Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVEBLOG. Raketaanvallen op Lviv in het westen, 'beelden opgedoken van getroffen Moskva'

Dag 54 van de oorlog +++ LIVEBLOG

Social

Van harte welkom in het liveblog over dag 54 van de Paasoorlog! Wat gebeurde er vannacht in Oekraïne? Voor het eerst sinds 'lange' tijd was het weer raak in Lviv, de 'veilige haven' in het westen van het land. Volgens de burgemeester hebben de Russen vijf raketten op de stad afgevuurd - de schade wordt momenteel in kaart gebracht. Op beelden van journalisten zijn zwarte rookpluimen boven de stad te zien. Ook elders in het land was het feest: in Luhansk, in Dnipro en als gebruikelijk in Kharkiv. Op de grond is de Russische operatie in de Donbas nog altijd niet begonnen en dus speelt de heftigste film zich nog steeds af in de horrorbioscoop Marioepol - een door de Russen gesteld ultimatum werd gisteren verworpen. Minister van Buitenlandse Zaken Dmytro Kuleba: "Eigenlijk bestaat Marioepol niet meer." Oekraïense strijders, volgens de Russen zitten er nog zo'n 2.500 verschanst in de staalfabrieken, weigeren zich over te geven. Ander nieuws: de eerste laatste beelden van de 'betreurde' kruiser Moskva zijn... opgedoken. Nog niet geverifieerd, maar het schijnt 'm te zijn. Hier (en hieronder) een mooi draadje met een analyse. Gisteren kwam ook de bemanning al boven water. Veel succes op de zeebodem, Moskva! Is er nog goed nieuws? Nee hoor, vandaag niet. Later meerrrr.
UPDATE 9.15 uur - Weet iemand trouwens waar Sergei Shoigu is?
UPDATE 9.44 uur - Vermeende videobeelden van een brandende Moskva hier
UPDATE 10.20 uur - Oekraïne zit nu op 20.600 dode Russen
UPDATE 10.49 uur - Zes dood in Lviv. En veel auto's stuk
UPDATE 10.53 uur - Ondertussen: straatgevechten bij Severodonetsk
UPDATE 11.20 uur - Beelden van bommenwerpers boven Oekraïne. Hier een Tu-22, hier de grote jongen: een Tu-95. Nu al een mooi draadje over het hebben van een wingman hiero
UPDATE 12.54 uur - Hier beeld van de hel op aarde, de Azovstal-fabriek in Marioepol, waar Azov-knakkers en hardcore UA-troepen knokken tegen de Russen. We kunnen concluderen: daar zit je niet graag, momenteel
UPDATE 14.29 uur - Google verwijdert de 'blur' van strategische en militaire plekken in Rusland. Zo kan iedereen, tot in detail, zien waar het wapentuig staat... Zoals hier. Handig!
UPDATE 14.36 uur - Gezellige video hier en hieronder. Azov-dudes in Marioepol voeren hinderlaag uit op Russen, die rondkarren in een of andere gare burgerbak. Op 1.20 wipt die Azovver een handgranaatje over het muurtje. Zo te zien niet zo leuk voor die Russen
UPDATE 15.50 uur - Poetin-vriendje Medvedchuk wil geruild worden met soldaten en burgers in Marioepol
UPDATE 18.58 uur - Volgens de Oekraïners zou de Russische operatie in het oosten van het land zomaar eens begonnen kunnen zijn...
UPDATE 20.30 uur - Russische aanval op de staalfabriek Azovstal in Marioepol, waar dus de Azov-strijders zitten. Beeld hiero
UPDATE 20.44 uur - Mooi verhaaltje van Pjotr Sauer in The Guardian over de whereabouts van de mannen op de Moskva. Veel conscripts, ook. Radeloze familieleden proberen uit te zoeken wat er met hun zonen, broers, neven is gebeurd. Dood, gewond, vermist - het is een raadsel. "This regime has never been very transparent about casualties."
UPDATE 22.08 uur - Veel raketten en artillerie overal in het oosten van Oekraïne. IT GIET OAN

Social
Social
Social

Lviv

Miauwwwww

Social

Reaguursels

Inloggen

@UPDATE 20.30 uur
Er gaat beeld rond van de explosie op de staalfabriek.

Holy s. wat een knal. De geruchten zijn dat er een Fotb (father of the bomb) is gegooid van 7.1 ton. Overal te vinden.

Kareldetweede | 18-04-22 | 20:52

Volgens de laatste update lijkt het erop dat het offensief begonnen is / op punt van beginnen staat. Benieuwd wanneer het bevestigd gaat worden of dat dit een laatste herpositionering betreft. Hoe dan ook, dinsdag werd genoemd als waarschijnlijke dag...

Graaisnaaiert | 18-04-22 | 19:23 | 7

Slava Ukrayini !

Nederlandop1 | 18-04-22 | 20:16

@Theodorus.Goldbach | 18-04-22 | 19:59:
Ja, interventie is ook een uitweg voor Putin. Hij zal nooit een bestand sluiten met Ukraine want dan erkend hij een nederlaag. Bij een NAVO internventie kan hij zijn volk echt wel voor houden dat ze eigenlijk gewonnen hebben maar omdat hij omwille van de vrede akkoord is gegaan met een gelijkspel inclusief officiele annexatie Krim en Donbass. Zonder interventie moet Putin door tot het gaatje en zal de NAVO er stapje bij stapje ingezogen worden, totdat deelname (omdat je o.a. aangevallen wordt) ook onvermijdelijk wordt. Verschil in visie is prima. Ik waardeer die van jou. Zit veel in.

Lafayette | 18-04-22 | 20:52
▼ 4 antwoorden verborgen

@RandyBiel | 18-04-22 | 20:16:

Het is dan ook een 'lui stuk vreten' passiviteit is zijn enige "kwaliteit".

Theodorus.Goldbach | 18-04-22 | 20:23

@Gen. Maximus | 18-04-22 | 20:21:

Welke gebieden denk je dat Poetin moet gaan afstaan? Er zijn nogal wat soevereine staten (w.o. China) die wat grensdispuutjes hebben met de Russen. Het kan alle kanten opgaan he.

Theodorus.Goldbach | 18-04-22 | 20:26
▼ 6 antwoorden verborgen

Intercept van de SBU.

www.niknews.mk.ua/2022/04/18/nekotorye...

Soldaat vertelt hoe zijn eenheid vernietigd werd en hoe hij alleen nog maar naar huis wil. Fake of real? Ik weet het niet.

Theodorus.Goldbach | 18-04-22 | 19:08

Ah fijn. Russen laten zich van hun humanitaire kant zien, schieten de hele stad kapot, doden minstens 20.000 mensen, laten de bevolking niet vertrekken, deporteren hele groepen mensen. Maar... Ze delen nu een stuk brood uit en een fles water aan de achterblijvers. Ja, ik zou dat brood en water ook aannemen. Maar denk niet dat ik onder de indruk zou zijn van dit "charme-offensief".

Opvallend aan de Russische propaganda is, behalve dat het zo doorzichtig is, vooral het aantal personenwagens (die natuurlijk gejat zijn) met een "Z" erop geschilderd en hier en daar wat "spuitbus camouflage patronen" erop geverfd. Veelzeggend.

Theodorus.Goldbach | 18-04-22 | 18:37 | 1

Dat voedsel hebben ze eerst gestolen.

Tapioca pudding | 18-04-22 | 19:02

Russen hergroepering. Nu is het moment voor de NAVO om in te grijpen. Straks zijn de Russen klaar voor een nieuwe sessie moorden, martelen en verkrachten.

El Rico Grande | 18-04-22 | 18:00 | 12

@Lafayette | 18-04-22 | 19:15:

In wat voor beweging moet China dan komen? Taiwan binnenvallen? Dat landje is een bijna onneembaar fort. Ja maar China is veel groter en sterker. Ja, maar dat maakt het niet minder lastig om Taiwan in te nemen. Die zijn helemaal voorbereid. Daarnaast heeft Taiwan een defensiepact met Japan en de Amerikanen en zullen ook de Koreanen het allemaal niet zomaar laten gebeuren. Gaat China door met machtsvertoon en intimidatie? Oh ja, zeker weten. Maar China is niet achterlijk. Op dit moment hebben ze alleen maar te winnen aan een geïsoleerd en zwak Rusland. Een oorlog met Taiwain is alleen al om de globale chip-industrie al niet echt logisch. De strategie van China is meer zo machtig worden dat Taiwan eigenlijk gewoon zelf bij China wil komen. Dat zit er voorlopig nog niet in. Nee, China doet alleen wat goed is voor China. Ruzie met Japan, Amerika, in een destructieve oorlog met Taiwan komen is niet in het voordeel van China. Time is on their side denken ze daar.

Theodorus.Goldbach | 18-04-22 | 19:32

@matatwork | 18-04-22 | 18:11: Dat staat nog te bezien. Ik sluit niet uit dat er een moment komt, dat de NAVO wél gaat ingrijpen. Poetin gaat niet aan een atoomoorlog met het Westen beginnen, ook al bluft hij daar volop mee.

KeesBruin | 18-04-22 | 20:03

@Lafayette | 18-04-22 | 18:34: Chamberlain heeft er niks mee te maken. Die gaf Tsjecho-Slowakije weg aan Hitler en Polen. De NAVO geeft niets weg, Oekraïne is geen lid van de NAVO en de EU.
Dat neemt niet weg, dat de NAVO zich nog steeds terughoudend opstelt. Maar wat niet is, kan nog komen. Het hangt er ook vanaf hoe dol Rusland het nog gaat maken. Onder druk wordt alles vloeibaar, en kan de NAVO toch besluiten dat de tijd voor een interventie daar is.
We gaan het zien, de komende week of weken, vermoed ik.

KeesBruin | 18-04-22 | 20:06
▼ 9 antwoorden verborgen

Pfff, geen wingman.... leest VS3-1 - Optreden organisatie en optreden Sovjetstrijdkrachten blz. 18-12 pt 1863 ''Bombardementstechnieken. Hier staat ''jagerbommenwerpers (in paren) over het algemeen laag (100 - 150 m) vliegen met nelheden van 600 - 900 km/uur''. En ze houden zich nog redelijk aan dit oude jaren 80 document. Zeker op regimentsniveau en lager.
Dus waarschijnlijk is er één gespot/gefilmd en is gelijk de conclusie dat ze het nooit doen. En nee, ik word niet betaald door de Russen..

Ewald1 | 18-04-22 | 17:54 | 3

Dank voor je bijdrage maar de realiteit is dat de Russen, als ze al missies vliegen, inderdaad solo-missies vliegen met kennelijk maar 1 doel en dat is een doel [kinderziekenhuis, theater, woningcomplex, e.d.] bombarderen en daarna als de wiedeweerga weer veilig naar huis. Doen ze al een tijdje. Waarom weet helemaal niemand. Misschien zijn ze te bang neergehaald te worden boven echte doelwitten. Wellicht zijn ze angstig dat ze niet 1 maar 2 vliegtuigen verliezen. Strategisch gezien lijkt de missie ook niet meer te zijn dan zoveel mogelijk ellende aan te richten onder de burgerbevolking. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze het in theorie niet zouden kunnen. Ze doen het niet. Had ik trouwens vertelt dat Russische piloten nog niet eens de helft aan vlieguren doen per jaar als westerse piloten?

Theodorus.Goldbach | 18-04-22 | 18:06
-weggejorist-
luistukvreten | 18-04-22 | 20:14

@luistukvreten | 18-04-22 | 20:14:

Dank voor jouw gedetailleerde, onderbouwde en inhoudelijke reactie. Nomen est omen zullen we maar zeggen.

Theodorus.Goldbach | 18-04-22 | 20:16

@UPDATE 14.36.

Russen worden eigenlijk zonder slag of stoot afgemaakt. Hebben die jongens echt geen training gehad.

Theodorus.Goldbach | 18-04-22 | 16:00 | 15

@FrankVeer | 18-04-22 | 20:21:

Je bedoelt als aanvaller versus verdediger. Ja dat klopt wel ongeveer, afhankelijk van de kwaliteit van je leger. Na amfibische landingen, in een oorlogsgebied parachuteren is een kapot geschoten stad verdedigen zo'n beetje de grootste verschrikking die je maar kan bedenken. Als het waar is, wat de Russen zeggen, dat er er nog 2.500 Oekraïnse vechters zitten, en als het niet waar is wat de Oekraïners zeggen dat ze geen munitie, rantsoenen en medicamenten meer hebben kan dit een helse slag worden. Vooral voor de Russen. Dit bovenstaande filmpje laat wel zien het hoe en waarom.

Theodorus.Goldbach | 18-04-22 | 20:38
▼ 12 antwoorden verborgen

Rattenkrieg.
Zou het? Stalingrad II: backfire?
Toentertijd hadden de Russen nog maar 1/10 van Stalingrad in bezit en trokken zoveel mogelijk Duitsers aan. Ook daar was een fabriek....
Wie zaait...

nobodiesunmighty | 18-04-22 | 15:49

De Moskva ligt op 45m diepte. Dat wordt in de toekomst echt een prachtige wrakduiken!

Cheesy Poof | 18-04-22 | 15:06 | 5

CIA onderzeeër is in positie.

Acidstain | 18-04-22 | 16:19

Er zijn geruchten dat er een nuclear warhead aan boord is. Ik zou uit de buurt blijven.

matatwork | 18-04-22 | 18:15

@matatwork | 18-04-22 | 18:15:

Non-sense. De Mockba had alleen antischeepsraketten en luchtdoelraketten aan boord. Zelfs voor de Russen een beetje te gestoord om een vijandige boot te willen kelderen met een nuke. Daar zijn die raketten ook niet geschikt voor. Maar die onderzeeboten zullen wel nukes hebben. Dat hebben die van de NAVO ook.

Theodorus.Goldbach | 18-04-22 | 18:24
▼ 2 antwoorden verborgen

Nu NAVO troepen naar Ukraine. Niet offensief, maar duidelijk maken dat we er zijn om Ukraine te steunen. Dat hoeft niet direct een enorme troepenmacht te zijn. Doen we dat niet dan missen we een een 'window of opportunity' en zullen we waarschijnlijk in een nog groter conflict belanden. Hoe langer we daarmee wachten hoe meer Putin weet dat zijn gedreig met 'hele erge dingen' werkt en hij in feite vrij spel heeft. Rusland gaat niet breken onder economische druk. En Russen kunnen nog heel wat meer leed verdragen. Het Westen redeneert te veel vanuit wat we zelf erg vind te ondervinden. Welnu dat is dus het opgeven van relatief mooie luxe leventjes. Voor de Rus betekent dat heel weinig. Daarbij heeft China al partij gekozen en staat India zeker niet aan onze kant.

Lafayette | 18-04-22 | 14:52 | 8

@Lafayette | 18-04-22 | 18:27:

Ik zie dat anders. Ik zie de Russen die (in de modder) vastzitten en geen stap vooruit komen terwijl ze elke dag weer meer mankracht en materiaal kwijtraken en dat is in het voordeel van Oekraïne en later ook ons. Ben het met je eens dat Oekraïne niet mag vallen. Maar op dit punt lijkt het mij overhaast om nu al een "casus belli" aan te wijzen en Oekraïne binnen te vallen. En geloof me, emotioneel ben ik het 100% met je eens, mijn ratio zegt echter dat nog wachten de betere keuze is in deze (vooralsnog).

Theodorus.Goldbach | 18-04-22 | 18:52

@Theodorus.Goldbach | 18-04-22 | 18:52:
Tja. Je hebt een punt hoor. Het zijn allemaal maar zienswijzen. Daarbij zit Rusland inmiddels vol met sociopatische criminelen die echt geloven dat ze gelijk hebben, zelfs al zien ze dat het niet goed is. Met dergelijk irrationeel gedrag is moeilijk ook maar iets te voorspellen. Maar ik denk dat de Russen geen moeite hebben om nog eens 20k aan soldaten in die meat grinder te gooien. Helemaal niet. Die gaan dan dood en dan roept de Rus om wraak. Ik acht de kans best groot dat de Russen een stad gaan weg vagen. En dan nog zal de NAVO geen nuclaire oorlog beginnen. Dan nog komen de Russen er mee weg.

Lafayette | 18-04-22 | 19:08

@Lafayette | 18-04-22 | 19:08:
"En dan nog zal de NAVO geen nuclaire oorlog beginnen. Dan nog komen de Russen er mee weg."

Denk niet dat de NAVO dan meer stil kan zitten. Een nucleaire aanval, hoe klein ook, lijkt me toch wel reden om keihard terug te slaan.

Theodorus.Goldbach | 18-04-22 | 19:39
▼ 5 antwoorden verborgen

En ondertussen doen wij hier helemaal niets. Alleen smoesjes verzinnen. Want je zou Poetin toch eens beledigen.

Dat Russisch leger zit in een onafhankelijk land. Dat betekent dat een NAVO-leger ook zonder problemen in dat land mag zijn, zeker als het door de regering van dat land wordt uitgenodigd. Dan is dat geen oorlog met Rusland maar een intern conflict in dat land waarin de NAVO een vredeseenheid vormt. Dit kan dus gewoon.

Maar dat wordt niet gedaan omdat men hier LAF is. De thermostaat lager zetten ja. Maar ondertussen Rusland steunen met miljarden aan olie- gas- en kolenimport die gewoon doorgaat. Daarmee ondersteunen wij alle martelingen, verkrachtingen en moorden die Rusland nu pleegt.

Wij moeten ons schamen dat we niet ingrijpen. Dan botst het maar met Rusland, dat wordt hoog tijd. Die gaan toch geen atoombom inzetten, zer weten goed dat ze dan zelf dood zijn.

En het wordt ook tijd dat China en India een keuze maken in plaats van twee walletjes te eten. Een keuze tussen democratie en menselijkheid of dictatuur met moord en verkrachting. Met NAVO in Oekraïne moeten ze wel kiezen. En staat Rusland er alleen voor. Dan is pas alles afgesloten en houdt de oorlog op.

Patatter | 18-04-22 | 14:52 | 7

@Toki | 18-04-22 | 18:10:

Rustig maar, niemand wil naast iemand zoals jij dienen.

Theodorus.Goldbach | 18-04-22 | 18:19

Er zijn mensen die wel wat doen. Ook Reaguurders. Op hun manier. Meer zeg ik niet. Zwijgend vertellend.

nobodiesunmighty | 18-04-22 | 18:45
▼ 4 antwoorden verborgen

De cartoonfilm uit 1973, waaraan de Russische strijdmacht het symbool "Z" ontleent, is niet meer te zien in Rusland zelf.

Ik kan helaas geen linkjes posten als zwitsal, maar als je wilt weten waar het over gaat verwijs ik het naar het account van "Postmen" waar er een clipje van geplaatst is op 17 april.

De cartoon "Verborgen schatten op de biodem van de zee" uit 1973, waarin pioniers de zeebodem verkennen met de bathyscaaf "Neptune" en een gezonken "fascistische vernietiger" vinden met de letter Z aan boord, verdween van het officiële YouTube-kanaal van Sojoezmultfilm.

TASS schrijft dat de studio "Soyuzmultfilm" niet gerelateerd is aan het kanaal "Cartoons of the Studio Soyuzmultfilm", waarop de video werd geblokkeerd

Heurtebise | 18-04-22 | 14:27 | 3

N.b. de "facistische vernietiger" die de pioniers vonden was het schip de "Moskva", de Z29. Een beter clipje is te vinden op het kanaal van holod.media op Instagram.

Heurtebise | 18-04-22 | 14:32

Ik weet niet of deze er al in stond. In 2020 maakte de Oekrainse regisseur Vasyanovych de film Atlantis: Oekraïne na de oorlog, 2025. Indrukwekkende film, veel zwijgen en grote beelden. Koud. Ook de staalfabriek van Mariepol komt groot in beeld. Mij aangeraden door een stel Oekraïners in 2020. Wie had dat gedacht: het is werkelijkheid geworden, nog erger zelfs. Zijn interview: donttakefake.com/en/director-valentyn...

nobodiesunmighty | 18-04-22 | 14:16

Leven die Russen nog in de jaren '50 of zo? Tegenwoordig zijn er overal foto's of zelfs videobeelden van. Als je de beelen op Twitter bekijkt, zie je duidelijk de inslag van een raket in het voorste gedeelte van het schip.

B O Terletter | 18-04-22 | 14:12 | 6

@nobodiesunmighty | 18-04-22 | 14:59: Ach, ik had het niet over het gebruikte materieel, maar over de mentaliteit en denkwereld van de Russische legerleiding,
Maar ok, tegenwoordig heeft een goed verstaander een heel woord nodig i.p.v. een half woord, lol...

B O Terletter | 18-04-22 | 15:05

@Graaf_van_Hogendorp | 18-04-22 | 14:38:
De B-52 is effectief niets anders dan een ordinaire vrachtwagen die vanaf zeer grote hoogte een tapijt bommen legt. Volgens mij vliegen ze ook boven het bereik van Surface to air-missiles en ik vraag me zelfs af of ze door jagers gepakt kunnen worden met hun beperktere maximale vluchthoogte. Dus dan is er weinig reden tot vervanging, anders dan de noodzakelijke upgrades.

Graaisnaaiert | 18-04-22 | 15:08

@B O Terletter | 18-04-22 | 15:05: ja, herkenbaar, vooral mijn leeftijdsgenoten. Jongere Russen die ik spreek denken globaler. Ik sprak een jonge Oekraïnse. Ze gaf aan dat Oekraïne min of meer uit zag als Slovakia eind jaren 90. Het zij zo.
Je neemt je opvoeding mee naar je volwassen leeftijd, nu 50+. Ik heb hoop dat de jonge mensen er wat beter van gaan maken. Maar ja, hoop, da s kop of munt.....
Zo, een wijntje op alle reaguurders, opdat ze me lekker kapotbeledigen, het liefst met inhoud, maar zonder is ook schitterend. Ik ga koken met mijn favoriete kookmuziek, Toru Takemitsu, Orion & Pleiaden.
O ja, Silvestrov is ook een leuke componist (Oekrains) naast Daan Manneke.
(wat een gezwets)

nobodiesunmighty | 18-04-22 | 16:30
▼ 3 antwoorden verborgen

Toch vraag ik me dagelijks af, hoe lang de NAVO zich nog zal blijven onttrekken aan direct ingrijpen in deze oorlog.
Tot dusver blijft het - voor zover wij weten - bij het verstrekken van allerlei wapens, al dan niet met instructeurs erbij, en doorspelen van intel. Dat is natuurlijk prima, maar op een gegeven moment, als Rusland helemaal alle perken te buiten gaat, zal er toch een punt komen dat de NAVO, om humanitaire redenen het luchtruim moet afsluiten.
Ik zit daar niet op te wachten, maar er kan een punt komen, dat ze er niet meer aan kunnen ontkomen. Ik geloof niet dat Poetin daar op zit te wachten, zoals sommigen hier in de panelen nogal eens beweren. Poetin heeft zijn handen al méér dan vol aan de Oekraïners. En hij gaat niet met atoombommen gooien, als er NAVO-troepen in Oekraïne actief zouden worden. Hij weet dat dan alles ophoudt, dus dat gaat hij niet doen. Hij bluft continu, vanaf dag één van deze oorlog. En daar heeft hij, zeker in het begin, aardig wat effect mee bereikt. Maar dat lijkt nu weg te ebben.

KeesBruin | 18-04-22 | 13:25 | 1

Ik denk dat we naar ratio opschalen, maar alleen als respons op opschaling van Poetje. Dat is de meest veilige en publicitair verstandigste manier.
Maar het kost levens en het is frustrerend om te zien welke windows of opportunity er al zijn gepasseerd en wat "we" in die tijd allemaal hadden kunnen doen om de invasie 3-6 maanden te vertragen.
Maar ja, de reden dat het nog niet volledig is geescaleerd is wellicht juist vanwege ons behoedzame optreden via proxy, dat kan ik verder niet beoordelen. De amateurstrateeg en wargamer in me zegt dat je het moment moet pakken als het daar is maar ja, dan zijn de consequenties ook niet een tapijtbombardement of een nuke om je oren als vergelding. Dan geef je elkaar na afloop een hand, feliciteer je elkaar met de mooie slag en drinkt daarna een pilsje/tonic met kaas en nootjes en gaat gezellig elkaars goede en foute beslissingen analyseren.

Graaisnaaiert | 18-04-22 | 14:27

@UPDATE 12.54 uur.

Ik vraag me een beetje af in hoeverre het zin heeft om "Azovstal" (nog verder) aan puin te schieten. Uiteindelijk moeten de Russen er toch fysiek in. Van deur tot deur gaan en burgers executeren durven ze wel maar "straatgevechten" met uitgehongerde mariniers in tunnels en puin is kennelijk toch iets te link. Denk alleen niet dat het veel zin heeft om zoveel munitie te schieten op militairen die ondergronds zitten.

Theodorus.Goldbach | 18-04-22 | 13:14 | 9

Ook al zouden de Russen een verbinding kunnen maken tussen de Krim en het oostelijke gedeelte: hoel lang denken ze dat die route veilig blijft? Die verbinding gaat natuurlijk constant bestookt worden vanuit het thuisland. Gelukkig voor het Westen zijn die Russen erg dom bezig...

B O Terletter | 18-04-22 | 14:15

@_pacman_ | 18-04-22 | 13:57: met canon foto apparaat wordt het toch al gauw 1 miljoen dollar, aangezien alles en iedereen moet worden omgekocht.

nobodiesunmighty | 18-04-22 | 14:18

@Theodorus.Goldbach | 18-04-22 | 14:11:
Dat gaat inderdaad een volgende bijltjesdag opleveren denk ik, voorraden die wel te boek bestaan maar irl allang gestript of verkocht zijn.
Mooi scenario, Poetje die als een dolle gaat zuiveren, dan weet je dat zijn einde nabij is.

Graaisnaaiert | 18-04-22 | 14:40
▼ 6 antwoorden verborgen

Het belang van luchtverdediging is overduidelijk. Blijkbaar raken de raketten en kruisvluchtwapens op.

El Rico Grande | 18-04-22 | 13:12
-weggejorist-
GeekeWierts | 18-04-22 | 12:19 | 1

Wat is dat nu weer in Lviv, even laten zien dat je nergens veilig bent in heel Oekraïne of zit er ook nog militaire strategie achter ?

Wattman | 18-04-22 | 12:03 | 7

Effectief heeft het natuurlijk totaal geen zin, een paar raketten op een paar steden afvuren. Dus het zal wel psychologisch zijn.
Geen idee wat er nog aan raketten is - die dingen vermeerderen zichzelf niet en moeten vervolgens ook nog eens getransporteerd worden - maar ik kan me zo indenken dat er commandanten zijn die staan te springen om luchtsteun en raketten bij de nieuwe aanval in het oosten. En dan is elke symbolisch gelanceerde raket er eentje teveel. Morgen zou het toch beginnen, volgens de bronnen? Laten we hopen dat het met de aanvoer van nieuwe, nuttige wapens en uitrusting voor de Oeki's wel snor zit en blijft zitten. Dat land mag niet vallen.
"duimt voor de Oekrainse helden aan het front en de bevolking in het land"

Graaisnaaiert | 18-04-22 | 13:17
▼ 4 antwoorden verborgen

@Nederlandop1 | 18-04-22 | 12:21:
Of Putin heeft zich onder het beleid van die argeloze oranje debiel goed voor kunnen bereiden? Niet dat het strategisch zo geweldig gaat, maar dat gerommel aan de grens duurt al wel wat langer, en Trump heeft nou niet zo veel gedaan om a) de indruk te wekken dat hij bereid was op te treden en b) vertrouwen in de NAVO te bevestigen.

Sjors W. | 18-04-22 | 14:47

@Sjors W. | 18-04-22 | 14:47: Dit klopt ook wel, deels. Men wachtte vanuit Russische kant totdat het Russische leger dat compleet en totaal uiteenviel na de beëindiging van de USSR - Sterk genoeg werd geacht om een dergelijke aanval en operatie uit te voeren.

Terugkijkend, is het van Oekraïne onverstandig geweest om en de kernwapens én de strategische bommenwerpers die na de val van de USSR in Oekraïne achterbleven (TU-22's zijn o.a. terug verkocht aan Rusland) volledig af te schaffen, terwijl tegelijkertijd Rusland deze wapens aan bleef houden. Men had in Oekraïne echter geen geld tot zijn beschikking. Een erfenis van het communisme. Dit gold ook voor de Russen. Het waren wij - West-Europa - en de Verenigde Staten, die na afloop van de Koude Oorlog meewerkten aan het afbouwen van de kernkoppen voorraad en hiervoor grotendeels betaalden en de financiën opbrachten. Zie bv. het project met de moderne sarcofaag rondom de kernreactor van Chernobyl. Het kan wel en het is zeker mogelijk, vreedzaam met elkaar samenwerken. Want, uiteindelijk is dit beter voor ons allemaal - Dat kernwapens beslist niét worden gebruikt. Niet alleen voor ons, de huidige generatie, maar ook voor alle toekomstige generaties die volgen.

Trump, bewonderde Putin (Zie Michael Cohen, de voormalige advocaat van). Publiekelijk is bekend dat Putin en het Kremlin startten met het plannen van de 'Speciale Militaire Operatie', de invasie van Oekraïne, nàdat Biden President van de Verenigde Staten werd, en als zodanig als zeer zwak werd bekeken en gezien. Zie hiervoor bv. de chaotisch verlopen evacuatie vanuit Afghanistan. Maar, het blijft de VS. De daadwerkelijke Supermacht dankzij wie niet 1, maar 2 Wereldoorlogen werden gewonnen, in ons voordeel .. Het voordeel van de Vrije wereld.

Nederlandop1 | 18-04-22 | 15:15

@Sjors W. | 18-04-22 | 14:47: trump was er klaar mee dat de NAVO aan het lurken is wel de voordelen maar Europa wou er geen cent aan uitgeven dat hij daar paal en perk aan wou stellen kan ik goed begrijpen in de kroeg elke keer een rondje geven zonder wat terug te krijgen geeft ook scheve gezichten

Toedels | 18-04-22 | 15:31
▼ 5 antwoorden verborgen

Het schijnt wel pijn te doen, in rusland hebben ze deze kinderfilm nu geblokt. https://twitter.com/i/status/1515672673787035655

jan huppeldepup | 18-04-22 | 11:43 | 1

hahaha... Streisand effect. Goed gezien. Wordt overigens weer helemaal week van die tekenfilmpjes en muziek... effe luier weer om en duim in de mond..
ach wat is de wereld daar toch mooi en vredig, met die Moskva op de bodem, sportduikers wrak.

nobodiesunmighty | 18-04-22 | 14:22
-weggejorist en opgerot-
Captain Ahab | 18-04-22 | 11:38 | 11
▼ 11 antwoorden verborgen

Onbetaald verlof natuurlijk, lekker aan de wodka van je spaarcentjes.

Theodorus.Goldbach | 18-04-22 | 12:02

@Therrie | 18-04-22 | 12:23:

Waar denk je dat de "suikerrellen" in Rusland over gaan? Paar kilo aardappels, paar schepjes suiker, lekker laten fermenteren en stoken maar. "Sagomon" voor de win!

Theodorus.Goldbach | 18-04-22 | 12:32

Ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat de Oekraïne de Moskva een stukje hebben ingekort want het hele stuk voor de brug lijkt te weg te zijn en dat is niet zo goed voor het drijfvermogen van een schip

JeanDragage | 18-04-22 | 11:06 | 1

Dacht ik eerst ook, maar blijkt gezichtsbedrog te zijn als je goed door de rook heen kijkt. Niet dat het veel uitmaakt als ie op de bodem ligt....

Sytsevandekameleon | 18-04-22 | 11:45

Totaal afgesneden van alles. Munitie, eten en drinken. Heel duidelijk dat Mariopol gaat vallen helaas. Wel goed dat hij ook dit laat zien.

Jan, Leiden | 18-04-22 | 11:12

Zeer indrukwekkend.

Ben Adam | 18-04-22 | 11:20

@Ben Adam | 18-04-22 | 11:20: ontzettend dapper

Therrie | 18-04-22 | 12:28

Zo te zien is Oekraine wat gebied aan het heroveren bij Kharkiv. Zou mooi zijn als deze stad veilig gesteld kan worden. Ben ook benieuwd of daarna vanuit dat front een poging wordt ondernomen om door te stomen naar Rusland zelf om daar de aanvoerlijnen van de Russen tussen Belgorad en de Donbas af te snijden. Ben benieuwd of de Russen de moeite hebben genomen dat gebied te verdedigen. Het is zo een rommeltje dat ik vermoed dat het Russische leger zich helemaal concerteert op hun offensief en daarmee vergeet rekening te houden met offensieven die Oekraine zou kunnen uitvoeren.

flame_me | 18-04-22 | 10:05 | 6

@Jan, Leiden | 18-04-22 | 11:14: Exact, ik denk ook dat die paar helikopter aanvallen op Russisch grondgebied false flag operaties van de Russen zelf zijn om straks een binnenlandse reden te hebben alsnog de oorlog te verklaren. De Oekies claimen die aanvallen ook helemaal niet. Zonder oorlogsverklaring kan Putin geen reservisten mobiliseren.

Monkey Cabbage | 18-04-22 | 12:08

En de Russen aanleiding geven voor een algemene mobilisatie? Denk het niet.

BigKnor | 18-04-22 | 13:37

@Monkey Cabbage | 18-04-22 | 12:08:
Die maken deel uit van de invasie dus is het niet meer dan logisch dat ze daar af en toe een prikactie op voeren. En het is net zo logisch dat ze daarover zwijgen.
Als het nou bevolkingscentra of infrastructuur was op 100en kilometers van de Oekraiens-Russische grens was het een ander verhaal maar militaire depots van je vijand die zich binnen 30 kilometer over de grens bevinden ( zal heen en terug inclusief actie zo'n 15-20 minuten vliegen zijn ) zijn in mijn optiek een even logisch als legitiem doelwit.

Graaisnaaiert | 18-04-22 | 14:12
▼ 3 antwoorden verborgen

@update video Moskva: Lijkt me niet waar. De Moskva meet 186 meter lang. Een zeesleper zit gemiddeld 60 meter maar deze lijkt korter. Die verhouding is zoek.

goedverstaander | 18-04-22 | 09:54 | 4

Die sleper is 172 meter lang. Even doorlezen op Twitter onder de foto.

Behangdelul | 18-04-22 | 10:59

Dat is ook geen gemiddelde zeesleper. Dat is een rescue ship, en een stuk groter dan de Moskva.

Boudfrombresjes | 18-04-22 | 11:02
▼ 1 antwoord verborgen

Overigens, ik lees dat IS ook weer ''een graantje probeert mee te pikken'' van de oorlog in Oekraïne:

"Het terreurnetwerk Islamitische Staat (IS) heeft gezegd dat het zijn vorige leider, die in februari om het leven kwam, zou "wreken" en riep zijn aanhangers in één adem op van de oorlog in Oekraïne gebruik te maken om weer aanslagen in Europa te plegen.''

Die voormalige leider van IS blies zichzelf in februari op tijdens een aanval van special forces van de VS.

En Nederland haalt deze smerige ratten nog steeds op uit Syrië, ipv hun Nederlanderschap in te trekken en alles in het werk te stellen om ze buiten de deur te houden. Wat een gekkenhuis.

Dr_Johnson | 18-04-22 | 09:53 | 9

@D-Fens_1963 | 18-04-22 | 10:07: Reken maar dat dergelijke 'regime change' afdelingen (waar de inzet van de NS & Delta's onderdeel van kunnen zijn), bij 't Pentagon & de CIA en dergelijke, nu overuren draaien met alle (ontluisterend fascinerende) info over de Russische 'military' (en commandostructuur) die men nu dankzij de inval heeft. Zoals over de inzet en motivatie van de troepen, de staat van het ingezette materiaal, de strategie & tactiek (...) etc.
Ik zal niet raar opkijken als er al aardig wat niet-Russen in Moskou rondsluipen om een en ander vergaand in kaart te brengen.
Wat mij bijvoorbeeld al een aantal jaren terug fascineerde aan de info die Navalny deelde over de compound van Medvedev aan de Wolga; een compleet overzicht gemaakt door een drone van dat landgoed...
Terwijl je beneden ook plenty mannen ziet rondlopen & joggen en aan het werk aan auto's/vrachtwagens e.d.... gaf mij, zoals nu ook de beelden en andere berichten uit Oekraine tonen, de indruk dat heel veel in Rusland ontzettende bluf blijkt...
Ik bedoel - in Rusland met een drone over de compound van de ex-president en premier vliegen... zou toch helemaal niet mogelijk zijn, dachten we...

Tierelier | 18-04-22 | 11:55

Ja klopt levensgevaarlijk voor onze bevolking
Maar als je daar wat van zegt ben je racist
Er zijn al veel te veel sleepercellen hier
En plegen ze hier een misdaad krijgen degene die geen verblijfsvergunning heeft er een omdat ze in eigen land niet veilig zijn

Therrie | 18-04-22 | 12:27

@Therrie | 18-04-22 | 12:27:

Nederland is behoorlijk vol. Er is geen ruimte voor extremisten van welke allure dan ook. Zeker niet voor gewelddadige [vul in: islamisten, communisten, nazi's, fascisten, 'rashisten', zwarte nationalisten, enzovoort].

Ben ik nu een racist?

Theodorus.Goldbach | 18-04-22 | 12:37
▼ 6 antwoorden verborgen

"Ook elders in het land was het feest" ??

De eerste foto zou ik trouwens niet hebben gebruikt omdat het totaal niks zegt over een inslag van vijf raketten. Misschien is het een boer die oud ijzer aan het omsmelten is van alle door hem verzamelde tanks?

Meneertjehetheertje | 18-04-22 | 09:52

Waar is Sergei Shorgu? Lekker belangrijk. Waar is Bente Becker zou ik zeggen. Toch uiteindelijk geknakt als windvanger van Rutte?

forecastle | 18-04-22 | 09:43 | 5

Waar is Frans van Drimmelen, waar is hij aan het uithuilen?

TonAlias | 18-04-22 | 09:50

Knakte ze maar eerder.
Wat we weten is dat onder de vvddr66 meer instroom is en was.

Zitvlak | 18-04-22 | 09:52

Ik denk dat “ze” al een oorlogskabinet aan het verloten zijn.
Inclusief uitreisvisa.

D-Fens_1963 | 18-04-22 | 09:53
▼ 2 antwoorden verborgen

Off the record. Zit een boekje te lezen van Paul van Hooff die met een oude Moto Guzzi van Den Bosch naar Tokio is gereden.
Waar hij in contact komt met mensen van andere landen, zijn de Russen en Iraniërs de meest gastvrije en vriendelijke mensen. Deze mensen spugen ook op de Mullahs en Putin.
Alleen Putin is verantwoordelijk en zelfs de meeste soldaten en officieren zijn tegen deze
oorlog. Wil dit even gezegd hebben. 1.2.3…

Southpark | 18-04-22 | 09:43 | 8

Moto Guzzi, das mijn merk. Had toen ik nog in NL een Le Mans 3...

Lebowski72 | 18-04-22 | 10:16
▼ 5 antwoorden verborgen

Aangezien Rusland eerder een onnozel akkefietje had met de onderzeeboot de koers die ook last had van premature explosiedriften, ben ik toch gedwongen de versie dat de munitie van slagschip de Moskva spontaan is ontploft. De Russische vloot kan dat gewoon door incompetentie, corruptie en geldgebrek. marineschepen.nl/nieuws/10-feitjes-ov...

Feynman | 18-04-22 | 09:28 | 10

Tuuuurlijk, net toevallig nu dat er oorlog is...

Kane | 18-04-22 | 09:55

watch?v=YdrISbwy_zI
Dit gebeurt er, rond 0:21 als er munitie ontploft op een schip. En zeker met zo'n hoeveelheid wat de Moskva bij had. Ik zou dan ook niet in de buurt willen komen van een Moskva die op zinken staat waarbij hetzelfde kan gaan gebeuren als in de film.
Of dit: watch?v=hJcDVbH5q3k
Rond 0:04.

TonAlias | 18-04-22 | 09:57

Laten we het hopen op meer corruptie uit de eigen gelederen.

SolidRock | 18-04-22 | 10:25
▼ 7 antwoorden verborgen

Deze oorlog heeft een hoog jaren-80 gehalte. na Irak en Syrie was het verhaal steeds: "de volgende oorlog gaat via joysticks gevoerd worden, de oorlog zal 'schoon' zijn. Er zullen bijna geen soldaten meer aan te pas komen," Elke oorlog is vreselijk, maar als het toch gebeurt dan toch liever een cybervariant. Komt het omdat Rusland toch niet zo technologisch is als ik dacht?

small_town_dude | 18-04-22 | 09:28 | 6

Ik weet niet wie beweerd heeft dat oorlogen schoon zouden worden gevoerd door technologie maar die persoon zou met een zwerm drones en een klos nylon de tong moeten worden uitgerukt.

Mazzelstof | 18-04-22 | 09:45

@ikworstelengadouchen | 18-04-22 | 09:36: juist. (kleine) teamtraining, technologie en communicatie. Geloof dat von Clausewitz dit al opperde. Het tekort aan getrainde en ervaren onderofficieren tijden W.O. 2, want deaud, aan Duitse zijde maakte het lastig om écht op de grond het verschil te maken. Vanuit leunstoel....

nobodiesunmighty | 18-04-22 | 09:47

Ach, dat soort voorspellingen moet je met een korrel zand nemen. Weet u nog die eerste Elfstedentocht in járen, de 1e die Evert van Benthem won? Toen werd ook van tevoren voorspeld dat de winnaar van die toch nooit meer zou hoeven werken, zó zou-ie binnenlopen.

KeesBruin | 18-04-22 | 10:54
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik zag die clown weer wat optredens geven op de internationale TV. Dat ventje begint steeds meer noten op z'n gezang te krijgen, meer verwijten te maken en meer eisen te stellen.

Zoelense Hobbyboer | 18-04-22 | 09:28 | 21

@BenZen | 18-04-22 | 11:14 And gone.

Ashtrey | 18-04-22 | 11:28

@Nescio73 | 18-04-22 | 11:03: wat is u onduidelijk aan het doel van Zelensky? Ik zal u even helpen. Zelensky wil dat de Russen opzouten uit zijn land. Hij hoeft geen stuk van Rusland (al was het maar omdat daar Russen wonen), hij heeft nog geen bom op dat kutland geworpen, hij wil gewoon dat ze opdonderen. Voor de duidelijke redenen van Rusland kunt u het essay van Poetin lezen of u wenden tot Thierry Bidet.

BenZen | 18-04-22 | 11:33

@Nescio73 | 18-04-22 | 11:03: Indachtig uw nickname: u weet niet hoeveel divisies Zelensky de dood in gejaagd heeft/zou hebben.

KeesBruin | 18-04-22 | 13:15
▼ 18 antwoorden verborgen

Hoop stiekem nog dat die 2500 soldaten nog weten te ontkomen, maar vrees een massagraf in die bunkers van die staalfabriek door zeer zware bommen...

Jan, Leiden | 18-04-22 | 09:28 | 3

Geen bommen. Ik verwacht eerder honger+slaapgebrek of heel misschien iets licht chemisch.

sjef-van-iekel | 18-04-22 | 10:39

@sjef-van-iekel | 18-04-22 | 10:39:
Iets chemisch zou me ook niet verbazen, lijkt er oo dat die Russen niets schuwen waarvoor ze hebben getekend ooit het niet te doen...

Jan, Leiden | 18-04-22 | 10:44

@Jan, Leiden | 18-04-22 | 10:44: Dat is één van de problemen met die Russen: je kunt ze voor geen meter meer vertrouwen. Wat ze ook toezeggen of ondertekenen, het is niets waard. Het zijn schurken

KeesBruin | 18-04-22 | 10:50

"Putin's defence minister Sergei Shoigu has had a 'massive heart attack not from natural causes". Bron: daily mail. Als het waar is, weet niet of dit is geverifieerd.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-10718247/amp/Putins-defence-minister-Sergei-Shoigu-massive-heart-attack-not-natural-causes.html

Jan, Leiden | 18-04-22 | 09:23 | 7

@Flightless bird | 18-04-22 | 09:56: Nu je die foto van Shoigu zo terugziet, ziet hij er nogal verslagen uit, terwijl de dames van de NAVO er giechelend erbij zitten.

Alexander des Burgus | 18-04-22 | 10:31

@Flightless bird | 18-04-22 | 09:56:
Oh dear....

Jan, Leiden | 18-04-22 | 10:33

Bijwerking door die prik. Iedereen weet dat toch inmiddels.

sjef-van-iekel | 18-04-22 | 10:40
▼ 4 antwoorden verborgen

Toch mooi dat Russen en Oekraïners tijdens een processie op Goede Vrijdag samen het Kruis hebben gedragen. Lang leve de Paus. Natuurlijk liepen er ook zeikerds die dat ongepast vonden. Soms gewoon even door de zure appel heen bijten. Hier hebben we ook drammers die nog altijd niet samen met de Duitsers willen herdenken. 

Leptob | 18-04-22 | 09:19 | 11

@likdoorn | 18-04-22 | 10:10: Ja, dat zei je gisteren ook al. Ik denk dat de paus er heel verstandig aan heeft gedaan om die "jonge jongens uit Rusland" er maar even buiten te laten. Je weet tenslotte niet wat die 'jongens' in Oekraïne uitgevreten hebben op het gebied van moorden, verkrachten en stelen, nietwaar?

KeesBruin | 18-04-22 | 10:47

@KeesBruin | 18-04-22 | 10:47: Was dat niet de hele opzet van christendom? Ik bedoel de enige echte onvergeeflijke misdaad is het ontkennen van de Heilige Geest. Zie bijvoorbeeld Mattheus 12:31-32.
Zie hier: www.statenvertaling.net/bijbel/matt/1...
Staat er toch echt heel erg duidelijk. Zal ik wel moeten want die God is zelf ook nogal van de genociden, sadisme en moordlust om de meest idiote en willekeurige redenen.

Mazzelstof | 18-04-22 | 14:17
▼ 8 antwoorden verborgen

Die foto van dat schip... Waar is de storm gebleven?

Rubberfetisj | 18-04-22 | 09:17 | 1

Gelijk de Lotusbloemen die bij -40 graden Celsius gingen bloeien toen Kim Jong-un het levenslicht aanschouwde, ging de wind liggen en borrelde de Moscva spontaan af. Er zijn landen met speciale doctrines waar zoiets nou eenmaal gebeurt. En dat geloven ze daar dan (echt). Echt? Nou ja echt.

Een vrije paling | 18-04-22 | 09:25

Dat schip ligt inderdaad in een hevige storm....

Ommezwaai | 18-04-22 | 09:17 | 1

10 tegen 1 : Dat is de Moskva.

En, Dhr. Shoigu .. Rusland heeft een lange traditie van 'zuivering' van de rangen. Bekend voorbeeld: Stalin.

Nederlandop1 | 18-04-22 | 09:36

In dat 4 seconden durende filmpje van FranceNews24 zie je een raket die, je raadt het al, door de lucht vliegt. Is dat de nieuwe journalistiek?

Ichneumonidae | 18-04-22 | 09:15

Lijkt een goed idee maar was het niet beter om strategische doelen in Rusland te veranderen in een woestijn.
Geen brandstof,wapens of voertuigen lijkt me een betere strategie,mischien niet zo bevredigend als Moskou platgooien maar op de langere termijn wel effectiever.

sjefrolee | 18-04-22 | 09:14 | 3

En wie zou dan de nieuwe Hitler of Napoleon moeten worden volgens u?

D-Fens_1963 | 18-04-22 | 09:44

Nee, dat leidt juist tot een kernoorlog. Russen gaan elkaar nu de schuld geven bij deze economische wurging door het Westen.

Alexander des Burgus | 18-04-22 | 10:34

De strategie is fuiken en speren van de stootkracht van Rusland nu en hem zo langzamerhand dood te laten bloeden. Lijkt me dikke prima. We moeten koste wat kost voorkomen in de ogen van de wereld als agressor gezien te worden en zolang die Oeki's willen blijven vechten voor vrouw en vaderland moeten wij ze blijven ondersteunen zoals we dat nu doen, eventueel naar ratio opschalen als Poetje dat ook gaat doen. Tick-tock, de tijd verstrijkt niet in het voordeel van het Kremlin. Hij is nu aan zet om "iets" te forceren, wij zingen het op deze manier wel uit.

Graaisnaaiert | 18-04-22 | 14:19

Heeft iedereen al carrière gemaakt, een net pak gekocht en netjes de zorgverzekering betaald?
Dat is het enige scenario, als Poetin geen functie elders krijgt.

kapotte_stofzuiger | 18-04-22 | 09:13 | 9

@elfenstein | 18-04-22 | 09:59:
Niet helemaal. Ik denk niet dat dat het hele elektriciteitsnet en het hele mobiele netwerk plat legt. Met een flinke EMP is het technisch gezien terug naar 1800. En maatschappelijk naar het stenen tijdperk., schat ik zo in.

paleface | 18-04-22 | 10:08

@paleface | 18-04-22 | 10:08:
Als je het voor elkaar krijgt om de transatlantische internetverbindingen plat te leggen werkt er binnen 24 uur helemaal niks meer en zit je ook in de steentijd. Ik geef het dan nog een week voordat mensen beginnen te plunderen. Alles, maar dan ook echt alles is afhankelijk van internet tegenwoordig, van de energiecentrale tot de bevoorrading van de supermarkt, geen www = geen vreten en dan gaat het heel snel.

elfenstein | 18-04-22 | 11:18
▼ 6 antwoorden verborgen

Kijktip!
Macro economische gevolgen voor Rusland bij een langdurige oorlog:

youtu.be/aEpk_yGjn0E

Schemerlamp | 18-04-22 | 09:09 | 1

thx

PPuk | 18-04-22 | 09:24

Wat de Russen precies willen is nog wat onduidelijk. In het noordelijk deel van de Zwarte Zee schijnt een 2 biljoen(!) m3 aan natural gas te liggen.
De moeite waard - meeste oorlogen zijn uiteindelijk toch niet veel meer dan rooftochten.

Ichneumonidae | 18-04-22 | 09:08 | 13

Een bufferzone. Vandaar de verschroeide aarde.

Mr_Pikibelly | 18-04-22 | 10:59

@Sukablyat | 18-04-22 | 09:14: Klopt, en dat is wat geheim gehouden moest worden voor de Russen aangezien Oekrainie geen geld had voor de installaties om gaswinning mogelijk te maken. Hunter was ingeschakeld om afspraken te maken tussen Oekrainie en Shell om dit mogelijk te maken en zodoende Europa van het Russische gas af kon. Toen Rusland erachter kwam zijn ze direct het Krim binnengevallen aangezien daar ook een van de drie grote gasvelden liggen. Dit soort oorlogen gaan overigens altijd over geopolitieke resources.

ian | 18-04-22 | 12:08
▼ 10 antwoorden verborgen

Zou het als vergelding niet mooi zijn als de Oekraïners ook eens een gebouw in Moskou in puin zouden gooien? De residentie van Poetin bijvoorbeeld?

MAD1950 | 18-04-22 | 09:07 | 10

@elfenstein | 18-04-22 | 09:24: Ben bang dat je zwaar teleurgesteld gaat worden.
Ik vrees n.l dat er eerst heel veel gehuild gaat worden om het Azov bataljon in Marioepoel

likdoorn | 18-04-22 | 10:20

@likdoorn | 18-04-22 | 10:20:

Ze janken nog steeds dat die mariniers en Azov gasten zich maar niet over willen geven. Volgens de Russen zijn er nog 2.500 man die door willen vechten. Zelf denk ik dat het niet lang meer kan duren maar da denk ik al weken. De Russen blijven door janken over hoe oneerlijk het is.

Theodorus.Goldbach | 18-04-22 | 11:45

Heb je echt niets aan, aan zo'n actie. Werkt eerder tegen je en is publicitair alleen maar goed voor Poetje.

Graaisnaaiert | 18-04-22 | 14:16
▼ 7 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie
Online Casino | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen