Echt iedereen: "Rusland start in lente hernieuwd offensief met honderdduizenden troepen"
We zetten het even op een rij
Social
In de OSINT-wandelgangen luidt het: Poetin heeft nieuwe bevelhebber Valery Gerasimov tot eind maart gegeven om de Donbas-regio te Oost-Oekraïne te her/veroveren. Elders, zoals bovenstaand, klinkt het dat er zo'n 700.000 troepen klaar staan met 200.000 in reserve en er mogelijk vanuit Wit-Rusland ook een (afleidings)aanval in het Noorden langs de Poolse grens plaats zal vinden. Die 700.000 man reeds "readied" geloven we trouwens niet en die 200.000 man in reserve moeten we ook nog maar in 't gelid zien.
Maar goed, Oekraïne waarschuwt al vanaf de jaarwisseling letterlijk voor een nieuwe Russische mobilisatie van zo'n 500.000 man, die volgens hun schattingen ongeveer deze week zou beginnen. Kortom, niemand weet wat er komen gaat, maar er gaat iets komen en Rusland legt zich niet bij de nederlaag van afgelopen jaar neer.
En we kunnen wel doen alsof we op dit moment meer weten dan de rest, maar dat is helaas niet het geval. Onderstaand nog een aantal ontwikkelingen ter overweging en de verdere omsingeling van Bakhmut.
Speculatie: morgen eindigt de speciale operatie en 'begint de oorlog'
Social
Igor = iets te gretig en sensatiebelust. Maar gladgeschoren = chemical?
Social
De omsingeling van Bakhmut zet voort
Social
Plannen voor de komende drie jaar
Social
Geslagen pionnen
Social
Flessenpost uit Bakhmut
Social
Reaguursels
InloggenDe orcs hebben nu al geen warme onderbroeken genoeg, laat staan geweren voor 700.000 man. Tijd de Oeks van tanks en flink wat cluster munitie te voorzien.
Die rode pijlen kloppen niet want Russische tanks rijden alleen over de wegen en niet over het veld want daar is alleen modder.
Pro-Russische militaire analisten denken aan een grote beweging om Kiev te dwingen troepen te diverteren van de Donbass, om dan in 1 slag langs de Oskil via Kharkov de Donbass volledig in te nemen. Stort het Oekraiense front dan in, kan men traditioneel vooral Russischsprekende gebieden als Kharkov innemen, en zo niet, dan heeft men de Donbass, een stuk verbinding Donbass en Krim, en 'missie geslaagd'.
Waar normaal de hele wereld roept om een diplomatieke oplossing, en alles doen om een escalatie te voorkomen, blijft het op dat vlak angstvallig stil. Natuurlijk is Poetin de agressor en moet direct zijn troepen terug trekken, maar Zelensky denkt te acteren in een foute oorlogsfilm met een ziekelijke drang naar aandacht en roem.
Twee haantjes die ervoor gaan zorgen dat deze oorlog nog jaren gaat duren.
Je mag vanzelfsprekend je eigen mening hebben, maar als jij het voor het zeggen had gehad in 1940 zoude we nu Duits spreken.
@fatty | 18-01-23 | 07:41: Misschien moet je deze opmerking tegen zoalsikhetzeg inmiddels in het Manderijn, Russisch of Arabisch maken.
Een "diplomatieke oplossing" met Rusland zit er gewoon niet in. Dat was net zo met Hitler, en een aantal andere figuren. Daar valt niet mee te onderhandelen, die moet je gewoon overwinnen en plat slaan.
Was sagt zoalsikhetzeg?!
@KeesBruin | 18-01-23 | 08:03: Het zit er niet in maar het zat er wel in.
Ik meen dat Ru het memorandum van Boedapest zelf ook heeft getekend (iets met veiligheidsgaranties), en steeds weer praten en toegeven leidt uiteindelijk tot totale ondergang.
En toch wordt het een diplomatieke oplossing. In ieder geval dat is een goed scenario. In het andere scenario hebben we iedere dag een elfstedentocht en komt amsterdam london als schaatstocht weer op de kalender. Trouwens nederland mag ook wel eea mobiliseren, ook mensen en deze trainen.
@Harry.Langezwaal | 18-01-23 | 08:27: Ja en nee. Uiteindelijk heeft ook Poetin Oekraine 20 jaar lang gelaten voor wat het is. Na de coup van 2014 (misschien al ervoor: 'kleurenrevoluties' steeds gevolgd door weer een pro-Russische president - soort touwtrekken) zijn wij en zij zich ermee gaan bemoeien, nadrukkelijk. Ik denk dat Minsk II een kans was geweest (federalisering). Zoals Zelensky's gewezen adviseur Arestovich nu ook zegt: de etnisch Russische en Russischsprekende bevolking van Oekraine wordt sinds 2014 toenemend ontkend - uitgewist. Terwijl je ze juist mee moet nemen in een (tweetalige, biculturele) Oekraiense identiteit (zoals Zwitserland of Canada).
Benieuwd hoe jij het zou oplossen als er een inbreker in je huis is en besluit daar ook te blijven wonen in de zijkamer. Vooral blijven praten.
@Mokum Kosher | 18-01-23 | 08:49: als die inbreker mijn hele familie bl8jft uitmoorden als ik blijf proberen hen eruit te krijgen, maar lekker in dat kamertje blijft als we die geven dan zou ik dat laatste toch wel overwegen.
Het is niet voor niks dat zwaar Amerikaans materieel in Vlissingen aan het ontschepen was. Zogenaamd voor het aflossen maar reken er maar op dat maanden geleden Oekraïners in het geheim al hebben geoefend met dit materieel. Hetzelfde geldt voor de challenger en de leopard 2 tanks. Die zijn direct inzetbaar zonder eerst mensen hoeven te "trainen".
De toetreding van Oekraïne tot de NAVO zou volgens Henry Kissinger een "gepaste uitkomst" zijn van de Russische invasie.
tja waarom niet ze zijn toch al in oorlog
Voor de goed verstaander blik op blik,……gas,gas,gas.
hou op schei uit, sommige dienstplichtigen hadden het geniale idee opgevat om aan de binnenzijde van het gasmasker steentjes of ijslolly stokjes te plakken om het ademen wat te vergemakkelijken bij sommige lichamelijke inspanning, zoals tijgeren.
tot de dag kwam dat het peloton onaangekondigd de gasoefening in het gas hok ging doen.
ik heb bij enkele het braaksel tot aan de ogen zien oplopen voor we ze naar buiten begeleiden.
Tijd voor de levering van Daisy Cutters aan de Oekraïne want die Russische klootzakken willen maar niet luisteren.
Had Rusland in Syrië ook niet ooit chemische bommen gebruikt terwijl dit werd ontkend? Hopelijk niet op Bakhmut?
Daarvoor is nooit sluitend bewijs geleverd meen ik. Een Italiaanse VN-onderzoeker Del Ponte legde zelfs de schuld voor gebruik van sarin bij de rebellen maar moest die keutel later intrekken. Uiteindelijk is voor Khan al-Assal en Ghouta besloten dat er geen sluitend bewijs is dat de 1 of de ander het gedaan heeft.
We hebben geen idee hoeveel werkend materiaal Oekraïne nog bezit. Het kan ook opeens op zijn.
Het is vrijwel op, dat is het probleem.
Ze weten al wel sinds 2014 dat Rusland niks goeds net ze van plan is.
Wollt Ihr den totalen Krieg..?
Ok. Dan ben ik heel benieuwd wat die troepen allemaal aan materieel meekrijgen en waar Poetin dat vandaan tovert. Maare, laten we waakzaam wezen en nog maar eens wat extra knaken stukslaan want na Oekraine zijn "wij" aan de beurt. Wij, als in Polen en de Baltische Staten. Penny wise nu is pound foolish later. En daar wil ik best de kachel voor uitlaten ( staat ook gewoon uit nu, middelvinger naar Kaag, Jetten EN Poetin ) , het is tenslotte geen Stalingrad, Hongerwinter of de terugtocht over de Berezina hier.
Wat de Russen nu nog niet hebben, gaan ze fabriceren. Een er is nog heel veel oud spul over, dat misschien niet topkwaliteit is maar wel inzetbaar. Met tien T55 tanks kan je ook vechten tegen één Challenger. Ze schieten, ze rijden, ze zijn te gebruiken.
@Beste_Landgenoten | 17-01-23 | 23:56: volgens militaire annalisten van verschillende landen, heeft Oekraïne aan drie honderd goede westerse tanks genoeg om de Russische slagkracht te breken, de enige twee type's tanks die daarvoor geschikt zijn , zin de Britse Challenger 2 tank en de leopard 2 tank, de Amerikaanse Abrahams tank is ongeschikt o.a door benodigde logistiek.
maar volgens die zelfde militaire annalisten zijn er in de eerste fase van de oorlog ( speciale militaire operatie ) al verbluffende resultaten geboekt met Javalin, echter is dat eerder een verdediging's wapen, een tank is vooral offensief.
Morgen zijn dus ook heel Oekraïne en Sjoerd Sjoerdsma preventief gladgeschoren.
Nog even de Franse generaal Michel Yakovleff over het Russische leger:
"C'est une armée de pauvres types commandé par des imbéciles".
'Het is een leger van arme drommels onder bevel van imbecielen'.
Voorlopig lijkt het inderdaad het meest op deze rake omschrijving.
Het is de vraag tot wat voor lage praktijken Poetin en zijn legerleiders bereid zijn om alsnog een overwinning te forceren; chemische wapens? Grootschalige inzet van fosforbommen? Gifgas?
Het Russische leger heeft al eerder bewezen schijt te hebben aan Geneefse conventies en internationale verboden van bepaalde soorten wapens.
Een paar duizend mensenlevens meer of minder interesseert ze niet, evenals de ellende die burgers, onder wie vele kinderen, wordt aangedaan, al dan niet met opzet.
Vroeg of laat worden in elke grote oorlog conventies die te maken hebben met empathie en beschaving, door de plee gespoeld; denk aan het gruwelijke geallieerde bombardement op Dresden in 1944, waarbij meer dan 25000 burgers omkwamen. Of de Amerikaanse beslissing om atoombommen op de Japanse steden Nagasaki en Hiroshima te droppen, waarbij in totaal zo'n 250.000 slachtoffers vielen, mede door de stralingsziekte die daarna velen het leven kostte.
Ik hou m'n hart vast over wat die omvangrijke Poetin-kliek inclusief de Russische legerleiding, die zichzelf definitief buiten de beschaving heeft geplaatst, voor smerige plannen in 't verschiet heeft.
4.bp.blogspot.com/-P4DABgERilQ/U6UEdO...
Foto toont lijken van burgers, na het bombardement opgestapeld in de straten van Dresden om verbrand te worden.
Niet oneens, maar wel benieuwd waarom u deze voorbeelden van de geallieerden aanhaalt, terwijl er gemakkelijkere Duitse of Sovjet voorbeelden van oorlogsmisdaden uit WO2 voorhanden zijn.
De nukes op Japan hebben waarschijnlijk meer levens gered dan genomen, gezien de vrede enkele dagen later, maar dat terzijde.
Wat die generaal ook zei was dat er een schaal van Richter bestaat voor de intensiteit van aardbevingen en dat we nu ook een schaal van Putin hebben. Dat is een indicatie voor de mate van falen. "Hij heeft dit toch echt met 2 Putins verziekt"
@mijosa | 17-01-23 | 23:00:
Dat is nou precies de reden waarom ik de geallieerde bombardementen van Dresden, Hiroshima & Nagasaki aanhaal; ik kan natuurlijk alle smerigheden die de Russen hebben uitgehaald, hier uitstallen, maar dan kan ik wachten op de zeikerds die aankomen met: "En de geallieerden dan? De Amerikanen?.... Hè?.... En de Britten? Met hun bombardementen?".
't Is maar, dat ik wil zeggen dat veel dingen twee kanten hebben.
@mijosa | 17-01-23 | 23:00:
En wat "de andere kant" van die nukes op Hiroshima & Nagasaki betreft: u heeft gelijk als u stelt dat die meer levens gered dan genomen hebben; als Amerika was doorgegaan met een conventionele veroveringsoorlog tegen Japan, waren er voorzeker honderdduizenden slachtoffers méér gevallen, aan beide kanten. Dat hadden de ervaringen (enorme en onverwachte verliezen op o.a. Iwo Jima) wel geleerd.
@Peter Emile | 18-01-23 | 00:10: Maar dat mag geen rechtvaardiging zijn om atoombommen te gebruiken, toch? Dan zouden andere landen dit argument ook kunnen gebruiken om atoombommen in te zetten (lees: Rusland).
@Peter Emile | 18-01-23 | 00:10:
Je vergeet het bombardement van de Amerikanen met brandbommen in maart 1945 op Tokyo. Brandbommen want die stad bestond toen nog veelal uit houten woningen dus dat brandde behoorlijk gemakkelijk en den ten gevolge tussen de 80.000 en 100.000 doden in 1 nacht. Wordt vaak vergeten in de rij van trieste illustere bombardementen. En toen het bekend werd in de VS was de pers jubelend erover en dat moet je dan zien door de ogen van toen. VS al 3 1/2 jaar in een slopende oorlog met Japan die van geen wijken wilde weten ondanks dat het toen zo duidelijk was dat ze zouden verliezen maar het Japanse generaals oorlogskabinet en ook de keizer wilden niet ophouden want eer en uitverkoren volk. Ik heb er veel over gelezen en er heerste een totale tunnelvisie en ook nog eens intern de haat de tussen de marine en de landmacht die elkaar het licht niet in de ogen gunden maar een ding wel
Japan was het goddelijke land en men moest doorgaan tot het einde, totdat het kwartje viel na de 2 atoombommen.
@Basil Fawlty | 18-01-23 | 03:28: Nee, dat is onzin. Zoals onder meer de prominente Amerikaanse professoren (en Japan experts) Tsuyoshi Hasegawa en John Dower hebben aangetoond, speelden hele andere belangen bij het werpen van de atoombom. De militaire top van de VS was er dan ook quasi unaniem op tegen, zoals bleek bij de US Strategic Bombing Survey. Japan had zelfs al via Moskou gevraagd te bemiddelen voor capitulatie met 1 voorwaarde: dat de keizer kon blijven met eventueel minder bevoegdheden. De Japanse keizer is immers ook opperpriester - een soort paus - in de Shinto-religie. De VS zeiden nee maar lieten na de capitulatie de keizer alsnog zitten (tot woede overigens van progressieve Japanners, de Asahi Shimbun krant riep zelfs op tot ophanging).
Je moet oppassen niet te gemakkelijk mee te gaan in het 'alle Russen kunnen niks want (voeg anti-Slavische vooroordelen en racisme in)'. In de geschiedenis heeft Rusland regelmatig in tweede (maar nooit eerste) aanleg meer gekund dan gedacht. Of zoals een Belgische maat die ook in Moskou woonde me ooit zei: als het moet kunnen Russen opeens ontzettend vindingrijk zijn. Maar nooit meteen.
Er moeten snel nog veel meer wapens en tanks naar Oekraìne gestuurd worden. Het gaat nog steeds veel te langzaam en te schoorvoetend, vooral Duitsland laat het heel lelijk zitten. Nu weer dat gezeik over die Leopards, waar Duitsland geen fiat voor wil geven.
Wat is dat toch voor halfhartig gedoe, die Scholz is ook een crypto-communist, die maar zoete broodjes wilde bakken met Poetin. Net zo'n ei als Merkel. Met zulke figuren aan het roer wordt het nooit wat. Die spelen Rusland alleen maar in de kaart.
Ze kunnen beter een voorbeeld nemen aan de VS, het VK en een aantal voormalige Oostbloklanden, die de ernst van de situatie beter inzien.
Poetin hoopt dat het Westen op termijn zal opgeven, en Duitsland is duidelijk Poetins grootste hoop.
Stel, dat Rusland straks door maar eindeloos door te blijven vechten met ouwe meuk en het offeren van honderdduizenden soldaten het toch nog gaat winnen, dan is het in het Westen 'ach en wee', maar dan is het wel degelijk onze schuld. Aan de Oekraïeners heeft het niet gelegen, die willen wel vechten voor hun land, dat is intussen goed duidelijk geworden.
Poetin mag deze oorlog niet winnen, Rusland moet terug in zijn hok, dat is de enige juiste uitkomst.
Niet nog eens zo'n afloop van een oorlog als na WO2, toen Rusland heel Oost-Europa inpalmde.
Hear, hear!
Volledig eens!
Er is ook geen alternatief...
B_L, zelfs al zou je met een groot leger en goed materieel optrekken, dan zwerven er in de zeeën autonome onderzeeërs rond met nogal erg vervelende bommen. In mijn optiek is de hypothetische strategie: zodra het westen met legers optrekt dan gaan hier steden in de as. Dus indien je denkt iets te kunnen, dan zal je eerst dat probleem moeten fixen. De visie van velen ligt op de gruwelen aldaar, echter de kwetsbaarheid zit ‘m vooral in het dicht bevolkte Westen. Deze moraalbreker is de troefkaart.
Duitsland heeft ook pas verloren toen er een twee (of drie) frontenoorlog was. Ik zou zeggen, Japan, ga die eilandjes eens bevrijden!
Japan heeft recent hun defensie budget verdubbeld. Ik vermoed echter dat dit meer te maken heeft met de expansie drift van China.
Ik sluit me aan bij de analyse die Perun/YT al vaker gemaakt heeft met zijn slides:
Als "Het Westen" dat wil, is deze oorlog in militair opzicht zo gepiept in het voordeel van de Oekies, mogelijk inclusief de Krim.
Materieel en financieel no problemo. Logistiek is er wel een uitdaging. Maar het allerbelangrijkste: politieke wil. Er is domweg geen politieke wil bij bv. Duitsers, Fransozen, Italianen, Spanjaarden.
Noem daar gerust een Erdogan ook maar bij op
Het oude stramme zickzack pink op de (broek-nee niet bil)naad Duitsland is verworden tot de gecastreerde bange eunuch van het Westen.
Er is ook geen wil bij de bevolking om te vechten hoor. Nederland heeft nauwelijks een leger en in de meeste andere landen is het net zo. ja een interventiemacht ofzo om wat rebellen in toom te houden en zelfs dat lukt ze niet (Mali, Afghanistan). Ik heb dus geen hoge pet op wat NAVO betreft, want we zijn een beetje te lief geworden. Bovendien zitten de angst voor klimaat en milieu ons ook dwars. en zonder VS is Europa sowieso nergens (misschien willen de Balten, de Polen en de Finnen nog tegen Rsulan vechten.
Die verdomde nukes hè. Stel je voor dat hij op dat knopje drukt en de hele wereld gaat naar de kloten.
@Milovsky | 17-01-23 | 23:18: een beetje ZZPer heeft toch geen pensioen opgebouwd.
Die wil komt er nog wel. Denk je nou echt dat deze oorlog ons niet gaat raken? Dat is een illusie. Het is vrijwel WW3, maar weinigen lijken dat in te zien. Ik zou willen dat het anders was, maar helaas heeft de gekkenbende in Rusland defintief het pad verlaten. Hun schepen zijn verbrand en er is geen weg terug meer behalve vooruit.
Enkel een list of super strategie kan het verschil maken. De man houd van niemand.
Snel aandelen Ruski scheerschuim&krabbertjes doen gaat...(briefpapier/aanzichten/postzegels ook geyl.!)
Gelukkig heb ik nog duizend paar nylonkousen liggen voor als de Russen komen.
Ik heb nog een kist met spijkerpakken (ooit Waterloopleindeal) in de schuilkelder liggen..
Zouden ze het kunnen? Dan heeft ukraine echt een probleem. En wij ook. Meer en sneller, dat moeten we doen.
Weet je wie in z'n nadagen ook druk was met denkbeeldige divisies van hot naar haar te verschuiven?
De knvb?
Alleen deze heeft wel een wunder waffe.
Das dezelfde gozer die zich verslikte in de Russen. Net als die Fransoos. Onderschatting van de Russen ligt op de loer.
Er zijn ook positieve dingen. Zo zag ik dat er nog genoeg ruimte is op dat Wagner kerkhof.
Misschien zijn het dubbele of zelfs driedubbele graven. Helaas is het hopen op veel Russische attritie, want ze zouden zomaar eens door kunnen gaat totdat het vat leeg is.
Wat gaat hier nu de uitkomst van worden? Geen gezichtsverlies lijden maar uiteindelijk toch de paria van de wereld worden, zelfs nog boven noord Korea?
En dan nog is hebben en houden een ander verhaal. Het is niet zo dat als ze de Oekraiene veroveren al die Oekraieners denken 'ach eigenlijk zijn het toch wel leuke lui.' Zo'n groot land er onder te houden is een klus die dit Rusland niet aan kan.
Yep, zei het al een tijdje, maar inderdaad deze oorlog gaat nog veel en veel groter worden.
Poetin kan niet opgeven, dan is hij dood. Het westen ook niet, dan staan wij de volgende dag op het menu.
Het is erop of eronder met de wapens voor Oekraïne. Voordat de Russen hun half miljoen man op de been hebben, voordat ze nieuwe wapens hebben gemaakt, voordat de industrie op oorlog is omgeschakeld. Die wapens nu leveren kan voor Oekraïne binnen een paar maanden een situatie scheppen voor een goede basis voor onderhandelingen.
Maar het geaarzel en getreuzel wekt geen hoop. Het is te langzaam, het is te weinig. En die Russen, ze zijn misschien niet effectief, ze zijn corrupt, ze zijn niet handig maar ze zijn met heel erg veel. En dat op zichzelf is ook een kwaliteit.
Want ieder ander zei dat rusland zich zou terugtrekken? Go big or go home. Er is nooit een andere optie geweest. Toen 300k werd opgeroepen was dat helemaal duidelijk.
Ja oké, maar houdt het op als Rusland uit Oekraïne verdreven is? Gaat Rusland opgeven? Dat het westen op het menu zal staan daar ben ik niet bang voor, Rusland kan echt niets tegen de navo beginnen. Ik zat er eerder naast met de verwachte inval in Oekraïne, Rusland weet inmiddels ook dat het niet eens in staat is een deel van Oekraïne in te nemen, een navo land is dan echt een brug te ver. Denk dat Rusland de oorlog misschien nog wel jaren vol wil gaan houden, zodat Oekraïne iig geen Navo lid kan worden, wat ook het grootste bezwaar van Rusland was.
De kwaliteit van kwantiteit. Het ‘all you can draft buffet’.
Dat laatste vond Stalin ook al. Weet niet meer precies, hoe dat citaat liep, maar het kwam er op neer, dat Stalin vond dat Rusland met kwantiteit kon winnen, ondanks lagere kwaliteit dan de Duitsers. En voor een land waarin een mensenleven geen cent waard is, is dat vermoedelijk nog steeds geldig. Steeds maar weer meer soldaten er tegenaan gooien.
@KeesBruin | 17-01-23 | 22:37: die kwaliteit van die Duitsers wordt schromelijk overschat en is achteraf ook groter gemaakt dan het was.
Nee dat niet. Maar de meeste verhalen gingen uit van de kans dat Rusland door zijn soldaten heen zou zijn, wat een misvatting is. Poetin kan eindeloos doorgaan zo lang er mannen zijn die zich laten dwingen in Rusland. De Russische economie gaat volledig om, we hebben denk ik nog niets gezien van waar dit heen gaat. Voor Poetin en zijn maffia club is dit letterlijk een existentiële oorlog. Ze zullen er alles aan doen Oekraïne maar ook het Westen, te dwingen.
Er is ook helemaal geen alternatief want ook als Rusland alleen Oekraïne wint, zal het decennia lang een paria blijven, tenminste zo lang als klootzakken daar aan de macht blijven.
Het Westen zal zich moeten inspannen en offers moeten brengen. Ik weet dat zeker tachtig procent van de Europeanen helemaal niet doorheeft wat hier nog te gebeuren staat. Dit wordt geen leuk feestje.
@Beste_Landgenoten | 17-01-23 | 23:53:
Wat staat hier nog te gebeuren?
@Beste_Landgenoten | 17-01-23 | 23:53:
Kijk, precies wat u zegt, is wat ik bedoel, en ik sluit me volkomen bij u aan..
Het westen heeft zich net als eerder in de geschiedenis volkomen in slaap laten sussen en een machtig defensief apparaat omwille van kostbesparing wegbezuinigd.
Ik hoor het die Voorhoeve nog zeggen: 'Door de veranderde politieke omstandigheden heeft Nederland meer behoefte aan een snelle soepele interventie macht, ét voila, het hele defensief ging in de uitverkoop..
Nahjah op de onbetaalbare 32 JSF's na dan (waarvan de helft niet vliegt)..
En wat blijkt..
Wat er toen bezuinigd is kan nu driedubbel zo de vleesmolen in
Gewoon hier een vraag stellen kan ook al niet meer, meteen geneuzel over haat tegen Nederland en zo.
Tabee met die oorlog, who cares wie er wint, t is hier niet, komt hier niet en de rest is hitserij.
Polarisatie in de panelen.
Of je bent pro Zelenski en wil zelf persoonlijk Putin omleggen of je bent tegen Nederland.
Wat een idioten hier.
Je hebt tot op zekere hoogte wel gelijk.
Nuanceren is al een hele tijd niet meer aan de orde.
Genuanceerd denken is schijnbaar alleen nog voor een paar mensen, TG was daar wel goed in, en nog een paar mensen hier, dat schept nog hoop, maar de botte bijl oneliners kruipen steeds verder naar de voorgrond.
Deze oorlog gaat ons helaas allemaal aan, misschien niet nu direct maar op lange termijn zeker. Deze oorlog is voor de mensen in Oekraïne helemaal een ramp natuurlijk, ze doen hun stinkende best, maar het dwingt respect af hoezeer zij als volk hun best doen niet in de sporen van de tegenstander te treden.
De verdeeldheid die heerst blijkt een uitvoerige opzet geweest te zijn van anti en sympathie, de loze kreten van nazi's, bevrijden tot en met antichrist zijn deel van een campagne die al zeker 15 jaar geleden is ingezet.
Met die gedachte acht ik de rus schuldig aan het uitvoeren van een gewetenloos doordacht en vooral een meedogenloos plan teneinde vruchtbaar en strategisch grondgebied te veroveren.
In zekere zin heeft uw plempsel betrekking op alle media en niet zozeer alleen op dit roze blog.
Het is geen hitserij. Het probleem is dat deze oorlog ons door de strot gedrukt wordt en niet door Biden of Zelenski. We zijn in oorlog met Rusland, omdat Rusland die oorlog zoekt en dat al jaren. We kunnen thuis blijven allemaal maar dan komt op een moment de ruzie toch bij ons over de vloer.
Of we sluiten de ogen, accepteren dat Poetin honger heeft naar macht en dansen naar zijn pijpen. Misschien helpt dat een tijdje, misschien ook niet. Hij lijkt me geen type dat opeens heel vriendelijk gaat doen, na dit alles.
@AldNuut | 17-01-23 | 22:48: je hebt gelijk, maar niet alleen dat, de meeste westerse landen hebben helemaal geen wapens of personeel meer om eventueel weerstand te bieden aan een agressor, net als 80 jaar geleden, dankzij de grote leider pinnokio die hoofd verantwoordelijk is voor het uitkleden van onze defensie, moete wij de Oekraïners nu van de middelen voorzien om onze nederlaag te voorkomen.
Het kan zijn dat Rusland een totalkrieg begint en daarmee zichzelf en de rest van de wereld vernietigt, maar waarschijnlijker lijkt mij dat in deze de politiek van beide kanten wil dat we weing begrip hebben voor de ander, ons angstig voelen, en heil zien in vele grote wapenaankopen.
Je hebt liever dat we massaal gebroken geweertjes aanschaffen?
Er moeten toch wel mensen zijn in het Kremlin die zien dat Rusland gewoon verkeerd bezig is en zich een heleboel problemen op de hals haalt?
Misschien dat het meer voor de hand ligt dat er daar iemand of iemanden ingrijpt?
@Après toi | 17-01-23 | 22:03:
Het beleid van de VVD. Afschaffen die handel, kost alleen maar geld.
En als we nog iets nuttigs hebben geven we het wel weg. Aan Oekraïne of zo.
Dat weggeven is zeer nuttig. Als je zelf genoeg hebt. Maar dankzij de VVD hebben we zelfs nauwelijks iets nuttigs om weg te geven.
@Aristotalloss | 17-01-23 | 22:08:
We hebben er weinig zicht op maar het tragische is waarschijnlijk dat het ingrijpen vanuit nog veel radicalere hoek een nog groter gevaar is dan het gepruts wat men nu de wereld toont.
Het Kremlin trekt een blik kanonnenvoer open. En waarschijnlijk veel tanks die niet wegzakken in de nu hard bevroren grond. Dat betekent dat de echte strijd zich gaat verplaatsen van de loopgraven naar de steden, tussen de bewoners. Moeilijk voor de Russen om in te nemen en voor de thuisploeg om te verdedigen. Omsingelen en afknijpen zou dan de Russische tactiek kunnen zijn.
Stel dit klopt.
Wat kan het Westen dan doen? Dan heb je als Oekraïne aan die patriots ook niet zoveel - er zijn immers minder raketbeschietingen. Bemande vliegtuigen? Kan.
Het moment komt dan ook nabij dat er in Rusland zelf represailles komen door de Oeki's. Terroristische aanslagen of anderszins.
Het lijkt er in ieder geval op dat de oorlog zich verhevigd en er ook in West-Oekraine fronten worden geopend om de druk op die 4 geannexeerde provincies te verminderen. Poetin kan ze dan volledig innemen, de overwinning claimen en voorwaarden dicteren voor terugtrekking uit overig Oekraïne.
Het is kortom nog lang geen gelopen race voor Oekraïne. En als geschetst scenario zou kloppen komt een militair actievere NATO toch dichterbij. Tenzij je Oekraïne opgeeft.
Heeft het Westen die bereidheid?
Ze zouden wel willen, maar kunnen de vernedering niet aan.
Al deze luchtverdediging lijkt wellicht zinloos, maar het is cruciaal dat het luchtruim van Ukraine is en blijft. De volgende escalatie zijn F16's en dan is de oorlog snel voorbij.
Rusland heeft de beste luchtverdediging op deze aardkloot, daar zijn vriend en vijand het over eens.
Dan moeten ze ondertussen al wel bezig zijn om die Oekraïense piloten op te leiden.
@Hollandmix | 17-01-23 | 22:05: Geloof je dat zelf?
@Après toi | 17-01-23 | 22:22:
Turkeije, NAVO land, kocht S-400. Klein puntje misschien??
@Hollandmix | 17-01-23 | 22:05: Oekraïne heeft toch echt al een paar keer met succes Russische luchtmachtbases aangevallen die een behoorlijk eind weg lagen.
@Hollandmix | 17-01-23 | 22:05: ja hoor, zo is Israel met zijn JSF al over syrie en Iran , vol met russische luchtafweer, naar Teheran gevlogen om zich daar even te melden door daar door de geluidsbarriere te gaan om vervolgens weer veilig terug naar huis terug te keren. Fijn spul die russische luchtafweer
@Hollandmix | 17-01-23 | 22:05:
Inderdaad. Een super verdediging ten faveure van de NAVO. Vraag me af of dat ding wel een radardetectie heeft. Wellicht een uitschuifbare Rus met verrekijker?
Ik vraag me af hoe het zit met de defensie-industrie in de VS en Europa? Draait die overuren, breidt die uit? Gaan we al richting een oorlogseconomie in het Westen?
Dan zijn we voorlopig waarschijnlijk nog niet van de verrotte oorlog af en komt hij misschien wel langzaam deze kant uit.
Kijk naar het Duitse budget voor de oorlog.
Rheinmetall draait al volle bak...
De Amerikaanse wapenindustrie draaide sowieso al goed met forse leveringen aan bijvoorbeeld Saoedi Arabië.
@Huppeldepup | 17-01-23 | 21:56: #n kan de tankjes in 2024 (!) Leveren.
Is er dan nog oorlog?
@Is dit nog nieuws? | 17-01-23 | 21:56: Inderdaad ja. Klopt!
@Après toi | 17-01-23 | 21:59: Yeah, om Jemen uit te moorden.
@Is dit nog nieuws? | 17-01-23 | 21:59: Veel van dat gescandeer in de media kan natuurlijk ook afleiding zijn. Een deel van wat er echt allemaal gebeurt blijft denk ik voor onze oogjes wel verborgen.
@Is dit nog nieuws? | 17-01-23 | 22:00: Om zich te bewapenen tegen Rusland-vriend Iran.
@Aristotalloss | 17-01-23 | 22:03:
In de wapenindustrie zijn wereldwijd alle verloven al bijna een jaar ingetrokken. Dat is wel zo. Men draait op maximale capaciteit. Opschalen is wel een probleempje op korte termijn.
@Après toi | 17-01-23 | 22:22: Oh. Dus ze gaan in de stalling voor het geval dat? Niks geen inzet in Jemen? Gelukkig.
@Is dit nog nieuws? | 17-01-23 | 22:29:
Dat heet in de wereld van /zal de naam niet noemen/ combat training.
500.000 man (m/v) die te voet Oekraine binnenlopen en dan heel hard "pang" roepen? Als rusland dergelijke hoeveelheden materieel op de plank heeft liggen, waarom is dat de afgelopen 11 maanden niet ingezet?
De AliExpress-bestelling komt nu pas binnen.
Omdat het een Special Militaire Operatie was, m.a.w. fluwelen handschoenen.
Dat heet een glijdende schaal en dat is waar Poetin zich in bevindt.
@Hollandmix | 17-01-23 | 22:06:
Fluwelen handschoenen. De afgelopen maanden? Goed, tanks leveren afweergeschut en 500km afstandsraketten.
Wordt tijd dat de militaire vliegvelden brandstofopslagen en munitiefabrieken over de grens en diep in Rusland door Oekraïne platgelegd worden.
Hebben ze nog minder over. Dan die Wagnerbaas en Poetin mochten ze zich buiten vertonen een fikse drone op de bakkes.
Dat luchtverdedigingssysteem werkt niet zo best op vodka-mankracht.
Kan het Kremlin het brengen als een achteloos weggegooide sigaret.
Vervolgens een ander op die plek die als ie slim de zaak stopt. Poetin en Wagnerbaas de schuld in de schoenen schuift en dan voorlopig de eigen zakken flink vult.
Wij geven patriot raketten.
Wat moeten die neerschieten?
Zo'n Iraanse brommer drone?
Daar zijn die patriot raketten toch niet voor gemaakt....
Dus op de grens bij Polen? Om wat? Een Russische bommenwerper neer te schieten? Iemand?
Wat dacht u van Russische ballistische raketten, zoals de Iskander.
Maar ik vermoed dat u niet geïnteresseerd bent in de waarheid, maar dat uw haat voor de NLse regering en/of deel van haar bevolking dieper zit dan een agressor stoppen aan de deur van Europa.
Iemand een Hind? Flauw, maar je hebt wel een beetje gelijk. Het is meer een drone oorlog en een Patriot raket doet weinig als er iemand in je schuttersputje stapt.
@mijosa | 17-01-23 | 21:59: blablabla
Gewoon vraag ja, meteen aggressive suggesties. Ga weg.
@mijosa | 17-01-23 | 21:59: Volgens de media zijn die Iskanders allang op, Vlad heeft alleen nog maar ongeleide raketten.
@keistad | 17-01-23 | 22:00: Dit dus. Die patriot deed het ook goed tegen de ballistische raketten vanuit Jemen naar Saudi Arabië. Not.
Dus, waarvoor is die rommel nodig?
@Is dit nog nieuws? | 17-01-23 | 22:02: Bühne.
@keistad | 17-01-23 | 22:02: Volgens d media hebben de Oeks al lang gewonnen.
jajaja
U stelt alleen maar vragen en wilt echt niets suggereren, ga zelf weg. Maak een eigen blog met Putin fanboys ofzo.
@mijosa | 17-01-23 | 22:07: Ga weg met je insinuaties.
@Is dit nog nieuws? | 17-01-23 | 22:13: Op 28 feb vorig jaar pleitte je nog voor een Oekraïense overgave, wie hou je voor de gek joh! De echte vraag is of je betaald wordt voor je getrol of dat je een useful idiot bent?
@mijosa | 17-01-23 | 22:22: Huh wat?
Linkje?
@mijosa | 17-01-23 | 21:59: u krijgt uw Russisch paspoort met de post.
@reservebelgië | 17-01-23 | 22:30: Iemand die fel tegen Putin en zijn Russische vrienden is, kan niet op uw waardering rekenen?
@Is dit nog nieuws? | 17-01-23 | 22:43: Oh, Oekraïne heeft schuld aan deze oorlog?
@Après toi | 17-01-23 | 22:39:
Zeker wel.
En verder de tegel van @is dit nog nieuws.
En, srry GU. Zal niet meer jij-bakken.
@Après toi | 17-01-23 | 23:13:
Zeker niet. Oekraïne is het onschuldig slachtoffer.
Niet helemaal, want ze hebben wel het grote spel meegespeeld, maar in basis zijn die arme dompelaars in de loopgraven in de vuurlinie de grootste slachtoffers. Onmiskenbaar.
Maar geen reden om de realiteit uit het oog te verliezen.
@mijosa | 17-01-23 | 21:59: De Iskander is supersonisch, die haal je niet met een Patriot neer.
Mocht het zover komen dan hoop ik niet dat ze al onze zooi jatten *wegduikt voor omgekeerde HIMARS*
Gelukkig zijn er 17 miljoen Rusland kenners in Nederland, dus analyses van iedere vlart info die uit de propaganda lekt is welkom hier
Vlad of Vlart?
@Après toi | 17-01-23 | 21:51: fart
Zeker. En van die zeventien miljoen Rusland-experts heeft tenminste de helft ook nog eens de Hogere Krijgs School afgemaakt. En dat reaguurt allemaal hier.
@bisbisbis | 17-01-23 | 22:28: Al het bovenstaande, en de kaft van "The art of war" gelezen. Ook zat ik eens naast Halbe Zijlstra ergens in 2006.
Kom op ons, geef die Oekraïners het spul dat ze nodig hebben om zich te verdedigen. Zwaar spul.
Welk spul?
Ons pinda's pinda pinda roepend leger?
@Is dit nog nieuws? | 17-01-23 | 21:48:
Je kan gewoon zelf kopen en doorgeven. Het is niet zo moeilijk hoor.
@SterF... | 17-01-23 | 21:49: Oh, ja, je hebt gelijk. Ik koop dagelijks leopard tanks bij Rheinmetall.
@Is dit nog nieuws? | 17-01-23 | 21:52:
Jij koopt helemaal niets, maar als je denkt dat er geen netwerk is ben je naïef aangelegd.
@SterF... | 17-01-23 | 21:59: Zucht.
Jij dit dat, jij denkt dit dat...
Wow
Zou het tactiek van Poetin zijn? Oorlog net zolang rekken totdat de armlastige legertjes van de EU ontdaan zijn van hun wapens?
Dat zou hij willen, maar de zakken van de NAVO landen zijn diep.
@SterF.... diep leeg ja!
@Nederlanddraaitdoor | 17-01-23 | 21:54:
Ja, we staan op omvallen. Doe niet zo mal.
@SterF... | 17-01-23 | 22:00: Al jaren.
@Nederlanddraaitdoor | 17-01-23 | 21:54: Leens eens een goeie krant.
Ik vertrouw op Finland, die zijn binnen een dag in St Petersburg.
@Tjemig | 17-01-23 | 22:34: En die mogen van Erdogan geen lid worden. :-(
Ik weet niet hoe jullie er over denken maar die Poetin lijkt me geen fris heerschap.
Ik ben er niet gerust op. Zeker nu de landen die Oekraïne steunen nog steeds halfslachtige wapenleveranties doen en min of meer op hun handen blijven zitten. Ik vrees dat ze in al hun besluiteloosheid de situatie onderschatten.
Ingrijpen met wapenleveranties = geen WO3
Ingrijpen met wapens en personeel = begin WO3
Ook Putin heeft z'n zwakke plekken.
@Après toi | 17-01-23 | 21:54: Veel van die zwakke plekken hebben dan weer een dakraam.
@me163komet | 17-01-23 | 21:44: Pas achteraf kun je stellen wanneer een WO is begonnen (en dan nog meningsverschillen). Of er een WO3 komt hnagt af van A: zet Rusland kernwapens in, B gaan andere landen (China) zich ermee bemoeien en tegen het Westen vechten.
Die bespottelijke jasjes van die generaals ook. Zien er uit als uitverkoop bij de Zeeman, waarna tante Gertrude er wat insignes opnaait voor het carnaval. Ik mis alleen die eveneens belachelijke kapiteinspetten van anderhalve meter hoog.
Die Gerardjeplof heeft trouwens een forse pens. Maar kunnen ze niet een paar petten overnemen van Kim de Jonge Oen? Diens leger heeft pas hoge petten!
En dit is nog de bescheiden versie. Vroeger tijdens de koude oorlog had je nog van die wo2 oorlogsveteranen en die hadden dan jasjes aan met links en rechts van boven tot beneden volgehangen met medailles. Was echt bespottelijk om te zien. Die oude communisten waren iig dol op medailles.
Die ban op mobiele devices is om de niet gereguleerde informatiestroom onderling en naar buiten toe te stremmen, los van dat het wandelende cybersec nachtmerries zijn. Dat kan nog wel eens een tactisch voordeel zijn.
de mobieltje moeten via masten van UA werken. handig om zo een beetje te zien waar veel mensen zitten. De data kunnen ze natuurlijk ook lezen.
Doe maar een gifgas-aanval met zo min mogelijk casualties. Dan gaan daarna de handschoenen uit bij de Navo. Komt er misschien toch een spoedig einde aan die klote-oorlog.
Als Putin weer gaat mobiliseren, dan gaat ook het zware geschut oostwaarts, vermoed ik.
Jaja, 't is goed met je. Ik weet dat je de halve Nederlandse bevolking wel wilt opofferen om de Russen uit de Oekraine te krijgen, maar het blijft NIET onze oorlog. Jij wil dolgraag een WO3, maar van mij hoeft dat niet zozeer. Laat de NAVO de handschoenen maar lekker aanhouden. We kunnen hier geen oorlog gebruiken.
Of gewoon friendly fire gifgas voor de Russen.
@Kopieerapparaat | 17-01-23 | 21:45: Jij kijkt liever weg.
@Après toi | 17-01-23 | 21:51: Ja? Waarom niet?
Bang voor een invasie?
Gelukkig hebben de russen Nord-Stream-2 opgeblazen voordat de Duitsers er gifgas doorheen konden pompen.
@Après toi | 17-01-23 | 21:51:
Als de Rus, of wie dan ook, onze grenzen bedreigd staan wij pal. In alle andere gevallen kijken wij toe en maken wij afwegingen.
In Iran, Syrië, Mali, Ethiopië Noord-Korea, etc etc.
Ook in Oekraïne.
Inmiddels stuurt de NAVO we zo’n beetje alle wapens, alleen NAVO vliegtuigen en ATACMs zijn nog een escalatie mogelijkheid. Wat ik me zo langzaam aan begin af te vragen is wanneer komt het leveren van troepen ter sprake? Dat lijkt me een kwestie van tijd.
Het lijkt me zo’n beetje dat zowel Rusland als de NAVO doorgaan tot het bittere eind. Tenzij het Poetin regime implodeert lijkt het me onvermijdelijk dat de NAVO met Rusland in conflict komt, als de huidige trend doorzet.
Wat is dat is, zei mijn geschiedenisleraar altijd.
Daarom is het van levensbelang dat die huidige trend stopt, een halt wordt toegeroepen. Maar wie kan dat doen? Alleen Biden denk ik.
bij de laaste zin zou je ook kunnen zeggen tot het Westen implodeert.
Joe "they wiped my butt" Biden weet alleen dat Rusland Oekraïne is binnengevallen als het met hoofdletters op een van zijn spiekbriefjes staat.
@Hadena | 17-01-23 | 22:43:
Dat kan. Maar het lijkt op dit moment dat juist het westen eensgezind is. In Rusland daarentegen lijkt de situatie heel wat onstabieler. Diverse private legers een enorme prijs in mensenlevens, dat lijkt me een demografische bom.
Bovendien heeft het er alle schijn van dat er onder oligarchen een machtsstrijd is en Poetin heeft niet het eeuwige leven.
Anders dan in het westen lijkt het me een grotere impact op Rusland te hebben als Poetin ineens overlijd dan dat het een probleem is voor de VS als Biden overlijd.
@ratelaar | 18-01-23 | 06:41:
Er zijn parallellen met de Japan - Russo oorlog:
alphahistory.com/russianrevolution/ru...
Het lijkt me dat het westen eerder stopt omdat de prijs te hoog wordt en oo onderhandelingen aanstuurt dan implodeert.
Iedere drie kwart eeuw is het raak met die jongens. Ik denk dat de Navo niet stil zit sinds 24 februari.
Met NATO wapens en Oekraïense militairen tegen Rusland vechten. We zijn hard op weg naar WO3, weer in kern op het Europesche continent. Echt niets geleerd van WO1 en WO2.
Alles om een ex Sovjet staat bij de NATO in te lijven, tegen elke prijs.
Toen Nederlanders in 2015 het associatieverdrag met de Oekraïne afwezen, hadden ze daar een goede reden voor. Rutte maakt er een inlegvelletje van en de media doet aan hitserij. De geschiedenis leert welke prijs er dan betaald gaat worden.
Weer een Putin-versteher in de panelen. Moet jij niet naar Moskou, om daar de Russen aan te moedigen?
Er is maar 1 die aan hitserij doet. Je vriendjes uit Rusland zijn die ex Sovjet staat aan het inlijven btw.
Als je iets van die vorige conflicten had geleerd weet je dat de oorlog vanzelf naar je toekomt in dit geval. Ook als je niks doet. Of neutraal blijft. Dus speel die grijsgedraaide anti-oekraine praat ergens anders af.
U bent meer van het voorover buigen dan de rug rechthouden, lees ik.
@Après toi | 17-01-23 | 21:38:
Er zitten veel grijstinten tussen pro-Poetin zijn en vraagtekens plaatsen bij een koers die potentieel leidt tot een volwaardige oorlog.
@portemonee vd A
Ongeacht het referendum, inlegvelletje of wT dan ook had Poetin de Oekraine aangevallen. Iedere dictator heeft een 'nazi vijand' nodig om zijn binnenlandse problemen met een slecht lopende economie te verbergen voor het volk middels een oorlog.
@MickeyGouda | 17-01-23 | 21:42: nee joh, hier is iedereen pro Zelenski en tegen Putin.
Geen andere mogelijkheid.
@MickeyGouda | 17-01-23 | 21:42: Je bedoelt dat je het prima vindt dat de Russen Oekraïne aan gort schieten, willekeurig burgers oppakken, vrouwen verkrachten, kinderen ontvoeren et cetera... Als jij in Gouda er maar geen last van hebt.
@Après toi | 17-01-23 | 21:48: Een beetje zoals een groot deel van de wereld waar oorlog is?
Waarom alleen focus op de Oekraïne?
@Is dit nog nieuws? | 17-01-23 | 21:54: Oekraïne ligt in Europa, en Rusland is een vijandelijke mogendheid.
@Kopieerapparaat | 17-01-23 | 21:50:
Dat dus. Hoogst vermoeiend zo'n polarisatior in elke discussie.
@Après toi | 17-01-23 | 21:55: Rusland ligt toch ook in Europa?
Man, man, man, wat haal jij werkelijk van alles door elkaar, zaken die niets met elkaar te maken hebben, en doe je ook nog een leugenachtige bewering:
"Alles om een ex Sovjet staat bij de NATO in te lijven, tegen elke prijs.''
@Après toi | 17-01-23 | 21:53: Je bent, je bent. Is dat het? Een jij-bak? Nou, daar kun je wat mee hoor. poeh, poeh.
Er bestaat gewoon meer dan zwart of wit. Mickey geeft ook aan dat er grijstinten zijn. Vervolgens trek je meteen de conclusie dat Mickey het prima vindt dat de Russen Oekraine aan flarden knallen en daarbij de vreselijkste misdaden plegen. Waar slaat dat nou op? Alles heeft meerdere kanten en moet ook als zodanig bekeken worden. Afwegen, nadenken en geen impulsief gedrag. Daar schiet je toch ook niets mee op?
@Dr_Johnson | 17-01-23 | 21:59: Een echte Baudet-fan.
@Kopieerapparaat | 17-01-23 | 21:59: Heel lang nadenken als een agressief land een ander Europees land binnenvalt. Ben je ambtenaar, Kopieerapparaat?
@Dr_Johnson | 17-01-23 | 21:59:
Die laatste opmerking is inderdaad heel zielig, een verdraaiing van de realiteit, eigenlijk gewoon een smerige leugen.
@Après toi | 17-01-23 | 22:02: Nee, ondernemer. Ik wil ermee zeggen dat je jezelf als land behoorlijk in de stront kunt werken door er actief aan deel te nemen. De Russen hebben ons toch niet aangevallen? Ik zou die hele kermis ook graag ten einde zien komen, maar ik heb daar vooralsnog geen oorlog in eigen land voor over. Oekraïne ligt trouwens toevallig in het werelddeel Europa. Je doet nu voorkomen alsof ze de EU binnengevallen zijn. Komen ze Polen binnen, staan we aan dezelfde kant.
@reservebelgië | 17-01-23 | 22:15: Het valt me bij jou op dat veel van je reacties verwijderd worden. Omdat je dan te duidelijk laat blijken dat je Russische sympathieën hebt. En daar spreek ik je op aan.
@reservebelgië | 17-01-23 | 22:15: Ondanks dat, respecteer ik hem wel als soort tegenpool van mezelf. Als iedereen het altijd met elkaar eens is, is de lol er ook snel vanaf. Je kunt gerust flink tegen elkaar ingaan, maar respecteer ook andermans mening en dat is iets wat nog weleens wil ontbreken bij Apres. Dan ben je meteen een Poetin knuffelaar zonder verdere duiding en daar word ik dan wat nijdig van. Verder is het geen slecht mens denk ik.
@Kopieerapparaat | 17-01-23 | 22:37:
Sluit mij helemaal bij u aan. Wat mij enigszins verstoort is het vanuit een hoge geblindeerde toren de omgeving als een pruttelend moeras te beschouwen.
Ook anderen hebben grond onder de voeten, maar dat is misschien bedreigend.
Geen mooiere discussie dan een goede discussie.
En een goede discussie dient aan basisregels te voldoen. En die kunst verdwijnt wel eens in de mist van het ontberen dezer regels.
Maar goed, ook ik ben slechts een schaduw in de mist.
@Après toi | 17-01-23 | 22:25:
Uw definitie van Russische sympathieën is nogal ruim bemeten denk ik.
zelfjoris. Had iets grofs gezegd. Niet doen.
@Après toi | 17-01-23 | 21:48: Uw nick suggereert galantheid, maar uw tegel laat uw ware aard zien. Mickey heeft volkomen gelijk, het is niet zwart wit, in geen enkele discussie dus ook niet in deze. Een balans opmaken vergt meer van het brein dan botweg een kant kiezen en niet iedereen is tegen zo'n klus opgewassen. Hoe dan ook, een dialoog opzetten heeft geen zin met iemand die zich afsluit voor nuances.
Wanneer pakt die Putin de westkant van de Oekraine eens aan (oa Lviv) anders blijft het dweilen met de kraan open. Als hij de aanvoer lijnen weet te frustreren dan is het zo klaar want dan komen de spulletjes niet meer aan.
Hebben de Russen goede stafkaarten? Lijkt me niet toch.
Zou u dat graag willen?
er zal wel een reden voor zijn, zoals gebrekkig materieel en onkunde.
@Après toi | 17-01-23 | 21:35: Google maps
Al met al blijft oorlog toch nog steeds een mannelijke aangelegenheid. Nog een lange weg te gaan dames!
De vrouwelijke weg leidt doorgaans minder snel naar oorlog.
@MickeyGouda | 17-01-23 | 21:51:
Wel elkaar krabben enzo....
@MickeyGouda | 17-01-23 | 21:51:
Minder bruut, eerder valser. Srry MG.
Thatcher vergeten, Falkland oorlog. Die ging geen stap opzij.
Tijd voor het betere NAVO-geschut. En de beste Russische soldaat is een dooie Russische soldaat. Kan het helaas niet mooier maken.
Waar een wil is, is een weg, Apres.
De beste Russische soldaat is een soldaat die er de brui aan geeft en als ze dat zouden kunnen, deden ze dat ook wel. Ik geloof niet dat het gros van die militairen dit circus daadwerkelijk steunt. Die willen graag terug naar hun gezin i.p.v. in de Oekrainse bodem te eindigen. Ze vechten voor Poetin omdat ze dat moeten, niet omdat ze willen. Uitzonderingen daargelaten zoals dat tuig van Wagner.
@Kopieerapparaat | 17-01-23 | 22:46: Weer dit 'de meeste Russen zijn lief' onzin. De grenzen naar de oude Sovjet landen zijn toch open? Waarom vluchten die to-be soldaten niet, net als de rest. Waarom komen ze gewoon niet opdagen bij het rekruteringsbureau? Was maar 5 jaar cel las ik onlangs. Waarom geven ze zich bij de eerste de beste mogelijkheid niet over aan Oekraïne en gaan ze desnoods tegen de Russen vechten?
Simpel, omdat de meeste Russen achter de oorlog staan. Dus ga weg met je getrol!
Ik heb liever dode ophitsers dan dode soldaten. Dat zou het een stuk mooier maken.
En omdat u toch wel een klein waasje voor de ogen heeft; Putin mag als eerste sterven.
@mijosa | 17-01-23 | 22:53: 5 jaar cel omdat het een speciale operatie betreft. Reken er maar op dat op niet opdagen in oorlogstijd in Rusland de doodstraf staat.
Russen zijn onderontwikkelde en zielloze beesten. Hebben zich nooit ontwikkeld tot een beschaafde en democratische samenleving zoals in het Westen. Gaat ook nooit goed komen met dat land.
Ze waren toch als eerste in de ruimte. Ook grote denkers, schrijvers, musici, wetenschappers en schakers heeft Rusland voortgebracht.
@Sinterbikske | 17-01-23 | 21:31: Die nogal eens in strafkampen eindigden.
@Sinterbikske | 17-01-23 | 21:31:
... en omgebracht.
@Sinterbikske | 17-01-23 | 21:31:
Het is bijna niet voor te stellen, fijnbesnaard volk lijkt heel ver te zoeken tegenwoordig in Rusland maar goed we zien tegenwoordig vooral de barbaarse kant van dit volk.
De mens kwam ook uit Afrika. Kijk nu eens. Het gaat om ontwikkeling. Zelfs Xi Jiping heeft van 5000 jaar Chinese wijsheid niets geleerd, behalve eigenbelang.
Het overgrote deel van de Russen zijn afgestompte, mishandelde zielepoten die al honderden jaren niets anders dan censuur en onderdrukking kennen. Het westen heeft een paar kansen gehad om overweldigend tegenwicht te bieden aan de inbedding van dictator Putin, maar kozen voor de weg van de minste weerstand. De positie van Igor met de bontmuts leek na de uitverkoop van de economie in de jaren negentig niet slechter te kunnen, maar heeft nu toch echt een nieuw dieptepunt bereikt. Het zal nooit goedkomen in dat vreemde land vol alcoholisten en wonderschone natuur.
@Après toi | 17-01-23 | 21:36: en Sjaak. Weet eigenlijk alleen wat van de laatste 100 jaar van Rusland, communisme en zo. Dat tekent een samenleving. Ga er toch vanuit dat het in het westelijke deel van Rusland voor die tijd het er ongeveer hetzelfde aan toe ging als west Europa.
Beschaafd=woke?
@The Green*Machine | 17-01-23 | 21:48: .... wonderschone natuur... EN hun muziek, koren enz.
Neem dit stuk maar van Pjotr Iljitsj Tsjaikovski, de man is slechts 54 geworden, dacht ik : www.youtube.com/watch?v=ovFPKu00cCc&a...
@Sinterbikske | 17-01-23 | 21:54: De Russische elite was altijd sterk op Frankrijk georiënteerd, terwijl het enorme platteland achterbleef, economisch en cultureel.
500.000 deuken in de bevolkingspiramide.
Clean shaven klinkt gevaarlijk. En Biden heeft als Vice President van Obama in Syrië blaten zie. dat de “rode lijn” overschrijden Van chemische/biologische wapens inzetten geen gevolgen heeft. Enige dat san ge euro is dat Kaag er op afgestuurd wordt
Misschien minder research chemicals doen?
Nee, dit snap ik ook niet.
Is dit een versleutelde boodschap aan de mannen aan het front?
Die rode lijn in Syrië was anders best een wazig lijntje.
Ben je net terug van een demonstratie op de Bezuidenhoutseweg?
Biden zal wel voor ingrijpen geweest zijn en Obama heeft het als eindverantwoordelijke niet aangedurfd. Uiteindelijk had men wel moeten ingrijpen en dat had veel eerder in georgie ook gemoeten.
Gilette speelt dus een uiterst kwalijke rol in deze oorlog.
Is die fabriek al gesloten?
"Gillette supplies 70 percent of Russia’s shaving market, but it hasn’t cut ties with the country
The Boston-based company operates a massive production plant in St. Petersburg."
www.bostonglobe.com/2022/03/14/busine...
@Abject | 17-01-23 | 21:50: O, vandaar! Ze hebben Poetin omgekocht en nu moet Poetin de verkoop van Gilette-mesjes stimuleren.
Nee man Poetin klust wat bij voor Gillette. De gasinkomsten vielen wat tegen het laatste half jaar.
Lekker regressief beleid van Putin
en.wikipedia.org/wiki/Beard_tax
Hahaha, dank voor de url.... Baardbelasting, te gek zeg!
@Keyboardspeler | 17-01-23 | 22:13: In 1698. Zou Rutte c.s. daar naar gekeken hebben v.w.b. je allemaal wel niet kunt belasten?
O jee en nu? Pffff interesse is er niet meer.. Lekker laten gaan en niet mee bemoeien..
Poetin stop er maar mee! niv01 heeft het wel gezien.
Gelukkig geven wij wapens dus de strijd kan weer een jaar verder.
Uurtje bedoel je.. Pang pang
Spot de Wappie.
@Errujd | 17-01-23 | 21:23: leg uit...
Hoe staat het nu met de steun voor Putin in Rusland zelf?
Als alle jonge gasten worden gemobiliseerd en er komt niemand terug lijkt me dat iedere moeder zowat de straat op gaat?
Of niet?
Er zijn er nogal wat. Dus nog lang niet iedere moeder heeft er last van.
@Hadena | 17-01-23 | 21:36: Totdat ze in dezelfde straat opeens meer dan 1 jongen missen.... het duurt altijd even, we weten dat het gewone Russische volk zwaar geindoctrineerd is door het Kremlin.... maar die vaders en moeders komen vanzelf wel een keer voor de camera, in een land als de oude USSR (zo ben ik ze weer gaan noemen sinds febr 22) duurt het even.
@Keyboardspeler | 17-01-23 | 22:11: hoe zat dat in USA in WOII? Als je gelooft dat zoon is omgekomen bij het vechten voor het behoud van je hele land en bevolking (en het voortbestaan van de wereld), dan ben je verdrietig maar ook trots.
Tsja, je weet het gewoon niet, hè? Maar als dat soort aantallen Russische troepen zich verzamelen om straks Oekraïne binnen te trekken, zou je dat toch ook bevestigd moeten krijgen van de Amerikanen? Die zagen toch ook al weken van tevoren, voor de inval van 24 februari, dat Russische troepen zich samentrokken bij de grens met Oekraïne? Die waarschuwden daar toch ook gewoon voor?
Waarom zouden ze dat nu niet doen? Wellicht omdat niets erop wijst dat zich honderdduizenden troepen aan het verzamelen zijn?
Maar wat niet is, kan nog komen natuurlijk. Laat het westen er voor zorgen dat het Oekraïense leger zo snel mogelijk beschikt over die zware militaire hardware die ze vragen: Leopard tanks, Patriot luchtafweer raketten, nog meer Himars, etc. Als er inderdaad een groot lente-offensief van de Russen komt, laten ze dan helemaal kapot geblazen worden.
Is erg stil ja.
Ondertussen is USA een stevige troepenmacht aan het opbouwen in Oost-Europa, gedeeltelijk openlijk zelfs.
En zijn Duitsland en Frankrijk erg huiverig zware en cruciale wapens te leveren. Dringt het besef mss door dat ze die wel eens zelf nodig kunnen hebben?
En, wat ik ook wel bijzonder vind, Ukraïne had 1900 MBT tanks. En nu bedelen ze om 12 Chalangers, 15 Leopards en een stuk of 25 Leclerc's. Bijzonder.
Ze bedelen, uw woordkeuze, juist om vele honderden tanks, maar krijgen er voorlopig inderdaad aanzienlijk minder.
@reservebelgië | 17-01-23 | 21:24: misschien trekken ze toch op een gegeven moment Oekraïne in. Om bijvoorbeeld het westen tegen Wit Rusland te beschermen.
@reservebelgië | 17-01-23 | 21:24: UA vraagt om meer (200+) en uw aantallen zijn de voorlopig toegezegde.
@reservebelgië | 17-01-23 | 21:24: En hup, weer een sneer aan het Oekraïnse adres. Je kan het ook niet laten hé.
@reservebelgië | 17-01-23 | 21:24:
"Ondertussen is USA een stevige troepenmacht aan het opbouwen in Oost-Europa''
Ja, maar is dat de VS in zijn eentje op eigen houtje, of is dat in het kader van de NAVO? In dat laatste geval is dat zo gek nog niet, lijkt me. Je moet die kleine kutKGBer heel duidelijk maken dat hij het niet moet wagen om één van die kleine Baltische staatjes ook binnen te vallen. Dat hij zich dan echt een 'full-blown war' met het westen op de hals haalt.
Als de Amerikanen te vroeg eea bekend maken kunnen de Russen misschien achterhalen waar de Yanks hun informatie vandaan halen.
Misschien hebben ze wel mannetjes helemaal in de top. Of microfoontjes onder de vergadertafel in Ruslands ministerie van Defensie.
@AntiZanicz | 17-01-23 | 21:38: en @Boelie,
Klopt. 200+ hypermoderne MBT's zijn veel waard op een slagveld natuurlijk. Bijkomend probleem is natuurlijk wel dat het maanden duurt voordat de effectief inzetbaar zijn.
@Dr_Johnson | 17-01-23 | 21:40:
Uiteraard is dat de opzet. Maar betekent ook dat men de dreiging op z'n minst serieus neemt. En dat vind ik vrij verontrustend. Als de dreiging/ contra-dreiging helpt ben ik juichend voorstander. Uiteraard.
Geen betere manier om een oorlog te voorkomen dan te tonen dat je gereed bent voor diezelfde oorlog.
@Aristotalloss | 17-01-23 | 21:45:
Ik dacht dat ze het meeste gewoon met hun satellieten konden zien.
@Après toi | 17-01-23 | 21:40:
Hou toch eens op met mij in een pro-poetin kamp te steken. Het neemt zielige vormen aan.
UKR had vorig jaar 1900 MBT tanks. Nummer 13 op de wereld-ranglijst. Alle, bijna alle militair-industriële complexen in de Sovjet-Unie stonden in UKR. Hun nieuwste upgrade van de T-80-MBT werd wereldwijd geprezen. Met reactief pantser, snelvuurkanon en hypermoderne vuurleiding. Syrië Ethiopië en IS wilden ze hebben omdat ze redelijk gelijkwaardig werden geacht aan de eerdere uitvoeringen van de M1Abrams bijvoorbeeld.
Is het dan een sneer naar UKR dat er vragen gesteld worden waar dat allemaal gebleven is?
@Après toi | 17-01-23 | 21:40: Sorry, maar ik zie die opmerkingen van Reservebelgie niet als een sneer.... maar meer vragen van hem over de situatie in Oekraine.
@Dr_Johnson | 17-01-23 | 21:54: Ook dat natuurlijk.
Maar reken maar dat ze ook wel inside information krijgen.
@reservebelgië | 17-01-23 | 22:00: niemand durft te zeggen dat ze tot schroot gedegradeerd zijn, dan lig je eruit bij familie en vrienden
@Hollandmix | 17-01-23 | 22:13:
In families waar ze kuiven wel natuurlijk.
edit, freudiaanse typo, kijven natuurlijk.
Je kan er wel 500000 man heen sturen maar als je alleen nog maar kudt materieel hebt wordt het een zooitje.
500.000 zwarte plastic zakken meesturen
Dat clean-shaven klinkt vrij verontrustend.
Was in mijn diensttijd NBC. Erg dreigende opdracht.
Ik ben er ook bang voor, zoals een kat in het nauw rare sprongen kan maken, acht ik die Putin nu ook in staat om Oekraine helemaal van de kaart te vegen (o.a. met strijdgassen)..... maar ik vrees wel dat ALS de Russen dat doen, de NAVO zal gaan ingrijpen.
Berg je dan maar............
@Keyboardspeler | 17-01-23 | 21:21:
Als dit soort orders openlijk worden uitgevaardigd is dit voor de goede verstaander een waarschuwing dat de oorlog mogelijk een volgende fase in kan gaan.
USA heeft ook grote woorden gebruikt over rode lijnen, Syrië oa. Niets gebeurt. Voorlopig zijn de arme frontsoldaten van Oekraïne de boots on the ground.
Gas is inderdaad geen lolletje!
Als ze dat gaan doen....
Over escalatie gesproken!
kan ook gewoon een maatregel tegen luizen en vlooien zijn
@Zyprexa20mg | 17-01-23 | 21:40:
Neen. Dat interesseert de hogere legerleiding geen kut. Hooguit de sergeant verantwoordelijk voor zijn peloton.
Dit gaat om inzetbaarheid in prio-1 omstandigheden.
@Aristotalloss | 17-01-23 | 21:39:
Saddam had geen, Assad durfde niet. Maar Vlad?
Is trouwens evenzeer een vereiste bij inzet van nucleair, bio of radiologisch.
Putin gaat niet opgeven tot hij zelf horizontaal in een kist ligt.
Alleen dat je dat als opgeroepen Russische soldaat pikt, een oorlog om het ego van één man te strelen, zijn minderwaardigheidscomplex compenseren met als het moet honderdduizenden landgenoten. De zinloosheid van dit alles.
Ook geen civilian cars? 3 maanden geleden nog een terreinauto verkocht aan een oekrainse kennis.. vooral het grote open dak was interessant,
Zal eens een berichtje sturen, vragen hoe het allemaal gaat daar.. lees net dat tablets en mobiele telefoons ook niet mogen.. gaat niet werken dus..
dat geldt voor de russen, de tegenstander
Zo te zien hebben die twee legerbazen naast Poetin er enorm veel zin in. Die nieuwe mobilisatie zal achteraf ook niet meer blijken te zijn dan een natte scheet. Poetin jongen, hou ermee op. Dit wordt allemaal niks.
Denk iets met paratroopers en een brug.
Rutte zei dat we de intentie hebben om Patriots te sturen. Maar helpt dat ?
de vraag is wel of die ook allemaal geschonken worden. Dan zijn wij 1/3 van de sterkte kwijt een nieuwe batterij kost veel en de levering vraagt zeker twee jaar. Wie verdedigt straks nog NL. De twee overige batterijen?
USA heeft nog een voorraad van 40.000 HAWK liggen . Laten ze die eens inzetten. Er zijn tochgenoeg lanceerders? Er staan er hier ook nog een paar.
@AntiZanicz | 17-01-23 | 21:36:
Helder. U verwoordt de urgente realiteit die in het westen begint door te dringen.
Als Rutte die dingen weggeeft, betekent dat dan dat wij die dingen voor JanJoker aangeschaft hebben?
En die HAWKS is idd een aardig plan. Prima spul tegen die relatief trage drones. En die lanceerders staan nog in diverse musea en mobi-complexen.
@reservebelgië | 17-01-23 | 21:41: Tegen die drones moet je geen raketten maar pruttels inzetten, zijn helaas ook al weg.
Ik ben ook een patriot, maar laten we anti zenic sturen. Die kniestukken dat wel.
@robbie103 | 17-01-23 | 23:18:
Ja, machtige dingen.
Oekraïne beschikt, op papier, over stapels ZSU-57. Waarom dan een Gepard of Ptrrl?
@robbie103 | 17-01-23 | 23:18:
Zal het risico nemen de vraag te stellen.
Is de UKR legertop in hetzelfde bedje ziek als de RUS legertop. Eigen zakken vullen.
Hoe bestaat het dat een zelensky Duitsland verwijt geen of amper Gepards te leveren. Een wapenysteem uit de jaren 80/begin 90. Vergelijkbaar met een ZSU-23. Waarvan UKR op papier een 1000+ inzetbaar zou moeten hebben.
ZSU-57, hoofdzakelijk in UKR ontwikkeld met radar en interceptie-techonolgie ontwikkeld in 2000-2010, waarvan UKR minstens 300-350 actief inzetbaar zou moeten hebben. En dan Duitsers uitschelden omdat ze geen wapensystemen ui de jaren 80 beschikbaar stellen. Er vliegt geen enkele UKR MIG-fighter, toch bijkans de besten ter wereld.
Die vraag mag alhier nauwelijks gesteld worden, en toch gooi ik mij voor de leeuwen. Waarom, waarom jankt UKR om Navo-2e-rangs materieel. Terwijl ze, op papier, sterker en moderner waren dan wat RUS heeft laten zie in Syrië. (Om Israël te ondersteunen trouwens, maar dat terzijde).
Goed. Een vraag stellen is jezelf voor de leeuwen gooien. Ik weet. Toch stel ik hem.
Held die een antwoord heeft.
@reservebelgië | 18-01-23 | 00:03: Waarschijnlijk is de boel verkocht en hebben diverse hooggeplaatste figuren in de legertop (of daaronder) veel geld verdiend. Is dat het antwoord wat u verwacht?
@reservebelgië | 18-01-23 | 00:03: op je vraag over Zelensky's verwijt m.b.t de Gepards, daar zat een klein, makkelijk te missen probleempje aan. Die sturen, zou geen probleem moeten zijn. NL heeft ze ook gestuurd, geloof zelfs die van het nationaal militair museum. Maar munitie is wel een noodzakelijk dingetje daarbij. Laat die nou net door Zwitserland als enige geproduceerd worden, een neutraal land wat neutraal wilde blijven. Zonder munitie heb je niks aan die Gepards.
Zelfde idee zo'n beetje met het oude soviet spul. Hoeveel van het materieel is inzetbaar geweest, en voorzien van voldoende munitie? Ten tijde van de soviet unie was de dreiging lang hoog- en ondanks dat het een koude oorlog was, werden er flinke stockpiles aangelegd.
Complete rangeerterreinen met buiten opgestalde voertuigen- maar ook de munitie. Met een beetje zoekwerk zijn er filmpjes te vinden van de roestende stapels munitie, open en bloot opgeslagen achter een hekje met wat prikkeldraad. Daarvan is ook nog eens heel wat spul de zwarte markt opgegaan.
Naast dit, is er een hoop materiaal wat gewoon opgebruikt is, herverdeeld onder de ussr.
De in de jaren 50 ontwikkelde ZSU-57 grotendeels in Ukraïne ontwikkeld? Of het radarsysteem ervoor? Doe eens een bronvermelding, mag ook in het volgende topic.
De ZSU-23 waarvan er tussen de 4500 en 7000 gebouwd zijn, om er daarvan dan 1000+ in bruikbare toestand te hebben staan, dan verwacht je wel erg veel van een ex sovjetstaat aan onderhoud van het wagenpark.
Ook daarvoor gaat ook het punt over munitie en brandstof bevoorrading op, dat is een van de meest overheen gekeken punten van de NATO steun. De bevoorrading van een actieve oorlog in een land met "at best" twijfelachtige infrastructuur, een brandstofdistributie die ook grotendeels stil ligt etc. Je gaat niet even tijdens het vechten een rondje om naar de Tinq zegmaar. Zelfde gaat op voor de munitie bevoorrading. Plus nog een puntje, de USSR munitie na al die jaren, en mogelijk slechte opslag, is ook geen garantie dat het de vijand dood- en niet de gebruiker. Zat afbeeldingen gezien van messing hulzen met de groene oxidatie die er af gepoetst werd voor gebruik. Wapenopslag en technisch onderhoud heeft de NATO toch een tikkeltje meer kaas van gegeten.
Ben overigens geen held, slechts gefrustreerd door alle slecht geïnformeerde roeptoeters die rond lopen te tegelen.
Baarden er af. Dat vinden de Tjetsjenen leuk
Kadyrov met een blote billen gezicht, ik ben benieuwd.
Dat was nu precies DE reden dat wij, die nog in dienst moesten voordat ze de haardracht vrijgaven.... ons haar tot onderkant oorlel mocht zijn, een snor was wel toegestaan.... ik ben tijdens de AMo 2x in de gaskamer geweest om het gasmasker te oefenen en je wilt niet weten als hij niet strak genoeg zit, of er nog haren tussen zitten, wat je dan overkomt. (daar is pepperspray niks bij)
Heeft een heel andere reden.
edit, zie keyboard.
@Keyboardspeler | 17-01-23 | 21:16:
Heb ze indertijd kotsend naar buiten zien rennen.
@Keyboardspeler | 17-01-23 | 21:16:
Wij mochten geen gaskamer zeggen, het was gasmasker controle kamer.
@Haloef | 17-01-23 | 21:19: Dat bedoelde ik dus.
@Orderic | 17-01-23 | 21:25: Eind 1969 noemden zelfs de Wachtmeesters (Sergeant) het de gaskamer... maar jij bent vast van een latere lichting toen ze zelfs in het leger politiek-correcter werden, in mijn tijd had je als dienstplichtig soldaat niks te vertellen.... je kop houden zeiden ze ,als je praatjes had.
@Keyboardspeler | 17-01-23 | 21:16:
Het topic is ook al aangepast.
@Spartacus heeft de boodschap ook begrepen.
@Keyboardspeler | 17-01-23 | 21:32:
Laatste lichting opgekomen dpl-s. 1996. Gewoon gaskamer hoor.
In mijn diensttijd heb ik een verzoek ingediend om een snor model cavalerie te laten staan. Het antwoord was idddt (indien de dienst dit toelaat).
@langelat | 17-01-23 | 21:34:
Moet in het masker passen zonder u het zicht te ontnemen. idddt dus ja.
@Orderic | 17-01-23 | 21:25:
Tegenwoordig noemen we het de MOR (Masker Oefen Ruimte). Maar het blijft een kamer gevuld met CS gas.
@reservebelgië | 17-01-23 | 21:32: Ik hoop dat we het helemaal mis hebben, maar ik acht die hufter van een Putin ertoe in staat... ik sta zeer scherp t.o.v. asiel (geluks)zoekers, maar voor Oekrainers maak ik graag een uitzondering.
@Keyboardspeler | 17-01-23 | 21:56:
Hoop werkelijk dat dat achterwege blijft.
En ja, vluchtelingen a-la Oekraïne is opvang zoals opvang bedoeld is. Er zullen er best een hoop blijven "hangen", maar die zorgen zelf voor hun kostje. Welkom dus (over het algemeen gezien).
Off topic: zit nummer 1 van Rossem eigenlijk nog bij GS? Zie hier de laatste tijd nog maar bar weinig van deze beste man. Erg jammer.
erg goed dat u dit aandraagt!
De goede man probeert in alle rust zichzelf te heruitvinden. Laat hem dat in alle rust doen aub.
Van Rossem was op. Lees zijn substack of via zijn twitter. Best een aangrijpend verhaal vond ik zelf. Gaat terugkomen, maar weet niet hoe lang dit gaat duren.
Pritt tikt ook lang niet zoveel topic's meer. Als kapitein moet je het schip sturen, niet het boordwerk uitvoeren. Ik denk dat dat het is. Te druk met de bedrijfsvoering en/of achtergrondwerk zoals processen voeren tegen de Staat.
Hij schijnt aan het front Russen te eten als ontbijt.
@Kopieerapparaat | 17-01-23 | 21:17: u overschat de omvang van de onderneming. men zit thuis stukjes te tikken en er is geen staf of groot kantoor.
@AntiZanicz | 17-01-23 | 21:31:
Ben het werkelijk eens met u eens. Weinigen hebben een idee van de shitstorm die hun overkomt. En dat naast alle dagelijkse beslommeringen die een bedrijf met zich meebrengen. Die eigenlijk al een dagtaak op zich zijn. En niet spannend of leuk, maar geestdodend en doodvermoeiend.
@AntiZanicz | 17-01-23 | 21:31:
Vergist zich in.
Hoestende man in regenjas was hier aan boord.
Had foto's van GSHQ bij zich.
Sssst,
Mondje dicht!
static.politico.com/5d/46/6e71303a459...
@Kapitein Sjaak Mus | 17-01-23 | 21:41:
LOL. U ziet dingen graag groot.
BR kotter 5600 pk in aanbieding doet.
@AntiZanicz | 17-01-23 | 21:31: zoals u .. pfft
Hij had nog een artikel op 9 januari: www.geenstijl.nl/5168661/kamervragen-...
Kan ik ook aan jou vragen.
ook vreemd is het enthousiasme bij sommigen over de russische plannen. Duidelijk dat een grote groep liever keizers en dictators aan de macht ziet dan een democratie aan het werkt laat. Waarschijnlijk wel voor anderen en niet voor zichzelf
Tenzij u meer weet natuurlijk, liefst met geverifieerde bronvermelding.
Tegen vlooien gehoord.
Altijd mooi: een abstract gedicht als eerste reactie
@skoftig | 17-01-23 | 21:07: haargroei vergroot de kans op vlooien.
@Rattus | 17-01-23 | 21:16:
Zijngroei ook.
REAGEER OOK