Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Hevige explosies Kiev, luchtafweer actief, rookwolken boven de stad

Ook andere delen van Oekraïne onder vuur

Daar lijkt het Russische antwoord te zijn op de vernederende aanval op de Krimbrug. Hevige explosies in het centrum van Kiev, waar het al maanden rustig was, omdat de Russen na een mislukte Blitzkrieg de aandacht hadden verlegd naar het oosten en het zuiden van Oekraïne. In Kiev kwam het 'normale' leven juist weer op gang, om zojuist bruut verstoord te worden door grof geweld. Er zijn vier zware explosies gehoord en de luchtafweer heeft mogelijk nog meer aanvalsgeweld uit de lucht gehaald. De aanval op Kiev lijkt een onderdeel van een groter geheel: er komen ook berichten uit Dnipro, Odessa en Mykolaiv. Meer informatie volgt... LATER MEER.
UPDATE 8.04 uur - Hier een foto van de aftermath
UPDATE 8.05 uur - Aanvallen in de buurt van presidentieel kantoor Zelensky
UPDATE 8.12 uur - Lijkt erop dat er Kh-101 kruisraketten gebruikt zijn
UPDATE 8.17 uur - Een van de raketten trof Vladimirsky Street, niet ver van het kantoor van Zelensky
UPDATE 8.28 uur - Deze meid had mazzel
UPDATE 8.37 uur - Wow, nu ook explosies in Lviv, de 'veilige haven' helemaal in het westen. Het is menens. Ook berichten uit Zhytomyr, Khmelnytsky, Ternopil.
UPDATE 8.40 uur - MEER EXPLOSIES IN KIEV - hier beeld
UPDATE 8.42 uur - Het gaat even hard nu. Hier beelden van Dnipro, hier een speeltuin in Kiev
UPDATE 8.54 uur - Aanvallen op Kiev gaan door. Burgemeester Klitschko roept de mensen op in de schuilkelders te blijven. Veel ambulances richting de stad. Mogelijk veel slachtoffers
UPDATE 8.56 uur - Kyiv Post meldt voor Kiev vooralsnog 8 dood, 24 gewond
UPDATE 9.04 uur - Ook explosies in de Russische grensstad Belgorod. Of Oekraïne slaat meteen terug of het zijn Russische raketten die de weg niet kunnen vinden
UPDATE 9.10 uur - We raken de tel een beetje kwijt maar: weer meer explosies in Kiev. Eigenlijk is het gewoon een continue aanval
UPDATE 9.50 uur - Drones boven Odessa
UPDATE 9.55 uur - Meer meuk incoming
UPDATE 10.05 uur - Oekraïne: vooralsnog 75 raketten afgevuurd, 41 onderschept door de luchtafweer
UPDATE 10.07 uur - Consulaat van Duitsland ook geraakt, zat in 101 Building
UPDATE 10.14 uur - Zelensky leeft nog
UPDATE 10.40 uur - Zelensky: Rusland heeft aangevallen met kamikazedrones uit Iran
UPDATE 10.49 uur - Moldavië boos, wil uitleg: drie kruisraketten vlogen over Moldavië
UPDATE 11.15 uur - Wit-Rusland gaat een troepenmacht opzetten met Rusland. Die verachtelijke gek van een Lukashenko heeft er zin in
UPDATE 11.35 uur - 'All clear' in Kiev
UPDATE 12.15 uur - Poetin: "Vanmorgen is een massale aanval uitgevoerd met precisiewapens op energie-, militaire- en communicatiefaciliteiten van Oekraïne."

Social

Dnipro - BOEM

Social
Social

Deze tijger was live

Social

BIEM

Social

Deze maat had mazzel

Social
Social

Reaguursels

Inloggen

Vandaag heeft Ghost van Kiev 3 MIG's neergeschoten boven slangeneiland. Hij deed het vanuit zijn jet-pack door keihard 'PANG' te roepen.

KillerK | 10-10-22 | 17:33 | 1

Goh. Dacht je eindelijk populair te worden. Kom je met dit. Je hebt droevig en triest. Jij maakt jezelf belachelijk.

Theodorus.Goldbach | 10-10-22 | 17:56

Volgens Rusland was dit niet zomaar een speciale operatie. Nee, dit was een hele speciale operatie.

Mokum Kosher | 10-10-22 | 17:13

Op de NOS zie ik in de schuilkelders Oekraïners zingen om er de moed in te houden. Moet er zo verschrikkelijk om huilen.

BenZen | 10-10-22 | 16:46 | 1

Ja, wij allemaal, de NOS is inderdaad van een erg laag niveau.

tis_wat | 10-10-22 | 17:03

Overigens lijken Prigozjin en Kadyrov veel meer macht naar zich toe te trekken en ik ben er niet heel erg van overtuigd dat zij loyaal zijn aan Poetin. Ik heb eerder het idee dat met dit bloedende en verzwakte Rusland er wel een soort van implosie moet plaatsvinden. Natuurlijk. Op de MSM geven ze een mooi neutraal beeld waar Rusland nog stevig in de schoenen zou staan. Maar dat lijkt mij iets te voorzichtig. Het staat gewoon niet goed als je een mobilisatie doet en 1 miljoen mensen jouw land ontvluchten omdat ze er niet in geloven (en dood willen). Het staat niet goed als je bepaalde gebieden leegrooft van hun mannen (etnische minderheden) en op andere gebieden amper. Het staat niet goed als je luchtdoelraketten en anti-schip raketten gaat gebruiken op landdoelen en dan ook nog schandalig missen. Het lijkt meer en meer op de bunker van Hitler. Het lijkt meer en meer op de oude Sovjet meuk blind verschieten om de linies te behouden en de wat meer geavanceerde troep nu massaal af te schieten om je laatste resterende impotentie op het slagveld te compenseren met een wanhopige "show of force". Terwijl je eigenlijk al weet dat je het sukkeltje bent die hem niet omhoog kon krijgen.

Theodorus.Goldbach | 10-10-22 | 16:19

Ik moet zeggen, het lijkt er toch wel sterk op dat de Russen vandaag voornamelijk gemikt hebben op infrastructuur zoals elektracentrales. Maar heel veel raketten lijken mis te gaan en mede (maar niet alleen) daardoor worden ook veel andere (militair onlogische) doelen geraakt. Ik denk dat die raketten heel slecht gemaakt zijn, of ze last hebben van dikke GLONASS spoofing/jamming. Zie ook meer en meer de filmpjes waarin je de missiles ziet vliegen zoals op nitter nl MarQs__/status/1579470969793843202#m

mijosa | 10-10-22 | 16:12

Wie zou Vladimir Klitschko wel eens in de "octagon" willen zien met 1 hand op zijn rug gebonden tegen Poetin?

Vooralsnog is dit de beste diplomatieke manier om de oorlog te eindigen als je het mij zou vragen.

Theodorus.Goldbach | 10-10-22 | 16:07 | 1

Putin is 1.58 lang en weegt hooguit 55 kilo. Met judo moet je dan tegen meisjes of tegen jongens van 12. Dus die hele vechtsportachtergrond van hem stelt nauwelijks iets voor. Klitschko daarentegen...

Après toi | 10-10-22 | 16:56

Vanuit Astrakhan? Okay... Ben benieuwd waar ze dan mee komen. De laatste Kinhzals, Kalibr, Iskander e.d.?

Ik heb echt het gevoel dat die nieuwe generaal denkt dat hij een Aleppo 2.0 kan regelen o.i.d. iets wat naast bruut en barbaars vooral ook volkomen ineffectief was. Zijn ze gek geworden daar?

Theodorus.Goldbach | 10-10-22 | 15:40

Oekraïne zou tjokvol gezet moeten worden met luchtafweer. Dat er van de 100 raketten er maar een paar moge aankomen.

SterF... | 10-10-22 | 15:19 | 11

@Spie | 10-10-22 | 15:52: Door het ijs gezakt. Yavoriv was niet maar 1 raket en ook geen moderne. Gewoon standaard kruisvluchtwapens (zoals nu) en een stuk of 30 waarvan de meeste zijn onderschept. Van de website van de BBC:

"Russian jets fired around 30 cruise missiles at the site, also known as the International Peacekeeping and Security Center, authorities in Lviv said. Most, though, were intercepted by the air defence system."

Tuurlijk vertrouw jij de BBC niet, maar geef dan eens een Russische bron die onderschrijft wat jij zegt. Lukt je niet, vanaf nu ben je stil over dit onderwerp wedden?

mijosa | 10-10-22 | 16:03

@Spie | 10-10-22 | 15:37: Tegen hypersonische raketten bestaat niet alleen in het westen geen verdediging. En waar haal je vandaan dat alle tests van de Amerikanen mislukt zijn? Zo te zien hebben ze afgelopen juli succesvol twee hypersonische raketten getest. Kwestie van tijd dus voordat het westen ze ook heeft. Dan hebben we er binnen no time vele malen meer dan de Russen en zullen ze waarschijnlijk allemaal functioneren ook. Bij de Russen blijft het toch de vraag of zo'n raket überhaupt wel vertrekt en zijn doel weet te vinden.

Erectus Giganticus | 10-10-22 | 16:32
▼ 8 antwoorden verborgen

Kijk. Rusland kan raketten afschieten op de hoofdstad van Oekraïne en op energiecentrales etc. Dat zijn dan raketten met een bereik van 1000 km of zo. Het lijkt me niet meer dan terecht dat de NAVO de Oekraïners dan ook de beschikking geeft over vergelijkbaar materiaal. Eens kijken of ze het nog steeds leuk vinden als de eerste Oekraïense raketten op het rode plein landen.

BoerKoekoek | 10-10-22 | 15:14 | 2

Dat vind ik inmiddels ook. Maar de strategie van Oekraine lijkt nogal anders te zijn dan verwacht. Ze lijken er alles aan gedaan te hebben om het maximaal inzetbare van de Russen stukje bij beetje te slopen. Nu of over een paar maanden raakt de oorlog wel in een eindfase en om dat ook te versnellen zijn militaire doelen in Rusland geen "no-go" meer.

Theodorus.Goldbach | 10-10-22 | 15:18

Probleem is dat bij het minste Ukraïens raketje dat op heilige Russische grond valt ze een H bommetje retour mogen verwachten.

Plankbert | 10-10-22 | 18:40

Dit gesodemieter kan nog wel eens lang gaan duren. De afgelopen 2 eeuwen was Oekraine 80+% van de tijd onderdeel van Rusland of in hetzelfde land als Rusland.
Wat we hier zien is het politieke equivalent van een vechtscheiding waarbij de voormalige partners elkaars bezit slopen: in sommige delen van Oekraine wonen meer Russen dan Oekrainers, en die willen liever bij Rusland horen.
De situatie lijkt een beetje op Noord Ierland, waar een meerderheid van Britse kolonisten bij Groot Brittannie wilden blijven horen toen Ierland zich in 1921 onafhankelijk verklaarde, tot grote frustratie van de minderheid van inheemse Ieren daar. Het daaropvolgende gesodemieter met o.a. de IRA (De Ierse vrijheidstrijder/terreurgroep, afhankelijk van aan welke kant je staat) heeft minstens 50 jaar geduurd en er zijn nog steeds mensen vijandig.

DutchLion33 | 10-10-22 | 15:08 | 13

@Spie | 10-10-22 | 15:46:

Het probleem is dat jij kul praat. Er is geen Oekraïnisering er is eindelijk landverraders die op de hand van het Kremlin zijn eruit schoppen. Ze willen toch Rusland? Laat ze er wonen. Het waren zo'n 9-10% van de Oekraïners. Inmiddels zal het wel nog minder zijn. Oekraïne is altijd al een meertalig land geweest.

Ik snap werkelijk niet hoe jij het voor elkaar krijgt om keihard te liegen terwijl je weet dat wij weten dat je liegt. Laat me raden. Je bent een Rus? Doet graag aan "vranyo"?

Theodorus.Goldbach | 10-10-22 | 15:54

@Spie | 10-10-22 | 15:46: Je lult uit je nek. Ik heb er helemaal geen trek in om jou allerlei linkjes cadeau te doen waarmee bewezen wordt dat je uit je nek lult. Die zijn hier al overvloedig gedeeld door o.a. BesteNederlanders, Theodorus.Goldbach en soms, heel soms ook door mij. Oekraïne heeft er helemaal niets met geweld doorgedrukt en de mensen die zo graag uit Oekraïne wegwillen? Waarom gaan ze niet gewoon. Rusland heeft ruimte zat, waarschijnlijk is er voor jou ook nog wel plaats.

BenZen | 10-10-22 | 16:14

@mijosa | 10-10-22 | 15:47: Het onafhankelijkheidsreferendum van 1991 was voor onafhankelijkheid van de Soviet Unie, wat niet alleen een land maar ook een akelig politiek systeem was. Volgens de volkstelling van 2001 heeft ongeveer 30% van de bevolking van Oekraine Russisch als eerste taal en 67% Oekrains. Dat is geen gemakkelijke situatie, en kan gemakkelijk tot etnische spanningen leiden. En die etnische spanning heeft in 2014 en in 2022 geleidt tot oorlog.

DutchLion33 | 10-10-22 | 19:47
▼ 10 antwoorden verborgen

“One Doesn’t Simply Blast the Black Gate”..

wezen | 10-10-22 | 14:49

Putin is al jarenlang de grootste terrorist in de wereld. Het is alleen zo dat toen hij dit in Syrië deed, dat niemand ervan wakker lag. In fiete, de roze fangirls in de panelen zagen hem als een held, de ware savior van de witte Europeaan.

Rationele Mocro | 10-10-22 | 14:42 | 5

Ik ben inderdaad bang dat met de val van Poetin in Syrië de Islamitische Staat, Al Noesra of Nederlands favoriet Jabhat al-Shamiya aan de macht komt. Ik was juist blij dat hij Assad in het zadel heeft gehouden. Assad is een schoft, maar toch verre te prefereren boven die islamitische terreurgroepjes.

MAD1950 | 10-10-22 | 16:39

@MAD1950 | 10-10-22 | 16:40: Klopt, zonder een fan te zijn vond ik hem soms best een (licht rotte) toffe peer. Dat beeld heb ik intussen wel bijgesteld. We leven om te leren niewaar.

Plankbert | 10-10-22 | 18:45
▼ 2 antwoorden verborgen

"Poetin's eer is aangetast", meldde De T. naar aanleiding van de plof op die kudtbrug van 'm.
"Eer"? Ik vraag me af welke eer.
De 'eer' van een maffia-baasje?...
De 'eer' van een intimiderende pestkop?
De 'eer' van een massamoordenaar?
De 'eer' van een vuile leugenaar?
De 'eer' van een terroristenbaas?...

Dat stuk vuil, die Poetin, is niks meer dan één van die islamo-fascistische lowlifes die de wereld al decennia lang verzieken met bomaanslagen op argeloze & onschuldige burgers.
Hij verdient niet beter dan dat ie, net als Bin Laden en die baardapen in soepjurken van IS, door een team 'special forces' in een of ander donker hol waar ie zich heeft moeten verbergen, aan zijn eerloze einde komt. Om daarna, net als Hitler, op de vuilnisbelt van de geschiedenis te worden gesmeten.

Peter Emile | 10-10-22 | 14:39 | 4

@Theodorus.Goldbach | 10-10-22 | 14:59: Heb je misschien ook nog iets over Trump te melden die zelfs uitgesproken solidair was met Poetin en zijn inval in de Donbas begin dit jaar “een geniale actie” noemde?

Ridde Rogter | 10-10-22 | 15:38

@Ridde Rogter | 10-10-22 | 15:38:

Ik kan je alleen vertellen dat als de MAGA's winnen in november we binnen een jaartje of 2 best een heel belangrijke bondgenoot zullen verliezen. Het zou best wel kunnen dat Biden de laatste president van Amerika is.

Theodorus.Goldbach | 10-10-22 | 15:56

Uw eer is de zijne niet. Ja, Poetin's eer ís aangetast en dat zal ie niet licht vreten. Enige uitweg is toch echt dat ie vanuit zijn eigen kring in Rusland wordt uitgeschakeld.

Joyce | 10-10-22 | 16:11
▼ 1 antwoord verborgen

Hebben ze russen hun eigen ambassade ,leger al gebombardeerd ?
Hun voorraden gaan zo nog sneller verdampen.
Het enige wat nu gebeurd is da Ukraine nog zwaardere wapens gaat krijgen voorts kunnen de HIMARS die ze nu al hebben en die bij de grens staan al veel Russische doelen raken .
Je moet dat Russisch volk bij de oorlog betrekken.

ruuf | 10-10-22 | 14:37 | 1

Ja maar niet met haat richting de Oekraine.

Behangdelul | 10-10-22 | 16:07

In de roddelgangen van hypothese gaat al een tijdje de ronde dat bij een gezamenlijke Russisch-Belorussisch op Oekraïne dat Polen op eigen houtje (zonder NAVO) te hulp komt. Dit met name omdat Loekasjenka nogal slecht in het zadel zit en het volk daar eigenlijk zit te wachten op het moment dat iets of iemand de lont in het kruit werpt. Het wordt ook eens tijd om de Belarussen te bevrijden. Komt bij dat hoe meer fronten er geopend worden hoe meer radeloos Rusland wordt.
https://twitter.com/ZelenskyyUa/status/1579421286144815105

En Rutte zou Rutte niet zijn als hij niet de vele Nederlandse bedrijven in gedachte had die daar goed kunnen helpen om de infrastructuur e.d. weer op te bouwen.
https://twitter.com/ZelenskyyUa/status/1579445576097464324

Theodorus.Goldbach | 10-10-22 | 14:24 | 17

@Spie | 10-10-22 | 15:30: De grootste fout die we hebben gemaakt, is het overschatten van de Russen. We hadden ze al veel eerder keihard moeten aanpakken.

Après toi | 10-10-22 | 16:02

@Spie | 10-10-22 | 15:30:

Denk dat we de Russen vooral hebben over geschat. Dat doet mij pijn. Het zal jou ook pijn doen dat er zoveel doden zijn daar. 65.000 Russen dood.

Theodorus.Goldbach | 10-10-22 | 18:10

Mooi, maar Polen zit in de EU, dan begrijp je toch dat we dan echt in oorlog zijn? M.a.w dat je als je minder dan 35 bent ook de kans hebt om opgeroepen te worden om in een mum van tijd klaargestoomd te worden om de Rus te gaan bestrijden? Effe laten doordringen dat idee. Ik heb nb. twee zonen in dat geval. We zullen snel in Zwitserland zitten. Ik ga mijn gasten niet opofferen omwille van de incompetentie van deze generatie politici. No f... way.

Plankbert | 10-10-22 | 18:55
▼ 14 antwoorden verborgen

Wellicht een 'iron dome' bestellen bij de Israelis?

Lafayette | 10-10-22 | 14:00

Precisiewapens .... laat me niet lachen. Een complete stad als doel raken ze (ergens) nog. Maar daar houdt het ook mee op. Als ze echt iets konden raken zouden ze het wel tegen het Oekse leger inzetten of infrastructuur van betekenis.

Der Schnitzeljäger | 10-10-22 | 13:55 | 2

Dat is precisie de bedoeling

Santtulainen | 10-10-22 | 14:17

Ze hebben gericht een speeltuin weggevaagd, dus de aanval is wel degelijk gericht op voor Rusland bedreigende objecten.

Ridde Rogter | 10-10-22 | 14:24

twitter.com/lilygrutcher/status/15794...

"ZSU strikes Russian cities Bryansk, Kursk, Belgorod and Yaroslavl in response to Russian missile attack on Kyiv."

(Yaroslav wordt betwijfeld)

omanders | 10-10-22 | 13:55 | 5

@Sqbar | 10-10-22 | 14:32:

Ja had ik ook van gehoord. De tactiek van Oekraine is nogal "apart" te noemen. Ze hebben eigenlijk de Russen heel ver laten komen en zo hun logistiek kwetsbaar gemaakt. Gingen vooral in kleine tactische teams te werk om stilletjes zoveel mogelijk materiaal van de Russen te slopen en daarna kwamen ze pas echt met artillerie en luchtondersteuning en nu maken ze elke dag nog steeds kilometers door zwakke plekken te vinden en door te breken. Op de achtergrond hebben ze wapens zelf ontwikkeld (ze hebben de know-how ook) die eigenlijk geheim zijn gehouden. Maar het lijkt voor nu goed te werken. Well done Ukraine, well done.

Theodorus.Goldbach | 10-10-22 | 15:12
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
GeenBot | 10-10-22 | 13:51 | 3

Als het westen de Russen ook goede raketten had gegeven was dit allemaal niet zo gebeurd.

Kale dodo | 10-10-22 | 13:40

Held. Loopt de OMON af te zeiken na wat ongetwijfeld een fles "Russian courage" is. En hij heeft nog gelijk ook.
https://twitter.com/Mr_Anderton_/status/1578893319119450112

Theodorus.Goldbach | 10-10-22 | 13:39 | 2

2 jaar oud hoor die video. Zie comments inder de video op twitter.

Aleon | 10-10-22 | 14:02

Oh het was een precisie aanval, zo even boffen dat het niet een willekeurige aanvallen waren. Dan zouden parken, straten, markten en gebouwen etc. met onschuldige burgers geraakt kunnen worden. Ik weet niet wat Pjotter doorgegeven heeft aan de grote baas maar het is duidelijk dat hij al vroeg aan de wodka zit.

ikdenkwat | 10-10-22 | 13:34

Kunnen wij niet gewoon een deal sluiten met Zelensky dat wij het westen van Oekraine annexteren (alles ten westen van de frontlinie inclusief Kiev? Daarmee wordt het NAVO grondgebied. Hoeven de Oekraïners dat niet meer te verdedigen, kunnen de Russen het niet aanvallen zonder NAVO ingrijpen.

Geven we het na de oorlog weer terug aan Oekraine.

flame_me | 10-10-22 | 13:20 | 14

@tis_wat | 10-10-22 | 14:28: hoe bedoel je? Ze vallen Oekraïne aan, zeker! Maar die Russische sancties zijn reacties op westerse sancties die wij als eerste invoerden. Begrijpelijk, maar dan kun je maatregelen terug verwachten. Daar moeten we ook niet over klagen, lijkt me. Russen zijn niet gevoelig voor geweld of grof taalgebruik, is mijn ervaring. Eerst negeren ze het, tot het ze te ver gaat en dan reageren ze inderdaad met veel overkill, zoals de Duitsers, Fransen en Zweden in het verleden ervoeren en Oekraïne is nu het slachtoffer van die Russische woede. Hun aanpak is ook nu echter nog niets vergeleken bij de Amerikaanse aanpak van Falludja en Mosoel.

Spie | 10-10-22 | 14:45

@Spie | 10-10-22 | 13:43: Poetin was echt geen directe confrontatie met de NAVO aangegaan. En niet actief meedoen maar gewoon daar gaan staan op uitnodiging van Oekraïne. Hem de loef af steken zoals hij met de Amerikanen deed in Syrië. En dat van die raketten is helemaal geen misrekening gebleken anders had de Oekraïnse infrastructuur en de aanvoerlijnen etc. al lang totaal verwoest geweest.

Capt. Iglo | 10-10-22 | 15:14

@Spie | 10-10-22 | 14:45:

Onnozel hoe je praat over "wij" en probeert het te doen lijken dat jij een van ons bent.

Theodorus.Goldbach | 10-10-22 | 18:17
▼ 11 antwoorden verborgen

Sergej Sumlenny
@sumlenny 2 u
The building where the visa office of the German embassy in Kyiv was located was hit by Russians today. Any reaction of @Bundeskanzler @ABaerbock @BMVg_Bundeswehr ? Maybe some Leopards can be sent to check the situation on the ground?

Cornelis12 | 10-10-22 | 13:17

Ik vraag me af, hoe lang de VS nog van mening blijven, dat het niet verstandig is om de Oekraïners lange afstand raketten voor de HIMARS te geven, omdat ze daarmee doelen in Rusland kunnen bestoken. Dat zou dan weer tot 'escalatie' kunnen leiden. Maar dit lijkt me toch ook escalatie van Russische zijde.
Enfin, we gaan het vanzelf zien, of het Westen ook gaat opschalen, aan de Oekraïners zal het niet liggen.

KeesBruin | 10-10-22 | 13:15 | 9

@Theodorus.Goldbach | 10-10-22 | 13:50: Oorlog is slecht voor de wereldeconomie, en daar gaan de Amerikanen ook last van krijgen. Vrede is bijna altijd beter.

Après toi | 10-10-22 | 13:53

@Après toi | 10-10-22 | 13:53:
Vrede is altijd beter, maar niet ten koste van alles. Zo predikt ook elke dictator vrede met brute onderdrukking als je niet meewerkt als hardste argument.
Oorlog is ook niet altijd slecht voor de wereldeconomie. Slecht wellicht voor bepaalde betrokkenen. Onze welvaart is voor een aanzienlijk deel het gevolg van een wereldoorlog. De economische opleving in The Roaring Twenties is ook een gevolg van een wereldoorlog. De Koude Oorlog heeft Het Westen ook geen windeieren gelegd.

Lafayette | 10-10-22 | 14:10
▼ 6 antwoorden verborgen

Raketten afschieten op Oekraïense steden tijdens spitsuur. Wat een walgelijke actie. En dan loopt er in Nederland een politicus rond -Thierry Baudet- die dit allemaal maar prachtig vindt. Kun je zo iemand niet juridisch aanpakken? Zo'n landverrader hoort toch niet in de Tweede Kamer?

Après toi | 10-10-22 | 13:14 | 7

Ik ben echt klaar met mensen die een soort redelijke middel of the road opstelling veinzen. Het pad van ´alle partijen zullen wel fout zijn´ is in mijn ogen gewoon steun geven aan Rusland. Mijn waardering voor het Ukrainse volk is alleen maar meer toegenomen. De beelden van oprecht blije mensen en oprecht blije soldaten in die bevrijde gebieden zeggen genoeg. De laffe bombardementen van vandaag zeggen wederom genoeg. Als je niet voor Ukraine bent, dan begint er steeds meer een duidelijk signaal te ontstaan dat je eigenlijk voor Rusland bent. Dit is toch echt een verschil geworden tussen goed en kwaad.

Lafayette | 10-10-22 | 13:54

@Après toi | 10-10-22 | 13:29:

Dus niet zoals bij de gebroeders de Witt dan.

Theodorus.Goldbach | 10-10-22 | 13:55
▼ 4 antwoorden verborgen

Maar ff over die kernbommen. Poetin heeft daar veel mee gedreigd, sowieso vrijwel direct in verband met een aanval op de Kerch-brug. Maar antwoordt nu met 80 (peperdure en zeldzame) raketten. Op naar eigen zeggen "militaire" doelen, wat niet waar is natuurlijk dat zien we allemaal. Maar toch. De kernbommen blijven binnen. Dit gaat niks uithalen en is puur symbolisch voor binnenlandse Russische consumptie: "Kijk, Poetin slaat hard terug."

Wat kan Poetin in de volgende ronde doen, nog 80 raketten? Zijn luchtmacht vuurt ze af van heel ver weg, de Kaspische Zee zelfs, zo bang zijn ze voor de luchtafweer. Een massaal vliegtuigbombardement zit er dus niet in. Dat zou leiden tot massale Russische verliezen. Dus blijven over raketten en drones. Hoe dreigend is dat, zo lang het niet-nucleair blijft?

Dit heeft geen enkel effect op de wil van Oekraïne om door te vechten, hooguit een positief effect.

Beste_Landgenoten | 10-10-22 | 13:11 | 12

@Après toi | 10-10-22 | 14:10: Daarvoor is het te laat, vrees ik. In april stond Zelenski op het punt om de handdoek in de ring te gooien omdat hij begreep dat het Rusland echt ernst was en dat men bereid was om militair in te grijpen. Maar het bezoek van Boris Johnson (mede namens de VS neem ik aan) zorgde ervoor dat Zelenski van mening veranderde en het Oekraïense standpunt verhardde. Daarna was een vergelijk helemaal onmogelijk geworden en leidden wederzijdse escalaties, denk aan de sabotage van NS1 en NS2 en de Krimbrug om maar enkele voorbeelden te noemen, tot het huidige dieptepunt. Ik vrees dat dit geenszins het einde van de escalaties betekent.

Spie | 10-10-22 | 15:15

@Spie | 10-10-22 | 15:15: Kortom, de Russen moeten optiefen. Ben ik het helemaal mee eens.

Après toi | 10-10-22 | 15:25

@Spie | 10-10-22 | 15:15:
Boris Johnson mede names de VS. Dan kunnen gelijk al stoppen met lezen.
Maar u heeft inside informatie vertel eens. Wanneer precies vroeg Zelensky om een taxiritje?

SolidRock | 10-10-22 | 17:13
▼ 9 antwoorden verborgen

De volstrekt disproportionele reactie van de Russen vraagt een antwoord van het Westen. Geef Oekraïne betere wapens

Abu Bachouca | 10-10-22 | 13:02 | 2

Lange dracht HIMARS

Kane | 10-10-22 | 13:40

Per direct NAVO lid maken en troepen stationeren. De Polen staan al in de startblokken. Putin is een laffe hond met een grote bek. Het maakt voor de Defcon schaal niet veel uit, maar een krachtiger signaal kan je bijna niet geven. Hij zegt toch al dat hij in oorlog is met Het Westen.

Lafayette | 10-10-22 | 13:58

Wat is het Russische woord voor opheffings uitverkoop eigenlijk ;)

Smoelensmid | 10-10-22 | 12:58 | 3

Dat weet ik niet. Ik weet wel het Russische woord voor een man die zijn land in de uitverkoop zet.

Markski Ruttski

SteenGijlerd | 10-10-22 | 13:12

Rasprodazha

Quantum Suicide | 10-10-22 | 13:52

Totale idiotie en zelfvernietingsdrang. Civiele bombardementen hebben door de band genomen geen tot juist het tegengestelde effect, enkele uitzonderingen daargelaten.

nobodiesunmighty | 10-10-22 | 12:56

En nu als navo kruisraketten leveren aan de Oekraine om tot ver in rusland tactische doelen alsxradarstations, luchtafweer en munitiedepots op te blazen. Oh ja, en het kremlin en de doema en verdieping of tien lager te maken.

miff | 10-10-22 | 12:38 | 1

Dit maakt de drempel voor leveren van lange dracht HIMARS weer lager, Putin gooit wederom zijn eigen glazen in, een prachtvent.

Kane | 10-10-22 | 12:57

Je zou verwachten dat Rusland de wapens zou gebruiken op het slagveld. Dit komt over als een wanhoopsdaad die geen doel dient.

El Rico Grande | 10-10-22 | 12:33 | 8

@Der Schnitzeljäger | 10-10-22 | 14:02: Klopt. En de Amerikanen blijken delen van hun wapenproductie te hebben uitbesteed aan derde landen, waaronder China. Uiteraard betreft dat niet-essentiële onderdelen en deden ze dat omdat dat de kosten verlaagde of de winst vergrootte, maar nu komen ze erachter dat dat ook grote risico’s inhoudt: allerlei granaten, onderdelen van wapens, waaronder voor de Himars, Stingers en die 777 artillerie, zijn pas over enkele jaren leverbaar. Dat is het nadeel van Just-in-time productie en die dwaasheid heeft Rusland nooit gevolgd. Daar produceerde men gewoon op ouderwetse wijze en legde men enorme voorraden aan. Zie de blijkbaar onuitputtelijke voorraden raketten. De enige verandering daar was het invoeren van drie-ploegendienst in de productie en meer mensen aannemen daarvoor.

Spie | 10-10-22 | 14:24

@Spie | 10-10-22 | 14:24: Niks is meer op voorraad zelfs geen auto onderdelen voor u auto.Winst winst wat nu verlies blijkt te zijn.

ruuf | 10-10-22 | 14:31
▼ 5 antwoorden verborgen

Een precisieaanval, alleen met de gebruikelijke wodkavertroebeling. Het had precies geweest kunnen hebben zijn.

Kane | 10-10-22 | 12:25 | 6
-weggejorist-
Nederlandop1 | 10-10-22 | 12:54

@Nederlandop1 | 10-10-22 | 12:54: Oekraïne is "in het algemeen genomen" niet de agressor. Er is in deze maar een agressor en dat is Rusland. De Russen komen naar Oekraïne om daar dood en verderf te zaaien, de Oekraïners zijn in Oekraïne omdat ze daar wonen en ze verdedigen hun land tegen de agressor. Er is geen vergelijk mogelijk tussen wat een aanvaller doet en wat een verdediger doet. In mijn ogen ook niet als het om zogenaamde oorlogsmisdaden gaat. Een krijgsgevangenen Rus, die jouw land leegplundert, je ouders vermoordt, je dochter verkracht in elkaar tremmen is in mijn simpele optiek iets heel anders als een krijgsgevangene in elkaar tremmen die louter zijn land verdedigt.

BenZen | 10-10-22 | 14:31
▼ 3 antwoorden verborgen

Is Poetin een boer ?

President of Belarus Alexander Lukashenko gave his Russian counterpart Vladimir Putin a BELARUS tractor for his birthday, Belta news agency said.

"With all attachments?" a reporter asked.

"Those attachments, there are millions of them. It's optional. But I will offer him one attachment — a seeder. We will sow bread. May be something else. This is a universal device. We will grow some for [Andrzej] Duda, [Mateusz] Morawiecki (President and Prime Minister of Poland — ed.), we will grow some for Europe so that they do not starve, so that they don't steal bread in Ukraine, but bring it to poor countries,” Lukashenko said.

Cornelis12 | 10-10-22 | 12:13 | 4

Hoezo "brood stelen" .. Fake news. Het waren toch echt de Russen die in de praktijk graantransporten richting Afrika blokkeerden, en aansluitend op het Westen trachten te projecteren en spindoctoren. Russische troll farms (Zie de eerder genoemde Actieve Maatregelen) zijn hard aan het werk, ook in de tweede en derde wereld, om zo nuttige idioten (Zei iemand daar .. Thierry) voor zich te kunnen winnen om de perceptie 'tegen het Westen' te keren.

Lukashenko speelt verbaal voor vredes engel, maar liet de Russen wel deels vanuit Wit-Rusland starten. Ook gericht, op Chernobyl. Dat zijn geen installaties om stijlloze, verbale verdraaiingen mee uit te halen.

Nederlandop1 | 10-10-22 | 12:41

@Zoelense Hobbyboer | 10-10-22 | 12:18: Poetin is nagenoeg geheelonthouder.

Haberdoebas | 10-10-22 | 12:47

@Zoelense Hobbyboer | 10-10-22 | 12:18:
Putin drinkt amper alcohol. Dat maakt hem als Rus al aardig verdacht.

Lafayette | 10-10-22 | 14:02
▼ 1 antwoord verborgen

Als er nou een ding historisch niet werkt is het rucksichtlos vernietigen van niet-militaire objecten. De Blitz in Londen motiveerde de Britten, de vernietigingen tijdens operatie Barbarossa maakten de Russen juist zeer vastbesloten, de bommentapijten op Duitsland hebben op geen enkele wijze de moraal van de Duitsers toen geknakt. Zelfs in ons eigen land kwam er flinke steun van de bevolking tijdens de opstand vanaf het moment dat de Spaanse troepen zich beestachtig gedroegen.

Een aanval op de bevolking van jouw tegenstander is de slechtste militaire investering die je kunt doen. Wat een amateurs.

Lopendbuffet | 10-10-22 | 12:10 | 5

Poetin moet de hardliners tevreden stellen.

KeesBruin | 10-10-22 | 13:11

Ging prima om Japan te laten capituleren.

flame_me | 10-10-22 | 13:15
▼ 2 antwoorden verborgen

Ai, dit lijkt lelijk te gaan escaleren. Om ca. 13:30 uur begint de Russische veiligheidsraad...

First Contact | 10-10-22 | 12:10 | 2

Welnee, dit is helemaal geen escalatie. Wat is hier anders aan, dat afgelopen maanden nog niet is gebeurd? Dit is wanhoop en binnenlandse propaganda. Opiniemakers e.d. in Russische media roepen al weken om de infrastructuur te vernietigen en na de aanslag op de Krimbrug om wraak maar ze hebben de middelen helemaal niet. Met deze aanval kan Poetin binnenlands de schijn ophouden, kijk ons eens vergelden met onze militaire macht. Als ze echt de middelen hadden, hadden ze de infrastructuur en aanvoerlijnen van het Oekraïnse leger non stop aangevallen. Ze kunnen het gewoon niet.

Capt. Iglo | 10-10-22 | 13:19

@Capt. Iglo | 10-10-22 | 13:19: rutski gaat windmolens leveren

Coolcalmcollected | 10-10-22 | 13:52

gelukkig heb ik al warme sokken gekocht als geheim wapen tegen Poetin

Zyprexa20mg | 10-10-22 | 12:08

"Consulaat van Duitsland ook geraakt". Is dat formeel gezien geen Duits grondgebied? En betekend dat dat Rusland een NATO land heeft aangevallen?

Dlareg | 10-10-22 | 12:07 | 3

In principe wel, maar navo gaat hier echt niet op reageren.

tjongerschans | 10-10-22 | 12:10

Een ambassade is geen grondgebied van het land van de ambassade. Het geniet onschenbaarheid, maar in dit geval is het nog steeds UA grondgebied.

Ikdoemisschienmee | 10-10-22 | 12:21

@tjongerschans | 10-10-22 | 12:10: Denk het ook niet. NAVO heeft in 1999 ook per abuis een Chinese ambassade aangevallen. Toen kwam ook geen oorlog tussen China en NAVO.

Ierse_Setter | 10-10-22 | 12:29

Die kutrussen moeten hun bek houden, anders stap ik op de Sparta Lucky van mijn pa en zal ze eens vertellen dat ik er helemaal klaar mee ben daar in Moskou!
Zal ze leren!

tis_wat | 10-10-22 | 12:05 | 5

Puik idee! Hier bij de kringloop stond nog een hondenkar voor achter de fiets. Die krijg je van mij kado als je daar Dan Theo Goudbeek, B_L en Bob Dob in mee neemt. Met deze haviken aan het front moet deze oorlog zo afgelopen zijn. En anders ruimt het in ieder geval mooi op.

SteenGijlerd | 10-10-22 | 13:05

Mag ik ook mee op mijn Spartamet?

dekruidenier | 10-10-22 | 13:10
▼ 2 antwoorden verborgen

Die tegemoetkomende auto had nog flink mazzel!!

KeesBruin | 10-10-22 | 13:13

Willkeurige bombardementen op steden hebben een bewezen track record: ze werken niet. Ze veroorzaken doden, gewonden, schade en een vastberadenheid van de bevolking om door te vechten.
Je kan echter een oorlog niet winnen tegen een kernmacht (winnen in de zin dat het hele land en het gevaar permanent is uitgeschakeld). Dat is ook de realiteit. Je kan wel maximale druk op de ketel zetten, zodat in Rusland zelf een verandering plaats vindt. Het is een subtiel spel (alhoewel spel wat misplaatst is in deze context) dat gespeeld moet worden om net niet te ver te gaan en een nucleaire reactie te veroorzaken. Oekraine moet dus militair druk blijven zetten in het Oosten en Zuiden, maar de Krim kunnen ze beter voor later bewaren. Vraag is bovendien hoeveel Oekraieners daar nog wonen.
Het is niet eerlijk of rechtvaardig, maar een bepaalde realiteitszin is nodig. Als zaken eenmaal in gang zijn gezet kan wel eens blijken dat niemand er nog controle over heeft. Zo is de eerste wereldoorlog ten slotte begonnen.

Pje911 | 10-10-22 | 11:55 | 6

@FrankVeer | 10-10-22 | 13:07: Het zijn geen winnende kaarten als Rusland zijn troefkaart van kernwapens vervolgens inzet. Dat risico moet zorgvuldig afgewogen worden. Dat wordt het volgens mij ook, aangezien Oekraine geen lange afstandsraketten of Main Battle Tanks heeft gekregen.

Pje911 | 10-10-22 | 13:15

@SteenGijlerd | 10-10-22 | 13:10: Dat ben ik helemaal met je eens. Dat is uitsluitend bedoeld voor het thuispubliek dat nu weer wat 'te juichen' heeft. Daarom lijkt het mij belangrijk dat ze nu zo snel mogelijk effectieve luchtafweersystemen krijgen, om in elk geval het gevaar (deels) te kunnen neutraliseren. Denk wel dat er nu heel snel weer wat geleverd gaat worden.

FrankVeer | 10-10-22 | 13:27

@Pje911 | 10-10-22 | 13:15: Dat is geen troefkaart, dat is gewoon de speeltafel omver gooien, dan is het klaar, over en uit. Dat weten de Russen ook. Wat overigens niet betekent dat ze die troefkaart niet gaan spelen. Dat is nog steeds heel goed mogelijk.

FrankVeer | 10-10-22 | 13:30
▼ 3 antwoorden verborgen

Is de electriciteitskabel naar Bornholm nu ook doorgeknipt?

Hadena | 10-10-22 | 11:49 | 1

Nee.

redanx | 10-10-22 | 12:26

Het is helaas een van de weinige opties die Putin nog heeft: Alles platbombarderen… Verschrikkelijk.

GizzleMolby | 10-10-22 | 11:49 | 2

Het is geen optie. Hij kan niet winnen.

Continuum | 10-10-22 | 11:54

GizzleMolby | 10-10-22 | 11:49
'Alles' gaat zeker niet lukken. Daar heb je veel munitie en raketten voor nodig.

Der Schnitzeljäger | 10-10-22 | 14:09

twitter.com/maryilyushina/status/1579...
Juist. Toch dat tweede front. Misschien dat Polen ook even aan de grens van Belarus moet gaan knabbelen? Of heeft Poetin nog steeds het kinderachtige idee dat hij iedereen mag aanvallen en niemand iets terug mag doen. Of zou Belarus ook opeens "Russisch" grondgebied zijn?

Beste_Landgenoten | 10-10-22 | 11:47 | 5

@Après toi | 10-10-22 | 14:13:
Onderscheiding? Vriendschapsspeldje naar aanleiding van een bezoek aan de doema. Een goedbedoelde poging om MH17 aldaar bespreekbaar te maken, tenminste dat was Geert's uitleg destijds. Of dat slim was? Denk ik niet maar daarmee is Geert nog lang geen Putinknuffelaar. Ik denk ook niet dat hij daar nog mee rondloopt en terugsturen? Nou, dat zal toch wel indruk maken bij Vlad.

elfenstein | 10-10-22 | 14:38

Na de 2e wereldoorlog zijn de grenzen van Polen flink naar het Westen opgeschoven. Dat deel van Polen dat de Soviet Unie in 1939 bezet heeft (Molotov-Ribbentrop verdrag) werd aan Belarus en Oekraine gegeven, en Duitsland heeft een fors deel van zijn grondgebied aan Polen moeten afstaan.
De grenzen binnen Europa zijn zo vaak veranderd de afgelopen 1000 jaar, dat er altijd wel ergens een claim te vinden is in de geschiedenisboeken.

DutchLion33 | 10-10-22 | 14:43
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
aardv@rk | 10-10-22 | 11:40 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

Opruimen die zooi en doorgaan.

wiers | 10-10-22 | 11:28

Nu ook steeds meer info dat Belarus zich ook gaat mengen in de strijd. Er is een Belarus-Rusland legereenheid opgericht (wat dat ook betekend) en de KGB heeft de opdracht gekregen contraterrorisme operaties te starten (tegen Oekraïne). Klinkt allemaal heel vaag, maar niet goed in ieder geval.

mijosa | 10-10-22 | 11:18 | 8

@mijosa | 10-10-22 | 11:44:
Yep, die komt er, maar het is een enorme gok voor Belarus. Dat leger is zo mogelijk nog minder gemotiveerd en kan zich zomaar tegen Loekasjenko gaan keren dan dan hebben we een heel ander scenario opeens.

Beste_Landgenoten | 10-10-22 | 11:50

@Beste_Landgenoten | 10-10-22 | 11:50: Dat zou toch wat zijn, als het leger van Belarus zich tegen Loekasjenko en Poetin zou keren! Dan zijn de rapen helemaal gaar.

KeesBruin | 10-10-22 | 13:29
▼ 5 antwoorden verborgen

De meest cynische kant in mij zegt dat de EU, de NAVO, de VS EN Rusland er baat bij hebben dit conflict voort te laten duren.

De bevolking in deze landen mogen allemaal in een dikke laag stront zakken van hun leiders.

De EU ziet voordeel om allerlei “1 Europa” maatregelen erdoor te drukken, de NAVO krijgt meer geld, de VS heeft meer omzet, en Putin is beter af met een bange bevolking zodat ze minder in opstand komen.

Ik geloof dat Rusland dit conflict niet kan winnen, een lang durend conflict maakt het straks makkelijker voor “ons” om Rusland te koloniseren. (Als de Chinezen ons niet voor zijn).

Borrom | 10-10-22 | 11:18 | 4

Al dit soort theorieën zouden alleen plausibel zijn als de groepen mensen die daadwerkelijk aan de knoppen zitten in alle regeringen en internationale verbonden daadwerkelijk in staat zijn tot gecoördineerd en wel doordachte lange termijn strategieën succesvol uit te voeren. Met dat in je achterhoofd. Kijk nog eens naar foto's van ons kabinet op het bordes bij Lex of een groepsfoto van een Davos of G8 meeting o.i.d. en je weet meteen dat je je complotten in de prullenbak kan gooien en dat de waarheid misschien nog wel erger is, namelijk dat het allemaal opportunistisch en chaotisch gepruts is van mensen met macht, maar weinig herseninhoud.

Quantum Suicide | 10-10-22 | 11:38

Waarom zouden we Rusland moeten kolonialiseren? Schieten we toch niks mee op? Wie heeft daar belang bij?

Après toi | 10-10-22 | 11:41

Als dat zo was zag je Oekraine wel smeken om onderhandelingen, maar ik zie slechts de wil om keihard door te vechten. Van hoog tot laag in de hele samenleving daar.

Beste_Landgenoten | 10-10-22 | 11:51
▼ 1 antwoord verborgen

Hoeveel Harpoons heeft Oekraine nog? Dan kunnen ze die boten die de raketten afgevuurd hebben naar de kelder helpen.

Ik vrees dat mijn land Bulgarije binnenkort ook raketten van Vlad kan verwachten.

De aanhanger met explosieven die de brug opgeblazen heeft is geprepareerd in Bulgarije.

www.novinite.com/articles/217018/Russ...

www.novinite.com/articles/217018/Russ...

Haberdoebas | 10-10-22 | 11:16 | 1

God domme... ik heb in het verleden ook producten gemaakt die geëxporteerd werden naar Rusland ... moet ik nu ook al gaan vrezen. Komt wel dichtbij zo...

Bello de Hond | 10-10-22 | 11:26

Was het een mislukte aanval op de Klitschko brug of een mislukte aanval op het ondergelegen hoofdkwartier van de EUAM die oorlogsmisdaden onderzoekt?
www.google.com/maps/search/Klitschko+...

2_amazing | 10-10-22 | 11:12 | 1

Lijkt mij het laatste maar de pro-propagandisten alhier zeggen natuurlijk die brug want die is heel belangrijk. Of een speeltuin ook zo belangrijk om raketten aan te verspillen.
Lange afstand raketten komen niet altijd neer waar het de bedoeling is. Aangeschoten door antiafweergeschut bijvoorbeeld. Ook in de Irak oorlog zijn er veel amerikaanse kruisraketten op verkeerde plekken terechtgekomen. maar dan is het de USA en dan is het allemaal goed.
Elke oorlog is kut voor de bevolking maar dat maakt de WEF puppets putin,zelenski,biden,rutte,macron.trudeau allemaal niet uit.

A.I. van Dee | 10-10-22 | 15:51

Wanneer grijpt een James Bond-achtige nou eens in en legt Poetin om?
Dat moet toch mogelijk zijn?
Of zijn die films soms geromantiseerd?

Nonik Neem | 10-10-22 | 11:01 | 8

@Après toi | 10-10-22 | 12:14:
Daar verschillen we dan van mening. Ik vind 'm, naast uw terechte opmerking dat ie een oostblokkop heeft, geen Bond. Geen gentleman. Geen vrouwenverslinder. En dat is precies wat er mis is aan de Bond franchise, ze mogen van zichzelf en de deugerijbrigade niet meer een coole film maken over een onverschrokken held, dus wordt het een lompe aardappelkop die in de misere zit en dan maar bot om zich heen gaat schieten. en dat is niet wat Bond hoort te zijn. Het zijn nog niet eens heel slechte films, alleen had het geen Bond mogen heten. Ik mis de grandeur, de onderkoelde gein van de originele films, het is totale ongeloofwaardige bullshit maar je gaat erin mee omdat het James "shaken, not stirred" Bond is, en dat trucje beheerst ome Craig niet. Hij kwam maar één keer in de buurt en dat was met die stunt met the Queen, daar had ik héél even het gevoel dat James Bond terug was.

elfenstein | 10-10-22 | 12:27

@elfenstein | 10-10-22 | 12:27: Uiteindelijk is het een kwestie van smaak. Ik vond Connery heel goed, maar bijvoorbeeld Roger Moore ook prima te pruimen, terwijl dat een heel andere Bond was.

Après toi | 10-10-22 | 13:34

@Après toi | 10-10-22 | 13:34:
Zelfs George Lazenby was een top-Bond vergeleken met Craig. En Roger Moore was leuk, meer een komiek, dat bracht wat meer vermaak in de zaak maar of het een waardige Bond was? Mwah. Ergens deed hij afbreuk aan het zorgvuldig opgezette beeld van Connery's Bond, de ultieme heer, onderkoeld, nuchter, vlijmscherp en bikkelhard. Craig had dat kunnen doorzetten maar dat mocht blijkbaar niet van de filmbaasjes, zoals gezegd vanwege een dodelijke combinatie van deugeritis en de rare hollywood traditie om helden na een aantal afleveringen de duisternis in te schrijven. Zie voor een treffend voorbeeld ook Batman, van volksheld met duidelijke motieven naar een akelige, vervelende vent met een raar pak aan.

elfenstein | 10-10-22 | 14:17
▼ 5 antwoorden verborgen
-weggejorist-
coolgen | 10-10-22 | 11:01 | 8
▼ 8 antwoorden verborgen

Dat is toch wel een beetje de rode draad, het 'patroon', dat je nu al meer dan een half jaar in die oorlog kunt waarnemen:

Oekraïne richt zich voornamelijk op militaire doelen - munitieopslagplaatsen, tankdivisies, een oorlogsschip - of zoals nu dan weer, een brug die belangrijk is mbt de bevoorrading van Russische troepen in het zuiden van Oekraïne.

De Russen voeren hun oorlog door burgerdoelen aan te vallen: steden in de as te leggen, ziekenhuizen en treinstations te bombarderen, etc, om met terreur de wil van de Oekraïners tot verzet te breken.

En nu dan weer het 'antwoord' van de Russen op het (gedeeltelijke) opblazen van die Krimbrug: raketten op Kiev. Dient geen enkel militair doel, is puur een aanval op burgers, en misschien speelt zelfs wel mee dat een stad als Kiev groot genoeg is voor de Russen om überhaupt te kunnen raken met hun onnauwkeurige, inferieure raketten.

Dr_Johnson | 10-10-22 | 10:55 | 3

De KH 101 kruisraketten zijn bestuurbaar en zouden op hooguit 20 meter van hun doel inslaan. Wellicht verliezen de Russen op een of andere manier het contact met die projectielen. Een kenner weet vast meer te melden.

goedverstaander | 10-10-22 | 11:00

Dat vind ik inderdaad ook vreemd. Die raketten moeten toch op militaire doelen inslaan toch...??

Bello de Hond | 10-10-22 | 11:14

Zelensky meldt dat Rusland ook Shahed drones inzet. Putin's vriendje Iran heeft een paar maanden geleden 46 van die krengen geleverd aan het Kremlin.

goedverstaander | 10-10-22 | 10:53 | 2

Gelukkig zijn Iraanse drones ook alleen maar bruikbaar tegen stilstaande doelen. Eerder werd nog gevreesd dat drones weleens HIMARS lastig kunnen maken.

Ierse_Setter | 10-10-22 | 11:15

Dat die 46 is echt een gamechanger nu.... om een glijbaan in Kiev te bombarderen...

Bello de Hond | 10-10-22 | 11:16
-weggejorist en opgerot-
Krachtkoe | 10-10-22 | 10:46 | 8
▼ 8 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Pensionista | 10-10-22 | 10:39 | 2

Tja... dan leg je 3,4 miljoen euro/roebel/olie/ goud/ bitcion(volgens kenners de kosten van 1 raket) neer en dan mis je...

Bello de Hond | 10-10-22 | 10:50

@Bello de Hond | 10-10-22 | 10:50: De KH 101 kost 13 miljoen dollar.

goedverstaander | 10-10-22 | 10:56

@goedverstaander | 10-10-22 | 10:56: 13 miljoen dollar nu?? en hoe was de dollar roebel verhouding toen dit was uitgerekend... allemaal vragen vragen vragen...

Bello de Hond | 10-10-22 | 11:18

Was al verdacht dat ze bijna laconiek reageerden op de brug aanslag, het stevig terugslaan was te verwachten. Burgerdoelen, de zoveelste oorlogsmisdaad.

Wattman | 10-10-22 | 10:34

How unfortunate!
Ukraine was net lekker bezig om deze oorlog te winnen…

wezen | 10-10-22 | 10:26 | 6

Daarom is het wellicht verstandig 75 kruisrakketten NIET te verspillen aan gekwetse gevoelies.

omanders | 10-10-22 | 10:51

@forecastle | 10-10-22 | 10:44: meer dan je denkt door dit soort politici te steunen en doordat deze aanhang krijgen kan verdeeldheid binnen onze samenleving ontstaan en in het uiterste geval binnen Europa/ de EU en dat is winst voor Poetin. Dit soort usefull idiots actief houden is een Russische strategie, al jaren.

Capt. Iglo | 10-10-22 | 11:06
▼ 3 antwoorden verborgen

Gelukkig betreft het hier een speciale operatie en is het geen echte oorlog. Ik hoop dat die Lavrov toch ooit eens ondersteboven komt te hangen op een plein in Moskau.

Mokum Kosher | 10-10-22 | 10:20

Zeltje heeft de step van Poetje kapot gemaakt, dus slaat Poetje nu al het speelgoed van Zeltje aan gort. (En Thierry vindt Poetje heel flink.)

MAD1950 | 10-10-22 | 10:20 | 5

@Gladiator Fap | 10-10-22 | 11:01:
Op Twitter noemt hij Putin een held. Dat zit wel redelijk in de buurt.

RandyBiel | 10-10-22 | 11:14

@RandyBiel | 10-10-22 | 11:14: Dat klopt, maar mooi toch dat hij dat kan zeggen bij ons... en ja in rusland kan dat niet.... en dan zeg ik weer how cares...

Bello de Hond | 10-10-22 | 11:19

@Bello de Hond | 10-10-22 | 11:19: O, in Rusland mag hij rustig zeggen dat hij Poetin flink vindt, hoor. Zeggen dat Poetin een kinderachtige lafbek is, mag daar dan weer niet.

MAD1950 | 10-10-22 | 11:43
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik lees her en der dat Poetin 1588 kruisraketten had aan het begin van de inval. Mogelijk gaat de productie ervan ook nog door. Hij kan het nog wel even uitzingen helaas.

goedverstaander | 10-10-22 | 10:17 | 4

@tis_wat | 10-10-22 | 10:37: oh dat is geruststellend. Dan waren het er effectief maar 794. Hoeveel zijn er al opgeschoten?

Plaktong | 10-10-22 | 11:11

@Plaktong | 10-10-22 | 11:11: En wat is de productie capaciteit van zijn fabrieken en hoe zijn de FTE's ingedeeld uit uitgesplitst in verschillende groepen met indeling van gender neutraliteit en differentiatie op de driehoeksverhouding van de stelling van Pythagoras ??? Owww draaf door sorry..

Bello de Hond | 10-10-22 | 11:22

Er wordt niks meer gemaakt wegens gebrek aan westerse chips. De enige manier waarop ze nog westerse chips ontvangen is uit gestolen wasmachines.

flame_me | 10-10-22 | 13:33
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist en opgerot-
Illuminati1989 | 10-10-22 | 10:17 | 7

Al die tankies hebben echt last van hersenverweking (zie je ook bij wappies), dit is wel de meest treurige strawman ooit.

Festen | 10-10-22 | 10:35

Wat mij betreft hebt u dat goed gezien. Ik zou helemaal uit mijn dak gaan en geen enkel medelijden hebben.

BenZen | 10-10-22 | 12:14
▼ 4 antwoorden verborgen

Zoals iemand eerder noteerde. Kunnen wij nu snel naar de scene waar Poetin zelfmoord pleegt in de bunker? Mogelijk dat het dictator eigen is. Als het duidelijk is dat de oorlog is verloren, de generaals ontslaan of executeren, de eigen bevolking bombarderen omdat ze gefaald hebben om de zaak te steunen tot de dood en vervolgens je met de slippendragers van het leven beroven in één of andere bunker. Of zoals die nazi die op het bevrijdingsfeest nog even wat Amsterdamse burgers dood schiet uit wraak zoals nu met Kiev gebeurd. Wordt het niet eens tijd voor de beschaafde wereld (weet ik, er is slechts een heel dunne scheiding tussen beschaving en barbarisme) om niet te wachten op de bunker scene maar om hem "gewoon" nu al te doden?

forecastle | 10-10-22 | 10:16

Hoofdkwartier van Samsung geraakt kijken wat Zuid-Korea gaat doen tegen Rusland.

Rattus | 10-10-22 | 10:15

Nieuwe generaal wil ff laten zien dat ie er is, in combo met wraak voor Krimbrug.
Mooi hoor, die bevrijding van het Oekraiense broedervolk..

Lijkvocht | 10-10-22 | 10:13 | 1

Ook nuttig om 75 raketten mee te verspillen.

omanders | 10-10-22 | 10:37

Kruisraketten met conventionele lading (ipv een 450 kiloton kernkop) op Kiev om 08:15u 's ochtends.
Het lijkt erop dat iemand daar een boodschap af wil geven.

Waagmeester | 10-10-22 | 10:11 | 1

Wat is die boodschap? "Mikken kunnen we niet, maar deze stad is groot genoeg zodat we altijd wel iets raken"?

Monkey Cabbage | 10-10-22 | 10:45

@elfenstein | 10-10-22 | 10:50: Want dat gebied staat niet onder extra controle nadat Rusland hun eigen pijpleiding opblies?

Plaktong | 10-10-22 | 11:15

Doet het weer. Bijkbaar iets kapot op het eiland zelfs en net gerepareerd.

redanx | 10-10-22 | 12:24
▼ 5 antwoorden verborgen

Poetin wil graag verliezen. Deze bittere en cynische wraakacties zal zeer waarschijnlijk alleen maar bijdragen aan de wens om alle Russen van het grondgebied te trappen.
En exact dit is de reden dat zoveel voormalige sovjet republieken bij de NAVO en/of EU willen.
Totale absolute onmacht en dan maar gewoon angst proberen te zaaien in de hoop dat mensen dan roepen, genoeg, we geven ons over. Poetin is de president van een terreurstaat , Poetin is een terrorist.

ratelaar | 10-10-22 | 10:05 | 3

Nee je ziet het verkeerd: Landen die bij de NAVO willen provoceren Rusland.

Beste_Landgenoten | 10-10-22 | 10:11

Poetin moet aan de bevolking laten zien dat hij zo’n aanslag als op de Krimbrug niet over zijn kant laat gaan dus heeft ie die paar kruisraketten die weer geproduceerd zijn afgelopen maanden gelijk maar van de plank gehaald. Kijk mij eens de sterke leider zijn. Nu zijn ze weer op en moet ie weer een paar maanden wachten tot er weer een paar klaar zijn. Is voor binnenlands gebruik, oorlog technisch levert dit niks op behalve een beetje terreur.

Capt. Iglo | 10-10-22 | 10:04 | 4

@Plaktong | 10-10-22 | 10:10: voor precisie wapens hebben ze westerse technologie nodig (chips e.d.) en die kunnen ze niet meer of heel moeilijk krijgen. Begreep van analisten dat ze er sowieso maar een handvol per maand kunnen produceren. Is ook niet voor niks dat er al maanden niet meer van dit soort aanvallen zijn en deze zijn niet eens precies, een goede militaire strateeg met de beschikbaarheid van de goede wapensystemen zou de militaire infrastructuur van Oekraïne ook blijven bombarderen en dat doen ze niet omdat ze de middelen niet hebben. Beetje lukraak terreur bombardementen verder komen ze niet.

Capt. Iglo | 10-10-22 | 10:26

@Capt. Iglo | 10-10-22 | 10:26:
Ahumski, die chips, die zijn allang niet westers meer maar worden gemaakt in verweggistan fabrieken. Desnoods kopiëren ze het ontwerp, turnaround voor een kloon is een paar maanden, meeste tijd gaat zitten in het reverse-engineeren, het maken zelf is een kwestie van de juiste litho's op de machine gooien. De chinezen zijn er sterren in maar andere landen kunnen ondertussen ook al aardig meekomen. De tijden van technologische superioriteit van het westen zijn voorbij, we worden van alle kanten ingehaald door de rest en bovendien maken wij zelf al lang geen chips meer, alleen nog de ontwerpen voor de machines om ze te maken maar dat zijn dan nieuwste generatie machines voor de nieuwste apparaten, zo'n antieke raket z'n chips zullen veel oudere generatie zijn en die kan je maken op bijna eender welke chiplithomachine.

elfenstein | 10-10-22 | 10:59

@elfenstein | 10-10-22 | 10:59:
Ben toch reuze beniewd wat NXP dan produceert. Bananen? De volgende generatie van ASML dient zich aal aan, China heeft de vorige generatie nog niet eens.

SolidRock | 10-10-22 | 17:26
▼ 1 antwoord verborgen

Zullen wel mooie postzegels worden.

Reageerdur | 10-10-22 | 09:59

Dit is geen oorlog, dit is wraak!

Abu Bachouca | 10-10-22 | 09:54 | 5

Tijd voor een VN resolutie - kan Rusland niet geschorst worden uit de Veiligheidsraad? Dat systeem mag wel eens op de schop.

Trekhaas | 10-10-22 | 10:00

@Beste_Landgenoten | 10-10-22 | 09:58: militair gezien is het stupide om de al beperkte resources in te zetten tegen niet militaire doelen. Plus het heeft vooral een negatief effect op de langere termijn

Continuum | 10-10-22 | 10:02

Misschien zijn ze uit op een soort eindeloze cirkel.
Maar.
Eerst land afpakken en als iemand zich gaat daartegen verdedigen door een brug te slopen, niet eens een woonwijk, dan ga je civiele doelen bestoken.
En iedereen in de wereld weet het en iedereen ziet het.
Het is toch absurd eigenlijk allemaal.

AdvocatusDiaboli | 10-10-22 | 10:04
▼ 2 antwoorden verborgen

Toen de vorige nieuwe Russische Generaal aantrad waar er ook vele bombardementen boven Oekraïne. Nu er weer een nieuwe Generaal is, komen er weer nieuwe bombardementen.

Het is wachten op de dag dat China Siberië gaat binnenvallen. Ze zullen deze buitenkans graag aangrijpen.

Haberdoebas | 10-10-22 | 09:52 | 3

China heeft liever Taiwan. Kans op een militaire confrontatie daar is veel groter.

Xbitt | 10-10-22 | 10:03

@Xbitt | 10-10-22 | 10:03: Taiwan is een eiland, tot de tanden bewapend en minstens net zo gemotiveerd als Oekraine. Daarnaast is de uitspraak van Biden dat USA Taiwan 'no matter the consequence' militair zal steunen bij een Chinese aanval ook wel comfortabel.

_pacman_ | 10-10-22 | 10:06

En Elon Musk ziet zichzelf weer als de grote vredestichter:
www.hln.be/buitenland/na-forse-kritie...
Ja, een speciale status voor Taiwan. Dat was bij Hongkong ook zo'n succes!

MAD1950 | 10-10-22 | 10:34

Ah Putain is weer op zijn kleine pener getrapt en schiet maar weer lukraak wat raketten af. Je hoopt toch dat de man gewoon een keer stikt in zijn wodka en men af is van dit gedoe.

Aeque | 10-10-22 | 09:50

Ah Putain is weer op zijn kleine pener getrapt en schiet maar weer lukraak wat raketten af. Je hoopt toch dat de man gewoon een keer stikt in zijn wodka en men af is van dit gedoe.

Aeque | 10-10-22 | 09:50

@Après toi | 10-10-22 | 10:33: het mooiste is dat toen foxnews een claim aan hun broek kreeg voor de onzin die Tucker verkondigde, hun verdediging was dat Tucker’s show geen journalistiek was maar entertainment. Alleen domoren zouden zijn uitspraken voor waar aannemen.

www.npr.org/2020/09/29/917747123/you-...

BobDobalina | 10-10-22 | 11:02

@Duwbak_Linda | 10-10-22 | 10:40: In ieder land heb je last van slechte journalisten. Maar die vind je meestal in de marge, met een klein bereik. Zoals DDS bijvoorbeeld. Tucker trekt echter een mijoenenpubliek, en dat is geen positieve ontwikkeling.

Après toi | 10-10-22 | 11:49
▼ 11 antwoorden verborgen

Al deze ellende is er alleen vanwege een gedachtekronkel in het hoofd van Poetin.
Verder wil niemand het.
En als hij een beetje een echt psycho is, vindt hij het heerlijk dat dit allemaal gebeurd. Al dit resultaat vanwege een gedachtekronkel.
Terwijl hij zoveel meer aanzien zou kunnen winnen door Rusland te verheffen in de geschiedenis.
Het is bizar en treurig tegelijk.

AdvocatusDiaboli | 10-10-22 | 09:48

Was wel te verwachten, dat Oekraïne zou terugslaan met massale vernietiging van civiele infrastructuur. Feynman scheef het gister ook al, voor de nucleaire optie kan Rusland altijd eerst nog proberen heel Oekraïne te vernielen, zodat er niks van waarde meer is. Je kan ook zeggen: Goed nieuws dat de nucleaire kaart nog even in de binnenzak blijft.

Opmerkelijk ook, dat Rusland de sinds afgelopen dagen "Russische stad" Zaporidzja bombardeert. Apart vriendschapsgebaar aan die 99% stemmers voor annexatie! Zo zie je maar, je stem wordt meteen beloond.

Beste_Landgenoten | 10-10-22 | 09:47 | 1

*Aanpassen*?

D-Fens_1963 | 10-10-22 | 09:59

Doorpakken zou ik zeggen, hup Oeks!!!

Knip | 10-10-22 | 09:46
-weggejorist en opgerot-
Smeederick | 10-10-22 | 09:45 | 19
▼ 19 antwoorden verborgen

Echt een zwaktebod, als je dure kruisraketten op nutteloze doelen afstuurt weet je waar de russen (niet) toe in staat zijn.

Kane | 10-10-22 | 09:44 | 4

Een belangrijke militaire speeltuin is vernietigd.

Beste_Landgenoten | 10-10-22 | 09:49
▼ 1 antwoord verborgen

Krijg net een bevestiging, de explosies zijn echt.

RickTheDick | 10-10-22 | 09:43

Hitler heeft in de slag om Engeland ook ooit de domme fout gemaakt van militaire doelen (vliegvelden) over de schakelen of civiele. Wat de Engelsen de kans gaf hun vliegvelden te repareren. Dat Putin nu zijn laatste raketten op burgerdoelen afschiet inplaats van op militaire doelen is leuk als intimidatie maar niet meer dan dat.

Der Schnitzeljäger | 10-10-22 | 09:39 | 7

En waarom is Hitler omgegaan naar het bombarderen van burgerdoelen zoals scholen en ziekenhuizen ? Dat was omdat de Engelsen daarmee begonnen . En dat kon Adolf niet verdragen . Wel slim gedaan van Churchill , zo kon hij zn leger weer wat beter reguleren

Latinx | 10-10-22 | 10:01
▼ 4 antwoorden verborgen

Thierry zijn houding is echt onverklaarbaar. Het is toch duidelijk dat de Oeks de good guys zijn, maar voor neutraliteit en terughoudendheid is misschien ook wat te zeggen. Maar volledig de Russen in hun oorlog steunen, zeker nu ze dik aan het verliezen zijn is toch echt nuts. Waarom doet hij dit? Lijkt me niet dat zijn volgers de verliezers zullen blijven steunen? Grote kans op nul zetels bij volgende verkiezingen. Krijgt hij dan zoveel geld uit het Kremlin? Is hij echt letterlijk gek geworden?

mijosa | 10-10-22 | 09:35 | 15

@squadra | 10-10-22 | 10:04: Ik geloof dat Zelensky iets anders zei. Dat de oorlog uit de hand loopt is toch echt de schuld van de Russen. Die schieten bewust op burgerdoelen in Oekraïne, en annexeren stukken grondgebied. Maar jij verdedigt hier een halve -of hele- NSB-er als Thierry Baudet, omdat hij 'de geschiedenis kent' en 'geen last heeft van een binaire moraal'. Tijd voor een pilletje misschien?

Après toi | 10-10-22 | 10:09
-weggejorist-
squadra | 10-10-22 | 10:39
▼ 12 antwoorden verborgen

Toonbeeld van mildheid dit.

RandyBiel | 10-10-22 | 09:30 | 4
-weggejorist-
Bello de Hond | 10-10-22 | 09:42

@Après toi | 10-10-22 | 09:33:

Er komen tribunalen. Alleen niet zoals Pepijn dat voor ogen had.

Theodorus.Goldbach | 10-10-22 | 09:49
-weggejorist-
A.I. van Dee | 10-10-22 | 16:03
▼ 1 antwoord verborgen

Kijk de video met het meisje en je ziet hoe barbaars rusland bezig is. Hoop dat het een aanspoor is om de russen vandaag aan het front goed op hun flikker te geven.

jan huppeldepup | 10-10-22 | 09:29 | 7

Misschien kent u de beelden van Vietnam? Het meisje overgoten met napalm? En ook vorig jaar nog bombardeerden de Amerikanen in Syrie en Irak kampen met vooral vrouwen en kinderen. Oorlog is barbaars. Maar uw afschuw selectief.

squadra | 10-10-22 | 10:07

@squadra | 10-10-22 | 10:07:
Wacht ff. Amerika bombardeerde kampen met vrouwen en kinderen in Syrie en Irak? Heb weer wat gemist! Is uw afschuw misschien zelf een beetje selectief?

Beste_Landgenoten | 10-10-22 | 10:20
▼ 4 antwoorden verborgen

Wat ik niet snap: Het zou voor Putin toch beter zijn als Oekraïne in de EU komt? Beter onder invloed van de EU dan van de VS, lijkt mij.

Mr_Natural | 10-10-22 | 09:28 | 3

Hij heeft ook aangegeven dat EU geen probleem is NATO wel. Maar ziet hij EU ook niet gewoon als een puppet van Amerika? volgens mij ziet ie Europa vooral als een chaotisch zootje

oh nee he | 10-10-22 | 09:30

Putin wil niet dat de landen rondom Rusland succesvoller zijn dan Rusland zelf. Want dan stort waarschijnlijk zijn hele model -dat gebaseerd is op repressie en corruptie- in elkaar. Russische burgers willen dat dan ook en gaan opstandig worden. Een land als Polen heeft forse economische groei gekend, nadat het lid werd van de EU. Zo'n scenario zou ook voor Oekraïne kunnen gelden. En daar wil Putin niks van weten.

Après toi | 10-10-22 | 09:37

@oh nee he | 10-10-22 | 09:30:
Putin maakt overal een mooi verhaal van, je ziet wel vaker van die kromme redeneringen.

Als hij militair relaxed doet en een beetje leuk gaat handelen -waar alles voor aanwezig is wat menig land zo wensen- is dat hele NAVO gedoe helemaal niet relevant. Dan staat de NAVO voor jan l*l over de grens te gluren.
En dat 'Oekraïne hoorde ooit bij Rusland' is niet relevant meer. gewoon lekker handelen en bezig gaan.
En als je het goed willen mensen gewoon met je meedoen.
En doe wat aan die corruptie.
Dan help je je land echt verder.
Kan allemaal.

Maar om een een of ander vage reden moeten ze altijd lopen klieren en provoceren met onderzeeërs en vliegtuigen en houden ze dat verhaal en dat spel in stand.
Waarom? Welk doel dient dat? Werkelijk niemand zit er op te wachten. Ga wat aan je land doen. Alles is er al.

AdvocatusDiaboli | 10-10-22 | 09:40

Bevestigd; De schommel en wipkip zijn kapot .

Rattus | 10-10-22 | 09:26 | 1

Gvd nu is de maat vol...

Bello de Hond | 10-10-22 | 09:29

Dingen van elkaar kapot maken.
Tot er niets meer over is.
Het heeft iets doms.

AdvocatusDiaboli | 10-10-22 | 09:25 | 1

Alles van waarde is weerloos toch ??

Bello de Hond | 10-10-22 | 09:29

De bodem van de munitievoorraad van Europa is al in zicht, Amerika nadert de minimum strategische voorraad.
Europa wacht bovendien een zware periode van recessie.
Verder beginnen er in Amerika steeds meer negatieve geluiden te klinken over de kosten en de zin van deze oorlog evenals in Rusland waar de toekomst het op zijn zachtst gezegd ook niet florissant uitziet.
De vraag is hoe lang dit over en weer kan blijven gaan en wie in staat is om de partijen aan tafel te krijgen.
Er zal hoe je het went of keert toch een keer onderhandeld moeten worden, want een overwinning van de ene of andere partij is voorlopig uitgesloten ervan uitgaande dat er geen nucleaire opties worden gebruikt.

Eppo | 10-10-22 | 09:24 | 10

@Eppo | 10-10-22 | 09:46: Elk land in Europa heeft nog genoeg munitie om het eigen land te verdedigen tegen een mogelijke vijand. Gezamenlijk is er dus meer dan zat.

Sqbar | 10-10-22 | 10:08

@Eppo | 10-10-22 | 09:46:
Nou en jij gelooft dat praatje? Duitsland is zelf exporteur van allerhande wapentuig.
Hoe gemakkelijk de Kremlin propaganda gezien wordt al de waarheid verbaasd mij eigen best wel.

SolidRock | 10-10-22 | 10:32
▼ 7 antwoorden verborgen

putin denkt dat hij een ware Kasparov is maar in werkelijkheid is hij dat joch met een ei in zijn reet die het bord van tafel gooit wanneer hij schaakmat staat.

Sqbar | 10-10-22 | 09:22 | 2

Whahahaha idd

TheGermans | 10-10-22 | 09:22

LOL

sioux_ | 10-10-22 | 12:21

Die toetreding tot de EU laat voorlopig nog wel op zich wachten.

Zoelense Hobbyboer | 10-10-22 | 09:19 | 1

Jij blij.

Beste_Landgenoten | 10-10-22 | 09:20

Dus Poetin heeft met een 3.4 miljoen kostende raket een speeltuin gedenazificeerd. Gelukkig waren de meeste 3-jarige Zelenski-Jugend nog thuis mij mamma.

Beste_Landgenoten | 10-10-22 | 09:16 | 3

Is er al bekend wie de dader is?

impy | 10-10-22 | 09:23

De vraag is waar komt die raket vandaan. Want ik lees hier al vanaf april dat hij, nu toch echt, door zijn munitie heen is.

Plaktong | 10-10-22 | 09:41

Wie begon ook alweer met V1's en V2's op burgerdoelen te schieten toen het niet zo lekker ging?

R.F.Pickering | 10-10-22 | 09:15 | 8

@Quantum Suicide | 10-10-22 | 09:42: Zeer relevant, er zijn heel veel parallellen te trekken met het verleden hoe deze oorlog zich ontwikkelt. En de beste voorspeller van de toekomst zijn ervaringen uit het verleden.

_pacman_ | 10-10-22 | 09:50

Voor die tijd waren ze zeer geavanceerd

ikdenkwat | 10-10-22 | 09:57

@_pacman_ | 10-10-22 | 09:50: Dan moet je geschiedenis kennen. Ik weet er eentje in de Tweede Kamer. En die wordt keer op keer kalt gestelt.

squadra | 10-10-22 | 10:10
▼ 5 antwoorden verborgen

Tja Poetin heeft zaterdag een generaal aangesteld die o.a. heel Aleppo in Syrië heeft platgegooid dus je kon er op wachten. Oorlog gaat andere fase in en waar eindigt het ?

Cornelis12 | 10-10-22 | 09:14 | 1

Nou dan hoop ik dat ze de capaciteit omhoog gooien van hun fabrieken anders sterft dat snel uit...

Bello de Hond | 10-10-22 | 09:17

Het was een beetje te verwachten. Hopen maar dat het achteraf meevalt. Ik ben nog steeds van mening dat je nooit te vroeg moet juichen.

keistad | 10-10-22 | 09:14

Als we nu nog een keer herhalen dat het Russische leger slecht uitgerust en gemotiveerd is en Rusland bijna door zn spullen is en er een interne opstand dreigt, komt de oorlog dan sneller tot een einde?

Allemaal | 10-10-22 | 09:14 | 5

@2voor12 | 10-10-22 | 09:19: Het is anders ook nogal ver lopen, dus dan zijn raketten wat 'praktischer'.
Zonder 'boots' ga je idd geen gebied veroveren.

Ichneumonidae | 10-10-22 | 09:22

@2voor12 | 10-10-22 | 09:19: En nog met luchtdoelraketten ook (S-300). Er is wel degelijk een gebrek aan spullen blijkbaar.

Sqbar | 10-10-22 | 09:30

Het lijkt er ook op dat poetin door zijn precisie raketten heen is, een in de speeltuin en een op straat zet gelukkig geen zoden aan de dijk voor rusland. Lijkt meer op een wanhoopsdaad van een terrorist.

jan huppeldepup | 10-10-22 | 09:35
▼ 2 antwoorden verborgen

De Chinezen zullen het naar buiten nooit zeggen maar zijn al lang klaar met Poetin en z'n impotente optreden. Centraal-Azië inclusief Kazachstan is eveneens klaar met Moskou ook al zullen ze voor de bühne het post-Soviet state toneelstukje nog blijven volhouden. In feite is het nu China die zich ontfermt over de Stans.

Dus wat hebben de genieën van het Kremlin nog over qua vrienden? Het regime van Belarus, Eritrea en een deel van Syrië. Dat vs. het westen en het nu nog neutrale oosten is niet voldoende om te winnen.

HerzlichWillkommen | 10-10-22 | 09:13 | 4

Rusland had nooit vrienden, alleen veroverde gebieden.

Sqbar | 10-10-22 | 09:33

China wacht totdat ze de Russen (lees: alle grondstoffen) met huid en haar kunnen opeten.

Tom Aatje | 10-10-22 | 09:57
▼ 1 antwoord verborgen

Ik ben benieuwd hoeveel conventionele kruisraketten Putin nog kan gooien. Ik zie dit als een laatste wanhopige en smerige conventionele stuiptrekking. Volgende ronde gifgas? Het is gewoon een hele grote slechte verliezer.

Zuma | 10-10-22 | 09:11 | 4

@Wayfaring stranger | 10-10-22 | 09:15: ik denk dat Putin zo'n grote kwallebak is dat hij eerst nog met gif gaat gooien voordat hij de laatste stap zet om nukes te gooien.

Zuma | 10-10-22 | 09:23

Ik zie dit vooral als een teken naar het thuisfront. 'Krachtig' optreden zonder het ondenkbare te hoeven doen.

Sqbar | 10-10-22 | 09:34

Als poetin met gifgas begint zijn de russen aan het einde. Dan is er een week geen levende rus meer in de Oekraine en het weet dat.

jan huppeldepup | 10-10-22 | 09:42
▼ 1 antwoord verborgen

Deze barbaarse Russische aanval was te verwachten natuurlijk, het goede nieuws hierbij is dat ze niet met De Bom hebben gereageerd. Ik hoop ook dat de Oeks zoveel als mogelijk hun bevolking hebben gewaarschuwd, want met de aanval op de Krimbrug kon je een buitenproportionele reactie verwachten.

mijosa | 10-10-22 | 09:11 | 12
-weggejorist-
Kopieerapparaat | 10-10-22 | 10:32

@Kopieerapparaat | 10-10-22 | 10:32: Er zou geen enkele dode vallen als de Russen onmiddellijk hun troepen zouden terugtrekken. Oekraïne verdedigt alleen maar. En waarom horen we jou niet over de massagraven in de door Russen bezette gebieden, met kinderen en Oekraïense burgers?

Après toi | 10-10-22 | 10:36

@Kopieerapparaat | 10-10-22 | 10:32:
Oekraïne is nu in oorlog, omdat zij zich moet verdedigen. Zij zijn hiertoe gedwongen, dus het is wel wat moralistisch om vanuit de luie stoel te gaan roepen dat zij ook geen heiligen zijn.

letopuwzaak | 10-10-22 | 10:39
▼ 9 antwoorden verborgen

Minder dan 24 uur geleden retweet Baudet een tweet van zijn MEP partijgenoot
waarin staat "Go, Putin!" en "EU and NATO must fail". De Poetin fanboys en landverraders zitten gewoon in de Tweede Kamer.

Vula | 10-10-22 | 09:09 | 4

Maar de fanboys en landverraders zijn niet dezelfde personen. Hoe kun je landverrader zijn voor een andere, onafhankelijke staat? Het huidige kabinetsbeleid heeft er meer van weg. We zouden beide moeten bestrijden

Kopieerapparaat | 10-10-22 | 09:17

@Kopieerapparaat | 10-10-22 | 09:17: beide bestrijden, maar te beginnen met Baudet, want als je onkruid te lang laat woekeren wordt het onbegonnen werk.

oh nee he | 10-10-22 | 09:37
▼ 1 antwoord verborgen

Jha hij is er blij mee omdat in zijn inzicht nu de verschillende machten zich laten zien... En ja. is extreme praat en dat mag je gelukkig in een democratie zo uiten. Voel me er wel erg ongemakkelijk onder maar dat heb ik met de PVDA ook...

Bello de Hond | 10-10-22 | 09:15

Niemöller loopt vandaag ook de hele dag rond met een erectie, iedere Russische kruisraket die Oekraïense burgers doodt, staat gelijk aan drie viagra's.

Festen | 10-10-22 | 09:36

Wanneer was eigenlijk voor het laatst dat Baudet en eigen origineel idee had? Tegenwoordig is het vooral teren op ideeën van anderen. En vaak nog dubieuze figuren ook.

Sqbar | 10-10-22 | 09:38
▼ 2 antwoorden verborgen

Die Dille & Kamille reclame vooraf relativeert de boel wel lekker.

RiesjeNooitGenoeg | 10-10-22 | 09:07

Analyse van een YouTuber die sattelietfotos van Russische tankooslagplaatsen had besteld: Ze zijn door een zesde van hun tanks heen. Ze houden dit nog wel 3 jaar vol met bestaande voorraad. Of om de 3 jaar 1 jaar oorlog, dan houdt je het 12 jaar vol. Ondertussen produceren ze weer nieuw. Dit blijft doorgaan totdat de sancties zo effectief zijn dat ze niet meer kunnen produceren, ofwel totdat er een interne revolutie komt. Maar voorlopig zal er in Europa geen vrede zijn.

Allemaal | 10-10-22 | 09:06 | 5

Wat van boven op een tank lijkt hoeft niet per se operationeel te zijn natuurlijk.

Sqbar | 10-10-22 | 09:39

De werkende tanks zijn ingezet, wat er nog staat is voor een groot deel gebruikt voor reserveonderdelen

DePsych | 10-10-22 | 09:41

Tanks zijn niet het probleem voor Rusland (hoewel de helft verroest is of geplunderd voor onderdelen). Dat zag je bij de eerste dagen van de oorlog, Russen rolden binnen met heel veel tanks, maar hadden geen infanterie om die te beschermen, dus al die tanks werden opgeblazen met Javelins. De crux wordt of Rusland voldoende capabele infanterie kunnen opleiden in de komende maanden. Overigens: "Analyse van een YouTuber" is net zo geloofwaardig als een wappie "die zelf onderzoek doet"

Festen | 10-10-22 | 09:41
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
hagelkruis | 10-10-22 | 09:04 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Paaldanseres | 10-10-22 | 09:01 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Staan Ploertin en zijn entourage eigenlijk al op de lijst van gezochte oorlogsmisdadigers?

MAD1950 | 10-10-22 | 09:00

Jezus christus. Ik denk dat iedereen snapt dat "het westen" zo eerder geneigd is om beter spul te gaan leveren.

TheGermans | 10-10-22 | 09:02

Er zit niet echt veel springstof aan die kruisraket gekoppeld, zo te zien.

goedverstaander | 10-10-22 | 09:17

Ik heb de thermostaat alvast weer een paar graden lager gezet.

Mr_Natural | 10-10-22 | 08:58 | 3

Zal dit zoveel hitte opleveren dan?

John McClane | 10-10-22 | 09:04

In de hoop dat een hittezoekende raket uw huisje voorbij gaat ?

pa_niek | 10-10-22 | 09:06
-weggejorist-
wilmeister00 | 10-10-22 | 08:56 | 8
▼ 8 antwoorden verborgen

Lekker maandagochtend een grote stad lukraak bombarderen. Wat een stel barbaren zijn het toch die Putin en zijn slaven.

Quantum Suicide | 10-10-22 | 08:55

Ws. betekent dit ook dat er een nog grotere vluchtelingenstroom naar Europa komt. Mss als side-effect. Zou me niet verbazen als Poetin dit heeft meegenomen in z'n overwegingen.

Ichneumonidae | 10-10-22 | 08:54 | 10

@Theodorus.Goldbach | 10-10-22 | 09:03: Wij zijn hem dan wel erg behulpzaam bij het toepassen van dit 'wapen'. Kansloze verdedigingslinie hier om dan maar in militaire termen te blijven en nog niet het begin van enig zelfinzicht.

HD50 | 10-10-22 | 09:15

Vooral hoopopgeleide Russen.

Après toi | 10-10-22 | 09:25
▼ 7 antwoorden verborgen

Kwestie van tijd dat Oekies materiaal krijgen waarmee die hele brug aan flarden geschoten kan worden. Dat bootje met explosieven is natuurlijk te gênant voor woorden, dus een autobom. Vreemde is alleen dat het wegdek niet beschadigd is en over grote lengte omhooggevlogen is, dat kan alleen van onderen af en verklaart de zee van water die bij de explosie over die brug vloog. Overigens als je 15 van die bootjes tegelijk radiografisch die kant uitstuurt, komen er altijd een aanla aan.

P. Breidel | 10-10-22 | 08:52

Het zou mooi zijn als er een paar kruisraketten op het paleis van Poetin worden gegooid en bv dat Oekraïne wat kernwapens krijgt van de de VS.

GPZ550 | 10-10-22 | 08:52 | 3

Welke van de 10?

pibasso | 10-10-22 | 08:52

Weleens van de Doomsday Machine gehoord?

Mr_Natural | 10-10-22 | 08:53

MAD

Acidstain | 10-10-22 | 09:10

Hoe eerder we aantonen sancties langdurig kunnen volhouden door de energieprijzen weer te laten dalen door voldoende aanbod, des te eerder Poetin doorheeft op een doodlopende weg te zitten. Nu heeft hij nog hoop.

Feynman | 10-10-22 | 08:48 | 10

@Bello de Hond | 10-10-22 | 08:58: dat hoor ik ook van jongens die ik goed ken die al die plastic korreltjes per bulkwagen naar jullie soort bedrijven brengen vanaf Rotterdam en Antwerpen. Dat het wel verdomde rustig is nu.

HD50 | 10-10-22 | 09:11

@HD50 | 10-10-22 | 09:11: Te rustig... wij verbruiken helaas ook veel gas... hou mij hart vast na 1 januari als de nieuwe gascontracten in werking treden...

Bello de Hond | 10-10-22 | 09:24

@HerzlichWillkommen | 10-10-22 | 09:02: transitie? zonder goede opslag van energie of kernenergie gaan we nooit afkomen van fossiele brandstoffen. Het is religie, iets pushen zonder goede onderbouwing, want overtuigd dat er anders een apocalyps komt.

oh nee he | 10-10-22 | 09:41
▼ 7 antwoorden verborgen

Misschien was het een vergisbombardement.

Mr_Natural | 10-10-22 | 08:47

Niet echt een verrassing natuurlijk. Deze meneer deed zonder provocatie al burgerdoelen aanvallen. Daarnaast is hij enorm bang voor gezichtsverlies in zijn kringen dus best logische reactie. Dat het totaal debiel is zijn we allemaal over eens.

ansjovis | 10-10-22 | 08:47 | 2

Dat staat buiten kijf... dat je een raket (volgens kenners 3.4 miljoen euro) een speeltuin in dnipro gaat raken. en daarmee de glijbaan vernield ( en de omgevingsschade natuurlijk) dan doe je militair gezien iets niet goed..

Bello de Hond | 10-10-22 | 08:50

@Bello de Hond | 10-10-22 | 08:50: ik heb niet het idee dat geld een kwestie is voor Vladimir P, wanneer er raketten afgevuurd worden. "Its about sending a message'. Totale gek

ansjovis | 10-10-22 | 09:47
-weggejorist-
swagmachine | 10-10-22 | 08:35 | 14
▼ 14 antwoorden verborgen

Kantoor Zelensky zou geraakt zijn.
https://twitter.com/hdevreij/status/1579350402168147970

Theodorus.Goldbach | 10-10-22 | 08:35 | 2

Vlg. dat draadje is al bevestigd dat het niet om kantoor Zelensky gaat. Overigens gaat het in die tweet om 'onbevestigde berichten'. Heb je dus niks aan, lijkt mij.

Ichneumonidae | 10-10-22 | 08:38

Het enige wat bevestigd is dat het onbevestigd is.

ikdenkwat | 10-10-22 | 08:39

Toch even afwachten of Zelenski nog wakker is geworden deze ochtend. Zou wat zijn als ze hem toch per ongeluk geraakt hebben.

Beste_Landgenoten | 10-10-22 | 08:33 | 9
-weggejorist-
Bello de Hond | 10-10-22 | 08:51

@Bello de Hond | 10-10-22 | 08:51: Enge ziekte? Ken je de term 'Pavlov reactie' niet?

Kowalski11 | 10-10-22 | 09:11

Hij schijnt niet wakker geworden te zijn van het schudden van z'n bed met 3,5 op de schaal van Richter.

Sneerpoets | 10-10-22 | 09:27
▼ 6 antwoorden verborgen

De wraak van Putin een paar zwabber raketten uit verloren tijden. Zou mij niets verbazen als 3/4 ergens in een paar weilanden zijn beland.

ikdenkwat | 10-10-22 | 08:30 | 4

Ze hebben al een park geraakt.

https://twitter.com/hdevreij/status/1579353786958508032

Theodorus.Goldbach | 10-10-22 | 08:38

@Bello de Hond | 10-10-22 | 08:39:

$13 miljoen. Met een schepje ben je goedkoper uit om een gat te graven.

Theodorus.Goldbach | 10-10-22 | 08:48
▼ 1 antwoord verborgen

Hier win je geen oorlog mee, kanslose idioot

Dirk-Wupp | 10-10-22 | 08:27 | 3

Jha lijkt mij ook want ik begrijp hier niks van...

Bello de Hond | 10-10-22 | 08:28

Goorlap is het, totale impotente loser.

menage | 10-10-22 | 08:31

Overigens, dit is zo ongeveer het enige dat die Russen kunnen: kruisraketten op burgerdoelen afschieten. En steden in de puin leggen met eindeloos artillerievuur.
Oh ja, en stelen, martelen, moorden en verkrachten, dat zou ik bijna nog vergeten te noemen, maar dat hoort kennelijk bij de vaste 'modus operandi' van het Russische leger. Wat een klootzakken.

KeesBruin | 10-10-22 | 08:27 | 15

@Kopieerapparaat | 10-10-22 | 08:59:
"Een van de baltische Staten weigert Russische vluchtelingen toe te laten omdat ze niet eerder gevlucht zijn en dat is dan het bewijs dat deze mensen het met hun president eens zijn."

Dat is dan het bewijs dat ze het allemaal prima vonden en pas nu ze zelf moeten willen ze vluchten. Nee kut-Rus, ga maar tegen Poetin vechten.

Theodorus.Goldbach | 10-10-22 | 09:38

@Xbitt | 10-10-22 | 08:52: Tot ver in de jaren 70 had je nog een boel Rusland-fans. En tot voor kort was Putin ook behoorlijk populair in bepaalde kringen.

Après toi | 10-10-22 | 09:40
▼ 12 antwoorden verborgen

Een half land aan gort schieten, notabene ook steden die ze geannexeerd hebben beschieten. Maar boos zijn als een brug stuk is, waarvan niet eens zeker is of het door Oekraïners is gedaan, dan schiet je nog meer raketten af op een hoofdstad. En dan de ander betichten van terreur….

_pacman_ | 10-10-22 | 08:26 | 2

Zo gaat dat met schurken. De Duitsers riepen tijdens WO2 ook: wir haben den Krieg nicht gewollt!
Nee, het is altijd de schuld van de anderen, bij dat soort gespuis.

KeesBruin | 10-10-22 | 08:28

Een brug overigens op eigen grondgebied ook nog. Krim is Oekraïens.

Beste_Landgenoten | 10-10-22 | 08:29

Weinig schade lijkt me, grotendeels angst zaaien. Maar zelfs al zoud Putin losgaan op een groot burgerdoel, zullen we 'm nooit voor het Haagse internationale gerechtshof zien. Jammer...

Sneerpoets | 10-10-22 | 08:25 | 3

Hoeft ook niet, als-ie maar dood gemaakt wordt.

KeesBruin | 10-10-22 | 08:29

@KeesBruin | 10-10-22 | 08:29:

Een combinatie van een novichok onderbroek, kopje polonium thee, zichzelf 3 keer in het achterhoofd schieten en uit het raam vallen. Daarna iets met een vlammenwerpen. Kill it with fire.

Theodorus.Goldbach | 10-10-22 | 08:40

Je kon er natuurlijk op wachten. Ik maak me sterk dat als de Russen echt beginnen te vechter er weinig meer te oekrainen is. Ik geloof namelijk niets van laatste stuiptrekkingen, gebrek aan kruisraketten en bruine vlekken in de onderbroek van Putin. Ik hoop dat ik ongelijk krijg.

bergsbeklimmer | 10-10-22 | 08:25 | 3

Waarom zou hij zijn leger tot nog toe maar half hebben ingezet? Toch nog geloof in een magisch Russisch leger van ongekende sterkte op de achtergrond? Dus tot nog toe hebben de Russen niet echt gevochten..

Beste_Landgenoten | 10-10-22 | 08:28

@Beste_Landgenoten | 10-10-22 | 08:28:

Die 65.000 doden was eventjes met zijn grote teen de temperatuur aanvoelen. Nu komen de elitetroepen pas met hypermodern spul.

Theodorus.Goldbach | 10-10-22 | 08:42

Stel je hebt de kans Poetin dood te schieten. Hij wandelt met zijn hondje Pavlov in het park, niemand in de buurt in de verre omtrek. Je hebt een pistool op zak, zijn lijfwachten zijn met vakantie, Poetin waant zich veilig en onbedreigd. Hij wandelt je tegemoet en Pavlov snuffelt aan je broekspijp, kwispelt vriendelijk met zijn staartje. Wat doe je. Zou je hem kunnen en willen dood schieten? De man heeft je persoonlijk nooit iets misdaan, behalve dan dreigen met wat kernwapens, hij groet je vriendelijk. Wat doe je?

Beste_Landgenoten | 10-10-22 | 08:25 | 8

@Sneerpoets | 10-10-22 | 08:28: om uw vinger in zijn rug te krijgen moet zijn broek omlaag toch?
En zou u dat nat of droog doen?

Veepert | 10-10-22 | 08:33

Hem in zijn zak schieten in zijn lievelingshondje stelen. Dat zal hem leren.

Theodorus.Goldbach | 10-10-22 | 08:43

Ik zou eerst z'n hond doodschieten om te laten zien dat het menens is.

FrankVeer | 10-10-22 | 08:46
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik herinner mij nog de tijd, dat massa's Nederlanders, onder aanvoering van de Vredesbeweging en de CPN, liepen te demonstreren, tegen de plaatsing van kruisraketten in Nederland. Want dat was niet nodig, en zielig voor de Russen.......

KeesBruin | 10-10-22 | 08:25 | 5

@Sneerpoets | 10-10-22 | 08:35: Ik weet het, dat het om kernwapens ging, maar kon het niet laten, vanwege die Russische kruisraketten.
Naïef was het zeker, en de CPN en Rusland zaten goed geïnfiltreerd in de hele vredesclub.
Of het met ouder en wijze worden te maken heeft, zou ik niet durven zeggen. Ik was destijds nog vrij jong, maar absoluut niet voor die demonstraties. Het heeft denk ik meer met realiteitszin versus idealisme te maken.
Enfin, het is allemaal geschiedenis, en de Koude Oorlog is goed afgelopen, mede dankzij de kruisraketten!

KeesBruin | 10-10-22 | 08:41

Ik heb daar ook gelopen..
Waren wel iets andere tijden met Oost Berlijn en nog Praag in de herinnering

Nog geheel gedreven door naïviteit, Óver de Muur meezingen,..
wel gruwelijk gekest met een zeer aantrekkelijke mededemonstrante, nog een paar jaar contact mee gehad

En toen de deceptie, dat die krengen dus gewoon op Woensdrecht verstopt lagen.. GVD

AldNuut | 10-10-22 | 08:49

@AldNuut | 10-10-22 | 08:49: Nou ja, die mooie mededemonstrante is in ieder geval een blijvende, mooie herinnering, merk ik!
Het heeft me altijd verbaasd, dat zoveel Nederlanders dachten dat er geen kernwapens in Nederland lagen. Ik zat begin jaren zeventig in militaire dienst, en toen werd er, ook door dienstplichtigen, volop site-wacht gelopen op Darp (Havelterberg) en 't Harde. Iedereen wist dat daar kernwapens lagen.

KeesBruin | 10-10-22 | 10:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Dit wordt wel een dingetje om de hele dag even bij te houden, want gevoelsmatig lijkt dit wel een volgende stap in het geweld. Kiev werd redelijk ontzien.

Zoelense Hobbyboer | 10-10-22 | 08:23

Een Kh-101 raket kost ongeveer 3,4 miljoen m3.

W_F | 10-10-22 | 08:23 | 4

Met de huidige gasprijs ???? Dacht maar 100.000 m3 nu..

Bello de Hond | 10-10-22 | 08:33
▼ 1 antwoord verborgen

Wat is er nu anders dan dat er raketten vielen op die steden met allemaal veelste moeilijke namen. Dan wat er nu gebeurt in deze stad ??? En gelijk ff regeren op de laatste update... viel in de buurt van het gebouw van de president??? Ben je goed bezig in de buurt van....

Bello de Hond | 10-10-22 | 08:20 | 1

Het was al een tijdje rustiger in Kiev sinds de gefaalde opmars van de Russische kneuzenkermis. Verder is dit natuurlijk duidelijk een reactie op de spontane explosie van de Krimbrug.

HerzlichWillkommen | 10-10-22 | 08:21

Het goede nieuws is dat Poetin onderhand wel door zijn voorraad kruisraketjes begint te raken.

kneuterzak | 10-10-22 | 08:19 | 3

Geen idee, hoeveel van die dingen heeft-ie wel niet liggen. Iemand een schatting?

FrankVeer | 10-10-22 | 08:48

Ja iets meer dan 1500 zouden dat er zijn. Dat zijn er aardig wat. Weet niet hoeveel daarvan reeds ingezet is.

Mopar | 10-10-22 | 11:24

Doet denken aan het V1 en V2 wanhoopsoffensief op londen, van putin's grote inspirator in de vorige eeuw.

panthoseen | 10-10-22 | 08:17 | 2

Of Dresden. Dit kon je toch verwachten, het is oorlog.

gato | 10-10-22 | 08:23

Begrijp niet dat ze nog steeds van die raketten afschieten die alleen maar ravage aanrichten. Behalve op die huizen in gebieden in het zuiden..... Begrijp zowiezo niet wat ze aan het doen zijn... de elektriciteit in de stad aanvallen zou ik nog kunnen begrijpen... maar een raket doelloos naar Kiev sturen....

Bello de Hond | 10-10-22 | 08:26

Een bom op je dak krijgen helpt vast om je wat meer met rusland verbonden te voelen.

W_F | 10-10-22 | 08:17

Je verwacht inderdaad aanslagen om Zelenski zelf te vermoorden. Denk dat hij de komende tijd nog iets vaker van onderkomen moet wisselen.

Beste_Landgenoten | 10-10-22 | 08:17

Putin doet niet mee aan Stoptober.

Mr_Natural | 10-10-22 | 08:16

Laatste stuiptrekkingen van een gekwetste "leider" die zijn einde in zicht ziet komen, internationaal paria is en zijn bevolking over de grenzen ziet vluchten.

P. Breidel | 10-10-22 | 08:15 | 1

Precies

Der Schnitzeljäger | 10-10-22 | 09:43

Dit is Rusland, pak jij ze , dan pakken ze jou 6x harder terug.
Misselijk volk.

sodapoppin | 10-10-22 | 08:14

He getver, de feest vreugde over het succesvol bevrijden van gebied met als kers op de taart de explosie op of onder de brug , is van korte duur.
Gaan we nu dan echt beleven wat er over is aan leger in Rusland?

deathchant | 10-10-22 | 08:11 | 1

Dit is de laatste rommel die ze hebben en het heeft veel moeite gekost dit bij elkaar te rapen. Zal geen dagen duren.

Der Schnitzeljäger | 10-10-22 | 09:43

De aanslag op de brug wordt "terreur" genoemd door de Russen. Het vernietigen van half Oekraïne zien we maar even door de vingers. En nu antwoordt Rusland met aanvallen op puur militaire doelen in de stadscentra van de grote Oekraïense steden. If you can't have it, destroy it?

Beste_Landgenoten | 10-10-22 | 08:11

Tja. Reciprociteit. Mooi moment voor aanslagen en raketten op Moskou.

BoerKoekoek | 10-10-22 | 08:09 | 1

Ik zou dat met beleid doen, dus anders dan Ploertin, die maar wat in het wilde weg schiet. Als vergelding zou ik bijvoorbeeld de elektriciteitsvoorziening van Moskou uitschakelen.

MAD1950 | 10-10-22 | 09:13

Putin net als de nazi's over op V-wapens.

wapster | 10-10-22 | 08:08

Let the games begin!

UpdateAvailable | 10-10-22 | 08:06 | 2

Want u vindt dit vermakelijk ofzo?

de Voorzittert | 10-10-22 | 08:07

Eikel

menage | 10-10-22 | 08:32

Tijd om die brug toch eens echt goed te raken.

Zuurteregelaar | 10-10-22 | 08:05

Nooit een saaie dag als buur van Rusland.

HerzlichWillkommen | 10-10-22 | 08:04 | 1

Zo is het, probeer het altijd van de positieve kant te bekijken...

KeesBruin | 10-10-22 | 08:33

Benieuwd waar dit heen gaat, maar het is een slecht begin van vredesbesprekingen.

mono-culti | 10-10-22 | 08:03 | 1

Als er weer een antwoord uit Oekraine komt lijkt het toch een beetje op een bespreking.

W_F | 10-10-22 | 08:10

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl