Liveblog oorlog Iran. Rutte lijkt te vrezen voor voortbestaan NAVO, Trump kondigt aan dat VS in en rondom Iran blijven totdat Teheran het 'echte akkoord' naleeft
Nummer 75 alweer, 74 teruglezen kan hierrr
Als Mark Rutte spreekt, gaat het vaak vooral om wat hij niet zegt, en waar hij omheen praat; bij CNN gaf hij na lange gesprekken met Trump aan dat de president 'erg teleurgesteld' is in de wat reactieve, afwachtende en soms afwijzende houding van zijn bondgenoten, maar weigerde te zeggen hoe bang hij is dat Amerika zich terugtrekt uit de NAVO ("Dit was een bijeenkomst van vrienden, we mogen elkaar, ik bewonder zijn leiderschap"). Trump zelf was ondertussen duidelijk op Truth: "NATO WASN’T THERE WHEN WE NEEDED THEM, AND THEY WON’T BE THERE IF WE NEED THEM AGAIN. REMEMBER GREENLAND, THAT BIG, POORLY RUN, PIECE OF ICE!!!" Op datzelfde Truth tierde hij wat over CNN en de New York Times, die een onjuist 10 puntenplan als waarheid zouden hebben gepresenteerd. Voorlopig blijven de Amerikaanse schepen, vliegtuigen en militairen in en rondom Iran tot het "echte akkoord" wordt nageleefd - "NO NUCLEAR WEAPONS and, the Strait of Hormuz WILL BE OPEN & SAFE". Iran presenteert ondertussen alternatieve routes door de Straat van Hormuz; sinds die weer open is, waagden volgens de New York Times vier schepen de gok. Ondertussen claimt Hezbollah vannacht raketten richting Israël te hebben afgevuurd, nadat Israël er de afgelopen 24 uur ontzettend huishield. Afijn, lang verhaal kort - we gaan live.
Update 08:08 - Amerika wil dat Europese landen "binnen een paar dagen" concrete plannen overleggen over de toekomstige bewaking van de Straat van Hormuz.
Update 08:16 - Raarrrrr. Minister-president van Pakistan plaatste een tweetje waarin hij Trump opriep een deadline met Iran te verlengen; dat tweetje werd voor plaatsing eerst goedgekeurd door het Witte Huis, volgens de New York Times.
Update 09:15 - Geen gewonden na raketaanval Hezbollah op Israël.
Update 09:35 - Nu we het toch over Israël hebben: die maken van de gelegenheid gebruik om 34 nederzettingen op de Westbank goed te keuren. Niet per se sympathiek.
Update 09:37 - Spanje heropent ambassade in Teheran.
Update 09:48 - BREEK. Israël claimt Hezbollah-bons Naim Qassem te hebben gedood, meldt onder andere Reuters. Voor de duidelijkheid: dat is dus de grote baas, sinds 2024, toen hij Nasrallah opvolgde. Slechte week voor de Qassempjes: gisteren schakelde Israël nog zijn neef uit.
Update 09:58 - Artikel bij Reuters is weg, dus nog maar de vraag of dit daadwerkelijk waar is. Al Jazeera meldde het ook, maar ook zij trekken de keutel weer in. Mogelijk dus tóch een goede week voor de Qassempjes.
Update 10:01 - Yep, de beste man lijkt nog te leven. Heeft er alle schijn van dat een Reuters-stagiaire deze tweet haastig heeft gelezen en verkeerd geïnterpreteerd.
Update 10:25 - Internetafsluiting in Iran duurt inmiddels 41 dagen, langste landelijke internetafsluiting tot dusver gemeten (maar dat was het al).
Update 10:59 - Israël zou sinds het begin van dit conflict meer dan 1500 (!) Hezbollah-lui hebben uitgeschakeld.
Update 11:01 - Hoogste Iraanse kernpief zegt dat zijn land nooit zal stoppen met verrijken van uranium; "No law or individual can stop us."
Update 11:34 - Dodental aan Iraanse kant loopt op tot ruim 3.000.
Update 11:37 - Kaja Kallas van de EU keurt Israëlische aanvallen op Libanon af, ziet er geen zelfverdediging in. "Israeli actions are putting the U.S.-Iran ceasefire under severe strain. The Iran truce should extend to Lebanon. Hezbollah must disarm, as it agreed to do. The EU supports Lebanon’s efforts to disarm Hezbollah."
Update 12:17 - Aan het regime gelieerde hackers slaan toe bij ex-IDF baas Halevi, gooien bergen privéfoto's et cetera online, claimen ook beelden van supergeheime vergaderingen te bezitten.
Update 12:28 - Iran zegt alleen deel te nemen aan vredesonderhandelingen in Islamabad als Israël Libanon met rust laat; Israël lijkt dat geenszins van plan, ziet het nu als twee losse dossiers.
Update 12:50 - We staan er weer lekker op. Iraanse staatsmedia delen jubelend beelden van Iraanse-Nederlanders die met vlaggen van het regime zwaaien.
Update 13:38 - Verenigde Arabische Emiraten bevestigen: luchtruim aangenaam leeg, geen drones of raketten te bekennen.
Update 13:46 - Er is de afgelopen 24 uur precies één tankschip door de Straat van Hormuz gegaan, meldt Reuters.
Update 15:29 - De IDF heeft mensen in de zuidelijke voorsteden van Beiroet opgeroepen te evacueren en meldt dat het leger door zal gaan met het bestrijden van Hezbollah. Nieuwe aanvallen zijn dus zo goed als zeker op komst.
Update 15:40 - Barak Ravid van Axios schrijft overigens dat er werkelijk niemand bezig is met het Libanon-dossier binnen de Amerikaanse regering.
Update 16:30 - Dit liveblog is dicht, we gaan verder in LIVEBLOG 76.
Reaguursels
Dit wil je ook lezen
Liveblog oorlog. Amerika slaat weer terug, Iran valt Bahrein en Koeweit aan, staakt-het-vuren op losse schroeven
Liveblog 166, niet te verwarren met 165, die las u hier
Liveblog oorlog. IAEA na Iraanse ontkenning: 'we gaan nucleaire faciliteiten wél binnenkort inspecteren', Trump hekelt Senaat-stemming
Onverwacht toch spannende uitspraken door het Internationaal Atoomagentschap in Liveblog 162. Liveblog 161 las u hier
Liveblog oorlog. Iran kondigt vier THEMATAFELS aan voor verdere onderhandeling, Israël bezorgd om Iraanse positie Libanon na deal
We zijn gek op thema's en gek op tafels in Liveblog 161. Liveblog 160 las u hier
Belgische commentator disst Iraans regime tijdens volkslied, wij hebben opa Jan Roelfs die door affluiten scheids heen slaapt
Dilemma: Nederland wordt wereldkampioen maar met Jan Roelfs als commentator
Liveblog oorlog. JD Vance aangekomen in Zwitserland, Hezbollah en Israël blijven vechten
Nummer 159, waar het gisteren nog nummer 158 was
Liveblog oorlog. 'Vanochtend Israëlische aanvallen op Hezbollah ondanks wapenstilstand', Witkoff en Kushner naar Zwitserland voor 'eerste nucleaire onderhandeling'
Het gaat echt even vallen of staan in Libanon in Liveblog 159. Liveblog 158 las u hier
