Een database van iedereen die stom reageerde op de moord op Charlie Kirk
Pendulum, driftig zwaaiend
🚨BREAKING: A searchable database of more than 20,000 people celebrating Charlie Kirk’s murder will soon be available.
— Jack (@jackunheard) September 12, 2025
De neiging om een gruwelijke moord op een publieke persoon te bagatelliseren door zijn of haar werk negatief te recenseren kennen we nog van Charlie Hebdo en is: buitengewoon hardvochtig, onsmakelijk, toondoof. De neiging om iemand aan te vallen op ongewenste standpunten en/of denkbeelden en iemand ontslagen te krijgen, kennen we nog van activistisch links en is: buitengewoon hardvochtig, onsmakelijk, toondoof. Afijn, over naar Amerika, waar de site Charlie's Murderers (nogal een aanklacht, woorden zijn namelijk: geen geweld) online staat en spoedig een database bevat van inmiddels ruim dertig duizend mensen die buitengewoon hardvochtig, onsmakelijk, toondoof reageerden op de laffe moord op Kirk afgelopen woensdag, met naam, toenaam en werkgever er voor het gemak bij. Incluis kliklijn, zodat je lekker anoniem Mensen met Verkeerde Meningen ™ kunt aangeven. Trotse slogan: "This is the largest firing operation in history." Zoiets verloopt natuurlijk niet heel genuanceerd en dus staan er ook types tussen die weliswaar een beetje stom reageren maar ook weer niet echt kwalijk, mensen met een slecht gevoel voor humor, enzovoorts. Wij vinden daar wat van. Te weten: buitengewoon hardvochtig, onsmakelijk, toondoof.
UPDATE 15/09 Keutel ingetrokken, URL veranderd van charliesmurderers.com naar charliekirkdata.org, nieuw mission statement 'This is not a doxxing website.' Beter ten halve gekeerd, zullen we maar zeggen.
Apparently not https://t.co/Ejc9zOkQwJ pic.twitter.com/mTGaGcB6Yu
— Sami Gold (@souljagoyteller) September 13, 2025
Yoni in kudtsituatie
The good die young
Ja nee dit is dus helemaal Yoni: het gaat hartstikke Yoni met Yoni. Als liefhebbers van Yoni's zitten we daar ontzettend mee; menstruatieproducten zonder chemicaliën zijn een mensenrecht (of zouden dat moeten zijn) (of zo). Hoe dan ook, klaarblijkelijk kun je via Invesdor in Yoni investeren en het leuke aan Invesdor is dat ze als het superslecht met je bedrijf gaat nooit te beroerd zijn om dat per abuis naar iedereen en haar moeder te mailen. Zo weten wij dankzij iemand die weer zo bij de pinken was om het door te spelen naar GS dat Yoni naast prikkelend en smaakvol ook hartstikke bijna failliet is. "De huidige cashpositie (afschuwelijk woord, GS) is uitgeput door de aflossingen en rentebetalingen en nieuwe financiering is essentieel om te blijven bestaan en te groeien. Door deze cashpositie hebben we betalingsachterstanden bij onze crediteuren, betalen we aan onze financiers op dit moment geen rente en hebben we de salarissen van enkele van onze medewerkers over juli en augustus niet meer kunnen betalen." Nou, sterkte hè!
Ook leuk: Bij Invesdor duurt het heel lang voor ze een foutje doorhebben
Helaas, niet gelukt
Je HOEFT geen aangifte te doen tegen Bob Vylan
Maar... het mag wel
Je mag in Dit Land echt heel erg weinig zeggen. Zo is bijvoorbeeld Jan Roos van zijn bed gelicht door de politie vanwege overduidelijke grappen over Powned-journalisten die Ameland bezochten. En als dat niet mag, dan mag de combinatie van "Sometimes you have to kick a fucking nazi in the face!”, "Fuck the fascists, fuck the zionists!" en "Go find them in the streets!” zeker niet. Logisch dus, dat het OM in kaart gaat brengen wat er nou precies gezegd is (hierrr meer beeld & geluid). Ons dunkt dit een oproep tot geweld te zijn waarvan het zeker niet ondenkbeeldig is dat die gehoor vindt bij een jonge, boze aanhang. Dus natuurlijk MAG je daar aangifte tegen doen.
Maar. Het HOEFT niet. Aangifte doen tegen Bob Vylan betekent namelijk dat Bob Vylan nog meer de martelaar kan spelen, de rebel die (met aanvankelijk hartelijke steun van de burgemeester, dat dan weer wel) zich verzet tegen een overheid die de vrije expressie van kunstenaars onderdrukt. Net als in andere zaken waarbij massaal aangifte werd gedaan, speelt deze zaak de aangeklaagde alleen maar in de kaart. Want je kunt je eventjes fijn voelen over het trekken van een rode lijn in het zand, uiteindelijk lost het niets op.
Want aangifte doen tegen Bob Vylan betekent niet dat de daders van de Jodenjacht opeens wel allemaal vervolgd gaan worden. Aangifte doen tegen Bob Vylan betekent niet dat Yohay Sponder opeens wel provocerende grappen mag komen vertellen in Theater Bellevue, of in Paradiso, of ergens anders in Amsterdam. Aangifte doen tegen Bob Vylan betekent niet dat Joodse evenementen in Amsterdam (of ergens anders in Nederland) opeens wel zonder beveiliging door kunnen gaan. Aangifte doen tegen Bob Vylan betekent bovendien niet dat Bob Vylan en zijn aanhang zich opeens zullen ontwikkelen tot 'gemoedelijk en grappige' (wtf echt) burgers die een inclusieve samenleving voorstaan waarin iedereen, ook mensen die een andere mening hebben over Israël, zichzelf kan zijn. En zelfs als een aangifte Bob Vylan het zwijgen oplegt, blijven zijn ideeën en voorkeuren in een toch niet onaanzienlijk deel van de samenleving bestaan. Beter dat we dat probleem, meneer, dat blijft, in de bek kunnen kijken.
Dus het hoeft niet, aangifte doen tegen Bob Vylan. Maar hee. Het mag wel.
VUELTA STILGELEGD - DEMONSTRANTEN OP ROUTE, HEKKEN OP PARKOERS
Madrid is niet ver meer... als ze het al halen
En dan nu sport, oh nee politiek. Tunen we nu naar de fijne fietszender Eurosport voor de 21ste en finale etappe van de Ronde van Spanje. Dit jaar was het bijzonder rommelig en stom door pallie-vervelio's met vlaggen, met punaises, met ingekorte ritten, met uitslagen die werden geschrapt, met een Enge Man die uit de Bosjes sprong, waardoor een renner ten val kwam (en moest opgeven), met malloten die op de weg gingen liggen, met een wedstrijdleiding die WTF WTF WTF vond dat een bepaalde groep de koers maar moest verlaten, en met wielershirts waar namen vanaf werden gehaald. In F*KKING SPANJE. In dat land krijgen ze goedverdoemme een fatsoenlijke driestaten-oplossing niet voor elkaar (Castillië, Baskenland en Catalonië), en die f*kking Spanjaarden hebben bezette gebieden (Ceuta, Melilla) in Marokko, waardoor die Marokkanen genocide plegen in de Westelijke Sahara. Echt, hou je bek, Spanjool. Enfin, KOERS.
SLOTRIT is 5 kilometer ingekort
Update: PALLIE DEMO op km 57 van de koers. Renners staan stil
Wat. Een. Puinhoop.
Gouverneur Utah: 'Kirk-moordenaar Tyler Robinson had relatie met transgender huisgenoot'
Typisch voor een groyper
Vooropgesteld: we weten nog altijd heel veel niet over Tyler Robinson, de moordenaar van Charlie Kirk. Maar wat we dus wel weten is dit. De republikeinse gouverneur van Utah (die van die speech) Spencer Cox meldt zojuist dat de Robinson inderdaad een relatie had met zijn huisgenoot, en dat die huisgenoot in transitie is van een man naar vrouw. Daar kan iedereen weer allerlei overhaaste conclusies uit trekken, maar wat het ook is, het is niet bepaald bewijs dat past bij de suggestie van 's lands linkerhersenhelft Georgina Verbaan dat Robinson een groyper is en Nieuwsuur een stel idioten omdat ze dat verzwijgen. Verder meldt Cox dat Robinson niet meewerkt met het onderzoek, maar zijn omgeving, waaronder dus die huisgenoot, wel.
UPDATE: Meer info bij Axios, huisgenoot zou ontzet hebben gereageerd op het nieuws dat Robinson de moordenaar is
Kan iemand dit naar Georgina Verbaan sturen?
Petitie om een komkommer in Ismail Ilgun te stoppen
Ga maar liggen jongen
Hee daar is vriend van de show Ismail Ilgun weer, ditmaal delibererend en duidend vanaf zijn bloedeigen YouTube-kanaal, met echt een ontzettend goeie take: Israël heeft homorechten hoog in het vaandel zodat wij hier in Nederlandje het niet te veel gaan hebben over al die dode kinderen in Gaza en zo. Over wat homoseksualiteit precies behelst is Ilgun duidelijk: dat is dat je jezelf op straat penetreert met een komkommer. Stond het er maar iets beter voor met de homorechten in Zaandam, ben je dan geneigd te denken, maar goed, dat zou vast weer ten koste gaan van de broodnodige aandacht voor wat een ontzettende pedaalemmer Ismail Ilgun toch is.
STATEMENT! Paradiso noemt 'stemverheffing' Bob Vylan 'legitiem en noodzakelijk'
Helder!
Poppodium Paradiso heeft ook een plasje gedaan over het optreden van Bob Vylan gisteravond. En eerlijk is eerlijk: het is gewoon ontzettend knap om zo on-ge-lo-fe-lijk laf uit de hoek te kunnen komen zoals Paradiso doet. We gaan even zin voor zin na:
Paradiso: Op zaterdag 13 september heeft de artiest Bob Vylan tijdens zijn optreden in Paradiso uitspraken gedaan die bij veel mensen hard en beledigend zijn binnengekomen.
GS: Klassieker uit het PR-repertoire. Niet zeggen dat iets hard en beledigend WAS, maar zeggen dat het zo bij anderen binnen is gekomen.
Paradiso: Paradiso gelooft in de kracht van artistieke vrijheid. Muziek - en zeker punk - is een kunstvorm die van oudsher woede, onvrede en onrecht zonder filter uitvergroot. In een wereld die in brand staat, kiezen artiesten soms voor taal die confronterend of gewelddadig klinkt. Dat is onderdeel van de expressie, maar niet automatisch woorden die wij als podium onderschrijven.
GS: Hier staat niks wat we niet op Wikipedia hadden kunnen opzoeken over punkmuziek. En ook niks over wat er nu gisteren in feite gebeurd is. Klinkt het gewelddadig als je schreeuwt "Go find them in the streets!”? Of ís het gewelddadig als je schreeuwt "Go find them in the streets!”? Jullie hebben dat toch gehoord gisteren, of was er niemand van Paradiso aanwezig tijdens een uitverkocht concert in Paradiso? Waarom staat daar niets over in dit statement?
Paradiso: Paradiso deelt de verontwaardiging en betrokkenheid rondom het genocidaal geweld dat zich in Gaza afspeelt. Dat Bob Vylan daartegen zijn stem verheft is legitiem en noodzakelijk.
GS: Okee. Dus eerst noemen jullie dat wat Bob Vylan zegt "niet automatisch woorden die wij als podium onderschrijven", maar in de zin erna is het opeens "legitiem en noodzakelijk" dat Bob Vylan zijn stem verheft tegen het genocidaal geweld dat zich in Gaza afspeelt? Als iets niet alleen legitiem is, maar zelfs noodzakelijk, dan sta je er toch júíst achter? Dan zijn het toch automatisch woorden die je als podium onderschrijft? Onderschrijf het dan ook zeg.
Paradiso: Mocht het Openbaar Ministerie willen onderzoeken of er strafbare feiten gepleegd zijn, dan gaat Paradiso daar aan meewerken.
GS: Wij zouden het OM wel tegenwerken als iemand legitiem en noodzakelijk zijn stem verheft, maar kennelijk was het voor Paradiso niet legitiem en noodzakelijk genoeg om er zelf juridisch mee in de problemen kan komen. Je zou die 8 ton subsidie maar kwijt kunnen raken. Wat een laf gedraai dit hee.
Oordeel GeenStijl: Paradiso - Nul ballen
UPDATE: Optreden 013 afgelast, podium maakt volkomen begrijpelijk statement: "Het bagatelliseren van politieke moord en het oproepen om mensen ‘op straat te gaan zoeken’ verwerpen wij ten stelligste."
LIVE! WK Mountainbiken (!) met Mathieu van der Poel
We proberen iets nieuws op GeenStijl
Goh nou wat een leuke zondagse verrassing, want u mag (weer eens) meepraten over mountainbiken. Vroeger ramde u nog weleens op de Kenosha door het bos tot de voorvork het begaf en uw vrienden u smalend uitlachten, terwijl de ene niet verder kwam dan een lelijke BeOne van 500 gulden en andere z'n prachtige Giant liet stelen op een Franse berg. Enfin, het draait natuurlijk allemaal om Mathieu van der Poel, de man die met Max Verstappen en De Graafschap-spits Bouke Boersma wedijvert om de eretitel van 's lands grootste sportman van het moment. Mathieu gaat op voor de wereldtitel in z'n vierde discipline: wegwielrennen, veldrijden & gravelfietsen heeft-ie al. LIVE op NOS, Eurosport & HBO. Later meerrrrr.
Update - Nee, het is vandaag niet voor Mathieu
Gerard Cox gestopt met zingen
Voor je 't weet is heel die zomer alweer lang voorbij
Gerard Cox is overleden. De legendarische zanger, cabaretier, en niet te vergeten Feyenoordkrant-columnist en daarin fervent Volkskrant-hater, werd 85 jaar. Cox had als zanger en cabaretier enorme hits, kreeg een proces aan zijn broek voor het beledigen van de Koningin en had in de jaren '90 en 2000 een enorme hit met de over de top komedie Toen Was Geluk Nog Heel Gewoon. De laatste jaren kenden wij hem hier op de GeenStijls als absolute top-quote machine. Maar het was vooral gewoon, tot aan het einde, een hele leuke vent.
Bassiehof – Lijstduwers, januskoppen en huichelaars
Samen achteruit
Bassiehof had deze week een aanvaring met PvdAGroenLinks-lijstduwer Erik van Muiswinkel. Ik had partijvoorlichter Floor Temmink donderdag gevraagd hoe voorzitters Esther-Mirjam Sent (Rood), Katinka Eikelenboom (Groen) en de Grote Kleurenmenger Frans Timmermans aankeken tegen hun kersverse nummer 62 op de lijst en het feit dat deze vorig jaar een bizarre complottheorie had verspreid over de Hamasaanslagen van 7 oktober 2023. Temmink liet per kerende post weten dat PvdAGL niets met dergelijke desinformatie en nepnieuws te maken wil hebben en dat ook de komediant in kwestie daar afstand van nam. Diezelfde avond nog bleek dat Van Muiswinkel daar in werkelijkheid toch anders over dacht: hij verlegde de partijlijn eigenhandig naar een Bas Paternotte/kan ons niks verrotte (lekker gewerkt, Rijmpiet) en andere vuiligheid. PvdAGL is een partij vol januskoppen, zoveel is duidelijk. Want ons brengt op de geschiedenis van de lijstduwer in het algemeen en de rol van de toen nog PvdA in het bijzonder.
De eerste lijstduwer in de moderne betekenis – wel op het stembiljet maar weigeren de Kamer in te gaan – was VVD’er Pieter Winsemius in 1989. De oud-minister behaalde 74.000 voorkeurstemmen maar wilde uitsluitend als bewindspersoon in het Haagse terugkeren. Dat gebeurde pas in 2006 toen hij een minister die na de Schipholbrand was afgefikt ging vervangen. Dat was sowieso een goed jaar voor lijstduwers. De Partij voor de Dieren zette toen als eerste met 15 stuks een beestenboel aan BN’ers (al dan niet met hun toestemming) op de kandidatenlijst. Tevens de keer dat Paul Cliteur en Georgina Verbaan op dezelfde kieslijst stonden.
