Weekupdate Oekraïne (10). Oekraïne bestookt Russische havens, 'night of pure terror' in Odessa
We zijn er weer bij en dat is (niet) prihima
This week alone, Russia used more than 3,000 strike drones against our cities and communities – a significant portion of them “shaheds” – as well as over 1,450 guided aerial bombs and 40 missiles of various types. The Russians are not dialing back their war effort against our… pic.twitter.com/EffDjcUVMk
— Volodymyr Zelenskyy / Володимир Зеленський (@ZelenskyyUa) March 29, 2026
Drie dagen zou de speciale operatie van de Russen in Oekraïne duren. Inmiddels zijn we vier jaar verder (iets meer dan drie dagen) en beginnen de Russen ook op eigen grondgebied weer wat meer klappen te krijgen: de laatste dagen voerde Oekraïne meerdere aanvallen uit op Russische olieinstallaties. De haven van Oost-Loega (Ust-Luga) is aangevallen met drones en zoek dat maar eens op nu Google Maps nog normaal is: dat ligt aan de Finse Golf, bij Estland, zo'n 1.000 kilometer ten noorden van Kiev. Ook aan de andere kant van de baai was het raak (Primorsk) en in de regio Belgorod is een dode gevallen. Oekraïne voert die aanvallen uit met eigengemaakte spulletjes: FP-1-kamikazedrones (FP staat voor: Fire Point) en FP-5 Flamingo kruisraketten.
Eenrichtingsverkeer was het natuurlijk niet: de Oekraïense president Volodymyr Zelensky meldt 3.000 aanvalsdrones in een week tijd, het overgrote deel van die gore Shaheds uit Iran, plus 1.450 bommen en 40 raketten. Daarbij vielen meerdere doden. In Odessa was het een 'night of terror' waar een kraamkliniek werd geraakt, maar de meest in het oog springende aanval was de knaller in het 'veilige' Lviv, overigens een prachtige stad. Daar boorde een drone zich in een historische kerk. Lekker gewerkt weer Poetin! Dan nog de door FPV-drones geïnfecteerde gierput die de frontlinie heet: daar zit natuurlijk vrijwel geen beweging in.
Op diplomatiek gebied zégt het Kremlin bij monde van die woordvoerder met z'n pedosnor klaar te zijn voor een nieuwe ronde gesprekken, maar een betrouwbare partner is Rusland niet wat dat betreft. "We remain open, we are in contact with the Americans, and we are counting on holding the next round of talks as soon as circumstances permit", klinkt het. U leest: de bal ligt in het kamp van de Amerikanen, die elders op de planeet met de rookspuit door het wespennest gaan en momenteel dus wat anders aan hun kop hebben. Nou, volgende week dan maar weer!
PS. Liveblog Iran hiero
Just now Russian drone hit a residential building in Lviv's historic center. At least 2 people are severely injured. The building is located just a few meters away from the 17th century St.Andrew's Church, which is a UNESCO heritage.
— Kyiv. The City of Courage (@Kyiv) March 24, 2026
This could easily be Krakow, Budapest,… pic.twitter.com/d88ffodlFQ
Reaguursels
Dit wil je ook lezen
Liveblog oorlog. Iran kondigt vier THEMATAFELS aan voor verdere onderhandeling, Israël bezorgd om Iraanse positie Libanon na deal
We zijn gek op thema's en gek op tafels in Liveblog 161. Liveblog 160 las u hier
Liveblog oorlog. 'Vanochtend Israëlische aanvallen op Hezbollah ondanks wapenstilstand', Witkoff en Kushner naar Zwitserland voor 'eerste nucleaire onderhandeling'
Het gaat echt even vallen of staan in Libanon in Liveblog 159. Liveblog 158 las u hier
LIveblog oorlog. 'Voorwaardelijke, gefaseerde investering in Iran van $300 miljard door Golfstaatcoalitie wel in deal'
De prijsbepaling van vrede in Liveblog 156. Liveblog 155 las u hier
Liveblog oorlog. Deal getekend, Trump noemde Netanyahu een "very difficult guy, has no f**king judgement" na aanval op Hezbollah in Beiroet
Wereldvrede uitgebroken in Liveblog 154? Het tekenen van de deal zag u gisternacht ontvouwen in Liveblog 153

