Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Het Russische lenteoffensief ter herovering van de regio Donbas is alvast begonnen

We kijken weer

Social

Sinds de val van Soledar stopten we even met het dagverslag, omdat de Russische omsingeling van Bakhmut daar iets te gestaag voor verliep. Rond de jaarwisseling waarschuwde Oekraïne voor een nieuwe Russische mobilisatie van tussen de 300.000 en 500.000 man die zich in januari al zou voltrekken. Het lijkt ons zeer onwaarschijnlijk dat - na alle geleerde lessen van de vorige mobilisatie -  jongens uit de januari-golf deelnemen aan het begin van dit lenteoffensief, maar je weet het bij die Russen nooit.

De vorige mobilisatieronde kwam neer op 300.000 man, waarvan er toen 150.000 naar het front zijn gestuurd. Dat betekent dat de overige 150.000 man vanaf ongeveer half oktober heeft kunnen trainen. Het voelt waarschijnlijk dat zij een belangrijk deel van het lenteoffensief zullen gaan vormen, terwijl de januari-mobilisatie getraind wordt. Hoe dan ook, het alom verwachte en gevreesde Russische lenteoffensief lijkt begonnen.

Het Institute for the Study of War [dat we hier strafpunten toekenden voor de plotselinge, partijdige bagatellisering van het strategische belang van Soledar] schrijft: 

"Russian forces have regained the initiative in Ukraine and have begun their next major offensive in Luhansk Oblast. The pace of Russian operations along the Svatove-Kreminna line in western Luhansk Oblast has increased markedly over the past week, and Russian sources are widely reporting that conventional Russian troops are attacking Ukrainian defensive lines and making marginal advances along the Kharkiv-Luhansk Oblast border (...).

The commitment of significant elements of at least three major Russian divisions to offensive operations in this sector indicates the Russian offensive has begun, even if Ukrainian forces are so far preventing Russian forces from securing significant gains. The Russian offensive likely has not yet reached its full tempo; Russian command has not yet committed elements of the 2nd Motorized Rifle Division (1st Guards Tank Army, Western Military District), which deployed to Luhansk Oblast in January after deploying to Belarus. (...)

Russian officials continue to propose measures to prepare Russia’s military industry for a protracted war in Ukraine while also likely setting further conditions for sanctions evasion. Russian Prime Minister Mikhail Mishustin stated on February 8 that the Russian government will subsidize investment projects for the modernization of enterprises operating in the interests of the Russian military and will allocate significant funds for manufacturing new military equipment."

Zelensky lijkt op zijn beurt alles op alles te zetten om Oekraïne van steeds zwaardere Westerse wapenleveranties te verzekeren. Hij zette in het VK expliciet in op Britse Typhoon-gevechtsvliegtuigen en ook gaan er geruchten dat hij een soort kruisraketten met een bereik van 150 kilometer, de Britse Storm Shadow, gaat krijgen.

Meer beelden die (politiek correct??) lijken te suggereren dat oorlog toch niet grappig is, na de breek.

Wat een ellende

Social

De boel een beetje toonbaar houden ho maar

Social

Deze volstrekte verdrinkingsnachtmerrie

Social

De eerloze hel van een loopgravenoorlog met drones

Social

Reaguursels

Inloggen

Beloofd wat voor Call of Duty deel 15 over een aantal jaar: Als Oekraïner mag je steeds vettere westerse wapens gebruiken.
En als je als Rus speelt, mag je button smashen om uit de sloot weer omhoog te komen.

RandyBiel | 09-02-23 | 22:23

Het probleem voor Rusland heet stadsgevecht. Men is er tot nu toe niet in geslaagd een substantiële stad te veroveren. Kharkiv en Cherson zijn mislukt. Mariupol is in puin geschoten. Maar puin is prima dekking voor verdedigende partij. In het open veld met loopgraven kan een getalsmatig overwicht in tanks en manschappen nog wel terreinwinst opleveren; maar een stad veroveren en bezetten: niet te doen.
Dat betekent dat Rusland geen controle over Oekraine krijgt.
Andersom lijkt me het weer volledig onder Oekrains bestuur krijgen van alle bezette gebieden incl. De Krim ook een illusie. Dat zal alleen kunnen als er in binnenlands Rusland een regime change volgt a.g.v. een volksopstand. Eigenlijk weten we dit al heel lang. Beide partijen leven in dromenland.

Dus: wat nu? Beide partijen moeten iets geven en nemen. Oekraine: houdt de provincies Zaporizha en Cherson en wordt lid van de NATO. Rusland houdt en krijgt Donetsk, Luhansk en de Krim. Door het NAVO-lidmaatschap valt Rusland niet meer aan. De Krim is per lucht en Zwarte Zee verbonden met Rusland. Oekraine concentreert zich militair op een scheidende wig richting zee, bevrijdt daarmee de huidige landbrug en vecht zich niet helemaal dood in de Donbass.

Er komt een stevige gedemilitariseerde zone en geen grensovergang tussen beide landen.

Zeg het maar.

Lopendbuffet | 09-02-23 | 22:12 | 1

Ktim is natuurlijk ook nog per brug verbonden.

Lopendbuffet | 09-02-23 | 22:16

Ik heb het wel een beetje gehad met die oorlog. Tijd voor een serieuze wapenstilstand aub.

Schepvogel | 09-02-23 | 17:41 | 4

Wil de gerenommeerde onderhandelaar en vredesduif schepvogel zich in Moskou melden bij Vladimir Poetin zo snel mogelijk dank u.

The-loopy-cowboy | 09-02-23 | 18:06

Ik ben ook helemaal klaar met die oorlog en de Oekraïners ook denk ik. Het probleem is dat de Russen niet klaar zijn met die oorlog. Toen Zelensky aantrad beloofde hij twee dingen: een eind aan de corruptie maken én een eind aan de oorlog in de nu door Rusland geclaimde gebieden maken. Géén van zijn voorgangers, ware stokpoppen van Rusland, deed die beloftes. Het is dan ook Poetin die belang bij deze oorlog heeft. Die de oorlog uitbreidde toen er eindelijk een president kwam die hem wilde beëindigen en het zijn de Russen die hem in grote meerderheid aanbidden en deze oorlog helemaal prima vinden. Het zijn de mensen die om vredesonderhandelingen blèren terwijl ze kunnen weten wat daarvan de consequenties voor Oekraïne zijn (denk aan de martelingen in de door Rusland "veroverde" gebieden die de ware oorlogshitsers zijn.

BenZen | 09-02-23 | 18:47

Natuurlijk. De meesten hier. De programmatuur van het andere Russische 'machtige hoopje' en wat dergelijken gezaaid hebben -de aansturing van de meeste Russen- is nog niet beëindigd. Dat heet angstprogramatuur. Pas als genoeg Russen in staat zijn hun angstprogrammatuur te vervangen door "het kan me niet meer schelen, ik ben er klaar mee" programmatuur, dan kan er wat gaan gebeuren waardoor het voorlopig stopt. Ik vermoed dat er eerst nog heel veel mensen dood gaan. De Russische vaders en moeders gaan doods leven, als ze dit al nu niet doen. Alleen de jongeren kunnen de boel tegenhouden. Het machtige hoopje moet weg, een groep welk een perfect psychopathische systeem in Rusland heeft gecreëerd. Totaal wantrouwen en verlamming. Zo gepiept. Het gaat anders gewoon door. Zo zijn allen geprogrammeerd. Net als tijdens de Boerenoorlog, net als de verovering van Noord Amerika, net als Rwanda, net als Nanking, net als Kosovo, net als.... overal.

nobodiesunmighty | 09-02-23 | 18:57
▼ 1 antwoord verborgen

Elon de Kloothommel heeft exact tijdens dit offensief besloten dat SpaceX de Starlink communicatie voor drones stopt. Lekker dan! Net op tijd om de Oekrainers blind te maken en te laat om een alternatief te vinden. Wat een enorme l*l.
https://spacenews.com/shotwell-ukraine-weaponized-starlink-in-war-against-russia/

Beste_Landgenoten | 09-02-23 | 17:37 | 6

@Beste_Landgenoten | 09-02-23 | 17:44:
De Oeks gebruiken voor veel van deze aanvallen ook gewoon de satelieten van de VS. Starlink was een leuke bijkomstigheid.
Neemt niet weg dat ze tijdens het proefwerk even bepaalde formules uit de casio wissen. Lastig maar meer ook niet.

SolidRock | 09-02-23 | 18:15

Toch bijzonder, eerst Kiev op Starlink zetten zodat ze er gebruik van kunnen maken in de oorlog en op het laatst je keutel weer intrekken omdat het "niet mag".

Beste_Landgenoten | 09-02-23 | 18:19

Stappen ze toch over op thuraya, die kamelendrijvers interesseert het niet waar het voor wordt gebruikt. Alle piraten en bendes in Afrika gebruiken hun spullen.

Tjemig | 09-02-23 | 20:13
▼ 3 antwoorden verborgen

Via TPO.nl: "Premier Rutte: ‘Nederland sluit niets uit wat militaire steun aan Oekraïne betreft’"
En wat betekent die opmerking? Zometeen rukt de Luchtmobiele Brigade uit om het langverwachte Russische offensief te stuiten....?

theo-is-dood | 09-02-23 | 17:31 | 2

Met 34 JSF toestellen kom je al een heel eind.

SolidRock | 09-02-23 | 18:19

Goed plan, ik ben voor.

Après toi | 09-02-23 | 18:33

Filmpjes over de Inca's gaat kijken. Die hadden het ook niet makkelijk.

aflaatverkoper | 09-02-23 | 17:01 | 2

Papagaya

borgmonster | 09-02-23 | 22:05

Nee nee nee. Ik bedoel “Little Paraquayo”

borgmonster | 09-02-23 | 22:09

Ik luister momenteel naar dat debat via de link van de Landgenoot en ik wil hem 1 ding meegeven: Luister wat meer naar Mart de Kruif en wat minder naar Pietje Paniek Rob de Wijk. De eerste weet precies waar we aan toe zijn en wat er nodig is, de laatste heeft geen lange termijnvisie. Tuurlijk kunnen we morgen aan tafel, maar waarmee? En wat zijnde garanties? En dan? Heeft Poetin tijd om zijn leger te herbewapenen en te reorganiseren en wij zijn dan allang weer afgeleid door klimaat, gender, migratie, grondstoffen en China. Dus exit eensgezindheid, enter de gebroken geweertjes en de "Red de woelrat, sluiten die kazernes"brigades. Echt, als er nog eens een confl;ict uitbreekt op ons grondgebied is het enihe waar ik nog over twijfel wie als eerste geinterneerd moet worden, Baudet of De Wijk. Niet of ze geinterneerd moeten worden waar wie heeft er topprioriteit.

Graaisnaaiert | 09-02-23 | 16:48 | 7

@theo-is-dood | 09-02-23 | 17:33: hoeveel last heb je nu van die blanco cheque? Het kost ons slechts een paar euro en geen levens. In ruil daarvoor wordt Rusland langzaam ontwapent, waar wij op de lange termijn weer van profiteren.

GSOnafhankelijk | 09-02-23 | 17:55

Rob de Wijk is een zwaar overschatte kwibus. En een angsthaas.

KeesBruin | 09-02-23 | 18:31

@theo-is-dood | 09-02-23 | 17:33: mogen ja. Kennelijk mochten de Oekraïnse belangen rustig opgeofferd worden aan de grillen van Poetin, de Europese handelsbelangen en uw goedkope gas, want het is vanwege de Europese mentaliteit dat Poetin het gore lef had om Oekraïne in te vallen.

BenZen | 09-02-23 | 18:49
▼ 4 antwoorden verborgen

Het lijkt er toch op, dat deze oorlog nog lang gaat duren. Tijdens het verrassende herfstoffensief van OekraÏne leek het een gunstige wending te nemen.
Maar Rusland smijt er gewoon eindeloos veel soldaten tegenaan, en ouderwetse wapens, onder het motto 'de aanhouder wint'.
En het Westen loopt eigenlijk steeds achter de feiten aan, qua wapenleveranties. Die tanks hadden er vijf maanden geleden al moeten staan.
En wat, als de Russen het straks toch dreigen te winnen? Dat is de hamvraag, waarover naar ik aanneem in de VS en de NAVO al uitgebreid is nagedacht.
Er kan een punt komen, waarop direct ingrijpen in Oekraïne door het Westen niet meer te vermijden is, op straffe van de volledige ineenstorting van Oekraïne en de liquidatie/deportatie van het Oekraïense volk die Poetin en de zijnen waarschijnlijk voor ogen staat.
We gaan het zien, maar ik vrees dat het zo ver gaat komen, dat we een rechtstreekse oorlog tussen de NAVO en Rusland op Oekraïens grondgebied gaan meemaken.

KeesBruin | 09-02-23 | 16:08 | 3

Ik ben al heel lang overtuigd dat het wel eens het westen kan zijn dat als eerste een taktische kernbom gooit. Terwijl men steeds bang is dat Rusland dat gaat doen.

Hadena | 09-02-23 | 17:11

Denk dat wij ook een beetje bijleren wat betreft Kremlin propaganda. Wie zegt dat een groot deel van die wapens daar al niet staat.
Of denkt u dat het lijstje met naam en toenaam dat gepubliceerd wordt op de letter klopt.
Geloof er niets van. Natuurlijk moet het aangevuld worden maar er staan reeds allang cruciale wapens.

SolidRock | 09-02-23 | 17:16

Je bent nergens van overtuigd beste heer Hadena. Je hebt drie zinnen gelezen op Facebook en nu denk je dat je een uberintelligente mening hebt, dat is echt alles.

The-loopy-cowboy | 09-02-23 | 18:08
-weggejorist en opgerot-
Hollandmix | 09-02-23 | 15:56 | 4

Russische stemmingmakerij uit de propagandamachine. Laat u zich niets wijsmaken @hollandmix

Harrie-Couvert | 09-02-23 | 16:02

nee, hoor die is al een keer geraakt met een eerder gedropt conventioneel pakketje. En door die verwondingen en onderkoeling de weg kwijt

Sp1tz | 09-02-23 | 16:06

@Après toi | 09-02-23 | 16:00: waterstofgas

Tjemig | 09-02-23 | 16:09
▼ 1 antwoord verborgen

Wat een drama. Ook de gewone Russen willen gewoon leven. Hoe kan het ooit weer goed komen tussen Oekraïne en Rusland met zoveel doden? En wat is de beste manier om dit geweld te beëindigen zonder de Russen enig voordeel te gunnen.

kortebroek | 09-02-23 | 15:41 | 8

@DolfWeerwolf | 09-02-23 | 16:35: Een aantal Groningers willen wel bij Duitsland, sommige Limburgers wel bij België en sommige Friezen willen ook op het stadhuis in Amsterdam met hun taal terecht kunnen. Niemand houdt de Donbassers tegen die naar Rusland willen vertrekken

BenZen | 09-02-23 | 17:32

Juist, dit dus. Maar als je dit vindt ben je volgens veel reaguurders een Poetin fan. Bizar eigenlijk

Johan1235 | 09-02-23 | 19:47

@BenZen | 09-02-23 | 17:32: die zeggen dat ze dat ook gedaan hebben. Ze hebben alleen hun land meegenomen. Misschien was het dus beter geweest om ze een redelijke mate van zelfbestuur te geven en het recht om Russisch als ambtelijke taal te kunnen gebruiken. Dan was het nog een deel van Oekraïne geweest, alleen dan met taalrechten zoals de Friezen dat hier ook hebben of zoals de Vlamingen dat in België hebben. Had veel doden en gewonden gescheeld, geen vernield land en geen wederzijdse haat. Maar daarvoor is het nu te laat en ik vrees dat het slecht afloopt met Oekraïne.

Spie | 09-02-23 | 22:45
▼ 5 antwoorden verborgen

Drie of vier grote oorlogen in iets meer dan 100 jaar die worden uitgevochten op Oekraïens grondgebied. Dat daar nog iets overeind staat is een wonder op zich.

wilmeister00 | 09-02-23 | 15:35 | 4

Sedert WO1 zijn de grensen in Oost-Europa voortdurend in beweging. U herinnert zich voormalig Joego-Slavië nog?

theo-is-dood | 09-02-23 | 17:35
▼ 1 antwoord verborgen

Naar het ene land sturen ze raketten en schieten ze flats in puin.
Naar een ander land sturen ze hulp om mensen onder het puin vandaan te halen.

Voor een marsmannetje met een verrekijker niet volgen dit.
Vreemde diersoort, de mens.
Moeten we nu voorlopig niet, of juist nu wel op bezoek gaan?

AdvocatusDiaboli | 09-02-23 | 14:47 | 2

Wie zijn "ze"?

MAD1950 | 09-02-23 | 16:54

De marsmannetjes moeten nog even geduld hebben, dan hebben ze hier het rijk alleen.

RocketMan | 09-02-23 | 17:42

Voor die reaguurders die zich afvragen wat 'die Russen' bezielt om zo kansloos te sterven:
youtu.be/8CGDE80MSDU?t=133

funda | 09-02-23 | 14:42 | 2
-weggejorist-
nutsniet | 09-02-23 | 16:20

Ik kijk ook niet meer naar die ellende, het wordt er niet minder en ik niet beter van. Laat Rusland die strook land hebben, maak Ukraine lid van de NAVO, en call it a day. Ieder ander voorstel leidt alleen maar tot meer bloedvergieten en wie wil dat nou zien.

pollens | 09-02-23 | 14:42 | 7

Niks NAVO!

theo-is-dood | 09-02-23 | 16:25

@theo-is-dood | 09-02-23 | 16:25:
Met al dat wapentuig geleverd en de training? Zijn ze zo onderhand specialist in elk soort wapenstuig van de NAVO.

SolidRock | 09-02-23 | 18:25

Die strook land = Grondstoffen zoals olie, mineralen en gas (Voor de kust) - Net datgene waar Rusland geopolitiek gezien zijn eigen economie op baseert. Oekraïners gaan niet met de pootjes omhoog liggen - En gelijk hebben ze. Het is hun vaderland.

Nederlandop1 | 09-02-23 | 18:31
▼ 4 antwoorden verborgen

Feitelijk is dat offensief al 3 a 4 weken bezig. Met maar matig succes: een paar honderd meter winst per dag hier en daar. Het idee was niet om op 24 februari het offensief te beginnen maar om dan thuis te kunnen komen (naar rusland) met resultaat.

Overigens is de eerste BMPT Terminator intussen ook gereduceerd tot schroot:
twitter.com/WarMonitor3/status/162361...

Sqbar | 09-02-23 | 14:40 | 2

Het is één groot bloedbad ja. Russen blijken kansloos (Ja, aan Oekraïense zijde vallen ook slachtoffers).

Nederlandop1 | 09-02-23 | 18:28
-weggejorist-
Spie | 09-02-23 | 22:53

Op het eerste filmpje lijkt het alsof de tank zichzelf opblies. Heeft iemand een granaatje laten vallen of liep de tank ook op een mijn maar beschadigde deze alleen de carterpan?

Sneerpoets | 09-02-23 | 14:33 | 1

Ook eerst die uitwijkmanouvre naar die zwarte plek in de sneeuw.... vreemd......

Dick-for-brains | 09-02-23 | 14:47

@Ichneumonidae | 09-02-23 | 15:04:
De reden dat Zelensky zich de tong uit de kom bedelt en dat ook blijft doen is simpel. Wat hij over een week nodig denkt te hebben duurt vanwege alle besluitmechanismes "hier" 3 tot 6 maanden voordat er aan inschepng begonnen kan worden. En dan moet er officieel nog geoefend mee gaan worden, al heb ik de indruk dat dat officieus al wel het geval is. Oftewel, hij bedelt met het oog op de toekomst, met het opschalen van Rusland, met het oog op de zomer en met het oog op 2024. Visies dus. En overlevingsdrang. Ik zou zeggen, luister dat debatje/briefing, het is heel leerzaam ( linkje van de Landgenoot ).

Graaisnaaiert | 09-02-23 | 19:32

@Après toi | 09-02-23 | 21:55:
Zekers. Als ze het redden is dat voor een groot deel op het conto van Zelensky te schrijven. Hun eigen Churchill, als het ware.

Graaisnaaiert | 10-02-23 | 00:03
▼ 5 antwoorden verborgen

Anno 2023 kan dit gewoon. En wordt het nog erger als bijv ook China z'n zinnen zet op Taiwan.

Keuren we hier alles schijnheilig af omdat we onze leo-niberale democratie superieur vinden, is misschien ook zo, maar je koopt er geen zak voor. De leider, een enkeling, bepaalt.
En na een jaar of wat aan sancties gaan we gewoon weer alles open zetten, want die neo-liberale democratie heeft ook de ruggengraat van een vaatdoek.

HetIsWatAllemaal | 09-02-23 | 14:30 | 1

Exact, verder is het een puur Amerikaanse actie want 95% van de "navo"kosten (reeds 115 miljard) hebben de "Amerikanen" aangedragen. Iets meer intelligente Europese politiek/visie zou beter zijn, en als China Taiwan onderloopt weet de EU-commissie zich geen raad, net als het politiek verdeelde Amerika.

hagelkruis | 09-02-23 | 14:46

Zie ik het nou goed dat bij Spartacus significant meer analfabeten reaguren?

HogeNood | 09-02-23 | 14:29 | 1

Stel je niet aan.

SterF... | 09-02-23 | 16:14

Je kan wapentuig sturen wat je wilt. Tanks gaan het verschil niet maken, dat is arme lui wapentuig.
Maar je zal die Russen moet overtuigen dat ze gaan verliezen en dat ze dat verlies moeten accepteren. Dat zie ik niet gebeuren. En dan? Wat als Oekraïne een aanval op de Krim inzet en succesvol is? Wat als het verder escaleert? Iedereen hier kan in de toekomst kijken en weet zeker dat de Russen geen kernwapens gaan inzetten. Iedereen vergelijkt terecht Putin met Hitler. Wat denkt u? Als Hitler kernwapens had gehad in 1945, zou hij ze niet gebruikt hebben? Of dit gaat nog heel lang duren, of we krijgen een enorme escalatie. Biden spreekt niet over winnen van Rusland omdat hij begrijpt wat de consequenties kunnen zijn. Hier willen de tandeloze tijgers winnen... Wacht nog even met dat winnen tot dat ik ver weg ben. Ik heb niets met de Russen of welk ander misdadig regime dan ook. Maar een nucleaire escalatie lijkt me geen pretje.

Zapata10 | 09-02-23 | 14:10 | 20

Als Hitler als enige kernwapens had gehad, had hij ze zeker gebruikt, maar het is zeer de vraag of hij ze gebruikt zou hebben als hij op dat moment had geweten dat de Amerikanen als vergelding een kernbom op Berlijn zouden gooien. Ik denk dat zelfs Hitler niet zo idioot zou zijn geweest.

MAD1950 | 09-02-23 | 17:08

@MAD1950 | 09-02-23 | 17:08: haha, hij heeft zelfmoord gepleegd. Lijkt me dus dat ie dat wel had gedaan. Maar hadden zijn officieren het gedaan?

Hadena | 09-02-23 | 17:14
▼ 17 antwoorden verborgen

De inwoners van Sloviansk en Kramatorsk hebben er lang op moeten wachten, maar de bevrijding lijkt nabij.

guldenmiddenweg | 09-02-23 | 14:01 | 1

Dat is een doordenkertje. Maar weinig mensen weten dat het verzet in de Donbas tegen de staatsgreep van 2013 in Sloviansk begon.

Spie | 09-02-23 | 22:49

In het ene land roepen ze hoera als ze er een zooitje gedood hebben, in het andere land roepen ze hoera als ze een overlevende uit het puin gered hebben. "Mens", een onbegrijpelijke specie zou Commander Spock zeggen.

jan huppeldepup | 09-02-23 | 14:00 | 2

'Fascinating, it's life but not as we know it.'

funda | 09-02-23 | 14:04

komt door grenzen en groepsgevoelens,

joezerneem | 09-02-23 | 14:37

Ik zat even emotieloos te kijken naar dat filmpje van die spartelende Rus. Maar na een halve minuut besefte ik dat het onsmakelijk was, ook vanwege die opgewekte muziek. Ik hoor niemand over het feit dat die stakker waarschijnlijk niet alleen gewond was, maar ook nog in het ijswater lag. Dat houdt niemand lang vol. De Russen kunnen niet vechten, ze zouden alleen kunnen winnen door hun grote aantal. Letterlijk het scenario van een zombieleger. Vechten kunnen ze niet, maar ze blijven komen. Voorstel: begin een propaganda-oorlog. Informeer de Russische bevolking wat Putin met hun zonen doet. Putin, de massamoordenaar.

Nivelleermarionet | 09-02-23 | 13:56 | 12

@wilmeister00 | 09-02-23 | 15:32:
Hoe dan? Het is pas over als poetin zijn troepen terugtrekt. Een andere optie is er niet, tenzij u op armageddon doelt.

Graaisnaaiert | 09-02-23 | 17:08

Waar zijn die Russische filmpjes eigenlijk? Oprechte vraag, van de Oekraïnse kant zijn ze makkelijk te vinden maar geen Russische.

Johan1235 | 09-02-23 | 20:02
-weggejorist-
-PR- | 09-02-23 | 20:44
▼ 9 antwoorden verborgen

Heb er nog even verder op gegoogeld maar het idee dat een commercieel bedrijf als Draken International piloten en vliegtuigen leveren gaat begint een serieus leven te leiden.
"A Mercenary Air Force for Ukraine? It’s not as Far-fetched as it Sounds"
(...) Today, these companies provide exceptional training for U.S. military pilots, successfully saving DoD funds. Interestingly, a DoD cost savings effort has created a secondary effect. These U.S. companies, as part of the military industrial complex, possess substantial air power beyond merely training. Some of the leadership within these companies are already contemplating if (and how) they could meet Ukraine’s requirement for air power. (...) While the seven companies house different fleets, two companies stand out. Top Aces or Draken have built fleets that could provide a substantial capability given their recent procurement of F-16 Falcons. Top Aces recently won a $175 million defense contract to provide F-16 aggressor training to the U.S. Air Force after procuring 29 ex-Israeli F-16s. Similarly, Draken’s former CEO, Joe Ford, announced the purchase of 12 ex-Norwegian F-16s, which his company also intends to employ for aggressor training to the U.S. Defense Department. The F-16 is arguably the most advanced aircraft in a private fleet. It is also an aircraft with strong logistics support and a substantial pool of talent, globally. (...)" www.kyivpost.com/opinion/6563

En laat Nederland Draken ook al 12 toestellen verkocht hebben om piloten te trainen. "The twelve F-16s will be retired from 2022, with 28 more, on which Draken International holds an option, to be withdrawn in phases in the following years. " www.aerotime.aero/articles/28274-drak...

Vanuit de VS vergelijkbare voorstellen:
"Fischer, a30-year military aviator and electronic warfare officer,stated that Kyiv could take advantage of the Ministry of Defence's 2019 initiative to outsource its aggressor air training unit to seven companies; Ravn (formerly Air USA), Airborne Tactical Advantage Company (ATAC), Blue Air Training, Coastal Defence, Draken International, Tactical Air Support and Top Aces. These private companies own the planes and their pilots that can be deployed in combat. Fischer suggested that this could pave the way for the Ukrainian Air Force to efficiently and quickly confront Russia in Ukrainian airspace." www.turdef.com/Article/retired-usaf-o...
En de Russen zien de bui ook al hangen. vpk.name/en/654988_a-private-threat-i...
Die F-16 komen er waarschijnlijk dus wel.

Abject | 09-02-23 | 13:55 | 5

@jan huppeldepup | 09-02-23 | 14:03: Wagner is gedecimeerd en recruiteerd niet meer.

Sqbar | 09-02-23 | 14:48

@Sneerpoets | 09-02-23 | 14:29: Ze hebben een F16-vloot die wordt uitgebreid, die zijn zonder veel moeite weer up-to-date en van wapensystemen voorzien. Die F-1 en A-4's zijn leuk voor agressor-taken, maar daar krijg je geen moderne wapensystemen in zonder enorme aanpassingen.
En oude F-16's zijn redelijk onuitputtelijk leverbaar, menig JSF-klant wil er vanaf. Prima omweg om F-16's te leveren, en Draken doet ook de training. (En zal uiteindelijk waarschijnlijk ook huurling-piloten gaan leveren, en zo komen NAVO-piloten ook via een omweg in beeld, zonder dat de luchtmacht er officieel bij betrokken is.)

Abject | 09-02-23 | 15:08
▼ 2 antwoorden verborgen

Verschrikkelijk om te zien die doodstrijd tegen verdrinking. En het maakt niet uit of het nou een Rus of Oekraïner betreft. Vraag me trouwens af waar dat domme muziekje over gaat.

Kowalski11 | 09-02-23 | 13:53 | 1

Dit dus. Erg onsmakelijk.

swagmachine | 09-02-23 | 14:38

Die denken ook, meters maken nu het nog kan. Ach ja, het zal weinig uitmaken, uiteindelijk worden ze toch teruggeslagen en verdreven.

Graaisnaaiert | 09-02-23 | 13:48 | 6

@Après toi | 09-02-23 | 14:08: Maar ook niet verliezen.

At_Dawn_They_Sleep | 09-02-23 | 14:29

@FrankVeer | 09-02-23 | 14:29: Hoezo? Poetin is in oorlog met Oekraïne, niet met de NAVO.
Gaat hij ws ook niet aan beginnen. Veel meer dan een bufferstaat wil hij niet.

Ichneumonidae | 09-02-23 | 14:50

@Ichneumonidae | 09-02-23 | 14:50: Verdiep je nou eerst eens in wat Putin allemaal heeft geroepen en geschreven. Hij vindt dat Polen en de Baltische Staten ook bij Rusland horen, net als Oekraïne.

Après toi | 09-02-23 | 15:04
▼ 3 antwoorden verborgen

Zijn zij nou zo dom, of……nee, zij zijn dom. (De regering/ambtenaren/COA/Links….;
nos.nl/l/2463093

Normpje | 09-02-23 | 13:43 | 2

Onbegrijpelijk! Hadden allang naar hun (veilige) oorspronkelijke moederland heengezonden moeten worden. Door dit nu steeds uit te stellen voel je het afstel al van verre aankomen.

At_Dawn_They_Sleep | 09-02-23 | 14:29

We zijn een jaar verder en er is nog geen westerse tank in Oekraïne. Je mag toch hopen dat er achter de schermen veel gebeurt aan trainingen en opvoeren van productie. Anders blijft uitkomst hetzelfde en gaat alleen aantal doden omhoog.

Vula | 09-02-23 | 13:36 | 1

"Je mag toch hopen dat er achter de schermen veel gebeurt"

Grappen zoals deze maken het dan weer een beetje draagzaam.

keistad | 09-02-23 | 13:40

Kunnen we niet gewoon allebei de kanten bewapenen ?
Daar had het Westen vroeger nooit problemen mee.

Asteroid-B612 | 09-02-23 | 13:32 | 1

Zoals Truman 80 jaar geleden al zei.
‘If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany and that way let them kill as many as possible, although I don't want to see Hitler victorious under any circumstances’

Plaktong | 09-02-23 | 13:35

"Russian sources" dit en "Russian sources" dat......... nogal solide voor een analyse van een oorlogsfront.

Bierum | 09-02-23 | 13:31

Het echte goede nieuws is natuurlijk dat het Nederlandse leger eindelijk de eretitel "Beggars Army" nu verloren heeft aan Zelensky's leger. Proficiat Vlodovladimir!

Conan de Rabarber | 09-02-23 | 13:30
-weggejorist-
Plaktong | 09-02-23 | 13:27 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

Stukje lange-termijn visie van de Esten.
https://kaitseministeerium.ee/sites/default/files/myths_and_lessons_0.pdf

Beste_Landgenoten | 09-02-23 | 13:27 | 14

@Beste_Landgenoten | 09-02-23 | 14:02: Wacht maar totdat China en de Stannen het op een akkoordje gooien en gezamenlijk Rusland binnen gaan vallen en opdelen.

Haberdoebas | 09-02-23 | 14:18

Helder. Klinkt bijna als: roei de Russen uit en/of brainwash ze impliciet zodat ze de komende 100 en jaren dit niet meer doen. Uitbreiding oorlog lijkt onvermijdelijk en was zelfs met vervullen van eisen Russen onvermijdelijk (niet alleen Putin, de meeste Russen). Want wij Russen zijn geweldig.
Tja. Die heb ik vaker gehoord.

nobodiesunmighty | 09-02-23 | 19:42
▼ 11 antwoorden verborgen

We gaan door tot de laatste oekraïner!

Dat dekt de lading zo wel een beetje me dunkt.

Aal-van-Minervui | 09-02-23 | 13:26 | 8

@Après toi | 09-02-23 | 15:05:
Maak ons jaloers, A-t. Ik zit eind van de maand ook weer een tijdje in Khao Soy-stan. Je weet wss wel waarom.

Graaisnaaiert | 09-02-23 | 15:15

@Après toi | 09-02-23 | 15:05: In ieder geval niet aan de frontlinie.

A.I. van Dee | 09-02-23 | 16:42
▼ 5 antwoorden verborgen

Overigens, debat inzet en levering zware wapens. Met o.m. Rob de Wijk, Bob Deen, Mart de Kruijf:
https://debatgemist.tweedekamer.nl/debatten/risico%E2%80%99s-inzet-zware-wapens-oekra%C3%AFne?start=0

Beste_Landgenoten | 09-02-23 | 13:26 | 6

@Beste_Landgenoten | 09-02-23 | 14:06:
De Wijk wil maar niet bevatten dat wij er hoegenaamd geen invloed op hebben. Poetin zijn zin geven is zinloos want die stopt niet meer. Wat is onze rode lijn? Riga? Gothenborg? Warschau? Ulm? De frontlijn ligt nu dwars door Oekraine en De Wijk ( of Poetin ) kann hoog en laag springen maar die lijn opgeven is net zo kansloos als onrealistisch.
Ik vind Rob een vervelende doemprofeer die, sinds hij freelance is, volledig van het padje af is. VVMU, dus laat maar lullen maar een disclaimertje erbij zou geen slecht idee zijn.

Graaisnaaiert | 09-02-23 | 14:13
▼ 3 antwoorden verborgen

Die twee filmpjes met die drones laten wel zien, hoezeer zelfs een kleine drone al veel impact kan hebben. In het ene geval zitten er een kluitje Russen in een kuil, die dat projectie rustig tussen zich laten landen en ontploffen! Zouden ze het niet gemerkt hebben, of kan het ze niet meer schelen? Heel rare beelden. Ik neem aan, dat ze allemaal de sjaak zijn geworden door die explosie.

KeesBruin | 09-02-23 | 13:25 | 4

wat ik begreep zijn dat meestal 'opruim acties', zijn veelal al compleet murw gebeukt door artillerie en al doodgelopen op de linie. Kou helpt dan ook niet bepaald en wellicht zal er een aardige scheut Dutch courage in de vorm van vodka inzitten, vandaar dat ze vrij apathisch lijken

Sp1tz | 09-02-23 | 14:52

Zit je te vernikkelen, stijf van de angst, valt er opeens een projectiel in je kuil. Flight, freeze or fight.

SterF... | 09-02-23 | 16:21

prijs opleiden drone soldaat en materiaalprijs; prijs van een drone, bommateriaal prijs, in elkaar zetten bom, uurtarief; drone naar front rijden (diesel en uurtarief chauffeur); batterij check, drone check, besturing check; uurtarief drone-soldaat. vliegen naar positie en droppen bommen en terugvliegen, uurtarief dronesoldaat.
versus
prijs opleiden 5 a 6 Russische soldaten en materialen, uurtarief inzet Russische soldaten.

Ik ga er vanuit dat de Russen sterven en geen begrafenis gaan krijgen.

Ik durf echt niet uit te rekenen wat hier goedkoper is. Het zou me niet verbazen als het Russische deel goedkoper is dan het Oekraïense deel.

nobodiesunmighty | 09-02-23 | 19:48
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
Normpje | 09-02-23 | 13:22 | 12
▼ 12 antwoorden verborgen

In de pocket west van Kreminna liggen 60.000 Russische soldaten van de VDV en andere eenheden, en gaan vanuit daar proberen de OSkil rivier te bereiken. Ik acht de kans groot dat dit gaat lukken wegens de immense overmacht aan manschappen.

Oekraine kan onmogelijk op zoveel verschillende plaatsen tegelijk de gaten dichten. Dus we gaan een omsingeling van Bakhmut zien, een opmars van daaruit naar Kramatorsk of zelfs de insluiting van de Siversk-pocket. Van de noordzijde krijg je dan de aansluiting met de troepen vanuit Kreminna.

Het ziet er heel beroerd uit voor Oekraïne momenteel en ik vermoed dat dit zwaar onderschat wordt door de westerse bondgenoten die nog een beetje high zijn van het najaarsoffensief en de Russische terugtrekking uit de regio Kherson. Een terugtrekking die overigens voor de Russen zonder al teveel verliezen is verlopen, en die troepen zien we nu terug in het noorden.

Beste_Landgenoten | 09-02-23 | 13:21 | 15

Uiteindelijk is territorium verlies geen probleem (zie vorig jaar). Het zal tijdelijk zijn. Als ze weer en masse gaan en kilometers gepreprogrammeerde gebieden in gaan, zullen ze in een paar weken tijd weer stuk lopen. Gebiedsverovering is niet van belang. Communicatie en training, de menselijke factor, zal weer doorslag gaan gegeven. Beiden zullen massaal lijden.
Weet u nog Alexander de Grote, lang gelee, tegen de Perzen. En dat is maar een enkel voorbeeld. Maar goed, we gaan het zien.

nobodiesunmighty | 09-02-23 | 19:55
▼ 12 antwoorden verborgen

Kan iemand dat filmpje van die kerel in het water uitleggen? Zit ie klem ofzo? Is hij dronken?

NoNoVio | 09-02-23 | 13:20 | 6

Op Twitter zie je commentaren met het verwijt dat er hier gifgas wordt gebruikt. Die man reageert inderdaad wel erg onnatuurlijk.

zuurtjeregen | 09-02-23 | 13:40

De temperatuur van het water helpt misschien ook niet mee.

guldenmiddenweg | 09-02-23 | 13:56

Dit is het tweede deel in het eerste zie je ze met z'n tweeen door het water waden en worden ze al geraakt. In dit filmpje wordt het afgemaakt, hij is dus al geraakt en behoorlijk gedesoriënteerd.

Sp1tz | 09-02-23 | 14:54
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
hagelkruis | 09-02-23 | 13:18 | 14
▼ 14 antwoorden verborgen

Hup weer een bataljon werkelozen in de gehaktmolen, alles om Poetin aan een overwinning te helpen anders is het voor hem voorbij.

Zeurders | 09-02-23 | 13:16 | 2

En de gevangenissen ook een stuk leger dankzij Wagner PMC.

Der Schnitzeljäger | 09-02-23 | 13:20

@Der Schnitzeljäger | 09-02-23 | 13:20: Ja het ruimt wel op zo, nu kunnen de mensen de proberen kritiek op putin te hebben weer in een lege gevangenis worden gebracht.

jan huppeldepup | 09-02-23 | 14:15

Walgelijk populistisch filmpje met vrolijke muziek van een man die tevergeefs voor z’n leven vecht.

zuurtjeregen | 09-02-23 | 13:16 | 7

Populistisch is tegenwoordig kennelijk het verzamelwoord voor bijna alles wat mensen niet kunnen duiden lijkt het wel D666 begon er ooit mee en nu neemt iedereen dit vocabulaire van wie zijn toch die mensen over;)

Smoelensmid | 09-02-23 | 14:55

Bedoel je het filmpje waarbij die russen verdrinken doordat de oekraiense drone een chemisch wapen dropped?

Zalfkwakker | 09-02-23 | 15:55

@Après toi | 09-02-23 | 14:07:
Dacht u dat een Russische dienstplichtige iets te kiezen had?

theo-is-dood | 09-02-23 | 16:38
▼ 4 antwoorden verborgen

De aanval op Nordstream, dit waren de Amerikanen in ieder geval niet (Alhoewel met sommige reaguurders niet valt te praten, zodra zij iets anders horen dan ze zelf willen horen. Dit houdt op zijn beurt verband met teveel slechte films kijken - Zoals van Steven Seagal - en deze dan maar voor waar aannemen. Zie ook, de effecten hiervan rondom de Corona crisis).

De Amerikanen hebben ons land overigens deels bevrijd ten tijde van WOII, maar door hoor je Putin knuffelaars (Zich al dan niet bevindend in Rusland of in een andere vorm deel uitmakend van al dan niet bewuste online desinformatie verspreiders) niet over.

Een belangrijk, cruciaal feit: Niemand weet precies onder water te achterhalen wie dit nu precies heeft uitgevoerd. Extremistische groeperingen (Zoals bv. destijds op de Krim) komen hiermee ook in beeld.

Russische marineschepen zijn dichtbij geobserveerd, niet lang voordat de explosies plaatsvonden. Ergo, men blijft hiermee een verdachte. En alhoewel deze twee pijplijnen al stil lagen, ging de Europese gasprijs in de praktijk hierna toch omhoog. Terwijl deze sabotage in werkelijkheid geen effect had op de gasvoorraden van Europa. Feit blijft: Rusland ziet niets liever dan een verzwakt en verdeeld West-Europa, waarbij olie en gas voorraden als wapen worden gebruikt - En andere landen na Oekraïne onder de voet worden gelopen. Een verzwakt Europa, grijpt in de ogen van de Russen niet in zodra andere landen worden aangevallen.

Maar, vergeet niet. Dit is nog altijd, Europa - Doelend op WOI en WOII. Waar Wereldoorlogen werden beslecht - En gewonnen. Gewonnen, door onze kant..

Nederlandop1 | 09-02-23 | 13:15 | 11

Kunnen die burgers en militairen daar iets aan doen?
Putin is een harde schoft en geeft weinig om zijn bevolking
Andere kant is helaas hetzelfde
Alles gaat om macht,grondstoffen en de wereld positie
Echter westen heeft Putin aardig geschofeerd,wilde niet luisteren en kwam beloftes niet na
Die Eu droom gaat ook alleen maar om macht en geld

Therrie | 09-02-23 | 14:10

@Therrie | 09-02-23 | 14:10: Niemand heeft Putin geschoffeerd, hij zoekt alleen maar aanleidingen om buurlanden te kunnen terroriseren.

Après toi | 09-02-23 | 14:14

De Nordstream is binnen in de buis opgeblazen door een onderhoudsvoertuig te laden. Het zal alleen niet meevallen de kurk er op te houden tijdens de explosie.

AntiZanicz | 09-02-23 | 15:49
▼ 8 antwoorden verborgen

Ondertussen wordt Zelensky in Brussel binnengehaald alsof het Elvis is.

Mr_Natural | 09-02-23 | 13:14 | 8

Elvis Costello droeg toch een bril?

Ridde Rogter | 09-02-23 | 13:44

En terecht.

Après toi | 09-02-23 | 13:59
▼ 5 antwoorden verborgen

Opeens weet je het: je wilt kanonnenvoer worden.

MargauxGrandCru | 09-02-23 | 13:12

Was er maar een manier om die Russen te laten ophouden... klootzakken. Verder heb ik niets zinnigs te zeggen.

Hadena | 09-02-23 | 13:10 | 1

Poetin zal wel denken: al die jongens en mannen die nu vermalen worden in de vleesmolen kunnen straks in ieder geval niet meer tegen mij in opstand komen.
Win - win!
(Voor Poetin dan.)
De gewetenloosheid van die 'Satan' is met geen pen te beschrijven.

Aristotalloss | 09-02-23 | 17:28

Volgens sommige berichten zijn ze al nieuwe piloten aan het trainen, dus het zal me niks verbazen als de komende maanden F-16's geleverd gaan worden. Maar waarom zo traag en waarom oude meuk sturen als je eigenlijk indirect al in oorlog bent. Is het hopen op uitstel van executie met een maximaal aantal doden en schade aan beide zijdes?

First Contact | 09-02-23 | 13:07 | 9

@Louter Leuter | 09-02-23 | 13:44: Airbus doet het nog goed.

Hadena | 09-02-23 | 13:56

Men zou gewoon een international squadron on UA bevel moeten stellen. Direct beginnen met vliegen, radar neutraliseren en los met ground-support. Ook iedere nacht een treinlading aan GPS bommen lossen en zo achter de linies van de Russen alles neutraliseren.

AntiZanicz | 09-02-23 | 15:47
▼ 6 antwoorden verborgen

Hup Sjoerdsma. We weten nu ook _waar_ je naartoe moet. Grote mond, grote daden. Wij kijken vanaf hier bewonderend toe.

TheEgg | 09-02-23 | 13:06

Wat gaan die Russen spijt krijgen van deze onzinnige strijd.

de Voorzittert | 09-02-23 | 13:04 | 3

De vraag is een beetje wélke Russen er spijt gaan krijgen. Poetin en consorten interesseert het geen reet, hoeveel Russische soldaten er door of invalide raken.
Maar de familie van die soldaten zal er vermoedelijk wel anders tegenaan kijken.
Enfin, zolang het thuisfront niet in opstand komt, gaat dit gewoon door.

KeesBruin | 09-02-23 | 13:20

@KeesBruin | 09-02-23 | 13:20: Het thuisfront wordt zo enorm onderdrukt, die durfen hun bek niet meer op te doen. Doe je het wel mag je linea recta naar het front, ongetrained natuurlijk.

Hiesjes | 09-02-23 | 13:28

@Hiesjes | 09-02-23 | 13:28: Ik weet het, maar toch, er kan een punt komen, dat de maat vol is voor het thuisfront, zelfs in een dictatuur. Aan het eind van WO1 deed dat zich ook voor in Rusland.

KeesBruin | 09-02-23 | 13:34

Vroege lente daar in Rusland.

Ichneumonidae | 09-02-23 | 13:03

Ze zoeken het maar uit daar.. Leven gaat gewoon door.. Beide zijn af overigens

niv01 | 09-02-23 | 13:02 | 4

Oekraïne heeft toekomst, Rusland niet.

Après toi | 09-02-23 | 14:00

@Après toi | 09-02-23 | 14:00:
Ben wel benieuwd hoe jij die toekomst ziet dan. Wederopbouw Oekraïne door het westen, aan de grens van Rusland? Wat militair vertoon en plaatsing van materieel en troepen want "bescherming" aan de Russische grens? Poetin dood, want die stopt niet, en vredesbesprekingen met zijn opvolger?
Een nieuw Rusland dat in zijn hok blijft?

Vertel. Ben echt benieuwd.

goldsammy | 09-02-23 | 16:40

@goldsammy | 09-02-23 | 16:40: De Russen -militairen- Oekraïne uitwerken en dan een versneld lidmaatschap van de NAVO. Als de Russen het dan nog een keer willen proberen, dan wordt dat einde oefening voor hen.

Après toi | 09-02-23 | 16:53
▼ 1 antwoord verborgen

Noem me een wegkijker, maar ik sla de filmpjes even over.

Kapitein Sjaak Mus | 09-02-23 | 13:01 | 3

Nee hoor leven gaat gewoon verder..

niv01 | 09-02-23 | 13:02

Gelijk heb je.

Eduardo- | 09-02-23 | 13:35

Niet kijken, als je kijkt ben je de Sjaak.

jan huppeldepup | 09-02-23 | 14:17

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl