achtergrond

Geenstijl

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

Eus steunt cancelen journaliste die vindt dat Jeremy Doku niet bij geboorte kind hoefde te zijn

Welja

plaatje van eus boven zijn domme column

Hé maar het staat er echt, in de column van Özcan Akyol, over de Franse journaliste (Vrouw, V, in bezit van baarmoeder, red.) France Pierron, die op tv durfde te zeggen dat ze het onzin vindt dat Jeremy Doku het trainingskamp van het Belgische Elftal op het WK heeft verlaten om bij de geboorte van zijn kind te zijn. "Inmiddels is ze na de grote ophef op non-actief gesteld. De omroep heeft haar uitbarsting veroordeeld en zelf vindt ze bij nader inzien haar woorden ook ongelukkig uitgekozen. Dat lijkt me een goed signaal." Een goed signaal. Welja. Iemand geeft een mening, waarmee ze echt niemand kwaad doet, waar Jeremy Doku ook helemaal niet naar luistert, waar vrijwel iedereen het bovendien mee oneens is (of althans: waarvan vrijwel niemand durft te zeggen dat hij/zij het ermee eens is), en nu is ze op non-actief gesteld. En dat is dan: een goed signaal. Wat fijn zeg, dat er zulke mannen als Eus bestaan, die weten wat de vrouwtjes nodig hebben als ze een kind krijgen van een bekende voetballer, namelijk dat andere vrouwtjes daar geen mening over mogen geven. Een goed signaal.

Ismail 'voelde zich niet gehoord', stak ruim 200x op zijn moeder in

Wees geen Ismail!

Geen man is een eiland, je gehoord voelen is een mensenrecht, en als moeders al geen luisterend oor meer bieden, dan, tja, hè. De mama van de 30-jarige Ismail Y. was imam in een tbs-instelling, en we schrijven was, want zoonlief wilde haar heel graag iets vertellen, of haar ergens van overtuigen, maar ze wilde maar niet luisteren. En dus stak hij 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172, 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179, 180, 181, 182, 183, 184, 185, 186, 187, 188, 189, 190, 191, 192, 193, 194, 195, 196, 197, 198, 199, 200 keer op haar in, en daarna nog een paar keer, als we hem mogen geloven. Ietwat excessief, maar ook geen hele grote trendbreuk; eerder stak hij een uit het niets in Groningen op een 47-jarige vrouw in. Afijn, niemand is perfect!

Meer dan de HELFT van de jongvolwassenen komt moeilijk rond

Da's niet gering

daar gaan uw centjes

Welkom bij Het gaat niet zo lekker in Nederland, en wel hierom (titel wordt aan gewerkt, red.). Het gaat vandaag verrassend genoeg weer niet zo lekker in Nederland, en wel hierom: alles is onbetaalbaar maar niet betaalbaar en daarom zeggen steeds meer mensen dat alles onbetaalbaar maar niet betaalbaar is. En nu zegt het Nibud dat ook: Onder jongvolwassenen van 18 tot en met 30 jaar is het aandeel dat moeite heeft met rondkomen van 40 naar 54 procent gestegen. Dat krijg je als het in Nederland niet zo lekker gaat door onbetaalbare huurprijzen, onbetaalbare huizen en onbetaalbaar bier (zat in de aflevering van gisteren). Maar er zitten niet alleen de jongvolwassenen in dat schuitje, daar zitten gezelligerwijs veel meer mensen in: "Het aandeel huishoudens dat moeilijk rondkomt, is sinds 2024 gestegen van 32 naar 38 procent." Met huishoudens gaat het dus ook steeds minder lekker in Nederland, en wel hierom: "Voor veel huishoudens zijn stijgende uitgaven, hoge vaste lasten en een inkomen dat daarbij achterblijft, de reden dat zij moeite hebben met rondkomen." Goh wat gaat het weer lekker in Nederland. En daarom morgen gewoon weer een aflevering van Het gaat niet zo lekker in Nederland, en wel hierom (titel wordt aan gewerkt, red.). Hadden we trouwens al gezegd dat alles onbetaalbaar maar niet betaalbaar is? En dat steeds meer mensen dat zeggen?

CV-leugenares Nathalie van Berkel (D66) die geen staatssecretaris werd, doet weer aan WERK

ADEMWERK

Mooi nieuw voor iedereen die dacht dat Nathalie van Berkel, die door Alexander Pechtold bij D66 werd gesteund omdat ze een vrouw van kleur is, maar wel een vrouw van kleur die opklom tot bestuurder van een volkomen verrotte organisatie waar niks kunnen juist een pré is, loog over haar cv, eerst aanbleef als staatssecretaris, toen toch niet, toen aanbleef als Kamerlid, en toen toch niet, bij de pakken neer ging zitten: ze heeft een SUBSTACK. En wat voor een. Best of Matthijs (RIP, red.) is er niks bij. De vrouw die volgens D66 'nog wel een keer haar verhaal zou vertellen' heeft een blogpost geplaatst waarin ze uitlegt dat ze weer aan het werk is. "Sinds een poosje ben ik begonnen met ademwerk." U denkt misschien dat dat geen werk is, maar dat denkt u verkeerd. "Ademen als eerste levensbehoefte en als medicijn." Wacht even? Ademen? Een eerste levensbehoefte? Wat een inzicht! Nu wilt u misschien iets gemeens over mevrouw Van Berkel zeggen maar dat kan haar niks schelen. "Ik adem door de angst voor kritiek, gemene opmerkingen en berichten en hoon." Hoppa. "Diep in en met een grote zucht uit. Omdat we elkaar kunnen helpen met inzichten, met wijsheid en met steun. Omdat het tijd is om een stapje te zetten." Wat jammer dat deze vrouw geen staatssecretaris is geworden zeg.

Totale gek trekt 's nachts twee vrouwen van hun fiets in Utrecht, mishandelt ze, past 2x nekklem toe

Zoek, zoek

Bericht met enige urgentie uit Utrecht, want daar struint een vent rond die in het holst van de nacht in uitgestorven straatjes wacht tot er een vrouw langsfietst, haar van haar stalen ros sleurt, trakteert op een nekklem, en verstrekkend mishandelt. Twee keer, gebeurde dat in de nacht van donderdag op vrijdag, en het loont misschien de moeite om het niet op een derde aan te laten komen. Man heeft 'een breed hoofd en scheve tanden.' Verwijder hem uit het straatbeeld, svp.

Liveblog oorlog. Iran kondigt vier THEMATAFELS aan voor verdere onderhandeling, Israël bezorgd om Iraanse positie Libanon na deal

We zijn gek op thema's en gek op tafels in Liveblog 161. Liveblog 160 las u hier

Samenvatting van de 'onderhandelingen' over het 'principeakkoord' die gisteren afgerond werd: in principe goed dat ze elkaar eens ontmoet hebben. Je moet even graven voor een stavaza, maar Iraanse vice-MinBuz Kazem Gharibabadi zegt tegen Iraanse staatsmedia de 'technische gesprekken' met de VS erop zitten, en dat 'de onderhandelaars' hebben besloten dat er vier werkgroepen opgezet worden, te weten (even in het Engels): "Sanctions Termination, Nuclear Affairs, Reconstruction and Economic Development, and Monitoring and Implementation." Zoals bekend is het Iraanse kernwapenprogramma natuurlijk de hoofdkwestie, en dat ging gisteren meteen al lekker. De Amerikaanse delegatie beweerde dat Iran had ingestemd met het toelaten van inspecteurs van het Internationaal Atoomagentschap, maar kort daarna ontkende Iraanse staatsmedia die toezegging: "De eventuele aanwezigheid van inspecteurs moet worden vastgelegd in een definitieve overeenkomst. Een overeenkomst die, gezien de ervaringen met Amerika, onwaarschijnlijk lijkt." Ook beweerde de Iraanse hoofdonderhandelaar Ghalibaf gisteren tijdens zijn terugreis dat er alvast $12 miljard aan bevroren Iraanse tegoeden vrijgegeven zou worden. 

In ander nieuws vreest Israël dat de deal de Iraanse positie in Libanon, en daarmee Hezbollah, significant zal versterken, terwijl het Israël de handen op de rug bindt. Axios schrijft: "Israëlische functionarissen vrezen dat de nieuwe afspraken de maandenlange inspanningen van de VS en Israël om Hezbollah te verzwakken en de invloed van Iran in Libanon te verminderen, zullen ondermijnen. Meer direct maken ze zich ook zorgen over tegenwerking vanuit Washington D.C. telkens wanneer ze een aanval op Libanees grondgebied willen uitvoeren, of over druk van Trump om zich terug te trekken uit Zuid-Libanon zolang de dreiging van Hezbollah nog bestaat."

Gisteravond kwamen Netanyahu en zijn MinDef Katz met een gezamenlijke verklaring waarin gesteld wordt dat de IDF aanwezig zal blijven, en zal blijven opereren in Zuid-Libanon: "De IDF zal vastberaden blijven optreden om bedreigingen tegen onze soldaten en burgers te neutraliseren, terroristische infrastructuur te ontmantelen en de veiligheidszone in Zuid-Libanon te handhaven." Afijn, we gaan maar weer eens live.

Update 10:45 - Het Iraanse MinBuz benadrukt nogmaals dat er geen inspecties door het Internationaal Atoomagentschap gepland staan. "Iran has neither held a meeting with International Atomic Energy Agency chief Rafael Grossi in Switzerland nor plans for the UN nuclear watchdog to inspect Iran’s damaged nuclear facilities, a foreign ministry spokesperson says."

Trump vijf uur geleden

THIALF 2030 in het StamCafé

It's coming home!

We onderbreken heel eventjes de Oranjekoorts voor andersoortige sportpret, dit wegens het besluit van het IOC om de OLUMPISCHE WINTERSPELEN van 2030 naar FRIESLAND te halen. Officieel is Frankrijk aangewezen als gastland en gebeurt het langlaufen, rodelen, freestyle-snowboarden en alle andere dingen waar Nederland slecht in is in de Alpen. Een probleem echter: die rare Fransen hebben helemaal geen schaatshal. Dus wat doe je dan als organisator? Schaatsen schrappen van het programma want ja het zijn toch alleen de Nederlanders die het serieus nemen Op zoek naar alternatieve locaties, waarna je uiteraard al snel uitkomt bij onze THIALF. Hartstikke leuk, maar we willen nu natuurlijk wel een Nederlandse vinger in de pap als het om de aankleding gaat. In het officiële logo van Alpes & Fryslân 2030 moet het achterwerk van Jutta Leerdam verwerkt worden. Vinden we leuk, zie maar hoe je het regelt. Bij de openingsceremonie geen gedoe met fetisj-smurfen en laatste avondmalen dit keer. Wij eisen een hoofdrol voor de koningin van Fryslân, Lutz Jacobi Doutzen Kroes. De muziek wordt verzorgd door Dries Roelvink en Orgel Joke. Als grote finale wordt het Olympische vuur aangestoken door een brandende pijl van Raymond van Barneveld. Nu al zin in.

Jammer. Compleet debiel Talpa-format gaat niet door

We zijn gebroken

Wij weten ook ff niet wat we lezen: SBS6 heeft een streep gezet door een volslagen achterlijk programma met Jan Versteegh waarin domme mensen dom veel geld konden winnen door domme dingen te doen. Een genre waarvan het magnum opus (De Gouden Kooi) al bijna 20 jaar achter ons ligt. Het idee van realityshow Vijf dagen vast was dus dat vijf compleet wildvreemden gedurende vijf dagen (goh!) aan elkaar vastgeketend zouden worden, ook tijdens het schijten, en dan met z'n vijven debiele opdrachtjes zouden moeten uitvoeren. Klinkt compleet ruk en dat bleek het ook te zijn. Na één draaiperiode zet Talpa de boel stop. Wellicht omdat de aan elkaar geketende kandidaten elkaar al na een dag naar het leven stonden en continu op de vuist gingen, of wellicht omdat het in de praktijk uitmondde op een zeer expliciet neuqprogramma. Hoewel dat allebei dus juist klinkt als prachtige tv. In ieder geval heeft ome Sjon de Mol besloten de stekker uit een volstrekt idioot pauperformat te trekken en daarop vragen wij ons af: is dit Nederland nog wel??

'Voormalig spionnenbaas Tulsi Gabbard liet zich jarenlang beleid influisteren door sekteleider'

We schakelen over naar Amerika, waar gekte veel meer dan hier wordt gewaardeerd, gecultiveerd en zelfs gevierd. Schitterend spitwerk van de Washington Post, die op basis van 25 duizend documenten concludeert dat voormalig congreslid en ex-directeur van de nationale inlichtingendienst onder Trump Tulsi Gabbard zich jarenlang liet voorschrijven wat te vinden, doen en zeggen door een hindoeïstische sekteleider. Gabbard was ooit een Bernie Sanders-Democraat en is inmiddels een MAGA-Republikein, die onlangs dus afzwaaide als spionnenbons. Daarnaast is ze dus knettergek. Mooi moetleesspul hier.

Grrrroningen. Instituut Mijnbouwschade raakt 329 dossiers van inwoners kwijt

Dit gaat je pet én Groningen toch te boven

twee vingers in een scheur

Die hele ""hersteloperatie Groningen"" staat inmiddels dusdanig op instorten dat Nationale Ombudsman Van Zutphen zich genoopt ziet de noodklok te luiden middels een brandbrief aan de Kamer. Daarin geeft hij de Nationaal Coördinator Groningen, het Instituut Mijnbouwschade Groningen en de gehele overheid een tik (8 op de schaal van Richter) op de vingers: "Het kan niet langer zo doorgaan. Mensen zijn te vaak teleurgesteld. Het huidige hersteltraject leidt onvoldoende tot concrete oplossingen voor de mensen die daar al jarenlang op wachten." Er wordt, netter gezegd, geen moer voor de Groningers bereikt en tot overmaat van ramp raakte het Instituut Mijnbouwschade ook nog eens 329 dossiers van inwoners kwijt. En ondertussen verdienen schadebureaus miljoenen aan het Groningse leed en blijven de inwoners zelf rillen, trillen en bibberen dat het een aard(beving) heeft. De gasvelden worden dan misschien volgestort met beton, deze bodemloze put van onbekwaamheid en ellende blijft gewoon gapen en meuren. Echt uitstekend en lekker en top en goed en puik gewerkt allemaal.

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.

GeenStijl: Vlijmscherp en ongefilterd nieuws