achtergrond

Geenstijl

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

LIVE. VERSTAPPEN pakt POLE op Temple of Speed Monza

Mama mia Parabolica!

Ciao tutti, buongiorno! Zandvoort zijn we alweer helemaal vergeten want we zitten alweer op Monza in bella Italia. Altijd een feest voor de sport, zeker op de Temple of Speed waar de gemiddelde snelheid tijdens een rondje zomaar tot 260 km/u kan oprijden. De Ferrari's lijken er best lekker in te zitten voor de verandering, alleen weet Hamilton al dat hij vijf plaatsjes naar achteren mag op zondag. De Italianen zijn natuurlijk nog wel in de rouw vanwege het overlijden van il Grande Maestro di moda Giorgio Armani afgelopen donderdag. Maar ze zijn NIET massaal in het Armani-zwart naar het cicuit gekomen, ze hebben zich gewoon weer gehuld in Ferrari-rood. Of hun favoriete bolides aan het einde van de sessie de Front Row claimen? Nee. We denken dat er, zoals we gewend zijn dit seizoen, weer een McLaren op 1 komt. Piastri pakt dus POLE, Leclerc geeft de fans toch een reden om hun chianti of peroni te openen en rost de Ferrari naar P2 en Max Verstappen houdt zich ietwat koest en gaat voor P3. We gaan het allemaal zien, dus snel LIVE naar Monza voor hopelijk een hondsknotsdollegekke Kwalificatie di Formula Uno!
Update - Na Q1 kunnen we wel zeggen dat het heel spannend gaat worden.
Update - Q2 uitgesteld want de boel wordt schoongemaakt met BEZEMS. Kunnen ze in Amsterdam nog wat van leren!
Update - Dat was even billenknijpen voor Lachebekje Lando maar hij is door. Op naar misschien wel de spannendste Q3 van het seizoen.
Update - MAX PAKT POLE - Snelste ronde op Monza OOIT. Wat een prestatie weer van de MAXISTRALE Verstappen. Norris P2 en Piastri P3 trouwens (BOEIEND!).

P1

WeekendQuiz - Wat Stond Hierrrr?

eh....

A: "MAKE GAZA JEWISH AGAIN"
B: "Shariah for the Netherlands"
C: "NOS, WEES EERLIJK"
D: "All Cops Are Bastards"
E: "Geert Wilders for President"
F: "Supermarktmanager Daan is een kneus"
G: "kut lul pies poep kont"

Nazomerzondag des doods! 30+ graden

Makkers wild geraas staken

NAZOMER! Nog één dag de bruinkrokante kroketkorst nafrituren in de nazomerzon (zie heerlijke foto). Het kan zondag, met temperaturen tot boven de dertig graden. Daarna herfst, daarna storm, daarna pisweer, daarna een prachtige winter met kraakheldere kou en de eerste Elfstedentocht sinds 'het is het is Angenent', daarna een overheerlijke, mooie en geweldig geurende lente met castagnetten die klakken, brood dat bakt en vrouwen die verleiden, dan een prachtige zomer met plezier en vertier en dan is de cirkel weer rond! Doe lief voor uw geliefde, veel plezier morgen.

Ga weg, dementor

10 Steden Plan D66 = een natte scheet

IJstad. Wij halen hem weg.

Zo. Het verkiezingsprogramma van D66 gelezen, en het met veel bombarie aangekondigde 10 Steden Plan stelt geen ene moer voor. Het kan niet. Het woord IJstad komt in het hele D66-verkiezingsprogramma niet eens voor, en die TIEN STEDEN krijgen maar een paar alinea's. Dat is alles. Geen visie, geen uitgewerkte plannen, geen duidelijkheid. Alleen maar vaag consultancy-gelul waar niemand in kan wonen. Het worden ook geen 10 NIEUWE STEDEN, maar bestaande steden waar mega-wijken tegenaan gekwakt worden. Niks nieuws. Doen we al jaren in Nederland. Kijk maar.

Ook geen duidelijke kaarten van Nederland waar die "10 Nieuwe Steden" dan zouden moeten komen. Ja, eentje. IJstad, naast Almere. Lekker 60.000 woningen plempen in Natura2000-gebied. Iemand Johan Vollenbroek al gehoord? Wakker Dier? Milieudefensie? XR? Of Natuurmonumenten? Of de werkgroep Blankvoorn & Roofblei (dat zijn vissen - red) IJmeer?

Sowieso gaat dat hele IJstad niet door, want op die beoogde plek in het IJmeer liggen enorme zuigerputten, waar hoogwaardig beton- en metselzand gewonnen wordt, voor de bouw van... nieuwe steden. Terug naar de tekentafel, stelletje D66-flapdrollen.

Trap er niet in

GOH. Rechtsstaat-sceptici wantrouwen 'maatschappelijke rechtszaken'

Zag niemand aankomen

De peilers van Ipsos I&O onderzochten deze keer in opdracht van advocatenkantoor Pels Rijcken, bekend van internet, hoezeer Het Volk (1047 deelnemers) 'maatschappelijke rechtszaken', de rechtsstaat in het algemeen en de justitiële instellingen als rechters en politie specifiek nou steunt. Om positief te beginnen: 61% heeft vertrouwen in een goed functionerende rechtsstaat en de afzonderlijke justitiële instellingen genieten zelfs nog veel meer vertrouwen. Zo heeft maar liefst 80% vertrouwen in de politie, 76% in rechters en het OM raakt toch wat achter met maar 66%. 

Dan de kern van het onderzoek: in welke mate steunen mensen de gang naar de rechter van maatschappelijke organisaties tegen de overheid, om bijvoorbeeld klimaatbeleid af te dwingen. Nou, de Vollenbroekmeter staat op 45%, wat betekent dat bijna de helft het goed vindt dat organisaties en burgers dergelijke rechtszaken kunnen aanspannen tegen de overheid. Maar nu komt het! De steun voor dergelijke rechtszaken is groter bij mensen die al veel vertrouwen hebben in de rechtsstaat. En mensen die zich in een dikastocratie wanen krijgen juist veel minder vertrouwen door bijvoorbeeld de klimaatzaak van Urgenda. En dan is de steun ook nog eens afhankelijk van het doel van de rechtszaak. Zo bleek uit het onderzoek dat er meer steun bestaat voor boerenrechtszaken (67%) dan voor milieuzaken (55%). Zouden mensen zich in hun oordeel dan toch door hun eigen mening laten leiden? GOH!

Voor nu lijkt het over het algemeen dus best aardig te zitten met het vertrouwen in de rechtsstaat en zijn instituties. Was dat hele huilie huilie-stuk van rechters, advocaten en OM gewoon helemaal nergens voor nodig. Sterker, misschien was het vertrouwen nog wel veel hoger geweest als de befdragers wat meer vertrouwen hadden in het Nederlandse volk, in plaats van een jankverhaal over ze uit te storten. 'Heb een beetje vertrouwen in elkaar', wijlen Eberhard van Amsterdam had het ons zomaar kunnen toevertrouwen In ieder geval kan de magistratuur met dit onderzoek in de hand komende dagen alle zorgen loslaten, een pilsje pakken en zich als Gewone Mensen gedragen op de Volendammer kermis of tijdens De Week van de Rechtsstaat.

Amsterdam kreeg 'meer dan honderd meldingen' over plek Lisa, gemeenten grepen niet of laat in

Niet zo best weer

Als er 3.300 kilometer verderop in Gaza wat gebeurt zitten ze bij de gemeente Amsterdam een dag later in de raadszaal te overleggen wat er allemaal moet gebeuren, maar als ze 'meer dan honderd meldingen' krijgen over slechte verlichting en onveilige gevoelens in en rond de eigen gemeentegrenzen is er niemand thuis. Over het gebied rond de Holterbergweg, grondgebied van de gemeente Ouder-Amstel maar beheerd door de gemeente Amsterdam, kregen beide gemeenten de afgelopen jaren een karrenvracht aan meldingen. Over gevoelens van onveiligheid, over angst, over niet werkende verlichting. Er gebeurde: weinig.

We lezen dingen als: "In 2023 en 2024 meldt Karin meerdere keren bij de gemeente Ouder-Amstel dat de verlichting niet werkt. Iets wat de plek een nog onbehaaglijker gevoel geeft. Soms kwam er geen reactie. Soms duurde het maanden of werd ze verwezen naar de gemeente Amsterdam." En als de PvdA in 2019 stelt dat de route 'heel, heel onveilig' is zegt de toenmalige wethouder: "Ik fiets ’m regelmatig, ook ’s nachts om 12 uur en ik vind het prima." O ja.

"De gemeente Amsterdam laat weten dat er vanaf 2023 meer dan honderd meldingen zijn binnengekomen van niet-werkende verlichting op de Holterbergweg, de weg waar Lisa werd gevonden. Volgens een woordvoerder is dat aantal voor een lange weg niet opzienbarend, maar gaat het hier ook om lantaarnpalen die langere tijd niet werkten en niet gemaakt konden worden door capaciteitsgebrek bij Liander." Maar nu Lisa dood is kunnen die lantaarnpalen plots WEL gemaakt worden. Lekker bezig allemaal weer - straks nog even fijn demonstreren voor Gaza, meelopen in een tochtje tegen Orbán, paar dingen roepen over Trump en boos zijn op Geert Wilders. Helemaal priotop!

Bierrrr drinken met Geert Wilders in Het StamCafé

PVV-leider trapt campagne af in feestend Venlo

PRRRROOOST mensen! De PVV trapte vanavond in Venlo de verkiezingscampagne AF, en dat ging gepaard met ECHT BIERRR. We hebben keihard ANP-fotobewijs van de PVV-leider met een glas bierrr in zijn hand, dus dan is het waar. Lijkt ons geen lullige 0.0 want die Wilders stuurt al heel lang niet meer zelf wegens DKDB-chauffeurs, waarvoor hulde alsook schande. Schoof, Dilan, Robbie, Frans, SGP, DJ Jopie, Sjimmie, Lientje, CU, Rolo, Dierenpoes en Steffan kijken wel drie keer de Volkskrant uit om zich met een Gele Rakker te laten fotograferen. Maar voor Geert is het alles of niets. En dat niets uit zich zelfs in een eventueel minderheidskabinet. Dat wordt sowieso een filmpje van lieftallige Lidewij, met een Château D'Yquem! À votre santé & oant moarn.

FOTO - Maar wie is dit?

WIE. ZIJN. DIE. MENSEN.

A) Frank Lammers speelt voortaan in reclamespotjes voor witwassen veroordeelde Jumbo-CEO
B) Nieuwe acteur 'Johnny' in Flodder-remake
C) Manager middelgroot vakantiepark in het Zuiden van het land
D) Frank Rijkaart?
E) Ruut Gullid?
F) Marco van Batsen?
G) Arnold Muuren?
H) Edwin Koeman?
I) Roland Koeman?
J) Gerard Vanenburg?
K) Hans van Beukelen?
L) Jan Wauters?
M) Berry van Aarlen?
N) Edward Rechtskens?
O) Henry Krüzen?
P) Koen Becking?
Q) WIE?
R) Koen Becking, de nieuwe staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
S) Anders, namelijk...

Telegraaf "interviewt" Brian Brobbey over droomtransfer naar Sunderland

Blij voor die jongen

Spannend interview vanmorgen met de zojuist naar Sunderland vertrokken Brian Brobbey in de Telegraaf, de krant die je meteen pakt in de ochtend. Bovendien de krant die je 't liefst doorgeeft omdat iedereen 'm wil lezen. Een krant ook die geen dag een blad voor de mond neemt en waarvoor geen enkel onderwerp taboe is, zolang de feiten kloppen. Een krant die wil informeren, inspireren, een venster op de wereld bieden. Ontzettend leuk ook om daarover te mogen berichten op GeenStijl, een site die onafhankelijk en eigenwijs is, en waarop nieuws, humor en opinie elkaar in duizelingwekkend tempo afwisselen. Echt de luis in de pels van politiek en traditionele media. Eervol om daarvoor te mogen schrijven, een jongensdroom die uitkomt. GeenStijl heeft een duidelijke visie en grote ambitie. Sámen gaan we dit project aan. Als redacteur sta je elke dag tegenover complexe onderwerpen, die je dwingen jezelf te  ontwikkelen en om completer te worden. Dreamjob. Tactisch, fysiek en mentaal wordt er veel gevraagd van ons. Precies waarnaar we in deze fase van onze carrière op zoek waren. Groeien en presteren bij dit actualiteitengekke platform. Die uitdaging maakt ons enthousiast. Onze hoofdredacteur Ronaldo is een inspirerende man. Innovatief, bovendien. Een visionair. Prachtig. Schitterend. Warm. Divers. Duurzaam. Inclusief. Menselijk. Sociaal. Warm bad.

Contract getekend! Floyd Mayweather (48 jaar, 67 kilo) vs Mike Tyson (59, 103 kilo)

Twee eeuwige jeugden tegen elkaar

Kijk Tyson gun je élke paycheck inclusief die tegen de man van Jutta Leerdam. En Floyd (enorme zionist overigens en net als Israël ongeslagen) ook, al is hij de laatste die het nodig heeft. Maar goed, verschillende leeftijden, en nog verschillendere gewichtsklassen. Mike loopt nog steeds rond de 103 kilo, Floyd doet het op 67 kilo. Dus, wat wordt de doorslag, 11 jaar extra jeugd, of 36 kilo spier? Gaan we meemaken tijdens een 'exhibition match' in de lente van 2026. Tyson zegt: "This fight is something neither the world nor I ever thought would or could happen. However, boxing has entered a new era of the unpredictable and this fight is as unpredictable as it gets. I still can't believe Floyd wants to really do this. It's going to be detrimental to his health, but he wants to do it, so it's signed and it's happening__." Floyd heeft overigens niet meer gevochten sinds zijn 'gevecht' tegen Conor McGregor in 2017, dat hij in ronde 9 als vanzelfsprekend per TKO won. Heerlijk beeldmateriaal onderstaand.

De bruutste gek die het ooit deed

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.