Verantwoordelijk Voor Defensiekapotbezuinigen (VVD) claimt overwinning op Defensie
Echt schaamteloos
Social
OOIT... hadden we 1.000 tanks. Allemaal foetsie
Leopards (foto in tweet): verpatst aan Finland en Duitsland
Munitie hebben we niet meer
Commando's roepen 'pang jij bent dood'
Minus 300 miljoen euro op Defensie
Gescheurde handwapens
Marine heeft witte vlag gehesen
Minus 250 miljoen euro per jaar op Defensie
Chauffeurs roepen 'vroem vroem'
Fregatten verpatst aan nepland Chili
Andere fregatten naar nepland Griekenland
Personeel weg, compagnieën op pauze
Minus 1,4 miljard naar Defensie
Muizen in de barakken
F-16-squadrons wegbezuinigd
Na decennialange allesverwoestende en desastreuze kapotbezuinigingen draait vvd beetje bij en claimt de overwinning: "In het geweer komen voor een sterke defensie"
Je moet het maar durven
Reaguursels
InloggenSure.. en er vervolgens een van de slechtste ministers uit Rutte III hoofdverantwoordelijke maken en de randstedelijke woketerreur erop loslaten alsof het een afdelinkje op het ministerie van sociale zaken is.
De VVD heeft schijt aan alles, wanneer krijgt WIJ eens schijt aan deze idioten van de VVD, die alleen aan geld denken en hun volgende klusje ergens als burgemeester / functie elders binnen de EU.
Natuurlijk moet er geld bij naar defensie. Ollongren aan het roer zou al genoeg moeten zeggen. Ik heb trouwens het vermoeden dat het geld niet gebruikt gaat worden om nieuw materieel te kopen of mensen aan te trekken, maar dat het gebruikt gaat worden om te inventariseren wat we kunnen met de krijgsmacht (niks) en waar dat aan ligt (overheid, maar dat antwoord krijg je niet). Vervolgens wordt het laatste beetje geld uitgegeven aan kleding voor de dames bij de krijgsmacht zodat die in staat zijn de vijand te verleiden , en de mannelijke collega's die de strot dicht moeten knijpen omdat er geen geld is voor een mes, laat staan iets wat pang doet.
De tweet geeft dus aan dat Twitter dus eigenlijk een vergaarbak is van de grootste onzin.
Defensie is compleet kapot gemaakt door de VVD, de gore moed die je moet hebben om dan dit te roepen. We kunnen nog een handvol vliegtuigen inzetten, hebben niks meer dat fatsoenlijk schiet, alles is oud en heeft achterstallig onderhoud, en de halve krijgsmacht is overwerkt.
Een paar miljard gaat echt niet repareren wat in 30 jaar miljardenbezuinigingen op Defensie is kapotgemaakt, daar is minimaal het twintigvoudige voor nodig.
Het is godverdomme een Gotspe! Ik ben 41 jaar officier geweest bij de Luchtmacht, bezuiniging op bezuiniging meegemaakt, geïnstigeerd door de VVD en nu dit soort tweets, De schaamte voorbij!
Dit maakt mij echt woest!
14 jaar bij de KL, moet lachen van deze berichten. Schamibami inderdaad.
Noem één ding dat in de afgelopen tien jaar door de VVD op een oranje/blauwe verkiezingsposter is gekalkt - en dat daadwerkelijk is uitgekomen.
De verkiezingswinst.... Helaas......
Rutte weer MP…
Het moet net te weinig genoeg blijven om een EU-leger te kunnen blijven rechtvaardigen, nietwaar?
Psst, een Leo 1 op de foto, prutsers bij de VVD. Gelukkig hebben we er nog een paar als oefenobject en in het museum. En natuurlijk hebben we de foto's.
defensiefotografie.nl/voertuigen/leop...
Hoe duidelijker wil je de incompetentie van de VVD (en waarschijnlijk alle ander partijen) hebben. Waarschijnlijk is de Leo 1 wel voordeliger in aanschaf.
@dreadnought | 01-02-22 | 16:44: Valt nog mee dat ze geen Sherman hebben gebruikt voor de foto.
We kunnen defensie beter helemaal opdoeken, we zijn geen soeverein land meer.
Exact.
We kunnen nog wel de illusie koesteren en dat doe ik dan met volle teugen tot de realiteit haar achterhaalt. Dat duurt niet zo heel lang meer, vrees ik.
Er kan nog wel bezuinigd worden op defensie
De hele rambam opdoeken, en 1 specialisatie opzetten, iets wat een aanvulling is op het usa leger,. Ik stel voor urban warfare. De rest is toch nutteloos.
Ik zie plots een linkje naar een ander topic...
Zeg, die 'vluchtelingen', die zijn dan geen apotheker, maar als er iets is waar ze wél goed in zijn..
Wablief? Ze horen uiteindelijk bij de tegenstander?! Parbleu, hoe kan dit nu toch?!
Precies, focus op 1 ding en ga daar in uitblinken. Alleen dan kunnen we nog wat voorstellen in de wereld.
De vvd doet dit omdat het volk er keer op keer weer intrapt. Hetzelfde met vluchtelingen, hra, rtc
U dacht toch niet dat Nederland ooit wat heeft geleerd m.b.t. het verleden aangaande uitermate zwakke positie van defensie? Noch het stemvolk, noch de politiek trekt maar 1 les uit het verleden.
Kunt u mij iets opnoemen dat geleerd is m.b.t. het verleden? Voor VVD-ers is het verleden passé, een gepasseerd station. De tunnelblik staat op 'de toekomst'.
@Eeuwig.. Op.. Vakantie | 01-02-22 | 15:46:
Tunnelvisie inderdaad.
@Eeuwig.. Op.. Vakantie | 01-02-22 | 15:46: Maar niet te ver in de toekomst want dat is vooruitzien en dat mist ook weer, de sloop van de VVD zit ook in het toekomstperspectief
Maar wat vinden ze bij defensie daar zelf van, van de laagste tot de hoogste rang?
Hoor namelijk weinig kritiek over het beleid, door de jaren heen.
Als ik mag gokken, houd ik het er op dat beroeps militairen hun kans op promotie niet zo snel om zeep willen helpen.
vergeet de veelkleurige lintjes en glanzende medailles niet, medal parades zijn hoogtepunten in de loopbaan van deze toppers.
Als je de spullen niet hebt om het werk te doen, maar je wordt evengoed betaald voor het werk dat je niet kan doen, en de taakomschrijving staat niet toe dat je dan maar ander werk bij de krijgsmacht gaat doen, dan vindt blijkbaar het merendeel dat het wel lekker is zo. Geen gestress, geen gedoe, geen verantwoording. Lekker niksen. (ik moet er niet aan denken)
Vanuit zeer betrouwbare bron: Er word godsgruwelijk hard geklaagd van hoog tot laag en dat al heel lang maar ja.. bevel is bevel. Door die "can do" mentaliteit is defensie een niet tegenstribbelend slachtoffer van de bezuinigingsdrift van de VVD
VVD wil weer terug naar de Leopard I ipv Leopard IIA6 en verder. De Leopard I Verbeterd zijn rond 1992 geschonken/verkocht aan Griekenland. Details details. Weet Ollongren al het verschil tussen een Korporaal en Kolonel?...
Laatste model is de Leopard 2A7
? Zijn er weer verkiezingen binnenkort?
De VVD belooft weer van alles.
Mark wil de nato baan en is zich aan het profileren bij de grote jongens, binnenkort met Wopke naar Kiev om te laten zien wie de sterke man is in Nederland en wie de tassendrager.
Hebben ze de Nico Haak magneetketting al beloofd? Houdt ellende tegen. Mogelijk ook T90 tanks. Is goedkoper dan weer F35 onderzeers te kopen.
Volgens mij zijn Mark en Wopke as we speak in Kiev. Maar het onderhoud dat ze met de Oekraïense president zouden hebben is verzet naar morgen. De president had even geen tijd voor Mark en Wop.
@VanBukkem | 01-02-22 | 15:30: De Oekraïense president maakte ruimte om Boris te ontvangen, die wilde telefoneren met Vladimir maar nul op het rekest kreeg. Vladimir en Sergei zijn trouwens op de thee bij Xi.
haha, zo doet een echte sterke (staats)man dat....
Als defensie slim is, ditchen ze al die oude meuk en gaan ze volop in drones inzetten. Toekomstige oorlogen win je niet met tanks, die win je met cyberaanvallen en drones.
en dan kan de brigade licht debiel baantjes gaan zoeken op de veluwe of op de drentse heide.
corona drones.
@vranac | 01-02-22 | 15:10: Haha prachtige woordspeling.
O wat wordt het genieten als de dienstplichtige m/v/? weer opgeroepen worden om 18 maanden te dienen! Eerst 6 maanden aan discipline en gezondheid werken en dan 12 maanden gevechtstraining en gewetensbezwaarden gaan na 6 maanden training in de zorg aan de slag.
roep die oudjes maar op die roepen datbergens gewapend moet worden opgetreden. Laat hen maar vechten. Niemand anders. Ze krijgen alemaal een medaille en zullen de trots van omze natie worden genoemd. Begin maar met online werven. Komt niemand. Lafbekken.
Marine helikopters die niet tegen een zoutomgeving kunnen, m.a.w. onder je reet wegroesten.
Zijn ze van ijzer?
Tsja, te hoge vrachtwagens ..... , onbruikbare bootjes voor de marine...... het geld is met bakken over de balk gesmeten maar goed Ank en Babs krijgen nu wachtgeld, hebben ze recht op.
Wees gerust. De vijand is binnen
De namen eindigen in deze niet op ~ov maar op ~med/met/mud
Defensie is net als een opstalverzekering, of wa verzekering. Of autogordels.
Zolang er niets gebeurt kun je best zonder.
hele defensie kan worden opgelapt als we 2 van die F35's verkopen. Of ingeruild voor 30 A10's. Doen t goed boven Neerlands vlakland. Of Oekraïne zo u wilt.
Brrrrrt.
de jsf's zijn niet van ons, ze worden geleased maar dat begreep barbie waarschijnlijk niet.
De VVD investeert vooral in zichzelf.
Het is een godvergeten schandaal dat er 25 miljard euro belastinggeld word gefourneerd voor een stikstof 'probleem' wat alleen op papier bestaat. En waar de VVD direct aansprakelijk voor is.
Bijvoorbeeld; de AOW moet losgekoppeld worden want anders kost het wat? 2,5 miljard? Gekkenhuis. Het zal mij worst wezen wat ze doen met die AOW maar het is natuurlijk vrij absurd dat er 2,5 miljard bespaard moet worden op het inkomen van oude mensen, terwijl men zonder knipperen bereid is het TIENvoudige uit te geven voor iets wat feitelijk niet eens bestáát.
De VVD geeft dus meer om zichzelf, om haar eigen problemen op te lossen, dan dat ze een fuk geeft om de inwoners van het land waar ze verantwoordelijk voor zijn.
Mag ik in die context dan ook mijn vraagtekens zetten bij deze lachwekkende kreet over vrijheden bewaken? Interesseert Mark en de 40 rovers echt geen biet. Het is gewoon weer wat aflaat geld storten in de defensie kas. Nare club mensen is de VVD geworden. Nihilistisch en ongeïnteresseerd.
Rake analyse.
De VVD gaat op slinkse wijze de groene wereld grote zakken geld toestoppen omdat VVDers daar vuist diep inzitten.
Defensie, wat is dat? We zijn niet eens in staat een kudde opblaasboten tegen te houden.
scherp.
Regeren is kennelijk ook terugdraaien. Prima. Voortschrijdend inzicht zeg maar. Dan nu asielbeleid.
Als men eerst tien keer per uur met een hamer op je hand slaan, en dat veranderen ze naar negen keer per uur, ga je dan ook dankjewel zeggen?
Alle bezuinigingen zijn zeer logisch.
Men vindt dat er een EU leger moet komen.
Hoe minder leger de EU leden zelf hebben, hoe groter de noodzaak voor een EU leger. Het geld voor dat EU leger, komt straks dan ook uit het gezamenlijke EU potje.
Logische verklaring. Lijkt op hetzelfde gedrag mbt de EU buitengrens bewaking. Eerst moet het water aan de lippen staan.
Ondertussen heeft de EU geen hard power meer, dus niets meer te zeggen in de wereld als het erop aan komt.
En daar komt ook nog de afhankelijkheid bij mbt energie.
gaat niet lukken. Teveel formulieren om in te vullen...
Even kijken naar het vragen uurtje, staat een enorme zak hooi uitleg te geven dat U gewoon de hoogste prijs ter wereld blijft betalen.
En daar gaat wat hem betreft geen verandering in komen.
Als de VVD echt een statement wil maken snoepen ze maar wat af van de miljoenmiljard voor Timmerfrans.
Ik heb op zolder nog een partij 'gebroken geweertjes' ... iemand interesse ?
VVD schaft defensie en cultuur af, en Mark gaat naakt wijdbeens voor Europa.
Genoeg geweest nu.
Wijdbeens? Echt? Hij bukt al diep genoeg...
@L.E. Raar | 01-02-22 | 14:27: Waar komt die grimas anders vandaan.
Defensie is net zo nutteloos als het koningshuis.
Mensen die denken zoals u zijn nutteloos.
@Vlasbaard | 01-02-22 | 14:27: Haha sukkel.
VVD is net zo voor defensie als dat Bente Becker zei wat aan asielinstroom te gaan doen.
Trap er niet in. Dit is geen inwissel item dat na de verkiezingen verloren gaat maar systematisch liegen.
Zo zwart wit wil ik het niet zien ,
Onder druk van vooral linkse droom / deug partijen , groepjes actievoerders en andere vredespiloten zijn ze gezwicht., en hebben miljoenen bezuinigd de laatste 40 jaar...
Hebben die dan vaak in de regering gezeten de afgelopen jaren?
Linkse droom? Links bepaalde de afgelopen 20 jaar niet de defensie uitgaven. Maar vooruit voor u een prima plekje om de frustraties een plekje te geven.
@Deflatiemonster | 01-02-22 | 14:06: Fysiek? nee. Ideologisch? ja. Het hele ambtenarenapparaat, de burgemeestersposten, het onderwijs, de instellingen, de rechters, het is allemaal door de linkse kliek gekaapt. De enige reden waarom dit überhaupt kon gebeuren is dezelfde reden waarom zittende burgemeesters en politici in de US of A wegkijken wanneer Antifa of BLM een stad letterlijk in de hens zet: als ze de extreem-linkse vleugel niet tevreden houden, hebben ze niet genoeg stemmen om aan de macht te blijven. Dáárom is het salonfähig om iemand als Wilders of Baudet de eeuwige jachtvelden te wensen. maar kunnen hoograngige linkse sujetten met hetzelfde soort uitspraken gewoon wegkomen onder het mom van "woordkunstelen". Onderschat niet hoe diep de linkse kliek geworteld is in de maatschappij. Openlijk ervoor uitkomen dat je PVV stemt kan je letterlijk je carriere kosten. Welkom in de moderne democratie.
@litebyte | 01-02-22 | 14:11: Wel degelijk. Leg voor de grap eens het huidige verkiezingsprogramma van de VVD over dat van de PVDA in de jaren 80. Zoek de verschillen. Het hele spectrum is naar links verschoven, vandaar dat "op papier" het volk eerder rechts stemt, maar het beleid -rara hoe kan dat?- toch als links betiteld kan worden. Speelt natuurlijk ook mee dat alles rechts van het "midden" als "extreem rechts" weggekoeioneerd wordt.
@litebyte | 01-02-22 | 14:11:
Dan snap je dus niet hoe de politiek werkt. Beetje steun vangen van de oppositie? Dan moet er iets geruild worden. Bijzonder populair aan de linkerkant van het spectrum was (en is) altijd het bezuinigen op defensie.
@TeeJee | 01-02-22 | 14:17: spijker. kop. raak. Vooral de ideologische dingetjes zijn populair als ruilwaar.
@TeeJee | 01-02-22 | 14:17:
Dan snap ik het dus wel ,ruilhandel met andere woorden ,onder druk van...
@Nico_the_Sparrow | 01-02-22 | 14:44:
Jij wel.
Litebyte, de persoon op wie ik reageerde, niet.
@TeeJee | 01-02-22 | 14:48:
Ok ,
Na ruim 10 jaar van deze nonsens stemt half Nederland nog steeds op dezelfde partijen, dus op wie moet je nou boos zijn? Dit is wat het volk wil toch? Belazert en bedrogen worden. Nederlandse volk + overheid is als Monique + Hazes junior. Een toxische relatie waarin de bedriegende partij elke keer na een paar loze woorden vergeven wordt.
Een beetje in de lijn van dit bericht. Want er moeten wapens kletteren en dus een aalmoes erbij voor defensie.
Om wat meer olie op het vuur te gooien dachten mark en wopke even langs te wippen on de Oekraine.
Mark en Wopke zijn vandaag niet welkom bij Zelenskiy, want hij heeft vandaag Boris Johnson op bezoek! Dit is de grootst diplomatiek blamage ooit uit de Nederlandse diplomatieke historie. Mark en Wopke die zich al weken verheugen op deze reis, op deze dag, worden gewoon afgepoeierd.
Ik vraag me alleen af of ze met de trein of met een vliegtuig gegaan zijn.
Inderdaad, en het geeft exact aan wat we zijn... niets! Heel benieuwd hoe de NPO dit moet gaan vertalen...
Johnson stuurt echte hulp, qua wapens. Mark en Wopke komen alleen voor wat lippendienst, Zelensky heeft wel door wie zijn echte vrienden zijn.
En als Boris in Kiev achter zijn boris aan kan is iedereen gelukkig
130 km per uur, windmolens draaien op subsidie, hard voor terroristen bleek hart voor terroristen te zijn en nu dit? Het is bij de VVD altijd tegenovergesteld. Je zou bijna denken dat de VVD door Poetin wordt gefinancierd.
we hebben als miezerig voorbips landje ook geen enkele slagkracht meer... diegene die anders beweren lijden aan een zelfdzame vorm van VOC-frenie. Nederland is enorm goed in een grote bek hebben hoe goed we zijn en dat we meedoen met de 'grote jongens', maar met dit soort nationalteits-marketing houdt je geen Rus tegen noch in de Ukraine, noch op het Nederlandse hoogveen.
De bangmaak verhalen over het hebben van een goede krijgsmacht bereiken misschien nog de bejaarde 1Vandaag kijkers en de GBJ Hiltermann luisteraars van weleer... maar tegenwoordig wordt je gewoon gezien als een enorme naieve kneus als je het leger in gaat om je voor geo politieke viezigheden in te laten zetten waar partijen als de VVD dan vierkant achter staan.
Breng defensie terug naar een sterke kustwacht en eenheden specifiek gericht op verdedigingstaken in Nederland zelf met name gericht op anti-terrorisme en 'grens'bewaking
Ter verdediging kan je ook een zeer grote kernbom in Utrecht neerzetten. Valt een vijand ons land binnen drukt een generaal op het knopje en boem.
De oplossing lijkt me een grootschalige opzet van een drone-leger, dat de kust kan bewaken, de grens en ook ingezet kan worden voor NAVO taken (echte, niet Mali-achtige of Afganistan vazal van de VS spelen). Maar nee, VVD/D66/CDA/CU zet in op F35 bakstenen, die aanhoudend schutteren. Hervorm defensie eens op een waarachtig moderniserende wijze!
@Sierstrip | 01-02-22 | 14:01: èéntje in Utrecht, één in Rotjeknor, één in Den Haag en één in Phnom Penh aan de Amstel. In één klap 75% van alle problemen in dit land opgelost.
@Eeuwig.. Op.. Vakantie | 01-02-22 | 14:06: Prima plan! In combinatie met robots, zoals de modellen van Cyberdyne Systems.
@litebyte | 01-02-22 | 14:19: Lijkt me ook iets voor jonge mensen waar ze in excelleren. Maar maak ook gebruik van Articial Intelligence, zodat mensen voor de high alert taken en de slaapverwekkende taken voor automaten bestemd blijven.
@Eeuwig.. Op.. Vakantie | 01-02-22 | 14:06: Die drones hebben we al. Maar om daadwerkelijk in te kunnen grijpen zul je meer moeten doen. Zoals inzet vliegtuigen, schepen.
@de_wappieburger_ | 01-02-22 | 14:45: Kijk, daar verschillen we van mening. NL dient zich te specialiseren en geducht te worden vanwege die speciale taak. Dus niet een paar F35 bakstenen, 'omdat het moet'. Laat de VS die maar bevliegen. Wanneer NL zich toelegt op 1 kerntaak (bijv. een massa drones, ook onderwater-drones) dan ben je iemand. Waarom die Madurodam mentaliteit met hier een paar scheepjes en daar een paar vliegtuigen? Dat heeft geen enkele zin meer in deze tijd van nieuwe militaire ontwikkelingen.
En het beetje materieel wat we nog hebben sturen naar een land dat nooooit op onze militaire hulp zou kunnen rekenen. Ons gas gaat deels naar Duitsland en de meneer die een beetje boos is vanwege de oprukkende NAVO maar waar wij op onze beurt gas van kopen heeft de kraan ietwat dichtgedraaid. Het is een wondere wereld!
LOL... en dan noemen ze Chili en Griekenland neplanden.
Wat is onze bananenrepubliek dan? Wat mij betreft, en helaas, inmiddels afgegleden tot een apenland.
Wat is nu probleem hoeveel landen zitten er nu in de NAVO, als ieder land een Combat Brigade gaat leveren hebben we meer als genoeg klaar staan om de Rus te overklassen, maar ja kost wat tijd om allemaal te bestellen..
En met Combat brigade bedoel ik dus zoiets als de VS een paar keer/jaar door Nederland stuurt.
Simpele duif. Weet je eigenlijk wel hoeveel man er in een brigade zitten? 2.000 tot 3.000 militairen.
@Stuffed Human | 01-02-22 | 13:58: ... die dan ook nog "pief paf poef jij bent dood roepen"... wat een slagkracht.
@Stuffed Human | 01-02-22 | 13:58: Bedoel dus een CBT die zijn volgens de VS normen ongeveer 4 to 5 K en worden als je er een Aviation Brigade team aan hangt wordt het nog groter een soort mini divisie. Maar misschien is het beter on simpel te zijn dan heel wijs te zijn en niks voor elkaar krijgen.
Is het niet handiger om niet de hele EU maar een aantal landen te laten samenwerken. Zoals Nederland, Duitsland en België en Denemarken of zo.
Of heeft Luxemburg ook nog een helikopter ergens.
Dat gebeurt al lang. Zo is het Nederlandse 1e Legerkorps geintegreerd met de Duitsers in het 1e Duits-Nederlandse Legerkorps. Ook zijn de Marine van Belgie en de Nederlandse Koninklijke Marine in verregaande samenwerking.
Luxemburg heeft samen met Nederland twee Airbus A330's.
Dat de EU nog (steeds) geen gezamenlijke defensie heeft - laat staan goede afspraken over defensieve inzet geeft exact aan wat deze unie is: een FOP UNIE. Op papier de grootste bak, maar het is niet meer dan een enorme zelfpijpende lobbycratie en geopolitiek gezien een papieren tijger, waar landen als Frankrijk en Duitsland COMPLEET het beleid van bepalen.
@litebyte | 01-02-22 | 14:02: Het is wel degelijk een unie hoor... politiek en economisch dan. De Europese burger interesseert ze geen hol. Dat zag je heel goed aan het begin van de pandemie. Dat was HET uitgelezen moment om te laten zien waarvoor de EU staat. HET moment om door supersnelle samenwerking tussen Europese landen en centraal gecoordineerd beleid de pandemie de kop in te drukken, mondkapjes en middelen te verdelen naar de plekken waar ze het meest nodig waren en de gezondheid van de burgers te prioriseren. Maar het tegendeel was waar: het werd maandenlang oorverdovend stil in Brussel. Pas toen de lijken opgestapeld werden, werden diezelfde lijken als alibi gebruikt om de gewenste Eurobonds onder vermomming van "Coronasteun" door de strot van de belastingbetalende Noord-Europese bevolking te drukken. En die hadden het niet eens in de gaten, omdat ze bezig waren met de begrafenis van opa en oma. Toen de storm voorbij dreigde te gaan was de EU er echter weer als de kippen bij om ook voor wat betreft digitale registrering, privacy en grondrechten nog even snel een graantje mee te pikken. Nee, de EU is een technocratische moloch die enkel dient als vehikel om een select groepje opportunisten rijk en machtig te maken. Niets meer dan dat. Het wordt echt tijd dat dit zaakje impodeert, vooraleer het een compleet continent in ellende stort.
@litebyte | 01-02-22 | 14:02: wat stel je je voor bij een EU leger? En welke taken moet dat op zich nemen?
Alertheid aan de buitengrenzen? Denk je dat Polen bijvoorbeeld daar op zit te wachten?
Internationale missies? En de NAVO dan?
Graag eerst echt duidelijk wat een eu leger moet doen en wie het aanstuurt. De EC?
@litebyte | 01-02-22 | 14:02: Ook complete onzin we hebben de MAVO toch, of wil je de weinige middelen die Europa heeft ook nog gaan versnipperen?
@Glasgow Argus | 01-02-22 | 13:58: Zelfs nog meer 43 mech. is onderdeel 1 pantser divisie van de Duitsers, en 11 LMB is onderdeel van de Duitse DSK, en het Duitse See bataljon is onderdeel van het Nederlandse Korps Mariniers. En werken ook samen met de Pruis vwb de Tankers waar je het over hebt, zelfs de Belgen doen nu mee.
Je moet het maar durven ?
Wie houdt ze tegen dan ? Ons leger?
Wat hebben ze niet verprutst?
Dan zijn we namelijk sneller klaar met opnoemen.
Grapjassen zijn het
Kunnen we de apothekers en raketgeleerden die hier massaal binnenstromen ook klaarstomen om in het leger te dienen?
Wanneer je je als Defensie richt op de binnenlandse vijand dan is het een goed idee om je strijders te recruteren van buiten.
Jammer alleen, dat voornoemde apothekers en raketgeleerden met hun voeten gestemd hebben in hun vaderland, toen dat onder vuur kwam te liggen.
Zijn hooguit goed voor het leger onder de witte vlag.
Ze hebben in ieder geval ervaring
"In het geweer komen". Wel een goede vondst (kreun). Komt van al die communicatieadviseurs die ingehuurd worden aldaar. De moderne kogel: wat je je mensen binnen en buiten de organisatie vertelt cq hoe je ze masseert.
Het nepste nepland in het rijtje is vrees ik Nederland.
Weer zo typisch Nederlands. Grote mond over vrijheid, NAVO belangrijk dit en dat, maar vervolgens mag het relatief gezien nauwelijks iets kosten. Er komt nu wel structureel extra geld bij, maar dat gaat op aan achterstallig onderhoud en te verwachten inflatie, niet voor hogere salarissen, laat staan groei. Nu is er gerommel in Oekraïne , ja dan is defensie ineens weer even ''belangrijk'' om politiek mee te scoren. Moe word je van dit doorzichtige opportunisme. Zorg toch eens voor een structureel goede organisatie met normale salarissen, doe wat aan de kostbare bureaucratie, vergroot de capaciteit van de KMAR zodat die meer politietaken op zich kunnen nemen.
Lul niet zo slap. Alsof de hele maatschappij daar niet aan mee doet. Iedereen wil vergroenen, maar extra betalen voor je groene brandstof willen we niet. Jarenlang polen ingehuurd omdat de verbouwing dan goedkoper uitvalt. Het zijn echte volksvertegenwoordigers. De Nederlander zit het liefst voor een dubbeltje op de eerste rang.
@dasechtgeenstijl | 01-02-22 | 13:51: ''De Nederlander zit het liefst voor een dubbeltje op de eerste rang''. Dat zeg ik toch?
@dasechtgeenstijl | 01-02-22 | 13:51: Dat is toch exact wat de wappieburger beweert? Betekent dat, volgens uw redenatie, dat u dezelfde lulkoek verkoopt? Mea confusa
@wappieburger, je hebt gelijk. We zeggen hetzelfde. Excuses!
Tijd om het leger te privatiseren. Zo'n beetje het enige dat nog geen vrije markt kent in ons land.
vooral houden zo alleen met de hoeveelheid externen die tegenwoordig worden ingehuurd om al het personeel op te leiden zou al bijna op privatisering lijken
Kijk naar de NS en het ziekenfonds bijvoorbeeld...privatsering is heerlijk...toch??
Er zijn wel privé legers (PMC), maar die hebben een beetje vreemde reputatie.
Check de Wagner Group (Rusland) en Academi (VS, voorheen Blackwater).
Die kunnen dingen zonder dat de overheden daar iets mee te maken hebben . Officieel.
Zo draait de wereld...
Het is typerend voor hoe er met defensie wordt omgegaan dat een eerder de laan uit gestuurde en totaal niet ter zake kundige minister onlangs bij dat departement is aangesteld.
Wij moeten onszelf en vrijheden kunnen beschermen, wat die vrijheden betreft... hef jezelf op, "schieten" (whats in a name) we een aardig eindje op.
Mark,
Schaam jij je al een beetje?
Eerst helemaal afbreken en kapot bezuinigen, en nu moet Defensie blij zijn met een paar miljard uitgesmeerd over vele jaren, wat overigens geen structurele uitgave is?
Trappen mensen hier nou echt in? Zijn VVD stemmers werkelijk zo makkelijk te koop, zijn ze echt zo dom?
Bijzonder.
We hebben tenminste met gevaar voor eigen leven een helicopter opgehaald die in Libië was achtergebleven, voor de mensen daar hem pakten en gebruikten. Dat hij zo ernstig beschadigd was dat we alleen de nog bruikbare onderdelen ervan gebruikt hebben en de rest met het grof vuil is meegegaan, daar hoor je ons niet over.
Kan dat wel, een tank elektrisch? Anders kom je straks mooi Amsterdam niet in.
Ja, die zijn in ontwikkeling. Of dat handig is is een tweede.
De VVD heeft onder leiding van de lachende scheerkwast ook heel sneaky de Inkomstenbelasting verhoogd. Niet door de tarieven - dus het percentage- te verhogen. Maar door te gaan morrelen aan de arbeidskorting. De arbeidskorting was een vast bedrag dat je kreeg aan korting op het te betalen bedrag aan inkomstenbelasting. De VVD vermindert het kortingsbedrag als je modaal gaat verdienen. Ergo, effectief betaal je meer Euro’s aan IB
-De arbeidskorting is sinds het Lenteakkoord van 2012 en het Regeerakkoord 2012, en als gevolg van de Wet uniformering loonbegrip heuvelvormig: het bedrag is eerst langzaam stijgend, dan veel sneller stijgend, dan constant, dan dalend, dan constant. In het Belastingplan 2014 wordt dit weergegeven als een overzichtelijke grafiek-
Om maar een godwin van stal te halen. Vlak voor uitbreken van WWII besloot de toenmalige club kruideniers die a/h roer stonden om ook ineens te investeren in militair materieel. Na het eerst 10-tallen jaren de boel te laten versloffen en de krijgsmacht als een financiele last te beschouwen.
Dat doen 'ze in Den Haag' al sinds het einde van de 80 jarige oorlog.
De VVD is de partij die ooit voorstander was van de 'nachtwaker-staat', dat wil zeggen een staatsmacht met een minimale omvang maar met een duidelijk monopolie op gezag en geweldsmiddelen (bij leger en politie). De afbraak waarvan dit topic sprekende materiële voorbeelden aanlevert gaat echter gepaard met een hersenverweking binnenin het VVD brein, want met name de VVD (als agitpropper van 'orde en gezag') is verantwoordelijk voor de verloedering van de Nederlandse samenleving tot een narcostaat en tot een mummelend tandeloze basher van president Poetin en 'de Russen'. Ja, nu wordt er weer gemummeld om aan aardgas geen groen label toe te kennen, want: aardgas = Gazprom. Ammehoela, dat kon ieder zelfdenkend mens allang zien aankomen toen uit de gereedschapskist van het kabinet een grote bahco sleutel werd gehaald om de gaskraan in Groningen dicht te draaien. Nu moet opeens alles en iedereen gasloos en wordt aardgas gedemoniseerd. Maar terug naar de kapotjes van Defensie: de VVD is typisch een partij van grootspraak dat ondersteund wordt door imposant sabelgekletter. Maar wie nader onderzoek doet naar die sabels (van de VVD nachtwakerstaat) en daar de erbarmelijke staat van erkent, die weet ook meteen wat dan de grootspraak aan inhoud bevat. Rutte en Hoekstra zitten nu te mens-erger-je-nieten op een Kievse hotelkamer, terwijl clown Boris met clown Zelensky breedsprakig zich aan elkaar proberen te verheffen uit het moeras van politiek onvermogen. Maar de Britten kunnen tenminste prat gaan op Boris' Churchill-naäperij. In wat voor lilliput status beweegt de VVD voorman Rutte zich (hij wil de politieke honneurs niet gunnen aan CDA voorman Hoekstra) in het buitenland onder de bulderlach van Poetin en Lavrov? Het lijkt waarachtig wel op een remake van Van Baalen en Verhofstadt!
Het heeft ook wel iets van Allo Allo.
VVD was een ondernemerspartij. Totdat ontdekt werd dat de linkse hobbies een vrijwel onbegrenst verdienmodel teweegbrengen. Sindsdien zijn kiezersbedrog en het daarbijbehorende "nieuw leiderschap" een strategie geworden.
@Gladiator Fap | 01-02-22 | 13:39: In Tsjechië kan je een parallel zien bij de opkomst van ODS, de partij van de waarachtige liberaal Vaclav Klaus. Toen die partij de grootste van het land werd, was er sprake van 'een nieuw elan' dat de communistische faalhazerij moest doen vergeten. Maar helaas, ODS werd steeds corrupter en schandaliger. Bij de VVD zit er nu ook zo'n intrigant-mentaliteit ingebakken. Voor hetzelfde geld verandert de VVD kameleon in de kleuren en praatjes van GroenLinks, want bij de VVD kijken ze nooit terug, altijd vooruit. De VVD heeft al haar standpunten gedebiliseerd tot GroenLinks windvanen. Windvanen hebben de toekomst, want wind-energie!
Gewoon aan de VS vragen of ze ons een tiende van wat ze in Afghanistan achterlieten, willen spekken.
Is een beetje als jarenlang bezuinigen op de zorg en dan claimen dat we het alleen maar mét elkaar kunnen redden in het nieuwe normaal. Het is gewoon kiezersbedrog en verloedering van het land.
Binnenkort gaat (wat nog moet doorgaan als leger) weer gebruik maken van het beproefde Lee-Enfield wapen.
nl.wikipedia.org/wiki/Lee-Enfield
En toch…….. is het sluipschuttersgeweer/no. 4 rifle met scope wel echt een plaatje!!
Al dat oude materiaal, bijv ook de Garand M1, zijn bij Hoogovens vernietigd. Zelfs de zeldzame en kostbare M1D, de Garand Sniper, werd rücksichtslos vernietigd. Wereldwijd waren verzamelaars bereid daar duizenden euro’s voor te betalen. Link naar Forgotten Weapons: youtu.be/eqcMwiKfxb8
De VVD is af. JA21 gaat die partij en de PVV helemaal leegeten. Het enige wat JA21 moet doen, is geen domme dingen zeggen.
geen zorgen: zodra die partij in de peilingen zo hoog staat dat het ongemakkelijk gaat worden voor de zittende kliek, gaan de onvermijdelijke verbanden met racisme, fascisme, anti-vaxxers, Qanon en de tweede wereldoorlog van stal gehaald worden en wordt het compleet salonfähig om die partij kapot te maken. Wedden? Zo verging het Janmaat (letterlijk), Pim (letterlijk), Wilders en Baudet tot nu toe.
@Gladiator Fap | 01-02-22 | 13:30:
JA21 is toch een iets ander partij.
Ze zijn bij Baudet weggelopen
Fortuyn is al weer een tijd geleden en vandaag niet zo bijzonder meer
Wilders loopt vaak te toeteren en te honen met woorden als kopvoddentaks.
JA21 lijkt gewoon een rechtse partij te zijn zonder fratsen.
Geen toeterpartij maar een doe-partij.
Lockheed P3-C Orion Squadron 320 opgeheven (lokatie vlieveld Valkenburg ZH).
Met de complimenten van ZKH prins B. Paar steekpenningen in de Lockheed affaire.
GeenStijl heeft soms de kennis ook niet in huis. Tanks in moderne oorlogsvoering zijn dure doodskisten. Leer van wat er met Armeense tanks gebeurde. Leer wat er met tanks gebeurde in stedelijk gebied met jihadis. Je kan beter het geld uitgeven aan nuttig en effectief oorlogstuig.
True maar wat Mosterd waarschijnlijk bedoelde is dat we ooit - in andere tijden -wel materieel hadden.
Ja, maar dat doen ze ook niet!
Daarom heb je ook goede SPAAD nodig maar ja die hebben we ook weggedaan, geloof 60 stuks naar Jordanie voor minder als appel en ei.
"Leer van wat er met Armeense tanks gebeurde."
Leer niet de verkeerde lessen.
We hebben allemaal de beelden gezien van het Nagorno-Karabak conflict, maar is het je opgevallen hoe vaak beelden te zien waren waarin luchtafweer gebombardeerd werd door drones? Deze stukken waren prima in staat deze drones aan gort te schieten ware het niet dat Turkije de radars stoorden. Er kwam heel wat meer bij kijken dan een paar mini-propellorvliegtuigjes waar geleide wapens aan hingen.
Drones zijn een belangrijk wapen geworden, maar de heilige graal zijn zijn ze niet (ze kunnen niet alles, zijn kwetsbaar en ook steeds duurder, en ze kunnen bestreden worden) en uiteindelijk zijn gewoon weer een aanvulling op het arsenaal.
Tanks lijken onaantastbaar, maar zijn eigenlijk heel kwetsbaar. Verkeerde taktieken of inzet in verkeerde omstandigheden zal voor veel wrakken zorgen (kijk maar naar verliezen van Saoedische M1 Abarms tanks in Jemen). Maar als je ze correct toepast in hun niche zijn ze verpletterend.
Misschien dat Rutte defensie personeel in kan zetten op mobiele flitsposten.
Dan brengen de investeringen nog wat op.
Verder gewoon doorlopen want de peilingen voorspellen niet veel goeds dus tijd om opnieuw wat fake nieuws het land in te slingeren.
Ah! Eindelijk.
Fiscaal jaar 2022 gaat er maar liefst 3% van het nationaal budget naar defensie. Eindelijk. Dus doet de VVD goed.
Nadat we valselijk droomden dat de koude oorlog voorbij was en eigenlijk er niet echt meer een noodzaak was voor een dienstplichtig en semi-professioneel leger hebben de partijen die destijds aan de macht waren (CDA en PvdA) een beetje de nationale strijdmacht links laten liggen. Dit vooral om dit inmiddels onnodige soort van uitgaven elders te besteden. Of beter gezegd om de gaatjes te dekken (min of meer) van al jaren op de pof leven om het stemvee tevreden te houden met de verzorgingsstaat. FUT-regelingen, WAO etc.
Goed fast forward.
Begin 2000 bleek Rusland helemaal niet 'over it' te zijn en op wraak te zinnen. Wij luisterde niet en bleven maar geld elders te pompen behalve defensie. Dit hele gedoe werd pas echt duidelijk toen westerse mensen plots heel positief gingen praten over Poetin. Niet de rare linksgekkies van de CPN maar gewone arbeiders. Men begon onraad te ruiken. Toen Loekasjenko werd vergiftigd in 2004 deed men niets. Toen Rusland bleek gas leveringen in te zetten als wapen deed men niets. In 2008 toen Rusland Georgie binnenviel deed men niets. Maar men begon eindelijk te denken. Rusland is helemaal niet ons vriendje. Maar we zitten met een zwaar verwaarloosd leger. Niet genoeg voor defensie. Toen in 2014 toen Rusland (onder luid gejuich van sommige *kuch* mensen in Europa) de Krim pikte van Oekraine en delen van Donbas was de legertop in Nederland er al uit.
Plot twist...
We zijn niet helemaal achterlijk natuurlijk. Gewoon omdat we niet vertellen wat we doen betekent natuurlijk niet dat we helemaal niets doen.
Tanks waren niet meer nodig als subdivisie van West-Duitsland want we hebben immers (o.a.) de Polen om de Russische meuk af te stoppen op land en vanuit de lucht. Nederlandse leger moest/moet zich hervormen als een zogenaamde 'quick reaction force' vandaar focus op mariniers, commando's, luchtmobiele brigade. Marine en Luchtmacht en voor de landmacht vooral snel inzetbare troepen. We moeten nog steeds *kuch* onze geheime atoombommen kunnen droppen met onze JSF, maar vooral heel mobiel zijn en nog steeds ook inzetbaar voor missies e.d.
Kortom. Als je denkt dat tanks het verschil maken in een oorlog heb je geslapen de laatste 20-30 jaar. Kijk maar wat er gebeurde met de Republikeinse Garde van Saddam. 1 grote slacht.
1 probleempje. Het idee van een mobiele lucht, zee en landmacht past perfect voor onze rol in Europa en NATO. Alleen zijn we er nog lang niet. Dus geef het nog een paar jaartjes voordat we weer helemaal tip-top zijn. 3% is een mooi begin.
Goed verwoord, behalve dat je credits aan de VVD geeft, maar oké.
Beter 10 Reaper drones in de lucht, dan 100 tanks in polder modder.
Tanks zijn 1911, leuk om te intimideren, maar verder zwaar achterhaald.
3% van het BBP halen we echt niet. Met de verhoging van EUR 428 miljoen die voor 2022 is aangekondigd, komen we op 1,5%.
Er zou structureel 5 miljard moeten bijkomen bovenop de huidige 12 miljard om aan de NATO norm van 2% van het BBP te komen.
En dan is het nog maar de vraag waaraan de extra middelen besteed gaan worden.
Hogere salarissen en pensioenafdracht voor de huidige defensiemedewerkers, bijvoorbeeld.
"De meest intense tankslag in de geschiedenis van de oorlogvoering vond niet plaats in de strijd tegen de nazi’s in Europa of Noord-Afrika, maar amper dertig jaar geleden in de woestijn van Irak."
www.nationalgeographic.nl/geschiedeni...
Waarom investeren Noorwegen en Zweden momenteel dan in de aanschaf van veel tanks? Tanks moet je niet zien als een zelfstandig wapen maar in combinatie met pantser infanterie en luchtsteun rekenen onze noordse vrienden erop dat op die manier de noordkant beter kunen beveiligen.
Lees overigens net dat GB, Polen en Oekraïne (landen met een leger) een samenwerkingsverbond zijn aangegaan i.v.m. Russische dreiging. Opmerkelijk.
@Duwbak_Linda | 01-02-22 | 13:29: De slag bij Koersk was groter, in termen van aantallen tanks en duur van de slag. Irak was vooral een ongelijke strijd, van Saddam' s oude en slecht toegeruste troepen en een overmacht aan Amerikaanse kant.
@Glasgow Argus | 01-02-22 | 13:34: Maar het was een tank veldslag. Een aantal hier schrijven tanks af als achterhaald. Vraag me af of dat wel zo is.
Wat @Wayan | 01-02-22 | 13:31 hierboven zegt.
magazines.defensie.nl/defensiekrant/2...
Tanks zijn niet geschikt voor stedelijk gebied maar wel om grote vlaktes te verdedigen in samenwerking met infanterie en luchmacht. Onze Mariniers zitten ook in Noord Noorwegen om samen met de Noren en Engelsen de grens daar te verdedigen.
@Duwbak_Linda | 01-02-22 | 13:38:
Als je kijkt naar Rusland en Amerika, die nog steeds investeren in tanks, kun je er van uit gaan dat ze nog relevant zijn.
idd een mooi begin maar dat is niet de verdienste van de VVD
@Wayan | 01-02-22 | 13:31:
Investeren?
Tezamen hebben Finland (zo'n 100), Zweden (zo'n 120) en Noorwegen (zo'n 50) 270 tanks. Als je ziet hoe de grenzen daar liggen dan kan je zien waarom een paar (behoorlijk superieure) Leopards handig zijn om snelle Russische troepen af te stoppen. Voor de rest zetten ook de Vikings en Finnen in op luchtmacht, marine en snelle mobiele troepen over land in vooral de CV90. Ter vergelijking. Rusland heeft zo'n 10,000 tanks die ze kunnen inzetten. (3,000 in actieve dienst). Die Scandi's zijn ook niet achterlijk hoor.
Fijn om mensen met kennis van zaken in de panelen te hebben. Jammer dat het meestal niet wordt gewaardeerd.
@Duwbak_Linda | 01-02-22 | 13:38:
Zelfs Rusland investeert niet meer in tanks. In feite is alles wat ze hebben een 'upgrade' van de T70, (70 staat voor het jaartal). Ze hebben wel met veel bombarie de "Armata" aangekondigd maar daar zijn eigenlijk enkel proto-types van en er is nog niemand die ze koopt, zelfs de Russen niet. De Amerikanen, Fransen, en Britten zitten ook nog allemaal met respectievelijk de M1 Abrams, Leclerc en Challenger 2 die ook niet echt heel nieuw zijn. Waarbij je moet aanmerken dat de Leclerc de modernste en duurste van de 3 is. Dus ja. Tanks hebben nog wel enigszins nut maar Nederland heeft geen 200 tanks nodig. Eigenlijk niet eens 12.
@GrandMechantLoup | 01-02-22 | 14:04:
"Het "armata" is een oud middeleeuws Slavisch woord voor "geschut" of "donderbus"" Donderbus, mooi. *Vrroemm*
Lees dat de tank te duur was en systeem te complex werd. Ook financiële schandalen en nog niet opgeloste motorproblemen. Maar het zou oorspronkelijk 70% van de tankvloot vervangen. Dat is wat anders dan niet meer investeren omdat tanks nutteloos zijn.
nl.wikipedia.org/wiki/T-14_Armata#Ont...
@GrandMechantLoup | 01-02-22 | 13:56: Noorwegen en Finland zijn dan ook directe buren van de Russen.
@GrandMechantLoup | 01-02-22 | 13:56: Zeker! Noorwegen gaat veel geld investeren in de aanschaf van main battle tanks, op de shortlist staan de Leopard laatste uitvoering en de Zuid-koreaanse K2 Black Panther. 19 Miljard NOK wat best een grote investering is. Ook Denemarken gaat investeren, Wikipedia is niet up to date hierover.
forsvaretsforum.no/haeren-leopard-2-s... (rechtermuis klik op translate)
@Duwbak_Linda | 01-02-22 | 14:23:
Klopt. Heel beschamend viel 1 van die T-14 prototypes uit tijdens een gezellige "dictatoriale" militaire optocht uit wegens motorproblemen. Op zich is het een mooi concept hoor, modulair, dus in theorie kan je er van alles van maken maar het bleek niets meer dan dat. Tot dusver althans. Ik mag de Russische meuk trouwens wel hoor. T70 was destijds een mooie tank maar de 'upgrades' van zowel Rusland en Oekraine, en andere landen zijn niet echt best of beter dan een M1 Abrams en zeker de Leopard2 en Challenger die veruit de beste tanks zijn op dit moment. Leclerc heeft nooit echt strijd gezien dus is moeilijk te beoordelen, in theorie zou het de betere tank moeten zijn.
@Wayan | 01-02-22 | 14:25:
Dank voor de link. Dit gaat om vervangingen. Niet om investeringen. Ofwel de upgrade Leopard2 of kennelijk kijken naar wat die Koreanen hebben. Die hebben wel ervaring met oorlog en tanks maar denk toch dat de Leopard beter is. (lijkt me ook goedkoper)
@[[[Mad.doC]]] | 01-02-22 | 14:24:
Inderdaad. En denk maar niet dat de Finnen (Niet NATO-lid) en Noren (Wel NATO-lid) en Zweden (Niet NATO-lid) geen heimelijke defensie afspraken hebben hoor.
@GrandMechantLoup | 01-02-22 | 14:51: Denk ook dat de Leopard beter is en de aanvoer van reserve onderdelen vanuit Duitsland lijkt mij ook wat safer dan via het Suezkanaal. Ik heb begrepen dat er meer tanks bijkomen dan alleen de vervangers, Noorwegen breidt zijn leger uit vooral in het noorden, Zweden heeft dat ook aangekondigd. Je hebt gelijk dat Noorwegen, Zweden en Finland (Denemarken een beetje) een alliantie hebben om elkaar te helpen. Kan het niet zo snel vinden maar staat wellicht in het linkje van Forsvaret.
"Kortom. Als je denkt dat tanks het verschil maken in een oorlog heb je geslapen de laatste 20-30 jaar. Kijk maar wat er gebeurde met de Republikeinse Garde van Saddam. 1 grote slacht."
Je negeert wel heel makkelijk het feit dat de speerpunten van de geallieerde opmars werd gevormd door tanks. En dat goede tanks, goed geleid door goed getrainde bemanningen korte mette maken met slechte getrainde bemanningen in slechte tanks. En de coalitie had veel tanks daar.
En moet ik nou echt uitleggen dat in oorlog kwantiteit ook een kwaliteit is? Maakt niet uit hoe goed je spul is, je zal verliezen lijden dus zorg er maar beter voor dat je meer hebt dan het absolute minimum.
@Wayan | 01-02-22 | 15:14:
Klopt helemaal wat je zegt. Behalve dan dat voorlopig de Leopards de tanks zijn en blijven en dat het ook niet echt zin heeft om er nog meer te kopen. De meeste tanks hebben ze trouwens van ons overgenomen.
Zweden heeft recentelijk zijn troepen uit Mali teruggetrokken --- want Rusland. Ja je denkt niet dat je het mocht meemaken maar in het noorden en oosten maken ze zich echt zorgen. Tsjechen overwegen zelfs troepen te sturen (op eigen conto) naar Oekraine. Baltische staten staan te popelen om meer Britten, Canadezen, Duitsers en (in Polen) Amerikanen. Polen hebben al gezegd dat ze klaar staan want nooit meer overheersing door Rusland. Etc.
@quantumcollider | 01-02-22 | 15:43:
Ik vrees dat je er weinig verstand van hebt. De missie van de geallieerde tanks was de Irakese tanks af te stoppen terwijl Apache, Warthogs, en straaljagers ze kapot schoten. Ze gingen dan ook al heel snel op de vlucht waarna het eigenlijk een slachtpartij was. Hoe dan ook ik claimde nooit dat tanks geen functie meer hebben in oorlog. Mijn exacte woorden waren: "Kortom. Als je denkt dat tanks het verschil maken in een oorlog heb je geslapen de laatste 20-30 jaar. Kijk maar wat er gebeurde met de Republikeinse Garde van Saddam. 1 grote slacht."
Het verschil werd gemaakt door strategie, artillerie (ja, wij kunnen precies mikken, kunnen Russen niet), luchtmacht en tanks.
@GrandMechantLoup | 01-02-22 | 16:17:
Oh ja, don't quote me on this maar ik geloof zelfs dat de meeste tanks gesloopt werden door onze eigen tanks vanwege miscommunicatie in de chaos van het geweld wat lande op de Irakese tanks waardoor veel commandanten het overzicht verloren. Maar ik ben niet zeker of dit klopt.
@GrandMechantLoup | 01-02-22 | 16:13: Inderdaad dacht ik niet dat ik het mocht meemaken dat de landen in oost- en noord europa zich echt grote zorgen maken over een aanstaande invasie. In Scandinavie knijpen ze hem echt, en terech en zijn momenteel veel provocaties op land en op zee, zo komt het wel erg dichtbij.
@Wayan | 01-02-22 | 17:01:
Nou ja, de Baltische staten, Finland, Zweden, Noorwegen en eigenlijk wij ook vragen ons af of Poetin niet zijn knikkers kwijt is. Het is niet voor niets dat vrijwel alle geallieerden massaal wapens sturen naar Oekraine. En om eerlijk te zijn. De provocaties in ons luchtruim, nabij Gottland (strategisch heel belangrijk) en zelfs in de Atlantische oceaan bij niet NAVO lid Ierland (waar de Ierse vissers de Russen hebben weggejaagd) maar waar wel essentiële Europese infrastructuur ligt. Maken je niet vrolijk hoor. Men zegt vaak Poetin zoekt op waar hij mee weg kan komen. Wat mij betreft is die grens al in 2008 overtreden. Maar wij treuzelen maar want gas e.d. terwijl we prima gas elders kunnen kopen zonder dat we een pistool tegen onze kop hebben.
@GrandMechantLoup | 01-02-22 | 17:40:
Ik vergeet hier nog te zeggen dat de Russen recentelijk hun eigen satelliet hebben opgeblazen in de ruimte. M.a.w. Rusland bereidt zich voor om onze kabels, satellieten enzovoort af te kappen en strategische punten te bezetten / zwaar te bewapenen in o.a. Gottland, Transnistrië en Kaliningrad zodat ze met diverse raketsystemen eigenlijk ons min of meer tijdelijk vleugellam maken. Denk dat niet dat ze winnen maar ze kunnen echt wel strategisch gezien ons een flinke opdonder geven.
@GrandMechantLoup | 01-02-22 | 17:44: Ik heb dezelfde mening hierover. Onlangs is een belangrijke onderzeese communicatie kabel tussen Spitsbergen (Svalbard) en het vaste land van Noorwegen vernield (vermeende sabotage) Door wie? vragen de Noren zich af!
Ben het ook met je eens dat hier alles uit de hand loopt door vergaderen, overleg, traineren, wegkijken etc. zodat alles nu uit de hand dreigt te lopen. We hadden veel eerder moeten optreden.
In Indonesie noemen ze de NATO: No Action Talk Only.
@Wayan | 01-02-22 | 18:00:
"In Indonesie noemen ze de NATO: No Action Talk Only."
Het is natuurlijk wel zo. Het is veel te politiek. Als NATO (NAVO vooruit) een beetje meer assertief was dan was er heel veel ellende bespaard geweest. Aan de andere kant. In een echte WO3 als NATO en bondgenoten volledig los gaan met alles wat we hebben? Dat is wel echt een vernietigende kracht. En dan heb ik het niet eens over de atoomwapens van de Amerikanen, Britten, Fransen en heimelijk een paar andere landen. Gewoon puur conventioneel.
Het blijft me daarom waarom Poetin niet gewoon lekker wil handelen in olie, mineralen, gas (vooral gas) en Rusland een succesvol en beter land te maken. Men zegt vaak dat Rusland = KGB/Bratva met hun eigen land, leger en massavernietigingswapens. Ik ben geneigd om dit wel te geloven als ik zo eventjes inschat dat meerdere van Poetin zijn bondgenoten eigenlijk minder dan 1 ton per jaar zouden verdienen maar horloges dragen van 40-50 duizend euro. Zet je te denken.
@GrandMechantLoup | 01-02-22 | 21:41: We moeten inderdaad ook niet willen dat de NAVO los gaat met alles wat we hebben daar schiet niemand iets mee op. Laten we hopen dat het met een sisser afloopt dan kunnen de Rijke Russen weer verder spelen met hun gadgets en kunnen wij ook verder met ons leven. En natuurlijk onze krijgsmacht verder afbreken want is toch niet nodig. Vannacht kon ik niet slapen heb me weer eens verdiept in de helikopter NH 90 pffffffffffffffff, Australie, Belgie, Noorwegen, Zweden enz. stoppen er gewoon mee en zijn op zoek naar vervangers! echt! ze kosten zo'n $ 50:000 per vlieguur en hebben veel problemen en staan vaak stil. Wat dat betreft moeten we ook opletten op de F35 die schijnt ook erg duur te zijn in exploitatie. Ok nu naar bed, tot volgende keer!
Oh, en over vvd en Defensie.
Er was nog dat vvd mannetje "Frank de Grave".
Het mannetje (1.66 mtr) dat ooit de beruchte woorden publiekelijk sprak: "Nobody fucks with Frank de Grave!".
Hoe-zo grootheidswaanzin.
Ging meen ik over Putin. Het vvd lulletje is met de staart tussen de benen weggeslopen, en niemand heeft ooit nog iets van het ventje vernomen.
Hij is vast niet verhongerd, die heeft wel ergens een goed betaald fopbaantje.
Frank de Grave is bepaald geen lulletje. Zo werd ie alleen door de Vara weggezet.
Neuh, Poetin is 168cm met hakken.
Frank mag dan iemand zijn waar veel de spot mee is gedreven maar die is een stuk slimmer dan jij en ik hoor.
@wilmeister00 | 01-02-22 | 13:28:
Ja, en dat vond ie zelf ook hilarisch. Mooi, toen waren er nog veel politici met lekker veel zelfspot.
De mening van Mevrouw de Grave is in deze buiten beschouwing gebleven...
"nepland Chili"
* Natuur: mooier
* Eten: veel beter
* Vrouwen: veel mooier
* Mohammedanen: geen
Hmmm....
Inderdaad. las cavernas de marmol. Prachtig.
Het eten in Chili is voornamelijk iets met een vorm van brood, afgewisseld met een vorm van kaas. Dat de vrouwen er veel mooier zouden zijn (dan wie of wat?) , is mij daar nooit gewaar geworden (maar mijn persoonlijke ervaring is niet doorslaggevend). Er zijn bijna vijfduizend muzelmannekes onder de negentien miljoen Chilenen. De corruptie valt mee. Het land kent een plotselinge economische groeispurt (12 procent) over 2020 (afnemend in 2022 tot 2 procent) ) Een groot deel van de bevolking is desondanks straatarm, er zijn nauwelijks economische vooruitzichten voor heel veel mensen, het onderwijssysteem is compleet in elkaar gezakt, de prijzen rijzen de pan uit en de inkomens blijven laag. Er heerst grote onvrede in grote delen van de bevolking, en die gaat binnen afzienbare tijd een uitweg vinden. En ieder land dat een opportunistische dweil als Michelle Bachelet voortbrengt, is áf.
-
Dat gezegd hebbende: het land is beeldschoon.
Het is geen kwestie van geld uitgeven: breakingdefense.com/2022/01/new-penta... Maar, wat Von Clausewitz al eeuwen geleden helder formuleerde, weten waarom je het uitgeeft www.defenseone.com/ideas/2022/01/russ...
Maar goed, leg dat soort "moeilijke" dingen maar eens uit aan een voormalig hoofd pz van een naar het buitenland verkaste pindakaasfabriek.
Beggars Army.
Zo werden we 6 jaar geleden al genoemd.
6 jaar geleden? Zo heetten de NL troepen in de jaren '70 van de vorige eeuw al.
@Glasgow Argus | 01-02-22 | 13:36:
Lijkt me stug.
@Glasgow Argus | 01-02-22 | 13:36:
-
Zodra de eerste in Duitsland gelegerde Engelse (beroeps-) soldaten het Nederlandse leger in Duitsland aanschouwden (compleet met verplicht haarnetje over het lange haar) heeft het Nederlandse leger al die bijnaam. Ze waren ook wel een beetje jaloers: het gemiddelde opleidingsniveau van de Hollandse dienstplichtige lag véél hoger dan dat van de Britten en Duitse dames vonden het gemiddeld lang uitgevallen Nederlands langharig tuig v e r r e te prefereren boven de gedrongen, zwaar getatoëerde slechte-gebitten-boys uit Engeland....
Grappig, dat zeggen ze ook over de zorg.. ..
En dan een foto van een Leopard 1 er bij, die al lang en breed is vervangen door de Leopard 2, die al weer verkocht zijn.
Nog een meevaller dat ze de AMX niet hebben afgebeeld
@dorstig! | 01-02-22 | 13:28:
-
Die zou het plaatje niet hebben gehaald - die zou bij de derde-echelons werkplaats hebben gestaan voor de derde koppelingsplatenwissel van die maand...
@dorstig! | 01-02-22 | 13:28: Mijn vader kan nog boos worden van dat kutding. Alleen al als ie de letters AMX hoort.
@de_wappieburger_ | 01-02-22 | 14:21:
-
Terecht. Tesamen met de Karel Doorman, de polyester landingsvaartuigen voor de Mariniers van de jaren '70 en de lichtgewicht Landrover waarschijnlijk de slechtste aankoop uit de defensiegeschiedenis. Maar wij wilden ook voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. De Franse AMX-en hadden dubbele platenkoppelingen en die gingen niet stuk, en om kosten te besparen kochten wij ze met enkelvoudige koppelingen. Als het even mee zat, dan kon de vijand kon die dingen op grote afstand al waarnemen .... vanwege de brandlucht.
Het zoveelste staaltje van hypocriet gelul van de VVD. Of het nou gaat om Defensie, de Toeslagenaffaire, de Demmink-affaire of het oeverloos toelaten van asielzoekers, het is alles list en bedrog wat de klok slaat.
En wat betreft Defensie: het eerste dat er moet gebeuren is herinvoering van de dienstplicht, wat nog een ongelofelijke toer zou worden. Gaat dus niet gebeuren. Dus vergeet het verder maar met Defensie, ze kopen wat nieuwe spulletjes, maar ze hebben geen mankracht.
Ik was destijds toen ik 18 werd de eerste lichting die niet meer opgeroepen werd.
Maar goed ook want dat was een grote hel geworden. No way dat ik me laat commanderen door zo'n omhooggevallen hopman en laat staan dat ik me voor Nederland af laat knallen.
Er staat al een uur een pan spruitjes te koken bij de VVD.
Wie zet het vuur uit de lucht is niet te harden.
Geef acht! Je kan er 5 krijgen, daar zul jet het mee moeten doen!
@normanius | 01-02-22 | 13:26: Dank voor uw reactie! Die illustreert namelijk precies wat er onder meer mis is met Nederland. "No way" dat u zich wil laten commanderen "door zo'n omhooggevallen hopman".
Laat die ontboezeming mij nou precies te kennen geven, dat het voor u, en uw generatiegenoten uitstekend zou zijn geweest om eens gewoon een beetje in de pas te lopen. En te beseffen dat je als individu in een samenleving niet alleen maar rechten en vrijheden hebt, maar ook plichten. Je land tegen vreemde invallers verdedigen is bijvoorbeeld zo'n plicht. Wie dat niet wenst te doen, heeft in feite ook niet het recht om in een land te verblijven.
Maar dat is natuurlijk allemaal hopeloos ouderwets geklets van mij, want de tijd dat anderen ons land zouden willen binnen vallen en bezetten, ligt toch al mijlenver achter ons? Vergeet het maar, vriend, er is niets nieuws onder de zon, al denken velen tegenwoordig dat dat niet zo is.
@KeesBruin | 01-02-22 | 13:31: Jack? "Son, we live in a world that has walls, and those walls have to be guarded by men with guns. Who's gonna do it? You? ... I have neither the time nor the inclination to explain myself to a man who rises and sleeps under the blanket of the very freedom that I provide and then questions the manner in which I provide it"
@Zack Hooi | 01-02-22 | 13:37: Ja, mooi citaat, maar Jack Nickolson speelde in die film wel een corrupte kolonel, die vakkundig ingepakt werd door Tom Cruise!
@KeesBruin | 01-02-22 | 16:08: Dat ga ik bij jou niet doen maar je klonk even zoals Jack N in je relaas. Mooi gesproken!
Familie van mij werkt bij de Marine. Personeel is zwaar ontevreden. Kazernes zijn zeer zwaar verouderd, uitrusting (veiligheidsschoenen, kogelwerende vesten, warme kleding) wordt vaak prive aangeschaft want wat men krijgt is bagger, schepen zijn er niet meer dus veel walplaatsingen terwijl een marineman/vrouw een varende plaatsing wil, kortom: wat eens zo'n mooi instituut was is verworden tot een hoopje armoede.
En die sukkels beelden dan een tank af op die plaat die ze ten eerste allemaal wegbezuinigd hebben (we hadden er ooit zo'n 1000), en dan ook nog eens van het type die nooit in Nederland dienst heeft gedaan. Kortom, de VVD laat zich zien voor wat ze zijn; schaamteloos en onkundig!
Tank op afbeelding is een Leopard 1A4
Eens vroeg ik de commandant van Volkel of er wel eens aliens landen om de kernwapens te inspecteren. Deze vraag is on the house, bij de volgende mag je ander werk zoeken, zei hij. Ik flipte daarna zijn eitje om en hield mijn bakkes.
snap het dan, wij moeten Oekraïne militair steunen, mag hier een referendum voor worden uitgeschreven?
Meer geld naar defensie is volstrekt nutteloos als je geen idee hebt wat precies met je defensie-apparaat wil bereiken. En dat weten we al zo'n 30 a 40 jaar niet meer.
Ook dat, ja. Men, dwz de politiek, denkt dat het leger er is om wat mee te paraderen op het internationale 'do gooders' platform. Vredesmissies en dergelijke.
Dat is bullshit. Het leger dient maar één doel: je land verdedigen. En van dat laatste heeft men in West-Europa intussen geen flauw benul meer, zoals Poetin en China maar ál te goed weten.
Dit is best pijnlijk om te lezen. Maar defensie is al heel lang niet meer belangrijk. Neem nou luchtbasis Twenthe. Al lang gesloten. Ligt hier centraal in Nederland aan de grens. Is toch best handig als we onze grenzen willen bewaken van noord tot zuid? Maar nee, we verwachten dat Amerika ons wel beschermt. Trump had groot gelijk. Dikke middelvinger naar Europa als het gaat om defensie. Andersom gezien: heeft de EU niet de (morele) plicht om voldoende defensiemateriaal te hebben voor het geval Amerika het een keer moeilijk krijgt? En wij Amerika kunnen helpen?
Ik word er moedeloos van en dan te bedenken dat zelfs Zweden zijn defensie budget met 40% gaat verhogen. En landen als Noorwegen (5.3 mil. inwoners) en Denemarken met (5,8 mil. inwoners) beide nu al een betere krijgsmacht hebben dan wij!
Hoho. Op Twenthe houden ze nu hele leuke evenementen. Zoals asielzoekerszoeken in Hangar 18. En een eindje verder halen ze hele grote vliegtuigen uit elkaar. En er ligt een lange racebaan. Maar in Pluskut mogen ze nog steeds geen hoge torens bouwen vanwege een radar ofzoiets. Want dat doet defensie ook nog steeds. Vliegtuigen spotten met een radar. Ik heb een app.
Ach ja, VVD hè.
Applaudiseren voor de zorg, maar geen opschaling IC's.
Tweeten dat de import moet stoppen, maar gewoon doorgaan met 800 per week.
Tweeten voor defensie op te komen, maar dik 10 jaar lang uithollen.
What else is new?
En dan nog los van verhaal dat militairen hun eígen uitrusting tweedehands moesten zien te kopen (bij de Dump2000 ofzo).
Maar ja, stond ene Hennis (vvd) toen niet aan het roer van Defensie?
Met d'r Schoevers "opleiding". Ik zweer, die Jeanine Hennis heeft zich gewoon letterlijk omhoog gelikt (concrete my words) binnen de vvd.
En dát zet je dan op Defensie.
Nederland, oh Nederland.
VVD blijft maar stoer doen, maar heeft letterlijk bijna overal de stekker uitgetrokken
Ja. Er moet heeeel veel geld naar Brussel dus daar liggen de prioriteiten.
Volgens mij hebben we wel wat belangrijkers om geld aan uit te geven. Structurele en serieuze belastingverlaging bijvoorbeeld (en dan bedoel ik niet 0.3 procent hier en 0.1 procent daar, denk eerder aan 25% of meer). De verstikkende regelgeving opheffen en vervangen door iets van deze tijd. De helft van alle ambtenaren ontslaan. Als het niet lukt, hebben ze te veel te doen. Moet niet nodig zijn. Dat soort dingen. We kunnen toch niet voldoende tanks in ons land kwijt om ook maar enige weerstand te bieden tegen ieder land groter dan België. En "onze" democratie hoeft niet verdedigd te worden in één of andere woestijnstaat, echt niet.
Onder de bezielende leiding van:
- Hennis
- Bijleveld
- Ollongren
Het is schaamteloos.
Gelukkig hebben we een premier en een MinBuz die het leger vakkundig weten in te zetten. Ooh nee, die komen niet eens op de agenda en zijn compleet nutteloos in Kiev.
En toch stemmen we straks weer massaal VVD, mark my words…
De nét upgegrade Orions van de Marine Luchtvaart Dienst voor een appel en een ei verpatst aan Duitsland. Daar lachen ze zich nóg kapot over dit cadeautje van tientallen miljoenen.
-
( ... en dat alleen maar vanwege het gegeven dat er een paar projectontwikklaars het begerig oog op Valkenburg had laten vallen...)
klopt bijna... echter het zit zo:
De dertien patrouillevliegtuigen van de marine zijn verkocht aan Duitsland en Portugal. De oosterburen "kochten" acht toestellen, de Portugezen vijf.
@Dutch_Viscount | 01-02-22 | 13:22:
-
Dank u. Ik moest putten uit mijn -kennelijk tanende- herinnering.
Het is makkelijk om een compleet incompetente rukker te zijn als je beschikt over een schier onuitputtelijke hoeveelheid van andermans geld. Gelukkig komt de tijd van de afrekening langzaam dichterbij. Er zijn zelfs al journalisten die af en toe een kritische vraag durven te stellen.
"compleet incompetente rukker", dank voor deze fraaie kwalificatie! Die omschrijft perfect het kaliber van al die politici en 'managers' die tegenwoordig overal aan het roer staan!
Of het nou gaat om het debacle rond de Lange Jaap in Den Helder, of de toeslagenaffaire, of wat dan ook, de incompetentie druipt er aan alle kanten vanaf. Nederland zakt steeds verder het moeras in.
Wat een slappe kudtslogan zeg.
“In het geweer….” Snappie? Hahaha lol, paardendrol.
En trouwens, je moet niet uitgaan van defensie.
Aanval is de beste verdediging.
Laten we beginnen met België, die kunnen we makkelijk hebben.
Dan hebben we nog meer Limburg dan we nu al hebben.
@Lorejas | 01-02-22 | 13:10:
Ach, noemen we het de provincie Groot-Helmond.
@Graaisnaaiert | 01-02-22 | 13:12:
Dan lijkt het weer zo op Afghanistan. Helmond/Helmand,... lijkt allemaal op elkaar
Als ik de roze link naar de fregatten open, zie ik toch een ander geluid:
-
"Chili is al langere tijd op zoek naar vervanging van de Nederlandse L-fregatten. Die lijkt nu te zijn gevonden met de aankoop van twee M-fregatten. Kramer maakt de verkoop vandaag bekend. "Onze 2 M-fregatten gaan naar Chili; één in 2024, het andere in 2027. Uiteraard gebeurt dat pas nadat we zelf nieuwe capaciteit in de haven hebben liggen," schreef de vice-admiraal in de Alle Hens.
-
Heeft het dan nog zin om de rest na te kijken?
Dat de VVD niet deugt en er alleen omwille van zelfbehoud nog rondhangt was verder wel duidelijk..
Belize heeft volgens mij geen leger en doet het prima. Zal wel niet het hele verhaal zijn maar klinkt toch goed.
Costa Rica. Belze heeft een uitstekend doorde Britten getraind legertje, voornamelijk om een invasie door / vanuit Guatemala vóór te zijn.
@bisbisbis | 01-02-22 | 13:12: Dat was 'm inderdaad.
@bisbisbis | 01-02-22 | 13:12:
Geen leger is een fabel. Hun politie is dermate zwaar bewapend dat het gewoon soldaten zijn. net zoals in Colombia je geen verschil ziet tussen policias en het leger
Ah, we zetten weer eens een flinke bak gemeenschapsgeld klaar om een nietszeggende partij-affiche de interwebs op te pleuren.
Mijn voorstel, we geven de beide Kamers en Vak K een helm, een schep en laten ze schuttersputjes graven, de hele week door. En daarna weer dichtgooien. En dan weer open. En weer dicht. En vrijdagmiddag nemen we ze mee naar de schietbaan, krijgen ze 3 patronen elk en moeten ze met de FAL op een bewegend doelwit op een afstand van 120 meter schieten. Missen ze, dan is het op de kazerne blijven en geen weekendverlof. Drie patronen elk, er is namelijk schaarste. Weten ze ook eens hoe het voelt om momenteel soldaat in het Nederlandse leger te zijn.
De FAL?? Uit welk jaar kom jij?
Ik vind de grootste beledeging voor onze defensie toch wel het feit dat ze de nietskunner, kapotmaker en heks Ollongkreng daar hebben neergezet, je zult maar moeten salueren voor dat mens.
We worden gewoon getrolld door de overheid. Kan niet anders.
En elke geweldsprikkel moeten wegdrukken als ze voor je staat
Met d'r debiele pronlaarzen.
Ik zal nog liever ontslag indienen dan haar salueren als ik in de defensie werkte. Zelfs in de bootcamps van de US marines wordt je nog minder vernederd.
Schaf gewoon af. Omscholing en rest bijstand in. Grond kazernes mooi voor woningbouw. Kleine beetje materieel wat we nog hebben verpatsen. En het scheelt half land ophalen na mislukte misse elders. Kwestie van ons nergens meer mee bemoeien. Genoeg binnenlandse problemen.
Precies. Enkel nog rakketten hebben, als dreiging. Voor de rest alles weg.
@Atheist-Priest | 01-02-22 | 13:07: behalve een paars straaljagers en marineschepen voor de zekerheid. Zandhazen kunnen wel weg.
Die kazernes worden gewoon AZC's...
Hoe minder nuttige idioten hoe beter.
Dus ja VVD goed gedaan namens oma's en opa's.
Iets kapot maken gaat sneller dan iets opbouwen. Dit betekent dat wat de VVD, CDA, groenslinks, d66, pvda e.d de afgelopen 10 jaar kapot hebben gemaakt niet meer binnen 10 jaar gerepareerd kan worden. Dat gaat 20, 30, 40 jaar duren. En die tijd hebben we niet meer. Het is een beetje over en uit met Nederland. Vergane Glorie. En dat is geen fantasie maar een feit. De cijfers zeggen het. Er is geen toekomst voor het Westen van Europa. En de verdienmodellen die we hadden zijn uitgeput of kapot gemaakt. En anderen nemen het in sneltreinvaart over. Want die hebben nog wel mensen die goed opgeleid zijn, hebben niet te maken met miljoenen immigranten die niets toevoegen enzovoorts, enzovoorts.
de pvda was niet betrokken bij het afbouwen. Het probleem is om manscahppen te werven. Dienstplicht brengt niets want een groot deel is totaal niet van plan het eerste paspoort land te verdedigen. Ook kun je je als ervaren dienstplichtigen niet voorstellen hoe het zou functioneren wanneer de helft van buitenlandse komaf zou zijn en niet wil douchen of mee-eten.
Er moet een soort militaire erecode komen. Als iedereen gewoon meedoet met "Pang, jij bent dood", dan werkt dat prima.
Dus daarom kopen we één Leopard I tank?
Of komt ie uit het museum in Soesterberg?
Zoiets als 8 Staal? Die we uit het legermuseum moesten halen toen de Duitsers zo'n 82 jaar terug gingen marcheren?
@Graaisnaaiert | 01-02-22 | 13:09: is nooit gebeurd
Als de vvd een persoon zou zijn was het een psychopaat.
Die kwalificatie kun je zonder ironie gerust op de voorman plakken. De man voelt echt niets en kopieert empathisch gedrag als hij denkt dat dat nodig is.
@Wattman | 01-02-22 | 13:08:
Daar heb ik ruim 11 jaar geleden een artikel aan gewijd: 'Is Mark Rutte een sociopaat?'. Conclusie: op de vier kenmerken die met gedrag uit de jeugd te maken hadden na, want daar is weinig tot niets over bekend, scoorde hij 26 van de 30.
Ik werd indertijd voor gek verklaard. And here we are...
Verkeerde Leopard (1A5 ipv 1V of 2) in VVD pica
how typical
En dat van een partij die al sinds jaar en dag de Mindef levert.
Tobi, neehee. Dat is een A3 of een A4. Gelaste toren. Wel opletten bij de lessen Paherk volgende keerj!
Sgt SDI
43 Painfbrig
Ach ach ach... Een persvoorlichter heeft weer een foto van een Leopard tank gegoogled. Een Leopard 1 letterlijk. Leuk dingetje voor 40 jaar geleden misschien, maar we hebben gewoon Leopards 2 nodig om een beetje mee te kunnen doen. Of willen ze nu de tankbestuurders wegbezuinigen door maar 7cm staal als bescherming te geven in een oorlogsgebied? Maar wat kan je ook verwachten. Onze minister van defensie weet niet eens het verschil tussen een majoor en een sergeant...
laat staan een sergeant-majoor..
Tanks zij passe. Zoek maar eens op wat de score was A10 versus tanks Golfoorlog.
En dáárom zijn al die linkse knakkers zo bevreesd voor de GS-adepten: er zitten steevast eingefleischte toetsenbordsoldaatjes tussen, in camouflagepak op hun IKEA bureaustoeltjes op zolder. Meestal gewoon ietwat sneue VEVA / VMBO-scholiertjes met een wapen f a d , maar dan ben je in het linkse wereldbeeld bij voorbaat een soort Breivikje.
@miko | 01-02-22 | 13:18: Alleen zo jammer dat de VS de enige gebruiker van de A10 ze ook niet echt meer wil, maar een paar wijze congresleden de poot stijf houden.
@miko | 01-02-22 | 13:18: tanks versus turkse drones
@Umberto die trotzoni | 01-02-22 | 13:41: de a10 is kansloos op een slag veld waar de tegenpartij Russen zouden zijn. De a10 is leuk tegen mannen in jurken met Ak47 en RPGs. Als er S400 in de buurt is kun je beter op de grond blijven.
Vele toekomstige posttraumatische stressstoornis-'slachtoffers' en hun advocaten lopen zich al warm.
Is niet zo vreemd. Er moet een Europees leger komen, anders heb je natuurlijk geen echt rijk. Als ieder land zijn leger gewoon op orde heeft, is die noodzaak er niet.
Is ook onzin en beetje belachelijk. Een paar moderne schepen voor de marine en wat straaljagers moet genoeg zijn. Infanterie is passé.
@van Oeffelen | 01-02-22 | 13:02: Totdat Iwan voor de deur staat.
@van Oeffelen | 01-02-22 | 13:02: Infanterie is passe.. Jij denkt dat je met een modern schip een stads oorlog kan winnen? Sure. En aangezien Nederland 1 grote stad is, heb je infanterie nodig.
@wilmeister00 | 01-02-22 | 13:05: De Rus?
@wilmeister00 | 01-02-22 | 13:05:
Mohammed is de voordeur al gepasseerd.
@johnvdnl | 01-02-22 | 13:07:
-
Eeeuuuhhhh.... zegt het begrip 'drone' u wellicht iets?
Ik ben ineens bang voor koolmonoxide ..
Gas?
@van Oeffelen | 01-02-22 | 13:03: Iets op NPO journaal over veel doden in ziekenhuis. Ben zo bang ineens. Brrr
met weemoed denkt huzaar en tevens tankslet Utker aan de tijd dat de Russische Beer aan de poort van het Westen rammelde.
Ja, met de Leopard op de Lünenburgerheide. Dat waren nog eens tijden.
@Cookieman | 01-02-22 | 13:06:
-
Truppenübungsplatz Bergen-Hohne lag gelukkig bést nog wel een eindje weg van wat toen ook al het 'Naturschutzpark' Lüneburger Heide was ...
@Cookieman | 01-02-22 | 13:06: Ja dat waren nog eens tijden, met de PRTL en stingers lekker rond crossen aan de "inner-Deutsche Grenze" . Was getekend
Wmr1 b.d.
41PaLuaBt Langemannshof
2pel
@Dutch_Viscount | 01-02-22 | 13:31:
-
Als u vanuit een PTRL ooit de muur hebt gezien, dan hebben de MP's met hun Mungaatjes en hun Dafjes hun werk niet gedaan. Van de muur moest je behóórlijk ver weg blijven.
@Cookieman | 01-02-22 | 13:06:
Had daar een keer een halve dag vrij, toen met de LARO naar het oosten gereden richting Oost-Duitsland. Tien kilometer voor de grens begon de radio alleen nog maar geluiden als van een hyena te ontvangen…
@bisbisbis | 01-02-22 | 13:42:
Het is PRTL, ook wel “pruttel” genoemd.
@eerstneukendanpraten | 01-02-22 | 13:43: jaja, alsof je zomaar de poort uit kon met een dienstvoertuig. En dan ook nog een met radio, een stafautootje.
Nieuw elan begint meer en meer op schizofrenie te lijken. Achja Rutte riep het, met z’n blik vooruit. Dat ze eigenlijk hun eigen puinzooi aan het opruimen zijn valt gelukkig steeds meer mensen op. Nu hopen dat dit beklijft tot aan het stemhokje.
Eerst alles afbreken en dan op zijn eigen puinhopen als laatste redmiddel weer sinterklaas spelen. Dat krijg je met een windvaantje zonder enige visie.
nieuw elan met als illustratie een Leopard I tank uit de jaren 70. Fijne dingen maar wel een beetje verouderd. In afwachting van nieuwe Leopard 2A7 zou het wel fijn zijn nog een paar eskadrons van die oude tanks te hebben. Dan kan men in ieder geval de manschappen trainen.
Daarnaast nog die clusterfuck in Mali door brakke munitie voor die mortier met doden als gevolg.
Dat is gecompenseerd met de krokodillentranen van Jeanine.
Incidentje
en is er een schuldige die gedegenereerde munitie laat circuleren.
maar wel stempetjes voor Mark op zijn spaarkaart voor een baantje in het internationale theater, meedoen aan missies levert punten op voor Mark, kosten de belastingbetalers miljarden voor wapentuig , personeel en achteraf schadevergoedingen en kosten voor levenslange opvang van vm medewerkers uit het strijdgebied.
Wat een niveau van de grootste partij van het land. Inhoudelijk en qua vorm echt beneden alle peil. Je profileren als de 'law & order' partij, maar daar feitelijk het minste aan hebben bijgedragen. Sterker nog, defensie is afgebroken.
Daarnaast wordt de onvrijheid via een wijd openstaande achterdeur massaal geïmporteerd.
In Frankrijk schijnt een journaliste met de dood bedreigd te worden, omdat zij omtrent Roubaix (Bij de grens met België, regio Lille) negatief schreef over uitwassen van .. Nu ja. Een keer raden. Tweede keer raden: Welke types dreigen er met een onthoofding.
Ok, u had het goed. "De religie van de vrede", en "heethoofden, wollah".
@Nederlandop1 | 01-02-22 | 13:01: we weten waar Roubaix ligt, we zijn amateurs van het wielrennen.
@Nederlandop1 | 01-02-22 | 13:01: Dat zijn toch die types van IJsland? Nou lekker dan. Wat moeten die bij Lille?
Daar is maar één antwoord op:
Deze partij de komende jaren schaamteloos negeren en er dus niet op stemmen, welke verkiezingen dan ook.
het constant a zeggen en b doen van deze partij is misselijkmakend. is dat typerend voor alleen deze partij, nee absoluut niet maar dit is toevallig wel de partij die ons land 10+ bestuurd en dat maakt het extra triest.
REAGEER OOK