Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Dag 18: Wit-Rusland en Poetin vormen 'regionale troepenmacht', Wagner Group blijft zich roeren

Hier zag u Mobilisatiedag 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 en 17.

Vooral kruisraket-nieuws vandaag natuurlijk (liveblog HIER), maar hier kijken we natuurlijk voorbij de waan van de dag! Bovenstaand misschien wel het meest macabere fragment tot nu toe. U ziet daar Wagner Group-eigenaar Yevgeny Prigozhin in gesprek met vier gevangenen (daar ronselt de Wagner Group uitvoerig) die allemaal tijdens hun diensttijd in de Wagner Group verwondingen opliepen waardoor ledematen geamputeerd moesten worden. Prigozhin probeert zichzelf zorgzaam en vaderlijk te tonen, maar de boodschap staat daar uiteraard haaks op. Hij vraagt de gevangen wat ze van plan zijn nadat ze hun protheses krijgen, waarop hij z'n vraag meteen zelf beantwoord: "Terug naar ons hè? Inderdaad. Je kunt de Wagner Group alleen verlaten met pensioen of in een zinken lijkenkist." Het verdere gesprek lijkt erop te wijzen dat ze niet meer als infanteristen naar het front hoeven, maar iets in de cyber of logistiek mogen gaan doen. De menselijke maat!

Onderstaand dan Loekashenko die aangeeft dat hij en Poetin een "regionale troepenmacht" gaan vormen - niet te verwarren met de Loekashenko die half september nog gemoedelijk hout stond te hakken voor Europa. Puur defensief natuurlijk, omdat hij een Oekraïense aanval op Wit-Rusland weer eens waarschijnlijk acht.

Daaronder nog even een video die claimt te tonen hoe een Oekraïner met een MANPAD een KRUISRAKET UIT DE LUCHT SCHIET. We kunnen niet verifiëren dat dit inderdaad exact is wat er gebeurt, maar het lijkt er wel op. Nu zijn beelden van een poging een kruisraket op die manier uit de lucht te schieten al volstrekt uniek, laat staan als het ook nog eens een direct hit was.

Alle Polen verzamelen!

Social

Meesterstrateeg Loekashenko

Als die idd raak was is dit VOLSTREKT nieuw en uniek beeld

Niet alleen in Izium

Social

Reaguursels

Inloggen

"Russia launched 84 cruise missiles and 24 drones all across Ukraine on Oct. 10, with an average total value of $400-700 million, according to Forbes."

Zat ik niet eens veraf met mijn schatting van ongeveer 1 miljard dollar. Geeft toch te denken. De VS heeft tot nu toe aan Oekraïne geleverd t.w.v. 17 miljard dollar. Gezien het "defensie" budget van Rusland a 65 miljard dollar per jaar (waarvan de helft wordt gepikt) heb ik niet het idee dat ze veel over hebben laat staan zoveel kunnen blijven schieten.

Oh ja, en ongeveer de helft van de kruisraketten zijn neergehaald door de Oekraïners. Dus zit je daar dan met je honderden miljoenen dollars verspilt en je "winst" is dat er mensen zonder stroom en water zitten. Nogal impotent op het slagveld dus gaan ze maar onschuldige hulpeloze burgers terroriseren. Het is wat.

Theodorus.Goldbach | 11-10-22 | 00:50

Uit The Economist:

The attack may mark the start of a harsh new chapter in an already cruel war. It appears to be a statement of intent from Mr Putin and Sergei Surovikin, the general appointed as overall commander of the war on October 8th. Speaking before the attack, a senior Ukrainian intelligence official said Ukraine was expecting few good things from the appointment of a “cruel man” with a bloody past. In August 1991 he was one of the very few officers who followed the orders of coup leaders who sought to overthrow Mikhail Gorbachev and crush a democratic uprising. General Surovikin spent six months in jail but was released without trial. He then earned a criminal conviction, later overturned, for illegal arms trading. His promotion, it appears, was heavily lobbied for by Yevgeny Prigozhin, who has his own private army of mercenaries, the Wagner group. The Ukrainian official said he had studied General Surovikin’s involvement in Afghanistan, two Chechen wars and Russia’s air war in Syria and had come to a simple conclusion: “He’s a butcher.”

Après toi | 10-10-22 | 23:52 | 4

@Theodorus.Goldbach | 11-10-22 | 00:06: wat is uw gemoedstoestand dan momenteel? Ik vraag dit niet om bagger over mij heen te krijgen. Oprechte vraag. Ik heb u hoog zitten en bewonder je teksten hier. Maar ik maak me wel zorgen over je. Niemand kan zoveel informatie tot zich nemen, er conclusies of zienswijzen erop na te houden zonder mentaal hieronder te lijden. Ik ben geen ziener en heb een woning letterlijk bij de Russische grens in Estland. Ken herken de haat, maar ook enigszins de liefdesverhouding (mijn eigen woorden) van vele mensen die onder het USSR systeem hebben geleefd en zelfs de angst hebben dat de Russen terugkomen. Al 30 jaar zijn zij georganiseerd, trainen, voeren gevechtshandelingen uit, zijn goed bewapend en proberen ons al vanaf 2004 te waarschuwen voor (mogelijke Russische) dreiging. Nog nooit heb ik hen zo gedetailleerd en vol overtuiging over al wat u hier al maanden verkondigd, behalve van kennissen die al van zichzelf een hele zwarte kijk op het leven hebben. Nogmaals ik probeer je niet te provoceren, maar te begrijpen. Mijn persoonlijke belang is dat mijn toekomst aan de grens bij Rusland ligt en dat mijn ouders en dochters ongelooflijk bang zijn als ik daar ook ga wonen.

Kaitseliit | 11-10-22 | 00:27

Het grotere probleem met de Russen nu is dat ze elkaar lijken op te zwepen met de roep om steeds zwaarder geweld tegen Oekraïne. Alsof de frustratie van het eigen militaire falen moet worden gewroken op het arme Oekraïnse volk dat op geen enkele manier heeft gevraagd om deze belachelijke oorlog. Russische haviken buitelen over elkaar heen met de wens tot het vernietigen van wat ze niet kunnen veroveren of annexeren. Het is ziek en angstaanjagend tegelijk want hoe ver zijn die idioten bereid te gaan in hun waanzin? Er lijkt zich een religieus fanatisme meester te geven gemaakt van de hele Russische politieke en militaire top. Er is geen plaats meer voor gematigde stemmen, noch tempering van hun bloeddorst. En niet alleen wordt gefantaseerd over de onderwerping van Oekraïne maar ook windt men zich erg op bij hatelijke dagdromerij over de vernietiging van westerse steden. Hoe komt dat rotvolk zo diep gefrustreerd vraag ik me af.

Beste_Landgenoten | 11-10-22 | 02:49
-weggejorist-
Dudemeister | 11-10-22 | 03:10
▼ 1 antwoord verborgen

Tijd voor de westerse geheime diensten om het revolutievuurtje weer aan te stoken in Wit-Rusland. Net zoals nu in Iran. Kies je de kant van Rusland? Dan rotzooi in je eigen land.

Restitutor_Orbis | 10-10-22 | 23:19

Putin moet dood samen met zijn trawanten,(nieuwe)generaals en andere ja-knikkers van het Kremlin. Een all over again "we got him!" en dan met zijn allen aan hun galg hangen net als met Saddam Hussein.

onesizefitsall | 10-10-22 | 23:14

Beetje triest dat ik schijnbaar als newbie geen urltje kan plakken..
Terwijl ik zo'n mooi plaatje had, zeldzaam scherp van geestig

[beeldvorming]
My name is Luka

Foto van Loekasjenko

I live on the second floor
[/beeldvorming]

AldNuut | 10-10-22 | 23:14

Ik snap die ophef van die massagraven niet zo. Als je in een oorlog een stad verovert met veel doden aan de vijandelijke kant moet je al die lijken toch ergens laten? Laten liggen is ook geen fijne optie

CheckBox | 10-10-22 | 23:12 | 2

Het massagraf an sich is niet zo'n probleem. Dat die gevuld is met onschuldige burgers is vooral de ophef. Vooral omdat het er, volgens de berichtgeving, op lijkt dat er complete gezinnen bij elkaar liggen en, als je wat verder leest, het vooral lijkt dat deze doelbewust zijn omgebracht.

Gunjaeroth | 10-10-22 | 23:29

De doden aan vijandelijke kant zijn als het goed is geen burgers, en die doden ga je ook niet alsnog vastbinden en martelen voor je ze in een massagraf stopt. Het zijn de meest duidelijke bewijzen voor oorlogsmisdaden.

W_F | 10-10-22 | 23:29

Poetin is stoer, met Poetin valt niet te spotten. Poetin is namelijk een man van z'n woord.
-
Wat is echter niet begrijp is dat diezelfde Poetin nog geen paar maanden geleden, met z'n gladgestreken achterbakse smoeltje, op de Russische NPO beweerde dat enkel met precisie bombardementen militaire doelen werden aangevallen in Oekraïne.
Nu zag iedereen, behalve de Russen op hun NPO, dat dat niet zo was. Maar nu schiet ie doelbewust lukraak rakketten midden in één van de steden die hij wilde bevrijden van de zogenaamde nazi's, tussen de burgers.
Dat snappen ze alleen in het Kremlin in Noord Korea en de loopjongen van Poetin in Belarus.
-
Hoe gaat dit eindigen, niemand neemt Poetin nu nog enigzins serieus ook de Chinezen kunnen dit met goed fatsoen niet meer neutraal trachten te beschouwen. Poetin heeft zichzelf nu definitief buiten spel gezet, okay het was geen nucleaire aanval. Maar dat is dan ook het enige positieve aan Poetins actie.

bananabanana | 10-10-22 | 22:17 | 3

En dat is nou juist wat interessant wordt, wat gaat onze maat Putin doen als blijkt dat na waarschijnlijk alweer een mobilisatieronde de klus niet kan klaren. Het waren immers toch alleen een paae Oekrainse Nazi's toch?

Baksteenbakker | 10-10-22 | 22:26

Een helder gevalletje 'wind zaaien - storm oogsten'

AldNuut | 10-10-22 | 23:24

@Baksteenbakker | 10-10-22 | 22:26: problematischer: wat gaat het westen doen als Poetin onverhoopt wel zijn in zijn plannen slaagt en Oekraïne de strijd duidelijk verliest?

Spie | 11-10-22 | 02:43

Moldavië is trouwens ook behoorlijk over de zeik omdat, volgens hun dan, de Russen ook kruisraketten over hun land schoten. Big deal. Waarom? Nou omdat Transnistrië in Moldavië al sinds de jaren 90 wordt bezet door de Russen en de Moldaviërs daar nooit echt een probleem van durfde te maken want klein en zwak landje met eigenlijk alleen maar een soort van gendarmes als "leger". Nu niet meer. Nu voelen ze zich kennelijk gesterkt om eigenlijk iets te zeggen over de Russische cementmaffia (geen grapje) daar in Transnistrië. Dat is niet het enige wat broeit. In Georgië zijn ze druk in discussie over het inmiddels niet tijd wordt om de Russen er uit te kicken. In beide gevallen was zulks onbespreekbaar omdat de Russen gewoon veel en veel sterker waren. Echter. Nu Rusland nu zo'n 20% van zijn leger kwijt is en er ergens uit de krochten van Rusland nog een paar duizend tanks e.d. uit de mottenballen getrokken moeten worden en gevechtsklaar gemaakt moeten worden is het momentum nu wel daar. Ook in Belarus spookt het. Het gerucht gaat al een poosje de ronde dat de Polen wel een offensief willen inzetten richting Minsk omdat de verwachting is dat de Belarussen alles zullen aangrijpen om van het Kremlin af te geraken. Nee. Dat zou Polen dan op eigen houtje doen dus u hoeft niet bang te zijn dat u naar de frontlinie moet. En verder zijn er in Rusland zelf wel heel veel "ongelukjes" met munitieopslagen e.d. de laatste tijd. Mijn analyse is en blijft dat Poetin stevig in het zadel zat de laatste decennia maar dat inmiddels er van alle kanten aan zijn stoelpoten wordt gezaagd. Denk ook niet dat Prigozjin en Kadyrov bezig zijn met de Poetin-agenda maar met zichzelf. De vis rot aan de kop en denk niet dat Poetin het lang vol zal houden. Zeker niet als er 'nieuwe' fronten worden geopend in Georgië, Moldavië (met de Roemenen) en Belarus (misschien met de Polen). Ik moet hier wel bij aanmerken dat ze daar in de Kaukasus nooit zo heel pro-Kremlin waren. De christenen niet en de moslims daar ook niet. En zo zijn er nogal wat deelrepubliekjes in Rusland "proper" die wellicht ook zwakheid ruiken. Geniet maar van uw rust want het gaan zware maanden, wellicht jaren worden.

Theodorus.Goldbach | 10-10-22 | 22:14 | 11
-weggejorist-
Unsinkable-Sam | 10-10-22 | 23:20
-weggejorist-
Dudemeister | 11-10-22 | 03:23
-weggejorist en opgerot-
PaulusdeBosrouter | 11-10-22 | 04:55
▼ 8 antwoorden verborgen

Loekashenko weet dat zijn lot een op een samenhangt met dat van Poetin; valt Poetin, dan valt hij binnen een week ook. Vandaar dat hij nu weer zijn medewerking aan Poetin toezegt in de hoop dat zijn leger net dat beetje leverage geeft om beiden in het zadel te houden. De vraag is alleen of zijn leger zich voor het karretje laat spannen.

me163komet | 10-10-22 | 22:07 | 3

Van wat ik weet zijn de Belarussen het wel beu daar. Stel dat mijn "neusje" het goed heeft en de Polen vallen Belarus binnen dan lijkt mij dat ze alleen maar wapens hoeven uit te delen om dat halve (of hele) volk staat daar om de kop te eisen van Loekasjenka en zijn handlangers.
youtu.be/XawP0hxcHb0

Theodorus.Goldbach | 10-10-22 | 22:19
-weggejorist-
bofferd114 | 10-10-22 | 23:33

@bofferd114 | 10-10-22 | 23:33:

Intuïtie. Het brandt daar ondergronds. Er is niet veel nodig om het volk daar te overtuigen dat hun kans om vrij te zijn nu is.

Theodorus.Goldbach | 10-10-22 | 23:54
-weggejorist-
Komjehiervaker | 10-10-22 | 21:52 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Hoe staat het eigenlijk met die micro-drones die hun doel zoeken op basis van een DNA-profiel? Dit lijkt me een mooi moment om er een paar in de praktijk te testen.

MickeyGouda | 10-10-22 | 21:42 | 7

Microdrones zijn niet meer nodig. We hebben nu bij iedereen de nanobots geïnjecteerd (Covid Vaccin), dus iedereen kan met een druk op de knop worden uitgeschakeld. Alleen Putin is immuun, omdat hij niet geïnjecteerd wilde worden.

EenGoedBegin | 11-10-22 | 00:08
▼ 4 antwoorden verborgen

Poetin komt aan bij de hemelpoort waar Petrus hem opwacht.
Op de vraag van Petrus of hij zich als een goed mens heeft gedragen antwoord hij dat hij de neonazi's heeft uitgeroeid.
Hij mag door naar de hemel.
's Avonds komt God hem een bakkie yoghurt brengen.
Poetin kijkt naar beneden en ziet dat er in de hel complete bachanalen worden aangericht. Het is daar lekker warm en op de tafels staan de meest fantastische gerechten.
De volgende dag verstrijkt, het wordt avond, God komt weer met een bakkie yoghurt aanzetten en in de hel is het opnieuw dik feest.
De derde dag breekt aan en opnieuw komt God langs met een bakkie yoghurt en weer is het in de hel groot feest.
De vierde dag breekt aan en jawel, daar staat God weer met dat verrekte bakkie yoghurt.
Poetin vraagt "God, hoe zit dat nou. Ik heb neonazi's uitgeroeid, terwille van mijn goede werk ben ik door velen uitgekotst en nu zit ik hier in mijn eentje en zie dat alle zondaren het in de hel hartstikke gezellig hebben, terwijl ik avond aan avond niets anders als een bakkie yoghurt krijg"
God antwoord
"Je denkt toch niet dat ik voor één persoon uitgebreid ga staan koken?"

BenZen | 10-10-22 | 21:39

Poetins speechwriter legt even uit wat hij van Poetin vindt. Een man die nooit persoonlijke moed heeft getoond, altijd zijn loyaliteit aanpaste aan het doel, zonder enige moraal en scrupules voor slachtoffers van zijn daden.
youtu.be/tt07fmWUnhU
Deze aanval van vandaag zou dan ook weer puur een show zijn om zijn macht te tonen aan de hardliners.

Beste_Landgenoten | 10-10-22 | 21:34 | 10

ZomaarEen, het is een scenario, een hypothese. Zelf zie ik PR-China geen aanvalsoorlog inzetten, mogelijk als in de Verre Oost alle heersende machten wegvallen i.v.m. een escalatie in O-Europa dan zal China wel het vacuüm opvullen en consolideren. Het enorme probleem momenteel is dat een escalatie tussen R’land en de USA boven Europa zal plaatsvinden. Je krijgt dan drie totaal verzwakte partijen, nl. R’land, de USA en Europa en Miljoenen doden tot gevolg. Doden geeft epidemieën en bijkomende ellende. Tevens is het nog maar de vraag wat al dit stoere wapengekletter met de stratosfeer v.d. aarde gaat doen. Wat mij betreft stoppen ze al hun raketjes in hun eigen reet, want het betreft simpelweg een twist tussen een aantal brulapen.

Unsinkable-Sam | 10-10-22 | 23:52

@Unsinkable-Sam | 10-10-22 | 23:52: De VS treitert China het bloed onder de nagels vandaan met Taiwan. China krijgt zo’n kans maar 1 keer en zal dat zelf weten en deze dus niet laten lopen. Kernoorlog boven Europa? Ik denk eerder dat de Russen die onder water starten. Met zware kernbommen diep onder water midden in de Noordzee en bij Denemarken creeer je een enorme tsunami van 3, 5 of misschien wel 10m hoog die van Antwerpen tot Hamburg enorme schade zal aanrichten, London ook nog effe meepakt en alle windmolens platlegd. Dan leven wij na 1 of 2 kernbommen gewoon weer in de jaren 60 of 70. Dan 1 kernbom bij New York en bij Los Angels in de buurt van de San Andreas breuklijn waardoor je waarschijnlijk een aardbeving schaal 9+ erbij krijgt en de VS is wereldmacht af . Die kan dan mogelijk nog wel terugslaan omdat hun kernraketten meer landinwaarts staan maar zijn daarna geen partij meer voor China

ZomaarEen | 11-10-22 | 00:11

Een kernoorlog is niet te winnen, ook niet voor wie hem begint. Dat laatste besef schijnt helaas niet zo doorgedrongen te zijn in de huidige Russische legertop.

Beste_Landgenoten | 11-10-22 | 02:53
▼ 7 antwoorden verborgen

Ik heb Baudet altijd een dildo gevonden. Maar ik ben dan ook hyperintelligent.

Komjehiervaker | 10-10-22 | 22:15

Ook nooit fan geweest, je zag het van verre aankomen welke drol op wielen hij is, daarvoor hoef je niet gestudeerd te hebben.

Beste_Landgenoten | 10-10-22 | 22:29

@Lafayette | 10-10-22 | 22:04: het programma van hun was in den beginne niks mis mee kon ik wel wat mee maar nu is hij roch echt de weg kwijt zo jammer van de partij.

Toedels | 11-10-22 | 00:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Loeki moet zeggen "F#ck you, I won't do as you tell me".
Net als dat lange Tetrisblokje die iedere keer 4 rijen moet wegwerken..
youtu.be/8HMbpFx2BGM

Sneerpoets | 10-10-22 | 21:23

Vooral die parallelle werkelijkheid van de Russen. Alles is omgekeerd, wit is zwart, licht is donker. Sowieso zijn alle burgers slachtoffer van de Oekraïense militairen. Rusland verdedigt het moederland..... in een buurland! Elke poging tot verdediging van Oekraïne is terrorisme, elke aanval van Rusland op burger doelen rechtvaardig.

Elke dag krijgen Russen deze omgekeerde soep opgediend op TV, en dat werkt ook nog want het halve volk gelooft echt dat Oekraïne de allergrootste bedreiging voor Rusland is. Dat het nazi's zijn. Russische bloggers keren alles om, executies door zogenaamde Azov soldaten, in feite door Russen gepleegd, werden opgediend als bewijs van nazi's in Oekraïne. Het is om gek van te worden, zo schaamteloos en massaal dat rotvolk de waarheid op zijn kop zet.

Beste_Landgenoten | 10-10-22 | 21:14 | 4

Rusland is een volledig gecriminaliseerd land. Dit is pathologisch. In een werkende rechtstaat zou elk iemand met dergelijke denkbeelden regelrecht in een inrichting terecht komen, of onvoorwaardelijke TBS krijgen. Ik weiger te geloven dat dit het enkel het resultaat is van hersenspoeling. Dit is cultureel sociologisch. Het gros van de Russen ziet hier helemaal niets verkeerd in. Wat zij erg vinden is gezichtsverlies en/of als zij zelf de sjaak dreigen te worden, niet of Ukraine moet overleven. Het heeft geen enkele zin om aan te nemen dat het de komende generatie anders zal worden. Het handjevol Russen waar nog enige hoop uit te putten is, woont niet meer in Rusland. Ik ken er een paar, en toevallig vandaag postte een van hen in een soort cryptische proza zijn afschuw voor zijn land. Althans dat dacht ik tussen de regels door te kunnen lezen. Enfin, hij woont in Dubai dus.

Lafayette | 10-10-22 | 21:54

Propaganda is een bijzonder machtig wapen... bewezen Hitler, Stalin en Mao reeds. En zo lang je er voor zorgt dat je de media (TV, radio, internet, krant) beheerst en de mensen niks ander horen houd je de boel onder controle.

me163komet | 10-10-22 | 21:56

@me163komet | 10-10-22 | 21:56:
Dit is niet enkel een propaganda ding. In die zin, dit soort propaganda past uitstekend bij deze samenlevingen. Vaak niet bepaald gebouwd rond individuele vrijheid of zelfontplooiing. Dat heeft een historische en culturele oorsprong natuurlijk. Het komt er op neer dat de Russsische samenleving volkomen apathisch en onverschillig is, zo beheerst door een asociale overlevingsdrang dat normen er helemaal niet doen. In die zin de normen zijn eerder de mores of de codes die passen bij criminelen. Niet alle Russen zijn zo natuurlijk, maar alle Russen snappen heel goed wat dit is.

Lafayette | 10-10-22 | 22:10
▼ 1 antwoord verborgen

Da's best wel bruut. Die gasten zijn kansloos. Niet dat ik er ook maar een greintje medelijden mee heb.

Theodorus.Goldbach | 10-10-22 | 21:36

De speciale VN vergadering over dit onderwerp begint alvast met een lange lijst van landen die achterlopen met het betalen van hun contributie. www.youtube.com/watch?v=m_y2qSgizFc

Feynman | 10-10-22 | 21:10 | 2

Bel me maar wakker als de Russen uit de veiligheidsraad worden geschopt omdat ze een terroristische staat zijn.

Theodorus.Goldbach | 10-10-22 | 21:37

Dat Belarus-Rusland pact kan nog wel een staartje krijgen denk ik. Eventjes afgezien van het feit dat het wederom laat zien dat Rusland erg verlegen zit om mankracht en wapens zitten "wij" er ook niet zo op te wachten dat de Russen nu gaan proberen om weer een noordelijk front te openen. Verwachting is toch wel dat Rusland de komende dagen het laatste kruit gaat verschieten om te laten zien dat ze er nog toe doen en dat het weer moeilijker wordt om te toe te blijven kijken.

Overigens neemt Rusland ook weer "wraak" door graan transporten te gaan blokkeren in Odesa via de zwarte zee. Wellicht toch maar eens tijd om een flinke marine macht daar naar toe te sturen.

Met de Raspoetitsa (modderseizoen) nu eigenlijk wel gaat het verdomde moeilijk worden om kilometers te blijven maken. Ergens moet hier een omwenteling komen. Rusland kan niet en mag niet de kans krijgen om te hergroeperen. Kost onnodig veel tijd en doden.

Theodorus.Goldbach | 10-10-22 | 21:09

Kijk maar eens goed, West-Europanen. DAAROM is surface-to-air defensie belangrijk. West-Europa heeft nauwelijks zo'n defensie.

omanders | 10-10-22 | 21:02

De schepen schijnen alweer actief te zijn op de zwarte zee voor de volgende lading raketjes. Wat moet er toch met je gebeuren om een volk zo te gaan haten dat je ze volledig plat wilt bombarderen?

Hadena | 10-10-22 | 20:55

Kijk die losers zitten met hun stompjes. Binnenkort weer fijn naar het front met een prothese. Om vervolgens alsnog aan flarden geschoten of gebombardeerd te worden.

Spring Bruissteen | 10-10-22 | 20:38

Wat vreselijk irritant die autoplay, hoe zet ik dat uit?

SterF... | 10-10-22 | 20:35 | 1

Ja, je vraagt je af wie zoiets verzonnen heeft !

Gizmo579 | 10-10-22 | 20:55

Vanaf nu is Loekashenko mijn favoriete dictator.

Reebensteeltje | 10-10-22 | 20:27 | 2

Wie waren je andere keuzes?

Santtulainen | 10-10-22 | 20:51

Even in het kader van deze oorlog: zou dit niet het moment moeten zijn dat Japan zijn troepen in Noord Hokkaido verzamelt om die 4 Koerilen eilanden even terug te halen? (Of tenminste te doen alsof, zodat Rusland een West en een Oostfront heef).

skoftig | 10-10-22 | 20:25 | 4

Japan heeft na de ervaring van 2 kernbommen de buik vol van oorlog en past deze ronde even.

Spie | 10-10-22 | 20:57

ik vermoed dat Moldavië met bijzonder veel belangstelling deze oorlog volgt en wacht op het geschikte moment om Transnistrië onder de voet te lopen en de Russen eruit te knikkeren. Dan heb je je tweede front(je). Waarschijnlijk vinden ze Rusland momenteel net nog te sterk.
Georgië heeft ook nog een rekening met Rusland te vereffenen, maar de Georgiërs hebben al een keer flink klop gehad van de Russen, dus zullen nu nog voorzichtiger zijn dan de Moldaviërs.

MAD1950 | 10-10-22 | 22:19
▼ 1 antwoord verborgen

Internationaal worden deze aanslagen allemaal weer keurig netjes veroordeeld door diverse leiders.... blablablabla
NOOIT gaat de Navo ingrijpen en nooit komt er een No-Fly zone. Het Westen blijft keurig netjes wapens leveren en dat was het. Beter wordt niet.

Hai D. | 10-10-22 | 20:22 | 2

Klopt, zolang Putin zijn bommen en granaten netjes binnen de grenzen van Oekraïne aflevert en niet op Navo grondgebied zal je van de Navo niet meer kunnen verwachten dan thoughts&prayers. Buitengewoon treurig dat Putin ongestraft een hele bevolking kan uitmoorden en feitelijk geen strobreed in de weg wordt gelegd.

matatwork | 10-10-22 | 21:16

Vanaf de val van Rome, via de val van Byzantium, is Moskou werkelijk het derde Rome. Ze hebben nu met de Wagner groep zelfs een eigen praetoriaanse garde, en die staan bekend om het verkopen van het keizerschap aan de hoogste bieden.

en.m.wikipedia.org/wiki/Moscow,_third...

Barre_de_k | 10-10-22 | 20:17 | 1

Dat is historisch gezien wel de claim. Vandaar ook de dubbele aderlaar in het wapen.

Tashtego | 10-10-22 | 20:22

Eigen bevolking van Rusland staat niet erg te wachten op oorlog.
Het zijn denk ik voornamelijk de buitengebied-boertjes die naar het front moeten.
Die jongens hebben thuis nauwelijks internet en informatie ter beschikking.

Het is te hopen dat er een butler van Putin een beetje wroeging krijgt en hem van een stukje lood voorziet.

Piet-Kietelaar | 10-10-22 | 20:08 | 8

Klopt maar dat is de realiteit. Er zijn geen goede vervangers. Ten zij het volk de ballen heeft een eerlijke democratische verkiezing af te dwingen. Maar dat is wishfull thinking want er zijn teveel kop in het zand ruski’s.

movingsquare | 10-10-22 | 23:39
▼ 5 antwoorden verborgen

Welk lekker woke, wit Russen.

PolBot | 10-10-22 | 20:06

De Witrussen staan natuurlijk allemaal te popelen om te mogen sneuvelen voor een megalomane loser in Moskou.

J.P.Drapeau | 10-10-22 | 19:59 | 6

Nee, ze blijven liever aan de zijlijn staan. Maar als Polen het in zijn hoofd haalt om Belarus aan te vallen, scharen ze zich massaal achter de leider onder het motto: het is een klootzak, maar wel onze klootzak!

Spie | 10-10-22 | 21:01

@Spie | 10-10-22 | 21:01: Nee joh, dan grijpen ze hun kans om Loeka af te zetten en op te hangen.

Après toi | 10-10-22 | 21:03

Vraag ik me af. Overigens zal Polen het wit Russische leger gemakkelijk opruimen. Zelfde stupide top down commando structuur als in Rusland. Een dictator kan geen risicos nemen met een zelf denkend leger. Dus dat wordt een heel eenzijdige slachtpartij.

Beste_Landgenoten | 10-10-22 | 21:43
▼ 3 antwoorden verborgen

"Onderstaand dan Loekashenko die aangeeft dat hij en Poetin een "regionale troepenmacht" gaan vormen"
Lijkt me eerder een eufemisme voor "Poetin stelt het Belarussische leger onder curatele".
Loek is de touwtjes kwijt want Poetin vertrouwd hem niet.

Abject | 10-10-22 | 19:57 | 1

vertrouwd..

wilmeister00 | 10-10-22 | 20:02

Hotel Wagner: You can checkout any time you like, but you can never leave.

Haberdoebas | 10-10-22 | 20:01

Genocide, gerichte represailles op burgerdoelen, het is het draaiboek van voor de conventie van Geneve.

Het wordt tijd voor een nieuwe generatie sancties.
Niet alleen de Russische gaskraan dicht, (pijplijn toch al verrot), maar ook de Groningse open. Dat de Russische economie schade heeft, en de Europese niet. Deze sanctie werkt alleen als zelf voor Poetin duidelijk is, dat we ons niet in ons eigen voet schieten. Nu importeren we via Azië Russische zooi tegen woekerprijzen, dat een succesvolle sanctie noemen, is blind geloof in de Brusselse waanzin.

Poetin is ook bezig als een peuter. Hij krijgt wat hij hebben wil, anders gaat iedere stad en iedereen kapot. Daarop reageer je niet met een administratieve formaliteit, maar met vergelijkbaar bruut geweld. Het is geen tijd voor Sjakie uit Flodder, het is tijd voor Verhoeven, Overheem en Badr. Poetin moet leren ademen door een rietje, opgebaard op de IC.

Onze zorgvuldige, weloverwogen, trage reactie is in Moskou alleen maar een teken van zwakte.

Feynman | 10-10-22 | 19:53 | 6

Dat klopt, de Russische achilleshiel is hun mateloze zelfoverschatting. Dat kostte ze Kiev in maart, dat kostte ze Kharkiv in september. En nog steeds geloven ze in hun superieure macht. Laat ze maar denken dat in het westen alleen maar weekdieren wonen, ze zullen slag op slag op slag verliezen en wat hoop ik dat die arrogante klootzakken genadeloos op hun flikker gaan krijgen.

Beste_Landgenoten | 10-10-22 | 21:24
▼ 3 antwoorden verborgen

Die Russen zijn monsters maar weten we of die kinderen etc niet zijn opgekomen door ‘reguliere’ oorlogshandelingen als bombardementen etc.?

BobDobalina | 10-10-22 | 19:49

Je zou toch denken dat ze in ´s-Gravenhage inmiddels al volop het een en ander aan het optuigen zijn om weer een fatsoenlijke krijgsmacht met voorraden te hebben. Denk aan iets als de Hemwegfabriek of De Kruithoorn, maar dan in de Eemshaven.
Net zoals al een tijdje erkent wordt dat we zelf een productielijn basisgrondstoffen voor medicijnen moeten hebben. Kan mooi in Groningen, gekoppeld aan de RUG.
Goh, hoever zouden de dames en heren al zijn daarmee?

Heurtebise | 10-10-22 | 19:48 | 10

@SamV | 10-10-22 | 20:57: om precies te zijn: verpatst door Edith Schippers. Diezelfde Edith S. waarvan sommigen hiero nog altijd hopen dat zij de VVD redt en er weer een "fatsoenlijk rechts geluid"-partij van maakt voor "echte liberalen".

Heurtebise | 10-10-22 | 21:53

Rutte en ergens op anticiperen????

MAD1950 | 10-10-22 | 22:25
▼ 7 antwoorden verborgen

Maar hoe gaat het ondertussen aan de west oever van de Dnjepr rond Cherson ? Want zo'n aanval met raketten leidt daar natuurlijk ook lekker van af.

Der Schnitzeljäger | 10-10-22 | 19:47 | 4

@AntiZanicz | 10-10-22 | 19:58: Dat is ook zo, die raketten zijn militair gezien van geen enkele waarde.
Weet je wie ook zo dom was?
Hitler.
Eerst bestookte hij radarstations en Engelse vliegvelden, dat was heel bedreigend voor Engeland.
Ze dreigden zelfs de oorlog te verliezen.
Na korte tijd begonnen die Moffen Londen (en andere steden) te bombarderen, dat gaf de RAF de mogelijkheid om zich te herstellen/verliezen aan te vullen, om daarna die Moffenvliegtuigen uit te schakelen.
Hitler verloor de slag om Engeland.

snapal | 10-10-22 | 20:33

@snapal | 10-10-22 | 20:33: aan dat tweede deel van de Blitz hebben de Duitsers nog wel een mooi werkwoord overgehouden; Koventrieren.

Santtulainen | 10-10-22 | 20:55
▼ 1 antwoord verborgen

Lig je dan daar in een massagraf, en dan bij het referendum toch nog pro Rusland stemmen. Ik snap het niet.
De VN mag wat mij betreft vandaag nog ontmanteld worden of op zijn minst Rusland er uit.

Andersdenkend | 10-10-22 | 19:38 | 4

Het hele idee van de VN is dat zelfs de ergste schurkenstaten er in zitten zodat je daar contact met ze kan opnemen (bijvoorbeeld om ze uit te kafferen).

En wat betreft de vijf landen met vetorecht: Tja, daarvan is het idee nu juist om te voorkomen dat de VN als machtsinstrument misbruikt wordt.

Leyrann | 10-10-22 | 20:04

@Leyrann | 10-10-22 | 20:04: Tussen idee en praktijk ligt een gigantisch gapend gat, vol met lijken van Oekrainers. De huidige opzet werkt gewoon niet. Heeft de VN al uberhaupt iets geroepn naar Putin?

Andersdenkend | 10-10-22 | 20:33
▼ 1 antwoord verborgen

De VS hebben vast wel weer de voorraad Tomahawks aangevuld. Lever er een honderd aan Oekraine met nog wat lange afstands spul. Ff het Rode Plein in Moskou verbouwen.

BoerKoekoek | 10-10-22 | 19:37

Die Loekasjenko loopt toch een grote kans om afgezet/gedood te worden door zijn eigen bevolking. Tijdens de laatste verkiezingen kreeg hij rond de 8 procent van de stemmen, dus hij heeft nauwelijks draagvlak onder zijn eigen mensen. En dan nu -onder druk van Putin- beginnen aan een hachelijk militair avontuur. Dat gaat niet goed voor hem aflopen.

Après toi | 10-10-22 | 19:36 | 6

@shimanski | 10-10-22 | 19:43: Met als verschil dat Rutte de meeste stemmen haalde en vervolgens met andere partijen een regering vormde. Loekashenko werd verslagen, maar schakelde vervolgens al zijn (politieke) tegenstanders uit.

Après toi | 10-10-22 | 19:48

Denk niet dat Loeka militairen gaat sturen. Dan moet hij ze bewapenen en wat als ze daarna de verkeerde kant oplopen? Poetin kan hem dan ook niet meer helpen.

jan huppeldepup | 10-10-22 | 20:02

Precies. Veel te gevaarlijk voor Luka want zijn soldaten zijn hem trouw tot de eerste kans dat ze hem om zeep kunnen brengen.

Beste_Landgenoten | 10-10-22 | 21:37
▼ 3 antwoorden verborgen

Hij zegt anti Heumo te zijn, maar kruipt nu wel heel diep in de aars van Poetin..

Crematorium-de-Asbak | 10-10-22 | 19:35

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl