Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Coronavirus dag 12: 17.4K+ infecties, 'crematoria draaien veel harder dan officieel dodental 362'

Hier beelden en bevindingen van dag 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8 en 9. Live officiële infectie- en dodenteller die we officieel niet meer vertrouwen hier. In Nederland zijn ook de eerste "Chinezen" aangekomen.

Een kuchende man met een mondkapje in een doktersjas meldt ons dat ministeries morgen gaan melden dat de eerste 17 nobel teruggekeerde Nederlanders  de opvanglocatie gaan verlaten, en naar een eigen verblijfplaats worden gebracht. Maar daarover morgen pas officiële berichtgeving. Journaliste Anouk Eigenraam (volgtip) is onder die Nederlanders, en nu nog in quarantaine.

Dan terug naar de bron/brandhaard. Voor de vorm toch eerst even de officiële cijfers: 17,489 bevestigde gevallen, 21,558 vermoede gevallen, 362 doden en 530 mensen herstelden. Maar, jongens, we gaan 'em hard callen: het officiële dodental is veel te laag. Keihard bewijzen kunnen we dat uiteraard niet, maar zelfs als het niet waar is, klopt het toch. Op 29 januari zagen we het voor het eerst voorbij komen bij blauwvink-journo William Yang, die een artikel achter een betaalmuur van het geblauwvinkte Initium Media* parafraseerde: "Credible Chinese media outlet @initiumnews interviewed people working at local cremation centers, confirming that many dead bodies were sent directly from the hospitals to the cremation centers without properly identifying these patients, which means there are patients who died from the virus but not adding to the official record. That shows the current death toll of 133 that we are seeing is way too low.

Vervolgens zagen we op 30 januari dit filmpje (tweede in de bovenstaande montage) dat naar verluidt de achterzijde van een crematorium toont, en waar de gele lijkenzakken uit de prullenbakken puilen, wat toch wel het beeld schetste dat die tent maximaal stond te loeien. Daarna zagen we vandaag dit filmpje (eerste in bovenstaande montage), waarin een man in 5 minuten 8 lijken in een busje filmt, daarna het ziekenhuis inloopt en daar een man live ziet overlijden, en vervolgens bij de uitgang ziet hoe er nog een lichaam het busje in gedragen werd. En dan deze twee filmpjes (laatste in bovenstaande montage), die Yangs verhaal lijken te onderschrijven: overleden patiënten worden met mach 15 afgevoerd naar het crematorium, en het enige afscheid is dat korte moment bij het busje, voordat de deuren dichtgaan. Chinese staatskrant Global Times dicteert het vandaag trouwens ook gewoon helder: "Bodies of #nCoV2019 victims should be cremated close by and immediately. Burials or transfer of the bodies not allowed. Funerals not allowed to avoid spread of the virus." Kortom, net als het aantal daadwerkelijke besmettingen, ligt het werkelijke dodental waarschijnlijk vele malen hoger dan de officiële cijfers.

Onderstaand een tweede montage, met wat we vandaag toch weer tegenkwamen want oh oh. Deze HazMat-makkers met assault rifles ergens in Wuhan. Deze erehaag in Indonesië. Deze hardhandige spray-down. Deze classy lady zonder monkapje die niet in mondkapjes lijkt te geloven en door de politie afgevoerd wordt. Deze bepaald hardhandige ambulancedienst. Nóg een vechtpartij met een dame zonder mondkapje. En dan komen we aan bij de gevallen strijders du jour. Hier, hier, hier, hier, hier, hier in Hong Kong, hier, en hier.

Of ze even niet lastig wil doen op de socials danku

Social

Begin de dag met een dansje

Social

Reaguursels

Inloggen

Kan iemand mij uitleggen op welke wijze je dood gaat aan het coronavirus? Verstikking door longontsteking? Das wel een dingetje namelijk, langzame verstikking is een lijdensweg, pure marteling. Weleens langdurige ondraaglijke pijn meegemaakt? Dan is een snelle dood een reële optie. Net als de springers van het WTC met 9/11, je weet dat je eraan gaat en je springt toch.

De_fluitlokker | 04-02-20 | 20:20

Ongeveer 1 op 50 gaat hieraan dood als we de cijfers moeten geloven.

piet7003 | 04-02-20 | 16:44

@Olijke Guit | 04-02-20 | 14:35: Ach, misschien kan het virus ook een hersenvliesontsteking veroorzaken? Dat kan dan wellicht een epileptische aanval uitlokken.

ridder pompompom | 04-02-20 | 15:20

@Olijke Guit | 04-02-20 | 14:35: of een hartaanval

pibasso | 04-02-20 | 15:52
▼ 10 antwoorden verborgen

Nu zijn er al, volgens de officiële cijfers uit China, enkele weken duizenden mensen ziek door het coronavirus. En het aantal loopt nog steeds op. Wat ik persoonlijk erg vreemd vind is dat niet alleen de sterftecijfers erg laag zijn(gelukkig) maar dat ook het aantal genezing erg laag is. Kan ik hieruit concluderen dat de genezing van het coronavirus een moeilijk iets is? Wat zal dadelijk toenemen, sterven of genezing?

swapper | 04-02-20 | 10:17 | 2

Het kost even tijd voordat duidelijk wordt of je eraan doodgaat, dan wel ervan geneest. Je kijkt dus tegen aantallen aan van een week of zo geleden, tegen welke je die cijfers moet afzetten. Domweg delen van het aantal sterftegevallen door het aantal nu bekende gevallen levert geen accuraat beeld op.

Beste_Landgenoten | 04-02-20 | 10:25

Dit is precies de reden dat ik erg benieuwd ben naar verdere verificatie over de vermeende implantatie van elementen van HIV in het virus. HIV zelf is niet te herkennen door ons immuunsysteem. Als er inderdaad HIV-elementen op de juiste locaties in het virus zijn aangebracht, zou het mogelijk zeer moeilijk te herkennen zijn, wat zou verklaren wat u zegt.
Plus, wat Beste_Landgenoten zegt.

Vage_eddie | 04-02-20 | 12:05

Beste Geenstijlauteur Spartcaus, op het moment dat een issue je leven gaat beheersen raad ik je aan professionele hulp te gaan zoeken. Een angststoornis is goed te behandelen dmv therapie en/of medicatie. Zie mijn bericht als een welgemeend advies, meer niet. Mocht je nog vragen hebben, mijn contactgegevens zijn bekend bij de redactie.

De_fluitlokker | 04-02-20 | 10:09

Made In China was altijd al teringzooi, nu is het nog besmettelijk ook.

Premier Trutte | 04-02-20 | 10:07 | 1

Maar ja, dat doet Ali expres.

Premier Trutte | 04-02-20 | 10:07

hoe ontsmetten mensen die mondkapjes eigenlijk? Of lopen ze nu al twee weken met zo'n broeinest op hun lichaam?

small_town_dude | 04-02-20 | 09:28 | 6

Mondkapjes kun je gewoon blijven gebruiken elke dag want het virus sterft heel snel. Het is geen gif dat werkzaam blijft.

Premier Trutte | 04-02-20 | 10:29

@Is dit nog nieuws? | 04-02-20 | 09:56: Speculatie & sensatie!

MrLahey | 04-02-20 | 10:55

Elke dag een nieuwe.
Niet dat het helpt: daarvoor heb je relatief dure ffp2 maskers nodig (met een filter dat stof en ziektekiemen filtert). De chirurgische mondkapjes waar de meesten mee lopen helpen alleen om te zorgen dat zieke mensen wat minder makkelijk anderen besmetten (doordat je in dat kapje hoest)

******** | 04-02-20 | 14:26
▼ 3 antwoorden verborgen

Krijg net een bericht van opticien. Bestelde bril loopt vertraging op vanwege coronavirus en bestelling onderdelen uit buitenland.

schijtzat | 04-02-20 | 09:26 | 6

@kweethetooknietbeter | 04-02-20 | 09:44:
Nee , men moet minimaal 40 euro bijleggen, dan vangen die brillenoplichters ook nog de 100 euro van de verzekeraars.
En dat voor een bril van 6 euro inkoop.

joppo0 | 04-02-20 | 10:16

@boerk | 04-02-20 | 09:41:
Jup, EssilorLuxottica heeft een monopolie waar je U tegen zegt. Gevalletje marktwerking gone wrong.

breakingbed | 04-02-20 | 10:31
▼ 3 antwoorden verborgen

ik vind 'r wel een lekker stuk.

ivanhoe bergs | 04-02-20 | 11:45

Een virus is niet discriminatoir van aard. Het kiest zijn slachtoffers naar volslagen wiilekeur.

Nehemia | 04-02-20 | 09:18 | 1

Ja, maar statistisch gezien gaan er meee Chinezen dood dan Marokkanen. Ik zeg, niet meer registreren want dit wekt de schijn van partijdigheid.

boerk | 04-02-20 | 09:39

Robert Long zong het vroeger al.

En dat is allemaal angst, allemaal angst
De allergrootste schreeuwers, zijn dikwijls 't bangst
En als er ooit iets gebeurd nou dan moet 't zo wezen
Wie 't meeste angst heeft, heeft vaak 't minst te vrezen

RickRD | 04-02-20 | 09:18

En ondertussen lekker doorvliegen. En die lichamen, die worden eerst uit de lijkenzak gehaald voor ze gecremeerd worden ?

Wekkertje | 04-02-20 | 09:17 | 3

Ik denk het wel; want recycling van plastic en minder CO2/Stikstof/Pfas/Fijnstof-uitstoot, en zo. Maar misschien zit ik er naast.

Rest In Privacy | 04-02-20 | 09:23

Ik denk dat alles in 1 keer in de kachel verdwijnt

Kopieerapparaat | 04-02-20 | 09:35

In Deutsland heeft 1 Chinese vrouw, werkneemster van het Chinese filiaal van een auto-onderdelenfabriek, nu in totaal 11 mensen besmet met Corona. Allemaal ook werknemers van het Duitse filiaal waar die Chinese vrouw een tijdje heeft gewerkt, of hun kinderen. Dat is een forse besmettingsgraad. Denk ik dan.

Rest In Privacy | 04-02-20 | 09:05 | 4

Dan zullen we binnenkort ook wel kunnen vast stellen of het virus daadwerkelijk alleen voor Chinezen / Aziaten fataal is en niet, of in veel mindere mate, voor andere volkeren.

Good Meuning | 04-02-20 | 09:33

Hoe is het eigenlijk met die Chinese vrouw?

Rest In Privacy | 04-02-20 | 09:46
▼ 1 antwoord verborgen

Wat mij ook opvalt is dat bijna alle slachtoffers in de straten en malls zo netjes dood op hun rug liggen met gestrekte benen. Als ik van griep dood zou gaan zouik ten eerste mijn bed niet uitkomen en ook na een flinke hoest in een foetus houding liggend sterven.

small_town_dude | 04-02-20 | 08:50 | 3

Of in ieder geval met één been omhoog ja.

VP732 | 04-02-20 | 08:53

Het schijnt vaker voor te komen: een Schwalbe in de hoop door een ambulance te worden opgehaald.

Olijke Guit | 04-02-20 | 09:37

Ja, viel mij ook al eerder op. Ze liggen te mooi. Alsof ze van "niets aan de hand" naar "plots dood" gaan. We kijken mogelijk naar mensen met een hartfalen. Niemand die je gaat reanimeren.

De_fluitlokker | 04-02-20 | 17:24

Dat de slachtoffers na hun overlijden gecremeerd worden is enerzijds wel begrijpelijk als men daarmee probeert te voorkomen dat het virus zich verder verspreid.

Nu wil ik niemand beschuldigen, maar wat als er intussen ook allemaal lastige individuen gericht bestookt worden met 5G-straling en daaraan overlijden? De hele wereld is gestressed over het virus, maar over mogelijk bewapend 5G hoor je ze niet! Zou ook kunnen verklaren waarom mensen op straat plotseling dood neervallen.

Good Meuning | 04-02-20 | 08:48 | 4

Ik denk dat hij wel een punt heeft!

David000000007 | 04-02-20 | 09:12

Je hersenen worden bij inschakelen direct gefrituurd *bzzzzz poef!*

boerk | 04-02-20 | 09:16

Mij lijkt die 5G straling wel tof, doodt bijna elk virus. Dat je hersenen gekookt worden is een klein bijverschijnsel.

jan huppeldepup | 04-02-20 | 10:42
▼ 1 antwoord verborgen

De oplossing voor de vergrijzingsgolf! Ik vraag me af wat Europa betaald heeft voor deze oplossing!

David000000007 | 04-02-20 | 08:43 | 2

one dolla make you sick longgg time.

Lt-Kol Kilgore | 04-02-20 | 08:44

Wat dat betreft had je dit virus ook in Japan kunnen verwachten. Daar wonen relatief gezien zeer veel bejaarden.

Nehemia | 04-02-20 | 11:31

Leestip: "De Pest" ("La Peste" 1947) van Albert Camus. Zo goed geschreven. Als ik die filmpjes uit Wuhan zie, moet ik vaak aan dat boek denken. Een groot verschil is dat in de roman vanaf het allereerste moment de stad in quarantaine gaat.

ridder pompompom | 04-02-20 | 08:38 | 1

De Decamerone van Boccaccio is anders ook wel leuk leesvoer, maar ze gaan iets minder in op de pest zelf (gelukkig maar) uitermate vermakelijke literatuur.

Lt-Kol Kilgore | 04-02-20 | 08:43

"BRUSSEL - Een van de negen Belgen die vanuit het Chinese Wuhan naar huis zijn gehaald, is besmet met het coronavirus."

Kuifje, hoed je voor kuchende mensen!

MickeyGouda | 04-02-20 | 08:33 | 8

@schijtzat | 04-02-20 | 08:59:

Hihi... Mijn schoonmoeder bijt dat virus waarschijnlijk hard terug. Maar in alle ernst: dankjewel, ik straal het aan hen door.

MickeyGouda | 04-02-20 | 09:12

Maar even geen Chinees eten dan

boerk | 04-02-20 | 09:18

@boerk | 04-02-20 | 09:18: Ik denk met alle informatie die nu beschikbaar is, het Chinese eten niet de veroorzaker van dit virus is. Dat was slechts een opgetrokken rookgordijn.

Nehemia | 04-02-20 | 11:34
▼ 5 antwoorden verborgen

Als er een besmetting in Nederland is, denk je dat ze dan meteen openheid van zaken geven? Met deze maatregelen die er nu genomen zijn, kan ieder kind wel voorspellen dat dit nooit goed kan gaan. Misschien nu al handig om uit te zoeken, wie er precies verantwoordelijk zijn voor de maatregel dat mensen 2 weken thuis mogen zitten. Wie verzint er nou zoiets? Je bent in Nederland echt geen moer meer waard, maar dat wisten we al. Het lijkt erop dat ze in andere landen het virus wat serieuzer nemen. Ik had die mensen eerst even in Brussel een excursie gegeven: Hoe werkt de EU??, met koffie en broodjes en kennismaking en zingen en handenschudden natuurlijk. Daarna even richting het Binnenhof. Ik denk dat er dan wel bij wat politici wat wenkbrauwen zouden gaan fronsen. Bij diegene die nog wakker zijn, bedoel ik dan.

mynameistrouble2 | 04-02-20 | 08:26 | 2

Hier werkt het net zoals in china: Ontkennen, wegkijken en als het te laat is gaan we op zoek naar een zondebok die op de onderste steen zit.

skinart | 04-02-20 | 08:58

icao.maps.arcgis.com/apps/webappviewe...
Moeilijke kaart met de bewegingen van het virus via vliegverkeersroutes.
Ja zo reist het virus.
Door mensen deze kant uit te halen, wordt het hier ook geïmporteerd
Een volledig onbekend virus.
Zeer onverstandig...

watergeus | 04-02-20 | 08:18 | 1

Je wil niet weten wat er in Afrika allemaal op ons zit te wachten. Nu gaan ze meestal nog dood voor ze de plas over raken, maar als ze ze massaal gaan beginnen invliegen dan gaat er heel wat minder tijd over.

Lt-Kol Kilgore | 04-02-20 | 08:47

Hier nog als herinnering 7(!) redenen dat Dettol of andere voor huishoudelijke gebruik desinfectiezeep niet meer of beter werkt dan bv. groene zeep of palmolive zeep,
www.gezondheid.be/index.cfm?fuseactio...

steekmug | 04-02-20 | 08:08 | 2

Er is een verschil bacterie of een virus

steefbeen | 04-02-20 | 08:10

Klopt en daarom helpt dettol niet en werkt het juist averechts.

steekmug | 04-02-20 | 09:34

Zo jammer dat Henry Keizer de gigantische opleving van zijn branche als gevolg van een Corona uitbraak in Europa niet meer mee kan maken....

Mark zit te Dutten | 04-02-20 | 08:03

OT op de NOS app, artikel over de Iowa caucus:

"Iowa is niet bepaald representatief voor de rest van de VS, omdat er relatief veel meer witte mensen wonen dan zwarte mensen".

Is dit geschreven door een student van Gloria Wekker of zo? De identity politcis spat ervan af. Ook nog eens ongeinformeerd en dom.

I) Impliceert NPO hiermee dat een voorverkiezing alleen representatief is als er meer zwarte mensen dan witte mensen meedoen?
II) Weet de NPO wel dat zwarte mensen (neem aan dat ze African American bedoelen) 13% van de populatie uitmaakt? En dat hun aandeel belangrijk kan zijn... in swing States maar gezien dat pakweg 60% van de populatie wit is, niet alles bepalend? Overigens is de Latino populatie groter dan de zwarte, en groeit ook veel harder.
III) Iowa is voor de Dems wel degelijk belangrijk, met name voor Biden, Sanders, Yang, Buttigieg, Bloomberg en Warren. Iowa is een normie staat - geen hyper linkse staat als New Hampshire (waar Bernie hoogstwaarschijnlijk gaat winnen) en veel meer indicatief wat normie Dems gaan stemmen. Want pink haired college kids en hun 'male' allies on the coasts (die zijn fan van Klobuchar en Warren) zijn niet representatief voor zelfs the average Dems stemmer. Ook de Bernie Bro's vertegenwoordigen niet de meerderheid van Dems. Ondanks dat ze veel harder schreeuwen op de socials. Nu wordt verder in het artikel wel erop gewezen dat het toch van enig belang is. Maar bij Iowa wordt veel meer duidelijk. Ook wie binnen nu en een paar weken uitvalt, en waar de fanbase van uitgevallen kandidaten naar toegaat.

Maar Iowa is cruciaal voor Dems. Nee niet voor GOP want ze hebben een incumbent. Maar super tuesday is begin maart en dan beginnen de verkiezingen echt.

Graaf_van_Hogendorp | 04-02-20 | 07:50 | 6

Het staat er nog steeds, werkelijk walgelijk. Zo'n artikeltje zou nog van een 15 jarige met een interesse in journalistiek afgewezen worden, maar nee voor de staatsmedia is dit de norm. Zijn er al spiegeltjes gemaakt?

Szymon | 04-02-20 | 08:07

Ach.. Laat ze lekker weer heel verbaasd doen wanneer Trump wordt herkozen

Zalluf | 04-02-20 | 08:13

Ik hoor ook niets meer over de impeachment procedure.. is die spontaan afgekapt? Ia iedereen die eraan werkte acuut aan een virus overleden?

boerk | 04-02-20 | 09:21
▼ 3 antwoorden verborgen

En daar is de eerste Belg die het virus ook heeft. De omsingeling is compleet.

hackxor | 04-02-20 | 07:46 | 2

Een gerepatrieerde belg, die van ons mogen vandaag naar huis als ik het goed begrepen heb. Met de meest geavanceerde manier van isolatie: een contractje waarin ze beloven 2 weken binnen te blijven en bezoek op 2 meter afstand te houden. Wat kan er mogelijk fout gaan?

skinart | 04-02-20 | 08:05

Het enige feit in het artikel is dat gefilmde activiteiten overeen lijken te komen met officieel beleid "Bodies of #nCoV2019 victims should be cremated close by and immediately".

Bij een 2-3% death ratio krijg je dus honderden in een redelijk korte periode met een grillig verloop, sommige dagen kun je 50 extra lijken hebben. Tel dat op bij "normale" doden in een metropool per dag (honderden) ende filmpjes zouden dus van alles kunnen betekenen. Maar ook weinig tot niets.

Context is alles die wordt weggelaten. Mensen lezen hier graag op en voor emotie.

GeenAccount | 04-02-20 | 07:46 | 6

De acties van China rijmen niet met een "2-3% death ratio".

Egerius | 04-02-20 | 08:31

@Egerius | 04-02-20 | 08:31: Het duurt heel lang voor dit soort zaken duidelijk zijn. Vergeet niet dat er dagelijks in een stad als Beijing honderden of duizenden 'reguliere' doden vallen. Ga je nu elke dode onder Corona loggen, dan breekt de hel los. Dus ik denk dat ze het zekere voor het onzekere nemen, hoewel het allemaal wel draconisch aanvoelt.

BBRDWR | 04-02-20 | 08:34
▼ 3 antwoorden verborgen

De nieuwe cijfers: we zjjn de 20.000 officeel voorbij. En ik heb net het verhaal van de chinese arts die het virus ontdekt heeft gelezen en weet nu zeker dat je deze cijfers moet vertienvoudigen

Petroselinum crispum | 04-02-20 | 07:44 | 1

Niet voor niets zegt het Chinese Staatsbureau dat ze gefaald hebben...

steekmug | 04-02-20 | 07:46

Its all a show, trap er niet in mensuuh..

Bram de Rammer | 04-02-20 | 07:37

Ik neem aan dat GS ook de No Agenda podcast luistert. Graag meer info over de constatering dat het virus vooral effect heeft op Hanchinezen.

Stijl_Loos | 04-02-20 | 07:27 | 1

Hoe zit het met de Hanjongeren?

Usumani | 04-02-20 | 08:51

Om de Wuhaneezen een hart onder de riem te steken, heb ik net voor €23 Lego besteld. Dat diezelfde Lego bij Bol €85 kost heeft daar niets mee te maken.

Leptob | 04-02-20 | 07:19 | 2

U bedoelt dat u Lepin heeft besteld? Dat is geen lego. Dat is fake. Nep lego.
Desalniettemin, leuke set?

Gazelle | 04-02-20 | 08:05

@Gazelle | 04-02-20 | 08:05: U heeft gelijk, het is Lepin. Wat een oplichters zijn het, ik zoek op lego en ik krijg Lepin. Mijn zoon is er nu al blij mee. Maar wat boeit de naam? Als mensen boter op hun boodschappenlijstje hebben staan pakken ze ook bijna altijd margarine.

Leptob | 04-02-20 | 08:47

Heeft Groen al geprotesteerd tegen het gebruik van al dat plastic ?

LucaBrasi | 04-02-20 | 07:09

Dat deze coronavirus maar net zo'n indirecte ondergang mag worden het communistische China als de Tjernobylramp voor de voormalige Sovjet-unie.

steekmug | 04-02-20 | 07:00

Zombiestadium.

steekmug | 04-02-20 | 07:55

Mijn weerstand is erg laag. Dat bleek weer eens toen ik stond te prutsen aan een 220 volt stopcontact.

Gokmaar | 04-02-20 | 06:47 | 1

Maar dat er weerstand is, is zeker. Er hoort nl 230 Volt uit te komen

Mark van Leeuwen | 04-02-20 | 08:07

Wees gerust "De * overheid doet onderzoek naar het virus".
(Chinese, Nederlandse, EU (deep commie poppenkast = deep commie poppenkast))

hallevvezool | 04-02-20 | 06:42

Ik zeg maar niets meer........

Roadsurfer | 04-02-20 | 06:27

HATSHJOE. Pardon

Mr. Squits | 04-02-20 | 06:26

Het RIVM kan niet met 100% zekerheid uitsluiten dat als deze mensen gezond worden verklaard wel of niet dragers en dus verspreiders van deze virus zijn.

jitro | 04-02-20 | 06:03 | 2

Dit. China gooit hele steden op slot, omdat de tests die we hebben niet effectief zijn, Frankrijk steekt mogelijke besmettingen ver weg van de bewoonde wereld in een vakantiepark, Australië stuurt ze naar een eiland, Finland houdt ze ook in een vakantiepark, maar bij ons mogen mensen die met 36 (!) mensen met symptomen in hetzelfde vliegtuig hebben gezeten gewoon naar huis. De GGD ""heeft afspraken gemaakt met deze mensen"". Ik kan daar niet bij. Zeker omdat je in het begin helemaal niet kan meten of iemand besmet is.

Mean Dean | 04-02-20 | 07:00

@Mean Dean | 04-02-20 | 07:00: Ja ik zag net dat groepje in de tram, op weg naar huis. Heb ze nog mijn zakdoek gegeven omdat ze zo hoesten.

jan huppeldepup | 04-02-20 | 10:49
-weggejorist-
fourfeathers | 04-02-20 | 05:53 | 1

Als je de vergaande maatregelen ziet zoals het afsluiten van een complete stad en het bouwen van noodhospitaals dan zal China iets over dit virus weten wat wij (nog) niet weten.

Egerius | 04-02-20 | 05:39 | 3

Mijn idee ook. Cijfers geloof ik niet van China. Maar als je de maatregelen ziet, in combinatie met de beelden van veel plotsklaps omvallende mensen, dan is er duidelijk wel wat meer aan de hand.

Wim Venijn | 04-02-20 | 05:49

@Wim Venijn | 04-02-20 | 05:49: Nederland heeft een hele steengroeve afgehuurd om alles onder te verstoppen, sssst.

skinart | 04-02-20 | 07:14

@skinart | 04-02-20 | 07:14: Ik neem aan dat ze alleen de onderste stenen gebruiken? Daar schijn je het beste dingen onder te kunnen verstoppen...

Ad Hominem Tu Quoque | 04-02-20 | 07:24

Wat ik vooral bijzonder vind is dat Schiphol een van de drukste luchthavens is en er nog steeds geen besmettingen in Nederland zijn.

marrretje | 04-02-20 | 05:30 | 1

Nog geen 'bekende' besmettingen.....

Lupuslupus | 04-02-20 | 09:06

426 doden en 20.626 bevestigde gevallen inmiddels.

Wim Venijn | 04-02-20 | 05:30 | 1

Een beetje dat rijskorrels op een schaakbord effect.

Nehemia | 04-02-20 | 11:37

7,72% lagere koers binnen 1 dag op de Shanghai beurs ondanks ingrijpen van de Chinese centrale bank met 157 miljard euro zegt mij meer over het verval van de economie en staatsnepnieuws in China.
De wereldhandel zal er ook een forse uppercut van meemaken.
Trouwens China's Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie doet mij denken aan de klimaattafel van Nijpels in Nederland wie bepaald hoe en wat word verduurzaamd.

steekmug | 04-02-20 | 04:44 | 1

Ook in China zijn er Pinokkio's

likmegaties | 04-02-20 | 05:51

Ik ben voor de zekerheid al aan het xhamsteren en heb porno voor 3 maanden opgeslagen.

Rest In Privacy | 04-02-20 | 02:48 | 3

Zorg er voor dat je geen Aziatische chicks er tussen hebt zitten. Gevaarlijk.

miko | 04-02-20 | 03:26

Waarom dingen hamsteren die je gemakkelijk en goedkoop thuis kan maken ?

KlauwnBassie | 04-02-20 | 06:01

U heeft toch wel aan de bijbehorende zakdoekjes gedacht.?

jan huppeldepup | 04-02-20 | 10:51

De griep velt jaarlijks 650.000 mensen. Die paar honderd doden, of meer gaan de aarde niet redden. Voor niets gestorven dus, volgende pandemie graag.

K1100 | 04-02-20 | 02:40 | 1

Hoe de situatie echt is weten we op dit moment nog niet. Ik sluit 100 miljoen doden of meer nog steeds niet uit. De blinde paniek om alles af te sluiten voor een “laag aantal “ en een ziekenhuis te bouwen wijzen mijn inziens op een catastrofe die gigantisch is.

Schilder58 | 04-02-20 | 05:23

Ik wou eerder reageren, maar de storm des doods speelde parten. Mijn internetverbinding werkt nu pas weer.

Groet

Viraal-Optimaal | 04-02-20 | 02:13 | 1

En wij zaten al: waar blijft ie nou? Potjandikkie goed afgelopen, zullen we maar denken!

VP732 | 04-02-20 | 07:45

Niks aan de hand mensen, gewoon doorlopen aub...

Mark zit te Dutten | 04-02-20 | 02:10

Waarom bouwt China gloednieuwe ziekenhuizen, als ze duizenden leegstaande appartementencomplexen hebben? Converteer die gewoon tot ziekenhuis, en elke patiënt heeft zelfs zijn eigen kamer. Gewone ziekenhuizen, waar allerlei zieke mensen samen klonteren, zijn natuurlijk hotbeds voor virusverspreiding.

stampertje85 | 04-02-20 | 01:41 | 3

Die liggen honderden of duizenden kilometers verderop. Dat zou een beetje hetzelfde zijn als de patiënten van een uitbraak van hoestkuch des doods in Polen naar lege appartementen in Spanje transporteren. Via Duitsland en Frankrijk waar nog helemaal geen hoestkuch des doods is.
Kortom: Dan heb je dus niet helemaal begrepen wat “quarantaine” betekent.

Stormageddon | 04-02-20 | 02:28

het is een prima idee,al die zieke mensen over een gebied te transporteren drie keer zo groot als de eu naar appartementen in miljoenen steden.
jij stond ook niet vooraan

miko | 04-02-20 | 02:45

En deze dan over het nieuwe ziekenhuis: “Basically, [patients] are waiting to die here. They will then be sent to the crematorium after death.” : www.theepochtimes.com/footage-of-new-...

Roelke | 04-02-20 | 01:30 | 6

@Japannert | 04-02-20 | 07:27: In tegendeel. De Epoch Times wordt gerund door Chinezen, die het land en de cultuur ,en bovendien het systeem van binnenuit kennen. Zij zijn better op de hoogte van wat er speelt dan een Volkskrant of een New York Times. Het is wel een oppositiekrant, dat is waar, maar met de staatskrant People's Daily als alternatief is de Epoch Times een baken van licht. De Epoch Times is dan ook verboden in China, en wie het regime kent weet dan genoeg.

Ivoren Toren | 04-02-20 | 07:43

@Ivoren Toren | 04-02-20 | 07:43: Integendeel, geen China kenner die de Epoch Times serieus neemt. De Epoch Times wordt gerund door de Falun Gong cult, dat is de reden waarom ze verboden zijn. Niet dat ik de agresssieve Chinese onderdrukking van de Falun Gong goedkeur, integendeel, maar Epoch Times heeft daardoor duidelijk een agenda en publiceert veel ongeverifieerd en heel erg gekleurd nieuws. Hun doel is niet het verspreiden van nieuws, maar het zwart maken van alles wat de Chinese overheid doet. Je kan beter vertrouwen op andere media uit Taiwan en Singapore voor enigszins redelijke China berichtgeving. Tot een paar jaar geleden de South China Morning Post uit Hong Kong ook nog wel, maar die is nu stevig in communistische handen via Alibaba.

Japannert | 04-02-20 | 07:58

Je hebt wél gelijk, afgaande op het filmpje dat GeenStijl zelf plaatst. Een overleden patiënt ligt al in een bodybag als die van bed wordt getild. Toen hij werd geplaatst was het dus al duidelijk dat het alleen maar “wachten op de dood” was.

borgmonster | 04-02-20 | 13:01
▼ 3 antwoorden verborgen

Dat komt natuurlijk niet door de vleermuizensoep en al die idiote berichten.. Veel meer aannemelijk is dat het uit dat lab in wuhan komt.. niet de eerste keer dat er iets ontsnapt... De waarheid zullen we nooit horen dat is zeker.

limburgOkeDan | 04-02-20 | 01:17 | 1

Veel aannemelijker is niet gokken naar de herkomst maar gedegen onderzoek doen.
Mers kwam ook uit een biolab?
Sars ook?
Ebola ook?
Veteranenziekte laatst in Antwerpen ook?

Is dit nog nieuws? | 04-02-20 | 09:50

Als je nu een hartaanval krijgt in China reanimeert niemand je.

Yumi | 04-02-20 | 00:55

Kom dat even goed uit, precies als je je sensatie filmpje gaat filmen gaat er ook nog eens één dood.

Nohara | 04-02-20 | 00:51 | 2

Food for thought....

keestelpro | 04-02-20 | 01:06

Ook gefilmd via tiktok?

Is dit nog nieuws? | 04-02-20 | 09:50

Dat virus zal niet lang standhouden.

Made in China.

Shestov | 04-02-20 | 00:44 | 1

best leuk,

miko | 04-02-20 | 00:59

Laatste update: 426 doden, 13,522 confirmed, 10,990 in het ziekenhuis waarvan 576 in kritische toestand.

varkenskebab | 04-02-20 | 00:37 | 2

13522 in Wuhan bedoel je neem ik aan? Wereldwijd confirmed staat op 19853, waarvan een kleine 190 buiten China.
De stijging van het aantal gevallen buiten China lijkt gelukkig inmiddels steeds verder af te zwakken, inmiddels al minder dan lineair.

Reaguurdeskundige | 04-02-20 | 00:50

In de hoofdzaak is het waarschijnlijk een epidemie van een virus zoals die wel vaker voorkomen, alleen je hoort er niet altijd iets van. Ja, er gaan mensen dood aan zoals aan wel meer virussen of bacteriën en dat is niet leuk, maar het hoort er wel bij. De wereldbevolking is groter dan ooit, bij een dergelijke uitbraak heb je dan ook meer slachtoffers omdat iedereen hutjemutje op elkaar leeft. Wordt de populatie te groot, zorgt de natuur er zelf wel een keer voor dat het weer iets verminderd en doet dat vrij meedogenloos. Zo gaat het nu eenmaal.

Kopieerapparaat | 04-02-20 | 00:35

Het gaat weinig op slaan wat ik hier nu post. Vorige week, 30 januari, was ik jarig, en de avond ervoor belde m'n goede, lieve vriendin dat haar ex vriend (48) was overleden. Twaalf jaar terug verbrak zij die relatie, omdat er geen enkel avontuur meer in zat. Wij drieën hadden in de 15 jaar daarvoor super leuk met elkaar opgetrokken. Na hun breuk is er geen ander gekomen. Z'n afgelopen 10-12 jaar zijn ongezien verlopen. Ook geen social media, niks.

Twee weken geleden is hij van z'n werk, architectenbureau, naar huis gegaan onder de noemer "voel me zo niet lekker". Vrijdag 24 jan heeft de politie de deur geforceerd en werd hij dood aangetroffen. Afgelopen zaterdag was zijn uitvaart en is hij gecremeerd.
De uitslag van de autopsie komt pas a.s. woensdag.

M.a.w. de doodsoorzaak is nog steeds niet bekend, maar de fik d'r in kon wel.
Zelfmoord of misdrijf zou niet het geval zijn geweest, dat was het enige wat dusver gemeld kon worden.

Te bedenken hoe het moet zijn voor de nabestaanden van de Chinezen die (vermeend?) heel rap worden gecremeerd vanwege een maar al te sterk vermoede doodsoorzaak?
Extra pijnlijk.

Kudtkip | 04-02-20 | 00:31 | 7

Gecondoleerd met het verlies van je vriend.
In China gaat dit grote sporen nalaten, zeker door de massale sterfte en hoe er door de staat op gereageerd wordt.

Frau Merkel | 04-02-20 | 07:09

Volgens mij zit de boodschap in de laatste alinea. Sterkte, Kudtkip. De Dood kan soms echt een hufter zijn.

MickeyGouda | 04-02-20 | 08:28
▼ 4 antwoorden verborgen

Kan allemaal wel zo zijn, maar mensen met een verminderde weerstand zijn het meest bevattelijk voor zo'n virus.

Keyboardspeler | 04-02-20 | 00:19 | 6

@schijtzat : Ik probeer al uren te slapen maar dankzij @keestelpro zijn opmerking lig ik al uren te draaien en lukt het mij maar niet om in slaap te vallen. Maar waar hij het mee wast maakt mij niet zo heel veel uit, Dettol heeft volgens mij deze dagen het meest gunstige effect.

cibeest | 04-02-20 | 06:23

@cibeest | 04-02-20 | 06:23: Het was meer een cynische woordspeling mijn beste. Ik doelde op de psychische weerstand van Joop adepten. Ik zal nooit mensen hun fysische weerstand verwijten. Da's net zo erg als racisme. Mijn excuses als ik u daadwerkelijk uit uw slaap heb gehouden.

keestelpro | 04-02-20 | 08:04
▼ 3 antwoorden verborgen

Dat ze zo doodvallen op straat is toch wel vreemd, normaal gesproken lig je met koorts en ademhalingsproblemen a snel in bed of op de bank.. maar het lijkt wel alsof ze gewoon onderweg waren, kapje op, de trein in, boodschappen doen, bij de bushalte.. hoe snel gaat dit mis op het einde? Dat is geen 24 uur creperen , dit lijkt wel razendsnel te gaan.
Als je op apegapen ligt ga je toch nog niet even aan de wandel?
Of ben ik zo'n kleinzerig?
Eerst dacht ik nog, wat een pech, vast lang onderweg, ziek geworden en dan zo'n einde, maar.. dit wordt wel vreemd.

Yumi | 04-02-20 | 00:15 | 20

Wellicht raken mensen bewusteloos: geen symptomen, toch longontsteking, verminderde opname zuurstof (hypoxia/hypoxeamia), bewusteloosheid. Dat krijg je dan juist als je al een week binnen zit er toch even op uit moet voor een boodschap.

KlauwnBassie | 04-02-20 | 06:25

China heeft 1,4 miljard mensen. Statistisch gezien niet vreemd dat er elke dag ongetwijfeld meerdere mensen dood gaan in het openbaar. Dus het meeste van die gevallen zijn gewoon hartaanvallen, herseninfarcten etc, die niets met het virus te maken hebben lijkt me.

Japannert | 04-02-20 | 07:33
▼ 17 antwoorden verborgen

De Chinezen doen het prima!

Pres. Xi Jingping wordt geprezen door de WHO vanwege bereidheid tot medewerken inzake verklaring van mondiale noodsituatie.
Directeur-Generaal (WHO)Tedros Adhanom Ghebreyesus spreekt lovende woorden. Kun je natuurlijk afdoen als diplomatieke opstelling.

Met alle nieuwe media worden we iedere keer geconfronteerd met rampen, ook als die van kleinere omvang zijn. Als dit in de tijd van Mao was gebeurd, hadden we het misschien niet eens gehoord. Was er trouwens ook weinig werkelijke belangstelling voor China.

Hier in het Westen zeiken we weer over geheimhouding. Compleet met de Westerse lakei Twan Huys die uit de New York Times citeert. Want oh, oh, doen die Chinezen weer stout en proberen probleem in eerste instantie te verhullen. Komt natuurlijk goed uit wegens de Sinofobe houding van het Westen.

"China’s attempt to curb a viral outbreak is a radical experiment in authoritarian medicine."
Kijk, daar gaan we weer. De onderkop bij The Atlantic.
www.theatlantic.com/health/archive/20...
China kan het natuurlijk nooit goed doen. Worden ze even beschuldigt van een autoritaire radicaal experiment. Om ziek van te worden.

"For those in China and especially in Wuhan, the tick-tock unease is worsened by uncertainty in what the government says, based on past experience of inaccurate reporting on death numbers and infection rates in other preventable tragedies, includingSARS and the Great Leap Forward famine."
www.latimes.com/world-nation/story/20...
De LA Times weet er ook weg mee. Nog eventjes Mao's misstanden vergelijken met het heden. Toe maar! Hufters.

Er zijn m.i. twee belangrijke zaken in deze hele kwestie.
1. China's ervaringen met het Westen zijn niet erg goed. (Denk bijv. aan de opiumoorlogen.) Dus men wil graag zijn eigen zaakjes zelf oplossen, want van die barbaren hebben we weinig goeds te verwachten.

2. Het zgn. Westen is altijd aan het vertellen hoe slecht die Chinezen wel zijn, hetgeen op bepaalde punten zeker waar is als je bijv. kijkt naar het nogal los omgaan met andermans bedrijfsgeheimen. (overigens denk ik dat ze dat zien als een soort terugbetaling, ben daar echter niet zeker van)

Daar hebben ze een godvergeten broertje dood aan, wegens hun oeroude cultuur. Mao's latere gekte is slechts een onderbreking geweest, en eigenlijk ook weer een onderdeel van het keizerrijk. Het Rijk van het Midden. Of je dat nu humbug vindt of niet, doet er niet toe, je moet er rekening mee houden. (Doen incapabele figuren als dhr. Sjoerdsma bijv. niet, zelfde verhaal als Rusland.)

3. Waar ik wel zeker van ben, is dat vele commentatoren zich niet echt realiseren hoe gigantisch groot China is; ontstellend veel mensen zitten daar in dat uitgestrekte land. In 2017 telde China 1,386 miljard, dat is een hoeveelheid mensen die, zeker voor Nederlanders (17 millioen?), nauwelijks te bevatten is.

Daaruit volgt dat de leiding, in casu de communistisache partij, voor binnenlands gebruik(!) niet te veel naar buiten wil brengen. Alles uiterst strak in de hand wil houden, want paniek bij dik een milliard mensen is nog vele malen erger dan die paar doden die nu gevallen zijn. Tragisch voor de families, die niet de gebruikelijke begrafenisrituelen kunnen volvoeren. Heel erg gezien de nog steeds heersende vooroudercultus.

Oh, ja, de New York Times nog even.
"“Projecting optimism and confidence, if you don’t have the data, is a very dangerous strategy,” said Alexandra Phelan, a faculty research instructor in the department of microbiology and immunology at Georgetown University."
www.nytimes.com/2020/02/01/world/asia...
Zij realiseert zich ook niet die hoeveelheid mensen en het slagveld als er landelijke paniek uitbreekt en kent ook de gemiddelde Chinese volksaard niet, gezien de nog steeds heersende Confucianistische achtergrond van de Chinese cultuur.

Maar ten koste van alles; de potentiële paniek dient bezworen te worden en dat gebeurt met zeer zeer harde en effectieve hand. Dus heel goed dat die dame aangesproken wordt op haar sociale mediagebruik. Laat dat. Ze komt er nog genadig vanaf, wordt heel beleefd gewaarschuwd en als ik haar was dan zou ik maar gehoorzamen.

Dus GeenStijl doet eigenlijk mee aan het ophypen van de hele coronazaak. Hoeveel mensen sterven er jaarlijks aan bijv. tuberculose?
"A total of 1.5 million people died from TB in 2018" volgens de WHO.
www.who.int/news-room/fact-sheets/det...
Dat zijn nog eens aantallen.

Waarmee ik niet wil zeggen, dat we op onze handen moeten gaan zitten. Maar een beetje meer begrip voor de Chinese houding zou wel goed zijn.
Gefeliest, u hebt mijn tirade geheel gelezen.
Dank u. Evocatus

Evocatus | 03-02-20 | 23:56 | 13

@sprietatoom | 04-02-20 | 01:50:

Volgende keer toch beter inlezen, het gaat om de mutatie, coronavirussen zorgen hier ook jaarlijks voor een verkoudheidje... denk je een Chinees complot te hebben en dan dit. LOL

sprietatoom | 04-02-20 | 03:01

De Westerse media reageert erg fel, omdat het zeker Westerse propaganda is. Alleen heeft de propaganda deze keer wel een hele grote kern van waarheid. De CCP heeft eerst de boel de doofpot geprobeerd in te gooien, zodat ze rustig Chinees Nieuwjaar konden vieren. Artsen werden gearresteerd. Toen het uit de klauwen begon te lopen, toen begonnen ze actie te ondernemen. En we zijn nu ruim een maand verder en nu pas begint de CCP buitenlandse hulp te accepteren. Ik volg de Chinese oppositie een beetje. Natuurlijk hebben die over altijd wel iets te zeuren, omdat ze zijn teleurgesteld dat hun interesse in de Aziatische cultuur uitgelopen is op een flinke teleurstelling, maar ergens hebben ze toch een punt. De CCP loopt iedere keer zeker een week of twee achter de feiten aan, omdat ze eerst de doofpot willen gebruiken om hun communistische vriendjes veilig te stellen en dan pas overgaan tot actie.

PS: Je zou er ook verstandig aan doen om Tedros Adhanom (ezelsbruggetje: Tetris Adhominem) eens te gaan googelen. Hij is één van de meest gehate figuren van Ethiopië; Hij heeft genocide gepleegd, is zo corrupt als de tering (letterlijk, hij heeft Rusland geholpen bij het in de doofpot stoppen van hun falend beleid in het bestrijden van tubercolose daar) en zo.

Alexander des Burgus | 04-02-20 | 03:36

@sprietatoom | 04-02-20 | 03:01: Er is een boek van Stephen King, the Stand, dat beschrijft hoe een ‘man-made virus’ door allerlei menselijke fouten uit een biolab ontsnapt en uiteindelijk 98% van de mensheid uitroeit. Het probleem met dat virus is dat het begint als een gewoon verkoudheidsvirus, en aanvankelijk lijken de mensen ook beter te worden. Maar het is een ‘constantly shifting virus’, dus iedere keer als het lichaam antistoffen aanmaakt verandert het weer van aard, en uiteindelijk gaat dus bijna iedereen eraan dood.

Augustwoman | 04-02-20 | 10:30
▼ 10 antwoorden verborgen

Aids ontstaat omdat iemand besloot een aap te neuken, dit virus schijnt van vleermuizen te komen. Het lijkt bijna of de natuur ons iets probeert te vertellen. Bijna dan hé, want het is natuurlijk de straf van Allah.

spanarchist | 03-02-20 | 23:32 | 2

Het Aidsvirus is gevonden in apenbloed. Dat kan door consumptie of door een beet evengoed zo verspreid worden.
Als de natuur ons werkelijk iets probeert te vertellen was u nooit geboren.

litebyte | 03-02-20 | 23:40

Wat een paniek ik smul ervan daar niet van hoor maar ik vindt het allemaal over de top.
Ze doen nu net met die 'maan'pakken alsof het hier om Antrax of Sarin gaat met een zekere dood.
Tot nu toe weten wij dat zo'n 3 tot 5% van de zieken dood gaan en dan nog alleen de zwakkeren en ouderen, who cares.
IS allemaal hysterie!

Miezerig | 03-02-20 | 23:26 | 9

5% vind ik toch aardig wat voor iets dan vrij snel om zich heen grijpt. Dat is een op de twintig.Met een serieuze outbreak zou ik aandelen uitvaartbedrijven en timmerfabrieken kopen.

miko | 04-02-20 | 00:38

@laagvliegert | 04-02-20 | 00:10: precies. Ik vind het ook gek dat iedereen een laag percentage nakakelt. Als dit virus hebt dan geeft de data uit Hubei aan dat de sterfekans meer dan 50% is. Ik hoop dat de cijfers niet kloppen, maar vrees het ergste.

profX | 04-02-20 | 08:41

@profX | 04-02-20 | 08:41: als de cijfertjes niet kloppen zijn we straks allemaal zombies.

Is dit nog nieuws? | 04-02-20 | 09:45
▼ 6 antwoorden verborgen

Al die verbrande lijken, dat is toch biobrandstof waar een hele centrale op kan draaien als we er een beetje verstandig mee om gaan? Zijn onze crematoria wel op het net aangesloten?

Ridde Rogter | 03-02-20 | 23:19 | 9

@borgmonster | 03-02-20 | 23:34:
Kan ik mother Abigail vertrouwen? Ze praat steeds tegen mij maar ik weet het niet, toch een andere cultuur enzo.

Rest In Privacy | 04-02-20 | 00:01
▼ 6 antwoorden verborgen

Er is weinig diversiteit onder de slachtoffers van dit virus maar de diversiteitsprofeten blijven oorverdovend stil.

Jan Dribbel | 03-02-20 | 23:19 | 1

Die profeten zijn de komende dagen nog wel zoet met de tweet van Baudet.

MrLahey | 03-02-20 | 23:25

Het is de laatste tijd erg stil in het anti-vaxx kamp.

geile pater | 03-02-20 | 23:15 | 2

Vaxx, antivax, in deze is iedereen gelijk wegens het ontbreken van een vaccinatie. Wat men al niet doet om iedereen op één lijn tekrijgen.

Winter_is_coming | 03-02-20 | 23:29

Al die ophef over een soort grieppie. Jankmuilen....

TonyMontana010 | 03-02-20 | 22:59 | 2

Lekker fris 010-geluid. Dank.

schijtzat | 04-02-20 | 03:27

En dat uit Rotterdam. Jullie janken nog steeds na over een beetje vuurwerk in 1940.

mono-culti | 04-02-20 | 10:31

Voor een conspiracy artikel is dit wel heel feitelijk en daarme ook extra beangstigend, de Biolab connectie wordt nagenoeg bewezen: archive.is/vrgn0 T

DezeNicknameBestaat | 03-02-20 | 22:56 | 4

@bij gelegenheid | 03-02-20 | 23:09:
Wikipedia is niet die site waarin dat geleuter over bio4 lab staat.
Volgens mij heeft NL ook zo'n lab.

Is dit nog nieuws? | 03-02-20 | 23:14

Heel feitelijk... LOL

litebyte | 03-02-20 | 23:20
▼ 1 antwoord verborgen

Bewonderenswaardig hoe snel een ziekenhuis blijkbaar gebouwd kan worden als het nodig is. Met dezelfde effectiviteit zou de woningnood in Nederland binnen een paar maanden opgelost zijn.

spanarchist | 03-02-20 | 22:51 | 13

@Is dit nog nieuws? | 03-02-20 | 23:12: er worden in Nigeria elk jaar ruim 3-3.5 miljoen Nigerianen geboren, dus per dag 10.000. Daar valt mimus 40 in de ruis weg.

Winter_is_coming | 03-02-20 | 23:34

Nee, want de constante stroom uit Afrika stopt niet.

miss error | 04-02-20 | 00:38

Eerst bijna 2 maanden na de uitbraak niets doen is geen 'effectiviteit'. En dat ziekenhuis lijkt me meer voor de Buhne.

Wekkertje | 04-02-20 | 09:34
▼ 10 antwoorden verborgen

Mensen die dood neervallen in straten, metro's, winkels etc etc. Artsen die full hazmat suits dragen. Lijken die in gele bodybags zsm verbrand worden... En dit moeten wij allemaal als normaal ervaren? gewoon een griepje? Dit is gewoon the division game kind of shit... Er wordt een hoop achtergehouden en binnenkort zijn we allemaal genaaid en de lul. Want het lijkt nu wel of er niks aan de hand is buiten Europa maar binnen een maand zijn er overal haarden en gaan mensen dood bij bosjes. Of was die chinese man van 44 jaar die met zijn 39 jarige vrouw naar de filipijnen vloog ook een gehandicapte, zieke en ongezonde chinees? Niks daarvan 44 jaar en sterven aan een nieuw virus is gewoon geknakt worden in de kracht van je leven!

papasfritas | 03-02-20 | 22:49 | 14

Mensen die dood neervallen op straat hebben niets met het virus te maken. Als je zo ziek bent kan/ga je niet meer de straat op; dat zijn gewoon mensen met hartaanvallen, herseninfarcten or whatever, waarvan je er in land met 1,4 miljard inwoners elke dag wel een flink aantal hebt, alleen voor het virus was er niemand die het in zijn hoofd haalde om dat te filmen en op sociale media te zetten natuurlijk.

Japannert | 04-02-20 | 07:37
▼ 11 antwoorden verborgen

De tracker van John Hopkins staat al een week of twee tamelijk strak op een verdubbeling iedere 3 dagen. Aan die trend lijkt nog geen eind gekomen. Als dat doorgaat hebben we over een week achtmaal zoveel gevallen als nu, dus 160.000. Het leek er even op dat die getallen stagneerden dus dat de isolatie helpt, maar het kan ook simpelweg een indicatie zijn van de beschikbaarheid van testkits in plaats van werkelijke gevallen. De mortaliteit hangt ergens tussen de 2 en de 8 procent, qua inschattingen.

Een betrouwbaarder beeld verwacht ik van het verloop in landen buiten China en dan vooral Europa en de VS. Maar te vrezen valt voor de situatie dat dit in landen met een slechte medische infrastructuur losgaat, Afrika, Midden-Amerika en dan is er nog de kans dat het gaandeweg muteert in een dodelijker of besmettelijker variant. Dit muisje krijgt een steeds langer staartje.

Beste_Landgenoten | 03-02-20 | 22:47 | 21

@profX | 03-02-20 | 23:05: Proces van beter worden ijlt langer na dan doodgaan, dat gaat sneller. Waarschijnlijk zijn dit ziekenhuiscijfers, dwz. betreffende de ergste gevallen. De cijfers zijn volgens velen zowieso niet erg betrouwbaar, er heerst chaos en China is nog altijd een dictatuur met bijbehorende cencuur.

ZSU-23-4 | 04-02-20 | 11:37

@thephysicist | 03-02-20 | 23:52:
Loglineaire analyse, altijd mooi.
Geen interactie effect in de hele dataset op de draconische quarantaine maatregelen van de Chinese overheid of verbeterde medische zorg ofzoiets? Ofwel, in normaal Nederlands, tot nu toe lijkt dus niets te helpen. Dat lijkt me behoorlijk zorgwekkend...

ZSU-23-4 | 04-02-20 | 11:44
▼ 18 antwoorden verborgen

Sla voor de zekerheid de vleermuizensoep toch een keertje over.

spanarchist | 03-02-20 | 22:47 | 2

Gewoon goed kauwen.
Dan komt het gelijkmatig in de bloedbaan terecht.
En alleen menthol sigaretten.

Cue_The_Deer | 03-02-20 | 22:55

@Is dit nog nieuws? | 03-02-20 | 22:44:
Dat maakt niet uit voor een goede conspiracy.

Wim Venijn | 03-02-20 | 22:45
▼ 1 antwoord verborgen

Alle beelden die we tot nu toe uit China hebben gezien spreken boekdelen. Ik begrijp dus niet waarom sommigen er zo op gebrand zijn om deze situatie, als ook het potentiële gevaar ervan voor de bevolking van Europa, te bagatelliseren. Is het angst? Want dat is echt een slechte raadgever als het risico bestaat op een pandemie die met bepaalde maatregelen wellicht buiten de deur kan worden gehouden. Maar daarvoor moet je wel eerst alle mogelijke scenario's onder ogen durven zien

MickeyGouda | 03-02-20 | 22:33 | 5

Misschien reageert China overdreven op een verder relatief ongevaarlijk virus omdat ze de schrik van sars er nog in hebben. Misschien zijn de vele bodybags ook gewoon omdat er tien miljoen mensen in de stad wonen, dan gaan er onder normale omstandigheden al dagelijks honderden mensen dood. Maar ik vertrouw China voor geen centimeter.

MrLahey | 03-02-20 | 22:52

@MrLahey | 03-02-20 | 22:52: ja joh, daar worden mensen in bodybags gestopt als ze gestorven zijn want er leven wel elf miljoen mensen maar de stad is er helemaal niet op ingericht en zo gaan ze daar gewoon om met hun doden. Tuurlijk. Die stad is een handels epicentrum, dus erg vooruitstrevend. En toch kunnen ze dit niet aan. Dan is het dus echt veel erger dan men daar doet voorkomen. Helaas.

borgmonster | 03-02-20 | 23:23

@borgmonster | 03-02-20 | 23:23: zekere voor het onzekere en elk lijk verbranden in een noodsituatie lijkt me niet een on denkelijk beleid. Daarnaast is de gezondheidszorg aldaar niet bepaald je-van-het.

MrLahey | 03-02-20 | 23:31
▼ 2 antwoorden verborgen

Het was natuurlijk te verwachten dat China nooit met actuele cijfers zou komen. Dit is veel erger dan het lijkt.

BozePaarseMan | 03-02-20 | 22:29 | 12

@Is dit nog nieuws? | 03-02-20 | 23:27: nee totaal niet zoals hier (tenzij je in iran zit misschien een beetje).

MrLahey | 03-02-20 | 23:33

@sprietatoom | 03-02-20 | 23:28: ach ik probeerde de whataboutism van is dit nog nieuws? Voor te zijn maar hij maakt hem alsnog. En er is natuurlijk best iets te zeggen over Amerika en dan vooral over hoe ze met de burgers van andere landen omgaan. Maar nee, is niet moeilijk kiezen.

MrLahey | 03-02-20 | 23:36
▼ 9 antwoorden verborgen

Chinezen kennen een vrij smerige en onhygiënische cultuur en moeten nu eens keer werk maken van het saneren van hun (eet)gewoonten. Want het is niet de eerste keer dat er daar gevaarlijke virussen ontstaan. Lijkt mij nu toch eens tijd voor de Chinese overheid om misstanden op die (vee)markten e.d. een keer goed aan te pakken. Ik zeg niet dat wij in het Westen immuun zijn voor het ontstaan van gevaarlijke ziekten, maar het is nu de laatste paar jaar al een paar keer verkeerd gegaan daar.

Bigi Bana Boy | 03-02-20 | 22:28 | 8

@Patje2011 | 03-02-20 | 23:50: jezus gast je moet je gedachten wel in enorme kronkels leggen om tot zo'n reactie te kunnen komen.

MrLahey | 04-02-20 | 00:39

@Is dit nog nieuws? | 04-02-20 | 09:42: Moeilijk hea, je ongelijk toegeven? India is zelfde potje nat.

MrLahey | 04-02-20 | 10:53
▼ 5 antwoorden verborgen

Krijgen Wuhanchinezen die zonder corona doodgaan wel een fatsoenlijke begrafenis?

happen_maar | 03-02-20 | 22:25 | 1

Nee.

borgmonster | 03-02-20 | 22:46

The planet eh eh .. finds a way.
Weg met die Chinezen. Er zijn er veeeeel te veel.

RickyLaRue | 03-02-20 | 22:17 | 1

1. Engels geneuzel.
2. Sinds wanneer is de planeet een entiteit?
3. Teveel Chinezen? Wie bepaalt een acceptabele hoeveelheid?

Van Urk | 03-02-20 | 22:48

Als ik het filmpje bekijk vind ik de mensen (personeel) in en rond het ziekenhuis heel rustig en kalm. Als deathrate echt heeeeel hoog zou zijn denk ik dat er wel wat nerveuzer gereageerd zou worden?

Droef Toeter | 03-02-20 | 22:15 | 4

Vooral gevaarlijk voor diegenen die toch al ziek, zwak en misselijk zijn.

TitanFoxX | 03-02-20 | 22:17

Of ze zijn al helemaal apathisch

ikbenerweer! | 03-02-20 | 22:17

@ikbenerweer! | 03-02-20 | 22:17:
Och een paar hoestende mensen is wat milder dan bijvoorbeeld de verkeersongevallen waar ze normaal gesproken mee moeten werken.

Is dit nog nieuws? | 03-02-20 | 22:41
▼ 1 antwoord verborgen

De ziekte schijn nog niet zo erg te zijn, als ik door de schilderswijk loop hoor ik alleen nog, rot op met je ka.. telefoon naar je ka.. moeder dat je de ka.. krijgt. Anders zou het heten rot op met je corana telefoon naar je corona moeder of zo iets.

jan huppeldepup | 03-02-20 | 22:14 | 1

muteren... mutter... moeder...

Mr. Squits | 03-02-20 | 22:55

Blauwe CliniClowns.

Schietmijmaarlek | 03-02-20 | 22:13

Classy lady ja.
Classy "lady" kan de tiefus genieten.
Classy lady met d'r hagelwitte kashmeer jas.
Classy "lady" met d'r Attitude.
Classy lady wordt tijd dat jij je normaal gedragen gaat.
Je leeft dan wel in de mierenhoop die China heet, hoef je je nog niet gelijk te gedragen als de Koningin.
Hell, in deze setting hoeft zelfs de Koningin zich niet te gedragen als de Koningin.
Maar de "werksters" zich wel als werksters.
Kun je wat van leren, arrogante omhooggevallen witjas zonder kapje en zonder werkplek, zoals je mededames witjas wel op hun harde (weg)werkplek.

chicago river | 03-02-20 | 22:12

Even simpel. Het dodental is op basis van besmetting +/- tien dagen geleden. Dus over tien dagen heel ruim keer tien. De besmetting volgens gisdata stagneert ineens, terwijl er niet ineens nog draconischer maatregelen zijn in China. Dus, ergens klopt het verhaal niet.
Wel kan ik me voorstellen dat blank en kaukasisch resistenter is tegen griepachtige ellende.
Desalniettemin is China de motor van de mondiale economie. En die motor loopt niet vast door een griepje.
Dit verhaal is nog niet ten einde.

koolteer | 03-02-20 | 22:12 | 4

Het is GEEN griep!

miko | 04-02-20 | 00:35

@Is dit nog nieuws? | 03-02-20 | 22:38:
Ja, tot Iran het toegaf was uiteraard alles over het neerschieten van dat vliegtuig ook schatting en sensatie.

U geloofd dingen alleen als een overheid het toegeeft?

naraga | 04-02-20 | 01:41

@naraga | 04-02-20 | 01:41: nee hoor. Juist niet.
Maar de massa hysterie is een verdienmodel voor de media.

Is dit nog nieuws? | 04-02-20 | 09:41
▼ 1 antwoord verborgen

De poll toch goed ingevuld. We gaan allemaal deaud!

harbi | 03-02-20 | 22:10

Mensen we moeten geen voedsel hamsteren maat alle consumptiegoederen over een half jaar zijn onze winkels leeg

Petroselinum crispum | 03-02-20 | 22:10 | 4

@TitanFoxX | 03-02-20 | 22:22: alsof een ander land ineens een fabriek heeft waar action troep vandaan komt.
Een Pakistaanse kerstbomen fabriek ofzo.

Is dit nog nieuws? | 03-02-20 | 22:38

@Is dit nog nieuws? | 03-02-20 | 22:38: Kerstbomen zijn voorlopig niet aan de orde. En de Action is natuurlijk veel te laat met hun overweging. Ergens las ik dat het virus 28 dagen kan overleven zonder een gastheer. Dus wat er nu in de Action winkels ligt kan allang besmet zijn....

Lupuslupus | 03-02-20 | 22:51

@Lupuslupus | 03-02-20 | 22:51: och, pin optimale condities kunnen veel virussen overleven. Kijk naar de pest hoevaak dat nog opduikt. Of mazelen.

Is dit nog nieuws? | 03-02-20 | 22:57
▼ 1 antwoord verborgen

En dit allemaal voor een griepje, of........................................

Ko Ranzig | 03-02-20 | 22:09 | 2

Het is geen griep (influenza)

Petroselinum crispum | 03-02-20 | 22:12

en.wikipedia.org/wiki/DARPA Voor wie nog nooit van DARPA gehoord heeft: dankzij DARPA is er het internet en GPS navigatie. Het is een gigantisch onderzoeksgebeuren, wat volgens onderzoeksjournalisten ook zich sterk richt op biologische oorlogsvoering. Sinds 9/11 zijn alle remmen losgegaan om met DNA technologie tekentafel virussen te maken. 100 Miljard dollar investeren, daar moet toch wel een lelijke bug uit te vogelen zijn. nl.wikipedia.org/wiki/Het_eiland_van_... De science fiction schrijver H.G.Wells heeft in 1896 een boek geschreven over pratende dier-mensachtigen die dr. Moreau in elkaar geflanst had. Volgens H.G.Wells waren al deze creaties van dr. Moreau doodongelukkig.

Eeuwig..Op..Vakantie | 03-02-20 | 22:08 | 3

Pratende dier-mensachtigen ? H.G. Wells zou zich kapot schrikken op een furry conventie.

TitanFoxX | 03-02-20 | 22:24

Dan kent u doctor Cyclops (1940) nog niet. ;)

steekmug | 04-02-20 | 04:52

Als variant op de islam is de godsdienst van de vrede, stel ik voor China het land van de gezondheid te noemen.

Lentehaas | 03-02-20 | 22:07 | 3

Yeah, eet allen meer meer meer chinees.

bij gelegenheid | 03-02-20 | 22:18

Hahaha!!! Die ga ik onthouden. LOL!!

Rest In Privacy | 03-02-20 | 22:19

Intelligente humor. Daar hou ik van.

schijtzat | 04-02-20 | 03:40

En nu wachten op de eerste diversiteitsgekkies, white privilege zeloten en Bij1 koekwauzen en -pannenkoeken, die roepen dat we juist blanken naar China moeten sturen.Dat zal ons leren!

MikeTheBull | 03-02-20 | 22:02 | 3

Nou ja, een kleine handelsmissie met Kaag, Rutte en Dijkhoff?

Zapata10 | 03-02-20 | 22:05

U bent zelf de eerste gek. Gefeliciteerd.

DrumPiet | 03-02-20 | 22:05

Ze roepen al wel dat als je uit de buurt van Chinezen wil blijven, je een racist bent.

MrLahey | 03-02-20 | 23:10

Iemand "12 Monkeys" nog gezien de laatste tijd?

Nuchternederland | 03-02-20 | 21:59 | 3

The Andromeda Strain,
de eerste die ik ooit over dit onderwerp zag.

vander F | 03-02-20 | 22:34

Contagion (2011)

Acidstain | 03-02-20 | 23:01

Virus (1980)

steekmug | 04-02-20 | 05:05

Maar hoe is het nu met die kraaien en muggen van een paar dagen terug?

Cunts-en-kitsch | 03-02-20 | 21:59 | 1

Die Kraaien en muggen.

KlauwnBassie | 03-02-20 | 22:44

Het is toch vanaf Dag 1 duidelijk dat er niks klopt van de berichtgeving.

Je stampt niet in een week tijd een noodziekenhuis uit de grond voor een ziekte met een typische mortaliteit van 2% en maar een paar duizend zieken. Dat is klinkklare onzin.

Zelfs als slechts de helft van wat naar buiten lekt waar is, is de situatie vele malen zorgelijker dan officieel wordt toegegeven.

Heau even | 03-02-20 | 21:58 | 6

Pffft
Mooie marketing toch: kijk ons omgaan met.
Bouwen we ff in een week een ziekenhuis.

Is dit nog nieuws? | 03-02-20 | 22:36

Deden ze ook bij SARS.

beldewouten | 04-02-20 | 03:45

Wel als in een stad met 10 miljoen inwoners iedereen met een verkoudheidje panikeert en naar het ziekenhuis gaat. Dan krijg je het als ziekenhuis heel erg druk. Daarnaast zeg je hetzelf een paar duizend zieken. De meeste ziekenhuizen in China zijn net als hier standaard al overvol. Als je er dan een paar duizend zieken bij krijgt, en er kans bestaat dat er nog duizenden bij kunnen komen, dan is een ziekenhuisje erbij bouwen -als je die mogelijkheid hebt- voor de zekerheid helemaal geen slecht idee.

Japannert | 04-02-20 | 07:42
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik denk dat ik de komende tijd maar even short ga op Alibaba etc.

Sinterbikske | 03-02-20 | 21:57 | 2

Ik las ergens dat short gaan op de Chinese beurs niet meer kan.

BP Richfield | 03-02-20 | 22:00

Je zult zien dat dat nog de enige toko is waar ze mondkapjes verkopen.

TitanFoxX | 03-02-20 | 22:26

Zakdoekjes te koop.

Poesman | 03-02-20 | 21:57

Hoe staat het eigenlijk met de Mexicaanse griep?
Deze paniek is hilarisch.

Lentehaas | 03-02-20 | 21:55 | 4

Dit is geen griep dat is het hele probleem. Niemand in de wereld heeft hier van nature antistoffen tegen (infuenza zit in onze genen omdat onze voorouders die overleefd hebben)

Petroselinum crispum | 03-02-20 | 22:04

Ziet u de Chinezen lachen?

MickeyGouda | 03-02-20 | 22:18

@Petroselinum crispum | 03-02-20 | 22:04:
Zika, Lassa, Ebola...

Is dit nog nieuws? | 03-02-20 | 22:35
▼ 1 antwoord verborgen

M'n Pakistaanse buurman krijgt nu ook praatjes.
"wat eten die mensen?"
Alles wat leeft waarschijnlijk.

RickyLaRue | 03-02-20 | 21:55 | 6

Ik heb in Shanghai gewoond. De Chinezen zeggen zelf dat ze alles eten, behalve stenen en zand.... Die doden en besmette personen cijfers kloppen volgens mij niet. China wil geen gezichtsverlies. Ze zullen er alles aan doen om te laten zien dat ze het onder controle hebben. Ook als dat niet zo is... It's the economy, stupid. Dat geldt ook voor China. Als fabriekjes kapot gaan omdat niemand meer iets koopt, dan stort de huizenbubbel in elkaar en hebben we een giga recessie (wereldwijd!). Houd de beurs in Hong Kong en Shanghai maar in de gaten. Dat steunpakket van de Chinese overheid is zo weg als de paniek uitbreekt... Over 2 weken zullen de cijfers drastisch omhoog gaan en zijn er helaas ook meer doden buiten China. Ze lopen niet voor niets in die pakken......

FrankOngerust | 03-02-20 | 23:12

Ik noem de huizenbubbel omdat er enorm veel flats leeg staan. Ze worden gebouwd en staan leeg. Speculatie... 's-avonds brandt er geen licht.

FrankOngerust | 03-02-20 | 23:17
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik vind het wel overdreven hoor, deze paniek in GS. De regering zegt dat er niets aan de hand is, haalt ook nog eens hoog risico- mensen uit China naar ons toe dus dan kan het toch niet zo erg zijn. Het enige waar ik spijt van heb, is van die mondkapjes ffp3, als ik er in december niet 20 maar 1000 gekocht had, hoefde ik deze maand niet meer te werken.

jan huppeldepup | 03-02-20 | 21:55

Ik ben al begonnen met voorraden inslaan (wat ik sowieso al van plan was). Paar grote jerrycans met drinkwater, potten pindakaas (prima survivalvoedsel), batterijen e.d. En uiteraard mondkapjes. Kan het iedereen aanraden.

Divergente_Integraal | 03-02-20 | 21:52 | 8

@Is dit nog nieuws? | 03-02-20 | 22:34: tada

Is dit nog nieuws? | 03-02-20 | 22:34
▼ 5 antwoorden verborgen
-weggejorist-
watergeus | 03-02-20 | 21:52 | 1

Het valt mij mee dat zoiets nog niet in India is.
Als er één land smerig en onhygiënisch is dan is het India wel.
Als het daar komt gaan de doden echt per x1000 tallen.

Miezerig | 03-02-20 | 21:52 | 11

Maar dát is nou juist het hele rare..... had het er al niet lang een probleem móeten zijn? Gezien het aantal handels en toeristen chinezen icm met de toch wel heftige besmettingskans...
Zelfde geldt voorAfrika, 1000en chinezen die daar zorgen voor grondstoffenafvoer naar china.
Niks... maar dan ook helemaal niks hoor je...
Kan 2 dingen betekenen:
-of het is er nog geen probleem (zijn dus chinezen enkel erg vatbaar/besmettelijk)
- in die landen houden ze het onder de pet om
Massahysterie te voorkomen. Maar in dat geval zou dan nu toch wel het een en ander toch via social media zijn uitgelekt?

Die eerste stelling zou wel verklaren waarom we er hier in het westen zo laconiek mee omgaan.

Rest In Privacy | 04-02-20 | 00:57

@Bali Lovert | 04-02-20 | 00:57: Afrika is niet zo goed voor het virus : heet

Is dit nog nieuws? | 04-02-20 | 09:39
▼ 8 antwoorden verborgen

Case two: cluster epidemic caused by the conference

On January 22, Yinzhou District of Ningbo City reported a suspected clustered outbreak of pneumonitis associated with a new coronavirus infection. Three cases were from employees of the same company, and one positive tester was the family member of the affected employee.

The first case, Chen, participated in a business meeting in Hangzhou on January 12-14. Wuhan was among the participants. Chen became sick on January 17 and was diagnosed with pneumonia of a new coronavirus infection on January 22. Case. Wang Moumou, who attended the meeting with the company, became ill on January 19 and was diagnosed on January 22. Chen Moumou's colleague Chai Moumou had a dinner with Chen Moumou on the evening of January 17, and he became ill on January 21 and was diagnosed on January 24. Wang Moumou's husband tested positive on January 31 and was asymptomatic.

杭州 A total of 30 people attended the Hangzhou conference, and a total of 11 people in Zhejiang Province were diagnosed with pneumococcal infection.

R0 = ?

Bucket of Shit and P | 03-02-20 | 21:52 | 4

Qua laatste punt, pneumococcal infection is een bacteriele infectie, geen virus infectie. Eerdere post van je 2 <= RO <= 14 (NB gebaseerd op aantal mensen in bus, maar deze mensen konden al drager zijn, dus moeilijk afschatten)

thephysicist | 03-02-20 | 22:07

@sjuul69 | 03-02-20 | 22:38: klopt, maar men kan ook een longontsteking krijgen zonder virus infectie.

thephysicist | 03-02-20 | 22:42
▼ 1 antwoord verborgen

Case 1: Aggregated outbreak caused by party activities

Patient Hu, who has no history of living in Hubei (Wuhan), reported that he attended a dinner organized by the boss of a beauty health club in Haishu District on the evening of January 17th, with Wuhan people participating in the dinner; at 10am on January 19th, Hu took a bus The car traveled from Haishu District to a temple in Ningbo to participate in a blessing activity organized by a travel agency. On the same day, she felt cold and fever, and did not seek medical treatment in a timely manner.

丈夫 Both her husband and daughter became ill on January 22 and were diagnosed with new coronavirus-infected pneumonia on January 26. On January 27, Hu himself was also confirmed as a confirmed case of pneumonitis with a new coronavirus infection. On the 19th, 14 people who participated in the blessing activities with the car onset and had a diagnosis.

As of 24:00 on February 2, 25 people who participated in the blessing and close contacts of some cases have been diagnosed with pneumonitis infected by the new coronavirus.

En dan de vraag, R0 = ?

Bucket of Shit and P | 03-02-20 | 21:50 | 5

Een 'superspreader'.

KlauwnBassie | 03-02-20 | 21:59

Source: trust me

Is dit nog nieuws? | 03-02-20 | 22:32

Kreeg bij lezen “party activities” een visioen van een D66er die stiekem op mijn deurknop staat te hoesten.

OverdaanDerOnderheid | 03-02-20 | 22:54
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik heb hier geleerd dat het een ontsnapt biowapen is. En dat heel China een groot complot is. Toch denk ik dat hier de boel een beetje paniekerig wordt opgeklopt.

beldewouten | 03-02-20 | 21:47 | 5

Fijn dat je dat hier geleerd hebt.
Nooit meer sceptisch zijn tegenover ander nieuws.
PS Trump= prima president en Oekraïne schoot mh17 neer.

Is dit nog nieuws? | 03-02-20 | 22:32

@Is dit nog nieuws? | 03-02-20 | 22:32: helder. En de roverheid is volledig corrupt toch?

beldewouten | 04-02-20 | 03:47
▼ 2 antwoorden verborgen

Grootste probleem voor ons in het westen echter is dat er geen spulletjes meer geproduceerd worden.

Petroselinum crispum | 03-02-20 | 21:47 | 5

Prima dan leren gewoon weer zelf hoe we dat moeten doen, geen goedkope wegwerp troep meer, maar duurder spul dat gerepareerd kan en veel langer meegaat, komt de middenstand de economie en het milieu uiteindelijk alleen maar ten goede

KlauwnBassie | 03-02-20 | 22:19

De hele zolder ligt nog vol met chinese rommel. Zodra de vraag voldoende stijgt houd ik uitverkoop.

Wekkertje | 04-02-20 | 09:25
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat zijn dat voor experts eigenlijk, die militair personeel adviseerd GEEN hazmat pakken te gebruiken. En morgen mag iedereen weer lekker naar huis, niet teveel contact met anderen hoor, en oja geef ff je temp door. WIE WIL DIT VIRUS VERSPREIDEN?!?

haddem | 03-02-20 | 21:44 | 1

Lachwekkend hè die idioot bij EenVandaag.

Trumme | 03-02-20 | 21:52

Ik hou maar effe mijn waffel... $$Caching$$

Crematorium-de-Asbak | 03-02-20 | 21:43

Het is even afwachten maar, misschien komt één van de voorspellingen van de Club van Rome eindelijk eens uit.

aflaatverkoper | 03-02-20 | 21:43

Wel jammer dat onze Henry dit niet meer mee kan maken.

Rest In Privacy | 03-02-20 | 21:41 | 1

LOL

Rest In Privacy | 03-02-20 | 21:42

Dit is niet te vergelijken met een griepje, mers of sars. Grote steden in complete quarantaine. Vakanties die worden verlengd. China heeft het duidelijk niet onder controle. En dat waar ze niet zo moeilijk doen met mensenrechten, en harde maatregelen kunnen treffen.
Dit begon vorige jaar, begin december. Dus ergens eind februari hebben we deze ellende ook.

Wim Venijn | 03-02-20 | 21:40 | 10

@jan huppeldepup | 03-02-20 | 22:06: Dank!
Toch voor de zekerheid ene Ali per express deze zelfde vraag gaat stellen. Dubbel genaaid houdt beter.

bij gelegenheid | 03-02-20 | 22:10

@HogeNood | 03-02-20 | 21:52:
Incompleet, is dat je het van te voren aankondigt en mensen nog de stad uit laat gaan om Chinees Nieuwjaar te laten vieren. Compleet is dat de stad is afgesloten en een nekschot krijgt als je probeert weg te vluchten.

Wim Venijn | 03-02-20 | 22:13

@Wim Venijn | 03-02-20 | 22:13: donder op met je nekschot.
Angst zaaier.

Is dit nog nieuws? | 03-02-20 | 22:30
▼ 7 antwoorden verborgen

The spice must flow.

LiniaalRectaal | 03-02-20 | 21:53

Chinezen eten slangen en slangen eten vleermuizen. Zo schijnt dit virus overgedragen te zijn.

Trumme | 03-02-20 | 21:40 | 9

@Trumme | 03-02-20 | 21:55: Dat zal dan wel. Maar volgens mij kunnen slangen nog steeds niet vliegen en vleermuizen wel. Ik denk dat het virus inderdaad door de mens gemaakt is en van de getallen die China doorgeeft geloof ik al helemaal niets. Miljoenen mensen in quarantaine vanwege een virus? Diverse grenzen gesloten (b.v. de grens van Rusland). We worden onnodig bang gemaakt (maar waarom?) OF het is allemaal veel erger dan dat men wil toegeven. Time will tell.

Lupuslupus | 03-02-20 | 22:39

@Lupuslupus | 03-02-20 | 21:44: eh vleermuizen slapen in bomen, slangen (boompython bijv) klimmen in bomen. En vangen dan slapende vleermuizen en vleerhonden.

peetjoh | 04-02-20 | 10:57
▼ 6 antwoorden verborgen

Fee-fi-fo-flu,
I smell the disease of a Chinese man,
Be he alive, or be he dead
I'll grind his bones to make my bread.

Rest In Privacy | 03-02-20 | 21:39

Ik begrijp dat hij al containers vol Chinezen laat overkomen voor hun laatste bbq

Dutch_Holland | 03-02-20 | 21:39

Ik heb sinds twee weken een zwart vlekje op mijn linker middelvinger. Zijn er meer mensen die sinds kort een zwart vlekje hebben gekregen? Zo ja, dan is er misschien wel een epidemie. En dan komen wij voor de verandering misschien eens in china op het nieuws!

Leptob | 03-02-20 | 21:36 | 10

@ikbenerweer! | 03-02-20 | 21:41: ik had vroeger een scherm met alleen maar groene pixels. Of zwart, als het elektronenkanon er niet op gericht stond. Gelukkig maar want amber vond ik lelijk.

borgmonster | 03-02-20 | 22:00

Ruikt het naar poep?

Rest In Privacy | 04-02-20 | 01:25

Maak je touchscreen eens schoon zou ik zeggen.

steekmug | 04-02-20 | 05:32
▼ 7 antwoorden verborgen

Doet het altijd goed in films.

Rest In Privacy | 03-02-20 | 21:44

Snel mn huis in de verkoop gooien, nu er nog meer vraag dan aanbod is.

erkomenanderetijden | 03-02-20 | 21:36

Zojuist spullen besteld bij Ali Express. Daarna meteen CCleaner op m'n pc losgelaten. Je weet het nooit met die virussen.

MaatJan | 03-02-20 | 21:34 | 3

Niet doen CCleaner is een baggerprogramma geworden dan schadelijk voor de PC is

Petroselinum crispum | 03-02-20 | 21:51

@Petroselinum crispum | 03-02-20 | 21:51: wat gebruik jij dan ?

EvertsNL | 03-02-20 | 22:09

De berichtgeving FLUctueert nogal.

schoon-schip-maken | 03-02-20 | 21:34

Op UNZ.com gaat de complot discussie n.a.v. www.unz.com/wwebb/bats-gene-editing-a... over het feit, dat tot nu toe alleen Chinezen het slachtoffer zijn van dit coronavirus. Het zou hier kunnen gaan om een biowarfare design virus, wat specifiek tegen Chinezen is ontwikkeld. Om deze complot theorie te loochenstraffen is het dus nodig, dat een blank persoon eraan bezwijkt. In Duitsland is inmiddels in München zo'n persoon opgenomen, maar volgens de UNZ comments al weer uit het ziekenhuis ontslagen. Maar hoe dan ook, de 100 miljard die sinds 9/11 zijn besteed aan biowarfare door de VS gaan steeds meer in de richting van ziekmakers, die wel Chinezen maar niet blanken treffen. Dat is het toppunt van racisme. Ook wordt in de comments melding gemaakt van het feit dat China tegelijk is getroffen door varkenspest, vogelgriep en het coronavirus. De aluhoedjes roepen: dat kan geen toeval zijn.

Eeuwig..Op..Vakantie | 03-02-20 | 21:32 | 11

@Is dit nog nieuws? | 03-02-20 | 22:27: Dit complot verhaal is gebouwd op de aanname dat alleen Chinezen er dodelijk ziek van worden. Zodra de eerste etnische niet-Chinees eraan sterft, dan is uw 'blabla' blabla. Indien niet (in het geval dat etnisch niet-Chinees er niet aan bezwijkt), dan is de situatie veel ernstiger.

Eeuwig..Op..Vakantie | 03-02-20 | 22:41

@KlauwnBassie | 03-02-20 | 22:36: Always look on the bright side of life. In dit geval van complot theorie behoeft er maar één blanke de pijp aan Maarten te geven en het hele industrieel-militaire complex van de VS is minder kwaadaardig dan van hun wordt gedacht. Het is een gedachte-experiment.

Eeuwig..Op..Vakantie | 03-02-20 | 22:48

@Eeuwig.. Op.. Vakantie | 03-02-20 | 22:41: wachten op verspreiding buiten China dus.

Is dit nog nieuws? | 03-02-20 | 22:49
▼ 8 antwoorden verborgen

"Of ze even niet lastig wil doen op de socials danku"
Hier gaan we ook naartoe in de EU en in Nederland.
-Alleen heet het hier 'toenemende juridisering. Alstublieft dankuwel.

Rest In Privacy | 03-02-20 | 21:31

Nu ben ik in paniek!
Oh nee, toch niet.

DrumPiet | 03-02-20 | 21:30 | 3

U hoort net als vele reaguurders wel in paniek te zijn.

botbot | 03-02-20 | 21:33

DrumPiet maken ze de pis niet lauw.

Rest In Privacy | 03-02-20 | 21:45

Dus daarom werd bevolkingsbeperking niet als oplossing genoemd voor het klimaatprobleem. Dan zou het teveel opvallen. Soros zal ook hier wel weer de hand in hebben.

Frau Merkel | 03-02-20 | 21:29 | 2

300 doden op 1.8 miljard chinezen telt niet echt aan

Petroselinum crispum | 03-02-20 | 21:52

@Petroselinum crispum | 03-02-20 | 21:52: Sterker nog, men verwacht hierna een geboortegolf, omdat al die Chinezen thuis opgehokt zitten. Heb je dus kans dat je een veelvoud terugkrijgt van wat er is gestorven.

FrankVeer | 03-02-20 | 22:05

Jammer dat de screenshot van (ogenschijnlijk) interne Chinese data het niet heeft gehaald. Daar stond per 2020-02-01 23:39:04 het aantal bevestigde besmettingen op 79.808, mogelijke besmettingen op 154.023, overlevenden op 269 en het aantal doden op 24.589. (Uiteraard hoop ik van ganzer harte dat het flauwekul is.)

WammesWonder | 03-02-20 | 21:29 | 4

linkje ?

KlauwnBassie | 03-02-20 | 22:08

Dat strookt niet met de 160 gevallen buiten China.

sjuul69 | 03-02-20 | 22:25

@KlauwnBassie | 03-02-20 | 22:08:
Als ik Google op "2020-02-01 23:39:04" dan verwijst de 5e url in mijn zoekresultaten naar een Reddit pagina ("This image is banned on the other 2 subs...") met de screenshot waar WammesWonder het over heeft.

Naarwijdachten | 03-02-20 | 23:08
▼ 1 antwoord verborgen

In Nederland sterven honderden mensen per dag, Wuhan is een stad van het formaat Nederland.

Blasfemie | 03-02-20 | 21:28 | 6

@Gegierde ZeeOtter | 03-02-20 | 21:33: puilen die uit? Met As? Grapjas

Is dit nog nieuws? | 03-02-20 | 22:05

Dan kan het door extra 370 doden natuurlijk nooit bijzonder druk worden in die 500 ofzo crematoria.

KlauwnBassie | 03-02-20 | 22:10

@Gegierde ZeeOtter | 03-02-20 | 21:33: Ik ook. Die sigaretten zijn door mensen opgerookt.

Frau Merkel | 03-02-20 | 23:48
▼ 3 antwoorden verborgen

ReFLUgees.
Kent u die uitdrukking?

schoon-schip-maken | 03-02-20 | 21:25 | 3

Ja, dat zei ik net. ;)

Rest In Privacy | 03-02-20 | 21:26

@Patje2011 | 03-02-20 | 21:26:
Bah. Nog boven me ook.
Onbewust andermans hersenkronkel gejat.
Ere wie ere toekomt.

schoon-schip-maken | 03-02-20 | 21:29

@schoon-schip-maken | 03-02-20 | 21:29:
Haha, zo erg is. Hetniet, het gebeurt vaak dat mensen die elkaar niet eens kennen hetzelfde bedenken of uitvinden.

Rest In Privacy | 03-02-20 | 21:35

Corona ligt achter op schema wil de aarde eind maart van de mensheid verlost zijn.

BrutusBosch | 03-02-20 | 21:25 | 1

Waarom eind maart? Is tegen dan de huur voor de aarde opgezegd?

jemagookniksmeer | 03-02-20 | 21:58

Opvallend hoe het verplegend personeel volledig ingepakt rondloopt, terwijl familieleden en andere buitenstaanders met niet veel meer dan een mondkapje er omheen lopen te bellen. Kan toch niet goed wezen.

FrankVeer | 03-02-20 | 21:24 | 4

En in en uit lopen. Precies wat ik dacht.

Timide_Aso | 03-02-20 | 21:47

@Trumme | 03-02-20 | 21:44: Een armlengte afstand houden was het toch?
Ofnee, wacht,, dat was een ander virus.

jemagookniksmeer | 03-02-20 | 22:02
▼ 1 antwoord verborgen

In elk geval kunnen we dankzij het Coronavirus weer lachen om ziektes. Ben benieuwd wanneer we de memes over kanker hier kunnen verwachten.

RandyBiel | 03-02-20 | 21:22 | 21

@Patje2011 | 03-02-20 | 22:10:
Merci bien. Het wordt allemaal wat draaglijker, zo'n situatie is toch al erg genoeg, kun je beter nog een beetje lol hebben met mekaar. En met het medisch personeel, die vonden dat ook top.
Over harde humor gesproken: heb een kaartje kunnen scoren van de nieuwe show van Hansje Teeuwen, 15 mei in Nijmegen. Ben benieuwd of hij weer ouderwets superbot van leer trekt. Hope so.

Deksmaat | 03-02-20 | 22:26

@Deksmaat | 03-02-20 | 22:26:
En harde humor betekent ook niet dat je niet intens verdriet hebt tegelijkertijd. Hans is zeer goed maar het is nu wel Hans met (duidelijke) grenzen. Maar ik ben benieuwd!

Rest In Privacy | 03-02-20 | 22:56
▼ 18 antwoorden verborgen

Leuk is het nooit natuurlijk maar wilde U echt op deze manier verder gaan?
In 90 jaar van 2 miljard richting de 7 miljard en geen hond die er vragen over stelt?
No worries, dat gaan je kinderen en kleinkinderen zeker doen.

schoon-schip-maken | 03-02-20 | 21:22 | 3

Prima. Moet je mensen alleen niet een maandje opsluiten in hun appartementje. Geboortegolf over 9 maanden.

impy | 03-02-20 | 21:30

Ho ho..
Werd er niet door een zeer vooraanstaande entiteit net na den beginne 'gaat heen, en vermenigvuldig u' geboden? Er is vast een plan waar we zonder vragen te stellen in kunnen berusten.

NiCeY | 03-02-20 | 21:30

China heeft 1,5 miljard inwoners dus zullen er toch ook dagelijks plenty doodgaan aan andere zaken dan het virus. N u opeens trek in verse loempia.

MaatJan | 03-02-20 | 21:20 | 2

Wel doolgebakken glaag.

Ommezwaai | 03-02-20 | 21:21

40.000 per dag gaan er daar dood.

FrankVeer | 03-02-20 | 21:22

Waarom vond men het een goed idee om mensen die mogelijk de Kung Flu hebben, actief terug naar Europa te halen?

De vries, Henk. | 03-02-20 | 21:19 | 9

Volgens mij is de Nederlandse staat verantwoordelijk voor de terugkeer van Nederlanders uit crisisgebieden. ansicht wel prettig dat wanneer er een orkaan over raast op vakantie, ze vanuit Nederland ook wat meer doen om je terug te krijgen.

aardt | 04-02-20 | 08:11
▼ 6 antwoorden verborgen

In Bremen, Duitsland is gisteren een tweetal personen uit China geland. Er was geen enkele controle. Hij ging voetbal kijken met zijn vrienden.

Frau Merkel | 03-02-20 | 21:19 | 1

Gelukkig hebben we de VAR tegenwoordig. Dus die extra controle was er wel degelijk.

TheBurnerMan | 03-02-20 | 21:21

Weten jullie trouwens wie ook uitpuilende crematoria hadden? Just sayin'

ikbenerweer! | 03-02-20 | 21:18 | 2

Henry Keizer? Wilde zelf trouwens in stilte gecremeerd worden, maar het knetterde als de pest.

skoftig | 03-02-20 | 21:20

Echt zin in Chinees nu.

OuweOuweLekkerMauwe | 03-02-20 | 21:17 | 1

De koks komen net terug van nieuwjaar vieren bij hun familie in China dus u wordt straks weer op uw wenken bediend en krijgt misschien zelfs meer dan waarom u gevraagd heeft.

Wekkertje | 04-02-20 | 09:19
-weggejorist-
De verwarde man | 03-02-20 | 21:17 | 1

Hoeveel Chinezen zijn er deze maand aan griep doodgegaan?

skoftig | 03-02-20 | 21:15 | 2

Het was Hoelang, niet Hoeveel.

ikbenerweer! | 03-02-20 | 21:26

We gaan allemaal deaud!

ikbenerweer! | 03-02-20 | 21:14 | 3

Dat is gelukkig ook een van de basiszekerheden van het leven. Niks om ons druk te maken dus.

OuweOuweLekkerMauwe | 03-02-20 | 21:26

Je bent toch geen Chinees?

Frau Merkel | 03-02-20 | 21:28

Over 100 jaar, zijn we allemaal dood (Klein Orkest).

borgmonster | 03-02-20 | 21:51

Ik ga mezelf hier echt niet druk om maken. Beetje uitdunning is prima. Het mag nog wel iets globaler uitbreiden voor een efficiënter effect.

c.onjo | 03-02-20 | 21:14 | 15

@ikbenerweer! | 03-02-20 | 21:37:
Twee kind kan ook,dan krimp je al in,omdat er altijd mensen zijn die geen kinderen willen of kunnen krijgen neem dan ook de vroege sterfte voor reproductie mee en voila,klaar ben je.

miko | 03-02-20 | 23:16

conjo

Dirk III | 04-02-20 | 10:05
▼ 12 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl