Dag 22 - Poetin: "Mobilisatie stopt over 2 weken"
Bovenstaand beelden van een aantal Russische MinDef-postbodes. Die staan dus om 07:30 al in je portiek te wachten om je na een weekje training bestaande uit een (1) schiettraining met drie magazijnen naar de Oekraïense frontlinie te sturen. Maar, niet getreurd. Poetin - die eerder zei dat er überhaupt geen mobilisatie zou komen - zei vandaag in een toespraak dat de mobilisatie binnen twee weken voorbij zal zijn. Hij zit nu op 220.000 dienstplichtigen die niks kunnen en over twee weken denkt hij op de beoogde 300.000 te zitten. Tenzij hij de oorlog stopt wordt dit uiteraard niet het einde van de mobilisatie. Andrei Sidorov, decaan van Moscow State University faculteit 'Wereldpolitiek', zei vorige week nog dat Rusland moet toegeven dat er een tweede mobilisatiegolf aankomt. Maar hey.
Giswerk in de comments!
De Sam Fischer Brigade
Social
Reaguursels
InloggenVerhaal Poetin wederom de befaamde Umkehrung Aller Worte. Het is de Navo die het zomaar heeft over oorlog. Geen woord over de aanleiding, Poetins dreiging met kernwapens. En zo gaat dat dag in dag uit, jaar in jaar uit. Propaganda werkt.
Het lijken de tegels wel. Ingegeven door nuttige idioten (Zonder dat ze het zelf door hebben) en (Bv.) Russische troll farms - Die op hun beurt desinformatie online verspreiden.
youtu.be/dSddW6XCdaE
jikefet-bombardeer land naar keuze
Het kan ook wel tijd worden de hele Russische militaire infrastructuur preventief in Nato-verband te vernietigen met conventionele wapens. Het is een gok, maar Putin zal uit lijfsbehoud niet reageren met M.A.D. Denk ik.
Klein hokje maar
Uh gokje
Die 2 weken hangt samen met de voorraad body bags en materiaaltekorten
Putin in Astana:
Gevraagd of hij spijt had van de "speciale militaire operatie" antwoordde Poetin "nee". "Ik wil duidelijk maken dat wat vandaag gebeurt op zijn minst onaangenaam is, maar hetzelfde zou iets later zijn gebeurd, maar onder slechtere omstandigheden voor ons. We handelen dus correct en op tijd."
Blijkbaar gaat hij ervan uit dat Rusland zou zijn aangevallen (vanuit Oekraïne?), zo lees ik het tenminste.
Slaat natuurlijk nergens op.
oja zoals die pipo in Irak : "Niks aan de hand mensen, valt niks te zien en we hebben het allemaal onder controle" (Saïd al Sahaf)
Rusland aanvallen kan altijd en overal. Is slecht afhankelijk van welk grondgebied Rusland tot Rusland acht te horen.
Aan de andere kant GB stuurt weer een lading van ongeveer 10.000 getrainde soldaten terug, in Polen en Duitsland doen ze hetzelfde. Vooral Duitsland is heel stil over wat ze nu "EINDELIJK" leveren maar wat ze leveren is wel goed. Canada stuurt een half miljoen winterkleding (klinkt nutteloos voor de leek zoals MRE's) maar het is nogal vitaal.
Wat me wel zorgen baart is niet zozeer dat Rusland Kh22 en S300 lukraak schiet maar dat er net niet genoeg vuurkracht is om door te breken. Als je gewoon als zolderkamergeneraal omgeschoold van virusexpert kijkt dan zie je dat de Russen zich blind schieten over de hele linie maar je ziet geen andere acties dan "geduldig" de linies van de Russen zwak schieten door Oekraïne. Dit doet mij denken dat ze niet genoeg munitie hebben want ze moeten nu nog wat kilometers maken voordat ze de rap gemaakte loopgraven tegenkomen.
Waarom vecht Obama nu voor de russen?
Dat was het allereerste wat ik ook dacht na het zien van foto 1. Fotoshop? Toeval?
Poetin heeft tijdens een bezoek aan Kazakhstan maar weer eens het zoveelste nucleaire dreigement geuit richting het Westen: we moeten ons niet direct met Rusland bemoeien, want dan zullen we wat beleven, dan gaat hij alles platgooien.
Allemaal bluf, allemaal onmacht van een dictator die aan het eind van zijn mogelijkheden begint te komen.
Ik lees net iets anders op de Nos; dat hij dat niet wil (liveblog).
Denk dat het moment wel nabij komt dat wij moeten zeggen dat de Russen zich maar heel rap moeten terugtrekken voordat we alles opblazen wat er nog over is. (dat is niet veel)
Ik kan niet genoeg benadrukken dat ik geschokt ben hoe slecht het Russische leger is. Ja, ze maken meters in de slag om Bakhmoet maar dat gaat echt over lijken. Het is praktisch 1ste wereldoorlog tactiek. Kunnen ze Bakhmoet zo winnen? Ja. Als de munitie opraakt en Oekrainers dood ziek worden van mensen doodschieten.
Maar ze maken meters. Dat is zeer zeker waar. Maar ten koste van wat?
@letopuwzaak | 14-10-22 | 21:27: Hij zegt, dat hij hoopt dat de anderen (de NAVO dus) begrijpen, dat er geen directe confrontatie tussen de NAVO en Rusland moet komen, want anders....
Daarmee doelt hij op de uitspraak van NAVO-secretaris-generaal Stoltenberg, die zei dat het gebruik van een nucleair wapen door Rusland in Oekraïne, beantwoord zal worden door de NAVO.
Hoe dat antwoord er uit zal zien, laat Stoltenberg wijselijk in het midden. Ze zouden de Zwarte Zeevloot kunnen plat gooien, om maar wat te noemen. Dat wil Poetin niet, dus gaat hij meteen weer met Armageddon dreigen.
In de optiek van Poetin mag niemand zich bemoeien met zijn fijne oorlog met Oekraïne, zodat hij dat land rustig en ongestoord kan afslachten. Daarom is hij vanaf dag één van deze oorlog begonnen om alle 'omstanders' te bedreigen met nucleaire vergelding, mochten ze zich ermee willen bemoeien.
Enfin, het Westen bemoeit zich er al vanaf het begin mee, levert wapens, training en intel, stelt sancties in etc. En wat doet Poetin, heeft-ie al met atoombommen gegooid, zoals hij op de eerste dag van de oorlog al beloofde? Welnee, het is allemaal intimidatie, bangmakerij.
Hij weet wat het antwoord zal zijn, mocht hij het Westen rechtstreeks aanvallen, dan is het gewoon einde oefening voor Rusland.
@Theodorus.Goldbach | 14-10-22 | 21:36: Poetin wordt voorlopig nog niet ziek van het mensenlevens opofferen, dus zit er voor de Oekraïners niets anders op dan nog veel meer Russen dood maken.
Wat is het alternatief, weglopen, stoppen met tegen de Russen vechten? Gaat niet gebeuren, die Oekraïners zullen net zoveel Russen doden als nodig is, om ze tegen te houden. Al liggen er straks stapels lijken voor hun neus.
Die taferelen zijn in veel meer oorlogen te zien geweest. Wat dacht u van de Kessel von Halbe, waar letterlijk stapels dode soldaten in de straten lagen, waar de vluchtelingen overheen moesten lopen. Of the Battle of Rourkes Drift, waar de Engelsen werkelijk stapels Zoeloe's neergeschoten, terwijl er telkens weer een golf nieuwe krijgers aankwam?
Het is allemaal verre van fraai, om niet te zeggen gruwelijk, maar zo gaat dat soms in een oorlog.
En ik ga er vanuit, dat de Oekraïners door dik en dun zullen doorgaan om Russen te doden, mocht dat nodig blijken.
@letopuwzaak | 14-10-22 | 21:27:
Klinkt alsof ie ongesteld is.
@KeesBruin | 14-10-22 | 21:36:
Dank voor je uitleg, Kees.
Het schijnt dat Loekasjenko aan het mobiliseren is in Wit Rusland. En dat er meer Russische troepen in zijn land komen, om 'samen te werken' met de Wit-Russen.
Wat zou dat laatste inhouden? Dat er op bijv. iedere Wit-Rus een Rus ingedeeld in een eenheid? Om te zorgen dat de Wit-Russen zich, goed voorzien van wapens, niet ineens tegen hun eigen leider gaan keren?
We zullen het nog wel horen. I.i.g. is Loekasjenko heel moeilijk aan het koorddansen tussen wat Poetin van hem wil, en wat hij zelf nog denkt te kunnen flikken tegen zijn bevolking.
Het zou mooi zijn, als er een opstand uitbrak in Wit-Rusland. Dit lijkt me een uitgelezen moment.
Wat mobiliseren? Hij heeft minder soldaten ter beschikking dan dode Russen in Oekraïne. Dood. Niet gelegerd. Dood.
Maar ik wil het wel dat hij dat doet. Rusland is te druk om OMON en FSB in te zetten en de Polen staan te trappelen om Poetin een nare streek te flikken.
Ik ben nog wat sceptisch daarover. Ik denk dat Loekasjenko al te goed beseft dat ze zelfs samen met de Russen niet tegen Oekraïne opgewassen zijn. Tot nu toe houdt Loekajenko Poetin zoveel mogelijk aan het lijntje. Wat ik me ook afvraag: welke materiaal hebben Russen nog om vanuit Wit-Rusland Oekraïne opnieuw te gaan binnen vallen?
Ook mijn idee Ierse setter. Loekasjenko ziet ook dat zijn grote bully maatje niets voorstelt op het slagveld. De zogenaamde 2e militaire macht na de VS kan niet tegen relatieve dwergstaat Oekraïne op. Met zo'n gabber wil je niet het gevecht in. Poetin zal het uiteraard wel van hem eisen. Beter wit Russen dood, en hun materieel verloren, dan zijn eigen zooi zal die redeneren.
@Ierse_Setter | 14-10-22 | 21:26:
Moet je eventjes in het arsenaal van Loekasjenka kijken. Het stelt niet veel voor en ook niet het leger, ironisch genoeg had Poetin dat liever zo, maar kniesoor die dat ziet. Daarnaast zijn behoorlijk geharde vechters aan het knokken in Oekraïne die gezworen hebben om na Oekraïne Belarus te bevrijden en daarna Georgië.
@Kaal-dik-en-lelijk | 14-10-22 | 21:34: ik zou denken dat de door Rusland getreiterde bevolking van de landen rond Rusland dit een uitgelezen moment zou vinden om eens in opstand te komen.
Mee eens Benzen. Een afwezig leger kan daarbij helpen, en de Oekraïners kunnen voorstellen hun nieuwe vriendje te worden als ze Loekasjenko wippen. De politie alleen gaat het niet redden in Minsk tegen een opstandige bevolking. En poetin heeft het te druk met andere zaken zoals Goldbach zei.
@Ierse_Setter | 14-10-22 | 21:26: Het kan best zijn, dat Loekasjenko doorheeft, dat de zaak voor Rusland al min of meer verloren is. Maar hij zit evengoed mooi in de tang bij Poetin, die zal willen dat hij levert.
Maar, zoals ik al zei, het zou mooi zijn, als er in Wit-Rusland een opstand ontstond.
@Kaal-dik-en-lelijk | 14-10-22 | 21:48: Vandaar dat ik ook hoop, dat de Wit-Russen nu in opstand komen tegen Loekasjenko. Het is een goed moment, hij is zwak, en Poetin heeft wel wat anders aan zijn hoofd dan een opstand in Wit-Rusland te onderdrukken, hij heeft er het volk niet meer voor.
@Ierse_Setter | 14-10-22 | 21:26: Wit-Rusland heeft nog ouder materieel dan wat Rusland nu heeft en kunnen op dit moment hooguit een mannetje of vijfduizend inzetten. Dat is dus helemaal niets. Voldoende waarschijnlijk om de eigen bevolking onder de duim te houden, maar mochten ze echt de grens over gaan, dan kan het zomaar afgelopen zijn voor Lukashenko. En die mag er dan wel uitzien als een operettegeneraal, maar helemaal gek is die ook niet. Die houdt dus Putin aan het lijntje en geeft mondjesmaat wat weg, net voldoende om de Russen vooralsnog tevreden te houden. Geloof ook niet dat de Russen nog effectief een vuist kunnen maken vanuit Wit-Rusland. Dat zou dan een wanhoopsoffensief moeten zijn om het Oekraïense leger weg te lokken.
@Ierse_Setter | 14-10-22 | 21:26:
Lokeasjenko houdt Putin niet aan het lijntje. Putin realiseert zich echt wel dat hij met Lokeasjenko aan zijn zijde niets wint. Loekasjenko beseft zich als geen ander dat, als Putin in Oekraïne het onderspit delft, zijn dagen geteld zijn.
Ik help het je hopen KeesBruin. Het kan snel gaan he, zeker met zo'n soort massale "wir sind das volk" achtige DDR opstand. Als echt niemand het meer pikt is het afgelopen. Dan gaan die politiejongens en jonge militairen niet op hun moeders, ooms, grootvaders schieten. Of hij vlucht in een helikopter naar Moskou, of hij krijgt een soort Cauesescu einde; snelle rechtbank, snel dood.
@PPuk | 14-10-22 | 21:58: Als Poetin valt, zal Loekasjenko snel volgen. Dat laatste zou mooi zijn, maar wat betreft de val van Poetin, houd ik al mijn hart vast, voor wat hem eventueel gaat opvolgen. Er lopen ongelofelijk veel schurken en psychopaten rond in Rusland, die maar al te graag in het Kremlin willen zitten. We zouden nog van de regen in de drup kunnen komen, met wat er op Poetin volgt.
@KeesBruin | 14-10-22 | 22:08:
je 'regen in de drup' redenering (& met name de angst ervoor) onderschrijf ik volledig.
We moeten die gemobiliseerde Russen toch wat meer serieus nemen. Ze kunnen nu wel al rijdend ook nog schieten! Een echte Russische power!!!11!!1! Wel graag aan het eind van het filmpje negeren , want ze zijn nog aan het oefenen.
twitterPUNTcom/AgrippaUKR/status/1580...
Vanuit de andere kant (met geluid deze keer):
twitterPUNTcom/27klark/status/1580306...
Dat zijn overigens wel beelden uit 2014.
Dezer dagen zocht ik Operatie Barbarossa, de aanval van Duitsland op Rusland, nog eens op Wikipedia op.
Interessante cijfers: 3,9 miljoen Duitsers tegen 8 miljoen Russen, 300.000 Duitsers gesneuveld, 800.000 + Russen gesneuveld. Rusland had 7 keer zoveel tanks, 10 keer zoveel vliegtuigen als Duitsland.
Kortom, massa en nog eens massa, daar moest het bij de Russen van komen. Niet van tactiek of motivatie. En smijten met mensenlevens, maar dat is altijd zo geweest in Rusland (en China).
Wat dat betreft kan Poetin nog wel verder opschalen met het offeren van kanonnenvlees. Hij zal er geen moeite mee hebben, zijn bevolking misschien iets meer.
De Duitsers hadden langere logistieke aanvoerlijnen en niet de westerse hulp die Oekraïne nu krijgt. De Russen daarentegen kregen tijdens hun strijd tegen de nazi's wel die westerse hulp.
@Mokum Kosher | 14-10-22 | 21:16: Dat weet ik allemaal, en het onderstreept alleen maar, dat de Duitsers veel betere soldaten waren dan de Russen. Daarmee wil ik niet zeggen dat ze voor een betere zaak vochten, maar puur zakelijk gezien is het evident dat ze militair veel beter waren dan de Russen.
@Mokum Kosher | 14-10-22 | 21:16:
#lendlease.
Wel problematisch wordt hoeveel wapens gaan we ze geven.
Denk dat de angst voor dat paupervolk daar er te diep in zit. Niet lullen gewoon stuk maken die stompzinnige sukkels die in 30 jaar tijd enkel vrienden heeft kunnen maken met.
Let op.
Nicaragua. Iran. Noord Korea. Belarus. Syrië.
Maar toen waren de Russen het thuisteam en de duitsers de aanvallers met bijbehorende logistieke en motivatieissues.
@KeesBruin | 14-10-22 | 21:21:
Klopt. Veel van die kennis kwam vanuit Pruissen.
@Theodorus.Goldbach | 14-10-22 | 1:23: dwz met de locale autocraat van dienst, de bevolking kan zich niet uitspreken ..
Na de oorlog wordt europa overspoeld door ex-army Ukrainers die weten hoe ze kracht kunnen zetten en hoe dingen op te blazen.
Deze heren hebben door het lange vechten meer dan alleen een pensioen-achterstand in he halen.
Yep, net als de Joegoslaven in de jaren 90 en nog een aantal jaar in het nieuwe milennium. Ze brengen raketwerpers ook gezellig mee.
Ik raak een beetje vol. Ik ga bflix kijken, zag die link gisteren voor het eest in de comments bij die draad over Fuck Tim Kuik. En vandaag eerste dag met ProtonVPN, ook uit die draad. Lekker genieten. Twee halve liters voor m'n neus en twee halve liters voor straks in de vriezer, gekoeld op gratis zonnestroom. Jeuj.
Een Twitter kanaal voorzien van actueel beeldmateriaal, hierrr:
twitter.com/ZMiST_Ua
Slava Ukrayini .. !
Net als Nederlandse politici zegt poetin op TV iets heel anders dan wat hij in zijn wetten schrijft. Op papier staat nergens een limiet van 300.000 en dat is niet persgeluk. Als hij werkelijk maar 300.000 man dacht nodig te hebben dan had hij op TV 100.000 gezegd.
De officiële limiet, bedraagt 1 miljoen manschappen ..
Vandaag in De T.:
"De Russische president Vladimir Poetin zegt niet uit te zijn op een directe confrontatie tussen Rusland en de NAVO".
Ach... werkelijk?...
"Poetin zei ook dat het niet nodig is om nog langer grootschalige aanvallen uit te voeren op Oekraïne".
Nee maar... Echt??...
" 'Het is niet onze bedoeling om Oekraïne te vernietigen', zei Poetin".
Túúrlijk niet, joh; je bent al halverwege...
"De strijd in Oekraïne verloopt als voorzien, aldus Poetin."
Ggggrrch....(Proest!).
" 'Het is daarom ook niet nodig om meer reservisten te mobiliseren', zei Poetin."
Nee. Daarom wachten wij op de nieuwe beelden van de komende volgende mobilisatie, van de chaos en de dronken dienstplichtigen die al niet eens meer in staat zijn de bus in te klimmen die ze naar Poetin's slachTvelden gaat brengen.
Dat kranten nog de moeite nemen om de valse beloftes van notoire leugenaars als Poetin en zijn ballenlikkende schoothond Lavrov, af te drukken is mij een raadsel...
Oh echt? Ik heb toch iets héél anders gelezen in de NOS. Ooh ja da’s fake nieuws B-)
Ik denk dat poetin teveel video's van rutte heeft bekeken. Op ten duur wordt je dan zo.
Iets voor een stijlloze poll?
Wie is de grootste leugenaar?
O Poetin
O Rutte
@MAD1950 | 14-10-22 | 21:16:
Vranyo is niet liegen volgens de Russen.
Rutte is gewoon een veel beter politicus dan jij of jouw idolen ooit zullen zijn.
Hij is zo goed in wat hij doet dat elke tegenstander kijkt naar Wilders of Baudet en denkt. Fuck. Dan maar Rutte.
Slim denk je?
Nope. Zo slecht is de oppositie.
@MAD1950 | 14-10-22 | 21:16: Dat is afhankelijk van wie van de twee er de meeste woorden heeft gesproken in zijn leven.
'De strijd loopt als voorzien.' Dit is een voorbode, een klein voorproefje voor zijn volk dat de operatie geslaagd is en dat er een einde aan komt. Vladolf Putler weet dat jij genadeloos aan het verliezen is maar d.m.v. leugens en bedrog zijn volk tevreden houdt. Binnen twee a drie weken komt de glorierijke aftocht van de Russen. Groot Volksfeest op het Rode Plein. Putin de Overwinnaar. Weten de Russen veel? Zo komt hij ermee weg. Er zijn toch echt wat telefoontjes naar het Kremlin geweest afgelopen dagen. De wereld heeft laten zien aan Putin wat de score is. Putin kiest voor die eieren en hij komt ermee weg.
Ongehoord dat in 2022 een heel volk nog zo gemanipuleerd kan worden. Dat is wel het laatste wat ik kon verwachten, een inval 'ala, maar dat je een volk zo stompzinnig kan misleiden? Elke reaguurder dacht toch dat hij in vrijheid leeft, met alle informatie beschikbaar die nodig is? Grote mondjes overal, we weten het allemaal beter. Heerlijk, reaguren!
De Rus heeft werkelijk geen flauw idee. Onwerkelijk toch? Ja toch!
Ga nu Zappa '75 luisteren, net binnen! Doei!
Ik hou het toch maar bij airbags.
Wat ik ook niet goed begrijp, of beter, wat ik me afvraag. Hoe zit nou al die Poetin's vertrouwelingen die onder verdachte omstandigheden het loodje leggen?
Vandaag is weer zo iemand gestorven: Nikolai Petrunin. Zit Poetin daarachter? Waarom moet dat? Vormen die gasten een voor een een heuse bedreiging voor Poetin? Of zitten er meerdere rivaliserende fracties daarachter? Vechten die fracties op achtergrond elkaar de tent uit? Of zijn er toch heimelijk opposities, zoals "Freedom of Russia Legion" die op deze manier proberen Poetin's vriendjes een voor een om te leggen?
To encourage the others.
Tja zo is er ook een lijst van verdachte overledenen rondom de Clintons. Er gaan nu eenmaal dood en de media schrijft er graag hijgerig over.
Ik heb de indruk dat de Oekraïnische inlichtingendiensten er achter zit of anders een Westerse dienst. Want het lijken namelijk vrijwel allemaal Putin gezinden. Maar het is een lastige kwestie. Ik heb best inzicht in dit soort kwesties, maar ben hier ook nog niet uit.
Dit bloed, deze lijken achter de troon, dit betreft KGB akties - Of eigenlijk, de hedendaagse opvolger hiervan - De FSB. Putin was zelf een KGB agent die o.a. in de jaren 80 in de West-Duitse hoofdstad Bonn in NRW niet zover bij ons over de grens, spioneerde. Verder wordt Putin aangewezen als diegene die delen van de RAF - De terroristenbrigade Rote Armee Fraktion - van wapens voorzag. Ook toen al met het doel om 'het Westen' te stabiliseren, in feite. Dit laatste is tegelijkertijd echter toen ook al, niet gelukt. Iemand als Putin (En zijn collega's) schrikken niet terug voor dit soort handelingen. De complexiteit van (gif)aanvallen in andere landen, geeft ook aan dat de Russische Staat hier achter zit - Ondanks verbale ontkenningen hiervan. Dit laatste betreft dan weer desinformatie, onder het Russische Actieve Maatregelen programma.
Deze critici vormen inderdaad een bedreiging voor de politieke carriére van Putin, en indirect voor instabiliteit in het land Rusland. Alhoewel de volledige situatie altijd complexer en uitgebreider is, dan in één tegel valt uit te leggen. Kort samengevat: Critici worden ijskoud, uit de weg geruimd. Het Russische volk wordt murw gebeukt d.m.v. nepnieuws gericht op ons, hier in de Eerste Wereld.
Ik ben hier ook benieuwd naar, Setter. Kan één van onze kenners het proberen te duiden? Is daar een soort idee over of denkt iedereen er iets anders van?
@Nederlandop1 | 14-10-22 | 20:31: Putin zat in Dresden, tijdens zijn KGB-periode.
@Après toi | 14-10-22 | 20:50: Eind jaren 70 werd 'ie uit West-Duitsland verwijderd, n.a.v. spionage praktijken in Bonn.
@Nederlandop1 | 14-10-22 | 20:53: Dat lees ik echt nergens terug. Volgens mij was zijn vertrek naar Dresden, in 1985, zijn eerste buitenlandse KGB-avontuur. Daarvoor zat hij in Leningrad en in Moskou.
@Après toi | 14-10-22 | 20:58: 12ft.io/proxy?q=https://www.volkskran...
Maar of het nou echt vast staat….
@Après toi | 14-10-22 | 20:58:
Poetin kwam berooid en doelloos terug in St. Petersburg. Met een paar knapen uit zijn jeugd kregen ze het idee om alle peregen als een maffia club te heersen. Wel knap. Dat is hem goed gelukt.
@Après toi | 14-10-22 | 20:50:
Hij zat in Berlijn toen de muur viel....
@Komjehiervaker | 14-10-22 | 21:11: Ah wist ik niet. Kwam het volgens mij niet tegen in zijn biografie: de Nieuwe Tsaar, van Steven Lee Myers.
@Nederlandop1 | 14-10-22 | 20:31: "Critici worden ijskoud, uit de weg geruimd." Het hoeven niet eens critici te zijn, zolang de nomenklatoera rond Poetin maar denkt dat ze het zijn.
Ik bedoel: het kan best dat Poetin om de zoveel tijd een willekeurig iemand van zijn entourage uit het raam of van een boot laat gooien simpelweg om de rest rustig en onderworpen te houden.
@MAD1950 | 14-10-22 | 21:42:
good thinking...
@Après toi | 14-10-22 | 20:50: Feiten, aub - Ook al is het GS - geen zelfverklaard onderbuikgevoel, zonder diezelfde feiten te controleren. En aansluitend van u zelf te denken dat u gelijk heeft .. Wat op zijn beurt ook nog overspringt op andere voormalige, zeer begaafde virusexperts.
Ik ben ook gemobiliseerd. loer er de hele dag op.
Wat vindt jouw buurvrouw van al dat turen?
U bedoelt waarschijnlijk " gemeubileerd". U heeft dus een gemeubileerde kamer gehuurd?
The Instagram account of the Ministry of Defense of the Russian Federation also interpreted these signs in their way. As per them, Z allegedly means “For the victory.” V has two slogans: “The power is in truth” and “The task will be completed” (drawn as △ on vehicles). They did not explain ‘O’.
En wat voor symbool voor: Ow, shit we gaan sterven!!
@miko | 14-10-22 | 20:00:
Duimpje naar beneden.
O staat voor " raket in midden cirkel schieten"
Zapad, Vostok e.d. gaat om waar ze vandaan kwamen.
@Mr_Natural | 14-10-22 | 20:02:
hehe,ja,
De echte omschrijvingen voor deze markeringen, vindt u hierrr :
twitter.com/EwaGM3/status/15771710928...
Hij was alweer te laat om het steentje uit de hand te pakken.
Stel je voor dat Putin miljoenen asielzoekers had opgenomen en ze allemaal had gemobiliseerd.
Veel van die asielzoekers die nu in Ter Apel hangen zijn d3zelfden die toen vanuit Wit Rusland Polen niet jn kwamen. Het zijn pionnen in een spel, Poetinvolgt de rechtse media en denkt dat wij dan kapot gaan en gedestabiliseerd raken. Dat is niet eens volledig onwaar maar die ambtenaarapperatsjiks hier shaffen es zowaar min of meer. Af en toe beetje drukken bij een gemeente en een sporthal opeisen maar tot diepere vragen en analyse wat er nu gaande is leidt het merkwaardigerwijs nauwelijks.
""Vijf bier voor de bemanning" #Giswerk
Ben bang dat hij nooit meer dan 2 bier kan bestellen.
Of elf wodka, lijkt mij meer logisch.
Dat ""Freedom of Russia Legion"" wordt te veel opgeklopt. En nee, er is geen manier dat ze met de P2000 (sowieso niet een nuttig wapen op het slagveld) o.i.d. knokken. Er zijn echt wel zat (etnische) Russen die vechten voor Oekraïne maar geen elite troepen.
Veel groter nieuws is dan dat de Tsjetsjenen een nieuw legioen gaan oprichten om te knokken tegen de Russen. Ik ben er nog niet zo uit wat ik daar van moet denken. Hoewel ik diep respect heb voor die Kaukasus gasten is het toch een beetje stuivertje wisselen tussen de Georgiërs en Dagestani e.d. Het blijft een nogal hard volk.
Zelf denk ik dat Oekraïne op dit moment niet genoeg heeft om door te zetten. Het gaat om dit moment om Bakhmoet zo te zien. Snap ik wel maar het ligt daar inmiddels vol met Russische lijken en ze blijven maar komen. Ik vrees dat ik hier toch een inschattingsfout heb gemaakt. Als je gewoon als domme leek zoals ik kijk naar de bombardementen op de linie (en daarbuiten) dan kan je tot geen andere conclusie dat Rusland panisch alles uit het blik trekt om maar te overleven inclusief lijken die zich letterlijk opstapelen. En het klinkt ongepast maar het doet me denken aan nazi's die letterlijk doodziek werden van zoveel mensen dood te schieten. 1 is al veel om mee te leven. Maar zoveel?
Nu kijk ik in de regel spreekwoordelijk niet verder dan mijn neus lang is maar waar blijven de beelden van opgestapelde dooie (Russen) dan?
Niet dat ik daar nou zo van kan genieten maar “gewoon” voor de juiste beeldvorming zeg maar hè.
Bedenk dat er 10.000 versgetrainde oeks net zijn aangekomen. Dat kan wel een verschil maken bij Bakhmoet.
Wagner is daar nogal actief, las ik. Dat zijn natuurlijk wel de beter getrainde en meer ervaren Russische soldaten.
@D-Fens_1963 | 14-10-22 | 19:46:
Er zijn hier toch de afgelopen dagen video's voorbij gekomen met flink wat lijken rond de loopgraven.
Ik denk, Theo, dat er door "ons" toch een beetje op de rem wordt getrapt ivm de nucleaire dreigementen van Poetin. Niet voor niets dat de nadruk nu weer ligt op het leveren van luchtdoelgeschut.
Vind ik zelf een riskante ( lees: onverstandige ) keuze, je geeft het momentum uit handen en tijd is wat Poetin nodig heeft.
@Après toi | 14-10-22 | 19:51:
Die hebben blijkbaar ook veel man verloren en kunnen ze niet aanzuiveren vanwege geen motivatie.
je kunt nog zo goed zijn, de aanval heeft ze veel kracht gekost en vijandelijk terrein bezet houden kost ook extra manschappen. oekraine kan in principe iedereen naar voren sturen, de Russen kunnen hun achterland niet zonder bezetting achterlaten.
@Apres toi, een soort dirlewanger brigade; goed in moorden roven en verkrachten, maar snel uitgeschakeld als ze reguliere troepen tegenkomen op het slagveld.
@Après toi | 14-10-22 | 19:51: Die zijn ook behoorlijk door de mand gevallen. De medewerkers variëren van goed getrainde ex special forces types tot opgeleukte mall cops. Net als de meeste PMC groepjes trouwens: effectief als bewaking, semi-politie en VIP-escortes (hebben ze ervaring mee), enkele teams zijn inzetbaar voor special ops, maar als groep optreden in dit soort conflicten is niet hun specialiteit. Niet beter getraind of meer ervaren dan de gemiddelde Russische beroeps, maar wel beter gemotiveerd.
Bakhmoet is toch helemaal niet belangrijk. Dat zegt ook die Igor Girkin. Putin wil Bakhmoet innemen voor PR-technische redenen, terwijl het strategisch niet bijzonder belangrijk is. De Oekraïeners daarentegen gebruiken Bakhmoet enkel om Russische troepen vast te houden en te vernietigen.
Het schijnt dat er nieuwe munitie voor die HIMARS wordt geleverd, die in duizenden scherpe stukjes uit elkaar spat. Daarmee kun je veel manschappen uitschakelen, en als Poetin denkt dat hij het met een massa mensen wel redt, zal dit wapen op grote schaal ingezet gaan worden door de Oekraïners, domweg om zoveel mogelijk Russen te doden, omdat ze anders overlopen dreigen te worden.
@KeesBruin | 14-10-22 | 21:15:
Yups, heb ik ook gehoord. Het schijnt volgens de letter der wet geen clustermunitie te zijn maar het doet zo ongeveer wel hetzelfde.
Nou ja, je kunt je als Rus natuurlijk ook gewoon overgeven en die, wat was het, 50K in je broekzak steken. Poetin heeft niet het eeuwige leven en zijn kompanen in crime ook niet.
@Graaisnaaiert | 14-10-22 | 21:31: Jullie doelen hier op. Bron, Volkskrant:
Het Amerikaanse raketsysteem Himars is nog dodelijker geworden voor de Russen. Het Oekraïense leger vuurt nu nieuwe, door de VS geleverde precisieraketten af die 182 duizend stukjes metaal verspreiden om zoveel mogelijk Russische soldaten te doden en om hun lichte materieel te doorboren.
De nieuwe munitie, waarvan het gebruik is bevestigd door Kyiv, zal het aantal doden onder de invasiemacht fors vergroten en de Russen verder demoraliseren. Met één salvo van zes raketten, kan de Himars-raket dood en verderf zaaien onder Russische troepenconcentraties in een gebied van 1,3 vierkante kilometer.
De explosieve lading van de verwoestende M30A1- raket wordt enkele meters boven de grond tot ontploffing gebracht. Hierna verspreiden de duizenden metalen fragmenten, waaronder balletjes van een paar millimeter doorsnee, zich over een gebied. Behalve voor aanvallen op infanterie-eenheden is de raket ook bedoeld om andere ‘soft targets’ zoals trucks te vernietigen die niet bepantserd zijn.
In Irak gebruikten de VS met hun raketsystemen op grote schaal een voorganger van deze clustermunitie. Deze raket verspreide echter 644 kleinere bommetjes die explodeerden onder infanterie-eenheden. Iraakse soldaten noemden dit verwoestende wapen ‘regen van staal’ en bleven het liefst veilig in hun bunkers.
De nieuwe Himars-raket wordt door het Amerikaanse leger echter gezien als ‘veilige clustermunitie’. Clusterbommen zijn al jaren omstreden omdat veel burgers worden gedood door de munitie die niet ontploft. Maar nadat de Himars- raket heeft toegeslagen, zijn de metalen delen niet meer gevaarlijk voor burgers.
V staat voor victory.. of peace.. geen van beiden van toepassing
Vraag het de Engelsen.
@Theodorus.Goldbach | 14-10-22 | 19:44: de Duitsers gingen er toen ook al mee aan de haal. Nederland hing in 1944 vol met posters V= Victorie voor Duitschland!
Die ene met zijn Daniel Defense Selbstladebüchse DDM4 M4A1 - .223 . Kost toch een 3000 $. Lijkt me wel een mooi wapen.
gunandoutdoor.de/feuerwaffen/langwaff...
Reactive Armour op een onbepanserde truck blaast de cabine aan gort. Werkt eerder averechts.
mobile.twitter.com/ChuckPfarrer/statu...
Corruptie kan zijn voordelen hebben als blijkt dat die blokjes geen explosieven maar zand bevatten
Dat hele Rusland is compleet naar de kloten. Het is niks en zal ook nooit wat worden ook.
Als je deze oorlog met de vrije hand analyseert dan sterven er een hoop zonen en dochters en juicht iedereen de propaganda toe die ze voorgeschoteld krijgen. Wanneer sturen de wapenlobby of de geopolitica hun kinderen naar het front?
Laat ik zeggen dat ik dit geen oorlog van de plebs vind en ik het daarom onnodig vind dat het plebs hun oorlog moet uitvechten.
Wat een hoop onzin. Vooralsnog vechten de oekrainers hun oorlog en staat de hele bevolking van plebs tot elite daarachter. Ik vrees dat anders dan vaak hier verkondigd wordt, dat ook geldt voor rusland.
Laten we maar met een gerust hart gaan slapen dat met sommige mensen die vrijheid en democratie voor lief nemen we nog steeds de "aardappel eters" waren van Van Gogh. Nu ja, niet iedereen. Maar de meesten hier.
U ziet zichzelf neem ik aan niet als pleb? Of heeft u ook opdracht van Frau Ursula om naar het oostfront ab zu marchieren?
Hier in Nederland zijn een paar weken geleden nog 140.000 kinderen gemobiliseerd en daar heeft niemand het over. Dat het om kinderpostzegels gaat is maar een detail. Je weet maar nooit bij welke gekken ze aanbellen.
Als je jezelf niet vertrouwd, niet open doen.
Dat moet ook eens verboden worden, steeds van die kut briefjes op mijn mat alsof ze post bezorgers zijn "we hebben u gemist en komen later terug" Nee, tief gewoon een eind op met je zegels.
Ik verkocht ze vroegah (jaren '70) in de hoop dat ik de Marklin trein kon winnen. De TEE versie. Nooit gelukt. Snif. Lol! Gelukkig heeft pa hem later zelf gekocht en staat nu onder een dome in mijn werkkamer. Mooie tijden.
@Basil Fawlty | 14-10-22 | 19:33:
Ha, ik ook niet in een dome maar wel op mij bureau.
Samen met wat zelf gevonden ammonieten
www.lokmuseum.com/spur_h0/dieselloks/...
@Basil Fawlty | 14-10-22 | 19:33: hahaha de marklin TEE dat was ook de droom van kleine smoelensmid,,, zoveel lol gehad in de kelder met mijn kippengaas papiermache landschapjes neprotsen tunnels rails stations en alleen de bedrading al was een feest.... op weg naar de dochter ib Toscane kom ik hem zeker bewonderen... heb je al een goed restaurant op het oog?
@Smoelensmid | 14-10-22 | 19:48:
Een ander gewild lokje was de krokodil. had ik een oud model gekregen van mijn oom. ooit voor een appel en een ei aan een maatje verkocht, die was bloedfanatiek, nog steeds trouwens
@miko | 14-10-22 | 20:18: Ja die was toen out of reach , achteraf denk je waar ging het om wat waren de bedragen toen.. Wel van geleerd voor nu als je iets doet doe het dan goed ook al is het boven je macht leen er desnoods voor maar doe het in een keer goed of het nu gaat over een auto een grasmaaier of een foto camera, je hebt er zoveel en zo lang lol aan als je iets koopt waar je heel erg blij mee kunt zijn en niet steeds moet geilen op een model wat net iets beter is.. ik adviseerde ooit mijn zwager over een minolta camera hij wilde de 5000 en ik zei doe nu maar de 7000 en jaren later heeft ie het er nog over dat het zo een top advies was.
@Smoelensmid | 14-10-22 | 19:48:
Zelfde hier. Mijn pa had een fantastische Marklin baan in de kelder iets van 45m2 en inderdaad Kippengaas bergen etc., Kibri, Vollmer huisjes etc. etc. met liefde in elkaar zetten en hij had een hoek voor mijn station en stad gemaakt waar ik mocht aankloten (andere hoek voor mijn broer). Niks mooier dan de nachtlichtjes van die baan. Toen wij verhuisden alles ingepakt en nooit meer opgebouwd. Maar mooie herinneringen aan.
Was een aantal weken geleden in Geneve en daar heb je 2 miniatuur treinzaken. Waarom? Zwitsers zijn dol op hun treintjes (SBB na Japan al jaren het beste treinbedrijf ter wereld) en ik sentiment natuurlijk maar die prijzen thans. Wow! Voor een gemiddelde Marklin stoomloco toch effe 300 of 400 CHF neertellen.
@Smoelensmid | 14-10-22 | 19:48:
Overigens zoals je weet woon ik nu in Lugano met vol zicht op het meer en Monte San Salvatore en 's avonds zie je de treinen naar Milaan en vice versa om die berg draaien en met die lichtjes is het net een miniatuur baan zo mooi. Morgenvroeg effe trein naar Como (35 minuten), om de 10 minuten via die route en uitzicht is mooi. En trein want dan kunnen we goed lunchen en drinken en SBB is briljant. Schoon, modern en altijd op tijd.
V for Vendetta? #Giswerk
Mooie film.
@Theodorus.Goldbach | 14-10-22 | 19:46:
Geweldig, zou zich vandaag kunnen afspelen.
@Theodorus.Goldbach | 14-10-22 | 19:46:
Absoluut. Mogen ze wel Russische ondertiteling bij doen.
Wat is "Volkssturm" op zijn Russisch?
Heb afgelopen week weer eens het fantastische boek van de Antony Beevor gelezen: "The Second World War."
www.amazon.com/Second-World-War-Anton...
En alles, behalve het vermoorden van de joden, doen de Russen nu ook tav Oekraïners. Ze beschouwen ze als untermenschen en geen volk, het wegvoeren van Oekrainers, de Russische propaganda. Bijna een spiegelbeeld van nazi Duitsland. En deze keer wordt Rusland niet aangevallen maar vallen zij aan.
Ik las een tijdje terug een analyse van het Russische Nazi-begrip. Daarmee worden feitelijk mensen bedoeld die kritisch op Rusland en de Russische politiek zijn. Misdaden tegen de menselijkheid hoeft zo iemand helemaal niet te plegen. Als Hitler in 1941 Rusland niet was binnengevallen, dan hadden Stalin en co geen enkel probleem gehad met de Duitse concentratiekampen. Maar omdat de Duitsers zich tegen de Sovjets keerden, werd 'Nazi' in Rusland een beladen begrip.
En alle Russische krijgsgvangenen die het destijds hadden overleefd werden door Stalin gewantrouwd en verdwenen met hun complete families in de Gulag.
@Après toi | 14-10-22 | 19:35:volgens mij hebben de russen nog steeds geen probleem met concentratiekampen.
@Après toi | 14-10-22 | 19:35:
Klopt. Wordt ook in dat boek aangehaald en dan vooral ivm met de Poolse kwestie Ribbentrop-Molotov. Nazi was geen probleem voor Stalin tot de ochtend van 22-06-1941 en toen moesten de overigens uitstekende (cynisch) Communistische propaganda instituten draaien.
Stalin's zuiveringen waren eigenlijk hetzelfde als de concentriekampen in Duitsland, alleen geen gas maar laten verhongeren, gulags en afschieten.
@Ridde Rogter | 14-10-22 | 19:39:
Zelfs vele Russische partizanen die achter de Duitse fronten vochten werden na bevrijding effe naar de Gulag geboucheerd.
Beevor is sowieso een aanrader voor WO-II boeken. Heb het nodige in de kast staan, leest lekker weg, overzichtelijk en verdomde informatief.
In dat boek ook: Toen de Russen Auschwitz bevrijden stuurden ze meteen ongelooflijk veel legerartsen eropaf om de overlevenden te redden maar hielden ze het nieuws stil in de media tot het einde van WO2 in Europa want Stalin wilde niet dat de aandacht ging naar de industriële vernietiging van de joden maar puur naar het lijden van de Russen. Hoe ziek cynisch wil men het hebben?
@Basil Fawlty | 14-10-22 | 19:43: Zelfs al in de 20’er jaren, ruim vóór de zuiveringen vanaf 1937 liet Stalin al miljoenen verhongeren als gevolg van de gedwongen collectivisatie van de landbouw.
@Graaisnaaiert | 14-10-22 | 19:51:
Indeed. Ik raad vrienden en bekenden van mij die interesse hebben voor die tijd altijd zijn boeken aan. Voor de mensen die liever een audioboek hebben. Prima Engelse versies.
@Ridde Rogter | 14-10-22 | 19:54:
Inderdaad. Begon al toen hij aan de macht kwam en natuurlijk de bekende zuiveringen. Tot en met de familie van Lenin en zijn eigen familie en vrouw.
In de jaren '90 was er een zeer indrukwekkende tentoonstelling in het Stedelijk in Amsterdam (toen ze nog niet woke waren) en dan moest je door een doolhof lopen om bij een loket te komen en dan werd je weggestuurd want verkeerde loket en dan liep je weer door het doolhof om door het doolhof weer bij het verkeerde loket te komen etc. etc. Was een kunstwerk van een vrouw die Stalin had meegemaakt en wilde aantonen hoe eng en 1984 dat was. Ik was een jaar of 22/23 en ben dat hele enge benepenheid gevoel nooit vergeten.
@Basil Fawlty | 14-10-22 | 20:04: Stalin begon zijn loopbaan met bankovervallen en ontvoeringen. Harde man, ook tegen zijn eigen kinderen. Z'n zoon was depressief en probeerde zichzelf van het leven te beroven, met een geweer. Dat mislukte, wat Stalin deed uitroepen dat zelfs zelfmoord plegen te hoog gegrepen was voor deze absolute nietsnut.
@Après toi | 14-10-22 | 21:49:
Georgische crimineel. En zijn mede slager Lavrentiy Beria kwam ook uit Georgie. Tuig van de richel die het naar de top hebben geschopt en verantwoordelijk waren voor vele miljoenen doden. Gelukkig is Beria uiteindelijk maar veel te laat geëindigd zoals hij velen naar de dood heeft gestuurd. Executie. Scum of the earth.
Mijn oma vertelde me ooit dat de Russen even vaak worden overschat als onderschat.
Ik hou het maar even bij de woorden van m'n oma. Zij wist ook veel van geneeskrachtige kruiden, dus dat lijkt me wel o.k.
Overigens, no offense - nog steeds niet mijn oorlog. Ergens nogal bespottelijk dat de EU het wel als hun oorlog ziet - naar de woorden van Macron, halfjaar geleden, zou het nog minstens 10-20 jaar geduurd hebben voordat Oekraïne ook maar in de buurt van een lidmaatschap zou kunnen komen.
De sancties die je dan als EU oplegt moet je natuurlijk wel kunnen betalen. Dat kan de EU helemaal niet. Is al genoeg kwijt aan onzin als energietransitie, immigratie, stikstof etc.
Wie zit er eigenlijk te wachten op die tandeloze ambtenaren, nog lui ook, uit Brussel? Ik niet.
Helemaal mee eens
Meld jij je nou maar aan bij het Vreemdelingenlegioen. Goed voor je discipline en je ziet ook nog wat van de wereld. Bovendien betaal je dan in verhouding weinig belasting. Win-win, zou ik zeggen.
Laat me raden. Uw oma heette Klazien en kwam uit Zwalk?
@hero_of_heaven | 14-10-22 | 19:46:
Beer'ndien uut Wisp. En het is Zalk btw.
Heette jouw oma toevallig Klazien?
Sorry, soort van dubbel post.
Klinkt best wel interessant uw "niet mijn oorlog". Maar wat wilt u daar (nog daargelaten dat u er helemaal niet over gaat of het wel of niet uw oorlog is) nu eigenlijk steeds mee zeggen? Gaat u de hoge energierekening terugsturen wegens niet "uw oorlog"? Eist u korting op uw boodschappen wegens "niet uw oorlog"? Heeft u het Kremlin gemeld waar uw huis woont met het verzoek om dat in geval van een bombardement te sparen omdat u toch echt van mening bent dat dit "niet uw oorlog" is?
@Graaisnaaiert | 14-10-22 | 19:50: wezep
In die bakjes zit gewoon rubber, dus bij kaboem is hij dooedt. In ieder geval schiet het lekker op met de " mobilisatie". Vandaag in Moskou razzia bij de metro en elektro winkels om " vrijwillige te zoeken. Zo maak je in de bevolking vrienden.
twitter.com/ukraine_world/status/1580...
Types als Poetin zie je ook aan de pokertafel: ze blijven hun chips (in dit geval slecht getrainde, slecht bewapende jongemannen die een echt leven hadden - helaas) kansloos naar het midden schuiven.
Die gasten met die FNF 2000 komen regelrecht uit X-com.
Super mooi geweer, verschrikkelijk onpraktisch en niet betrouwbaar.
@knuffedol | 14-10-22 | 19:27:
Daar lees ik toch andere verhalen over.
@Der Schnitzeljäger | 14-10-22 | 19:48: ik neem deze gast behoorlijk serieus: youtu.be/hsEHEjA0Z1w
Deden die Russen niet een Z op hun wagens schilderen?....
Dat was om de Vechtbereidheid en moed symbolisch te laten zien, namelijk Z ero.
Z is maar 1 van de symbolen. In het begin waren het er een stuk of 4 meen ik. Elke windrichting van waar Rusland de Oekraïne binnen viel had een eigen symbool.
Nu zie je vaak alleen nog Z en V. Beide zouden "Victory" betekenen.
Issue? Dat je iets op de motorkap plakt maar verder gewoon achter een voorruit zit?
In die blokjes zit rubber dat houdt dus ook niet veel tegen, hij heeft die auto sowieso in Oekraine gejat dus veel plezier ermee.
Ik wil wel raden, hij probeerd zijn voertuig te beschermen met…. Explosives. Never change, Russians, never change
Als deze knakkers allemaal sneuvelen straks? Die 300k. Hoeveel opties heeft Putin dan nog over?
Nog eens 300000 sturen.
Hij heeft dan nog 2.200.000 opties.
Overschot aan vrouwen voor de mannen die niet naar het front hoeven.
@Rotterdammert1965 | 14-10-22 | 19:28:
Dat word neuken,... ow nee dat doen die russen al jaren niet meer, wel zuipen.
@miko | 14-10-22 | 19:35: Als Nederlander of Duitser was u (vroeger) bij de Russische vrouwen graag gezien. Omdat we weinig drinken en vrouwen niet slaan stond je ophun lijst als nummer een.
300k gemobiliseerd en tussen de 300k en 900k gevlucht.
Er valt daarna nog genoeg de mobiliseren. De eisen moeten dan weer wat lager en het materiaal wat ze meekrijgen weer wat kutter.
@jan huppeldepup | 14-10-22 | 19:40:
Vroeger??? Gotver, kun jij leeftijd zien aan de comments??
@miko | 14-10-22 | 19:35: Neuken? Wie dan? Alles wat hem nog enigszins overeind kon krijgen is straks dood. Wat overblijft is een stelletje bejaarden waarvan het zaad al op sterk water staat.
@jan huppeldepup | 14-10-22 | 19:40: russische vrouwen zuipen dan weer veel
En meppen er graag op los
REAGEER OOK