achtergrond

Geenstijl

login

word lid

nachtmodus

tip redactie

zoeken

1000 resultaten

#michiel lieuwma

Enorm geslaagd tweeluik voor de liefhebbers: Michiel Lieuwma en Melchior Koch (?)

Een verworven smaak, zeg maar

Soms begrijp je niet helemaal waarom je kijkt en al helemaal niet waarom je blijft kijken. Dat hadden we bovenstaand toen seizoensgeest Michiel Lieuwma vorige week ene kunstenaar Melchior Koch (24) de gelegenheid gaf zich aan Michiels publiek voor te stellen. Melchior solliciteerde op 19:58 naar de functie van kunstzinnig polemist door Michiel "invasief, fragiel, te bang en vervelend" te noemen en sloot dat - tot ieders vertedering - nerveus af met "kan je daar iets mee?

Melchior kwam over als iemand die zich probeerde te verhouden tot een groter podium dan hij verdiende, iemand die sneller praat dan denkt, woordenschat verwart met inzicht, getuite Rietveld-lippen verwart met gravitas, en nog altijd denkt dat uiteindelijke betekenis en verzachting te vinden zijn op het niveau van kennis en psychologie. Kortom, een jongen van 24. 

Daar voelden we verder weinig bij; geen minachting, wel een gebrek aan hoogachting. Maar daar bracht de onderstaande follow-up, geproduceerd en gemonteerd door Melchior zelf, toch verandering in. Het is een montage van 7,5 minuut, gesneden uit een gesprek van anderhalf uur. Op eigen grondgebied, in eigen beheer, zien we een week later ineens meer ontspanning, een besef dat jezelf op camera te serieus nemen nooit een goed idee is, minder getuite lippen en minder (moeilijke) woorden die af en toe zowaar te volgen zijn.

Mooiste moment vanaf 4:24, waarin Melchior zijn kunstenaarslast - een wanhoop tot erkenning, een werkbaar format en geld - met steeds minder manipulatie vorm begint te geven en uitspreekt hoe jaloers hij eigenlijk op Michiel is. Waarom dat alles op een of andere manier toch de moeite van het kijken waard is? Geen idee, maar we schrijven er inmiddels toch vier alinea's over. Enfin, een verworven smaak.

Een heel werkbaar format: Melchior Kochs Oog om Oog

"Dit nooit meer"? Nooit meer is nu. Michiel Lieuwma en Timon Dias over Israël & Palestina

Afgelopen woensdag even twee uurtjes contemplatie tussen het[ livebloggen](https://www.geenstijl.nl/5173124/kijken/) door

Michiel Lieuwma, die zag u hier eerder. En bovenstaand een nieuwe over de oorlog tussen Hamas en Israël en de bredere kwestie Israël-Palestina. Het is geen technisch conflictverslag, maar vooral een gesprek over de Europese implicaties en hoe de media de kwestie verslaan. En daar lopen eigenlijk drie rode lijnen doorheen. De massale 'pro-Palestijnse' demonstraties zijn in essentie niet primair pro-Palestijns maar anti-Israëlisch en zijn een symptoom van Europa's voortzettende Balkanisering; etnoculturele breuklijnen die alsmaar dieper en luider worden. 

En hoe komt het nou toch dat de Nederlandse media zo onmiskenbaar partijdig verslag doen van dit conflict? Dat is echt vrij eenvoudig eigenlijk. Het NOS-gilde acht Israël in beginsel een illegitieme bezetter, onderdrukker en laatste zonde van Europees kolonialisme. Daaruit volgt simpelweg dat elk nieuws dat Israël negatief afschildert met een gretig enthousiasme wordt omarmd en journalistieke standaarden in die gretigheid sneuvelen. En datzelfde mechaniek werkt evengoed de andere kant op. Want als Israël als illegitieme bezetter gezien wordt, dan volgt daaruit dat elk verzet daartegen in beginsel legitiem is. Vandaar juist de mediabrede, trage terughoudendheid, dan ineens wel vermomd als 'gedegen verificatieprocessen', wanneer Hamas gericht, willens en wetens de meest onvoorstelbare gruweldaden pleegt. 

En ten laatste nog even over De Leus die we al 80 jaar verkondigen terwijl we met die holle plechtigheid en gevouwen handjes naar onze tenen staan te staren: "Dit nooit meer". Maar nooit meer, dat is nu. En het probleem met de leus "Dit nooit meer" is dat we dat letterlijk bedoelen: nooit meer dezelfde uniforms, met dezelfde vlaggen en dezelfde leren jassen die Anne Frank uit hetzelfde Achterhuis trekken. Maar door die infantiele, cartooneske geschiedsbeleving van 'goed en kwaad' verliezen we uit het oog dat in het heden morele kwesties juist altijd tot op een zekere hoogte ambigue zijn.

En ja, er is soms ambiguïteit inzake Israël-Palestina, maar we laten ons door die spaarzame ambiguïteit in de Levant in Nederland verlammen daadwerkelijk te doen wat we al 80 jaar beloven. Joodse scholen worden uitvoorzorg gesloten in plaats van bewaakt. Joodse kinderen worden van school gepest. 15.000 man op de Dam die met een eensgezinde vernietigingswens "Fromt the river to the sea, Palestine will be free" scanderen - en iedereen weet dat daadwerkelijk betekent en welk geweldspotentieel er van zo'n bijeenkomst uit gaat.

Lentegeesten! Michiel Lieuwma en Timon Dias OPTIMISTISCH over de aanstaande intersectionele implosie en algehele ontkramping van Nederland

_We're so back_

Jullie denken misschien dat het allemaal slecht gaat en alleen maar slechter zal gaan. Maar dat is dus niet zo. Het gaat juist steeds beter en over een tijdje zelfs enorm goed. Bron? Uw Recon Marines aan de voorste linies van het energetische schimmenspel dat een cultuur de gevoelde richting van de tijd in duwt. 

De implosie van de heersende orthodoxie op links, de raciale doctrine van het intersectionalisme, is aanstaande. En het draagvlak voor vormingskampen als faculteiten sociale wetenschap van de UvA, het Stedelijk Museum, het Theaterfestival en gesubsidieerde Bestuurslid BIJ1-docenten als Martijn Dekker komt heel binnenkort gewoon definitief ten einde.

Verder gaat het natuurlijk nog even meta over Rafah en het Duitse fenomeen van "Ausländer Raus, Deutschland den Deutschen" op Gigi D'agestani. En met laatstgenoemde over hoe de Duitse volksaard zo wezenlijk verschilt van alle andere Europeanen, hoe de relatie tussen die volksaard en het nazisme altijd dwangmatig en neurotisch verdrukt is, en hoe alleen Rammstein een artistieke poging doet die relatie uit de verdrukking te halen. En op die noot eindigen we dan ook!

Kortom, kroegpraat alsof de meisjes kijken.

Meer mooie tv!

Stamcafé! Michiel Lieuwma en Timon Dias over 'Gazaschaamte', algoritmes, therapie en 007

Kroegpraat op [kraanwater](https://www.geenstijl.nl/5170212/nieuwe-traditie) NUMMER 5 alweer

Michiel dacht kom, laat ik m'n gast eens op z'n gemak stellen, en openen met de werkelijk allerstroefste comment (onderstaand) die we ooit kregen op ons vorige gesprek op 18 oktober. De strekking? Schaam je je niet voor zo'n eenzijdig gesprek na wat Israël sindsdien "allemaal heeft aangericht". Om daar antwoord op te geven leggen we het totale door Hamas gerapporteerde Gazaanse dodental van ongeveer 31.000 eens naast Israëls bewering dat de IDF inmiddels zo'n 13.000 Hamas-strijders heeft gedood. 

Mochten beide beweringen ongeveer kloppen, dan is 42% van het aantal gedode Gazanen Hamas-strijder en is hier sprake van een - zeker in stedelijke context waarin Hamas in burgerkleding tussen en vanuit burgerinfrastructuur vecht - volstrekt ongekend lage Hamas/burgerslachtoffer-verhouding van 1,38. Om rekening te houden met foutmarges in elke richting is een ratio van 1:2 wellicht een verstandigere aanname, maar de volgens de EU en VN 'gebruikelijke' ratio is dus 1:9 (!).

Gelukkig ontstond daarna nog ruimte voor gezelligheid, wat al snel zo gezellig werd dat we het gesprek maar voortzetten als gratis ingeklokte therapiesessie. Michiel loopt er namelijk enorm tegenaan dat een groot deel van zijn publiek hem inzake Israël van 'stellingname' beticht. Michiel ontkent dat, maar in het hooghypothetische geval dat hij het toch zou erkennen - wat hij in het gesprek nadrukkelijk zegt te weigeren - zou het niet uitmaken. 

Immers, hij maakt geen opinie-tv, maar kunst. En mocht er opinie doorklinken in genoemde kunst, dan zijn dat slechts vingeradrukken op het penseel die niets met het schilderij van doen hebben. Maar als het kunstwerk zelf onverhoopt toch opinieert, dan zegt Michiel met zijn show te moeten stoppen.

Dus, jongens. Willen jullie (net als wij) dat Michiel vooral onverzettelijk doorgaat met zijn opinievrije kunsten, laat dan in de comments even weten dat je hem nog nooit op een opinie hebt kunnen betrappen. En zo wel dan lag het bij dezen aan u, omdat u te onverfijnd bent kunst als zodanig te herkennen.

Waarde heer, tot volgende keer!

Het Michiel Lieuwma-effect. Janine Abbring stopt na zes jaar met Zomergasten

Uit de markt geconcurreerde presentatrice erkent na zes seizoenen haar meerdere

Ja we hebben Zomergasten nog nooit gezien maar Janine Abbring was dus blijkbaar de reden dat zelfs mediacolumnist Kitty überhaupt niet meer keek. Dus misschien krijgt het programma er volgende zomer een (1) kijker bij. Maar goed, we snappen Janine wel. Want @Michiel Lieuwma zette zes weken lang achter elkaar uit eigen zak, in eigen montage en onder eigen distributie een veel leukere show neer, dus ja, dan kun je zes seizoenen na je piek beter gewoon stoppen toch.

Even teruglezen bij de NOS of we iets gemist hebben aan de laatste aflevering gister hoor. "Dit was de laatste aflevering van Zomergasten van dit seizoen. Het is mijn laatste aflevering ooit", zei ze na een drie uur durend gesprek met psychiater en traumaspecialist Bessel van der Kolk. Aan het einde van het programma ging ze samen met hem het water in dat het interviewpodium omringt. "Zodat ik die veelgestelde kijkersvraag: 'is dit water echt en hoe diep is het eigenlijk' kan helpen beantwoorden", zei ze. Van der Kolk en Abbring gingen daarop het water in, dat tot iets boven de enkels kwam."

Misschien aan de gast, maar daar stopt het gemis.

Kitty Keek Niet

Wintergeesten! Michiel Lieuwma en Spartacus II

Sorry voor de derde persoon in de kop het kon even niet anders

Soms heb je een keer een leuk afspraakje in de zomer, hoor je nooit meer wat, maar word je twee seizoenen later toch ineens uitgenodigd voor een tweede date. Zeg dan maar eens nee! Ditmaal keurig anderhalf uur in plaats van drie uur, met gewoon de gebruikelijke kroegpraat. Is nihilisme zonder verbittering wel nihilisme? De performatieve en perverse dimensies van liefdadigheid. Hoe vervelend 'bewegingen' zijn en hoe verarmend saamhorigheid werkt in een bipolair opinieklimaat waar opvattingen-à-la-carte verdwijnen. Over hoe het na twee jaar conceptueel marineren in Perennial philosophy pas heel recent door een 9 jaar oud filmpje van Rupert Spira tot een daadwerkelijk ervaren inzicht kwam dat de persoon en alle 'pijn van persoonsschap' niet door de persoon zelf, maar door bewustzijn ervaren wordt. Hoe dat me - nadat therapie, gerichte cursussen, het microdoseren van psilocybine en legio andere aanvliegroutes nagenoeg niets uithaalde - eindelijk verloste van een zeer ontwrichtend psychisch mankement. 

En in het verlengde daarvan ook kort over het eigen therapeutische drietraps-raamwerk dat ik de afgelopen twee jaar ontwikkelde en de online therapiepraktijk die ik onlangs opende. Mocht dat u ook maar in de verste verte interesseren, zie dan de website of het onderstaande draadje. Enfin, GeenStijl heeft tegenwoordig een huistherapeut. Krijg het maar uitgelegd.

Meer prachtige afleveringen van Michiel met Herman Brusselmans en Martin Koolhoven, na de breek!

Draadje over het therapeutische drietraps-raamwerk

Even helemaal tot rust komen met Arthur van Amerongen én Rob Muntz bij Michiel Lieuwma

Een oase

Uw vrouw, huisarts, wijkagent en kapper smeken u natuurlijk al jaren nou gewoon eens in therapie te gaan. Maar welke ultraMIET heeft er in godsnaam therapie nodig als je bovenstaand ook gewoon lekker naar Tuur en Muntz kan kijken. Dat is groepstherapie zoals dat enkel nog gedoceerd wordt aan de universiteit van het leven. En als je heel goed oplet zie je Michiel Lieuwma er af en toe zelfs nog een vraag tussen krijgen.

STAMCAFÉ. Jessica Durlacher in gesprek met Michiel Lieuwma

Een mooi ruim(telijk) uur

Jessica, schrijfster, vrouw van, moeder van, moeder van. Bovenstaand in gesprek met Michiel Lieuwma (dossier), toch vooral naar aanleiding van haar opiniestuk in het NRC. Het gesprek werd begin januari opgenomen, maar verscheen gisteren pas, want zo gaan dingen soms nu eenmaal. Een kwetsbaar gesprek over hoe ze 'het' allemaal ervoer en ervaart in een land waarvoor de joodse liefde toch steeds vaker opnieuw onbeantwoord lijkt.

Ter kennisgeving, Sheryl Sandbergs (oud-COO Meta) gehele docu over Hamas' seksuele geweld verschijnt in April

Lentegeesten! Michiel Lieuwma en Timon Dias over klimaathysterie en genderwaanzin

Nieuwe traditie\! Even terug in Nederland, dus even tafelen met Lieuwma

Ditmaal in tegenstelling tot zitting 1 en 2 even geen improv, maar twee vooraf bepaalde thema's: klimaat en gender. Onderstaand een samenvatting van wat aantekeningen bij de klimaatkwestie door ook maar een simpele boerenjongen [m'n opa had een ananasgrondje in centraal-zuid Sri Lanka] die nooit zal beweren de datawetenschap te begrijpen:

- Het klimaat is het resultaat van elke denkbare variabele op een planeet met een diameter van bijna 13.000 kilometer, van een vloeibare aardkern die we maar zeer beperkt begrijpen tot aan een aardkorst waar nooit dieper in geboord is dan 12 kilometer of een oceaanbodem bezocht is voorbij de 11 kilometer. Die toestand draait met al z'n flora, fauna en industrie in een mild fluctuerende baan rond een zon die we nog minder goed begrijpen dan onze eigen aardkern. Maar de klimaatwetenschap weet alle denkbare variabelen van de aardkern tot aan de zon vervolgens wel te reduceren tot een enkelvoudige CO2-draaiknop, terwijl er niet 1 computermodel bestaat dat de koers van 1 aandeel op 1 beurs correct kan voorspellen. Hoe doen ze dat toch!

- Nog even los van of de klimaatwetenschappelijke consensus klopt of niet, die wetenschappers vervullen wel dezelfde rol als de schriftgeleerden en priesters tijdens de middeleeuwen: zij interpreteren, vertalen en verkondigen een taal die de bevolking zelf niet kan lezen - destijds latijn, nu de data. Het is niet dezelfde materie, maar wel eenzelfde mechaniek.

Eindelijk! 'De Sneutafel' met Michiel Lieuwma

Een soort Snijtafel, maar dan leuk!

Starten is leuk, maar doorstarten is nog veel leuker. Toen geluk nog heel gewoon was kende u Michiel Lieuwma natuurlijk van de Snijtafel, maar toen ging het mes erin. Nu is het mes eruit en herleven oude tijden aan een nieuwe tafel. Het eerste voorval op De Sneutafel: Drie Thierry's geleden toen-ie nog niet voor de Houthi's was versus non-binaire Bram en wel-binaire Rob Jetten. Opdat er maar veel ontledingen mogen volgen.

Kanye tegen het redelijke midden (Alex Jones): "Ik houd van nazi's en Hitler deed veel goede dingen"

[Fuck Zomergasten](https://www.geenstijl.nl/5166600/het-michiel-lieuwma-effect-janine-abbring-stopt-na-zes-jaar-met-zomergasten/) DÍT is televisie

"I'm not saying this to shock people, I like Hitler."

Ja, omdat Kanye's gedachtewereld onderhuids toch meer tractie heeft dan normies begrijpen, blijven we kijken. Boven- en onderstaand een aantal fragmenten die de waanzin van een drie-uur-durend Infowars-interview ongeveer vangen. Waar de show ongeveer op neer kwam: Jones gaf Kanye continu voorzetjes zodat hij zichzelf vrij kon pleitten van beschuldigingen van antisemitisme en nazisme. Waarop Kanye elke keer opnieuw bedankte en antwoordde in de lijn: "Ehn, ja maar ik vind Hitler fantastisch." Daarmee degradeerde hij Jones een show lang tot het redelijke midden, en dat is een prestatie van formaat. Oh, en Kanye's Twitter werd permanent geschorst door Elon nadat Kanye een hakenkruis-achtige Davidster tweette. "Sorry, but you've gone too far. This is not love." sms'te Elon hem, waarop Kanye antwoordde met: "Who made you the judge."

"I love Jewish people, but I also love Nazis"

"Hitler deed heel veel goede dingen"

Fuentes """legt uit"" hoe Talmud joodse kwaadaardigheid aan zou moedigen

ZOMERKIJKTIP: nieuwste Boze Geesten over Kirac

Categorie: correcties en aanvullingen

Ja we zijn hier op GSHQ niet zo van de administratie maar deze moesten we toch even afvinken. U zag hier eerder al verschillende video's die Michiel Lieuwma (enge man, praat ook met gure rechtse types zoals Timon Dias) maakte over die hele Michel Houellebecq/Kirac affaire en we hadden er nog eentje niet gehad. En dat is reuze zonde want het is een hartstikke leuke. Ariejan Korteweg van de Volkskrant is het namelijk niet geheel eens met Kirac en de eerdere afleveringen van de serie en brengt die mening op een prettig laconieke manier, en daar gaat Lieuwma dan weer op een soort artistiquaire (ja hoe zeg je dit als je gezellig warrig maar toch niet idioot bedoelt) manier tegenin. Overigens is Korteweg ook geen hersenloze Houellebecq-adept en sabelt hij diens boek over de kwestie (niet gelezen, wij zijn nog druk met deze, red.) genadeloos neer. Een prettig gesprek tussen twee mensen met verschillende uitgangspunten waar je als kijker wat van opsteekt, en u had toch net anderhalf uur niks te doen in uw anderszins enorm opwindende bestaan.

Michel Houellebecq vs KIRAC Zesluik - Deel 1. Diepte-interviews met alle betrokkenen

Huh echte journalistiek MAG DAT NOG???

Zesluik TRAILER

Hoe zat het ook alweer? Oh ja. Houellebecq wist heel goed waar hij aan begon, er is nooit iets in het geheim gefilmd en hij had moedwillig seks op camera met o.a. de Nederlandse Isa. Na het zien van de trailer schoot hij in paniek omdat met deze film het laatste beetje artistieke afstand tussen hemzelf en hetzelfde hoofdpersonage dat hij elke roman schrijft, definitief verdwijnt. Breaking News: auteur lijkt heel erg op hetzelfde hoofdpersonage in al z'n boeken.

Maar goed, die paniekaanval vereeuwigde hij dus door in zowel Frankrijk en Nederland rechtszaken te starten om het verschijnen van de film te dwarsbomen en de onderstaande trailer offline te krijgen. Tot nu toe verloor hij beide rechtszaken, maar hij volhardt en gaat in beroep. En tijdens dat beroep gaan de voeten alhier op tafel voor een zesluik door eenmansmediahuis Michiel Lieuwma met alle betrokken partijen. Bovenstaand de trailer, onderstaand deel 1 met advocaat van KIRAC Christiaan Alberdingk Thijm.

Advocaat KIRAC Christiaan Alberdingk Thijm

De gewraakte KIRAC trailer

STAMCAFÉ. Man steekt wortel in DWDD & Matthijs

Kijk0n

U moet natuurlijk helemaal niks maar als u nou in het Stamcafé even een stappie terug wilt doen van de formatie en behoefte hebt aan wat reflectie over De Zaak Matthijs dan moet u even dit uurtje kijken van Michiel Lieuwma aka de aangever van Spartacus. Want ondanks de beetje flauwe ankeiler is dit klein uur geen luie apologie van Matthijs met argumenten als 'ja maar die kutwijven dan' of 'ja lekker anoniem' of 'ja maar ze kunnen ook niks'. Maar het is wel een uitstekend stukkie duiding van 'het fenomeen' DWDD en van de CULTUUR die 'het' allemaal mogelijk maakte van iemand die er over heeft nagedacht. En dat mag ook gewoon bestaan. Toch.

Michel Houellebecq publiceert 24 mei een BOEK over 'mishandeling' KIRAC en Jini Jane SPREEKT

Even cashen om de rechtsgang in twee landen te bekostigen, of Echte Pijn?

Kernachtige trailer hoor

Gister tot ieders verbazing ineens te lezen in Le Point: Houellebecq publiceert op 24 mei een boek van 112 pagina's in de ik-vorm over de toestand met KIRAC. Die toestand komt erop neer dat Houellebecq heel goed wist waar hij aan begon, er is nooit iets in het geheim gefilmd en hij had moedwillig seks op camera met o.a. de Nederlandse Isa. Na het zien van de trailer schoot hij in paniek omdat met deze film het laatste beetje artistieke afstand tussen hemzelf en hetzelfde hoofdpersonage dat hij elke roman schrijft, definitief verdwijnt. 

Breaking News: auteur lijkt heel erg op hetzelfde hoofdpersonage in al z'n boeken en nu schrijft hij nog een boek waarin hij lamenteert hoe pijnlijk die ontmaskering is. Of wordt het gewoon een eerlijk menselijk verhaal van een sterveling die het allemaal niet meer overzag en gewoon wil dat deze koortsdroom voorbij is? Hij licht alvast toe: "Voor de eerste keer in mijn leven voelde ik me, absoluut, behandeld als het onderwerp van een dieren-documentaire."

En in een beschikbaar fragment uit het boek zelf spreekt hij al over de boven- en onderstaande Jini Jane, bekend van bekend van deze oproep aan u de GeenStijl-lezer waar alleen dr. Sid op reageerde. Le Point: 

"Oorspronkelijk was het project dat hij accepteerde beperkt tot "een seksscène in de vorm van een trio met Jini, zijn vrouw en hemzelf", ook bedoeld voor Jini's OnlyFans account. [Redactionele noot: Jini van Rooijen kwam naar Parijs om deel te nemen aan gang-bangs, specificeert Houellebecq.] "Mijn vrouw ging hiermee akkoord, denkende dat het mijn gemoedstoestand in positieve zin zou veranderen. Mijn vrouw en ik zouden maskers dragen om onze identificatie onmogelijk te maken." (...) licht te auteur toe, en zegt dat hij "geen principiële vijandigheid jegens pornografie of valide artistiek materiaal" koestert, zelfs als het "moeilijk te verwerken is."

Interessant, want dat over die maskers en hoe dat volgens Jini zat, is exact wat ze boven- en onderstaand toelicht in een video met Jini zoals u haar nog nooit eerder zag. Enfin, intriges, en we blijven de honneurs waarnemen (?).

Het hele gesprek

Wie kent d'r niet

Beste analyse Nederlandstalige muziek OOIT!

De mooiste rants zijn intellectuele rants. Zeggen wij wel eens op GeenStijl HQ. Hierboven twee vrolijke jonge Brabanders die het Nederlandstalige lied op de pijnbank van hun tekstanalyse leggen. Prachtig. Na afloop is het nummer op geen enkele manier nog serieus te nemen, dus dat doen taalmeneer Kasper C. Jansen en toneelmeneer Michiel Lieuwma uitermate effectief. Duimpje omhoog en +1 dan maar. De mannen fileerden inmiddels ook Brabant van Guus, Onderweg van Abel, Hart van mijn gevoel van De Kast, Hou me vast van Volumia! en Aanzoek zonder ringen & Liefs uit Londen van Blof. Die laatste hebben uiteraard de meest zaaddodende teksten van iedereen. Allemaal raak. Allemaal gniffelwaardig. Intelligente entertainment hoeft niet ingewikkeld te zijn, bewijzen Kasper en Michiel maar eens. (via)

Kijktip. De Snijtafel snijdt Reza Aslan aan stukken

Reza Aslan, niet te verwarren met het lokale gekkie Arzu Aslan, is een Amerikaanse beroepstheïst die islamisme verkoopt alsof het iets goeds is. Ja, u lacht, maar alle left wing liberals vreten het. Ook in Nederland lopen beroepsmoslims en sociale wetenschappers weg met de prekerige praatjes van Aslan. Gelukkig hebben we in Nederland De Snijtafel. Dat zijn die jongens die de VARA propaganda- en sluikreclameshow DWDD vol-le-dig uit elkaar trokken, en daarna nog een keer. Die spreken ook Engels, en Kasper C. Jansen heeft daarom een gesprek van Jon Stewart met Reza Aslan op de Snijtafel gelegd, om even door de onzin van de relipreker heen te prikken. Als iemand een aanbevelende recensie nodig heeft, hebben we d'r hier eentje van gevierd regisseur Eddy Terstall: "Prima exercitie van de snijtafel. Discours van charlatan in dienst van reli-patriarchaat aan stukken getrokken." Kijken dus. Maar hee, dingetje nog. Was die linkse Snijtafelgast niet ooit een andere jongen? Ja klopt, dat was Michiel Lieuwma, maar die is weg. En prompt na zijn vertrek heeft De Correspedant, waar de afgelopen tijd afleveringen van De Snijtafel te zien waren, de samenwerking beëindigd. Waarom? Wel, kwade tongen fluisteren dat ze het bij de SubdisieFirma Wijnberg & Co. niet leuk vinden dat juichend islamisme, religie-apologie en overige policor knuffelkwesties op de fileertafel gelegd worden door Kasper C. Jansen. Terwijl hij toch een aardige analyse van Aslan weet te produceren, net zoals hij vorige maand ook op de bres ging voor Ayaan (video hieronder). Maar ja, Het Reservaat van Rob Wijnberg & de wat meer rechtsrealistische rationaliteit, dat gaat dus kennelijk niet samen.

Een reactie op de beste pro-"Trans Women Are Women"-argumenten die we tot nu toe zagen

Gedegen argumenten moet je als zodanig behandelen

Okay het zit dus als volgt. Op de deze trailer van het recente gesprek met Michiel Lieuwma, dat vanaf 1:04:17 over transgenderisme gaat, verscheen op Instagram dit doorwrochte en uitgebreide commentaar (ook onderaan topic) van danseres "Xiomara Virdó (She/her)". Daar reageer ik onderstaand uitgebreid op. Maar daarvoor wil ik net als in het gesprek met Michiel eerst nog even benadrukken dat ik erg open minded ben als het gaat om gender, mensen die buiten de binaire rolverdeling vallen daarin vaak juist erg leuk en aantrekkelijk vind en dat eigenlijk geen pronouns me te gek zijn zolang ik het gevoel heb dat ik daarmee een soeverein individu tegemoet kom. 

Mijn moeite is erin gelegen dat het in veel gevallen steeds minder duidelijk is wanneer een soeverein individu namens zichzelf vraagt om een aanpassing van je taal, of dat er een ideologie door die persoon heen spreekt en het zodoende een ideologie is die een taalaanpassing van je verlangt. Daar bovenop loop ik gewoon tegen een aantal conceptuele onhoudbaarheden aan, bovenal dus de leus "Trans Women Are Women", waar de onderstaande discussie over gaat.

"Trans Women Are Women" (?)

Hamasleider Yahya Sinwar: "We hebben Israël exact waar we willen, alle Palestijnse slachtoffers zijn het waard, hoe meer hoe beter"

Voor iedereen achter in de zaal die dit nog niet wist, begreep en erkende

BREAKING NEWS: Hamas heeft vanaf dag 1 als staand beleid dat het zoveel mogelijk burgerslachtoffers wil omdat dit hun enige werkelijke troef is. Dat zeggen wij al vanaf 7 oktober en nu zegt Sinwar het zelf dus ook in berichten in handen van Wall Street Journal.

WSJ schrijft dat Sinwars strategie "is a calculation that more fighting — and more Palestinian civilian deaths — work to his advantage. “We have the Israelis right where we want them,” Sinwar said in a recent message to Hamas officials seeking to broker an agreement with Qatari and Egyptian officials."

Die duistere gek zegt dus dat Hamas Israël exact heeft waar het wil en dat is: ondanks een ongekend laag strijder/burgerratio van zo'n 1:1,4 (de door de VN en EU 'geaccepteerde' stedelijke standaard is 1:9) genoodzaakt duizenden burgers te doden, met alle gevolgen voor Israëls buitenlandse reputatie van dien.

In een ander recent bericht aan Hamasleiders in Doha zegt hij over Gaza's burgerslachtoffers: “these are necessary sacrifices.” Niets hieraan is natuurlijk nieuw of verrassend. In 2018 zei Sinwar nog tegen een Italiaanse journalist: "We make the headlines only with blood. No blood, no news."

Maar leg dat maar eens uit aan het NOS-gilde, laat staan de 'progressieve' voorhoede, om over de islamitische gemeenschap maar niet te spreken.

Gelukkig wordt Hamas dit jaar nog gedegradeerd tot herinnering, gaat de normalisering tussen Israël en Saudi-Arabië zelfs tijdens deze oorlog al gewoon door en heeft Gaza straks een tweede kans.

Gazaanse dokter na veel slachtoffers IDF-bevrijdingsoperatie: "Dit is de schuld van Hamas en wij laten het gebeuren, vervloek hen"

Boze Geesten in het Stamcafé

Babbelen over het discours

Wij hebben hier op GSHQ nu al meer dan een maand geen eigenwijze Brabander meer gehoord die op licht geagiteerde toon uitlegt hoe De Wereld en De Dingen in elkaar zitten. Toch gek, hoe snel je zoiets gaat missen. Gelukkig is er nu de podcast 'Boze Geesten', waarin de mede-eigenaar van dit Stamcafé 2 uur en 16 minuten lang aan de toog zit met Michiel Lieuwma, schrijvert, theaterdinges, ex-Snijtafelaar, 'man van' & thans podcasthost. Een zeer prettig gesprek naar aanleiding van dit topic over Elon Musk en de vrijheid van meningsuiting, en dat komt qua timing goed uit want Elon Musk heeft vanavond nog gezegd dat Donald Trump weer terug op de twitters mag (told you so). Bindende luistertip, derhalve. Maar ja. Wat weten wij er nou van.

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.