Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Beelden Coronavirus dag 9: 9.8K+ infecties, 213 doden, 2 Nederlanders in Finse quarantaine

Beelden van dag 1, 2, 3, 5, 6, 7 en 8 hier. Live infectie- en dodenteller hier.

KOMT WEL HEEL DICHTBIJ NU. Marjon (59) en Toon (61) zaten in Finland drie uur lang in een busje met een Corona-drager, en zitten nu 24 uur in quarantaine om te worden getest op het virus. Ze vertonen vooralsnog geen symptomen. Aanstaande zondag komen 23 Nederlanders uit Wuhan aan in failed state België, dus dat zal ook wel los lopen. Maar goed, cijfers. China's VN-ambassadeur liet journalisten in Wenen per vertaler weten dat er 9,809 bevestigde besmettingen waarvan 1,527 in kritieke toestand zijn, plus nog eens 15,238 vermoedelijke besmettingen. Inmiddels zijn er 213 mensen aan het virus overleden en zijn 187 mensen van het virus hersteld.

Enfin, we hebben weer een rondje langs de Chinese socials gemaakt en de beste nieuwe videos bovenstaand voor u achter elkaar gezet. De terechte opener du jour: dit filmpje van Global Times waarin drones met luidsprekers mensen tot de orde roepen en hen gebieden hun mondkapjes te dragen. Mooi wel: "Yes auntie, this is the drone speaking to you" en "Hey beauty and handsome, wear your masks." Vervolgens deze getuigenis en beelden van een oudere man die Tongji Hospital te Wuhan overleden in zijn rolstoel zit. Daarna weer een aantal omgevallen inwoners, namelijk hier, hier, hier en hier. Het filmpje daarna toont twee nieuwslezers die naar verluidt over de epidemie berichten, waarna de mannelijke nieuwslezer herhaaldelijk begint te hoesten. Daarna dit filmpje van deze ingepakte zuster die een tirade afsteekt en zou zeggen dat het lijkt alsof ze al tien dagen koorts heeft en dat ze veel te weinig bedden en apparatuur heeft. En vervolgens extra WRANG afgesloten met dit blije staats-videootje over genezen patiënten of zo.

Dr. Doom wijst ons er zojuist op dat een nieuwe studie in The Lancet schat dat er in werkelijkheid in Wuhan alleen al 75,815 besmettingen zijn. Dit zou overeenkomen met meerdere ongeverifieerde voice messages van zusters uit Wuhan die vier dagen geleden zeiden dat er tussen de 90,000 en 100,000 besmettingen waren. Ook stelt de studie dat de "rate of increase" buiten China hoger ligt dan die in China zelf, en concludeert dat "On the present trajectory, 2019-nCoV could be about to become a global epidemic in the absence of mitigation." Mooie boel. Meer strijders na de breek.

Update: Nóg twee Duitse Webasto-medewerkers hebben het virus opgelopen. Het aantal infecties in Duitsland staat daarmee op 6, inclusief een van de kinderen van medewerkers. Één dame uit China was tijdens haar korte bezoek dus de bron van 6 besmettingen, nog voordat zij zelf symptomen ervoer. Die zette pas in tijdens de terugvlucht.
Update: Een nieuwe non-peer reviewed studie uit India betwijfelt of dit virus op natuurlijke wijze ontstaan is. "The finding of 4 unique inserts in the 2019-nCoV, all of which have identity /similarity to amino acid residues in key structural proteins of HIV-1 is unlikely to be fortuitous in nature." S P A N N E N D, want dat suggereert dat het een designer virus is. Zelfs dr. Doom vindt het een érg wild onderzoek, en roept op "to replicate this study now before the world goes mad".
Update: De bovenstaande bioweapon-these lijkt inmiddels wel weer aardig ontkracht, o.a. hier.

Nieuw ziekenhuis Wuhan bijna af

Strijders

Social
Social

Een gevallen strijder

Social

Dé strijder

Social

Reaguursels

Inloggen

Ik denk dat Pia Dijkstra er achter zit

Jan Lange3373 | 01-02-20 | 19:37

12.500 besmettingen, ongeveer 260 doden.
2% van de slachtoffers sterft.

In 2018 stierven in Nederland 1200 mensen aan de griep, gemiddeld gaat het om 2000 mensen in de periode 1999 - 2010 (bron: cbs).

Jan Lange3373 | 01-02-20 | 19:33 | 2

Die 1200 sterfgevallen is bij de 800.000 griepgevallen in recente jaren. Dat is 0,15%.
Het Corona virus is dus een factor 13 keer gevaarlijker, hetgeen betekent dat met eenzelfde aantal Corona-besmettingen als bij Griep: meer dan 16.000 mensen overlijden.

Fchecker | 01-02-20 | 20:50

China vraagt nu hulp van Europa... Dit is al een omineuze hint dat de omvang van deze epidemie vele malen groter en ernstiger is dan de Chinese autoriteiten ons willen doen geloven. Met hun ongekende productiviteit en mankracht, kunnen ze het duidelijk niet meer bijbenen.. edition.cnn.com/asia/live-news/corona...

RambalLO | 01-02-20 | 16:42 | 3

Mijn vermoedens komen helaas uit. Deze virus uitbraak speelt al veel langer. Maar de Chinese autoriteiten hebben dit bewust verzwegen waardoor de ziekte explosief kon verspreiden. Zoals ik al eerder zei, de Chinezen hebben maling aan mensen- en dierenrechten laat staan mensenlvens. Te misdadig voor woorden.

www.businessinsider.nl/wuhan-coronavi...

RambalLO | 01-02-20 | 17:09

@RambalLO | 01-02-20 | 17:09: Markt werd op 1 jan. 2020 gesloten. Er waren al gevallen van ernstige pneumonieen sinds begin-mid december 2019. Ondertussen hield de Chinese overheid zich muisstil en pas in 3e wk van January wist de hele wereld van deze epidemie. Schandalig en te misdadig voor woorden. Tijd om al die smerige bushmeat markets uit te roeien. Mensen moeten ook geleerd worden dat je geen carnivoor hoeft te zijn om voldoende koolhydraten, eiwitten of vetten binnen te krijgen. We moeten massaal vegetarier worden! Kijk naar mij. Bijna 30 jr vegetarier, zelden ziek, sterk als een beer.

RambalLO | 01-02-20 | 17:18

In China is de Communistische Partij de baas en dat laten ze jou weten ook. Wie beelden, foto's, informatie naar buiten stuurt, staat een gevangenisstraf op van min. 7 jaar (!!!). De Chinezen geven geen fuck om dieren- en mensenlevens. Dus moet alles zsm i.d. doofpot. Jammer voor hun is dat Chinezen over de hele wereld handel doen en reizen, waarbijbesmettingshaarden toch te herleiden zijn tot bepaalde locaties: de stad Huan i.e. bepaalde provincie gezien hoge aantal gemelde en bekende besmettingen.

De Chinese overheid is onbetrouwbaar wat betreft het verstrekken van informatie en gezien alles zsm onder de vloerkleed geschoven moet worden, de sancties die erop staan wanneer je zaken naar buiten brengt, en de snelheid en omvang waarmee het gepaard gaat, moeten we toch vanuit gaan dat dit al veel langer speelt en er in werkelijkheid nog meer mensen ziek en gestorven, dan waarmee de Chinese propaganda machine ons wilt doen geloven. Ik geloof zelfs dat we gerust een factor 100-200 bij moeten tellen op het aan. Ik vrees dat er inmiddels in werkelijkheid meer dan 100.000 mensen besmet en ziek zijn in China alleen en enkele duizenden doden. Dan heb ik het nog niet over het aantal reizende Chinezen die waar ook ter wereld mensen aansteken. Deze Corona virus moet je niet vergelijken met een gewone griep virus. Deze virus is aggressiever, besmettelijker, muteerst sneller en treft niet alleen de zieken, zwakkeren maar ook de gezonden (!).

RambalLO | 01-02-20 | 15:20 | 3

Is het niemand opgevallen dat de dodelijke virussen meestal hun oorsprong hebben op Chinese dierenmarkten? Chinezen zijn echt smerig. Ze eten alles wat leeft. Slangen, schorpioenen, apen, ratten, vleermuizen, etc.

Het eten van vleermuizen schijnt een Chinese delicatesse te zijn. Men staat niet bij stil dat vleermuizen ook dragers zijn van het rabies virus die hondsdolheid kan veroorzaken.
Het is toch geen wonder dat deze overvolle markten waar zieke en gezonde dieren en mensen opeengepakt bij elkaar zijn, broeinesten zijn van dodelijke virussen die van dieren op mensen kunnen overspringen en zo dodelijke epidemieen kunnen ontstaan?

RambalLO | 01-02-20 | 15:35

@RambalLO | 01-02-20 | 15:35: De eerste geïnfecteerden zijn nooit geweest op de vismarkt in Wuhan, dus die theorie kan het raam uit.

Ik denk dat dat virus ontsnapt is uit het BSL-4 lab in Wuhan, maar dat zal nooit bevestigd worden wegens gezichtsverlies. Andere landen zullen zwijgen uit vrees het machtige China te beledigen.

BubbelWater | 01-02-20 | 15:47

@BubbelWater | 01-02-20 | 15:47:
Ik weet niet waar je deze onzin vandaan haalt.... Kennelijk nemen jouw fantasieen een loopje met je, met al die conspiracy theories. Als het van zo'n lab zou komen, dan was het heel snel geisoleerd en was de verspreiding beperkt gebleven.

Onderzoekers van diverse wereldwijde insituten hebben echter ook vastgesteld dat het genoom van dit Corona virus niet kunstmatig is, maar afkomstig van dieren.

RambalLO | 01-02-20 | 16:39

"Bovenstaande bioweapon-these is ontkracht?" Nee hoor. Het verontrust mij hoe gauw men alweer probeert het onderzoek uit India naar beneden te halen in wetenschapsland. Ten eerste zegt het onderzoek niets over een biowapen. Het zegt slechts dat het bijzonder is dat er 4 nieuwe sequenties opduiken op de plek waar het virus zich aan de menselijke cel bindt. Dat deze ook bij HIV voorkomen. En dat het de moeite waard is om dat verder te onderzoeken. Deze 3 laatstgenoemde statements worden niet betwist, maar wel wordt direct getracht het onderzoek onderuit te halen. Daar bovenop gaat de meneer op de genoemde website er meteen vanuit dat er geen verdere uitleg of onderzoek naar de sequenties nodig is, wat ik altijd een dubieuze aanname vind.
Verder zijn er meteen een hoop tegenstanders te vinden die huis-tuin-en-keuken uitleg geven zodat iedereen zelf de sequenties in databanken kan gaan opzoeken, en zelf kan zien hoe vaak ze in allerlei verschillende organismen voorkomen op allerlei random plekken voorkomen.

Mja. Alleen. Ik wil niet weten hoe groot de kans is dat 1 vd 4 sequenties bij een of ander random dier ergens op een random plek in z'n genetische code zit. Ik wil weten hoe groot de kans is dat ALLE 4 de sequenties bij een ander virus aanwezig zijn, waarvan 3 op de plek zitten die codeert voor de bindingsplaats.
En hoe groot de kans is dat de 4 stukjes niet aanwezig waren bij het vleermuis virus, maar wel alle 4 opduiken bij de eerste besmette mensen.

Alicia1984 | 01-02-20 | 14:09

Het is toch gewoon een versie van de griep?
Daar gaan ook nog steeds mensen dood aan, en is zo besmettelijk als de ....
De natuur ruimt de zwaksten op door zulke ziektes los te laten.

Reden | 01-02-20 | 13:03 | 2

Nee, deze Corona virus is veel aggressiever en besmettelijker. Ontstaan bij zieke besmettelijke dieren (vleermuizen, etc.), vervolgens is het gaan muteren met andere dierlijke virussen. Vervolgens doordat op de Chinese bushmeat markets, de dieren (al dan niet ziek) open en bloot worden geslacht in hun eigen bloed of uitwerpselen, dicht bij veel mensen, zijn deze virussen als een gek gaan muteren en op mensen overgesprongen. Vervolgens gaan deze dierlijke virussen muteren met menselijke virussen. Deze mensen die deze smerige bushmeat markets hebben bezocht, brengen deze gemuteerde dierlijke- menselijke virussen verder over via de lucht (hoesten , niezen, spuwen; weet je wel hoe smerig de Chinezen kunnen spugen. ze doen het overal, luidruchtig )De gewone griep is vergeleken met deze Coronavirus een muurbloempje. Waar ook veel mensen aan dood gaan, maar vnl. zwakkeren en ouderen. Deze Corona virus richt een slachting aan ook onder gezonde jongeren.

RambalLO | 01-02-20 | 15:29

@RambalLO | 01-02-20 | 15:29: Het eten van vleermuizen schijnt een Chinese delicatesse te zijn. Men staat niet bij stil dat vleermuizen dragers zijn van het rabies virus die hondsdolheid kan veroorzaken.

RambalLO | 01-02-20 | 15:31

Als de gemiddelde incubatietijd ongeveer 5 dagen is, en over een week blijkt dat buiten China er geen noemenswaardige toename meer is van het aantal gevallen, dan mogen we er denk ik vanuit gaan dat het virus onder controle is. Maar als er buiten China dan wel een opgaande trend waarneembaar is, dan zijn er drastischer maatregelen nodig.

lekgoot | 01-02-20 | 12:42 | 2

@impy | 01-02-20 | 12:53: Chinese fabrikanten van o.a. mondkapjes en handschoenen draaien nu 24/7 productie, maar zelfs dan kunnen ze niet aan de vraag voldoen. Vandaar dat de Chinese overheid voorraad uit Europa wilt kopen.

BubbelWater | 01-02-20 | 13:48

Wij zijn met meer!

SinisterNL | 01-02-20 | 11:57

De snelheid van de verspreiding neemt af. Aantal doden nog niet, dat ijlt een paar dagen na en volgt waarschijnlijk de trend van het aantal gevallen van een dag of vijf geleden. Ik denk dat de maatregelen effect hebben, Chinezen blijven binnen, men is heel alert op contacten. Nog een week of twee, drie volhouden en de zaak zou zomaar eens voorbij kunnen zijn.

Beste_Landgenoten | 01-02-20 | 11:15 | 1

Maar denkt u niet dat er dan nog veel meer doden en verborgen besmettingen zijn waarvan de gevolgen straks duidelijk worden, en die ook allemaal weer mensen hebben besmet?
Ik hoop dat u gelijk heeft, dat buiten kijf.

letopuwzaak | 01-02-20 | 13:03

Mijn vraag: Wat gebeurt er met de uitwerpselen en de urine van de zieken in China?
Want ik vermoed dat die verzadigd zijn met het virus.

BBmetR | 01-02-20 | 11:11 | 1

Wanneer breekt dit los in het midden-oosten en in Afrika?

Ploertendodert | 01-02-20 | 10:29 | 1

ligt eraan waar ze sproeien natuurlijk

Theo-Pim-Riv | 01-02-20 | 12:19

Het gaat nu ernst worden, zelfs Corona Bier heeft zijn naam nu verandert omdat mensen denken dat het virus in het bier zit. Oh schit.
i2.wp.com/zimtrending.co.zw/wp-conten...

jan huppeldepup | 01-02-20 | 10:21

Lol, the world going mad.…..

So this is where we are
It's not where we had wanted to be
If half the world's gone mad
The other half just don't care, you see

You don't want to fuck with us
British till the very last

Het ergste virus zit tussen de oren denk ik.
Oorzaak?

D-Fens_1963 | 01-02-20 | 10:11

Ik ga mij pas zorgen maken als de 2e Kamer in lockdown gaat.

RickRD | 01-02-20 | 10:00 | 1

Als Willy het land uitsneld.

Theo-Pim-Riv | 01-02-20 | 12:22

Al die loze paniek en hysterie, een beetje griep eist veel meer slachtoffers en is veel dodelijker.

Conan de Rabarber | 01-02-20 | 09:49 | 4

Bekijk het van de positieve kant: het blijkt mogelijk om mensen binnen de hekken van een opvangcentrum te houden, wanneer het niet de bedoeling is dat ze zo maar in de samenleving rond lopen. Onze AZC’s raken nog steeds veiligelandiers kwijt die hier niet moeten zijn.....

Nuuk | 01-02-20 | 11:04

Nog wel, zeker in absolute zin. Maar ik weet niet of dit te vergelijken is met 'een beetje griep'. De teller total deaths/total recovered staat nu op 259/252. Da's een mortaliteit van 0,5. Dat lukt een beetje griep niet. Oh ja, het coronavirus is ook nog niet echt gestopt met zich verspreiden en schijnt flink besmetteljk te zijn. Aan loze paniek heb je niets. Aan wegkijken ook niet.

profX | 01-02-20 | 11:44

@Nuuk | 01-02-20 | 11:04: behalve het uitbuiten van de eigen bevolking kan onze overheid ook helemaal niks.

Gandalph | 01-02-20 | 12:09
▼ 1 antwoord verborgen

Chinese social media videos reveal what people do during this special "self-quarantine"
Wie zij dat Chinezen geen humor hebben?

RickRD | 01-02-20 | 09:47 | 1

Really? Zij? Als in ik, jij, hij, zij...….?
*vervelingsmodus uit*

D-Fens_1963 | 01-02-20 | 10:58

Ik zit momenteel in Milaan, waar voor 6 maanden de noodtoestand is uitgeroepen. Bij alle pharmacie’s zijn geen mondkapjes meer te krijgen, het lijkt wel of de paniek hier ook toe begint te slaan. Naast de gebruikelijke Chinezen, zag ik gisteren ook veel Italianen met mondkapjes op lopen.

varkenskebab | 01-02-20 | 09:42 | 2

Hopelijk heb je genoeg voedsel in huis, zoveel mogelijk binnen blijven.
Sterkte gewenst.

VW, alles ist vorbei | 01-02-20 | 09:46

Moeten we nou de grondstoffen voor medicijnen ergens anders halen of zelf extra grondstof fabrieken bouwen in pak em beet 10 dagen ivm de vele vervuilde batches medicijnen de afgelopen jaren en tekorten aan diverse medicijnen en schaarste eventueel door het coronavirus in China?

steekmug | 01-02-20 | 09:35

Ach ja de natuur. Voor alle leftys kijk hoeveel wij mensen kunnen tegen de natuur, niks de natuur roeit uit. 2 miljard Chinezen, 25% van alle mensen. In een land wat nog geen 5% van de wereld is. Geen hulp geven niks laat ze maar sterven. Dat moet want teveel mensen. Beter voor het klimaat, Chinezen zijn namelijk de grootste vervuilers ter wereld. Sars vogelgriep corona. Laat de natuur zijn werk doen. En ook in Afrika.

peetjoh | 01-02-20 | 09:24

Hoe erg zal het worden nu in de USA al meerdere en ook verspreid over het land,in de EU meerdere gevallen verspreid over meerdere landen,in Canada,in het Midden Oosten,Azië,Australië alleen Afrika en zuid Amerika nog niet(zal het aan de Coca of Qat bladeren kauwen liggen?,
twitter.com/ProfChesterman/status/122...

steekmug | 01-02-20 | 09:21 | 1

Voor de aluhoedjes weer helemaal losgaan even de reacties op het Indiase artikel:

"I think that this paper is ignorant and amateurish pseudoscience. No. Absolutely not. This is not some escaped bioweapon."

"Dr. Konermann of Stanford just checked their results. The similarity is spurious. Out of 4 inserts they identify between NCov and SARS, 2 are found in bat coronavirus. Of the remaining two, only one is most similar to HIV, and is so short (6 AA) that the similarity is not higher than chance given database."

"It strikes me that the phrase "uncanny similarity" and continued use of the word uncanny in the manuscript is not scientific. Unless there is a way to measure or gauge a comparison via some sort of statistics this reads more like astrology and is irresponsible."

"This indicates the hits to HIV seems fortuitous and the evolutionary link between 2019-nCoV and HIV is to me not ascertained."

Tapu | 01-02-20 | 09:19 | 1

Yoo. Mondkapje moet je dragen, niet een alu-hoedje.

SinisterNL | 01-02-20 | 11:58

Waar kan ik dan de patentrechten afdragen?

steekmug | 01-02-20 | 08:57

Een patent-aanvraag voor een heel ander corona-virus, voor de productie van een vaccin tegen kippegriep. Wat probeer je te zeggen?

Tapu | 01-02-20 | 09:25

Ik vermoed dat de Nederlandse regering haar beleid voor het nieuwe coronavirus gewoon laat opwegen tegen het beleid van het gewone influenza virus inclusief de bijbehorende oversterfte van in 2018/19 van 2900 landgenoten,
www.volksgezondheidenzorg.info/onderw...

steekmug | 01-02-20 | 08:44 | 1

Inmiddels ook in Spanje besmet geval. Duitser die eerder in contact is geweest met besmette patient in Duitsland.

LucaBrasi | 01-02-20 | 08:42

Gaap

BubbelWater | 01-02-20 | 08:36

Het is onafwendbaar. Het coronavirus gaat ook naar Nederland komen.

Nehemia | 01-02-20 | 06:47 | 7

@medusa324 | 01-02-20 | 08:18: dacht je echt dat er van uit ggd en rivm niets gedaan is? De huisartsen zijn al lang ingelicht en weten waar ze op moeten letten en hoe dan te handelen. Er geldt bv dit voor de hoestende medemens:

Wanneer moet ik telefonisch contact opnemen met de huisarts?
Mensen kunnen telefonisch contact opnemen met de huisarts als zij;

Koorts hebben met luchtwegklachten (hoesten, neusverkoudheid, keelpijn of longontsteking)
En de afgelopen twee weken in de regio Wuhan zijn geweest
Of de afgelopen twee weken contact hebben gehad met een patiënt met het nieuwe coronavirus
De huisarts overlegt met de GGD Gemeentelijke Gezondheidsdienst of onderzoek naar het nieuwe coronavirus nodig is.

Dit loopt al even en andere voorbereidingen zijn ook al getroffen.

Nichtsneues | 01-02-20 | 09:21
▼ 4 antwoorden verborgen

Dacht het al, maar ik kon zelf de sequentie niet checken (ben zelf viroloog). Maar die Indiaanse preprint paper is bull shit (of in ieder geval, de vergaande conclusies die werden getrokken): theprepared.com/blog/no-the-2019-ncov...
Een snelle PBlast search had net zo goed een ander virus kunnen vinden.
De auteurs maken misbruik van:
1. Het biorxiv systeem: niet peer reviewed (ik weet wel zeker dat deze paper dat niet overleeft). Normaal zet je er je paper op als ie al under review is, zodat anderen al verder kunnen met jouw bevindingen.
2. De mediaaandacht die zoiets zou opleveren.

GekkeLorrie | 01-02-20 | 06:24

En de groei van het aantal officieel gemelde gevallen neemt ook af en is nu zelfs sub-lineair en sowieso niet meer exponentieel. Hoewel geruchten gaan maar ook educated guesses, dat er minstens tienmaal zoveel zieken zijn als gemeld door China laat deze trend zien dat het misschien toch aan het afvlakken is. De slag om de arm is hier dat het ook zou kunnen zijn dat de Chinezen nu een ondercapaciteit hebben qua testkits. Ofwel, het virus gaat gewoon door ondertussen.

Ergo, nog te vroeg misschien om conclusies te verbinden aan de afzwakkende groei.. Beter ook om even af te wachten of buiten China dezelfde groei wordt gezien.

Beste_Landgenoten | 01-02-20 | 05:31 | 1

Dat gaat inmiddels al niet meer op. 49 doden in de afgelopen 24 uur, de meeste tot nu toe.

varkenskebab | 01-02-20 | 09:44

De theorie dat het virus in een lab gemaakt zou zijn wordt verder gedebunked in dit artikel
https://theprepared.com/blog/no-the-2019-ncov-genome-doesnt-actually-seem-engineered-from-hiv/
Waarin wordt uitgelegd dat de claims van een Indiase groep onderzoekers dat er HIV1 stukjes in het DNA zouden zijn geplakt toch echt heel onwaarschijnlijk is. Dé hele bewering zou berusten op een misverstand, vooral veroorzaakt door verkeerd gebruik van een zoekmachine voor aminozuur-sequenties.

Beste_Landgenoten | 01-02-20 | 05:24

Filmtip van deze week: Dead Pigs (130 min)
KLM had em in december al aan boord terug naar Amsterdam.

rectormagnificus | 01-02-20 | 02:45

Voor de mensen in China met necrofilie zijn dit dan wel weer gouden tijden.

Brabeaulander | 01-02-20 | 02:31 | 1

Nope, doden worden gelijk gecremeerd.

BubbelWater | 01-02-20 | 08:40

Maar lieve reaguurders en reaguurderinnen, ik heb een vraag. Mijn technisch Engels is niet zo goed. Wat hebben Bill en Melinda Gates hiermee te maken? En wat is de relatie tussen het Corona- virus en de uitrol van 5G? Ik heb zo'n idee dat de alu-hoedjes weer het internet aan het trollen zijn. Dit is een serieuze vraag.

geile pater | 01-02-20 | 02:09 | 5

@Wim Venijn | 01-02-20 | 02:39: Kijk, daar heb je het al. Bill Gates is niet DE sponsor maar slechts een van de velen.

SaintNick | 01-02-20 | 03:44

@SaintNick | 01-02-20 | 03:44: Wat te verwachten is tussen nu en de komende jaren is een hele uitrol van allerlei vaccinatieprogramma's

Nehemia | 01-02-20 | 06:49

Dankjewel boys

geile pater | 01-02-20 | 17:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Misschien een rare vraag, maar in die tweet van Yubin Du komt telkens een dance nummer naar voren. Iemand enig idee welk nummer dat is? Shazam kent hem niet.

IJzer Oxide | 01-02-20 | 01:48 | 1

Aziaten maken zelf nummers. Dat is daar zo normaal/populair als bij ons muziek luisteren.

Normpje | 01-02-20 | 08:17

Nog een punt dat me te binnen schiet over het aantal sterfgevallen:
Hoe zit dat met de mensen die thuis in quarantaine gedwongen zijn?
Daarop is nauwelijks toezicht, lijkt me. Achter die gebarricadeerde voordeuren kunnen heel wat lijken liggen. De omvang wordt pas duidelijk als men het normale leven daar over een aantal weken weer poogt op te pakken, en er ineens allerlei vermist zijn, of dood gevonden worden.

Vage_eddie | 01-02-20 | 01:30 | 1

Don't ask.

SaintNick | 01-02-20 | 03:45

Uit een publicatie van Nature, waar ze zich druk maken over dat BSL4-lab:

"The Wuhan lab cost 300 million yuan (US$44 million), and to allay safety concerns it was built far above the flood plain and with the capacity to withstand a magnitude-7 earthquake, although the area has no history of strong earthquakes."

44mio.

ASML heeft deze week aangekondigd 1000mio(!) uit te gaan geven aan een paar "clean-rooms".

NumbNuts | 01-02-20 | 01:06 | 2

Clean room voor chips maken is wat anders dan een quarantaine met een sluis.

Gijsbert | 01-02-20 | 01:13

@Gijsbert | 01-02-20 | 01:13:
Bij het een worden levenloze producten gebouwd,

Bij de andere bedreig je het voortbestaan van de mensheid, als het misgaat.

Vandaar dat ik de bedragen behoorlijk ver uiteen vind liggen.

NumbNuts | 01-02-20 | 08:22

Wat wel weer zorgen baart, naast al deze conspiracy fluff over een ontsnapt biowapen, is dat de r0 van het virus heel hoog zou zijn, hoger dan 4.0. Dat zou het extreem besmettelijk maken.

Dat zou betekenen dat na 10 infectie-cycles het aantal besmetten zou liggen op 4^10 = 260.000. En daarna gaat het nog veel harder.

https://youtu.be/Nmrm0mk5928

Beste_Landgenoten | 01-02-20 | 00:56 | 2

Maar de besmettingen lijken veel harder te gaan in de Aziatische landen.
VS: 27/1 - 5 bevestigd. 30/1 - 6 bevestigd
Japan: 27/1 - 4 bevestigd. 30/1 - 15 bevestigd
Ligt geografische uiteraard wat dichter bij elkaar, maar ik acht de gezondheidszorg op een gelijkwaardig niveau.

Peillood | 01-02-20 | 01:13

Gegeven het aantal doden zijn meer besmettingen misschien wel rustgevend ivm de mortaliteit, tenzij dat net zo erg afwijkt natuurlijk.

Gadsie | 01-02-20 | 06:45

Nederland wil in EU-verband burgers terug halen uit Wuhan. Frankrijk heeft zijn inwoners zelf al teruggehaald: "France is the latest country to complete a chartered evacuation flight has rescued dozens of citizens from virus-plagued Wuhan." Bron: www.zerohedge.com/geopolitical/uk-con...

Land der naïve dwazen......

Boeser_Onkel | 01-02-20 | 00:21 | 4

Het gaat pas echt los als ook Mc Donalds zijn burgers terug haalt.

El Sid | 01-02-20 | 01:11

@El Sid | 01-02-20 | 01:11: Ik verwacht niet dat Mc Donalds de coronaburger wil gaan lanceren.

Nehemia | 01-02-20 | 06:50

Cambodja doet dat i.i.g. niet, China zit ook vuistdiep in dat land met nieuwe infrastructuur voor de Chinese marine en luchtmacht.

BubbelWater | 01-02-20 | 09:05
▼ 1 antwoord verborgen

Het dagelijkse topic met veel speculaties in de reaguursels

duhhaag | 01-02-20 | 00:14 | 1

Bedankt voor je bijdrage.

Vage_eddie | 01-02-20 | 01:48

Ongeblustekalk stipte het net al aan. Stel dat het bewezen wordt dat het een weaponized virus blijkt te zijn uit een lab. Wat dan?
Hij stelt bout dat China dan van de kaart geveegd zal worden,,,
Maar even verder nadenkend over deze optie, wat zal dan China doen?
Of het waar is of niet. De leiders van China zouden dan in grote problemen komen in eigen land en dat zullen ze uiteraard koste wat het kost willen voorkomen waarna ze volgens mij maar één optie hebben en dat is de vlucht naar voren. Dat wil zeggen een beschuldiging naar het Westen wat zal kunnen escaleren in een nieuwe oorlog.
Ik hoop het niet en dat is denk ik ook de reden waarom de wetenschappers (buiten India) erg terughoudend zijn met hun conclusies. Ze snappen wat de gevolgen kunnen zijn.
Dat is mijn gedachte en daar zult u het mee moeten doen.

Dirk III | 01-02-20 | 00:09 | 1

KLM mag weigerende stewardessen ontslaan.
Kennelijk willen ze dat virus hier ook aan een verblijfsvergunning helpen.
Zijn we mooi klaar mee.

Schietmijmaarlek | 01-02-20 | 00:08 | 4

@Dirk III | 01-02-20 | 00:18: Ja, mij stoort het ook mateloos. Dat de KLM-leiding het doorzet in het belang van de aandeelhouders lijkt me al dubieus, maar dat de overheid dit accepteert deugt naar mijn idee niet. Het zal het poldermodel wel zijn.....

Boeser_Onkel | 01-02-20 | 00:24

@Dirk III | 01-02-20 | 00:18:
Ik vraag me af of daar geen miljardenclaim van te maken is, als dat kutbedrijf aantoonbaar voor een uitbraak in NL zou zorgen.
Niet dat je nog iets hebt aan geld, is dat stadium, trouwens.

Vage_eddie | 01-02-20 | 01:37

De KLM is het nieuwe NS (40-45).

skinart | 01-02-20 | 08:42
▼ 1 antwoord verborgen

Ik voel me niet zo lekker

Plaktong | 01-02-20 | 00:07

https://reddit.app.link/rtxyllvZH3
Dat verhaal over die HIV sequenties schijnt toch een hoax te zijn. De gevonden overeenkomsten zijn zo frequent voorkomend in allerlei virussen en andere organismen dat het allesbehalve uniek codeert voor HIV. Kortom, broddelwerk dat eigenlijk nu alweer gedebunked is.. Jammer wel, het klonk best spannend.

Beste_Landgenoten | 31-01-20 | 23:58 | 10

Een Indiaas onderzoek... vertel mij wat uw bron is en ik vertel u de uitkomst... dat virus was al zwaar vervuild voordat ze in India door een microscoop gingen kijken. Nog nooit zo’n vies vuil land gezien.

medusa324 | 01-02-20 | 08:38

@Beste_Landgenoten | 01-02-20 | 05:02: het gaat om aminozuursequenties, niet om nucleotiden. Dat artikel zet je bewust op het verkeerde been om die Indiërs te downplayen. Serieus erg, dus. Want als je de beweringen in hun artikel nazoekt lijken ze gelijk te hebben maar ze hebben het over iets heel anders.

borgmonster | 01-02-20 | 12:47

@LiniaalRectaal | 01-02-20 | 00:08: Precies!! Eindelijk iemand die dit ook vindt/zegt.

Ze schrijven zelfs overal how-to's zodat iedereen zelf 1 voor 1 de sequenties in de databases kan opzoeken. Maar wat ze vergeten is dat het gaat om ALE 4 de sequenties in een virus, waarvan 3 op een binding site. En de kans dat dat gebeurt in de korte periode (relatief weinig replicatie cycli) tussen de meest aanverwante bij vleermuizen gevonden variant en de eerste gevonden menselijke variant.

Alicia1984 | 01-02-20 | 14:14
▼ 7 antwoorden verborgen

Gezien de uitspraken van Bruins en de weigering van een spoeddebat zal ik wijlen Colijn er nog maar weer eens bijhalen (1936, na Duitse bezetting Rijnland):
"Ik verzoek den luisteraars dan ook om wanneer ze straks hunne legersteden opzoeken, even rustig te gaan slapen als ze dat ook andere nachten doen. Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te zijn. En daarmee, geachte luisteraars, laat ik u over aan de verpozing die de radio u pleegt te bieden. Goedenavond."

Rest In Privacy | 31-01-20 | 23:40

Eigenlijk moeten we nu al maatregelen nemen. Preventief handen continu desinfecteren / handschoenen dragen / afstand houden van elkaar / publieke en drukke ruimtes vermijden. Over de hele wereld en alle gebieden waar het virus nog niet is. Alleen zo wordt er een barrière gemaakt. Beleid is reactief: er gaat pas echt wat gebeuren als de eerste patiënt op Nederlandse bodem is. Dan is het te laat en kon de drager al huishouden. Het is je eigen verantwoordelijkheid. Als je op de politiek wacht dan sta je 0-1 achter

Rest In Privacy | 31-01-20 | 23:21 | 3

Briljant verwoord! Wacht je op onze overheid van incompetentie dan sta je in dit geval echt achter.

Dirk III | 31-01-20 | 23:36

Inderdaad Haagineesch. Dat is cruciaal omdat de incubatietijd wel twee weken kan duren. Dus als je wacht op de eerste symptomen loop je mogelijk al wel twee weken achter de feiten aan - kijk wat er gebeurt bij Webasto in Beieren: Eén persoon kan zo vijf, zes mensen besmetten die zelf ook weer anderen gaan besmetten.

Boeser_Onkel | 01-02-20 | 00:44

@Boeser_Onkel | 01-02-20 | 00:44:
Alles om de economie zo lang mogelijk draaiende te houden.
Dat de economie slechts een middel is om de mens te dienen, waar je verdacht weinig aan hebt als de mens massaal het loodje legt, wordt gemakshalve even vergeten. Wat het helemaal bizar maakt, is dat kleine maatregelen, zoals extra voorlichting over hygiëne, eigenlijk niks kosten, maar niet genomen worden.

Vage_eddie | 01-02-20 | 01:47

@Dirk III | 31-01-20 | 23:34: waarom moet de tweede kamer hierover debatteren dan? Al we tijdens eens virus uitbraak pas gaan nadenken over wat te doen zijn er redelijk laat. Mag hopen dat de draaiboeken al klaarliggen. Evalueren achteraf is voldoende als het goed werkt, de noodtoestand afkondigen en de regering cart Blanche geven het enige alternatief.

Continuum | 01-02-20 | 01:20

Van mij mogen die 2e kamer paupers die het zo allemaal wel welletjes vinden, vooraan gezet worden bij het ontvangen en behandelen van de eerste NL besmettingen. Met d’r simpele zielen grapjes, kansloze stakkers zijn het

Rest In Privacy | 01-02-20 | 09:55
▼ 3 antwoorden verborgen

Overigens, klappen ze daar wel in no time zo'n ziekenhuis neer. Dat is dan toch wel weer een dingetje waar die Chinezen goed in zijn. Ook niet erg gehinderd door juridische dwarsliggers wegens de uitstervende befbaviaan of zoiets, dat helpt dan mee.

Beste_Landgenoten | 31-01-20 | 23:18 | 4

Ziekenhuis vol patienten die niemand kan helpen.

Gijsbert | 01-02-20 | 01:20

U bent duidelijk nog nooit in een Chinees "ziekenhuis" geweest. Gegeven uw eerdere tegels, raad ik u aan er op korte termijn eens een kijkje te gaan nemen.

Ramses Sappie | 01-02-20 | 02:52

"ziekenhuis"... De realiteit is dat 10 a 15 duizend lijken straks best wel veel ruimte innemen.

Binnenbaan | 01-02-20 | 04:57
▼ 1 antwoord verborgen

"Steeds meer KLM-stewardessen in de lucht en op de grond maken zich ernstig zorgen over mogelijke blootstelling aan het coronavirus tijdens hun werk. [...] De medewerkers moeten toestellen afhandelen die uit China komen. Als de deur van het toestel open gaat, zien ze iedereen met een mondkapje op. Het grondpersoneel heeft dat niet”, zegt Joost van Doesburg van FNV. Op Schiphol komen grondstewardessen, maar ook bijvoorbeeld de begeleiders van minder valide passagiers in direct contact met overstappende Chinese reizigers die verdergaan op Europese KLM-vluchten. De kans op aanraking met het virus vindt een toenemend aantal Nederlandse stewardessen eng. Zij stellen, volgens de vakbond, dat dit te maken heeft met het feit dat het coronavirus ook al besmettelijk is als er helemaal geen symptomen zijn. China Eastern, China Southern, Xiamen Air en China Airlines worden op Schiphol door KLM afgehandeld." www.telegraaf.nl/nieuws/792664565/klm...

Boeser_Onkel | 31-01-20 | 23:15 | 4

@lekgoot | 31-01-20 | 23:20: de rechter lijkt al te hebben geoordeeld dat ontslag in zulks geval redelijk is.

borgmonster | 31-01-20 | 23:55

KLM begint zich onderhand bijna schuldig te maken aan poging tot doodslag.
Op grote schaal. En als je dan toch die vluchten door wil laten gaan, WAAROM hebben stewardessen en grondpersoneel dan geen beschermende kleding?

Vage_eddie | 01-02-20 | 01:51
▼ 1 antwoord verborgen

Wanneer die chinezen een waponized virus hebben laten ontsnappen, worden ze van de planeet geveegd.

Ongeblustekalk | 31-01-20 | 22:57 | 16

@Ramses Sappie | 01-02-20 | 02:56:
China heeft vrijwel de volledige markt voor zeldzame aardmetalen in handen, noem dat maar niks. De rest heeft Noord Korea.

LiniaalRectaal | 01-02-20 | 03:10

@LiniaalRectaal | 01-02-20 | 03:10: ja, en veel daarvan bevind zich buiten China. Hoe maak je een mobiele telefoon met alleen zeldzame aardmaterialen, maar zonder erts, olie en andere basis bestanddelen? Succes!

Ramses Sappie | 01-02-20 | 03:55
▼ 13 antwoorden verborgen

Haha, die buschauffeurs in Engeland die de chinareizigers ophaalden! Geen maskers en handjes geven. Alsof ze het graag willen krijgen.

Hadena | 31-01-20 | 22:57 | 2

@Nehemia | 01-02-20 | 06:53:
Ik wilde eigenlijk ook vragen; met welke reden dan?
Misschien oorlogsvoering?

letopuwzaak | 01-02-20 | 11:04
▼ 6 antwoorden verborgen

De twitteraar heeft heel veel tweets waar dit in twijfel wordt gebracht verborgen,why?

sjuul69 | 01-02-20 | 07:56

Over India gesproken, volgens de real-time monitor is het virus daar al gearriveerd. Eén confirmed case in de Madhya Pradesh regio, ten zuidoosten van het plaatsje Hiradi. Mocht het virus zich in India verspreiden onder mensen van de laagste kasten dan hoop ik tegen beter weten in dat het land zijn klassesysteem voor onbepaalde tijd opschort.

harbi | 31-01-20 | 22:46 | 1

En dan wat? Het is niet alsof dat land in staat is om ook maar een straat in quarantaine te plaatsen.

MrLahey | 01-02-20 | 20:37

OK. Dus die Chinese vrouw heeft 6 mensen in d'r Webasto-werkomgeving besmet voordat ze symptomen kreeg. Het is dus mogelijk dat die 6 mensen ook weer nieuwe mensen besmet hebben tussentijds, tenzij ze echt metéén getest en in quarantaine zijn geplaatst nadat die vrouw een confirmed case was.
Evengoed is er dan voor de zekerheid een check nodig in de omgeving rondom die 6 mensen, wat al amper te doen is. Familieleden en collega's moet lukken, maar je hebt per dag met meer mensen contact dan je denkt.
De buschauffeur, caissiere, iemand in de lift, etc.

Vage_eddie | 31-01-20 | 22:44 | 7

@omanders | 31-01-20 | 22:58:
Zitten we niet te kort op de rit om die conclusie te kunnen trekken?
Gezien de incubatietijd, en het vermogen mensen te besmetten voordat er symptomen optreden. Ik hoop dat je gelijk hebt, maar zou voorzichtig zijn met die conclusie.

Vage_eddie | 31-01-20 | 23:06

@Vage_eddie | 31-01-20 | 23:06: Daarbij gebeurt het meeste in China, een land zonder vrije pers en een regering bang voor gezichtsverlies. We weten het pas zeker wanneer er een uitbraak in een vrij land gebeurt. Helaas.

Rest In Privacy | 31-01-20 | 23:16
▼ 4 antwoorden verborgen

Had bij de eerste berichten al mijn twijfels alsdat het een "nature-virus " zou zijn. Te meer omdat uit hetzelfde lab bij Wahun al een paar keer eerder een virus was ontsnapt. [ Verder gaat met De Beproeving van Steven King.

El Sid | 31-01-20 | 22:43 | 3

Grweldig boek. Moet je in het Engels lezen. Zoveel beter dan de Nederlandse versie...

borgmonster | 31-01-20 | 22:56

Super boek! Wil het dolgraag weer eens lezen. (is al weer een poosje geleden).

lezeres | 31-01-20 | 23:02

ik heb het boek meerdere keren gelezen, super. De film is ook geweldig.

skinart | 01-02-20 | 08:51

Vandaag kreeg mijn neefje te horen dat een ieder ●5 dagen moeten binnenblijven ● !
Dit is door de Chinese overheid bepaald, dus ook geen wandeling in de tuin.
5 dagen in huis.
Boodschappen kunnen gedaan worden via smartphone.. eten bezorgen kan ook mits bedrijf open is en mag leveren, dit via een telefoontje.
Boodschappen/eten worden voor de deur gezet en er is dus geen contact met eventuele bezorgers.

smurfinnetje123 | 31-01-20 | 22:38 | 2

Iets meer duiding graag? Waar woont uw neef, is hij besmet of niet, voor wie gelden deze maatregelen allemaal etc?

letopuwzaak | 31-01-20 | 23:46

In andere gebieden mogen bezorgers het terrein niet meer op, laat staan iets afgeven bij de voordeur.

Iets meer info zou wel leuk zijn.

BubbelWater | 01-02-20 | 09:39

Dan Brown's fantasietje in zijn Inferno van een designervirus die de wereldpopulatie onvruchtbaar maakt vond ik nog wel leuk bedacht. Was fijn geweest als dat nu ook in China was begonnen en niet in Italië. Maar corona is toch echt de natuur die ons straft. Vleermuizenpap gvd. Stomme chinezen..

suscrofa | 31-01-20 | 22:35 | 1

Eh nee dus. Dit is wel echt een designervirus.

LiniaalRectaal | 31-01-20 | 23:00

Ik heb niet de achtergrond om het Indiase artikel volledig te doorgronden, maar wat ik er van begrijp stemt niet vrolijk.
Plus dat biolevel 4 lab in Wuhan had al kritiek gekregen op hun veiligheidsprocedures.
Daarbij is het niet de vraag óf er een pandemie komt, maar wanneer.
Ga maar flink oefenen met handen wassen: www.youtube.com/watch?v=aGJNspLRdrc

Rest In Privacy | 31-01-20 | 22:35 | 7

@MacMiep.nl | 31-01-20 | 23:19: o nou en of! Annika Seven of nine is daarentegen mijn favoriet. Hoewel haar moeder de borgqueen er ook mag wezen! :)

borgmonster | 31-01-20 | 23:34
▼ 4 antwoorden verborgen

Wetenschappers hebben “niet toevallige” sporen van het HIV virus aangetroffen in NCOV2019 (het Corona virus wat zich nu verspreid). Dit zou kunnen betekenen dat het een ontworpen virus is... https://biorxiv-cache.s3-us-west-2.amazonaws.com/2020.01.30.927871.full.pdf

Mr Moore | 31-01-20 | 22:31 | 15

@LiniaalRectaal | 31-01-20 | 23:10:
U doelt op een etnospecifiek virus?
Zoals het ene ras ook beter tegen melk, of alcohol kan dan het andere?
Dus dat er in het ontwerp rekening is gehouden met het 'ontzien' van Aziaten?

Vage_eddie | 31-01-20 | 23:19
▼ 12 antwoorden verborgen

Uit alle informatie en beelden die over dit virus naar buiten komen blijkt dat het meedogenloos en nietsontziend is. Het is mij een raadsel hoe mensen kunnen denken dat dit wel overwaait.

MickeyGouda | 31-01-20 | 22:26 | 15

@Kuifje-naar-Brussel | 31-01-20 | 23:12:

"paniek om niets"

Ik hoop vurig dat jij aan je gelijk gaat komen, maar zou tussentijds blij zijn met een stringenter preventiebeleid op Europees niveau.

MickeyGouda | 31-01-20 | 23:23

@MickeyGouda | 31-01-20 | 23:23:
Wat ik niet snap is dat men daadwerkelijk een pandemie riskeert uit angst voor 'nodeloze maatregelen'. Een korte, selectieve lockdown is te overzien. Een wereldwijde pleuriszooi niet.
Nu pas worden er stilletjes aan vluchten naar/vanuit *sommige* delen van China gecancelled. In acht nemende dat het virus besmettelijk is voordat iemand symptomen vertoont, is dat spelen met vuur.
Eén, letterlijk één iemand die door je controle glipt en in die sluimerende fase in winkels, ziekenhuizen, kinderdagverblijven, etc komt, en je hebt al een te groot aantal potentiële besmettingen om de boel nog in te kunnen dammen.

Vage_eddie | 31-01-20 | 23:36

@Vage_eddie | 31-01-20 | 23:36: Zo denk ik er ook over Eddie. Ook als het mij zelf zou treffen, en ik voor de veiligheid van anderen, tijdelijk op een eiland zou moeten bivakkeren. Het is natuurlijk niet leuk. Ik zou echt wel een traantje laten. Maar ik zou het belang ervan inzien. Ik ga er vanuit dat dit voor heel veel mensen geldt. Dus waarom gebeurt het dan toch niet?

lezeres | 01-02-20 | 00:20
▼ 12 antwoorden verborgen

Wat een suf virus zeg! Jesus,iets meer dan 200 doden in 9 dagen nou, poe poe, tering wat een hype!

canis lupus | 31-01-20 | 22:26 | 4

Ik zou je kunnen gaan proberen uit te leggen hoe exponentiële functies werken, maar iets zegt me dat je dat toch niet wilt gaan snappen.

Vage_eddie | 31-01-20 | 22:38

@Piet Karbiet | 31-01-20 | 22:30:
En een ons ganja. Daarvan kon die zijn pijp weer een week lang stoppen tot wederzijds genoegen van zijn discipelen. Amen.

suscrofa | 31-01-20 | 22:40

@Piet Karbiet | 31-01-20 | 22:30: Dat zal allemaal best, maar uiteindelijk werd de vis duur betaald.

Ramses Sappie | 01-02-20 | 03:09
▼ 1 antwoord verborgen

Wellicht is het ontvangen van pakketjes die per vliegtuig verzonden worden uit risicogebied niet zo verstandig. 2019-ncov heeft veel gelijkenissen met SARS en MERS en daarvan is aangetoond dat het zelfs onder droge omstandigheden buiten de host bij normale temperaturen actief kan blijven voor 5-6 dagen. Dit wil niet zeggen dat dit ook voor 2019-ncov geldt, maar dit kan vooralsnog ook niet uitgesloten worden. De luchtige berichtgeving omtrent pakketjes in de media vind ik dan ook voorbarig.

www.researchgate.net/publication/8586...
www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC...
EtOH en IPA en temperaturen boven de 55C inactiveren coronavirussen waaronder SARS overigens vrij effectief.

INTP | 31-01-20 | 22:19 | 6

Ik las gisteren in een ontsmettingsmanual:
Coronavirussen overleven 2 tot 28 dagen op een droog, in animate oppervlak.
Wilde weten hoezo de Chinezen overal spuiten, ook de wielen van vliegtuigen.

MistaRazista | 01-02-20 | 02:28

Het is dan dus maar goed dat de pakjes meestal een maand onderweg zijn, die van mij tenminste wel.

skinart | 01-02-20 | 08:55

@MistaRazista | 01-02-20 | 02:28:
Dan is het antwoord van de viroloog van rtl4 dus fout?
Lekker dan, iedereen verkeerd voorlichten.
Of zeg er dan bij dat het niet meer kan besmetten ofzo.. heel raar.

letopuwzaak | 01-02-20 | 11:08
▼ 3 antwoorden verborgen

Wordt het niet eens tijd dat Nederland hier een capabele crisismanager op gaat zetten? Iemand die al bewezen heeft met levensbedreigende noodsituaties om te kunnen gaan en boven de partijen staat. Maar ja, wie dan?

lekgoot | 31-01-20 | 22:11 | 7

@Dr. Blechtrummel | 31-01-20 | 22:20: Ja hij is de aangewezen persoon! Snel, laat hem naar Wuhan gaan om ervaring op te bouwen.

Dirk III | 31-01-20 | 22:36

Pieter van Vollenhoven (tweede poging nu bij het juiste reaguursel)

Rest In Privacy | 31-01-20 | 22:51

Ik heb gehoord dat Stef Fuckin Blok onze designated survivor is.
Die maakt een goede kans trouwens, want je gaat mij niet wijsmaken dat die man een sociaal leven heeft.

Vage_eddie | 31-01-20 | 23:47
▼ 4 antwoorden verborgen

De Turkse kapper (6e generatie) wist mij vanmiddag te melden dat de opvang van zieke Chinezen fantastisch is in Turkije. Alles graties. En ja, die Chinese overheid was niet te vertrouwen. Erdogan doet dat boel veel beter. In China heb je gewoon censuur, zei hij stilletjes. Het ging om duizenden doden maar dat vertelt het nieuws niet in Beging. Propaganda, fluisterde hij mij in mijn oor.
.
Ik ben opgestaan en heb heel hard RaCisM!e geroepen.

Piet Karbiet | 31-01-20 | 22:09 | 6

@Piet Karbiet | 31-01-20 | 22:25: Mijn turkse kappert deed dat altijd met een vlammenwerper.

A.I. van Dee | 31-01-20 | 22:35

@Piet Karbiet | 31-01-20 | 22:28: Oeps.. excuus.

Rest In Privacy | 31-01-20 | 22:50
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik vertrouw op Windows Defender. Ze zeggen dat je dat vrijwaart van alle virussen.

halbstark | 31-01-20 | 22:04 | 2

Raming: Bill Gates Foundation voorspelde 3 maanden geleden 65 miljoen sterfgevallen door het Coronavirus

gebruikesrnaam | 31-01-20 | 22:26

Ach ja, de een valt om en de ander heeft 86% koerswinst omdat een bedrijf de testkits levert. Leven.

Rest In Privacy | 31-01-20 | 22:02 | 6
▼ 3 antwoorden verborgen

Nog even naar designer virus aspect, over de overeenkomst(en) met HIV; las dat HIV medicatie was ingezet en werkte. Is dat een olifanten middel n hoe zit dat? Vraag aan het zeer deskundige reaguurderspanel van virologen.

Dr. Blechtrummel | 31-01-20 | 22:00 | 4

Sinds ik aan de PrEP zit is er geen kontgat meer veilig. Aanrader!

Balabanov | 31-01-20 | 22:17

@Dirk III | 31-01-20 | 22:10: nee gekkie; dat is om een natte hond snel te drogen.

Dr. Blechtrummel | 31-01-20 | 22:19

Ik bedacht dat eerder vanavond na het lezen van dat Indiase artikel ook al. Het zal kunnen werken op het voorkomen van overdracht, maar misschien niet tegen het ziek worden, of longontsteking krijgen.

borgmonster | 01-02-20 | 00:21
▼ 1 antwoord verborgen

We weten eigenlijk nog niet veel van de mortaliteit van het virus.
Daarbij is gebleken dat een opname in het ziekenhuid noodzakelijk is voor veel patiënten om de ziekte te doorstaan.
Nu blijkt dat het zo extreem besmettelijk is zal dat tot gevolg hebben dat een enorme groep mensen in een kort tijdsbestek medische zorg nodig zal hebben om te overleven.
Ik geloof wel dat een land als China dit aan kan als je ziet wat ze uit de kast halen maar neem nu een land als India, slaat het virus daar toe dan heb je echt een probleem. Maar ook Nederland moet dit niet onderschatten als je nagaat dat Bruins niet eens weet hoeveel IC en quarantaine laat staan mondkapjes capaciteit onze Nederlandse ziekenhuizen hebben.

Dirk III | 31-01-20 | 21:58 | 7

@Kuifje-naar-Brussel | 31-01-20 | 22:46: Toch stampen ze momenteel een ziekenhuis uit de grond wat hier niet mogelijk is. Ze zijn harde werkers en zullen het daardoor redden.
Neem nou Afrika. Bij elke uitbraak is er hier een 555 actie en een leger aan artsen om die landen bij te staan. Stel nu dat het mondiaal een probleem wordt (nu al) en we niet de manschappen hebben om Afrika weer uit de brand te helpen. Dan vrees ik het ergste voor deze landen.

Dirk III | 31-01-20 | 23:07

@Dirk III | 31-01-20 | 23:07:
In Afrika zitten ze al aan de aidsremmers in een aantal gebieden.
Dat zou, ironisch genoeg, een voordeel kunnen zijn.
Al voordat de match met HIV-materiaal gevonden was, leek het alsof aidsremmers enige invloed hebben.

Vage_eddie | 01-02-20 | 02:17

@Kuifje-naar-Brussel | 31-01-20 | 22:46: Dit. De "geweldige capaciteit en prestatie" van China in deze is zwaar overschat. Waarom de WHO zijn hoofd volledig in de aars van China heeft gestoken is mij dan ook een raadsel.

Ramses Sappie | 01-02-20 | 03:14
▼ 4 antwoorden verborgen

Hoeveel virussen zijn er nu geteld ?

Baron Clappique | 31-01-20 | 21:57 | 2

200.034.587 volgens de Groene Pixel op mijn scherm.

Zwizalletju | 31-01-20 | 22:13

230 om 187 is meer dan 50% fatality. Das meer dan de 3% die WHO aangeeft

djmarco2 | 31-01-20 | 21:57 | 16

@Vage_eddie | 31-01-20 | 23:40: Dat klopt. En dan relateer je nog steeds het aantal doden aan het aan geïnfecteerden. Ik heb nooit gezegd dat dit percentage nauwkeurig is, het stabiliseert met de tijd.

beldewouten | 31-01-20 | 23:57

@beldewouten | 31-01-20 | 23:10: paracetamol is een goede koortsremmer. Whisky zou ik niet doen, nooit bewezen dat het werkt. Champagne daarentegen...

Rest In Privacy | 01-02-20 | 00:08

@Vage_eddie | 31-01-20 | 23:29: Ja, maar Nederland is vrij goed in logistiek. Dus in 0031 kom je nog een heel eind.

Rest In Privacy | 01-02-20 | 00:09
▼ 13 antwoorden verborgen

Zei ik toch? Is ge-engineered Wunderwaffen van The Donald. Nog een paar weken en die spleetogen tekenen bij het kruisje. De VS leveren een vaccin en De Trump krijgt de Nobelprijs voor de vrede.

ikbenerweer! | 31-01-20 | 21:56 | 5

En Wuhahai mag 5G uitrollen in Amerika, ASML mag chipSmakers aan China verkopen en we leven nog lang en gelukkig.

Ruimedenker | 31-01-20 | 22:08

Dit komt inderdaad uit Donalds broekje. Dat ruik je.

beldewouten | 31-01-20 | 23:08

Lijkt me sterk. Greta is al genomineerd.

Ramses Sappie | 01-02-20 | 03:15
▼ 2 antwoorden verborgen

Het ziet er slecht uit, ga maar preppen.

Ongeblustekalk | 31-01-20 | 21:54 | 3

Potje Roter vitamine C.

Ruimedenker | 31-01-20 | 22:00

Veel latte drinken is goed voor je weerstand. En je haar niet meer los dragen.

Rest In Privacy | 31-01-20 | 22:06

Ik ben gelukkig onbedoeld flink wat kilo's aangekomen de laatste 3 jaar.
Op water en goede vitamine-/mineralenpreparaten kom ik een heel eind.

Vage_eddie | 31-01-20 | 23:43

"Update: Een nieuwe non-peer reviewed studie uit India betwijfelt of dit virus op natuurlijke wijze ontstaan is".
Moest plotseling denken aan boek van Terry Hayes, Ik Ben Pelgrim.
Maar dan zou het niet begonnen zijn in China. Of toch...…?

lezeres | 31-01-20 | 21:53 | 9

@El Sid | 31-01-20 | 23:07: Wauw. Bedankt voor de link. Ik dacht dat je voor de grap een eigen variant had gemaakt voor het plot van het boek Ik Ben Pelgrim. (Kon ik trouwens waarderen. Ik hou van grapjes). Maar ik zat er naast. Griezelig bericht dit.

lezeres | 31-01-20 | 23:18

@El Sid | 31-01-20 | 23:12: Top boek. Heb ik gelezen. Wil het graag opnieuw gaan lezen.

lezeres | 01-02-20 | 00:33
▼ 6 antwoorden verborgen

Hé de update is eigenlijk wat Vlaan | 31-01-20 | 19:51 | wilde zeggen.
Het kwam er wat beroerd uit en OT, maar het klopte.
Stel dat het waar is joh. Kan ik dat dan gewoon bij Ali bestellen?

Ruimedenker | 31-01-20 | 21:51 | 5

@A.I. van Dee | 31-01-20 | 22:16:
Dat laatste stukje update. Indiaas onderzoek enz.

Ruimedenker | 31-01-20 | 22:22

@Ruimedenker | 31-01-20 | 22:22: Ah dank je. Als dat inderdaad waar is (we zullen moeten wachten totdat andere virologen dat beamen) dan is het dus duidelijk een door mensen gecreerd virus, dan is alleen nog de vraag is het per ongeluk ontsnapt of expres losgelaten.

A.I. van Dee | 31-01-20 | 22:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Het einde der tijden komt steeds dichterbij tot genoegen van fundamentalischtische gelovigen.

Jan Dribbel | 31-01-20 | 21:49 | 2

En Normpje doet met hen mee.

smdyasc | 31-01-20 | 21:52

@smdyasc | 31-01-20 | 21:52: Normpje maakt zich snel (te) druk. Niet goed voor zijn weerstand. En voor z'n kans om dit virus te overleven.

Rest In Privacy | 31-01-20 | 22:03

213 doden is wel een heel magere tussenstand. Aangezien er 'normaal' op een doordeweekse Chinese dag 750 doden in het verkeer vallen en er nu aanmerkelijk minder verkeer is vanwege de epidemie, zou de balans 'positief' kunnen zijn, 't is maar hoe je't bekijkt.

canis lupus | 31-01-20 | 21:46 | 2

Over een paar weken weten we of de Chinese overheid eerlijk was

albertzwijn | 31-01-20 | 22:00

Goede vergelijking joh.
Want verkeersdoden verdubbelen zich ook elke 3 dagen, toch?
Als je met dit soort argumenten komt, blijk je gewoon niet in staat om verder dan de huidige stand van zaken vooruit te denken.

Vage_eddie | 01-02-20 | 02:21

Dit moet het mildste gevaarlijke virus aller tijden zijn. 213 doden. Er zijn de afgelopen 9 dagen hoogstwaarschijnlijk meer Chinezen overleden aan wurgseks, om maar iets willekeurigs te noemen. Het aantal bevedtigde besmettingen van onder de 10.000 na een aantal weken is bijna lachwekkend laag voor een hoegenaamd gevaarlijk besmettelijk virus.Hoe kunnen we in godesnaam zo ridicuul doorschieten met allerhande maatregelen wereldwijd? Better safe than sorry? ok ok, maar lachwekkend en compleet buiten proportioneel is het allemaal natuurlijk wel.

Achenwee | 31-01-20 | 21:46 | 6

Dat is een chinees lab die 2000 onderzoeken/dag uitvoerd. Er staan 15.000 verdachte gevallen in de wachtrij.

djmarco2 | 31-01-20 | 22:36

Ondanks al deze voorzorgsmaatregelen toch zo’n hoge besmettingsgraad toont dat het wel een gevaarlijk virus is.

borgmonster | 31-01-20 | 22:36

Is het zo moeilijk om te snappen dat je het aantal huidige besmettingen niet klakkeloos kan afzetten tegen het aantal doden, omdat doodgaan nou eenmaal tijd kost? Daarnaast lijk je niet te snappen dat exponentiële processen in het begin vaak traag lijken te verlopen. Hoeveel mensen denk je dat er over een week doodgaan aan "wurgseks"? En in de maand daarna? Als rekenwonder heb je daar vast een antwoord op.

Vage_eddie | 01-02-20 | 02:15
▼ 3 antwoorden verborgen

We hadden al wegkijkers. Nu ook nog wegwuivers. Valt wel mee/niet alles geloven. Verstandige, zich niet gek laten makende, goed geïnformeerde wereldmensen.
*wegwerpgebaar maakt*

Normpje | 31-01-20 | 21:45 | 3

Ik heb zojuist gelezen dat vijftigers die zich over alles en nog wat druk maken, een grote kans hebben om aan dit virus te bezwijken. Dus verwijt ons na afloop niet dat we je niet hebben gewaarschuwd....

Rest In Privacy | 31-01-20 | 22:01

Het valt me vooral op hoeveel lui er beginnen over "verkeersdoden, mensen op keukentrapjes, etc". Inderdaad. Momentéél zijn dat er inderdaad nog meer. Maarja.
1, 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128, etc. De laatste verdubbeling is op zichzelf altijd al meer dan alle andere daarvoor bij elkaar opgeteld. Als de curve niet afvlakt, kan het heel snel een significant verhaal worden.

Vage_eddie | 01-02-20 | 02:26

Ik vindt dat bespioneren van de bevolking met een drone eigenlijk nog enger dan dat virus.

zwellevertje | 31-01-20 | 21:45 | 1

Helemaal omdat het zo fake is als het gemiddelde tiktok filmpje.

Aart4888 | 31-01-20 | 23:20

deze gast volgen, komt met vele filmpjes en updates vanuit china!
twitter.com/IsChinar

Kamikazepiloot | 31-01-20 | 21:42 | 1

Net even gescrolled dooe zijn twitter. Wat een elende.

sjef-van-iekel | 31-01-20 | 22:15

Het valt allemaal toch weer mee, er was een beurscorrectie nodig en de poppenspelers van de wereldwijze beurzen hebben hun zin gekregen. Vanaf maandag gaat er weer optimisme heersen en wordt er weer maximaal gecashed.

smdyasc | 31-01-20 | 21:41

213 doden, das wel een beetje een teleurstellende tussenstand. Als het SciFi foeilelijke Kia koekblik van mijn ma geen rijbegeleiding had gehad was het dodental al veel hoger zijn geweest onder voetgangers. Dat is misschien een beetje overdreven maar ik hoop dat U mijn prikkesteek begrijpt.

De_fluitlokker | 31-01-20 | 21:40 | 1

Misschien moet je het aantal doden even afzetten tegen het aantal mensen dat hersteld ipv geïnfecteerd is. Maar ga vooral door met prikkesteken en vertel over 2 weken nog maar eens iets over je moeder.

Vage_eddie | 01-02-20 | 02:32

Die 6 in Duitsland zijn 6 van de 40 gecontroleerden he. 40 mensen die een direct risico hadden. 6 geïnfecteerd, waarvan dus 1 kind van zo'n risicomens.
Dat zegt toch best wel iets over de besmettelijkeid. Niks 12k op 1,6miljard mensen. 6 op 40!

grapo | 31-01-20 | 21:39 | 2

Thnx, updated.

Spartacus | 31-01-20 | 21:40

Het Corona virus is een lichte verkoudheid vergeleken bij het GrL/D66-Dikasto-virus. Mondkapjes? Zinloos en sowieso te laat. NL implodeert. Doei.

isitsoornot | 31-01-20 | 21:39

"Aanstaande zondag komen 23 Nederlanders uit Wuhan aan in failed state België,"
Zouden er een paar willen sterven als held door naar her Europarlement te reizen,om ze daar aan Verhofstad en Timmerfrans te vragen op te schieten met een vaccinatie? ghe... ghe.

En wat vreemd eigenlijk dat je steeds dode mensen aangekleed op straat dood ziet liggen?... horen die dan niet vlak voor die dood netjes in pyjama in bed te liggen met griepverschijnselen? Nu lijkt 't alsof ze ergens door overvallen zijn of zo.

Welles! Nietes! | 31-01-20 | 21:31 | 1

Het lijkt mij dat als je in levensgevaar bent door dit virus, je kotsmisselijk in bed ligt, in ieder geval niet vrolijk een ommetje gaat maken. Met een incubatietijd van 14 dagen lijkt mij dit een onwaarschijnlijk verhaal.

5611 | 31-01-20 | 22:16

Hier ergens volgens mij op dumpert een bord dampende bouillon met een levende vleermuis erin en wie zitten dit heerlijk op te vreten? Juist ja deze volledig gestoorde chinezen oplossing hou alle grenzen dicht en OOK ECHT DICHT! Laat die lui echt de helemaal pleuris genieten..

aardv@rk | 31-01-20 | 21:29 | 3

Want anderhalf miljard mensen over één kam scheren door een filmpje op Dumpert is heel redelijk.

Het filmpje waar je op doelt is niet eens in China gemaakt (niet dat men daar geen vleermuizen eet).

Stik in je haat.

Zure_Kwark | 31-01-20 | 21:35

U weet niet wat u mist. Lekker wat varkenssnuitjes dippen in vleermuizenbouillon.

BrutusBosch | 31-01-20 | 21:35

Ja, me zoon liet het zien. Inclusief vele varianten. Binnen ons OM circuleren ook filmpjes maar die zijn dan weer niet voor u of mij bedoeld. Meer een intern dingetje.

Piet Karbiet | 31-01-20 | 21:59

de chinezen ruimen de bejaarden op.

newray | 31-01-20 | 21:28 | 3

Breng D66 nou niet op het idee..

Batavi Magistralis | 31-01-20 | 21:39

@Batavi Magistralis | 31-01-20 | 21:39: Wat is de kwaliteit van de organen van die overledenen? Ik vraag het voor Pia.

5611 | 31-01-20 | 22:23

Toen de Mexicaanse griep begon toe te slaan, ging men aanvankelijk uit van een mortaliteit van 10 procent. Uiteindelijk bleek het cijfers op 0,5 procent te liggen, lager nog dan bij een gewone griep. De Mexicanen hadden in eerste instantie alleen de mensen die in ziekenhuizen lagen, geteld.

Rest In Privacy | 31-01-20 | 21:27 | 3

Bij deze Chinese Griep zal dit in de buurt komen. Veel desinformatie en bangmakerij.

Zwizalletju | 31-01-20 | 21:31

Maar dit is dan ook geen Mexicaanse griep. Hier worden alle gevallen getelt en van de bekende gevallen lag volgens officiele cijfers een paar dagen geleden 16,8% in kritieke toestand en 2,9% was overleden.

albertzwijn | 31-01-20 | 21:35

@albertzwijn | 31-01-20 | 21:35: Maar de lichte gevallen zie je bijna altijd over het hoofd. Mensen die het virus dragen, en dus kunnen verspreiden, maar zelf nauwelijks symptomen hebben. Die komen bijna niet in de statistieken voor.

Rest In Privacy | 31-01-20 | 21:51

Joh de vraag is niet hoe het in China gaat,de vraag is hoe het in India gaat... GS interpreteer de WHO eens goed wat ze zeggen buiten deze dagelijkse filmpjes om.

dhrat | 31-01-20 | 21:27

Lekker boeiend. Griep gemiddeld 500.000 doden per jaar! Vuurtje wordt lekker opgestookt door de media en voila.

niv01 | 31-01-20 | 21:21 | 7

@De_fluitlokker | 31-01-20 | 21:45: onderaan de streep twee keer een sukkel, anders een struisvogel en sukkel. Maar dit soort achterlijke disinformatie over de griep maakt mij een beetje boos, vandaar.

varkenskebab | 31-01-20 | 21:49

niv01 | 31-01-20 | 21:21
Precies. Per jaar.
Lees nog even wat je zelf getypt hebt.
Met de huidige curve is er bijna een verdubbeling van het virus elke 3 dagen.
De mensen die nu het loodje hebben gelegd, zijn degenen die ziek zijn geworden toen het aantal besmettingen nog erg laag lag. Als de curve niet afvlakt, wordt dat aantal griepdoden makkelijk voorbij gestreefd.

Vage_eddie | 01-02-20 | 02:41
▼ 4 antwoorden verborgen

"If any member of your family should die,
don 't forget to tag them first for identification purposes. ....".
"... This is the last voice you will ever hear, don 't be alarmed...."
source: Frankie goes to Hollywood

SaintA | 31-01-20 | 21:21

Valt best mee, mensen. Nederlanders uit Wuhan mogen hun quarantaine gewoon thuis uitzitten. “Ze komen maar minimaal in contact met anderen”. Gvd, minimaal betekent dat er dus contact is! Eerst Nederland rustig stellen door te zeggen dat de Nederlanders in Franse quarantaine zullen worden gezet, maar wanneer ze hierheen komen laat je ze hun quarantaine zelf regelen. Wat dus gelijk staat aan geen quarantaine. Onze overheid maakt ons eerst monddood en dan steken ze een dolk in je rug.

borgmonster | 31-01-20 | 21:19 | 8

Sorry, het is wel waar. Ja, ik kan het makkelijk beweren, eerst zelf opschrijven en dan mezelf gelijk geven, maar het is dus echt zo.

borgmonster | 31-01-20 | 21:47

Onze overheid kan echt niks, niks! Elk normaal land zet terugkeerders in quarantaine, maar Nederland niet hoor. Nou ja, dit kan er dan wel bij naast onze andere problemen.

Montesquieue | 31-01-20 | 22:01

@borgmonster | 31-01-20 | 21:47: googelen op quarantaine en thuis leert dat het in 2014 bij enola ook al werd voorgesteld om dat thuis uit te zitten. Bewindsman kan zich dus met een gerust hart verschuilen achter z’n voorgangers en hun adviseurs. Slappelingen. Bah!

borgmonster | 31-01-20 | 22:34
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik blijf het zo bijzonder vinden hoe de nederlandse internet en radio reageert.

TV kijk ik al jaren niet meer, maar toevallig luisterde ik afgelopen week een paar keer radio 2 in de auto terug naar huis (wout 2day), gast zit een beetje alles te relativeren dat het allemaal wel mee valt, bla bla ... Beetje lacherig over het nieuws doen ...

Alleen deze filmpjes te zien, die iedereen kan vinden op internet en dan nog zo naïef zijn, en je kop in het zand steken. Ongelovelijk.

Net als mijn ouders die zo arrogant waren om nu op vakantie te gaan met t vliegtuig. Nee, want er kon thuis ook wat gebeuren ... En dan boos worden dat ze arrogant genoemd worden. Sorry, maar dan verdien je de natuurlijke evolutie ook ...

Maar ik zal me allemaal wel te druk maken.

FLP_du_Stok | 31-01-20 | 21:17 | 8

Ja, u maakt zich te druk.

Zwizalletju | 31-01-20 | 21:34

@FLP_du_Stok | 31-01-20 | 21:25:
Dan wed ik met u om een pizza, dat ze een geweldige vakantie zullen hebben, en gezond en wel weer terugkomen.
Voorzichtigheid is goed, zeker, maar laat u zich niet te snel bang maken hè.

Deksmaat | 31-01-20 | 21:41

Stok, ik steek zo vaak mijn kop in het zand. Ik leef nog steeds.

De_fluitlokker | 31-01-20 | 22:01
▼ 5 antwoorden verborgen

Het wordt weer eens enorm overdreven zoals alles tegenwoordig. Overigens, wil je liever geen griep van welk merk dan ook, neem dan enken grammen vitamine C per dag.

ugur | 31-01-20 | 21:17 | 3

Hoe simpel kan het leven zijn ugli .. man man..! Vitamine C haha

aardv@rk | 31-01-20 | 21:34

Ik zal een afspraak voor u inplannen met Xi Jinping, hij is blij dat u China gaat redden.

albertzwijn | 31-01-20 | 21:38

Als je aids hebt gewoon thee drinken en veel knoflook eten. Helpt echt volgens de lokale medicijnman 'Nkembe in centraal Niger.

sjef-van-iekel | 31-01-20 | 21:45

[1] Opstand in Hong-Kong, mensen demonstreren op straat [2] Chinese overheid zegt tegen de mensen: 'Ga naar huis, stop met demonstreren!' [3] Demonstraties gaan toch verder en escaleren [4] Totalitaire overheid zoekt een manier om potentiële demonstranten binnenshuis te houden, en gaat experimenteren. [5] Een paar provincies verderop breekt een "geheimzinnig virus" uit, hele steden gaan in zgn. lockdown [6] "Virus" verspreidt zich toch, ondanks de lockdown door de totalitaire overheid, die door heel de wereld geprezen wordt [7] Experiment geslaagd: het plebs is met ongefundeerde "virus"-angst en overeenkomstige totalitaire maatregelen makkelijk te controleren. [8] Het Westen trapt in deze list van de spleetogen, die wederom een strategische en morele overwinning behalen.

Taggart | 31-01-20 | 21:16 | 3

plusje

Piet Karbiet | 31-01-20 | 21:55

Welk Die Hard is dit?

beldewouten | 31-01-20 | 22:14

Ja China gaar zn hele economie platleggen vanwege een paar demonstranten...

varkenskebab | 31-01-20 | 23:27

Ik heb mijn alu-hoedje al opgezet en zelf eventjes gaan zoeken naar 2019-ncov, Veel klinische studie's die nog niet zijn geverifieerd. Eentje vindt ik zelf vrij eng/ernstig. Er wordt door een in India gepubliceerd onderzoek naar de receptoren waarmee de ziekte zich aan de host vastmaken kan. Het virus zelf is 98% met een vleermuisziekte, en er zijn 4 "inserts" toevoegingen gevonden die 1 op 1 overeenkomen met HIV-1, dat er 1 insert gevonden wordt is toevallig, 4 overeenkomstige inserts met een ander virus gaf de onderzoeker aan dat hier sprake is van een rare eigenlijk onmogelijke mutatie. Lees en huiver.
www.biorxiv.org/content/10.1101/2020....

pieterS | 31-01-20 | 21:12 | 4

Dit is was de letterlijke tekst in de conclusie: "De griezelige gelijkenis van de invoegingen bij het 2019-nCoV sleuteleiwit met HIV-1 gp120 en Gag is waarschijnlijk niet toevallig"
The GP120 molecule of HIV-1 and its interaction with T cells.
www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20088758
Vertaling: "HIV-1 gp120 is essentieel voor virale infectie omdat het de toegang van HIV tot de gastheercel faciliteert. Dit is de best bekende en de meest onderzochte rol bij een HIV-infectie. Het wordt duidelijker dat HIV-1 gp120 mogelijk ook volharding van het virus en de voortdurende HIV-infectie mogelijk maakt door de immuunrespons van de T-cellen op het virus te beïnvloeden."
Ik kreeg er ook kippevel van toen ik het las, kopieën van sleuteleiwitten uit het HIV-virus in het nieuwe Coronavirus. Het artikel heeft nog geen peer-review, maar als het resultaat gereproduceerd kan worden dan gaat dit zeker nog een staartje krijgen.

#enpassant | 31-01-20 | 21:56

AbbVie Kaletra, een middel dat gebruikt wordt voor het remmen van HIV, wordt ook gebruikt om patiënten met 2019-ncov te behandelen. Misschien moet ik maar eens wat aandelen AbbVie/Abbott aan gaan schaffen...

INTP | 31-01-20 | 22:30

@INTP | 31-01-20 | 22:30
Een verkoudheidsvirus die een AIDS component bevat met een mortaliteit van +/- 3% en een R0 van +/- 2,5. Ik hoop echt niet dat dat hier het geval is.
bnonews.com/index.php/2020/01/the-lat...
De cijfers vandaag: 9,798 cases, 213 deaths, 171 recovered
9798/171 = 0.02 -> 2% is hersteld
Informatie over de immuniteit tegen HIV, deze is ook 2% in centraal Azie: "About 10% of whites of European origin now carry the CCR5-delta 32 mutation. The incidence is only 2% in central Asia. The mutation is completely absent among East Asians, Africans, and American Indians." Dit hoeft zeker geen correlatie te zijn, maar het is opvallend. Ik had mij al verbaasd over het lage aantal mensen dat volgens de officiële cijfers hersteld zou zijn van het Corona virus. Een mogelijke verklaring voor het lage aantal mensen dat tot nu toe is hersteld van de ziekte, is namelijk dat ze het bij zich blijven dragen.

#enpassant | 31-01-20 | 23:12
▼ 1 antwoord verborgen

Enig relativeren kan geen kwaad zoals deze wetenschappers doen

There’s a deadly virus spreading from state to state. It preys on the most vulnerable, striking the sick and the old without mercy. In just the last few months, it has claimed the lives of at least 39 children.

The virus is influenza, and it poses a far greater threat to Americans than the coronavirus from China that has made headlines around the world.

“When we think about the relative danger of this new coronavirus and influenza, there’s just no comparison,” said William Schaffner, a professor of preventive medicine and health policy at Vanderbilt University Medical Center. “Coronavirus will be a blip on the horizon in comparison. The risk is trivial.”

www.inquirer.com/health/coronavirus-i...

pga | 31-01-20 | 21:11 | 8

"Coronavirus will be a blip on the horizon in comparison." wat is dit voor totale nonsens. Corona heeft potentie om veel meer mensen te infecteren dan een griep met ook een groter risico. Als een groot deel van Amerika ziek wordt en daarvan 2,9% overlijdt en 16,8% in kritieke toestand komt dan hebben ze een bijzonder groot probleem. Alsof WHO een noodtoestand aankondigt voor iets wat op een simpele griep lijkt?!

albertzwijn | 31-01-20 | 21:50

@albertzwijn | 31-01-20 | 21:50: Hier ook een verontrustend onderzoek: Hong Kong University verwacht dat de piek in 5 grote steden in China pas eind april - begin mei verwacht kan worden. Roepen om draconische (!!!) maatregelen! Het lijkt erop dat deze uitbraak nog wel even zal duren....
www.scmp.com/news/hong-kong/health-en...

Aristotalloss | 31-01-20 | 21:59
▼ 5 antwoorden verborgen

Empty man lies on an dead street at China's virus ground zero.

schoon-schip-maken | 31-01-20 | 21:11 | 2

Ook dat. Mondkapje heeft niet mogen baten. L.I.P.

keestelpro | 31-01-20 | 21:39

2002 - West Nile Virus gaat ons allemaal doodmaken
2004 - Sars gaat ons allemaal doodmaken
2005 - Vogelgriep gaat ons allemaal doodmaken
2009 - Iedereen gaat dood aan de varkensgriep
2014 - Ebola gaat ons allemaal dood maken
2016 - Zika gaat ons allemaal dood maken

Ik begrijp dat het kranten en reclameblokken verkoopt en clicks en shares oplevert maar objectief gezien kan ik dit soort we gaan allemaal dood door een nieuw virus niet echt meer serieus nemen.

Jaarlijks gaan er 40.000 mensen dood aan overdosissen aan opiaatpijnstillers in de VS. In Nederland gaan er jaarlijks rond de 20.000 mensen dood aan bijwerkingen van medicijnen...

Vero Legata | 31-01-20 | 21:11

In Duitse bedrijf nog eens +2 besmettingen bij dat Webasto. M.a.w. Dat 1 chinees vrouwtje wat die cursus gaf heeft 1+3+2 personen aangestoken!! 6!! Oo We gaan het allemaal krijgen dat staat nu wel vast!!! : O

papasfritas | 31-01-20 | 21:08 | 5

Had de cursus een happy-end misschien?

ikbenerweer! | 31-01-20 | 21:18

Die vrouw was dus nog fit genoeg om een cursus te geven. Slap virusje dus.

Rest In Privacy | 31-01-20 | 21:28

@Kuifje-naar-Brussel | 31-01-20 | 21:28: Die vrouw kreeg later pas symptomen, onderweg terug in 't vliegtuig. Net als griep, is 't al besmettelijk voor de drager zelf ziek is.

meneerjan | 31-01-20 | 22:09
▼ 2 antwoorden verborgen

Een gewoon jaar in Amerika,je hoorde er niemand over.
''The Centers for Disease Control and Prevention (CDC) estimates there were a record-high 79,400 flu deaths in the United States in the 2017-2018 season. ''
www.healthline.com/health/can-you-die...

pga | 31-01-20 | 21:07 | 2

Amerika registreert de echt doodsoorzaak, in China zetten ze op het overlijdenscertificaat dat de patient overleden is aan een hartaanval of aan longontsteking.

Mijn GS nick magnie | 31-01-20 | 21:14

Gaat voor een heel jaar, duimpje 6.600 per maand.
Nu heb al hoger in twee weken.

MistaRazista | 01-02-20 | 02:33

ja mensen... lekker koud douchen, verhoogd je weerstand.

Jack Horner | 31-01-20 | 21:03 | 1

Maar overdrijf het ook niet, tast je spelvermogen aan.

ikbenerweer! | 31-01-20 | 21:16

Ach, bijna vergeten.
Pas bij een pandemie ga ik mij zorgen maken.

Ruimedenker | 31-01-20 | 21:02

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl