Defensie doet na 'pang pang' nu 'vroem vroem'
Want de 550 nieuwe trucks staan stil in de garage, omdat ze te hoog zijn
"Okee jongens luister goed hier spreekt de luitenant. Daar in de verte zitten Ze Djurmens. Jullie rennen erheen en roepen dan heel hard 'pang pang'. Gelukkig hebben we steun vanaf zee, daar roepen onze marineschepen allemaal 'BOEM'. En áls we luchtsteun krijgen horen jullie heel hard 'fieeeeuwBAM fieeeeeuwBAM'. Als we onze missie hebben volbracht worden we opgehaald door de chauffeurs van de Scania's. Dat zijn mannen die 'vroem vroem' roepen, want de Scania's zijn een paar centimeter te hoog en staan in de garage. Begrepen? Go!"
Reaguursels
InloggenThe Pentagon Wars (1998)
Een satire over de aanbesteding van het Bradley Infantry Fighting Vehicle, dit is helaas echt.
Beter heffen ze de krijgsmacht in zijn geheel op. Het is nu niet meer dan een veredelde en betaalde scouting vereniging.
Scania is van het Duitse staatsbedrijf Volkswagen. Volkswagen kennen we in Nederland natuurlijk vanwege corruptie bij de aanschaf van politie auto's, verbanden met het koningshuis, en natuurlijk de sjoemel technologie.
Gelukkig gaat het niet om te hoge tanks.
De Taliban hebben erover geklaagd dat de door de Amerikanen achtergelaten pantservoertuigen en vrachtwagens ook 4 cm te hoog zijn.
Voldoet dus precies aan de aanbesteding:
- moet te hoog zijn
- moet te zwaar zijn
- moet te weinig laadvermogen hebben
- moet te veel diesel zuipen (2x zoveel volgens de Telebelg)
- moet te laag zijn voor cabine personeel
- moet te incompleet worden geleverd, ze gaan direct in het depot alwaar ze wachten op onderdelen
- moet te slecht zijn om de oude Daf te vervangen, die eigenlijk veel beter is
Blijkbaar is de aanbesteding niet door technische en deskundig personeel gedaan, zeg maar managers.....
Vroeger werd er over nagedacht, nu zijn het enkel managementkeuzes.
Wat een Belgenmop is dit weer zeg.
Ik zou zeggen stuur nog meer kanonnenvoer naar huis en neem nog meer management aan. Dan komen we er vast en zeker wel. Deze formule werkt al decennia vlekkeloos voor dit Kutland.
Militair, de naam zegt al genoeg(kleine hersens). Vervolgens moeten ze elke 3 jaar van functie over op een ander, ze doen het het eerste jaar even helemaal anders, het 2e jaar is een overgangsjaar, en het derde een sollicitatiejaar voor de volgende functie. Nix geleerd, maar kunnen alles. Er wordt daar zoveel verspild( ervaring hebbend) dat je het op verjaardagen over zonnebloemen wilt hebben, anders word je voor gek aangezien.
Gehoord de beraadslaging
vraagt de sergeant zich af wat er mis is met DAF
en gaat over tot de orde van de dag.
Meer,veel meer soldaten van diversiteit
aanstellen.
Overwegend last hebbend van Obesitas<34.
Achterin de bak gooien,en Voila,Truck
ligt 10cm lager op de weg.
Volgens mij ook bij defensie met boter in hun hoofd, bij veel reaguurders zit dat spul royaal op het hoofd , denk ik
Kwam er niet een nieuwe kazerne in Vlissingen? Passen ze daar ook niet?
ik kwam niet meer bij toen ik het las, het land geregeerd door egoisten, uitgevoerd door koekwauzen die nog geen tekening kunnen lezen, behalve als het op een bankbiljet staat. Echt te dom om te poepen. Laat alsteblieft de koppen rollen van de sukkelaars die voor deze aanbesteding getekend hebben, ook de managers die ermee ingestemd hebben, de sukkelaars. Deze figuren zouden de leiding over een kliko nog niet mogen hebben.
Slecht nieuws voor je. “Koppen rollen” is een concept uit het bedrijfsleven. Ambtenaren en politici krijgen promotie na zo’n stunt.
@EG61 | 10-09-21 | 17:21: stuur die sukkels in godsjammerlijk weg, betaal ze aan mijn part door maar vervang ze niet. Is veel goedkoper nu en in de toekomst. Tot nu toe maakt de overheid nog meer brokken dan een gepromoveerde brokkenpiloot.
De Nederlandse vlag bij de kazernes kan worden vervangen door een witte vlag.
De NAVO(-partners) gaan toch een zwaar militair transportnet in kaart brengen en maken in Europa dus dat ze daar ook ff rekening mee houden qua afmetingen van het militair materieel. Zou zonde zijn als er een brug te krap is en dat het een snelweg des doods word wegens fileleed, en.m.wikipedia.org/wiki/Highway_of_De...
In de garage?
Nee, past ook niet, truckstar.nl/nieuwe-scania-gryphus-te...
Nou hebben ze al te weinig geld bij defensie, en met dat weinige geld wordt er zo gefaald. De top moet daar weg. Ziek.
De onderzijde van alle viaducten gewoon goed insmeren met campingboter, uit die handige bussen.
Eenvoudig op te lossen door lucht uit de banden te laten lopen. Zag ik bij het uiterst informatieve programma Top Gear.
@forecastle,
wel milieuvriendelijk gebakken lucht.
En na het meten weer lucht erbij. Ingeniuity,
Hebben onze warriors, de mariniers, de zwarte duivels van Rotterdam ook Scanias gekregen? Zo ja, dan "Qua Patet Orbis" worden vervangen door "Tot Aan Het Eerste Viaduct".
De mariniers krijgen straks een CO2 neutrale elektrische fiets zodat ze achter vijandelijke viaducten kunnen vechten.
+250 reacties en niemand die durft te denken aan MILF Famke
www.youtube.com/watch?v=GA6NN6yTyow
Vroom Vroom
Misschien koop ik wel een Scania...
Vroom Vroom
En ik maar denken aan famke Janssen
Schavot al klaar op t binnenhof?
Ach ja... ze komen de kazerne toch niet af want daar is brandstof voor nodig, en dat kost...
Zijn die dingen dan niet elektrisch ?
OK, ik bestel ook wel 's wat verkeerds als ik bij de webwinkel een optie vergeet aan- danwel uit te vinken, kan gebeuren. Maar als je ziet hoeveel dikbetaalde balken en sterren zich tegen de aanschaf van die autookes aanbemoeien, om nog maar te zwijgen van de generaals en burger (top)ambtenaren dan wor je wel een beetje droevig van -weer- zo'n miskleun. Zitten ze daar in die luxe Kromhout kantoortuin alleen maar uit 't raam te staren of hoe zit 't ?
Persoonlijk is Opa nog van de ouwe Kromhout en de Hercules motoren, was misschien geen top-technologie maar 't reed wel.
Is er nou helemaal nergens een overheidsinstelling die z'n werk wél goed doet ?
Kunnen we ze niet aan de Taliban schenken Ank Bijleveld
Ank Bijleveld aan de taliban schenken?
@GregorVanPallandt | 10-09-21 | 14:01: juist
Gewoon de vering 2 cm lager afstellen en het probleem is opgelost. Vroeger deden we dat zelf even in plaats van een beetje te gaan lopen miepen.
Je zal bij zo’n bedrijf werken … of er verantwoordelijk voor zijn …
Als je niet van werken houdt is het prima te doen bij Defensie.
@Graaier | 10-09-21 | 13:59:
Ik hou van hard werken!
Kan er urenlang naar kijken...
Zijn in iedergeval in Nederland geassembleerde Scania's ipv Italiaanse Iveco zooi.
En daar hebben ze ook zitten pitten. Niemand die ff de hoogte heeft bekeken en zijn of haar met mond open heeft gedaan? Lutsers, allemaal.
‘met’ weglaten doet
@Wouterhetkanstouter | 10-09-21 | 13:51: Vroeger veel kwaliteitscontrole door Defensie personeel meegemaakt.
Geschikte nauwkeurige kerels,goed mee samen te werken.
Allemaal wegbezuinigd en vervangen door 2 maal zoveel in en externe tussenmanagers.
Ga geen oorlog mee winnen.
Laat staan je bevolking beschermen.
Een vrouw minister van Defensie maken, dat is natuurlijk een "deugkans" van de buiten categorie, dat kan je niet laten lopen, ik snap het wel...
Ook hier geldt dat het niet uitmaakt wat je kan, maar wel wie je kent.
Gewoon een beetje lucht uit de bandjes laten, of plattere bandjes, verkrijgbaar bij garage turk. Bob's your uncle, if you let him.
Het probleem zit aan de bovenkant, niet aan de onderkant.
@Groene_pixel_man | 10-09-21 | 13:31: Niet zitten opletten op school?
@De_dorpsgek | 10-09-21 | 13:37:
Ik denk dat hij het op een andere manier bedoelt...
Hebben ze daar Jeremy Clarkson in dienst?
Maar ik ben blij om te lezen dat ze iets in de uitlaatgassen spuiten waardoor de uitstoot minder schadelijk voor het milieu is. Ik bedoel, onze landsverdediging is allemaal leuk en aardig maar we moeten wel om het lijsterbeskonijn en de drietrapskrekel denken.
Lol, de Scania Gribus
Gewoon WVW aanpassen voor militaire voertuigen, simpel.
Juist hoe simpel kan het zijn met mevr Bijleveld aan het roer zullen al deze voertuigen omgebouwd moeten worden kosten nog moeite worden gespaard let maar eens op!
Quo vadis?
Scania Vabis
Heb je heel veel dik betaalde ambtenaren bij defensie, maar geen van allen is in staat te begrijpen dat als je een nieuwe auto koopt je wel even moet kijken of die bij je in de garage past. Dus gaan ze op kosten van de belastingbetalers heel veel auto's kopen zonder dat zie in de garage passen, en voor dat soort blunders is geen enkele ambtenaar verantwoordelijk. Zo werkt dat in de Rutte doctrine.
Nee hoor, heeft NIETS met Rutte te maken. Staat gewoon in de wet AWB art. 9.1. Strafrechtelijk is anders. Probleem begint bij gebrek aan opleidingseisen politici. Hennis heeft uitsluitend Schoevers en was minister van defensie, nu baasje bij de VN
Ehhh ff voor de duidelijkheid, ze staan ook niet in de garage, ook daar zijn ze te hoog voor. Goedkoop ingekocht door nukubu's
Resultaat van vier jaar wanbeleid door CdA'er koffievrouwtje Ank B. Zij is verantwoordelijk, de ambtenaren niet.
Hennis voor haar was ook al mooi op weg hoor.
@miknic | 10-09-21 | 13:03: Dat krijg je dus, met die vrouwen in de polletiek, zou de man op straat zeggen.
Gewoon een paar M1A2 Abrams tanks voor de colonne laten uitrijden, dan zakt het wegdek wel een paar centimeter in.
Oh wacht, wat zegt u? Hééft Nederland helemaal geen tanks?
We leasen er toch een paar van de Duitsers?
13” velgen doet wonderen.
Je vraagt je af wat defensie wel kan. Alle aanbestedingen gaan mis met altijd overschrijdingen van het budget. Defensie is bijvoorbeeld al meer dan 10 jaar bezig een uniform te vervangen. Het is nu gepland voor 2023 maar in de tussentijd is er een "interim-gevechtspak" nodig. Het lijkt wel of defensie er alleen is om geld over de balk te gooien.
Tegenwoordig is dat ook zo.
Het moet wel de juiste balk zijn, dat dan weer wel...
Besteld omdat ze in een bioscoopfilm te zien waren?
Sterker nog, online besteld tijdens dezelfde bioscoopfilm.
Dit is een voorbeeld dat in vele landen speelt. Defensie heeft de expertise niet meer om een degelijk contract op te stellen en heeft geen idee hoe de industrie werkt en ontwikkelt. Als je weet wat je doet is dit prima te vermijden. Om te beginnen moet je geen militairen een beslissende rol in je projectorganisatie geven, tenzij ze fatsoenlijk geschoold zijn, ervaring hebben en minimaal voor de duur van het project blijven zitten. Dan moet je de expertise in je project hebben. Defensie voldoet in vrijwel geen enkel project aan die voorwaarden. Nederland is daar echter geen uitzondering.
Al die knappe koppen houden zich nu met vaccins bezig .
Spot on. Exact dit vertelde mij een collega die bij defensie heeft gewerkt en daar knettergek werd van het onbenul. Project managers die het woord project niet eens kunnen spellen. Collega werkt inmiddels in het bedrijfsleven en is weer mens geworden.
Zou het niet zo zijn dat ze slechts een paar cm. te hoog zijn, maar met een container achterop ineens een halve meter te hoog of zo? Het is een flexibel voertuig (er kan steeds een andere achterkant op, afhankelijk van het gebruiksdoel) www.defensie.nl/binaries/large/conten...
Ff wat lucht uit de bandjes. Zit je weer op de maximale usl.
Door het noodloopsysteem is die speelruimte beperkt. De voertuigen gebruiken nu al twee keer zoveel diesel als de voertuigen die ze vervangen, als ik de Televaag mag geloven.
Vering verlagen. betrokken ambtenaren een oplossing laten aandragen, huif er af , antennes in. Verkopen..
@Frau Merkel | 10-09-21 | 12:44: ik had eigenlijk wel elektrische trucks verwacht. Op 110 V of zo.
De nieuwe trucks staan niet stil in de garage want de garage was te klein. Als dit al fout gaat, hoe zal het dan gaan wanneer Nederland België binnenvalt om het land te veroveren. Of hebben die hetzelfde probleem. Het blijft tenslotte België.
Gewoon de bandenspanning verlagen en klaar is Kees.
Dat is heel erg slecht voor het milieu.
Waarom gekozen voor Scania en niet voor DAF Eindhoven ?
Oh ja dat fijne EU, aanbesteden die hap. Geloof er niets van dat de Fransen ook zo correct alle regeltjes van aanbesteding volgen.
En voor de rest, wat een prutsers, moeten we daar de oorlog mee winnen ?
In Afghanistan waren vrij weinig viaducten, desondanks toch de oorlog verloren.
DAF doet niets militairs meer.
Scania zit in Zwolle, dus net zo goed een Nederlands product.
@Frau Merkel | 10-09-21 | 12:36:
DAF heeft grote order Belgisch leger definitief binnen: 879 militaire trucks met Eindhovense motoren
EINDHOVEN - DAF heeft definitief een order binnen voor 879 militaire trucks van de Belgische krijgsmacht. Eerder was duidelijk dat tegen de gunning aan DAF nog een bezwaarprocedure liep van een andere mededinger.
De productie van de cabines van de CF Military trucks vindt plaats in de DAF-fabriek in het Belgische Westerlo. De motoren worden gebouwd in de motorenfabriek van DAF in Eindhoven. De chassis worden geproduceerd bij Tatra in Tsjechië.
Peter Scholtes 26-02-21, 12:14 Bron: ED
Onze toekomstige vijanden gaan nu overal viaducten 3.90 hoog bouwen.
lol
Daar heeft het Nederlandse leger wel een antwoord op, Ze gaan de trucks verplaatsen via binnenschepen. Uiteraard zullen die schepen wel weer grijs worden gespoten i.p.v. een camouflagekleurtje.
Onnodig, als slimme politici passen we gewoon de standaardmeter in Parijs een beetje aan.
Weer een sterk staaltje van incompetentie, van dit demissionair rariteiten kabinet.
@bqbq. Nou het is niet zo het kabinet. Het is de incompetentie van langzamerhand de gehele overheid in al haar geledingen. We er maar aan want het wordt nog veel erger......
@Blonde Nel | 10-09-21 | 12:31: ik schaam me ervoor maar mijn vrouw is rijksambtenaar en geloof me, het is nog veel erger dan je denkt. Incompetentie lijkt wel een sollicitatie eis.
@Doctor | 10-09-21 | 13:04: Je vrouw brengt goed geld binnen en daar mag je best trots op zijn
@Doctor | 10-09-21 | 13:04: Dat komt omdat ze uiteindelijk allemal opgeleid zijn door incompetente linksdraaiende onderwijzereressen, dus rijksambtenaren.
@likmegaties | 10-09-21 | 13:23: Per "gewerkt" uur hebben ambtenaren allemaal een topsalaris. Er zijn maar een paar mensen in het bedrijfsleven die net zoveel verdienen.
@Graaier | 10-09-21 | 14:04:
-
Vlak Nancy McMinistry niet uit...
Kunnen ze nu vast nadenken over elektrische trucks.
Die blijken dan na aanschaf te zwaar voor het terrein.
En de diesel stroomopwekkers moeten telkens 300 km verplaatst worden.
Wat een feest word dat
De oorlog moet wel CO2 neutraal gevoerd worden, uiteraard.
Als we nu gewoon heel woke met zijn allen afspreken dat 1 meter tegenwoordig 90 cm is, dan is het probleem opgelost.
Kijk: dat is nou denken in oplossingen!
Woke... Dat is het geluid dat ze maken als ze met deze vrachtwagens onder een viaduct doorrijden.
@DrCreep | 10-09-21 | 12:50: Of bij alle vrachtwagens wat lucht uit de banden laten lopen tot ze die centimeters gezakt zijn.
Zolang defensie maar meer woke, meer inclusive en een plek waar je jezelf kan blijft en een warm nest voor transgenders creëert, komt alles goed. Dat er dan af en toe een Scania blijft vastsplakken aan een viaduct is bijzaak.
Bel maar vast een takeltje van de anwb
Hopelijk houden de militaire strategen er vanaf nu rekening mee dat het Nederlandse leger zich verplaatst op basis van de toeristische route op de routeplanner. Kan zo een uurtje of twee schelen voor men op de plaats van bestemming arriveert. Wat zal het volgende zijn ? Granaten welke niet voldoen aan de Nederlandse geluidsnorm ?
Eerst checken of er geen dwarsgebekte geelzandhagedissen in het te bombarderen gebied voorkomen.
Gewoon op alle wagens buk-raketten plaatsen.
Padum-tissss!
Ge-ni-aal.
Heeft er al iemand aan gedacht dat je gewoon een vergunning aan kunt vragen voor een te hoog voertuig?
Gaat dat viaduct automatisch omhoog als er een vergunning is?
@Mokum Kosher | 10-09-21 | 12:23:
Alleen met een groen vinkje in de app natuurlijk.
Waarom zit ik nou te denken aan general Grievous?
Ik heb geen idee, eigenlijk.
Ik vraag me dan altijd af welke belangen er spelen bij de aankoop van bulk vrachtwagens. Defensie is "verplicht" om dan weer onderhoud/beheer bij aangewezen partijen uit te voeren zeker?
Ja
@Het leven is zwaar | 10-09-21 | 12:15: ok
Geen corruptie natuurlijk. Daar zijn ze als de dood voor. Liever iemand monopolist maken.
Het is niet verplicht, maar bijna niet te vermeiden. Een defensievoertuig wordt 20 jaar gebruikt of langer. Een civiel voertuig een jaar of 5. De onderdelen van een civiel voertuig zijn maximaal 10 jaar in productie en daarmee is er een probleem voor defensie. In het contract staat dus dat er minimaal 20 jaar onderdelen beschikbaar moeten zijn. Dankzij de EU zitten de voertuigen bomvol met elektronische onzin en dat gaat snel kapot. Daarbij worden de voertuigen aangepast met extra bekabeling en communicatieapparatuur en daardoor zijn de voertuigen niet zo snel te vervangen. De gepantserde voertuigen zijn meestal civiele voertuigen met een andere cabine en die vervang je helemaal niet zo snel. De montagepunten van de cabine op het chassis zijn op maakt gemaakt en kunnen niet omgezet worden. Je zit dus 20 tot 30 jaar vast aan een leverancier. Op zich is dat geen probleem, maar er defensie heeft geen idee meer hoe je de kosten daarvan onder controle houdt.
Mooi Telegraaf geleuter weer. De 5 ton versie is eigenlijk alleen voor het Korps Mariniers en heeft heeft het dubbele waadvermogen dan de oude versie. Ook is het motorvermogen een stuk hoger, wat zeker fijn is als je door de branding aan land komt, of door de Noorse sneeuw moet.
De 550 vrachtwagens waar ook over gesproken wordt, zijn voertuigen voor optreden in een high-risk omgeving. Daar is de bescherming van de inzittenden belangrijker dan onze wegen verkeerswet.
Nederlandse media snapt geen drol van defensie gerelateerde zaken. Zelden dat er ook maar daadwerkelijk feitelijke informatie in terug te vinden is.
Troep uit Zweden moet je zelf in elkaar zetten.
Ja met een inbussleutel.
Gêef je de chauffeurs plateauzolen en is dat ook weer opgelost.
Zoudt dit te maken kunnen hebben met het feit dat wij al jarenlang een vrouw als minister van defensie hebben ?
Zijn de wagens voorzien van yoga-matjes ?
In DuitsIand weI
Wij denken het, u zegt het.
wel bizar dat op de posten, waar over het algemeen vrouwen niets mee hebben, (defensie en VWS) de laatste jaren bijna alleen maar vrouwelijke ministers zaten. Bij de meeste grote landen zie je meestal oud generaals vol gehangen met medailles, in Noord Europa verschijnen er altijd van die moekes met een handtas.
Ze kunnen echt gewoon niet beter he? Wat een ontzettende afgang. De zoveelste.
En wat een geld....
Er is een Rijksbarometer rond ICT-projecten binnen de overheid. Je schrikt je dood van doorlooptijden en kosten.
15 Inch velgen eronder en klaar!
De wappies moeten niet zo zeuren.
Gewoon alles verhogen.
Boost the bridges.
Kunnen ze die 550 diesels niet ombouwen en naar electrisch? Met een flink accupack zakt de wagen van zelf een paar cm. En ben je helemaal groen bezig dutch army!
Ik dacht dat in 2016 defensie de oorlog had verklaard aan fossiele brandstoffen?
wat wil je dan, tanks op euhh.. waterstof ??
ik weet niet hoor...
Een schone oorlog ?
@W.F.Hermans | 10-09-21 | 12:10:
Ja, met biobommen.
@Mr_Natural | 10-09-21 | 12:14: Frans Timmermans flatuleus na een Brussels diner?
Kennen ze het verhaal van de Wolfheze tunnel niet bij defensie?
Er moeten meer vrouwen op belangrijke posities komen , pfffffrrrrttttt.
Gewoon de vloer wat lager maken--ik stuur alvast een offerte.
Gewoon hulp uit Brussel aanvragen om het op te lossen.
M.a.w. bij elke rit Frans Timmermans als bijrijder, dan zakt de boel wel 30 cm.
Volgens de NOS heeft MinDef er 1.600 besteld, GS/Televaag komt met een aantal van 550. Wat is het nou?
iig een effectieve manier om het Defensiebudget erdoorheen te jagen.
dat is ongeveer één per militair.
Totale bestelling 1600, reeds geleverd 550.
Misschien kan er een woke-engineer even opnieuw meten. Ik heb gehoord dat het niet altijd klopt dat dingen die altijd geklopt hebben nu nog altijd kloppen. Dus wie weet dat deze woke-baas het op een inclusievere manier kan meten zodat het toch kan. Suggestie is om de hoogte van de garage in witte-penislengtes en de hoogte van de scania's in zwarte-penislengtes. 100 punten dat het dan wel past.
*'hoe hoog mag een vrachtwagen zijn?'
-'Vier meter, Sergeant!
*'Dan hoe is het fucking mogelijk dat deze wagens te hoog zijn...?'
-'Goede vraag Sergeant. Geen idee, Sergeant!'
De Scania cabrio gaat nog ‘s heel groot worden.
Neehee, da's nou juist het punt...
(Nu vraagbaken me eigenlijk sowieso af wat ons leger met vijfhonderdvijftig vrachtauto's moet. Voor de bevoorrading van onze oprukkende troepen ofzo?
We hebben alleen maar afrukkende troepen wegens geen vijand...
Was zeker een noem die Hennis ingesteld had. Die kan met haar stalpoten op eendenlengte net niet bij de eerste drempel zonder krukje.
Noem = norm
Zet ze op een vlot en je hebt een zeemacht.
Simpel toch?
Haha, ik zit hardop te lachen.
Mooi moment om met al die buitenlandse missies te stoppen, dan hebben we deze wagens niet eens nodig.
Misschien kan Hare Hoogheid Kaag deze trucks schenken aan de Taliban tenslotte heeft Afghanistan weinig viaducten, wel even in de camouflagekleur bruin spuiten past in het berglandschap, dit kan met nikkelchroom 6 dan is Bijleveld defensie daarvan ook verlost. Waarschijnlijk zijn deze trucks besteld door afd rijksinkoop die eerder de brandweerwagens inkocht welke niet in de brandweerkazerne paste.
Gewoon de banden leeg laten lopen. Opgelost!
Ho, ho. Voor zo'n pragmatische oplossing hebben we eerst een tiental commissievergaderingen, executive approvals en inclusiviteitsconsultants nodig.
Of de tunnels opblazen.
hoor ik nu in de verte de militaire inlichtingendiensten van de Taliban, Rusland en China proesten en gniffelen achter hun bureau dit bericht lezend uit open bronnen
Zijn er al 550 wagens afgeleverd voordat ze deze conclusie hebben getrokken?
Je zou toch mogen verwachten dat ze gelijk de eerste naar de RDW sturen voor toelating.
Beste oh no voor de lading - containers in dit geval - hoeft het vervoermiddel niet naar de RDW voor een typegoedkeuring. Als een voertuig inclusief zijn lading van dat moment te hoog is moet het voor elke rit een vergunning aanvragen i.v.m. zijn wettelijke overschrijding van de maximale hoogte. Deze miskleun is wel simpel doch behoorlijk kostbaar op te lossen, 4 cm lagere banden cq kleinere diameter wielen. Wel indien noodzakelijk nog even de toerenbegrenzer aanpassen. Oeps,... de defensie-rekenmeesters hebben zelf een kostbaar foutje gemaakt.
Zou de Taliban er moeite mee hebben?
In Afghanistan heb je geen viaducten.
Zover zijn ze daar nog niet.
@VanBukkem | 10-09-21 | 12:00: eensch! En als die er wel waren bommetje erop
Ank heeft ze voor Afghanistan gekocht?
@VanBukkem | 10-09-21 | 12:00: Die hadden ze wel maar dat hebben ze alweer opgelost. Bij hen heeft trouble-shooting een heel letterlijke betekenis.
Ze verbruiken ook 2 keer zoveel diesel, maar volgens defensie zijn ze toch schoner. Ze zeggen het gewoon.
Da's omdat ze niet de weg op mogen.
Mijn vermoeden is dat 2x zoveel diesel verbruikt wordt wegens allerlei elektrische systemen die er 40 jaar geleden nog niet inzaten.
Als je het dieselverbruik dat voor de elektriciteitsopwekking nodig is van het totale dieselverbruik aftrekt, dan zal het resterende dieselverbruik puur voor de aandrijflijn wellicht een paar procent lager zijn.
Lijkt mij een prima ambtelijke, excelmanagers benadering.
@W.F.Hermans | 10-09-21 | 12:14:
Doet mij denken aan de uitspraak van Honecker dat ze in de DDR geen last van emissies van Trabantjes hadden want ze reden niet hard.
Dan verkopen ze deze vrachtwagens toch gewoon weer. Nederland staat al decennialang in de top 10 van wapenexporteurs. En daar zit heel veel defensiespul bij, dan kunnen deze karretjes daar ook wel bij.
Superslim van jou, je krijgt er vast net zoveel voor terug als je betaald hebt.
Jij moet in de handel gaan joh.
Koop een goednieuwe auto bij de dealer en zet hem vervolgens te koop op Marktplaats,
En dat 550 keer, je wordt vast schathemeltjerijk
De handel in militaire spullen is van een totaal andere orde dan de sector waar jij zo verstand van blijkt te hebben
VanBukkem weet raad: Gewoon effe wat kleinere bandjes om de auto gooien.
3300 nieuwe velgen en banden... kost da?
Ach, kost ook niks he zo'n setje nieuwe sloffen voor een compleet overontworpen truckje met ongetwijfeld een non-standaard maatje wieltjes waar de rest van de aandrijflijn op berekend is en waar de motor spontaan een rolberoerte van krijgt als dat meer dan 5% afwijkt. Maakt het uit joh, gewoon 18 inch lichtmetaal met cassettebandjesaandrijfriempjes als banden, doen we normaal gesproken ook met de nieuwe waggie dus waarom nu niet he?
@elfenstein
That's the spirit. Niet denken in problemen, denken in oplossingen.
@normanius | 10-09-21 | 12:01: Hebben die dingen geen reservebanden nodig? Hoeveel banden zitten er sowieso onder zo'n ding?
Mooi ook die kentekenplaten. Die beginnen met Dutch Miscarry.
Onze defensieambtenarij kennende staat die afkorting eerder voor Dooie Militairenvervoer. Auw.
Lekker gewerkt weer door de militaire ambtenaren.
Ik heb zo het idee van Defensie dat het ambtenaren apparaat groter is dan het "uitvoerende" apparaat.
Je vraagt je toch af of de “inkoopmanager” wel capabel is.
Grote blunder.
Kom er maar in dhjt….
@ruudvangeelen | 10-09-21 | 11:59:
Ja zo had het Nederlandse leger ooit ontzettend veel generaals in 2003 waren het er meer dan 100 en daarmee kwamen ze in de buurt van het Amerikaanse leger en dat is toch “iets” groter.
@ruudvangeelen | 10-09-21 | 11:59: zeker
En wie is verantwoordelijk? CdA'er koffievrouwtje Ankie. Men spreke haar aan en niet de ambtenaren. Dat is zo geregeld in dit land.
"Daarnaast bleek de kleinste modelvariant minder te kunnen meenemen dan de veertig jaar oude DAF die hij vervangt, maar bijna twee keer zoveel diesel te verbruiken." haha en dat bestellen die deugers dan gewoon. Het zijn echt knoeiers.
kletsverhaal
@MaarFeitelijk | 10-09-21 | 13:58:
www.telegraaf.nl/nieuws/1005132577/ni...
Leuk zo'n instelling Europa-breed, dat defensie dermate belangrijk wordt geacht, dat allerhande linkse politieke meisjes akela bij defensie mogen spelen. Je moet er toch niet aan denken dat we straks worden aangevallen door Kaapverdië of zoiets? Dan zijn we weer binnen vijf dagen ons land kwijt.
Ach hoef je niet bang voor te zijn, voordat dat gebeurt zijn we ons land toch al kwijt vanwege de omvolking door niet westerse landjepikkers, hun overgevlogen familie en het feit dat ze fokken als hitsige konijnen. Dus maak je geen zorgen Kaapverdië pakt het niet van ons af. Maar van de importieërs.
Ha, zelfs als de marine van Andorra in hun opblaasbare raftingbootjes 'onze trotse' zeemacht aanvalt zijn we al reddeloos verloren.
@wijsvinger | 10-09-21 | 12:00: Juist en zo heeft ook de eerste de beste mensenhandelaar, het vervoer over zee beter geregeld.
Het is wel een hele slimme keuze.
Als hij niet mag rijden verbruikt hij minder brandstof, minder uitsoot, slijt hij minder snel, minder vaak wassen, minder vaak verven, Meer tijd over om andere dingen te doen. Ik zie alleen maar voordelen.
Vooral je nickname heb je dan mee ja.
Ik snap sowieso niet dat we 550 Scania's bestellen terwijl de DAF fabriek hier gewoon in Nederland staat.
Helpt elkaar, koopt Hollandsche waar.
Iets met Europees moeten aanbesteden waarschijnlijk... is niet altijd een goed dingetje voor je eigen land.
Scania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto's, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 3.000 medewerkers verdeeld over de fabrieken in Zwolle en Meppel en 40 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld.
Het is juist andersom al jaren, ze willen zo veel mogelijk dwarsverbanden leggen. Alle landen moeten afhankelijk van elkaar worden, opdat er nooit meer oorlog komt. Denk aan die Fyra-faal (treinen uit Italie van een bedrijf dat geen treinen kon maken om Berlusconi te plezieren).
@Simon_Ketellapper | 10-09-21 | 11:57:
Het is en blijft een Zweeds bedrijf.
@oh no | 10-09-21 | 11:56: Nederlanders kunnen geen aanbestedingen schrijven. Dacht je dat het Duitse leger met een DAF of Renault gaat rijden? Tuurlijk niet. Die stellen de tender zo op dat er wel Mercedes of MAN uit moet komen.
@Simon_Ketellapper | 10-09-21 | 11:57: Nou, volgens mij is Meppel verworden tot een opslag. Maar ik meen dat de militaire tak, dus deze wagens gemaakt worden in Zweden. Tenminste, dat was altijd het geval.
DAF heeft geen hulp nodig.
Ze kunnen nu de productie al bijna niet aan.
@Vanilla | 10-09-21 | 12:15:
Precies, we zijn weer het correcte jongentje op de voorste rij.
@WasHetMaarMakkelijk | 10-09-21 | 12:12: Daf valt onder Packard en is een Amerikaans bedrijf.
Te hoog voor wat dan? Om over de weg te rijden of te hoog voor de garage? Beetje vaag verhaal?
Tunnels en bruggen, simpele
Viaducten.
Die grap dat ze niet in de garage passen hadden we al. Wat hebben we gelachen toen he?
@elfenstein | 10-09-21 | 11:57: Dat was bij de brandweer ook al toch?
Nieuwe kazerne was iets te laag dacht ik.
@Dezenaamhier | 10-09-21 | 12:09:
Jup. Ambtenaren en cijfertjes, het is overduidelijk wat te hoog gegrepen voor de meesten. Dingen die de gemiddelde buurman&buurman wél voor elkaar krijgt, meetlintje pakken, langs die deur houden, over het sjekkie heenbrommen "da pas nie" en streepje wat hoger zetten is te moeilijk voor hoogopgeleide ambtenaren.
@djs | 10-09-21 | 11:55: Tuurlijk dat ik daar niet op kan komen. Scania zijn ook maar vrachtwagen bouwers die maar een beetje aankloten.want in Zweden hebben ze geen tunnels en bruggen.
@elfenstein | 10-09-21 | 12:17: Daarnaast zijn die roldeuren voor bedrijfshallen zo'n beetje een standaard maat, dus moet er ook nog eens een speciale order worden gemaakt voor een deur waar een brandweerwagen niet doorheen kan, dus het is nog duurder dan standaard volgens de regels werken ook.
Of een ambtenaar heeft een vriendje zitten bij een deurenleverancier die oncourante maten kwijt moest raken...
Hoog is juist handig voor als Limmibië onder water staat.
De reden voor de hoogte is dat die wagens beter bestand zijn tegen bermbommen.
Maar onze wegenverkeerswet is natuurlijk véél belangrijker dan de levens van die paar soldaten he?
@elfenstein | 10-09-21 | 11:54: worden er dan zoveel aanslagen langs de A1 gepleegd?
@gobler | 10-09-21 | 11:56:
Nog niet, maar een beetje slimme miet is op de toekomst voorbetiet, is het niet?
@elfenstein | 10-09-21 | 11:54:
Tunnels, bruggen. die wet is er niet voor niks in dit geval...
@WasHetMaarMakkelijk | 10-09-21 | 12:10:
Margekwestie. Als voertuigen niet hoger mogen zijn dan 4 meter is de gemiddelde brug minstens 4.20. Meetfouten, onvoorziene afwijkingen in bandenmaten, Grondverzakking, dat is als het goed is allemaal meegenomen in de minimale hoogte van viaducten e.d. en dan mag een paar centimeter te hoog geen probleem zijn. Anders hebben we een veel groter probleem dan die paar vrachtwaggels.
Defensie kennende gaan ze gewoon de wegen 4 centimeter afgraven.
Nah .. wat minder druk op de banden en gaan.
Nee joh, de viaducten 4cm infrezen.
Nee, de bruggen 4 cm hoger maken... afgraven is veel te simpel...
@xpto | 10-09-21 | 12:15: oude viaducten verhogen wordt veel gedaan. niets moeilijks aan. ook met behoud van het viaductbrugdeel en draagconstructie.
Het chassis is hoger want bermbommen. Bermbommen groeien in Afghanistan, Daar zijn we al jaren weg en komen we hopelijk ook nooit meer terug?
Welke mafkees stelt de specificaties op voor dit soort trucks en op basis waarvan?
En waar je natuurlijk 100% zeker van kunt zijn. In het hele inkoopproces zijn vast vele mensen geweest die de vraag gesteld hebben over de hoogte van de trucks. Waarom is daar niet op gereageerd?
Die mensen zijn er niet. IEDs komen overal voor. Bij nagenoeg elke volgende inzet kun je IEDs verwachten.
@Frau Merkel | 10-09-21 | 12:47:
Kunt u mij dan vertellen bij welke volgende nieuwe inzet bermbommen te verwachten zijn?
Denkt u dat we een opstand van antivaxxers hier krijgen?
Echt over de grens zullen deze wagens niet gaan, ook niet als er ineens wat hoogwater is in Belgie of Duitsland en ze daar spullen gaan brengen.
Dhuuh!
Dan laat je de banden toch leeglopen.
Tzjezus.
Idee van Lerp hieronder.
Ik gok dat ze te hoog zijn voor het NL wegennet welke in NL maximaal 4.00 meter mag zijn, dat los je niet op met banden leeg laten lopen.
@normanius | 10-09-21 | 11:53:
Dan haal je alle banden eronder vandaan.
Of Gewoon wat kleinere bandjes onder de auto gooien. Plus die vrachtwagens hebben luchtvering; misschien is daar ook wel wat mee te doen. Gewoon standaard 5 cm laten zakken bijv.
@normanius | 10-09-21 | 11:53: het is max 4,20
Te hoog voor wat ?
Verkeerswet. Dit is, zoals altijd, een papieren tijger. Net zoiets als het stikstofprobleem, eerst verzin je een arbitraire grenswaarde en vervolgens schiet je als een soort stevie wonder met een bazooka om je heen op alles wat over die norm heengaat, of dat nou zin heeft of wenselijk is boeit niet, regels zijn regels.
De wegenverkeerswet.
Hoogte beperking is 4 meter.
Maar waarom defensie zich aan dit soort geneuzel moet houden heb ik nooit begrepen.
Al die voertuigen rijden ook al onverzekerd rond, dus waarom dan wel aan gewicht en maat beperkingen houden.
@arabes_eut_domus | 10-09-21 | 11:53: Tja, geen idee, maar 12 meter breed en 1 meter dik beton op 4,05 meter boven het wegdek gaat echt niet aan de kant, ook al negeer je de regels van de wegenverkeerswet.
Ze hadden beter bij de aanbesteding 3,90m aan kunnen houden als harde eis en dan ook die standaard container aan kunnen houden als (joh) standaard belading.
Tunnels en bruggen met een doorrijhoogte van 4,10 meter. Nog eens 4 cm bij de maximalehoogte van 4 meter voor voertuigen wordt wel erg krap aan qua marge...
@arabes_eut_domus | 10-09-21 | 11:53: . Verzekeren doe je alleen als je het niet direct kunt betalen,
defensie/staat kan dit wel.
Vooral geen DAF kopen, de Nederlandse werkgelegenheid kan kapotvallen!
Waar zit Scania dan?
@Leptob | 10-09-21 | 11:47: Precies, maar dan is het toch extra dom dat die Gribussen te hoog geleverd worden?
@Leptob | 10-09-21 | 11:47: In Zweden. Of dacht je dat die winst in de fabriek in Zwolle blijft hangen?
@Vanilla | 10-09-21 | 12:12: Als je niets van dat soort contracten begrijp zeg dan ook niets.
@Bubske | 10-09-21 | 12:41: Leg het eens uit dan! Van dn DAF verdwijnt ook het gros van de centen naar het moederbedrijf. Zou me sterk lijken dat het voor Scania anders is.
Hoe doen onze Landkreuzer P1500's het dan?
Mooi die Nederlandse aanbestedings door hersendode ambtenaren. Eerst met die Amaroks door PON genaaid en nu dit weer.
Probleem is dat het allemaal politiek is. Ze moeten de mensen op de werkvloer democratisch laten beslissen (en niet een paar van die generaals die in de zak van de politiek zitten).
Daar kunnen ze nu prima studenten in huisvesten in dit derdewereldland
Vaderlands laatste hoop in noodverpakking.
Ze zeggen "een paar centimeter", maar wedden dat het 20 cm. of meer is. Weet iemand hoeveel het precies is? De zoveelste faal, want nu gaan ze ze aanpassen. Kun je voorstellen dat ze een Porsche 20 cm. lager moeten maken. Dit is toch weer geknoei van oma Ank.
Nee, onze ambtenarij kennende gaat dit om iets heel lulligs, anderhalve centimeter ofzo. het verschil tussen wel of geen krat bier achter de voorstoel van die wagen.
@elfenstein | 10-09-21 | 11:46:
Of ze downplayen het, omdat ze zelf ook geschrokken zijn van de faal. Als het echt maar 1,5 cm. is, dan zou ik maar even dispensatie verlenen en even in kaart brengen of ze door alle tunnels en onder alle viaducten door kunnen en anders bepaalde wegen uitsluiten. Wel grappig als je manschappen niet naar een bepaalde plek kunnen omdat ze niet door een tunnel kunnen.
@Kapitein Sjaak Mus | 10-09-21 | 11:48:
@Kapitein Sjaak Mus | 10-09-21 | 11:49:
Miste het even, lol. Geen idee waar je het over hebt, maar klinkt leuk!!
Ai ai ai!
De inlichtingendienst grijpt in!
* Onderduikt *
@Kapitein Sjaak Mus | 10-09-21 | 11:48:
Geen lol aan, met die kroontjes en die editmogelijkheid.
Het gaat om 4 cm
@Mbovenka | 10-09-21 | 12:16:
Bedankt. Ze zien er trouwens uit als Mickey mouse vrachtwagens www.defensie.nl/onderwerpen/materieel... dat koop je toch niet als je bij je volle verstand bent. Ziet er niet uit. Enorme cabine en dan zo'n klein dingetje erachter. De vijand kan de cabine moeilijk missen als ze erop schieten, maar dan is het tentzeil erachter in ieder geval safe, zullen ze gedacht hebben.
@Watching the Wheels | 10-09-21 | 12:21:
Uit die specs haal ik dat die dingen 3.715 meter hoog zouden moeten zijn. 4 cm eroverheen maakt nog lang geen 4 meter. Wat klopt hier niet?
@elfenstein | 10-09-21 | 12:26:
Precies ... ze zijn dus in werkelijkheid een halve meter te hoog of zo. Vanaf de as slechts 4 cm te hoog wellicht? En ze worden zonder wielen geleverd of zoiets om "geld te besparen" en zelf te kiezen welke banden ze erom willen. Zoiets malloots zal het wel zijn. En waarom zou je er eerst 10 kopen als je er ook meteen 550 kunt aankopen?
@elfenstein | 10-09-21 | 12:26:
Het lijkt er idd op dat ze maar 3.715 m. zijn.
nl.wikipedia.org/wiki/Scania_Gryphus#...
Misschien met een container erop te hoog?
www.defensie.nl/binaries/large/conten...
@elfenstein | 10-09-21 | 12:26: uw informatie
Banden een beetje leeg laten lopen? Kom op jongens; zo moeilijk is het allemaal niet. In oplossingen denken, anders gaan we die Russen nooit verslaan.
Lezen Ruime!
Ja, maar de onderkant is niet te hoog. Alleen de bovenkant.
De Fira op rubberen wielen. Hoe lang zal het duren voordat ze deze zooi terug sturen?
u weet niet eens hoe u het zou moeten schrijven
Dit gebrek aan munitie, heeft vast ook niets te maken met vrouwelijke bestuurders .. #Kuch ..
Ik denk eerder met de milieumaffia. Kruit is hartstikke slecht voor de bodem en de lucht. Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat er een paar Palestijnse adviseurs zijn ingehuurd die defensie laten zien hoe je natuurlijke materialen als projectiel kunt gebruiken en co2-neutraal kunt hergebruiken. Kost een paar miljoen maar onze groene baretten zijn inmiddels zeer ervaren in het gooien met stenen naar de vijand.
er si geen gebrek aan munitie
Is dat probleem niet op te lossen door er een paar kleinere banden onder te zetten?
Precies. Even keuren en de originele er weer onder en doorrrr..
Beetje lucht eruit laten lopen.
Verlagingssetje eronder klappen en klaar mee zijn. Als het de lokale "jeugd" al lukt om dit in een middagje op straat te flikken bij een of andere flutgolf moet het onze o zo competente defensie toch ook wel lukken he?
@elfenstein | 10-09-21 | 11:48: Daar heeft u precies het punt.
Nee dus.
Daar komen de schutters.
Nou, ze schutteren er inderdaad weer lustig op los.
Weet iemand trouwens om hoeveel centimeter te hoog het dan wel niet gaat? Ik doe een wilde gok: 2 centimeter. Genoeg om de defensie van een heel land te slopen. Als ik de vijand zou zijn zou ik het wel weten: Stiekum alle meetlinten bij de ambtenarij vervangen door chinese afkeur die een paar centimeter te lang zijn. Hop, je kan doorlopen. Hup Kaas, het gaat gewoon lukken met die coup. Dekt u nog even aan uw trouwe dienaar als 't zover is? Ministerie van Luide Zaken, die wil ik.
Bijna: 4 cm.
Ze zullen goedkoop zijn in de exploitatie.
Het is dat Yab Yum gesloten is anders had je wel geweten waar die inkoper van defensie het contract had ondertekend.
OQ?
Dat denk ik aI mijn heIe Ieven aIs ik op het CS in 020 sta. Bouwput na bouwput na bouwput na herinrichting na herinrichting.
@Piet Karbiet | 10-09-21 | 12:23: u komt er nooit. CS is al lang klaar. Het plein is nu onderhanden en dan is het gedaan.
Beetje een flauwe vraag, maar als ze een paar cm te hoog zijn, hoe zijn ze dan IN de garage gekomen?
Ik ben slechts een simpele majoor, maar als iets in de garage kan komen, dan kan het er toch ook weer uit?
Er zat iets zwaars achterin de vrachtauto (Asha Tuinbroeke) en nadat zij was uitgestapt was die vrachtwagen te hoog.
Ach, dat stellen de fysiotherapeuten van onze arme dienstjongetjes. Te korte beentjes, dus moeten ze een hulpje maken om op de drempel te komen.
Vreselijk.
niet, want daar zijn ze ook te hoog voor.
zonder de containers is er niets aan de hand, en ze komen per boot.
Hij verbruikt tweemaal zoveel diesel en kan minder lading meenemen als de veertig jaar oude DAF. Moeaaaahahaha. Welke mensen zijn hier met smeergeld weer schat hemel rijk geworden?
Nounou, hij is wel door genderneutrale kindertjes van kleur met een handicap in elkaar gedraaid hoor. Dat is een meerwaarde die niet in geld uit te drukken is.
En daarnaast legt Scania voor iedere verkochte vrachtwagen een regenboogzebrapad aan in de Randstad en serveren ze halaleten in de kantine. Dus een beetje kort door de bocht van u.
onzin
@MaarFeitelijk | 10-09-21 | 13:52:
Hier in NL word er altijd geroepen dat het om falend toezicht ging.
Corruptie is iets van andere, zonnige landen.
Heb toch m'n twijfels. Ze zouden toch eens bij heel veel mislukte zaken eens uit moeten zoeken waar die afname inspecteurs mee bezig waren.
Wat doet iedereen toch altijd zo moeilijk, dan laat je de banden toch gewoon half leeg lopen?
Hebben ze ook nog eens beter grip op de zandpaden.
Ja, volkomen logisch ook, hoe harder het wegdek, hoe harder er gereden kan worden en hoe harder de banden.
Nu nog overstekende viaducten voorzien van extra lucht?
Men zal wel wat aan de ophanging doen. Het gaat alleen om formele reden om een paar centimeter. Bovendien worden viaducten en dergelijk al dertig jaar op 5,00 meter doorgang uitgevoerd. Tijd om de de oude viaducten zoveel mogelijk te verhogen. Ook beter voor het wegtransport.
Alleen lastig bij tunnels als Dordt en Velsen
@MaarFeitelijk | 10-09-21 | 13:52:
En weer de King atlas van 1950 gaan gebruiken, toen waren er nauwelijks viaducten
Ongeschikt X
Die Kaas de Vies toch.
Een Meesterzet van onze Kolonel. Heeft ie weer fraai gedaan.
REAGEER OOK