Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LEVENSGEVAARLIJK. Materiaal commando's zo slecht dat wapens in hun handen ontploffen

Fucking hell. Het is met de commando's nog erger dan we gisteren al dachten. "Materieel van het Korps Commandotroepen is zo achterhaald en versleten dat tijdens missies levensgevaarlijke situaties kunnen ontstaan. Dat zeggen bronnen bij de elitetroepen tegen RTL Nieuws." Kolonel Jelte Groen weet het ook niet meer (pdf). Versleten wapens, kapotte radio's en tweedehands broeken, u kunt het zo gek nog niet bedenken van dat zal toch niet en dan zal het toch wel. U leest het allemaal in het artikel met de ladingdekkende titel Dit is er mis met het materieel van de commando's. Helaas een longread. Als iemand een tweedehands helm naar GSHQ kan sturen, heel graag. Wij zijn namelijk met onze hoofden tegen diverse desks/muren aan het bonken terwijl we PINDA PINDA PINDA schreeuwen naar niemand in het bijzonder en politiek beleid in het algemeen.

Reaguursels

Inloggen

Hoe je de loop van een Mossberg kapot krijgt is me een raadsel. Waarschijnlijk was de monding van de loop geblokkeerd door een contactschot. Als je het slot uit een deur wil schieten moet je NIET de monding van de loop tegen de deur zetten. En waarom de commandant van het KCT niet gewoon voor $130 een nieuwe loop besteld bij Numrich of Midway?
www.midwayusa.com/product/1843748383/...

Dempers zijn in verschillende landen vrij te koop, dus gewoon voor het KCT in een webshop te bestellen: www.aseutra.fi/news

theo-is-dood | 16-07-17 | 09:01

"(er zijn wel wat cijfers die hoe langer hoe meer confronterend worden, maar goed..)."
@nickolaas | 15-07-17 | 12:29
Oh - dat sloeg nog op die 1% en het feit dat ik dat zelf niet in detail ging onderbouwen (daar zijn trouwens wel degelijk wat wetenschappelijke onderbouwde dingen over te vinden).

nickolaas | 15-07-17 | 12:33

"Naar de vluchtelingenindustrie en hun vriendjes."
@Roadblock | 15-07-17 | 11:21
Met hetzelfde gemak kan je roepen dat het geld naar 'de 1%' gaat en dat die het niet zouden uitgeven of dat er op die schaal gewoon te weinig investeringsmogelijkheden zijn.. (noch belasting over het vermogen betalen). En dan nog zouden die mogelijkheden om te investeren er wel zijn - dan worden ze ook vaak niet benut vanwege allerlei belangen (en ik denk ook echt dat heel veel potentieel niet benut wordt.. neem nou die sneukneuzen die hebben geroepen dat windenergie altijd alleen meer geld zou gaan kosten.. ja, als mensen zelf niet denken, moeten politieke/ ideologische leiders het voor hen doen.. mensen kunnen het altijd mis hebben - maar 'zeitgeist' bepaalt wel een deel van wat er boven komt drijven qua 'talent' en we missen wel wat zeteltjes 'denkkracht' in de Kamer en ook als je dat op maatschappelijk niveau zou vertalen.. dwarsliggen en heel veel aandacht trekken en uiteindelijk vooral je eigen belang dienen, meer dan in de tientallen jaren dan achter ons liggen denk ik.. jammer - en ja,vanaf begin van de jaren '90 kon je het voor je ogen zien gebeuren dat het aan het mislopen was.. ).
Maar terug naar je verhaal, zoiets moet je dan ook nog onderbouwen (er zijn wel wat cijfers die hoe langer hoe meer confronterend worden, maar goed..).
Maar plak er op zijn minst dan het hele plaatje van de overheidsuitgeven bij en kijk dan waar je 0,5 - 1,0 mrd (uitschieter 2014) bij zou willen plakken jaarlijks. Begroting 2017 is rond de 264 mrd, defensie 7,9 mrd (misschien dat 0,5 mrd daar nog merkbaar verschil kan maken - maar de begrotingen van zorg 75,4mrd, sociale zekerheid en arbeidsmarkt 78,5 en onderwijs 33,8 mrd.. als je daar het debat over zou voeren en dat beter zou proberen te maken en desnoods in termen van in hoeverre dat een 'industrie en hun vriendjes is' - teken van deze tijd misschien - in plaats van je louter op die vluchtelingen te focussen, dat je misschien wel meer opschiet dat ergens die 0,5 - 1,0 mrd bij te plussen. www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/prin...

nickolaas | 15-07-17 | 12:29

hhmariavanempel | 14-07-17 | 20:23
Dan weet je ook wel dat het daar ook huilen met de pet op is:
Stilzetten van oefenprogramma's, niet doorgaan van schietoefeningen, eigen brood meenemen naar oefeningen, etc etc. Allemaal omdat de centen op zijn.
Hennis is maar voor 1 ding neergezet: Verder bezuinigen, en dat weet de hele strijdmacht.
De goeden binnen defensie hebben er allang de brui aan gegeven.

Roadblock | 15-07-17 | 11:10

@CaO 00:35
En meningen zoals U die op deze manier plempt hebben eigenlijk nergens waarde.

D-Fens_1963 | 15-07-17 | 10:20

His Lordship | 14-07-17 | 22:26
Zorg eerst maar dat je zelf niet met tuig om gaat, dan heeft die mening van je waarde.

Ongeblustekalk | 15-07-17 | 00:35

Het hele kabinet zou moeten worden aangeklaagd voor hoogverraad. De allereerste en allerbelangrijkste taak van een overheid is zorgdragen voor de veiligheid van haar burgers. Als je dat niet lukt, en godbetert de levens in gevaar brengt van mannen die dat wel proberen, dan is het hele concept van het hebben van een overheid overbodig.

His Lordship | 14-07-17 | 22:26

"Weggepist dus, dat hoef je niet met zoveel woorden te verwazigen hoor.
Wat een partij gelul van hier tot tokyo."
@Cobalt bomb | 14-07-17 | 19:42
Gaap.. (met inderdaad het risico vervelend gevonden te worden) blijf ik erbij dat dit 'rechtse stokpaardje' vermoedelijk geen heel lang leven meer beschoren zal zijn: "It is one of the world’s biggest coal exporters but Australia’s love affair with the fuel may be waning as state governments buy back mine licences and embrace renewables amid rising community opposition to the industry." ("Australia's love affair with coal hits the rocks" www.ft.com/content/9669c0e6-66cc-11e7... )
En in staten als Kentucky waar Trump dik gewonnen heeft, is de realiteit echt niet anders: "Duke Energy, one of the country's largest coal utilities, announced Friday that it will build three large solar power plants in the coal mining state of Kentucky to complement its coal and natural gas power plants.
"Our customers want solar," said Jim Henning, president of Duke Energy's Ohio and Kentucky division, in announcing the new solar power projects." www.washingtonexaminer.com/utility-gia... (conservatief medium ook nog.. ).
Tsja, het is wel wrang voor die mijnwerkers dat ze zich door Trump belazerd zullen gaan voelen (in China zeggen ze nog dat ze 500.000 mijnwerkers willen gaan omscholen.. ).

nickolaas | 14-07-17 | 21:38

@nicolaas 16:13
Heey!Zet die groene bril eens af!

D-Fens_1963 | 14-07-17 | 20:56

Houd je hart maar vast, geëerde en gewaardeerde militair.
Gezien kereltje Pechtold zo geil op regeren is, ziet het er voor defensie bijzonder slecht (zoals de wallen van Hennis-Plasschaert) uit. Bij schieten gewoon PANG PANG roepen, handgranaat en LAW oefeningen doe je af met BOEM, luchtmacht moet het afdoen met de armen te strekken door een veld te rennen en de marine mag zelf het geluid van een sonar maken..

Fratello | 14-07-17 | 20:51

Ik ken nogal wat jongens van de Vrijwillige Landstorm korpsnationalereserve.nl/ Ze zijn meer dan bereid om het tegen de binnenlandse vijand op te nemen. Desnoods in hun burgerkloffie.

hhmariavanempel | 14-07-17 | 20:23

Hennis is af. Compleet af. Dit ontkennen geeft maar weer eens hoe hoog ze haar mensen heeft zitten en hoe serieus ze de signalen vanuit de organisatie neemt (NOT). Ik kots onderhand van de organisatie waar ik toch al meer dan 30 jaar deel van uit maak.

turbotrut | 14-07-17 | 20:11

@Harry,

Ja, triest. Daar helpt geen VRA'tje aan.

SDI | 14-07-17 | 20:08

SDI | 14-07-17 | 19:41

Hey foef, Mijn pinda pinda is stuk.
Dat is hoe we er nu voorstaan

Schmutzige Harry 1 | 14-07-17 | 19:47

Een goede commando drop je achter vijandelijke linies in zijn onderbroek , en die komt gekleed terug en tot de tanden toe bewapend, met alle wapens van de vijand .. lolol , alle gekheid op een stokje, als ik commando was, of nog bij defensie zou zitten, zou ik gaan staken.

Kim-Jung-Un | 14-07-17 | 19:46

nickolaas | 14-07-17 | 16:13
Weggepist dus, dat hoef je niet met zoveel woorden te verwazigen hoor.
Wat een partij gelul van hier tot tokyo.

Cobalt bomb | 14-07-17 | 19:42

Er is een goede Amerikaanse surplus tent die geregeld zowel tweede hands maar ook NIEUWE Landmacht/KLu/KM spulletjes te koop aanbiedt.

Load bearing vests, jassen (bij hunters in de VS erg geliefd), meest nieuw, soms used.

Zo heb ik er eens een lekker warme (tank)overall gekocht, gloednieuw, in de originele doos met NSN, gefabriceerd in 1991. Dat was een buitenkansje want na mijn diensttijd moest ik alles inleveren.

Het lijkt me duidelijk dat NL alles verpatst om kumbaya-projectjes te betalen in den lande, maar hun eigen mensen fatsoenlijk kleden is teveel gevraagd.

Het gegeven dat KCT'ers voor missies ondergoed met gaten krijgen snap ik al helemaal niet en maakt mij woedend.

Ik was zelf foef bij een bataljon en wij distribueerden altijd nieuw spul voor de mannen. Je standaard PSU was nieuw, als iets vervangen moest worden dan was het ook nieuw en rekening man of rijk afhankelijk van de reden. We mochten zelfs ons eigen ondergoed gebruiken want de nato broeken waren wat oubollig :-)

Geen reclame voor die surplustent maar het bewijs is hieronder (even door de "dutch ovens" scrollen)

www.sportsmansguide.com/productlist?k=dutch

En @ Feynman | 14-07-17 | 16:22

Die Apache die we daar zijn kwijtgeraakt wordt ook niet vervangen noch betaald uit de pot van ontwikkelingsgelden (dankzij Bertje K moesten we zo nodig in Mali aan de bak)

SDI | 14-07-17 | 19:41

Tsja Han ten Broeke als je geopolitiek wil bedrijven met de grote jongens en Oekraine met militaire middelen en ijzeren vuist uit de invloedsfeer van Rusland wil verdrijven kan je beter luisteren naar pangpang Pechtold de veilingmeester dan naar je partijgenoot Hennis als het gaat om munitieschaarste en tegengaan van slijtage

HetOorAakel | 14-07-17 | 19:29

Een reactie van een VVD minister bestaat altijd uit onzin/leugen en bedrog, we zijn niet anders gewend toch?

Toontje-lager | 14-07-17 | 18:35

-weggejorist-

MoonBeebe | 14-07-17 | 18:26

Alles gewoon omdat er een Europees leger komt.

gatito | 14-07-17 | 17:48

Goed werk VVD, zelfmoord commando's doe je SAMEN met D66, wellicht heeft IS nog oud spul liggen VVD, dus hup... stuur reisbureau Hennis naar Syrië om te praten over defensie aankopen.

Sweetlakecity | 14-07-17 | 17:05

Let op mijn woorden. De opmaat naar een Europees leger. Eerst ons eigen leger naar de tief helpen en dan inmasseren dat het misschien toch wel handig is om een eussr leger op te zetten. Of ben ik gewoon paranoïde?

popijopi2017 | 14-07-17 | 16:56

En dan zo'n muts als minister die werkelijk denkt dat alles wat er mis gaat ook gerapporteerd wordt. Ipv lekker pragmatisch de problemen waar je tegenaan loopt op te lossen gaat je natuurlijk lekker formuliertjes invullen...
Je moet maar durven, personeel dat een brandbrief stuurt dezelfde dag nog vertellen dat ze niet weten waar ze het over hebben, omdat het niet in jou papieren werkelijkheid past.

noerg | 14-07-17 | 16:35

Doordat zoveel ICT projecten mislukken (een bodemloze put), is er geen geld om de soldaten (pang, pang) en mariniers goed materiaal te geven.
Start training / opviedingskampen,vraag er geld voor en je hebt weer budget

TheNox | 14-07-17 | 16:34

Volgens mij kan dit bericht niet waar zijn. Alles bij de overheid moet aan EU richtlijnen voldoen. Voila. Onveilige werkomstandigheden hoort bij strafrecht thuis.

Príncipe | 14-07-17 | 16:31

Weet u nog hoe onze helden in Mali mochten oefenen met een doodsimpel mortiersysteempje. Leverde ook een paar doden op. Dit is al jaren gaande.

Feynman | 14-07-17 | 16:22

Te koop: Nederland. Heeft me erg veel plezier gebracht in het verleden, maar is de laatste jaren nogal verwaarloosd. Heeft achterstallig onderhoud en er zitten kakkerlakken in de vulling van de bekleding. Daarom grote korting. Vraagprijs 10 euro.

Varende_Reaguurder | 14-07-17 | 16:22

Wel miljarden wegpissen aan CO2 fata morgana's en vreemdelingen ellende, en niet voor de veiligheid en voorspoed van je eigen burgers kiezen. Hoezo prioriteiten op orde????
@E.Colli | 14-07-17 | 15:29
Euh.. die miljarden zijn niet weggepist, maar daar is binnen afzienbare tijd een heel goed alternatief voor fossiele brandstoffen uit voortgekomen (en het is ook een exportproduct geworden voor Nederland). Bovendien zijn er banen in de off shore industrie mee gered geweest (door de lage prijs voor fossiele brandstoffen werd er niet meer naar bijvoorbeeld nieuwe gasbronnen op zee gezocht, laat staan aangeboord).
Het is vrij duidelijk geworden dat in ieder geval in dit opzicht innovatiekritische partijen (een A4'tje verkiezingsprogramma - maar ze spraken zich expliciet uit tegen innovatie.. ). En ook andere rechts-conservatieven zijn kritisch geweest over dat beleid, maar het blijkt dus toch een juiste visie geweest te zijn en de mensen die daar in de aanloop subsidie voor hebben aangenomen hebben daarvoor wat lijkt een hele mooie en levensvatbare industrie voor ontwikkeld (en betaalbare energie uit en nog uit eigen bronnen ook is toch in het belang van ons allemaal zou je zeggen.. ). Doet niet af aan dat militairen die wij op pad sturen goede spullen moeten hebben (hopelijk is de logistiek ook eindelijk een keer op orde, kan die soldaat niet altijd iets aan doen en die moet gewoon zijn spullen hebben - maar als dat niet op orde is - is het bijvoorbeeld niet alleen een geldkwestie).
Maar wat je kritiek over verkeerde prioriteiten - partijen als GroenLinks zaten op dit gebied dus goed met de kennis van nu (en ook de regeringen die in deze sector geinvesteerd hebben - en het ziet er naar uit dat die subsidie een investering is gebleken die ruimschoots terugkomt - het met de kennis van nu bij het rechte eind hebben gehad).
Het is de hoon over 'linkse dromers' en windmolenindustrie die subsidiezwendel zou zijn, die dus nu een inferieur ideologisch standpunt blijken (hopelijk zijn er niet meer slechte ideeen in die hoek - maar het kan dus nooit kwaad om kritisch te zijn, ook niet over rhetoriek van traditionel rechtse en conservatieve partijen.
En ook in de financiele wereld zie je terug dat windmolens zijn snel op weg om ongesubsideerd een van de goedkoopste energiebronnen te worden. Het zijn kerncentrales (die mede hierdoor) tegenwoordig vaak subsidie nodig hebben (artikel van vandaag in bloomberg.com - dat zich dus vooral op nieuws voor de financiële sector richt):
"A decade ago, nuclear power plants in the U.S. were cash cows. Now more than half of them are bleeding cash, knocked from profitability by the shale-gas glut that’s tanked electricity prices. Five nuclear plants were closed prematurely in the past five years, and more are on the chopping block. The industry used to look down on the subsidies needed by its clean-energy rivals, wind and solar power. Now some states are offering subsidies to nuclear plants similar to the ones that wind and solar generators -- whose costs have plunged -- are outgrowing. The trend has implications not just for America’s future power supply but for global efforts to combat climate change. [..]" www.bloomberg.com/news/articles/2017-...

nickolaas | 14-07-17 | 16:13

Niets nieuws onder het Hollandsch wolkendek, das al traditie sinds de Ruyter met een wrakke vloot op pad werd gestuurd.

william7055 | 14-07-17 | 16:10

Commando's in hun onderbroek? Ik meende dat commando's were 'going commando'.

Fürst zu Vollidiot | 14-07-17 | 16:06

Hahah. Dit is al zo lang gaande. Bedankt o.a. vvd, de PVDA en dat links marxistische kudt schorriemorrie maar. We zijn een sitting duck. Althans, met WE bedoel ik U de mensen die nog echt denken dat Nederland een land is. En daarvoor bijv. willen "vechten".
--
U bent verraden door Rutte. Waarom denkt U dat het leger stelselmatig is uitgekleed. Ongelukje, wanbeleid, of gepland...?
--
En Hennis, tsja, over 30 jaar spugen mensen op de foto van Hennis. Maar dan is het al veel te laat.

Mark_D_NL | 14-07-17 | 16:04

Tja de VVD en PvdA moesten kiezen: of geld voor Nederland of geld voor dit land vol te stoppen met parasieten en kanslozen.

Moonwarrior | 14-07-17 | 16:03

Alles is kapot bezuinigd. Vergelijk het met je huis: je een paar centen overhouden door het bv jaren niet te schilderen en te onderhouden, maar dan komen de kosten... alles verrot en alles vervangen..!

Erdee | 14-07-17 | 16:02

Cobalt bomb | 14-07-17 | 14:33
Die moraal wordt zeker kapotstuk gemaakt. Het is een schande. Vroger behoorden we tot de fine fleur van de Europese krijgsmachten. Terecht dat Trump met zijn vuist op tafel slaat, maar ik begrijp ook dat veel landen beterschap beloven om aan de NATO norm te gaan voldoen. We wachten het maar af en ondertussen is het huilen met de pet op - een camouflagepet welteverstaan.

Nehemia | 14-07-17 | 15:54

Het is maar de kernfunctie van de overheid. Boeiend..

KutFilosoof | 14-07-17 | 15:44

Hennis heeft vast een workshop gedaan bij Muhammad Saeed al-Sahhaf.

Sahhaf: "zheer aar no amurican tanks in baghdad"....... kaboooooooom.

Hennis: "Het materieel van het KCT is dik in orde."

Jahoor eXcellentie, Net zulke kwaliteit als de mortier van die luchtmobiele jongens verleden jaar.

Moge degene die Hennis voorliegen stikken aan een gezwel in hun stembanden.

der_feldwebel | 14-07-17 | 15:41

De reactie van de verantwoordelijken van deze onwerkbare situatie geeft aan
dat ze iedere schaamte verloren hebben, de gebruikelijke grote muil omdat hun jarenlange falen (of was het opzet?) in de openbaarheid komt
Zoals de wapens ver voorbij de inzetbaarheid en vervanging is,
zo zijn deze waardeloze bestuurders al ernstig aan nieuwe exemplaren toe
Maar zie die tegenwoordig maar eens te vinden,
gehinderd door het aloverheersende partijkartel en bijbehorend baantjescircuit
De ene onbekwame bestuurder (Hoi Janine!) wordt straks vervangen door een andere nietsnut
en de jongens en meiskes bij de krijgsmacht zijn nog jaren de dupe
die, als ze slim zijn, snel hun biezen pakken en ergens gaan werken waar wél wat in ze geïnvesteerd wordt

Tobi | 14-07-17 | 15:41

Doe net of je een asielzoeker bent! Dan krijg je er nog een villa bij cadeau ook!

Brainder | 14-07-17 | 15:40

97-2 Nunc Aut Nunquam!
Lekker voorwaarts met niets. Dan maar in de stay-behind.

Alex Delarge | 14-07-17 | 15:37

@E.Colli | 14-07-17 | 15:29
De Politie straks zonder wapens, en het leger paraat in hun onderbroek. Wat een geweldig land wonen we toch.

FreeVogelaar | 14-07-17 | 15:32

Wel miljarden wegpissen aan CO2 fata morgana's en vreemdelingen ellende, en niet voor de veiligheid en voorspoed van je eigen burgers kiezen. Hoezo prioriteiten op orde????

E.Colli | 14-07-17 | 15:29

Nee, ze halen hier liever 50.0000 gelukzoekers binnen, a 1.2 miljoen + gemiddeld 4 na reizigers. Dat kost ons dus miljarden, dat zou beter aan ons leger besteed kunnen worden. Maar dat vinden de dictators in Brussel vast niet goed.

FreeVogelaar | 14-07-17 | 15:24

Een politie of militair zonder wapen is als een beha aan de waslijn, het beste ontbreekt.

Memek | 14-07-17 | 15:23

Het geeft aan dat Nederland meer met de EU moet samenwerken ipv JSF's te kopen in Amerika. Met Brexit is het starten van een EU leger de slimste zet.

Nathan R Jessup | 14-07-17 | 15:18

-weggejorist-

De_ontwarrende_man | 14-07-17 | 15:14

Als je jarenlang vele miljarden uitgeeft aan Linkse cultuurverrijking, krijg je een asociaal ouderenzorg beleid, en een leger zonder kogels en versleten uniformen.

FreeVogelaar | 14-07-17 | 15:14

@sinar
Ik kan heel goed lezen, dank.
Schieten op de eigen bevolking. Er is niets wat dit kulverhaal, meer is het niet, onderbouwd. Hou het bij feiten.

donkieshot | 14-07-17 | 15:13

Bij al de grote fouten die dit flut kabinet maakte is de aanstelling van Hennis zonder enige twijfel wel de grootste misser. Hoe door dit kabinet de politie en het leger worden behandeld is het grofste schandaal aller tijden. Er is geen één VVD-er die de moet heeft om Rutte en Hennis de oren te wassen. Straks, als de VVD in de oppositie terecht dan trekken ze hun grote smoelen weer ongegeneerd open en weten ze het weer allemaal beter. Zoals zoveel, onderwijs, zorg etc. wordt nu ook het leger en de politie de vernieling in geholpen.

Boy Cot | 14-07-17 | 15:11

Minister Herpes is vooral boos dat dit niet onder de commandopet is gebleven. Voor de rest gaat alles volgens planning met het demilitariseren van Nederland terwijl getrainde terroristen weer naar Nederland terugkeren. Je zou er haast iets achter zoeken.

Sliptong | 14-07-17 | 15:08

Over welke deskundigheid meent de minister te beschikken als zij het niet eens is met de inhoud van het rapport dat n.b. door echte deskundigen, het KCT, is opgesteld.

devil13 | 14-07-17 | 15:04

Één van de rijkste landen van de wereld zijn we maar in plaats van een vatsoenlijk materieel voor het leger importeren onze 'volksverloochenaars' liever kansarme arabieren en Afrikanen om aan die rijkdom een einde te maken.

a4p | 14-07-17 | 15:04

@Princess_F.W.Bolkiah | 14-07-17 | 14:29
"De politie en de commando's moeten nu snel handelen. Straks zijn ze te zwak voor een staatsgreep."

ik denk dat dat precies de bedoeling is ..

ChatBot | 14-07-17 | 15:03

De formatie onder druk zetten, die mannen spelen het spelletje erg goed door de media te bespelen en ze worden door hun commandant gesteund zoals het hoort. Ze zijn voor niemand bang.

Ongeblustekalk | 14-07-17 | 15:02

Ontzeg 100 kansloze asielzoekers de toegang en daar heb je je besparing. Kan je wat knaps van kopen.
@ Steggelaer | 14-07-17 | 14:47
-
Raassjiesjt..!
youtu.be/Lod_P4iQ2po?t=3
(ludiek bedoeld hoor...)
:-)

telelezer | 14-07-17 | 15:00

De nieuwe organisatie wil Leagile worden, echter kan dit nooit bereikt worden met geen/kleine voorraden en extreem lange levertijden (Europese aanbestedingen). Europa en al haar wetten zorgen ervoor dat niet alleen ministeries maar ook de totale overheid totaal vastgeroest zit in moeilijke aanbestedingstrajecten. Defensie is helemaal naar de klote geholpen en de kennis exodus heeft al lang plaatsgevonden. Er Zoals de Commando's ook beschrijven in hun brandbrief ligt de focus meer op het binnenhalen van nieuwe jong grut dan het behouden en verbeteren van ervaren operators/soldaten. Tijd om die GDP eis in te lossen en oprotten met dat Europese leger.

Bobdesloper | 14-07-17 | 15:00

Het Leger des Heils heeft betere kleding op voorraad dan het leger zelf, das best triest.

sko | 14-07-17 | 15:00

Hennis "kas kras kras" ONGESCHIKT.

Doet me ook denken aan een opmerking in de jaren '70 van Wim Kan over de staat van Nederland (ook toen al):
"Drie dagen winter dan is het zout op, vier dagen hitte dan is het bier uitverkocht en vijf dagen oorlog dan hebben we geen kogels meer. Maar we zijn een prachtig land!"

Brulboei_61SB | 14-07-17 | 14:59

du Roi Soleil | 14-07-17 | 14:50
Nu is het aanschaffen van eigen materiaal altijd al een dingetje binnen professionele krijgsmachten, want uitrusting van goedkoopste (of beste steekpenning betalende) aanbieder.
.
Maar gezien hoe het met de F-16's stond (verouderd want geen goede gps, geen bommen, niet genoeg onderdelen), de CV-90's die niet inzetbaar waren (onderdelen, vroegtijdige slijtage), Tanks de verkoop in en later terugleasen of onder Duits verband opereren. Alles wijst erop dat de politieke rot keihard hoogtij viert binnen defensie. 1939 is misschien wel de beste vergelijking.

HaatAth3ist | 14-07-17 | 14:59

Nogmaals, kortom, dat hele Neederlandse leger is inmiddels volledig overbodig, alleen voor de bühne, toneel spel, zeg maar pang pang. Overigens een goed voorbeeld, wie was dat, "zeg maar pang pang", die wist het al dat het leger overbodig geworden was.

watmagjenogwel | 14-07-17 | 14:59

Hennis vandaag "Ze kunnen veilig op missie gaan, aldus de minister vrijdag. "
www.dvhn.nl/binnenland/Hennis-geen-arm...

Lijkt mij dat de mensen die er verstand van hebben gewoon gelijk hebben in deze kwestie.

Ik zou graag mijn sociale contract met de staat willen aanpassen en wat belastingen willen terugontvangen aangezien de staat op alle terreinen maar vooral: handhaving, justitie en defensie haar plichten compleet verzaakt.

Ik begrijp dan ook werkelijk niet hoe iemand het nog in zijn hoofd kan halen om op de VVD te blijven stemmen.

ChatBot | 14-07-17 | 14:57

Dit geldt niet enkel voor het KCT maar ook voor de rest van de Landmacht. Ik durf zelfs te zeggen dat het daar nog erger is, want het KCT krijgt toch nog wel eens voorrang bij herbevoorrading.
In de rest van het leger zijn er eenheden waar meer dan 80% van de voertuigen al meer dan een jaar wegens defecten stilstaan. Het personeel is er vandoor gegaan (burger in) of zit gewoon (wel betaald) te wachten op de onderdelen.
Dat betekent in sommige gevallen dat van een compagnie er 60 mensen hun organieke taak niet kunnen uitvoeren omdat hun materieel er niet is. Dat kost toch altijd 6 miljoen per jaar aan lonen/overhead terwjil het product dus nihil is!!!

du Roi Soleil | 14-07-17 | 14:50

in een van de comments stond dit : "Er zijn toch mensen die daar de leiding hebben en dit toch al langer bekend is zitten die dan te slapen?"

nee die zitten uit de staatsruif te vreten en houden hun mond omdat ze anders zonder inkomen komen te staan.
dat is een nette uitdrukking voor "krijgen betaald als ze de mond houden"

en ja dit gebeurt allemaal met voorbedachte rade (zie ook toetreding van Oekraine hallo VVD stemmers: jullie jagen dit land de grond in)

isotope 465 | 14-07-17 | 14:48

-weggejorist en opgerot-

Steggelaer | 14-07-17 | 14:47

Geweldig ook weer die ontkenning van de minister. Wat is dat toch telkens met die gasten. Erken gewoon je fouten: Sorry ik heb als een idioot bezuinigd op de verkeerde dingen; ik had op moeten komen voor mijn manschappen en bijvoorbeeld eindelijk eens die over-de-balk-mentaliteit van Brussel moeten aanpakken.

Turambar | 14-07-17 | 14:47

@ de Voorzittert | 14-07-17 | 14:42

Snap het wel, maar te makkelijk. Dit is decennia-lang onderwaardering & verzuim. De 2% norm is al sinds de jaren negentig niet meer gehaald.

Sjors W. | 14-07-17 | 14:47

De vrolijke soldaten potpourrie:
Ik sta op wacht, (zonder hemd, zonder broek)
En denk aan jou, (zonder hemd, zonder broek)
ENZ.

Memek | 14-07-17 | 14:46

Een europees leger zal alleen tegen haar eigen bevolking ingezet worden. Als dat nu al had bestaan waren er nu vanuit Brussel bezettingslegers richting Hongarije gestuurd omdat dat land weigert asieleisers op te nemen.
-
Met de huidige ondemocratische en machtsgeile leiders in de EU moet je ze absoluut geen legers geven.
sinar2 | 14-07-17 | 14:12
.
+10
.
Wat een kul verhaal weer; 'leger tegen eigen bevolking', ga bij de efteling werken, daar hebben ze nog meer sprookjes. Links geblaat.
@ donkieshot | 14-07-17 | 14:24
-
Inderdaad is een goed nationaal(!) leger nodig maar dat wordt heel "toevallig" afgebroken.
Echter, bij een EU leger onder commando van het Brusselse (hik.. burp..) Politburo hebben soldaten uit andere EU landen geen enkele affiniteit met het NL volk en zullen schieten op commando mochten we in opstand komen tegen het EU beleid.
Dit in tegenstelling tot een nationaal leger dat niet zo gauw op het eigen volk zal schieten. En dat weten ze donders goed.
Misschien worden er daarom heel "toevallig" zoveel nieuwe allochtonen aangetrokken bij onze popo en ons leger..? Of heb ik nu een "conspiracy fobie"?
voor de zoveelste maal:
eunmask.wordpress.com/2014/05/31/eu-r...

telelezer | 14-07-17 | 14:45

Afgelopen 10 kabinetten is defensie maar liefst 7 keer met de vvd opgescheept.

Hoewel Hillen en van Middelkoop recent ook een zootje van defensie hebben gemaakt spant de vvd toch echt de kroon.

Voltooid Verleden Defensie.

Ben-Bataaf | 14-07-17 | 14:33
-
Fixed 13 into 10.

Ben-Bataaf | 14-07-17 | 14:45

DIt is zo belachelijk. Als klein landje in West-Europa snap ik dat we geen heel groot leger horen te hebben, maar die mensen die in het leger werkzaam zijn, mogen toch op z'n minst gebruik mogen maken van gloednieuw materiaal?

je_schoonvader | 14-07-17 | 14:42

Dit is toch gewoon om te janken?
Schoevers opleiding en Leger aansturen gaat gewoon heel slecht samen.

de Voorzittert | 14-07-17 | 14:42

Wij geven liever geld aan Afrikaanse soldaten en natuurlijk het EU super leger.

doskabouter | 14-07-17 | 14:39

En Pechtoldt zag dat het goed was...

Zzzzooooffff | 14-07-17 | 14:38

Ondertussen is de EU al geruime tijd van uw taxpoet, zonder uw medeweten en wss tegen uw zin in een drone vloot aan het optuigen. De MSM doen voorkomen of dit nieuw is en nog goedgekeurd dient te worden www.theguardian.com/world/2017/jun/06... maar de planning staat al jaren publicintelligence.net/eu-rpa-roadmap... en laat zich zoals gewoonlijk bij de dictatoriale EU roadmap onderdelen door niets en niemand stoppen. Men gaat nu nationale defensie onderdelen overhevelen in het grotere geheel. Dit kan door financiele afsterving of indien niet snel/soepel genoeg een gecreeerde crisis of erger. In dat opzicht loopt Hennis prima in de VVD en EU pas.

HdJ | 14-07-17 | 14:37

Ik snap ook niet dat een doos als Hennis de toko runt daar. Dit krijg je dus van dat walgelijke policor feminazistisch gedoe. Mensen die zijn benoemd tot een positie omdat het maatschappelijk en politiek gezien mooi, symbolische inclusiviteit uitstraalt, maar inhoudelijk totaal kansloos is. Iemand die de toko runt, moet jaren ervaring hebben in het vakgebied. Dit is alsof je een top atleet minister van financiën laat worden. En rap die 2% NATO norm halen.

Ketchupbadger | 14-07-17 | 14:37

Krijg je ervan als je defensie overlaat aan een 'Schroevers-trutje' die daar alleen zit om de opgedrongen bezuinigingen extra cachet te geven.

pontius | 14-07-17 | 14:36

Wie stemde er op de VVD? Die doos met die grote mond heeft defensie nog verder naar de kloten geholpen in de hoop dat er snel een EU leger wordt gevormd. Soevereiniteit my ass.
Ik ken enkele (ex-)militairen die hun gear gewoon moesten kopen bij de dumpshop. Het Amerikaans leger heeft een wet moeten aanpassen zodat ze hun gear konden versterken met Nederlands Dynema, het eerste niet-Amerikaanse product in het leger. Wat doet NL? Ze laten de kleding maken in China. Dan ben je toch van de pot gerukt?!
Ik schaam me af en toe echt voor Nederland.

Bakkeleures | 14-07-17 | 14:36

Overigens weet ik niet of het tij nog te keren is. Ik vrees van niet..

vanBarchum | 14-07-17 | 14:35

Helemaal of-topic, maar als je zo'n bericht als dit leest, dan zijn ze toch totaal van pot gepl**rd.
www.telegraaf.nl/buitenland/28644632/_...
Ik heb niks met die turken, maar wat ze hier in EU-groepsverband, anders kan ik het niet zien,uithalen naar in mijn ogen onschuldigen burgers, slaat kant nog wal.
Met excuus naar de Weledel Gestrenge Heer Joris.

watmagjenogwel | 14-07-17 | 14:33

Afgelopen 13 kabinetten is defensie maar liefst 7 keer met de vvd opgescheept.

Hoewel Hillen en van Middelkoop recent ook een zootje van defensie hebben gemaakt spant de vvd toch echt de kroon.

Voltooid Verleden Defensie.

Ben-Bataaf | 14-07-17 | 14:33

Nehemia | 14-07-17 | 14:28
Het kapot maken van het heersende moraal binnen de krijgsmacht.
Overigens geheel onbewust, maar dat kan makkelijk met mensen die niet zo goed opgeleid zijn.

Cobalt bomb | 14-07-17 | 14:33

sinar2 | 14-07-17 | 14:29
Dat is toch precies wat er aan de hand is? Je hebt helemaal gelijk.

vanBarchum | 14-07-17 | 14:33

Wie nu nog niet inziet dat dit alles een aanval is op onze nationale souvereniteit, en op het blanke ras, door de poppenkast van het partijkartel en brussel, is knijtertjeblind.

vanBarchum | 14-07-17 | 14:32

De politie en de commando's moeten nu snel handelen. Straks zijn ze te zwak voor een staatsgreep.

Princess_F.W.Bolkiah | 14-07-17 | 14:29

@donkieshot | 14-07-17 | 14:24
Begrijpend lezen is nogal moeilijk zeker?
Ik heb het duidelijk over een europees leger dat we niet nodig hebben. Want sommigen zien het failliet van het nationaal leger als mooie manier om er een europees leger doorheen te drukken

sinar2 | 14-07-17 | 14:29

De vraag is welke instructies Hennis op de afgelopen Bilderbergmeeting heeft meegekregen.

Nehemia | 14-07-17 | 14:28

Te triest voor woorden, Hennis oprotten je bent ongeschikt.
Tijd voor een inzameling vanuit Geenstijl voor onze jongens?

Barkruk2 | 14-07-17 | 14:27

telelezer | 14-07-17 | 14:17
Ook u heeft het volledig in de gaten,
Nu de rest van de bevolking nog, dat wordt een HARDE dobber.

watmagjenogwel | 14-07-17 | 14:27

Jaja, zelfs een staatsgreep is inmiddels niet meer mogelijk... "Maar we zijn toch zo rijk met z'n allen....."

Wat 'n fucking poppenkast, op deze wereld zou je dan kinderen moeten neerzetten....

mrXL | 14-07-17 | 14:25

@sinar
Wat een kul verhaal weer; 'leger tegen eigen bevolking', ga bij de efteling werken, daar hebben ze nog meer sprookjes. Links geblaat.
Een goed uitgerust leger heb je nodig, zeker met de huidige spanningen op het wereldtoneel. Er moet een klap geld naar defensie en rap. Blondje Hennis is boos dat dit nieuws naar buiten komt, maar dit ontkennen kan ze niet. Het is stuitend hoe defensie is uitgehold tot vrijwel niets.

donkieshot | 14-07-17 | 14:24

Ohja, en we hebben een minister van defensie alleen nog maar voor de buitenwereld, met haar gekleurde lipjes.
Kun je het voorstellen, een vrouwelijke minister van defensie?
Een grote giller, als het er werkelijk op aan komt......

watmagjenogwel | 14-07-17 | 14:23

@Abject | 14-07-17 | 14:13
Tja, daar sta je dan, in je uniform (zowel militair als agent), overbelast, onderbemand, onderbetaald, ondermaats materiaal, en een stakingsverbod.

Klopt zeer zeker, al heeft de politie wel en joker die ze kunnen inzetten, nl:
Alle schone blanke wijken met nette D666 stemmers niet meer, of héél laat bedienen, en deze info aan het gespuis doorgeven... laat ze maar eens flink lijden, eens zien hoe snel er dan ´geherstructureerd kan worden met budgetten´...!
Kijk maar eens wat er in Londen gebeurde toen de regering op de politie wilde besparen.... diezelfde politie werd toen enkele dagen héél terughoudend om in te grijpen bij die rellen... en die besparing..? die kwam er dus niet...!

zattekater | 14-07-17 | 14:22

Het is maar goed dat het NL leger niet meer op Dumpert reclame wil maken, dat zou slecht reflecteren op Dumpert.

bergsbeklimmer | 14-07-17 | 14:21

Hemmenaar7 | 14-07-17 | 14:08
Hoe kan die nou versleten zijn? Werkelijk, al had ze de complete landmacht afgewerkt, dan nog kan dat niet.
Kwaliteit loont!!!

Cobalt bomb | 14-07-17 | 14:20

Ares | 14-07-17 | 14:07
Precies, dat is het enige wat men wil bereiken, de meute wordt tot op de dag van vandaag dom gehouden.
Het leger is maar 1 voorbeeld, maar het is toch niet anders met het kiezen van een nieuwe regering, alleen nog maar voor de buitenwereld, we zijn niet meer dan een provincie van de EU.
Maar dat kan je nu nog niet verkopen, je moet als politicus het spel verkopen (lees bedriegen).
Ook hier is de meute nog niet rijp voor.
Maar we hebben niets, nogmaals niets meer te vertellen.
That's it!

watmagjenogwel | 14-07-17 | 14:20

Allemaal dankzij onze minister van Defensie die totaal niet voor haar personeel staat. Wedden dat ze in een volgend kabinet gewoon terugkomt, maar dan op een andere post.

Beter_Posz | 14-07-17 | 14:19

Helaas een longread?
Ronaldo, guppie man, dat is in 2x je 6 seconden aandachtspanne toch wel uitgelezen?
Er zitten ook nog plaatjes bij.
Man man man, met jou hoeven ze de commando's niet op te vullen.

Hemmenaar7 | 14-07-17 | 14:17

Eshek | 14-07-17 | 14:07
Werven doen ze wel, maar het komt er op neer dat je een beetje computer spelletjes oid mag gaan doen of kleurboek kleuren.

Cobalt bomb | 14-07-17 | 14:17

Ik zei het reeds elders: de stelselmatige afbraak wordt ons opgelegd door Brussel, dat ons daarna met gretige medewerking van het Haagse landverraderskartel, een EU politie en een EU leger door de strot gaat douwen.
Lekker makkelijk voor Brussel voor als er eindelijk een volk in opstand komt tegen de soevereiniteitsroof door de EU dictators.
eunmask.wordpress.com/2014/05/31/eu-r...

telelezer | 14-07-17 | 14:17

Prima, vuur met vuur bestrijden !
Blazen zij zich op om slachtoffers te maken dan ook commando's die uit elkaar knallen als ze hun wapen gebruiken.

Castor12 | 14-07-17 | 14:16

De belastingverhogingen de afgelopen jaren zijn nuttig gebleken in het financieren van allerlei, ja waarvan eigenlijk? Politie, justitie, de zorg, defensie, het is een grote ellende.
Tanks? Verkocht.
Orions? Verkocht.
Artillerie? Verkocht.
kleine vuurwapens? Kapot.
Munitie? Maakt niet uit. De vuurwapens zijn toch kapot.

En maar boos zijn op Trump die je wijst op gemaakte afspraken.

Rutte, waar gaat het geld naartoe?

El Rico Grande | 14-07-17 | 14:15

Na de Tweede Wereldoorlog, toen wij door de Amerikanen en de Canadezen (dus niet de Marokkanen) bevrijd waren spraken we met z'n allen af dat iedereen 2% van z'n BNP zou besteden aan defensie.
Helaas heeft 50 jaar slap beleid waar we dat geld liever aan linkse luchtfietserij en wensdenken uitgaven er toe geleid dat wij de norm nu al een halve eeuw niet halen.
In Amerika wil ene Trump ons op onze plicht wijzen om die 2% norm eens te halen en dat hij niet wil opdraaien voor de kosten van het verdedigen van het vrije Westen, maar hij is een gevaarlijke gek en een rechtse populist volgens de Gutmenschen die al 72 jaar in vrijheid leven.

Osdorpertje | 14-07-17 | 14:15

Commentaar vd regering: ´Tja mensen, er is geen geld...!´
*snel nog even een asiel-villa voor 6 ton kopen gaat*

zattekater | 14-07-17 | 14:15

De overheid betaalt ook liever 600.000 euro voor een statige villa om 16 minderjarige kansloze Afrikanen te huisvesten.
Zo kunnen ze selfies naar hun familie en vrienden sturen om ze over te halen om ook de boot te nemen. Kwestie van prioriteiten.

Laten we nou eerst eens wachten tot de pleuris uitbreekt en het kalf verdronken is.

Fappelmoes | 14-07-17 | 14:14

Tja, daar sta je dan, in je uniform (zowel militair als agent), overbelast, onderbemand, onderbetaald, ondermaats materiaal, en een stakingsverbod.

Abject | 14-07-17 | 14:13

@sc00p | 14-07-17 | 14:03
Een europees leger zal alleen tegen haar eigen bevolking ingezet worden. Als dat nu al had bestaan waren er nu vanuit Brussel bezettingslegers richting Hongarije gestuurd omdat dat land weigert asieleisers op te nemen.
En Nederland had ook buitenlandse legers moeten dulden ten tijde van het Oekraïne referendum om dat "in goede banen" te leiden.
Met de huidige ondemocratische en machtsgeile leiders in de EU moet je ze absoluut geen legers geven.

sinar2 | 14-07-17 | 14:12

"Hennis nu boos over het beeld dat de media schetsen ..." Hennis moet niet zeuren, maar gewoon opschrijven wat er gedicteerd wordt. Dat is (het enige) waar ze voor is opgeleid. Kunnen we svp een echte soldaat de baas maken van die toko? Iemand die weet wat het is om militair te zijn, iemand die weet wat het kost om uitgezonden te worden. Bij voorkeur wat de kosten zijn, in menselijk leed, als je dat met te weinig materieel en steun doet?

Overste Karremans lijkt me de perfecte keuze. Iemand die aan de ontvangende kant stond toen politici goedkoop internationaal hoopten te scoren.

TheEgg | 14-07-17 | 14:12

In Derdewereldlanden zijn volop wapens, kunnen we die niet krijgen? We hebben ze per slot van rekening zelf betaald.

Mr_Natural | 14-07-17 | 14:10

sc00p | 14-07-17 | 14:03
Hahaha effectief en Europees in een zin! En dat alles zeker onder de bezielende leiding van veldmaarschalk *hips* Junker en zijn adjudant Herr Timmerzwans? Dank! Ik moest lachen.

Lucifer | 14-07-17 | 14:09

(ot)
NOS radiojournaal tegen Segers: "en heeft u inspiratie op gedaan bij het U2 concert?"
Segers: "ja"
NOS: "bij welk lied?"
Segers: "i still haven't found what i'm looking for"

Verkiezingen, aub (/ot)

Jos Tiebent | 14-07-17 | 14:09

Geld voor bed bad brood in overvloed maar een krijgsmacht financieren ho maar.

Bill Cosby | 14-07-17 | 14:08

Gebroken geweertje...
En de MilfDef is ook al kapodtstuk en zo langzamerhand ook te versleten om kapotgetrokken te worden.

Hemmenaar7 | 14-07-17 | 14:08

Je wilt graag dat commando's kunnen MacGyveren, zeker in het veld. Maar om ze daar nu zo mee op te zadelen...

Geert Linkers | 14-07-17 | 14:08

Het nationaal leger wordt bewust kapot gemaakt om noodzaak voor een Europees leger op te zetten. Terwijl die noodzaak er helemaal niet is als je je leger gewoon fatsoenlijk verzorgt.

Er wordt in Nederland meer omgekeken naar gelukszoekers dan naar mensen die naar oorlogsgebieden worden gestuurd. Bizar.

Ares | 14-07-17 | 14:07

Commando's zouden toch inventiever moeten zijn. Stap in Libië op een bootje, je wordt opgehaald. Krijgt kleding, geld en als het moet regelt Dijkhof ook nog wel een splinternieuw geweer voor je.

Bertie Wooster | 14-07-17 | 14:07

Hmmpfff, toch zag ik van de week een wervingspotje ergens op TV langskomen voor de commando's.

Eshek | 14-07-17 | 14:07

-weggejorist-

sc00p | 14-07-17 | 14:03

Gaaf land, net 1939 met een paar nieuwe spelers.

rattenvanger XL | 14-07-17 | 14:03

Nou, ik kan me wel een paar commando's voorstellen die ik graag in hun onderbroek zou willen zien....

kommabijmebinnen | 14-07-17 | 14:02

Hennis, je kan er niks van. Je kunt net zo goed de tent sluiten. Onze jongens uitrusten met stokken en stenen is net zo effectief op dit moment.

Mali | 14-07-17 | 14:01

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland