel in Newcastle (BBCnews)
Ziekenhuis niet hotel, die tweede (goedemiddag)
Wantrouw elke vorm van overheid. Geschiedenis leert ons zeker als dit Communistische staten zijn.
Wat doet dat hondje van lil kleine op de laatste foto? Die zal toch wel resistent zijn?
De Chinese en Aziatische meat markets waar allerlei soorten dieren levend worden gekookt, geslacht zijn al jaren een bron van dodelijke virussen. Denk aan SARS. Deze Corona virus lijkt mij ernstiger, ook omdat volgens ingewijden er al medio December 2019 signalen waren dat er meer aan de hand is en dat de Chinese autoriteiten alles onder het tapijt proberen te vegen! Zoals een paar dagen eerder ergens werd vermeld moet je de Chinese cijfers van besmettingen en doden met een flinke dosis zout nemen. Ze sjoemelen er maar op los. Ik ben bang dat het aantal besmettingen en doden vele malen hoger ligt. Zolang de wereld blijft accepteren dat China en andere Aziatische landen bush meat markets mag blijven exploiteren, zo zullen er nog meer dodelijke virussen gaan ontstaan. Erger dan SARS, erger dan Corona, denk aan het zeer besmettelijke en dodelijke EBOLA Virus, die als we zo doorgaan een groot deel vd mensheid uitroeit. De virussen blijven muturen zolang de omstandigheden er zijn: vieze bushmeat markets waar gezonde en zieke dieren bij elkaar zitten in hun eigen bloed, ontlasting en waar ze levend op een wrede manier gedood worden. Hier voor als je een sterke maag hebt. www.the-sun.com/news/334951/terrified...
Dus de Chinese overheid en Aziatische landen moeten gedwongen worden om deze smerige, wrede bushmeat markets per direct te sluiten. Maar ik vrees dat ze dat niet doen. Schijnt cultureel bepaald te zijn. Chinezen geloven dat je een dier vers en warm moet eten, omdat je kracht geeft en lekker potent. Natuurlijk te achterlijk voor woorden.
Nou worden alle dieren levend gedood.... daar is niets Chinees aan. Een lijk vermoorden is lastig heh.
Dit virus is waarschijnlijk uit een klasse 4 laboratorium afkomstig dat hemelsbreed ongeveer 18 km van de markt ligt. Het high-tech laboratorium is omgeven door enorme voedsel- en dierenverwerkingsbedrijven. De besmettingsgraad is inderdaad vele malen hoger.
Nogmaals een FFP3 houdt gedurende een dienst het virus tegen. Daarna weggooien. Afschermen van de ogen is ook belangrijk. Uiteraard handen wassen en ontsmetten. Begrijp ook dat voor een hoop mensen het aanschaffen van voldoende FFP3 mondkapjes voor het gezin een aanslag is op het budget, als u ze al kunt krijgen. RIVM gaat ze in ieder geval niet aan u uitdelen...
Valt wel mee toch? In bulk (50st) kosten die kapjes rond de € 2,-. Ik heb zelf een volgelaatsmasker met voldoende filterbussen.
Uw informatie is onvolledig. Ffp3 zoals te koop online bevat vaak een uitademventiel. Deze maskers zijn niet geschikt voor viruspreventie. Ffp2 zonder uitademventiel is veiliger en ook voorgeschreven bij richtlijnen voor MERS preventie. lci.rivm.nl/richtlijnen/merscov
Nou ja, kon ze kopen voor 10 stuks 74,50 M3FFP3 een per buitendag per persoon dan gaat het wel hard...
Met of zonder uitademventiel maakt voor uzelf niet uit. Indien u niet een ander wil besmetten is zonder uitademventiel mogelijk wel beter
@Canis.bonus.es | 31-01-20 | 11:50: Een eenvoudige search op shopping staan ze voor € 3.62 20st. Mijn leverancier verkoopt ze voor onder de € 2 ex.
@Canis.bonus.es | 31-01-20 | 11:52:
Bij een masker met uitademventiel is er kans dat bij spatten druppels via het ventiel binnendringen. De druk die bij uitademen gegenereerd wordt is onvoldoende om dit te voorkomen. FFP3 zonder ventiel is uiteraard de beste optie maar lastiger te verkrijgen en ook minder lang op te houden door de ademweerstand.
INTP, dank. Maar u gaat er niet mee douchen neem ik aan?
wanneer komt de nieuwe update??!! #Spannond #paktchips
www.dvhn.nl/groningen/Hoogleraar-UMCG...
Gewoon wat vaker je klauwen wassen sukkels
@decaliter | 31-01-20 | 10:43: altijd goed idee mannen was je handen na het toiletbezoek (doet maar 60% blijkt)
Open ook ff het artikel. Ziet u direct waar het om gaat. Het ene mondkapje is niet het andere. Bovendien is een bril een must, of een geheelgelaatsscherm.
@Canis.bonus.es | 31-01-20 | 11:04:
Gelaatscherm of volgelaatsmakser, met P3 filter
@VW, alles ist vorbei | 31-01-20 | 11:16: En een voorraadje abek bussen voor mocht er ooit een echt probleem zijn.
Ik zou niet op de WHO rekenen. Als ik van mezelf wist over een matige weerstand te beschikken dan maakte ik me behoorlijk zorgen. Maar liefst 14 dagen tijd tussen besmet raken en symptomen ondervinden. Het lijkt redelijk makkelijk over te dragen, ook ruim voordat er symptomen optreden. Hoeveel mensen schud jij in 14 dagen de hand?
De compartimentering had al ruim voor kerst moeten plaatsvinden, nu is het symboolpolitiek zoals de 50+ graafmachines op 1000m2. Als er de komende week nog geen gevallen in Nederland bekend zijn eet ik een vleermuis op. We zouden energie moeten steken in hoe we onze ouderen en zwakkeren gaan beschermen en zorgen dat onze gezondheidscentra voorbereid zijn zodat het systeem niet volledig instort als het straks overlopen wordt door patiënten.
De uitspraak van het RIVM, dat er in Nederland geen risico was omdat er geen directe vluchten uit Wuhan op Schiphol landen is op zichzelf genoeg reden om dit instituut nooit meer serieus te nemen.
Het sterftecijfer stelt dan weer enigszins gerust want wees eerlijk; in de wachtkamer gaan zitten van een ziekenhuis in China doet een weldenkend mens nu natuurlijk pas als je overtuigd bent dat je het anders sowieso niet overleeft. Volgens mij zit het overgrote deel van de zieken dan ook gewoon thuis met een flinke voorraad Ibuprofen, paracetamol of welke ontstekingsremmer dan ook.
Iemand al aan het hamsteren?
Mondkapjes hebben geen zin en inderdaad: de kans op besmetting is in een Chinees ziekenhuis het grootste, dus daar wil je absoluut niet zijn nu. Waarschijnlijk zijn de aantallen zieken veel hoger maar buiten het zicht van de Chinese overheid.
Maar dan nog: Je mag aannamen dat als ze thuis zieker worden en hulp nodig hebben ze toch naar een ziekenhuis gaan, dat daat dus alleen de ernstige gevallen komen. En hoewel niet alle zieken in beeld zullen zijn, komen wel alle sterftegevallen onder de aandacht van de autoriteiten uiteindelijk. Wat zegt dat? Dat de sterfte misschien toch wel meevalt, als we aannamen dat de meeste zieken onder de radar blijven en de sterfgevallen min of meer accuraat zijn.
@Beste_Landgenoten | 31-01-20 | 10:17: Precies, die mondkapjes zijn ontworpen om het binnenste van een patiënt tijdens een operatie te beschermen tegen wat zich in de mond en longen van de opererend arts bevind. "Spettertjes" dus om precies te zijn. Zodra het virus airborn is helpt het überhaupt niet. Maw handschoenen zijn een veel effectievere maatregel tenzij je je recht in je mond laat hoesten.
Iedereen die bang is voor verspreiding naar arme landen. Daar zijn relatief weinig oudjes en zieken (die zijn al dood). Dus de wereld zal van dit virus niet veel leger worden.
Allemaal kraaien, heel veel muggen. Gaat het nu straks ook kikkers regenen?
rivieren van bloed
Had ik nou maar aandelen van Corona Bier gekocht. De naamsbekendheid is nu fenomenaal, het bier heeft gratis een stoer image gekregen ("niet voor watjes"), en omdat het alcohol bevat, kan de marketing in Afrika uitstekend scoren met de virusdodende eigenschappen ervan, want daar geloven ze toch alles!
In China zelf zou het dan ook uitstekend moeten verkopen.
kwam vandaag een officiële naamsverandering (van het virus niet van het bier) 2019-nCoV heet het nu
We zitten nu op ongeveer 10.000 geïnfecteerde dagelijks komt er ongeveer 15 % bij, dat geeft over 3 maanden 2,5 miljard geïnfecteerde waarvan 10 % zal sterven.
dat is dus 250 miljoen doden in 3 maanden .!!!!!!
Lineair denken heet dat. Gelukkig is de wereld niet lineair.
@Max Headroom | 31-01-20 | 09:32: Jij weet niet wat lineair is.
Geen enkele ziekte blijft exponentieel groeien.
Alhoewel kanker eentje is die erop lijkt, maar dan op cel-nivo.
Kanker heeft een verdubbelinmgsftijd tussen de 100 en 200 dagen. Als je nu een zichtbare tumor hebt, is die al minstens 10 jaar geleden gestart als deling van 1 enkele cel. Dus ga je over 12 jaar aan kanker dood, dan heb je die ziekte nu al. Maar goed, wat hadden we hier ook alweer aan?
Oh ja een ziekte groeit nooit eindeloos door, Al was het maar omdat uiteindelijk minder personen ziek kunnen worden, omdat de meeste mensen al besmet zijn (geweest) of dood, of genezen of gewoon niet vatbaar.
Het onprettigste zijn ziektes met een heel lange incubatietijd, terwijl je toch besmettelijk bent, zoals HIV. Zelfs met een heel lage transmissiekans van < 1% zoals bij HIV heb je zomaar een pandemie. Wee de dag dat een virus ontstaat dat de kenmerken van HIV paart aan een hoger transmissie en dodelijkheid. Lange incubatijetijd, hoge besmettingskans en hoge sterfte is de horrorbug die ons kan uitroeien.
10? mortaliteit is 2%!
@Beste_Landgenoten | 31-01-20 | 10:13: kanker neemt alleen maar toe omdat we allemaal gemiddeld ouder worden. Als je niet aan een hartinfarct sterft moet je toch ergens aan dood.
Als de cijfers kloppen, of als de cijfers tenminste de juiste trend weergeven, is de exponentiële groei inmiddels gezakt naar een bijna lineaire groei. Dat is goed nieuws, het betekent dat het aantal besmettingen per zieke lager wordt. Misschien door de isolatie, lockdown, medische zorg..
Hek erom en de natuur haar werk laten doen…er zijn er genoeg van!
Het lijken mij ook niet echt hygiënische mensen...
met al die waffelkapjes enzo kunnen ze in ieder geval niet meer overal op straat lopen rochelen en spuwen..!
@grapjasz | 31-01-20 | 08:31: daar zeg je wat, kunnen we niet sowieso standaard alle naffers ook verplichten mondkapjes te dragen, wel of geen virus
Toch ook interessant om te zien dat de natuur gewoon haar werk doet. Evolutie van dichtbij. De "sterkste" overleeft, een zelfreinigend vermogen dat je vaker ziet >n grote populaties dieren of planten. Soort grote schoonmaak die blijkbaar hard nodig is.
Sinds de couveuse en bijna kunstmatige baarmoeder blijft elke “zwakkeling” leven. De daarop slappe opvoeding voegt ook weinig toe.
De Chinezen moeten gewoon eens stoppen met alles op te vreten wat beweegt.
Nog velen zijn straatarm en dus moeten ze zo leven.
Oorzaak is het ongebreideld en exponentieel mensjes erbij zetten op deze planeet, al of niet uit noodzaak. Een onderwerp dat de CO2-maffia ook nooit wil aanraken. Dat is de oorzaak van toekomstige honger, ziektes en toename CO2 uitstoot.
Maar ja, moeilijk en onprettig onderwerp. Laten we maar 100 gaan rijden joh.
@Overnijd | 31-01-20 | 08:32: Ze eten echt niet alles wat poten heeft puur om te overleven.
@Overnijd | 31-01-20 | 08:32: wat een gelul. Die "speciale" dieren zijn juist vaak duurder, omdat er allerlei kul fabeltjes omheen hangen gerelateerd aan zaken zoals impotentie, gezondheid en geluk.
Als Chinees met hoestje zou ik het wel in mijn broekje doen van rondcirkelende raven boven mijn huis.
Volgens de laatste berichten is er nog niet 1 geval geconstateerd in Afrika.
Dat lijkt mij pertinente onzin. Met al dat Chinese gekolonialiseer vermoed ik dat het daar in Afrika de spuigaten aan het uitlopen is. En hier staan de sluizen wagenwijd open. Met duizenden komen ze volledig geïnfecteerd Europa binnen.
Mijn advies: niet meer met stokjes eten. Ik zou ook oppassen met bami eten en dergelijke.
In Afrika is het te heet voor griep.
@medusa324 | 31-01-20 | 07:49: ook in Marokko...?
Ze zijn daar heel vaak ziek dus een griepje meer of minder valt niet op, ze hebben daar nauwelijks test mogelijkheden en er is veel minder vliegverkeer. Er zijn ongetwijfeld besmettingen maar dat weten we pas over een paar weken denk ik.
Minder vliegverkeer? Wel eens in Lagos op de luchthaven geweest?
Ik moest gisteren niezen. Twee keer.
Komt wel dichtbij nu.
Zag net de persco van de WHO waarin een global health emergency verklaard werd. Het allerbelangrijkste bleek toch te vermelden dat het absoluut niet de schuld is van China, tot drie keer toe. Nee, deze puinzooi komt uit het niets, net als SARS, de '68 hong kong flu en H5N1. Gewoon lekker je kop in het zand steken en lalala zingen.
... en op de grond blijven spugen, en rare-dieren markten aflopen om de beestjes met de handjes te bekijken, en geen politieke vrijheid toelaten zodat mensen hun bek moeten houden als er iets ernstigs aan de hand is, en de incompetente staat verantwoordelijk maken voor alles, en.., en..., en...
Mooi toch, dat de WHO nu "global health emergency" roept terwijl dit virusje juist aan het pieken is, en de neergaande lijn aanstaande is.
Wat is de kans dat de WHO zich dan trost op de borst slaat omdat """zij""" dat zo snel voor elkaar gebokst hebben?
De John Hopkins tracker (goed werk, overigens) heeft onderaan rechts, een Google spreadsheet met de data: daarin de breakdown van infections, doden, herstelden per land.
Als je de gegevens van China vergelijkt met die van buiten China, zie je dat er wat scheef zit: de verhoudingen kloppen niet.
In China zijn er al 135 doden op 8124. Als je ervanuit gaat dat er een 5 dagen vertraging is tussen diagnose en overlijden, dan zou er 10% moeten bezwijken aan de ziekte.
Dat gebeurt buiten China niet. Er is tot nog toe niemand overleden. Als er ook buiten China 10% kans daarop geweest was, dan hadden er nu volgens hetzelfde rekensommetje toch 3 of 4 sterfgevallen moeten zijn. Maar nee. De teller gaat gelukkig nog op 0.
Vermoedelijk betekent dit, dat de cijfers over het aantal ge-infecteerden in China er stevig naast zit aan de te lage kant.
Wat we wel hebben zijn de stats for de herstelde patienten. Ca. 5 dagen geleden waren er buiten china 34 mensen confirmed besmet. Nu, 5 dagen later, zijn er 8 genezen. Neem aan dat het 5 dagen neemt om te herstellen. (Dat is realistisch als je de Autralische gevallen neemt: 5 dagen geleden 4 zieken, vandaag 2 hersteld.)
Chinezen herstellen vast ook met dezelfde verhouding, nemen we even aan. Als je dan doorrekent, moeten er tenminste 2.5 keer meer mensen ziek zijn, dan nu wordt toegegeven. Dan kom ik uit op ~20,000.
Je doet wel heel veel veronderstellingen. Wie zegt dat mensen na 5 dagen overlijden? Mensen die met het virus het land uit vliegen zijn waarschijnlijk relatief jonge en gezonde mensen. Veel mensen die overlijden in China zijn 75+-ers die al een zwakke gezondheid hadden. Die overlijden waarschijnlijk ook heel snel. Dus de vergelijking gaat niet op
@Fijn_dat_je_er_bent | 31-01-20 | 06:00:
Je moet ergens beginnen.
Er zijn buiten China geen fatalities zijn, dus je moet wat aannemen.
1 ding is duidelijk:
Hoe langer u inschat dat het duurt, van detectie tot overlijden, hoe groter de factor waarmee de infectie aantallen in China wordt onderschat.
Mijn punt is echter, dat we nu al voldoende gegevens hebben om de inschatting te maken dat hetgeen china ons vertelt, niet klopt. Mooie tracker, maar ook voor mooie trackers geldt: garbage in, garbage out.
Virus begon al in december in China. Een maand later ging het opeens harder. Geen idee hoe en wat. Maar ook opvallend.
Je kan niet zoveel aannames doen als je het hebt over patiënten. Het zijn geen aardappelen. Je weet niet hoe oud de patiënten zijn, je weet niet of ze al chronisch ziek zijn of bijkomende ziektes hebben, je weet bar weinig. Je bent goed met getallen dat zie ik maar kijk uit met zo redeneren over patiënten want niet ieder mens is hetzelfde en reageert anders op een ziekte.
@Barbaartje97 | 31-01-20 | 06:54: natuurlijk kan ik wel aannames maken. ik moet ze er alleen bij vemelden. En dat doe ik dus ook. Dan kunt u er van maken wat u wilt.
Aardappelen en patienten hebben overeenmomstig dat je wiskunde kunt loslaten op de aantallen ervan. En dat er niet zo min een gemiddelde aardappel is als een gemiddelde patient, maar dat je nog steeds wel iets kunt leren van die aantallen.
De faciliteiten waarmee patienten behandeld kunnen worden is ook een factor, voor de patienten buiten China zijn voldoende ICU's, hart-long machines etc. Beschikbaar. Voor patienten in China intussen al een stuk minder en wellicht niet voor een aantal.
De chinese President Xi en consorten zijn woedend, dat ze 1,4 miljard Chinezen 24 uur per dag kunnen observeren en bespioneren en dat een miniscuul virus er met de aandacht vandoor gaat.
En heel China plat legt.
Vanochtend op de Engelse radio een ex patient woonachtig in Wuhan die vertelde over de ziekte. Blijkbaar symptomen van een flinke griep, ook flinke kortademigheid en vooral oudere en reeds zwakke mensen leggen het loodje. Hij was er zelf na twee weken weer vanaf.
Toch vind ik het bijzonder dat een paar dagen geleden volgens de officiele cijfers van de destijds 2744 bekende gevallen; 16,8% (461 personen) in kritieke toestand in het ziekenhuis lag en 2,9% (80 man) overleden was. Media vergelijken het met een normale griep maar volgens mij heb je daar geen 1/5 kans om te moeten vechten voor je leven.
16,8% van de mensen die met het corona virus naar het ziekenhuis gaan. Het gros zit gewoon thuis uit te zieken of kwam bij het ziekenhuis maar werd weer weg gestuurd.
Vooropgesteld dat de officiële cijfers juist zijn (ik denk zelf dat er gegevens ontbreken), geven deze na de laatste update nog steeds een exponentiële groei weer, 213 - 170 = 43 nieuwe doden:
bnonews.com/index.php/2020/01/the-lat...
imgur.com/a/cANpWee
Voor een indamming zoals gesuggereerd werd bij RTLZ door een woordvoerster van het RIVM moet je een lineaire toename zien, dus minder dan 38 doden erbij. Hoewel KLM niet meer meedoet in haar pogingen dit nieuwe virus ook te verspreiden in Nederland denk ik dat het uiteindelijk niet uitmaakt. Het lijkt er op dat het te laat is om dit nog onder controle te brengen, de virusdruk is te hoog. De WHO spreekt inmiddels van een noodsituatie.
Italië is ook al aan de beurt volgens de Televaag.
Ja.. met meer dan 2 miljoen Chinezen p/j alleen al in Venetie is dat niet zo vreemd...
Ja ik geloof dat China er veel aan doet en ook Europa kan nog alles controleren. Waar ik Spaans benauwd van wordt, als Afrika en Zuid-Amerika besmettingen krijgen. Als het virus daar optreedt, explodeert het.
Ik kan me niet voorstellen dat het virus in Africa nog niet is opgedoken gezien de enorme betrekkingen tussen China en veel Afrkaanse landen.
Maar met nauwelijks medische voorzieningen en dus ook controles/registraties in de meeste Afrikaanse landen zal het nog wel even duren voordat ook daar de gegevens naar boven komen.
Het is net geconstateerd bij een Chinese student uit Wuhan in Kerala (India). Buckle up: it's gonna be a bumpy ride.
Misschien zijn Afrikanen imuun voor het virus.
Een bericht uit Zuid Afrika dat er een besmetting in Lusaka, Zambia geconstateerd zou zijn. (Ik woon er) Door het ministerie van volksgezondheid in Zambia ontkent. Het is goed mogelijk IMHO er is hier een aanzienlijke Chinese expat bevolking en die tussen hen zitten er een paar die vanuit Wuhan zijn gereist de afgelopen weken. Wel wordt hier ivm ebola altijd met de temperatuurscanner gecheckt.
Kleine hoop dat het virus zich hier moeilijk of niet kan verspreiden als gevolg het verschil in klimaat.
Zijn de raven 2 of 3 potig?
Kunnen we niet wat chineesen op wat champagne feestjes van het eu parlement uitnodigen
Nou spartacus , lekker op de paniek trein, zonder echt uit te zoeken wat en hoe dit virus zich nou echt verspreid
Paniek! Chinezen die neervallen tijdens het shoppen. Hou toch op man...
Dit virus is een heftig longvirus. Wel eens een zware longontsteking gehad ?
Je voelt je al een paar dagen bagger en dan krijg je koorts, je komt je bed niet meer uit en hoest je longen uit voor een paar weken. Dan ga je echt niet even gezellig shoppen.
Mensen vallen niet ineens dood neer terwijl er bloed uit hun ogen gutst. Misschien moet je eens iets minder netflix kijken en wat onderzoek doen...
Net zoals de griep ... de incubatietijd is rond de 2 weken , in die tussentijd kan je tig mensen infecteren ( voornamelijk van jou hand naar een ander hand, mondkapjes door de straat is vrij nutteloos, kan je beter handschoenen aandoen,) .
Omdat de chinese regering veel te laat heeft gereageerd, heeft het virus - net als de normale griep - de tijd gehad zich te verspreiden.
En voila...
Het blijft een kutvirus en is een goede generale repetitie voor als er een keer een virus komt die echt gevaarlijk voor de mensheid gaat worden.
Als ik totale paniek wil zonder feitelijke onderbouwing , dan lees ik wel de nos.
waar.
Incubatietijd van griep is ongeveer 3 tot 4 dagen.
Een paar dagen geleden bleek dat 16,8% van de bekende gevallen in kritieke toestand in het ziekenhuis lag, 2,9% was overleden. Mocht je ziek worden schrijf dan een review in de reaguursels, dat is een betere beoordeling dan de willekeurige aannamens die je nu doet.
Want er is natuurlijk maar één soort longontsteking waar je altijd van geneest en waar wereldwijd niemand problemen mee heeft. Heel de wereld heeft immers vrije toegang tot antibiotica en die dingen zullen er ook altijd blijven-
Oh, wacht even, nee niemand noch zijn moeder mag nog antibiotica en zonder antibiotica is een dubbele longontsteking met overige infecties nog altijd dodelijk, al helemaal als het muteert.
Als je totale paniek wilt moet je zeker de NOS lezen, als je daarentegen iets wilt weten zul je minstens wat moeten researchen man.
Muggen komen niet af op lijken. Vliegen wel.
In Groningen wel. Daar zijn vliegen muggen, en muggen neefjes.
@borgmonster | 31-01-20 | 01:27: dan ben je nog niet in Volendam geweest.
@borgmonster | 31-01-20 | 01:27: in Friesland vliegen miggen en nefen
Doe mij maar een Cubaanse Corona na het diner.
Weet niet hoe dat bij jullie werkt, maar ik heb gister 6 flesjes Corona gekocht.
Die hele marketingcampagne werkt dus wel.
@Beste_Landgenoten | 31-01-20 | 00:20: voor jou een kistje Cohiba Magicos Maduro Corona's ;)
@steekmug | 31-01-20 | 00:28: dat is geen corona. Misschien is een Cohiba Coronas Especiales toepasselijker ;-). Al is dat naar de letter der wet natuurlijk ook geen corona.
Ik verwacht dat vele regeringen (ik hou het netjes) bewust verzwijgen wat er werkelijk aan de hand is. Paniek onder de bevolking moeten we natuurlijk niet willen. Een ieder met een beetje gezond weet precies wat er gebeurt cq aan de hand is.
Klopt het is een heel groot complot.... de hele regering is al ingeend, daarom vluchten ze ook niet weg naar afgelegen eilandjes... maar niet doorvertellen.
Moeten we straks via het IMF en de EU/ECB ook miljarden euro's schenken en dus als burger indirect aan meebetalen aan China als dit nog langer doorgaat en de Chinese economie zover instort dat er hulpgelden naar toe moeten?
En krijgen we het met de euro's met rente terug of uitbetaald in loempia's?
Dit soort gebeurtenissen geeft altijd goed aan hoe enorm belangrijk het is om als land een bepaald niveau aan eigen voedselproductie te hebben.
Populist Jetten denkt daar natuurlijk anders over.
@litebyte | 31-01-20 | 01:53:
Afhankelijk zijn van andere landen is een slecht idee.
Om die reden heeft NL na de hongerwinter besloten dat hier het voedsel geproduceerd wordt voor de eigen bevolking.
als we dit virus onder controle krijgen komt er over een aantal jaar wel weer een nieuwe. En weer wat sterker dan het huidige.
Het is wellicht het moment om eens na te denken of we als samenleving wel goed bezig zijn.
Als ik lees dat middelbare scholen uitwisselingen hebben met scholen in China, die nu uiteraard niet doorgaan, kan je je afvragen of dit een goede ontwikkeling is. Los van de kosten voor de ouders van die kinderen.
Of dat Chinezen naar Outlet Roermond komen om te winkelen.
Kan me vaag iets herinneren over een artikel betreffende vleermuizen dat ze zo resistent konden zijn tegen allerhande infecties en virussen door het voorkomen van een zogenaamde "cytokine storm". Een overreactie waardoor het immuunsysteem het eigen lichaam gaat slopen.
Zoiets als iets milder reageren wanneer een wezensvreemd lichaam binnenkomt, maar het wel effectief afdoende bestrijden.
Maar ja, uiteindelijk is het de mens wikt en God\Lot beschikt. Je kunt je overal op voorbereiden (op zich zeker niet af te raden als het niet je hele leven overneemt), maar uiteindelijk zijn er dingen die je nou eenmaal moet ondergaan en hopen op het beste.
"Een overreactie waardoor het immuunsysteem het eigen lichaam gaat slopen."
Als niets anders helpt.. Er zijn onderzoeken gedaan met ratten waarbij de conclusie was dat de stof nicotine erin slaagde om de afweerreactie te reduceren en daarmee de mortaliteit. academic.oup.com/ntr/article-abstract...
Bronnen van nicotine zijn: roken, nicotinepleisters, of lage doseringen in aubergine.
Ah, weer iemand die languit 'dood' op de grond ligt. Van dit virus ga je helemaal niet plots zomaar dood, nee, je bent dan al dagen zo verzwakt door je longontsteking, dat je echt je bed niet meer uit kan, en als je dan nog verder verzwakt. Pas dán ga je dood. Niet wanneer je nog boodschapjes kan gaan doen.
Oke dokter. Maar wat doen al die mensen op de grond dan?
Okay, tof, maar wat denk je dat er met een land zal gebeuren wanneer de gehele bevolking niet mag bewegen of niet kan bewegen?
Goed voor de economie man, daar zal vast geen staartje aan vastzitten.
Die vogelzwermen zijn een slecht voorteken.
Als het klopt. Iemand die Chinees begrijpt? Wat ze zeggen?
Ja die schijten de hele teringzooi onder. Kudtbeesten.
Zeer interessant artikel:
www.the-scientist.com/news-opinion/la...
Italië:
www.telegraaf.nl/nieuws/1522259012/nu...
Grenzen sluiten voor Chinese toeristen lijkt me het enige zinvolle.. en wel per direct.
@letopuwzaak | 30-01-20 | 23:33: Klinkt logisch maar we roepen ook al een aantal decennia logische dingen over dat onze verzorgingsstaat en de open grenzen niet werkt. Dat voorspelt dus niet veel goeds.
Chinese toeristen gaan weer terug, anderen echter............
@letopuwzaak | 30-01-20 | 23:33:
Laten we zeggen dat dit een zinvolle eerste stap zou kunnen zijn.
Maar ja, Nederlanders en centjes verdienen he.
We wachten hier totdat er mensen aan kapot gaan.
van 1 naar 8000 besmettingen in 1 maand ,
is dus de tweede maand 8000x 8000 is 64 miljoen
is dus de derde maand 8000 x64 miljoen is ongeveer half miljard
is dus in de vierde maand 8000x half miljard is 4000 miljard.
helaas zijn er niet zoveel mensen.
Fuck, komt nou me zomervakantie in gevaar?
Waarom alle vluchten pas na het weekeinde schappen? Zeg 3 vluchten per dag x 300 personen x 3 = 2700 mensen alleen al op de heenvluchten. Die personen maal het besmettinhscoeficient. Waanzin. Maar de Euro overheerst. Alleen begrijpen ze niet dat dit tot veel minder reizigers kan leiden
De stewardessen van air France willen niet meer op greater China vliegen. Air France KLM vliegt nog steeds op die landen... Idioot, ze kunnen die miljoenen niet missen? Wat mij betreft een directe boycot voor die hufters. Hun bonussen stoppen ze maar waar de zon niet schijnt. Eikels...
waarom is dat waanzin? Statistisch is de kans dat er tussen die 3000 iemand tussen zit met het virus is op dit moment, aangezien de KLM sowieso niet op zwaar besmette gebieden vliegt, ongeveer kleiner dan 1 op de miljoen schat ik zo in.
Kuifje naar Wuhang:
pbs.twimg.com/media/EPW93grWkAIjHIY?f...
De lol van vandaag. Dank.
Haha, leuk! Levensecht.
@anti-fatwa | 31-01-20 | 00:16: Jij ook lekker gewerkt, ouwe marktkoopman?
Een oudere vrouw bij mij in de buurt (Breda ) heet Corona , ik ga maar niet bij haar door de straat , veel te eng.
Over 3 weken 138 miljoen besmettingen bron : www.nhc.gov.cn/xcs/yqtb/list_gzbd.shtm...
Kan er geen Chinees van maken..
bronvermelding heeft een heel nieuw level gekregen.
@mono-culti | 30-01-20 | 23:50: haha.
Aardbevingen, tsunami, continentbranden, virussen, Sprinkhanen, Alle mensen maken zich druk om de ijsbeer op de drijvende ijsschots, maar misschien ruimt de natuur en het klimaat de mensheid op? Sorry, melige bui vandaag!
Het vuil is groter dan de bezem.
@schoon-schip-maken | 30-01-20 | 23:10:
Tenzij de bezem in heftigheid steeds vaker toeneemt en muteert? Je weet maar nooit, soort Apocalyps of zo.
Wat zei Nostradamus hier over?
Dat moet je aan de alwetende Litebyte vragen. Wel voorzichtig benaderen aangezien deze last heeft van hormoonschommelingen veroorzaakt door de overgang. Een verkeerd woord en je wordt voor rotte vis uitgemaakt, hebt een room-temperature IQ en mag dood. U bent gewaarschuwd.
Lamagaan Dirk...
@Dirk III | 30-01-20 | 22:59:
Hehehe, 3 dagen geleden was iedereen nog een paniekzaaier en een angsthaas bij Litebyte.
Wij gaan met zijn allen ten onder aan dit virus maar het klimaat schijnt een grotere bedreiging te zijn.
Schiet mij maar lek.
We gaan sowieso met zijn allen ten onder. Door de collectieve gekte sommigen iets eerder dan anderen.
Klimaatvirus.
De laatste woorden van greta " kuch, kuch, lang leven het milieu, reutel reutel"
Dus als we allemaal tegelijk 2 weken thuis blijven is het voorbij?
5 tot 2 weken is de incubatie tijd en dan nog minimaal 2 weken plat.
@litebyte | 30-01-20 | 22:33: dussss iedereen minimaal 4 weken thuisblijven, voor de gemiddelde zoldertijger hier geen probleem
@litebyte | 30-01-20 | 22:33: 5 dagen tot 2 weken is de incubatie tijd en dan nog minimaal 2 weken plat.
Mag youporn eerst wel ff een berg nieuw materiaal dumpen anders worden het lange weken.
@litebyte | 30-01-20 | 22:34:
Dan heb ik meer blikjes nodig..
@litebyte | 30-01-20 | 22:34: Bron graag of heb je dat ook van horen zeggen. Onderbouw deze boude bewering alsjeblieft even want ik hoor veel verschillende theorieën over de incubatietijd.
@Dirk III | 30-01-20 | 22:40:
Incubatietijd 3 tot 14 dagen. Mogelijk hogere vatbaarheid bij Aziatische gentypes. Spleetoog = hatsjoe.
Echter, een virus gaat niet altijd dood. Soms gaat een virus slapen. Wat dit virus doet, is nogal onbekend.
Wat betreft laks gedrag van overheden, er lijkt een kritische massa nodig te zijn voor exponentiële overdracht. Als we lang genoeg te weinig doen, dan komt die kritische massa ook hier.
Goede vriendin van mijn vriendin was in december in China. Geen idee waar precies. Ze is inmiddels weer thuis, en heeft stevig geknuffeld met mijn vriendinnetje. Laten we nu al beiden een forse verkoudheid hebben....
@koolteer | 30-01-20 | 23:17: Toch leuk je gekend te hebben. Al enig idee welke muziek je wilt horen tijdens je uitvaart?
@Kuifje-naar-Brussel | 30-01-20 | 23:35:
Poison van Alice Cooper.
@koolteer | 30-01-20 | 23:17: het corona virus is al aan het muteren geslagen. Dat maakt het nog lastiger om aan te pakken... Direct alle vluchten van en naar greater China stoppen lijkt verstandig, maar dit had in december al moeten gebeuren....
@koolteer | 30-01-20 | 23:44: Oh, dan kom ik een kijkje nemen.
@FrankOngerust | 30-01-20 | 23:56:
Niet al te ongerust, een virus dat muteert hoeft niet per definitie slecht te zijn. Denk dan bijvoorbeeld aan een mogelijke verkorting van de incubatietijd, zodat je eerder kunt signaleren dat er iets mis is. Voor het ontwikkelen van een vaccin is het wel nadelig. Wanneer een gevaarlijk virus muteert in een mildere variant dan kan het ook gunstiger zijn als je deze mildere variant oploopt. Dit geeft je vaak een grotere kans op bescherming voor de gevaarlijke variant van dezelfde soort.
@#enpassant | 31-01-20 | 01:38:
U bijdrage laat zich lezen als:
Als het muteert kan het ook positief zijn.
Het kan natuurlijk ook negatief zijn, maar we gaan alleen door over de positieve kans.
En we maken ons niet al te ongerust.
Werkt u misschien bij het RIVM?
Dan is het zeker voorbij; voorbij met zo'n beetje de complete moderne maatschappij. Men is zich maar amper bewust hoe dun het draadje is waar we allemaal aan bungelen.
Wanneer een handjevol mensen zich ziek melden ipv op wat knopjes drukken valt het hele netwerk uit elkaar. Wanneer de vrachtwagens niet rijden worden de winkels niet gevuld, zonder machines blijft het eten vrolijk in de wei, zonder eten beginnen mensen bang te worden.
Bange, hongerige mensen verscheuren de complete maatschappij in minder dan een week.
Gewoon naar de hoeren gaan zit er straks ook al niet meer in...........
Zolang je voeding in huis hebt kan je er straks gewoon eentje vrijwillig ownen voor een beetje veiligheid.
Verdubbeling doden in 24 uur dit virus begint eindelijk ergens op te lijken
Ze leren eindelijk tellen in China.
Het einde der tijden is nabij.
Straf van God.
@schoon-schip-maken | 30-01-20 | 22:26:
Nee 14.000.000 die gemiddeld 100jaar worden zijn er pakweg 400 die dagelijks de geest geven.
Doorlopen mensen niets aan het hand.
Geen verdubbeling,waar haal jij dat vandaan?
@schoon-schip-maken | 30-01-20 | 22:26: Ze schreeuwen toch allemaal om depopulatie omdat we met teveel mensen zijn? Komt er dan eindelijk een virus is het weer niet goed.
@botbot | 30-01-20 | 22:56: 'Tenzij we allemaal per direct ontploffen is er niets aan de hand'.
Manmanmanmanman
Zo'n mondkapje, valt dat nou ook onder gezichtsbedekkende kleding ?
Sterker nog..
Zijn de parasol dragende dames immuun...!!??
Als je hem over je ogen trekt wel
RAI news: "Na alle controles volgens de operationele protocollen te hebben uitgevoerd op de twee passagiers van het schip dat afgemeerd ligt in de haven van Civitavecchia, is de feedback negatief". Het National Institute of Infectious Diseases L. Spallanzani in Rome bevestigt dit. Het is een eenvoudige type A H1N1 die het Chinese echtpaar heeft getroffen. Tests hebben dit aangetoond"
Mooi, geen Corona maar influenza
@Canis.bonus.es | 30-01-20 | 22:53:
Jij krijgt een influenza, jij krijgt een influenza, iedereen krijgt een influenza! zou Oprah roepen!
Leuk Jan, gheghe!
Was dat nou op de Costa Corona?
iedereen boven de 40.
@Abject | 30-01-20 | 22:26: mannen boven de 50 - vooral die met een slechte gezondheid: hart- en longziekten. In China zijn dat er vele tientallen miljoenen.
@litebyte | 30-01-20 | 22:37: 50+ Kortpittige kapsels moeten ook oppassen heb ik gelezen. (bron ontbreekt)
@litebyte | 30-01-20 | 22:37: kolencentrales spugen veel roet en andere troep uit. De longen zijn daar zwart... Ze bouwen niet voor niets veel kerncentrales en zelfs een Thorium centrale.. De grootste zonnepanelen fabrikanten zijn ook Chinees...
Tuurlijk ligt er een groot tapijt in china waar dingen onder worden geveegt.
Maar sommige dingen moet men niet met het westerse oog bekijken, de cultuur is anders. Iedereen moet doorwerken, en niet werken mag pas als je doodziek bent. Mensen doen als prof voetballers swalbes in de ziekenhuizen, om hun eer hoog te houden.
Heeft Trump toch al die tijd gelijk gehad dat productie terug naar de VS gehaald moet worden.
Hebben de dems al gezegd dat dit Trumps schuld is?
@BozePaarseMan | 30-01-20 | 22:22: Ze twijfelen nog of ze Poetin of Trump de schuld moeten geven.
Lijkt allemaal wel mee te vallen. Uitbraken in die overbevolkte shit hole countries als China en India horen er nu eenmaal bij. Ik maak me wel zorgen als ontwikkelde landen een uitbraak krijgen die ze niet in kunnen perken.
India heb je gelijk in. China valt reuze mee qua shithole niveau. Wuhan is best modern.
Het gaat vooral ook om personen met een x-chromosoompje t teveel die slachtoffer worden ,dus ik zou maar uitkijken als ik u was Nederland*80* (ervan uitgaande dat het uw IQ is)
@litebyte | 30-01-20 | 22:18: Gaat alles verder goed met u litebyte? Heb je pikstraf van je vrouw?
@Dirk III | 30-01-20 | 22:23: vrouw? Ik heb geen vrouw, wel een man
@litebyte | 30-01-20 | 22:18: U gilt zo hard, dat virus is wellicht in uw bol geslagen.
@Dirk III | 30-01-20 | 22:23: Als tip neem alvast wat beschermende maatregelen want u maakt zich veel te druk. Dit helpt absoluut en de kans dat u later besmet raakt is uitgesloten:
1- stop uw hoofd in een zo'n klein mogelijke plastic zak
2- bind deze zo strak mogelijk af rond uw nek
3 -adem zeker 10 minuten diep in
4 -klaar
@litebyte | 30-01-20 | 22:26: dat verklaart een hoop. Kortpittig kapseltje?
@litebyte | 30-01-20 | 22:29: Je bent echt van het padje af. Je moet vast een lieve man hebben.
Ontken nog maar even mijn bericht dat China de cruciale dagen van de uitbraak meer bezig was met het arresteren van mensen dan de bevolking te waarschuwen. Ik wacht geduldig.
www.businessinsider.nl/china-informat...
Gaan we binnenkort toch nog allemaal deaud
Vleermuizenhandel in China zal ook wel compleet ingestort zijn.
Smells fishy to me...
That's not good, that's bat!
Nee die worden nu ingeblikt voor later.
Wachten is op de komende corona boot asieleisvluchtelingen die aankomen op Lampedusa.
Je weet op een gegeven moment niet meer wat je moet geloven maar als er miljoenensteden in lockdown gaan weer je dat het heus is.
Gelukkig beschik je nog over gezond verstand want ik twijfel over velen hier in de panelen en in NL in het algemeen. RIVM zegt milde griep dus dan is het zo... right.
@Dirk III | 30-01-20 | 22:09:
Het zou wel lekker opruimen. Als het echt helemaal uit de klauwen loopt is het een geruststellende gedachte dat met name het kuddevolk getroffen zou worden.
Ja natuurlijk weet je dat, na de SARS uitbraak hebben ze veel geleerd.
Moet u eens de rechtzaken lezen over de Q-koorts uitbraak hier in NL ls dat in China zou zijn gebeurd hadden Verburg en Klink al voor het vuurpeleton gestaan als ze zo zouden hebben gehandeld door dood door schuld.
Ligt eraan of je over je longen ademt.
@schoon-schip-maken | 30-01-20 | 22:05:
Nooit, de hele dag aan de Cohiba's.
Teer is een goede bescherming, Binnenkort allemaal verplicht roken.
COPD fase 4. Best protection ever.
Niet roken op stations is moord!!!!
Ik wil ook zo'n fles voor op mijn hoofd want ik denk dat mijn vergiet minder geschikt is om het virus te stoppen.
Die balk voor je hoofd is niet genoeg?
Je ziet op veel foto's wel dat het al een aardige bottleneck begint te worden.,,
@frank4444 | 30-01-20 | 22:01: LOL
Wanneer exploreert het dodental? Dat zou je toch wel een keer mogen verwachten, toch?
Geen idee, overigens al griep gehad?
Dat gaat niet exploderen omdat dat een ongebruikelijke grafiek zou geven wat weer niet handig is voor China. Dat zou namelijk aantonen dat het erg besmettelijk en dodelijk is en dat wil China niet kenbaar maken. Net als de eerste klokkenluiders (artsen en journalisten) die ze hebben opgepakt nadat ze als eersten waarschuwden voor deze uitbraak.
@litebyte | 30-01-20 | 22:01: elke dag even de bril van een openbaar toilet likken doet wonderen voor je weerstand.
@Dirk III | 30-01-20 | 22:04: Volgens mij heeft het domme gelulvirus u al volop te pakken.
China heeft vrijwel gelijk alles ingezet wat maar te doen was. WHO heeft al menigmaal aangeven dat het virus rog niet veel verder verspreid is omdat er juist direct is ingegrepen door ervaringen uit het verleden. Dus lul niet zo dom.
Als zoiets in NL zou zijn uitgebroken dat zat Rutte vanuit het buitenland nog steeds via de RIVM te bleren dat het allemaal wel meeviel en dat we sterk moeten zijn... terwijl de koninklijke familie plostsklaps afreist naar Argentinie voor een hele lange sabbatical
@beldewouten | 30-01-20 | 22:09: U spreekt uit ervaring.... ik geloof u op uw woord (en mondgeur)
@beldewouten | 30-01-20 | 22:09:
KUT..!!
Bijna vergeten ...
Thanx..!!
* Ben zo terug..*
@litebyte | 30-01-20 | 22:13: ik zou je nooit een tip geven die ik persoonlijk niet heb getest.
@litebyte | 30-01-20 | 22:11: Leuk dat je meteen begint te schelden ook.
New York Times is ook een onbetrouwbare kut krant natuurlijk:
www.nytimes.com/2020/01/22/health/vir...
@beldewouten | 30-01-20 | 22:09:
Je stond duidelijk niet vooraan toen het warme water uitgevonden werd.
De deurklink bied een veel beter resultaat.
@litebyte | 30-01-20 | 22:11: Voor als u te dom bent om het artikel aan te klikken en te lezen of vertalen: Er staat dat China criticasters de mond snoert. Verder niets dan lof over hoe ze het aanpakken nu maar het is een beetje te laat omdat er dus al een stuk eerder alarm was geslagen.
China Silences Critics Over Deadly Virus Outbreak
Beijing has responded faster to the new threat than it did with SARS, but it still silences and punishes those who veer from the official line, with potentially damaging consequences.
@Dirk III | 30-01-20 | 22:15: Probeer het artikel eens begrijpelijk te lezen (gebruik anders even Google translate)
@litebyte | 30-01-20 | 22:22:
Wat ben jij vermoeiend zeg:
China spent the crucial first days of the Wuhan coronavirus outbreak arresting people who posted about it online and threatening journalists
www.businessinsider.nl/china-informat...
@schoon-schip-maken | 30-01-20 | 22:17: het gaat ook om de smaak, schoon schip.
@Dirk III | 30-01-20 | 22:25:
Zonde van je tijd Dirk.
Iemand te overtuigen, die twee dagen geleden nog iedereen die zich ongerust maakte over het virus, uitschold voor angsthaas en paniekzaaier, die maar zijn hoofd in een plastic zak moest stoppen en de moord moest steken.
Haar eigen kop zit zo diep in haar ass, dat ze haar vullingen van binnen uit kan inspecteren.
Sjoerd den Daas heeft zojuist zijn sociale punten opgebruikt. Het kan niet onbestraft blijven om tegen de lijn van het staats journaal in te gaan.
Maar wat krijg je er nou van ?
Een kater.
Rokershoest des doods...
De vallende ziekte.
@frank4444 | 30-01-20 | 21:57: terwijl je libido door het dak gaat veen heel oneerlijk virus, dat is het.
@medusa324 | 30-01-20 | 21:58:
Dat is dan voor de kater van @ schoon- schip..
@frank4444 | 30-01-20 | 21:57: nee dat komt van gluten toch ?
www.youtube.com/watch?v=pbMq7Pme5pk
Longontsteking en nierfalen, vergelijkbare risico's met een zeer zware griep, mannen boven de 50 lopen extra risico.
Natuurlijke weerstand om nooit meer ziek te kunnen worden.
@Wim Venijn | 30-01-20 | 22:03: dat er nog gen relitard heeft gejubeld dat het de straf van god is....
@litebyte | 30-01-20 | 22:02: Boven de 50 kilo?
@litebyte | 30-01-20 | 22:05:
Gewoon de eindtijd, en de profetische dingetjes in openbaringen die vervuld gaan worden. Niets bijzonders. Denk dat ze druk bezig zijn om vergeving te vragen. Ze komen wel in de panelen.
@frank4444 | 30-01-20 | 21:57: Ik ff blij dat ik een kut heb !
@Rammstein | 30-01-20 | 22:18:
Leuke Nick voor een kudt wel.
@schoon-schip-maken | 30-01-20 | 22:24:
Ja toch
Hangt ervan af wat je er in steekt of laat steken.
Coronaholio.
Dit moet toch nu al stevige gevolgen hebben voor de wereldeconomie.
Waarom hoor ik daar niets over?
Beurzen zakken toch.
De olie prijs daalt al.
Massahysterie doet gekke dingen met mensen.
Die apocalyptische visioenen gaan als warme broodjes.
Wat een hysterie weer. Een gewone griep virus kost alleen al in Nederland 8 duizend mensenlevens, daar hoor je niemand over
En vergeet het keukentrapje niet, of het bed, de meeste mensen gaan dood in bed levensgevaarlijk een bed.
Nog steeds zijn het aantal slachtoffers van de Q-koorts in NL ook wel de Verburgziekte genoemd (omdat ze er zo incompetent mee omging) hoger... uitgaande van de WHO cijfers.
@jack_gouda | 30-01-20 | 21:48
Het gaat om verhouding: Hoeveel mensen raken besmet en welk deel daarvan overlijdt?
Echter, als heel Nederland wekenlang binnen blijft om dit 'gewone virus' zou je hier wel wat over horen, vooral wanneer Nederland verantwoordelijk is voor een groot gedeelte van 'de wereld-motor'.
Als china sterft sterft Amerika, als Amerika sterft dan sterft Europa.
Wat heerlijk dat er geen ondertiteling is in het filmpje met aziaatmevrouw in roze jas. Je snapt er geen reet van van. Ondanks de waarschijnlijk ernstige situatie erg om gelachen.
Heb je wel ge-subcribed & ge-liked?
@ikbenerweer! | 30-01-20 | 21:50:
nee, dan heb je zo'n kroontje bij je naam. daar pas ik nog even voor.
Er is maar een vraag waar ik antwoord op wil hebben, is dit een natuurlijk virus of een uit een laboratorium.
Maakt dat uit voor hoe je dood gaat dan ?
LOL... hoe ziet u een onnatuurlijk virus voor zich?
Er zijn geruchten.. www.zerohedge.com/health/man-behind-g...
Wuhan Center for Biological Warfare.
Met die kraaien en muggen wordt het wel heel cineastisch allemaal. Teaser alert voor dag 9 : Morgen worden die muggen olifanten. De ongevallen Chinezen vielen voor dag 1 overigens ook gewoon elke dag om hoor. En tot slot on a serious note: Wat leven we toch in een mooie wereld dat we ons hier ' met zn allen' zo druk over kunnen maken.
Helpt een geblokt Arafat sjaaltje voor je mond en neus ook?
Alleen als er een onderbroek van Arafat tussen zit
Bij die sjaaltjes zit het virus meestal aan de binnenkant.
@Harry Turtle | 30-01-20 | 21:44: Nice! +1
Vraag je dit voor Gretta Duisenberg?
Wie verdient er eigenlijk geld aan deze massahysterie?
Greta (haar ouders) in ieder geval nog niet (voor zover ik weet)
Farmaceuten.
D66.
Facebook, Twitter
Hygiëneproducenten.
@LiniaalRectaal | 30-01-20 | 22:40: Jij snapt het.
The Bill and Melina Gates foundation. Die kunnen straks weer uitgebreide preventieprogramma´s gaan uitrollen. Follow the money.
Overigens geen Kuifjes uit Afrika, van de EU of in Brussel vanavond. Misschien morgen weer na alweer een nieuwe wereldoolog of pandemie in de planning? Mijn motto is: Vertrouw nooit een socialist of een vvd'er!
Ach toch wel daar is 'ie weer! Ja onkruid woekert.
@Jan-Joris-Jaap-Joop | 30-01-20 | 21:46: Heb jij ook al een raar en chronisch hoestje, 4J.
@Kuifje-naar-Brussel | 30-01-20 | 21:58:
Haha altijd lachen met De kuifjes zeg: Het vergat een vraagteken!
Ik zal morgen Corona gaan inslaan, die overeenkomst kan geen toeval zijn. Veel zuipen maakt mij immuun.
Mee eensch ! ! , ik verkeer in een staat van permanente Dronkenschap en ik heb nog geen Corona . . .(*Plop*)
Als dat virus goed en wel in India is beland giet et helemaal oan.
Als er een volk resistent is..
@neonreclame | 30-01-20 | 21:36:
Inderdaad, nu zeg je wat. Nooit eerder in zo'n smerig land geweest.
Daar hebben ze al malaria, cholera, dysenterie. builenschurft, knokkelkoorts, bilharzia, zika, Leishmaniasis, verkeersdoden overstromingen, gele koorts , dodelijke smog, paratyfus, norovirus, leptospirosus, rivierblindheid, west Nijl virus, salmonella, elefantiasis, giftige slangen, toxisch drinkwater, zware metalen, zuuraanvallen, een keur aan maagwandbacterieen, dodelijke zelfgestookte alcohol met antivries, enzo.
@neonreclame | 30-01-20 | 21:36: goeie.
Eerste geval is al gemeld. www.businesstoday.in/current/economy-...
Het klinkt niet best. China komt niet met exacte cijfers, ga er dus maar vanuit dat het vele malen erger is. Ik snap ook niet waarom er überhaupt nog gevlogen wordt op China. Levensgevaarlijk.
Deze heisa doet me sterk denken aan hoe het nieuws met de ramp van Chernobyl naar buiten gebracht werd. Kijktip trouwens, de miniserie Chernobyl (2019)!!1!
@Cunts-en-kitsch | 30-01-20 | 21:32:
Mja, was wel in 1986.
@Peter_la_Selie | 30-01-20 | 21:39: Het was ook in Europa en niet in Azië. Punt is dat er (waarschijnlijk) informatie niet naar buiten gebracht wordt.
Arme knul toch, doe voor ons alvast even een mondkapje om je telefoon of toetsenbord
China kan amper met exacte cijfers komen omdat de cijfers pas na een POSITIEVE TEST worden bijgesteld. En de testresultaten lopen zo'n 3-5 dagen achter.
Dus ja, ga er maar van uit dat er idd meer besmettingen zijn. U klinkt als iemand van ver boven de 50, en man. Die lopen overigens extra risico
@Cunts-en-kitsch | 30-01-20 | 21:42:
In 1986? Kuch, Sovjet...
@Cunts-en-kitsch | 30-01-20 | 21:42:
Zoals de radioactieve wolk die daags erna over Nederland trok.
@hier openen | 30-01-20 | 21:48: Dat zou inderdaad geweest kunnen zijn, er kunnen ook wel Corona-besmettingen in Nederland zijn weet jij veel. Terroristische aanslagen worden hier ook aangeduid met 'verward persoon, incident etc'.
Wederom, mijn punt gaat over de informatieverstrekking.
Dit zijn de afgeronde cijfers?
@Cunts-en-kitsch | 30-01-20 | 21:54: het is China, de infoverstrekking zal nooit volledig zijn.
Wat erg dat kindje in die zak.. wat een zorgen heb je voor je gezin.
Klm.. ná het weekend?
Ik vind het maar heel eng.
Je hoeft natuurlijk niet naar China....
@Kuifje-naar-Brussel | 30-01-20 | 21:33:
Hoe moet ik het afhalen dan..??
@neonreclame | 30-01-20 | 21:35:
No worries.
Ik regel het wel.
Mijn astmakind - met in de wintermaanden neusverkoudheden die steevast overgaan in hoesten - kwam vorige week uit Brussel met de voor haar gebruikelijke verschijnselen. Toevallig overlappen die met de eerste symptomen van het coronavirus. Laten we het er op houden dat ik even op scherp heb gestaan. Mijn hart gaat uit naar al die ouders in Wuhan die machteloos moeten afwachten hoe en wat.
@HoerieHarry | 30-01-20 | 21:40:
2 Euries tip bij droog weer...
3 bij regen...
@MickeyGouda | 30-01-20 | 21:43: de eerste symptomen van het coronavirus overlappen met elke standaard verkoudheid. Je kan ook overdrijven.
@MickeyGouda | 30-01-20 | 21:43:
Nou inderdaad.. gelukkig gaat het weer goed met je dochter?
Ik ben ook niet gerust op maatregelen mbt toeristen en ben erg bang dat het hier komt.
Vreselijk de toestanden daar, .. een jongetje met hersenverlamming (niet door virus) is alleen gelaten en gestorven omdat zijn ouders in quarantaine zijn gezet! Middeleeuwse praktijken.
Ik vind er niks aan en weet er te weinig van om het gevaar voor hier in te schatten.
Als ik dan lees over die groei 'tot de macht' word ik daar wel bang van.
@MickeyGouda | 30-01-20 | 21:43: Had dat even van tevoren gezegd, had ik haar het Brel-museum laten zien.
@Kuifje-naar-Brussel | 30-01-20 | 21:33:
Ben je niet bezorgd?
@beldewouten | 30-01-20 | 21:57:
En dat maakt dus precies waarom het niet meteen te detecteren is en ongemerkt kan worden verspreid. Ik wil het liefst afsluiten met "oelewapper", maar ja, dat is niet zo ladylike.
@Kuifje-naar-Brussel | 30-01-20 | 22:01:
:-) Dat had zij waarschijnlijk stukken leuker gevonden dan dat museum met schilderijen van moeders die hun kinderen opeten (haar woorden).
@MickeyGouda | 30-01-20 | 22:04: ach zo. Dan is het natuurlijk volkomen logisch en rationeel dat je denkt dat het dan misschien wel het Coronavirus is... Ik zou willen afsluiten met ‘get a grip’, en doe dat dan ook: get a grip.
@letopuwzaak | 30-01-20 | 21:59:
Dankzij wat pannen Dampo zijn de scherpe kantjes er hier weer vanaf. Dat verhaal van dat jongetje is hartverscheurend. Het laagje beschaving is dun. Wat jij zegt: om bang van te worden.
PS: Hier liepen vanmiddag Chinese toeristen in de stad. De wereld is klein en toch veel minder beheersbaar dan sommigen denken.
@beldewouten | 30-01-20 | 22:13:
Iets doet mij denken dat u geen kinderen heeft....
Beste Chinees opzetten doet en zegt:
Fèng zài lǐmiàn, yī duī guàirén!
Ondertiteling?
@Skazz | 30-01-20 | 21:35: De draak bijt harder dan een hond. Of zoiets.
@Skazz | 30-01-20 | 21:35: "Virtueel neqschot, ongezien de tyfus!"
@Kapitein Stijlvol | 30-01-20 | 21:41:
U verwoord het anders maar de strekking is hetzelfde.
Ik heb geen mondkapjes, maar ik heb nog wel zo'n Darth Vader helm. Iemand interesse? Nieuwstaat.
Geen idee waar Nieuwstaat ligt...maar niet in de buurt, helaas. Jammer.
gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsda... live paniek statistieken.
Ja staat toch al boven in het artikel..... zucht.
Wat erg opvalt is dat wuhan niet op dat ding voorkomt
Zoveel Chinezen in Afrika, maar nog geen rode stipjes
youtu.be/6XxJ-HAPfcE
Als er een groep kraaien opduikt noemt men dat een "moord"
Als er een groep raven opduikt noemt met dat een "complot"
Als er een groep zeemeeuwen opduikt noemt met dat de "schuld" van Rutte.
En als je overvleugeld wordt door pimpelmeesjes?
Da's toch alleen in het Engels?
Kill a man, and you're a murderer.
Kill many, and you're a conquerer.
En een groep eksters noemt met een "incident"
@chicago river | 30-01-20 | 21:38: Mooi.
Een groep incompetente politici noemt men de Staten Generaal.
@boerk | 30-01-20 | 21:52: Een dooie Mus noemt men "vrolijk".
Een groep D66 rechters noemt men de Raad van State.
Misschien is die vraag hier al gesteld en beantwoord, maar ik zie ze daar voor de zoveelste keer rook verspreiden. Wat is dat? En waarom doen ze dat? Tegen het virus is geen medicijn. Tegen ongedierte dan wellicht?
Dat heet een "rookgordijn". Daarmee word de illusie gewekt dat het probleem aangepakt word. Om het plebs mak te houden als het ware...
Rook heeft vaak de neiging om zich te verspreiden.
Typisch rookdingetje.
Medicijn niet, maar de mensheid heeft genoeg gemeen giftige chemicalien tot zijn beschikking omdat virus tot het laatste molecuultje op te breken. Waarvan acte dus.
Ze zijn daar overgestapt op biomassa. Veel beter voor het milieu dan onze vervuilende HR-ketels.
Dat zijn gewoon desinfecteringsmiddelen. Elimineert zo'n beetje alle ziekteverwekkers of reduceert op z'n minst de concentratie ervan, zodat de kans op besmetting zo klein mogelijk blijft. Zoiets als chloor voor in de WC-pot, dat elimineert ook bacteriën en ziektekiemen, maar je moet het maar beter niet innemen om van je verkoudheid af te komen.
@Waagmeester | 30-01-20 | 22:01:
Ik heb jouw antwoord verkozen tot de meest verhelderende, met die van KlauwnBassie op een 2e plek. Dank.
Mompelt iets als "IS hysterie"...
IS was geen hysterie, dat was echt een dodelijk virus.
Ik zie het wel. Ik laat het maar gewoon over me heen komen. Hee, kans dat het goed gaat is 97%.
Kans is groter als je geen zwakke bejaarde bent of een longaandoening hebt.
Je kunt je winkansen dus nog verhogen.
@De waard zijn gast
U bedoelt gauw stoppen met roken dus.
@VanBukkem | 30-01-20 | 21:24: of stoppen met ouder worden.
@VanBukkem | 30-01-20 | 21:24:
Integendeel. Met dat virus in je buurt is roken nog de beste optie om niet besmet te raken, maar dan wel stug door blijven roken 24/7. En niet door de neus ademen.
komt er nu wel een spoeddebat?
Dat kan helaas niet meer ingepland worden vóór iedereen er geweest is.
Ik heb de poes-meldingen van de RTL-app maar even uitgeschakeld. Maar kan mij iemand vertellen, gaan wij nu allemaal dood?
Ja, en nee.
Zeker.
100% kans dat u dood gaat. Timing is nog een beetje onzeker.
3% van ons gaat dood. Ik zou dus maar gewoon rustig gaan slapen als ik u was. De kans dat Feijenoord kampioen wordt is groter.
@VanBukkem | 30-01-20 | 21:19: en 97% sterft nooit dan? Of interpreteer ik het weer eens verkeerd?
Weest U niet bezorgd, U gaat dood.
[zucht...] @Winter_is_coming
Okee, u heeft gelijk, we gaan alkemaal een keer dood. (U begrijpt best wat ik bedoel.)
@Winter_is_coming | 30-01-20 | 21:20:
Je interpreteert vanBukkem correct. Denk dat vanBukkem zelf al wat onder de leden heeft, hij is niet zo scherp vandaag ;-)
@Winter 20:21
Klopt. Normaal ben ik scherper.
@VanBukkem | 30-01-20 | 21:25: Virusje ?
Yep geile beftekkel, wij gaan allemaal een keer hardstikke deaud. En dan niet een beetje deaud, maar morsdeaud. Dus doe je best en doe je naam eer aan. Geile wipkip.
@Gokmaar
Ik denk het ja. Ik ben al een paar dagen hoesterig.
Ik ga naar bed. De mazzel.
Ik heb het gevoel dat ik niet serieus genomen word hier.
In een zombieapocalyps sterft niemand.
@Wim Venijn | 30-01-20 | 21:18: 100% kans dat we dood gaan. 50% kans dat het vandaag gebeurt, wel of niet immers.
@VanBukkem | 30-01-20 | 21:34: zal ik je dan maar serieus nemen?
De positieve kant, dit virus helpt tegen de klimaat verandering, er zijn sowieso te veel mensen.
Beetje vroeg voor de voorjaarsschoonmaak. Maar het frist de boel wel weer eens lekker op.
Inderdaad! Het helpt dat KLM straks wat minder lange afstandsvluchten uitvoert. Of bedoel je dat niet?
Hmm, straks zijn de mondkapjes op. Dan gaan er veel problemen komen in de gezondheidszorg en vallen er pas veel doden, ook zonder dat virus.
Mondkapjes bieden geen enkele bescherming. Nog nooit met zo'n ding op een muurtje gestuct zeker? Of een bos ijzer doorgeslepen? Mondkapjes dienen er alleen voor te zorgen dat U Uw virussen niet over een ander heen hoest. De andere kant op werkt niet.
@Bucket of Shit and P | 30-01-20 | 21:18: ligt aan het type masker.
Je kunt ook een duikuitrusting kopen met een vulinstallatie.
@Bucket of Shit and P | 30-01-20 | 21:18: Maar in de gezondheidszorg zijn ze erg belangrijk. Vooral tijdens operaties opdat de patiënt geen infecties krijgt.
Gewoon zo'n plastic waterfles op je hoofd. Heeft ongeveer hetzelfde effect als zo'n mondkapje. Ik zou alleen geen marathon ermee gaan rennen als ik jou was.
@Kaas de Vies | 30-01-20 | 21:19: Nee, niet voor normale mensen. Stel u bent ergens Coronaal ondergeniest.. Die rotzooi zit nu aan de buitenkant van uw kapje. U komt thuis en haalt het kapje met uw handen (waarschijnlijk) van uw snufferd. Nu zit het op het kapje en op uw handen. Niet voor niks dat mensen in films door twee spuitruimtes moeten voordat ze de bewoonde wereld in mogen, nietwaar?
Dus een mondkapje kan alleen 1 keer gebruikt, waarna verwijderd met handschoenen die ook meteen worden weggegooid.. Succes beste!
Ik wilde net een aantal mondkapjes op AliExpress kopen.
Mooi gaat dat niet door, lekker hoor.
Op de radio vertelde men dat het niet bij te houden is met de verkoop..
Extra openingstijden en al...
Nu ben ik onrendabel en reis vrij vaak met OV..
Nog geen mondkapje gezien....
Zou er mee oppassen voor je het weet ontvang je van die gerecyclede kapjes ;)
Maar ja, tegen de tijd dat je iets binnenkrijgt van AliExpress ben ik denk ik al dood aan een gemuteerde Corona streng.
Ik heb van die kapjes, gedragen door een blonde snol, niet gewassen. Kopen?
De foto's zo bekijkende: vergeet de mondkapjes en ga voor lege (water)containers die groot genoeg voor over het hoofd.
Sajaal voor je mond werkt ook en is veel comfortabeler bij dit weer.
@Hadena | 30-01-20 | 21:18:
external-content.duckduckgo.com/iu/?u... ?
@spamzuiger | 30-01-20 | 21:21: en laat dan wel de dop erop graag ;)
De getallen worden groter, is reaguurder Telaziaat jullie al komen versterken?
Telaziaat is nu stervende.
Ja, viel mij ook al op. Het aantal doden neemt nooit een keertje af.
Gebruikte mondkapjes doorverkopen is dan weer wel heel erg ondernemend. Typisch iets voor vvd-types.
VVD en recycling? Veels te circulair dit...
Gevonden in een container naast het ziekenhuis...
Vogelfilmpje nr 5: klinkt als ganzen, vliegen als ganzen en ze zijn te groot voor kraaien.
Raven maybe?
@Cunts-en-kitsch | 30-01-20 | 21:09:
Cunts-en-Clitsch zou zou een betere nick geweest zijn. Maar ja ik had liever Jan-Joris-Jaap-Joost geheten en zo heeft een ieder wel zijn gebrek.
@Jan-Joris-Jaap-Joop | 30-01-20 | 21:17: Ja je hebt gelijk zoals altijd Jan-Joris-Jaap-Joop. Maarja wel achteraf that is! ;)
@Jan-Joris-Jaap-Joop | 30-01-20 | 21:17:
Het had dus moeten zijn: "Joop mag het weten." Bummer...
Wanneer heb jij voor het laatst een gans gezien of ben je überhaupt buiten geweest?
Uw jachtakte gaat niet verlengd worden...
@schoon-schip-maken | 30-01-20 | 21:28: Toevallig heb ik vandaag de eerste nesten vol eieren al ontdekt. Best wel vroeg in het jaar.
En ondertussen is die achterlijke KLM nog gewoon aan het vliegen en halen wij EU-breed mogelijke besmettingen op. Gestoord...
Paar weetjes over Kraaien en Raven:
www.youtube.com/watch?v=JIzHCUBPpgc
Mocht je nog twijfelen om ze aan te schaffen, wees snel: trends.google.com/trends/explore?geo=...
Ah, een nuchterheidskaart des Nederlands.
Waarom wacht de KLM tot na het weekend en hoort die beslissing überhaupt thuis bij een commerciële partij?
Overheid en multinationals hebben dezelfde belangen, we moeten groeien dus zo lang mogelijk doorvliegen.
idd. Nederland is op papier super voorbereid met draaiboeken en bla bla bla maar ook hier doet iedere (airliner) van een lidstaat maar wat ze willen. Volkomen willekeur.
Vond ik ook zo vreemd...
Na het Weekend...
Geld terug geven zijn zij niet zo sterk in.. daarom.
@Gokmaar | 30-01-20 | 20:56:
Kan je ook met gemak over Oekraïne heen vliegen..
Een kwestie van nieuws lezen, wat voor reisadvies is er afgegeven?, vandaar!
@botbot | 30-01-20 | 21:02:
Wat is er voor reisadvies afgegeven dan..??
@myk | 30-01-20 | 20:55:
Op papier zal het allemaal goed geregeld zijn, daar zorgen de Nederlandse ambtenaren wel voor. Als de pleuris echt uitbreekt zal het in de praktijk een zooitje worden.
@botbot | 30-01-20 | 21:02:
Het geheel is wat mij betreft tekenend voor het naïeve denkbeeld van Nederlanders dat zij onaantastbaar zijn en dat rampspoed alleen anderen treft. Al dagenlang zien we afschuwelijke beelden voorbij komen, maar nee hoor, de inkomsten van de KLM gaan voor de volksgezondheid en de nationale veiligheid. Onbegrijpelijk.
@MickeyGouda | 30-01-20 | 21:15:
Wat betreft KLM begrijp ik ook nog niet...
De vraag is, wat moet ik en wat kan ik doen..!!!
Zoals vaker barst het van experts die ons allemaal iets anders vertellen...
Momenteel is er schijnbaar geen antwoord op, maar paniek en angst gaat het niet beter maken...
@MickeyGouda | 30-01-20 | 21:15:
Er is niemand die een advies voor bedrijfsluiting en thuisblijven durft te geven.
Kijk maar eens naar de evacuatie in 1995 wat er betaald moest worden aan 'slachtoffers' en bedrijven. Die call durft niemand voor heel Nederland te geven.
@hier openen | 30-01-20 | 21:26:
Op zijn minst zou je nu een boodschap van de overheid - of misschien zelfs van Rutte persoonlijk - verwachten, met een open en eerlijk overzicht van de feiten zoals ze nu liggen en een plan van aanpak op Europees niveau. Alleen zo voorkom je m.i. speculaties en alle angst en paniek die daaruit voortvloeien (@neonreclame | 30-01-20 | 21:21).
@MickeyGouda | 30-01-20 | 21:34:
Waar ik me wel aan erger is dat 95% van de online berichten achter een betaalmuur zit. Daar help je zeer zeker de oudere naar info zoekende mensen niet mee.
@hier openen | 30-01-20 | 21:39:
Eens. Sowieso zou het algemene publiek voor informatievoorziening niet afhankelijk moeten zijn van het inschattingsvermogen van de gemiddelde redacteur (wel prio/geen prio) en commerciële overwegingen.
@hier openen | 30-01-20 | 21:39:
Cookies verwijderen, en gewoon de info bekijken.
Het wordt steeds waanzinniger. Het laatste nieuws is dat mensen die besmet zijn groen worden en licht geven in het donker.
Dat was toch in Japan ook al zo?
De jeugd zou dat echt vet ziek noemen.
@Ruimedenker | 30-01-20 | 20:52: *Kankerziek.
Blanke zuid afrikaners, ze werken over de hele wereld, en doen overal klote jobs. Zo ook in China. Er zit daar ergens een groep mensen, ze kunnen niet aan het werk, zitten zonder inkomen, niemand die ze helpt. Hun eigen government laat ze ook in de steek. Een beetje schril contrast met Ghana en Nigeria die enige honderden van hun mensen uit zuid afrika heeft gerepatrieerd, na wat xenofobische botsingen.
WHO: internationale noodsituatie afgekondigd
Lekker tegenstrijdig met je eerdere tegel, van een welgetelde minuut.
@Cunts, klopt. Zo gaat dat dus met het nieuws.
Volgen RIVM dame vlakt het allemaal af. Alles onder controle. Net op de rtl uitzending
RIVM kun je wel vertrouwen, die zijn in principe neutraal. En erg deskundig.
dan kan je die dame dus ook niet serieus nemen...
Vertrouw nooit een vrouw, als ik de panelen mag geloven onder de topics over vrouwelijk vlees.
@Kuifje-naar-Brussel | 30-01-20 | 20:47:
Hoe moet ik dat "in principe" lezen?
@Watching the Wheels | 30-01-20 | 20:56: Horen neutraal te zijn en dat zijn ze volgens mij ook.
In principe volgen ze het advies van iedereen die xxxx (vul zelf maar in)
RIVM en betrouwbaar? Stel die vraag eens aan een (vee)boer inzake stikstof en het RIVM.
@Abject | 30-01-20 | 21:24: Een betrouwbare veeboer? Waar vind je die...
@Kuifje-naar-Brussel | 30-01-20 | 20:47: het rivm heeft geen gebrek aan kennis, ze weten daar allemaal hoe het koffieapparaat werkt, over dit onderwerp en vele anderen zijn ze dommer dam een varken
@Idiot456 | 30-01-20 | 21:28: Dan ben ik wel benieuwd op welk scheikundig, medisch of biologisch onderwerp jij bent gepromoveerd.
Die M Staat toch voor misleiding? In de 'stikstofcrisis' is toch wel gebleken dat de RIVM niet helemaal zuiver is, mild uitgedrukt.
Ik sta verbaasd dat een nos verslaggever niet De propaganda na praat, uit de afgesloten gebieden komt echt weinig tot geen info meer heel af en toe krijg ik een bericht van schoonfamilie, waarschijnlijk overleven die niet, er zijn geen bedden in de ziekenhuizen veel te weinig personeel en geen middelen zuurstof is of is bijna op nieuwe komt niet binnen het leger cobtroleerd alles, kraaien komen op lijken af en dat zou wel eens een probleem kunnen worden wat doet het virus met die vogels wat voor mutaties komen daar uit, als die muggen werkelijk nu opvliegen dan is het hele gebied niet te redden, ik heb er geen goed gevoel over de aantallen zijn te laag vergeleken met wat ik hoorde uit wuhan
Populisme en nepnieuws van de NOS. (zo, die krijgen ze terug).
Gewoon iemand met en hobby-drone over die regio's laten vliegen ok beelden te maken? Of mag dat niet?
@kweethetooknietbeter | 30-01-20 | 20:46: ik denk dat ze het daar niet toelaten, filmen met telefoon is al redelijk dodelijk
Fuk dit, ik ga de paniek niet afwachten, de eerste week blikvoer, pasta, gedroogde bonen en olijfolie is al binnen. Komende dagelijkse boodschappen iedere keer weer een weekvoorraad conserven etc. Mocht ik het uiteindelijk niet nodig hebben, kan ik er nog jaren van eten, mocht het mis gaan, zit ik een maand goed.
Wie de rellerige sfeer in Nederland kent weet verdomd goed dat eenmaal los alles in een week geplunderd is.
En handhaven? Dat lukt onze rOverheid met nieuwjaar ook al niet.
Kan toch gewoon pizza's laten bezorgen.
hongkong.liveuamap.com/en/2020/30-jan...
@R. Skickr | 30-01-20 | 20:49: Ik denk niet dat ik dan nog zin heb in door anderen bereid voedsel.
Al zeker niet van die type shoarmazaak waarvan men toch al regelmatig op verdachte wijze aan de schijt gaat.
Zo is dat.
Hier zijn goede stofmaskers voor het gezin al een paar dagen binnen. ik ga het ook niet afwachten tot het te laat en niet meer te krijgen is.
@laagvliegert | 30-01-20 | 20:52:
FFP3, N95 maskers. Vergeet de ogen niet. Ze sluipen overal naar binnen.
@laagvliegert | 30-01-20 | 20:52:
Het komt misschien wel via de waterleiding.
@Dutch_Holland | 30-01-20 | 21:10: of de kruipruimte!
#metoo! Met wat ik hier heb staan kan ik het misschien wel tot 2025 uithouden.
Alleen versvoer wordt een dingetje... Brood met name.
Maar zo min mogelijk achter voedsel moeten aanlopen is wel voorwaarde één - samen met beschermende kleding.
@Aristotalloss | 30-01-20 | 22:13:
Brood kan je zelf bakken. Moeders doet dat al jaren.
Ik kan inmiddels 14 dagen binnenblijven qua voedsel en drinken.
Maskers FFP3 binnen, handschoenen, desinfectant 70% Alcohol gel.
Beter mee verlegen, als om verlegen.
Op het NOS journaal alleen maar gezeur over 55 + mensen die graag dood willen,
wat maar steeds niet lukt , terwijl ze straks op hun wenken bediend worden. Daar kan Pia Lijkstra niet aan tippen.
Daar baalt Pia van als een stekker, al die mooie organen die ze roven kon, allemaal verziekt en onbruikbaar. De egoïsten!
Ja, maar, hoe staat het dan met de grondwettelijke zelfbeschikkingsrecht van de mensen die zelf uit het leven willen stappen? Oh, wacht, dat grondwettelijke zelfbeschikkingsrecht was al opzij gezet voor de actieve-orgaandonatie-registratie-wet.
Ik snap dat probleem niet zo. Als je zo graag dood wilt, dan bouw je toch je eigen guillotine of zoiets? Of ga feesten tot je dood bent allerlei drugs innemen, is langzamer maar wel leuker. Dood gaan is makkelijk, in leven blijven dat is moeilijker.
Baron Clappique | 30-01-20 | 20:42 |
Lijkstra. Hij is leuk.
Typisch zeiktopic van NPO. Wil je dood als bejaarde? Ga lekker op vakantie naar China en vreet alles wat kruipt, vliegt, zwemt en springt. Liefst ongebakken. Of laat je goed onderhoesten. Succes verzekerd.
@Rammstein | 30-01-20 | 21:33: Piarlala Lijkstra.
Wat een dramwijf die Pia. En in opdracht van wie is door wie dat onderzoek uitgevoerd?
Het virus, als het zich sterk blijft verspreiden, heeft ook een goede kant. Als de wereldbevolking wordt gedecimeerd, zijn er niet langer milieumaatregelen nodig :)
Yah! voor de ijsbeertjes!
Met een mortaliteit van 2% zet het weinig zoden aan de dijk. Zelfs al raakt de hele wereld geïnfecteerd hebben we een dipje van slechts 140 miljoen.
@bulk | 30-01-20 | 20:45: dan zet een ‘1 kind politiek’ meer zoden aan de dijk idd.
@Sinterbikske | 30-01-20 | 21:01:
Ik las "doden aan de zijk".
Er wordt al gesproken over een mortaliteit van 10%
@Gandalph | 30-01-20 | 21:19: bron??
Kleine.Tieten | 30-01-20 | 20:42 |
Wat slecht. Maar daar dacht ik ook aan.
@Gandalph | 30-01-20 | 21:19: Mortaliteit is moeilijk vast te stellen. Mensen met een lichte variant melden zich hoogstwaarschijnlijk niet bij de dokter, en blijven daardoor onder de radar.
U moet maar aan hetgeen denken wat ik op jonge leeftijd van een engelsman hoorde:
Everything that is more then a handful is a waste.
Nogal link die doe het zelf stolpjes. Ikea zet niets voor niets een waarschuwing op die plastic zakken van ze...
Zijn die 20 Nederlanders nou al geëvacueerd?
Zo ingewikkeld is dat toch niet?
Wel makkelijk praten vanuit mn luie stoel...
EU regelt het, u kunt beter uit Afrika komen ,waarschijnlijk gaat dat sneller
@Canis.bonus.es | 30-01-20 | 20:42: Moet ook wel, Ebola moet ook nog binnen worden gehaald, maar die incubatietijd is nogal kort.
@Abject, oh was ik vergeten
Het probleem is dat Nederlandse ingezetene, hun partner moeten achterlaten. Mijn neefje blijft daar omdat zijn vrouw niet weg mag. En in eerste instantie moesten de mensen alles zelf betalen, de vlucht terug/quarantaine eten drinken etc.. fijne overheid hier. Maar nu betalen ze ineens wel.
@Abject | 30-01-20 | 20:46: Ja dat is het jammere van Ebola. Als je besmet raakt bij het inchecken val je dood neer bij de bagageband. Als Ebola nou eens een incubatietijd had van een paar weken...
Dat geluid in het begin van de eerste video doet net denken aan het begin van ‘gebrunn gebrunn’ van Paul Kalkbrenner. De stereo gaat lekker aan hier nu!
Feed your head, pk7
8,2k zijn er “slechts” 500 nieuwe per dag. Dat betekend dat het tempo van infectie naar beneden zou gaan, drastisch. Silver lining.
Nah, ziekenhuizen vol, menig alleenstaande heeft niemand om eenmaal ziek of overleden aangemeld te worden, dus die liggen nu op bed weg te rotten.
Of er zijn nieuwe verwerkingslijnen ingesteld, met een bypass om het ziekenhuis
@Abject | 30-01-20 | 20:47: Kan me eerlijk gezegd moeilijk voorstellen dat een megastad met 8? 11? hoeveel? miljoen inwoners als Wuhan maar 8k ziekenhuisbedden heeft. Zou tienduizenden verwachten.
dan heb je niet opgelet. momenteel lijkt het aantal 'nieuwe' gevallen per dag exponentieel te lopen.
Het aantal ‘besmetten’ wordt waarschijnlijk ‘berekend’, zoals ook stikstofuitstoot en geluidsoverlast van vliegtuigen berekend wordt.
@Leyrann | 30-01-20 | 21:00: Uiteraard, maar die bedden liggen normaal al grotendeels vol, gewoon ziek zijn bestaat daar ook nog.
Er hoeft maar twee op de honderd mensen door de controles heen te glippen en je hebt Wuhan in Nederland. Elk persoon kan zes anderen infecteren, ook als ze geen verschijnselen hebben. Dit virus kan je niet controleren met een incubatietijd van twee weken. Het is besmettelijker dan de griep. Sterkte met het doen van boodschappen bij de super.
Ik ga voor 18.
Die zijn al geglipt denk ik
@Canis.bonus.es | 30-01-20 | 20:46:
Helft van de bevolking in Nederland is over twee weken simultaan ziek. Week later dood. Vogelspotters blij, zoveel kraaien zien ze anders nooit.
1 persoon kan er wel 100 infecteren paniekzaaier. maar misschien ook niet.
@myk | 30-01-20 | 20:59:
R0 staat hier in dit onderzoek als 5,47 www.biorxiv.org/content/10.1101/2020....
En het virus muteert ook als de neten. Dus 100... zou kunnen.
Tussen 08:00 en 08:15, en tussen 18:00 en 19:00 is het erg rustig in de meeste supermarkten. Nu nog wel dan hé...
@Bucket of Shit and P | 30-01-20 | 21:12: Naar de supermarkt gaan is bijna vragen om besmet te worden. Tenzij ze de winkelwagentjes de hele dag door ontsmetten en alles wat mensen aanraken binnen ook! En het virus kan mogelijk ook overleven in allerlei versproducten die gekoeld zijn. De hel is het!
Zucht.
Aluhoedjes schijnen ook te werken.
Man man man.
Ach Piet, over een maand zijn we gewoon allemaal dood. Jij onder de rook van Assen, ik in het centrum van Brussel. Toch verstandig dat we zo groots en meeslepend hebben geleefd.
@Kuifje-naar-Brussel | 30-01-20 | 20:39:
Ik denk dat Rutte ons gaat redden.
@DrumPiet | 30-01-20 | 20:40:
Dat weet ik wel zeker! En zouden we tegen die tijd bovendien niet allemaal een NL-Alert bericht krijgen met adviezen ... een NL-Alert bericht krijgen met tips ... een NL-Alert bericht krijgen met do's en don'ts ... een NL-Alert bericht krijgen met code oranje, of zoiets? ;)
@DrumPiet | 30-01-20 | 20:40: Ons wel, maar de overige reaguurders….
@kweethetooknietbeter | 30-01-20 | 20:45:
Rutte beschrijft in die NL-alert een wereld van kleine onderwaterwezens, niet veel groter dan zijn duim met lege flessen water over hun hoofd en een klein virusje onder de leden. Niemand geloofde hem eerst, maar weet je? Ik denk, dat zijn verhaal best eens waar kan zijn …”
@Watching the Wheels | 30-01-20 | 20:47:
LOL!
De Snorkels.
@Watching the Wheels | 30-01-20 | 20:47:
LOL +
@Watching the Wheels | 30-01-20 | 20:47:
Net als rutte was het hele levensverhaal van kapitein Ortega ook verzonnen
Heb je bier in huis, mevrouw ENDP wil per se kijken naar “Vijftig tinten grijs”?
@eerstneukendanpraten | 30-01-20 | 21:28:
Paulaner en Hertog Jan. Welkom.
@DrumPiet | 30-01-20 | 21:48:
Daar moet ik dan wel even over nadenken...
Hoop gedoe voor een griepvirus.
Nou, volstrekt eenzijdige benadering door spartacus.
Heeft Rutte nou weer een fles water over z'n hoofd getrokken?
mondkapjes die gebruikt zijn zijn wel vies, maar kunnen geen virus meer bevatten na enkele uren. een virus heeft levende cellen nodig om te verspreiden. een mondkapje is niet gemaakt van levende cellen.
Jij eerst.
Doe maar dagen overleven niet uren
@Idiot456 | 30-01-20 | 20:34: doe maar minuten maar om zeker te zijn uren... virussen hebben levende, niet geinfecteerde, cellen nodig om te propageren. geïnfecteerde cellen zijn immers al ten dode opgeschreven.
@Epistulae_Morales | 30-01-20 | 20:37:
Een virus is altijd dood.
Ik vraag het me af, goed wassen in antiseptisch of bleekmiddel, een dag drogen in de volle zon of onder uv licht. Dat zou toch voldoende moeten zijn.
afhankelijk van de temperatuur (hoe lager hoe beter) en luchtvochtigheid (hoe hoger hoe beter) kan een virusdeeltje enkele dagen overleven.
Nog erger is het als iemand in een voedselverwerkend bedrijf werkt waar producten worden ingevroren. Dat virus is na het ontdooien vaak nog net zo levensvatbaar als het moment waarop het product besmet raakte.
kan je jaren later alsnog Corona krijgen van een diepvriesmaaltijd uit China.
@Kaas de Vies | 30-01-20 | 20:41: volgens mij discusseren mensen die er verstand van hebben over de vraag of een virus zelf dood of levend is. Omdat 'ie niet verder kan zonder gastheer.
Als uw mondkapje dit coronavirus bevat, gaat U voor 99% zeker ziek worden...
Een minuut in de magnetron
@Gandalph | 30-01-20 | 21:17:
Ik las gisteren vijf minuten op vol vermogen.
Maar goed, ik heb mijn pakketje in de kliko gedonderd. Ik waag het er niet op voor die paar euro.
Wat hebben die vogels er nou weer mee te maken? -edit- oh die komen waarschijnlijk alle lijken opeten. Vanzelfsprekend. Zo zijn ze die kraaien, gierig als de gieren.
Geen luchtvaart?
Geen mensen op straat?
Vogels vliegen van west naar oost ...
Zouden die het virus dan weer verder kunnen verspreiden ?
@Bassie, neen, Corona is nogal gastheer specifiek. Of het moet ineens veranderen naar een vogel-versie
Blijft toch een machtig trage reactie allemaal.
Als dit het draaiboek is voor een (potentieel) dodelijk virus, dan hou ik mijn hart vast.
Kapitaal boven mensen, luchtvaart boven logica, doom!
ja. ik hen persoonlijk ook nooit gesnapt dat het in dit soort tijden nog moeten vasthouden aan dat er belastinginkomsten nodig zijn om uitgaben mee te doen. gewoon de uitgaven van de overheid stoppen ( uitkeringen op #1) volstaat om ook probleemloos economische activiteit te pauzeren.
@Epistulae_Morales | 30-01-20 | 20:35:
Zelfde met files.
Gewoon allemaal tegelijk gas geven.
Inderdaad. Alle transport had half december stilgelegd moeten worden...
@Bucket of Shit and P | 30-01-20 | 21:16: Ah de kenners vanaf de zolderkamer die het wel even gaan vertellen ohe de Cihnezen ermee om ometen gaan... vraag het eens aan Klink of Verburg... die hhebben de Q-koorts ook zo goed behandeld (giechel...)
REAGEER OOK