Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Corona dag 15: '28.3K infecties, 565 doden'. 1e klokkenluider (arts, 34) overleden aan virus

Hier beelden en bevindingen van dag 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 12 en 14. Live officiële infectie- en dodenteller die we officieel niet meer vertrouwen hier.

Maar voor de vorm toch eerst even de officiële cijfers. 28,350 besmettingen, 565 doden, 24,702 vermoede besmettingen en 1,382 herstelden. Maandag belichtten we dat crematoria veel harder lijken te draaien dan het officiële dodental verklaart, gister zagen we hoe lijken zich in wacht- en behandelruimtes van ziekenhuizen opstapelen, en hoorden we een vrouwelijke arts vertellen dat alles in werkelijkheid veel erger is dan de overheid doet geloven. Heetste nieuwtje op moment van schrijven  is dat de 34-jarige Chinese arts Li Wenliang - op 30 december een van de eerste Corona-klokkenluiders - vandaag zelf aan het virus is overleden. Op 3 januari kreeg hij op het politiebureau een berisping wegens "spreading rumors online" en "severely disrupting social order".

Wat ook hard gaat op de socials en in de tabloids is een uitgeschreven telefonisch 'interview' met een vermeende crematoriummedewerker uit Wuhan. De bron is een Engelse vertaling in The Epoch Times, het oorspronkelijke interview verscheen op de Chineestalige Epoch Times. Het sterk anti-communistische mediamerk heeft een vrij discutabele reputatie, dus het zou zomaar kunnen zijn dat ze daadwerkelijk een heel interview uit de duim gezogen hebben om China's overheid zwart te maken/in verlegenheid te brengen. Maar met al die slagen om de arm, hier toch een paar citaten, want het sluit toch wel erg aan op eerdere bevindingen over overwerkte crematoria, dus dan maar even deze openlijke confirmation bias: "Since Jan. 28, 90 percent of our employees are working 24/7... we couldn’t go back home. (...) We need to pick up bodies when they [hospitals, communities, or family members of the deceased] call us. Every day, we need at least 100 body bags. (...) Almost all staff at each funeral home in Wuhan are fully equipped, and all Wuhan cremation chambers are working 24 hours."

In bovenstaande videocompilatie weer een lach en een traan, maar vooral veel tranen. Eerste filmpje is deze gevallen strijder die uit z'n huis gedragen wordt. Daarna nog zo'n strijder, en dan nog een, allemaal thuis overleden. Vervolgens wordt hier nog een makker gereanimeerd, en lijkt u vanaf 50 seconden te zien hoe zo'n 25 gele vuilniszakken (met gebruikte mondkapjes?) in dezelfde lobby staat. En dan hier nog een gevallen strijder, ditmaal op straat. Tijd om de gevallen strijders achter ons te laten, en deze twee nieuwe ontsmettingsfilmpjes te bekijken. We weten nog altijd niet waar ze nou precies mee sproeien, maar het zou menig dansvloer sieren. Vervolgens even een nieuw speeltje, want naast Half-Life 2 drones met luidsprekers hebben ze nu ook Half-Life 2 drones met luidsprekers én ingebouwde thermometer. Dan nog even een filmpje van het nieuwe apotheken, waarna we eindelijk weer even mogen lachen, en wel om kerstboom- en dinopakken als Hazmat suits. Nog een aantal filmpjes en foto's na de breek!

INSTANT WTF UPDATE: De 34-jarige arts is tóch niet dood. Hij is wel "critically ill, the hospital treating him says. State media earlier said he had died."
JA JEZUS UPDATE: De 34-jarige arts is toch wel overleden.

Leek best een fitte makker

Niet al te best, die quarantaines

Social
Social

Gezelligheid kent geen tijd

Social

Mooi

Lief

Social

Reaguursels

Inloggen

Uitgebreide weergave van telefonisch interview met dr. Li van 29 januari (terwijl hij op de IC lag):
www.straitstimes.com/asia/east-asia/q... (op 12 jan. werd hij zelf opgenomen, zijn ouders werden ook ziek en werden ook opgenomen, zijn vrouw en haar ouders waren in een andere stad en konden niet naar Wuhan komen).

MisterC | 07-02-20 | 20:40

Correctie: Guangzhou schijnt op dit moment (nog) niet in quarantaine te zijn. Mijn excuses voor het vals alarm.

ridder pompompom | 07-02-20 | 15:24

@ridder pompompom | 07-02-20 | 15:24: iedereen krijgt de kans de stad kuchend en rochelend te verlaten, waarna de stad alsnog wordt afgesloten. Althans, zo ging het ook bij andere steden in China.

borgmonster | 07-02-20 | 16:18

Dit virus is afkomstig van een of ander schubdier dat in China wordt gegeten en waarvan de huid verkocht wordt.

Rest In Privacy | 07-02-20 | 14:03 | 2

De huid wordt duur verkocht, dit keer.

borgmonster | 07-02-20 | 14:18

Ja en Feyenoord is in april kampioen....

Rallywally | 07-02-20 | 14:32

Op het vliegveld van Kopenhagen is een Chinese vrouw met een Ambulance weggebracht vanwege het hebben van symptomen van het coronavirus. Terminal 3 is tot vanavond gesloten om grondig schoon te maken.
www.dr.dk/nyheder/indland/kinesisk-kv...

Kortom niets om je zorgen over te maken. Het gebeurt toch namelijk altijd dat een terminal volledig wordt afgesloten en grondig wordt schoongemaakt als iemand ziek met griepverschijnselen wordt afgevoerd?

ridder pompompom | 07-02-20 | 13:04

gelukkig heb ik mijn eigen medische staf:
dr. Oetker, dr. Vogel en dr. Pepper.

LucaBrasi | 07-02-20 | 12:22 | 2

Nog niet Dr. R.G. Hamer?

steekmug | 07-02-20 | 12:27

Dr Vogel, mmm. Ik heb gehoord datdat een kwakzalver is.

schijtzat | 07-02-20 | 14:43

even off topic. ik ben donderdag gevallen in mijn slaapkamer, heb een uur geprobeert om in bed te komen heb boven op bed gelegen de hele nacht. de politie heeft ingebroken omdat ik niet bewegen kon.hele dag in het ziekenhuis geweest. boven arm gebroken en zwaar gekneusde knie en heup vanmiddag naar de chirurg gan hoor ik wanner ik geopereet ga worden dus ben even onzichtbaar.

roodborstje1 | 07-02-20 | 11:24 | 10

Sterkte en houd je taai. Wat een verhaal...

Rest In Privacy | 07-02-20 | 14:00
▼ 7 antwoorden verborgen

Corona is actief sinds begin december volgens de Engelse wikipedia.
We zijn nu ruim 2 maanden verder en hebben het in totaal over 565 doden wereldwijd...

In de VS alleen gaan rond de 45.000 mensen dood per jaar aan voorgeschreven opiod pijnstillers. Dat zijn dus 7500 in twee maanden. Meer dan 10 keer zoveel.

Als je kijkt hoeveel mensen er jaarlijks overlijden aan gewone griep dan snap ik buiten de belangen van mainstream media en pharmaceutische bedrijven niet zo goed waarom Cornona zo in de belangstelling staat.

Als je naar feiten kijkt verdient het dat echt niet.

Vero Legata | 07-02-20 | 11:16 | 9

@INTP | 07-02-20 | 13:35: Je weet nog steeds niet wat de mortaliteit is bij Corona. Grote kans dat die 2 procent een veel te hoge schatting is.

Rest In Privacy | 07-02-20 | 14:02
▼ 6 antwoorden verborgen

Geen idee of dit al benoemd is, maar honderden doden per dag op een inwoner aantal van ruim 11 miljoen. Ik denk dat we dat in Nederland ook wel enkele honderden doden per dag hebben.

BLR | 07-02-20 | 11:04 | 3

Klopt, elke dag sterven er een stuk of 500 mensen in Nederland. Misschien moeten we er een dagelijks blog over bij gaan houden

Achenwee | 07-02-20 | 11:18

@Achenwee | 07-02-20 | 11:18:
Ik snap ook niet dat die Chinesen zich zo druk maken dat ze tientallen miljoenen mensen consigneren.
Misschien hebben ze uw commentaren niet gelezen, denkt u niet?

Roadblock | 07-02-20 | 11:32

Site RIVM:
Voor klootjesvolk:
Heeft het zin om mondkapjes te dragen om je te beschermen tegen het nieuwe coronavirus?
In Nederland adviseren we alleen mondkapjes voor medisch personeel. Het probleem is dat het alleen helpt als je speciale maskers gebruikt die zich heel goed sluiten over je neus en mond. Je moet de maskers heel nauwkeurig gebruiken en ze regelmatig wisselen. Dat is in het dagelijks gebruik bijna niet mogelijk.
Voor professionals:
Te denken valt aan werkzaamheden zoals het bemonsteren van een mogelijk besmette patiënt door zorgpersoneel of werkzaamheden in een laboratorium. In die situaties wordt uit voorzorg het gebruik van mondneusmaskers en/of andere persoonlijke beschermingsmaatregelen aangeraden.

Roadblock | 07-02-20 | 10:07 | 3

Werkelijke reden uitgesproken door hoofd RIVM Prof DR van Dissel in de technische briefing Coronavirus:
Als iedereen denkt dat mondkapjes helpen, gaat iedereen ze kopen, en hebben we straks er niet meer genoeg voor het medische personeel.

Roadblock | 07-02-20 | 10:22

Als je jezelf wil beschermen, koop dan een volgelaatsmasker met een of meerdere P3 filters.
Dit is ook te gebruiken tijdens klus werkzaamheden, werken in een stoffige omgeving.
Als je de kosten/effectiviteit tegen elkaar afzet is een volgelaatsmasker de betere keuze.

VW, alles ist vorbei | 07-02-20 | 10:50

@Roadblock | 07-02-20 | 10:22: ik heb nieuws voor je; I-Phone gaat mondkapjes maken! Als er maar aan verdiend kan worden.

Rallywally | 07-02-20 | 12:09

Voer voor Baudet en Niemoller dit. Illuminatie!

En de reaguurders natuurlijk.

Ardbeg | 07-02-20 | 09:45 | 5

Bil Gates is toch illuminatie?

Rallywally | 07-02-20 | 12:11

Hoeveel lumen is illuminatie?

steekmug | 07-02-20 | 12:34
▼ 2 antwoorden verborgen

Volgens CNN inmiddels weer 40+ nieuwe zieke opvarenden, de rest stiknerveus, wil massaal weg daar, dat drijvende experiment gaat een filmcontract opleveren wat ik je brom.

Abject | 07-02-20 | 09:36 | 3

Met zombies en haaien.

Is dit nog nieuws? | 07-02-20 | 10:33

Vergeet de tornado dan niet in het verhaal!

Lorejas | 07-02-20 | 13:12

Waar is Frans Bauer als je hem nodig hebt...

Jan6887 | 07-02-20 | 09:25

En nog steeds geen Nederlanders die besmet zijn. We hebben blijkbaar sterke genen.

Rest In Privacy | 07-02-20 | 09:18 | 1

Telt besmetting met financiële rampspoed wel?, zoals die krabben exporteur naar China gisteren in het nieuws of op RTLZ.

steekmug | 07-02-20 | 09:31

Nogal wat Nederlandse ouderen halen niet/nooit een griepprik, maar maken zich wel druk om Corona. Opvallend.

Rest In Privacy | 07-02-20 | 09:17 | 2

ik denk dat die twee zaken weinig met elkaar te maken hebben, kuifje

Ingridmaas | 07-02-20 | 09:39

Ik wil de horrorpret niet bederven, ook ik ben daar een liefhebber van, maar ik wil toch even wijzen op het aantal babi's (= nieuwe chinezen) wat jaarlijks in China wordt geproduceerd. In 2019 waren dat er 14,65 miljoen!
Zet dit getal even af tegen de 600 corona doden en je ziet alles weer in het juiste perspectief.

0112358 | 07-02-20 | 08:27 | 12

@Kuifje-naar-Brussel | 07-02-20 | 10:23:
Heb je gemist dat het RIVM nog twee weken geleden op hun site had staan dat het virus niet besmettelijk was?
Alle officiele bronnen gaven dit toen al aan.
Dat schept niet bepaald vertrouwen zal ik maar zeggen.
Er kwamen Nederlanders terug uit Wuhan, en het was niet nodig die te testen volgens het RIVM, en ze werden naar huis gestuurd en in Thuis quarantaine geplaatst alleen, OMDAT DE CHINESEN DAT GEEIST HADDEN.
Staat er wel twee maal.
De Belgen uit hetzelfde vliegtuig zijn wel getest en in militaire quarantaine geplaatst.

Roadblock | 07-02-20 | 10:32

@Kuifje-naar-Brussel | 07-02-20 | 10:23:
Is of was?
Nog niet zo lang geleden stond de Belastingdienst bekend als heel goed, efficiënt met de beste ambtenaren van Nederland (dat toen ook nog veel beter was)

Hemmenaar7 | 07-02-20 | 13:16
▼ 9 antwoorden verborgen

Halverwege filmpje een DJI drone met infra rood camera, wil ik ook wel

Fapfap | 07-02-20 | 08:02

Volgens NOS is Li wel overleden.

Rest In Privacy | 07-02-20 | 07:42 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

Misschien moeten we meer focussen op dat het aantal herstelden maar het dubbele is van het aantal doden......

Dor. | 07-02-20 | 07:07 | 4

De meeste crematoria daar zijn toch klein en met maar 1 oven? Het verbranden van een lichaam duurt anderhalf uur, dus om er 100 te kunnen verbranden op een dag heb je al gauw 7 ovens nodig en dat hebben de grootste crematoria zelfs niet.

Ome_BW | 07-02-20 | 08:16

@Ome_BW | 07-02-20 | 08:16: Er zijn daar meerdere crematoria met 30 ovens, die kunnen aardig wat wegbakken in 24 uur.

skinart | 07-02-20 | 08:18

@Ome_BW | 07-02-20 | 08:16: Als de oven eenmaal goed op temperatuur is gaat het veel sneller hoor.

Rallywally | 07-02-20 | 08:26
▼ 1 antwoord verborgen

Ik dacht dat alleen ouderen en mensen met een zwak gestel hier aan onderdoor gingen?! Dus een 34 jarige arts doet toch denken.

DrachiR | 07-02-20 | 06:42 | 2

Dat zegt het RIVM om je in slaap te sussen

Joostmochtnietsweten | 07-02-20 | 07:43

In en rondom China is door zelfmedicatie een zeer levendige handel in hiv remmer kaletra (Lopinavir/ritonavir) ontstaan met ook generieke pillen uit India en namaakpillen uit de regio omdat de marktprijs van de originele kaletra gestegen is naar 60 USD. per pil van 100 mg.
Generieke uit India zijn gestegen van 18 USD. per pot van 60 stuks 100mg naar 300 USD per pot.
Er zijn nu al tekorten op de Aziatische markt. Weet niet hoe het hier in het westen zit met hiv remmers gebruik en voorraden of productie en of je zomaar kan/mag overschakelen naar een andere hiv remmer als hiv patiënt.

steekmug | 07-02-20 | 06:22 | 5

@Aart4888 | 07-02-20 | 07:01: oh, dan kan ik wel neuqen zonder kondoom! Als ik m überhaupt omhoog krijg uiteraard!

sjuul69 | 07-02-20 | 07:38
▼ 2 antwoorden verborgen

-opgejorist en weggerot-

VanBukkem | 07-02-20 | 05:26

Duizenden appartementscomplexen staan compleet leeg in China. Geef elke patiènt dan een eigen kamer in één van die gebouwen...

stampertje85 | 07-02-20 | 04:54

Als je wil weten hoe de arts gestorven is, kijk dan even naar de “bring out your dead” scene van Monty Python op joetjoep.

sjuul69 | 07-02-20 | 04:34

Die arts hebben ze natuurlijk een duwtje in de foute richting gegeven. Uitgelezen gelegenheid om hem definitief de mond te snoeren.

Scepticus | 07-02-20 | 02:57

Ja zeg, denken ze nou echt dat we dat geloven van die arts die nog leeft? Al die chinezen lijken op elkaar, ze pakken gewoon een ander.

elco485 | 07-02-20 | 02:39

Voorlopig leggen alleen Chinezen het loodje.
Zal wel iets met de weerstand te maken hebben.

Rest In Privacy | 07-02-20 | 01:32 | 3

Chinezen kunnen ook niet zo goed alcohol verdragen .

likmegaties | 07-02-20 | 03:51

Klopt de blanken hebben de O positief bloedgroep. Dat is een evolutionair voordeel. Het afweersysteem is daarom zeer agressief tegen indringers zoals het coronavirus.

ja-ja-nee-nee | 07-02-20 | 09:14

Ik lees de aantallen niet eens meer.
Al die hysterie.
Naakt trekt mensen
Angst meer
Religie nog meer

Is dit nog nieuws? | 07-02-20 | 00:56 | 1

Wat je dus eigenlijk zegt is dat een blote bange gelovige het beste trekt?

skinart | 07-02-20 | 08:22

Hij is toch echt dood.
recombinomics.co/topic/4691-ncov-md-wh...
"Wuhan Central Hospital initially denied reports he was dead, saying he was in “critical condition”, before finally confirming he had died."

Leipniz | 07-02-20 | 00:41 | 1

En hoeveel mensen in en buiten het ziekenhuis zou hij besmet hebben? Zonder dat hij dit wist hmm

smurfinnetje123 | 07-02-20 | 01:36

Nou, nou, wat een paniek om een griepvirusje!

joepiedepeopie | 07-02-20 | 00:30 | 3

Poeh Poeh. Paar honderd doden maar. Half China in quarantaine. Steden afgesloten. Dobbercruisebootjes. Economie die volledig stilstaat. Waar hebben we nou eigenlijk over.

Wim Venijn | 07-02-20 | 00:36

Volgens mij weten die Chinezen iets dat wij niet weten...

Nemo_Tenetur | 07-02-20 | 00:45

Beste mensen, ik heb ff alle GS filmpjes en linkjes naar filmpjes doorgenomen en geturfd op het aantal mensen die roerloos op de grond liggen plus in bodybags. Ook heb ik meldingen in de tekst meegeteld. Ik kom op een aantal van 86, met als laatste de dokter Li Wenliang.
Niet dat dit iets zegt, er gaan altijd mensen dood.

Rest In Privacy | 07-02-20 | 00:11 | 7

86 is wel minder dan dat ik inschatte maar nog steeds zou GeenStijl dan 15% van alle doden als links op de site hebben... Dat is een achterlijk hoog percentage en kan natuurlijk nooit... Conclusie; die Chinezen liegen dat ze barsten...! Dat in combinatie met de agressie waarmee ze mensen in ambulances en onder quarantaine plaatsen zet een mens aan het denken...!

Nemo_Tenetur | 07-02-20 | 00:50

@Nemo_Tenetur | 07-02-20 | 00:50:
15% lijkt inderdaad aan de hoge kant. Ik slinger alleen nog even ' de authenticiteit van veel beeldmateriaal is niet bevestigd' de ether in alvorens ik dronken in slaap pleur. Groetjes!

SomsGenuanceerd | 07-02-20 | 00:59
▼ 4 antwoorden verborgen

UPDATE: In de Chinese provincie Hubei, waar het coronavirus voor het eerst uitbrak, zijn vandaag 69 nieuwe doden gevallen. Het totale aantal doden ligt er nu op 618, zegt de Chinese staatstelevisie. In heel China gaat het om 630 doden.

Ook het aantal besmettingen steeg fel in Hubei, ondanks de quarantaine-maatregelen waar tal van steden aan onderworpen zijn. Met 2.447 nieuwe gevallen zijn er nu in totaal meer dan 22.000 mensen in Hubei besmet.
bron: HLN

MaatJan | 07-02-20 | 00:02 | 2

Het aantal besmetten is ongeveer één duizendste procent van het aantal Chinezen.

Jan Dribbel | 07-02-20 | 00:11

@Jan Dribbel | 07-02-20 | 00:11:
Zet je het af tegen de olifantenpopulatie in Artis, dan is het wel hoog te noemen.

Wim Venijn | 07-02-20 | 00:21

Het aantal nieuwe besmettingen neemt nu zelfs ook al af in de haard der haarden. We gaan dag 25 dus niet halen in deze reeks. Iemand suggesties voor een hype in Maart?

Achenwee | 07-02-20 | 00:02 | 1

Ik heb hier nog niks over Marco Borsato gehoord, als ze dat lijk nog even warm houden inde Televaag, wie weet

Kladderadatsch | 07-02-20 | 00:47

Nog 0 doden in Europa, dus niks aan de hand.

Rest In Privacy | 06-02-20 | 23:52 | 1

Alleen al de economische ineenstorting die deze paniek teweegbrengt raakt ons. Laat staan de potentie voor een pandemie. Maar nee joh, stem lekker VVD en ga rustig slapen

Joostmochtnietsweten | 07-02-20 | 07:49

Wi Wenliang, de klokkenluider. Wie zegt mij dat hij aan deze virus is bezweken? Alles moet koste wat het kost in de doofpot. Ze liegen daar dat het gedrukt staat.

Mijn klomp breekt | 06-02-20 | 23:38 | 1

Het is dit virus, maar verder ben ik het met je eens, Chinese meuk is meuk.

ugur | 06-02-20 | 23:51
-weggejorist-
The Felchmeister | 06-02-20 | 23:23 | 2

Die kerstboom is grappig
*iedereen weltrusten wenst*

deugnietmee | 06-02-20 | 23:22 | 2

Slaap zacht en tot later maar weer.

Kopieerapparaat | 06-02-20 | 23:34

Heeft Giro 555 zich nog niet gemeld voor een vette inzamelingsactie met dooie kindertjes als wapen? De strijkstok is daar onderhand ook wel weer leeg, dus geef binnenkort weer zeer gul.

Kopieerapparaat | 06-02-20 | 23:20 | 1

Het Rode Kruis heeft wel al bakken met geld binnengehaald.

Nehemia | 07-02-20 | 06:54

Als we Pia nou die kant op sturen, dan kan ze zich daar volledig op alle lijken uitleven, organen oogsten en verder alles doen waar ze zin in heeft. Ik doneer graag een liter kerosine om haar die kant op te krijgen.

Frau Merkel | 06-02-20 | 23:19 | 3

Doe maar niet, voor je het weet neem je meer over dan alleen organen. Ga je hard werken,word je gedragsgetrouw en snuit je je neus in je partners zijn kussensloop.

miko | 06-02-20 | 23:27

Je vond nog een knaak tussen het bankstel ?

KlauwnBassie | 07-02-20 | 05:56

Even nadenken.
U doneert een liter kerosine voor Pia Dijkstra.
Zal ik dan een autoband doneren?
Dan heeft ze alle ingredienten die haar Radio Freedom indertijd aanraadde om met de boeren te doen.

Roadblock | 07-02-20 | 09:49

Het lijkt best wel hard te gaan met het aantal doden. Kijken wat het straks wordt in andere landen. Overigens is dit wel de enige effectieve manier van co2 reductie. Niet te hopen voor die luitjes daar, maar bij een fikse epidemie in Afrikaanse landen, heb je aan het einde meer co2 uitstoot bespaart dan met al die windmolens van de komende 20 jaar bij elkaar. Tis maar even een vergelijking natuurlijk he. Onschuldig verder.

Kopieerapparaat | 06-02-20 | 23:13 | 8

Als de kuur voor Corona zich in een gebraden kippenbout bevindt heb je best kans dat Timmerfrans hem vindt...

RexMundi | 07-02-20 | 00:25

Hij heeft al een fatsuit dat een prima barrière oplevert.

Joostmochtnietsweten | 07-02-20 | 07:52
▼ 5 antwoorden verborgen

Maar goed... En nu...?!

Nemo_Tenetur | 06-02-20 | 23:07 | 8

@Jan Dribbel | 06-02-20 | 23:17: Valt mee, alleen bij een of andere deugbakker is het vervangen. Oh ja, Hema gaat dat ook doen. Het deugt wel weer verdomd lekker. Hmmm. Moorkopje erbij?

Kopieerapparaat | 06-02-20 | 23:38

@Frau Merkel | 06-02-20 | 23:21: komt ie misschien die onderste steen nog eens tegen...

borgmonster | 06-02-20 | 23:41
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik hoop dat het virus te stoppen is met flink roken en zuipen... gelukkig is het bijna carnaval, dan onderga ik een vijfdaagse kuur...

Ad Hominem Tu Quoque | 06-02-20 | 23:06 | 2

Idd... Het zou mij ook perfect uitkomen dat dit virus niet gedijt in geasfalteerde zwartgerookte longen...!

Nemo_Tenetur | 06-02-20 | 23:10

@Nemo_Tenetur | 06-02-20 | 23:10: hopelijk redden jullie het nog tot het haringhappen maar ik verwacht dat jullie geen askruisje hoeven halen dit jaar.

hustler01 | 06-02-20 | 23:15

De Chinese president Xi houdt zich oorverdovend stil.
Die zal wel lijstjes maken met onderknuppels die geofferd gaan worden.

Jan Dribbel | 06-02-20 | 22:44 | 3

Misschien istieziek?

Rest In Privacy | 06-02-20 | 22:47

Xi hem nergens.

Schriever | 06-02-20 | 22:55

Comrade Xi zit misschien ergens in een luxe-bunker te gamen en delicatessen te bestellen.

MistaRazista | 07-02-20 | 01:08

Gaaf om te zien dat niet zoveel virologen rondhangen. Had ik echt niet verwacht!

beldewouten | 06-02-20 | 22:33 | 2

Wel even opletten dat je in de opwinding van je getrol geen fouten in je zinsbouw gaat maken. Onleesbare meuk hebben we hier namelijk ook al genoeg.

Vage_eddie | 06-02-20 | 23:02

Hoezo gaaf? omdat ze dan meer tijd hebben met het ontwikkelen van vaccins?

small_town_dude | 06-02-20 | 23:21

Van global times.cn:
Two people were reported to have become infected with novel coronavirus after just 50-second and 15-second contact with confirmed patients, which Chinese experts consider atypical cases with a low occurrence rate

Kan dus behoorlijk besmettelijk zijn dus.

Wim Venijn | 06-02-20 | 22:23 | 8

@Wim Venijn | 06-02-20 | 23:01: U had het over de Q-koorts uitbraak in NL?

litebyte | 06-02-20 | 23:14

@litebyte | 06-02-20 | 23:14:
Ze hebben het beleid inmiddels daarop aangepast. Niemand wordt getest door RIVM, anders raken ze zelf in paniek. Wat we niet weten, is er dan ook niet.

Wim Venijn | 06-02-20 | 23:30

@Wim Venijn | 06-02-20 | 23:30: ah. De Chinese methode.

Hemke-Valsema | 07-02-20 | 06:44
▼ 5 antwoorden verborgen

Wees toch eens blij dat je leeft, in plaats van die niet-aflatende drang om te kijken naar dood en verderf bij anderen. Die hysterie levert geld op, meer niet.
Het begint ziekelijk te worden, die obsessie voor ellende van anderen. Bah.

Mensdier | 06-02-20 | 22:22 | 14

Hou het wel even gezellig! Er is een virus onderweg om u om te leggen. Ga nou niet de lol verpesten door elkaar af te maken. Even geduld nog!

Frau Merkel | 06-02-20 | 23:23

@Frau Merkel | 06-02-20 | 23:23: wir schaffen das helemaal prima.

Mensdier | 06-02-20 | 23:43

Dat mensen gefascineerd zijn door dit soort dingen tot en met gebiologeerd aanrijdingen op de andere rijbaan in zich opnemen is een fenomeen dat uit evolutionair gemakkelijk verklaarbaar is natuurlijk. De vroege mensen die zich nergens wat van aantrokken en het gevaar om te mijden niet interesseerde waren gauw genoeg mors.

Mazzelstof | 07-02-20 | 05:55
▼ 11 antwoorden verborgen

Ik ga preppen. Blijf ik lekker alleen over.

Normpje | 06-02-20 | 22:14 | 8

Tenzij je per ongeluk een zakje pinda's tussen je blikken bonen inslaat. Dan kan het alsnog snel bekeken zijn.

hustler01 | 06-02-20 | 23:21

Amateur! Als je gaat preppen, dan doe je dat altijd met 3 blonde prettige dames.

P.redgleuf | 07-02-20 | 15:56
▼ 5 antwoorden verborgen

Dat cruiseschip in Japan dat in quarantaine is, is waarschijnlijk het eerste miniuniversum waar we een helder beeld van de besmettelijkheid en de ernst (mortaliteit etc) kunnen gaan ontdekken. De rest van de cijfers is fictie

Winter_is_coming | 06-02-20 | 22:13 | 8

@Frau Merkel | 06-02-20 | 23:12: Ik ken Webasto toch vooral van hun 'stand heaters' oftewel dieselverwarmingsaggregaten voor stationaire voertuigen, met name gebruikt in koudere regionen (ik woon in Zweden, vandaar).

Voorgeenchanterikpeu | 06-02-20 | 23:29

In vergelijk met een overvol ziekenhuis misschien, cruiseschepen staan bekend als een doos van pandora met besmettingen. Gevalletje e-coli en de hele boot gaat aan de schijt, laat een remspoor van honderden kilometers achter zich.

KlauwnBassie | 07-02-20 | 06:02

@Frau Merkel | 06-02-20 | 23:12:
Wel schuifdaken voor auto's

VW, alles ist vorbei | 07-02-20 | 08:19
▼ 5 antwoorden verborgen

Zo ga je die zaak in Ruinerwold toch ook in een heel ander licht zien.

ikbenerweer! | 06-02-20 | 22:10 | 1

Die beste man heeft te vroeg gepiekt.

schoon-schip-maken | 06-02-20 | 22:11

Ik leef nog steeds.

beldewouten | 06-02-20 | 22:10 | 2

Ik ook. Voel me goed.

Rest In Privacy | 06-02-20 | 23:34

@Kuifje-naar-Brussel | 06-02-20 | 23:34: Ik voel toch wel een kuchje. Maar misschien is dat net als wanneer je leest over luizen die over je hoofdhuid trippelen. Dan krijg je jeuk. Terwijl er geen luis te vinden is.

beldewouten | 07-02-20 | 05:28

Het Chinese gezondheids systeem is de boosdoener. De meerderheid is niet verzekerd. De meesten kopen een medische soort boekje voor 2 dollar, maar moeten zelf alles betalen daarna, ook medicijnen en eten in het ziekenhuis.
Die gaan dus naar de People Hospitals. De ambtenaren en rijkeren hebben wel een verzekering, maar gaan naar de private, westerse, ziekenhuizen.
De People Hospitals hebben niet genoeg beademing- en andere apparatuur, waardoor velen overlijden. Ze kunnen het niet aan. Tel daarbij de bureaucratie en het is chaos. Duizenden met een hoestje gaan naar de People ziekenhuizen bij de receptie en steken elkaar aan met het virus die enkelen hebben.. Ga er maar aan staan..!

ceesreis | 06-02-20 | 22:09 | 4

@litebyte | 06-02-20 | 22:12:
Toch geven de eerste beelden van de uit de grond gestampte "ziekenhuizen" wat te denken over het concept "gezondheidszorg".
Als dát gezondheidszorg is, ben je in geval van twijfel thuis veiliger.

Vage_eddie | 06-02-20 | 22:43

@Vage_eddie | 06-02-20 | 22:43: In die 'nood ziekenhuizen' loopt enkel militair personeel rond, inclusief artsen en verplegend personeel.
Geruchten gaan dat het eerste noodhospitaal over een verbrandingsoven beschikt, ideaal om te verbergen hoeveel mensen gestorven zijn.

BubbelWater | 07-02-20 | 06:48
▼ 1 antwoord verborgen

Een goede prepper is allang klaar met het nemen met voorzorgmaatregelen.
En een slimme prepper woont niet in een grote stad, zeker niet in de randstad en al helemaal niet in toekomstig sterfhuis amsterdam.

Ongeblustekalk | 06-02-20 | 22:05 | 12

@koolteer Bent u ook in twijfel onder welke vlag u zult varen? Natuurlijk varen wij altijd onder de Nederlandse vlag met een Brabantse geus maar misschien is nu een Chinese vlag handiger. Dan blijven anderen tenminste uit de buurt. Nu denkende, misschien brengen ze ons dan wel tot zinken.

Brabeaulander | 06-02-20 | 23:14

@miko | 06-02-20 | 22:48:
U bedoelt de emtan MZ9S.
Met dat poetsen kan een en ander misschien verkeerd in elkaar gezet zijn? Afsluiter achterstevoren?

Roadblock | 07-02-20 | 09:56
▼ 9 antwoorden verborgen

Vooral die 'toch wel fitte kerel' die dan toch gewoon omvalt vind ik toch een tikkie zorgwekkend.
Mensen die roepen dat het een opgevoerd griepje is denken er misschien toch net iets te gemakkelijk over.

DatInternetDingetje | 06-02-20 | 22:04 | 2

Voor een opgevoerd griepje wordt er geen hele stad in lockdown gezet, vooral niet in een land als China, waar de overheid toch anders aankijkt tegen een mensenleven. Alshet echt om 2% sterfte, en enkel onder zwakkeren en ouderen zou gaan, zou men het laten rondwaren zoals een normale verkoudheid.
Het feit dat ZELFS een land als China een complete metropool op slot gooit en de eigen economie schaadt, zegt enorm veel.

Vage_eddie | 06-02-20 | 22:48

Weten we eigenlijk iets over de (gemiddelde) leeftijd van de slachtoffers?

AttackHelicopter | 06-02-20 | 22:04 | 7

@litebyte | 06-02-20 | 22:14:
De component "cytokine storm" waarover al een aantal keer bericht is, spreekt dit juist enorm tegen. Indien dat het geval is, lopen juist mensen met een gezond afweersysteem gevaar.

Vage_eddie | 06-02-20 | 22:59

Zover ik weet zijn daar geen statistieken over naar buiten gebracht door Volksrepubliek China.

Nehemia | 07-02-20 | 06:57
▼ 4 antwoorden verborgen

Nu ben ik niet zo'n zolder ridder met zeeën van tijd. Maar als iemand wel zeeën van tijd heeft en zin heeft om eens te tellen. We zien al dagen lang filmpjes van lijken voorbij komen. Tel de lijken op de filmpjes, en ik vermoed dat je dan makkelijk over de 200 komt. Hoe groot is de kans dat we zo'n hoog percentage van alle lijken daadwerkelijk op film te zien krijgen?
Ik denk dat wij te zien krijgen slechts het topje van de ijsberg is.

Andersdenkend | 06-02-20 | 21:59 | 2

Klopt helemaal wat u zegt... Ik geloof er ook niets van... Las gisteren een andere lezing die sprak over 128k besmettingen en 25k doden... Wel een complot website maar ook zij hebben soms gelijk...!

Nemo_Tenetur | 06-02-20 | 22:15

86 - in alle filmpjes en teksten van de artikelen die GS er over gemaakt heeft.
Het is niet gezegd dat deze allemaal aan het virus zijn overleden. Heel Twitter turven mag je zelf doen.

Rest In Privacy | 07-02-20 | 00:18

Als ik die stewardessen in dat vliegtuig zie, bedenk ik me dat huize Voorzittert nog onvoldoende uitgerust is op een uitbraak in Nederland...

de Voorzittert | 06-02-20 | 21:56 | 2

Dan bent u rijkelijk laat. De prijs van ffp2 of ffp3 mondkapjes rijst de pan uit.

pibasso | 06-02-20 | 22:06

Wen er maar aan. Dit is Spaanse griep 2.0. Duurt nog vier tot acht weken, en dan is het hier.
Engeland is blij met Brexit, en gooit zijn grenzen dicht. Gaat niet lang meer duren.

koolteer | 06-02-20 | 21:55 | 2

Er zijn al besmettingen in het VK dus die zijn ook al "fucked".

skinart | 06-02-20 | 22:21

Het is hier al, over een paar maanden mogen we weer 130km.

MrLahey | 06-02-20 | 22:40

Ik ken genoeg politici die klokkeluiders dood willen...

Gumush | 06-02-20 | 21:55

Dat virus kan lang overleven op niet biologische oppervlakken zoal spulletjes.
Dus de schepen met action en Ikea zooi met corona virus varen op dit moment naar ons toe.
Koop het maar niet.

Ongeblustekalk | 06-02-20 | 21:54 | 5

@Gewone_mevrouw | 06-02-20 | 22:19:
Dan heb je ook nog het onderdeel dat een product bijvoorbeeld geassembleerd kan zijn in Duitsland, dus dat dat er mooi op staat, maar dat de losse onderdelen uit China komen.

Vage_eddie | 06-02-20 | 22:41

@Vage_eddie | 06-02-20 | 22:41: zelfs Metabo heeft al productielokaties in China. Valt ook onder het kopje "Designed in Germany made in China"

steekmug | 07-02-20 | 05:34

Definieer "lang overleven" onnodige paniekzaaiert.

BubbelWater | 07-02-20 | 06:55
▼ 2 antwoorden verborgen

ht tps :// www . standaard . be / cnt / dmf20200206 _ 04837631

Ff zelf spaties eruithalen. Link naar artikel. Arts is wel degelijk overleden. Bevestigd door staatsmedia na onduidelijkheid. maw. ze wilden het eerst in de doofpot stoppen net zoals de vele doden! 34 jaar en hardstikke RIP. Maar geen angst.. deze arts was een fervent roker, deed niks aan sport. was dik en had vele aandoeningen. MY ASS... jonge mensen sterven gewoon bij bosjes!

papasfritas | 06-02-20 | 21:54 | 4

Bij bosjes nogwel zo zo... linkje misschien?

litebyte | 06-02-20 | 22:16

@litebyte | 06-02-20 | 22:16: tel gewoon alle lijken die je hebt gezien via geenstijl van de filmpjes. Hoeveel denk je dat er gefilmd wordt? Zeg misschien 10 procent wat al veel zou zijn. Dan zou het werkelijke aantal dus al 10x zo hoog moeten zijn. Die arts was 34 jaar man... 34! Ik ben zelf 34.... stel je dat eens voor... pats... en je bent weg.. als een platgeslagen vlieg

papasfritas | 06-02-20 | 22:29
▼ 1 antwoord verborgen

Vreemd, ze dragen geen Roodkapje, en dat in een communistisch land.

Broadsquire | 06-02-20 | 21:53

Goede marketing campagne, maar hadden ze het niet beter in de zomer kunnen doen?

Shestov | 06-02-20 | 21:51 | 1

Alsjeblieft niet, dan dreef het allemaal rochelend door Giethoorn.

Vage_eddie | 06-02-20 | 22:55

We zullen pas echt weten hoe erg het virus is wanneer er in een "vrij" land een epidemie komt.
Helaas.

Rest In Privacy | 06-02-20 | 21:49 | 3

Vrije landen bestaan niet. Anders zou Nederland wel vrij van Rutte zijn.

koolteer | 06-02-20 | 22:01

@koolteer | 06-02-20 | 22:01: U ziet de aanhalingstekens die ik gebruikt heb niet? Uiteraard zal men overal de ernst van iets proberen te downplayen, gezien geen paniek te veroorzaken. Maar met onze open samenleving zal dit niet lang volgehouden kunnen worden. Ook wetenschappelijke artikelen zijn vrij te publiceren. Dat is in China wel anders.

Rest In Privacy | 06-02-20 | 22:30

Maar zijn er al niet Aziatische mensen geïnfecteerd? Ze zeggen wel 'duitser' maar tegenwoordig weet je hoe het gaat.

mona-toetje | 06-02-20 | 21:47 | 8

Jantje Smit...

Nemo_Tenetur | 06-02-20 | 22:19

Schwarzenegger, was een oostenrijker. Ik ga ervan uit dat dat de eerste tip ging zijn.

hustler01 | 06-02-20 | 23:33
▼ 5 antwoorden verborgen

Sorry. Ik kan niet anders dan bekennen, dan dat deze vreselijke aanloop naar het einde der mensheid gewoon niet tot mij doordrinkt. Ik geniet nog even van mijn zoontje die op de bank tegen mij aan ligt te slapen. Maar misschien is dit dus wel de laatste keer. Ik voorzie mijzelf nu van mijn laatste sacrementhalveliter.

Leptob | 06-02-20 | 21:46 | 3

Vergeet je de hond niet?

ikbenerweer! | 06-02-20 | 21:49

Doordringt. Doordrinkt. Hoe Freudiaans.

Gewone_mevrouw | 06-02-20 | 22:20

Arts is gewoon overleden hoor. 34 jaar en helemaal naar de kut, en let wel. deze man lag aan de beademing op een IC. Dus we gaan allemaal naar de godsklere binnenkort! Hier is geen stoppen aan...

papasfritas | 06-02-20 | 21:44 | 4

Wat typerend dat hij het relatief zo lang nog vol heeft gehouden, als we de berichten moeten geloven sterven de meeste binnen 3-4 weken.

litebyte | 06-02-20 | 22:18

@litebyte | 06-02-20 | 22:18:
Hij werd half januari opgenomen met symptomen dus gewoon 2 tot 3 weekjes.. toen was het rip... wasrschijnlijk dus die cytokine storm. Je lijf en organen exploderen letterlijk kapot.

papasfritas | 06-02-20 | 22:31

@papasfritas | 06-02-20 | 22:31:
Ik ben benieuwd wat de uitkomsten zijn als men gaat experimenteren met immuunsysteemonderdrukkers. Prednison, etc. Normaal erg contra-indicatief bij infecties, maar in dit geval mag de boel misschien wel een klein tandje minder.

Vage_eddie | 06-02-20 | 22:40
▼ 1 antwoord verborgen

Ik vind vrouwen uit Twente het lekkerst.
Maar wel zonder kuchje.

HoerieHarry | 06-02-20 | 21:44 | 1

Eens. Een kokhalsje is dan wel weer romantisch.

Leptob | 06-02-20 | 22:16

Goddank hebben wij apothekers in overvloed.

ikbenerweer! | 06-02-20 | 21:38 | 3

En anders halen we er gewoon nog een meet hier naartoe...! Apothekers kan je nooit genoeg hebben...

Nemo_Tenetur | 06-02-20 | 21:43

Vorige week weer 600 nieuwe!

Afgeschminkte Bassie | 06-02-20 | 22:03

Misschien wel apothekers in overvloed maar zonder medicijnen heb je er niks aan en dan ik heb toch liever de medicatie beschikbaarheid in overvloed.

steekmug | 07-02-20 | 06:27

Verspreiding en noodzakelijke aanpak van het virus kan in Africa nog wel eens een probleem gaan worden.

Geen testmethodes, laat staan goede gezondheidszorg.

litebyte | 06-02-20 | 21:36 | 7

@Normpje | 06-02-20 | 21:56: zowel oost- als west africa zitten veel Chinese bedrijven, ook veel handelsondernemingen. Africa is het continent in reltie tot de populatie met de grootste import van Chinese goederen: textiel, electronica en machines.

litebyte | 06-02-20 | 22:22

@Normpje | 06-02-20 | 21:56: nou mijn Chinese merk Tiger tools werkbankslijpmachine doet het al probleemloos ruim 26 jaar.

steekmug | 07-02-20 | 05:42
▼ 4 antwoorden verborgen

Mogelijk heeft dit virus een voorliefde voor Aziatische mannen, onderstaande onderzoek claimt enige correlatie.
"We further compared the characteristics of the donors and their ACE2 expressing patterns. No association was detected between the ACE2-expressing cell number and the age or smoking status of donors. Of note, the 2 male donors have a higher ACE2-expressing cell ratio than all other 6 female donors (1.66% vs. 0.41% of all cells, P value=0.07, Mann Whitney Test). In addition, the distribution of ACE2 is also more widespread in male donors than females: at least 5 different types of cells in male lung express this receptor, while only 2~4 types of cells in female lung express the receptor. This result is highly consistent with the epidemic investigation showing that most of the confirmed 2019-nCov infected patients were men (30 vs. 11, by Jan 2, 2020).

We also noticed that the only Asian donor (male) has a much higher ACE2-expressing cell ratio than white and African American donors (2.50% vs. 0.47% of all cells). This might explain the observation that the new Coronavirus pandemic and previous SARS-Cov pandemic are concentrated in the Asian area."
www.biorxiv.org/content/10.1101/2020....

Abject | 06-02-20 | 21:34 | 7

Racistisch virusje dus...! Heeft Sylvana al gereageerd...?!

Nemo_Tenetur | 06-02-20 | 21:39

@Arkan Sonney | 06-02-20 | 21:38: Goed idee. ik ken toevallig 2 Nederlandse vloggers die al een voorverkenning hebben gedaan.

litebyte | 06-02-20 | 22:23

Lezen jullie wel?
1 van de 8.
De enige Aziaat.
En daar concluderen jullie wat uit?

Is dit nog nieuws? | 07-02-20 | 10:29
▼ 4 antwoorden verborgen

Heeft de heer H.Mens te Lisse alreeds een joint-venture opgezet met een Chinese ovenbouwer? Ik hoor hem er graag over zondag...

loze stijl | 06-02-20 | 21:33 | 1

Hij noemde ze liefkozend 'Chineesjes'...

Nemo_Tenetur | 06-02-20 | 21:37

Het verhaal van Li Wenliang is vreemd; vanmorgen explodeerde heel Weibo. Eerst rapporteerde de Global Times het, daarna namen andere media het over - en rond half één vanmiddag was het n e r g e n s meer te zien. Toen bevestigde de WHO zijn dood, om een uur later te melden dat zij niets wisten van 's mans status. Het heeft er alle schijn van, dat hij verdwenen is. Weibo gonst van de boze geruchten.

bisbisbis | 06-02-20 | 21:33

gaia grijpt momenteel in door wat aan de overbevolking en co2crisis te doen. China heeft het klimaatakkoord niet ondertekend dus dit is de straf

HetOorAakel | 06-02-20 | 21:31 | 5

@litebyte | 06-02-20 | 22:25:
Ik zat eerder te denken aan een trapkast vol bier en blikvoer.
Dan wordt meteen de mondkap-discussie irrelevant.

Vage_eddie | 06-02-20 | 22:37

Dan is Gaia wel erg dom want CO2 is goed voor de planten.

petersteenkamp | 06-02-20 | 23:10
▼ 2 antwoorden verborgen

Het mondkapje heeft bij de onfortuinlijke jonge arts in ieder geval niet geholpen. Hele geruststelling voor het gepeupel, dus nu vooral maar handen wassen, in de elleboog sproeien en papieren zakdoekjes gebruiken. (bron RIVM, NOS)

B.Spiritus | 06-02-20 | 21:30 | 5

@Vage_eddie | 06-02-20 | 21:53: Je hebt eigenlijk een vol gelaatsmasker nodig. Ook je ogen en oren hebben bescherming nodig.

De maskers die in China al decennia lang gedragen worden zijn eigenlijk meer bedoeld om anderen niet aan te steken bij griep of verkoudheid.

litebyte | 06-02-20 | 22:30
▼ 2 antwoorden verborgen

Toch dood die doctor,
Wuhan Central Hospital
29 minutes ago from HUAWEI P30 Pro
Ophthalmologist Li Wenliang of our hospital, who was unfortunately infected during the fight against the pneumonia epidemic of the new coronavirus infection, failed after all efforts, and died at 2:58 on February 7, 2020. We deeply regret and mourn this.

steekmug | 06-02-20 | 21:30 | 1

Hmm.. Te vroeg de melding dat hij dood is. Ze waren er nog mee bezig. Maar toch eindelijk gelukt zo te lezen. 'Virus'. Sure..

Wim Venijn | 06-02-20 | 21:33

Niks aan de hand. In China sluiten ze al jaren elke dag 56 miljoen mensen op en bolderen ze door de lege straten met mega gaskanonnen. Gewoon doorlopen zolang het nog gaat.

Normpje | 06-02-20 | 21:29

Ondertussen bij de buren,

In België is een patiënt in quarantaine geplaatst omdat mogelijk sprake is van een besmetting met het nieuwe coronavirus. Dat meldden Belgische media donderdag.

De persoon die is opgenomen in een ziekenhuis in Antwerpen is in China geweest, het land waar de uitbraak van het virus is ontstaan.

MaatJan | 06-02-20 | 21:25 | 6
-weggejorist-
Dirk III | 06-02-20 | 22:20
-weggejorist-
litebyte | 06-02-20 | 22:31

UPDATE: De patiënt die donderdag in België in quarantaine werd geplaatst vanwege mogelijk besmetting met het nieuwe coronavirus heeft die ziekte niet onder de leden. Dat liet het ziekenhuis waar de persoon ligt weten.

MaatJan | 06-02-20 | 23:13
▼ 3 antwoorden verborgen

"Hubei province has switched off lifts in high-rise buildings to discourage residents from going outside."

MisterC | 06-02-20 | 21:25 | 1

Het officiële aantal doden gaat zo enorm oplopen de komende weken.
Niemand, echt niemand, kan nog enig idee hebben hoeveel lijken er achter die gebarricadeerde voordeuren liggen.

Vage_eddie | 06-02-20 | 21:55

Wie de code deaud storm overleefd van zondag gaat sowiesoa Maandag deaud aan Corona. Period.

King Wasimoo | 06-02-20 | 21:25

In perspectief. In twee weken minder doden dan er in Nederland immigranten per week binnenkomen.

El Rico Grande | 06-02-20 | 21:22 | 5

@El Rico Grande | 06-02-20 | 21:59:
Misschien dat u ze uiteindelijk kunt bundelen in "De analogieën van Captain Hindsight".

Vage_eddie | 06-02-20 | 22:08
▼ 2 antwoorden verborgen

Overbevolking.

aartvantiemenvanjand | 06-02-20 | 21:22 | 3

Mensen neuqen gewoon te veel... Genoeg met dat neuqen...

Nemo_Tenetur | 06-02-20 | 21:28

Heb gisteren ergens op een aluhoedjes site gelezen dat de 'echte' telling op 128 duizend besmette personen stond en ruim 25 duizend doden... Aluhoedjes of niet, die 25k doden lijkt aan de berichtgeving via Social Media veel realistischer te zijn dan die 565 doden volgens de 'officiële' lezing...!

Nemo_Tenetur | 06-02-20 | 21:18 | 6

Taipei News was dat toch?

Hemmenaar7 | 07-02-20 | 05:31
▼ 3 antwoorden verborgen

De getallen van de dobbercruiseboot zijn wel interessant. 100 gevallen getest, 20 personen besmet. 1 op de 5. Hopelijk hebben ze als eerste de meest verdachte gevallen getest, en vandaar zoveel, want anders zijn het wel schrikbarende getallen.

Wim Venijn | 06-02-20 | 21:16 | 10

@B.Spiritus | 06-02-20 | 21:36: buitengaats mag de kapitein besluiten om mensen een zeemansgraf te geven. Nadeel is dat de vis dan ook corona krijgt.

Winter_is_coming | 06-02-20 | 22:23

@Wim Venijn | 06-02-20 | 21:28: Rutte exporteert wel een lading onderste stenen die kant op, gaat goed komen.

skinart | 06-02-20 | 22:31
▼ 7 antwoorden verborgen

Ik zie met deze getallen nog niet precies hoe China 'weer open' gegooid moet worden. KLM blijft tot half Maart weg, evenementen worden mogelijk afgelast ...

De beurzen lijken zich echter geen zorgen te maken.

ikbenerweer! | 06-02-20 | 21:16 | 3

Tja, met anderman's geld is 't makkelijk gokken natuurlijk...

Bucket of Shit and P | 06-02-20 | 21:21

De beurzen zijn al een tijdje losgeslagen van de reeele economie.

Harry Turtle | 06-02-20 | 21:22

@Harry Turtle | 06-02-20 | 21:22: Dat is waar, dat is wel consistent met het gedrag in de 1e jaren na de crisis : van slecht nieuws ging de beurs omhoog, anticiperend op renteverlagingen.

ikbenerweer! | 06-02-20 | 21:25

Ben een beetje Coronamoe.

Rest In Privacy | 06-02-20 | 21:16 | 6

@Bucket of Shit and P | 06-02-20 | 21:20:
Ach, zelfs Jezus had zijn slechte dagen.

Rest In Privacy | 06-02-20 | 21:37

Ideale plaats om daar even over te zeuren dan.
Onder een topic waar je zelf op geklikt hebt.

Vage_eddie | 06-02-20 | 22:02

Ik ook. ‘t Is ook allemaal gewoon de schuld van links.

beldewouten | 06-02-20 | 22:29
▼ 3 antwoorden verborgen

Bij flutrackerspuntcom houden ze echt alles bij...

Thank me later...

Bucket of Shit and P | 06-02-20 | 21:16

Ik mis deze link nog: 50000 nieuwe besmettingen per dag, waarvan het merendeel overigens nauwelijks wordt opgemerkt. Volgens een gerespecteerd wetenschapper.
www.youtube.com/watch?v=ALQTdCYGISw

lekgoot | 06-02-20 | 21:11 | 9

@lekgoot | 06-02-20 | 22:08: het RIVM laat mensen gewoon thuis in quarantaine. Nergens ter wereld wordt dit op deze manier aangevlogen. Man man!

pibasso | 06-02-20 | 22:22
▼ 6 antwoorden verborgen

Zeg GS, waarom gebruiken jullie de punt als decimaalscheiding en de komma als duizendtallenscheidingsteken? En dat in alle Corona-artikelen tot nu toe. We zijn toch zeker geen Amerikanen?!

In NL is andersom gebruikelijk. Dus we hebben 28,3K infecties dan wel 28.350. Spreekt uw moerstaal!

/taalnazi

Kees Maf | 06-02-20 | 21:09 | 5

Die 'K' is ook een anglicisme

iB€€R | 06-02-20 | 22:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Much ado about nothing

azijnseikerT | 06-02-20 | 21:07 | 1

U denkt daadwerkelijk dat een land als China voor "nothing" zijn economie opoffert? Hebzucht is ongeveer de meest voorspelbare menselijke drijfveer, dus als ze daar een miljoenenstad en tevens economisch centrum compleet op slot gooien, is er echt wel iets meer aan de hand.

Vage_eddie | 06-02-20 | 22:12

Dat zijn verwaarloosbaar kleine getallen op een bevolking van anderhalf miljard.

van Oeffelen | 06-02-20 | 21:07 | 3

the trend is your friend.... (vandaag even niet).

Pimp my Voortuin | 06-02-20 | 21:15

Dan zijn de tegenmaatregelen van vooral China dus ook verwaarloosbaar klein, toch?

steekmug | 06-02-20 | 21:26

Het concept "Exponentiëel" wil nog even niet zo in uw inschattingsvermogen doordringen, of wel?

Vage_eddie | 06-02-20 | 22:15

Tot nu toe gaat een op de 50 geïnfecteerden de pijp uit. Is dat veel in vergelijking met andere virussen des doods?

gestoptmetroken | 06-02-20 | 21:05 | 2

Waarop baseer je die verhouding van 1 op de 50? Uit het 'nieuws'? Of heb je het van president Xijinping zelf? En die spreekt natuurlijk altijd de waarheid... We weten nog niks!

Muskatnuss!!! | 06-02-20 | 21:10

Gewoon griep virus 1 op de 1000. Dus 20x veel bij het corona virus.

mono-culti | 06-02-20 | 21:12

Ik vind ( en wie ben ik ?) Dat je uit ziekenhuizen weg moet blijven.

HoerieHarry | 06-02-20 | 21:05 | 4

Ik word 13 maart geopereerd. Heb ik toch wel liever in een ziekenhuis.

Deksmaat | 06-02-20 | 21:24
▼ 1 antwoord verborgen

Steeds meer problemen ontstaan nu door gebrek aan producten/onderdelen/grondstoffen uit China. Autofabrieken , Airbus, Apple, etc. Ben erg benieuwd naar de mogelijke problemen in de leverantie van geneesmiddelen. Daar waren toch al steeds vaker problemen bij. Dus zelfs zonder het virus hier, kunnen we toch indirect doden verwachten bij ons.

Hadena | 06-02-20 | 21:02

Lul maar, zo’n ziekenhuisje uit de grond stampen doet John Williams en z’n klusters die chinezen niet na. Geïsoleerd of niet.

beldewouten | 06-02-20 | 21:01 | 3

Ziekenhuis met tralies. Klinkt meer als een gevangenis. Daar kom je niet meer levend uit.

Wim Venijn | 06-02-20 | 21:05

@Wim Venijn | 06-02-20 | 21:05: alsof Help mij man is klusser een feestje is.

beldewouten | 06-02-20 | 22:32

Wat ik ervan zie zijn die uit de grond gestampte ziekenhuizen meer een sterfhuis. Enorme gymzalen vol met bedden, tralies, amper medische voorzieningen en naar het schijnt zelfs geen water.

5611 | 07-02-20 | 08:54

Dodelijke dilemma als je klachten hebt. Ga je naar het ziekenhuis?

Als je het coronavirus hebt, krijg je misschien de juiste hulp. Als je het virus niet hebt, krijg je het cadeau. Dat noodhospitaal mist niet alleen isolatie tussen patiënten om onderlinge kruisbesmetting te voorkomen, het mist ook een ringleidingsysteem om iedereen van voldoende extra zuurstof te voorzien. Dit virus legt een enorm beslag op IC bedden, en die zie je niet op het filmpje. Zelfs medium care is niet haalbaar met die middelen.

Je ziet in de "officiele" cijfers dat de kill/recovered ratio van groundzero rond de 1 op 1 schommelt. 549 op 712 in de laatste telling. Dat zijn slechte kansen. Kijk je naar de rest, dan is het 16 op 670. Buiten Hubei overlijdt maar een klein deel. Betere beschikbaarheid van zorg door een gebrek aan overbelasting kan daar een aandeel in hebben. Het kan ook stilte voor de storm zijn, omdat het virus daar later is aangekomen.

Hopelijk wordt er snel een echte oplossing gevonden. Verdere verspreiding is een kwestie van tijd.

Feynman | 06-02-20 | 21:00 | 3

Leest alsof je dat virus maar beter zo snel mogelijk kan krijgen, eenmaal genezen immuun, en anders dood, maar wel de maximale zorg.

Abject | 06-02-20 | 21:39

Zou dit virus in Nederland op dergelijke schaal huishouden dan zouden ook onze ziekenhuizen de benodigde capaciteit niet aankunnen.

spamzuiger | 06-02-20 | 21:51

@spamzuiger | 06-02-20 | 21:51:
Wuhan heeft 11 miljoen inwoners, dicht op elkaar gepropt.
Dat is 2/3 van het totale aantal van Nederland, maar dan geconcentreerd in één stad. De uitbraak in die mierenhoop was dus explosief en absoluut, wat het lokale zorgstelsel enorm overbelast heeft. Zelfs in een dichtbevolkt land als Nederland, zal de verspreiding iets minder explosief gaan dan in zo'n megastad, waardoor hopelijk het zorgstelsel minder hoge pieken te verduren krijgt.

Vage_eddie | 06-02-20 | 22:22

Het is de schuld van Rian van Rijbroek.

Kleine.Tieten | 06-02-20 | 20:59 | 1

Tijd om die op een handelsmissie naar China te sturen

boerenvla | 06-02-20 | 21:05

Zweden heeft ook een slachtoffer, niet dood, wel besmet.

schijtzat | 06-02-20 | 20:59 | 1

Altijd al meelopers gevonden, die Zweden.

MrLahey | 06-02-20 | 23:00

De klokkenluider is 'overleden aan het virus'. Heet strafkamp tegenwoordig zo?

JWZ_JMK | 06-02-20 | 20:58 | 1

De beste man zal zich daar niet erg populair gemaakt hebben.

Wekkertje | 07-02-20 | 09:04

hier een aloud en ook echt Nederlands probleem : een deskundige rapporteert aan een manager die denkt : wat moet ik doen en zal mijn tijd wel uitduren en er gebeurt niks maar de 'boodschapper' wordt in zijn nekvel gepakt , dat is China , maar in NL 1 weg- en waterbouwer op ministerie , 1 arts op NL ministerie gezondheid en de rest is infotainment

15121937 | 06-02-20 | 20:58

De grutto heeft het gedaan.

HoerieHarry | 06-02-20 | 20:57

56500?

Guusje Nadorst | 06-02-20 | 20:56

Knip en plak virus. Gaat lekker.

Poesman | 06-02-20 | 20:56

Hoop dat Joris het niet erg vind als ik even een knip/plak doe van mijn tegel van gisteren? Ik was er nogal lang mee bezig en daardoor stond het vrij laag.

--

Maar effe. Getallen.

WHO zegt dat de mortality rate zo'n 3% is (en we hebben nog geen gerichte behandelmethode). Vergelijk dat even met Ebola (25-90%, gemiddeld 50%, flink lager met behandeling), de Pest (30-90%, of 10% met behandeling), Spaanse Griep (10-20%. Een inschatting van mortality rate met behandeling lijkt niet te bestaan, waarschijnlijk omdat de vrij unieke variant (op zich erg interessant, lees vooral de Wikipedia pagina) niet meer bestaat).

Daarnaast. Officiele getallen tonen dat de verspreiding aan het vertragen is. Half Januari nam het aantal gevallen met zo'n 50-60% per dag toe, nu met 20% (ruw gemiddelde over meerdere dagen).

Kijk ook even naar de dodentallen versus genezingen. Weet niet meer waar ik het las, maar genezen verklaard worden duurt (in tijd) langer dan dood gaan, dus die getallen lopen achter. Wat zien we als we de getallen van GS erbij pakken (uit mijn geheugen)? Doden vs genezingen loopt ongeveer gelijk, maar vandaag is het aantal genezingen opeens twee keer zo hoog als het aantal doden. Waarmee we dus ook zien dat de rate hiertussen dichter bij de mortality rate komt.

---

En al die enge videos? De onbetrouwbare Chinese overheid?

Spanning en sensatie kan je overal vinden. Wat betreft de betrouwbaarheid van de Chinese overheid heb ik twee vragen:

1. Wat heeft de Chinese overheid er in Godsnaam bij te winnen om te liegen over de getallen? Als het een stuk erger is dan ze zeggen, dan zal dat uiteindelijk naar buiten komen (letterlijk en figuurlijk), en dan staan ze voor joker. Daarnaast is de WHO er duidelijk van overtuigd dat hun getallen kloppen.
2. Als de getallen zo veel hoger liggen, als het virus zich zo veel sneller verspreidt dan China zegt... Waarom zijn er niet meer besmettingen in het buitenland? Waarom grijpt het in Japan, Singapore, Thailand, etc niet met die snelheid om zich heen? Sterker - ik doe hier een gok, want ik ga niet alle dagelijkse getallen opzoeken en eraan rekenen - maar volgens mij nemen de Chinese getallen minstens zo snel toe (in relatieve aantallen) als die in andere landen.

En dan nog even een herinnering dat wij betere zorg hebben dan in China (ondanks tien jaar Rutte), en dat er in China nog andere problemen zijn op dit vlak onafhankelijk van het verschil in zorgkwaliteit, zoals dat veel Chinezen nog op traditionele methodes vertrouwen, en dat het beeld van zorg bij sommige (andere) Chinezen is dat je betaalt voor een genezing, en als je die genezing niet krijgt, dan heeft de dokter zijn werk niet gedaan - en sommigen houden de dokters in zoverre verantwoordelijk dat ze hen erom aanvallen als het resultaat niet goed genoeg is.

Leyrann | 06-02-20 | 20:54 | 12

@steekmug | 06-02-20 | 22:00:
Elk coronavirus is altijd aan het muteren.
Dat is waarom we elke winter opnieuw verkouden worden, terwijl we het jaar daarvoor al flink gesnotterd hebben.
Een mutatie kan slecht nieuws zijn en leiden tot "ergere" varianten, maar het kan ook andersom werken: De nieuwe variant kan gunstiger uitpakken.

Vage_eddie | 06-02-20 | 22:33

Belang bij downplayen: voorkomen van extra vertrouwensverlies=economische groei nu.
Voorkomen van paniek
Beide een gevaar voor het regime.

Hemmenaar7 | 07-02-20 | 05:22
▼ 9 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl