Russische mobilisatie met de dag verdrietiger
De treurnis
Even een paar dingen vermelden voordat u de troepeninspectie maar zelf op video voortzet. Poetin noemt het nog altijd een "gedeeltelijke mobilisatie" (die we op de voet volgen), maar er zijn inmiddels vele solide berichten dat in sommige etnische regio's gewoon een volledige mobilisatie van kracht is. En dat leidt tot troosteloze headlines als: "All 59 men living in one particular village in Siberia's Kemerovo Region have been called up to fight in Ukraine." In ander nieuws werd Deputy Defence Minister for Logistics, Generaal Dmitriy Bulgakov gisteren op dag 3 van de mobilisatie ontslagen, dus nu komt het logistiek ook vast allemaal in orde.
De allerbeste professionals die Poetin had - Ruslands parachutisten (vroeg al, in Hostomel), Kadyrovs Tsjetsjenen, Wagner Group en de 1st Guards Tank Army - zijn allemaal van de kaart geblazen. En nu mogen deze arme donders het op gaan lossen of zo? Mochten ze inderdaad ingezet worden, wordt het de grootste slachtpartij in een conventionele oorlog sinds WO2.
Terechte feedback!
It's called a barrack sweetie look it up
Sfeerbeheer afwezig bij mobilisatiecentrum
Wat een ondoenlijke treurnis
Vierdaagse naar de meat grinder
En dan moeten ze dus tegen deze Green Ghosts
(Nog voor mobi) Paar weken training, na 5 minuten actie hele crew dood
Wie zag: dat nou aankomen. Maar wat doet Khabib Nurmagomedov?
Social
Loool
Social
Wooow
Social
Reaguursels
InloggenWanneer je al die filmpjes over de Russische mobilisatie op the internets ziet bekruipt je toch een gevoel van totale wanorde. Ik zie die stakkers straks gesteld tegenover een tot het bot gemotiveerd UA leger. Volkomen kansloos kanonnenvoer. En i.d.d., ze komen met velen, maar slecht bewapend, veelal nul motivatie. Ik vind het vooral heel erg zielig voor die (jonge) gasten, ze hebben hier toch niet om gevraagd? Het zal je zoon maar zijn. En dat allemaal voor de droom van Poetin. Wat een ramp.
Herinner me nog goed het stukje door van Rossem vlak na het begin van de oorlog, over hoe onbelangrijk deze zou zijn: Slechts een lokale ruzie over twee provincies van twee voormalige USSR staten. Hij kon er niet meer naast zitten.
Volgens een goed in de materie ingewijde Rus, is deze oorlog lang voorbereid en is deze gericht tegen het westen zelf. Zijn stelling is dat Poetin doorgaat tot het westen als macht gebroken is en lijkt bereid daarvoor alles in te zetten.
Dat in het westen nog velen zijn die menen dat deze oorlog hen niet aangaat vindt hij vreselijk naief. Met goede reden. Hij beschrijft de uitgekiende strategie van Poetin c.s. hoe hij eerst de Russische burger heeft verwijderd van de politiek en hoe hij daarna de burgers heeft wijsgemaakt dat het alleen zinvol zou zijn zich over economisch eigenbelang druk te maken. En nu dus een oorlog, meta ls doel Rusland op het wereldtoneel tussen de VS en China te plaatsen, door gebruik te maken van een permanente staat van oorlog, dan weer even langzaam, dan weer snel. Een huiveringwekkend verhaal:
www.raamoprusland.nl/dossiers/kremlin...
Lijk = kijk
Ik lijk elke morgen op mijn Nos app of Poetin er nog is, dus eigenlijk dat ie kassie wijlen is.
Dat kan heel lang duren. Rusland heeft nog miljoenen mannen te offeren voor het zover komt. Dat gaat dan ook gebeuren.UIteindelijk draait het uit op de onvermijdelijke militaire showdown tussen het westen en Rusland. Met een beetje pech nucleair.
@Beste_Landgenoten | 26-09-22 | 00:48: Ik hoop het niet. En hopelijk wordt het volk in Rusland straks ook wakker wanneer hun echtgenoten/zonen in bodybags terugkomen. Hoeveel gezinnen moeten straks de prijs voor de droom van Poetin betalen? Een demografische ramp ligt op de loer als je iedereen opoffert voor Het Grote Doel. Je moet echt hopen op gezond verstand bij de kring rond Poetin, want Poetin zelf lijkt de weg een beetje kwijt. Dreigen met Nukes tegen het westen. Beetje dom.
Ach ja, even vergeten dat Rusland en Duitsland in het begin gezellig samen optrokken en Polen al onderling verdeeld hadden. Tot zover onze "bevrijders". En afgezien van dat begin en of het nu wel of niet onze "bevrijders" waren: dat zou ze nog steeds geen enkel recht op speciale militaire operaties geven en hun inzet toen ze zich eenmaal zwaar verneukt voelden door Stalins vrindje Adolf H. werd mede mogelijk gemaakt door Amerika.
Momenteel word er geschiedenis geschreven.
Over een paar decennia weten we hoe het echt zat.
Tot die tijd neem ik alles met een korreltje zout.
Want in een oorlog is iedereen fout.
Je doet de aanname dat een paar decennia later de waarheid op tafel ligt. Die is dan echter door de winnaars geschreven en misschien wel minder betrouwbaar dan wanneer je nu je ogen en oren openhoudt voor alle berichten.
[dev-modus-gezeik] Fix die video streamer nou een keer, zelfs op externe bronnen is het een ramp , donder er een dikke loading icon op , zodat de gebruikers weten dat er wat gebeurd [/dev-modus-gezeik]
Op de site van de NOS is om 20:36 een artikel geplaatst over het feit dat de VS Rusland "achter gesloten deuren en op zeer hoog niveau" duidelijk hebben gemaakt, dat ze het niet in hun hoofd moeten halen om nucleaire wapens te gebruiken in Oekraïne, want dat dat "catastrofale gevolgen voor Rusland zal hebben".
Ik denk dat Poetin bluft met zijn gedreig met atoomwapens. Tot dusver zijn zijn dreigementen steeds bluf gebleken, zie de Westerse steun voor Oekraïne, zie de NAVO-toetreding van Zweden en Finland, waartegen Poetin niets heeft durven ondernemen.
Maar ik denk niet, dat de VS bluffen, en dat ze keihard zullen toeslaan, mocht Poetin als eerste met atoomwapens gaan gooien.
Het worden spannende tijden, en iedereen zal een zucht van verlichting slaken als Poetin, dood of levend, van het toneel verdwenen is.
Het is bizar, dat één man zoveel ellende kan stichten, maar dat gold ook voor HItler en Stalin.
Ik heb ook heel wat EU staatshoofden zien lopen emmeren over kernwapens. Is geen realistisch scenario, dus het heeft weinig zin je er druk over te maken.
@Stijl_Loos | 25-09-22 | 23:25: En als de bom valt, zijn we er allemaal geweest, niemand uitgezonderd. Is dat geen troostvolle gedachte?
www.youtube.com/watch?v=frAEmhqdLFs
@Stijl_Loos | 25-09-22 | 23:25: Herman van Veen zong het al in 1984: De bom valt nooit, als reactie op De Bom van Doe Maar. Doemdenken. Laat het maar gebeuren, maar liefst wel als ik slaap.
Rusland heeft as we speak een voorraadje 'mobiliseerbare' mannen van zo'n 45 miljoen. 300.000 of 500.000 is dus sowieso nog altijd ene heel eind weg van een algehele mobilisatie.
Dat alles los van het feit van mobilisatie van ongetrainde en ongeoefende mannen in dit tijdperk compleet zinloos is. Maar hij heeft in ieder geval dus een voorraadje beschikbaar.
Je moet ze ook kunnen bewapenen. 45 miljoen mannen met hun blote vuisten naar Oekraïne sturen gaat niks helpen hoor
Nu veel Russen op de vlucht wegens mobilisatie. Hoeveel zullen er gestuurd worden in opdracht van de FSB?
Wetende hoe makkelijk de EU asiel geeft met onderdak.
Zou onze Thierry ook in een schuttersputje kruipen als hij een Rus was?
Op die ene video, hebben ze nu ook al bosjesmannen gemobiliseerd?
twitter.com/Isa_Yusibov/status/157410...
Maar dit liegt er niet om. Het bijzondere is, eigenlijk neemt niemand die nucleaire dreiging serieus. Op Rob de Wijk na. Toch heeft hij een punt, als je op lange termijn kijkt waar dit naartoe gaat. Het grote probleem is dat geen van beide partijen kan toegeven aan de andere, om existentiële redenen. Oekraïne omdat de natie vernietigd zal worden bij verlies, Poetin omdat beslist niet zijn land maar wel zijn regime ten einde zal komen bij verlies. Voor Oekraïne staat veel meer op het spel dan voor de Russen, de laatsten hoeven slechts van regime te wisselen, hun land loopt geen enkel gevaar vernietigd te worden. De grote spelbreker is het nucleaire arsenaal. Op termijn, als Poetin na X rondes escalatie opnieuw militaire conventioneel verliest, begint de gevaarlijkste periode.
ze hebben al zo vaak gedreigd met die wapens , keer op keer is er niks gebeurd , er zijn in middels al zware wapens in Oekraïne , Zweden en Finland zijn ook bijna navo werdt toen ook al gedreigd , de krim is al paar keer aangevallen ( volgens Rusland , is dat Russisch grond ) Rusland is al paar keer aangevallen en ga zo maar door. wat Poetin wil is volgens mij chaos creëren met al die malloten die juist niet willen vechten voor Rusland zijn laatste hoop, zijn bondgenoten beginnen nu ook al te beseffen dat Rusland niks is ze keren hun rug ook al. terwijl ze juist voor Rusland was
Kortom zijn opties zijn al zeer beperkt. Zowel intern als extern. Poetin weet dit en weet ook dat hij aan de verliezende hand is. Straks komt de winter en dan krijgt ook zijn slecht voorbereid leger het zwaar. En toch is dit een oorlog wat langer gaat duren dan we hopen. Zijn beste optie is dat de EU en de Navo deze oorlog niet meer eensgezind aanvliegen.
De enige oplossing die ik zie is dat Zelensky, onder protest, de oorlog zal staken om verdere slachtoffers onder zijn bevolking te voorkomen. Het zal een held van hem maken. Het komende referendum zie ik als een argument voor Putin om te kunnen stellen dat Rusland wordt aangevallen wat voor hem het gebruik van kernwapens rechtvaardigt. In Rusland wordt momenteel gesproken over een mobilisatie van 1.2 miljoen soldaten. Behalve dat het een logistieke nachtmerrie wordt en de motivatie van het Russische leger nul zal zijn voorzie ik een bloedbad dat Ukraïne zal verslaan. De Russen leggen achter de frontlinie een gordel aan die de voorste troepen het slagveld indrukken. De frontsoldaten kunnen kiezen: doodgeschoten worden op het front of door eigen vuur wanneer ze zich terugtrekken. De Russische verliezen zullen groot zijn, maar niet groot genoeg om Ukraïne op de knieën te krijgen. Bedenk dat de kliek om Putin heen bij de KGB of FSB vandaan komen, lieden die hun hele carrière de wet negeren.
@Red shirt | 25-09-22 | 21:31: Zelensky moet de oorlog onder protest staken om verdere slachtoffers onder zijn bevolking te voorkomen? Van welke planeet komt u eigenlijk of is dit de nieuwste troltechniek?
Dat nucleaire arsenaal is inderdaad hét probleem. Je zou kunnen zeggen, dat je door die atoomwapens niet meer 'normaal' oorlog kan voeren, ook al klinkt dat misschien nogal cynisch.
Als er geen kernwapens bestonden, had de NAVO allang kunnen ingrijpen en Rusland uit Oekraïne vandaan meppen, als ze dat gewild zouden hebben.
En idem met een machtswisseling in Rusland, of een soort burgeroorlog, ook dan zit je onmiddellijk met het dilemma van die kernwapens, wie krijgt ze in handen, welke gek gaat er eventueel op de knop drukken?
Maar je kunt het ook van de andere kant bekijken, zeker in het geval van Poetin: wat kan hij in Godsnaam winnen door het gebruik van kernwapens? Niets.
Hij heeft ze tot dusver alleen gebruikt als middel om te intimideren. En zonder succes, zie de Westerse steun aan Oekraïne, de Westerse sancties en de toetreding tot de NAVO van Zweden en Finland.
In die zin is Poetin ook compleet afgegaan met zijn gedreig. Hij bluft, en iedereen heeft kunnen zien, dát hij bluft.
@Red shirt | 25-09-22 | 21:31:
Benieuwd hoe de support voor de oorlog dan nog blijft in Rusland, als daar beelden van opduiken.
Bij die FSB weten sommige fossielen nl nog steeds niet van het bestaan van internet
@RandyBiel | 25-09-22 | 21:59: De steun voor Putin neem sterk af. Was die een paar maanden geleden nog 85%, inmiddels is die inmiddels geslonken tot 40%-45%.
@BenZen | 25-09-22 | 21:40: Ik woon deels in Moscow, mijn vrouw is Russisch en ik weet waar ik over praat. Ik heb onlangs mijn oudste zoon uit Rusland kunnen halen, merk de gevolgen van de sancties en onze toekomst is uiterst donker.
@Red shirt | 25-09-22 | 22:14: als Rusland stopt met oorlogvoeren is de oorlog afgelopen. Als Oekraïne stopt wordt het van de kaart geveegd. Wat de sancties betreft: ik hoop dat ze voortduren tot Oekraïne volledig schadeloos is gesteld en zich schadeloos gesteld voelt. Wat mij betreft moet Rusland dusdanig aan de bedelstaf dat ze nooit meer een oorlog kunnen beginnen. En de Russische bevolking? Die vonden de inval in Oekraïne geweldig. Dat de steun nu is afgelopen is niet uit medelijden met de Oekraïners, maar omdat de democratisch gekozen, verafgode Poetin de oorlog in huis heeft gehaald. Veel plezier in Moskow, ik zou er nog niet dood willen liggen.
Als Putin de verliezen moet gaan vervangen met gemobiliseerde nieuwelingen, in plaats van reguliere legereenheden, zou je kunnen denken dat er geen legereenheden meer beschikbaar zijn. Dat kan kloppen. 'But it's not what you think', om met een bekend militair YT-Shortkanaal te spreken. Misschien is zijn geld op. Putin is corrupt, maar heeft geen historie bij het leger. Wel bij de KGB. Maar niet bij de FSB. Er zijn ook geen FSB-militairen ingezet, dus de FSB doet niet mee. Het leger is ook corrupt. Dus heeft Putin een huurlingenmacht gekocht bij het Russische leger. Die macht is nu niet sterk genoeg meer om offensieven te beginnen. Het was toch al geen echte militaire aktie, want er zijn ook geen Spetznatz-specialisten ingezet tegen de Oekraïense president. Dat gebeurde bijvoorbeeld nog wel bij de inval in Afghanistan. Het huidige Russische leger wil verder niks meer leveren, ook niet op krediet. Dus rest Putin niks anders dan het roven van soldatenmateriaal uit de landsbevolking. Dat kan hij ook maar voor korte tijd doen, totdat de moeders hun zonen weer van het front gaan terughalen. Zoals gebeurde in zijn eerste, verloren Tsjetsjenië-oorlog. Vervolgens roofde hij Gazprom en spaarde genoeg geld bij elkaar om een nieuwe legerinzet te kopen voor Tsjetsjenië. En toen lukte het wel om te winnen.
Putin heeft ook geen kernwapens, die heeft het leger. En die waren en zijn niet te koop, want natuurlijk worden die door een koper eerst ingezet om de rest van de kernwapens en de legermacht in handen te krijgen. Zo'n transactie levert altijd gezeik op...
Hmm dat van die Spetznaz klopt niet, er zijn vele pogingen geweest zelenski te killen met Special Forces acties maar die mislukten allemaal grandioos. Daarna is er niks meer geprobeerd.
@von Zeikhoven. Inyeressante punten.
De Russische staatsschuld is maar 18% van het BNP. Putin kan dus nog heel wat lenen, al is hij beperkt tot de binnenlandse leenmarkt door alle sancties.
In een tijd hier ver, ver vandaan, had men de slogan 'liever een raket in de voortuin, dan een Rus in de keuken.' Die zou tegenwoordig niet direkt meer zo opgevat worden als toen...
Hoezo? We willen toch nog steeds geen Rus in de keuken? En maar wat graag een goeie raket in de voortuin, om Poetin op afstand te houden.
Ja. Wat moet je anders?
Ze kunnen vluchten, deserteren, weigeren, zich aansluiten bij Oekraïners. Alleen voor desertie kunnen $50.000 cashen. Sorry, not sorry. Geen medelijden mee.
Als zelfs een beroeps militair als Pavel Filatyev al een verroest geweer in zijn handen gedrukt krijgt, wat krijgen de net gemobiliseerden dan ?
(in deze link zijn dagboek, aanrader)
czmyt.substack.com/p/zovpdf-machine-t...
Wat dacht u, dat men anders gaat doen, dan ze afschieten? Er zit niets anders op, en het is niet de verantwoordelijkheid van de Oekraïners, dat Poetin Jan en alleman op ze afstuurt.
De Oekraïners verdedigen hun land, dat is hun recht, en als daar onnozele Russen door gaan sneuvelen, is dat triest voor de betrokkenen, maar het is niet anders.
@ Golddinges. Zonder die onzin over die halve ton deserteren-bonus zou je tegel een prima mening zijn. Probeer die overdrijvingen weg te laten. Die zijn echt niet nodig. En als je toch zoiets wil roepen, gebruik dan deze stijlvorm: "ik las ergens dat eieren vierkant zijn, maar vanmiddag bij ons in de supermarkt waren ze nog net zo rond als een biljartbal als gisteren..."?
Dit is zo’n belachelijke lap tekst dat ik me oprecht afvraag of u serieus bent
Als ze bij die wandelvereniging No Paseran roepen, dan zou je denken dat ze verteld zijn dat ze gaan verdedigen? De ooroep om het filmpje te publiceren gaat niet over een protest tegen de oorlog, maar over het moeten lopen. Waarschijnlijk lopen ze naar een transportcentrum, die fietser aan het begin van het filmpje waagt zich niet kilometers buiten bewoond gebied. Typisch dat die niet ook meteen lid van de club gemaakt is....
Dat verhaal van die overlevende tankbestuurder is fake. Een tanker om gewonden op te halen? Omkeren omdat de tank voor je op een mijn reed? Zien dat het een mijn was 'omdat de grond allemaal omgewoeld was'? Het telnr van je moeder niet weten? Alleen in lichte voertuigen gereden hebben en dan even keren met een tank, opgeblazen worden en er in een brandschoon uniform over vertellen? En een voice over met Engelse ondertiteling? Een dashboard in een tank? Het is trouwens tegen de Conventie van Genève om een krijgsgevangene voor de camera te slepen...
Ik zou het nummer van m'n vrouw niet eens uit m'n hoofd weten ... #langlevedetechniek
Als je 30 jaar geleden zei dat het nummer van je vrouw met 06 begon, zou daar toen iets anders van gedacht worden dan tegenwoordig... "Uw vrouw heet toch niet Linda, ook?"
Lol!
Er bestaat sceptisch zijn en in uw geval, ja wat eigenlijk
Lijkt toch heel sterk op een bijna algehele mobilisatie en niet een gedeeltelijke. En wanneer je fan hoort over de deplorabele staat van materieel krijg je de indruk dat het vooral moet gaan om de overmacht aan manschappen. Hopelijk bedenken zecbij die vergadering van de VN een passend antwoord in materieel en in ingehuurde manschappen? Zoiets?
een stukje van de moscowtimes " Als iemand, gedreven door plichtsbesef, de noodzaak om een eed na te komen, trouw blijft aan zijn roeping en sterft in de lijn van militaire plicht, dan pleegt hij ongetwijfeld een daad die neerkomt op een offer. Hij offert zich op voor anderen. En daarom geloven we dat dit offer alle zonden wegwast die een persoon heeft begaan ', zei de primaat van de Russisch-orthodoxe kerk" waarom gaat die sukkel zelf niet naar het front met zijn kerstmuts
Nou, inderdaad. Meest erge nog: dit durft zich een afgezant van God te noemen en jaagt mannen de dood in in plaats van dat hij vrede preekt.
Trouw blijven aan een roepin, plichtsbesef en een eed na willen komen klinken niet als karakteristieken van een zondaar. Was er trouwens geen gedoe over die Russisch Orthodoxe Kerk? De Moscow Times, die is toch van die Nederlander, Derk Sauer? Wat zegt Sauer er eigenlijk van...?
Die 'primaat' is de patriarch van de Russisch Orthodoxe Kerk, Kirill, een KGB-agent, net als zijn voorganger. Een door en door slechte kerel, steenrijk, een geldwolf, een goede vriend van Poetin, zeg maar rustig een Antichrist.
In Oekraïne heb je twee orthodoxe kerken, een (overwegend) Oekraïense, die onder het patriarchaat van Constantinopel valt, en een (overwegend) Russische, die onder het patriarchaat van Moskou valt - of liever: viel. Na de inval van Poetin heeft die Russische kerk gebroken met patriarch Kirill.
Wat een onbeschrijflijke triestigheid. Wat hebben we toch verkeerd gedaan dat 1 persoon zoveel macht kan krijgen. TRIEST.
"We" ???... ik weet van niks.. ik heb ook niks verkeerds gedaan.. misschien dat u in Rusland de vraag moet stellen.
Russen laten zich al eeuwen onderdrukken: tsaren, communisten en nu Putin en zijn olichargen.
Is het wel eens anders geweest?
Overgrote deel van de oorlogen is toch dat er 1 is die wil laten blijken een grotere te hebben dan de ander.
Probleem is altijd dat dergelijke mannetjes/vrouwtjes het de gewone man de shit mogen opruimen.
Ik mag geen linkjes meer posten en doe dat dan ook niet (behalve in stamcafé) maar deze is wel effe nadenken. Gewoon bullshit of misschien wel de verklaring waarom er maar sporadisch vuurgevechten zijn en de Russen bijna alleen maar met artillerie (en MRLS) schieten? 24/7.
minusrusPUNTcom/en?v=1648007431105
Wie kan er een klikbaar linkje van maken? Als dit ook maar deels klopt is het schokkend.
Ik durf niet...
Het staat nu ook op de JijBuis: www.youtube.com/watch?v=YZTlWYXOGEM&a...
@Rhenum. He???
minusrus.com/en?v=1648007431105
@Rhenium | 25-09-22 | 19:54:
Beetje flauw.
youtu.be/dQw4w9WgXcQ
@Alquest | 25-09-22 | 20:53: Zo'n bedelverzoek om een link brengt het flauwste in mij naar boven.
Goed nieuws voor reaguurders: Rusland stevent zo weer op een vrouwenoverschot af. Betere kans dat zo'n Russische schone je zolderkamer wil betrekken
Mijn buurman heeft er 1 uit Rusland.
Dat schone valt best tegen. Die leggings in 1 maat zouden verboden moeten worden.
Ruzie maken met elkaar gaat van plat Rotterdams tegen half nederlands/Russisch geschreeuw.
En volgend jaar 100k Russen die hier asiel komen aanvragen en een huurhuisje en uitkering krijgen...
Ja, ik zag op de Joop dat de seniele oldtimer Han vd Horst er al voor pleit ze 'ruimhartig' te verwelkomen. Alsof we nog niet vol genoeg lopen met asielzoekers.
Maar ja, Vd Horst stond aan het begin van die Oekraïne ellende, toen de eerste Olga's en Maria's met hun kinderen uit Oekraïne zich hier meldden en opgevangen werden, ook al te juichen: ''Zie je wel! Nederland is nog lang niet vol!"
Dat zal hij en Gutmenschen zoals hij, altijd en eeuwig blijven zeggen, wie zich ook meldt, en hoeveel het er ook zijn. Dat soort mensen vindt het nu eenmaal heel erg belangrijk het prettig in hun eigen hoofd te hebben.
Dan samen in Ter Apel met Oekraïners laten samenhokken. Zal vast goed gaan.
@Rotterdammert1965 | 25-09-22 | 21:35: Russische deserteurs (mannen) met Oekraïnse vluchtelingen (vrouwen)? Geen goed idee. En wat die Russische deserteurs die hier heenkomen betreft: dat zijn waarschijnlijk niet de mannen uit het achterland die nu met geweld de bussen ingeslagen worden, maar heren die de inval in Oekraïne en het uitroeien van die "neonazi's" dikke prima vonden. Die helemaal niet tegen die speciale militaire operatie waren, die zich patriottisch hadden gevoeld als Oekraïne inderdaad binnen drie dagen onder de voet gelopen was. Deze heren zijn gepokt en gemazeld met de overtuiging dat het ganse westen uit neonazi's bestaat en dat de oorlog tegen Oekraïne in feite een oorlog tegen de NATO is, en nogmaals: daar hadden ze tot de mobilisatie werd afgekondigd (en Poetin de oorlog naar Rusland haalde) geen enkel probleem mee. Wij zijn een NATO land en deze deserteurs zijn ons dus vijandig gezind. Ze hier laten komen en ze laten zien dat wij heus wel aardig en geen neonazi's zijn zal hun diepgewortelde vijandigheid niet doen afnemen, zoals ook de mooie handelsbetrekkingen en de toeristen visa die vijandigheid niet heeft doen afnemen. Daar komt nog eens bij dat ik de hierheen gevluchte Oekraïners een gevoel van veiligheid van harte gun en dat gevoel van veiligheid zal door het welkom heten van de Russische deserteurs behoorlijk te lijden krijgen. Wat mij betreft zijn ze beslist niet welkom, maar helaas ga ik er niet over.
Tip: Oekraine trekt zich tactisch terug uit bepaalde gebieden met achterlating van zeen wodka. 2 dagen later "all guns blazing" terug in de aanval. Succes verzekerd.
Had je dat verhaal al gehoord van die Oekraïners in een dorpje die de Russen met alle egards welkom heette en gebak en wodka gaven? Dat gebak en die wodka was vergiftigd.
Wat zonde van een goede vodka!
@ Goldbach
Fantast...
@Theodorus Goldbach. Ja idd, dat verhaal staat me bij maar vraag me af in hoeverre het waar is.
Ik ben het volledig met je eens, zoals in je eerdere posts stelde, dat de Russen niet hard genoeg aangepakt kunnen worden, met alles wat we kunnen leveren.
Ik besef dat die Russen geen genade verdienen maar heb toch te doen met die sloebers die dronken van de straat worden geplukt en geen die geen flauw idee hebben waar ze in terecht zullen komen, ze hebben geen schijn van kans, denk ik. Bovendien zijn het geen vrijwilligers of dienstplichtigen.
Ze worden met de bajonet in de rug het front in gesodemieterd en zoeken het maar uit.
Da t wordt een slachting.
Alle beloften van geld, werk, dienstverband en wat al zijn het papier waarop het staat geschreven nog niet .waard
@F. von Zeikhoven | 25-09-22 | 19:09:
Te lui om het op te zoeken?
Keywords: ukrainian poison russian soldiers
@Flapoor. Alles voor de goede zaak.
Precies, de Oekraïners hebben geen waterlinie maar een wodkalinie nodig.
@Festen | 25-09-22 | 19:38:
*proest*
Hahaha, beeldscherm schoonmaken hier.
@Festen.
LOL
@Aleon | 25-09-22 | 19:32: Zo gaat het in Rusland al sinds jaar en dag. In WO 1 smeet de Tsaar met mensenleven, Stalin liet miljoenen verhongeren en vermoorden. In WO2 stonden ze met een pistool of machinegeweer áchter de Russische soldaten, om ze neer te knallen als ze niet wilden vechten.
Zo gaat het nu trouwens ook weer, die Kadirovsi, die Tsjetsjenen schijnen regelmatig opruiming te hebben gehouden onder de Russische soldaten, om de wind er wat onder te houden.
Met de rekruten die nu gemobiliseerd gaan worden zal het zeker met geweld moeten, anders rennen ze weg.
Rusland is een triest land.
@KeesBeuin. Deze geschiedenissen zijn me bekend. 1 groot tranendal dat "imperium", sinds jaar en dag.
Voor een kijkje in de russische psyche raad ik van harte het boek uit de reeks klassieke russische bibliotheek van Gogol, Dode Zielen aan. Een ongekend verhaal dat veel over Rusland, eigenlijk door de eeuwen heen, zegt.
Ter amusement "Why we love Russia" op de joeptoeps erbij kijken en er wordt je veel duidelijk.
"De Engelsen en Fransen zullen daar gek wezen om op te reageren."
Wat is dat voor Nederlands? En wat is dat voor een mal idee? Als Nederland of Duitsland nucleair aangevallen worden door Poetin, gaan alle alarmbellen in de NAVO af, en wordt er onmiddellijk terug geslagen.
Nee joh, Trump deed wel vriendelijk, maar heeft meermaals zelf gedreigd met nukes als Rusland, noord Korea of China een misstap zouden doen. En die oranje clown is zo onberekenbaar dat niemand wat geprobeerd heeft tijdens z'n presidentschap.
U kunt zo minister van buitenlandse zaken worden. U hebt echt kennis van zaken. Nog een kleine tip voor u, lees artikel vijf van het NAVO-verdrag even door. Schijnt belangrijk te zijn.
Het is ook een grote gehaktmolen daar. Er zullen een hoop weigeren.
Of overlopen eenmaal in Oekraïne.
Dat filmpje uit Dagestan vond ik trouwens wel hoopgevend. Mensen die te hoop lopen tegen die mobilisatie. En ze geven geen cent krimp voor het in de lucht afvuren van automatische wapens.
Als ze overal in die etnische republieken zo aan de slag gaan, kon die mobilisatie wel eens spaak gaan lopen.
Ik hoop op een opstand daar en sowieso in alle republieken van etnische minderheden. Vergis je niet de Tsjetsjenen kwamen ook uit de bergen om de Russen in de pan te hakken. Nog meer kopzorgen voor Poetin, hoe meer hoe beter tot zijn hoofd explodeert of zijn hart het begeeft.
In de boekhandel, uitgeverij Nieuw Amsterdam. Orlando Figes heeft meer mooie boeken over de Russische revolutie en het Stalintijdperk geschreven. Hij is een autoriteit op dit gebied.
Ik kan dit advies beamen. Leest goed weg.
Triest en misdadig. Moreel staat het Russische volk niet achter deze oorlog. De Kremlin mafklappers wel. Dit beklijft niet en leidt onherroepelijk tot Poetins ondergang. Vraag alleen: Wanneer en hoe?
"moreel staat het Russische volk niet achter deze oorlog"
Dat weet ik zo net nog niet. De massa houdt zich liever afzijdig, bemoeit zich er niet mee. Dat is de houding in dat rot land, zo was het onder de communisten ook al. Ik geloof dat ongeveer 20 procent pro-oorlog is, evenveel er tegen, en de rest denkt alleen aan zichzelf, en zal het verder allemaal worst wezen.
Dat wil zeggen, totdat de oorlog naar Rusland komt, wat nu dus in de vorm van deze mobilisatie gebeurt. Nu zijn ze er tegen.
Een paar dagen terug merkte iemand hier op, dat de Russische bevolking vrolijk had staan zwaaien met vlaggen, als Oekraïne volgens plan in zijn geheel veroverd en geannexeerd zou zijn, inclusief moord, verkrachting en marteling.
Ik vrees dat die veronderstelling juist is. Om die reden moeten we ook weer niet al te veel medelijden met het Russische volk hebben.
Al met al is Rusland een treurig, gedegenereerd land, verpest door eeuwen tsarisme en daarna door het communisme. Krijg dat ooit nog maar eens goed.
Ik denk dat bijna iedereen tegen de oorlog is, maar door jaren goede opvoeding houdt iedereen zijn mond. Men heeft al genoeg problemen en je mond open doen over een ver van je bed show doet bijna niemand.
@KeesBruin | 25-09-22 | 17:52:
Het is makkelijk oordelen over mensen die in een dictatuur leven. Waar je 7 jaar strafkamp krijgt als je een oorlog "oorlog" noemt.
Hoeveel Nederlanders hebben zich actief verzet tegen de nazi's?
En hoe stonden we tegenover de "politionele acties" in Indonesië? Toen was NL trouwens geen dictatuur meer, maar we waren gehersenspoeld. Net als de Russen.
En overal ter wereld waar armoede heerst zal (buitenlandse) politiek de meeste mensen worst wezen.
Erst das Fressen, dann die Moral.
Mensen die nauwelijks te vreten hebben valt dat nauwelijks te verwijten.
@Dandruff | 25-09-22 | 18:41: Het is natuurlijk niet zo dat de Russen "nauwelijks te vreten hebben".
Wel is het zo, dat je in dat land niet teveel praatjes moet hebben, anders ga je achter slot en grendel.
Maar anderzijds, de gemeenschapszin is door het communisme flink ondermijnd. In een communistische dictatuur is het 'ieder voor zich', wat natuurlijk een bizar contrast vormt met de suggestie die het woord 'communisme' geeft, namelijk, dat het accent op de gemeenschap zou liggen. Dat is dus helemaal niet zo.
@Dandruff | 25-09-22 | 18:41: wat u overgeslaat is wat mijn ouders en grootouders toen wisten en konden weten en wat de Russen nu weten en kunnen weten. In die tijd, en dat kunnen we ons nu nauwelijks voorstellen, was er, om maar eens iets te noemen, geen internet, hadden mensen geen mobieltjes waarmee alles gefilmd kon worden. Vroeger was er slavernij. Voortschrijdend inzicht maakte dat de slavernij werd afgeschaft. Vroeger had Nederland koloniën, nu zijn de meeste Nederlanders (hoop ik) tegen kolonialisme. Het feit dat er door de Nederlandse overheid politionele acties werden geïnitieerd, dat een Nederlandse elite van de slavernij heeft geprofiteerd ontneemt ons geenszins het recht van spreken, maakt onze veroordeling van wat de Russen in Oekraïne uitvreten geenszins hypocriet. Het feit dát we kennis hebben gekregen van die politionele acties en die acties verwerpen, het feit dat we in hebben gezien dat kolonialisme verwerpelijk is verplicht ons tot het verwerpen van wat de Russen doen en verplicht ons om Oekraïne te helpen. De ontwikkeling van een moreel kompas is niet waardenvrij.
De tekst achterop die wegrijdende bus in het 4e filmpje is ook veelzeggend: "kinderen".
Dat is gewoon een schoolbus.
Doet me denken aan die tekst op dat theater dat door de Russen met de grond gelijk werd gemaakt. Aan de voor en aan de achterkant zowel in het Russisch als in het Oekraïns "kinderen". Bijna allemaal dood.
Er komen dus een hoop Russische deserteurs aan, denk er over een bar met Wodka en Russische eieren te beginnen. Wat me wel opvalt, is dat de politie die de demonstranten arresteert, beter is uitgerust als de Russische soldaten aan het front.
scherpen. Laatste woord veel helaas weg door mijn vinger op de verkeerde plek.
Voor iedereen een aanrader om te lezen: Hetverhaal van Rusland, mythe en macht, van Vladimir de Grote tot Vladimir Putin ( of is het Poetin? ). Net uit, goede info over wat veel Russen en Putin over hun land denken en de eeuwige controverse met het ‘Westen’. Goed geschreven, duidelijke kaarten en mooie foto’s. Het maakt veel duidelijk over ‘de andere kant’ zonder alles wat er nu ge beurt goed te keuren. Een aanrader om je mening te
Waar te vinden?
@Sjakkie van de Hoek | 25-09-22 | 18:49: Het is geen door Putin gedicteerd boek, maar een historisch overzicht met de volgende conclusie door de schrijver Orlando Figes: Het is een onnodige oorlog, die het resultaat is van mythevorming en Putins verwrongen kijk op de geschiedenis van zijn land.
@Cheffff | 25-09-22 | 17:38: Gewoon in de boekhandel, schrijver is Orlando FIges, uitgave Nieuw Amsterdam. Prima geschiedenisboek dat loopt tot april dit jaar.
Al met al wordt het wel steeds linker. Een kat in het nauw. Ik raad aan om te onderhandelen. In het belang van onszelf en de Oekrieburgers. Maar ook in het belang van al die Russische stumperds.
Ben ik het niet mee eens. Meer steun voor Oekraine en als Putler de bom gooit de totale oorlog verklaren.
Angst is een slechte raadgever, dus nee niet mee praten.
@Kareldetweede | 25-09-22 | 17:50: De bom?
Was het maar waar, Rusland heeft bijna 6000 kernbommen, als het echt mis gaat blijft het niet beperkt tot 1 bom.
Beide partijen staan met hun hakken in het zand, er valt niks te onderhandelen.
Heb ooit op GS het idee geopperd om dan maar de betwiste gebieden aan Rusland te geven, om escalatie (atoombom) te voorkomen.
Dat bericht werd weggejorist.
Waarover onderhandelen? Onderhandelen wil in dit geval zeggen dat Oekraïne in moet leveren en dat Rusland iets krijgt dat ze voor 24 februari niet hadden en dus beloond worden voor deze "speciale militaire operatie". De enigen die kunnen bepalen of ze iets willen inleveren zijn de Oekraïners en op dit moment ziet het er niet naar uit dat Oekraïne ook maar iets in wil leveren en tevens dat ze nog liever dood gaan als opnieuw moeten leven onder de Russen. Onderhandelen in het belang van onszelf? Wij zijn niet in de positie om te onderhandelen en wat is ons belang eigenlijk? Goedkoop gas? Fijne handelsbetrekkingen met de Russen? Terwille van ons goedkope gas en fijne handelsbetrekkingen gaat Oekraïne echt niet inleveren. Het voorkomen van een kernoorlog? Als Rusland zijn zin krijgt houdt Oekraïne op te bestaan, de eventuele inzet van een kernwapen maakt dus voor wat betreft de bestaanszekerheid van Oekraïne geen enkel verschil. De Russische stumpers? Tsja, best wel zielig ja.
@snapal | 25-09-22 | 18:01: Als de bommen werken zoals de rest van het materieel dat ze hebben is de kans groot dat de raket niet ver komt en neerstort net buiten Moskou.
Wij zijn geen partij in dat conflict, dus voor ons valt er weinig te onderhandelen. We kunnen zelfs niet bemiddelen, want daarvoor is de zaak al te ver geëscaleerd.
Maar we weten nou, waar die tuinkabouter zijn a-bommetje eventueel gaat lozen op Nederland> het botlek gebied.
Daarmee is in 1 klap Nederland uitgeschakeld.
ja ja, die tuinkabouter heeft alle mogelijke scenario s al in zijn hoofd.
Aaargh, pak hem toch op, berecht hem in Den Haag, me dunkt dat die gestoorde al genoeg heeft uitgevreten.
Hij dropt er 1 en krijgt er direct 10 terug dus hij zal zich wel bedenken.
@Nietgek | 25-09-22 | 17:36: Daarom is het ook een bluffertje of een Hitlertje.
De tijd zal het leren of Putin vindt dat hij niets meer te verliezen heeft.
"pak hem toch op, berecht hem in Den Haag''
Ja, lekker, en wie gaat hem dan oppakken en afleveren hier bij mij in Den Haag?
Deze jongens zijn binnen no time zo nuchter als een pas geboren baby.
Geen drank meer en keihard op je flikker krijgen tijdens uitputtende trainingen, blij dat ik hier woon.
Oh ja, rusland gaat nu ineens wel echte training organiseren?
"uitputtende trainingen"? Welnee, ze krijgen anderhalve dag opleiding en dan gaan ze zo naar het front, het is een zootje in Rusland, dus van opleiding komt helemaal niks terecht.
Het wordt straks prijsschieten voor de Oekraïners.
@W_F | 25-09-22 | 17:30:
Los daarvan. Die gasten drinken wat 2-3 liter wodka per dag? Bij mijn weten is dat niet 'eventjes' afkicken en topfit. Als ze al niet doodziek worden of zelfs sterven duurt het wel een poosje voor ze überhaupt inzetbaar zijn. De enige oplossing? Wodka-ratsoen.
@W_F | 25-09-22 | 17:30: Opeens Cold Turkey afkicken is best hard.
@W_F | 25-09-22 | 17:30: Ze krijgen een paar weken training, maar als je met kapotte ouwe meuk naar het front moet, is dat zinloos.
Bovendien is de logisitiek slecht van de Russen, een laag moreel doet de rest.
Kortom, kanonnenvoer, het enige "positieve" zijn de aantallen.
Rusland heeft altijd al de reputatie van oneindig veel manschappen in te kunnen zetten en het daarmee denken het te kunnen redden.
Maar dit is geen tweede wereldoorlog meer, moderne wapens zijn de baas.
Geen drank meer? Wel eens in Rusland geweest? Die lui stoken als het moet nog jajem van remvloeistof.
@KeesBruin | 25-09-22 | 17:43: Dat is het het zwaarste wat een soldaat kan overkomen. Prijsschieten is alleen leuk op de kermis.
@snapal | 25-09-22 | 18:14: Wat in uw eerste regel staat, realiseerde ik me ook, nadat ik al op 'enter' had gedrukt.
Zulke 'tegenstanders' te moeten afschieten, dat is zeker geen pretje.
Maar wat moet je? Je kunt ze ook niet laten winnen.
@Theodurus Goldbach. Tip: Oekraine trekt zich tactisch terug uit bepaalde gebieden met achterlating van zeeen wodka. 2 dagen later "all guns blazing" terug in de aanval. Zo afgelopen met dat russische geouwehoer.
Kan niemand ze wat tips geven over benzinetanken lek steken, uitlaten verstoppen, banden leksteken? Het bekende truckje met het aanmaakblokje?
Beetje vechten voor zo'n bus. Zorg dat de eerste 5 bussen onklaar zijn en hoop dat ze dan t volgende dorp pakken. Frustreer de logistiek.
Eerst nog paar een zien of dat stuk antiek wat daar voor bus door gaat de eindbestemming haalt.
Suiker of chloor in de diesel mengen.
Er zijn de afgelopen maanden al meerdere kantoren in de fik gezet van waaruit de werving van vrijwilligers werd georganiseerd. Nu het ook onvrijwillig gaat, zal dat hopelijk sterk toenemen.
"Treurnis", dat lijkt me wel de juiste omschrijving, als je die beelden ziet. Stomlazerus, waggelend over de straat, op hopen liggen te slapen op de grond, met geweld in bussen geduwd.
En dat moet dan straks gaan vechten tegen super-gemotiveerde Oekraïners? Dat gaat 'm natuurlijk niet worden, dat is wel duidelijk.
Het Russische volk is nu zelf aan zet. Ze moeten er gewoon 'en masse' tegen in gaan, in opstand komen en het vertikken om als kannonenvlees te dienen.
Dat is de enige oplossing.
"Ze moeten er gewoon 'en masse' tegen in gaan, in opstand komen en het vertikken om als kannonenvlees te dienen.''
Dat zou wat zijn, zeg! Als die oorlog gewoon ophield bij gebrek aan 'deelnemers'. Ik moet dan vaak aan die oude protestsong van Donovan denken (Universal Soldier):
"But without him how would Hitler have
Condemned him at Dachau
Without him Caesar would have stood alone
He's the one who gives his body
As a weapon to a war
And without him all this killing can't go on"
@Dr_Johnson | 25-09-22 | 17:26: Vergeet niet, dat het Russische leger, samen met het volk, al eens eerder in opstand is gekomen tegen de regering. In dat geval van de Tsaar, aan het eind van WO1. Dat liep uit een burgeroorlog en een revolutie. Zowel het een als het ander lijkt me niet zo gunstig in een land met veel kernwapens, maar een opstand, die uitloopt in de afvoer, dood of levend, van Poetin, zou prima zijn.
@KeesBruin | 25-09-22 | 17:42:
Ik mag aannemen dat ze tenminste in Amerika al flink aan het plannen zijn voor het 'worst case scenario' waaronder implosie van de Russische 'federatie'.
@Theodorus.Goldbach | 25-09-22 | 17:48: Nou ja, de implosie van de Russische Federatie zou nog tot daar aan toe zijn, de Sovjet-Unie is ook uit elkaar gevallen, zonder al te veel bloedvergieten.
Het wordt pas echt link, als er intern, in Rusland zelf een soort burgeroorlog zou ontstaan. Dan zijn we verder van huis. En weer vanwege de kernwapens. Die zijn toch een groot gevaar. Dat zie je in deze oorlog ook al. Het Westen kan niet dit of dat doen, want anders gaat Rusland misschien met kernwapens reageren.
Als die kernwapens er niet waren, had de NAVO dat hele Russische zootje nu al in de pan kunnen hakken en uit Oekraïne verdrijven, als men het gewild had.
En een burgeroorlog in een land met kernwapens, en talloze gekken, alcoholisten, ultra-nationalisten en andere gekken? Je moet er niet aan denken.
Laten we hopen dat Poetin pleite gaat, en dat er een paar mensen met enig verstand de regering overnemen. Dat zou de beste uitkomst zijn.
@Theodorus.Goldbach | 25-09-22 | 17:48: Overigens, ik denk dus niet dat de implosie van de Russische Federatie het 'worst case scenario' is, dat is een burgeroorlog in Rusland.
En ik zie niet, hoe de Amerikanen daarvoor iets zouden kunnen 'plannen'. Ik bedoel: wat kunnen ze er überhaupt aan doen, als de boel daar helemaal in de soep loopt?
@KeesBruin | 25-09-22 | 18:00:
Als de Amerikanen het spel goed spelen zijn ze nu al in gesprek met separatisten en/of zetten ze trainingskampen op in o.a. Mongolië. Geopolitiek is een ranzig spel. Voor ons westerlingen is Rusland het grootste gevaar, nog steeds. Hoe sneller het in elkaar dondert hoe beter. China wil vooralsnog met rust gelaten worden. Beetje dreigen bij Taiwan en schermutselingen met India. Dat is het wel tot nu toe. De rest zijn "binnenlandse aangelegenheden" *kuch*
Als ze in de Oekraïne nu zorgen dat de russische soldaten iedere dag goed te zuipen hebben, hebben ze minder last aan het front.
In Oekraïne kost een fles wodka rond een euro. Ik wil best wel 50 euro inleggen om te doneren aan de Russen. Zijn dan toch weer 50 man te lam om te vechten.
Heb ik ook al bedacht, zo veel mogelijk kratten met flessen wodka achter de linie droppen. Laat die jongens lol hebben in hun laatste uurtjes.
Rusland is een smerige dictatuur geworden, in de beste - of liever natuurlijk: in de slechtste - communistische traditie.
"maar er zijn inmiddels vele solide berichten dat in sommige etnische regio's gewoon een volledige mobilisatie van kracht is.''
Precies. Eerder lokten ze in die contreien arme, werkloze jongens om zich als 'kontractnik' aan te melden: een contract tekenen om voor een bepaalde tijd dienst te nemen in het leger, waarmee ze dan voor hun begrippen goed geld verdienen. En nu waarschijnlijk ook in die achtergebleven gebieden de berichten doorsijpelen dat die oorlog in Oekraïne tot veel doden leidt, en jongens niet meer zo happig zijn om zich als kanonnenvlees aan te bieden, gaat Poetin ze nu 'dwingen' daar te gaan vechten.
Maar de 'nomenklatoera' doet daar uiteraard niet aan mee, want ook in 2022 geldt in dat kutland: ''All animals are equal, but some animals are more equal'':
"Naast angst is er boosheid door de indruk dat de opdrachtgevers van de mobilisatie hun eigen gezinsleden lijken af te schermen. Nikolaj Peskov, de zoon van Poetins woordvoerder Dmitri Peskov, reageerde verontwaardigd toen hem donderdag in een foptelefoontje verteld werd dat hij zich de volgende ochtend diende te melden voor uitzending naar Oekraïne. 'U moet zich realiseren dat ik meneer Peskov ben', aldus de 32-jarige Nikolaj. 'Ik ga dit op een ander niveau oplossen.''
Boycot dat kloteland helemaal kapot. Geef de Oekraïners alle wapens waar ze om vragen, muv nucleair materieel, en stop die smerige Russische agressie.
Een droombaan aan het front, dat lijkt me voor veel Russische jongens echt het einde.
@Après toi | 25-09-22 | 17:06: ¨Ineens weet je het...¨
In de grote steden durft Putler niet te mobiliseren, omdat hij weet dat dat tot massale opstanden gaat leiden. In de grote steden is men over het algemeen veel meer anti-Putin dan op het platteland.
Poetin heeft haast,
The Duma – the Russian parliament’s lower chamber – could discuss a draft law formally annexing occupied Ukrainian provinces on Thursday, Russian news agency TASS has reported.
Zoals ik het begrijp staan de linies onder druk en uitbraken mislukken, het enige wat rest is blind schieten richting Oekraïne. Dat en plaagstootjes met Iraanse drones. Vandaag al 2 of 4 MiG's verloren las ik ergens. Da's niet best hoor, echt niet best.
Ik ben me trouwens aan het inlezen over AMB's. Er is daar zo weinig over bekend. Terwijl dit wel nogal cruciaal kan blijken. Wat we wel weten Frankrijk en Italië hebben ze. Ze staan misschien in Polen en Roemenië. Rusland heeft er een paar voor Moskou. Iemand meer info?
Oh, ABM's natuurlijk (haha)
@Theodorus.Goldbach | 25-09-22 | 17:08: Kunnen we niet wat slingers van David van Israël lenen? Om de Russische Goliath uit te schakelen.
Zoek eens niet op ABM's maar op NATö BDM's.
@Theodorus.Goldbach | 25-09-22 | 17:08: die zijn er in Rusland en VS ook. Verder is Israel er altijd heel actief in geweest
en.m.wikipedia.org/wiki/Anti-ballisti...
Long lines of vehicles have formed at a border crossing between Mongolia and Russia as people flee the Kremlin’s call-up of hundreds of thousands of reservists for the war in Ukraine.
More than 3,000 Russians have entered Mongolia via the crossing since Wednesday, most of them men, the head of a checkpoint in the town of Altanbulag told AFP.
Schijnt dat de vrouwen mooi zijn, de wodka goedkoop en ze schrijven in het cyrillisch. Wel zo handig.
Die Russen zullen zich prima thuis voelen tussen al die Mongolen.
Zullen vooral de Aziatische steppe volkeren zijn die nu naar Mongolie vluchten.
De president van Mongolië heeft gezegd dat ze welkom zijn, dat Poetin fout bezig is, en dat die etnische minderheden het heft in eigen handen moeten nemen. Of termen van gelijke strekking.
Hij had bij die toespraak ook de Oekraínse kleuren opgespeld. Dat gaat daar dus de goede kant op. Hoe meer tegenwerking, des te beter.
Op de website van The Guardian heb ik gelezen dat Poetin de beslissingen omtrent de oorlog steeds meer naar zich toetrekt en tegen de adviezen van zijn generaals ingaat. Daarmee maakt hij dezelfde fout als Hitler, die dacht dat hij overal verstand van had. Dat heeft veel vreemde manoeuvres opgeleverd en heel veel slachtoffers gekost.
Poetins grote voorbeeld Stalin was verstandiger. Die liet het oorlogvoeren grotendeels aan zijn generaals over en beperkte zich tot de grote lijnen.
Laten we het hopen. Het ziet er niet best uit voor de Russen. Zeg ik niet, zeggen de NAVO (ex)generaals niet, zeggen Russische veteranen.
Ja, Putin overschat zichzelf schromelijk.
De grote nederlagen in 1941 en 1942 kunnen vooral op het conto van Stalin worden geschreven. Hij was blind voor de dreiging van Hitler, ontkende tegen beter weten in dat Duitsland op 22 juni 1941 zou aanvallen, had zijn troepen in aavallende in plaats van verdedigende posities laten zetten, was totaal niet voorbereid op de omsingelende tankaanvallen van Guderian, etc. etc. Dat kostte miljoenen doden en krijgsgevangenen. Pas in 1943 begon het tot hem door te dringen dat hij de oorlog beter kon overlaten aan zijn generaals (Zhukov, Timosjenko, Rokossowski, etc.)
@Ridde Rogter | 25-09-22 | 16:56:
Daarbij dichten de Russen zich een heldenrol toe maar zoals met alles gingen ze over lijken en hadden ze zonder de Amerikanen en Britten nu Duits gesproken. Lend-Lease en heel veel doden zijn de enige reden waarom we het überhaupt nog over de Russen hebben. Waren we maar doorgestoten naar Moskou in 1945.
Volgens nog onbevestigde berichten heeft Poetin zich teruggetrokken in zijn luxueuze residentie tussen Moskou en St. Petersburg, nabij het Valdai meer.
Waarschijnlijk keert hij donderdag pas terug naar Moskou.
Dat deed hitler ook al en het was toen ook al zo'n succes.
@Ridde Rogter | 25-09-22 | 16:56: Hij had toch ook weer een zuiveringsronde van de legertop gehouden? Die man was zo achterdochtig als een FvD-politicus.
Eensch!
Putin kan er niks van, heeft totaal geen oog voor de realiteit.
Weet zeker dat hij zijn leger naar de klote helpt, als ze het al niet zelf doen, dat zooitje ongeregeld.
@Après toi | 25-09-22 | 17:03: Hij geeft zijn generaals de schuld van de nederlagen/tegenslagen.
Dat dat leger totaal verkeerd ten strijde trok, doet voor hem niet terzake.
Hij heeft Oekraine onderschat en zijn eigen leger overschat.
Zijn probleem.
@Après toi | 25-09-22 | 17:03: Klopt in 1937 werden zo ongeveer alle capabele officieren uitgemoord.
Contrast al die vrolijke reclames vooraf aan de slachtpartijberichten. Kan toch niet meer de associatie behouden van het Cewe fotoboekje, icm Russische moordpartijen? Snap ik niet.
Vond het echt schrijnende beelden gisteravond in NOS journaal waarin Russisch meisje werd geïnterviewd op plein in dacht ik Moskou. Ze zei, uit angst, niet echt iets verkeerd maar werd meegenomen door 2 engerds in uniform. Denken die figuren dan zelf niet dit is zo verkeerd wat we doen ?
Ze denken helemaal niks, ze voeren orders uit>> iedereen die op het plein komt, pakken we op.
Zo voorkom je "drukte"....
Wanneer halen we Iris de Graaf terug?
Die engerds zijn op hun beurt ook weer bang waarschijnlijk. Want je meerdere zou maar de indruk krijgen dat je niet hard optreedt tegen dissidenten. En die meerdere moet zelf ook weer een quotum halen ofzo. Iedereen loopt het continu dun door de broek.
Nog zo"n voorbeeld van een jonge moeder die gescheiden werd van haar kind er het uitgild in de arrestantenbus, twitter.com/nexta_tv/status/157373400...
Dat boefje van een Roger Waters toch, was in Israël al afgeschreven wegens zijn pro-Pallie (lees: anti Israël) activisme, nu niet welkom in Polen wegens pro-Rusland en anti NAVO.
Schoenmaker...
Thierry heeft al zijn dubbel-LP's, schat ik zo.
Die zijn dan ook geweldig! Vergeet overigens niet dat Roger flink tegen China’s bemoeienis in Taiwan tekeerging.
Ondanks de hoge gasprijzen dan toch maar duimen voor een koude winter?
Komen deze vrijwilligers toevallig uit de gebieden die bij de laatste verkiezingen niet putin-blauw waren? en.wikipedia.org/wiki/2021_Russian_le...
Nah dronkenlappen en etnische minderheden. Mensen die geen (welgestelde) Rus mist. Communisten zijn nep oppositie.
Die Russen hebben er echt zin in, ze beginnen al te vechten voor ze in de bus zitten.
Hahaha, daar moest ik hard om lachen.
Om vervolgens te sterven wegens chronisch alcohol tekort in de loopgraaf.
@Theodorus.Goldbach | 25-09-22 | 16:48:
Lig je dan in de modderige schuttersputje met een doorweekt en versleten uniform en roestige AK-47. Met trillende handen vanwege afkickverschijnselen moet je goed getrainde en ervaren Oekraïense soldaten tegenhouden.
Succes ermee.
Waarom moeten de búrgers tegen elkaar strijden?
Waarom moeten de búrgers sterven?
Laten diegenen die menen een oorlog te moeten voeren zélf maar het wapen op pakken en zelf vechten en laat de burgers met rust!
Dat is mijn mening.
Peuter dat de met alcohol doordrenkte Russische burger maar eens aan het verstand.
Nou origineel zeg
Origineel. Moet je opschrijven.
Zijn toch militairen nu. Nou dan.
Give Peace a Change
Make Love Not War
blablabla
Dat is wel een type redenering die je vaker hoort. Waarom staan niet bijvoorbeeld tegelijkertijd alle Noord-Koreanen op tegen het regiem en gooien de ideologische boeien af? Waarom lieten de Joden zich zomaar afvoeren naar de concentratiekampen? Waarom ontdoen de Iraniërs zich niet eindelijk eens een keer van de ayatollahs? Waarom zetten de Nederlanders Rutte niet gewoon af? Waarom gingen Amerikaanse jongens allemaal gedwee (nou ja niet echt) naar het front in Vietnam om de stroom aan geretourneerde lijkenzakken weer aan te vullen?
Wat de antwoorden daarop ook zijn, het feit is dat het zo werkt. Zo werkte het altijd en zo werkte het overal. Als er ooit uitzonderingen waren dan waren ze gelijk dan ook van korte duur.
Daar zou je een liedje over moeten schrijven. Noem dat liedje Two Tribes ofzo. Laat je het zingen door ene Frankie.
@Mazzelstof | 25-09-22 | 18:04: Omdat of je wordt afgevoerd door politie, óf financieel wordt uitgekleed, mensen zijn bang en vaak niet onterecht.
@Sneerpoets | 25-09-22 | 20:06: het gekke is dan de macht van de getallen als een volk opstaat en met 100.000 man tegenover een groep van 500 staat en die grotte groep rent op die 500 af dan is de uitkomst een lynchpartij en van die 500 hoor je nooit meer wat
en.wikipedia.org/wiki/GBU-43/B_MOAB
Die Poetin is natuurlijk giga koekoek paranoia , die Russen hebben in de loop van de geschiedenis wel vaker met onbetrouwbare Europeanen te maken gehad. En waarom zou hij die Europeanen nu wel vertrouwen?
Poetins gewelddadige invallen in heel Oekraïne zijn het toppunt van onbetrouwbaarheid. De overeenkomsten met 10 mei 1940 zijn groot.
@J.P.Drapeau | 25-09-22 | 16:35:
Complete onzin! Er werd in de regio Donetsk al acht jaar heen en weer geschoten. Tussen DUI en NL werd voor mei 1940 geen schot gelost
@theo-is-dood | 25-09-22 | 17:02: Onze strijdkrachten hielden het een volle 5 dagen vol, Onder bedreiging dat andere steden net als Rotterdam in puin gebombardeerd zou worden.
Iemand een onderbouwde voorspelling wanneer we de eerste paddestoel kunnen verwachten? Zelf denk ik voor de kerst of anders niet.
Zag er van de week al een paar onder een eikenboom.
Bel Kabouter Spillebeen effe.
Wat is het doelwit?
Waar Stalin, Chrustschov, Breznjev, Andropov, Tsjernenko, Gorbatsjov en Jeltsin nog ronduit voor terugschrokken zie ik Poetin dit aanzienlijk minder snel doen. Ik ben er zeer ongerust om.
@Ridde Rogter | 25-09-22 | 16:33: Putin heeft geen plan B en moet daarom voortdurend improviseren. Dat gaat slecht voor hem aflopen.
Niet
'Een dode is een tragedie, een miljoen doden een statistiek' -V. Putin-
Ach, Abu Abbas van de PLO had het bij 5 doden al over 5 Holocausts.
In de Grote Vaderlandse Oorlog stond achter elke militair een van Beria’s NKVD’ers die elke onwillige of weifelaar meteen in zijn rug schoot. Dat zie ik nu niet zo snel gebeuren.
Die taak is nu weggelegd voor de Wagner Group.
Dat gebeurt nu ook. U bent niet goed op de hoogte
@Der Schnitzeljäger | 25-09-22 | 16:37:
De Wagner groep is nog wel aan het front, maar degene die u bedoelt zijn de Kadyrovski’s. Dat rebellenleger dat in Tjetjenie een eigen landje heeft gecreëerd.
@Rene Freauger | 25-09-22 | 17:17:
Nee, ik bedoel de Wagner Group. Zelfde functie als de Republikeinse Garde onder Saddam.
Als dit allemaal waar zou zijn hoe is dat geen geweldig nieuws dan?
Oekraïne moet dan ergens voor half-november de zaak wel al rond hebben en dan kunnen we weer verder. Dik voor de ergste vorst nog. Het is dan misschien twee maand later dan Spartacus die vorige week al het "definitieve" einde van de oorlog afkondigde. Dat optimisme is dan misschien iets overmatig geweest, edoch geenszins onrealistisch.
Persoonlijk blijf ik wel onverstoorbaar onrealistisch en tegen beter weten in volharden in ijdele hoop ongelijk te hebben geen eind in zicht te zien van deze zinloze, nog steeds prima oplosbare en gemakkelijk te voorkomen oorlog.
Als Putin zich overgeeft is het inderdaad einde oorlog. Makkelijk oplossing ook.
@Après toi | 25-09-22 | 16:26: Vergeet dat.
Putin geeft zich nooit over.
De optie van een atoombom is daar debet aan.
Hij zal hem zeker inzetten, mocht zijn armzalige leger in de pan worden gehakt.
@Après toi | 25-09-22 | 16:26: Het is die momenteel wederzijdse alles-of-niets houding die inderdaad een hoop zinloos bloedvergieten garandeert en naar het nu lijkt Oekraïne helemaal al verdoemen tot een failed state voor vele generaties hierna.
Raspoetitsa.
@snapal | 25-09-22 | 16:36: In het beste geval inderdaad want wat je ook van Poetin mag vinden, hij staat bepaald niet bekend om zijn bluf en loze dreigementen.
@Mazzelstof | 25-09-22 | 16:37: De Russen moeten optiefen uit Oekraïne, daar hebben ze niks te zoeken. Zodra ze weg zijn, kan er onderhandeld worden.
@Mazzelstof | 25-09-22 | 16:39:
Pardon? We worden doodgegooid met loze dreigementen.
@Mazzelstof | 25-09-22 | 16:39: Tot nu toe wel.
Hij heeft al genoeg gebluft, heel Europa heeft hij al bedreigd met zijn atoombommetjes.
@Mazzelstof | 25-09-22 | 16:39: Lees of kijk jij wel eens het nieuws?
Blijkbaar niet.
Als er 1 bluffertje is, dan Putin.
Tot nu dan, dat dient ook gezegd te worden.
Niet polemisch bedoelt hoor, maar een aanstaand definitief einde, is toch ook een definitief einde? Op een gegeven moment keert het momentum onherstelbaar, en dan is het definitief het einde, ook als het nog maanden duurt.
@Spartacus | 25-09-22 | 17:35: d
@snapal | 25-09-22 | 17:01: Noem eens een voorbeeld waarin Poetin bluft dan?
@Mazzelstof | 25-09-22 | 18:05: Hij beweerde dat hij maatregelen tegen Finland en Zweden zou nemen, als ze lid zouden willen worden van de NAVO. Tot nu toe niks van gemerkt.
@Après toi | 25-09-22 | 18:18: Ik help het je hopen dat "tot nu toe" geen kwalificatie van temporele voorbehoud is.
@Mazzelstof | 25-09-22 | 18:26: Bluf, want hij krijgt een pak slaag als hij ze aanvalt. Putin heeft de mentaliteit van een maffia baas.
Deze amateurs zouden we zelfs met een GS-leger flink in de pan hakken. Met ervaren strijders als de Koreaanse Slet, Berbaar, ongebluste kalk en Van Oeffelen. Onder leiding van Kolonel Kaas de Vies. Wie meldt zich aan?
Ik om er een documentaire van te schieten.
Ik ben dan opperpleisterplakker.
Mijn kroontje heb ik niet voor niets! Als het roze leger mij nodig heeft, ben ik in Engeland.
Radio roze vanuit Londen. Waarde landgenoten! Houdt stand!
Een aantal van je strijders is anders al lange tijd niet meer gezien.
@miko | 25-09-22 | 17:03: Zijn zich in geheime trainingskampen aan het voorbereiden. Mogen daar geen contact met de buitenwereld hebben.
Kuifje?
@Acidstain | 25-09-22 | 17:53: Die heeft bij de commando's gezeten, weet ik uit betrouwbare bron.
@Après toi: na jou
Present!
@Hiram | 25-09-22 | 16:42: Op welke frequentie zend je dan uit?
Dan luister ik erna op mijn Telefunken W33.
Mijn vrouw is ook in protest, op zijn Russisch is uit den boze.
Overigens heeft ze een vooruitziende blik, want dat verbod geldt al jaren.
Hier is ook al jaren een algehele boycot in werking al is er nog heel af en toe sprake van omzeilen ervan.
Ik begrijp het "enthousiasme" over deze wanvertoning echter moeten we het referendum dat nu gaande is niet uit het oog verliezen. Volgens RT is het overgrote gedeelte voor toetreding tot Rusland.
Dan is verdere oorlogsvoering zinloos en blijft deze mannen het noodlot bespaard.
Volgens RT, dat is net zo betrouwbaar als de VVD.
@PolBot | 25-09-22 | 16:23: Maar ze hoeven hier niet te liegen. Dit is gewoon een feit. En dàt heeft Oekraïne voor een aanzienlijk deel ook aan zichzelf te danken.
@Mazzelstof | 25-09-22 | 16:33: Kom op zeg, alle pro-Oekraïne stemmers zijn weggejaagd, kiezers die twijfelen worden onder druk gezet, en de uitslag wordt op grote schaal vervalst.
Ach, twee broederlijke slavische volkeren lekker meppen elkaar into the oblivion.
Win win pur sang…
Ik krijg het vage vermoeden dat hij op deze manier van criminele, 2e en 3e rangs burgers af wil komen die toch niets bijdragen.
Dat doen ze in Nederland door de energie onbetaalbaar te maken.
Overigens: twitter.com/Ukrainene/status/15739915...
Gas er op... Putin gaat dreigen met vergelding zodra de ingenomen gebieden zogenaamd Russisch willen zijn, na een uitkomst van 2 miljoen keer gekopieerde "Da" antwoorden, maar tegelijkertijd ook met 5.000 soldaten over 1.000 km worden bemand .. Slava Ukrayini !
Ze weten dat ze momentum hebben en proberen dat nu optimaal te benutten. Risicovol maar als het lukt is de tegenslag gigantisch voor de Russen
Rusland pleurt uit elkaar. Putin verdwijnt binnenkort op mysterieuze wijze.
In het helaas ergste geval ontstaat in rusland zelf een burgeroorlog.
Laten we het hopen. Rusland staat op imploderen.
In het ergste geval drukt die tuinkabouter op de rode knop.
Een klein tactisch kernwapen, moet kunnen...
Die kans zit er zeker in. Alleen waarschijnlijk is dat zijn opvolging bestaat uit een nog radicalere natinalist die graag effetjes wil laten zien met welke middelen Oekraïne wél op de knieën kan worden gekregen,
—- The 1940–1944 insurgency in Chechnya was an autonomous revolt against the Soviet authorities in the Chechen-Ingush Autonomous Soviet Socialist Republic. Beginning in early 1940 under Khasan Israilov, it peaked in 1942 during the German invasion of North Caucasus and ended in the beginning of 1944 with the wholesale concentration and deportation of the Vainakh peoples (Chechens and Ingushes) from their native lands as well as from the locations across the USSR, resulting in the death of at least 144,000 civilians. However, scattered resistance in the mountains continued for years.—/
en.m.wikipedia.org/wiki/1940–1944_ins...
De hierboven beschreven opstand kan zomaar opnieuw uitbreken
@snapal | 25-09-22 | 16:20: Moge deze in z'n gezicht ontploffen...
@theo-is-dood | 25-09-22 | 16:27: na WO1 en WO2 duurde het ook nog een jaar of vijf voordat de Oekraïne helemaal rustig was.
Zag die "geweren" waarmee die Russen naar het front worden gestuurd.
Het zijn zelfmoordwapens, niets meer of minder.
Grote kans dat het wapen explodeert bij het afvuren.
But who cares? Poetin stuurt ze naar de slachtbank en er is niks aan te doen.
Geen slagveld, maar een slachtveld, een subtiel verschil, taalkundig is dat laatste fout, maar nu niet.
Stalin flikte hetzelfde met de Sovjet-manschappen, tijdens WO-2.
@Après toi | 25-09-22 | 16:21: Stalin had de beschikking over prima westerse wapens, voornamelijk uit de USA.
Sterker nog, zonder die wapens had Rusland geen kans tegen de Duitsers.
@Après toi | 25-09-22 | 16:21: Je hebt wel enigzins gelijk> in het begin van de oorlog, was Rusland ook zwaar onderbewapend.
@snapal | 25-09-22 | 16:42: Daar doelde ik inderdaad op. Lang niet iedere soldaat had een wapen.
@Après toi | 25-09-22 | 16:21: Die stuurde er twee weg met een geweer.
Dit kanonnenvlees is net zo goed slachtoffer van Poetin als half Oekraïne. Het is niet onzinnig Russische deserteurs asiel te beloven, dan hoef je ze niet kapot te schieten. www.dw.com/en/ukraine-war-germany-wan...
Doet Oekraïne al, elke Russische deserteur krijgt $50.000.
@Theodorus.Goldbach | 25-09-22 | 16:18:
Dat geld zou ik pakken als Russische soldaat en dan begin ik een Vodka-bar in Varna ofzo.
Nog meer vluchtelingen, nog meer asiel zoekers. Dat is voorbij, het moment dat er nog absorptievermogen was is ruimschoots gepasseerd. Je kunt deserteurs natuurlijk ook krijgsgevangene maken en humaan behandelen, dan kun je ze nog eens ruilen tegen iets, mh-17 afronden bijvoorbeeld...
Bovendien heb je meer aan ontevreden Russen in Rusland waar ze rotzooi kunnen trappen dan hier.
@ratelaar | 25-09-22 | 16:33:
Russische vluchtelingen trainen in CIA-kampen aan de grens om Rusland in te nemen. Het water staat Poetin tot aan de lippen. Velen zullen bloed ruiken.
Niet elke dienstplichtige is ook even gedreven om voor de russen te vechten:
"Even neutral / pro-Russian people we spoke to by phone inside the occupied territories said they would try to escape mobilisation. Not pro-Russian enough to die, as one person put it."
twitter.com/louiseelisabet/status/157...
"The war in Ukraine was meant to be a movie, not a personal sacrifice."
www.theguardian.com/commentisfree/202...
Over 100 jaar komt een film uit met Mel Gibson in de hoofdrol: Patriotski.
Kent het Russisch ook een woord voor 'kanonnenvoer'?
Nee, net zoals vissen geen woord voor water hebben.
Soldatniki
@ZonderNaam | 25-09-22 | 16:10: U sprrekt vloeiend Vis begrijp ik?
@ZonderNaam | 25-09-22 | 16:10: Welles, het is : pushechnoye myaso
Is het inzetten van krijgsgevangenen tegen hun eigen bevolking niet gewoon een oorlogsmisdaad?
ik geloof niet dat het woord "oorlogsmisdaad" in het Russische vocabulaire bestaat.
Rutland heeft zo zijn eigen regels. Oorlogsmisdaden begaan ze niet, het zijn altijd de anderen die oorlogsmisdaden begaan.
In dat rijtje elite-eenheden: hoe kan het dat Spetsznaz GRU geen rol van betekenis lijkt te spelen? Dit zou toch een kolfje naar hun hand moeten zijn: en manoeuvre warfare, chaos op de grond, political warfare, high value targets bij de vleet, etc. etc. Mogelijk is exfiltratie zo goed als onmogelijk. Dat zou dan heel wat zeggen over de Russische bruggenhoofden.
Allemaal afgeslacht als 'grunts' bij gebrek aan deftige infanterie
Misschien houdt Putin die voor zichzelf achter de hand wanneer die lui van de Wagner Group een poging wagen om de macht te grijpen.
Putler mag dan nog steeds dromen van een terugkeer naar oude Sovjettijd, maar de kans wordt met de dag groter dat Rusland binnenkort zelf uit elkaar valt.
Hét uiteenvallen maakt daar ook onderdeel van uit, dus in dat opzicht...
Is daar onderdeel van. Of: maakt daar deel van uit.
Zolang er wodka is, is er hoop, zo werkt dat bij Russen en zo.
Putin heeft een rotatie nodig. En het wordt winter. Dus zet 'ie godsgruwelijk veel mannen neer om de posities te behouden, en dan in de lente roteert hij het huidige leger (geoefend, uitgerust) terug.
Welk huidige leger?
@The Green*Machine | 25-09-22 | 16:05: Die 80K man van de 150 die nog wel leeft en ongeschonden is. Bedenk: doordat we die gasten bestrijden, maken we hen ook beter.
Waarmee?
Aantoonbaar verloren:
Russia - 6391, of which: destroyed: 3926, damaged: 146, abandoned: 305, captured: 2014
Ukraine - 1628, of which: destroyed: 931, damaged: 41, abandoned: 51, captured: 609
Tenminste 48,000 doden, wellicht 100.000-150.000 MIA, WIA en POW.
Iets zegt me dat het hier eigenlijk allemaal al niet meer om gaat maar dat Putin gewoon wat tijd wil winnen met dit amateurisme. Hij weet toch ook dat hij geen fatsoenlijk spul (materiaal, personeel) meer op voorraad heeft.... Dit gaat sowieso naar een nuclear stand-off toe. Ik zie ook in dat dit bijna niet anders meer kan resulteren dan in het daadwerkelijk gooien van een (minimaal) low yield (tactisch) kernwapen.
Als we boffen gebeurt dat eerst symbolisch in de middle of nowhere ofzo. Het is dan afwachten wat het westen doet... Ik zie dat er dan een rol is weggelegd voor China o.i.d. ... dat is m.i. best case scenario (of er moet een partij voor dit alles in slagen om de partijen aan tafel te krijgen, ik betwijfel het).
@Dalio: Dit is exact what ik denk dat er gaat gebeuren.
Poetin heeft nog maar één troefkaart en die zal hij uitspelen. Zijn enige manier om beperkt gezichtsverlies te lijden. (Bij de onderhandelingen die volgen zal hij denk ik ook immuniteit eisen.)
Hoe anders kan het gaan als hij niet vermoord of afgezet wordt?
Wat weerhoudt deze soldaten ervan om gewoon over te lopen? Desertie staat vast de doodstraf op maar hoe groot is de kans dat Rusland je ooit nog vindt? Vooral gezien de enorm ongeorganiseerde teringzooi die het nu al is.
De meeste Russen (uit het platteland en the middle of nowhere) zijn zo dociel (volgzaam) vanwege supergoedkope wodka, waarvan de gemiddelde volwassene zo'n 1,5 liter per dag binnen krijgt. Het is bijna volksbeleid om zo goedkoop mogelijke wodka te verkopen om je volk te onderdrukken.
Misschien omdat pa, moe, vrouw en/of kinderen in een op je wacht?
Heel vroeger werden jonge mannen dronken gevoerd door ronselaars en ontwaakten ze de volgende dag op volle zee uit hun roes.
Dat was in de 19e eeuw nog standaardpraktijk in veel haven in de VS, in de tijd van de grote zeilvaart.
De geest is uit de fles.
Ja flink wat lege flessen zo te zien
Dus als ik het goed begrijp wordt Rusland er na de mobilisatie alleen maar zwakker op. Ze verslaan zich zelf op deze manier. Gunstig teken.
Zonde eigenlijk, van een deelrepubliek als Dagestan. Reizigers uit onze contreien, zijn altijd erg enthousiast, over die regio. De Dagestaanse mense staan bekend als erg sociaal, zeer vriendelijk en erg gastvrij. Intussen willen ook die mense gewoon, net als wij, in vrijheid leven - Net als de rest van demense die onder een autocraat (Of dictator) gebukt gaan.
Dit alles, speelt hierin ook mee - Al heb ik hier tegelijkertijd niemand anders in de tegels nog over gehoord. Uitzoomend, in een globaal geopolitiek spel tussen competitieve natie staten. En dan helpt het niet dat het schoolvoorbeeld - De USA - die de liberale orde opbouwde na het beëindigen van WOII en hiermee een nieuwe Wereldoorlog voorkwam - Momenteel gepolariseerd zijn, en aansluitend Presidenten als een Trump en een Biden boven komen drijven. Daarnaast was er voorliggend bv. de krediet crisis .. Bijkomend, het voorliggende koloniale verleden stammend uit West-Europa. In dat licht is het niet zo gek dat een flink aantal landen in de VN zich onthield van een stemming, t.o.v. de Russische Federatie, eerder dit jaar. De vrije wereld, heeft in hun ogen recent een niet al te best voorbeeld gegeven.
Indien Oekraïne zou verliezen, kun je er eigenlijk ook vanuit gaan dat mede-autocraat Xi de aanval opent op Taiwan. Verder verliezen mensen in landen die al wat betreft persoonlijke vrijheden onder druk staan, in dit geval nog meer terrein. De jaren twintig worden geen feest, zoals tijdens de Covid crisis werd bedacht door journalisten. In tegendeel zelfs. De jaren twintig kunnen zomaar eens de gevaarlijkste - tot zover - in deze eeuw gaan worden. Dit komt mede doordat de Russen juist nu nog over jonge soldaten beschikken. Over ongeveer 10 jaar, blijkt daar een demografische krimp in te zetten. Ditzelfde zou gelden voor China - Het land wat op zijn beurt grotendeels afhankelijk is van geïmporteerde energie.
De aanstekelijkheid een land zoals het onze liberaal en vrij in te richten, staat eveneens op het spel.
@Nederlandop1 | 25-09-22 | 16:09:
"Warning: Travel to Dagestan is unsafe due to political instability, criminal activity, bombings, Islamist terrorist attacks, and crime. Many governments recommend against any travel to Dagestan."
en.wikivoyage.org/wiki/Dagestan
@Duwbak_Linda | 25-09-22 | 16:13: Bijsluiter: Jezelf bij een eventueel bezoek eveneens sociaal en vriendelijk opstellen - Niet als een verwende landgenoot eisen, klagen, etc.
@Duwbak_Linda | 25-09-22 | 16:13: Ja okay, nu snap ik dat jij niet verder komt dan Assen.
@Après toi | 25-09-22 | 16:25: Altijd al lange strandwandelingen willen maken met moslimterroristen. Maar ja, geen lef.
Vraag @ Spartacus:
Hoe duid jij de zeer recente uitspraken van Jordan Peterson dat het onzinnig is om te geloven dat Rusland de oorlog zal verliezen?
Is Jordan een geschoold militair?
@Après toi | 25-09-22 | 16:07:
Nee, maar het wel iemand die door Spartacus strak gevolgd wordt. Vandaar mijn vraag.
Peterson mag die mening hebben maar hij heeft het ook wel eens mis.
Goeie vraag! Met andere woorden: hoe 'alt-right' en pro-Russisch is JP!?
Leuk dat je dat vraagt, want ik kon me écht totaal niet vinden in z'n redenering.
Zijn stelling was dat Poetin sowieso wint omdat hij Oekraïne geruïneerd achterlaat, en Europa niet kan winnen omdat het energie-afhankelijk van Rusland is.
Beide zijn uiteindelijk gewoon niet waar. Oekraïne is straks in aanzien, militaire slagkracht- en kunde en gunfactor een van de meest prominente landen ter wereld.
En tuurlijk worstelt Europa met energie, maar het is geen doodsvonnis.
Voor Poetin was het gezichtsverlies al maanden terminaal. Maar met deze mobilisatie lijkt hij echt zijn hand overspeeld te hebben. En echt waar, z'n concurrenten als Wagner Group-eigenaar Yevgeny Prigozhin, en zijn daar inmiddels weinig subtiel in.
@Spartacus | 25-09-22 | 17:33: Yevgeny Prigozhin ruiken bloed* (...)
Wat een stelletje bezopen conscripts. Maarja, als je toch al zonder moraal naar het front gestuurd wordt... ik zou ook de fles open trekken en mezelf naar de hemel zuipen.
Als de Oekraïners een kilometer voor het front flink wat wodka neerzetten wordt het een makkelijke overwinning.
Lijkt me ook het ideale moment dat die Winston Gerstanowski zijn biezen pakt en gaat knokken voor de Russen.
Zo paradoxaal, Russische mannen die vluchten, wat ik me goed kan voorstellen; en dan Russische mannen, veilig aan deze zijde van de grens, die dan Russische vlaggen gaan ophangen en overal de Z etaleren. Er zijn er weer een paar opgepakt in Estland. Tevens worden nu legale wapens van Russen afgepakt door de politie.
Misschien toch eens vragen of ze niet gelukkiger zouden zijn aan de Russische kant van de grens.
@Theodorus.Goldbach | 25-09-22 | 15:57:
Legitieme vraag. Die zou dan ook best eens een keer aan onze Turkse vlaggenzwaaiers gesteld mogen worden.
@2tribes | 25-09-22 | 16:03:
Die remigreren nogal vaak, waarom weet ik niet. Dienstplicht?
@2tribes | 25-09-22 | 16:03: Ook een vijfde colonne.
@Theodorus.Goldbach | 25-09-22 | 15:57: Als ze verder geen verblijf document, is het antwoord een uitzetting en anders de gevangenis in, als ze wel bijvoorbeeld citizenship hebben. De in Estland geboren esthetische Russen is een ander verhaal. Die gingen compleet door hun dak, toen er een replica van een Russische tank vanuit Narva, naar het oorlogsmuseum in Viimsi ging afgelopen maand. Dat is de vijfde colonne in Estland.
Zou Vladmans dit nou een beetje door hebben of krijgt hij alleen berichten dat alles vlekkeloos aan het verlopen is?
Arme stumpers. Wat een ellende.
Zeker arme stumperds ;
misschien,het is maar een idee hoor,
maar kan Frau Leyten met haar Andrelon StahlHelm op
eens gaan praten met Putin ;
of weten we niets anders te verzinnen dan de derde wereld oorlog te starten?
Einstein: 'in de volgende wereld oorlog zijn de wapens stokken en stenen'
Stel je eens voor wanneer er een second amendment in Rusland zou zijn. Het zou een regelrechte burgeroorlog ontketenen. Helaas..
dat is het mooie van het 2nd amendment; er zou dan helemaal niet zo'n oorlog gestart zijn.
@Dutchbeaurouge | 25-09-22 | 16:11: dan is de morele vraag of het hebben er van veel beter is. Ik heb uiteraard geen idee
Hahaha, herkenbaar dat eerste filmpje zoals ik na het weekend een maandagochtend op het werk verschijn.
Wat een land. Ergens in de negentiende eeuw wonnen de 'slavofielen' het van de 'westernizers', en sindsdien is het een alcoholische puinhoop van mislukkingen.
Ja dat vat het wel ongeveer samen.
Daar gaat de gezonde samenstelling van Rusland.. over 40 jaar leeft er niemand meer vanwege gebrek aan aanwas nieuwe burgers.
Super triest allemaal voor welk land dan ook dat in oorlog is. Wel goed nieuws voor de incels wereldwijd: er komen binnenkort een hoop Russische trouwlustige dames beschikbaar.
@2tribes | 25-09-22 | 15:58: van die dames zou ik dus incel worden.
@BobDobalina | 25-09-22 | 16:01:
Ben je bekend met het concept incel?
En de verhouding man:vrouw was er volgens mij al behoorlijk scheef. Geldt dacht ik ook voor Polen en Oekraïne.
@2tribes: lol
Als Rusland verliest, is Rusland dan van Oekraïne?
Nee van Pechtold. Om er een nieuwe pied a terre de bouwen.
Zo werkte dat bij Israël wel, maar dat vond de UN weer zielug en toen maakten ze er maar "disputed area" van, zijn ze lekker mee...
Het is maar onder welke voorwaarden ze overgeven.
Het is niet aannemelijk dat Oekraine Rusland gaat bezetten dat kost je veel te veel soldaten. En die hebben ze ook in de Oekraïne heel wat verloren. Je schiet er ook niks meee op. Hopelijk kunnen ze ook de neihinh onderdrukken grensgebieden te claimen die ze ooit hadden, zulje annexaties zijn een recept voor volgende oorlogen.
Maar Rusland gaat geen overgave tekenen, die zijn op een gegeven moment.met de staart tussen de benen weg en ontkennen dat t een oorlog was.
Weet niet of je het mag zeggen
Maar het ziet er amateuristisch uit
Vooruit, omdat jij het bent.
Als je dit toch vergelijkt met het Amerikaanse leger...
@Mr_Natural | 25-09-22 | 16:09:
Nou, ik wil de “inner City youth” wel eens zien tijdens een Amerikaanse mobilisatie.
Alles Russisch is weggevaagd en die half miljoen Navo getrainde en bewapende Ukrainers kunnen niet doorstoten?
Het was toch voorbij?
Niets dommer dan debiel blijven doorstoten, eerst je transport lijnen regelen, aan het front is voedsel nodig, munitie, wapens etc.
En wat dacht je van manschappen die toch echt wel een dag rust nodig hebben.
@Foxcave | 25-09-22 | 18:10: ik lees alleen maar dat Rusland zo goed als verslagen is. Dat is alles.
Ik vrees dat Putin, een slechte verliezer, nucleair gaat ingrijpen want het gezicht verliezen komt niet in zijn woordenboek voor.
Putin laat de etnische minderheden in Rusland het eerst mobiliseren. Als kanonnenvoer. Hopelijk komen die provincies nu in opstand. Rusland zal hiermee niet de oorlog winnen, maar hoopt op een bom of actie waarmee hij legitiem zijn wapenarsenaal kan opentrekken.
Met dank aan D66 mogen ook wij naar het front. Paternotte voorop.
@Klaus Herzog | 25-09-22 | 15:43: Alle D66´ers naar het front o.l.v. Ollongren lijkt me eerlijker.
@Klaus Herzog | 25-09-22 | 15:43: Waarom moet Bas nou ineens voorop ?
Heb een draadje gezien van een Amerikaanse generaal die zegt dat als rusland techische nukes gebruikt er geen zwartezee vloot meer zal bestaan.
@abeltasman | 25-09-22 | 16:20: Precies! Dat is het grote gevaar. Want als de VS de Zwarte Zeevloot vernietigt of Oekraïne de raketten geeft om dat te doen hoe veilig is de Amerikaanse vloot in de oceanen dan nog?
Escalatie is het grootste gevaar dus. Kortom: Poetin moet gewoon duidelijk gemaakt worden dat hij terug moet in z'n hok en dat het Oekraïne-avontuur gewoon mislukt is.
Wil weleens beelden zien van een Nederlandse mobilisatie.
Lol.
'Kkr op met je kkroorlog' is dan de strijdkreet.
Even geduld
images.app.goo.gl/KBMRrPh92zvLSfxS9ht...
In de herfst aub liever niet wegens blaadjes op de rails naar het oosten
Met onze handelsgeest is dat hele Russische leger binnen twee weken high op nederwiet..
@horsteknots | 25-09-22 | 15:51: Deze link doet t niet.
Weliswaar niet 2e wereldoorlog maar hier een docu over Donderslag 19. Dat was een jaarlijkse oefening waarbij meerdere eenheden (hier 16 Painfbat Limburgse Jagers) werden opgeroepen teneinde reactietijden te testen en vaardigheden op peil te houden. Film is van 1989 toen er nog net dreiging was van Sovjets.
youtu.be/e7V1V1F67ZU
Wat je daar ziet is dat over het algemeen de uitrusting beter was onderhouden dan de shit waarmee de Russen nu hun lui op pad sturen.
@Harrie-Couvert | 25-09-22 | 17:35: een fake mobilisatie lol
Wij gingen gewoon niet naar huis totdat er geen zandkorreltje in welk kiertje van het gasmasker, of spoortje vet op je helm, of wat dan ook, nog gezien werd na de vrijdagschoonmaak.
REAGEER OOK