Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ook al "onherstelbaar" failliet: de Marine

Onderstaand nog even een mondelijke toelichting van deze algehele witte vlag van Defensie in Trouw.

En dan gaan we het nu even over de Marine hebben, aan de hand van een interne nota in bezit van de Tele, waarvan de woordvoering van de marine de authenticiteit bevestigd. Kortom, waarschijnlijk een moedwillige lek door de marine zelf. "In de nota staat dat de marine dit jaar al diep in de rode cijfers eindigt. Het begrotingstekort bedraagt krap 75 miljoen euro. Zonder extra geld of bezuinigingen zal dit in 2026 zijn opgelopen tot krap 190 miljoen euro." Ja, dat is dus een ander plaatje dan afgelopen kabinetsperiode geschetst werd. En omdat Commandant Zeestrijdkrachten Rob Kramer geen vooruitzicht op nieuwe gelden heeft, gaat het mes erin.

"Eind vorig jaar maakte de viceadmiraal al bekend een patrouilleschip en een mijnenjager dit hele jaar aan de kade te houden. Uit het interne document dat bedoeld is voor de Commandant der Strijdkrachten blijkt dat de pijn veel verder gaat. Zo vinden essentiële moderniseringen van de onderzeeboten (nieuwe accu’s) en het LCF-fregat (radarinstallatie) niet of pas later plaats. Groot onderhoud aan één van de M-fregatten wordt uitgesteld tot 2023. Dat werkpaard van de zeemacht is daardoor pas in 2025 weer beschikbaar." Ooit de schrik van de zeven zeeën hè.

Uit de nota blijkt dat de marinetop eigenlijk ook geen route naar herstel meer lijkt te zien. "Eigenlijk was het hier in 2019, halverwege de afgelopen kabinetsperiode, al mee gedaan. „We zitten in een overlevingsmodus en van herstel is geen sprake meer”, schrijft de viceadmiraal." Mogen we een F in de comments voor de koninklijke Marine.

Weet u trouwens wat meer geld krijgt dan de koninklijke Marine? De NPO.

Moet Nederland (weer) een Duitse provincie worden?

antwoord uit 't hart


Poll is Verlopen.

Moet Nederland (weer) een Duitse provincie worden?

antwoord uit 't hart

Das war einmal

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
Denkertje | 12-04-21 | 20:29

Ik blijf het jammer vinden dat onze geschiedenis zou wordt verloochend. Je zou hier ook kansen kunnen zien, door middel van ons materiaal keihard aanprijzen bij vriend en staten die iets minder vriend zijn.

Schepvogel | 12-04-21 | 20:04

Heeft iemand al een tegel geplaatst met “het water staat de marine tot de lippen”? Dan bij deze: het water staat de marine tot de lippen.

Nuuk | 12-04-21 | 18:52

Ik zeg even gewoon wat ik waarneem.
Ik zie een militair. Correct gekleed. Serieus. Een man aan wie je afziet dat hij verantwoordelijkheid draagt. Hij straalt discipline uit. En ik zie een journalist, die losjes en met een poging tot humor ondervraagt. De laatste speelt de onwetende burger.
De eerste, de professional, zie je niet veel op tv. De tweede vertegenwoordigt een groep mensen, die je eigenlijk altijd ziet.

Francieux | 12-04-21 | 18:31
-weggejorist-
jan6894 | 12-04-21 | 18:14

Nederlandse Defensiefotograaf wint prestigieuze militaire fotoprijs
nos.nl/artikel/2376472-nederlandse-de...

Die foto. Lachwekkend. De staatsomroep wil u laten geloven dat mariniers zo de woestijn doortrekken.

Wat heeft dit te maken met dit onderwerp? Alles. Het zegt veel over de onbetrouwbaarheid van de staatsinstanties.

Freezzz | 12-04-21 | 18:12

Maar wel het zorgpersoneel in Frankrijk een loonsverhoging geven van onze belastingcenten. Maar heh. In maart was het duidelijk dat het overgrote merendeel dat prima vind.

DrachiR | 12-04-21 | 17:36

Die 17 miljard per jaar moet toch ergens wegbezuinigd worden.

Peerkeoud | 12-04-21 | 17:23

De Lintjes van deze Prutser, staan voor al zijn loonsverhogingen..
Stoer carrière maken, in een bedrijf wat compleet kapot bezuinigd is..
En dan na de Verkiezingen, zielig gaan doen.
De man lacht zich kapot, alleen al om zijn Riante Pensioen , wat reken maar dat die een Topper van een Pensioen regeling heeft.
Dit is de Nederlandse Elite...

Torquemada | 12-04-21 | 17:03 | 1

Je geeft de verkeerde de schuld en daarbij slaat je redenering ook nog eens nergens op. Je wilt blijkbaar geen functieverschillen in het leger want carriere maken kan niet. U bent niet de slimste bij GeenStijl.

Wiezewalakristalix | 12-04-21 | 17:07

De hele defensie moet op de schop. Tanks, soldaten, schepen, vliegtuigen, het is allemaal achterhaald. Er moet meer nadruk worden gelegd op cyber warfare, drones en modern warfare. Verkoop alles en gebruik de opbrengsten voor een kleinere maar slagvaardiger groep.

yawni | 12-04-21 | 16:32 | 2

U begrijpt dat we met 30,000 werknemers de kleinste defensie hebben in de geschiedenis van het land.

McCain | 12-04-21 | 16:54

Ahum. Rusland heeft nog 22.000 tanks. Wat wil je nou bereiken met digitale firewalls tegen tanks. De vorige keer kwamen ze tot Berlijn.

TRUMP | 12-04-21 | 16:58

En zijn we verbaasd? Nou nee, want wat heeft het Partijkartel nou eigenlijk goed georganiseerd?
Juist, haar eigen pluche!
En verder kunnen we met z'n allen er helemaal in wegzakken. Waarin? In de stront.
Lees nog eens goed die brief van Geert waarin hij aangeeft mee te willen doen in de formatie. Hij geeft een aantal kernpunten aan waar meer dan 1,5 miljoen stemmers het mee eens zijn.

Du-u-u-h | 12-04-21 | 16:24

Vanaf de tijd dat vrouwen meevaren is het mis gegaan.

FrankPappa | 12-04-21 | 16:22 | 1

Dat was ook zo in het onderwijs

elevator | 12-04-21 | 17:44

Anschluss bij Duitsland und schnell bitte. Scheelt me alleen al 1000 euro per jaar aan wegentaks.

Vanilla | 12-04-21 | 15:59 | 1

Jaaa een EU leger... What could possibly go wrong...

boerk | 12-04-21 | 16:52

We kunnen geen deuk in een pak boter meer slaan, maar we kunnen nog wel andere landen wat leren over gendergelijkheid. Dat is ook wel wat waard.

Kaan78 | 12-04-21 | 15:48 | 3

Zo is dat

Ruif_Vuller | 12-04-21 | 16:47

Kennis exporteren, BAM!

Het brein erachter | 12-04-21 | 18:21

Juist! Kenniseconomie whatup!

Hommel | 12-04-21 | 19:08

>> Moet Nederland (weer) een Duitse provincie worden?
Toch maar niet. Daar gaat het ook niet lekker met vaccineren. Verder hebben ze een stuk of wat prima kerncentrales die ze gaan sluiten! De basislast wordt in plaats daarvan geleverd door bruinkoolcentrales nota bene. (Zoals u weet is kernafval heel gevaarlijk en weten we niet waar we ermee heen moeten. Het afval van een kolencentrale (CO2 en nog wat meer) is daarentegen geen enkel probleem. Dat spuiten we gewoon in de atmosfeer.)

tsjakka | 12-04-21 | 15:43 | 1

iets met fieldlabs 600 miljoen
iets met kwantum onderzoek 600 miljoen
iets met klimaat
iets met miljoenen buitenlanders
iets met uitkeringen en subsidies
iets met kinderpremie
iets met overheids kosten structureel
iets met eurobonds
iets met KLM subsidie
etc etc etc.

Kan dat niet wat goedkoper van andermans geld ?

2CVOcean | 12-04-21 | 15:47

Als we 2021 even terzijde zetten, dan kunnen we dus stellen dat de regering zelfs met een forse economische groei en genoeg geld om te verdelen niet in staat is om te investeren in defensie. Wel willen mee doen aan missies op andere continenten, maar een fatsoenlijke verdediging voor de belangen van het eigen land op peil houden, ho maar.

jochum1980 | 12-04-21 | 15:38 | 1

Zorg personeel kan je wegbezuinigen en het ministerie voor volkshuisvesting was ook zeker overbodig.

McCain | 12-04-21 | 15:42

Het is maar waar je je prio legt.Voor tig miljard vliegtuigjes kopen omdat we mee willen doen met de grote jongens, tja dan blijft er voor de ander weinig over.

Bedford | 12-04-21 | 15:32 | 4

Precies, laat een ander ons maar verdedigen. Het is fantastisch dat we in staat blijken te zijn om jaar na jaar steeds minder in onze landsverdediging te investeren en het lekker door de NATO / US te laten doen, top toch?
Ik heb een beter idee: we outsourcen onze landsverdediging gewoon rechtstreeks naar de US, die kunnen het toch veel beter dan wij zelf.

In jouw geval is het zelfs nog eenvoudiger: gewoon nog even wachten tot je IQ negatief wordt, dan kun je geld verdienen met talkshowoptredens. Idioot.

Homer P. Simpson | 12-04-21 | 15:43

@TeeJee | 12-04-21 | 15:45: Dat ben ik met u eens. Een breder scala aan materiaal maar dat laten Rutte nooit toe. Waarom weet ik eigenlijk ook niet hij zegt al jaren toe.

McCain | 12-04-21 | 15:55
▼ 1 antwoord verborgen

Bij de laatste slag om Nederland waren er 300,000 man te been. Met de huidige staat van defensie zou die niet meer dan 3000 soldaten kunnen leveren. Karel Doorman voer de slag in de Javazee met kruisers - de beste schepen vandaag zijn dik twee klasse lager en daar hebben we er maar een paar van. Liggen dan blijkbaar ook nog eens voor anker in den helder?!

McCain | 12-04-21 | 15:28

Gewoon terug naar de situatie zoals die was in 1666. Een Staatse Vloot optuigen, alle provinciën leggen in en leveren een admiraal en ook de koopvaardijschepen worden bewapend en wanneer nodig worden kapersbrieven verstrekt. Denk even terug aan het Suezkanaal: in mijn plan zouden de schepen van Boskalis dat schip niet alleen lostrekken maar ook leegroven, voor de Republiek (dat leest u goed) en de Republiek dat zijn wij, u en ik. Geen centrale organisatie en bemanning kunnen oproepen wanneer nodig zodat zij niet op onze kosten zitten te barbeknoeien op het dek van een onderzeeër. Marine privatiseren. Onder koning Willem 1 is de ellende begonnen en dankzij hem zitten wij met die Koninklijke Marine in onze maag.

JJMS | 12-04-21 | 15:10 | 1

Als je een raket installatie op die koopvaardijschepen kan plaatsen is daar zeker iets voor te zegen. Laat Thierry maar investeren in de Nederlandse ruimtevaart, inclusief de bijbehorende sancties van de VN.

McCain | 12-04-21 | 15:40

Gelukkig is de onderzeeër geschikt voor vrouwen.

lirft | 12-04-21 | 15:00

" . . diep in de rode cijfers . . " is natuurlijk onzin want het is overheid en die heeft geen winst- en verliesrekening. 'Slechts' budget, en als dat op is is het op.
Dus bottom line bestaat er het defensiebudget, en daar kun je dingen mee doen. Of niet, indien het budget niet toereikend is voor de plannen die er bestaan.

Repliek_in_stijl | 12-04-21 | 14:50

Maak het leger leger.
vvd en groenlinks slogan.

jitro | 12-04-21 | 14:43

Bizar dat een NPO meer in het laatje krijgt dan de KM.

B2 | 12-04-21 | 14:28 | 1

NPO is van levensbelang voor de zittende regering. Koninklijke Marine om ze naar Londen te varen.

McCain | 12-04-21 | 16:06

Alle kiezers willen bezuinigen op defensie, totdat er straks ineens een Chinees flottielje in de Noordzee vaart. Dan willen we wel dat er moderne onderzeeërs klaarliggen.

wilmeister00 | 12-04-21 | 14:25 | 2

De Russen zijn al een paar keer langs gedobberd de afgelopen jaren... maakte zo te zien weinig indruk.

GWB | 12-04-21 | 15:06

Kunnen ze niet hun eigen geld opbrengen? Is er niet nog ergens een rijk land dat we kunnen binnenvallen, plunderen en voor dood achterlaten. Hoppa VOC mentaliteit.

IJzer Oxide | 12-04-21 | 14:13 | 2

ja daar heb je dus een marine voor nodig

wilmeister00 | 12-04-21 | 14:29

Die taak heeft de vs al over genomen

Roger-Rabbit | 12-04-21 | 16:09
-weggejorist-
BerylAranda | 12-04-21 | 14:03 | 3

Deze pieremachochels zijn volkomen kansloos tegen de aanstormende nieuwe generatie hypersone wapens van oa Rusland en China. Volkomen achterhaald en meer dan een symbolische functie heeft het binnenkort niet meer.

buler | 12-04-21 | 14:00 | 1

Je noemt nu exact de twee tegenstanders waar we nooit mee te maken gaan krijgen. Misschien een idee om je eens te verdiepen in de taken die onze Marine op dit moment uitvoert, en dan pas een plempsel te schrijven. Klein voorzetje: koopvaardij / anti-piraterij, NATO taken, anti-drugs in de West, etc etc.
Overigens zijn hypersone wapens een absolute oorlogsverklaring als ze ingezet worden en kun je beter een flink hoge factor zonnebrand in huis hebben.

Homer P. Simpson | 12-04-21 | 15:47

Net als met de zorg. Eerst 15 á 20 jaar afbraakbeleid. Onverwacht kom je in een situatie waarin je sterk afhankelijk bent van diezelfde zorg, en zie het resultaat van je eigen beleid. Als NL ooit weer in een oorlogssituatie komt ..... 'alvast klappertjespistool pakken doet ...'

Von Bliksum | 12-04-21 | 13:59 | 1

Precies.

Homer P. Simpson | 12-04-21 | 15:48

Dit is wel het bewijs dat Poetin eigenlijk een beste vent is. Als hij wil kan hij Nederland vandaag nog veroveren en dan is hij ruim voor het avondeten weer thuis. Toch doet hij het niet. Klasse.
Beetje lafjes van de marine om dit na de verkiezingen te lekken, trouwens.

Stijlicoon | 12-04-21 | 13:59 | 1

Artikel 5. Nee dus. Tot we de NATO uitgetrapt worden, dan wel. Dus braaf ons deel doen. (t.w.v. 2% BNP)

Homer P. Simpson | 12-04-21 | 15:49

F kameraden, F.

Spijker83 | 12-04-21 | 13:59

antwoord B: we zijn al een provincie van Duitsland. Zie corona beleid.

Joffri | 12-04-21 | 13:58

En Kaag heeft net 72 miljoen aan de arme negortjes in Afrika weggegeven.
We hebben in Nederland dus geld genoeg, maar kennelijk dus niet voor de marine.

Alco-de-Holist | 12-04-21 | 13:57 | 3

Voor 72 miljoen koop je weinig ijzer hoor.

wilmeister00 | 12-04-21 | 14:26

Klopt, maar is bijna net zo veel als het begrotingstekort.

Alco-de-Holist | 12-04-21 | 15:57

For, now Putin’s topsails
Off naked Amstel show,
We dare not meet him with our fleet--
And this the Russians know!

wezen | 12-04-21 | 13:53

Wat willen jullie nou, Europees leger toch? Maar wel uitzondering voor de marine, en de mariniers en de landmacht, en de luchtmacht, en de Kmar? Eerst maar de mariniers naar Vlissingen en dan praten we verder. Voorlopig gewoon pief paf poef roepen. Of dat fotorolletje van Srebrenica zoeken, of dat bombardement op O uitzoeken. Trouwens, het is niet erg chique om in dienstkleding een interview te geven, was dat dus vooraf gedeeld met de Minister?

dathoujetoch | 12-04-21 | 13:48

Ondertussen betaalt het ministerie al bijna 10 jaar lang 20 miljoen aan huur voor een half leegstaand kantorenpark van 80.000 vierkante meter te Utrecht. Met flexwerkplekken voor burgers en militairen. 10x20 miljoen = begrotingstekort 2026 opgelost. Ga lekker flexen op een onderzeeboot met nieuwe accu's.

Amsterdramt | 12-04-21 | 13:35 | 2

Schot in de roos.
Flex plekken verhuren aan de Russen.
Bijzondere is, dan voldoet nl uit eindelijke qua begrotingseis maar ja dan liggen de schepen nog steeds aan de wal en zegt de bemanning pang pang.

franck7020 | 12-04-21 | 13:46

Verkapte steekpenningen

Sjeintje | 12-04-21 | 14:22

Gewoon privatiseren, verkoop de bootjes aan een Chinese multinational dan hebben we weer geld voor 2 jaar aan uitkeringen en 400 nieuwe woningen per week. Wat kunnen we nog meer verpatsen? Die twee jaar zijn natuurlijk zó om..

Sneerpoets | 12-04-21 | 13:34 | 1

We kunnen de kroegen verpatsen.

TheGreatMachine | 12-04-21 | 13:54

hef de marine maar op, uitbesteden aan de Duitsers en Britten, dit archaisch bedrijf loopt 150 jaar achter, zonde van het geld

robby-de-hun | 12-04-21 | 13:34

waarom hebben wij militairen nodig ? Wie gaat ons aanvallen, Liechtenstein ? Sleeswijk-Holstein ? Wie dan ? Ik denk dat de militairen voornamelijk samen met de politie het EU-regime moeten beschermen tegen de bevolking hier. De politie doet de kleinere opstanden en de militairen in EU-verband de grotere.

wlodek | 12-04-21 | 13:31 | 12

Wij hebben NATO taken. U weet wel: die gasten die al 75 jaar de vrije wereld verdedigen die u in staat stelt straffeloos uw onzin neer te plempen. Als die er niet was geweest, was Europa al lang onder de voet gelopen door Rusland.
Of, om het nog makkelijker te maken (is nodig blijkbaar): zie het maar als een voetbalteam. Iedereen draagt zijn steentje bij, je kunt het niet door de keeper laten opknappen.

Onvoorstelbaar dat je zoiets simpels moet uitleggen omdat mensen blijkbaar te stupide zijn om het zelf te bedenken.

Homer P. Simpson | 12-04-21 | 15:56
▼ 9 antwoorden verborgen

10 jaar beleid trutte , en ons land is totaal naar de klo... geholpen . Met dank aan de vvd.
Er is al gesproken over het opnieuw oprichten van onze zeemacht. Te beginnen met de zeeverkenners.

gerrie de perrie | 12-04-21 | 13:31

Hopla, weet je wat? Hier, ook even even 10 miljard er bij.
Wie nog meer?

Kan iemand mij helpen herinneren wanneer het NL-leger voor het laatst niet heeft geklaagd?
Staan geloof ik als 20ste land op de lijst met uitgave op het gebied van defensie. Misschien even een cursusje "besteden" doen?

Behangdelul | 12-04-21 | 13:29 | 6

@Behangdelul | 12-04-21 | 14:33:
Er zal altijd wel een land te vinden zijn, wat NOG minder aan zijn AFGESPROKEN verplichtingen voldoet.
Lekker op het leger van bondgenoten leunen, en pissig worden als Trump er wat van zegt.
Als u denkt dat er de afgelopen 10 jaar niet is bezuinigd, denk nog maar een keer:
www.militairespectator.nl/thema/artik...

Roadblock | 12-04-21 | 14:42

@Roadblock | 12-04-21 | 14:42:
"Desondanks gaat het kabinet Rutte I[7] door met het verder uithollen van de krijgsmacht, met het recordbedrag van 1 miljard euro bezuinigen over de periode 2010-2015.[8]"

Roadblock | 12-04-21 | 14:48

@Roadblock | 12-04-21 | 14:42: Doe geen moeite, u bevindt zich in de onderbuik van Nederland. Hier weet iedereen alles al.

Homer P. Simpson | 12-04-21 | 15:58
▼ 3 antwoorden verborgen

Prutte en Hoekstra tegen Kaag; maar Defensie! Kaag tegen Prutte en Hoekstra; eerst de veestapel halveren!

Trumme | 12-04-21 | 13:27 | 1

En daarna nog het aantal migranten opschroeven, vervolgens nog wat natuur kapot maken met windmolens en zonneweides en als er dan nog wat over is dan kan er heel misschien nog een keer een fregat worden overgeschlderd. Oh nee, toch niet. De EU moet ook nog haar deel. Helaas, marine.

Ride_On | 12-04-21 | 13:33

Marine, landmacht en luchtmacht ook gewoon privatiseren. Kunnen we nog een jaartje of 2 doorgaan met het huidige beleid. Daarna is echt alles op.

NLgaatnaardeklote | 12-04-21 | 13:27

Hoe kan een organisatie als de marine plotseling in de rode cijfers komen?

Viel de omzet tegen? Gingen de klanten massaal naar de concurrent?

Hoe moeilijk kan het zijn? Het aantal ''werk''nemers is bekend, zo ook de operationele kosten van die bootjes e.d. dus waar ging het mis?

Toeja | 12-04-21 | 13:26 | 2

Als de "vijand" moderniseert of qua kwantiteit uitbreid, dan zul jij moeten volgen. Gelukkig kunnen we de marine van Lichtenstein nog aan ;)

me163komet | 12-04-21 | 13:30

Focussen op slagkracht lijkt het devies, al het andere wegdoen, hoe kut ook.

wilmeister00 | 12-04-21 | 14:28

Du moment dat je als partijkartel de Soevereiniteit van Nederland aan Brussel aan het overdragen bent is het wel handig als je leger en marine, die deze Soevereiniteit moeten verdedigen op apegapen liggen. Dit land is allang verkocht aan de hoogst biedende multinational.

The plot thickens.

De Briemusketier | 12-04-21 | 13:21 | 1

Dat dus. Zodra dan bekend wordt dat de Nederlandse defensie echt helemaal niets meer kan en voorstelt, wordt de boel overgeheveld naar Brussel - want "dat is veel efficiënter!"

FrankVeer | 12-04-21 | 13:39

Zelfs van die enkele keren dat we tijdens de opleiding in Hollandsche Rading als training op uithoudingsvermogen, een hele dag rond en op de Loosdrechtse plassen moesten marcheren en roeien had ik me tijdens mijn diensttijd, zo'n dik vijftig jaar geleden, toen al meer voorgesteld.

WirMachenMusik | 12-04-21 | 13:20

Besteed dat geld aan ruimtevaart 1) en atoombommen 1) 2) om Brussel koest te houden.
1)-Innovatie
2)-Met een een beetje dreigen kijken 'ze' wel uit - zie Noord-Korea.

HogeNood | 12-04-21 | 13:19

De Ned. Marine verschaft werkgelegenheid en die bedrijven in Nederland zullen wel met het zinkende schip kopje onder gaan.

Broadsquire | 12-04-21 | 13:18 | 2

Zie boven

HogeNood | 12-04-21 | 13:20

Subsidie economie op kosten van belastingbetaler

cor123 | 12-04-21 | 13:26

Hup VVD! Is er nog iets intact in het land?

Lorejas | 12-04-21 | 13:18

Dan zal ik misschien wel weer de cynische zak zijn in het gezelschap maar ondertussen vraag je je af of er nog een overheidstak is die wel naar behoren functioneert. De enige die ik mij kan bedenken is de afdeling communicatie/persvoorlichting.

mlmn | 12-04-21 | 13:17 | 1

De inkomstenbelasting; weet mij ieder jaar opnieuw feilloos te vinden en aan te slaan.

Dr_Johnson | 12-04-21 | 14:06

Kosten noch moeite worden gespaard om onze mede Europeanen met Nederlands geld op de been te houden, zouden ze ook voor ons doen hoor! En om de uitstroom uit Afrika te financieren, wat is het toch mooi om onszelf op te offeren om anderen een fijnere wereld aan te bieden.
Tenminste, dat vinden onze bestuurders blijkbaar.

Veepert | 12-04-21 | 13:17

Veel defensiespecialisten vandaag.

swassannuf | 12-04-21 | 13:14

Als ze nu gewoon al die drugs, die met grote regelmaat in de Carieb in beslag genomen word, verkopen, hebben we binnenkort een vliegdekschip...

Tollebol | 12-04-21 | 13:14

Waar die miljarden echt voor zouden moeten dienen, beschermen tegen een invasie ipv dat beetje aanwezige freubelen, is kans- en zinloos gebleken. Opheffen die geld in het waterhobby.

cor123 | 12-04-21 | 13:12 | 2

Een sterk leger is tegenwoordig meer dan alleen voor zelfverdediging. Door mee te doen aan internatione missies, mag Nederland aanschuiven aan de vergadertafel waar de besluiten worden genomen (VN, NAVO, EU, etc). Nu bungelen we onderaan qua budget en qua deelname.

AmbtenaarInFunctie | 12-04-21 | 13:18

@AmbtenaarInFunctie | 12-04-21 | 13:18: Ik ben helemaal voor een 'sterk leger' maar wat u verkondigd is toch echt klinkklare onzin.

Het enige wat in de EU telt is wie betaalt, de NAVO is een defensief pact en daar zou het dus totaal van belang moeten zijn dat lidstaten offensief mee moeten doen en de VN is geen militaire organisatie. Dus als 'meedoen' van belang is is het misschien tijd om na te denken of we wel door moeten gaan met deze organisatie, want blijkbaar dienen ze andere belangen in verre oorden die niet de onze zijn.

NietHenkLooij | 12-04-21 | 13:36

Aangezien we een overheid hebben die haar kerntaken niet meer serieus neemt doen we maar niets meer aan defensie, woningmarkt, jeugdzorg. Eens zal je de pijn voelen van de verschraling van de kerntaken en kunnen we niets anders meer dan terugvallen op Brussel die ons moet gaan redden. Nou, dan weet je het wel.

Chesoner | 12-04-21 | 13:09

het gaat toch naar afschaffing van het leger etc omdat het uiteindelijk allemaal Europees moet

hansjansen2 | 12-04-21 | 13:07 | 5

Ik zou het misschien met je eens kunnen zijn als iemand mij kan uitleggen waarom Belgie een eigen marine, Denemarken een eigen leger en Oostenrijk een eigen luchtmacht nodig heeft. Wat is dat voor achterhaalde onzin.

Henk1955 | 12-04-21 | 13:21

@AmbtenaarInFunctie | 12-04-21 | 13:19: Ziet u het al voor u: Europa moet militair handelen en vervolgens gaan 28 EU-leden eindeloos onderhandelen over wie, wat, waar en wanneer en vooral wie de kosten draagt.

FrankVeer | 12-04-21 | 13:41
▼ 2 antwoorden verborgen

Toch wordt 25-30% meer uitgegeven aan defensie dan in 2014.
www.defensie.nl/actueel/nieuws/2019/0... ze hadden het liever verdubbeld, begrijpt dat, maar het beeld dat er steeds minder naar defensie zou gaan is onjuist. Procentueel wel ten opzichte van onze totale leeneconomie (Hoekstra heeft recent nog 60 miljard uit het niets in de economie gepompt om covid-gevolgen te bestrijden met geleend geld en daar zou je dan ook weer een deel van moeten pakken voor defensie), maar in absolute zin (euro's) stijgt het (alleen minder hard dan het bbp/bnp). 3 miljard meer, is 3 miljard meer.

Watching the Wheels | 12-04-21 | 13:06 | 4

Ik kijk alleen naar het percentage wat we zouden moeten bijdragen aan defensie, en wat we in werkelijkheid bijdragen.
De rest is zoethouderij waar 'achterstallig onderhoud' nog niet eens uit betaald kan worden.
50 jaar bezuinigen.....

Roadblock | 12-04-21 | 14:26

@AmbtenaarInFunctie | 12-04-21 | 13:23:
25-30% meer dan 7 jaar geleden dat is niet 3 euro meer, dat is 3.000.000.000 euro meer.

@Roadblock | 12-04-21 | 14:26:
50 jaar bezuinigen is ook de grootst mogelijke onzin. In 1970 was het bruto binnenlands bruduct slechts 38 miljard, inmiddels meer dan twintig keer zo veel. Aan defensie geeft Nederland meer dan 11 miljard uit. Personeel is duur (> 50% van de huidige ruim 11 miljard) en materieel is natuurlijk steeds duurder (technologie wordt steeds duurder gemaakt, want de koers van de aandelen moet omhoog om de bedrijven gezond te maken). Het zou wijs zijn als we keuzes maken en meer dingen samen gaan doen. Het zou waanzin zijn om bij een zo sterk stijgend BNP (van geleend geld) ook het percentage nog eens enorm te laten stijgen (alhoewel het wel afgesproken is, dus kan me ook voorstellen dat men vindt dat ze zich eraan moeten houden, maar wel een beetje onzin). Amerikanen willen dat het geld naar nieuwe ontwikkelingen van hun bedrijven gaat (Lockheed, Boeing) en dan kunnen wij de oude JSF-meuk voor veel te veel geld kopen om aan de winst te werken, terwijl zij zelf F22's kopen die vele malen beter zijn. Het is een spel.

Watching the Wheels | 12-04-21 | 15:29

Kijk maar eens wat we met alle bondgenoten uitgeven en zet dat af tegen wat Rusland bijvoorbeeld doet nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_lande... het is een economisch spelletje voor de VS. 5% van hun economie is militair en dat moet blijven groeien, anders gaan ze in een recessie. En dat lijstje is van 2008 en iedereen weet dat de BNP's hoger zijn dan destijds en de percentages zijn ook verhoogd om steeds iets meer richting 2% op te schuiven.

Watching the Wheels | 12-04-21 | 15:36
▼ 1 antwoord verborgen

Gewoon allemaal ontslag aanbieden en wat anders gaan doen met je leven.

Dirk III | 12-04-21 | 13:05 | 2

werkt wel,heb dit als eens gezien,was bij die regering meteen vol in paniek...... kwamen ook heel snel met poen over de brug.

Roger-Rabbit | 12-04-21 | 13:07

dat gebeurt ook. Er zijn nog nooit zo veel vacatures geweest bij Defensie als op dit moment.

AmbtenaarInFunctie | 12-04-21 | 13:25

Afschaffen, want niet gebruikt tegen illegalen/'generaal-pardonnen'.

HogeNood | 12-04-21 | 13:03
-weggejorist-
Anoniemtje | 12-04-21 | 13:03 | 1

De marine heeft ons niet beschermd tegen corona en beschermt ons ook niet tegen terroristische aanvallen. Misschien moeten we het geld uitgeven aan wat ons daadwerkelijk bedreigd.

Vula | 12-04-21 | 13:00 | 1

Strak plan, de mossels willen nog wel wat geld.

Gokmaar | 12-04-21 | 14:49

De uit-en leegverkoop van Nederland... Failliete boedel te verkrijgen in de buitenlandse betere kringloopwinkels

Sfeerbeheer | 12-04-21 | 12:58

Tsja, Nederlands 'fifteen minutes of fame' liggen al ver achter ons: de Gouden Eeuw - die ook al zo niet meer genoemd mag worden - en de huzarenstukjes van Maarten Tromp en Michiel de Ruyter.

"Eind vorig jaar maakte de viceadmiraal al bekend een patrouilleschip en een mijnenjager dit hele jaar aan de kade te houden........... Dat werkpaard van de zeemacht is daardoor pas in 2025 weer beschikbaar."

Hetzelfde soort malaise kennelijk waarvan de luchtmacht ook al tijden te lijden heeft. Een tijd geleden las je in de krant dat die zes F16s die operationeel waren in Syrië/Irak in de lucht werden gehouden door uit een ander squadron F16s telkens reserve-onderdelen te slopen. Nou ja, misschien zit ik er technisch een beetje naast, maar daar kwam het wel ongeveer op neer.

Nederland is qua defensie al decennia een klaploper op andere landen, de VS voorop uiteraard. Ik dacht dat wij slechts 1,2% van het BBP aan defensie besteden, terwijl dat minimaal naar 2% zou moeten gaan.

Ik ben een leek, en ik snap dat een echt EU leger er nog lang niet inzit, maar zou een klein land als Nederland er niet beter aan doen om zich te concentreren op misschien maar één of twee defensie-taken? Zorg voor een sterke luchtmacht, en schaal de marine af; of andersom, versterk de marine, en houdt alleen nog wat straaljagers over om je eigen luchtruim te controleren.

Dr_Johnson | 12-04-21 | 12:58 | 3

Dat soort redeneringen hoor ik mijn hele leven al.
Efficienter maken, Kerntaken prioriteren, Lean and mean maken, Kwaliteit verbeteren ipv kwantiteit.
Allemaal kudtsmoezen om de volgende bezuiniging uit te voeren.
En wat wegbezuinigd is, komt nooit meer terug.
Wat we elk jaar wegpissen aan de immigratie, is voldoende om de uitgaven van de krijgsmacht op de NAVO norm te krijgen, EN de zorg weer op te tuigen.
Denk daar maar eens over na.

Roadblock | 12-04-21 | 14:31

@Roadblock | 12-04-21 | 14:31:

Maar ik pleit toch niet voor bezuinigingen? Ik vind dat die 1,2% die nu naar defensie gaat opgehoogd zou moeten worden naar 2%. Maar inderdaad wel dat je daarmee betere keuzes zou moeten maken.

Dr_Johnson | 12-04-21 | 16:46

@Dr_Johnson | 12-04-21 | 16:46:
U pleit daar niet voor.
U bent in deze van goede wil en bedoelingen neem ik aan.
Maar in de praktijk komt het wel elke keer er op neer.

Roadblock | 12-04-21 | 17:02

Maar gelukkig pissen we elk jaar 7 miljard ontwikkeling samenwerking over de grens.

Dirk III | 12-04-21 | 12:57 | 1

... + 16 miljard voor verallochtonisering + 5500 euro/ingezetene voor corona-zielig Zuid-Europa.

HogeNood | 12-04-21 | 13:08

Hoppa weer iets kapot bezuinigd in Nederland! Rutte kan weer een vinkje op z'n lijstje zetten.

usb stok | 12-04-21 | 12:57

Buitenhof leek gisteren wel een reclameblok. Eerst die Kramer die vertelde dat hij miljarden extra had gehad en daardoor juist nog meer gemerkt had dat hij miljarden tekort kwam. Toen dat covid-spookje. "Dit programma is mede mogelijk gemaakt door de overheid" ontbrak nog als tekst aan het eind.

Watching the Wheels | 12-04-21 | 12:57

Mayday, mayday. We're sinking!

Amsterdamsko | 12-04-21 | 12:57 | 6

@Lt-Kol Kilgore | 12-04-21 | 13:10:
Lol

Amsterdamsko | 12-04-21 | 14:02

@Watching the Wheels | 12-04-21 | 13:15:
Hahaha...

Amsterdamsko | 12-04-21 | 14:05

"Wat ar yoo sinking of ?"

Asteroid-B612 | 12-04-21 | 14:39
▼ 3 antwoorden verborgen

Die factcheck van de NRC is ook vals...... ze hebben het bijvoorbeeld over het aantal werknemers en niet over het aantal fte's. Bij de NPO werken ca. 3800 mensen, maar hoeveel uur maken die? Denk dat defensie toch meer fulltime banen heeft dan de NPO.

trottle | 12-04-21 | 12:57 | 4

@Roadblock | 12-04-21 | 14:34: Heb ik al een keer gedaan , militaire dienstplicht , bijna geen soldij en geen pensioenopbouw .

elevator | 12-04-21 | 17:51
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb jaren bij de Zwitserse marine gediend, dat was nog eens spannend.....

Broadsquire | 12-04-21 | 12:56 | 2

Die reis van anderhalf uur over de Vierwaldstattersee is dan ook legendarisch.

Lt-Kol Kilgore | 12-04-21 | 13:03

Want iedereen was hitsig en je wist nooit wanneer je aan de beurt was?

halfvolle glas | 12-04-21 | 13:15

Je zal maar op zo een onderzeeer zitten waarvan je weet dat de accu niet 100 % meer is.

Lt-Kol Kilgore | 12-04-21 | 12:54 | 1

Er is op zo'n onderzeeer wel meer "niet 100%"

AmbtenaarInFunctie | 12-04-21 | 13:30

Laat de russen maar komen... Kan ik eindelijk een Lada Niva kopen voor een normale prijs zonder al die milieu bijtellingen.

HornoxNL | 12-04-21 | 12:54 | 1

Elk nadeel heb ze voordeel niet ? Ook nog getwijfeld een paar jaar geleden, maar ja je mag er letterlijk nergens meer mee komen.

Lt-Kol Kilgore | 12-04-21 | 12:56

NL heeft helemaal geen marine nodig. Echt, wat moeten wij met een marine, behalve mensen die nergens aan de bak komen aan werk helpen?
De laatste keer dat onze marine een beetje actief was, was in 1940 tegen de Japanners. Van wie zou je nu willen winnen?
Kansloos, doek maar op die handel en verkoop Den Helder aan de Russen.

Ichneumonidae | 12-04-21 | 12:54 | 5

@Roger-Rabbit | 12-04-21 | 12:59: Waar die miljarden echt voor zouden moeten dienen, beschermen tegen een invasie ipv dat beetje aanwezige freubelen is kans en zinloos gebleken. Opheffen die hobby.

cor123 | 12-04-21 | 13:10

@Roger-Rabbit | 12-04-21 | 12:59: Binnenkort een tripje naar Taiwan om daar samen met de Amerikanen een middelvinger op te steken naar de Chinezen. Hebben we intussen zelf niets meer in de haven liggen.

Synecdoche | 12-04-21 | 13:40

Maar levert Rutte wel bonuspunten op voor zijn functie elders als NATO SG

vranac | 12-04-21 | 16:14
▼ 2 antwoorden verborgen

Er is niet veel verandert in 80 jaar tijd: " Bovendien was een aanzienlijk deel van de vloot die de Koninklijke Marine op 3 september 1939 in kon zetten verouderd. Toch beschikte de Nederlandse vloot op dat moment over zo’n 85 schepen variërend van mijnenvegers tot lichte kruisers. "

Uw Verzekeringsadvis | 12-04-21 | 12:54

Een miljardje extra voor defensie, dan maar wat minder biertjes op het terras.

stipjes | 12-04-21 | 12:53 | 3

Budget US Navy, +/- 2.000 miljard

Uw Verzekeringsadvis | 12-04-21 | 12:59

@Uw Verzekeringsadvis | 12-04-21 | 12:59:
Die hinkt ook al op een poot,veel oude rommel en kosten overschrijdingen,te kort aan technisch personeel.
veel scheppen tikken de 30 jaar of meer aan.

Roger-Rabbit | 12-04-21 | 13:04

@Uw Verzekeringsadvis | 12-04-21 | 12:59: Ja als die de vliegtuigen op hun vliegdekschepen 10 minuten laten warmdraaien is het complete budget van de Benelux vloot er al door.

Lt-Kol Kilgore | 12-04-21 | 13:05

Tja, aan alles schijnt een eind te komen. Bij onze Marine merkte ik de sleet op "Holland rules the waves" al tijdens mijn 21 maanden militaire dienstplicht, dik 50 jaar geleden, al op, toen de MARVA's alleen nog maar dienst aan wal deden. Trouwens ook bij de Britten dacht ik dat toen al te bemerken.

WirMachenMusik | 12-04-21 | 12:52

De marine en gehele leger heeft het helemaal aan zichzelf te danken. Stelletje VVD, D66 en CDA stemmers. Eind van Rutte 4 worden jullie op trainingsmissie/brandhaarden gestuurd in jullie onderbroek en waterpistool. Alles is wegbezuinigd. Waterpistool moeten jullie trouwens ook zelf vullen. Of pangpang roepen dat kan natuurlijk ook.

Verder stelt het EU leger geen drol voor met vrouwelijke ministers aan top. Die ook nooit in het leger hebben gediend. Bij een EU bijeenkomst leek het potverdomme wel een meidenclubje die gingen stappen en bezig waren met groepfoto's en selfies. "Kijk kijk hoe ontwikkeld wij vrouwe sijn girlpower yeahh bitch. Putin kijk maar uit".

TERUGVANWEGGEWEEST | 12-04-21 | 12:50 | 1

Waterpistool zijn heel eng hoor. En je wordt er ook nat door.

Jezus_Boeddha | 12-04-21 | 12:53
-weggejorist-
Du-u-u-h | 12-04-21 | 12:49 | 3

Dit is goed nieuws. Het laatste wat je wil is dat het zootje moordlustige extremisten dat in Den Haag de dienst uitmaakt, of hun electorale achterban, de beschikking krijgt over modern en effectief wapentuig.

obominotie | 12-04-21 | 12:49 | 1

Geen zorgen... dat is enkel verplaatst naar Brussel.

halfvolle glas | 12-04-21 | 13:18

Eigenlijk moet ik de marine gewoon bedanken. Een jaar of 15 geleden konden wij drie weken gratis in een huis verblijven van een marinemedewerker. En dat was op Curaçao. En die marinemedewerker mocht met zijn gezin uiteraard drie weken in ons huis verblijven. Zo konden zij weer even op bezoek bij familie.

Leptob | 12-04-21 | 12:49

We sturen gewoon de zeeverkenners op de Russen af.

Gulliver | 12-04-21 | 12:48

Hoeveel hebben we ook al weer aan migratie uitgegeven de afgelopen 20 jaar?
Was dat geen 400 miljard?

Mr.Crowley | 12-04-21 | 12:47 | 1

Zo iets. Om die reden wordt op alles bezuinigd, behalve nog meer immigratie.

El Rico Grande | 12-04-21 | 12:50

Is onze boot stuk, mooi klote dan.
Gelukkig hebben de Amerikanen 278 schepen, 330.000 marine mensen en 3700 vliegtuigen.
Maar gauw die 2 % volstorten, zal wel niet kunnen want onze centen gaan de bekende bodemloze put in.
Hele land vol asielmensen alleen jammer dat de poen daaraan opgaat en we het leger etc. moeten afschaffen, politie inkrimpen, ziekenhuizen sluiten, doorwerken tot 72 etc.

Uw Verzekeringsadvis | 12-04-21 | 12:46 | 1

en dan willen mensen ook nog pleiten voor een EU geleid leger...

lekker die 2% in onze krijgsmachten pompen (1,5 is ook al een giga verbetering tov nu) en onder de vleug van de amerikaanse adelaar terugkruipen. als de terinzooi uitbreekt is dat nog altijd de beste plek om te zijn.

Baksteenbakker | 12-04-21 | 13:01

Mijn 3D-printer is bijna klaar met mijn vliegkampschip.

Piet Karbiet | 12-04-21 | 12:45 | 2

Is het voor bromvliegen?

El Rico Grande | 12-04-21 | 12:46

@El Rico Grande | 12-04-21 | 12:46: als een vlieg landt op een vliegdekschip zal dit schip íets dieper in het water komen te liggen.

momusopus | 12-04-21 | 13:04

Je bent Commandant der Zeestrijdkrachten. Toch geen onaanzienlijke baan, mooi uniform etc.
En dan laat je je hele strijdmacht slopen door zo'n omhooggevallen beleidsmiepje. En uiteindelijk, als alles al in de vernieling ligt, laat je een interne nota naar de pers lekken als ultieme daad van verzet.
Hier gaan we de oorlog niet mee winnen vrees ik.

Schmalz | 12-04-21 | 12:44 | 4

Gisteren gezien bij Buitenhof, hij gaat gelukkig weg, percussieve sublimatie, volgende niveau van incompetentie.

Uw Verzekeringsadvis | 12-04-21 | 12:48

je vergeet de mooie audi met vlaggetjes....

vranac | 12-04-21 | 12:49

Kwam ook heel zwak over bij buitenhof. Zo iemand die bij elke keer ja knikken een promotie in zijn zak stopt.

McCain | 12-04-21 | 15:15
▼ 1 antwoord verborgen

Wat stemmen ze qua politiek bij de marine eigenlijk?

sjef-van-iekel | 12-04-21 | 12:44 | 5

Marine le Pen

Ruimedenker | 12-04-21 | 12:50
▼ 2 antwoorden verborgen

Volkomen overbodig ook, we hebben een Europees leger toch met opperbevelhebber Guy Verhofstadt en van Balen. Sieg Brussel!

Hollandse_blauwe | 12-04-21 | 12:44

Waarom zou je geld naar defensie doen als je ook geld kan neerleggen om elk jaar je bevolking te kunnen zien groeien met 125.000 immigranten. Je moet je prioriteiten hebben. #oudleiderschap meets #nieuwleiderschap.

El Rico Grande | 12-04-21 | 12:43

laat de stand van de Nederlandsche krijgsmacht maar niet bekend zijn bij de Russen en Sjinezen want het gaat rommelen bij Oekraine en de Chinese Zee. Alle dienstpichtigen weer onder de wapenen

HetOorAakel | 12-04-21 | 12:43 | 4

Als ze een beetje doorkarren staan de Russen binnen 1 dag aan een haringkar in Scheveningen.

Uw Verzekeringsadvis | 12-04-21 | 12:50

Nee dat weten de Russen en de Chinezen ook niet. Ze lezen geen Nederlands.

Jezus_Boeddha | 12-04-21 | 12:51

Dat is juist het verschil tussen de Navo en de rest,.
Russen stoppen zelf raketten in een korvet die wij op een fregat zetten,verschil in kosten zijn enorm.
zij maken er 3 en wij 1,vuurkracht is het zelfde.
elektronica is zo hooggevoelig dat het telkens stuk is,onderhouds kosten zijn astronomisch.
wij bouwen een tank voor 8 miljoen,zij voor een paar. als het erop aan komt gaat het toch wel stuk,of het nou 8 miljoen kost en 3 meter pantsering heeft of 10 cm .
verschil in kosten zijn enorm.
wij komen met een F-35 voor miljoenen,zij komen met een s-400 die hem al op 400 km afstand uit de lucht jankt,250 verder dan wanneer die f-35 zelf wat kan zien op zijn radar.
Wij stoppen miljarden in nieuwe systemen en zij voor een paar centen iets wat het sloopt.

Roger-Rabbit | 12-04-21 | 12:56
▼ 1 antwoord verborgen

MOet nederland een duitse provincie worden?
doe eens normaal zeg... dan plegen we dus gewoon verraad aan iedereen die dankzij de moffen kapot geschoten is in de tweede wereldoorlog. daarnaast, een goede mof is er eentje die nooit meer ademt. dus eigenlijk stel je voor om collectieve zelfmoord te plegen....

azubneritan | 12-04-21 | 12:43 | 2

Duitsland zou ook een deel van Nederland kunnen worden.

Jezus_Boeddha | 12-04-21 | 12:45

Gelukkig heeft de Bundeswehr geen kwade bedoelingen met Nederland.

Jezus_Boeddha | 12-04-21 | 12:42 | 4

We konden toch Duitse tanks lenen?

Jezus_Boeddha | 12-04-21 | 12:49

@Jezus_Boeddha | 12-04-21 | 12:49: Mag je wel eerst zelf opknappen. Nadat Nederland de eigen tanks had opgeknapt en gemoderniseerd, werden ze voor een appel en een ei verkocht.

El Rico Grande | 12-04-21 | 12:52

Was dat wel verstandig?

Jezus_Boeddha | 12-04-21 | 12:55
▼ 1 antwoord verborgen

Ik mis weer een foto van de waanzinnig lachende minpres bij dit stuk.

Rennieflox | 12-04-21 | 12:41

Nederland heeft geeneens vliegdekschepen meer. Cruciaal voor slagkracht op afstand.

Weer zo'n traditionele PvdA-achtige onhebbelijkheid: de neiging tot het compleet in z'n hemd zetten van de krijgsmacht.

SIogra | 12-04-21 | 12:41 | 1

Cruciaal? In de 20e eeuw wellicht, maar tegenwoordig wordt vooral oorlog gevoerd in het informatiedomein. Voordat we Nederland (of onze bondgenoten) op zee moeten verdedigen, hebben de Russen/Chinezen/Iranezen/Vul in al lang ons land digitaal platgelegd.

AmbtenaarInFunctie | 12-04-21 | 13:35

Riep die gekke Trump ook niet zoiets, een paar jaar geleden, dat we wat meer geld aan onze defensie zouden moeten uitgeven. Wat een lul was dat zeg. Waar bemoeit ie zich mee?

VanBukkem | 12-04-21 | 12:40 | 1

Zeker , we hebben die JSF aangeschaft , en toen hadden we geen vertrouwen meer in die Amerikanen .

elevator | 12-04-21 | 13:01

Doe maar opheffen die hele marine.
Ze mogen toch niet schieten want : dat is veel te gevaarlijk !
En dan moeten van de rechter we straks ook weer miljoenen aan schadeclaims uitdelen aan de families van Somalische piraten.
Dit land is OP.

Asteroid-B612 | 12-04-21 | 12:39

In de appeltjesgroene deugweiden waar moslims en christenen samen hand-in-hand vrolijk zingend langs de konijntjes huppelen héb je ook helemaal geen leger nodig.

Ceristimo | 12-04-21 | 12:39 | 1

Denk het niet , moslim hebben meer een hekel aan christenen dan aan niet -christenen.

elevator | 12-04-21 | 13:09

Als Kaag die 72 miljoen nou eens niet weggeeft aan schimmige landen en we dat geld nou eens in de marine stoppen.

Sinterbikske | 12-04-21 | 12:39 | 7

to do what. zulke bedragen zijn druppels op gloeiende platen als de defensiebegroting.

MaarFeitelijk | 12-04-21 | 13:45
▼ 4 antwoorden verborgen

de nederlandse regering, met afstand de grootste vijand van het land. wat hun ogen zien, verziekt hun beleid!

azubneritan | 12-04-21 | 12:39 | 5

@Jezus_Boeddha | 12-04-21 | 12:44: Nadat Urula von der Leyen het Duitse leger heeft vernield is ze bezig met haar volgend project: de EU slopen.

El Rico Grande | 12-04-21 | 12:48

@FrankVeer | 12-04-21 | 12:42: Ach Frank, laat je niet gek maken. Baden-Württemberg wordt al 8 jaar geleidt door Wilfried Kretschman van de Grünen en hij is pas weer gekozen voor 4 jaar. Iedreen is dus blijkbaar tevreden met die man. Het gaat daar uitstekend. De industrie floreert en de burgers worden steeds rijker. zie ook : www.gfk-geomarketing.com/fileadmin/gfk...

Henk1955 | 12-04-21 | 12:49

@El Rico Grande | 12-04-21 | 12:48: Prima toch?

Jee-Dee | 12-04-21 | 13:25
▼ 2 antwoorden verborgen

Had Rutte laatst niet ongevraagd 100 miljard weggegeven aan de EU? Waarom niet onze marine weggeven aan de EU? Krijgen ze wel de benodigde pingels.

Milovsky | 12-04-21 | 12:37 | 2

Maar met dat geld bewaren al ruim 75 jaar de vrede in Europa, mag je ook niet zomaar uitvlakken. Geld aan de marine is geld voor vernietiging en dood, geld aan de EU is voor voorspoed en vrede.

FrankVeer | 12-04-21 | 12:43

dat heeft hij niet.

MaarFeitelijk | 12-04-21 | 13:45

Toch ironisch dat NPO66, dat u kent van promotie van kans- en willozen-import, meer geld krijg dan defensie.

Diezelfde defensie die we straks hard nodig hebben in de burgeroorlog tussen de oorspronkelijke, ongelovige of Christelijke/Joodse bevolking tegen de invasieve barbaren van U weet wel welke religie, wanneer die laatste groep in de meerderheid zal zijn. Nu nog niet, gaat wel gebeuren.

En dat alles dus gepromoot door NPO66. Dat meer geld krijg dan defensie.

Maar ach, rationeel vooruitzien is nog nooit een vd sterkste eigenschappen van blind, policor links geweest.

Realism Is All | 12-04-21 | 12:37

Op alles wordt bezuinigd. Werkelijk op ALLES?

Alwayscurious | 12-04-21 | 12:35 | 2

Niet op de COA's.

Piet Karbiet | 12-04-21 | 12:43

werd, door partijen waar iedereen steeds opnieuw op stemt. VVD CDA

MaarFeitelijk | 12-04-21 | 13:44

vraag Iran om adviseurs, die houden de NATO in bedwang met motorbootjes.

nobodiesunmighty | 12-04-21 | 12:35 | 2

Ja maar die Revolutionaire Garde zijn een soort supermensen.

sjef-van-iekel | 12-04-21 | 12:40

Met de mijnenjager Zs. Ms. Urk voor de haven van Rotterdam heen en weer laveren en ieder schip dat passeert en haar natievlag niet strijkt en weer hijst beboeten met hoge bedragen.

Van Urk | 12-04-21 | 12:34 | 1

kunnen BOA s ook, heb je geen fregat voor nodig, kano met semafoon kan ook: " Hey, jij! Dah kan niet, dat mag niet! Sjaak zet je boddiecam aan. Jij krijgt een boete, je mag hier niet parkeren, jouw vliegdekschip staat niet op de lijst!"

nobodiesunmighty | 12-04-21 | 12:47

Kom maar Poetin, je ben welkom in mijn land, de poort en voordeur staan al jaren wagenwijd open.

pibasso | 12-04-21 | 12:33 | 4

Zijn we slechter af met Russen dan met de VS ?

elevator | 12-04-21 | 12:51
▼ 1 antwoord verborgen

Hele defensie opdoeken. Dan overlopen worden door een vreemde mogendheid, alles en iedereen kapotmaken. En als we dan het land weer heropbouwen, dan zorgen we dat de volgende niet meer terugkomen: advocaten, consultants, alfa-wetenschappen, alles wat gesubsidieerd wordt, NPO, etc.

skoftig | 12-04-21 | 12:33

S.v.p. al het defensiepersoneel ontslaan. We hebben daar mensen met ballen nodig. Mensen die hoe dan ook hun taak verrichten. Het is verworden tot een clubje softe drammerds. Bah. Mietjes.

Leptob | 12-04-21 | 12:33 | 3

gewoon alle ambtenaren ontslaan en alleen die mensen weer aannemen die we echt nodig hebben... dan blijft er max 10% zitten

azubneritan | 12-04-21 | 12:34

Defrensie staat onder leiding van de politiek, niet onder leiding van militairen... Je mond opentrekken (tegen de politiek) = einde Defensiecarrière. Waarom denk je dat al die generaals pas na hun pensioen hun mond opentrekken?

AmbtenaarInFunctie | 12-04-21 | 13:38

een deel van het probleem zijn de generaals en admiraals. Het kan best beter met minder top-brass. HEt vevelende is dat ze ook allemaal dik pensioen hebben ten laste van de begroting.

MaarFeitelijk | 12-04-21 | 13:43

Gebroken gweertjes dankzij Rutte.

funkyd | 12-04-21 | 12:32

Die k*dt F35 trekt de hele defensie omver... en de Amerikanen stappen nu zelf over naar de (oude) F15-EX!

Louter Leuter | 12-04-21 | 12:32 | 7

@Louter Leuter | 12-04-21 | 12:49:
Alle mallen waren verkocht aan de hoogste bieder bij mijn weten.(F100/F27mk50)
Misschien niet die van de F16A wegens exportverbod van wapens maar toch.
Waar liggen die mallen? Toch niet meer op Schiphol? Anders ga ik even gluren bij de buren en even de oude glorie opsnuiven.

Flightless bird | 12-04-21 | 12:59

Louter Leuter | 12-04-21 | 12:32 :
Nee, wel even goed inlezen. Deze F15-EX vervangt de oude F-15C/D vloot, niet de F35.

Penus Decoratus | 12-04-21 | 13:01

@Penus Decoratus | 12-04-21 | 13:01:
Ehh de F15 vloot die door de F35 vervangen zou worden?

Louter Leuter | 12-04-21 | 13:14
▼ 4 antwoorden verborgen

gaat goed he, vvd stemmers? stelletje afbrekers zijn jullie, samen met het pvda en cda tuig heeft jullie stem de afgelopen 20 jaar het land vreselijk de ruinering in gebracht. We hebben er 2 miljoen uitvreters bijgekregen en verder hebben we geen bejaardentehuizen meer, geen betaalbaar ziektestelsel en geen normaal leven meer omdat jullie met zijn allen op afbraakpartijen hebben gestemd, hersenloos stemvolk

azubneritan | 12-04-21 | 12:30 | 1

Soms is het beter om eerst alles af te breken alvorens weer te beginnen met het opbouwen.

dasechtgeenstijl | 13-04-21 | 07:07

Laten we nou zorgen dat iniedergeval 1 onderdeel van defensie goed loopt en laat dat dan de marine zijn, Piet Hein tolt in zijn graf.

Barkruk2 | 12-04-21 | 12:27 | 1

Volgens mij was die inmiddels ook al gedegradeerd tot "zeeschurk" naar wie geen straten, bruggen en tunnels meer vernoemd mogen worden.

Asteroid-B612 | 12-04-21 | 12:44

400 miljard dat is toch al gauw een vliegdekschip of 40. Zou gaaf zijn, 40 van die dingen in de middellandse zee, om ons ervan te verzekeren dat we in de aankomende 25 jaar weer 400 miljard zouden kunnen uitgeven aan dikke schepen. Nou ja, gelukkig kunnen we nu shoarma bestellen. Ook wat waard.

The-loopy-cowboy | 12-04-21 | 12:27

Heeft Sylvana al gereageerd op de grijze kleur van de schepen?

Eddy67 | 12-04-21 | 12:26 | 1

Of over het VOC verleden van onze vloot.

VanBukkem | 12-04-21 | 12:35

De ondernemers onder ons kennen het, als je lan genoeg op oud materiaal draait gaat het ooit fout en dan betaal je de hoofdprijs om weer snel aan de slag te kunnen. Maar goed, Defensie is er slechts alleen nog voor het nepotisme. Als Rusland of Turkije wil aanmeren dan is het snel snel Frankrijk en Engeland bellen. Hopelijk is dat genoeg. En alle lui die hier flink verdienen aan defensie contracten, die spreken dan plots ook andere talen.

GeheidEenGeit | 12-04-21 | 12:24 | 1

De meeste ondernemers zijn dan ook ongelofelijke domme patsers. Vaak al toe aan tweede of derde partner.

Montgomery Burns | 12-04-21 | 12:30

De Noordzee wordt dus binnenkort overgenomen door de Chinezen. Tenzij ze zich stukvaren op de windmolens.

Deflatiemonster | 12-04-21 | 12:24

Onze regering is altijd zeer selectief in het nakomen van internationale afspraken. Geld naar de EU en "ontwikkelingssamenwerking" wordt fluks uitbetaald, en tot op de laatste cent. De afspraak die we hebben met de NAVO om 2% van ons nationale budget te betalen komen we niet na. We zouden zelfs in de onderste regionen van Europa bungelen wat onze contributie betreft. Niet verwonderlijk dat voormalig VS president Trump ons liet weten dat Amerika niet eeuwig de verdediging tegen vijandelijke staten voor zijn rekening wilde nemen. We moeten gewoon betalen voor wat we hebben toegezegd. Is ook goed voor de werkgelegenheid in eigen land.

Toos Bevergeil | 12-04-21 | 12:24

Dat lanceren van bootjes met mariniers zag ik de HNLMS Van Speijk (F828) op de Thames bij Isle of Dogs doen (in de tijd voor corona).

Louter Leuter | 12-04-21 | 12:23

Dit is doodgewoon een onderdeel van de z.g. "weg met ons" campagne. Mogelijke trots op je vaderland wegvlakken.

viejohuevon | 12-04-21 | 12:22

Zouden ze ook bij dat reclame bureau van Klaas Dijkhof zijn geweest, Sue & The Alchemists geloof ik , om advies te vragen hoe ze hun beleid aan de burger moeten verkopen.

Mr.Crowley | 12-04-21 | 12:21

Wat heeft Babs al die tijd gedaan? Foldertjes bekeken van mooie nieuwe bootjes, reisjes gemaakt of gedroomd over grote mariniers, maar niet gezien dat de kas leeg was....... Dat wordt een mooie bestuurlijke functie elders voor Babs of toch maar wachtgeld, beter voor iedereen.

vranac | 12-04-21 | 12:21

Niet-te-geloven. Ooit hadden wij een heus vliegkampschip (kostte wat, maar dan had je ook niets), twee kruisers (kostte ook wat, maar dan kon je van één zowaar een raket afschieten die wij niet konden betalen) twaalf onderzeebootjagers, twaalf fregatten, een heus bevoorradingsschip, vijf voor die tijd geavanceerde duikboten en zevenenvijftig (!) mijnenvegers. En dan nog een complete vloot aan meet-, peil-, betonnings-, opnemings, landings-, loods-, nettenleg-, sleep-, duikondersteunings-, torpedo-inschiet - en noem-maar-op-vaartuigen. Als wij vijf procent van de kosten van immigratie in de afgelopen vijftien jaar hadden besteed aan defensie... Dit kán dus helemaal niet. Wij zijn nog steeds een zeevarende handelsnatie, met de grootste haven van dit deel van de wereld.

bisbisbis | 12-04-21 | 12:21 | 2

Weet niet welke Generaal of hoofdelijke het was in Den Haag, onder in de bunker, maar toen de immigranten stroom de Nederlandse grens bereikte ging het ongeveer zo: Dreiging's niveau onbekend, overhelen naar een commerciële partij: het COA. Tentjes, bussen, logistiek, factuurtjes voor de nieuwe buurtjes. De groot verdieners bij Defensie zijn van dezelfde garde als de verdieners bij Immigratie. Ze hebben beide belang bij nood situaties en onvoorzienigheid. Dan kun je meer vragen voor minder.

GeheidEenGeit | 12-04-21 | 12:37

Jamaar die arme woestijn- en tropenmensjes zijn allemaal wel heel erg zielig hoor, die moeten we helpen.

Graaisnaaiert | 12-04-21 | 12:47

Niks nieuws aan de horizon. We kunnen onszelf al tachtig jaar niet verdedigen. Gedram.

Leptob | 12-04-21 | 12:20

Is dat inclusief of exclusief de gefaalde verhuizing naar Vlissingen?

Blauwe Wafel | 12-04-21 | 12:20 | 3

Dat waren de Mariniers.

Piet Karbiet | 12-04-21 | 12:40

@Piet Karbiet | 12-04-21 | 12:40: mariniers zijn onderdeel vd marine

Captain_Dipshit | 12-04-21 | 12:54

Probleem is dat de Marine wordt geleid door ambtenaren, weten niets van Marktwerking.
Betalen voor alles de hoofdprijs.
Hadden natuurlijk gewoon mensen uit het bedrijfsleven kunnen werven, betalen hun salaris 3 dubbel terug.

De_Bruyne_Ster | 12-04-21 | 12:19

We gingen toch al niet die onderste steen opgraven in Mother Russia.
We hebben liever een gaspijplijn voor de steden die gepland staan om gasvrij verder te moeten leven.
Bullocks.

NiCeY | 12-04-21 | 12:17 | 1

de onderste steen is al boven. nu moeten de boeven nog gepakt worden.

MaarFeitelijk | 12-04-21 | 14:35

En dan te lezen dat Kaag vorig jaar een half miljard uit gaf aan bodemloze putten in Afrika

beschuitfluiter | 12-04-21 | 12:17 | 1

We geven meer geld voor raketten die de palestijnen op Israel afvuren dan we voor onze eigen defensie over hebben.

2voor12 | 12-04-21 | 12:25

Trump had het goed gezien. NAVO is een papieren tijger die teveel leunt op de VS.

Mahatma | 12-04-21 | 12:16 | 3

Poetin weet dat. Wat denk je waarom hij zo zit te stoken?

Mr.Crowley | 12-04-21 | 12:23

kletspraat. Wij steunen de VS al 20 jaar in Afghanistan. De VS hebben daarvoor geen schot gelost in het belang van Europese landen. Het was een koude oorlog. Zonder schieten.

MaarFeitelijk | 12-04-21 | 14:33

bonkers dacht dat de landen een soort contributle betaalden. De man is te dom om te poepen. De VS zijn al 20 jaar in oorlog en zitten overal te stoken. Geen wonder dat hun budget veel hoger is. Ook zijn hun spullen ook redeloos duur doro de veel te hoge lonen.

MaarFeitelijk | 12-04-21 | 14:35

Eerst de echte problemen. Waarom heet de Karel Doorman nog niet de Mohammed Mohamed?

RickTheDick | 12-04-21 | 12:16 | 2

Mohamed gaat door niet voor Karel door, man.

sjef-van-iekel | 12-04-21 | 12:42

mafkees

MaarFeitelijk | 12-04-21 | 14:32

De duitser haha die hebben een handvol operationele gevechts vliegtuigen dus met hen ga je de oorlog ook niet winnen ben ik bang...

Captain_Dipshit | 12-04-21 | 12:16

Provincie van Duitsland worden? Dat zijn we al decennia.

Duitsland, Nederland, Vlaanderen, Luxemburg, Elzas, Oostenrijk en Tirol zouden samen een fantastisch land zijn.

balustrade | 12-04-21 | 12:16 | 5

En bierrrrrr!

Die nare vent | 12-04-21 | 12:36

wel beter militair spul met beter onderhoud svp.

nobodiesunmighty | 12-04-21 | 12:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Dat zijn toch de mannen en vrouwen die de echte soldaten naar hun bestemming brengen en halen?
Soort van watertaxi zeg maar.

Maya de Blij | 12-04-21 | 12:14

Altijd zo opvallend dat Nederland "oude" schepen voor wat stuivers aan andere landen verpatst waar ze dan vervolgens nog tientallen jaren dienst kunnen doen. Misschien moeten ze wat efficienter met geld omgaan? Is de Telegraaf trouwens het officiele kanaal als Defensie iets met het kabinet wil communiceren?

Vula | 12-04-21 | 12:14

Er wordt 700 miljoen uitgegeven aan testevenementen. Ik stel voor dat we de marine gaan inzetten voor testcruises.

ZOMG | 12-04-21 | 12:13 | 1

Of 1000 miljard aan een niet bestaand klimaatprobleem.

MooseNL | 12-04-21 | 12:21

Ik lees dat de NPO minder geld krijgt dan defensie. De budgetten zijn alleen te vergelijken bij de operationele kosten. Verder natuurlijk NPO afschrappen en er een paar fregatten bijklussen. Liefst iets stealth-achtigs met een hoop drones.

Risingson | 12-04-21 | 12:12 | 1

ik zou NPO stealthen. Is veel goedkoper. Gewoon stekker eruit, of mensen die daar werken in militaire dienst. Ganz Unten beginnen.

nobodiesunmighty | 12-04-21 | 12:53

Ik ben maar een eenvoudige boerenlul, maar volgens mij is het in de veel te lange openingszin bevestigT.

gestoptmetroken | 12-04-21 | 12:12 | 1

Volgens mij ook, of er is ergens in de zin een "heeft" verloren gegaan.

Met_baard | 12-04-21 | 12:31

Een deel van onze marine ligt dus nutteloos aan de kade wegens geen geld voor exploitatie of onderhoud?

Wat leven we toch in een gaaf land!

Wijze uit het Oosten | 12-04-21 | 12:12 | 2

Vooral sneu voor al de matrozen die hun vaardagen toeslag, de dobberbonus, mislopen. Voor de laagste rangen een belangrijk deel van hun uitkering.

vranac | 12-04-21 | 12:38

@vranac | 12-04-21 | 12:38: het probleem is ook dat er vel te weinig personeel is. iedereen blijft gewoon varen.

MaarFeitelijk | 12-04-21 | 13:39

F

Derkaderr | 12-04-21 | 12:12

Wat doen ze daar nou zo moeilijk over?
Wat kosten 400 migranten per week? Dat kan toch ook gewoon.
Als de overheid geld nodig heeft verhogen ze gewoon de belasting of ze verzinnen een nieuwe.

Mr.Crowley | 12-04-21 | 12:12

Blijkbaar vinden we defensie niet belangrijk genoeg. Er kan ook moeilijk campagne over worden gevoerd. De 'factcheckers' van NRC zeggen trouwens dat NPO niet duurder is dan luchtmacht en marine. Er gaat hoe dan ook een enorme sloot geld richting de publieken voor iets dat prima door private partijen gedaan kan worden. Dat zit met defensie toch wat anders.

StiekemeBunzing | 12-04-21 | 12:11 | 3

Ik kijk toch liever NPO dan Foxnews

BobDobalina | 12-04-21 | 12:12

Ik blaas mezelf ook liever op dan dat ik mezelf levend in zuur oplos. Dat zegt weinig over de kwaliteit van de twee gebeurtenissen.

TmC | 12-04-21 | 12:25

Straks moeten ze nog gaan roeien omdat ze geen geld meer krijgen voor brandstof.

Gaat het niet dan? | 12-04-21 | 12:11

F

muppet020 | 12-04-21 | 12:11

Grenzen worden niet bewaakt of gecontroleerd. Waarom de zee dan wel? Zoveel rubberbootjes komen er toch niet over de Noordzee bij ons aan land. Ik zeg: volplempen met huizen die oude en nieuwe werf!

Harry_Witkamp | 12-04-21 | 12:11 | 2

Nee, wonen in Den Helder, da's een lekker vooruitzicht. "The horror, the horror".

Grijskijkert | 12-04-21 | 12:50

@Grijskijkert | 12-04-21 | 12:50: Dat weten die nieuwe landgenoten toch niet? Win-win. En wel de meeste zon-uren per jaar (alsof dat tegenwoordig nog een plus is)

Harry_Witkamp | 12-04-21 | 13:41

wat heb je aan onderzeeers in een conflict met IS? De koude oorlog is wel een beetje voorbij dacht ik.

BobDobalina | 12-04-21 | 12:10 | 4

Die is juist weer flink aan het oprakelen.
Houdt u het nieuws niet bij?

Mr.Crowley | 12-04-21 | 12:14

U leeft in het verleden. Wordt wakker.

MooseNL | 12-04-21 | 12:22
▼ 1 antwoord verborgen

Die Duitsers hebben ook geen rooie cent voor hun marine over. Misschien kunnen we dan samen gebroederlijk ten onder gaan.

GuidoTheKillerPimp | 12-04-21 | 12:10 | 5

@Bakkeleures

Alfred E. Neuman | 12-04-21 | 12:29

@Bakkeleures
Dat idee heb ik ook al wat langer, en niet alleen op gebied van defensie maar ook het gestuntel met de corona aanpak.

Alfred E. Neuman | 12-04-21 | 12:30

@Abject | 12-04-21 | 12:23: Terwijl het inmiddels (en voor de zoveelste keer) kraakhelder is dat de EU (sowieso qua crisesmanagement) op geen enkel manier in staat is om ook maar iets van een deukje in een pakje boter te slaan. Met als enig verweer vanuit Brussel: "als we als meer (en verregaande) bevoegdheden hebben, dan kunnen we veel meer". Tja...."what could possibly go wrong ?".

Grijskijkert | 12-04-21 | 12:56
▼ 2 antwoorden verborgen

Dus kans op een vliegdekschip hebben we ook niet? Hoe houden we dan de Engelsen van ons lijf, nu die niet meer in de Eu zitten?

Aisie | 12-04-21 | 12:09 | 8

@MaarFeitelijk | 12-04-21 | 13:38:
Name: HMS Venerable
Ordered: 7 August 1942
Builder: Cammell Laird, Birkenhead, Metropolitan Borough of Wirral, Merseyside, England, UK
Yard number: 1126
Laid down: 3 December 1942
Launched: 30 December 1943
Commissioned: 17 January 1945
Decommissioned: April 1947
Identification: Pennant number R63
Fate: Sold to the Netherlands 1 April 1948

Name: HNLMS Karel Doorman
Namesake: Karel Doorman
Acquired: 1 April 1948
Commissioned: 28 May 1948
Decommissioned: 29 April 1968
Refit: 1955-1958, 1965-1966
Identification: R81
Fate: Sold to Argentina 15 October 1968

Louter Leuter | 12-04-21 | 13:59

die engelsen zijn er in 10 jaar ook weer vanaf. Dat kunnen ze helemaal niet betalen. Ze gaan failliet ook al denken ze nu nog vriendjes te kunnen zijn met Commonwealth landen en handelsverdragen met landen aan de pacific te kunnen sluiten. Alsof er per jaar ook maar zoveel handel af komt als uit Nederland per week.

MaarFeitelijk | 12-04-21 | 14:31

Als we nou het hoofdkwartier van Shell hier houden: die hadden vroeger ook vliegkampschepen (stuk of negen, 2 onder NLse vlag met NLse vliegers), misschien kunnen die weer paar tankers ombouwen

Hemmenaar7 | 12-04-21 | 17:20
▼ 5 antwoorden verborgen

Propaganda is belangrijker dan fysiek geweld, vandaar dat de NPO meer budget krijgt dan de marine. Heeft Alexander Pechtold al lachend gereageerd?

Alfred E. Neuman | 12-04-21 | 12:08 | 4

De oorlog tegen het eigen volk heeft nu eenmaal een hogere prioriteit dan de dreiging vanuit Rusland en China.

Abject | 12-04-21 | 12:27

@Mr.Crowley | 12-04-21 | 12:16: Die zogenaamde overheid van ons gedraagt zich als een bezettende macht die al onze middelen naar hun propaganda-afdeling NPO en bevriende grootindustrieën doorsluist. Nederland wordt leeggezogen.

Van Zessen Klaar. | 12-04-21 | 13:24

flauwekul

MaarFeitelijk | 12-04-21 | 13:37
▼ 1 antwoord verborgen

Ze kunnen toch pang pang roepen?

En daarna blub blub.....

Toetsenbordcomplex | 12-04-21 | 12:08

Sturen we voortaan de NPO naar het front.
Zijn we daar ook meteen in één klap van verlost.

Abject | 12-04-21 | 12:08 | 1

Origineel. Groep 8 Bassisschool?

Prinsemarij | 12-04-21 | 12:10

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Online Casino