achtergrond

Geenstijl

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

Van Hijum pleegt broedermoord op VVD

'Verkiezingsprogramma VVD is asociaal'

Wie weet nog wie dit is

Jaaaaa dat is Eddy van Hijum, u weet wel, van die ene partij. Dinges-SC ofzo, zeg maar een VVD voor mensen die het volhouden om serieus te blijven kijken als ze worden uitgelachen op de kringverjaardag - Van Hijum zelf is een soort Diederik Boomsma met meer geitenwollen sokken. Hij vindt het partijprogramma van de VVD 'asociaal'. Nu zitten we hier echt niet om de VVD (niet de dieren) te verdedigen maar met één been in het graf politicusje spelen staat je matig als je de gunfactor van een fles Punica combineert met de uitstraling van bezoeker 8.271 op het boekhouderscongres. Eddy van Hijum is de man die tijdens de voorjaarsnota met z'n portefeuille stond te zwaaien en daarna door z'n eigen (ex-)partijgenoten onder vuur werd genomen. Maar ach ja, wat maakt het allemaal nog uit als je bij de komende verkiezingen toch 94 zetels gaat halen. Eddy van Hijum, uw nieuwe premier, vindt de VVD asociaal. Even lekker meedraaien op de politieke draaimolen, en verder vindt Eddy van Hijum dingen zoals [A] en [B]. Het moet anders want [C] en het gaat anders wegens [D] en als je écht écht écht verandering wil, nou ja, dan moet je dus Eddy van Nicolienhoven stemmen.

A - Nog uitzoeken
B - Ook nog uitzoeken
C - Geen idee
D - Iemand ofzo

VREDE in Nagorno-Karabach

Historisch papiertje getekend na 35 jaar gekudt

Driewerf hoezee, de vredespresident heeft weer toegeslagen. In het Witte Huis hebben president Ilham Aliyev (man met snor) en premier Nikol Pashinyan (man zonder snor) een VREDESVERKLARING ondertekend over Nagorno-Karabach, dat stuk Armenië/Azerbeidzjan waarvan Armenië/Azerbeidzjan vindt dat het Armenië/Azerbeidzjan toebehoort en waarvoor, vanaf de jaren '80 tot heel recent, akelig veel bloed vergoten is. Tuurlijk, het is een vredesVERKLARING en geen full-on deal met alles erop en eraan, maar dat maakt het niet minder historisch. Ome Trump biedt beide landen bij de vredesverklaring ook de 'Trump Route for International Peace and Prosperity' oftewel TRIPP, een handelsdeal met de VS die allerlei goeds kan betekenen voor de tech en infrastructuur in en tussen beide landen. Geen OORLOG maar HANDEL, wat is het toch een heerlijk concept. Het lijkt wel kerst.

StamCafé. Wie of wat verdwijnt er in het Zwarte GeenStijl Gat?

Het was weer een week vol weggooiers!

Wat een vrijdag. We hebben er een nieuwe planeet en een nieuw zwart gat bij. Dat zwarte gat is ook nog eens het zwaarste zwarte gat ooit. "Zwarte gaten zijn gebieden in de ruimte met zoveel zwaartekracht dat ze alles in hun omgeving opslokken, zelfs licht kan er niet uit ontsnappen," schrijft Govert Schilling, en die kan het weten want die weet er wat van. Nou leek het ons fantastisch nóg een gat te scheppen en dat het Zwarte GeenStijl Gat te noemen, zodat we daar het nodige afval in kwijt kunnen - broodkruimels op de rok van het universum die we kunnen missen. Er kwamen afgelopen week namelijk nogal wat mensen en dingen voorbij die veel beter af zijn in het grote niets van een zwart gat. Wij geven derhalve vast wat voorzetjes, maar praat hieronder vooral mee over wie een enkeltje naar de sterren en daar voorbij verdient. Vitesse gaf vanmiddag zelf al het goede voorbeeld dus kunnen we beginnen met de twee popsterren: Kati en Kempi, twee absolute weggooiers die we kunnen missen als kiespijn. Maar ook de ene Ajax-fan die 'ongemak' voelt bij de nieuwe Israëlische aanwinst Gloukh en de AT5-reporter die daar een heel bullshit- verhaal van maakt. De VVD-lijst moet subiet in het zwarte gat gedeponeerd alsmede mannen die het met Shetlandpony's doen (en in het verlengde(?) daarvan De Grachtengordel). Oja, Hamaslovers die het CIDI-gebouw besmeuren en de Roelvinkjes: WEG ERMEE. Vanwege Internationale Kattendag en het woord 'poes' blijven katten buiten schot. Deze vrijdagavond althans. Voorts is het aan U wie er in het Zwarte GeenStijl Gat mogen verdwijnen. Wij staan aan de tap - die NU geopend is - en lezen watertandend mee. En weet u wat: morgen staan we gewoon wéér aan de tap. Zonder al die weggooiers. Proost!

Stijlloze Eredivisie Voorspelling 2025/26

Vorig jaar wederom alles goed, jaar ervoor alles goed, 2022/23 alles goed, 2021/22 alles goed, 2020/21 alles goed, 2019/20 ook alles goed, 2018/19 ook alles goed

18. Telstar - Ja alles leuk en aardig hoor, Telstar in de Eredivisie. Licht doet het niet, de plee in het uitvak is een soort pipowagen, de kleedkamer lijkt op die van volleybalclub Ormi, en die voorzitter van toen was ook heel erg grappig. Maar voetballen kunnen ze natuurlijk niet in IJmuiden. Het is een godswonder dat deze ploeg in de Eredivisie speelt en het zal tevens een godswonder zijn als deze ploeg meer dan 15 punten pakt. De enige leuke wedstrijd is de VISDERBY tegen Volendam, de strijd die zal bepalen welke paling naar de laatste plek van de ranglijst glibbert.

17. Volendam - JANTJE SMIT! Het is natuurlijk enorm knap dat Volendam als dorp van 22.000 inwoners niet alleen muzikaal, maar ook sportief een mooie rol speelt in Nederland. Voetbal, zaalvoetbal, handbal, met elkaar in bed liggen. Volendam heeft wel lekkere aanvallers, Henk Veerman en Robert Mühren, maar samen zijn zij opgeteld 142 jaar oud. Samen zijn ze trouwens ook 2.71 meter lang, waarbij Veerman alleen al 1.99 meter is.

16. Excelsior - De derde uit de Keukenkneuzenliga gepromoveerde club is Excelsior, de derde bal van Rotterdam, een van de meest vervelende clubs van Nederland. Excelsior heeft geen supporters, alleen die knakker die wat liedjes zingt, en verder wat mensen die geen seizoenkaart voor Feyenoord kunnen krijgen. In godsnaam, wissel Excelsior om met ADO, De Graafschap, Willem II, Roda, Cambuur of een van die andere wél leuke clubs uit de Kneuzenleague.

Hoera! Loekasjenko van plan stokje over te geven aan andere dictator

Land GERED

Blank-Rusland, een land waar we eigenlijk nooit aan denken. De laatste keer was toen met Prigozhin en dat voelt ook alweer eeuwen geleden. Maar er is NIEUWS: dictator Alexandr Loekasjenko (deed vorige week een schattig persmoment naast holmaatje Poetin op een bankje) KAPT ERMEE. Welja, hij zegt in gesprek met TIME na zijn huidige termijn 'niet van plan te zijn' zich opnieuw 'verkiesbaar' te stellen. Even later zegt hij daarentegen wel dat Trump er op z'n tachtigste nog kwiek uitziet en dat hijzelf ook mega atletisch is. De 70-jarige grote leider is bovendien nét aan zijn zevende termijn begonnen nadat hij in januari weer eens de 'verkiezingen' won. Die termijn duurt nog 5 jaar, dus in 2030 is Wit/Blank-Rusland/Belarus wellicht EINDELIJK VERLOST. Is het dan eindelijk tijd voor vrijheid en voortvarendheid een andere dictator om de dienst uit te gaan maken?? Misschien wel. Wellicht een van zijn 3 zoons, hoewel Loeka dat vooralsnog stellig ontkent. Het zal wel weer een andere hooggeplaatste Sovjet-LARPer worden, en  anders Poetin of Hugo de Jonge. Voor elke andere uitkomst is een flinke volksopstand nodig, op zijn Minsk groter dan die in 2020.

Omroep Gelderland, NRC en Follow The Money gaan demissionair minister Wiersma SUEN

De Grote Drie

Raar briefje van de week van (demissionair moet je dan zeggen maar is dit kabinet ooit missionair geweest) minister Femke Wiersma van Landbouw aan de Tweede Kamer: daarin kondigt ze aan in hoger beroep te gaan tegen een beslissing van de rechter, ook al hebben haar eigen ambtenaren haar geadviseerd dat niet te doen omdat het nergens op slaat. Het gaat om de beslissing van de rechter op een Woo-verzoek over emissies van boeren. De BBB-mevrouw wil die geheim houden, en aangezien het in Nederland doodnormaal is voor de overheid om de wet (en dan zeker de Woo) te overtreden, blijft Wiersma daar maar mee doorgaan. En dat is misschien haar goed recht, maar het is ook het goed recht van de Grote Drie van de onderzoeksjournalistiek Omroep Gelderland, NRC en Follow The Money om een KORT GEDING tegen de minister aan te spannen om ervoor te zorgen dat die gegevens alsnog sneller openbaar worden. En voorlopig lijkt dat kansrijk, zeker omdat BBB nog niet de kans heeft gehad (wat er van) de Woo (over is) te slopen.

Trump nu echt te ver gegaan: eist data van universiteiten over RASSEN

Stomme reacties op de stomme reactie op de stomme reactie op een stomme realiteit

Donald Trump sloopt alle checks, alle balances, alle instituties en zo stukje bij beetje de Amerikaanse rechtsstaat, maar wat hij nu heeft gedaan mensen. Hij wil dus gewoon dat universiteiten data gaan verstrekken over de rassen van hun studenten! Dat kan toch helemaal niet zeg! Alsof universiteiten in de VS die gegevens gewoon hebben klaarliggen omdat in Amerika je ras invullen ongeveer net zo gewoon is als ketchup bij de friet! En dan wil hij ook nog dat ze sommige groepen anders gaan behandelen dan andere zeker. Of nou ja. Dat dat niet meer gebeurt. Hoe dan ook, heel erg. Het is maar goed dat wij in Nederland wonen. Daar zullen universiteiten echt niet zo maar de etniciteit van mensen bij gaan houden, of nog erger, mensen aanstellen die de universiteit ideologisch gaan zuiveren. Dat is bij ons ondenkbaar.

Vitesse (1892 - 2025)

Vitesse verdwijnt uit profvoetbal

Goed voetballen deden ze al jaren niet meer en na al dat gekonkel in de bestuurskamers, in zee gaan met schimmige Russen, koketteren met Amerikaanse idioten, regels negeren, richtlijnen omzeilen, eisenpakketten anders interpreteren, commissies bespelen, hyperoptimistisch begroten, malversaties bedekken, leningen verzwijgen, veel te laat in actie komen met als klap op de vuurpijl het aandragen van een Duitse luchtfietser met een veel te grote bek die in plaats van nederig zó arrogant was dat de kots van de Rijn door de straten van de stad klotste, is Vitesse kapot. Maar zo zullen we Vitesse niet herdenken. Vitesse is de club van Theo Bos, van Theo Janssen, Nikos Machlas, John van den Brom, Edward Sturing, Charly Bosveld, Piet Velthuizen, Bennie Hofs, Guram Kashia en Jan Dommering, de club van Johnny van Burgerking, Nicky Hofs, de Korenmarkt, café De Schoof, de Airborne-wedstrijd, Monnikenhuize en Karel Aalbers, maar ook de club van Joost, Johannes, Marcel, Toon, Tonny, oma Reinie, Bjorn, Christa, Koen, Angelique en Willem en al die anderen. Vitesse Arnhem, poep aan je lul.
Update 15:33 - De Gelderlander maakt melding van 'opstootjes' en de ME in het centrum van Arnhem. Die lui met die gele aanvoerdersbanden zijn geen aanvoerders van wijlen Vitesse
Update 15:37 - UITSPRAAK HIERRR. Dark: "Vitesse zal als de in het ongelijk gestelde partij in de proceskosten worden veroordeeld."
Update 15:38 - Reactie Vitesse: "Vitesse is compleet verslagen door de uitkomst. (...) 'We hebben de afgelopen periode alles op alles gezet om aan de gestelde voorwaarden te voldoen, in samenwerking met de investeerders en andere betrokkenen', aldus Michel Schaay Voorzitter van de Sterkhouders. 'Dat dit als onvoldoende is beoordeeld, doet ons pijn. Bovenal voor onze supporters, medewerkers en de stad Arnhem'."
Update 15:42 - Lang verhaal kort, de slotsom van het vonnis: "Resumerend wordt geconcludeerd dat bij het nemen van de besluiten door de Licentiecommissie en de Beroepscommissie van strijd met het Licentiereglement niet is gebleken. Ook is niet gebleken dat de Licentiecommissie en Beroepscommissie bij het nemen van de besluiten in strijd met de redelijkheid en billijkheid die door artikel 2:8 BW worden geëist hebben gehandeld. Naar het oordeel van de voorzieningenrechter is het gezien deze omstandigheden – en mede omdat niet is gebleken van formele gebreken in de besluitvorming – niet in hoge mate aannemelijk dat de bodemrechter tot het oordeel zal komen dat de Licentiecommissie en de Beroepscommissie van de KNVB niet in redelijkheid tot haar besluiten heeft kunnen komen. Om die reden kan niet anders worden geconcludeerd dan dat de vorderingen van Vitesse moeten worden afgewezen."
Update 15:48 - De Gelderlander: "Journalisten op de Korenmarkt zijn vrijdag na de uitspraak van het kort geding over het lot van Vitesse weggejaagd door supporters. Een fotograaf zou zijn geschopt en geslagen." Hup journalisten lekker naar huis! Laat die voetbalsupporters in vrede bier drinken & coke snuiven

Handig

Nieuwe Omroep Zwart-take: 'Uit de kast komen als moslim enger dan uit de kast komen als queer'

Okeeeeeedan

Het is in de intersectionele wereld knap lastig om bij te houden wie er nou het grootste slachtoffer is, maar wie van de hoed en de rand wil weten moet - zoals ze dat zelf graag zeggen - zichzelf EDJOEKEETEN. Een goede manier om dat te doen is het volgen van Naar Aanleiding Van, het online-platform van Omroep ZWART. We hebben Amsterdam Pride en alle bijbehorende media-aandacht voor schrijnend letterbakleed net achter de rug, dus je zou de indruk kunnen krijgen dat de queers behoorlijk hoog op de slachtofferranglijst staan. Maarrrr er is dus blijkbaar nog een groep net even zieliger: de MOSLIMS. Of de queer moslims, of de queers uit Iran, of 'neurodiverse' mensen. Dat wordt in bovenstaande repo niet helemaal duidelijk, maar het was voor Mojdeh (geeft lezingen waarbij geen cis-mannen welkom zijn, red.) in ieder geval ENGER om uit de kast te komen als moslim dan als lhbtiqaap-persoon. Dat komt dus door homohaat van andere moslims MOSLIMHAAT in onze maatschappij. Gelukkig is er de mogelijkheid tot verzet, en verzetten doet Mojdeh door... Volledig te genieten van henhuns leven én door 'gewoon te bestaan'. Aha. We voelen ons weer helemaal ge-edjoekeet.

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.