Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVE. Poetins Speech na 1 jaar invasie

De tweejaarlijkse Ted Talk

Hoop om te doen, die speciale militaire operatie die gisteren een jaar geleden begon. Vanaf september werden de Russen teruggeduwd, vanaf begin januari kregen de Russen weer wat momentum en zijn ze inmiddels al maanden bezig met de omsingeling van Bakhmut. De schattingen lopen wat uiteen, maar er lijkt wel een consensus dat Rusland tussen de 200.000 en 500.000 nieuwe troepen klaar heeft staan voor het lenteoffensief dat al soort van begonnen is. 

Russisch staatspersbureau TASS schrijft in aanloop naar de speech dat "Putin will announce the next message shortly before the anniversary of the special military operation in Ukraine. (...) . On 24 February, the EU is preparing to publish its tenth package of anti-Russian sanctions. The US is also planning to announce another set of restrictions against Russia this week. At the same time, without abandoning attempts to weaken the Russian economy, the collective west continues to pump weapons into Ukraine. Moreover, US President Joe Biden considered it necessary on the eve of Putin’s speech to personally fly to Kyiv and, following negotiations with Ukrainian leader Vladimir Zelenskiy, announce the allocation of another $500m military aid package to the country. In the expert community, such a step by the American leader was considered evidence of the intention to further aggravate relations with Russia."

Het spannendste dat er kan gebeuren is dat Poetin de oorlog formeel als oorlog bestempeld, maar zelfs dat zal geen heel grote gevolgen hebben, omdat het Russische leger toch al zo'n beetje alles doet wat het kan.

Uit 't archief: Deze freakshow eind september

Rutte waarschuwt Poetin nog één keer

Social

Andere livestream voor de zekerheid

Wel de Poetin uit het verhaal

Reaguursels

Inloggen

bij autocraten zoals Saddam, Ceausescu gaat een machtswisseling gepaard met de strop of executiepeloton. Erdogan en Poetin hebben ook alle macht naar zich toe getrokken op het gebied van wetgevende en uitvoerende macht. Van Poetin zal eerder worden verwacht dat een voortijdige dood door val van een balkon soelaas biedt voor ontevredenheid binnen zijn inner circle. 'Democratische ' landen hebben daarentegen een mechanisme door een maximum termijn aan de minister president te geven 2 of 3 termijnen van 4 jaar bijvoorbeeld. Dus conclusie van betoog het zou goed zijn als er een volgende Minister President komt en opstaat van Nederland een Kaag bijvoorbeeld of tassendraagster Sophie Hermans dochter van ... die laatste 2 zijn satire mocht dat niet duidelijk zijn

HetOorAakel | 21-02-23 | 14:25

Gisteren Biden in Kiev, vandaag Putin met een statement, morgen komen wellicht de Chinezen in beeld als wapenleverancier aan Putin. En zo escaleren we steeds verder. Nu speelt alles zich nog af in Oekraïne, maar hoe is dat volgende maand, of in de herfst?

Here's Freddy | 21-02-23 | 13:37 | 3

Welk voordeel hebben de Chinezen om wapentuig te leveren aan Rusland? De sancties die ze krijgen en de industrie die daar de prijs voor moet betalen staat in geen vergelijking met de winst die ze maken door de Russen te helpen. Daarnaast zijn de Chinezen ook niet gecharmeerd van de Russen.

Psoglav | 21-02-23 | 14:24

Wat hebben ze te verliezen om zich tegen Rusland te keren?

Hadena | 21-02-23 | 15:28

@Psoglav | 21-02-23 | 14:24: 't zal je verbazen, maar China en Rusland zijn beiden lid van BRICS en hebben derhalve een belang om elkaars dictatoriale regimes in het zadel te houden als schild tegen het westen.
Afzonderlijk zijn het easy pickings, maar samen hebben ze de populatie & de brand- en grondstoffen, enige wat ze missen is een rijke afzetmarkt.

Zeker met Iran die neigt naar nauwere banden met Rusland en een wereldwijde distantiëring van de westerse hegemonie, zou ik er niet prat op gaan dat 'we' een nieuwe Koude Oorlog gaan winnen.

ReyNemaattori | 21-02-23 | 21:57

"24 February, the EU is preparing to publish its tenth package of anti-Russian sanctions."

Waarschijnlijk wordt het 10e sanctiepakket bedoeld. Ik had gelezen dat Von der Leyen wil dat wie pro-russische propaganda verspreidt - en u weet dat oproepen tot vrede en een einde aan de oorlog al genoeg kan zijn, vraag maar aan Roger Waters - ook op de wachtlijst komt.

gaffelbaard | 21-02-23 | 13:31 | 12

@Hadena | 21-02-23 | 14:09:
Nee. Daartegen werden met het het 3e en het 6e sanctiepakket al sancties tegen ingesteld. Dit is het 10e sanctiepakket.

gaffelbaard | 21-02-23 | 18:44

@Psoglav | 21-02-23 | 14:22:

??? Waarom vind je dat een neer passende spreuk? Ik vraag me af of u begrijpt wat het punt is.

gaffelbaard | 21-02-23 | 18:47
▼ 9 antwoorden verborgen

Morgen komen pas de echte plannen van Putin. Dan moet er weer eens 'gestemd' worden in het Parlement.

Hadena | 21-02-23 | 13:25 | 2

Hier stemt het parlement tegen een EU-wetsvoorstel en negeert de regering dat gewoon. Daar in Moskou doen ze dat soort antidemocratische zaken tenmiste op de formeel juiste wijze: het parlement stemt met meer dan 90% vóór en vervolgens voert de regering dt besluit vlot en tijdig uit. Dat moet je ze toch nageven, he.

Spie | 21-02-23 | 15:00

Hoor net Pepijn van Houwelingen (FVD) bij ON zeggen dat we uit de NAVO moeten gaan...

Wattman | 21-02-23 | 13:17 | 14

Dat roep ik al jaren om te doen.
En ik stem niet op FvD.

Mongeaulie waarsguwt | 21-02-23 | 14:47

@Mongeaulie waarsguwt | 21-02-23 | 14:47:

Dan was de voertaal hier al jaren Russisch geweest. Sloboda !

Wattman | 21-02-23 | 15:01
▼ 11 antwoorden verborgen

De speech van poetin leest als een verwend klein kind. En die hele entourage erom heen als uit een slechte hollywood B-film. Wie neemt dit nog serieus denk ik dan. En wat blijkt, toch heel wat mensen hier in de panelen, die deze kletskoek nog geloven ook!

panthoseen | 21-02-23 | 13:12 | 1

Tip: die woorden kun je maar beter heel serieus nemen.

Spie | 21-02-23 | 15:03

Lol.
"Rutte waarschuwt Poetin nog één keer".
Wat gaat hij doen dan?
Slaan met zijn handtasje?

jufrouw theelepeltje | 21-02-23 | 13:10 | 4

Lol

jufrouw theelepeltje | 21-02-23 | 13:29

Is dat dat WEFtasje dat ie om wappen te jennen rondsjouwt?

Shoarmamasutra | 21-02-23 | 14:48

Ik denk dat Poetin hem met 1 hand op de rug moeiteloos vloert. Meen dat hij de zwarte band in judo heeft. Zou wel een schitterend gezicht zijn. Ik zou er grif 100 euro voor neerleggen om het te mogen zien. Mag hij de nekklem wat mij betreft ook wel wat langer aanhouden.

Spie | 21-02-23 | 15:06
▼ 1 antwoord verborgen

Je kunt de kernwapens wel afstoffen maar ook kernwapens hebben een houdbaarheidsdatum en zijn ze na een bepaalde datum onbruikbaar geworden.

meneer Q | 21-02-23 | 13:07 | 2

De ouwetjes doen het nog best met een nieuwe detonator, heur.

funda | 21-02-23 | 13:13

Niemamd durft te gokken dat de jouwe eigenlijk dummies zijn geworden.

Shoarmamasutra | 21-02-23 | 14:53

Mooi huiliehuilie verhaal van Poetin. Jankebal. Zielepoot. Vraag me af hoeveel van de aanwezige toeschouwers hun lachen kunnen inhouden.

Graaisnaaiert | 21-02-23 | 12:50 | 4

Er zal weinig gelachen zijn, sterker nog; er zal wel naar oud Stalinistisch gebruik goed rondgekeken zijn wie er het hardst klappen en wie er natuurlijk het eerste mee ophouden. Dat leidde in het verleden natuurlijk tot hilarische schouwspellen. Er werd langer geklapt voor ome Stalin dan dat hij überhaupt gesproken had (en die voordrachten konden wel even lopen).

blendedperfection | 21-02-23 | 13:32
▼ 1 antwoord verborgen

Poetin: Oorlog verloopt volgens plan, Rusland druk bezig de NAVO te vernietigen, economie is ook top en alles is de schuld van het westen.

Ondertussen blijft Polen niet stilzitten. Ze zijn op grote schaal vrijwilligers voor de nationale garde aan het trainen. Wij moeten die knoop ook maar eens doorhakken en de dienstplicht activeren en reservisten gaan trainen.

Er is gewoon geen enkele andere oplossing als Oekraïne het klusje niet alleen kan klaren dan moeten wij dat doen.

Schout-bij-Nacht-J | 21-02-23 | 12:49 | 8

An sich ben ik het wel met je eens.... Die kreupele Pygmee ( Rusland) is financieel niet slagvaardig genoeg om op grote schaal een oorlog met het Westen aan te gaan....
Ook de "zeer succesvolle" oorlog in Oekraine laat dat wel blijken.......

Dick-for-brains | 21-02-23 | 16:52

Van die "zware" sancties hebben ze totaal geen last van. Terwijl de landen die de sancties opgelegd hebben, er wel last van hebben.

Flapuitx2 | 21-02-23 | 20:12
▼ 5 antwoorden verborgen
-weggejorist-
_Roy_ | 21-02-23 | 12:45 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Zo zo hij gaat ineens zich bekommeren om zijn volk, jij een auto, jij een auto jij een auto! Alles wordt beter. Alleen je kind ligt in een greppel te creperen.

ikdenkwat | 21-02-23 | 12:39

Putler, de karikatuur van zichzelf, zielige man geworden..

Geilbaard | 21-02-23 | 12:36 | 4

In de jaren 90 was ik nog van mening dat Rusland een sterke man nodig had om de orde te herstellen en de economie te vooruit te helpen. Daarna had hij op zijn manier succes in oa Georgie, Syrie, de Donbas en de Krim omdat het Westen hem zijn gaan liet gaan. Daarna is hij gaan geloven dat hij alles kon maken en hij zijn hand definitief verspeelt.

Geilbaard | 21-02-23 | 12:46

@Geilbaard | 21-02-23 | 12:46: Toen was het land al helemaal verdeeld onder de plaatselijke mafia, die elkaar zoveel mogelijk uitmoordden.
Dat werden de 'oligarchen', die Putin gedoogden omdat hij toen nog weinig bedreiging voor hen vormde.
Een beetje als dat rare manneke Adolf voordat hij gevaarlijk werd, ja.
Maar anders dan verachtelijk is hij nooit geweest.

funda | 21-02-23 | 12:51
▼ 1 antwoord verborgen

Hoezo één jaar na het begin van de oorlog?
De Krim is in 2014 binnengevallen door de groene mannetjes - een van de oorlogsmisdaden van Rusland - en het gestook door Rusland in de Donbas dateert al van 1991, toen Oekraíne voor onafhankelijkheid koos.
Die oorlog daar is al minimaal 9 jaar aan de gang...

Lu_Tze | 21-02-23 | 12:33 | 1

De Russen hebben symboliek hoog zitten. Ook gezien de achterliggende (Een broodje aap verhaal, overigens - Voor de bühne) "Nazi" context.

Nederlandop1 | 21-02-23 | 12:52

Kort samengevat: het gaat allemaal voorspoedig met de Russische economie en oorlog. Er is absoluut niets aan de hand. En dat is allemaal de schuld van het Westen.

RandyBiel | 21-02-23 | 12:27 | 1

En iedere Rus gelooft dat.

funda | 21-02-23 | 12:31

Putin schort het New Start kernwapenverdrag met de VS op. Er komt ook een Russische kernproef.

Après toi | 21-02-23 | 12:16 | 5

Hij kan ook weinig anders, gezien de stagnatie in Oekraine. Nu hopen dat de De Wijkjes van deze wereld niet in zijn pokerspelletje trappen.

Graaisnaaiert | 21-02-23 | 12:52

@Graaisnaaiert | 21-02-23 | 12:52: De NAVO is toch echt, defensief .. Maar de Russen geloven dit, gehersenspoeld zoals ze zijn geworden onder het mom van die propaganda figuren op TV.

Putin heeft een vijand nodig, om de onderdrukte Russische bevolking (Bv.: Kritiek op de oorlog / Putin = Naar de gevangenis en een celstraf) van een revolutie af te wenden.

China .. Kampt met een demografische vergrijzing, net als Rusland overigens. Als er iets omtrent Taiwan gaat gebeuren, dan moet het dit decennium vanuit dit oogpunt - Omdat hierna de demografische krimp in zet. Liever heb ik hierin niet een goed punt te pakken, maar ja. Het is wat het is.

Hopelijk is ASML een beetje voorbereid .. Alle goedkope arbeid in China, loont toch niet ..

Nederlandop1 | 21-02-23 | 13:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Het komische is dat Poetin afgeeft op Russische burgers met bezittingen in het westen. Terwijl al zijn toehoorders (en hij zelf) in die categorie vallen. Ondertussen feesten hun kinderen in Londen en Monaco. Wat is dat westen toch vreselijk.

Beste_Landgenoten | 21-02-23 | 12:16 | 1

Opeens heb je het: dat is ook waarom iedereen hier naartoe komt.
Het verdorven, goddeloze Westen.

funda | 21-02-23 | 12:23

Mooie speech hoor met dat vaasje en gaaf land zijn in zo ontzettend veel woorden. Lijkt wel een dictator.

aflaatverkoper | 21-02-23 | 11:59

Misschien al genoemd, maar wel interessant: in 2030 wil Vladje zijn fluffer in Wit-Rusland volledig hebben ingelijfd: https://www.foxnews.com/world/russian-internal-strategy-document-details-kremlins-plans-take-control-belarus-report

(Met foxnews linkje zodat iedereen het geloofd)

Komjehiervaker | 21-02-23 | 11:52 | 6

@Après toi | 21-02-23 | 12:29:
Dat zeg ik: Boeiend.

elfenstein | 21-02-23 | 12:30

Ik vraag me af of Putin dan nog leeft..

Geilbaard | 21-02-23 | 12:34

Als Loekie mee gaat doen is zijn lot bezegeld.
Dan hangt hij vrij snel op de kop aan een lantarenpaal.

Beste_Landgenoten | 21-02-23 | 12:52
▼ 3 antwoorden verborgen

Vlad vertelt ons helemaal niets nieuws in de twee uur dat hij al staat te brallen. Westen is de duivel, iedereen is tegen Rusland, alles gaat helemaal top, de speciale militaire operatie gaat ook top.

Alles voor de buhne natuurlijk. Als het daadwerkelijk goed ging had hij vanaf dat podiumpje wel de totale oorlog uitgeroepen d.m.v. volledige mobilisatie. Maar dat voelt hij duidelijk niet genoeg steun voor.

SeingaltUNo | 21-02-23 | 11:51 | 13

Reacties uit het binnenland vallen iedere week weer uit de ramen.

funda | 21-02-23 | 12:40
▼ 10 antwoorden verborgen

Putin zegt dat Rusland ook cultureel wordt bedreigd. Opvallend, want hebben die Russen dan een cultuur?

Après toi | 21-02-23 | 11:49 | 13

@Nescio73 | 21-02-23 | 12:02: Wat zegt Dostojevski over de huidige Russische cultuur? Ongeveer evenveel als Rembrandt en Vermeer over de huidige Nederlandse cultuur zeggen. De huidige Russische cultuur is er een van het opsluiten van tegenstanders, het uitroeien van een buurvolk en een ongelooflijk dom volk dat zich, hoewel er sinds WO2 geen bom op Rusland is gevallen, wijs laat maken dat Rusland door het ganse westen bedreigd wordt.

BenZen | 21-02-23 | 12:53
-weggejorist-
Nescio73 | 21-02-23 | 20:14
▼ 10 antwoorden verborgen

Et komt er gewoon op neer dat Rusland een ongelooflijk gaaf land is.

madissue166 | 21-02-23 | 11:43 | 2

Putin legt in twee uur al de tekortkomingen van Russia uit. Hij wil totale economische hervormingen via cultuur, militair en vooral educatie. Daarvoor gebruikt hij de oorlog in Oekraïne als kapstok om het juiste patriottisme en nationalisme bij zijn volk te kweken want zij moeten het doen (en betalen).

Tiscali-2 | 21-02-23 | 11:54

Waarom moeten die dictators altijd zolang spreken? Hoe langer ze spreken, hoe gekker ze zijn.

Hadena | 21-02-23 | 11:38 | 4

Gaat niet helemaal op, ik zie vaak in onze 2e kamer dat de spreektijd aardig kort is.

tis_wat | 21-02-23 | 11:59

@tis_wat | 21-02-23 | 11:59:
Sterker, er is daar zelfs nog nooit een dictator ook maar 1 minuut aan het woord geweest.

RandyBiel | 21-02-23 | 12:10

Zolang zij spreken, spreekt er niemand anders.

Blauwpetje | 21-02-23 | 13:00
▼ 1 antwoord verborgen

Eentje is het roerend eens met Vladimir.
https://twitter.com/JoostNiemoller/status/1627960509453504513?t=Xqgmq3ntuAT86q08pAU3ww&s=19
Waarom kiest hij niet voor een leuk appartement in Moskou? Er staan veel vrij de laatste maanden nu veel FSB gezinnen vluchten naar het westen. Er is vast ook een plekje vrij voor een onafhankelijk journalist voor op de TV. Een miljoenenpubliek. Een mooie carrièrestap voor een uitgerangeerd querulant. Lees je mee, Joost?

Beste_Landgenoten | 21-02-23 | 11:37 | 12

@Komjehiervaker | 21-02-23 | 12:02: Karskens is een wandelend Post Traumatisch Stress Syndroom. Best wel zielig. Ik hoorde kortgeleden een oorlogsverslaggever in Buitenhof zeggen dat oorlogsverslaggevers aan geweld gewend raken, geweld normaal gaan vinden en vaak knettergek worden.

BenZen | 21-02-23 | 12:59

@BenZen | 21-02-23 | 12:59: Dat zie ik ook bij Karskens, inderdaad. pTSS en psychoses komen samen voor n versterken elkaar, overigens.

Komjehiervaker | 21-02-23 | 13:05

@BenZen | 21-02-23 | 12:55: Er zijn tientallen goede antwoorden mogelijk, maar ze hebben allemaal iets gemeen.

funda | 21-02-23 | 13:19
▼ 9 antwoorden verborgen

Wat ik na al die tijd nog steeds niet begrijp is dat veel mensen mee lijken te gaan in het narratief (ja, ja) dat Rusland legitieme belangen heeft om Oekraïne binnen te vallen om Rusland te beschermen. In al die jaren dat ik met belangstelling het internationale nieuws volg heb ik nooit, maar dan ook nooit ergens begrepen dat iets of iemand Rusland wilde aanvallen of binnenvallen. Sterker nog, door onze afhankelijkheid van Russische energie is het land altijd poeslief behandeld. Dat er veel dynamiek is in buurlanden van Rusland en dat het Westen daar ook een rol in speelt is duidelijk. Dat doet Rusland zelf ook in Westerse landen. Maar Rusland aanvallen? Absoluut niet, het was juist het idee om Rusland erbij te houden, maar Rusland wil koste wat kost terug naar de situatie pre Koude Oorlog (die aan de oostkant van het IJzeren Gordijn overigens vrij onprettig was voor velen). En waarom is mij een raadsel, want die oorlog hebben ze vet verloren. Rusland was een machtig land en zou een machtig land blijven door die eindeloze voorraad grondstoffen en het grote oppervlak, maar het was blijkbaar niet genoeg voor Poetin. Maar de notie dat Rusland bedreigd werd of wordt in haar voortbestaan is echt flauwekul.

rederijker | 21-02-23 | 11:33 | 19

Nou, dat ligt iets genuanceerder, hoor. Uit de onthullingen van Sy Hersh blijkt dat de voorbereidingen voor de aanslag op die gasleidingen al in augustus begonnen. Verder bevestigden zowel Poroshenko, Merkel als Hollande dat se al ten tijde van de Minsk akkoorden absoluut niet van plan waren om die uit te voeren, maar dat ze slechts tijd wilden winnen om een aanvalsleger op te bouwen teneinde het confict met geweld op te lossen. Dan kun je niet zeggen, dat er geen enkele reden tot wantrouwen was. Nu is de beerput ontploft en klaagt iedereen over de ondraaglijke stank. Maar daar hebben ze echt allemaal zelf bewust aan meegewerkt.

Spie | 21-02-23 | 15:20

@BobDobalina | 21-02-23 | 11:59: Oekraïne stelde zich vanaf het begin zeer vijandig op. Enkele voorbeelden: de eerste wet die men na de putsch invoerde was een verbod op het gebruik van het Russisch in officiële situaties, terwijl ongeveer de helft van de bevolking thuis en in het dagelijk verkeer Russisch spreekt. Verder besloten de nieuwe machthebbers direct om het leger en allerlei neonazistisch getinte paramilitaire groepen in te zetten tegen burgers die tegen de putsch en de nieuwe politiek protesteerden. In Odessa werden protesterende burgers door zulke paramilitaire groepen een vakbondsgebouw ingedreven, waarna er brand werd gesticht met tientallen doden en zwaar gewonden tot gevolg.wie uit het raam sprong, werd op de grond ter plaatse gedood. Nog steeds is er geen onderzoek naar de daders gedaan en bleef dit onbestraft. De Donbas burgers bewapenden zich en de gevolgen weten we. Dat rechtvaardigt de Russische inval niet, maar maakt wel duidelijk dat de schuld bij beide partijen, inclusief het westen.

Spie | 21-02-23 | 15:35

@Spie | 21-02-23 | 15:35: ik moet erg om u lachen met uw "Oekraïne stelde zich vanaf het begin zeer vijandig op" en uw bla bla bla over het verbod op het Russisch. In de plaats van Oekraïne zou ik me ook zeer vijandig opstellen (vraag u eens af waardoor die vijandigheid veroorzaakt werd, en nee: niet door het westen) en wat betreft het durende gezwatel over de taal: de Russen proberen al drie eeuwen zowel het Oekraïns als de Oekraïnse cultuur uit te roeien en zijn nu hard bezig het Oekraïnse volk uit te roeien. Van uw gelul over schuld bij beide partijen incl. het westen krijg ik acuut jeuk aan mijn pisbuis.

BenZen | 21-02-23 | 17:23
▼ 16 antwoorden verborgen

Waarom heeft Kaag deze oorlog niet voorkomen? Waarom heeft madam geen vrede gesticht? Dat was toch haar hobby en beroep?

dathoujetoch | 21-02-23 | 11:30 | 7

Ik gok dat ik te maken heb met een klein dik kaal mannetje.

Beste_Landgenoten | 21-02-23 | 11:48

Goed punt!

Schepvogel | 21-02-23 | 11:51

Ja, ze heeft toch ook een oorlog tussen Israël en Libanon voorkomen? En dat zijn heel verschillende volkeren. Dus een oorlog tussen twee Slavische volkeren stoppen moet voor onze topdiplomate een peulenschilletje zijn. Kom op, Sigrid, je kunt het!

MAD1950 | 21-02-23 | 13:02
▼ 4 antwoorden verborgen

Viriele vent Putin vecht voor ons tegen de reptielen en het WEF. Net als Trump en QAnon. Doet hij allemaal voor ons.

Bigi Bana Boy | 21-02-23 | 11:30 | 1

The Big Bana Boys?

funda | 21-02-23 | 12:55

“Dat al soort van begonnen is”, aldus (de gewaardeerde) Spartacus…

Dat continue ge-soortvan, daar wordt je toch gestoord van?

Verderkijkert | 21-02-23 | 11:29 | 4

@uisge baugh | 21-02-23 | 11:38:
sort of...?

PPuk | 21-02-23 | 11:43

Dat is ongeveer hetzelfde als <iets heel anders>.

funda | 21-02-23 | 11:46
▼ 1 antwoord verborgen

Ik dacht dat ie wel een toontje lager zou zingen. Heb toch mijn verwarming al een half jaar op 18.

Bochel | 21-02-23 | 11:24 | 1

Ik denk dat die vlegel ergens wat centjes verstopt heeft toen de Russische belangdienst niet keek.

funda | 21-02-23 | 12:00

Sommige mensen willen graag een multipolaire wereld. Ik denk dat dat sowieso tot problemen leidt. Er is altijd iemand die zich benadeeld voelt.

Hadena | 21-02-23 | 11:21

ja viel me ook op. Mein Fuhrer, I can walk!

P-unit | 21-02-23 | 11:18

Hij lijkt meer op een Herr Flick.

Tube64 | 21-02-23 | 11:59

Die desinformatie campagnes van Vladje werken uitstekend, als ik zo de panelen bekijk.

Komjehiervaker | 21-02-23 | 11:07 | 21

@Komjehiervaker | 21-02-23 | 12:16:
U had al wel bedacht dat reaguren vaak redelijk oppervlakkig is, snel, even een paar zinnen met de kern eruit rammen en doorrrr? Ergens word ik best wel moe van de linkjes eisers, de doorwrochte kenners die iedereen de maat willen nemen en bij het minste of geringste met dom, onbenullig, niet ingelezen of de rest van de gekende schedwoordjes komen. Alsof ik alle tijd heb om eerst twintig wetenschappelijke publicaties door te nemen voor ik op [Reaguur!] mag drukken.
Dan maar wat excrement aan de mondhoek. Dat went snel hoor.

elfenstein | 21-02-23 | 12:27

@elfenstein | 21-02-23 | 12:27:
" U heeft niet het flauwste benul van wat ik allemaal aan nieuws, nepnieuws, fakenews, russennieuws, EU-propaganda, totale wappenmeuk en serieuze journalistiek op een gemiddeld dagje wegtik "
Blijkbaar dus niet indrukwekkend veel:
"Alsof ik alle tijd heb om eerst twintig wetenschappelijke publicaties door te nemen voor ik op [Reaguur!] mag drukken. "

RandyBiel | 21-02-23 | 12:36

@RandyBiel | 21-02-23 | 12:36:
Wetenschappelijke publicaties zijn iets heel anders dan het nieuws tot je nemen. Jammer joh.

elfenstein | 21-02-23 | 14:20
▼ 18 antwoorden verborgen

De speech valt tot nu toe wel mee, Putin heeft nog niet gezegd dat we satanisten en kannibalen zijn.

Zyprexa20mg | 21-02-23 | 11:05 | 5

@Nederlandop1 | 21-02-23 | 11:33: Juist en dat is in geen honderden jaren anders geweest. Putin en consortium heeft het geprobeerd, in den beginne, daarna verviel ie weer in, wat zullen we zeggen, oud gedrag, tezamen met zijn kornuiten.

nobodiesunmighty | 21-02-23 | 11:54

@Nederlandop1 | 21-02-23 | 11:33: heb je daar een actuele bron voor? De lonen zijn duidelijk lager dan hier (de belastingen ook: 13% flattax), maar voor dat maandloon krijg je daar zelfs geen straatveger, hoor.

Spie | 21-02-23 | 15:41
▼ 2 antwoorden verborgen

Trump had wel in meer dingen volkomen gelijk. Maar ja Republikein...en dat is fout in de ogen van D66 e.d. Oorlog met Rusland zal wel wat vaker voorkomen zolang de EU zijn dictatuur richting het oosten blijft uitbreiden. En anders wel met Iran, dat grenst aan de landje pik ambities (Azerbeidzjan) van Brussel. Zolang het westen zich als superieur opstelt en meent de enige te zijn die de grenzen van Europa bepaalt, zal de weerstand groot zijn. Sjoerdsma als opperbevelhebber van de strijdkrachten.................

Broadsquire | 21-02-23 | 11:04 | 7

@BobDobalina | 21-02-23 | 11:13: je weet toch wel dat je voor democratie je wergevende macht en regeringsleiders kiest? Zo niet dan is het geen democratie.

adhd-je | 21-02-23 | 11:18

Zo knul, jij snapt hoe de vork in de steel zit. Had hier volledigheidshalve alleen nog even Piet Hein en Rudi Carrell geniemd

Prinsemarij | 21-02-23 | 11:20

Sjoerdsma heeft regelmatig wat in z’n hand, maar ik denk niet dat dat een zwaard is, daar is het veel te slap voor.

Spie | 21-02-23 | 15:44
▼ 4 antwoorden verborgen

Dankzij onze fantastisch objectieve media heb ik mij een gedegen mening kunnen vormen over dit conflict.

...

Zomaarwat | 21-02-23 | 11:04

Waarom zijn er geen mijnen op op afstand bestuurbare wieltjes?

HogeNood | 21-02-23 | 11:02 | 5

Daar zijn al mini-mijnen tegen ontwikkeld.

funda | 21-02-23 | 11:24

meestal vliegen die dingen, en dan heet het ineens een anti-tank raket.

tis_wat | 21-02-23 | 12:08
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat vooral verwarrend is.... Nordstream terroristische aanslag die ons afslluit van grondstoffen uit Rusland komt van onze bondgenoot en niet van onze vijand Putin.. Die plaats ik nog niet zo goed.

adhd-je | 21-02-23 | 11:01 | 18

@vander F | 21-02-23 | 12:17:
Satelliet data is openbaar en is niet "uit" te zetten. Je ziet dus gewoon waar die schepen waren, en dat was ver uit de buurt van de beweerde locaties. Dus nee, de VS staan niet bovenaan de verdachtenlijst.

Bovendien een marineschip sturen voor een geheime aanslag is niet heel slim. Er zijn honderd manieren om zoiets geheim te houden en niet door de halve Noorse marine en luchtmacht mee te laten doen. Maar die conclusie was te moeilijk voor Seymour (see less).

Het is en blijft een gefingeerd Tom Clancy verhaal, gebaseerd op een anonieme bron, nergens verificatie, nergens een plausibel scenario. Wel heel veel suggestie en verdachtmakingen en bij elkaar gezette "feiten" om het idee van een causaal verband bij de lezer te wekken.

Beste_Landgenoten | 21-02-23 | 12:43

@Komjehiervaker | 21-02-23 | 12:43: er zullen vast nog wel wat witte vlekken zijn, maar het beeld is echt wel duidelijk, hoor! Geef anders eens aan wat er concreet fout aan is en hoe dat het algehele beeld volstrekt anders maakt.

Spie | 21-02-23 | 15:47
▼ 15 antwoorden verborgen

Ik moet niets van de aan macht verslaafde Mark R,. weten, een man die VVD-principes (voor zover die nog bestaan) heeft verkwanseld om aan de macht te kunnen blijven met CUD66.

Ik heb zijn(?) analyses in NRC niet nodig om mijn steun voor Oekraïne te verantwoorden.

Dat deze oorlog een deel is van een veel groter geheel (inclusief China, een land waarover ikzelf ook steeds meer ben gaan twijfelen of zij de VS ook echt deze eeuw gaan passeren als de ‘super grootmacht’) is iets wat ik allang door had.

Poetin moet terug in zijn hok worden gejaagd. Dat zal niet vandaag, morgen of volgende maand gebeuren. Het kan gerust jaren duren. Is dat het geld, de tijd en alle andere ellende waard?

Ja.

Alleen mensen die geen kennis hebben van het verleden, geen begrip hebben van geopolitieke zaken, niet begrijpen dat je vanuit een positie van zwakte nooit onderhandelingen moet gaan voeren en denken dat door simpelweg je kop in het zand te steken problemen ‘zomaar’ voorbij gaan zullen steeds maar blijven hameren op dat ‘we’ nu zo snel mogelijk over ‘vrede’ moeten gaan praten met Poetin.

De Russische ‘onoverwinnelijkheid’ is een mythe. Rusland wordt al decennialang getergd door demografische cijfers (de bevolking neemt af). En reken maar dat Poetin dit weet. Een van de redenen om Oekraïne en het Oekraïense volk ‘in te lijven’.

De Sovjet-Unie is ook door de NAVO verslagen; ze konden de wapenwedloop niet meer bijbenen.
Dit terwijl de Sovjet-Unie bijna twee keer zoveel inwoners had als de Russische Federatie thans heeft en zij werden bovendien ondersteund door het Warschaupact. Vrijwel alle niet-USSR landen die destijds tot het Warschaupact behoorden, en een aantal ex-USRR landen zelf, behoren nu tot de NAVO. Nota Bene: Biden geeft later vandaag een speech in de stad Warschau, naamgever van dat toenmalige pact. En Zweden en Finland treden straks ook tot de NAVO toe, landen die tijdens de hele Koude Oorlog neutraal bleven. Dat maakt de Oostzee vrijwel een NAVO-binnenzee.

Met zo’n sterke alliantie kan een (economisch) verzwakt Rusland nooit winnen; nu niet en op termijn al helemaal niet.

Het is dus een kwestie van doorzetten, totdat militair de Russen in Oekraïne militair worden verslagen (of in ieder geval zeer ernstig worden verzwakt), oftewel van binnenuit Poetins regime wordt ondermijnd (‘paleisrevolutie’, genoeg oligarchen wier geroofd miljarden-vermogen op het spel staat).

Het is niet voor niets dat rondom Rusland, landen die behoren tot de ‘Russische invloedssfeer’, het steeds meer rommelt. Denkt u bijvoorbeeld dat Poetin het in ‘normale’ tijden gepikt had dat Azerbeidzjan Nagorno-Karabach had aangevallen?

Alle tekenen zijn daar. Je moet alleen wel doorzetten en niet opgeven door te vroeg te willen onderhandelen om ‘vrede’.

Poetin zal dat laatste namelijk als zwakte zien en ‘het Westen’ in de toekomst alsnog willen pakken zodra het regime aangesterkt is. De rancune over wat hij ziet als ‘historisch onrecht’ zit erg diep bij deze man. Dat zal hij nooit meer loslaten.

Kompromat | 21-02-23 | 11:00 | 9

Daarna begint een nieuwe ronde, waarbij eerst de Baltische staten en daarna Polen aan de beurt is volgens hetzelfde scenario. Poetin fingeert een dreiging, laat zijn tanks rollen en laat zijn kernwapens de psychologische uitwerking hebben.

Beste_Landgenoten | 21-02-23 | 11:51

@Ichneumonidae | 21-02-23 | 11:10:
“Wist je ook dat Rusland erg veel kernwapens heeft?”

Ja. Een van de vele vragen is in welke staat die verkeren. Heeft u de prestaties van het Russische leger gezien? Daarnaast: ‘wij’ hebben er veel meer. Ben u bekend met het begrip ‘wederzijdse afschrikking’? Overigens wil ‘bondgenoot’ China niet dat Rusland deze wapens inzet.

“En dat de VS helemaal geen zin hebben in een nucleair conflict?”

Wie wel? De vraag is of de Amerikanen een nucleaire aanval op Oekraïens grondgebied zullen beantwoorden. Dat hoeft dus niet een ‘nucleair’ antwoord te zijn hoor (dat zal namelijk niet gebeuren). Poetin is in heel duidelijke bewoording (achter de schermen) te kennen gegeven dit niet te flikken. Wees geen angsthaas, Poetin zal geen kernwapen gebruiken.

“Zonder boots on the ground gaat het Westen niks winnen”.

‘Afghanistan’ hebben de Sovjets ook verloren toch? En ‘ Tsjetsjenië’ liep nou ook niet helemaal lekker. Daarnaast: wat hebben de Russen de laatste tijd nou echt gewonnen in een frontale oorlog? Tegen de Oekraïeners is het heel anders vechten dan tegen Syrische opstandelingen, waar bommen uit vliegtuigen bovenop flats werden geflikkerd.

“China en India hebben cultureel gezien niks met het Westen. Evenmin als de rest van de wereld.”

Nou en? ‘De rest’ van de wereld heeft ons harder nodig dan andersom, kijkt u maar eens naar de machtsverhoudingen. Overigens, googelt u eens op ‘the Quad’ (Quadrilateral Security Dialogue). India (= grootste democratie ter wereld) staat dichter bij ons dan u denkt.

“Overigens is het niet onze oorlog, dat wordt wel eens vergeten”.

Hangt af vanuit welk perspectief u kijkt. Ik zou u willen adviseren uw loep op ‘uitzoomen’ te zetten; dan ziet u (veel) meer.

Kompromat | 21-02-23 | 13:07
▼ 6 antwoorden verborgen

Het is nu een jaar geleden dat de droom van de PVV stemmer in duigen viel. Het was alleen Poetin die volgens de PVV stemmer het Westen nog kon redden. Men zag het al voor zich. Ik vraag me echt af wat Wilders, in het geheim, met de Russen destijds in 2018 besprak.

Cobarde | 21-02-23 | 11:00 | 8

Een PVV stemmer heeft niet zoveel met Rusland. De gemiddelde PVV stemmer wilt gewoon zijn leven van 30 jaar geleden. Betaalbare huizen, energie en eten. Sinterklaas zonder gedoe en niet teveel last van allochtonen. Rusland komt er niet in voor.

EmilioEsteves | 21-02-23 | 11:32
▼ 5 antwoorden verborgen

Toch nog opvallend veel lege stoeltjes valt mij op. Niet willen komen lijkt mij geen gezond besluit in die kringen.

Tjemig | 21-02-23 | 10:59 | 2

Die mensen die op die lege stoeltjes zouden zitten hebben een ongelukje gehad. Uit een raam gevallen, van de trap gevallen; dat soort onhandige dingetjes.

Kloof2012 | 21-02-23 | 11:00

Die vercrackte versie van Sinterklaas houdt 't nog wel vol.

RandyBiel | 21-02-23 | 11:23

Met genoeg Vodka in je mik is een dergelijk verhaal nog wel te nassen voor de gemiddelde afgeknepen Rus. Waarom ruimt de NAVO eigenlijk deze ouwe troep niet op?

TanteJuut | 21-02-23 | 10:57

Nog meer fijnstof....

Regentenstijl | 21-02-23 | 10:54 | 1

De heldhaftige Nederlanders zullen dit onder commando van Kaag gaan compenseren!!1!

P-unit | 21-02-23 | 11:02

Oplossing voor het conflict, Rusland de Donbas en Loehansk. Oekraine krijgt Kaliningrad. De Krim wordt onafhankelijk met twee regeringen van Oekraine en Rusland.

Rattus | 21-02-23 | 10:53 | 5

Hahaha!!! Als je toch bezig bent, kun je dan ook het Palestijns - Israëlische conflict 'effe' oplossen?

Dr_Johnson | 21-02-23 | 11:01

We hebben immers de Tweede Wereldoorlog ook beëindigt door Gelderland en Limburg aan Duitsland te schenken...

Jan Laefcutte | 21-02-23 | 11:02

@Jan Laefcutte | 21-02-23 | 11:02: Ook daar betalen ze ondertussen braaf met de euro en maken deel uit van het derde rijk ... de EU.

funda | 21-02-23 | 12:19
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
HogeNood | 21-02-23 | 10:52 | 1

"maar zonder genoeg munitie (groot probleem) en opgeleide soldaten en bevelvoerders, die getraind zijn ga je het niet winnen van een land wat door tijdzones loopt, zeer ruime voorraden munitie en ook manschappen''

Is uiteindelijk natuurlijk waar, maar ik werd in de Volkskrant vanmorgen aangenaam verrast door het feit dat Oekraïne weer een uiterst effectief westers wapen inzet tegen Russische tanks. Na de Himars kunnen ze nu ook granaten afschieten die een aantal mijnen neerlegt:

"Nu wordt duidelijk hoe vernietigend de Raam (Remote Anti-Armor Mine), is. Waar de Russen met zwaar pantsermaterieel in de aanval gaan, schieten de Oekraïners de granaten af. Iedere granaat bevat negen mijnen van elk 2 kilo, die tijdens de vlucht over een gebied worden verspreid. Daar wachten ze op nietsvermoedende tankbemanningen die snel willen oprukken.''
"De Oekraïners zetten ook steeds vaker een antitankmijn in van Duitse makelij, de AT-2. Deze worden door het MLRS-raketsysteem verspreid over een gebied tot op een afstand van 38 kilometer. Elke raket bevat 28 kleine antitankmijnen, die voorzien zijn van een parachute om ervoor te zorgen dat ze een zachte landing maken.''

Ik wist niet eens dat die dingen bestonden. Wisten de Russen het wel? Ik ben een volslagen leek, maar als leek zou ik zeggen dat de westerse wapens verre superieur zijn aan alle Russische ouwe meuk. En als dat zo is, is dat een reden tot optimisme.

Dr_Johnson | 21-02-23 | 10:52 | 5

Soms hoor je dat Ukraine nog maar paar weken munitie heeft, dan weer dat Rusland al zijn vliegtuigen klaarmaakt voor een grote aanval. Maar uiteindelijk kan ik het niet echt inschatten. En wat als Rusland doorstoot? Sturen ze alle ukrainers weg, vermoorden ze ze? Onderdrukken kost ook mankracht. En gaat Polen dan niet op moment van doorbraak een gedeelte van Ukraine 'beschermen'?

Hadena | 21-02-23 | 11:35

@Beste_Landgenoten | 21-02-23 | 11:24: Dat gaat ze vast lukken. Overigens betekent e.e.a. dat onze () wapens bepalend zijn voor deze oorlog en dat we dus (?!) onderdeel van die oorlog zijn. Het zijn geen hand en spandiensten meer maar onze betrokkenheid is strategisch, moreel en materieel. Het enige dat ontbreekt zijn onze mensen op Oekraïens terrein. Ik vrees dat het niet helemaal duidelijk is dat wij niets met die oorlog te maken hebben. Of vinden we het geen probleem daar wél bij betrokken te raken, full monty?

Zomaarwat | 21-02-23 | 13:11
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik las eerst de tweejarige Pep Talk...

Louter Leuter | 21-02-23 | 10:47

Kanttekening veel gehoord argument wij lees Westen helpen Oekraïne bij het verdedigen soevereiniteit, terugblikkend afgelopen 12 jaar Rutte waarin soevereiniteit Nederland letterlijk verkwanseld werd en wordt onder Rutte,s geitenpaadjes riching EU Brussel, zou ik zeggen ga je eens druk maken met dezelfde intensiteit ten aanzien van Oekraïne te beginnen a.s. 15 maart. First things first nuff said.

william7055 | 21-02-23 | 10:47 | 11

@Red shirt | 21-02-23 | 10:55: hee kijk een verkwanselaar.
Poogt reich EU te verpakken als een verenigd Europa.
Mensen in voormalige landen binnen Europa, zijn verenigd in het walgen onder dwang.

hallevvezool | 21-02-23 | 11:02

@Red shirt | 21-02-23 | 10:56: zeker maar ik gebruik van mijn democratisch recht. Ik heb zelfs stom genoeg in het verleden gestemd op de VVD en enige sympathie gehad voor D66.
Ik heb bij alle referenda een stem uitgebracht. Een Nee tegen Lissabon, een Nee tegen de digitale wet, een Nee tegen Oekraïne. En al die referenda hadden een meerderheid die genegeerd werd. Dus ja, ik heb geen enkel vertrouwen meer dat het uitbrengen van een stem ook maar iets betekent. En toch ga ik 15 maart weer, in de hoop dat het nu wel een verschil maakt.
Maar zoals ik al ergens ooit las en wel een mooie quote vind: "hoop is uitgestelde teleurstelling".

-PR- | 21-02-23 | 11:02

@Red shirt | 21-02-23 | 10:56: Hee kijk een draagsteen. Uw stem is belangrijk. Zonder uw toestemming staat gansch dat machtig radarwerk stil.
Voor slechte dingen te gebeuren is het enige benodigde dat goede mensen niets doen, of wanneer gegund en van toepassing, braaf opdraven om de aangeboren zeggenschap in te leveren.
Verders trollt u drommelsgoed dat het voorstellen tot anders organseren
niet door het regime getolereerd zal worden.
Wijs me in de kieswettekst waar het niet zo is.

Señor Putin heeft de Olymische fakkel monumentaal laten vallen.
En Mark heeft heel wat scherven te verklaren

hallevvezool | 21-02-23 | 11:17
▼ 8 antwoorden verborgen

Veel ‘acteurs’ in de zaal, meestal met militaire kleding, herkenbaar aan ongeïnteresseerde blik en onwennigheid aan kostuum.

Einde van de Domheid | 21-02-23 | 10:47

Ogen zijn werkelijk vensters tot de ziel...

De ogen van Putin aanschouwend...

Roos | 21-02-23 | 10:46 | 7

Black eyes, lifeless eyes, like dolls eyes.

Bochel | 21-02-23 | 11:26

Die van onze premier wel eens gezien?

Bosche Bol | 21-02-23 | 12:07

@Bosche Bol | 21-02-23 | 12:07: Die bewegen te snel, behalve als de uit het hoofd geleerde pr-teksten worden opgezegd.

funda | 21-02-23 | 12:21
▼ 4 antwoorden verborgen

De visie van GS een jaar geleden. Nostradamus?

"De Russen willen de Donbass en misschien nog een stukje omliggend gebied om een geitenpaadje naar de warmwaterhavens van de Krim veilig te stellen in een door de NAVO geannexeerd Oost-Europa. Niet netjes allemaal, maar het conflict is een bijzin in het script van de schuivende geopolitiek op het wereldtoneel"

https://www.geenstijl.nl/5163679/rusland-china-china-china/

Een bijzin op wereldtoneel? Ahum. Een enorme oorlog met 1000 slachtoffers per dag, dreiging met kernwapens, uitbreiding van de NAVO met Zweden en Finland, Belarus dat mee gaat doen, defensiebudgetten die door het dak gaan, dienstplicht aan de horizon.

"Een door de NAVO geannexeerd Oost-Europa"
* kuch, proest *

Beste_Landgenoten | 21-02-23 | 10:46 | 10

@Komjehiervaker | 21-02-23 | 11:11:
"dat het anti-institutionele extremisme hier ook gepaard gaat met een sympathie voor Rusland"

De misvatting dat de vijand van je vijand je vriend zou zijn. Men beseft niet dat Poetin ook weinig goeds in de zin heeft met al die anti-types hier in het westen maar ze gebruikt voor zijn eigen agenda. Die domheid begrijp ik niet.

Beste_Landgenoten | 21-02-23 | 11:16
-weggejorist-
Blonde Nel | 21-02-23 | 11:27
▼ 7 antwoorden verborgen

Ik denk dat het tijd wordt om de grote jongens aan tafel te krijgen.
De Russen, Chinezen, Amerikanen, Oekraïne en het VK.
Van Europa zou ik even niet weten wie daar aan mag schijven.
En dan hoor ik nu mensen denken…
“Praten is toegeven aan de agressie van Putin”
Klopt.
Maar wat wil je dan?
Vechten tot de laatste Oekraïner?
Dat land vol blijven stoppen met wapens?
Praten dus.
Andere optie is de vernietiging van Rusland.
Om te beginnen bij Moskou.
Maar dan weet je wat er komt.
Praten is dus de beste optie.
Putin wil iets, geef ‘m iets, of geef ‘m niets, maar je kunt niet blijven doorgaan Oekraïeners op te offeren.

Ruimedenker | 21-02-23 | 10:45 | 27

@elfenstein | 21-02-23 | 12:16: Transferunie betekent dat je geld naar een land stuurt en er niks voor terugkrijgt. In ons voorbeeld van die Poolse klussers gaat het om mensen die een tegenprestatie leveren. En daar lijkt me weinig mis mee. Als jij een nieuwe Samsung-telefoon koopt, gaat er waarschijnlijk ook geld naar Zuid-Korea, maar waarom zou jij je daar druk over maken?

Après toi | 21-02-23 | 12:23

@Red shirt | 21-02-23 | 12:21: Die Oekraïners mochten in 1991 stemmen en kozen toen massaal voor onafhankelijkheid. De Russen gingen akkoord en vanaf dat moment is Oekraïne een onafhankelijk land, met inbegrip van Krim en Donbass. Punt.

Après toi | 21-02-23 | 12:26

@Après toi | 21-02-23 | 12:23:
Ik heb nog steeds een ouwe Nokia. Made in Germany.
Zo fantastisch vind ik het gemiddelde poolse kluswerk trouwens ook weer niet, meerdere malen meegemaakt dat het na een half jaar allemaal van de muur flikkert vanwege rommelig werken, inferieure gereedschappen en afraffelen met veel te veel kit om het eventjes presentabel te maken. Uw kilometrage kan uiteraard variëren maar ik doe het eerlijk gezegd liever zelf, dan weet ik dat het onder de laag kit ook goed zit. Er is een reden dat het inkomen in Polen zoveel lager is dan hier dat het voor hun loont om dat ellendige eind in de auto te gaan zitten. Nogmaals, het is een illusie, die hele EU, als je in Polen een loon van 500 eu/maand kan krijgen maar in NL 2 ruggen, betaald in dezelfde muntsoort dan weet je al dat er iets heel erg niet klopt aan die "unie"

elfenstein | 21-02-23 | 12:43
▼ 24 antwoorden verborgen


Na Napoleon en Hitler zit iedereen weer Rusland te onderschatten.
Je kan wel tanks en weet ik wat aan Oekraïne 'schenken', maar zonder genoeg munitie (groot probleem) en opgeleide soldaten en bevelvoerders, die getraind zijn ga je het niet winnen van een land wat door tijdzones loopt, zeer ruime voorraden munitie en ook manschappen (desnoods gedwongen).

Nu al worden jongeren door Zelenski naar het leger gestuurd, op een gegeven moment zijn èn de manschappen èn de munitie op, en de NAVO gaat voorlopig nog geen Europese soldaten in de strijd gooien, en kan dat ook niet.

The Art of War, een oud Chinees geschrift, waarschuwde al hiervoor: Nooit je tegenstander onderschatten.
Uiteindelijk wordt het een gigantische moordpartij van het Oekraïense leger.
Want degene wint, die het het langst kan volhouden en meer munitie en manschappen heeft.
Verdun zal er niks bij zijn, en uiteindelijk moet Zelensky het land uit vluchten.
Europa kan niet eens meer genoeg granaten en munitie leveren.

Rusland 'boycotten' heeft als enig resultaat gehad, dat wij er zelf het meest onder lijden.

Nee, ik ben geen Poetin-vriend natuurlijk, ik geef alleen mijn in mijn ogen realistische inschatting van dit drama.
En BTW, al die Oekraïense vrouwen en kinderen/vluchtelingen blijven ook voorlopig in Polen, Duitsland, Nederland, UK plakken, houd daar ook gerust rekening mee.

King of the Oneliner | 21-02-23 | 10:41 | 17

@King of the Oneliner | 21-02-23 | 10:51: Die man, die wist alles;).

Ichneumonidae | 21-02-23 | 11:02

@Hadena | 21-02-23 | 10:57: Nee, China is een handelsnatie waar Sun Tzu geboren is, en de productie wordt overal in het Westen al opgeschaald.
De enige vraag is: hoever moeten we gaan opschalen?

funda | 21-02-23 | 11:04

@King of the Oneliner | 21-02-23 | 10:47: Hoezo niet mogelijk? Die NAVO steun is er vanaf het begin al, en voor Poetin maakt het niets uit want volgens hem is het gewoon een oorlog tegen het Westen. Rusland zit tegen het plafond aan wat betreft de mogelijkheden, de atoomwapens niet meegerekend. Terwijl het Westen(NAVO) nog bulkt van de moderne wapens. Deze oorlog kan en mag Rusland niet winnen is de norm.

dijkbewaker | 21-02-23 | 11:24
▼ 14 antwoorden verborgen

Kom op, saai. Wanneer slaat Will Smith iemand met vlakke hand?

Kouwe Kees | 21-02-23 | 10:40

Als je op de rechter arm van deze man let dan valt op dat hij die niet in bedwang heeft en krachtig het spreekgestoelte vastklemt.

Tjemig | 21-02-23 | 10:37 | 2

En zijn voeten, wiebelen die ook weer? Doet ie al jaren.

Hadena | 21-02-23 | 10:39

@Hadena | 21-02-23 | 10:39: Op zijn leeftijd heb je gewoon wat sneller een volle blaas, dan ga je met je voeten wiebelen.

FrankVeer | 21-02-23 | 10:55

Zat ooit eens naar een gesprek tussen Poetin en een duidelijke medestander van hem te kijken en als de vertaling klopte (het ging over de Krim) kreeg ik toch eerder het idee van een straatvechter, met beperking tot de arbeidsmarkt, dan een president van een van de grootste landen.

Karel Kruizenruiker | 21-02-23 | 10:37

Als je het verleden bekijkt zijn de Europse strijdmachten tegen Rusland natuurlijk glorieus geweest, dus het is een heel goed idee om nog eens ten strijde te gaan tegen Rusland! En ons af te sluiten van grondstoffen! Dit kan alleen maar goed aflopen!

adhd-je | 21-02-23 | 10:36 | 2

Gelukkig hebben we nog de grondstoffen in Afrika waar we op kunnen terugvallen. Wat zeg je? Heeft het westen niet opgelet en zijn die grondstoffen nu door China geclaimd middels financiële wurgcontracten voor Afrikaanse landen? Hmmm. Dan hebben we de olie in het Midden-Oosten noge wel. Wat zeg je? Iran wil niet aan ons leveren? En Saoudie-Arabië accepteert nu ook andere valuta dan de USD voor levering van olie? Hoe moet dat dan met de hegemonie van de US als machtigste land nu niemand meer USD nodig heeft om olie te kopen?
Als je het zo zegt lijkt het er een beetje op dat de EU zich heeft geïsoleerd. En nu?

-PR- | 21-02-23 | 10:46

@-PR- | 21-02-23 | 10:46: Net als 500 jaar geleden, "ergens anders" naar toe. Wat zegt u? De ruimte? Dat kan helemaal niet elektrisch.

D-Fens_1963 | 21-02-23 | 11:00

Poetin: Impossible to defeat Russia on the battlefield.

Denk dat het niet anders is, wat het Westen ook aan materieel naar Oekraïne stuurt.

Ichneumonidae | 21-02-23 | 10:35 | 10

Behalve dan dat we zelf geen krijgsmacht meer hebben. De heer Zelenski heeft alles wel zo ongeveer overgenomen.

Kopieerapparaat | 21-02-23 | 10:47

@funda | 21-02-23 | 10:39: Rusland speelt een "thuiswedstrijd". Dat heeft voornamelijk logistiek bepaalde voordelen. Hoe langer het duurt hoe zwaarder dat gaat wegen.

D-Fens_1963 | 21-02-23 | 10:50

@D-Fens_1963 | 21-02-23 | 10:50: Dat dat niet klopt kon je al in de begindagen van de oorlog zien, toen die hele Russische kolonne boven Kiev geheel in de soep draaide. De Russen verloren daar werkelijk op alle fronten, vandaar dat Oekraine vandaag nog bestaat als land.

funda | 21-02-23 | 10:58
▼ 7 antwoorden verborgen

De speech is na bijna 20minuten een bijna identieke kopie van vorig jaar. Er wordt nog weinig nieuws verteld. Veel gedraai van feiten. Boe roepen dat Oekraine de Donbas onderdrukte met duizenden doden tot gevolg, maar wel Oekraine binnen vallen met inmiddels 28.000! dodelijke slachtoffers en bijna 200/300k KIA/WIA (beide kanten totaal) slachtoffers. Daar hebben we een naam voor: Hypocriet.

Dikkebertha | 21-02-23 | 10:35

Mooi stuk van Rutte. Mag hier ook wel eens worden gezegd.

BobDobalina | 21-02-23 | 10:32 | 4

het mag natuurlijk gezegd worden, maar de man vervreemd zich steeds meer van de realiteit vind ik, hangt een beetje te veel de "wereldleider" uit die hij niet is.

Tjemig | 21-02-23 | 10:51

Gaat over Poetin toch?

dathoujetoch | 21-02-23 | 11:03
▼ 1 antwoord verborgen

Lelijke mensen blijven het ! Wel goed in schaken niet in het echt

Calihero | 21-02-23 | 10:32 | 1

Ik mis Bobby Fischer nog elke dag. Hij zou een scherpe analyse gebracht hebben met argumenten waaraan nog niemand had gedacht.

Arnold Layne | 21-02-23 | 10:48

Wat een applaus..

Wattman | 21-02-23 | 10:31

Valt me nog mee dat Poetin niet zegt dat hij in Oekraïne op zoek is naar WMD's.

Ichneumonidae | 21-02-23 | 10:31 | 2

Dat zegt hij dus wel, hij geeft aan dat Oekraine kernwapens wilde hebben etc.

Dikkebertha | 21-02-23 | 10:35

Niks nieuws tot nu toe: nazi's, we moesten wel, Ukraine is Russisch, biolabs, Amerika wil ons vernietigen, al bezig sinds oostenrijk-hongarije rijk etc.

Hadena | 21-02-23 | 10:29 | 2

Oh ja, pedofilie, gendergedoe, etc

Hadena | 21-02-23 | 10:34

@Hadena | 21-02-23 | 10:34: terwijl meneer Poetin zelf gratie verleende aan commercïeel meisjesfotograaf Grigori Galitsin

Shoarmamasutra | 21-02-23 | 13:37

Waarom valt Putin niet uit het raam?

small_town_dude | 21-02-23 | 10:28 | 1

Omdat bunkers vaak ondergronds zijn.

Kapitein Sjaak Mus | 21-02-23 | 10:30

Onze manier van leven? Levenslang kromliggen voor de bank en de baas? Fijn dat de Oekro's dat beschermen.

wilmeister00 | 21-02-23 | 10:28 | 6

@Analia von Solmsch | 21-02-23 | 10:34: Je bent een collega van Wilmeister00?

Après toi | 21-02-23 | 10:42
-weggejorist-
wilmeister00 | 21-02-23 | 11:08

@wilmeister00 | 21-02-23 | 11:08: dyslexie is een bitch, na 40 jaar nog steeds niet in onder de knie, moet uitkijken dat ik straks geen untermensch wordt.

Dikkebertha | 21-02-23 | 11:19
▼ 3 antwoorden verborgen

Kan me niet voorstellen dat de honderdduizenden familieleden in Rusland die dode en verminkte soldaten hebben gekregen niet woedend gaan worden.

meneer Q | 21-02-23 | 10:27

De lege stoelen waren eigenlijk bedoeld voor degene die al uit een raam gepleurd zijn.

ariedeknaller | 21-02-23 | 10:27

Poetin houdt niet van woke.
Dat begrijp ik wel.
Voor de rest nogal voorspelbaar praatje.

Ichneumonidae | 21-02-23 | 10:25

Oorlog is slecht voor het klimaat
Iemand moet iets doen

RickTheDick | 21-02-23 | 10:24 | 6

@Après toi | 21-02-23 | 10:45: Frankrijk valt af.

Kopieerapparaat | 21-02-23 | 10:50
▼ 3 antwoorden verborgen

Dat er überhaupt gekeken wordt naar iemand die zijn beperkte lengte luidruchtig compenseert.

P. Breidel | 21-02-23 | 10:23 | 2

Voor de gelegenheid draagt hij vandaag speciale hakken van 10 centimeter.

Après toi | 21-02-23 | 10:26

Het is wel een dingetje hé. Putin doet het, Sander Schimmelpenninck doet het.

-PR- | 21-02-23 | 10:39

Wat is er pro-Putin aan dat verhaal? Ik zie het eerder als bezorgdheid
over cybercapaciteiten van Rusland die wellicht gevaarlijker zijn dan hun landmacht.

small_town_dude | 21-02-23 | 10:22

Troll-alert

SirCharlesPoploch | 21-02-23 | 12:45

@small_town_dude | 21-02-23 | 10:22: men toont graag de 'geslaagde' handleingen van de russische invallers, zoals dit, ook al is het maanden geleden en niet waar.

AntiZanicz | 21-02-23 | 17:28

Ach daar hebben we de Nazi's weer.

Barkruk2 | 21-02-23 | 10:20 | 1

Je ziet ze in Nederland tegenwoordig ook overal opduiken. Gisteren nog.

funda | 21-02-23 | 10:35
-weggejorist-
renswoude | 21-02-23 | 10:12 | 9
▼ 9 antwoorden verborgen

Misschien dat Prigozhins nog levende mannen zich omdraaien. Verder vandaag ook uitgelekt russisch document om per 2030 wit Rusland een volledig onderdeel van Rusland te maken.

Hadena | 21-02-23 | 10:10

https://twitter.com/GDarkconrad/status/1627954356992499716
Wit-Rusland joins the fight!
Het einde van Lukasjenko.

Beste_Landgenoten | 21-02-23 | 10:09 | 1

Laten we hopen dat het daar bij blijft.

Barkruk2 | 21-02-23 | 10:16

Putin die de repressie van het regime in Kiev aanstipt. Iets met een splinter en een Russische balk.

Après toi | 21-02-23 | 10:09
-weggejorist-
-PR- | 21-02-23 | 10:08 | 2

Vreselijk allemaal.. maar hoe verdedigd de Oekraïne “onze manier van leven”?
Ze zijn vooral bezig met een invasie stoppen.

Bochel | 21-02-23 | 10:08 | 7

@JTKDM | 21-02-23 | 10:26: Hoe komen mensen er toch bij dat Rusland een EU/NAVO-land gaat binnenvallen?

Battery!!! | 21-02-23 | 11:00
▼ 4 antwoorden verborgen

Waar blijft die kernbom nou....!!

neonreclame | 21-02-23 | 10:08 | 4

Eerst nog huiswerk maken en een diploma halen.

small_town_dude | 21-02-23 | 10:26

@Kapitein Sjaak Mus | 21-02-23 | 10:35: Roekoekoe.

funda | 21-02-23 | 12:46
▼ 1 antwoord verborgen

Tijd voor een nieuwe dienst- en opkomstplicht in Nederland. We moeten tenslotte op alles voorbereid zijn.

Après toi | 21-02-23 | 10:07 | 21

@Après toi | 21-02-23 | 11:16: In training bij wat? Je bluft.

SirCharlesPoploch | 21-02-23 | 12:39
-weggejorist-
Zalwelweer | 21-02-23 | 20:20
▼ 18 antwoorden verborgen

Getver, die freakshow doet me aan de tweede wereld oorlog denken.
Waarin iets van willen jullie totale oorlog, en iedereen blij.
Ik weet, Godwin, maar kan er niets aan doen.

helaas-nederlander01 | 21-02-23 | 10:06

"En op de eerste rij ziet u alle capi die nog niet uit een raam zijn gevallen."

Aristotalloss | 21-02-23 | 10:05 | 1

Ik hoop voor hen dat ze een manier hebben gevonden om zichzelf te verankeren. Wat niet is kan immers zomaar komen.

MickeyGouda | 21-02-23 | 10:06

attempts to weaken the Russian economy

Economie Rusland kromp vorig jaar ondanks sancties maar 2 procent.

www.telegraaf.nl/financieel/330223989...

Werken goed he die sancties ?

Wattman | 21-02-23 | 10:04 | 18

@Après toi | 21-02-23 | 11:31: Je blijft maar doorgaan en doorgaan, ben je ingehuurd of is het angst, Ga eens werken dan aan die angst. Voorlopig zie ik je als ingehuurde trol.

gato | 21-02-23 | 12:09

@gato | 21-02-23 | 12:09: Ik ben -in tegenstelling tot jij- geen fan van Putin. En ik kom met feiten.

Après toi | 21-02-23 | 12:27

De Russische bevolking kan er geen reet mee doen. Ze koken een aardappel, vangen een kip en overleven. Kanonvoer. Al eeuwen. Ze kunnen niet voor en achteruit. En jullie maar denken dat sancties helpen (althans dat lees ik uit de main stream media). Het enige wat je bereikt is nog meer armoe daar, behalve de rijken. Het meest kromme is dat dit ook voor de gemiddelde europeaan geldt. De armen armer en de rijken rijker. Sufferds

Scruffie | 21-02-23 | 12:52
▼ 15 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl