achtergrond

Geenstijl

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

GERUCHT in het StamCafé: 'Quentin Tarantino begint dit jaar aan tiende film'

MET POLL!!

Er komt misschien wel 'iets' aan van cinema-king Quentin Tarantino. Althans dat is het gerucht onder twitteraars die zich bezighouden met de Film Industry, bekend van Once Upon a Time in Hollywood. En nou weten we dan wel niet of het waar is of dat hij misschien een keertje ergens een reclamespotje gaat opnemen of een dirty movie voor zijn privécollectie gaat schieten - wij verheugen ons alvast op zijn tiende film, want hij is een van de weinige filmmakers die ons nog warm weet te krijgen voor een ouderwets avondje bios. Hij heeft zelf altijd gezegd maar tien films te zullen maken, en dat betekent dat het binnen een paar jaar zomaar afgelopen kan zijn met zijn rijke carrière als filmregisseur. Gelukkig produceert (Planet Terror) en schrijft (From Dusk Till Dawn) hij ook gewoon, en daarmee zal hij vast doorgaan. Op zijn luie reet zitten, af en toe happen aan z'n Royale with cheese en een beetje scrollen op foottube of wikifeet is niet echt de stijl van deze basterd. Hij heeft immers ook een knappe Israëlische naast hem op het bankie, waar hij zich ongetwijfeld mee vermaakt. Vermaken wij ons tot die tiende film (zonder Michael Madsen) nog even met de eerste negen. Maar welke van zijn pareltjes was nou eigenlijk het mooist? Laat het ons na de klik weten in de Grote Definitieve Tarantino-POLL voor de Eeuwigheid!

Josef Fritzl doet wéér verzoek tot vrijlating

Wie was dat ook alweer?

Oude man, 90 jaar, vader en opa, verblijft al enige tijd in de gevangenis, doet een verzoek tot vrijlating bij het Oostenrijkse Hof. Nou zijn wij er na een korte rondgang achter gekomen dat er in de hele wereld, los van de man in kwestie en zijn advocaat, NIEMAND te vinden is die VOOR zijn vrijlating is. Weet u hoe dat komt? Die oude man, van 90 jaar, vader en opa, die al enige tijd in de gevangenis verblijft, heet: Josef Fritzl. En die meneer hield zijn dochter 24 jaar lang gevangen in de kelder van zijn huis, verkrachtte haar ongeveer 3000 keer en verwekte maar liefst zeven(!) kinderen bij haar. Hij probeerde in 2024 al vrij te komen met een zielig verhaal over dementie en ouderdom, maar misschien is hij vergeten dat zijn verzoek destijds werd afgewezen. Hopelijk kunnen wij hém binnenkort vergeten, als zijn verzoek andermaal is afgewezen en hij volledig is weggerot in zijn cel. Op naar je asbestemming, griezel.

QUIZ. Hoe is het nu met... Vera Bergkamp?

Wat doet ze nu?

De sympathieke D66-politica Vera Bergkamp is al een tijdje niet in de media verschenen. Tenminste, tot gisteren! Maar waar vonden wij de oud-Kamervoorzitter terug?

A) Gaf een uitgebreid persoonlijk interview in de LINDA.meiden
B) Schreef een woeste column in Wynia's Week over de aanslag op de AOW
C) Poseerde voor een sexy shoot in De Kampioen
D) Vertelde alles over affaire-Arib in Follow the Money Exclusive
E) Dook op als jurylid bij de lokale uitvoering van 'Fiets 'm erin' met Henk Krol en oud-burgemeester GJ Gorter van Zeewolde
F) E Dus?
G) Ach.. (Met 24 foto's)
H) Anders, namelijk...

U moet: steeds verder lopen naar de kroeg

Er zijn nog steeds cafés, maar wel steeds minder

Belangrijk is, dat je altijd makkelijk naar de kroeg kunt lopen. Maar dat wordt in Nederland dus moeilijker en moeilijker en moeilijker. Terwijl het CBS mooi weer speelt met het persbericht Musea en cafés meestal binnen vijf kilometer is de werkelijkheid maar al te grimmig. In 2008 was de gemiddelde afstand tot een kroeg nog 1,0 kilometer en hadden mensen gemiddeld 77,4 "cafés en dergelijke" binnen straal van 5 kilometer. Inmiddels is de afstand in 2023 gestegen tot 1,4 kilometer en is het aantal cafés gedaald tot 49,7. Nou kunt u zeggen wat maakt die 400 meter nou uit maar dan hebt u zeker nog nooit met 25 bier in uw mik 1000 meter gelopen, en daarna nog eens 400 meter. En u kunt misschien zeggen dat 49,7 cafés en dergelijke binnen een straal van vijf kilometer best veel is, maar wat nou als ze jou in 48 van die cafés niet meer willen bedienen? Hè? Wat dan? Zit je iedere avond weer in 1,7 café voor je uit te staren naar een potje schraal bier. Kijken hoe erg het in uw gemeente is geworden kan hierrrr.

Trump zet Nationale Garde in tegen criminaliteit Washington DC en plaatst politie onder federaal gezag

"We're taking our capital back"

Trump gaat de Nationale Garde inzetten om criminaliteit in de Amerikaanse hoofdstad Washington D.C. aan te pakken, zo meldt hij tijdens een persconferentie in het Witte Huis. Daarnaast plaatst hij het DC Metropolitan Police Department onder federaal gezag. En dat is nogal een heftige zet aangezien hij daarmee de hoofdstedelijke touwtjes uit handen neemt van de burgemeester en in zijn eigen handjes plaatst. Terwijl de burgemeester bij MSNBC juist verkondigde dat er helemaal geen pieken in de criminaliteitscijfers te zien zijn. De federale regering van Trump heeft echter genoeg gezien nadat vorige week een oud-medewerker van DOGE (Big Balls) werd mishandeld door een groep jongeren en eerder al een Congres-stagiair werd doodgeschoten. Vorige week hintte Trump daarom al op een interventie in de hoofdstad. Nu is die met zijn zogenaamde LIBERATION DAY dus daadwerkelijk: daar

Eerder deze zomer zette Trump ook al de Nationale Garde in, toen vanwege de rellen en chaos in Los Angeles. Dit was tegen het zere been van gouverneur Newsom die Trump juist verweet het vuurtje aan te wakkeren (terwijl de rellen wel degelijk al plaatsvonden). Toen werd de orde mede door Trumps ingrijpen hersteld. Of de criminaliteitscijfers in D.C. met deze zet zullen dalen? We zullen zien. Anders kan de president altijd nog zijn Batman-pak uit de kast halen en zelf The Dark Knight uit gaan hangen - ook goed.

ING, ABN en Rabo steeds meer winst, spaarrentes omlaag, maar betaalrekening steeds duurder

Ook zij kunnen het niet leuker maken

De drie groten worden steeds groter. Is allemaal al jaren zo, maar nu doet de Consumentenbond een officieel beklag, want de particuliere klant draagt de kosten. Waar spaarders bij de ING en ABN Amro eerder nog 1,5% rente op hun vrij opneembare spaargeld vingen, is dat dit jaar teruggebracht naar 1,25%. En dat terwijl de inflatie rond 3% ligt. Tegelijk werden betaalrekeningen duurder. ING verhoogde de prijs van alle diensten met 25 cent per maand, en het basispakket van ABN Amro werd 45 cent per maand duurder. De banken rechtvaardigen dit door te wijzen op de alsmaar stijgende kosten van veilig betaalverkeer. Een woordvoerder van ABN Amro: "We maken veel kosten voor veiligheid en gemak. Mensen moeten veilig kunnen bankieren met de app. Ook bieden we nieuwe mogelijkheden aan, bijvoorbeeld een abonnement opzeggen via de app." En het einde is nog lang niet in zicht. Het AD schrijft: "De kans dat de tarieven verder stijgen is levensgroot. Want dit zijn erg stabiele en zekere inkomsten voor een bank. En de banken zetten de digitalisering van het betalingsverkeer voort. Dat betekent meer investeringen in veiligheid en nieuwe diensten." Veel keuze is er overigens niet, want als je aan dit piramidespel probeert te ontsnappen eindig je bij een cult als Bunq.

Misschien hebben ze hier een goedkopere bank

Gaat lekker: Gegevens van half miljoen vrouwen gejat na bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker

Datafemicide

Bevolkingsonderzoek, ongetwijfeld hartstikke nuttig en belangrijk dat daar zo nu en dan mensen aan meewerken. Om dat lekker laagdrempelig te maken komt zulks onderzoek vaak naar demense toe in zo'n uit de kluiten gewassen pipowagen met een vriendelijk ogend logo erop, alsof het naar de omgeving schreeuwt: 'KOM BIJ ONS, VERTROUW ONS UW GEGEVENS TOE!'. Dat kunt u dus beter niet doen. 'De gegevens van bijna een half miljoen vrouwen die hebben meegedaan aan het bevolkingsonderzoek naar baarmoederhalskanker, zijn gehackt. Dat meldt Bevolkingsonderzoek Nederland.' OEPSIEFLOEPSIE! Boeven van cyberbende Nova hebben de gegevens kunnen jatten na het binnendringen van laboratorium Clinical Diagnostics NMDL in Rijswijk. Het gaat niet alleen om namen en adressen van deelnemende baarmoederbezitters, bij een deel van de vrouwen zijn ook de resultaten van uitstrijkjes buitgemaakt. Wat criminelen precies met die gegevens kunnen of willen; geen idee, maar het is ongetwijfeld niet best. Dus. Waar blijven de Dolle Mina's?

UPDATE: Ook data van onderzoek naar huid, urine en penis gelekt. Onder andere van het Leids Universitair Medisch Centrum, Amphia ziekenhuis en Alrijne ziekenhuis. UW PIEMELDATA LIGT OP STRAAT.

Veertien moslimsorganisaties doen aangifte tegen Wilders wegens dat ene plaatje

Plaatje is ook niet om aan te zien, maar is het strafbaar?

Kijk weed u (dit was een Wilders-imitatie): Wilders en beeldtaal is nooit een ontspannen huwelijk geweest. Het knappe is wel dat z'n visuele stijl zich niet per se laat plaatsen, omdat het niet louter kitsch en plat is. Het is een beetje wat er gebeurt als je AI vraagt de dubbele bodem van kitsch en plat af te tillen, om te kijken wat eronder ligt. Maar goed, nieuw Wildersproces dus. Veertien moslimorganisaties waaronder de regionale moskeekoepels (K9), Muslim Rights Watch, vrouwencollectief S.P.E.A.K., meldpunt Meld Islamofobie, Federatie Islamitische Organisaties en collectief Jonge Moslims stappen naar de rechter.

Advocaten Adem Catbas en Haroon Raza schrijven in hun aangifte de afbeelding "doelbewust ontworpen is om het wij-zij-denken te versterken en de haat jegens moslims te voeden." Je vraagt je soms af zo'n plaatje daar voor nodig is maar hey. Ze wijzen er vervolgens op dat de afbeelding doet denken aan de TWEEDE WERELDOORLOG en nazibeeldtaal:

"Het hagelt al lange tijd islamofobie in de Nederlandse samenleving (...). Het tolerantieniveau van Nederlandse moslims is als gevolg daarvan ongekend hoog, maar niet onbeperkt. (...) Ook destijds werden ‘zuivere’, blonde en jeugdige figuren – symbool voor het Duitse ideaal – scherp afgezet tegen vermeende ‘joodse’ figuren, die als dreigend, oud en onaantrekkelijk werden voorgesteld, precies zoals dat nu gebeurt met moslima’s die door hun religieuze hoofdbedekking visueel worden gekarakteriseerd als ‘de ander’”, staat in de aangifte. De advocaten wijzen erop dat ook in nazi-Duitsland „deze vorm van visuele ontmenselijking” cruciaal was voor het „normaliseren van collectieve uitsluiting of geweld."

Uitzonderlijk weinig zin in deze zaak en het discours er omheen.

Heftig fragment. Kempi bedreigt babymoeder opnieuw met de dood, kondigt gezinsdrama aan

Ik ben Kempi hè. Iedereen weet het. Vroeger mishandelde ik mijn babymoeders (…) Ik ga haar doodslaan met mijn eigen kanker handen (…) Het wordt een familiedrama," Jerreley Slijger, 21-07-2025.

Ingewikkeld concept, die bloemetjes en bijtjes. Rapper Kempi (kort lontje, lang strafblad) had vorig jaar onbeschermde seks met een vrouw en reageerde toen als door een wesp gestoken zodra bleek dat ze zwanger was. Nu zijn er ontegenzeggelijk goedkopere opties dan 18 jaar alimentatie aftikken, maar dat heb je toch vooral aan jezelf te danken, ouwe reus. Hoe dan ook: vorige week publiceerden we audio van de doodsbedreigingen waarmee hij haar toen tot het ondergaan van een abortus probeerde te dwingen, maar daarmee is de kous nog niet af. Onder andere naar aanleiding van bovenstaand fragment (waarin hij in gesprek is met een derde) deed de vrouw in kwestie opnieuw aangifte. Afgelopen zaterdag zou Kempi gearresteerd zijn en kort daarna weer vrijgelaten, hoewel de politie en zijn advocaat weigeren dit te bevestigen. Gaaf land: allemaal het smoeltje vol over femicide, maar zodra iemand een keer of tien aankondigt de moeder van zijn kind te gaan vermoorden, doet de pliesie het af met een kort verhoor en zit meneer diezelfde dag nog thuis aan de piepers. Kempi maakt dankbaar van deze kans gebruik om Instagram vol te plempen met een charmeoffensief in de vorm van filmpjes van hemzelf met zijn inmiddels vier maanden oude zoontje. En dat is hartstikke goed, GeenStijl stelt voor om iedere vader die met zijn kind speelt een sticker en een boekenbon twv 25 euro te geven. Wel onder voorwaarde dat ze de moeder van dat kind niet herhaaldelijk met de dood bedreigen, anders moeten ze de boekenbon weer inleveren (hou die sticker maar). Kempi sloot zijn pr-campagne overigens af met een kort bericht ("Genoeg internet voor vandaag. P.S. Ik heb jullie gezien op FB en allerlei andere platformen. Hou die ernergie (sic) vast wanneer de dag des oordeels komt"). Ondertussen publiceerde jong-hip-urban NPO-platform FunX een nieuwsbericht nav het bericht op deze site, en haalde dat daarna subiet weer offline. Want bij FunX zijn ze weliswaar tegen femicide en vrouwen tot abortus dwingen of ze met de dood bedreigen, maar net iets meer vóór Kempi. Dus: Kempi zielig want last minute uit Videolandserie geschrapt wel nieuws, Kempi kondigt herhaaldelijk femicide aan geen nieuws. Je zou haast zeggen: bewaar deze ernergie voor de dag des oordeels, stelletje laffe omroepwezels.

Update Sorry omroepstrijders, jullie zijn helemaal geen laffe wezels, stuk staat (herzien?) weer online. Hup FunX!

MORGEN HITTEPLAN LANDELIJK ACTIEF

HEERlijk het RIVM weer eens te kunnen noemen. Want uiteindelijk ging corona om de vrienden die we onderweg maakten. En morgen dus een landelijk hitteplan geactiveerd, wellicht worden er zelfs waterkanonnen ingezet op je HOOFD. Maar om het hoofd verder een beetje koel te houden is vanaf morgen om 10:00 de culminatie van menselijk vernuft landelijk van kracht:

  • Zet een glas of een kan drinken bij een ander neer zodat er voldoende gedronken kan worden
  • Help het huis (en hoofd) koel te houden door bijvoorbeeld de gordijnen dicht te doen en door een ventilator aan te zetten
  • Neem ze alleen in de vroege uurtjes of later op de avond mee naar buiten. Het is goed om niet te veel te bewegen tijdens de warmste uren van de dag

"Het doel van deze activering is om een signaal af te geven aan mantelzorgers en (zorg)professionals dat er heet weer op komst is. Dit helpt om hen bewust te maken extra aandacht te hebben voor de mensen waar zij voor zorgen. Zij kunnen daar dan rekening mee houden in de ondersteuning van en omgang met kwetsbare groepen, zoals ouderen en kleine kinderen." Kortom, houd oma en kleine Wesley morgen even extra in de gaten, want het gaat richting de 30.

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.