Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVEBLOG. Langverwachte Russische operatie in Oost-Oekraïne begonnen, 'Rusland zet 76 BTGs in'

Dag 55 van de oorlog +++ Operatie in de Donbas lijkt begonnen +++ LIVEBLOG

Een hoofddoel, de Russen hebben er al wat gehad deze oorlog. Denazificatie. Erkenning van de Krim. Demilitarisatie. Regime change. En momenteel is het: 'het bevrijden van de Donbas'. Daarmee lijkt het gewoon te gaan om het innemen van de volksrepublieken Donetsk en Luhansk. De voorbije dagen trokken de Russen vrijwel alle troepen weg uit andere regio's van Oekraïne om deze te verzamelen in het oosten en gisterenavond lijkt het startschot voor het langverwachte offensief dan écht te zijn gegeven. Op typisch Russische wijze: eerst de godganse boel van een afstandje platblazen met zwaar artillerievuur (zoals met deze 2S1 Gvozdika) en MLRS (mogelijk deze Grad-knakker, zo ziet dat er dan uit). Volgens de Oekraïense president Volodymyr Zelensky is het grondoffensief eveneens gestart, en wel over een front van zo'n 500 kilometer. "Het maakt niet uit hoeveel soldaten erheen gaan, we zullen ons verdedigen. We zullen vechten. En we geven niets op wat van Oekraïne is." Hoeveel Russische soldaten erheen gaan is: veel. Volgens de Amerikanen heeft Rusland de afgelopen dagen 11 Battalion Tactical Groups (BTGs) toegevoegd; in totaal zitten er 76 BTGs in het oosten, en er komen er mogelijk nog 22 aan vanuit Noord-Oekraïne (één Russische BTG bestaat uit 700-800 man plus tanks, pantserinfanterie, anti-tank, enzovoorts). En dan nog even naar Marioepol: er zijn beelden opgedoken van Russische soldaten IN de Azovstal, de gigantische staalfabriek die als fort dient voor de laatste linie van het Oekraïense verzet in die stad. De beelden zijn nog niet geverifieerd door nos_osint. De fabriek werd de voorbije dagen bestookt met zware bommen, volgens de Russen uit Tu-160 bommenwerpers. Eerder ook al ongezellige beelden van TikTok Troops uit Tsjetsjenië, naar verluidt in de Illich-fabriek. Voorts komen er deze ochtend berichten binnen over het gebruik van chemische wapens in Izyum - de Russen stuiten daar op hevig Oekraïens verzet. Later dus meer info daarover. LIVEBLOG!
UPDATE 9.02 uur - Hier weer de nieuwe claims van Oekraïne. 20.800 dode Russen en een zwik materiaal
UPDATE 9.35 uur - Nog even over Google Maps, waar ineens Russische militaire installaties zonder blur op te zien zouden zijn. Die waren voor de oorlog ook al te zien. Doorlopen dus, mensen
UPDATE 10.20 uur - Apocalyptische beelden uit Marioepol. Dat is een ongezellige plek
UPDATE 10.42 uur - Rusland claimt vannacht 1.260 doelwitten te hebben geraakt. Ook zou er bij Donetsk een Oekraïense MiG-29 uit de lucht zijn gehaald
UPDATE 10.55 uur - Gruwelijke reportage van Patrick Lancaster (je moet maar effe door het opgefokte heen douwen). Meneer zit doodleuk in Marioepol. De lijken liggen op straat. Maarrrrr: die Patrick Lancaster is wel een maffe vogel. Mooi verhaal hiero
UPDATE 11.14 uur - Nu ook bevestiging uit Rusland. Minister van Buitenlandse Zaken Lavrov: "The next phase of the special operation has begun."
UPDATE 13.57 uur - Kreminna (Luhansk) is overgenomen door de Russen, bevestigt nu ook Oekraïne
UPDATE 14.38 uur - Kort beeld uit Marioepol, waar het 'gewoon' nog knokken is: een Oekraïner sloopt een Russisch pantservoertuig met een anti-tankwapen
UPDATE 16.14 uur - Berichten over een of andere megabom zojuist op Marioepol
UPDATE 16.21 uur - Het zou gaan om een 3 ton bom op een ziekenhuis in de nabijheid van de Azovstal-fabriek. Eerder zagen we al geruchten en artikelen over de mogelijkheid van zo'n ding
UPDATE 19.01 uur - Azovstal inderdaad kapotgebombardeerd door de Russen, zo communiceert Sviatoslav Palamar, plaatsvervangend commandant van de Azov-club. Er zijn 'superkrachtige bommen' gegooid en er zouden veel mensen onder het puin liggen
UPDATE 22.00 uur - Russen (zo te horen Tsjetsjenen) nemen wapens over van dode Oekraïners. Komen onder vuur te liggen

Hier wat meer over die bom

Social
Social

Russen in Azovstal?

Social

Kiev

Social

Reaguursels

Inloggen

Dus zoals verwacht zware bommen op de staalfabriek, dat er mogelijk burgers schuilden maakt de Russen niets uit.

Wattman | 19-04-22 | 20:05

Russische soldaten hijsen de vlag van de USSR(!) boven Kherson.
twitter.com/visegrad24/status/1516412...
Dat laat weinig aan duidelijkheid over.
Het doel is niet Oekraïne.

Beste_Landgenoten | 19-04-22 | 17:41 | 1

De binnenrollende tanks droegen ook al de USSR-vlag. Het laat weinig aan de verbeelding over inderdaad. Poetin wil zijn "maffia-turf" terug van Vladivostok tot tenminste Berlijn.

Theodorus.Goldbach | 19-04-22 | 17:53

UPDATE 16.21 uur - Het zou gaan om een 3 ton bom op een ziekenhuis in de nabijheid van de Azovstal-fabriek.

Oh ja, op een ziekenhuis, the cynical bastards. Ik heb weinig illusies over wat er gebeuren gaat met de overlevende verdedigers van Mariupol en met de burgers. Overigens, niks nieuws ook eigenlijk, dit is exact wat de Russen al eerder deden in Tsjetsjenië en Syrië.

Beste_Landgenoten | 19-04-22 | 17:29 | 3

Het is al zo oud als de wereld?
Wat gebeurde er met de overlevende van de spaanse armada boten?

edredbird | 19-04-22 | 17:40

Nou ja. Het is vrij duidelijk.

De Russen hebben nog steeds geen controle in Marioepol en elke tank, pantserwagen of patrouille die ze in het veld sturen dreigt nooit terug te komen. Nog steeds. Dan rest volgens de Dvornikov slechts 1 laatste optie en dat is alles maar dan ook alles net zolang kapot beuken tot er geeneens een kakkerlak of muis meer leeft. Elke succesvolle hinderlaag van de Oekraïners zal Poetin kwader maken en hem nog meer "vol Grozny" doen gaan. Voor die mensen die er nog zijn is er de keuze blijven schuilen in de kelders of een enkele reis naar Rusland voor een gratis permanente "vakantie" met extragratis heropvoedingskamp en voor die laatste paar Oekraïnse soldaten rest niets anders dan blijven vechten waar ze kunnen tot de laatste kogel, het laatste gebroken mes of scherpe stok want dood gaan ze toch.

Tenzij... Tenzij er een nabij wonder gebeurd en de Russische invasiemacht stukloopt op de Oekraïnse verdediging die geënt lijkt om de Russen stukje voor stukje te slopen i.p.v. de linie aan linie WO1 strategie die de Russen willen forceren. Het kan beide kanten op. ALS de Russen de lnies breken en de Oekrainers zich niet kunnen herstellen door de linie van de Russen dun en lang te trekken en stukje bij beetje te slopen dan wordt het erg lastig. Maar zelfs dan is het nog niet gedaan totdat Rusland de gehele Donbas tot de Krim of zelfs Odesa "gepacificeerd" heeft. Hoe de Russen denken dat te doen met een bevolking wat je tot het bot haat? Ik weet het niet. Genocide en etnische zuiveringen denk ik en kan de NAVO dan nog toekijken?

Theodorus.Goldbach | 19-04-22 | 17:51

Nog even over die oostwaartse uitbreiding van de NAVO, waar Rusland zo zielig over doet.
Bij nader inzien mogen we de hemel, en de voormalige Oostbloklanden, maar danken, dat dat is gebeurd! Nu staan er tenminste forse strijdkrachten opgesteld aan de oostgrens van het NAVO-gebied, waardoor Rusland op afstand blijft.
En de volkeren die daar wonen, weten nog heel goed wat het betekent om te moeten leven onder de knoet van die Russische hufters, dus die zullen tot het uiterste gaan om de Russen tegen te houden. Daar kan de slappe hap hier te lande nog heel wat van leren.

KeesBruin | 19-04-22 | 16:56 | 3

Het hele NAVO verhaaltje van Poetin is grote dikke onzin. Ten eerste is de hele balans tussen Rusland en de NAVO al 70 jaar hetzelfde. Jij vernietigt ons, wij vernietigen jou. De M.A.D. doctrine. Wat Poetin dan misschien wel als "pijnlijk" ervaart is dat die voormalige Sovjet republieken niet meer bij Rusland willen horen. Dat die Centraal- en Oost-Europese landen massaal voor het westen kozen voor economische voorspoed en onder de beschermende paraplu van de NAVO. Maar dat is nog niet eens zijn grootste "pet-peeve" wat hij echt verafschuwt is de moderne liberale westerse democratie. Hetgeen de EU (ja jij haat de EU, ik weet) promoot. Daar zitten allemaal hele vervelende afspraakjes tussen die voor een maffiabaas zoals Poetin funest zijn. Zijn hele supercorrupte imperium waar hij en een select groepje (zo'n 6.000 mensen) alles stelen, een paar de restjes mogen wegschrapen en de rest straatarm is. Dat steekt hem het meest. Niet nukes in Estland, die "minuteman" nukes ontkomt hij toch niet, of ze nu in Amerika staan of Estland. Maar nee, de Russische bevolking die in Narva wonen en zien hoe goed het gaat in Estland en net over de rivier hoe slecht het gaat in Rusland. Oekraïne moet stuk omdat stel je voor dat nog meer Russen doorkrijgen dat ze bestolen worden? Nog meer familieleden zeggen "yo, Sergei, echt, je leven is kut daar, hier is veel beter". Natuurlijk hij probeert de Russen in binnen- en buitenland daar tegen op te hitsen door het westen een "woke" homoliefhebbend, decadent amoraal hedonistisch corrupt onchristelijk (onislamitisch) seksfeest te noemen. En dat mag je ook hier best vinden. Maar de angst dat vooral de jongere generatie zijn maffia imperium verwerpt en een beter leven eist is veel gevaarlijker voor Poetin. Daar heeft Poetin wel een kapot Oekraïne voor over. Daar mogen tienduizenden en wellicht honderdduizenden Oekraïners wel voor sterven. Want laten we eerlijk zijn? Verhofstadt gezien in het Europees parlement, hoe hij aangeeft dat onze sanctie op sanctie leggen niet werkt. Dat we die 6.000 moeten pakken en de euro-kraan afsluiten? Ja, haat de man maar tot het bot. Walg van hem. Maar hij heeft nog steeds helemaal gelijk.

Theodorus.Goldbach | 19-04-22 | 17:38

@Theodorus.Goldbach | 19-04-22 | 17:38: Over de EU en Verhofstadt zullen we het niet gauw eens worden, vrees ik. Maar over Poetin en Rusland wel.
Ik heb het vandaag al eerder naar voren gebracht, dat fascistische wereldbeeld van Aleksandr Dugin, waar Poetin en Kirill zulke fans van zijn. Dat is absoluut verschrikkelijk, en daar moet het hele Westen zich tegen verweren.
Ik weet wel, het is vooral Russische megalomanie wat Dugin promoot, maar het vindt breed gehoor in Rusland, en al zullen ze hun idealen nooit kunnen realiseren, ze kunnen wel veel ellende aanrichten. Vandaar mijn constatering in de tegel hierboven, dat we maar wat blij mogen zijn met de oostwaartse uitbreiding van de NAVO. Anders zou Poetin bij gelegenheid dat hele voormalige Oostblok weer proberen in te lijven.

KeesBruin | 19-04-22 | 17:57

@KeesBruin | 19-04-22 | 17:57:

Doegin is inderdaad een heel eng mannetje. Maar hij is meer een soort van partijideoloog en niet lijdend voor de megalomanie van Poetin (of Kirill). Wel is zijn fascistische ideologie een belangrijk "wapen" in Poetin zijn "strijd" tegen, nou ja, ons eigenlijk. Want hoe meer Russen (zoals destijds Duitsers) zich gepiepeld voelen, hoe meer ze bereid zijn om te sterven voor "eerherstel". Dat er voor Poetin een "capo di tutti capi" verhaal achter zit boeit het klootjesvolk niet. Denk wel dat hij gek genoeg is om een soort van "valse vlag" te creëren of het westen forceren om direct in te grijpen voor een casus belli zodat hij een algehele mobilisatie kan realiseren. Denk dat zoals wij "gokken" dat hij geen nukes gaat inzetten, hij ook zal gokken dat wij geen nukes gaan inzetten als hij Estland binnenvalt. Of Polen. Of allemaal. Dan is er wel wereldoorlog 3 maar hij heeft, in theorie een kort tijdsraam om de NAVO te overlopen. In theorie, zelfs nu, zou hij met gewoon troepen binnen te rijden tegen relatieve kleine weerstand tot de Britten, Fransen, Amerikanen en in mindere mate Duitsers, Italianen en Spanjaarden wakker zijn best ver kunnen komen. Dat verliest hij. Maar toch. Niets wat hij nu doet is logisch. Er zit geen strategie in. Dus een Poetin in het nauw zal zijn volk nog verder op kunnen zwepen en "oproepen tot de totale oorlog", werkte vroeger ook goed met het gehersenspoelde volk.

Theodorus.Goldbach | 19-04-22 | 18:53
-weggejorist-
Plaktong | 19-04-22 | 16:33 | 2

Ja hoor, daar gaan we weer. De 'megabom' zou op een ziekenhuis zijn gegooid, of in de buurt hier van zijn afgegaan. Men geeft aan dat ca. ~ 300 mensen in het (Voormalige) ziekenhuis onder het puin liggen.

De bom zou afkomstig zijn uit een Backfire (Tu-22M).

Nederlandop1 | 19-04-22 | 16:26

Het Matten word nu Riel

tjongerschans | 19-04-22 | 16:40

Blijft me toch verbazen, dat filmpje met dat anti-tank wapen (Update14:38). Stap naar voren, richten, vuren en in een kwartseconde is een mobiele, destructieve eenheid een bergje schroot, zijn zo'n vier Russen dood en lacht een Oekraïener z'n tanden bloot.
Als die Switchblades werkelijk zo effectief zijn (en aankomen), is het voor de Russen nergens meer veilig. youtu.be/FDZjR5a4NxA

Sneerpoets | 19-04-22 | 15:45 | 5

@BerendBenenKaas | 19-04-22 | 15:57: Nog altijd spotgoedkoop vergeken met een nieuwe tank bouwen en vier nieuwe Russen baren en tot orcs opvoeden.

Ierse_Setter | 19-04-22 | 16:27
▼ 2 antwoorden verborgen

Update van onze huisOekraïner. Haar pa welke 62 is, is gedwongen in het separatistenleger te gaan. Iedereen van 18 tot 65 wordt in Donjesk opgepakt zodra ze zich op staat laten zien om te vechten, gaat echt goed met de Russen.

Zatkniss | 19-04-22 | 15:12 | 1

Kunnen ze mooi overlopen.

Theodorus.Goldbach | 19-04-22 | 17:11

Denazificatie betekent gewone mensen verkrachten en afschieten en vervangen door mensen die verkrachten en moorden.

Rest In Privacy | 19-04-22 | 14:46 | 1

Onderwijl de schuld hiervan afschuddend, en spindoctorend projecteren op Oekraïners. Echt, walgelijk.

Nederlandop1 | 19-04-22 | 16:29

Hopelijk hebben ze uitgerekend wanneer de bezinetanks leeg zijn van het Russisch materieel. Laat ze maar eens flink manoevreren door de modder, 400 km breed walsen kost veel energie, met smalle aanvoerlijnen...

nobodiesunmighty | 19-04-22 | 14:43 | 1

Die "Switchblades" zouden nog wel eens verdomde handig kunnen zijn om brandstof en munitie aanvoerlijnen te slopen. Dan rolt het Russische beest wel stil.

Theodorus.Goldbach | 19-04-22 | 14:52

Poetinpet op... Als Oekraïne zich meteen het overgeven, Russisch was van spreken, de roebel had geïmplementeerd, was dit allemaal niet gebeurd. Poetinpet af.

Mokum Kosher | 19-04-22 | 14:08 | 4

@WirMachenMusik | 19-04-22 | 14:34:

*kuch*

"According to the article 10 of the Constitution of Ukraine, the State has to ensure the comprehensive development and functioning of the Ukrainian language in all spheres of social life throughout the entire territory of Ukraine. Other languages spoken in Ukraine are guaranteed constitutional protection."

De hele twist gaat erom dat van de Russischtalige minderheid de etnische Russen (o.l.v. het Kremlin) het Russisch tot staatstaal wil verheffen. Het zou wat zijn als de Friezen gaan eisen dat iedereen verplicht Fries moet kennen in Nederland. Is gelukkig niet zo. Maar in Friesland kan je gewoon terecht met Fries.

Russisch is nu eenmaal de 2de taal.

Volgens mij moet je bij je volgende comment maar eens je neus diep in de boeken steken voordat je weer afgaat als een gieter. Vriendelijk bedoelde tip.

Theodorus.Goldbach | 19-04-22 | 14:50

@Theodorus.Goldbach | 19-04-22 | 14:50: Hou kunt u nu iemand die 40 jaar ervaring heeft in massacommunicatie en ook nog 3 jaar iets van Propaganda heeft gedoceerd weer vragen zijn neus in de boeken te steken. Waarschijnlijk zijn deze boeken niet eens meer aanwezig in de Moskou universiteit bibliotheek.

moppersmurf | 19-04-22 | 15:03

@WirMachenMusik | 19-04-22 | 14:34: je lult uit je nek. Dat doe je wel vaker, dus dat zijn we gewend. Voor nu en voor nog een keer: Rusland is een souverein land binnengevallen. Hier spreekt men Fries, in de vorige provincie waar ik woonde Gronings. Het Fries is erkent als taal, maar géén staatstaal. In de Elzas spreekt men Duits. Maar Duits is daar geen staatstaal. Noch Friezen, noch Groningers voelen zich slachtoffer en voor zover mij bekend, de Elzassers ook niet. Maar dat zijn dan ook geen Russen, want zelfs een babyverkrachtende Rus is slachtoffer, en wel van de baby.

BenZen | 19-04-22 | 15:40
▼ 1 antwoord verborgen

Mariupol defenders. They smile and fight, knowing there's no way back. This video gives the full impression of what the city battle in Mariupol is like.
www.reddit.com/r/UkraineWarVideoRepor...

PPuk | 19-04-22 | 13:27 | 2

En vechten nog steeds.

twitter.com/Blue_Sauron/status/151638...

Dit is dus de grote angst van elke invasiemacht. Om elke hoek kan er een hinderlaag zitten. Hoeft vaak niet eens meer te zijn dan 1 man met een NLAW. Boem! BTR stuk. En met een beetje pech alle 3 bemanning dood/gewond en met veel pech alle 7 infanterie erin of er naast ook gewond/dood.

Theodorus.Goldbach | 19-04-22 | 14:24

"In een staalfabriek hebben leden van het paramilitaire extreemrechtse Azov-bataljon zich samen met huurlingen verschanst." (Telegraaf)
---
Je vraagt je toch af waarom het in Westerse media als meedogenloos afgeschilderde Russische leger die staalfabriek in Marioepol, de afgelopen dagen niet platgebombardeerd heeft, maar een ultimatum voor overgave gesteld heeft?
---
"Het Russische ministerie van Defensie riep de laatste pro-Oekraïense strijders op zich over te geven. Als ze om 12.00 uur (11.00 uur Nederlandse tijd) stoppen met vechten, kunnen ze in de middag de fabriek veilig verlaten, mits ze alle wapens achterlaten, aldus het ministerie." (Telegraaf)

WirMachenMusik | 19-04-22 | 13:25 | 21

"Het als meedogenloos afgeschilderde Russische leger" dat de laatste Oekraïense strijders de fabriek "veilig laat verlaten"?
Mag het wat minder met deze onzin? 1. Het Russische leger bestaat - volop bewezen - uit meedogenloze verkrachters en moordenaars. 2. Ze laten niemand 'veilig' vertrekken, ze gaan ze gegarandeerd afslachten, nadat ze zich hebben overgegeven.

KeesBruin | 19-04-22 | 15:59

@WirMachenMusik | 19-04-22 | 13:44: Aha, 40 jaar ervaring in massacommunicatie. Vandaar dat u het heeft over het "het in de Westerse media als meedogenloos afgeschilderde Russische leger". U weet wel beter! Dat Russische leger is heel humaan, verkracht niemand, vermoordt niemand, houdt zich aan beloften, stelt vluchtroutes open, schiet niet op vluchtelingen en ga zo maar door.
Uw ervaring met massacommunicatie stelt u hier in dienst van Rusland, dat is wel duidelijk.

KeesBruin | 19-04-22 | 16:02
▼ 18 antwoorden verborgen

Dit gaat Ukraine niet meer redden. Gemiste mogelijkheden voor Het Westen. Straks kunnen we alleen nog maar zo concluderen En maar boos zijn op de genocide, de slachting en nog eens miljoenen vluchtelngen die gaat plaats vinden. Deze lafheid, gecamoufleerd met onder gevijnsd realisme, zal ons duur komen te staan.

Lafayette | 19-04-22 | 13:19 | 3

Beetje te vroeg om het nu al ten faveure van de Russen te 'callen'. Russen moeten ten eerste door de linies van de Oekraïners heen gaan beuken en dat wordt een flinke opdracht. Pas vanaf het moment dat we bericht krijgen dat de linies zijn gebroken dan word het heel erg de vraag of Oekraïne dan nog kan herstellen. Ondertussen kunnen ze wel vanachter de linies flink terugschieten. Kijken hoe dat gaat, dom schieten of slim schieten.

Theodorus.Goldbach | 19-04-22 | 13:48

De eerste dagen waren we er ook van overtuigd dat de Russen al bijna klaar waren...

Monkey Cabbage | 19-04-22 | 16:01

Ik zou de Russische vlaggen nog maar even in het vet houden. De experts van links tot rechts zijn het erover eens dat als (en dan 'als' in hoofdletters) het de Russen al lukt om echt een doorbraak te forceren/een slag te winnen, de overwinning maar zeer gering zal zijn en niet in verhouding staat tot de verliezen. Voorlopig gaat men ervan uit dat het geweld heen en weer zal golven (van de echte kenners hoorde ik al het begrip elastic defence (a military strategy that seeks to delay rather than prevent the advance of an attacker, buying time and causing additional casualties by yielding space). Uiteindelijk wisten de Russen ook tot vlakbij Kiev te komen (en toen was de rek uit het elastiek).

FrankVeer | 19-04-22 | 16:46

" Denazificatie. Erkenning van de Krim. Demilitarisatie. Regime change, innemen van de volksrepublieken Donetsk en Luhansk".

Behalve regime change (misschien wel gewild) zij dat ook gewoon gestelde doelen *van te voren* dus hoeft je niet als wijzigend doel te zien. De Azov units zijn merendeel kapot inmiddels. Right Sector zitten vooral in de tang in de Donbas en zullen dus ook ophouden te bestaan qua militaire organisatie. Er is niet over van Oekraïense militaire infrastructuur en fabrieken. Meeste nieuws komt uit ingegraven pockets en zich steeds verplaatsende units die aan elkaar hangen met een beetje NAVO-communicatie en NAVO-radar (iaw: infuus). Wel succesvol rond de steden vooral waar de Russen hun best doen om niet iedereen te doden. Maar in feite hebben ze straks tegen wel erg hoge prijs de doelen bereikt. De vraag is of ze het Westen pijn gedaan hebben op het eind van het jaar als de economische kaarten geschut, gedeeld en gezien zijn.

GeenAccount | 19-04-22 | 13:11 | 4

Zelfs je eigen tegel kun je nog niet eens goed opstellen? je stelde " Denazificatie. Erkenning van de Krim. Demilitarisatie. Regime change, innemen van de volksrepublieken Donetsk en Luhansk".. Tot nog toe zie ik alleen Innemen van volksrepublieken als enig zins gelukt target , de andere 4 'doelen' zijn niet bepaald in zicht. Maar als u er gelukkig mee bent, zou ik zo zeggen gefeliciteerd voor zolang het nog kan.

moppersmurf | 19-04-22 | 13:40

Russen "die hun best doen om niet iedereen te doden"? Waar zag u die voorbij komen? Ik zie alleen maar moordende en verkrachtende barbaren, die na gedane zaken met hun gestolen buit vertrekken.

KeesBruin | 19-04-22 | 16:08
▼ 1 antwoord verborgen

Ik zie de toekomst van Europa nog steeds met angst en beven tegemoet. Rusland gaat het Oekraiense volk gewoon vernietigen. Iedereen die het redt, gaat het land uit, de rest wordt vermoord of afgevoerd (op russisch gezinde types na). Hoeveel infrastructuur er over blijft hangt af van de weerstand, maar ze zijn dus duidelijk niet uit op een fucntionerend gebied met een bevolking. Daarna weet ik niet wat er gebeurt. Ik vermoed dat ze daarna samen met de niet-westerse landen Europa gaan boycotten totdat dat instort. Misschien ook landjes nog inpikken maar misschien doen ze dat buiten de EU/NAVO. In ieder geval lijkt me dat dit nog jaren doorgaat, de wapens zijn veel krachtiger dan in WOII en die duurde ook 6 jaar ongeveer. We gaan dus sowieso jaren oorlogstijd tegemoet. WOII duurde ook paar jaar voordat het volledig over de wereld verspreid was en nu is het nog maar 2 maanden bezig. Maar of het westen op den duur wint? Veel landen zien Europa nog als voormalig koloniaal heerser en vinden het wel prima als die een kopje kleiner worden gemaakt. In tegenstelling tot Rusland, zou het westen weleens de eerste kunnen zijn die uit wanhoop een atoombom gooit. Soms zou ik willen dat ik geen kinderen op de wereld had gezet, want ik vindt het zielig dat ze nu met angst moeten opgroeien.

Hadena | 19-04-22 | 12:59 | 4

Europa laat zich letterlijk en figuurlijk sandwichen,

Tussen de Amerikaanse petro Dollar.
En de Russische Gas Roebels.
Zowel Amerika als Rusland profiteren van de onenigheid binnen het niet
Democratische Europa.
Er is nog steeds niets veranderd binnen de Europese machtsdriehoek van
Duitsland,Frankrijk en Engeland.
Verdeel en Heers.
Overigens moet ik de laatste tijd veel denken aan de militaire transporten die tijdens de Koude Oorlog op oefening gingen richting Duitsland.
Als er destijds bij ons het enkelglas raam begon te trillen wisten we,,,,
Daar komen ze weer!
De Tanks! (en alle andere pruttel)
Snel,naar buiten!
Onze ouders en omgeving vertelden niet zo veel aan ons jonge kinderen.
Naarmate jonge kinderen opgroeien komen ze er vanzelf wel achter hoe ontzettend mooi de mensheid kan zijn.
Om daar van te genieten is er helaas ook een keerzijde nodig.
Maak u jonge kinderen op dit moment niet (te) angstig.
Poetin is die eenzame man in de wijk waarvan je geen snoepjes moet aannemen.
Europa moet stoppen met het aannemen van Russische olie en gas met het verzonnen Euro geld.

Papualist | 19-04-22 | 13:49

@Papualist | 19-04-22 | 13:49: beetje zeer verward verhaal vooral " Europa moet stoppen met het aannemen van Russische olie en gas met het verzonnen Euro geld." Waarom zou je iets wat je tastbaar kan krijgen door inleveren van verzonnen geld moeten weigeren? Iets zegt me dat u het toch niet helemaal begrijpt.

moppersmurf | 19-04-22 | 14:17
▼ 1 antwoord verborgen

Ik hoorde gisteren op de radio: zo lang rusland de havens van de zwarte zee blokkeert zullen er wereldwijde problemen blijven in produktie en distributie van voedsel. Inflatie zal dus oplopen en hoog blijven. Dat zorgt voor een gedwongen renteverhoging van de centrale banken, en dat is zoals bekend iets dat men al jaren probeert te voorkomen, omdat dan de halve wereld failliet gaat.
Wat nou als de Russische regering dit bewust probeert te bewerkstelligen als een soort wapen tegen het westen?

zeeman73 | 19-04-22 | 12:51 | 4

Ik hoorde dit inderdaad ook op Nieuwsuur. Waarschijnlijk is het onderdeel van het plan om de graanproductie in handen te krijgen en daarmee het westen te saboteren.

Ik kan er werkelijk met mijn hoofd niet bij dat wij dit zomaar toe laten en laten gebeuren. De gevolgen die dit mogelijk voor ons gaat hebben is gigantisch en er is vaak in het verleden voor minder de oorlog verklaard. Rusland moet worden gestopt. Beter doen wij het nu, voordat zij nog meer dood en verderf zaaien.

Kareldetweede | 19-04-22 | 12:59

@Kareldetweede | 19-04-22 | 12:59:

"Ik kan er werkelijk met mijn hoofd niet bij dat wij dit zomaar toe laten en laten gebeuren."

Ik wel. Wegkijken. Of erger. Hier in Nederland zijn/waren 20% van de stemgerechtigden op de hand van Poetin. En alles bagatelliseren, de Krim was toch eigenlijk Russisch. Donbas is grotendeels Russischtalig. Rebellen in Georgië vroegen om hulp van de Russen. Assad nodigde Poetin uit in Syrië. Er wonen ook wel veel Russen in Transnistrië. Etc.

Theodorus.Goldbach | 19-04-22 | 13:08
▼ 1 antwoord verborgen

Hij is niet de enige, je had ook nog Graham Phillips dat was ook zo'n rat.

Theodorus.Goldbach | 19-04-22 | 13:00

OOw, in Nederland zijn dat onder andere Joost Niemoller en Sietske Bergsma, alhoewel ze de titel journalist natuurlijk niet waard zijn.

Kane | 19-04-22 | 14:17

Patrick Lancaster?? Kom op redactie, jullie kunnen echt beter dan dit. Geef deze man geen podium. Deze kerel verspreidt al jaren lang uitsluitend russische propaganda.

Ieder verhaal wat Patrick de wereld inslingert wordt vervolgens weer gedebunked op OSINT en Bellingcat.

Ranzige_Oude_God | 19-04-22 | 12:40 | 2

Geluid uit en hij brengt de verwoesting in beeld. Daar verandert die raaskallende Rus en invalshoek van deze Lancaster niets aan. De bodycount van ogenschijnlijk willekeurige mensen die op straat liggen te rotten is afschuwelijk om te zien.

_pacman_ | 19-04-22 | 12:57

Ja echt treurig, maar gelukkig wel wat context erbij met link naar artikel waarin duidelijk wordt wat voor een randdebiel hij is.

SpinozaKoerbagh | 19-04-22 | 13:02

Special operation my ass.

Itastijl | 19-04-22 | 12:21 | 2

He jij bent wakker inmiddels.

Mokum Kosher | 19-04-22 | 12:29

@Mokum Kosher | 19-04-22 | 12:29: Moest het even kwijt (voor de poetin trolls)

Itastijl | 19-04-22 | 13:28

@UPDATE 11.14 uur.

Hij zei ook tussen neus en lippen door dat Rusland geen ABC wapens zou gaan gebruiken. Nou dan weet je het wel.

Theodorus.Goldbach | 19-04-22 | 12:14 | 1

Noemen ze het nog steeds geen oorlog, opvallend.

Wattman | 19-04-22 | 12:26
-weggejorist en opgerot-
koningboco | 19-04-22 | 12:10 | 8
▼ 8 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Masturwasbeert | 19-04-22 | 12:05 | 2

Meer comments in het CDA friet topique. Zegt wel waar de gemiddelde Nederlander meer waarde aan hecht.

c.onjo | 19-04-22 | 11:58 | 5

Het is ook de machteloosheid, het gaat maar door en je eigen invloed is nul.

Wattman | 19-04-22 | 12:19

Wacht maar tot Putain Oekraïne omtovert naar Aardappelschuur van de Wereld!

Papualist | 19-04-22 | 13:07

Dit is een dagelijks topic, dus de vergelijking is niet correct.

letopuwzaak | 19-04-22 | 13:29
▼ 2 antwoorden verborgen

Hoe kunnen er eigenlijk überhaupt nog mensen rondlopen en leven in een stad die al 50 dagen wordt bestookt? Wat eten en drinken die mensen in hemelsnaam?

Quantum Suicide | 19-04-22 | 11:50 | 3

Elkander..

Anaal_Geweten | 19-04-22 | 11:57

Er zullen dus ook al heel veel mensen dood zijn. De schattingen lopen uiteen maar 20.000 is geen rare schatting. We horen en zien niets, omdat er geen of weinig contact meer is met de buitenwereld. Wat we ook niet weten is hoe de Russen zich gedragen tegenover de bevolking van Mariupol, maar de voortekenen zijn niet goed. We eten ook niet wat re gebeurt met de Oekraieners die zijn gedeporteerd naar Rusland. Hun lot is onbekend, maar ook voor hen geldt: De voortekenen zijn niet goed.

Acht jaar haatpropaganda jegens Oekraine heeft haar werk gedaan. Russische gewone soldaten zien overal "nazi's" en NAVO-soldaten en verraders en leven zich uit op de bevolking en op krijgsgevangenen, in de veronderstelling dat ze gedekt worden door de Russische politiek. En dat is ook zo. Niet voor niets is de Bucha-eenheid gisteren onderscheiden door Poetin zelf, alsof dat geen opgestoken middelvinger is naar alle burgerslachtoffers.

Rusland is de schaamte voorbij en lijkt zich niets meer gelegen te liggen aan de morele afwijzing van haar daden door anderen. Integendeel lijkt het zeer wrede gedrag zelfs een teken van nationale trots te zijn geworden. Daarbij het slachtofferschap nog een dubbel aanzettend, door de NAVO aan te wijzen als "daders" van dit alles.

De Russen zijn massaal gestoord geraakt. Verziekt door jaren Poetin-propaganda, kwaadaardige schetsen van het westen, ziekmakende leugens, waarvan die van MH-17 maar een heel kleine is, vergeleken.

De Russen, hun leider, het Russische volk, het moet keihard gestopt worden. Dat hele volk is verziekt geraakt, alleen een keihard militair verlies in Oekraïne gaat ze stoppen en dan ook nog maar tijdelijk. Maar ik vrees dat Rusland deze ronde gaat winnen, en dat we dan een afschuwelijke etnische zuivering gaan zien.

Beste_Landgenoten | 19-04-22 | 12:01

@Beste_Landgenoten | 19-04-22 | 12:01: Ja, dat die Bucha-eenheid nota bene onderscheiden is door Poetin! Dat is helemaal bij de ratten af, verdomme! Die moordenaars en verkrachters worden nog onderscheiden ook. Het geeft wel aan dat het niveau van Rusland intussen gezakt is tot dat van Nazi-Duitsland. Geen haar beter.

KeesBruin | 19-04-22 | 12:47

Voor degenen die denken dat Poetin wel stopt met oorlog voeren als hij de Donbass in handen heeft: ga u eens verdiepen in het werk van de Russische fascist Alexandr Dugin, auteur van het The Foundation of Geopolitics.
Dat boek heeft veel invloed gehad op Poetin en zijn dikke vriend, partriarch Kirill.
Korte samenvatting: weg met Amerika en het VK, Rusland wordt min of meer de baas op het hele Euraziatische continent, van Ierland tot Vladiwostok.
Natuurlijk is dit ultra-nationalistische bullshit van de bovenste plank, negentiende eeuwse megalomanie. Maar het feit dat dit boek zo'n invloed heeft en als studieboek in Russische militaire opleidingen geeft zeer veel te denken.
Rusland moet in Oekraïne gestopt worden, want als ze daar succes hebben, gaan ze door.
Ergo, de NAVO heeft er alle belang bij om Poetin hier de pas af te snijden. Het is uiteindelijk met Poetin hetzelfde als met HItler, hoe meer je hem zijn gang laat gaan, des te groter wordt de ellende in een later stadium.
Voorkomen is beter dan genezen, wil ik maar zeggen.

KeesBruin | 19-04-22 | 11:39 | 6

@Wattman | 19-04-22 | 11:50: Hij gaat niet meer stoppen, zegt u. Dan blijft er maar één optie over: het tot stoppen dwingen, met militaire kracht. Dat moet de NAVO dus gaan doen, want Oekraïne kan dit niet alleen aan.

KeesBruin | 19-04-22 | 11:59

@KeesBruin | 19-04-22 | 11:59:

Eerst graag Finland (en Zweden) er nog bij. 3de Wereldoorlog is nu niet iets wat je zo snel mogelijk in gang zet. Het is een verdomd lastige situatie om zomaar actief mee te gaan doen.

Wattman | 19-04-22 | 12:03

Inderdaad, je hebt gelijk. Na deze oorlog, die Rusland wel gaat winnen ten koste van een heel volk en een vernietigd land, al duurt het nog maanden, gaat daarna leiden tot een totale Noord-Koreanisering van Rusland zelf.

Keiharde repressie van tegengeluiden, keiharde etnische zuiveringen in Oekraïne, waarbij niets overblijft van de Oekraïense identiteit, een zwaar aangezet slachtofferschap van de NAVO, een staat van bijna-oorlog met kernwapens. Dat gaan we de komende jaren zien en het gaat nog heel gevaarlijk worden, de komende jaren.

Vanuit Rusland zelf zal geen tegenbeweging ontstaan. Russen zijn zo doorgeslagen in hun eeuwige slachtoffer-denken, dat ze de praatjes van Poetin voor zoete koek slikken. Dat rotvolk heeft zichzelf altijd als slachtoffers gepresenteerd, terwijl het de grootste misdaden op haar naam heeft staan. Dat erkennen is inmiddels binnen Rusland al verboden. Je mag niets meer schrijven over de negatieve kanten van de Russische historie, dat wordt allemaal weggepoetst. Van mij mag heel Rusland weg met alles erop en eraan, liever vandaag dan morgen, anders wordt het nog de ondergang van onszelf. De gekte in dat land wordt met de dag erger en extremer.

Beste_Landgenoten | 19-04-22 | 12:09
▼ 3 antwoorden verborgen

Als de Russen eindelijk hun act together hebben met gecombineerde aanvallen vanuit de lucht en op de grond met artillerie en tanks, dan gaat dit offensief mogelijk bijzonder snel leiden tot een grote Russische doorbraak in de Donbass. Met een beetje pech sluiten ze dan duizenden Oekraïnse soldaten en hun materieel in en worden deze vernietigd. De facto is dan heel oost Oekraïne over Russisch bewind.

Conclusie is de Navo is veel te laat en te terughoudend geweest in het leveren van zwaardere wapens en vliegtuigen. Straks is half Oekraïne het lot van Bucha beschoren, er hoeven geen illusies te bestaan over wat de Russen gaan doen in de veroverde gebieden. Dat wordt massaal moorden, plunderen, verkrachten. We stonden erbij en keken ernaar.

Beste_Landgenoten | 19-04-22 | 11:34 | 11

@Graaisnaaiert | 19-04-22 | 12:37:

Daarnaast moet je ook rekening houden met het feit dat Oekraïne al zeer waarschijnlijk een plan B heeft door het "achterland" in een constante stroom van "hit-and-run" guerilla acties onveilig te houden voor de Russen. M.a.w. overal kleine sabotage teams die maar door blijven gaan met Russische doelwitten bestoken.

Theodorus.Goldbach | 19-04-22 | 12:52

@Theodorus.Goldbach | 19-04-22 | 12:52:
Dat inderdaad ook. Het is wel hun tactiek, de Rus nergens rust gunnen en blijven prikken. Bewondering voor die mentaliteit, echt.

Graaisnaaiert | 19-04-22 | 13:32

@Graaisnaaiert | 19-04-22 | 13:32:

Ja, en ze kunnen wel door blijven gaan. Een "hit-and-run" op een Russische artillerie eenheid levert flink wat granaten op waarmee je weer een boel (daisy chain) IED's kan bouwen waardoor je de Russische logistiek behoorlijk lam kunt leggen en de tanks en APCs niet meer kunnen rijden en zonder munitie komen te zitten.

Theodorus.Goldbach | 19-04-22 | 14:32
▼ 8 antwoorden verborgen

GS, deel nou niet die propaganda bagger van Kremlin vazal Patrick Lancaster. Laat dat maar aan Thierry over xD

Veni-vidi-vulva | 19-04-22 | 11:08 | 5

@Mokum Kosher | 19-04-22 | 12:38: ik zie alleen een verslaggever over een weg lopen met allemaal lijken en een man aan het woord laten die toevallig pro-putin is. Hij zegt zelf nog veel meer van zulke geluiden gehoord te hebben, wat ik best wil geloven (heeft geen zin om peilingen te doen over hoeveel support er daar is voor het ene of andere kamp). Zei hij ergens in het filmpje dat hij vindt dat Putin Oekraïne kapot moet maken? Dan heb ik blijkbaar wat gemist.

Quantum Suicide | 19-04-22 | 13:09

@Quantum Suicide | 19-04-22 | 13:09:
"Dan heb ik blijkbaar wat gemist."

Ja. Patrick Lancaster werkt voor het Kremlin. Al zijn "reportages" zijn in scene gezet. In dit geval loopt hij over een weg met allemaal lijken en komt hij geheel toevallig iemand tegen die het geweldig vind dat zijn hele stad is kapot geschoten door Poetin. What are the odds.

Theodorus.Goldbach | 19-04-22 | 14:35

@Quantum Suicide | 19-04-22 | 11:53: Er zullen vast mensen rondlopen die een hekel aan Zelensky hebben, maar Patrick Lancaster is gewoon een eerste klas rat. Die vent is al zo vaak ontmaskert o.a. door Bellingcat. Dit is letterlijk iemand die lichaamsdelen meeneemt naar MH17 crash site om het officiele onderzoek te ondermijnen.

Veni-vidi-vulva | 19-04-22 | 16:09
▼ 2 antwoorden verborgen

Indringend verhaal van een echte frontjournalist op rtlnieuws "Alsof ik niet in Boetsja ben."

funda | 19-04-22 | 10:42 | 1

Onkunde klinkt eigenlijk ook weer in vnl. mainstream kranten koppen: Putin dit, Putin zus, Putin zo. Putin echter, is niet alleen.

De manier en wijze waarop deze oorlog worden gevoerd, geeft duidelijk weer dat hierachter een georganiseerde Staat, een georganiseerd leger schuilt. Althans, een poging hiertoe. Institutioneel geweld, waarbij geweld en agressie niet zozeer als een animalistisch instinct (Zie bv. booslims.. Heu ik bedoel, "Verwarde jongemannen" ..) worden ingezet, maar met een doel, een middel - Een legitiem gevonden doel. De invasie c.q. oorlog wordt legitiem gemaakt, door te verklaren dat er zogenaamd alleen maar Neo-Nazi's in Oekraïne zouden zijn. Onzin natuurlijk, en de kracht van de drukpers wordt hiermee op zijn beurt ook maar weer eens aangegeven - Om de wil van het Russische volk achter zich te krijgen, de wil om überhaupt te willen vechten, de wil om dit conflict aan te gaan. Maar het blijft een leugen. Want zoals andere tegelaars intussen opmerken - Inderdaad liggen er ondergronds, en ook voor de kust in de Zwarte Zee, grondstoffen die Rusland van Oekraïne tracht af te pakken.

Nederlandop1 | 19-04-22 | 11:35

Na deze oorlog: Rusland heeft grootschalig gebruik gemaakt van mobiele crematoria. De Ausweiß geïntroduceerd als eerste in Marioepol was de Jodenster V2.0. Vele concentratiekampen met crematoria ontdekt nabij Oekraïnse steden, tevens talloze massagraven ontdekt. Putin blijkt 100.000 eigen burgers naar Oekraïnse werkkampen te hebben gestuurd. Na moord op Poetin talloze prive-bezittingen onthuld, waaronder een SS-uniform en het boek Mein Kampf. Denazificeren? Dhr. Poetin is de reïncarnatie van Adolf Hitler himself. Met zijn Groot Russische Rijk herstellen, de Nazi.

onesizefitsall | 19-04-22 | 10:38 | 1

Poetin steunde (en mogelijk steunt) linkse terreurgroepen, communistische partijen maar ook neo-nazi's. Alles om maar zoveel mogelijk onrust te veroorzaken.

El Rico Grande | 19-04-22 | 10:43

Bij die verhalen over 'gedwongen deportaties' zou je eigenlijk denken "bullshit, geen beschaafd land doet zoiets" totdat je hoort 'door Rusland'. Dan denk je toch al snel 'oh ja, dat is typisch is waar de Russen berucht om zijn, niet alleen Oekraïne maar bijna alle ex-Sovjet republieken weten er alles van'.

kyivindependent.com/national/kharkiv-...

Theodorus.Goldbach | 19-04-22 | 10:23 | 4

Daar zijn ze inderdaad gespecialiseerd in. Schijnen communistische trekjes te zijn. Je denkt de laatste tijd steeds vaker, waren de Amerikanen na WO2 maar doorgegaan.

henkiedeboer | 19-04-22 | 11:11

@henkiedeboer | 19-04-22 | 11:11: Dat was onder het communisme het ergste, inderdaad. Maar ook tijdens het Tsarenrijk waren deportaties naar Siberië heel normaal. En Poetin lijkt de draad van Staling weer op te willen pakken: staatsterreur op de bevolking, een totalitair regiem, deportaties en oorlog met de buren.

KeesBruin | 19-04-22 | 11:13

Australie of NL slavernij vergeten Theo?

sjef-van-iekel | 19-04-22 | 12:11
▼ 1 antwoord verborgen

Russen een inflatie van 17%, is niet eens veel meer dan onze inflatie van 12%. Of de sancties echt werken kun je je afvragen.

Wattman | 19-04-22 | 10:17 | 6

Belangrijkste sancties zijn eigenlijk de sancties m.b.t. halfgeleiders en technologie. Dat is voor een Russische boomer zoals Putin misschien niet erg interessant, maar voor de Russische (wapen)industrie wel. De T14 Armata zou het werkpaard van de Russen moeten worden, kan eigenlijk al sinds de sancties uit 2014 niet meer gefabriceerd worden. Dat gaat nu met de nieuwe sancties nog moeilijker worden.

Prof_Bukmaar | 19-04-22 | 11:00

@nowomowa | 19-04-22 | 10:55: "Annual inflation ranged from 7.2% in the Chukotka Autonomous Area to 21.7% in the Republic of Khakassia."
Bron : Russische Centrale Bank.

funda | 19-04-22 | 11:03

@Prof_Bukmaar | 19-04-22 | 11:00:

Dat is op zich een goede ontwikkeling maar ze zullen niet stilzitten en zelf ook dingen ontwikkelen. De rakettechnologie beheersen de Russen wel, mede door de ruimtevaart.

Wattman | 19-04-22 | 11:53
▼ 3 antwoorden verborgen

Deze aanval zat in de pijplijn. Het lijkt erop dat er meer coördinatie is van de kant van Rusland. Het zou mooi zijn als Oekraïne tijdig de zo noodzakelijke drones heeft gekregen. Van de kant van het westen lijkt de militaire steun tot nu toe te ontbreken. Dat, terwijl de uitkomst van deze strijd bepalend is voor de toekomst van het westen.

El Rico Grande | 19-04-22 | 10:15 | 2

Duitsland blijft maar debatteren over het sturen van zware wapens. Die wende, tsssss.

Acidstain | 19-04-22 | 10:20

@Acidstain | 19-04-22 | 10:20: En wil vooral afhankelijk blijven van Russische energie. Rob Jetten overigens ook.

El Rico Grande | 19-04-22 | 10:23

LOL! Dat is hilarisch!

Theodorus.Goldbach | 19-04-22 | 10:03

Die gaat viral, erg goed.

funda | 19-04-22 | 10:56

In hoeverre wil jij als land bepaalde provincies behouden die in 1951 zijn "geschonken" aan je als zijnde "voor behoud van de Sovjet samenwerking" en waar zo'n 70-80% van de bevolking pro-russisch is? (Zal nu wel een heel stuk minder zin me dunkt)

Kijk, zie het als Limburg. Als deze op een gegeven moment willen horen bij Duitsland... Houden we ze dan tegen met alle militaire macht?

LangeTijdGeleden | 19-04-22 | 09:37 | 12

@Theodorus.Goldbach | 19-04-22 | 10:49: oh u denkt dat de Oekraïners en Russen daar nog langs elkaar leven en geen familie aan beide zijdes hebben die volledig afhankelijk zijn van de Russische economie en handel waarbij er vrijwel wekelijks de landsgrenzen niet overgestoken wordt om totaal-niet-familieleden te bezoeken?

Ok Theodorus, ik zal het wel mis hebben en m'n Oekraïnse collega's uit die regio waarvan neven aan beide zijdes worden opgetrommeld om tegen elkaar te vechten maar niet meer geloven.

LangeTijdGeleden | 19-04-22 | 11:01

@LangeTijdGeleden | 19-04-22 | 11:01:
"Ok Theodorus, ik zal het wel mis hebben en m'n Oekraïnse collega's uit die regio waarvan neven aan beide zijdes worden opgetrommeld om tegen elkaar te vechten maar niet meer geloven."

Dat zou ik inderdaad maar niet meer doen gezien de dienstplicht in Oekraïne al sinds 2013 niet meer bestaat en in de huidige oorlog er wachtlijsten zijn om geheel vrijwillig lid te worden van de nationale verdediging.

Zelfs alle 900.000 getrainde reservisten zijn nog niet eens opgeroepen.

Komt bij dat Russische dienstplichtigen volgens de Russische wet niet buiten Rusland mogen vechten. Nu hebben de Russen daar natuurlijk spreekwoordelijk schijt aan maar hoe je het ook went of keert die "Oekraïnse collega's" liegen in ieder geval tegen je.

Theodorus.Goldbach | 19-04-22 | 11:22

@Theodorus.Goldbach | 19-04-22 | 11:22: het gaat on de vorm lamlul, die families zijn niet zo "klein" en individualistisch als wij in het westen hebben. Ze hebben daar nog redelijk ouderwetse, 6+ kinderen structuren waarvan altijd wel 1 of 2 in een militaire tak zitten.
Daarbij roept Oekraïne sinds begin van de invasie al hun 18-60 mannen om te blijven en te vechten en laat hen niet de grenzen over.
In Rusland is een dienstplicht nog gewoon een in-cultuur gebakken standaard, zelfs al kan je deze makkelijk ontkomen. Maar alsnog is het leger de grootste werkgever in Rusland voor voornamelijk de Russische regio's die weinig economische groei, bloei en toerisme hebben.

Je praat alsof je super zeker van je zaak bent maar hebt nog steeds geen ene reet door met hoe die landen en volkeren zijn.

Ga een boek lezen, of nog beter, praat met die mensen.

LangeTijdGeleden | 19-04-22 | 19:11
▼ 9 antwoorden verborgen

Door meerdere afschuwelijke terroristische aanslagen uit Tsjetsjeense hoek, was de gemiddelde Rus (die rond Moskou) niet bepaald liefhebber van de gemiddelde kaukasiër. Ben benieuwd hoe de Russische propaganda tv het daar nu verkoopt aan het volk dat allah akbar roepende baardmannen nu die speciale operatie tegen hun broedervolk ondersteunen. Of wordt dat daar juist verzwegen?

Quantum Suicide | 19-04-22 | 09:37 | 3

Gimli Kadyrov, het leger dwergen en één ring in Mordor Kremlin, om hen allen te overheersen .. !

Nederlandop1 | 19-04-22 | 09:59

De aanslagen waren van de hoek van Poetin zelf. Een mooie manier om nog meer macht naar zichzelf toe te trekken.

El Rico Grande | 19-04-22 | 10:11

Een ding weet je altijd zeker met Russen : dat je niets zeker weet. - Vrij naar J.C.

funda | 19-04-22 | 11:06

Als het Westen zich zo serieus voorbereidt krijg je bijna het idee dat Poetin de finale strijd tegen het Westen aan het voorbereiden is of zo. Dat hij de geschiedenisboekjes in wil als de allergrootste strijder in de geschiedenis.
Of het Westen is de druk op Poetin aan het opvoeren.
Dit gaat iig nog wel even duren.

Aristotalloss | 19-04-22 | 12:38

Ik begin ook steeds meer neocon te worden, was ooit tegen associatieverdrag, maar ben nu eigenlijk voor regime change in Rusland, hop doorpakken, straks opweg naar Moskou!! Maar eerst zien hoe dit gaat aflopen.

Kane | 19-04-22 | 09:35

@Kane | 19-04-22 | 09:35:
De vraag is wat we ermee opschieten als Peking straks in Moskou zit.

funda | 19-04-22 | 11:27

In de jaren 1990, na het invallen van de SU is het een enorme chaos geweest met bendes en corruptie en snel verrijkende oligarchen. Schietpartijen in de metro's, dode mensen in het trappenhuis in je flatje.
Dat is het beeld wat Russen hebben gekregen van losgeslagen 'kapitalisme' dat niet kan worden geremd door democratie. De onzichtbare vuist met hamer en sikkel. Platslaan en wegsnijden.

Toen heeft Poetin dat zwaar de kop in gedrukt en na 2000 leek er iets van structuur in te komen. De ene corruptie werd weliswaar vervangen door een andere, maar het leek iets stabiels.

Dus na de 19e -eeuwse Tsaren waar de gewone bevolking de klos in dienst van de macht,
communisme waar de gewone bevolking de klos was in dienst van de macht,
oorlog waarin de gewone bevolking de klos was in dienst van de macht,
jaren 1990 waar de gewone bevolking de klos was in dienst van de macht,
was er toekomst.

Poetin heeft een mooie toekomst voor Rusland in zijn handen. Een groot land met veel mogelijkheden.

Toen gebeurde er iets vreemds.
Blijkbaar heeft hij naar conservatieve religieus-nationalistische 'idealisten' geluisterd, alsof hij wereldvreemd is geworden in een bubble.

En pardoes vind hij dat je landen weer moet gaan 'veroveren'. Afpikken, de bevolking deporteren of verjagen, kapot bombarderen en vervangen door Russen.
Alsof dat een vorm van succes is.
Als gewone mensen opdraaien voor vage (religieuze) idealen, pas dan maar op.

AdvocatusDiaboli | 19-04-22 | 09:22 | 8

@AdvocatusDiaboli | 19-04-22 | 09:54:

De inkomstenongelijkheid in Rusland is zo'n beetje het allergrootst ter wereld. Zo heeft Poetin het graag, Poetin en zijn "trouwe" elite.

In de door Russen bezette gedeeltes van de Donbas kan je goed zien hoe Rusland werkelijk werkt. Er zitten daar een ploeg criminelen met Russische "nationalisten" en huurlingen de boel af te persen en bijna elke cent die daar (nog) verdiend wordt steken ze in hun eigen zak.

Verder heb je wel gelijk Rusland had zo'n beetje het meest welvarende land in Europa/de wereld kunnen en moeten zijn. Maar ja, Poetin.

Theodorus.Goldbach | 19-04-22 | 10:17

@Beste_Landgenoten | 19-04-22 | 09:55: Je ziet ook dat hij alleen maar handeld wanneer hij denkt sterk genoeg te zijn. Hij heeft langzamerhand zijn macht opgebouwd en denkt nu sterk genoeg te zijn om Oekraine te heroveren. Het is voor hem waarschijnlijk een mooie prijs die de kosten waard zijn. Het menselijk leed zal hij zich mijn inziens niet aan trekken.

Dat onze EU leiders dat zo gezegd niet hebben zien aankomen is onbegrijpelijk. Vanaf de inval van de Krim had het opbouwen van de hard power van de EU een prioriteit moeten zijn.

Stuffed Human | 19-04-22 | 10:42

@Stuffed Human | 19-04-22 | 10:42:
Ach de duizenden stemmen hier die pleitten voor "vriendschap met Rusland, onze bondgenoot tegen de islam" kan ik me nog heel goed voor de geest halen. Het stikte van de Poetin-fans in ons land en niemand wilde zien wat voor donderwolken zich samenpakten, zelfs niet toen Poetin zijn troepen begon samen te trekken rond Oekraïne en wartaal begon uit te slaan over dat land en het volk. Nee, Poetin was een schaker.

Beste_Landgenoten | 19-04-22 | 12:49
▼ 5 antwoorden verborgen

More from NSDC's Danilov: "Our military is defending, we are not surrendering our territories."

"The Russian military was tasked to occupy the territories of Donetsk and Luhansk oblasts by Easter," he said, referring to Orthodox Easter on April 26, "as a gift to its Fuhrer."

twitter.com/ChristopherJM/status/1516...

PPuk | 19-04-22 | 09:19

Schijnt dat de Russen geleerd hebben en nu beter gecombineerd aanvallen. Met heel veel luchtsteun en infanterie rondom de pantsercolonnes. De zware wapens van de NAVO zijn nog niet aangekomen dus het worden een paar cruciale dagen.

Beste_Landgenoten | 19-04-22 | 09:05 | 1

Als ze dat nog steeds niet wisten sinds de dagen van de Blitzkrieg wordt het nu wel een beetje tijd, nietwaar?

funda | 19-04-22 | 11:30

Amerika gaat howitzers (The name howitzer comes from an old Czech word, haufnice, which was a catapult that could fire many stones) en training daarvoor leveren. Eén of andere professor (Bloodlands: Europe Between Hitler and Stalin is een boek van Yale-historicus Timothy D. Snyder) schreef Bloodlands over dat hele gebied tussen Berlijn en Moskou. Het idee is: het maakt niet uit hoeveel mensen daar sneuvelen, het gaat erom wie het daar voor het zeggen krijgt. Nu dus het Westen die de Oekraïniërs gebruikt om Rusland een bloedneus te geven.

cugel | 19-04-22 | 09:05 | 5

@Aristotalloss | 19-04-22 | 09:12: Zit een megagroot gasveld. Shell, Rutte en Oekraine hadden daar in davos 2013 een akkoord over. Check de pics in google.

zevensprong | 19-04-22 | 09:16

@Aristotalloss | 19-04-22 | 09:12: en het is geopolitiek veel handiger als de Oekraïners winnen/niet verliezen zonder inzet van NAVO troepen. Dat verzwakt het aanzien van Rusland aanzienlijk, politiek gezien makkelijker in de thuislanden, en de NAVO troepen kunnen hun reputatie makkelijker hoog houden. Dan zal China hopelijk wel twee keer nadenken voor ze ooit wat met Taiwan proberen. Oekraïners knappen het vuile werk op en hebben de slachtoffers vanwege zulke spelletjes.

Jacques_SiConto | 19-04-22 | 09:21

@Beste_Landgenoten | 19-04-22 | 09:06: Ik ben het helemaal met je eens. Maar ik heb pas geleden een artikel gelezen dat het Westen bijvoorbeeld Amsterdam in WO2 een open stad had verklaart omdat ze niet ten koste van totale vernietiging daarover wilden vechten. Uiteraard sta ik aan de kant van het Westen omdat Poetin en Xi dictators zijn. In Stalingrad ea Bloodland steden is wel doorgevochten tot de totale vernietiging.

cugel | 19-04-22 | 09:26
▼ 2 antwoorden verborgen

Een criminele, fascistische kliek in Moskou die Oekraïne gaat 'denazificeren'... Het blijft een hele cynische grap. Het gaat natuurlijk alleen maar om gas! En afgunst omdat Oekraïne een positief en succesvol pad op is geslagen namelijk: democratisch worden en aansluiting zoeken bij de 21ste eeuwse Westerse beschaving...

Aristotalloss | 19-04-22 | 09:04 | 13

@Ichneumonidae | 19-04-22 | 09:34: Dan zou u zich wat moeten verdiepen in de ideeën van Alexander Dugin, een Russische fascist met veel invloed op Poetin en het Kremlin. Die gekken hebben nog véél grotere plannen dan alleen het veroveren van Oekraïne

KeesBruin | 19-04-22 | 09:44

@Aristotalloss | 19-04-22 | 09:33: Dat is inderdaad wél een belangrijk punt, dat ik gemist had.
Niettemin denk ik dat Rusland vooral ideologisch gedreven is in het veroveren van Oekraïne.

KeesBruin | 19-04-22 | 09:45

@Ichneumonidae | 19-04-22 | 09:34:
Mee eens. Check ook youtu.be/aEpk_yGjn0E, gisteren gepost door een andere guurder, wiens naam ik ff kwijt ben. Over veel grondstoffen kunnen beschikken is één ding, ze werkelijk tot je beschikking hebben om er je economie mee te kunnen ondersteunen is vers twee.

PPuk | 19-04-22 | 09:46
▼ 10 antwoorden verborgen

Zijn dat Tjetjeense huurlingen of Russische soldaten in die fabriekshal?

laurentius | 19-04-22 | 09:01 | 1

Ik zie onder een witte armband een "Z" symbool, de Tjetjeenen voeren een "X" symbool.

Reebensteeltje | 19-04-22 | 09:07

Er is een duidelijk verschil tussen opgeven en veroveren. Als b.v. Groningen zich vrijwillig en bij meerderheid van stemmen bij Duitsland zou willen aansluiten dan zou ik dat kunnen accepteren. Maar als Duitsland de opstandige provincie Groningen zou willen "bevrijden" van de Nederlandse onderdrukker dan wordt dat oorlog. Die akelige Sovjet-Iwans hebben niks in Oekraïne te zoeken. Onderschat de Russen niet, mensenlevens tellen niet dus ze offeren eerst hun dienstplichtigen en huurlingen op, en sturen hun roestigste schroot. De ervaren stoottroepen met geavanceerd materiaal zetten ze pas in als ze Oekraïne ver genoeg hebben uitgeput om eroverheen te kunnen walsen. Het Westen kan dat voorkomen door materieel te blijven sturen, ongeacht hoe hard kameraad Putler met zijn kernbommen rammelt.

Nivelleermarionet | 19-04-22 | 09:01 | 3

En een oorlog over de rug van de Oekraïners uitvechten? Wees dan een bink en val Rusland zelf aan.

wilmeister00 | 19-04-22 | 09:03

Waarom weer Groningen?

Acidstain | 19-04-22 | 09:15

Dag 55 van de waanzin.
Wel een vreemde manier van bevrijden trouwens, hele steden veranderen in ruïnes.

AdvocatusDiaboli | 19-04-22 | 08:56 | 9

@PPuk | 19-04-22 | 09:31: Daar heb ik me ook wel eens over verbaasd. Tokio was al zo ongeveer platgebombardeerd in maart 1945 (dodelijkste luchtbombardement ooit, met naar schatting 100.000 doden).
Enfin, ik dwaal wat af.

Ichneumonidae | 19-04-22 | 09:41

@Ichneumonidae | 19-04-22 | 09:41:
;-) Afdwalen, of erger, gebeurt hier wel vaker. De kunst blijft om de 'nuttige' info er tussenuit te halen, en dan is 'nuttig' zelfs een relaties en subjectief begrip.

PPuk | 19-04-22 | 09:49

Als je met 100.000 doden aan vijandelijke zijde 20.000 doden aan je eigen zijde kan voorkomen dan is dat geen oorlogsmisdaad.

CamaroHans | 19-04-22 | 10:12
▼ 6 antwoorden verborgen

Vreselijk wat er staat te gebeuren nog. De verwoestingen zullen nog erger worden. Poetin heeft nog veel meer achter de hand en stopt niet tot hij zijn zin heeft.

laurentius | 19-04-22 | 08:52 | 2

Ik las hier 3 weken geleden juist dat ‘ie al door z’n munitie heen was.

Plaktong | 19-04-22 | 09:13

@Plaktong | 19-04-22 | 09:13: Als je een beetje kan lezen, werd er bedoeld dat het slimme munitie was. Niet die domme bommen wat ze dus nu gebruiken. Daar hebben ze p(l)akhuizen vol van.

tis_wat | 19-04-22 | 18:07

Succes met die Russische zooi daar.

tis_wat | 19-04-22 | 08:46

Heb nog geen Oekraïens vlaggetje. Moet ik me zorgen gaan maken over de vraag of ik deug?

Ichneumonidae | 19-04-22 | 08:44 | 8

Ichneumonidae | 19-04-22
Haal een rolletje geel isolatie tape en een rolletje blauw en leef je uit.

Der Schnitzeljäger | 19-04-22 | 12:17
▼ 5 antwoorden verborgen

Ben toch benieuwd, had deze oorlog voorkomen kunnen worden door een bindend referendum te houden in de Donbas regio over aansluiting bij Rusland. Doe es vertellen Ollongren?

Conan de Rabarber | 19-04-22 | 08:37 | 9

@funda | 19-04-22 | 11:33:

Ligt eraan.

Niet het iedereen aangaat en als de opkomst en uitkomst hoog genoeg is. In het geval van Oekraïne was het door het parlement geïnitieerd, stemde 92% voor onafhankelijkheid. Duidelijk de wil van het volk.

Het wordt wat anders als het een referendum is waar zo'n 30% komt opdagen en mensen gaan stemmen over iets waar ze feitelijk niets van merken linksom of rechtsom met vervolgens een magere uitkomst waar niemand wat mee kan. Dat is dan gewoon geld en tijdverspilling.

Theodorus.Goldbach | 19-04-22 | 12:33
-weggejorist-
funda | 19-04-22 | 12:42

@funda | 19-04-22 | 12:42:

Het boeit niet wat jij er van vindt. Iedereen, ook Rusland, was het eens dat het referendum eerlijk is verlopen. Dit wordt ook bevestigd in het Boedapest memorandum. Jammer he.

Theodorus.Goldbach | 19-04-22 | 14:44
▼ 6 antwoorden verborgen

Hoeveel BTG's heeft Nederland eigenlijk?

steekmug | 19-04-22 | 08:37 | 3

7

RickTheDick | 19-04-22 | 08:40

Een leuke hippe afkorting die we gisteren nog niet kenden. Dat kun je wel uitrekenen als je in dienst ben geweest. De boel is wel flink gereorganiseerd en helaas wel wat minder dan in 80-er jaren.

AntiZanicz | 19-04-22 | 08:41

Bi’s, transgenders en gays? Heel veel.

_pacman_ | 19-04-22 | 08:41

Eigenlijk moet er gewoon NATO inzet komen van luchtmacht en bevoorrading te velde. Het is wat vreemd dat de agressor zou mogen bepalen wat de in te zetten middelen zijn.

AntiZanicz | 19-04-22 | 08:36 | 6

Oekraïne is zoals bekend geen lid van de NAVO. Bedoel je te zeggen dat je zelf plannen hebt om daar te gaan vechten?

Ichneumonidae | 19-04-22 | 08:47

@Ichneumonidae | 19-04-22 | 08:47: Er is officieel geen oorlog, waarom zouden er geen Navo vliegtuigen boven Oekraïne mogen vliegen op uitnodiging?

Monkey Cabbage | 19-04-22 | 09:45

@_pacman_ | 19-04-22 | 08:45:
Daarover zou ik cijfers kunnen opzoeken. Maar dat is niet het punt.
Ik reageer op @AntiZanic die wil dat de NAVO zich RECHTstreeks met het conflict bemoeit.
Terwijl we honderd miljoen €€€ per week aan Rusland betalen voor olie en aardgas.
Dat is natuurlijk bizar

theo-is-dood | 19-04-22 | 11:03
▼ 3 antwoorden verborgen

Eigenlijk moet je maar hopen dat de Russen dit doel dan eindelijk wel zullen halen. Dan heeft Putin tenminste iets om te laten zien thuis en kan er hopelijk een einde komen aan deze ellende.

Barend Braakbal | 19-04-22 | 08:36 | 7

@Enter Yeti | 19-04-22 | 08:49: Spijker op zijn kop

SpinozaKoerbagh | 19-04-22 | 08:52

@Barend Braakbal | 19-04-22 | 08:44:

Abchazië, Zuid-Ossetie, de Krim, flink stuk Donbas. Ja, enorm verschil inderdaad.

Theodorus.Goldbach | 19-04-22 | 08:54

@Enter Yeti | 19-04-22 | 08:49: Hitler wilde ze achter het Oeralgebergte opbergen. Achteraf gezien misschien toch niet zo'n gek plan. Helaas waren de overige plannen van Adolf nogal beroerd, dus.

KeesBruin | 19-04-22 | 11:25
▼ 4 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland