Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Centrum en industrieterrein Soledar in Russische handen. Zelensky claimt stand te houden, VS bagatelliseert opzichtig ineens strategisch belang

We blijven kijken. De (Informatie)Slag om Soledar dag 1, 2, 3 en 4 zag u hier.

Bindende volgtip voor verslaggeving met minimaal wensdenken

Social

Kijk jongens, wat we hier doen heet dus objectief conflictverslag, niet te verwarren met 'Onafhankelijke Journalistiek' die er JOOST NIEMOLLER op neerkomt alles te delen waarvan je wilt dat het waar is, ongeacht de bron, geloofwaardigheid of hoe prematuur het is, en het dan van de daken zingen als je voor het eerst sinds 8 september iets beweert dat uiteindelijk wel lijkt te kloppen. Het centrum en industriegebied van Soledar lijken volledig in Russische/Wagner handen. 

Een paar opvallende zaken (die niet ongebruikelijk zijn in zo'n beweeglijke situatie):

Oekra├»nes vice-minister van defensie Hanna Maliar schreef vanochtend heel vroeg nog dat "The night in Soledar was hot, battles continued. The enemy threw almost all the main forces in the direction of Donetsk and maintains a high intensity offensive. Our fighters are bravely trying to hold the defence. This is a difficult phase of the war, but we will win. There is no doubt ­čĺ¬." In zijn avondtoespraak van gisteren om 22:00 zei Zelensky zelf nog dat "Of course, the top issue is Soledar, Bakhmut, the struggle for the Donetsk direction in general. We have analyzed in detail what decisions are needed, what reinforcements are needed, what steps should be taken by commanders in the coming days. (...) And today, I want to especially mention the paratroopers of the 77th separate airmobile brigade, who together with the fighters of the 46th separate airmobile brigade in Soledar hold their positions and inflict significant losses on the enemy."

Kortom, de Oekraïense overheid communiceerde gisteravond en vanochtend vroeg nog dat er nog steeds Oekraïense troepen stand houden in Soledar. Mogelijk beruste dat toen al op achterhaalde informatie, en mogelijk verwijzen ze naar de laatste Oekraïense eenheden die zich nog verzetten, waarschijnlijk in en rond zoutmijn 1 en 7.

Zojuist lazen we bij CNN dat hun team buiten Soledar een Oekraïense terugtrekking zegt waar te nemen. "The team, positioned approximately 2.5 miles from Soledar, witnessed Ukrainian forces ferrying troops out on Friday afternoon, in what appeared to be an organized pullback from the town. There did not appear to be a sense of panic among the withdrawing Ukrainian troops."

Als afsluitende noot een strafpunt voor The Institute for the Study of War (ISW). Op 4 januari noemde het ISW Soledar nog "one of two major logistics lines supplying Ukrainian forces in Bakhmut." Gisteren werd die lezing ineens herzien naar "Russian forcesÔÇÖ likely capture of Soledar on January 11 is not an operationally significant development and is unlikely to presage an imminent Russian encirclement of Bakhmut." Ja, dat voelt onheus. 

Amerikaanse vice-MinBuz John Kirby zegt op zijn beurt dat de eventuele val van Soledar ├ęn Bakhmut "is not going to have a strategic impact on the war itself. And it certainly isn't going to stop the Ukrainians, or slow them down in efforts to regain their territory." Tuurlijk, Bakhmut is maar 1 plaatsje van een landelijke oorlog. Maar zo'n overwinning zou een opsteker zijn voor de Russische moraal en de herovering zal veel Oekra├»ense levens kosten. Niet te nonchalant worden.

Wagner neemt het centrum

Social

Ja ISW, dit is onheus (en we noteren het in jullie Information Credit Rating)

Bakhmut weer op de kaart

Social

Wagner-eigenaar bedreigt MoD; noemt het grotere vijand dan VS

Social

Ter overweging

Social

Reaguursels

Inloggen

Hoe kun je eigenlijk een dorp in handen hebben dat niet meer bestaat?

Hopenschauer | 13-01-23 | 23:42

Maar eh, heeft Duitsland nu eindelijk zijn Fiat gegeven?

Beste_Landgenoten | 13-01-23 | 23:14 | 2

Ze zijn veel te bang dat die dingen in Russische handen vallen.

nsfl | 13-01-23 | 23:41

B_L, de Duitse minister van Defensie mevr. Christine Lambrecht is opgestapt.

Unsinkable-Sam | 14-01-23 | 02:08

Beetje slap verhaal dat Soledar opeens geen interessant strategisch object meer is. Waarom dan al die moeite? Is natuurlijk wel heel belangrijk verlies, dat is duidelijk. Zowel qua belang voor een verdere opmars, qua logistiek knooppunt en symbolisch.

Want toeval of niet, opeens is overal weer sprake van twijfel over een Oekraïnse overwinning, over leverantie van wapens, over onderhandelingen. De Oeks moeten succes volhouden, anders verliezen ze hun krediet bij het westen. Soledar is dus een zeer zwaar verlies.

Beste_Landgenoten | 13-01-23 | 22:50 | 3

"anders verliezen ze hun krediet bij het westen". Vanwege ├ę├ęn verloren slag, die de Russen gewonnen hebben, omdat ze er krankzinnig veel van hun eigen mensen tegenaan gegooid hebben?
Dat lijkt me wat kort door de bocht BL. Bovendien, wat zou het betekenen, als de Oekraïners hun krediet zouden verliezen, dat het Westen ophoudt met steun geven? Daar geloof ik niets van, het Westen gaat nog wel even door met steun verlenen, ook als het lokaal wat moeilijker gaat.
Bovendien, als het moeilijker gaat, kun je daar ook een aansporing voor het Westen in zien, om m├ę├ęr te leveren aan Oekra├şne.

KeesBruin | 13-01-23 | 23:23

Beeldvorming is alles. Zodra Oekraïne laat zien het niet aan te kunnen zullen sommige westerse donateurs vrezen dat levering van hun wapens zinloos is. Dat hun dure tanks vernietigd worden, dat hun bijdrage nutteloos is. Dat het al te laat is, dat het geen zin meer heeft, dat deze oorlog eindeloos zal zijn, dat het zo niet opschiet.

Je ziet nu meer discussie over onderhandelen, over een grens aan de hulp, over de effectiviteit van de wapens.

Beste_Landgenoten | 13-01-23 | 23:37

Als je een Pyrrusoverwinning voor Rusland als zwaar verlies voor Oekra├»ne wilt zien, zeker, dan is het een zwaar verlies. Maar deze ÔÇśstrategieÔÇÖ, als je dat zo wilt noemen, is niet levensvatbaar voor een grootschalig Russisch offensief. Tienduizenden levens, voor ├ę├ęn boerengat.

Hopenschauer | 13-01-23 | 23:45

Zijn al die toegezegde zaken nu eindelijk eens geleverd aan Oekraïne door de NAVI-landen? Krijg namelijk de indruk dat wat vlotter handelen steeds dringender wordt?

Jan, Leiden | 13-01-23 | 21:22 | 2

Het lijkt er op, dat de bondgenoten van Oekraïne toch steeds net een beetje te traag leveren, teveel soebatten over escalatie, voor Duitsland laat het lelijk zitten. Een tijdje terug heb ik het hier al eens gemeld, geloof ik: de grootste ondersteuners van Oekraïne, uitgedrukt in percentage van hun bbp, zijn Litouwen, Letland, Polen, en dergelijke landen. En de VS en het VK natuurlijk ook.

KeesBruin | 13-01-23 | 23:25

@KeesBruin | 13-01-23 | 23:25:
Toch wel opvallend dan dat soebatten over escalatie van Duitsland inderdaad. Nu is Duitsland gezien geschiedenis en eenwording die recent was wellicht heel voorzichtig, wat mogelijk begrijpelijk is. Maar beter schieten ze op met besluitvorming, want ruimte voor oprukken Rusland lijkt me niet verstandig.

Jan, Leiden | 13-01-23 | 23:33

is rian ondertussen al in stelling gebracht door de inlichtingendiensten om een ddos blockchain aanval uit te voeren op het Russisch arsenaal?

Struikrover3 | 13-01-23 | 20:34 | 1

Smart blockchain, wel je klassiekers kennen!

BahApekool | 13-01-23 | 20:50

Geef ze die zoutmijnen en als het beneden vol zit laat je er een reukloos gas (waterstof?) inlopen via de ventilatie. Er rookt vast wel iemand beneden

P. Breidel | 13-01-23 | 20:10 | 5

@Shoarmamasutra | 13-01-23 | 22:13: Een buurland zonder aanleiding mag ook niet meer "volgens de afspraken", maar daar trok Rusland zich niets van aan. Dus van mij mogen ze die Russen gewoon vergassen als ze in die zoutmijnen zitten.

KeesBruin | 13-01-23 | 23:27

@Santtulainen | 13-01-23 | 22:56: Ja, dan stikken de mensen die in die mijn zitten op termijn, of ze verhongeren. Kortom, dan is vergassen misschien nog minder erg.

KeesBruin | 13-01-23 | 23:28
▼ 2 antwoorden verborgen

De├źscaleren? Iemand? Of geloven we de zoveelste leugen van Rutte dat de Russen heel Oost-Europa en zelfs West-Europa erbij willen hebben, terwijl ze al zoveel moeite moeten doen voor Oekraine? Sorry maar vind wat dat betreft Putin geloofwaardiger dan Rutte.

Nappa | 13-01-23 | 20:00 | 7

@Nappa | 13-01-23 | 20:39:

Zeg maar niets dan. Zelfs ik weet beter en dat de Russen al 20 jaar bezig zijn de Oeks te zieken.

KingOfTheLoonyBin | 13-01-23 | 20:49

Nappa Niem├Âller, dat klinkt goed.

Apr├Ęs toi | 13-01-23 | 22:05

@Nappa | 13-01-23 | 20:39: het westen heeft gezegd" wij gaan niet over wat de oekraine wil". Poetin valt wel een soeverine staat aan om zijn wil op te leggen. Van te voren praten maakt dat niet minder middeleeuws.

Shoarmamasutra | 13-01-23 | 22:15
▼ 4 antwoorden verborgen

Je kunt je natuurlijk heel vrolijk maken over die enorme mieten met hun Doegin- of Poetin-bewieroking, maar in een ding hebben de **realisten** gelijk: Oekraïne kan deze oorlog tegen Rusland niet winnen. Je kunt nog zoveel tanks sturen, op een moment zijn de pionnetjes op. En hoe deplorabel de staat van het conventionele leger ook moge zijn, Rusland is een (en zelfs de grootste) nucleaire supermacht. Twijfelt er iemand of Poetin zijn kernwapenarsenaal zal inzetten, mocht dat nodig zijn? Ga dan vooral lekker door met computerspelletjes spelen. Riep er iemand onderhandelingen?

Zeno020 | 13-01-23 | 19:30 | 9

@P. Breidel | 13-01-23 | 20:12: ja, God, ze moeten het natuurlijk zelf weten, dan wordt het een uitputtingsslag waarbij de UA infrastructuur de vorige eeuw wordt terug gebombardeerd. En ten koste van??

Zeno020 | 13-01-23 | 20:20

@Zeno020 | 13-01-23 | 20:14: dat kan allemaal wel zo zijn, maar je reageert helemaal niet op mijn punt, namelijk dat het lastig is om een oorlog te winnen zonder tanks en straaljagers, welke beide nog niet geleverd zijn door het westen. Dus van het belangrijkste spul hebben we 0% geleverd. Daar kun je dus nog geen conclusie uittrekken dat ze de oorlog niet kunnen winnen.

GSOnafhankelijk | 13-01-23 | 21:04

@Apr├Ęs toi | 13-01-23 | 19:54: Sterk!

Bootvisser | 13-01-23 | 23:54
▼ 6 antwoorden verborgen

Maar de foto's zijn wel echt? Het ook Molenbeek kunnen zijn.

MorgenEenAnder | 13-01-23 | 18:14 | 1

Ala je goed kijkt zie je dat er een twittermeneer foto's koppelt aan de gebouwen op google earth zodat iedereen t kan vaststellen.

Shoarmamasutra | 13-01-23 | 22:17

Kwam laatst een filmpje tegen van een oekraïnse pion artilleriestuk waarbij de granaten met modderplakken en al werden afgevuurd.
Lijkt mij niet zo fijn voor de loop ook al is het een 152mm loop.

steekmug | 13-01-23 | 18:07 | 1

Een pion is 203mm

me163komet | 13-01-23 | 20:38

Hoewel ik van mening ben dat het Westen het totaal verkeerd aangepakt heeft na de val van de muur, moeten we toch de feiten onder ogen zien. Het wordt de komende decennia niks met dat land, anders dan dat het een gevaar blijft. Rusland heeft nooit een fatsoenlijk bestuur gehad en heeft alle ontwikkelingen die het Westen op weg naar een liberale democratie doorgemaakt heeft totaal gemist. Precies daarom gaat een democratische rechtsstaat er in Rusland voorlopig niet komen. Daar moet je naar toe groeien en die slagen heeft Rusland totaal gemist. Denk niet dat het na Putin beter wordt want er staan nog veel grotere echte gekken klaar om in dat gat te springen. Het is zorgelijk.

Bigi Bana Boy | 13-01-23 | 18:06 | 2

Het westen is democratisch, rightÔÇŽ. Dit is misschien nog wel het meest zorgwekkende, dat u denkt dat we in een democratie leven in het westen.

Jojohan | 13-01-23 | 20:20

@Jojohan | 13-01-23 | 20:20: het westen is wel democratisch alleen heeft een democratie ook veel nadelen. Eigenlijk is het de beste optie van alle slechte opties en zijn er geen goede opties.

GSOnafhankelijk | 13-01-23 | 21:15
-weggejorist-
pejoar | 13-01-23 | 18:06

Verfrissende kijk van Maarten van Rossum:

m.youtube.com/watch?v=UxIUQzxPLzA

Citaat: ÔÇť #maartenvanrossem #tomjessen #podcast
'Oekra├»ne moet niet zeuren: hoort gewoon bij Rusland' ÔÇť

theo-is-dood | 13-01-23 | 18:05 | 7

Bent u niet bang dat mensen even de moeite nemen die podcast te beluisteren? Het door u aangehaalde citaat is niet van Van Rossum zoals u suggereert, maar Van Rossum citeert hier Poetin. Overigens zou het mij totaal niet boeien als Van Rossum van mening zou zijn dat 'Oekraïne niet moet zeuren". Wat dan wel weer boeit is dat u nepinformatie verspreidt waarmee u uw mening, nl dat Oekraïne niet moet 'zeuren' poogt te ondersteunen.

BenZen | 13-01-23 | 21:17
▼ 4 antwoorden verborgen

Volledig in handen van de Russen? Mooi, dan houdt niets de Oekraïners meer tegen om de stad met de grond gelijk te maken, net zoals de Russen dat al decennialang als doctrine hebben. Maak er een tweede Grozny van en flikker er alles op dat je in huis hebt.

Bigi Bana Boy | 13-01-23 | 17:59 | 6

juist. Hierna gaat Wopke met Nederlandse bouwbedrijven bioneutraal megastallen bouwen voor koeien.

nobodiesunmighty | 13-01-23 | 19:46
▼ 3 antwoorden verborgen

Gisteren las ik, dat de Russen hier zeer veel manschappen bij verliezen. Maar ze sturen steeds weer een nieuwe golf er op af. Dat was in WO2 ook de tactiek: smijten met mensenlevens, net zo lang er tegen aan gaan totdat de tegenstander door zijn munitie heen raakt, of overlopen raakt door de massa.
Als dat zo is, lijkt het me beter dat Oekra├»ne voorzien wordt van clusterbommen of soortgelijke munitie, zodat ze telkens in ├ę├ęn klap zoveel mogelijk Russische manschappen kunnen uitschakelen.
Dat is uiteraard vreselijk, maar het is op een gegeven moment de enige optie die je hebt om zo'n krankzinnig leger af te stoten.
Hoe dan ook, Rusland is een barbaars land, dat zich van barbaarse methodes bedient. (En ga me niet vertellen, dat clusterbommen óók barbaars zijn, want we moeten wel even in het oog houden wie dit soort toestanden, en de oorlog als zodanig, heeft geïnitieerd.)

KeesBruin | 13-01-23 | 17:57 | 13

@Der Schnitzelj├Ąger | 13-01-23 | 18:46: Dat zou kunnen meespelen. Reken maar, dat Poetin iedereen met Argusogen in de gaten houdt, zowel het offici├źle leger als die huurlingen. En ze desgewenst tegen elkaar uitspeelt.

KeesBruin | 13-01-23 | 21:03

@Ijsklontje | 13-01-23 | 19:14: Dat er aan het eind van een oorlog allerlei rotzooi blijft liggen, in de vorm van landmijnen, munitie die niet is afgegaan etc, is zo oud als de moderne oorlogsvoering.

KeesBruin | 13-01-23 | 21:04

Als de Russen opzouten uit Oekraïne zal geen clusterbom ze raken.

BenZen | 13-01-23 | 21:20
▼ 10 antwoorden verborgen

Interesseert mjj dat nou.. Leven gaat verder ze zoeken het maar uut daar.. Alle twee af..

niv01 | 13-01-23 | 17:50

Ik snap die Oeki's niet. Waarom een dorp tot de laatste snik verdedigen en dan de Ruski's alsnog binnen laten? Was toch veel slimmer om ze binnen te laten om vervolgens van buiten all hell op dat gat los te laten?

darmflora | 13-01-23 | 17:49 | 3

Dat zijn ze nu aan het doen.

Haloef | 13-01-23 | 17:55

Dit is hele dure tijd geweest die gekocht is, het zal het vast wel waard geweest zijn....

Daemonis | 13-01-23 | 18:22

Omdat ze er relatief ÔÇťgoedkoopÔÇŁ de Russische gevechtskracht mee kunnen uitdunnen. Dat dorp zelf is echt de moeite niet waard.
Oorlog is zaak van lange adem: het stopt pas als een van de partijen niet maar kan vechten.

Homer P. Simpson | 13-01-23 | 19:03

We gaan door tot de laatste Oekrainer, of zoveel eerder zodra Joe dat nodig vindt.

Daemonis | 13-01-23 | 17:45 | 10

@Apr├Ęs toi | 13-01-23 | 19:56: Nou, zo nobel is het westen niet, hoor. Erdo─čan in Koerdistan en prins Theedoek in Jemen wordt geen strobreed in de weg gelegd, en die zijn net zo meedogenloos bezig als Ploertin. Het westen bemoeit zich alleen met Oekra├»ne om te voorkomen dat er een wereldorde ontstaat waarin Ploertin de dienst uitmaakt. En dat ├şs natuurlijk ook zeer ongewenst.

MAD1950 | 13-01-23 | 21:09

@MAD1950 | 13-01-23 | 21:09:
Ik wou net zeggen

VOor mensenrechten kan je beter bij de genocide in Mozambique wezen

huh!? | 13-01-23 | 21:52
▼ 7 antwoorden verborgen

Vraagje waar misschien iemand antwoord op heeft. Ik lees bijv over de ÔÇť 77th separate airmobile brigadeÔÇŁ. Zijn er dan nog op zÔÇÖn minst 76 anderen? Ik vind vaak die getallen wat random overkomen? Elk leger doet dit denk ik. Is dat voor communicatie doeleinden? Zodat je op de radio het verschil hoort tussen 56 en 77? Of?

Risingson | 13-01-23 | 17:35 | 6

Meestal ooit wel, maar na een paar honder jaar is het gewoon een radjetoe

Homer P. Simpson | 13-01-23 | 19:04

Heeft meen ik ook deels te maken met nummers die over korpsen en divisies worden uitgedeeld:: heb je meerdere pantserdivisies, dan ga je niet de regimenten daarondr dezelfde nummers geven, dat zorgt voor verwarring. Ook worden onlogische nummers aangehouden vanwege administratie

KDbdl | 13-01-23 | 19:14

Soms zijn naamswijzingen omdat de inhoud (lichtelijk) wijzigt

Toen Nederland de tanks had verkocht was 13 Lichte brigade heel lang nog 13 Gemechaniseerde brigade in de hoofden van de mensen (niet zo verwonderlijk na bijna een eeuw(?))

Gewoon zo hard op je leger bezuinigen dat de brigadenamen moeten worden aaangepast omdat er geen pantser meer bij zit whaha

huh!? | 13-01-23 | 21:55
▼ 3 antwoorden verborgen

Kreminna lijkt juist goed te gaan voor de Ukraine

Hollandia-Batavia | 13-01-23 | 17:30

Ok, Soledar (zo goed als) gevallen. Laat het een pyrrusoverwinning zijn voor de Russen.

rederijker | 13-01-23 | 17:28

De russen kunnen in heel veel plaatsen in oost Oekraine vrij rondlopen. Totdat ze een HIMARS in hun nek krijgen. Voor russische burgers is Soledar nu net zo onbewoonbaar als het voor Oekraïense burgers is.

Ik lees overal dat rusland materieel zou kunnen opslaan in de zoutmijnen. Dat is natuurlijk onzin, Oekraine weet precies waar de uitgang(en) zijn en kan die zelfs vanuit het meest westelijke puntje van Oekraine raken. Daarin verstoppen is verreweg de beste manier om russisch materieel onbeschadigd in Oekraïense handen te krijgen.

W_F | 13-01-23 | 17:20 | 3

Hopelijk houdt de Russisch Orthodoxe kerk daar op korte termijn een grote, veelbezochte dienst om den here te danken.

BenZen | 13-01-23 | 17:37

Het gaat vriezen, de russen zijn gewoon op zoek naar strooizout. ;)

Overigens is het opslaan van materieel in een zoutmijn nou niet echt het beste plan lijkt me.

Andersdenkend | 13-01-23 | 18:00

@Andersdenkend | 13-01-23 | 18:00: Precies en aangezien de Russen vaker bewezen hebben niet al te snuggere keuzes te maken.

Ik denk bijvoorbeeld aan 40km-lang konvooi waarbij je alleen de voorkant maar plat hoeft te gooien en het konvooi komt tot stilstand en vervolgens is iedereen een sitting duck.

ChupaChupa | 13-01-23 | 18:16

Mensen die het meeste kostbare bezit, het leven, van zichzelf en anderen verkwanselen hebben het totaal niet begrepen.

Neuth | 13-01-23 | 17:15 | 1

Alleen waar als je vind dat leven kostbaar is. De geschiedenis heeft bewezen dat alleen het eigen leven, en dat van naasten kostbaar zijn, de rest mag best dood.

Homer P. Simpson | 13-01-23 | 19:05

ÔÇť According to Oryx, Ukraine has lost at least 20 M777 howitzers, out of which 19 were destroyed and one was damaged. In November 2022, according to U.S. and Ukrainian officials, a third of the roughly 350 Western-made howitzers (including 142 M777s given by the US) donated to Ukraine are out of action at any given time.ÔÇŁ

Een derde van de door het Westen aan Oekraïne gegeven houwitsers is out of Action. Nieuwe houwitsers bouwen (BAE Systems) duurt twee jaar. Ik geloof niet dat US of andere Westerse landen Abrahams- of Leopardtanks gaan leveren.
Kortom, het zit er niet meer in dat Oekraïne Loegansk en Donetskregio kan heroveren.
De vraag die dan opkomt is hoeveel jongens van 20 jaar nog moeten sneuvelen voor een paar kilometer terreinwinst?

theo-is-dood | 13-01-23 | 17:07 | 11

Iets met referendum ofzo..

niv01 | 13-01-23 | 18:59
▼ 8 antwoorden verborgen

Ook zielig en tegen deze tijd wel overleden, stond naast me bij het stoplicht zo een schoft met heel veel varkens in een vrachtwagen op weg naar een verkeerde bestemming, keek me een varken zo zielig aan, zit me de hele dag al dwars.
Zal nu wel tot plakjes ham verwerkt zijn door poolse gast arbeiders.

Uw Verzekeringsadvis | 13-01-23 | 17:03 | 8

Hopelijk krijgt dat varken een waardige marinade.

Veepert | 13-01-23 | 17:43

@Uw Verzekeringsadvis | 13-01-23 | 17:34: Het kan u natuurlijk ontgaan zijn, maar het artikel gaat over de oorlog in Oekraïne. Is het u niet ontgaan, dam bent u de nitwit hier.

ChupaChupa | 13-01-23 | 18:22
▼ 5 antwoorden verborgen

In die zoutmijnen kunnen de Russen materiaal en manschappen verzamelen zonder dat HIMARS erbij kan. Dat lijkt me best een game changer.

Trekhaas | 13-01-23 | 17:02 | 6

@-PR- | 13-01-23 | 17:13: op slot draaien, de zuurstof raakt vanzelf op. Scheelt ook munitie.

BenZen | 13-01-23 | 17:41

Wat heb je aan spullen en mensen als ze ondergronds staan? Je weet ook niet vooraf wanneer die Himars kont

Shoarmamasutra | 13-01-23 | 22:38
▼ 3 antwoorden verborgen

Om maar een bekende generaal te citeren: "Voetbal is oorlog". Blijft spannend deze interland tot de laatste minuut en ik moet zeggen dat ik wel een hoop schwalbes de laatste tijd heb gezien. Of deze tegeltjeswijsheid dan van Cruyff: "Je moet schieten anders kun je niet scoren".

Teluitjewinst | 13-01-23 | 16:59 | 2

Hadden we Johan maar....

nobodiesunmighty | 13-01-23 | 17:19

Tja, beide propagandamachines draaien overuren om het moraal omhoog te houden en de tegenstander te demoraliseren.
De waarheid sneuvelt altijd als eerste, en als je niet ter plekke ben zal je het nimmer zeker weten.
Dat die propagandamachine werkt merk je goed aan de nogal fanatieke reacties die op ook Nederlandse fora worden geplempt.
Een hoop Sjoerd Sjoersma's en Joost Niemoller's in dit land.

Abject | 13-01-23 | 16:57 | 4

Gaap.... Er is gewoon maar ├ę├ęn partij die onze steun verdient, Joost.

Apr├Ęs toi | 13-01-23 | 17:13

@Apr├Ęs toi | 13-01-23 | 17:13: maar daarom is het nog wel belangrijk om feitelijk te blijven i.p.v. propaganda na te papegaaien. Het is m.i. juist wel van belang om deze oorlog in een groter perspectief en in de historie te plaatsen. Onwelgevallige gefundeerde meningen framen als putinlover vind ik persoonlijk veel te gemakzuchtig en getuigen van weinig argumenten. Om de deze oorlog te kunnen duiden moet je ook proberen om de positie te bekijken door de ogen van Rusland. En dat heeft niets maar dan ook werkelijk niets met begrip te maken AT. Iedere goede onderhandelaar begrijpt dat.

therealbraindump | 13-01-23 | 19:05

Onzin, de info hier is behoorlijk goed te controleren. In de inbeds zit ook een gast die gebouwen uit russische filmpjes koppelt aan hun plek op Google earth.

Shoarmamasutra | 13-01-23 | 22:40
▼ 1 antwoord verborgen

Ik begrijp die "Ter overweging" niet goed.
Enige wat ik er van kan bakken is dat Soledar koste wat het kost veroverd moest worden omdat iemand (Prigozhin?) te vroeg de verovering ervan had uitgeroepen.

Duwbak_Linda | 13-01-23 | 16:51 | 1

En er een worstenfabriek van maakte.

miko | 13-01-23 | 16:59

Joost is inderdaad belachelijk aan het worden met z'n ongegronde XXX commentaar. Vond hem vroeger veel scherper, maar, alles verandert
Waarom gaat ie zelf niet nog eens ter plaatse polshoogte nemen?

Deurdonderer | 13-01-23 | 16:50 | 1

Heb je niks aan, er was al eens zo'n Nederlandse bij t Russisch leger. Dan zie alleen toneel en " burgers" met een moskovitisch accent die Hosanna roepen

Shoarmamasutra | 13-01-23 | 22:42

Goed werk weer @Spartacus

Hou_je_Thorbecke | 13-01-23 | 16:49

LOL: "From ÔéČ1,000: 2 patches + your text on the vehicle (max 3-4 short words, max 30 characters.)"
'Viva Drents Volksbevrijdingsleger' *ÔéČ1000,- zoeken doet*

Duwbak_Linda | 13-01-23 | 16:54

Dan wordt het toch tijd om zwaarder materieel en zulks aan de oeks te geven.

Schadenfreude | 13-01-23 | 16:44 | 2

De spullen zijn op! De magazijnen zijn leeg. Nieuwe houwitsers bouwen kost twee jaar.
Er moet nu een dappere politicus de telefoon pakken en dat aan Zelensky uitleggen. Het heeft geen zin om duizenden Oekraïense jongens te laten sneuvelen voor een paar kilometer terreinwinst.
De wederopbouw gaat ons nog miljarden en miljarden kosten. Dat mag Europa gaan betalen uiteraard

theo-is-dood | 13-01-23 | 17:56

Heerlijke slap in da face van Joost, Sparta.
Luv it.

Ruimedenker | 13-01-23 | 16:41

Maar wacht. Oekraïne was toch aan het winnen?

zaaddodende pasta | 13-01-23 | 16:39 | 2

Vooralsnog houden ze de Russen met hun drieweekse festival al mooi een jaar lang bezig.

Duwbak_Linda | 13-01-23 | 16:41

Het verliezen van een plaats kleiner dan Dokkum maakt je niet ineens een verliezer. Zeker niet als hun vijand er een flink deel van zijn operationele middelen op stukgebeten heeft

Shoarmamasutra | 13-01-23 | 22:47

Zouden die soldaatjes daar ook vrijmibo hebben?

Djipfries | 13-01-23 | 16:36 | 1

Elke dag dronken is ook een regelmatig leven. Ja, ook vrijdagmiddag.

TheseDays00 | 13-01-23 | 16:37

De Oekies die het nog konden, hebben nieuwe stellingen betrokken achter het talud van de spoorlijn westelijk van het dorp. Mogelijk houden ze het terrein rondom schacht nummer ├ę├ęn van mijn zeven nog even, als voorwaartse positie.
Dit is een behoorlijke opsteker voor de Russen (met name: Wagner/Prygozhin) en een knauw voor Ukraïna, dat meer van dit soort 'slijtageslagen' niet heel lang vol kan houden. De bevoorrading van de Oekies (de M-03 van Slaviansk naar Kransna Hora) ligt nu in het directe zicht van Iwan - en dat kan nog behoorlijk lastig worden.

bisbisbis | 13-01-23 | 16:35

Los van de discussie rond het strategisch belang van Soledar zet Yevgeny Prigozhin zich persoonlijk behoorlijk 'op de kaart' met dit Russische 'succes(je)'. Ben benieuwd naar de gevolgen ervan in de discussie rond de posities van personen in de Russische legerleiding i.r.t. het Kremlin/Putin.

PPuk | 13-01-23 | 16:35 | 3

Ik denk dat hij aast op de post van minister van Defensie, waar nu Sergej Sjojgoe zit. Maar het zou met niets verwonderen als hij nog hoger wil grijpen en Poetin zelf wil vervangen, desnoods met het ministerschap van Defensie als tussenstap.

MAD1950 | 13-01-23 | 16:53

@MAD1950 | 13-01-23 | 16:53:
Lijkt me sterk. Voordat hij dir tussenstap maakt, ÔÇśvaltÔÇÖ hij al van een flat oid. Putin heeft meer dan 40 jaar banden met de geheime dienst, die gaan nu echt niet kant kiezen voor een roekeloze Prigozhin.

Nappa | 13-01-23 | 19:58

Een fles champagne voor wie Putin omlegt.

small_town_dude | 13-01-23 | 16:30 | 5

@Schadenfreude | 13-01-23 | 16:46: en als je nu ipv Putin bv Rutte of Wilders schrijft, voor sommigen immers ook een vijand, mag dat dan wel?

dathoujetoch | 13-01-23 | 16:57

@dathoujetoch | 13-01-23 | 16:57: Welk land heeft Rutte binnen gevallen? Welk land heeft Wilders binnen gevallen en tienduizenden slachtoffers gemaakt?

Nog meer stomme vragen dathoujetoch?

ChupaChupa | 13-01-23 | 18:28
▼ 2 antwoorden verborgen

Het valt mij tegen van Joost Niemoller dat hij zo blind is voor de Russische agressie. Hij is oud genoeg om te weten dat in ieder land waar de Russen de baas gaan spelen het een ellendige klotezooi wordt.

De les van deze nederlaag is: er moeten veel meer wapens naar Oekraïne. Materieel moet weer opgelapt worden in omliggende landen en de lange afstand raketten voor de HIMARS moeten nu eindelijk een keer geleverd gaan worden.

ED-209 | 13-01-23 | 16:30 | 9

@Apr├Ęs toi | 13-01-23 | 17:20:
U moet eens wat geschiedenisboeken lezen. Tijdens WO2 waren er al gesprekken tussen Allen Dulles (OSS, later CIA) en Reinhard Gehlen (Abwehr).
Google: ips-dc.org/the_cias_worst-kept_secret...

theo-is-dood | 13-01-23 | 18:01

@Apr├Ęs toi | 13-01-23 | 18:49: Nou, wat dacht je van de laatste info om de atoombom tot ontploffing te kunnen brengen?

Teluitjewinst | 13-01-23 | 19:53
▼ 6 antwoorden verborgen

Gelukkig heeft Oekraïne tijd zat gehad een linie erachter aan te leggen. In het zuiden maken ze vorderingen. Leopards en F16's erin asap.

2Benen | 13-01-23 | 16:27

Echt? Ropke aka Jihadi Julian als onafhankelijke journalist aandragen? Die gast zit al sinds dag 1 van de oorlog de verdoeming van Oekraine te promoten onder het mom van "realisme". Het lijkt er inderdaad op dat hij een keer gelijk heeft, wat dan wel weer een unicum is.

IsHam | 13-01-23 | 16:26 | 8

@IsHam | 13-01-23 | 16:42: Nee, meer de types die half denken dat Strelkov het beter weet dan Gerasimov & co. Beetje dat volk.

drs. Levi Samsonov | 13-01-23 | 16:44

@drs. Levi Samsonov | 13-01-23 | 16:44: Je klinkt als een fan van Gerasimov.

Apr├Ęs toi | 13-01-23 | 17:22

Precies dit

Barre_de_k | 13-01-23 | 17:26
▼ 5 antwoorden verborgen

Verovering van Bakhmut is vooral een opsteker voor Wagner, dat in toenemende mate onder vuur is komen te liggen vanwege een gebrek aan resultaat.
En nee, die 2 berichten spreken elkaar niet tegen.

Muxje | 13-01-23 | 16:24

Tijd voor de Leopards.

druif | 13-01-23 | 16:24 | 3

En waarmee moet de NAVO zichzelf verdedigen als het conflict uit de klauwen loopt? De voorraden M777-houwitsers zijn al op. Nieuwe houwitsers bouwen duurt twee jaar. En dat lukt slechts als er voldoende titanium beschikbaar is.

theo-is-dood | 13-01-23 | 16:59

Op basis van tamelijk wat foto's en video ben ik geneigd te denken dat Rusland Soledar heeft ingenomen en dat beide partijen teveel verliezen hebben geleden om te kunnen beweren dat het strategisch onbelangrijk was. Als het geografisch onbetekenend was, is het in elk geval strategisch gemaakt door de massale inzet van beide kanten, en dus navenante verliezen aan mankracht, materieel en moreel.

Belangrijker is zeker of er wel of niet een groot Russisch of juist Oekraiens offensief komt in het voorjaar of eerder.

Pro-Russische bronnen speculeren al een tijdje over een Russische aanval van Noord naar Zuid langs de Oskil, waarmee men de Donbass definitief voor de Oekraieners onhoudbaar zou maken. Het leger in Belarus zou vooral dienen als dreiging om 'Kiev' niet in staat te stellen alle mankracht naar het Donbass-front te kunnen sturen.

Andersom schrijven Russische kranten dat de Oekraieners een massieve aanval op Melitopol zouden willen richten. Den snijd je Rusland bijna volledig af van zuidelijke deel Kherson-regio en bedreig je de Russische positie op de Krim. Voor zo'n aanval moeten vermoedelijk eerst de tanks operationeel zijn.

drs. Levi Samsonov | 13-01-23 | 16:23 | 2

Je eerste alinea vind ik een accurate samenvatting van de situatie. Mijn enige hoop is dat het de Russen zoveel energie en manschappen heeft gekost dat het uiteindelijk een pyrrusoverwinning is.

rederijker | 13-01-23 | 17:27

Blitzkrieg met ondersteuning van leopards en bradleys.

steekmug | 13-01-23 | 18:27

De Russen zullen verliezen in the end, hoe dan ook.
Rusland stort economisch al als een kaartenhuis ineen. De industrie in Rusland kan bijna nergens meer onderdelen krijgen. De welvaart is daar wel over voor de komende decennia.
En aangezien er aan het eind van de oorlog honderdduizenden Russische mannen door de gehaktmolen zijn gedraaid in Ukraine kunnen alle mooie Russische vrouwen fijn deze kant op. Dan kunnen de zolderkamer-reaguurders daar weer hun voordeel mee doen.

pibasso | 13-01-23 | 16:22 | 7

@Plaktong | 13-01-23 | 16:32: Deels waar, maar ook daaraan zit wel een grens (inflatie), en bovendien zijn ze voor het maken van schulden voor 'n stuk afhankelijk van de bereidheid van China die staatsschuld te blijven kopen. Die bereidheid kan sowieso afnemen als de VS economisch cavalier seul wil gaan - ingezet door Trump, voortgezet door Biden.

drs. Levi Samsonov | 13-01-23 | 16:41

@drs. Levi Samsonov | 13-01-23 | 16:39: Dat snap ik, en die verschuiving zal er ook zeker zijn. Alleen al de infra van de gasleiding van Nordstream 1 kostte 7,4 miljard aldus Wiki, daarbij de kosten van nummer 2. Er zou door Nordstream 1 en 2 jaarlijks 110 miljard kuub gas gaan, rekent u even mee? even een omleiding maken zal niet zo snel gaan. Hier hebben ze echt wel last van.
De maakindustrie heeft niet alleen te maken met wereldwijde schaarste , maar ook dat veel landen de Russen niets meer leveren.
Natuurlijk levert vriend China nog veel, maar in de blubber stonden russische voertuigen met dikke terreinprofiel-banden wel mooi massaal stil in de Ukrainse blubber. Die Chinese rommel deed niet wat het moest doen. Ik trek deze neergaande lijn heel graag door.

pibasso | 13-01-23 | 16:49

@drs. Levi Samsonov | 13-01-23 | 16:39: er worden helemaal geen ouderen met onderkoeling binnen gebracht.

AntiZanicz | 13-01-23 | 18:29
▼ 4 antwoorden verborgen

Lijkt mij allemaal een pyrrusoverwinning voor de Russen. Laatst linkte er iemand naar Reddit en allemaal nogal wrede foto's en video's maar puntje bij paaltje liggen er gewoon tientallen dooie Russen verspreid over een relatief klein gebied daar vlak in de buurt of kregen een granaat op hun knar in een schuttersputje of loopgraaf. Mij maak je niet wijs dat de Russen dolblij zijn met deze "overwinning".

KingOfTheLoonyBin | 13-01-23 | 16:20 | 5

Sommige beelden lijken op iets uit de eerste wereldoorlog: kraters en talloze lijken er om heen. Maar de Russen hebben een beproefde tactiek toegepast: golf na golf aan kanonnenvoer naar voren sturen, totdat de tegenstander verzwakt en er een opening ontstaat. Daar stuur je dan je elite op af. Al die verliezen? Dat zijn bijna allemaal Wagners die uit Russische gevangenissen zijn getrokken. en zonder training of fatsoenlijke wapens naar het front zijn gestuurd. Rusland zal ze niet missen, en ze zijn in no time weer aangevuld.

Muxje | 13-01-23 | 16:28

Maar in dat licht bezien is het best knap dat ze dronken, zonder materiaal en moraal iets hebben veroverd.

Plaktong | 13-01-23 | 16:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Dit gaat nog heel lang duren en ook die Leopards gaan het niet veranderen. Er zijn mensen die schathemeltje rijk er van worden dus het is niet voor iedereen negatief.
War of attrition. De statistieken lezen we wel terug in de geschiedenis boekjes. En onze omaatjes die verpieteren in de kou nu vanwege de energie prijzen, ach die zijn we dan allang vergeten.

Zapata10 | 13-01-23 | 16:19 | 1

"Ach, die paar dooie omaatjes vullen we wel weer aan met Eritree├źrs en Gambianen. Verder biedt deze oorlog natuurlijk een prachtkans om onze agenda van windmolens, biomassa, onteigening van de boeren, inperking van de vrijheid van meningsuiting en versterking van de macht van Brussel door te drukken."
Zo denkt "onze" regering.

MAD1950 | 13-01-23 | 17:12

Alsof na maanden vechten en bombarderen eindelijk Nijeveen is ingenomen door den Vijand.

T'is me wat.

vander F | 13-01-23 | 16:19

Dit gaat net zolang duren als de WOII.

g[E]ulden | 13-01-23 | 16:18 | 1

Als dit maar niet op dezelfde manier eindigt.

guldenmiddenweg | 13-01-23 | 16:21

waarvan je wilT dat het waar is....

Cousin Eddie | 13-01-23 | 16:13

Kunnen "we" eens een weekend in zonder dat oorlogs gelul?

broervandenhollander | 13-01-23 | 16:12 | 10

voor de putin-verstehers, hier actief, is het goed nieuws en het moet in de krant.
Het is al lang tijd voor luchtsteun en die moet subiet loskomen. Iedere nacht een wagonlading GPS bommen, af te zetten door B2 en B1. Overdag iedere dag luchtsteun voor de frontlinie. Zet de die radar maar aan en eens zien wat er binnen een minuut binnen komt zeilen.

AntiZanicz | 13-01-23 | 18:27

Ga ergens op de hei wonen man.

Homer P. Simpson | 13-01-23 | 19:07

U wel. Gewoon uw computer niet opstarten evenals uw tablet en telefoon. Er is vast wel een leuk programma op de NPO. Zendgemachtigde MAX lijkt mij voor u een goede keuze.

BenZen | 13-01-23 | 21:35
▼ 7 antwoorden verborgen

Ik zal zeker geen lans breken voor Niem├Âller, daarvoor weet ik te weinig over hem. Wel weet ik dat er in de UK een kledinghandelaar de Syrian observatory voor human rights bedrijft en door iedereen aangehaald worst als zijnde DE man die alles weet over wat in Syrie gebeurt. Misschien is niet iedereen gek.

bergsbeklimmer | 13-01-23 | 16:07 | 2
-weggejorist-
drs. Levi Samsonov | 13-01-23 | 16:30

Gewoon een man met goed netwerk in Syri├ź die berichtgeving doorzet.
Mja omdat sommigen de berichten niet goed uitkomen moet er wel iets mis met de man zelf zijn, maar verder dan dat is de kritiek in 10 jaar niet gekomen.

RandyBiel | 13-01-23 | 17:04

Deze oorlog is afschuwelijk en moet direct stoppen.

wilmeister00 | 13-01-23 | 16:02 | 7

Dit is geen oorlog, dit is een speciale militaire operatie.

guldenmiddenweg | 13-01-23 | 16:20

Je bent meer voor ein frischer fr├Âhlicher Krieg?

vander F | 13-01-23 | 16:22

Eh ja. Heeft u ook idee├źn hoe dat precies moet gebeuren en wat daarvan de gevolgen zullen zijn?

ÔÖź Ein bisschen Frieden, ein bisschen Liebe ÔÖź

ChupaChupa | 13-01-23 | 18:48
▼ 4 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. H├ęt online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl