Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Sigrid Kaag: 'Database betalingen boven 100 euro geen probleem, banken monitoren nu ook al alles'

Een kwart van het kabinet weet niet meer wat de gevolgen zijn van een overheid die alles over haar burgers weet

U hebt natuurlijk niets te verbergen, maar sommige mensen vinden het helemaal niet fijn dat al hun transacties boven de 100 euro in één centrale database (oftewel een "bancaire sleepnet") zullen worden bijgehouden. Volgens MinFin Sigrid Kaag (even doorspoelen naar 5m40s in het wekelijkse gesprek van RTL Z hierboven) is dat allemaal geen enkel probleem omdat, komt-ie hoor, banken nu ook al al uw transacties in de gaten houden! Dat doen die banken inderdaad en dat levert een hoop gedonder (& gezeur bij banken) op. Het nieuwe aan dit plan is dan ook dat er één one-size-fits-none database komt met algoritmes, die verdachte transacties eruit vissen. Wij weten inmiddels wel een beetje hoe die algoritmes bij de overheid werken en dat is: verschrikkelijk en vaak illegaal. Om zicht te houden op criminelen en terroristen moet uw privacy kapot, kan uw biljartvereniging geen rekening openen en mag u uw geld niet meer in een oude sok bewaren. Laat iedereen vrij, en houdt iedereen in de gaten! 
STUKKEN: Daarr

Reaguursels

Inloggen

Valt dit ook onder de sleepwet? Hoe dan ook, we moeten snel verlost worden van deze sleepheks.

donkeyman | 25-01-23 | 23:14

Voor vakantie in de VS 'n amerikaanse sim met databundel gekocht. Dacht slim te zijn door de Rabobank ook dat extra nummer door te geven, met de vermelding tijdelijk. Meteen moest ik 'n kilo aan papierwerk inleveren om te bewijzen dat ik nog in Nederland woon.

WernerT | 25-01-23 | 22:35

Woont zij in hetzelfde land? Ik doe met 100 niet zoveel hoor. Als het nu 1000 was ok, maar 100 is echt een fooitje.

TilburgDeGekste | 25-01-23 | 22:10

Kaag zorgt maar voor 18 miljard huiszoekingsbevelen als ze dat wil gaan doen.
Als ze dat niet doen, dan mag elke burger een WOOprocedure opstarten of bij de rechter langs wegens ongeoorloofde inbreuk van de privacy.

Dezenaamhier | 25-01-23 | 21:09

En de politiek is hun eigen bonnetjes (over miljarden) altijd kwijt ?

Reden | 25-01-23 | 20:26

Daarom betaal ik alleen nog maar in natura

brawler | 25-01-23 | 20:12

Nogmaals, de overheid is af, klaar, voltooid ende verleden tijd. Alles wat ze de laatste jaren en in de toekomst verzinnen is overbodig, kost bakken met geld en lijdt tot afbreuk van onze samenleving. Aub overheid, stop ermee, ga naar huis, jullie werk is gedaan, hou op met nog meer schade toebrengen.

Stonecity | 25-01-23 | 19:23 | 3

edit: leidt, sorry.

Stonecity | 25-01-23 | 19:24

En dat geldt ook voor de EU.

Tapu | 25-01-23 | 20:54

Is ze dom, een marionet of een onbetrouwbaar politicus?
Meer smaken zijn er niet.

Banken en farmaceuten maken deel uit van de bedrijfstak waar de afgelopen 2 decennia de grootste misstanden zijn begaan, althans volgens het fiscale recht, hierom zijn miljarden aan boetes richting hen gegaan. Farmaceuten staan op 1, banken op 2.
Minister schoentjes kan geen 5 miljard aan uitgaven verantwoorden.
Politici zijn op dit moment de grootste faalhazen in de wereld, maar in hun angst trekken ze steeds meer macht naar zichzelf toe.

Maar 101 euro overboeken door een particulier is een potentieel probleem? Is controle van de burger voor deze 'politica' zo belangrijk?

donkieshot | 25-01-23 | 19:15 | 2

Ja, dat is het. Haar doel is om de samenleving integraal haar wil op te leggen. En haar opus magnum is in slechts vier woorden samen te vatten: Buigt allen voor Brussel.

Here's Freddy | 25-01-23 | 20:15

@Here's Freddy | 25-01-23 | 20:15: Die waan dat ze in Brussel beloond gaat worden voor het doordrammen van van hun regels is redelijk hilarisch.
Balkenende had zich toch ook voorgenomen een topbaan in Brussel te krijgen na al het zuur dat hij zo handig over ons uitgesmeerd had.
Die werd ook gepasseerd door de verlopen vaatdoek Van Rompuy.

Dezenaamhier | 25-01-23 | 21:07

Banken rekenen al jaren steeds meer kosten door om witwassen te voorkomen door aan klanten. En nu komt Kaag met nieuwe plannen om de banken opnieuw op hoge kosten te jaren en die weer op hun beurt weer kosten doorberekenen aan klanten.

TRUMP | 25-01-23 | 18:57 | 1

Dat argument dat de klanten zelf zullen moeten betalen voor deze surveillance zal Den Haag niet echt dwars zitten.

Kreeg de Belastingdienst niet boete die uiteindelijk door de slachtoffers (belastingbetalers) betaald werd?

Maar ja, dat gaat natuurlijk ook op voor de salarissen van Kaag et al.

Anomiemus | 25-01-23 | 19:24

Het gaat niemand iets aan dat ik niets te verbergen heb.

Hentjehopeloos | 25-01-23 | 18:56 | 2

Inderdaad.

donkieshot | 25-01-23 | 19:16

De geschiedenis laat steeds weer zien dat legale zaken en ideologieën in vrij korte tijd tot "ongewenst" verklaard kunnen worden.

Dan heb je plots wél iets te verbergen.

Anomiemus | 25-01-23 | 19:27

Net als de overheid met toeslagen doen financiële instellingen nu al hetzelfde: als er geen enkele aanleiding is dat de herkomst van geld illegaal is, maar hun geautomatiseerde controle systeem kan iets niet verwerken dan mag de klant een hoop extra kosten maken om sofort (trouwens ook een financiële instelling) naar een andere financiële instelling over te stappen.
Net als ziektekosten verzekeraars proberen ongezonde klanten buiten de deur te houden proberen financiële instellingen om klanten die waarvoor ze met de hand dingen moeten controleren buiten de deur te houden. Misschien ook een acceptatieplicht voor financiële instellingen, net als basiszorg verzekeringen?

W_F | 25-01-23 | 18:56 | 1

Er IS al een acceptatieplicht. Die geldt echter voor natuurlijke personen. Niet voor rechtspersonen als een stichting, vereniging of besloten vennootschap.

Die acceptatieplicht gaat zover dat banken door de rechter worden gedwongen om een hasjwinkel -koffieshop- een bankrekening te geven. U kunt een en ander zelf nalezen op rechtspraak.nl

De koffieshops, een sector waarin één miljard Euro zwart per jaar doorheen vloeit. De grootste zwartgeld en witwas machine van Nederland- daar wil je als bank niks mee te maken hebben. En toch worden banken door de rechter gedwongen zaken met deze sector te doen!

theo-is-dood | 25-01-23 | 21:11

Valt een creditcard maatschappij ook onder deze sleep?

MorgenEenAnder | 25-01-23 | 18:46 | 1

Wat dacht je nou zelf?

theo-is-dood | 25-01-23 | 21:12
-weggejorist-
GeheidEenGeit | 25-01-23 | 18:31

Daarom ook gewoon een Belgische Bankrekening openen.
Ook wanneer je nog gewoon in NL ingeschreven staat.
De Belgische banken sturen eens per half jaar de saldo's naar de Nationale Bank van België (CAP2 rapportering) en op 31 december sturen ze de saldo's naar de centrale banken van de landen waar de klanten ingeschreven staan.

Wanneer je zorgt dat de saldo's op 30 juni en op 31 december ongeveer hetzelfde zijn is er niets aan de hand. Dan kun je gewoon cash uit de muur halen voor de uitgaven in de Hoereca en andere dingen die je liever niet op je bankafschrift ziet staan.

Haberdoebas | 25-01-23 | 18:30 | 2

Ken een Engelse en Spaanse rekening, ook weinig bemoeienis.

rifraf | 25-01-23 | 18:52

Please share with us the details mijn waarde

kyriaap | 25-01-23 | 19:37

Kaag is er eentje die in ieder regiem zou kunnen boven komen drijven en zich daar senang in voelt. Die heeft nergens last van behalve dan van 'gekke' fakkeldragers.

aflaatverkoper | 25-01-23 | 18:03 | 1

Haar man was niet voor niets Minister van Financiën in het kabinet Arafat.
Ik zou nooit een VOG krijgen wanneer mijn echtgenote dat was. Het Kreng wordt nota bene Minster van Financiën in Nederland.

Haberdoebas | 25-01-23 | 18:31

En dat Wilders dan in de kamer vraagt wat voor kleur dildo Kaag bij de Hema heeft gekocht, lijkt me idd leuk.

Tjemig | 25-01-23 | 18:01

Sigrid kent het verschil niet tussen monitoren en registreren?

gemeentereiniging | 25-01-23 | 17:53

Is vast goed voor het milieu, zo’n gigantische database.

Keci | 25-01-23 | 17:43 | 1

Gigantische werkverschaffer, direct: 2.56 FTE, indirect: 25.000 FTE (advies PWC, Berenschot, etc. etc.).

nobodiesunmighty | 25-01-23 | 17:51

Dan kennen we ook zien hoeveelheid geld er gaat naar de Palestijnse terror clubjes gaat en wie de sponsors zijn

gerrit5042 | 25-01-23 | 17:25 | 1

Maar kunnen zien en doorvertellen zijn twee verschillende dingen.

Leffe Blonde | 25-01-23 | 17:52

Bijbaantjes worden ook automatisch geregistreerd? Dan kan Kaag ze ook niet per ongeluk vergeten..

Sneerpoets | 25-01-23 | 17:07

"waterbed effect". Rot op met je elitaire vocabulaire. Weer zo'n verzonnen uitdrukking door 'mensen van belang'.

Jos Tiebent | 25-01-23 | 17:07
-weggejorist-
Gaat het niet dan? | 25-01-23 | 17:01

Dus als ik iemand 99 euro ga overmaken kan ik dat in 99 keer 1 euro
Doen?
Ik wil wel aan werkverschaffing meedoen hoor!!

Mispel | 25-01-23 | 16:57

Nou ja zeg! Dat ik dit nog zou mogen meemaken had ik een jaar of 30 geleden wel verwacht. Het goede nieuws is dus dat ik dat gehaald heb.
De grote ruimtesteen die het verhaaltje uitblaast ga ik ook nog wel meemaken.

aflaatverkoper | 25-01-23 | 16:48

Maar onzicht in besteding van de klimaat miljarden gaat niet lukken.
D66 niet voor ons maar tegen ons.

zokanhetookja | 25-01-23 | 16:46

Eigen schuld, dikke bult; we vinden pinnen en digitaal bankieren toch handig?
Cash is toch voor boomers?

Jan Lange3373 | 25-01-23 | 16:31 | 3

Dus omdat we digitaal handig vinden is het onze schuld dat de overheid misbruikt maakt van de mogelijkheden? Vreemde retoriek.

amateurrr | 25-01-23 | 16:41

Vreemde redenatie.

Balzakius | 25-01-23 | 17:37

Het volgende station is dat Spaanse Kaag ook onder uw voorhuid wil kruipen aiiii... Orwell draait zich nog een keertje. Ze heeft je organen al! Is dat niet genoeg vuile veelvraat?

PIS-Alchimis | 25-01-23 | 16:27

Eigenlijk zegt ze hiermee registreer alle transacties vanaf 1 cent maar

stipjes | 25-01-23 | 16:26 | 1

Ze zegt dat die al worden geregistreerd.

zokanhetookja | 25-01-23 | 16:42

Wat zegt 1984, het handboek van Dictatuur66, eigenlijk over banktransacties?

MAD1950 | 25-01-23 | 16:25

Laten we als proef eens de volledige bancaire geschiedenis van ieder kamerlid, die dit een goed idee vindt, openbaar maken.

B.agger | 25-01-23 | 16:21

De banken berekenen nu al dat onderzoek al door. Dat willen ze dus nu centraal via de overheid laten doen. Dan kunnen ze die servicekosten weer allemaal in eigen zak steken en draait de belastingbetaler er voor op.

Hadena | 25-01-23 | 16:15

Nou, dat wordt me toch een flinke database met allemaal registraties van betalingen in de supermarkt en bij de benzinepomp.

DankeSchon | 25-01-23 | 15:59

Geruststellende gedachten hoor, dat ze mijn maandelijkse afdracht aan de energierekening scherp in de gaten houd.

Waakvlam | 25-01-23 | 15:56

Canada was een mooi voorbeeld. En stel nou dat iemand als in Hongarije de macht naar zich toe trekt. Kan zo maar. Rutte zit er ook al te lang. Macht corrumpeert en dan is zo'n registrr superhandig natuurlijk.

Hadena | 25-01-23 | 15:53 | 1

Canada was inderdaad een afschrikkend voorbeeld.
Ik zou eigenlijk meer bezorgd zijn over de EU dan over Hongarije dat u hier aanhaalt.

ChalinaRosa | 25-01-23 | 16:35

Toch wel grappig van iemand die haar bijbaantjes al niet eens wil registreren.

Terra | 25-01-23 | 15:52

Een vriend van me heeft in een oude sok bij oma een aardig aantal biljetten die te groot zijn en niet meer uitgegeven worden gevonden (maar wel nog wettig betaalmiddel) gevonden. Zie dat maar eens klein te krijgen zonder als crimineel te boek te komen staan.

Asylum | 25-01-23 | 15:46 | 4

Haha ja, moet je bij de erfbelasting opgeven hoor.

Hadena | 25-01-23 | 15:50

Lekker van op vakantie gaan, auto kopen. In het buitenland doen ze een stuk minder lastig BTW

Waakvlam | 25-01-23 | 15:57

Kom maar op met die jongens.

J.Cash | 25-01-23 | 16:27
▼ 1 antwoord verborgen

Sorry, maar ik begrijp die ganse heisa niet.
Heb de laatste 3 jaar geen ekele keer cash betaald,
heb trouwen ook geen cashgeld meer bij me en problemen heb ik nog nergens gehad, mijn pinpads is nog nooit ergens geweigerd.
Sommigen zijn blijkbaar in de vprige eeuw blijven hangen.

peter de groote | 25-01-23 | 15:46 | 6

@peter de groote | 25-01-23 | 15:51: 'Want ik heb niets te verbergen' zeker? Je bent naief of dom. Of een trol, dat kan ook.

Mbovenka | 25-01-23 | 15:58

Tracht eens in goede orde een oppas/stripper/prosituee/tegelzetter/etc te betalen.

PerineumPiraat | 25-01-23 | 16:52
▼ 3 antwoorden verborgen

Maar waar is die 5 miljard van Hugo,

gato | 25-01-23 | 15:44

Het is nog veel erger, zo kwam ik er laatst achter dat al sinds vorig jaar Juni Marktplaats iedere transactie die ik op MP uitvoer doorgegeven wordt aan Frankrijk, inclusief wat verkocht , aan wie en voor welk bedrag en via welke rekening, maakt niet uit of het nou over een tientje gaat of over een ton.

zwellevertje | 25-01-23 | 15:38 | 1

Par bleu!

Hadena | 25-01-23 | 15:51

Ik zou denken iedereen geld van de bank halen en alles onder het matras leggen en daarvan alles contant betalen. Oh jee bankrun. Nu wil het toeval dat ik in Den Haag ben op de hoek van Korte Voorhout en de Prinsessegracht en wat denk je dat daar gevestigd is.... De hut van Kaag, het ministerie van financiën, ik kan even naar binnen lopen en vragen of ze wel goed bij haar hoofd is.

Karel Kruizenruiker | 25-01-23 | 15:32 | 5

Tip: neem geen fakkel mee.

Joris Beltsin | 25-01-23 | 16:29

Ik heb zojuist een klein bankrunnetje gedaan en 800 euris opgenomen.
Vanaf nu ga ik zoveel mogelijk cash betalen.

ChalinaRosa | 25-01-23 | 16:39

@ChalinaRosa | 25-01-23 | 16:39: Dat zijn dan 8 verdachte transacties, leg schoon ondergoed klaar voor als de FIOD om 0400 naast uw bed staat, veel succes.

HankHill | 25-01-23 | 20:19
▼ 2 antwoorden verborgen

"De groep verenigingen en stichtingen die door de strenge regels wordt getroffen, is breed. Zo wordt het lokale Comité 4 en 5 mei in Velsen gezien als 'verhoogd risico' en is het daarom bij meerdere banken afgewezen. "Ze gaan niet uit van vertrouwen, maar primair vanuit wantrouwen," zegt penningmeester Ton Maks."

Wil je criminelen aanpakken dan is follow the money de handigste strategie. Dat verenigingen en crowdfunding hiervan de dupe zijn is helaas dan de keerzijde. Overigens komt de roep om aanpak van criminaliteit steevast uit rechtse hoek, dus nou niet zaniken als er ook gehoor aan wordt gegeven.

Beste_Landgenoten | 25-01-23 | 15:31 | 5

"Overigens komt de roep om aanpak van criminaliteit steevast uit rechtse hoek".
Omdat de (zware) criminaliteit meestal uit de linkse hoek komt, althans wel hun stemvee.

zwarte-string | 25-01-23 | 16:07

@Bestelandgenoten
Kaag is rechts?

Nico1000 | 25-01-23 | 16:38
▼ 2 antwoorden verborgen

En als ik voor meer dan 100 euro boodschappen doe? Ook heeeell verdacht

benikookalgek? | 25-01-23 | 15:23 | 1

En de hoeveel suiker en alcohol wordt voor het gemak er ook bij opgeslagen.

Gebakschep | 25-01-23 | 15:33

Criminelen zullen nu wel radeloos zijn en zich massaal bij het UWV melden.

Octavio | 25-01-23 | 15:23 | 1

Die moeten nog slimmer worden, en dat worden ze ook.

Schoorsteenveger | 25-01-23 | 15:50

D66 waar staat die D ook al weer voor?

speed48 | 25-01-23 | 15:15 | 8

Dandgenoten.

zwarte-string | 25-01-23 | 16:05

Dievenbende

DankeSchon | 25-01-23 | 16:16

Degeneratie.

Grachus | 25-01-23 | 22:03
▼ 5 antwoorden verborgen

Volgens Kaag zijn alle kleine bedragen bij elkaar opgeteld een gigantisch bedrag aan witwassen en terrorisme.
Dan wil ik graag weten hoeveel het totale bedrag opgeteld bij benadering is, en hoeveel er witgewassen is en hoeveel er naar terrorisme gaat.
Iedereen kan wel beweren dat dit zo is, maar kom eerst maar eens met feiten en cijfers voordat je zulke draconische wetgeving overweegt.

Los daarvan, wil je witwassen op een serieuze manier aanpakken dan kan je natuurlijk ook overwegen om alle Western Unions te sluiten, waarom gebeurt dat eigenlijk niet?
Nog los van het feit dat Hawala bankieren uiteraard gewoon mogelijk is.
nl.wikipedia.org/wiki/Hawala

Het slaat werkelijk nergens op om vanaf 100 euro of 1000 euro te gaan monitoren tenzij je ALLEEN de frequentie monitort, maar dat zal vast niet gebeuren.
Wat je feitelijk nu krijgt is dat iedereen, en echt iedereen terecht komt in een bancair sleepnet.
Wederom een doodenge ontwikkeling van onze overheid.
Geen wonder dat de ECB naar een digitale "crypto" euro wil.
En uiteraard zullen alle gegevens worden opgeslagen in een datacenter, met alle energie van dien.
Dus het argument dat crypto zo milieuonvriendelijk is wordt hiermee ondermijnd.
Maar dit geldt natuurlijk niet voor een eventuele Digitale Euro, die hoeft immers niet gemijnd te worden en kan onbeperkt bijgedrukt worden, net zoals de ECB graag wil.

En het maar raar vinden dat crypto en nieuwe betaalsystemen meer en meer populair wordt.

Maya de Blij | 25-01-23 | 15:15 | 1

Ah digitale euro met de zo goed bekend staande beveiliging van de staat. 2 dagen en zijn alle rekeningen leeg oeps

benikookalgek? | 25-01-23 | 15:26

"Meer geld voor de politie!"
"Meer geld naar opsporing van misdaad!"
"Hou die criminelen nou in de gaten!"
"Hoe kan het dat dit ongemerkt is gebeurd?"
"De samenleving wordt kapot gemaakt door criminelen!"
.........
"Kaag is een kutwijf want ze wil illegale transacties laten monitoren!"

Beste_Landgenoten | 25-01-23 | 15:14 | 10

Die terecht omstreden sleepwet werkte ook zo goed dat een of ander kopstuk van IS hier jarenlang zijn gang heeft kunnen gaan. Het moest er komen want dan konden de problemen worden opgelost. Het resultaat mag er wezen. Met deze wet gaat het precies hetzelfde. Weer verregaande schendingen, maar er niet mee doen waarvoor het ingevoerd is. Burgers controleren en dan vooral je eigen burgers die zich dagelijks een slag in de rondte werken om die muppets als Kaag te onderhouden.

Kopieerapparaat | 25-01-23 | 15:46

Goh, wat een vergelijking weer.

"Hou die criminelen nou in de gaten!"

Helemaal eens. Maar snap de link totaal niet met het monitoren van alle inwoners. Bovendien wordt er wel erg selectief met dit soort dingen omgegaan. Want leg eens uit: waarom is dan bijvoorbeeld preventief fouilleren ineens een probleem geworden, want “etnisch profileren”, terwijl iemand van 21 in een dure Audi, Mercedes of BMW gewoon best wel verdacht is, ongeacht kleur of afkomst? Dat dan toevallig er verdacht veel Noord-Afrikanen in zo’n bak rondrijden kan geen excuus zijn. Toch gebeurd dat. En dan vindt jij dat dit wel kan?

DankeSchon | 25-01-23 | 16:24

@naglfar | 25-01-23 | 15:43:
Verdachte transacties- tienduizenden per jaar- worden door de banken door wisselkantoren gemeld bij het FIU in Zoetermeer. Daar werken ongeveer 60 politie M/V.
Do The math

theo-is-dood | 25-01-23 | 21:18
▼ 7 antwoorden verborgen

"banken nu ook al al uw transacties in de gaten houden"

Dus niet nodig, maar reptiel Kaag wil gewoon haar digitale Euro en complete macht.

keistad | 25-01-23 | 15:14 | 3

Ja, inderdaad. Het gebeurt nu al zegt ze.

ChalinaRosa | 25-01-23 | 15:32

Elke bank houdt transacties bij, dat zie je op je eigen afschrift.
Ik vraag me wel eens af hoe mensen zomaar door de lagere school kunnen rollen.

Beste_Landgenoten | 25-01-23 | 15:33

@Beste_Landgenoten | 25-01-23 | 15:33: Klopt. Maar als het goed is deelt die bank dat niet met god mag weten wie. Die bank kan verder ook weinig met die info. De overheid wil het graag hebben om te kunnen zien wat de doorsnee burger doet. Totale controle dus en dat is iets heel anders

Kopieerapparaat | 25-01-23 | 15:49

“Het koopkrachtpakket wat ÍK als minister van Financiën heb gepresenteerd namens onze regering.”
Openheid is voor plebs niet voor de MinFin.
Maar goed kunnen we wel zien wie meer dan €100,- doneren aan conservatieve partijen. En laten we wel wezen, die zijn gevaarlijk.
Walgelijk hautain mens, bah. De temperatuur zakt zo een aantal graden als hare hooghartigheid binnenkomt.
Ben nu even de boodschappen pinnen. €100,05. Huh? tante Kaag kijkt mee….

Dat zijn wel erg veel gecremeerde kroketjes meneer ratelaar. Niet zo goed voor uw gezondheid en de zorg is al zo duur….

ratelaar | 25-01-23 | 15:11 | 3

Leg nou eens uit wat *exact* hautain is aan haar uitspraken in dit interview.
Citaten graag.

Beste_Landgenoten | 25-01-23 | 15:34

@Beste_Landgenoten | 25-01-23 | 15:34:
Dat is gewoon keihard subjectief. Kan mevrouw Kaag (waarschijnlijk) niets aan doen, dat is mijn probleem, dat ik niet voorbij de vorm kan kijken, naar de inhoud. Maar ik begin mijn tegel met zo’n citaat.
Dat die ÍK er nog even bij moet. Je kunt ook zeggen: het koopkrachtpakket dat onlangs is gepresenteerd.
Hautain: arrogant, bekakt, aanmatigend.

ratelaar | 25-01-23 | 15:40

Zit iedere week op de 250 euro, maar Kaag , de dertig katten en hond moeten ook eten.

gato | 25-01-23 | 15:43

Walt Disney gaf opdracht voor een hymne voor de scene waarin de slang Mowgli hypnotiseerde in Jungle Book. Geen idee waarom ik daar opeens aan moest denken.

Piet Karbiet | 25-01-23 | 15:04

Kindermisbruik, corona en criminaliteit: Het zijn de standaardkaarten die worden getrokken om privacy te slopen, vrijheid te beperken of poen te confiskeren. D66 is er dol op.

Zeddegeizot | 25-01-23 | 14:59

Cash is King. And will be.

En anders betaalmiddelen met een hoge intrinsieke waarde.

Als hier geen verzet tegen komt, dan laten we ons toch echt álles welgevallen?!

Wat een v e r s c h r i k k e l i j k mens dat Kaagmens. En eerlijk gezegd alle collaborateurs in het kartel die kwijlend meedoen.

Zomaarwat | 25-01-23 | 14:53 | 2

Cash wordt steeds lastiger. In mijn tegel een stukje naar beneden het waarom. Het wordt de ondernemer die het ontvangt steeds moeilijker gemaakt om het weer weg te krijgen, lees storten. Zover dat ze cash niet meer accepteren omdat het een enorme berg inzet vereist van de ondernemer die hij nergens kan verhalen.

Kopieerapparaat | 25-01-23 | 15:06

@Kopieerapparaat | 25-01-23 | 15:06: Dat is ook de manier van werken en ze vinden zich slim. Ze maken het je gewoon onmogelijk maar gaan niet de openlijke discussie over wenselijkheid aan. Dát is nu democratieondermijnend. Want voor zover ik weet heeft de Tweede Kamer een motie aangenomen dat cash geld blijft maar zitten de apperatsjiks zodanig veel regeltjes te maken dat het de facto geen normaal betaalmiddel meer kan zijn.

Zomaarwat | 25-01-23 | 15:09

Betaling van 350 euro 3 weken vastgehouden door de Rabobank. Verzendende partij heeft blijkbaar zaken gedaan met iemand die op zo'n lijst stond of staat. Dat maakt de klant en mij indirect verdacht. Na 3 weken telefoon, ik leg uit het is een legitieme transactie, hier is de factuur. moest de klant ook nog even NAW gegevens aanleveren aan de bank.

Kut bemoeienis. Kut overheid. Sodemieter op.

Vanderlindemedia | 25-01-23 | 14:52 | 3

You are guilt unltill proben otherwise!

Hadena | 25-01-23 | 15:55

Aan is kut , rabo nog me

Hetiswathetis | 25-01-23 | 20:39

Ga eens deaud denk ik dan met dit soort vrijheidsverstikkende wurgwetgeving.

Waarom? Vanwege terrorisme? Eerst bakken volk binnenlaten want ze zijn zo goed en vervolgens de vrije samenleving doodverstikken met regeltjes vanwege terrorisme.

Het lijkt wel een complot. O, wacht. NEEEE! Heb ik niet gezegd!!!

Zomaarwat | 25-01-23 | 14:51 | 4

@ChalinaRosa | 25-01-23 | 15:09: Zekers. Die Romeinen hadden veelal belangrijke inzichten. En die ze uiten werden dan niet meteen opgepakt. Wat dat betreft leven wij wel in een hele platte wereld. Voor mijn gevoel.

Zomaarwat | 25-01-23 | 15:16

@kortebroek | 25-01-23 | 15:19: Hoe minder eigen vrijheid, eigen leven.
Aangenaam vrij leven, dat mag blijkbaar niet. Je krijgt een zieke maatschappij waarbij mensen gevangen worden gehouden in regels.

ChalinaRosa | 25-01-23 | 15:35
▼ 1 antwoord verborgen

Algoritmes, ideaal voor luie ambtenaren.
Het kost minder moeite, en het resultaat is minstens net zo slecht.

Zeurders | 25-01-23 | 14:50 | 3

Wacht maar tot de zegeningen van artificial intelligence worden bekendgemaakt.

Net als statistiek. Leidt genoeg econometristen op en je hebt modellen die niemand begrijpt, uitgelegd aan mensen die de uitkomsten verwelkomen en die vervolgens science is settled appen.

AI is zó ondoorgrondelijk, de opsporingsvarianten met allerlei afgeleide correlaties, dat manipulatie en dus - net als bij de selectieve toepassing van wetgeving - selectieve - zogenaamd objectief verkregen - uitkomsten geen enkel probleem zijn maar moeilijk te weerleggen.

En daar zit je dan en er komt een Kagoïde binnen als rechercheur.

* wakker schrikt *

Zomaarwat | 25-01-23 | 14:57

Alleen als het in hun straatje past, anders niet zie hier het voorbeeld:

De gemeente Rotterdam stopt met het inzetten van een computersysteem om bijstandsfraude op te sporen in de wijken Bloemhof en Hillesluis. Dat schrijft burgemeester Aboutaleb in een brief aan de gemeenteraad. Er is teveel onzekerheid over de werkwijze en het borgen van privacy.

Uranus1767 | 25-01-23 | 15:02

@Uranus1767 | 25-01-23 | 15:02: Daar maken ze bij mensen die de democratie ondermijnen of complotdenkers zijn, zeg maar mensen die niet juichend kartelpolitici onthalen, zich een stuk minder druk om.

Zomaarwat | 25-01-23 | 15:07

Zonder cash betalingen hebben sommige kappers hier in Amsterdam Oost een probleem.

Piet Karbiet | 25-01-23 | 14:49 | 1

Ja anders krijgen ze alleen maar van die racistische vragen over hun Mercedes AMG

CamaroHans | 25-01-23 | 15:08
-weggejorist-
Osdorpertje | 25-01-23 | 14:45 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Tegenwoordig heb ik een redelijk inkomen waar ik heel tevreden mee ben. Ik heb tenslotte zelf gekozen voor een iets rustiger tempo. Omdat ik fel tegenstander ben van "The War on Cash" doe ik nagenoeg alles cash (alleen als het ECHT niet anders kan via pin, cc of overschrijving). Mijn maandelijkse bankafschrift past makkelijk op A4-tje met iedere maand een forse cash opname om alles te betalen. Mijn bescheiden bijdrage om cash zoveel mogelijk in roulatie te houden. Fijn om te weten dat ik hiermee een plaatsje in de database ga krijgen.

Bugblatter | 25-01-23 | 14:44 | 5

Respect! Ik ben er gewoon te lui voor om de overheid continue te frustreren.

kortebroek | 25-01-23 | 15:10

@Smoelensmid | 25-01-23 | 14:50:
Ook dat de betalingen met de bankpas van een Nederlandse rekeninghouder voor het overgrote deel in het buitenland geschieden, is iets dat Nederlandse banken aan DNB moeten melden.
Gelooft u het niet, bel dan maar met De Nederlandsche Bank te Amsterdam

theo-is-dood | 25-01-23 | 21:24

boks

Grachus | 25-01-23 | 22:09
▼ 2 antwoorden verborgen

Hadden we deze maatregel maar in 2020 gehad. Dan konden we de 5.1 miljard van Hugoshenko terugvinden. Of werkt dit alleen voor burgers?

Klamme Endeldarm | 25-01-23 | 14:43

Ik heb zo af en toe ook weleens te maken met kasstortingen van een paar k bij de bank, maar dat ging de laatste keer wel moeizaam hoor. Je moet bijna je boekhouding meenemen om te kunnen overleggen waar het allemaal vandaan komt. Steeds meer gezeur om de herkomst. Moeten er ook nog wat grotere coupures tussen zitten nou, dan is het helemaal voor elkaar. Dan willen ze eigenlijk ook wel weten hoe mijn klant daaraan gekomen is, alsof ik dat ga vragen. Dat interesseert me überhaupt niks. Geld is gewoon geld en hoe mijn klant eraan komt is zijn zaak, maar het wordt bij de bank mijn zaak gemaakt. Gevolg is dat ik dat contante geld maar gewoon uitgeef en er een transactie privé-zakelijk tegenover zet. Dan ben ik zelf de stortautomaat, wat moet je anders. Dat het legaal geld is, is duidelijk. Er staat gewoon een factuur tegenover, maar ik moet de uiteindelijke herkomst dus kunnen uitleggen, belachelijk. Ik ga mijn klanten daar niet mee lastigvallen, stelletje imbecielen.

Kopieerapparaat | 25-01-23 | 14:42 | 4

@Zomaarwat | 25-01-23 | 15:02: EU staat erom bekend om juist een probleem te veroorzaken en vervolgens daar een oplossing (toevallig) op of bij te bieden.

Vanderlindemedia | 25-01-23 | 15:06

@Vanderlindemedia | 25-01-23 | 15:06: Het is zelfs vaker zo dat men een oplossing verzint, die toevallig een prachtige "bijvangst" heeft. Om dat in te voeren wordt er een probleem bij gecreëerd. Of is dit ook complotdenken?

Kopieerapparaat | 25-01-23 | 15:20
▼ 1 antwoord verborgen

En de halal banken doen ook mee aan de controles?

laurentius | 25-01-23 | 14:41 | 2

Een kapsalon döner blijft onder de € 100.

Spring Bruissteen | 25-01-23 | 14:50

Tuurlijk niet, Dat is dimcrisinazi.

Piet Karbiet | 25-01-23 | 14:56

Zowel wit geld als zwart geld worden door inflatie getroffen. Ten tijde van de lire was inflatie het middel in Italie om zwart geld af te romen. Criminelen kunnen ook in goud betalen.

Sierstrip | 25-01-23 | 14:41

We moeten de regering dan ook maar eens verantwoordelijk stellen voor hun uitgaven. We blijven redelijk, elke 10.000 euro wordt onderhavig aan een AI en zal verantwoord moeten worden. Bij duistere betalingen wordt de rekening van de regering geblokkeerd totdat er uitsluitsel is waar het geld naar toe is gegaan en of hier toestemming voor is gegeven.

clockandhammergame | 25-01-23 | 14:40 | 3

Hugo heeft 5 miljard uitgegeven en heeft geen idee waar aan.
Even van ministerie wisselen en weer door gaan.

Boeloeboe | 25-01-23 | 14:46

Ik stem voor.

Hetiswathetis | 25-01-23 | 14:50

@Hetiswathetis | 25-01-23 | 14:50: Ik niet. Het kost klauwen met geld, zoals alles bij de overheid en dan heb je een register waarin je kan zien hoeveel waar aan uitgegeven is. Mooi, maar dan zit daar een transactie tussen die niet in de haak is en dan? De overheid erop aanspreken? Dat is wel vaker gebeurd door Omtzigt en Leijten in andere zaken maar ook die komen er niet doorheen. Je wordt gewoon uitgelachen en niemand doet er wat mee, dus wat heeft het dan voor nut? Desnoods verzinnen ze wel wat. De omschrijving van de uitgave wordt gewoon aangepast voor je met je ogen kunt knipperen en hup, alles klopt. Met zulke foute figuren aan het roer komt daar niks van terecht. Zoiets zal alleen kunnen werken als degenen die het moeten bijhouden integer zijn. Nou, integriteit is bij de overheid ver te zoeken, begin maar bij de hoogste, onze premier.

Kopieerapparaat | 25-01-23 | 15:30

Het is illustrerend hoe ernstig geradicaliseerd 66 is. Het gaat hier om controle om de controle. Bizar dat je dus iets vanaf de €100 gaat volgen. Het dient echt niet om criminaliteit aan te pakken, maar om burgers in een wurggreep te krijgen.

Wil je via geldstromen criminelen track en, dan kan dat al lang. Geld is ook het middel waarmee de boefjes leuke spullen kopen of dingen doen. Dat is nog veel meer zichtbaar, bv “jongeren” in een te dure auto, maar ja daar gaat Sieg Kaag voor liggen want etnisch profileren.

Nuuk | 25-01-23 | 14:40

Democraten 66 nadat de reptielenhuid is verveld dictatuur 1984 . Voortekenen waren er al met om zeep willen brengen van referenda Oekraine en sleepnetwet , nu politieke partijen willen verbieden . D84 'we laten niemand vallen , maar willen wel alles kunnen monitoren en bepalen'

HetOorAakel | 25-01-23 | 14:38

Lijkt me eigenlijk wel een adequaat middel om mensen die zwart werken en over de bank betaald worden aan te pakken. Of betaald men hier graag meer belasting om de zwarte economie overeind te houden?

BobDobalina | 25-01-23 | 14:38 | 7

zonder zwarte economie is er ook geen witte.

pete1023 | 25-01-23 | 14:48
▼ 4 antwoorden verborgen

“If don’t care about your privacy because you have nothing to hide you arguably don’t care about your right to free speech because you have nothing to say. It is not about hiding but protecting the total of your democratic rights: being free to think, discuss and organize revolutionary and political movements. Once you give up one fundamental right you lose all the others and there is no way back."

- Edward Snowden

Joris Beltsin | 25-01-23 | 14:37 | 1

Ik denk dat we al de berg aan het afrollen zijn en al flink wat snelheid hebben ook.

Er zijn er nog wel genoeg die blijven zien wat er echt gebeurt. Ondanks alle propaganda en agitatie (tegen terrorisme en zwartwerken, ja ammehoela).

Zomaarwat | 25-01-23 | 15:21

Ook daarom... Bitcoin in plaats van dat waardeloze fiat geld. En minder mensen en meer kerncentrales. Een fijne dag reaguurders <3

Toede_Le_Dokie | 25-01-23 | 14:37 | 5

Bitcoin is net zo fiat als dat nepgeld van de overheid. Alleen heeft de overheid er niks over te zeggen.

Eerlijkheid gebiedt dat dat een moeilijk dilemma is. Want door de wetgeving is nepgeld toch wat waard. Iedereen MOET namelijk met DAT nepgeld betalen. Die zekerheid ontbreekt bij een bitcoin. Aan de andere kant is er geen overheid die er oneindig veel van kan laten bijdrukken. Ik ben er nog niet uit! Twee kwaden denk ik vooralsnog en dus een valse keuze.

Zomaarwat | 25-01-23 | 15:24

@Zomaarwat | 25-01-23 | 15:24: In principe is Bitcoin een 'Ponzi scheme', maar wat moet je anders met een steeds roofzuchtiger wordende overheid?

Grachus | 25-01-23 | 22:15
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat ik dan zo bijzonder vind:
nos.nl/artikel/2460334-kaag-wil-meer-...

Een stichting die in het belang van financiers en consumenten in het leven is geroepen mag niets meer extra's, maar banken (met commerciële belangen) moeten wel elke transactie van 100 euro of meer gaan bijhouden. Hoezo privacy?

kapotte_stofzuiger | 25-01-23 | 14:36

De privacywet werkt één kant op, naar de overheid. Gelukkig is alles wat digitaal is veilig bij onze overheid......

pibasso | 25-01-23 | 14:35

Dat monitoren gaat doorberekend worden aan de klanten.

dathoujetoch | 25-01-23 | 14:34 | 3

Ik weet niet of dit een cynische voorspelling is of een constatering maar dat meende ik laatst wel gehoord te hebben ja.

JJMS | 25-01-23 | 14:36

Precies, dit gebeurd al voor klanten die in het buitenland wonen. Sinds Oktober wordt er vrolijk 2 Euro per maand (vanwege de kosten mbt tot witwaswetten waar de bank zich aan moet houden) in rekening gebracht voor mensen met een adres in het buitenland, ik had het kunnen weigeren (niet de nieuwe voorwaarden "aanklikken" voor goedkeuring, maar de enige optie die dan gegeven wordt is om je rekening te sluiten.

Het hele verhaal over "of dat 100 Euro nu wel of niet de grens moet zijn" is een mooie afleiding.
Zolang mensen over elkaar heenvallen om of dat het 100 Euro of 101 Euro moet zijn, zijn ze niet zo gefocussed op het gedrocht zelf dat deze wet is.

Over 15 jaar betaal je door inflatie voor een "patatje met" al 100 Euro en wordt dus praktisch per wet, al je betaalverkeer gevolgd.

En als je straks dan per ongeluk/foutief wordt aangemerkt als mogelijk fraudeur zit jij met de ellende om bij je zelf verdiende geld te kunnen komen en aan te tonen dat de algoritmes toch echt fout zaten. (succes daarmee)

Borrom | 25-01-23 | 14:45

Dat is al zo. Ik betaal een paar euro in de maand voor "verplicht klantonderzoek" Al zowat een half jaar. Destijds navraag over gedaan en inderdaad, om deze reden. Kosten voor dat monitoren.

Kopieerapparaat | 25-01-23 | 14:49

Goede maatregel, laat zwartspaarders en andere criminelen maar bloeden.

Après toi | 25-01-23 | 14:32 | 8

Je weet toch wel dat betalingen naar deze website per definitie verdacht zijn...

* Naar het kroontje kijkt *

Ing. eslapen | 25-01-23 | 15:19

Ik stel dan voor dat we de gehele bevolking afschieten. Gewoon voor de zekerheid dat zwartspaarders en criminelen bloeden.

Heb je nog wat nuttigs te melden?

Zwartsparen raakt verder ook een zenuw. Waarom zou de overheid moeten weten wat jij bezit? Dat is uit de tijden van Zalm. Daarvoor gaf je de rente aan en dividend. Onze overheid heeft de nare neiging totale controle te willen en alles van haar burgers te willen weten. tenzij je de grens over komt wandelen, dan niet. Het is een doodeng verhaal en jij reduceert het tot dat het anti-criminelen zou zijn. Kind en badwater.

Zomaarwat | 25-01-23 | 15:28
▼ 5 antwoorden verborgen

Is het steeds meer inperken van de vrijheid van Burgers eigenlijk wel legaal.
Dacht dat de Staat er voor ons en ons belang is.

Uw Verzekeringsadvis | 25-01-23 | 14:31 | 1

De Staat neemt het doorgaans niet zo nauw met legaal of illegaal. Die doen gewoon en als er gezeik van komt laten ze Rutte of Kaag ofzo de boel recht lullen. Zelfs als de landsadvocaat ervoor moet liegen bij de rechtbank is het nog geen probleem. Gevolgen voor de verantwoordelijke heeft het toch nooit gehad en zal het ook nooit krijgen.

Kopieerapparaat | 25-01-23 | 15:01

Mijn dochter had 7 euro overgemaakt naar een bankrekening nr in Duitsland, als bijdrage voor een verjaardagscadeau van een vriendinnetje. Toen moest ze volledig naam en adres van dat meisje aan de bank (ing) doorgeven, maar die mail en brief daarover had ze gemist door studie in buitenland.
Gevolg, rekening geblokkeerd. Na veel bellen en mailen eindelijk weer gedeblokkeerd.
Wat een waanzin! Voor 7 euro.
En was wettelijk geregeld door Europa…..

laurentius | 25-01-23 | 14:30 | 3

belachelijk...

pete1023 | 25-01-23 | 14:50

Het is al bezopen dat ze die transactie bekijken.

marcoplarco | 25-01-23 | 15:08

Kaag is de nagel aan de doodskist van onze voorheen relatief vrije samenleving.

JJMS | 25-01-23 | 14:30

Wat is het toch een misselijk serpent

clockandhammergame | 25-01-23 | 14:29 | 4

@Uw Verzekeringsadvis | 25-01-23 | 14:32: Nee, hun leiders wonen riant in Zwitserland.

Piet Karbiet | 25-01-23 | 15:01

@Piet Karbiet | 25-01-23 | 15:01: O ja, dat zou je bijna vergeten.

Uw Verzekeringsadvis | 25-01-23 | 16:30

@Uw Verzekeringsadvis | 25-01-23 | 14:32:
Vraag dat aan de Shin Beth en Mossad.

theo-is-dood | 25-01-23 | 21:29
▼ 1 antwoord verborgen

En stel nou eens dat die verlaging van de grens tot 100 euri een heleboel alerts oplevert die opgevolgd moeten worden. De toezichthouder aan wie je het moet melden kan nu niet eens de workload aan. Laat Kaag eens zorgen voor een uitbreiding in het personeelsbestand van de FIU, dat lijkt me zinvoller dan deze proefballonnetjes.

bimbam | 25-01-23 | 14:29 | 5

@Borrom | 25-01-23 | 14:59:
Met de toezichthouder bedoelt bimbam de toezichthouder op de bank... Bij de bank intern wordt het verdeelt in eerste lijn (klantencontact, "mevrouw wat doet u nu?") en tweede lijn (waar intern de transacties gescreend worden). De toezichthouder heeft geen behoefte aan alle (valse positieve) meldingen. Die kijken of er überhaupt gemonitord wordt, en hoe, waar, hoeveel meldingen er zijn. Zo was er een bepaald filiaal, van een bepaalde bank, in een bepaalde Baltische staat waar vele miljarden ongecontroleerd doorheen gesluisd werden zonder dat het hoofdkantoor het in de gaten had.

Louter Leuter | 25-01-23 | 15:11

@Kopieerapparaat | 25-01-23 | 15:02:
Ik ook... een bank die zelf meerdere overtredingen gemaakt heeft en onvoldoende monitorde. Maar u denkt toch niet dat de R... bank het zelf betaald? Ge zijt een grapjas.

Louter Leuter | 25-01-23 | 15:13

@Louter Leuter | 25-01-23 | 15:13: d=t

Louter Leuter | 25-01-23 | 15:28
▼ 2 antwoorden verborgen

Dan gaan we toch gewoon allemaal weer chartaal betalen? Oh nee, dat is ook overal zwaar wegontmoedigd.

Hans Kwalzan | 25-01-23 | 14:28

Banken fungeren zo onderhand als Belastingdienst, man man man..

luukeeeeeert | 25-01-23 | 14:28 | 1

Elke ondernemer met BTW. Dat is in wezen wat de BTW inhoudt... en de kleine en grote ondernemer mag de BTW uit uw zakken halen en die moet afgedragen worden.

Louter Leuter | 25-01-23 | 15:04

Brave new world. De dag dat super computers(algoritmes) alles gaan bepalen nadert nu met rasse schreden. Een totale controlemaatschappij staat aan de deur te bonken.

Uranus1767 | 25-01-23 | 14:28 | 1

Supercomputers rekenen. Dit is geen rekenen... heb je ander ijzer voor nodig.

Louter Leuter | 25-01-23 | 15:01

Elke maand pin ik een paar honderd euro, werkt prima. De bank weet dat, maar hoe ik het besteed daar heeft niemand - niet mijn vrouw, niet mijn accountant, niet de belastingdienst en niet de bank - iets mee te maken.

small_town_dude | 25-01-23 | 14:28 | 7

@naglfar | 25-01-23 | 15:58: Als je 1 miljoen ombrengt dan kom je er mee weg als je er eentje neerknalt heb je een probleem.

Uw Verzekeringsadvis | 25-01-23 | 16:29

Idem dito hier, maar dan meer dan een paar honderd.
Zolang het nog kan en als dat niet meer zo kan, dan verzin ik wel wat anders.

aflaatverkoper | 25-01-23 | 17:58

Je vrouw ook niet? Dan heb ik wel een donkerbruin vermoeden waar dat geld blijft.

Schoorsteenveger | 25-01-23 | 18:57
▼ 4 antwoorden verborgen

DNB heeft onlangs nog gezegd dat ze vinden dat de banken hun zaakjes nu redelijk op orde hebben en dat ze risk based mogen monitoren. Je kan de grens wel op 100 euri zetten iov Kaag, maar de algoritmes van de transactiemonitoring tools doen daar naar verwachting geen ruk mee. Holle frasen van een minister van financien die de ballen verstand heeft van dit vak.

bimbam | 25-01-23 | 14:26 | 2

Mijn betere helft weet alles van transactiemonitoring en de tools. De banken worden al overspoeld met valse positieven. Dat wordt een gigantische lawine met die 100 euri. Wij gaan dat met ons allen betalen... zinloos bovendien.

Louter Leuter | 25-01-23 | 15:00

Die gast van de Nederlandse bank zondag. Geloven wij dit. Nederlandse dus

Hetiswathetis | 25-01-23 | 20:35
-weggejorist-
Piet Karbiet | 25-01-23 | 14:26 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Ze controleren meestal de verkeerden.
De makkelijkst te controleren groep.
De grote vissen blijven buiten spel.

laurentius | 25-01-23 | 14:24 | 1

Nummerborden. Zware criminelen hebben die altijd vervalst. Maar het CJIB vindt u en ik wel.

Piet Karbiet | 25-01-23 | 14:28

Bizar gewoon.
Mevrouw Kaag is Nederlands volksvertegenwoordigster.
Voor Nederland, betaald door Nederland.
Witwasaanpak vanaf 100 piek heeft geen enkele prioriteit, zelfs niet voor D66 stemmers.
Mevrouw Kaag voert de Europese agenda braaf uit, zonder zich af te vragen wat de Nederlanders ervan vinden.
Laat maar toetsen bij de rechter.
Ik vind €100 echt belachelijk om mensen te monitoren.
Wat een verspilling van data/energie.

Ruimedenker | 25-01-23 | 14:24

Blij dat ik onze poetsvrouw maar €75 betaal. Zou toch wat zijn als ineens de fiscus hier op de stoep staat.

nietsdoenerT | 25-01-23 | 14:22 | 2

Die komt bij de poetsvrouw op de stoep. Als opdrachtgever mag je zo iemand bruto uitbetalen en hoef je geen administratie bij te houden en ligt de fiscale verantwoordelijkheid geheel bij de poetsvrouw.

BobDobalina | 25-01-23 | 14:35

Voor 3 uurtjes toch?

Hetiswathetis | 25-01-23 | 14:47
-weggejorist-
Deurdonderer | 25-01-23 | 14:22

Trouwens: wat levert al die witwasbestrijding eigenlijk op? Want het kost zat: onze privacy en waardigheid, en bakken met geld: de banken besparen aan alle kanten maar blijven de kosten verhogen want “fraudebestrijding”. Als het meer kost dan het oplevert moeten we er mee ophouden, en als het minder kost, dan zou het voor ons dus gratis moeten zijn. En niet miepen over vage maatschappelijke kosten, kwantificeer het maar.

Muxje | 25-01-23 | 14:21 | 5

Waarom die druggebruikers niet aanpakken, houd dat witwassen vanzelf een keer op.

VW, alles ist vorbei | 25-01-23 | 14:42

Ze pakken hiermee alleen klein grut. Die moeten van hun paar duizend Euro per dag aan drugsopbrengst wel homoheuptasjes van Louis Vuitton kopen, Gucci slippers en andere merken die de gemiddelde Nederlander niet kan kopen. Allemaal omdat deze jongeren het verdiende criminele geld niet op de bank kunnen zetten.
Daarom zetten zij zich graag voor lul met outfits waar een Nederlands gezin een paar maanden voor kan eten

pibasso | 25-01-23 | 14:42

@StiekemeBunzing | 25-01-23 | 14:37:
Wetgeving zegt, en dit is het nare, niet wat ze precies moeten doen. Dus ze doen maar wat, die CDD analisten, hongerig als ze zijn om te scoren.

Schoorsteenveger | 25-01-23 | 15:17
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat is het toch een enge heks Frau Kaag.

MK27 | 25-01-23 | 14:21

Preventief fouilleren stuit juridisch gezien al op problemen. Waarom dit niet? Zonder dat er sprake is van een redelijk vermoeden, word je behandelt als crimineel. Een sexwerkster kon geen hypotheek krijgen omdat ze een risico vormde. De bevoegdheden van opsporingsambtenaren zijn vastgelegd. Hoe zit dat met de werknemers bij een bank. Mogen die meer? Dit is de rechtstaat op zijn kop.

Sierstrip | 25-01-23 | 14:20 | 8

Die hele Wwwft is letterlijk preventief fouilleren. Banken moeten verplicht onderzoek doen naar het gedrag van hun klanten als er een rood vlaggetje gaat wapperen. Als een arme drommel in een dikke SUV rijdt mag je 'm niet aanhouden met het verzoek zijn achterklep even open te doen, maar een bank mag inzake 'verdachte' transacties' het hemd van je lijf vragen.

Schoorsteenveger | 25-01-23 | 15:14
▼ 5 antwoorden verborgen

Bij dit soort topics ga ik er altijd eens goed voor zitten.. heerlijk! Kijk iedereen eens klagen, maar alles blijft bij het oude, ja ook in maart! Nogmaals het kabinet Rutte weet dat het overgrote deel van de Nederlanders alleen maar blabla is, en met die wetenschap kan je bijna alles doen en doordrukken. Echte helden had je in 40/45 alles wat daarna kwam is rubber.

Man-Bijt-Hond | 25-01-23 | 14:19 | 1

Tijd voor oorlog?

aflaatverkoper | 25-01-23 | 17:44

Wat een gelul elke keer over "uw privacy moet kapot" Er gaat helemaal niets kapot. Bankverkeer gaat digitaal, u vertrouwt u geld toe aan de bank en natuurlijk hebben zij toegang tot hun clientgegevens. Dat geld ook voor reisbureau's, belastingdienst, webshops, creditcardmaatschappijen, RDW, etc.... Als je dat allemaal niet wil moet je vragen of je baas je loon elke maand in het loonzakje meegeeft en je vervolgens met de trekschuit of paardentram naar huis kan gaan ok de kolenkachel op te stoken.

johnyl | 25-01-23 | 14:16 | 10

@Louter Leuter | 25-01-23 | 14:50: U vergelijkt bankregels voor witwassen met in de gracht springen en u adviseert mij om de pincode op m'n bankpasje te schrijven ? Dit alleen maar louter geleuter, dus u heeft een goeie nickname gekozen.

johnyl | 25-01-23 | 15:10

@johnyl | 25-01-23 | 15:10:
U vindt alles prima en gelul.... Dus dat doet u ook dan? Ja toch? Niet dan?

Louter Leuter | 25-01-23 | 15:14

Maar als het gaat over het monitoren van de whatsapp en smsjes van Rutte en/of Hugo Shoes blijkt dat ineens toch alleemaal wat moeilijker te zijn maar oh wee als den burger eens een euro onverantwoord aan de verkeerde persoon over zou durven te maken, dat wordt dan weer wel zonder probleem volkomen uitgeplozen.

zwellevertje | 25-01-23 | 15:44
▼ 7 antwoorden verborgen

Iedereen met een meier+ in z’n zak is verdacht en loopt de kans iets uit te moeten leggen.
Wat verjaardagsgeld van de kinderen?
Inleveren!

Ruimedenker | 25-01-23 | 14:16 | 2

Er zijn spaarders in ons land die in een schoenendoos 80.000 euro hebben liggen voor de dagelijkse boodschappen, althans dat is het excuus bij de FIOD.

johnyl | 25-01-23 | 14:18

Heb op dit moment ook gedonder en gezeur met een analist van 'mijn' bank over bepaalde transacties. De man meldt zich als donderslag bij heldere hemel met het smoesje dat-ie ons bedrijf "beter wil leren kennen om u nog beter van dienst te kunnen zijn", maar begint meteen te dreigen de zakelijke relatie op te zeggen als ik niet meteen naar zijn pijpen ga dansen. Heb 'm gezegd dat ik eerder bij zijn bank weg ben dan dat hij mij buiten kan gooien. Maar uiteindelijk gaan we toch aan het kortste eind trekken als alles tegen ons samen gaat spannen, zo werkt dat. Je wordt er enkel maar cynischer van.

Schoorsteenveger | 25-01-23 | 14:14 | 9

Gewoon uit interesse.... Moet je als Nederlandse ondernemer verplicht bij een Nederlandse bank zitten ?
Wellicht zijn ze in België wat minder spastisch?

der_feldwebel | 25-01-23 | 15:27
▼ 6 antwoorden verborgen

Zouden ze de geldstromen van (en vooral naar) het Koningshuis ook zo angstvallig in de gaten houden?

Waakvlam | 25-01-23 | 14:14

Huidig fout beleid als excuus voor toekomstig nog fouter beleid.
D66...

hetmoetdanmaar | 25-01-23 | 14:13

Wat een opluchting dat het filmpje het niet doet ;))

Euhm Eukaaglypta schrijft u even mee ?

..

..

Euh nope, gaat je geen reet aan, en nou gauw op je bezem

AldNuut | 25-01-23 | 14:13

Willen jullie een totalitaire staat naar voorbeeld van N Korea en of China? Zo ja stem dan D66!

Blonde Nel | 25-01-23 | 14:12 | 1

N Korea en China hebben net als D66 het woord democratie in hun eenheid partijen staan, dus ja moet het handelen van D66 overeenkomstig zijn als in die diktaturen.

Jbgeno | 25-01-23 | 14:42

Heeft ze die 5 miljard van Hugeau gevonden?

dathoujetoch | 25-01-23 | 14:11

Maar je huis contant aftikken is veel politici ook niet vreemd.. maar dat is niet verdacht blijkbaar..

de bier | 25-01-23 | 14:10 | 1

Aftikken? Die krijg je gewoon van bevriende diplomaten.

Muxje | 25-01-23 | 14:18

Nog maar een paar stappen verwijderd en je kan thuis opgepakt worden na een iets te grote bek op GeenStijl.
Wie op 4 mei nog durft te roepen dat “vrijheid het grootste goed” is, is af.
Bemoeienis is geen vrijheid.

Ruimedenker | 25-01-23 | 14:10 | 2

Je hoeft maar een waxinelichtje te gooien of je krijgt al TBS

Waakvlam | 25-01-23 | 14:15

@Waakvlam | 25-01-23 | 14:15:
Het hangt er wel vanaf naar welk varken je het gooit hè. Niet overdrijven.

aflaatverkoper | 25-01-23 | 17:33

Gelukkig heb ik niks te verbergen.
(zegt de nuttige idioot die er te laat achter komt dat totalitaire overheden heul eng zijn)

Elkerlyc | 25-01-23 | 14:10

Gaan ze dit ook doen in het Europarlement?

Zapata10 | 25-01-23 | 14:07 | 1

Nee, omkoopgeld blijkt altijd cash te zijn;
dat zie je wel aan de bedragen die bij de socialisten thuis werden aangetroffen.

CLoVis | 25-01-23 | 14:36

Wanneer wordt cash geld verboden?

Jos Tiebent | 25-01-23 | 14:07 | 1

Defacto al bijna het geval. Pinnen wordt steeds moeilijker gemaakt en cash betalen is jakkie-bah-vies.

marcoplarco | 25-01-23 | 14:52

Heel eng..
Maar goed.
Dirk
De Haan brandstof
Booking, com
Eneco
Hypotheek
Hoeren
Restaurants.
Ziezo..
Flikker toch op met je (ver)volgsysteem.

Ruimedenker | 25-01-23 | 14:05 | 6

Kun je bij de hoeren ook al pinnen? Wat een vooruitgang. Wel oppassen dat je dan niet met de gazemelijkepas betaald.....

Okami | 25-01-23 | 15:37
▼ 3 antwoorden verborgen

Big Sister... wat een schandalige inbreuk op (financiële) privacy. Wederom laat zij zien volledig ongeschikt te zijn om een rol in de Nederlandse politiek te spelen. Breng o.a. de Palestijnse miljarden corruptie tot licht, maar laat de Nederlandse burger met rust.

NotWoke | 25-01-23 | 14:04

Big Sister is watching you

dathoujetoch | 25-01-23 | 14:04 | 1

"Heks is all over the place"........

Blonde Nel | 25-01-23 | 14:14

Zit je dan met bergen goud en juwelen om zwart geld te kunnen uitgeven de komende 30 jaar...

geheelvergeter | 25-01-23 | 14:02

En het crimineel geld wordt uitgegeven in de rest van Europa, waar ze gewoon niet moeilijk doen met cash...

redthehaghue | 25-01-23 | 14:02

Natuurlijk is D66 voorstander van een totalitaire samenleving waarin de overheid de moraal bepaalt en het belang van de overheid als het belang van de hele samenleving wordt gezien. Totalitarisme is immers een kernwaarde van D66.

Tarak | 25-01-23 | 14:02 | 1

Hear hear!!

HAL 9000 | 25-01-23 | 14:14

En die grote hoeveelheden cash die ze bij criminelen vinden dat wordt iets uit het verleden of niet Mw. Kaag?

pejoar | 25-01-23 | 14:02

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland