LIVEBLOG. Lavrov dreigt met nucleaire wapens en Derde Wereldoorlog, 'Kreminna is gevallen'
Dag 62 van de oorlog die nog geen wereldoorlog is +++ LIVEBLOG
Dag 62 van de oorlog en het is nog niet echt dat we staan te applaudisseren voor de daden van de Russen. Oorlogje spelen is niet eenvoudig (mooie analyse hier) en de Russen zijn vooral goed in de boel platsmijten van een afstandje. Nu de beloofde 3-daagse oorlog al 62 dagen duurt dreigt aardappelkop Sergei Lavrov maar weer eens met zijn kernwapens. Volgens Lavrov doen de Russen er alles aan om een kernoorlog, en dus WOIII, te voorkomen. "Het gevaar is serieus, reëel, en we moeten het niet onderschatten." Volgens zijn Oekraïense collega Dmytro Kuleba bezigt Lavrov de taal over nucleaire wapens omdat hij gaat verliezen: "Russia loses last hope to scare the world off supporting Ukraine. Thus the talk of a ‘real’ danger of WWIII. This only means Moscow senses defeat in Ukraine." Ondertussen was het vannacht raak in Ochakiv, dat geraakt werd door (kennelijk) X-35-raketten en mogelijk ook met clustermunitie, Mykolayiv en Zaporizhzhia, terwijl de Russen claimen dat op hun grond Zhuravlevka is geraakt door de Oekraïners. Volgens Britse intel is Kreminna gevallen en proberen de Russen door te stoten naar Sloviansk en Kramatorsk (van dat treinstation). Tot slot nog wat maf nieuws uit Moldavië. Volgens de Russische staatsmedia vonden er explosies plaats in en bij Tiraspol, Transnistrië, maar waren die explosies er eigenlijk wel? En die zogenaamde explosies in Moldavië bij Parcani-Bender, waren die er wel? Vreemd, dus. LATER MEER... LIVEBLOG!
UPDATE 8.43 uur - Harald Doornbos retweet deze beelden van een 'explosie' in Moldavië... Maar we zien weinig
UPDATE 9.22 uur - Context van de uitspraken van Lavrov trouwens in dit draadje. Voor de duidelijkheid dus: Moskou vindt een nucleaire oorlog 'onaanvaardbaar', maar men ziet wel 'serieuze dreiging'
UPDATE 9.49 uur - Beeld uit Moldavië hier en hieronder. Twee radiozendmasten zouden verwoest zijn bij explosies. Zei daar iemand... false flags?
UPDATE 10.15 uur - Russische raketten vliegen OVER de kerncentrale van Zaporizhzhia. De centrale is sinds 4 maart in handen van de Russen. Enfin, met raketjes spelen in de buurt van een kerncentrale is: onhandig
UPDATE 10.23 uur - In Transnistrië, Moldavië, zien ze de bui al hangen. Het volk naait er alvast uit
UPDATE 10.35 uur - En de Russen laten er geen gras over groeien
UPDATE 11.22 uur - Ministerie van Defensie van Transnistrië heeft code RED ALERT afgegeven. Kirov reporting...
UPDATE 14.55 uur - Oekraïners geraakt door artillerie. Canadian Volunteer zegt dat iedereen het overleefd heeft, maar dat schijnt niet zo te zijn. Minitikkie NSFW wel
UPDATE 16.00 uur - Okee, hier is de langere video. Die is wel NSFW
UPDATE 19.05 uur - Dikke vette dogfight-meuk hier. Een Oekraïense jet (nee, Rusland heeft nog STEEDS geen supremacy) jaagt op een Russische jet. Naar verluidt heeft Oekraïne deze slag gewonnen
UPDATE 19.09 uur - Gore video hier. Russische strijders van Allah gaan effe wat minder
Social
Social
Social
Kharkiv
Kaart
Social
Wat is er gaande in Moldavië
Social
Reaguursels
Inloggenhaha die sukkels van de Russische FSB hebben een video gepubliceerd die de verblijfplaats zou moeten tonen van een 'neo-Nazi bende' die de Russische tv-presentator en Putin-fanboy Vladimir Solovyev zou hebben willen executeren. De video toont een shirtje met een hakenkruis, nog wat andere shit en 3 doosjes van het computerspelletje 'The Sims 3'.
Kennelijk hebben ze de instructies om ook '3 sim-kaarten' in de video op te nemen verkeerd begrepen... In een latere video die ze hebben uitgebracht zijn de doosjes geblurred. Can't make this shit up... wat een faalhazen.
het wordt nog beter. Ze moesten een aantekening in een boek maken en ondertekenen met een onleesbare handtekening. De handtekening schijnt inderdaad van ene meneer "Onleesbaar" te zijn. Dom schijtvolk.
Dit meen je niet..... het idiocratisch niveau gaat voorbij de intelligentie van mijn kringspier en linker kleine teen de diepte in. En die 2 doen het beter dan mijn hersenen..... godsallemachtig. Kan Patty Brard daar niet directeur worden?
Dat is te lullig voor woorden.
Rusland stopt de gasleveringen aan Polen. Eens kijken hoe dit zich gaat vertalen naar de gasprijzen.
Ik ben direct even maar gaan googlen na het zien van dat artikel op Bloomberg: www.bloomberg.com/news/articles/2022-... En hier een kaartje van het gasnetwerk van Europa: www.entsog.eu/sites/default/files/202... Ik weet nog niet hoe het Rusland dit precies gaat aanpakken, maar ik heb zo'n idee dat het steekspel waarin EU-lidstaten tegen elkaar wordt uitgespeeld nu gaat beginnen.
De NAVO begint nu ook scheurtjes te vertonen. Kroatië zegt dwars te liggen over toetreding Zweden en Finland. Lullig voor Finland vooral.
Wat ook? Zoals de diepe scheuren in dat lachwekkende zooitje invaders die op wat bommen gooi na nergens een doorbraak weten te forceren wetende dat het echte spul van de vrije wereld nu met duizelingwekkende snelheid op hun doelen arriveren? Die ook?
Ik snap het ergens wel. We hebben het verzaakt de problemen op de Balkan op te lossen, waardoor die nu kunnen zeggen van: Eerst ons probleem oplossen, dan die van Finland. Ook daar is tenslotte Rusland een probleem via bondgenoot Servië.
Deze is ook wel prachtig: twitter.com/UAWeapons/status/15186546...
Static objects... waarschijnlijk al verlaten/niet in staat zich te verplaatsen. Los daarvan dit zelf ontwikkelde anti-tanksysteem heeft zihc al wel bewezen.
Van horen zeggen dat versie 2 een high-score functionaliteit krijgt en een direct-upload knop voor social media ;-)
@litebyte | 26-04-22 | 17:40: Dat weet ik zo nog niet. De Russen kunnen tenslotte niet of slecht onderling met elkaar communiceren. Alle communicatie van hen gaat via de commandant ver weg van het front.
Over de zaak Moldova. De brug van Odessa naar het stukje land onder Moldova is vernield door de Russen. Kans bestaat denk ik dat de Russen daar hun landing gaan doen vanuit de zwarte zee. En dan door naar Moldova. Dan Odessa van twee kanten in de tang.
Ja, dat probeerde ik toenstraks al duidelijk te maken.
Zal Roemenie leuk vinden. Voordat je het weet heb je Oekrainers en Moldaviers die vanaf Roemeens grondgebied de Russen aanvallen. En hopla, zomaar de NAVO direct erbij betrokken.
Hopelijk vernielen de Oekraïners de brug naar de Krim, past wel in het straatje van Kiev fail, Moskwa en dan poem brug weg.
@Hadena | 26-04-22 | 16:23: NATO gaat zich niet direct betrekken, dat is juist het excuus waar Putler op wacht om eventueel tactische kernwapens in te zetten (had hij zelfs al vlak voor de invasie aangegeven)
@litebyte | 26-04-22 | 17:29: dat bedoel ik dus. Zonder dat het ze willen, valt iemand vanaf natogebied de Russen aan. En de Russen direct een aanleiding.
@Hadena | 26-04-22 | 17:36: Dat gaat niet gebeuren.
Nou ja punt is natuurlijk dat dit helemaal past in het Russische aanvalsplan voor Moldavië. Ik denk de komende dagen gaan we die landing zien. Niet voor niks heeft Poetin in januari zes enorme boten laten overkomen uit de Baltische Zee.
@Beste_Landgenoten | 26-04-22 | 18:26: inderdaad.
Lavrov mag ook wel een kopje thee, met polonium.
Niets meer dan een buikspreekpop
Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Ik denk dat Lavrov aan Gutierrez de volgende deal voorstelt. Laat Zelensky met z'n vingers van de strook Krim-Donbas afblijven en de overwinning vieren over: (1) de Russen uit de rest van Oekraine zijn weggejaagd en (2) er van verdere agressie bv jegens de Baltic en nuclear attacks ondanks voorspellingen niets is uitgekomen. Beiden leveren dan wat in en het opent de weg naar snelle en duurzame wapenstilstand. Vooral niet doorvechten tot de Eindzege zoals de Navo-hitsers willen want dan wordt het alsnog een langdurig bloedbad en de Navo is nu eenmaal niet opgericht om vrede te leveren (zie Midden-Oosten, Joegoslavië enz) ergo een waardeloze raadgever. Gutierrez zien we er wel voor aan dat hij namens de VN weer in the lead komt.
En (3) Rusland zichzelf 30 jaar terug in de tijd laten trappen. Het probleem is dat er een parkinson dwergje niet aan mee wil werken. Je weet wel, die dit allemaal begonnen is.
Ja, bukken voor Hitler werkte ook geweldig vroeger.
Laat Hitler maar hier winnen, dan is het over. Toch?
Zelensky heeft al aangegeven niet te stoppen totdat de Ruzzisten uit heel Ukraine verwijderd zijn. Gezien de enorme wraakgevoelens van de gehele politieke en publieke achterban in Ukraine zullen de Ruzzen er uitgeflikkerd gaan worden en waarschijnlijk op zo'n manier dat ze zich ook nergens meer in de wereld durven laten zien.
Wat de afgelopen 20 jaar is opgebouwd wordt nu in slechts een half jaar voor zeker een halve eeuw verkloot door die domme Putler
Linksom of rechtsom wordt dat toch de afloop. De Russen hebben geen regime change meer nodig. Zelensky geen terugkeer naar vóór 2014.
@goldbach Godwin = af
Nee ik vrees dat Rusland deze gifbeker nu in zijn geheel gaat leegdrinken. Ze hebben zich enorm vergist met deze oorlog, hun leger blijkt een papieren operette-tijger te zijn en hun economie ligt half naar adem te snakken. De VS zowel als Oekraïne ruiken een kans om voor heel lang af te rekenen met Poetin en Rusland. Het gaat eventjes duren, maar uiteindelijk zal Rusland een toontje lager gaan zingen. Tenzij met de grote T, Rusland kernwapens gaat inzetten.
@Theodorus.Goldbach | 26-04-22 | 14:11:
Yep. De geest van Chamberlain waart wederom door Europa.
@landgenoten Een volgende post-war move kan zijn dat Rusland, EU en IMF gaan praten over een herstelplan voor Oekraïne. Dat zou in lijn zijn met Gutierrez en een feasible solution. Een Oekraïne ZÓNDER Kolomoisky ea oligarchen, wel te verstaan. Dat is nu eenmaal voorwaarde voor aansluiting bij de Moderne Europese Beschaving.
Ik zeg niet dat het per se zo zal gaan. Maar we moeten wel eens beginnen met verder kijken dan hup Oekraïne of boe Chamberlain
@borderlijntje | 26-04-22 | 14:25:
Lastige is dat met het Rusland van nu, dat in een soort psychose verkeert over de NAVO en dat overal "nazi's" ziet, geen zinnige afspraak te maken valt. Zo lang de maffia in het Kremlin baat heeft bij dit verhaal gaat het door. Poetin waadt nu zo diep door het bloed, dat alleen de vlucht naar voren nog openstaat. De inzet wordt namelijk steeds hoger.
@borderlijntje | 26-04-22 | 14:25: op dit moment lijkt ernog niemand geïnteresseerd in stoppen. De Oekraïeners vinden dat ze Rusland zoveel schade toebrengen dat ze denken dat Rusland gaat opgeven. De Russen denken dat ze de Oekraïeners zoveel schade toebrengen, dat ze op den duur verslagen zijn.
@borderlijntje | 26-04-22 | 14:25: en wat is derol van China?
Geen idee overigens, of Joris / de redactie de volgende tegel kan waarderen. Het betreft een stijlloze promotie.
Cynthia C. van de Kamp, betreft een Nederlandse jonge vrouw met een vriend in Kyiv. Ze vertrokken tijdens het eerdere beleg niet, maar besloot lokale Oekraïners d.m.v. donaties te helpen met voedsel en andere levensmiddelen - En doen dit nog steeds.
Wellicht kunnen wij, tegelaars, onze bijdrage leveren en hiermee indirect dus ook de Russen dwarsliggen.
Links, hierrr :
linktr.ee/cynthiacvdkamp
Youtube kanaal:
www.youtube.com/channel/UCF1FggG8t8IT...
Instagram:
www.instagram.com/cynthiacvdkamp/
Ukraine is langzaam maar zeker aan het verliezen. Dorpje bij dorpje. Stad voor stad. Nog even en de boel breekt. Maar hier denken we dat Ukraine de oorlog al gewonnen heeft. Ukraine gaat er aan. Ook al kost dat de Russen nog eens 50,000 man. En er komt een moment dat China zich gaat roeren. Stuur nu troepen naar Ukraine.
Eigenlijk verliest Rusland sowieso. Behalve als je 50.000+ doden, tienduizenden kapotte voertuigen, een opinie die tegen je is als klinkende overwinning beschouwt. Ja als je het zo bekijkt, dan wint Rusland dik. Als je het zo bekijkt heeft Duitsland de oorlog eigenlijk ook gewonnen.
Ukraine is helemaal niet aan het verliezen. Kyiv is niet bezet, de president is niet afgezet/verwijderd, er is alleen aan de kust zwaar verlies geleden. Het merendeel van de Ukrainse troepen is nog niet ingezet, terwijl alles al is ingezet dat Rusland voor deze speciale miltiare actie in de planning had staan.
Gezien de treinen vol oudere voorraden tanks en andere verotuigen die nu richting Ukraine vertrekken zal het nog wel eventjes duren, maar wil nog niet zeggen dat ze ook gaan winnen.
@Mokum Kosher | 26-04-22 | 13:52:
De oorlog is nog maar net begonnen. Uiteindelijk zal Rusland, net als Duitsland, verliezen, maar het betekent ook dat Het Westen enorme verliezen zal moeten incasseren. Net als met die ellendige Duitsers van toen wachten we gewoon af.
@litebyte | 26-04-22 | 13:59:
Ik heb nergens geschreven dat de Russen gaan winnen. Echter Ukraine gaat verliezen en het zal jaren van terug vechten door Het Westen kosten voordat Rusland zich gewonnen geeft. Tegen die tijd is China ook betrokken en blijkt jaren later dat de stijd in Ukraine eigenlijk de opening van WO3 was.
@Lafayette | 26-04-22 | 14:08: Waarom zouden de Chinesen dat willen? Enig idee hoe de oorlog in China wordt ervaren? Mogelijk verbaast het je maar zelfs de Chinese media is helemaal niet pro-Russisch.
China ziet Ukraine als souverein land en heeft allang aan Putler aangegeven hoe ver die mag gaan. Dat zal zeker geen kernwapens zijn.
@Lafayette | 26-04-22 | 14:08:
China gaat niet direct ergens zich mee bemoeien. Misschien wel op de achtergrond, dat kan.
Maar ze hebben te veel te verliezen in economisch perspectief met enig partij, dat willen ze niet riskeren.
@litebyte | 26-04-22 | 14:49:
China heeft haar eigen motieven en het land heeft eigenlijk al voor ogen dat een conflict onvoormijdelijk is. De geopolitiek spanningen tussen de USA en China zijn al decennia aan de gang. De tekenen zijn al jaren aan de wand. Dat men de Russen steunt wil helemaal niet zeggen dat dat van harte is, maar ze zullen zich nooit tegen de Russen keren. Zie het als Japan en Duitsland WO2. Eigen motieven, eigen strategie. Hoe dan ook China gaat haar snel opgebouwde arsenaal hoe dan ook gebruiken. De USA inschatting is ook dat dit conflict onvermijdbaar is. Zij varen nog op een proxy strategie waarbij Japan, Zuid-Korea, Taiwan, Philipijnen, etc de eerste klappen mogen op vangen. Eigenlijk niet veel anders dan Europa. Dat is voor de USA ook een proxy ver weg van Amerikaans grondgebied is.
@tis_wat | 26-04-22 | 14:51:
Zoals je zelf stelt. China gaat zich niet direct met Ukraine bemoeien. Maar dat hoeft ook niet om wel een grote rol te spelen. Ze gaat voor haar eigen oorlog, en samen met het conflict in Europa vormt dat wel WO3.
@Lafayette | 26-04-22 | 14:58: Totale stierepoep. China gaat helemaal niets gebruiken, is ook totaal geen noodzaak voor. Er is sinds de 24ste GEEN enkele duidelijke uitspraak geweest vanuit China waaruit blijkt dat ze Putler ondersteunen. Sterker nog, ze hebben aangegeven Ukraine als souvereine natie te accepteren (voor Putler bestaat Ukraine niet) In de Chinese media owrden de bombardementen op burgerdoelen als schandalig aangegeven, t-shirts met de afbeelding van Zelensky zijn in China gewoon te koop.
@litebyte | 26-04-22 | 16:04:
Ik heb nergens geschreven dat China Rusland of Putlin gaat ondersteunen dat bak jij er van. China heeft haar eigen motieven en strategie en zal zich gaan roeren. Tezamen met het conflict in Europa gaat dat WO3 heten. Dit zuig ik zelf niet zo maar uit mijn duim, maar komen van analyses door Stratfor en de boeken van o.a. belangrijk adviseur George Friedman. In de USA houdt men al een tijdje rekening met een conflict met China. En de oorlog in Ukraine gaat die alleen maar dichterbij brengen.
twitter.com/UAWeapons/status/15182768...
Chinese geweren?
Was te verwachten, is ook niet te controleren wat er aan het oosten gebeurt. De vraag is alleen wanneer ze geleverd zijn en door wie ( eventueel een via via? ).
En wil China een eventueel conflict rekken omdat ze er garen bij spinnen ( politiek/geopolitiek en financieel ) of weten ze meer over de belabberde toestand binnen het Russische leger en willen ze koste wat Rusland als geopolitieke factor overeind houden? Hoe dan ook, Poetje zwemt in het geld en met geld is alles te koop. Ook nu.
Ja van de VS, die nemen ze wel eesn in beslag
@litebyte | 26-04-22 | 13:52: Mogelijk bestemt voor Houthi rebellen in Yemen en door de VS in 20 of 21 in beslag genomen, en nu in Ukraine als wapenleverantie.
In Transnistrië heb je het Cobasna munitiedepot met geschat 22.000 ton.
Is het een false flag om de aandacht van de Donbas af te leiden en zo het front nog breder te maken?
Je maakt het front niet breder, je versplintert het
Herinner de Oekraïners daar ff aan, dan kunnen die dat depot zo eventjes opblazen.
Ondanks die lachwekkende Russen, gaat het nu toch voorspoedig voor hun. De zet met Transnistrië is ook best wel sluw/slim.
Ik zie in Donbass langzame maar gestage vorderingen van de Russen. Op Russische Telegram kanalen ook veel video van vernietigde Oekraïnse posities in dat gebied. Het wordt nog serieus daar de komende dagen. De Russische tactiek is simpel. Drone geleide lange afstand artillerie die kilometer voor kilometer de Oekraïense posities stuk schiet.
@Beste_Landgenoten | 26-04-22 | 12:53:
Maar er is geen vooruitgang.
@Beste_Landgenoten | 26-04-22 | 12:53: hoe je het ook wendt of keert, Rusland is sterker. In ieder geval op de korte termijn.
Gaat helemaal niet voorspoedig. Ukraine voert een vertragingsoorlog door met zo weinig mogelijk troepen/verliezen ze gecontroleerd te laten oprukken.
Hoe verder naar het westen hoe breder en zwakker het front, hoe langer de supply lines hoe eerder er gaten gaan vallen en hoe minder veilig ze zijn.
Die zogenaamde tangbeweging die ze uitvoeren lukt alleen als je je flanken goed kan verdedigen en gezien de ielhedi waarmee dat nu al gaat zal dat nog heel lastig gaan worden.
@Beste_Landgenoten | 26-04-22 | 12:53:
Als er geen follow-up komt na die beschietingen heb je weinig tot niets aan die Russische "precisie"bombardementen.
@litebyte | 26-04-22 | 13:02: Juist. Gebied innemen zegt niks. Aanval is verdediging, verdrdiging is aanval. Met slagen verliezen kun je oorlogen winnen. De tijd zal laten zien wat walsen voor effect heeft op de walser zelf. We zijn maar net begonnen.
@nobodiesunmighty | 26-04-22 | 13:58: Inderdaad. Rusland denkt mogelijk werkelijk dat als ze straks de Dombas verovert hebben het blijft bij een soort van wapenstilstand, maar Ukraine heeft al aangegeven te blijven vechten totdat alle gebieden weer bevrijdt zijn. Dat kunnen ze nog vele maanden volhouden.
@Theodorus.Goldbach | 26-04-22 | 12:56: Er is alleen wel vooruitgang. Ik krijg alleen de indruk dat de Russen bij de omsingeling vast gaan lopen in de bossen ten oosten van Izium. De zuidvleugel van de omsingeling is heel breed. Het lijkt haast op een Schlieffenplan, maar dan naar het noordoosten toe. Moldavië gaat de lul worden als de Russen weten te landen in de inham. Kan zit er dik in dat ze maar besluiten het via Moldavië proberen Pridnestrovië/Transnistrië te bereiken door linksom het natuurgebied te gaan en ergens in Moldavië de brug over te steken.
Update 11:22. Op zich komisch. Rusland had dit al heel lang in de planning, inclusief die "aanslagen" in Moldavië, maar eigenlijk pas nadat Odessa was veroverd. Het lijkt erop alsof ze toch maar gewoon draaiboek 1 volgen, ondanks dat Odessa nog lang niet gevallen is. Want hoe willen de Russen deze situatie van buitenaf gaan komen steunen dan? Met vliegtuigen? Die worden onmiddellijk neergehaald. De trein? De bus?
Via de kust
@litebyte | 26-04-22 | 12:57:
Welke kust?
Denkt u niet dat de Russische troepen in Transnistrie ipv zich op het westen te richten opeens naar rechts gaan en een 2e front in Oekraine openen met als hoofddoel Odesa?
Heeft toch totaal geen zin om in verder in Transnistrie of Moldova te gaan rotzooien nu?
@The project | 26-04-22 | 13:01: Kust van Ukraine - omgeving van Prymorske
@Graaisnaaiert | 26-04-22 | 13:12: Ze zouden het gebied onder OdeSa kunnen bezetten en hiermee aansluiting zoeken met Transnistrie, tegelijk hiermee een dreiging vormen voor Roemenie in een toekomstig lange bezetting of goed kunnen gebruiken in mogelijk toekmostige onderhandelingen.
@litebyte | 26-04-22 | 13:19: Ben benieuwd of die ca. 1500 soldaten zomaar door mogen lopen naar Odesa.
@litebyte | 26-04-22 | 13:19:
Dat is inderdaad ook een mogelijkheid, dat ze Oekraine van Roemenie afsnijden. Hebben ze alleen wel weer een langere grens om te verdedigen en een gebed wat ze moeten pacificeren. Ik zet mijn geld toch op het isoleren en belegeren van Odesa.
@Monkey Cabbage | 26-04-22 | 13:31: 1500? Nee, ongeveer zo'n 11.000 (Krim) die zouden al eerder worden ingezet maar toen bleek dat er plotseling wat bootjes het niet meer deden.
Die mensen ook...
"Geef Poetin wat hij wil, dan is deze ellende over"
Poetin wil de totale vernietiging van Oekraïne. Het "heropvoeden" zodat ze hun slaafse plek weer kennen aan de keten fan het Kremlin.
Hoe kan je werkelijk vrij en blij leven in Nederland (of elders) en dat propageren. Het is een beetje als treinkaartjes uitdelen aan joden tijdens WO2.
Ik schuif die figuren die dat schrijven dan ook meteen in de bak met trollen.
Inderdaad ongelofelijk dom om dat ook maar te willen opperen.
Zelfhaat, Theo en natuurlijk jaloers op "sterke" leidertjes die wel in de praktijk proberen te brengen waar zij achter het Risk-bord alleen maar van konden dromen. Beetje zielig, wel maar iedere samenleving besttaat voor een x-percentage uit dat soort mensen. De Jamaars, noem ik ze ook wel.
Men is deze wijze spreuk uit WOII vergeten:
"Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen; dan dooft het licht."
nl.wikipedia.org/wiki/H.M._van_Randwi...
Sleepankers voor de vooruitgang van de mensheid.
Omdat een paar mensen een vreemd idee in hun hoofd hebben.
Een paar aliens zitten nu te vergaderen. Als we nu tevoorschijn komen, stopt dit dan? Of moeten we ze even laten gaan.
Mijn oude buurman zei tegen me:
"Putin gaat binnenkort de gaskranen helemaal opendraaien, zo, dat er zoveel gas naar Europa stroomt, dat er gasvoorraad-opslagen tot de nok toe gevul zijn en er geen aardgas meer van andere landen er bij kan, waardoor die landen geen geld meer kunnen verdienen aan de handel in aardgas. En mocht dat de boel niet doen kantelen in het voordeel van Putin, dan schiet ie met een boog brandende vuurpijlen op die gevulde gasopslagen..."
Ja, mijn oude buurman heeft enorm veel fantasie.
Out of the box, heet dat in positieve termen
Wij moeten onze strategische reserves flink gaan opschalen als we straks van het Russische gas af willen.
Willem Alexander moet gewoon weer een pilsje gaan drinken met Wladimir. Naar Willem Alexander luistert hij wel, die drinkt Wladimir onder de tafel.
Gleitwitz 2.0
en.wikipedia.org/wiki/Gleiwitz_incide...
Ik geloof er helemaal niks van dat Rusland kernoorlog technologie in handen heeft. De Amerikaanse regering betaald 10.000.000 USD per kernkop aan onderhoud per jaar. Het luistert extreem nauw om onderhoud uit te voeren aangezien de splijting zo nauwkeurig dient te gebeuren dat de kleinste afwijking door bijvoorbeeld geen jaarlijks onderhoud uit te voeren de hele voorraad omzet naar lage impact lange afstand raketjes. Ik zie die Russen eerder dat geld in hun eigen zak steken dan dat ze het inderdaad besteden aan onderhoud. Niet dat we het risico willen nemen, maar ik houd het erop dat die Amerikanen dit weten en daarom geen hoger DEFCON alert afgeven na de dreiging van Rusland in het begin van deze oorlog.
Met het Amerikaanse kernwapenarsenaal is het niet best gesteld. Wat weer vragen oproept.
@Theodorus.Goldbach | 26-04-22 | 11:56: De Amerikanen hebben hun kernwapens prima op orde. Je bedoeld waarschijnlijk het GMD dat hapert aan alle kanten en dat wordt alleen gebruikt voor defensie bij inkomende raketten. De Russen hebben die technologie niet en daarnaast denk ik niet dat onderhoud gepleegd is op het Russische arsenaal in de afgelopen tientallen jaren. Dat blijft gewoon een dingetje met die Russen: onderhoud
Slecht onderhoud weerhoudt sommige regimes er niet van om dan maar inferieur materiaal te gebruiken.
Interesting. Met een beweerdelijke 6000 kernkoppen ben je dan al snel USD 60 miljard kwijt. Laat het iets goedkoper zijn in Rusland is het nog steeds een achterlijk groot bedrag. Het hele jaarlijkse defensie budget van de Russen zou usd 65 miljard bedragen. Best kans dat ze slechts een klein gedeelte gevechtsklaar hebben.
@BobDobalina | 26-04-22 | 12:15: Ik zou het gewoon gokken joh. Hup laat de Navo maar een no fly zone instellen. Er kan helemaal niets mis gaan.
Punt is, ook al is maar 10% van het Russische arsenaal inzetbaar, het is meer dan voldoende om de wereld te vernietigen.
@Beste_Landgenoten | 26-04-22 | 12:46: Alsof die Russen alles ineens de lucht in steken, die sturen misschien max 3 raketten richting de grotere steden in de US, anders hebben ze geen onderhandelingspositie meer met de rest van de wereld. Kom je misschien op 2 lanceringen van in totaal 60 raketten, met geluk zal er in het in eerste instantie misschien een paar afgaan, daarna zijn ze al geraakt door de Amerikanen met een 80-90% procent kans. Ik zie het niet snel gebeuren dat de Russen zo'n risico willen testen, maar wie weet hoe gek die Putin is. Daarnaast denk ik dat indien Putin de opdracht geeft en het protocol van de atomische sleutel in werking treed, dat de Oligarchen reeds nieuwe protocollen in werking stellen alvorens de 2e sleutel omgezet kan worden, dat protocol zal waarschijnlijk het einde van Putin betekenen, want die Oligarchen die gaan echt geen geld verdienen in een radioactieve wereld.
@ian | 26-04-22 | 13:05:
Denk als ze inzetten, dan in Oekraïne en een heel klein kernwapen, voldoende voor een vliegveld of legerbasis. Als signaal is dat meer dan genoeg om te kijken wat de reactie zal zijn van de VS.
De roebel kruipt trouwens weer omhoog. Is er iemand die me uit kan leggen hoe dat kan? En andere vraag. Wat heeft poetin aan een land wat compleet kapot geschoten is? Azovstaal fabriek is volgensmij niet veel meer van over. Dan heb je misschien de grond waar veel in zit. Maar daar heb je wel de kennis en materieel voor nodig om het eruit te halen. Vraag me af in hoeverre Rusland dat in zijn eentje kan? Iemand?
Poetin koopt massaal roebels op. Ik heb geen andere verklaring.
Rusland is prima instaat om zelf die grondstoffen aan te boren en te mijnen, itt tot Oekraï ne die daarvoor westerse expertise nodig had.
Check: youtu.be/aEpk_yGjn0E
Heldere uitleg.
Rusland maakt het erg moeilijk roebels in andere valuta in te wisselen. Daarnaast verkopen ze nu hun goudvoorraad.
@Alexander des Burgus | 26-04-22 | 12:48: die was inderdaad enorm gegroeid.
Ik las trouwens ergens een andere kijk op Lavrovs woorden. Dat hij de Russen voorbereidt op een terugtrekking onder het mom van, wij Rusland gaan woIII voorkomen.
Zou mooi zijn. Maar ik geloof er niets van.
Als dat eens zo zou zijn.
Hoe 'fantastisch' het gaat met de Russische invasie kun je eenvoudigweg al afleiden uit het gedreig met onvoorziene consequenties, kernwapens en WO3.
De Russen hadden al niet veel meer, maar ze glijden nu met de dag dieper de afgrond in.
Voorlopig ligt voor Oekraïne het grootste risico in Donbass, waar de steden Sloviansk en Kramatorsk toch langzaam in zicht komen van de Russische bezetting. In dat geval is een heel groot deel van Donbass verloren. En mogelijk een half leger ingesloten geraakt.
Dat is ook zijn doel, helemaal insluiten van 3 kanten oprukkend.
Iedere dag een paar kilometer werkt uiteindelijk ook hè.
Goh, het Kremlin escaleert en zegt vervolgens dat ze alles doen om WO III te voorkomen. Als echte Poetin-versteher begrijp ik dat je het tegenovergestelde moet horen van wat er wordt gezegd door het Kremlin.
Trap de Rus uit Transnistrië en geef het terug aan Moldavië.
Ja, ik zou het wel weten in Moldavië.
Onofficieel zijn we al in oorlog met Rusland sinds 24 februari. Het westen heeft vanaf het moment van de invasie alles in het werk gesteld om al dat indirect of direct van Russische financiele waarde is in het westen te confisqueren of te vernietigen. Dagelijks komen daar honderden miljoenen bij. Zelfs als Rusland zou besluiten om vandaag nog de oorlog te stoppen gaat die vernietiging van Russisch kapitaal en de economie nog maanden zoniet jaren gewoon door.
Gebieden veroveren is niet het meest lastig, maar gebieden bezet houden, zeker in een land als Ukraine is vele malen lastiger. Los daarvan is Ukraine er op gebrand om vooral de kust en Marioepol te de-Russificeren, dat gaan Russen niet maanden, laat staan jaren volhouden.
Dreigen met nucleaire oorlog of het werkelijk inzetten van kernwapens is pure zelfdestructie. Daarnaast heeft China al lang aangegeven hoever Putler mag gaan voordat ze een actieve stelling tegen de oorlog gaan innemen. Een kernoorlog betekent evenwel vele tienduizenden Chinese doden en een enorme impact op de Chinese economie.
Inzet van tactische kernwapens in Ukraine zelf zal betekenen dat nog meer landen zich tegen Rusland keren
Het beste scenario is als Putler op korte termijn wordt verwijderd.
Onofficieel is het al kerstmis.
Als je de bevolking uitroeit is het behouden van terrein al een stuk makkelijker.
@Hadena | 26-04-22 | 11:28: Nee, dat is het niet, dat dachten de Duitsers ook in zowel Ukraine als Rusland. Je bent je mogelijke bron van informatie kwijt en je kan noodzakelijke voorzieningen en infrastrutuur niet meer draaiende houden. Het gaat niet om een gebied van enkele tientallen kilometers maar ongeveer ten grootte qua landgebied van Nederland, dan hebben we het alleen over de strook in het zuiden
@litebyte | 26-04-22 | 11:40: Gros van de infra daar is voornamelijk Sovjet-era spul, dus dat kunnen die Russen heus wel zelf onderhouden... maar at the rate they're destroying everything is het nog maar de vraag of er iets te onderhouden valt straks.
Dan heb je 2 klappen in één keer opgelost: je kan alles opnieuw herbouwen én je hebt geen vervelende bevolking meer, dus je hebt die informatie ook helegaar niet nodig.
Die zenders: en.wikipedia.org/wiki/Grigoriopol_tra...
Ondanks de kernbom dreiging leef ik gewoon door, het is niet anders. De USSR zal niet snel kernwapens inzetten want dan zinken alle superjachten linea recta naar de bodem. Voor die tijd is Putin al weggebonjourd, hoop ik.
Dus Putin wil elders een zege behalen om het moraal hoog te houden.
De man is terminaal ziek, dan doe je rare dingen - zeker als het echt Parkinson is, bepaalde vormen hiervan tasten ook het brein aan. Hopelijk heeft iemand ergens in een la nog een pil van Drion gevonden en wordt deze snel
aan Putler toegediend.
Ik zou deze berichten toch maar serieus nemen, ooit dachten we hier ook dat Putin de Ukrainien niet zou binnenvallen.. hoe onvoorspelbaar kan een oorlog zijn..
Overeen half jaar is de wereld weer heel anders. Maar juist dat, is er voor ons veranderd. Van jaren vijtig tot 1989 was het lekker stabiel. Daarna ook weer tot nu (of tot covid). Probeer nu maar eens in te schatten als befrijf waar je je volgende fabriek moet neerzetten? Voor economie niet echt goed als ze allemaal gaan denken, ik wacht wel even. Ik vraag me trouwens wel af hoe dat zat met investeringen ten tijde van WOII. Daar weet ik dus helemaal niks van.
NEE ooit dachten een stel nuttloze westerse broekzak generaals b.d. en zogenaamde experts dat. Half de wereld die serieus de Telegram berichten van Russische soldaten en hun familieleden volgden wisten dat al zeker sinds eind januari. Zelfs in de Doema waren er al idioten die weken van te voren exact de datum hadden aangegeven via hun social media.
Han ten Broeke is een enorme nuteloze lullende lul evenals die Arend jan boekestein, Bob Deen en die IKEA generaal de Kruif. Keer op keer hebben ze het mis met hun zogenaamde analyses. nu is dat geen probleem in een cafe, maar deze worden dsu gezien als adviseurs voor de overheid.
Dat dacht helemaal niemand …..
Tijd voor een all out aanval op de Russische troepen in Transdnjestrië. Zoveel zijn het er niet en nu kan het nog met relatief kleine inzet.
De optie kernoorlog ligt op tafel, dat is op zich al gevaarlijk. Dreigen met een mes of met een pistool loopt ook vaak uit de hand.
Als de oorlog de verkeerde kant uitgaat wat dan.
Wat nu als Ukraine op dit moment ook een kernbom ontwikkeld of een vuile kernbom. Wat ik me heel goed kan voorstellen. Waar kan dit allemaal toeleiden. Echt met allemaal in de wereld moeten we aansturen op vrede/bestand. Dit is gewoon waardeloos.
Dat kan Oekraïne niet zomaar. Zo'n kernbom. Rusland heeft overigens niet zomaar tjernobyl en die andere grote centrale een tijdje bezet gehouden. Om te zien of er ook een kernwapens programma was.
Maar kernwapens, altijd gevaarlijk.
Enne.. terug dreigen? Is dat nog een optie? Dan maar weer een portie koude oorlog en hopen op een nieuwe Gorbatov. Er moet een punt komen dat men inziet dat een evenwicht veel beter is
Dat evenwicht gaat er voorlopig niet komen. De sancties gaan niet zo maar weg.
Zijn leger helpen financieren, trappen we hopelijk niet meer in.
Dat Transdjnestrie is ook een vaag verhaal. Het is wachten op een aanval daar. De Russen hebben er een leger.
Het cynische aan dat landje is dat het een Russisch-Oekraïense actie was om dit van Moldavië los te weken. De Russen steunden het met hun leger, Oekraïne economisch en dat Russische leger faciliteren. Kijk op een kaart en je ziet het.
Hoeveel Russische troepen liggen daar?
@Graaisnaaiert | 26-04-22 | 12:25: Er zitten zo'n 1500 man; zou mij niets verbazen als de Russen met zo'n kleine force weer eens wat stupide gaan doen.
Het is de Russen weer gelukt, iedereen heeft het weer over de Derde Wereldoorlog, Nukes, Kernwapens, dood, dood, dood.
Dreigen, schreeuwen, daar zijn de Russen goed in.
Proberen de controle te houden, dreigen met het allerergste wat er is en zeker gelijk aangeven dat Rusland dat zelf niet wil en zal accepteren. Zo ongelooflijk vermoeiend.
Het zijn net bumperklevers die met 180 aan komen scheuren op een 80 km weg en jou de schuld geven dat je te langzaam gaat; schreeuwen, bedreigen en nooit aan zelfreflectie doen.
Ze zijn zwaar aan het verliezen, dat weten ze donders goed, dus ze gaan maar weer dreigen met kernwapens, Derde Wereldoorlog, Russische cultuur, blah, blah, blah.
Voor nu, denk ik, vind ik, het zal nooit gebeuren.
Allemaal grootspraak. Bangmakerij en willen laten zien dat je een Grootmacht bent met macht en invloed.
Wat ze dus niet zijn (Teletubbies-leger en zware economische crisis) en daarom zo hard gillen.
Psychologie handboek, eerste hoofdstuk, 'haantjesgedrag.'
Maar het gaat erom dat wij allemaal erover praten en zogenaamd bang moeten zijn. En dat is ze gelukt.
Ben je bang?
De eerste tegel die ik lees vandaag: heerlijk geschreven.
Mag ik dan bij jou
Heb net even het psychologie handboek erbij gepakt, maar het eerste hoofdstuk is helemaal niet haantjesgedrag, maar het ontstaan van de psychologie?
Die kleptocraten in Moskou, doen alsof de hele planeet net zo leeg is als Rusland zelf. Wel - Verrassing.
Toespraak CNN Lloyd Austin, US defense secretary: "Oekraine kan deze oorlog winnen en wij zullen Oekraïne daarbij steunen". Dat is een heel andere stellingname dan aan het begin. De VS heeft nu de strategie aangepast naar: We gaan Rusland verslaan, in Oekraïne.
The plot thickens.
Rusland heeft nog zo'n 20 inzetbare divisies maar daarmee verzwakt het zijn west- en oostgrenzen,
@litebyte | 26-04-22 | 10:27:
Nou ja hoe lang kan een land met het BNP van de Benelux een oorlog van deze omvang volhouden? Rusland is een grootmacht, maar vooral wegens de olie, het gas en de kernwapens. Verder maakt het niet zoveel klaar, op welk gebeid dan ook. En we zien nu: Met een kutleger.
@Beste_Landgenoten | 26-04-22 | 10:33: De beste divisies en regiementen liggen nog om Moscow en vooral in het westen aan de grens met de NATO. Het overkoepelende 20ste leger (ongeveer 70.000 man) kan denk ik als het best uitgeruste en het meest gemotiveerde hiervan worden gezien. Dit ligt rondom Moscow.
Klinkt goed, ik ben helemaal voor. Kost wel wat geld en materieel maar een genocide onder de Oekrainers - en die gaat komen als Poetje wint - moeten we koste wat kost voorkomen.
@litebyte | 26-04-22 | 11:29: dat zou ik daar ook maar laten voordat je het weet staat UA daar aan de poort.
Dat is oorlog: je weet nooit van te voren hoe het precies gaat lopen. Tijdens het lopende proces kunnen de posities veranderen, de bondgenootschappen ook.
Zoals ik gisteren al opmerkte, ik denk dat er op enig moment voor het Westen een punt gaat komen, waarop ingrijpen, hetzij rechtstreeks of via een soor omweg, onontkoombaar gaan worden. Bijv. vanwege de vluchtelingenstroom, nu al 8,3 miljoen Oekraïense vluchtelingen verwacht, of de economische schade, of andere strategische zaken.
Onder druk wordt alles vloeibaar, en zo is het zeker in een oorlog.
Hoe meer hulp Oekraïne krijgt, des te beter!
Goh, weer kernwapens...
Gaap.
Lavrov is nog de enige overtuigde Put-medestander, een beetje zoals Keitel.
Weinig mensen schijnen te beseffen wat het gooien van kernbommen en de escalatie ervan inhoudt: het is dan gedaan met alles, een nucleaire winter wil je zelfs niet overleven.
Het erge is dat Putin er letterlijk uitziet alsof hij niks meer te verliezen heeft. Bunkerlucht en afwezigheid van zonlicht maakt hem duidelijk niet gezonder of vrolijker. Hij laat gewoon zien dat het verenigde Westen ondanks militaire, logistieke en cyberovermacht nog steeds afwachtend en angstig is.
We zitten hier gewoon te kijken naar een verloren prestigestrijd die onnoemelijk veel doden, leed en vernieling kost.
Feitelijk laten de Russen niets anders zien dan een wereldwijd uithangbord van Militair Onvermogen. Er blijkt een gebrek aan gemotiveerd en kundig opgeleid militair personeel en modern materieel.
Vrij dom om zo aan de grote klok te hangen dat je als land op militair vlak eigenlijk helemaal niet zoveel voorstelt en jarenlang een véél te grote broek aan hebt getrokken. Sta je daar lekker met die broek op je enkels in de schijnwerpers van de wereldwijde media te klunzen.
Dus dan ten einde raad die strohalm pakken en maar wat insinuaties over kernwapens de wereld in gaan helpen want jezus ja kruisjes slaan met Pasen heeft ook al niet geholpen dus dan maar weer met de moed der wanhoop blufpoker gaan spelen en die grote broek puffend omhoog hijsen.
Misschien trapt er nog iemand in.
Het zat er een beetje in. Hun leger is absoluut sterker geworden onder Poetin, maar geen partij voor bv de VS. Probleemloos dat Rusland geen land is als Irak of Libië die je echt totaal kan verslaan. Ik denk dat de Amerikanen een slepende oorlog prima vinden want maakt de Russen steeds zwakker. De Amerikaanse lusten zijn echter Oekraïense lasten want die zitten dan met een jarenlange vernietigende oorlog.
Of het de Russen echt niet gaat lukken om doelen (deels) te behalen is de vraag. We zitten in een sociaal media tijdperk waarin de aandacht snel verslapt. Deze oorlog duurt nu 2 maanden en dat is niks voor een oorlog.
Wanneer je kijkt naar de geschiedenis van Russische oorlogsvoering dan moet je de beer (….) ook eerst nog schieten voor de huid kan verkopen. Ze starten altijd beroerd aan een oorlog en uiteindelijk weten ze de boel om te draaien. Ik vind de vergelijking met bv de Finse oorlog in de jaren dertig opvallend. Wel wat ver misschien want toen is niet nu, maar toch. Russen kunnen lijden en veel doden interesseert ze niets, niet bij de tegenstander, niet bij hun eigen soldaten en burgers, ook daar voorbeelden te over in de Russische geschiedenis.
Het lijkt wat af te gaan op een WW1 scenario met vernietigende vaste front toestanden.
China heeft hier een enorm belang, want het gaat hier met name in de Donbas ook om grondstoffen zoals zeldzame metalen voor batterijen, windturbines, zonnepanelen, magneten en vooral de chipindustrie naast de enorme gasvelden.
Europa betrekt namelijk 90% van deze metalen uit China, maar was druk bezig om deze op termijn uit Oekraïne te gaan betrekken. Europa heeft dus ook een groot economisch belang dat Oekraïne bij de EU gevoegd zou worden.
Door Rusland te steunen stelt China zijn economische positie veilig en leidt gelijktijdig de Amerikanen af van Taiwan. De Amerikanen kunnen zich geen langdurig conflict veroorloven in Europa en proberen nu een doorbraak te forceren met massale wapenleveranties. Als dit succesvol verloopt kunnen ze hun volle aandacht op Taiwan en China richten. Een mislukking zal onherroepelijk tot een langdurig conflict aan de Europese grens leiden en China zal zijn kans schoon zien om Taiwan in te palmen. Er staat dus nogal wat op het spel naar mijn idee.
Grondstoffenoorlogen zullen alleen maar erger worden tot er een wereldheerschappij is onstaan. En zelfs dan zal die met wapens moeten worden gehandhaafd.
Amerikaanse kosten om Oekraïne militair te ondersteunen kost maar een fractie van wat dagelijks heeft gekost voor de oorlog in Afghanistan.
@Hadena | 26-04-22 | 09:58: Deze oorlog maakt duidelijk wat we al wisten. Landen en hun inwoners zijn te afhankelijk van elkaar geworden. Ook covid liet dat zien. Oorlogen, voor zover die ooit iets gebracht hebben, passen niet (meer) in de huidige tijd als middel om conflicten te beslechten.
@Hadena | 26-04-22 | 09:58: Agent Smith: Human beings are a disease, a cancer of this planet. You’re a plague and we… are the cure".
Het gaat bij China meer om de graanschuur. Zij hebben een flinke lap grond geleased in Oekraïne.
China wil alles, behalve de poppetjes. En Rusland ook. Maar de EU wil ook de poppetjes
Als Oekraine valt is dat een ramp voor ons in het westen. We hebben ons te lang door China en Poetin in slaap laten sussen en wat betreft China zijn we nog steeds niet wakker. Kan wel janken hoeveel geld we vanuit Europa hebben weggepist naar arme en/of foute landen en regimes terwijl Poetje destabiliseerde en China voor een appel en een ei concessies op land, mijnen en grondstoffen binnenharkte. En wij maar outsourcen he, want we wilden zo nodig goedkoop, winsten en kennis. En natuurlijk heel veel - veelal levenslang gesubsidieerde - consumenten binnenharken he, want nog meer centjes.
Man man man. Als er dan toch een wake-up call moet komen ( sommigen noemen het de great reset ), laat dat dan alsjeblieft nu zijn, nu is het nog niet te laat.
Maar eerst, Poetin tot staan brengen en terug de grens over meppen en dan met China aan de slag. Begin maar eens met een schadeclaim namens de EU en de VS in te dienen voor de wereldwijde covid-schade, onder dreiging van het versneld terughalen van de maakindustrie, uitgebreide exportverboden van cruciale zaken buiten de EU/VS, het weren van Chinses en Russische studenten van onze Beta-universiteiten en het de moeder heffen op goederen vanuit China. Daarna praten we verder.
De kracht van nucleaire wapens is hun afschrikkende vermogen. Je moet er dus mee dreigen anders heeft het hebben ervan geen nut.
Maar als je ze niet durft in te zetten, heeft er mee dreigen geen zin.
Nee je hoeft ze niet daadwerkelijk te gebruiken. Afschrikkend (wederzijds) is voldoende als je voortdurend laat zien dat je bereid bent om ze in te zetten.
Drie maanden verder en nu al dreigen met WOIII. Dat duurt toch minstens een jaar.
Begonnen men daar al niet meer te dreigen nog voor Rusland Oekraïne binnenviel? Hetzelfde geldt volgens mij voor dat men mogelijk gebruik zou gaan van nucleaire wapens. Maar ik kan het ook verkeerd begrepen hebben.
Ga ik nu braaf heel erg bang, want zo ziet men dat graag. Als jullie me zoeken, ik zit bang te wezen onder de trap.
Wereldoorlog? Welke wereldmacht zou dan militair de kant van dit Rusland kiezen, en waar zou de strijd zich moeten afspelen?
@J.P.Drapeau | 26-04-22 | 10:08: China. Wil dit niet maar zal uiteindelijk kant van Rusland kiezen.
@Kattie | 26-04-22 | 10:25: China is net als VS gebaat bij een zwak Rusland. Dus steunen zolang ze er zwakker van worden. Maar China wil ook zwakkere VS. Maar dat gaat met deze oorlog biet gebeuren.
"Volgens Lavrov doen de Russen er alles aan om een kernoorlog, en dus WOIII, te voorkomen.''
Russen liegen alleen maar. Ze noemen hun agressieve aanvalsoorlog tegen Oekraïne een ''vredesmissie'', en later een ''speciale militaire operatie''. Poetin was weken geleden alweer, de eerste die met kernwapens begon te dreigen: hij had zijn kernwapeneenheden in verhoogde staat van paraatheid laten brengen oid. De Russen brengen een kernoorlog juist dichterbij.
Als zijn oorlog in Oekraïne moeizaam blijft verlopen, zal hij wellicht in de verleiding kunnen komen om daar ergens een kernbom te gooien en te kijken of er dan eindelijk een witte vlag gehesen wordt. Lastig om te zeggen hoe 'het westen' dan zou moeten reageren; ik denk toch meer van hetzelfde: nog zwaardere sancties en wapenleveranties aan Oekraïne.
Mocht hij, getikt en megalomaan als hij is, toch gaan overwegen om een kernbom ergens op een NAVO-lidstaat te gooien, dan moet hem heel duidelijk worden gemaakt dat dan onmiddellijk de MAD doctrine in werking treedt: dan gooien wij meteen een dozijn kernbommen op Rusland, de eerste op het Kremlin. En ja, dat betekent dan waarschijnlijk het einde van de mensheid zoals wij die kennen, althans in hele grote delen van de wereld. Dat moet dan maar, dan hebben ''wij'' het niet verdiend om als ''soort'' zo dominant te zijn op planeet Aarde. Ik hoop dat ik dan de kracht en moed zal hebben om, genietend van een paar flessen goede wijn, op traditionele Romeinse wijze er een punt achter te zetten, nl met het doorsnijden van mijn polsen.
Gooit ie er eentje op een EU land buiten de NAVO.
Beter gewoon heel Rusland pre-emptive nuken
@sLinksAmsterdam | 26-04-22 | 09:45:
Gaat nooit lukken. Als de ene kant begint, heeft de andere kant nog genoeg over en net genoeg tijd om terug te slaan. Bovendien, als het je al zou lukken om Rusland 'pre-emptive' te nuken, krijg je hier te maken met zo veel 'fall-out' dat het in principe ook gewoon over is.
De inzet van kernwapens betekent m.i. maar één ding: het einde van de mensheid zoals wij dat nu kennen.
@sLinksAmsterdam | 26-04-22 | 09:45: Moskou en Sint Petersburg is genoeg, daarna is het wel klaar.
Haha, de mensheid / wereld zoals wij die kennen.
Dat is toch een ongelooflijk domme zin.
'Zoals wij die kennen.' Is er iemand anders dan?
Je hoort het vaak tegenwoordig, het klinkt ook lekker intelligent, 'zoals wij die kennen.'
The world as we know it, klinkt ook erg stoer.
De werels zoals wij die kennen.... pfff.
Ja dat is dan wel de "alles ist vorbei" doctrine.
Ik loop er nog niet voor warm.
Als Rusland met een tactische kernbom in Oekraïne probeert het pleit te beslechten, dan heeft Lavrov meteen het excuus dat het allemaal de schuld van het westen is omdat die de oorlog onnodig heeft lopen rekken door de wapenleveranties. Daar zullen die linkse apologeten uit Duitsland ook meteen op inhaken.
@Portnoy | 26-04-22 | 10:01:
Had je verder nog iets inhoudelijks te melden, figuur?
@Beste_Landgenoten | 26-04-22 | 10:02:
O, maar BL, ik loop er ook allerminst warm voor. Ik pleit er zelfs niet voor, maar je kunt er niet meer omheen om je af te vragen: wat... als. Daartoe dwingen de uitlatingen van Poetin en Lavrov ons.
Pro-tip: snij dan wel in de lengte, niet in de breedte.
U verkort er de lijdensweg substantieel mee..
@loze stijl | 26-04-22 | 10:23:
Ja, dat wist ik.
Ik geloof niet in het nucleaire verhaal. Daarvoor zijn er teveel mensen in de legertop die precies weten hoe de vork in de steel zit en wat de gevolgen zijn. Die werken daar nooit aan mee, is tenminste mijn inschatting. Denk eerder dat het ratten zijn die na 20 jaar zichzelf dankzij Poetin volgevreten hebben uiteindelijk het zinkende schip verlaten voordat het echt mis gaat.
Chemische wapens, deportaties en genocides acht ik ze wel toe in staat, omdat een mensenleven in de Russische doctrine geen reet voorstelt, hun eigen bevolking al niet, laat staan die van buurlanden.
Ik verwacht dat we meer proxyoorlogen gaan zien, in het Midden-Oosten, in Afrika, hij lijkt nu Transnistrie op te porren met z'n Gleiwitzje 2.0 maar dat lijkt me vrij kansloos. Die zijn en blijven geisoleerd en Moldavie is beter te bereiken voor steun dan Oekraine. Sterker nog, als "we" dat terugpakken heeft hij er weer een hem onvriendelijk gezinde eventuele grens bij achter Oekraine, hoe dat ook gaat aflopen.
Meesterschakertje hoor, die Poetje.
Nee
Lekker warrig verhaal. Nasi, bami. Beter reaguur je op 24Kitchen.
Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Daarom zet je altijd een raam of een luikje op een kier. Meeleven met de Oekraïense bevolking is één, je laten meeslepen in het narratief van hun leiders is een tweede. Laten we vooral het grote plaatje niet uit het oog verliezen en blijven proberen Poetin een 'out' te bieden.
Achter de schermen is er elke dag wel een staatshoofd die dat probeert. Macron zei dat Putin helemaal niet meer voor (v)rede vatbaar is.
Call de bluf maar, als we gaan gaan we met zijn allen, ook een geruststellende gedachte.
Er is maar één goede out voor Poetin. Tussen 6 plankjes op 6 voet onder de grond.
@Wattman | 26-04-22 | 09:39:
Gna. Geruststellende gedachten zijn ook niet meer wat ze ooit waren. In dat geval stel ik voor dat we eerst inzetten op het scenario van @Haberdoebas.
@MickeyGouda | 26-04-22 | 09:49:
Als er een hogere macht is die dat kan bewerkstelligen, heel graag.
En die "out", waaruit moet die dan bestaan?
Stel je dochter wordt verkracht. Als je tegenstribbelt wordt hij boos. Dus laat je haar dan maar een klein beetje verkrachten, zodat ie toch zonder gekrente trots kan aftaaien? Ik dacht het toch niet.
En wie bepaalt dat trouwens? Stel dat Oekraïne geen zin heeft Poetin te laten wegkomen met de helft van haar grondgebied. Wat dan? Zeggen wij dan : Aaah Zelensky doe niet zo moeilijk man, het gaat om het grotere plaatje!
@Beste_Landgenoten | 26-04-22 | 10:05: Laten we er vooral een "ver pis wedstrijd" van maken. Net of dat geen slachtoffers met zich mee brengt.
@Sierstrip | 26-04-22 | 10:15:
Het is te ver heen om nu nog in te binden. Rusland onderhandelt niet (meer). Het wil sowieso een militaire overwinning. Dus wat zou je nu nog willen, er valt immers niet meer te praten.
Ja Zelensky kan de onvoorwaardelijke overgave tekenen. Maar dan is duidelijk dat Bucha 100-voudig herhaald gaat worden. In heel Oekraïne. Daar hoeven we geen illusies over te hebben. Dat wordt een bezetting met terreur waar de nazi's nog een puntje aan konden zuigen.
@Beste_Landgenoten | 26-04-22 | 10:05: Die out wil je m natuurlijk alleen bieden wanneer er geen ander keuze is. Daarna gaat zijn kop er direct af.
@Beste_Landgenoten | 26-04-22 | 10:20:
Een 'out' in de zin van een neutraal Oekraïne. In ruil daarvoor beteugelen de NAVO en de EU hun ambities in die regio. Om Poetin te paaien zet je de deur om een piepklein kiertje om te praten over toetreding van Rusland tot de NAVO. Dat probeer je diplomatiek uit te zingen tot hij de pijp aan Maarten geeft. Wat daarna komt zie je dan wel. Nieuw elan nieuwe kansen. Hij lijdt geen catastrofaal gezichtsverlies, Europa kan opgelucht ademhalen, Oekraïne krijgt steun bij de wederopbouw van de gemeente Amsterdam. Win-win-win.
Neutraal Oekraïne betekent inmiddels een door Poetin bezet Oekraïne. En Oekraïne was daarvoor ook al neutraal, want geen lid van Navo of EU. Er is nu geen weg meer terug, dat was het al niet eens voor deze oorlog. Poetin deed alsof hij onderhandelen maar de order voor de aanval was al in januari uitgegaan.
@Beste_Landgenoten | 26-04-22 | 10:57:
Inderdaad een ver gepasseerd station in de huidige realiteit.
Mijn idee ook.
In de toekomst zijn nucleaire aanvallen op Naties niet te voorkomen. NoordKorea, Pakistan en diverse Islam-landen hopen juist op destabilisatie van de wereld.
Het gaat Rusland goeddeels om het aanzien - dus als de nood aan de man komt ..............
De jongere Russische generatie, beschikt nog over een dosis gezond verstand:
www.youtube.com/watch?v=TiBdNpxFrc4
Rusland ( feitelijk Putin/Lavrov/ overige Kremlin bewoners) had al nauwelijks meer 'aanzien' en heeft inmiddels zo ongeveer alle krediet verspeeld.
De gemiddelde Rus weet inmiddels wel waar de economische implosie door veroorzaakt wordt en het is een kwestie van tijd dat er intern wordt schoongeveegd.
@loze stijl | 26-04-22 | 10:35: in Noord-Korea gebeurt dat ook niet.
@Hadena | 26-04-22 | 10:43: De Noord Koreanen zijn dan ook een stukje banger dan de Russen denk ik. Die dictator zit er al een paar generaties. Vrijwel de complete bevolking weet niet anders of de grote Kim is goddelijk. En er is ook totaal geen mogelijkheid om ander nieuws dan dat Kim goddelijk is te ontvangen.
Dat is in Rusland toch nog net ff beter. (hoop ik)
Rusland zegt dus dat het Westen moet ophouden Oekraïne te steunen omdat ze anders de oorlog niet kunnen winnen.
Dus nu weten we dat de hulp werkt.
Op Duitsland na, die om de een of andere reden liever Putin te vriend houden.
Duitsland gaat luchtafweergeschut leveren aan Oekraïne.
Duitsers zijn echte pinchpennies.
@Gaat het niet dan? | 26-04-22 | 09:37: dat werkte ook zo goed in WOII.
@Gaat het niet dan? | 26-04-22 | 09:37: #ArmUkraineNow ..
Gepard's. Bij ons bekend als de Cheetah.
www.spiegel.de/politik/deutschland/uk...
Het is inmiddels wel een impasse. De, kennelijk veelal, etnische minderheden, hebben niet zo heel veel zin om te vechten dus het blijft een beetje op afstand artillerie gebruiken. En zeg nu zelf. Als je met nukes moet gaan dreigen dan ben je niet aan het winnen. Er moet dus een uitweg zijn.
Poetin mag niet winnen. Zoveel is wel duidelijk want die krijgt een vinger en neemt de hele hand. Maar niemand heeft zin in de derde wereldoorlog of een nucleair holocaust. Eigenlijk is het allemaal nogal eng. Een beetje zoals met de Franse verkiezingen ons lot in de handen van links Frankrijk lag ligt het einde van deze oorlog in de handen van de Russen.
En ja. Ze gedragen zich als beesten. En ja. Ze kunnen niet op enige sympathie rekenen. Maar zullen we niet allemaal juichen als men afrekent daar met die boeven in en rond het Kremlin? Ik weet het is ijdele hoop maar het wordt toch tijd om deze waanzin te stoppen.
Die Lavrov lijkt mij toch al zo’n vrolijke Frans. Die wil je er graag bij hebben op je verjaardagsfeestje.
Frans is een wat besmette naam de laatste tijd.
@Beste_Landgenoten | 26-04-22 | 09:27: Ook wel bekend, als Lavatory Man
Maar hij kan best wel leuk uit de hoek komen met homo-moppen.
Ah, de dreiging van nucleaire wapens. Leek Lavrov indertijd nog wel competent, nu lijkt ook hij volkomen ontspoord.
Eerder ingrijpen kan in de toekomst zoveel ellende schelen. Nu een hoop plunderingen, martelingen, verkrachtingen en massamoorden.
Laat dat maar aan de Nederlanders over.
Zie ik nou goed dat de Russen ook raketten hebben die achteruit kunnen landen?
Kan Elon ook. Koud kunstje dus.
Elon Rusk?
Zie je goed. Zie je dat deurtje daar boven wat geopend is? Komen mini Spetnatzjes uit, via drones bestuurbaar.
@tis_wat | 26-04-22 | 09:25:
Elon heeft momenteel even wat anders aan z'n hoofd. Een heleboel kwetterende blauwe vogeltjes, die is plotsklaps een soort van über-GU geworden van het afvoerputje van Internet, ik geef het u te doen.
Wat die Oekraïense minister zegt over dat gedreig van Lavrov, lijkt me helemaal waar. Puur loos gedreig en gebluf, de zoveelste zwakke poging tot bangmakerij, maar het werkt intussen allang niet meer.
Daarom: méér wapens naar Oekraïne sturen, zware artillerie, geavanceerde raketsystemen, de hele mikmak, zodat de Russen gestopt kunnen worden.
Die Lavrov wordt steeds aandoenlijker. Ook dat verhaal dat de hulp uit het westen een diplomatieke oplossing bemoeilijkt. Oftewel: “Laat ons nu even ongehinderd dit landje platwalsen, dan kunnen we des te sneller praten over vrede”.
@Muxje | 26-04-22 | 09:27: Ja, dat laatste is in zekere zin ook aandoenlijk: laat ons nou even rustig Oekraïne verkrachten en kijk gewoon de andere kant op. Mooi niet, natuurlijk!
Ja, dat betalen wij wel even. Het maakt niet uit hoeveel dat kost.
Als we nu eens helemaal geen wapens sturen, komt het misschien eerder tot vrede.
De Russische jeugd ziet hun toekomst in duigen vallen.
Het zag er lang redelijk hoopvol uit.
De Oekraïense jeugd heeft al geen toekomst meer want bijna alles ligt in duigen ze en moeten van vooraf aan beginnen straks als er ooit een eind aan deze zinloze waanzin komt. Ik heb met beiden te doen.
Wirtschaftswunder doet wonderen voor verwoeste steden
Als we eens beginnen met Syrie op te bouwen, mensen terug, daarna Ukraine. Wat hebben we aan al die oorlogvreters als generaals en wapenindustrieen en grootspaak van beide kanten, En aan EU de taak dit aan te wenden tot vrede.
@keensteyl | 26-04-22 | 09:17: inderdaad. Kijk maar hoe Duitsland is herrezen na plat gegooid te zijn.
Wat klets je nou over toekost? Dat heb je altijd en nee, bij niemand over het gedroomde rubberen tegelpad. Niet 40 jaar terug, niet nu en niet over 100 jaar. Dat heet leven, met vallen en opstaan
@Mark van Leeuwen | 26-04-22 | 10:48: toekomst
Gisteren zou Oekraïne 3 Russische straaljagers en een aantal kruisraketten neergehaald hebben.
Zou dat komen door die import van Westerse wapens, dat ze nu zulke luchtdoelen kunnen neerhalen? Graag een beetje duiding van de wapenkenners in deze panelen.
Als leunstoelgeneraal zeg ik; ja dat komt door de massale beschikbaarheid van westerse wapens. Alle op media zichtbare video's van neergehaalde vliegtuigen duiden op het gebruik van die schouder-raketten. Ze helpen helaas niet op grotere afstand en hoogte.
@Beste_Landgenoten | 26-04-22 | 09:26: De Israëliërs hebben een prima luchtdoelafweer. Ik gun de Oekraïners dat ook.
Die su-34 zou met een old school buk naar beneden zijn gehaald. Zag daar een filmpje van. Weet natuurlijk niet of dat waar is. Maar aangezien ook de Moskva met een raket van eigen bodem werd gezonken (althans dat is het verhaal, zou me niets verbazen als het toch een Engelse harpoon was), lijkt het er dus op dat dat eigen spul ook prima is. De echte game changers zijn misschien de drones en javelins.
@Moestuinier | 26-04-22 | 09:50: Zitten ook jarenlang in oorlog, tof hoor. Begin eens een vredespreoces en vergeet de nare dingen.
@Moestuinier | 26-04-22 | 09:50: wel yegen De Palestijnen maar of het effectief is tegen Russische raketten?
Dreigen met je nucleaire arsenaal. Als een terrorist met een bomgordel die zijn zin niet krijgt. Zo heeft dat ooit zo trotse land zich inmiddels verlaagd. Ik zou me kapot schamen als Rus.
De meeste russen weten helegaar niet wat er allemaal speelt en als ze het wel weten houden ze wijselijk hun bek. Ik denk dat de meeste "gewone" russen net zo goed slachtoffer zijn van die gek als de oekies.
Het niveau van de Russische 'regering' is inderdaad bedroevend. Het zijn gewoon een stelletje goedkope criminelen, wat dat betreft doen ze niet onder voor de regering van Hitler-Duitsland, die ook gevuld was met allerlei gekken en criminelen.
@elfenstein | 26-04-22 | 09:15:
Nee maar Lavrov weet het wel. En die Kremlinkliek ook. Zo graag een vooraanstaande krachtige natie willen zijn, bazelen over spirituele ruimte yada yada en je dan gedragen als de eerste de beste terrorist. Man man.
@elfenstein | 26-04-22 | 09:15:
De meeste Russen vinden het goed wat Poetin doet. En kunnen ze het weten? Zeker, in deze tijd van internet kan iedere Rus als die dat wil, op de hoogte zijn van de misdaden van Rusland. Maar ze willen het niet zien, liever geloven ze in het goede Rusland en de slechte nazi's. Ik heb geen enkele illusie over de bereidheid van de Rus om iets tegen Poetin te gaan doen.
Ik heb gisteren eens wat op de Russische staatsmedia rondgelezen.
Headlines met "Het Westen is doodsbang" en "Nazi's in Europa", maar ook dat FvD een soort WOB heeft ingediend naar de 300 miljoen die Zelensky zou hebben achterovergedrukt (serieus!).
Totaal het padje kwijt door propaganda.
Origineel zijn ze wel! Maar de Russen weten niet anders. Zielig eigenlijk.
@Beste_Landgenoten | 26-04-22 | 09:23:
Internet wordt ook daar stevig gecensureerd en daar komt nog bij dat de geheime dienst alomtegenwoordig is, voor je het weet ben je "sigaretten halen" dus de gemiddelde rus weet het mischien wel voor een deel, ze kunnen er helemaal niks aan doen. Doe daar nog een volledig eenzijdige berichtgeving via de staatsmedia bij en je mag er vanuit gaan dat de gemiddelde rus geen idee heeft en ook niet wil hebben. En daar heb ik wel begrip voor. De kudde doet wat de kudde altijd doet, waar dan ook, ze graast door en hoopt dat de wolf wegblijft.
@Beste_Landgenoten | 26-04-22 | 09:23: mojn buren zijn Russisch. Ze hebben het contact nu verbroken met vrienden daar omdat die pro-Putin blijken te zijn. Eerst altijd klagen, en nu opeens zijn ze het eens met hem.
@tis_wat | 26-04-22 | 09:28:
Bang ben ik niet Wat ik wel verontrustend vind is het precedent dat hiermee geschapen wordt. Een kernmacht van het eerste uur dat nu openlijk met kernwapens de wereld probeert gijzelen zodat ze ongestoord buurlanden kunnen binnenstormen. Dat is toch een verandering in hoe kernwapens en hun inzetbaarheid worden gezien. Er zijn meer landen met kernwapens en dat aantal zie ik ook nog wel groeien.
Dan moet je tegen de buren zeggen dat Den Rus, ook via internet, doodsbang is om afgeluisterd te worden. Dus bij onder vier ogen ontmoeting, if ever, afspraken maken hoe je gecodeerd zegt wat je vindt. Voorbeeld trouwens zonder die 4 ogen: "Je weet dat ik Poetin al vanaf mijn vroege jeugd geweldig vond", helpt, omdat de andere kant weet dat het niet zo is. Als U ooit de kans krijgt om ouderen uit communistische landen te ontmoeten dan kunnen die U alles vertellen hoe men vroeger communiceerde.
@Weethetallemaalniet | 26-04-22 | 09:38: nee, tussen iets niet zeggen of geen mening (uit angst) en tussen verering zit een verschil. Ik denk dat mijn buren hun vrienden wel kennen. Ze zijn er in de zomer nog gewoon geweest. Blijkbaar kan het snel gaan.
@Weethetallemaalniet | 26-04-22 | 09:38:
Zal deels wel zo zijn, dat iedereen wijselijk de mond houdt, maar ik heb toch ook de indruk dat Poetins oorlog vrij breed gesteund wordt, vooral onder Russen die niet in de grote steden wonen, wat de grote meerderheid is. Eergister een repo op de NOS over soldaten uit een Siberische deelstaat, die massaal achter Poetin staan en ook in de voorlinies staan in Oekraïne. Handig voor Poetin, ze zeuren namelijk niet, en ze weten verder ook totaal niets van Oekraïne behalve dat er "nazis" wonen.
Ik vrees dan ook dat het qua inkeer te laat is. En de retoriek over kernwapens in Rusland is een heel andere dan bij ons. Daar menen ze sowieso (ook in de USSR tijd al) dat kernwapens een normaal onderdeel zijn van de militaire doctrine. Kleine kernwapens passen "gewoon" in de planning van offensieven in geval van een oorlog tegen de NAVO. Dat is heel anders bij ons, wij zien kernwapens alleen als ultieme afschrikking, niet om in te zetten. Dat maakt het best riskant allemaal. Maar toch, die confrontatie / oorlog met het westen is er allang, in de ogen van de Russen.
Deze oorlog is tot nu toe niets anders dan de collectieve aftocht van het Russische rijk. Als ik Rus was dan was ik niet blij met mijn regering.
rustaaag
Als je Rus was had je überhaupt niets te zeggen of te vinden.
@halfvolle glas | 26-04-22 | 09:15: Behalve in alle all-in hotels van Turkije tot en met Thailand. En daar hadden ze geen invasie van Oekraïne voor nodig.
Toen ik in dienst zat (lang geleden, toen de soldaten nog lang haar droegen) was er maar één vijand: Rusland. Iedereen was bang voor Iwan. Tot een maand geleden was dat nog steeds zo. Nu is Rusland een lachertje want ze zijn een beetje dom geweest en hebben hun legertje een beetje verwaarloosd. Oude roestige meuk, maar ze hebben wel veel rakjète en bomba. Het Westen kan volgens mij beter investeren in grote hoeveelheden goede draagbare luchtafweer en anti-tankwapens. Is goedkoper en effectiever tegen Loser's Armies zoals de Russen.
Haha, had u ook lang haar?
Dit lachertje heeft nucleaire wapens. Irrelevant wat voor wapentuig ze hebben. Plus door hun hele geschiedenis heen heeft het oorlogen gevoerd met zwak materiaal.... ze doen nog steeds enorm veel schade en leed toebrengen. Kijk alleen al naar die massagraven. Het is verschrikkelijk. Elke dode is er een teveel.
@halfvolle glas | 26-04-22 | 09:18: *materieel
@halfvolle glas | 26-04-22 | 09:18 Gelul, dankzij vooral de US kregen ze in WOII eindelijk goede wapens waardoor ze een opmars konden maken, gek genoeg lijken ze dat ineens helemaal vergeten.
@kleybeuker | 26-04-22 | 09:14:
Ha ha, ik moest een haarnetje dragen en de ouderen uit mijn buurt noemden me "langharig werkschuw tuig", ook al werkte ik. Bob Dylan en Jefferson Airplane tijdperk.
Haha, welke lichting was jij?
Ik was van lichting '62, 't Harde. Nog wacht gelopen bij Honest John raketten.
@meneer Q | 26-04-22 | 09:39:
71-5 Wittenberg. Mijn specialiteit was RPG omdat ik bovengemiddeld trefzeker tanks kon uitschakelen. Uiteraard nep-oefentanks. De mindere schutters moesten de MAG dragen op oefening. Ik niet, ha ha.
@Ashtrey | 26-04-22 | 09:23: Uiteindelijk hadden ze het zonder die wapens ook nog gered denk ik. Het was bij veel veldslagen tegen de Duitsers al zo dat slechts de helft van de infanteristen een wapen mee kreeg. Zodra iemand sneuvelde die een wapen droeg, moest iemand zonder wapen dat maar over nemen. Dat was zo'n beetje de doctrine. Gewoon met een massale overmacht aan mensen de vijand overlopen. Zo werkte dat een beetje. Nul respect voor menselijk leven. Kijk maar eens naar de staatjes met slachtoffers WO2 waar Rusland staat: Eenzaam bovenaan met ruim 23 milj. slachtoffers (Militair + Burger)
Dat was ruim 13% van het hele inwoners aantal.
Ter vergelijking: Duitsland zelf was een goede tweede met 7,5 miljoen slachtoffers. En daar waren aan het eind van de oorlog ook 16 jarigen aan het front te zien. Rusland had nog steeds menselijk materiaal over, plus iemand aan het bewind die er geen problemen mee had om het ook in te zetten.
Liegen, bedriegen, manipuleren, dreigen, schofferen, roven, aanranden en moorden... Dat zijn de enige dingen die Russen kunnen en begrijpen. Het zit in hun DNA.
Daarom noemen ze het ook een Schurkenstaat. Pechtold had gelijk.
U wilt dus minder, minder, minder...?
@Glasgow Argus | 26-04-22 | 09:09: een cynische opmerking zou zijn dat het Pechtold is die zorgt voor minder minder minder rijbewijzen.
@Glasgow Argus | 26-04-22 | 09:09:
Pechtold zei in februari tegen de NOS, naar aanleiding van de leugen van toenmalig minister Zijlstra over zijn ontmoeting met president Poetin: "Ik moet de eerste Rus nog tegenkomen die zijn fouten zelf rechtzet."
www.google.com/amp/s/amp.nos.nl/artik...
@Wattman | 26-04-22 | 09:14:
Profetische woorden, zo blijkt nu.
Meten is vergelijken - meer dan Marokkanen?
@Wattman | 26-04-22 | 09:08: Een schurk herkent een andere schurk eenmaal sneller.
@HogeNood | 26-04-22 | 09:23:
Dat is een gecompliceerde..
@Ierse_Setter | 26-04-22 | 09:35:
Ha hooguit een boefje.
@Wattman | 26-04-22 | 09:08: Zelfs Trump.
Nou ik niet. Als jij een islamitisch gezin dreigender vindt dan kernwapens zou ik even een afspraak gaan maken bij de psychiater.
@Beste_Landgenoten | 26-04-22 | 09:08: ja maar ja maar ze importeren een cultuur! Ik ben bang
Ja cultuur. Denk dat ik liever couscous ruik dan de geur van mijn verbrande gezin.
Niet een islamitisch gezin, wel de islam. Oud debattrucje dat je de dreiging bagatelliseert door het klein en persoonlijk te maken maar puntje bij paaltje heeft wine-handler denk ik (helaas) gelijk.
Beiden zijn uiteindelijk het einde van de beschaving zoals wij gewend zijn.
Snelle of langzame dood.... we zijn verloren.
@halfvolle glas | 26-04-22 | 09:20: biertje?
Dat moet je niet willen dat een islamitische meerderheid over kernwapens gaat beschikken; ik zie het somber in voor de toekomst.
@Beste_Landgenoten | 26-04-22 | 09:08: Er zijn anders genoeg Moslims die wel gek genoeg zijn om die dingen in te zetten. Die Putin dreigt er mee vanuit grootheids waanzin. Een Moslim zou het gebruiken omdat hij vindt dat Allah dat zo wil.
Nee, dat Rusland met kernwapens dreigt is geen teken dat ze aan het verliezen gaan. Het is een serieuze dreiging, die ze ten uitvoer kunnen gaan brengen, om te gaan winnen. Kunnen we nu stoppen om dweperig en gemakzuchtig achter de Oekraïne aan te gaan lopen en de Russische beer nu echt eens serieus gaan nemen, anders zijn de rapen echt gaar? Rusland is echt machtig en bedreigend door die kernwapens, hoe moeilijk is het om dat toe te geven? Ik vrees dat het Westen pas wakker schrikt als er echt een kernbom is gevallen. Geef ze desnoods die gebieden in het oosten/zuiden. Poetin zijn zin; over twintig jaar is ie dood en hopelijk komt er dan een meer rationeel leiderschap.
Ik denk niet dat ze zullen doorzetten met kernwapens. Dat zou zelfmoord zijn.
Nee precies, want wij hier in het westen hebben alleen nerfgeweren he? Die beer kan wel dreigen maar die beer weet ook heel goed dat ie het daar beter bij kan laten. MAD principe, de bom droppen staat gelijk aan zelfmoord, je kan net zo goed jezelf nuken.
Poetin "zijn zin geven" na al het gedreig betekend het einde voor de Baltische Staten
Want je wint als Moskou plat gaat.
Keep on dreaming, nooit iets weggeven aan die fascisten
Rusland is al te ver door geschoten in de massa psychose om nog terug te kunnen keren naar de status van een redelijk normaal functionerende staat. Het is nu een land in oorlog met de wereld, en het volk is ervan overtuigd dat die oorlog noodzakelijk is. Tien jaar keiharde angstpropaganda op TV heeft haar werk grondig gedaan. Nu rest alleen nog de militaire ondergang van Rusland liefst al in Oekraïne maar mogelijk door een grote oorlog in Europa. Niet wat ik wil, wel waar het naartoe gaat, vrees ik.
@menage | 26-04-22 | 09:10: Ze doen het om te willen winnen, ze gaan er niet door winnen. Ze zijn niet rationeel you know.
Neville? Neville Chamberlain, I presume?
We zijn het punt gepasseerd dat Oekraine nog iets aan Russen zou moeten geven, dat Rusland deze strijd niet wint is niet genoeg, ze moeten ook de Donbass en Krim verliezen en het is ons belang dat ze militair en economisch totaal uitgeput raken, deze strijd gaat nog tijden door en “we” moeten Oekraïne steunen met de zwaarste offensieve wapens die ze kunnen gebruiken. Daarnaast moet de defensie industrie fors worden vergroot. Geopolitieke gaat dit uiteindelijk tot een aardverschuiving lijden, zelfs China zal zien dat ze tegenover een uitgebreide NAVO met massaal verhoogde defensie budgetten niet op kan. De overwinning moet aan Oekraïne zijn, volledig.
@Beste_Landgenoten | 26-04-22 | 09:12: nu nog oorlog met china en india. De wereld is meer dan NAVO/westen.
@Tonyvanwychen | 26-04-22 | 09:11: Mag ik vragen wat het u persoonlijk uitmaakt of gebiedjes waarvan u mogelijk voorheen nog nooit gehoord had, onder de ene in plaats van onder de andere corrupte kliek vallen?
Laten we dat maar niet doen. Toegeven aan de bully van het schoolplein betekent dat hij morgen meer lunchgeld wil, jij je petje en fiets moet inleveren en hij ook even mag zoenen met je meisje.
Echt, kom onder die steen vandaan, die gast stopt niet meer.
Die explosies moet je toch wel kunnen volgen op de bliksemradar op weer punt dinges?
BBQ radar. Fallout drukt het cijfer naar beneden natuurlijk.
Tuurlijk gaan die flink inzoomen op dat gebied en precies laten zien waar de actie is. Wordt ook helemaal niet actief gemonitord op dergelijke gevoelige info. Zou wel handig zijn natuurlijk als je als vijand zijnde gewoon live kan meekijken waar de bommetjes vallen.
Toch moet Poetin een escape krijgen want hij kan niet stoppen met gezichtsverlies. Tegen Amerikaanse wapens leggen zijn padvinders het natuurlijk af. En omdat zijn leger zo beroerd is maakt hij gebruik van raketten. Die doen het namelijk wel. Dit gaat niet lekker zo....
Waarom moet je nog rekening houden met de wensen en mogelijkheden van een madman? Die kerel moet gewoon z'n bek houden, terugkruipen in z'n hok en de rest van de werled verder met rust laten. En anders helpen we 'm effe. Dat softe gedoe, ik ben er echt helemaal klaar mee. Aanpakken die vent tot ie of opdondert, of in stukjes naast het Kremlin ligt.
@elfenstein | 26-04-22 | 09:01: Pak 'm, ouwe!
Dit is inderdaad de ongemakkelijke waarheid. Stel dat Oekraine na een lange inspanning het door Rusland veroverde gebied herwint. Dan zal het Kremlin toch een (nucleaire) trap na kunnen geven. Met het risico van een escalatie die uiteindelijk de Donbass en de Krim niet waar was - zullen we dan concluderen. Meloen doorslikken en zo.
@Lopendbuffet | 26-04-22 | 09:10: waard was
Wellicht. Maar nog even doorzetten en Rusland gaat door het economische afvalputje als paria staat. Geen leuk vooruitzicht
@Glasgow Argus | 26-04-22 | 09:06:
Ja wat moet je er anders mee dan? Dat softe gelul dat " wij" 'm als een echte gentleman een uitweg moeten bieden voor een situatie die hij zelf gecreeerd heeft. Wie is er hier nou gek dan? Als het zo makkelijk zou zijn om oorlogen te stoppen was onze geschiedenis een heel stuk vrediger geweest. Helaas weten we uit die geschiedenis ook dat het meestal niet de zachte eitjes zijn die uiteindelijk winnen, maar de volhardende ijzervreters die doorpakken. Van Putin is het vrij duidelijk welke kant hij opwil, een herenigd groot tsarenrijk, die wil geen easy way out, die wil de boeken in als tsar Vlad d'n eersten. Helaas is er maar één echt afdoende oplossing voor dergelijke doorgeslagen megalomane gekken.
Niet stoppen met gezichtsverlies? Het enige wat de faalRussen voor elkaar hebben gekregen is genocide. het is een beetje te laat om nu nog imagoschade te gaan beperken niet?
Nee Poetin moet geen escape hebben. Hij moet juist beseffen dat hij alles verliest als hij dit pad voortzet. Kernwapens inzetten zal hem wellicht de winst van Oekraine opleveren, maar ook de permanente pariastatus, waar hij nu nog de steun geniet van allerlei landen zoals China. Kernwapens maken daar een heel snel einde aan. Ook China is niet gebaat bij dat soort ellende.
@Beste_Landgenoten | 26-04-22 | 09:20: China heeft naar verhouding weinig kernwapens. Zouden ze Rusland plat kunnen leggen voordat ze zelf plat liggen tijdens een WOIII?
@elfenstein | 26-04-22 | 09:13:
Juist.
“Peace in our time”.
Kent u die nog?
Dat heeft ook niet echt geholpen toen.
@Beste_Landgenoten | 26-04-22 | 09:20: Eens. Een sociopaath is bij geboorte en vroege jeugd al op achterstand, deze gast kent alleen zijn eigen moraal, zijnde onfeilbaar. Hij leeft al volop in intrinsiek gezichtsverlies. Is een volstrekt onzinnig voorstel, gezichtsverlies beperken, als hij überhaupt niet in staat is de betekenis hiervan te beseffen binnen gebruikelijke sociale omgangsvormen. Die kent hij namelijk niet, ofschoon hij mogelijk zeer charmant lijkt.
@nobodiesunmighty | 26-04-22 | 09:41:
Voor zover ik weet, is Poetin een empathisch gemankeerde figuur. Hij ziet anderen alleen als potentiele sukkels die hij kan gebruiken. Daartegen helpt maar een ding: Kracht uitstralen. Al het andere is zwakheid. Iedere concessie is voor Poetin een teken om door te drukken. Zo heeft hij zijn hele leven al bereikt wat hij wilde, met dreigen, drammen en als het moet: bot geweld.
@Beste_Landgenoten | 26-04-22 | 10:11: ja. Mooi omschreven.
Lavrov is ook een lul de behanger: "Oekraïne wil niet serieus onderhandelen". Joh, Lavrov, echt? De verkrachter zegt: "Maar meid, je wil niet eens onderhandelen over hoe erg je precies verkracht wil worden!"
Voorkant en bovenkant is goed, naar niet de achterkant. Deal?
@_pacman_ | 26-04-22 | 09:01:
Ah nee, ik pak je toch in alle gaten, je stribbelt me teveel tegen.
Is wel zo fatsoenlijk.
<Start tune>
This is the Voice, of Holland!
<End tune>
Ware ik Kuleba dan zou ik hetzelfde zeggen - niet dat het waar is wat hij zegt, maar wat moet je anders zeggen dan dat je tegenstander forse verliezen lijdt, wanhopig is etc.?
Neemt iemand die Lavrov nog serieus? Als die vent niet gelogen heeft, dan is ie het vergeten. Ontzettende zakkenwasser dat het er is.
Heej, dat klinkt me enigszins bekend in de oren, heb alleen even geen actieve herinnering meer aan wie er nou niet betrokken was maar wel betrokkenheid had.
Het is z’n werk hè. En een kogel met zijn naam erop is nooit ver weg.
Een beetje zoals onze Rutte dus?
Is goed hoor kerel. Doe Maar.
Want als die bom valt....
Dan ligt heel moskou in de puin,
De lijken in de achtertuin,
---
En haak maar in...
voor rijmen heb ik geen gevoel
dus ik hou mn smoel
want het is toch wachten op de endgame paddenstoel
@keensteyl | 26-04-22 | 09:14:
Maar wel je penis en je snacks op zak?
Dan sta je in de ring tegenover een veel kleinere tegenstander uit een veel lichtere gewichtsklasse. Ondanks de spetterende show krijg je vanaf de eerste ronde flinke klappen. Het lukt je maar niet het gevecht te domineren.
Ja dat is natuurlijk hét moment om het publiek te waarschuwen: 'Stop met joelen en schreeuwen anders pak ik jullie ook!' Niet onder de indruk, ik ben het.
De VS willen dat Rusland zo zwaar gaat verliezen op het slagveld in Oekraïne dat ze verdere militaire avonturen wel uit hun hoofd zullen laten. Daarom de recente verandering naar de levering van veel meer en veel zwaardere wapens. OP zich geen verkeerd idee, want als Rusland wint, gaat het volgend jaar door naar de Baltische Staten. Moldavië staat al in de crosshairs.
edition.cnn.com/2022/04/25/politics/b...
Ja exact. Wel impressive hoeveel zware wapens nu al die kant opgaan.
Dhr Poetin kun je niet hard genoeg raken
Zou Poetin nou nooit eens denken, waar ben ik toch in hemelsnaam aan begonnen?
Dagelijks. Maar hij kan nu niet meer terug uiteraard.
Dat vraag ik me ook af.
Parkinson hersenen denk ik.
Putin denkt niet. Putin is een langdurige woede uiting. Tot zijn dood.
Als hij de tijd terug zou kunnen zetten, zeker weten dan was hij er nooit aan begonnen.
Ze krijgen precies wat ze willen. Ze willen niet dat de Oekraïne bij de NAVO gaat. Nu wordt het gewoon platgegooid. Als er niemand woont gaan ze ook niet bij de NAVO.
Duitsland had ook aardig wat bommen te slikken.. no effect. Japan idem... no effect. Italië weet ik effe niet meer, alle drie, met Japan en Italïe de snelste, weer helemaal er bovenop gekomen..
Dus de Russen komen nu wel vooruit? Ik las vandaag niets over 'weinig vooruitgang'. Blijft toch dweilen met de kraan open zo.
Ze komen iedere dag iets vooruit. En dat is best gevaarlijk, want op een gegeven moment is die insluiting bij Donbass wel een feit.
@Beste_Landgenoten | 26-04-22 | 09:00: totdat de verdediging gebroken is en het opeens heel snel gaat. En dan moet de NAVO misschien toch direct ingrijpen.
@Hadena | 26-04-22 | 09:10:
Gaat de NAVO niet doen. Maar dat gevaar van een doorbraak is er nog steeds.
Volgens Mart de Kruiff ging het de Russen alleen om het veroveren van de lijn Dnipro - Zhaporizhia, waar de rivier het smalst is dus dat er geen versterkingen meer vanuit West-Oekraine kunnen komen voor de verdedigers in het oosten. Hij zei ook dat ze nog voor 3 weken uitrusting en materieel hadden dus dat dit de alles of niets-poging van Poetje is. Een aanval op Odesa acht hij uitgesloten.
Ik weet het nog niet. Een lanceerinstallatie kun je overal op pompen wat een truckchassis heeft en raketten is wel aan te komen, als ze ze al niet hebben. Vriendje Iran maakt ze bijvoorbeeld en ik vertrouw die Chinezen voor geen cent. Daarnaast, wie geld heeft - en dat heeft hij - kan altijd nog via via via de markt op en natuurlijk kan het nooit kwaad om ergens een nieuw brandje te stichten wat de aandacht van Nato vergt. En dan heb ik het niet over Moldavie/Transnistrie maar er lopen genoeg halvegaren in het Midden-oosten rond die wel weer ergens iets willen laten ontploffen of een paar raketten willen lanceren. Een kat in het nauw...
Hoezo een kernoorlog en dus WOIII? Als de Russen een kernbom op Oekraïne gooien komt er echt geen WOIII. Dan gooit de NAVO er hooguit een waarschuwing uit. En daarbij is het in de kleuterklas waar Amerika en Rusland in zitten heel normaal om te zeggen 'ja maar jij hebt ook wel eens atoombommen gegooid op Japan.' Uitgeluld.
Rusland is buitengewoon goed weggekomen in WOII aan hun oostfront. De Jappen wisten niet hoe olierijk het veel beter bereikbare Sachalin was en zijn alleen daarom naar Ned-Indië etc gegaan. De Russen waren daar anders compleet in de pan gehakt. En na WOII heeft Rusland de slag van de eeuw gemaakt met het toe-eigenen van Sachalin en de Koerillen. Samengevat, die atoombommen vonden de Russen dikke prima.
Het punt hier is dat jij niet weet wat de reactie zal zijn. De Russen ook niet!
Poetin en zijn handlangers dragen het Russische leger op om binnen te dringen. Russisch beer gaat hopeloos op zijn bek. Het Kremlin: ‘WiJ dOeN eR aLlEs AaN oM wOIII tW vOoRkOmEn.’
Een kernwapen, terreur, dat is het enige dat ze hebben. Slappe hap.
Het Russische leger is ruk. Daarom gaan ze er ook nooit aan beginnen
Glorie aan Oekraïne! Glorie aan de helden!
Laat WW3 maar komen. Of zouden de bekende leunstoel generaals een beetje inbinden als het ook op hun zolderkamer af gaat spelen.
Aldus kanvanallszijn vanaf zijn rukbunker op zolder.......
Ga eens aan het werk, WW3 komt er niet.
Ik ben tegen kernwapens!!!!
Ik ben voor
Even eerlijk, Rick, heb je ze zelf ook allemaal weggedaan?
Rusland gaat door tot de laatste raket. Waar hebben we dat eerder gehoord.
Doet me denken aan het einde van der Untergang
Yep. Alternatief voor die lieden is het vuurpeloton. Dus ga je door tot het gaatje.
Let's make luf
Patty Brard approves!
Volledige context interview is echt genuanceerder. Jammer GeenStijl dat jullie , net als andere media, de sensatie de boventoon laten voeren.
Nodeloos kwetsend
Ja GeenStijl is noooooit sensationeel, ook nooit nodeloos kwetsend
Altijd Tass niet alleen in het Engels maar ook de Russische variant "lezen". Google is je beste vriend.
ja diep kudt, loelluh!
REAGEER OOK